Kortom tijd voor ERP systeemMatis schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 08:18:
[...]
Al met al serious business waar niet te lichtvoetig over gedacht kan worden.
Die zich bijzonder onprofessioneel gedragen. Niet opruimen. Als het even kan de hele dag TV kijken. WC niet doortrekken. Gezeik dat ze het eten niet lusten. Slechtste werknemers ooit!Matis schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 08:18:
En misschien wel het belangrijkste, je hebt de verantwoording over 1 of meerdere "onderdanen".
https://niels.nu
Ik vind het vervelend dat je zo over je collega's praatHydra schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 09:24:
Die zich bijzonder onprofessioneel gedragen. Niet opruimen. Als het even kan de hele dag TV kijken. WC niet doortrekken. Gezeik dat ze het eten niet lusten. Slechtste werknemers ooit!
Mijn kinderen doen dat noooooooooooooooooooit

[ Voor 7% gewijzigd door Matis op 24-10-2019 09:51 ]
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Afgewezen, lijkt geen HRM-functionaliteit te bevatten.
Ik heb voor een aankomende talk mijn functie titel maar letterlijk ingevuld als: {insert buzzword}-engineer.
@Douweegbertje:
Oxidized Kubernetes Goroutines-engineer
Overigens, toevallig vandaag filmpie gekeken van Martin Fowler over 'architecture' en de eerste paar minuten zegt ie precies wat ik niet onder woorden kan brengen als ik Enterprise Service Architect lees:
YouTube: Making Architecture Matter - Martin Fowler Keynote
Overigens, toevallig vandaag filmpie gekeken van Martin Fowler over 'architecture' en de eerste paar minuten zegt ie precies wat ik niet onder woorden kan brengen als ik Enterprise Service Architect lees:
...it summons up these images of a senior person in an organization who is setting rules and standards for how software should be written, but actually hasn't written any software for maybe ten or twenty years. And these architects, Joel Spolsky uses the term architect astronauts, often cause a lot of problems for project. So the whole term architect and architecture has that kind of nasty taste to it....
[ Voor 87% gewijzigd door armageddon_2k1 op 24-10-2019 15:08 ]
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Ja dat is dus een probleem waar ik bij veel klanten tegenaanloop. Die hebben dan zogenaamd een 'regie-organisatie' waarin ze zelf een clubje 'architecten / solution consultants' hebben zitten die als ze zelf ooit al een regel code hebben geschreven dat in de afgelopen 10-20 jaar inderdaad zeker al niet meer gedaan hebben, maar wel allerhande onzalige richtlijnen produceren. Als je de ballen verstand hebt van software ontwikkelen, dan moet je ook niet gaan denken dat je moet gaan afdwingen dat interfaces standaard SOAP moeten zijn, system-to-system communicatie per se beveiligd moet zijn met client certificates en meer van dat soort zaken.armageddon_2k1 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 15:04:
@Douweegbertje:
[...]
Laatst nog weer een discussie met zo'n type, die kort samengevat zo ging:
Inmiddels hebben we al gedemonstreerd dat we weken aan data in een uurtje kunnen verwerken als we wat limieten opschroeven.Hij: Ik zie in het plaatje dat jullie SQS gebruiken. Dat wil ik liever niet, want dat heeft maar beperkte performance.
Ik: *interne facepalm* Ehm, het is een dienst die vrijwel geen beperkingen kent qua schaalbaarheid. Ja als je FIFO queues gebruikt zijn de limieten relatief laag, maar dat doen we niet.
Hij: Oh maar waarom niet, dan kan een berichtje toch meerdere keren worden afgeleverd en in de verkeerde volgorde?
Ik: Ja, daarom zorgen we ook dat berichtverwerking idempotent is. Bovendien kun je slechts met 1 consumer werken als je global ordering wil garanderen. Voor local ordering kan je wel met message groups werken, maar bovendien is er nul garantie dat aanleverende systemen berichten in de juiste volgorde aanleveren, sterker nog we hebben praktisch de garantie dat dit niet gaat gebeuren dus daar houden we zelf al rekening mee in onze berichtverwerking.
Hij: Hmm nou ja, laten we het maar even aankijken dan.
Daarnaast ook al discussies gehad over waarom we DynamoDB niet als OLAP database gingen gebruiken. Dan snap je vrij weinig van dat soort technologie.
Een TOGAF-cursusje gaat je niet helpen om bij dit soort dingen goede afwegingen te maken. Je ziet in dit soort organisaties ook vaak dat er hele architectuurclubjes zijn die in hun eigen diagramwerkelijkheid gaan leven die vaak niet echt meer strookt met de technische realiteit. Las er een paar weken geleden deze blog over hoe niet alleen start-ups, maar ook bedrijven als Microsoft en Uber zonder dit type architect werken.
De IT is nou eenmaal niet de bouw waar je een uitvoerende timmerman hebt en een architect die alles op papier kan bedenken zonder ooit zelf een spijker in een plank geslagen te hebben.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Oh boy, ik kan niet eens exact voorbeelden geven (NDA enzo) maar ik herken je verhaal 100%.Mugwump schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 16:15:
[...]
Ja dat is dus een probleem waar ik bij veel klanten tegenaanloop. Die hebben dan zogenaamd een 'regie-organisatie' waarin ze zelf een clubje 'architecten / solution consultants' hebben zitten die als ze zelf ooit al een regel code hebben geschreven dat in de afgelopen 10-20 jaar inderdaad zeker al niet meer gedaan hebben, maar wel allerhande onzalige richtlijnen produceren. Als je de ballen verstand hebt van software ontwikkelen, dan moet je ook niet gaan denken dat je moet gaan afdwingen dat interfaces standaard SOAP moeten zijn, system-to-system communicatie per se beveiligd moet zijn met client certificates en meer van dat soort zaken.
[...]
Inmiddels hebben we al gedemonstreerd dat we weken aan data in een uurtje kunnen verwerken als we wat limieten opschroeven.
Daarnaast ook al discussies gehad over waarom we DynamoDB niet als OLAP database gingen gebruiken. Dan snap je vrij weinig van dat soort technologie.
Een TOGAF-cursusje gaat je niet helpen om bij dit soort dingen goede afwegingen te maken. Je ziet in dit soort organisaties ook vaak dat er hele architectuurclubjes zijn die in hun eigen diagramwerkelijkheid gaan leven die vaak niet echt meer strookt met de technische realiteit. Las er een paar weken geleden deze blog over hoe niet alleen start-ups, maar ook bedrijven als Microsoft en Uber zonder dit type architect werken.
De IT is nou eenmaal niet de bouw waar je een uitvoerende timmerman hebt en een architect die alles op papier kan bedenken zonder ooit zelf een spijker in een plank geslagen te hebben.
O.a. 1 reden waarom ik eigenlijk niet meer bij dat soort organisaties werk; (ik zat ergens wat sommige zien als een 'droombaan', maar ik ging er zelf na 3 maanden weg omdat ik geen zin in al die BS had).
Ik zie graag een meewerkend voorman/vrouw. Ik doe het zelf ook. Gewoon goed betrokken bij alles en ik werk net zo goed eraan mee. Weliswaar 50% minder omdat ik overige randzaken erbij moet doen..
Het voordeel is dat je dan ook een senioriteit krijgt en niet perse opeist vanuit je functie(titel).
Dat is ook nog een gevoelig dingetje dat architecten zich beschouwen als "baas" of zelfs team lead. Terwijl dat natuurlijk domweg het geval niet is.
Zelf de "regie" houden is zo'n dooddoener. Het is de reden dat ik mijn baan heb opgezegd bij mijn vorige werkgever. Het enige wat je aan het doen bent is doorgeefluik zijn. Als je zelf dan ook nog eens ergens verstand van hebt dan erger je je helemaal de pleuris want iets wat normaal 5 minuten duurt, duurt dan ineens 2 weken.
Maar het is mooie managersprietpraat voor mensen die zelf niks kunnen.
Maar het is mooie managersprietpraat voor mensen die zelf niks kunnen.
Less alienation, more cooperation.
Owh man, dat vind ik echt zonde. Hoe mooi is het als je kind vloeiend 2 talen kan spreken .... Duits al helemaal.Lethalis schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:32:
[...]
En mijn dochter wordt helemaal Nederlands opgevoed, dus ja... er blijft gewoon niet zoveel van over.
<Panzerabwehrkanone smiley hier>
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
Mwa je kan nu al wel Engels met haar praten, dus 2 talen gaat wel lukkenfarlane schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 23:35:
[...]
Owh man, dat vind ik echt zonde. Hoe mooi is het als je kind vloeiend 2 talen kan spreken .... Duits al helemaal.
<Panzerabwehrkanone smiley hier>
Maar als ik haar goed Duits wil leren, dan moet ik het zelf ook weer spreken en dus mensen kennen waarmee dat kan (en het bovendien ook interessant is).
Ik ben 3 talig opgegroeid overigens. Mijn ouders spraken altijd Duits met mij, Nederlands op school en ik had een Engelse buurjongen waar ik een tijd veel mee omging (daarnaast natuurlijk allemaal films in het Engels gezien etc).
Mijn vader sprak daarnaast ook nog Frans en kon dus 4 talen.
Hoewel ik talen snel kan leren, verleer ik ze ook weer snel als ik ze niet blijf gebruiken...
Het is een beetje hetzelfde als met programmeertalen
PS
Dit las ik gisteren op de site van de BBC:
Fun fact: "Withdrawal Agreement Bill" translates to a 44-letter word in German
Germany's Brexit spokesman, Axel Dittmann, has revealed on Twitter that "Austrittsvertragsratifizierungsgesetzentwurf" is the German word for "Withdrawal Agreement Bill."
[ Voor 14% gewijzigd door Lethalis op 25-10-2019 06:55 ]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Ik zelf vind het woord datenverarbeitungsanlage altijd nog interessant en tekenend voor Duits. Omschrijvend tot en met, maar niet altijd even praktischLethalis schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 06:53:
[...]
PS
Dit las ik gisteren op de site van de BBC:
Fun fact: "Withdrawal Agreement Bill" translates to a 44-letter word in German
Germany's Brexit spokesman, Axel Dittmann, has revealed on Twitter that "Austrittsvertragsratifizierungsgesetzentwurf" is the German word for "Withdrawal Agreement Bill."
Weltschmerz takes the cake.
Gerelateerd aan dat andere prachtige Duitse woord Sehnsucht.
En aan het enige mooie Portugese woord: saudade.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Saudade is mooi, taal is mooi.kenneth schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:11:
[...]
Gerelateerd aan dat andere prachtige Duitse woord Sehnsucht.
En aan het enige mooie Portugese woord: saudade.
Weltanschauung, zeitgeist en gestalt. Duits is best mooi, ik wou dat ik het kon spreken.
Duits is mooi hoe je enorm veel informatie in een woord weet te vatten.
[ Voor 9% gewijzigd door Sandor_Clegane op 25-10-2019 09:21 ]
Duitse IT termen zijn überhaupt verschrikkelijkGropah schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 08:56:
[...]
Ik zelf vind het woord datenverarbeitungsanlage altijd nog interessant en tekenend voor Duits. Omschrijvend tot en met, maar niet altijd even praktisch
Programmierschnittstelle (API)
Laufzeitumgebung (runtime)
Ausführungsgeschwindigkeit (performance)
Automatische Speicherbereinigung (Garbage Collection)
Enzovoorts. Er is een moment in mijn leven geweest dat ik dacht om voor de gein eens naar Duitsland te verhuizen en te kijken hoe dat nou is. Maar toen realiseerde ik mij al snel dat ik dan ook als programmeur in Duitsland moet werken

Alleen al het idee dat het OS in het Duits zou zijn

Datei öffnen! Abbrechen! Speichern! Drucken! Beenden!
Argh.
Vroegah, heb ik een Amiga 1200 in Duitsland gekocht, met een Duits OS. Daar zat ook een duitse Deluxe Paint bij, man man dat was zoeken.Lethalis schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:20:
[...]
Duitse IT termen zijn überhaupt verschrikkelijk
Enzovoorts. Er is een moment in mijn leven geweest dat ik dacht om voor de gein eens naar Duitsland te verhuizen en te kijken hoe dat nou is. Maar toen realiseerde ik mij al snel dat ik dan ook als programmeur in Duitsland moet werken
Argh.
Weet je wat zoeken is?Sandor_Clegane schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:23:
[...]
Vroegah, heb ik een Amiga 1200 in Duitsland gekocht, met een Duits OS. Daar zat ook een duitse Deluxe Paint bij, man man dat was zoeken.
Als je - net zoals ik - in de begintijden van XFCE de allernieuwste versie installeerde en er volgens achterkwam dat alles in het Frans was

Ouvrir le fichier!
Het is mij nooit gelukt om goed Frans te leren overigens. Germaanse talen zoals Nederlands, Duits en Engels lijken tenminste nog op elkaar.
[ Voor 13% gewijzigd door Lethalis op 25-10-2019 09:36 ]
Ik was altijd wel blij met de layout van Windows, dan wist je gewoon: 3 naar beneden 1 opzij is afdrukken, maakte niet uit welke taal. Best handig in sommige delen van de wereld.Lethalis schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:28:
[...]
Weet je wat zoeken is?
Als je - net zoals ik - in de begintijden van XFCE de allernieuwste versie installeerde en er volgens achterkwam dat alles in het Frans was![]()
Ouvrir le fichier!
Lethalis schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:20:

M'n import V70 komt uit Duitsland. Alle motormeldingen e.d. zijn dus in het duits. Kan an sich wel omgezet worden maar ik vind het wel grappig. Tot afgelopen zomer op de snelweg het motorlampje ging branden en er een vage duitse melding in beeld stond.Sandor_Clegane schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:23:
Vroegah, heb ik een Amiga 1200 in Duitsland gekocht, met een Duits OS. Daar zat ook een duitse Deluxe Paint bij, man man dat was zoeken.
Bleek gewoon m'n koelvloeistof te zijn; ff bijvullen en door. Gelukkig.
Heb een stage in Wenen gedaan in '01. Dit is pure nostalgie voor mij.Lethalis schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:20:
[ Voor 17% gewijzigd door Hydra op 25-10-2019 10:26 ]
Zweeds was helemaal mooi geweest, kuehlevleuhstueve......Hydra schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:25:
[...]
M'n import V70 komt uit Duitsland. Alle motormeldingen e.d. zijn dus in het duits. Kan an sich wel omgezet worden maar ik vind het wel grappig. Tot afgelopen zomer op de snelweg het motorlampje ging branden en er een vage duitse melding in beeld stond.
[...]
Heb een stage in Wenen gedaan in '01. Dit is pure nostalgie voor mij.
Je voelt je wel "in control" dan, wat is eject?Lethalis schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:20:
[...]
Argh.

Ooit op een Russische Windows XP iets in het configuratiescherm moeten aanpassen (was nog in de RealVNC-tijd, voor TeamViewer). Enige optie was om m'n eigen configuratiescherm er naast te houden en te navigeren op icoontjes en positie van velden...Lethalis schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:28:
[...]
Weet je wat zoeken is?
Als je - net zoals ik - in de begintijden van XFCE de allernieuwste versie installeerde en er volgens achterkwam dat alles in het Frans was![]()
Ouvrir le fichier!
Het is mij nooit gelukt om goed Frans te leren overigens. Germaanse talen zoals Nederlands, Duits en Engels lijken tenminste nog op elkaar.
Het is dat wij in het Nederlands voor veel computer dingen gewoon de Engelse benaming hebben overgekomen, maar anders hadden wij hier hetzelfde gehad als in het Duits. Je kunt de Duitse variant bijna letterlijk vertalen hoe het in het Nederlands geweest zou zijn. Ik heb dan ook vaak mijn OS in het Engels, omdat ik anders bepaalde dingen gewoon niet kan vindenLethalis schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:20:
[...]
Argh.

Ik ben bij .net achter gekomen dat de foutmeldingen van het framework allemaal vertaald zijn. Dit lijkt afhankelijk te zijn van je geïnstalleerde os taal. Soms krijg je dan de meest oncijferbare meldingenThomasG schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:50:
[...]
Het is dat wij in het Nederlands voor veel computer dingen gewoon de Engelse benaming hebben overgekomen, maar anders hadden wij hier hetzelfde gehad als in het Duits. Je kunt de Duitse variant bijna letterlijk vertalen hoe het in het Nederlands geweest zou zijn. Ik heb dan ook vaak mijn OS in het Engels, omdat ik anders bepaalde dingen gewoon niet kan vinden

[ Voor 4% gewijzigd door P-Storm op 25-10-2019 10:56 ]
Erhmm ooit op een bouw geweest en gekeken of het resultaat (in zowel proces als product (en dat weer in zowel functionele zin als technische zin) nou heel veel beter zijn dan in de IT ?Mugwump schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 16:15:
[...]
Zo kreeg ik ooit ergens een melding over boomstronkgegevens. Bleek log data te zijn.P-Storm schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:55:
[...]
Ik ben bij .net achter gekomen dat de foutmeldingen van het framework allemaal vertaald zijn. Dit lijkt afhankelijk te zijn van je geïnstalleerde os taal. Soms krijg je dan de meest oncijferbare meldingen.

Mother north, how can they sleep while their beds are burning?
Ah ja herkenbaar en super irritant. Daarom nu altijd een Engels Windows voor mij op dev machines. En mocht je er dan toch tegenaan lopen; http://unlocalize.com/ ;-)P-Storm schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:55:
[...]
Ik ben bij .net achter gekomen dat de foutmeldingen van het framework allemaal vertaald zijn. Dit lijkt afhankelijk te zijn van je geïnstalleerde os taal. Soms krijg je dan de meest oncijferbare meldingen.
Het percentage falende projecten in de IT is bij mijn weten wel een outlier, maar dat was niet zozeer het punt van mijn post. Het punt was mee dat technische ontwerpen in de bouw meer losstaan van wat uitvoerende individuen doen. Onder andere omdat er meer en betere standaardisatie is.gekkie schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:56:
[...]
Erhmm ooit op een bouw geweest en gekeken of het resultaat (in zowel proces als product (en dat weer in zowel functionele zin als technische zin) nou heel veel beter zijn dan in de IT ?
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Toch is het niet helemaal fit als er koelvloeistof verdwijntHydra schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:25:
[...]
M'n import V70 komt uit Duitsland. Alle motormeldingen e.d. zijn dus in het duits. Kan an sich wel omgezet worden maar ik vind het wel grappig. Tot afgelopen zomer op de snelweg het motorlampje ging branden en er een vage duitse melding in beeld stond.
Zou er toch even naar laten kijken dan. Bij de garage kunnen ze een druktest doen om te kijken of er ergens een lekkage zit. Met een beetje mazzel ben je dan met een nieuwe slangetje of pakking klaar en het voorkomt dat de motor op een dag oververhit raakt als je een keer te laat bent met bijvullen.
Als het iets ergers is (lekke koppakking, scheurtje in cilinderkop, etc) dan kun je het maar beter op tijd weten en de auto inruilen voor iets anders, voordat het erger wordt.
Prachtig toch ...Lethalis schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:20:
[...]
In het verleden wilde ik nog wel eens de koffiezetautomaat op het werk naar Duits zetten, de "verdammt noch mal"'s van mijn collega's waren dan niet van de lucht
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
Abspritzen of EjakulierenSandor_Clegane schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:39:
Je voelt je wel "in control" dan, wat is eject?
Overigens verzint een beetje architect z'n eigen lekke, onmogelijk te maken details, tot zover standaardisatie. En passingsproblemen (vergelijk die inconsistentie API's waar je tegen aan mag proggen) zijn ook aan de orde van de dag. Lang leve de kit, pur en de boorhamer.Mugwump schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 11:22:
[...]
Het percentage falende projecten in de IT is bij mijn weten wel een outlier, maar dat was niet zozeer het punt van mijn post. Het punt was mee dat technische ontwerpen in de bouw meer losstaan van wat uitvoerende individuen doen. Onder andere omdat er meer en betere standaardisatie is.
In de bouw heb je dus ook die "architecten" clubjes die nooit een schroef ergens in gedraaid hebben.
Het voornaamste is dat uiteindelijk de aannemer verantwoordelijk is voor alle prut en vervolgens in de werkvoorbereiding alles nog tig keer keer doorgenomen wordt (o.a. op maakbaarheid) en eventueel weer teruggespeeld richting architect, constructeur etc.
In die zin heb je inderdaad enige scheiding tussen architect en werkelijk uitvoerende, maar daar zit dus nog een hele slag tussen bij de aannemer. Overigens geeft dat voor de verantwoordelijkheid dat architecten en constructeurs doorgaans maar weinig aansprakelijk zijn en de aannemer bijna overal voor.
Het is op zich allemaal iets beter geworden met betere ontwerp-tooling (afstemming tussen installaties bijvb), maar goed zoals te doen gebruikelijk gebruiken we de ruimte die we daarmee gewonnen hebben meestal door of het ontwerp moeilijker te maken, of alsnog te laat klaar te zijn met dingen of als we het echt niet meer weten tegen lagere kosten (of instortende gebouwen).
Nu voor nog even voor de analogie het equivalent in de IT vinden van de kit en purspuit dan wel de boorhamer
@gekkie PHP
SOAgekkie schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 11:44:
[...]
Overigens verzint een beetje architect z'n eigen lekke, onmogelijk te maken details, tot zover standaardisatie. En passingsproblemen (vergelijk die inconsistentie API's waar je tegen aan mag proggen) zijn ook aan de orde van de dag. Lang leve de kit, pur en de boorhamer.
In de bouw heb je dus ook die "architecten" clubjes die nooit een schroef ergens in gedraaid hebben.
Het voornaamste is dat uiteindelijk de aannemer verantwoordelijk is voor alle prut en vervolgens in de werkvoorbereiding alles nog tig keer keer doorgenomen wordt (o.a. op maakbaarheid) en eventueel weer teruggespeeld richting architect, constructeur etc.
In die zin heb je inderdaad enige scheiding tussen architect en werkelijk uitvoerende, maar daar zit dus nog een hele slag tussen bij de aannemer. Overigens geeft dat voor de verantwoordelijkheid dat architecten en constructeurs doorgaans maar weinig aansprakelijk zijn en de aannemer bijna overal voor.
Het is op zich allemaal iets beter geworden met betere ontwerp-tooling (afstemming tussen installaties bijvb), maar goed zoals te doen gebruikelijk gebruiken we de ruimte die we daarmee gewonnen hebben meestal door of het ontwerp moeilijker te maken, of alsnog te laat klaar te zijn met dingen of als we het echt niet meer weten tegen lagere kosten (of instortende gebouwen).
Nu voor nog even voor de analogie het equivalent in de IT vinden van de kit en purspuit dan wel de boorhamer...
Ah, mein lievelings Woorden...

Mjah .. beflapje op het toestenbord dan maar.
Wat wel weer de vraag op gaat leveren .. wat is een beflapje in het duits
(en zo komt de vrijdagmiddagborrel al met rasse schreden dichterbij)
[ Voor 14% gewijzigd door gekkie op 25-10-2019 13:42 ]
Ik wil zeker niet beweren dat het op de bouw allemaal snaarstrak geregeld is en er daar geen enkele discrepantie bestaat tussen wat er op papier wordt gezet en wat er in de praktijk gebeurt hoor. Maar ik denk wel dat er fundamentele verschillen zijn tussen de 'echte ingenieursdisciplines' en de IT. Dat heeft meerdere oorzaken. Zoals je zelf al aangeeft gebeurt er veel meer in de voorbereiding. Dat kan ook omdat requirements een stuk stabieler zijn dan in de IT. Daarnaast benaderen de modellen die worden gehanteerd in de bouw de praktijk wel een stuk beter dan die in de IT. Een bouwtekening voor een huis is voor zover mij bekend vrij goed gestandaardiseerd (Mijn vader maakte die dingen jarenlang en volgens mij is er weinig aan veranderd) en is een abstractie die de juiste aspecten van het te bouwen gebouw abstraheert. TOGAF modellen, UML, 4+1 en ga zo maar door doen dat in mijn ogen een stuk minder goed.gekkie schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 11:44:
[...]
Overigens verzint een beetje architect z'n eigen lekke, onmogelijk te maken details, tot zover standaardisatie. En passingsproblemen (vergelijk die inconsistentie API's waar je tegen aan mag proggen) zijn ook aan de orde van de dag. Lang leve de kit, pur en de boorhamer.
Nu voor nog even voor de analogie het equivalent in de IT vinden van de kit en purspuit dan wel de boorhamer...
Dus hij ziet een door jullie gemaakte keuze waar hij om een specifieke reden een bezwaar tegen heeft. Jij verteld hoe jullie dit bezwaar oplossen. Hij heeft een vraag over die oplossing. Nadat jij die vraag beantwoord hebt gaat hij ermee akkoord de door jullie bedachte richting in te gaan.Mugwump schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 16:15:
[...]
Inmiddels hebben we al gedemonstreerd dat we weken aan data in een uurtje kunnen verwerken als we wat limieten opschroeven.
Dat klinkt echt als een prima interactie tussen twee mensen die samen toewerken naar iets.
De vragen en bezwaren die jij hier noemt zijn m.i. ook gewoon terecht, want dit zijn zaken die vaak genoeg verkeerd gaan. En dan niet alleen bij hobby clubs, maar ook bij grote partijen waarvan je zou hopen dat ze hun zaken goed op orde hebben.
Helemaal met je eens. Er lopen nogal wat pannenkoeken rond. Eigenlijk zouden de architecten ook nog steeds moeten blijven developen om te zorgen dat ze ook de pijn van hun beslissingen voelen en begrijpen.Mugwump schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 16:15:
[...]
Ja dat is dus een probleem waar ik bij veel klanten tegenaanloop. Die hebben dan zogenaamd een 'regie-organisatie' waarin ze zelf een clubje 'architecten / solution consultants' hebben zitten die als ze zelf ooit al een regel code hebben geschreven dat in de afgelopen 10-20 jaar inderdaad zeker al niet meer gedaan hebben, maar wel allerhande onzalige richtlijnen produceren. Als je de ballen verstand hebt van software ontwikkelen, dan moet je ook niet gaan denken dat je moet gaan afdwingen dat interfaces standaard SOAP moeten zijn, system-to-system communicatie per se beveiligd moet zijn met client certificates en meer van dat soort zaken.
[...]
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Ik dacht twee klopjes op de kast en dan aufmachen!
Klopt, alleen is dit niet de wijze waarop dit ging. Het was meer direct ervoor gaan liggen en escaleren, waarna ik weer twee uur kwijt was aan uitleggen hoe de technologie werkt. Iets dat je met twee seconden googelen ook had kunnen leren. Deze architect had daar overigens verder ook helemaal niets over te zeggen verder. Die is vooral verantwoordelijk voor het bouwen van gruwelijke XML-specificaties voor communicatie tussen systemen.Jory schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 14:19:
[...]
Dus hij ziet een door jullie gemaakte keuze waar hij om een specifieke reden een bezwaar tegen heeft. Jij verteld hoe jullie dit bezwaar oplossen. Hij heeft een vraag over die oplossing. Nadat jij die vraag beantwoord hebt gaat hij ermee akkoord de door jullie bedachte richting in te gaan.
Dat klinkt echt als een prima interactie tussen twee mensen die samen toewerken naar iets.
De vragen en bezwaren die jij hier noemt zijn m.i. ook gewoon terecht, want dit zijn zaken die vaak genoeg verkeerd gaan. En dan niet alleen bij hobby clubs, maar ook bij grote partijen waarvan je zou hopen dat ze hun zaken goed op orde hebben.
Overigens heb ik dit ook nog eens voor drie andere architecten moeten herhalen, want onderling communiceren is lastig. Sowieso zitten we met feitelijk meerdere suborganisaties die net als de overkoepelende club ook weer hun eigen architecten hebben, dus dat maakt het nog frustrerender.
Het zijn bovendien ook allemaal budgetloze zijlijnschreeuwers. Dan wil men bijvoorbeeld weer hele berichtstructuren over de kop gooien en dat moeten wij dan even "bouwen". De rechtvaardiging daarvoor is altijd "doelarchitectuur", maar wat de business / het bedrijf er concreet aan heeft kan men niet aangeven. Dat laten we dan ook vaak lekker terugduwen aangezien we midden in een complete herbouw zitten.
@Mugwump Allemachtig. In wat voor soort organisatie werk je?
Vrij bekende grote organisatie, dus dat zeg ik liever niet.armageddon_2k1 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 15:33:
@Mugwump Allemachtig. In wat voor soort organisatie werk je?
Ik heb het overigens al veel vaker gezien in grote organisaties al is het hier wel heel erg. Bij mijn sollicitatie bij mijn werkgever destijds werd me ook expliciet iets gevraagd over hoe ik discussies met architecten voerde door één van mijn huidige teamgenoten. Die vraag kon ik toen niet zo goed plaatsen, inmiddels wel.
Er zijn ook altijd wel de nodige lichtpuntjes in dat soort organisaties hoor. Mensen die wel weten waar ze over praten, bereid zijn om mee te denken en flexibel te zijn en ga zo maar door. Sowieso is voor je dagelijkse werkplezier je eigen team het belangrijkst en dat is echt een topteam.
[ Voor 15% gewijzigd door Mugwump op 25-10-2019 16:04 ]
Mjah ben ik deels wel met je eens, aan de andere kant zijn functionele aspecten meestal een zweef verhaal van de architect waar ook de honden weinig brood van lusten. Maar ook op het technische vlak is de bouw dan wel de zwakste van de ingenieursdisciplines. Het nadenken over toleranties en passing, rekening houden in het ontwerp met de uitvoering etc. zijn maar beperkt en dat is waar het knelt (of juist kiertMugwump schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 14:07:
[...]
Ik wil zeker niet beweren dat het op de bouw allemaal snaarstrak geregeld is en er daar geen enkele discrepantie bestaat tussen wat er op papier wordt gezet en wat er in de praktijk gebeurt hoor. Maar ik denk wel dat er fundamentele verschillen zijn tussen de 'echte ingenieursdisciplines' en de IT. Dat heeft meerdere oorzaken. Zoals je zelf al aangeeft gebeurt er veel meer in de voorbereiding. Dat kan ook omdat requirements een stuk stabieler zijn dan in de IT. Daarnaast benaderen de modellen die worden gehanteerd in de bouw de praktijk wel een stuk beter dan die in de IT. Een bouwtekening voor een huis is voor zover mij bekend vrij goed gestandaardiseerd (Mijn vader maakte die dingen jarenlang en volgens mij is er weinig aan veranderd) en is een abstractie die de juiste aspecten van het te bouwen gebouw abstraheert. TOGAF modellen, UML, 4+1 en ga zo maar door doen dat in mijn ogen een stuk minder goed.
En dat voor een discipline die al eeuwen bestaat (al geldt dat misschien voor de ICT op kleitabletten ook wel afhankelijk van je definitie van Informate Communicatie en Technologie
En een andere overeenkomst is dat de overheid een dankbare opdrachtgever is voor de grote jongens.
Zie die OMA muts met de tweedekamer verbouwing, herverbouwing van VROM in wat het nu is, maar waarbij er nu een berg gebruiksrestricties bij is gekomen.
Dus ik denk dat er wat meer fundamentele aspecten van menselijke samenwerking, communicatie en belangen aan ten grondslag liggen die zich in alle ontwerp disciplines wel uiten bij wat grotere projecten.
[ Voor 12% gewijzigd door gekkie op 25-10-2019 17:35 ]
Ik had vanmiddag ook weer iets moois. Op mijn Xubuntu machine stopte bij Spotify ineens, met een harde tik, het geluid.
Ik verdacht eerst een vastgelopen (kernel)driver van de geluidskaart. Echter andere programma's hadden wel gewoon geluid
Toen Spotify vanuit de console gestart met debug logging aan. Ook dat gaf geen duidelijk probleem aan. Toen m'n geluidsinstellingen gecontroleerd, maar alles stond vol open. Dus ook dat was het niet.
Toen de cache van Spotify, maar ook dat hielp niets. Toen heel Spotify gepurged en opnieuw geïnstalleerd. Nog steeds geen geluid
Ten einde raad het euvel nogmaals in Spotify gezocht. Bleek dat de Spotify zelf gemute stond

Hoe het komt of kan, weet ik niet. Voor zover ik heb kunnen vinden, bestaat er geen sneltoets voor. Of ik heb een easter egg gevonden
Ik verdacht eerst een vastgelopen (kernel)driver van de geluidskaart. Echter andere programma's hadden wel gewoon geluid
Toen Spotify vanuit de console gestart met debug logging aan. Ook dat gaf geen duidelijk probleem aan. Toen m'n geluidsinstellingen gecontroleerd, maar alles stond vol open. Dus ook dat was het niet.
Toen de cache van Spotify, maar ook dat hielp niets. Toen heel Spotify gepurged en opnieuw geïnstalleerd. Nog steeds geen geluid
Ten einde raad het euvel nogmaals in Spotify gezocht. Bleek dat de Spotify zelf gemute stond

Hoe het komt of kan, weet ik niet. Voor zover ik heb kunnen vinden, bestaat er geen sneltoets voor. Of ik heb een easter egg gevonden

Dit is een van de redenen waarom ik grote organisaties liever vermijd. Ik werk nu bij een redelijk klein bedrijf (<20 man) met multinationals en overheden als klant, waarbij het meer om de persoon gaat. Ik zou dat echt niet snel inruilen voor werken bij een grote organisatie, want dan ben je een van vele, wordt je in een hokje geschoven, en pas jij je maar aan naar de organisatie. Ik zou dan niet met plezier naar mijn werk gaan.Mugwump schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 16:02:
[...]
Vrij bekende grote organisatie, dus dat zeg ik liever niet.
Ik heb het overigens al veel vaker gezien in grote organisaties al is het hier wel heel erg. Bij mijn sollicitatie bij mijn werkgever destijds werd me ook expliciet iets gevraagd over hoe ik discussies met architecten voerde door één van mijn huidige teamgenoten. Die vraag kon ik toen niet zo goed plaatsen, inmiddels wel.
Er zijn ook altijd wel de nodige lichtpuntjes in dat soort organisaties hoor. Mensen die wel weten waar ze over praten, bereid zijn om mee te denken en flexibel te zijn en ga zo maar door. Sowieso is voor je dagelijkse werkplezier je eigen team het belangrijkst en dat is echt een topteam.
Volgens mij luistert hij gewoon naar mediatoetsen, dus als je op je toetsenbord een combinatie hebt voor (en die per ongeluk aan hebt geraakt) dan mute hij wel.Matis schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 18:07:
[...]Voor zover ik heb kunnen vinden, bestaat er geen sneltoets voor. Of ik heb een easter egg gevonden
Wat luisterde je? Misschien wilden ze je tegen jezelf beschermen.Matis schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 18:07:
Ik had vanmiddag ook weer iets moois. Op mijn Xubuntu machine stopte bij Spotify ineens, met een harde tik, het geluid.
Ten einde raad het euvel nogmaals in Spotify gezocht. Bleek dat de Spotify zelf gemute stond![]()
Op Linux werkt dat niet, moet via dbus. En ik heb de mute knop niet gemapped. Mute werkt wel, maar dan voor het hele systeem.Gropah schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 18:10:
Volgens mij luistert hij gewoon naar mediatoetsen, dus als je op je toetsenbord een combinatie hebt voor (en die per ongeluk aan hebt geraakt) dan mute hij wel.
@Sandor_Clegane het was John Williams
Ik draai 18.04. Op het systeem werkt het wel, maar wordt niet doorgegeven aan Spotify. Waarom weet ik niet, maar via dbus wel.
Google is eng:

Identificeert John Williams als artiest/musicus en laat me Spotify starten met zijn muziek
[ Voor 31% gewijzigd door Matis op 25-10-2019 19:02 ]
Case closed......Matis schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 18:28:
[...]
Op Linux werkt dat niet, moet via dbus. En ik heb de mute knop niet gemapped. Mute werkt wel, maar dan voor het hele systeem.
@Sandor_Clegane het was John Williams
Maar ben ik schuldig of onschuldig?
Schakel voor de gein de netwerkverbinding eens uit tijdens het afspelen, kijken of hij dan ook een tik geeft en vervolgens het geluid uitzetMatis schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 18:07:
Ich sehe das Problem nicht... was ist los damit?Lethalis schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:20:
[...]
Argh.
"Georg! Wir haben ein Problem mit unserer Programmierschnittstelle! Die hat soeben einen Laufzeitumgebungfehler gegeben und die Ausführungsgeschwindigkeit ist sofort gesenkt. Hat das etwas mit der automatischen Speicherbereinigung zu tun?"
Klinkt toch wunderbar (of geil zoals de Duitsers dat zouden zeggen)?
Alleen foutmeldingen van .NET vind ik vervelend in 't Nederlands (of Duits), maar dat is vooral omdat de vertaling vaak nogal "interessant" gekozen is, en het zoeken op die foutmelding daardoor lastiger wordt. Maar verder gebruik ik gewoon de meeste applicaties in het Nederlands (als ze fatsoenlijk in het Nederlands beschikbaar zijn). Maar volgens mij ben ik hier de uitzondering
🠕 This side up
http://unlocalize.com/Koenvh schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 00:12:
Alleen foutmeldingen van .NET vind ik vervelend in 't Nederlands (of Duits), maar dat is vooral omdat de vertaling vaak nogal "interessant" gekozen is, en het zoeken op die foutmelding daardoor lastiger wordt. Maar verder gebruik ik gewoon de meeste applicaties in het Nederlands (als ze fatsoenlijk in het Nederlands beschikbaar zijn). Maar volgens mij ben ik hier de uitzondering
plofkip schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 11:18:
[...]
Ah ja herkenbaar en super irritant. Daarom nu altijd een Engels Windows voor mij op dev machines. En mocht je er dan toch tegenaan lopen; http://unlocalize.com/ ;-)
Megaproject van het Amerikaanse ministerie van defensie gaat naar Microsoft en dus niet naar Amazon:
https://amp.nos.nl/artike...anbesteding-pentagon.html
Ik ga er vanuit dat de procedures gewoon netjes gevolgd zouden zijn. Zou wat zijn als zou blijken dat Trump zich hierin heeft gemengd vanwege zijn vete met Bezos.
https://amp.nos.nl/artike...anbesteding-pentagon.html
Ik ga er vanuit dat de procedures gewoon netjes gevolgd zouden zijn. Zou wat zijn als zou blijken dat Trump zich hierin heeft gemengd vanwege zijn vete met Bezos.
Pardon, een AMP link in de Devschuur?
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Zo beter? https://www.google.com/ur...Vaw2occdE3yeJm_fv6hPMrvYwSebazzz schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 21:51:
Pardon, een AMP link in de Devschuur?
🠕 This side up
Voor mensen zoals jij is er een speciaal plekje in de hel
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Sebazzz schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 22:24:
[...]
Voor mensen zoals jij is er een speciaal plekje in de hel

🠕 This side up
Ik was weer even in Scala gedoken, vooral om ScalaJS te gebruiken. Ik was altijd best gecharmeerd van hun type system en het FP. Vooral hun persistent data structures werken erg fijn. Kotlin gebruik ik in het dagelijks leven en dat vind ik geweldig productief. Kotlin is alsof je een mountainbike hebt waarmee je elke berg af durft te raggen. Scala is de ultracarbon-super-shiny fiets die helemaal perfect lijkt, maar je eigenlijk de weg niet mee op durft, vanwege alle andere idioten.
Maar soms denk ik echt met Scala en FP....
Bij FP is het nogal een gedoetje om in diep geneste structuren mutaties te doen, als je immutable data structures wil gebruiken. Dan kom je in het domein van Optics terechts met Lenses en Prisms. En, dan kom je dus in een wereld waar dit soort teksten normaal worden:
Ligt het aan mij of is er iets niet juist als je zoveel terminologie nodig hebt om een basic mutatie te moeten beschrijven. Of zijn mijn hersenen te geprime'd op imperatief denken? Het lijkt in dit geval wel alsof er met man en macht geprobeerd wordt een concept in een taal te beuken.
De case voor immutability is best sterk, alleen programmeren we graag in diep geneste patronen. En die combinatie lijkt nog best lastig te zijn. Als je bijvoorbeeld kijkt naar Redux, zie je alle tutorials en voorbeeldjes werken met simpele todo-lijstjes. Maar als er meer relaties in de data komen zie je dat de oplossing is dat je dan maar je data moet normaliseren in JS. Dat levert natuurlijk weer een lekkere lading mogelijke bugs op, want nu moet je ook nog eens de integriteit van je data-structuur handmatig managen.
Zijn er mensen die serieus FP gebruiken in productie en dit op serieus complexe datastructuren gebruiken? Dus geen todo-lists
Maar soms denk ik echt met Scala en FP....

Bij FP is het nogal een gedoetje om in diep geneste structuren mutaties te doen, als je immutable data structures wil gebruiken. Dan kom je in het domein van Optics terechts met Lenses en Prisms. En, dan kom je dus in een wereld waar dit soort teksten normaal worden:
En dan profunctor:So basically we can imagine that a Lens is like an instance of a function — or to be more accurate it’s an instance of a profunctor, a generalization of function.
Wat zijn bimodules dan weer?In category theory, a branch of mathematics, profunctors are a generalization of relations and also of bimodules.
In abstract algebra, a bimodule is an abelian group....
Ligt het aan mij of is er iets niet juist als je zoveel terminologie nodig hebt om een basic mutatie te moeten beschrijven. Of zijn mijn hersenen te geprime'd op imperatief denken? Het lijkt in dit geval wel alsof er met man en macht geprobeerd wordt een concept in een taal te beuken.
De case voor immutability is best sterk, alleen programmeren we graag in diep geneste patronen. En die combinatie lijkt nog best lastig te zijn. Als je bijvoorbeeld kijkt naar Redux, zie je alle tutorials en voorbeeldjes werken met simpele todo-lijstjes. Maar als er meer relaties in de data komen zie je dat de oplossing is dat je dan maar je data moet normaliseren in JS. Dat levert natuurlijk weer een lekkere lading mogelijke bugs op, want nu moet je ook nog eens de integriteit van je data-structuur handmatig managen.
Zijn er mensen die serieus FP gebruiken in productie en dit op serieus complexe datastructuren gebruiken? Dus geen todo-lists
Ja, maar niet in scala. In F# heb je de with operator om properties te updaten en die kan je zo veel nesten als je wilt:armageddon_2k1 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 07:21:
F#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| type Bar = { baz : int } type Foo = { bar: Bar; foo : bool } let foo = { bar = { baz = 1 } foo = true } let foo1 = { foo with bar = { foo.bar with baz = 2 } } |
@RagingPenguin
Dat is in feite niet anders dan de Scala `copy` op case classes, of de Kotlin `copy` op data classes:
Precies hetzelfde nesting probleem. Want nu is het al irritant om te doen 1 niveau diep, maar wat nou als je een hierarchy heb als:
Dan is de lol er snel af volgens mij, omdat het niet vreemd is dat sommige organisaties 10 niveaus diep zijn. De vraag is of dit dan uberhaubt wel een gunstige data-structur is om met FP te doen, of je moet in Lenses gaan duiken enzo.
Dat is in feite niet anders dan de Scala `copy` op case classes, of de Kotlin `copy` op data classes:
Kotlin:
1
2
3
4
5
| data class Bar(val baz: int) data class Foo(val bar: Bar, val foo: Bool) val foo = Foo(Bar(baz=1), true); val foo2 = foo.copy(foo.bar.copy(baz=2)); |
Precies hetzelfde nesting probleem. Want nu is het al irritant om te doen 1 niveau diep, maar wat nou als je een hierarchy heb als:
Kotlin:
1
2
3
| data class Function(val name: String); data class Department(val name: String, val subDepartments: Set<Department>, val functions: Set<Function>) data class Organisation(val name: String, val departments: Set<Department>) |
Dan is de lol er snel af volgens mij, omdat het niet vreemd is dat sommige organisaties 10 niveaus diep zijn. De vraag is of dit dan uberhaubt wel een gunstige data-structur is om met FP te doen, of je moet in Lenses gaan duiken enzo.
Heb je ooit een willekeurige Wikipedia-pagina geopend over een wiskundig begrip? Meeste zaken zijn érg beknopt en formeel opgeschreven.armageddon_2k1 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 07:21:
Dan over de aangehaalde teksten:
So basically we can imagine that a Lens is like an instance of a function — or to be more accurate it’s an instance of a profunctor, a generalization of function.
Het probleem hier is dat je niet alle abstracties en generalisaties nodig hebt om te begrijpen wat een profunctor is. Als je als kind leert tellen (de natuurlijke getallen), pakken we toch ook niet eerst een boek over commutatieve/abelse monoïdes erbij? Abstracties zijn later pas nuttig om vergelijkbare concepten aan elkaar te linken.In category theory, a branch of mathematics, profunctors are a generalization of relations and also of bimodules.
Een nuttigere uitleg over wat een profunctor is om een concretere definitie te pakken:
Okay, dit helpt ook nog niet. Wat zijn de type-beschrijvingen?A Profunctor is just a bifunctor that is contravariant in the first argument and covariant in the second.
code:
1
2
3
4
5
| class Bifunctor f where bimap ∷ (a → c) → (b → d) → f a b → f c d class Profunctor f where dimap ∷ (c → a) → (b → d) → f a b → f c d |
Dit is misschien ook nog niet meteen duidelijk, maar als je weet wat een (covariante) functor en een contravariante functor zijn, dan wordt het begrip profunctor misschien duidelijker:
code:
1
2
3
4
5
| class Functor f where map ∷ (a → b) → f a → f b class Contravariant f where contramap ∷ (b → a) → f a → f b |
Een profunctor is dus in feite een structuur die een functor en een contravariante functor combineert.
Maar waarom komen termen als covariantie en contravariantie om de hoek kijken? Laten we kijken naar een simpele definitie van wat een simpele lens is:
Een getter en een setter? Okay, dat is simpel...Question: What is a lens?
Answer: A lens is a first class getter and setter
...totdat generics om de hoek komen kijken.
C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| interface Get</*covariant*/out T> { T Get(); } interface Set</*contravariant*/in T> { void Set(T value); } class Box<T> : Get<T>, Set<T> { private T value; public T Get() => value; public void Set(T value) { this.value = value; } } class Fruit { } class Apple : Fruit { } class Jonagold : Apple { } class Program { static void Main(string[] args) { Get<Fruit> gf = new Box<Apple>(); // covariance Set<Jonagold> sa = new Box<Apple>(); // contravariance } } |
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
Met lists gebruik je List.map en voor andere objecten kun je helper functies schrijven:armageddon_2k1 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 07:21:
Ik was weer even in Scala gedoken, vooral om ScalaJS te gebruiken. Ik was altijd best gecharmeerd van hun type system en het FP. Vooral hun persistent data structures werken erg fijn. Kotlin gebruik ik in het dagelijks leven en dat vind ik geweldig productief. Kotlin is alsof je een mountainbike hebt waarmee je elke berg af durft te raggen. Scala is de ultracarbon-super-shiny fiets die helemaal perfect lijkt, maar je eigenlijk de weg niet mee op durft, vanwege alle andere idioten.
Maar soms denk ik echt met Scala en FP....![]()
[...]
En dan profunctor:
[...]
Wat zijn bimodules dan weer?
[...]
![]()
https://stackoverflow.com...-and-return-full-new-list
De oplossing zoals beschreven voor het maken van een generieke update functie is wel een mooie. Als het heel specifiek is hoeft het allemaal niet generiek te zijn en kan je functie wat specifieker zijn.
Aangezien JS single threaded is kun je er voor kiezen om bepaalde data mutable te maken aangezien je toch geen race conditions in de browser hebt.
Een ander idee is het afstappen van die geneste objecten, alles plat te slaan, en gewoon met tuples gaan werken. Je kan dan een voor de hierarchie een List.Distinct op je tuples doen zodat je de organisatie eruit haalt. enz.
[ Voor 4% gewijzigd door Sandor_Clegane op 27-10-2019 09:30 ]
Je kunt wel degelijk race conditions krijgen in de browser met js. JS is dan in de basis wel single threaded (even workers buiten beschouwing gelaten). De event loop laat je nog steeds met execution order spelen. Wil ook nog wel eens gebeuren dat daar wat mis gaat.
True, als je met async spul gaat spelen wel, en dingen die je aan de browser zelf over laat. Maar voor delen van je data kan het een goede afweging zijn als je niet met die update functies wilt klooien.Ed Vertijsment schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 09:30:
Je kunt wel degelijk race conditions krijgen in de browser met js. JS is dan in de basis wel single threaded (even workers buiten beschouwing gelaten). De event loop laat je nog steeds met execution order spelen. Wil ook nog wel eens gebeuren dat daar wat mis gaat.
Ik zou gewoon die update functies bouwen, ben je van een hoop geneuzel af.
Ik sluit laat aan in de discussie dus ken de exacte use case niet, maar voor REST data structures gebruiken wij gewoon OOP trucjes (uitgespuugd door een ORM achtige library). Dan kunnen we gewoon properties assignen en .save() aanroepen.
Naar de view toe wordt dit wat functioneler gemaakt. Eerst deden we dat met redux, nu meer met react’s eigen tools en hooks.
Ik ben niet zo’n fan van alles functional of oop. Use the right tool for the job.
Naar de view toe wordt dit wat functioneler gemaakt. Eerst deden we dat met redux, nu meer met react’s eigen tools en hooks.
Ik ben niet zo’n fan van alles functional of oop. Use the right tool for the job.
Ik werk zelf wel met Fable en mooie daaraan is dat je een loop hebt die garandeert dat dingen sequentieel worden afgehandeld, zowel je eigen data alsmede de promises of webbrowser functies. Dat maakt het redeneren over je code een stuk gemakkelijker.
Ik heb met dat soort dingen altijd een beetje dat ze niet nodig zijn als je het gedrag van de taal goed begrijpt/implementeert. Niets ten nadele van jouw, de library of de usecase (wellicht is het in jouw specifieke geval heel nuttig).Sandor_Clegane schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 11:02:
Ik werk zelf wel met Fable en mooie daaraan is dat je een loop hebt die garandeert dat dingen sequentieel worden afgehandeld, zowel je eigen data alsmede de promises of webbrowser functies. Dat maakt het redeneren over je code een stuk gemakkelijker.
Ik heb sowieso niet heel veel met libraries die de hele taal proberen te hervormen, het leid af van wat je aan het doen bent en zorgt voor een nodeloze afhankelijkheid en zorgt voor mogelijk een toekomstige collega die het weer moet gaan leren. Om nog maar te zwijgen over de mogelijke wildgroei van oplossingen.
Er zijn dan ook weer uitzonderingen, zoals React, wat dat allemaal voor fratsen uithaalt, maar het werkt gewoon heel goed voor bepaalde use cases. Om nu gelijk alles in React te doen vind ik dan weer geen goed idee, aangezien 9/10 scriptjes niet veel meer doen dan een specifiek event afvangen om dan een classlist te updaten.
Maarja, wel weer wildgroei.
Mwoah een bibliotheek doet het wat te kort.Ed Vertijsment schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 11:25:
[...]
Ik heb met dat soort dingen altijd een beetje dat ze niet nodig zijn als je het gedrag van de taal goed begrijpt/implementeert. Niets ten nadele van jouw, de library of de usecase (wellicht is het in jouw specifieke geval heel nuttig).
Ik heb sowieso niet heel veel met libraries die de hele taal proberen te hervormen, het leid af van wat je aan het doen bent en zorgt voor een nodeloze afhankelijkheid en zorgt voor mogelijk een toekomstige collega die het weer moet gaan leren. Om nog maar te zwijgen over de mogelijke wildgroei van oplossingen.
Er zijn dan ook weer uitzonderingen, zoals React, wat dat allemaal voor fratsen uithaalt, maar het werkt gewoon heel goed voor bepaalde use cases. Om nu gelijk alles in React te doen vind ik dan weer geen goed idee, aangezien 9/10 scriptjes niet veel meer doen dan een specifiek event afvangen om dan een classlist te updaten.
Maarja, wel weer wildgroei.
Er is dus ook een "gezegende" manier om Fable applicaties te bouwen door middel van het van Elm afgekeken Model View Update idee. In de basis is het een Fold die bij elke update je applicatie van de vorige naar de nieuwe "state" fold. Door middel van messages worden acties in je applicatie verwerkt en deze vloeien door de Fold loop. Ik vind het wel elegant om eerlijk te zijn.
Ieder zijn ding.
Ik ben er verder ook niet bekend mee, een andere taal compileren kan ik soort van nog begrijpen, in essentie niet anders dan esnext of jsx. Mijn voorkeur zou zijn om iets meer op de standards track te blijven (vandaar dat ik esnext gebruik en geen Typescript, wat ik als de technisch betere acht). Kan wat jij zegt niet via webassembly, of gebruikt het dat wellicht?
Ik mis alleen een beetje waarom je immutable datastructuren zou willen muteren. Ik werk zelf binnen Java veel met de Immutables library en daarmee heb je feitelijk hetzelfde. We gebruiken de library om zaken als commands en events te modelleren die niet gemuteerd mogen worden. Voor zaken die wel gemuteerd mogen worden zoals aggregates gebruiken we de library gewoon niet.
Immutability is erg handig, maar in mijn ogen echt geen doel op zich en lang niet altijd de juiste of meest pragmatische keuze.
Immutability is erg handig, maar in mijn ogen echt geen doel op zich en lang niet altijd de juiste of meest pragmatische keuze.
Blazor gebruikt webassembly, Fable gebruikt Babel op de backend. In het kort pakken ze de AST van de F# compiler en deze gooien ze door Babel heen met wat trucjes. Dat is veels te kort, maar wel waar het op neer komt.Ed Vertijsment schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 11:44:
[...]
Ik ben er verder ook niet bekend mee, een andere taal compileren kan ik soort van nog begrijpen, in essentie niet anders dan esnext of jsx. Mijn voorkeur zou zijn om iets meer op de standards track te blijven (vandaar dat ik esnext gebruik en geen Typescript, wat ik als de technisch betere acht). Kan wat jij zegt niet via webassembly, of gebruikt het dat wellicht?
Doordat het Babel gebruikt is het allemaal hele nette javascript, wat in principe best goed te begrijpen is. Er zitten wel wat extra's in zodat je structural equality krijgt wat standaard JS niet heeft maar F# wel. Dit geeft ook weer overhead, maar dit kan je dan weer afvangen door POJOs (Plain Old Javascript Ojects ) te gebruiken.
Nou ja, zoals boven geschetst met geneste objecten is het soms best lastig om deze te updaten. Je hebt wat extra code nodig. Voordeel is wel dat je er gewoon vanuit kunt gaan dat waar je het object ook aanroept hij altijd consistent is.Mugwump schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 11:58:
Ik mis alleen een beetje waarom je immutable datastructuren zou willen muteren. Ik werk zelf binnen Java veel met de Immutables library en daarmee heb je feitelijk hetzelfde. We gebruiken de library om zaken als commands en events te modelleren die niet gemuteerd mogen worden. Voor zaken die wel gemuteerd mogen worden zoals aggregates gebruiken we de library gewoon niet.
Ik snap dat dat lastig is, maar ik vroeg nu juist waarom je ze überhaupt zou willen muteren oftewel updaten.Sandor_Clegane schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 13:06:
Nou ja, zoals boven geschetst met geneste objecten is het soms best lastig om deze te updaten. Je hebt wat extra code nodig. Voordeel is wel dat je er gewoon vanuit kunt gaan dat waar je het object ook aanroept hij altijd consistent is.
Overigens heeft consistentie niet zoveel te maken met immutability. Of je nou de consistentie borgt bij creatie van een object of bij mutatie van een object boeit niet zoveel, zolang je het maar doet.
Tja, vanuit een GUI oid? Je zou ook eerst de updates naar de server kunnen sturen en die download weer een nieuwe versie van het geheel. Er zijn meerdere opties, maar ik kan me wel indenken dat je lokaal een objectje wilt wijzigen.Mugwump schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 14:04:
[...]
Ik snap dat dat lastig is, maar ik vroeg nu juist waarom je ze überhaupt zou willen muteren oftewel updaten.
Overigens heeft consistentie niet zoveel te maken met immutability. Of je nou de consistentie borgt bij creatie van een object of bij mutatie van een object boeit niet zoveel, zolang je het maar doet.
True, alleen als het immutable is hoef je je veel minder bezig te houden met locks.
Tsja je moet wat als je in de browser niks anders hebt dan dat kut JavaScript.Ed Vertijsment schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 11:25:
[...]
Wij gebruiken zelf TypeScript om het nog enigszins bruikbaar te houden.
Maar goed, ik haat zo ongeveer alles dat geen static type checking heeft. Alleen Python verdraag ik nog voor korte scripts, maar ook daar heb ik met type hints lopen klooien (wat waardeloos is in Python, omdat het niet "echt" is).
Zou je kunnen beargumenteren waarom js dan zo kut is, zo kut dat zelfs als je de typescript variant gebruikt het op zijn best enigszins bruikbaar is?Lethalis schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 06:53:
[...]
Tsja je moet wat als je in de browser niks anders hebt dan dat kut JavaScript.
Wij gebruiken zelf TypeScript om het nog enigszins bruikbaar te houden.
Maar goed, ik haat zo ongeveer alles dat geen static type checking heeft. Alleen Python verdraag ik nog voor korte scripts, maar ook daar heb ik met type hints lopen klooien (wat waardeloos is in Python, omdat het niet "echt" is).
Komt mij een beetje over als een verhaaltje wat de boer niet kent...
Voor mezelf: Ik heb in principe niet zoveel tegen Javascript, ik vind het alleen niet zo'n fijne taal om in te werken. Als ik Fable gebruik kan ik mijn domein modelleren met types zoals ik dat wil en deze kan ik daarna een op een in de browser gebruiken. Ik hoef me dan ook geen zorgen te maken over serialisation en dergelijke omdat de types aan beide kanten hetzelfde zijn. Dat is best fijn.Ed Vertijsment schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 08:07:
[...]
Zou je kunnen beargumenteren waarom js dan zo kut is, zo kut dat zelfs als je de typescript variant gebruikt het op zijn best enigszins bruikbaar is?
De compiler van F# is gewoon redelijk bulletproof, als het compileert heb je grote kans dat het gewoon werkt. Dat mis ik in JS.
Het is een reverse Node.JS. Waarom JS op de server als ik F# in de browser kan hebben alsook op de server.
Ik snap dat het lapmiddelen zijn, en ja je kan het punt maken waarom niet doorzetten en gewoon JS gebruiken? Tja, misschien komt dat er ooit van. Alleen lijkt het dat vanilla JS ook niet meer gedaan wordt, het lijkt allemaal weer frameworkje du jour.
Het zijn niet hele sterke argumenten maar voor mij genoeg om eerst zo nog even door te gaan.
Dat stond er al bijEd Vertijsment schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 08:07:
[...]
Zou je kunnen beargumenteren waarom js dan zo kut is, zo kut dat zelfs als je de typescript variant gebruikt het op zijn best enigszins bruikbaar is?
"ik haat zo ongeveer alles dat geen static type checking heeft"
Ik moet er persoonlijk niet aan denken om JS op de backend te gebruikenSandor_Clegane schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 08:28:
[...]
Waarom JS op de server als ik F# in de browser kan hebben alsook op de server.

Man, ik vind alles best... Java, Kotlin, C#, Golang... al moet ik het met veel pijn en moeite met C++ doen. Maar hell no dat ik JavaScript zou gebruiken ervoor.
Ik denk persoonlijk dat de hele frontend wereld binnen 5 jaar compleet op zijn kop staat als WebAssembly in die time frame goede DOM access krijgt.Sandor_Clegane schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 08:28:
[...]
Alleen lijkt het dat vanilla JS ook niet meer gedaan wordt, het lijkt allemaal weer frameworkje du jour.
Het zijn niet hele sterke argumenten maar voor mij genoeg om eerst zo nog even door te gaan.
Bovendien vond ik de demo van QT met WASM / WebGL ook wel bizar om te zien.
Misschien is het hele concept van het internet wel aan het veranderen, van websites naar echte applicaties en dat de browser alleen maar een universele host ervoor is.
Oftewel: over 5 jaar maak jij misschien wel webapplicaties net zoals dat je nu een WPF of een Android app maakt. Alleen dan dat het overal werkt. En gewoon in de taal die jij fijn vindt. Of dat nou F# of Kotlin is maakt niet uit.
En JavaScript is dan weer waar het hoort... bij de script kiddies.
[ Voor 68% gewijzigd door Lethalis op 28-10-2019 09:09 ]
Je maakt weer een statement zonder argumentatie. En nee:Lethalis schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 08:51:
[...]
En JavaScript is dan weer waar het hoort... bij de script kiddies.
Is geen argumentatie, zie ook mijn punt over typescript, waarom is dat dan nog steeds kut//op zijn best "enigszins bruikbaar"?"ik haat zo ongeveer alles dat geen static type checking heeft"
Volgens mij projecteer je een beetje je eigen onkunde en onbegrip over hoe browsers en een specifieke taal werkt op de taal zelf, maar dat maakt de taal nog niet kut.
Sure, niet alles aan JS is perfect en ook zou type checking er in willen zien, maar als we elke taal met minder mooie kanten kut gaan noemen blijft er niet zoveel over.
Volgens mij heb jij de laatste 10 jaar een beetje gemist, zo ver zijn we al. En dat het nog niet perfect is uitgekristaliseerd kan ik beamen. Het niveau van de oude UI toolkits zie ik op het web nog niet direct terug, maar dat is slechts de volgende stap. En of dat nou geïmplementeerd word door taal X/Y boeit mij helemaal niets, gebruik wat je fijn vind, maar ga niet op basis van een onderbuik gevoel een mening ventileren, kom in ieder geval met wat argumenteren voordat je iets als kut neerzet. Het niet kunnen beargumenteren van een keuze vind ik namelijk eerder iets voor scriptkiddies, de keuze zelf kan volkomen rationeel zijn.Misschien is het hele concept van het internet wel aan het veranderen, van websites naar echte applicaties en dat de browser alleen maar een universele host ervoor is.
JS, is zeer goed in async dingen, dat is nogal logisch, het is pretty much built in vanaf de start. Dit omdat het een taal is die oorspronkelijk ontwikkeld is voor UI's, en eending dat je daar absoluut niet wilt is blocking UI. Dat, dat soms iets lastiger programeren is, is begrijpelijk maar niet iets wat de taal beter of slechter maakt.
Nogmaals, ik zeg niet dat je JS, of taal X of Y moet gaan gebruiken. Ik ben gewoon benieuwd naar argumenten waarom het kut zou zijn. Dat jij het niet snapt maakt het niet kut. Net zo min een andere taal kut is omdat ik er geen kaas van heb gegeten.
Dat JS na webassembly op de achtergrond gaat verdwijnen zou kunnen, ik verwacht het eerlijk gezegd niet gezien de opkomst van JS naar omgevingen waar wel alternatieven zijn, kennelijk is er een bepaalde vraag naar los van het is de enige "native" optie.
Dat het static type checking mist, vind ik wel een argument.Ed Vertijsment schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 09:26:
[...]
Is geen argumentatie, zie ook mijn punt over typescript, waarom is dat dan nog steeds kut//op zijn best "enigszins bruikbaar"?
Volgens mij projecteer je een beetje je eigen onkunde en onbegrip over hoe browsers en een specifieke taal werkt op de taal zelf, maar dat maakt de taal nog niet kut.
Sure, niet alles aan JS is perfect en ook zou type checking er in willen zien, maar als we elke taal met minder mooie kanten kut gaan noemen blijft er niet zoveel over.
Ik werk al sinds 2003 met tegenzin met JavaScript en als er 1 ding waar ik mij mateloos aan erger, dan is het dat. Te vaak in mijn leven meegemaakt dat code het niet doet, omdat er ergens toevallig een hoofdletter een kleine letter is, of simpelweg een tikfoutje in staat. Of omdat je een Peer geeft aan iets wat een Appel wil.
Van die dingen die de compiler bij een static taal simpelweg voor jou afvangt.
TypeScript lost dit voor een deel op, maar heeft geen grip op de runtime environment die nog steeds JavaScript is. Het wekt de illusie dat je met een serieuze taal aan het werk bent, waarin je ook code kan schrijven die prima compileert, maar vervolgens alsnog niet werkt in de browser met JavaScript.
Omdat het qua syntax dingen toelaat die logisch lijken, maar het voor JavaScript niet zijn.
Wat dat betreft ben ik het zelfs met jou eens dat ik geen fan ben van transpilers. Ik hou daar ook niet van. Maar ik heb een nog grotere hekel aan JavaScript (en zo ongeveer alles dat dynamisch is).
Toen in C# dynamic werd ingevoerd, heb ik mij echt een tijdje verdrietig gevoeld. En voor ik het wist, gingen frameworks als NancyFX ermee aan de slag... en ik vind het helemaal kut.
Ik wil gewoon een formeel contract. Het moet absoluut vast staan wat er in gaat en wat er uit gaat. Klaar.
Bij alles wat ik maak.
Maar ja... daar werken dynamische talen als JavaScript niet echt aan mee.
Tuurlijk, leuk voor even snel een prototype in elkaar flansen... maar voor de rest is het in grotere projecten gewoon helemaal zielig en stompzinnig dat we hier in 2019 nog mee moeten dealen.
Ik vind frontend development op dit moment ook in een verschrikkelijke staat verkeren.
En dat heeft niks met gebrek aan ervaring te maken. Ik ga zometeen rustig verder met mijn Angular 8 project en TypeScript. Ik werk er gewoon mee - omdat ik er anno nu niet omheen kan - maar dat betekent niet dat ik het ook mooi vind of ideaal in welke vorm dan ook.
Het zal wel de Duitser in mij zijn... Ordnung muß sein!
Als het in een erbarmelijke staat verkeert, zijn er we nog lang niet.Ed Vertijsment schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 09:26:
[...]
Volgens mij heb jij de laatste 10 jaar een beetje gemist, zo ver zijn we al. En dat het nog niet perfect is uitgekristaliseerd kan ik beamen.
Daarin verschillen wij dus van perceptie.
Pas als browsers ons een degelijke runtime environment bieden, gaat het ergens op lijken en kun je daar iets op bouwen.
Op dit moment bouwen we flatgebouwen op drijfzand (het lijkt Nederland wel

[ Voor 13% gewijzigd door Lethalis op 28-10-2019 10:11 ]
Tja, maar als je de boel gaat vergelijken met de 2003 versie van JS weet je of niet wat de status nu is (wat ik denk dat je heel goed weet) of je vergelijking gaat mank. In 2003 was JS kut met compatibility issues en weet ik wat. Dat is nu wel ff iets anders.Lethalis schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 09:44:
[...]
Ik werk al sinds 2003 met tegenzin met JavaScript
Dit is meer een case tegen dynamische talen, niet specifiek tegen JS. Nu ben ik ook voor static type checking maar het maakt de taal niet minder serieus als het, het niet heeft. Dat is een ontwerp keuze in de taal, een waar jij het niet mee eens bent, en ik wellicht ook niet, maar niet iets waardoor de taal gelijk "kut" is.en als er 1 ding waar ik mij mateloos aan erger, dan is het dat. Te vaak in mijn leven meegemaakt dat code het niet doet, omdat er ergens toevallig een hoofdletter een kleine letter is, of simpelweg een tikfoutje in staat. Of omdat je een Peer geeft aan iets wat een Appel wil.
Van die dingen die de compiler bij een static taal simpelweg voor jou afvangt.
TypeScript lost dit voor een deel op, maar heeft geen grip op de runtime environment die nog steeds JavaScript is. Het wekt de illusie dat je met een serieuze taal aan het werk bent, waarin je ook code kan schrijven die prima compileert, maar vervolgens alsnog niet werkt in de browser met JavaScript.
Kun je dit specificeren? Veelal is dit ook gewoon onbegrip over hoe de taal werkt en wat het kan. Dat jij het dan niet begrijpt betekent niet per se dat het onlogisch is.Omdat het qua syntax dingen toelaat die logisch lijken, maar het voor JavaScript niet zijn.
Ik heb niet gezegd dat ik geen fan ben van transpilers. Ik heb gezegd at ik geen fan ben van libraries, of in exacte woorden: "Ik heb sowieso niet heel veel met libraries die de hele taal proberen te hervormen".Wat dat betreft ben ik het zelfs met jou eens dat ik geen fan ben van transpilers. Ik hou daar ook niet van. Maar ik heb een nog grotere hekel aan JavaScript (en zo ongeveer alles dat dynamisch is).
Hiermee doel ik meer op libraries als jQuery die zo'n intrusive abstractie toepassen dat er niets meer van de taal overblijft om vervolgens een klein leger aan developers achter te laten die niet meer weten hoe het zonder moet en dus ook geen regel nodejs (wat dezelfde taal is) geschreven krijgen.
Nu overdrijf je een beetje, static typing is nuttig maar je kunt prima, ook complexere projecten doen zonder.Tuurlijk, leuk voor even snel een prototype in elkaar flansen... maar voor de rest is het in grotere projecten gewoon helemaal zielig en stompzinnig dat we hier in 2019 nog mee moeten dealen.
Ik vind frontend development op dit moment ook in een verschrikkelijke staat verkeren.
En dat heeft niks met gebrek aan ervaring te maken. Ik ga zometeen rustig verder met mijn Angular 8 project en TypeScript. Ik werk er gewoon mee - omdat ik er anno nu niet omheen kan - maar dat betekent niet dat ik het ook mooi vind of ideaal in welke vorm dan ook.
offtopic:
Don't get met started on 2-way data binding!!!!1
Dat mag, ik ben het niet met je eens al zie ik wel dat het een hele andere manier van programeren/denken is en dat het vakgebied an sich minder ver ontwikkeld is zie ik ook wel. Mijn punt is dat je afkeer voor X (dynamische talen) projecteert op Y (JS), dat slaat nergens op.
Tja, iks nap dan weer niet zo goed wat dat met landsgrenzen te maken heeft maar goed.Het zal wel de Duitser in mij zijn... Ordnung muß sein!
Oh, the drama! Serieus"erbarmelijk" "drijfzand", het is toch allemaal wat.Als het in een erbarmelijke staat verkeert, zijn er we nog lang niet.
Daarin verschillen wij dus van perceptie.
Pas als browsers ons een degelijke runtime environment bieden, gaat het ergens op lijken en kun je daar iets op bouwen.
Op dit moment bouwen we flatgebouwen op drijfzand (het lijkt Nederland weleven wat diepe palen in die veengrond stampen en dan komt het wel goed
dat je vervolgens een halve meter naar beneden dondert als je de voordeur uitstapt, praktisch onder jouw huis door kan kijken en wateroverlast krijgt, mja... hoort erbij... het is niet "perfect uitgekristralliseerd"
).
Definieer dan eerste eens even een "degelijke runtime environment" en wat je er exact van verwacht en hoe je dat voor je ziet. Ik kan zo verbeteringen bedenken maar erbarmelijk is nogal een overstatement.
Veel kwaliteit van implementaties/projecten is enigszins te beschrijven als "erbarmelijk" maar dat heeft meer met de developers te maken die met de beste bedoelingen iets matigs neerzetten. Er is geen drag'n drop dus je zult wat moeten kunnen, en dat bootstrap templateje met wat jQuery gaat absoluut geen kwaliteit opleveren nee.
Frontend'en is dan ook een IMO een vak apart, en sure, daar is verbetering mogelijk. Maar niet alleen aan de kant van het vakgebied/tools/environment...
[ Voor 15% gewijzigd door Ed Vertijsment op 28-10-2019 10:51 ]
Ik kijk niet naar de 2003 versie, maar geef alleen even aan dat ik het sindsdien gebruik. Natuurlijk is ES6 mooier dan wat we hadden in 2003.Ed Vertijsment schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 10:28:
[...]
Tja, maar als je de boel gaat vergelijken met de 2003 versie van JS weet je of niet wat de status nu is (wat ik denk dat je heel goed weet) of je vergelijking gaat mank. In 2003 was JS kut met compatibility issues en weet ik wat. Dat is nu wel ff iets anders.
Dat geef ik ook aan in mijn reacties! Misschien ben ik dan een programmeertaalracist, maar ik hou nou eenmaal niet van dynamische talen en JavaScript er daar helaas eentje van waar ik verplicht mee moet dealen.Dit is meer een case tegen dynamische talen, niet specifiek tegen JS.
Ik begrijp bijvoorbeeld op zich prima hoe closures werken en waarom het ervoor kan zorgen dat iets niet werkt in JavaScript, maar als het dan vervolgens wel in TypeScript compileert dan verwacht je eigenlijk wel een foutmelding als er geen "this" meer is.Kun je dit specificeren? Veelal is dit ook gewoon onbegrip over hoe de taal werkt en wat het kan. Dat jij het dan niet begrijpt betekent niet per se dat het onlogisch is.
Maar ook dit is een symptoom van de taal.Hiermee doel ik meer op libraries als jQuery die zo'n intrusive abstractie toepassen dat er niets meer van de taal overblijft om vervolgens een klein leger aan developers achter te laten die niet meer weten hoe het zonder moet en dus ook geen regel nodejs (wat dezelfde taal is) geschreven krijgen.
Omdat je in JavaScript alles kunt herdefiniëren, kun je dus ook de meest gekke dingen doen.
Om deze reden ben ik ook geen fan van extension methods in C#, of macro's in C/C++. Je verandert de syntax en schrijft daarmee elke keer jouw eigen dialect.
Een paar posts terug werd Scala nog aangehaald, wat heer en meester probeerde te zijn op het gebied van DSL's. Met als gevolg dat niemand nou echt weet wat typische Scala code is. Scala is alles en iedereen en niemand snapt het nog. De scope is te breed. Zelfs de ontwerpers ervan geven dit toe.
Daarom is Kotlin ook veel populairder. Het is simpeler, maar kan toch meer dan Java. Het heeft een mooie balans.
Daarin verschillen wij dus van meningNu overdrijf je een beetje, static typing is nuttig maar je kunt prima, ook complexere projecten doen zonder.
Zodra je namelijk wil gaan refactoren wordt het een hel zonder static type checking.
En natuurlijk kun je dan in cirkeltjes gaan redeneren dat je in een dynamische taal minder hoeft te refactoren, maar als die dag komt dan heb je het niet naar je zin.
offtopic:
Ik merk gewoon dat ik veel meer dan mijn collega's (en ook veel mensen hier op dit forum) van de regeltjes ben en alles graag precies heb. Ik heb een liefde voor structuur en duidelijkheid.Tja, ik snap dan weer niet zo goed wat dat met landsgrenzen te maken heeft maar goed.
Tijdens het programmeren dus ook. Zodra een functie op meerdere types kan werken, vind ik dat bijna alsof die functie vreemd kan gaan. Speciaal voor @Sandor_Clegane : ik heb hier dus ook moeite mee bij functionele programmeertalen die een vergaande type inference hebben.
Als de programmeertaal namelijk op basis van jouw gebruik al kan bepalen op welke types de functie mogelijkerwijs van toepassing is, dan levert dit nogal een cognitieve overhead op. Zodra ik dus F# doe, dan ben ik geneigd een functioneel anti pattern toe te passen, en dat is type hints toe te voegen zodat de scope van mijn functie beperkter wordt.
Dat maakt hem minder breed inzetbaar, maar de intentie is tenminste duidelijk.
Maar goed, ik heb dus ook een collega die JavaScript hartstikke leuk vindt. Die het juist tof vindt dat alles helemaal dynamisch en flexibel is.
To each their own I guess. Het is gewoon jammer dat ik verplicht JavaScript moest gebruiken al die jaren. Dan krijg je er ook een hekel aan.
Stel ik had al die tijd al iets anders kunnen gebruiken en JavaScript was gewoon 1 van de opties, mja... whatever floats your boat. Maar in de browserland was (en is) er heel lang niks anders.
Als je web development doet, moet je wel.
En je moet web development doen, omdat het weer andere voordelen heeft qua reikwijdte van de software. Je kunt tenminste iets bouwen dat het overal doet, of dat nou een PC, tablet, telefoon of een Chromebook is. Mensen kunnen jouw webapplicatie gebruiken.
Om die reden moet het wel, want je wil niet voor al die dingen een aparte client app gaan bouwen. Zonde van de tijd en energie.
Okay, ik hap:
Als er iets is waardoor je geen clue meer hebt van wat waar wanneer vandaan gekomen is zijn het die vreselijke "JS MVC" frameworks die alles alle kanten opsturen, (leuk dat je type checking werkt maar waar is deze value vandaan komen?). Om vervolgen bij complexere meuk in allerlei issues te lopen. Prefereer ik toch de voorspelbaarheid van het React ecosysteem hoe brak ik ook de hype train van React vind, (die ontwikkelaars weten volgens mij gewoon niet wat ze willen, om je wel schuldig te laten voelen als je niet de laatste versie van hoe het volgens hun hoort).
[ Voor 5% gewijzigd door Ed Vertijsment op 28-10-2019 11:24 ]
En de grap is in deze: ik ben het met jou eens. Two way data binding heb ik altijd al moeite mee gehad. Zelfs bij Windows Forms development zou ik liever nog met een model view presenter pattern (MVP) werken (al word ik dan afgeschoten op mijn werk, omdat het "meer werk" is dan gewoon aan een DataSet bindenEd Vertijsment schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 11:23:
[...]
Als er iets is waardoor je geen clue meer hebt van wat waar wanneer vandaan gekomen is zijn het die vreselijke "JS MVC" frameworks die alles alle kanten opsturen, (leuk dat je type checking werkt maar waar is deze value vandaan komen?). Om vervolgen bij complexere meuk in allerlei issues te lopen. Prefereer ik toch de voorspelbaarheid van het React ecosysteem hoe brak ik ook de hype train van React vind, (die ontwikkelaars weten volgens mij gewoon niet wat ze willen, om je wel schuldig te laten voelen als je niet de laatste versie van hoe het volgens hun hoort).

Je wil directe controle over wanneer een model wordt bijgewerkt en waarom.
En nu ga ik weer aan het werk! Anders word ik om andere redenen afgeschoten
Model View Update is vele malen simpeler.Lethalis schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 11:45:
[...]
En de grap is in deze: ik ben het met jou eens. Two way data binding heb ik altijd al moeite mee gehad. Zelfs bij Windows Forms development zou ik liever nog met een model view presenter pattern (MVP) werken (al word ik dan afgeschoten op mijn werk, omdat het "meer werk" is dan gewoon aan een DataSet binden). Totdat we dan een paar maanden later weer 1 of andere obscure bug moeten oplossen door simpelweg een DataSourceUpdateMode van een binding aan te passen
![]()
Je wil directe controle over wanneer een model wordt bijgewerkt en waarom.
En nu ga ik weer aan het werk! Anders word ik om andere redenen afgeschoten![]()
En speciaal voor jou: als jij blij wordt van type hints dan doe je dat toch gewoon? Je kan ook een signature file bouwen: https://docs.microsoft.co...reference/signature-files
Potverdikkie, ain't life grand? You do you
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Tjolk is lekker. overal en altijd.
Gelukkig is me de komst van Strict Types en dito checks wel een stuk verbeterd. We hadden laatst ook weer een pareltje van een bug doordatTjolk schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:09:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
PHP:
true oplevert. Wat er eigenlijk bedoeld werd was strlen 1
| empty("000") |

Van dat soort issues in een taal wordt je toch niet vrolijk?
dat is niet waar. Het is prima gedefineerd welke cases true of false zijn voor empty(). Vaak is het gebruik van empty() wel een beetje een code-smell omdat het eigenlijk alleen praktisch nut heeft als je geen flauw idee hebt watvoor type je variable heeft. Maar er zijn wel legit use-cases te bedenken.Matis schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:35:
[...]
Gelukkig is me de komst van Strict Types en dito checks wel een stuk verbeterd. We hadden laatst ook weer een pareltje van een bug doordatPHP:true oplevert. Wat er eigenlijk bedoeld werd was strlen
1 empty("000")
Van programmeertalen word ik sowieso niet vrolijk. Van taart welOlaf van der Spek schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:39:
Van dat soort issues in een taal wordt je toch niet vrolijk?

🠕 This side up
Valt er iets te vieren?
Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster
Doe mij maar appeltaartKoenvh schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 16:25:
[...]
Van programmeertalen word ik sowieso niet vrolijk. Van taart wel
Daar word ik vrolijker van
[ Voor 6% gewijzigd door Lethalis op 28-10-2019 16:56 ]
Je hebt gelijk. Ik heb het even teruggezocht en er zat inderdaad nog een cast naar int tussen ergens in de code.mcDavid schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:53:
dat is niet waar. Het is prima gedefineerd welke cases true of false zijn voor empty(). Vaak is het gebruik van empty() wel een beetje een code-smell omdat het eigenlijk alleen praktisch nut heeft als je geen flauw idee hebt watvoor type je variable heeft. Maar er zijn wel legit use-cases te bedenken.
Dikke

Ik dook vanochtend even in de logging van een stukje software van ons. Ik schrok me wezenloos, alle crons draaiden een uur te vroeg...
Alles nagelopen, tijd op de scheduler gecontroleerd, testjes gedraaid etc etc, maar ik kon het lek niet vinden. Totdat ik me realiseerde dat niet de server een uur opgeschoven was tov van UTC, maar wij

Stom, hoe automatisch je zelf al 2 uur optelt bij de timestamps in de logging, zonder dat je het in de gaten hebt. CEST is a bitch
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.