If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Nee, de enige reden is dat je tegen interfaces moet programmeren om zo juiste testing te kunnen doen en je test cases zo goed mogelijk kan isoleren. Dat hele switchen van implementaties, buiten tests om, is natuurlijk leuk, maar komt in de praktijk natuurlijk weinig voor.Lethalis schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 11:04:
[...]
De enige reden die ik kan bedenken is als je vaak tussen meerdere implementaties wil switchen, of simpelweg meerdere wil ondersteunen en dat configureerbaar in het product is
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Tests schrijven is ook zoiets.armageddon_2k1 schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 21:01:
[...]
Nee, de enige reden is dat je tegen interfaces moet programmeren om zo juiste testing te kunnen doen en je test cases zo goed mogelijk kan isoleren. Dat hele switchen van implementaties, buiten tests om, is natuurlijk leuk, maar komt in de praktijk natuurlijk weinig voor.
Dat doe ik eigenlijk alleen als ik bang ben voor regressies in complexe code. Dus als ik bang ben dat nieuwe wijzigingen bestaande functionaliteit slopen.
Maar voor de dertien in een dozijn "ik haal wat data uit de database op en poep json uit" API vind ik het zwaar overdreven.
Ik schrijf bijvoorbeeld wel tests voor business logica, bijvoorbeeld als een prijs moet worden samengesteld voor een klant en daarbij tig factoren en uitzonderingen komen kijken. Dan wil ik zeker weten dat het altijd klopt.
Maar ook dan hoef ik niet per se iets te mocken, zolang het ophalen van de data losstaat van de berekening. Want dan kan ik mijn classes simpelweg testdata voeren zonder dat dit per se via interfaces moet.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
"When you least expect it, expect the unexpected" aldus Dog Eat Dog.Lethalis schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 21:16:
[...]
Maar voor de dertien in een dozijn "ik haal wat data uit de database op en poep json uit" API vind ik het zwaar overdreven.
Terwijl die 13 in een dozijn dingen ook zo getest zijn.
Al ben ik het wel met je eens dat 100% code coverage 99% van de tijd zwaar overdreven is, maar ik probeer toch wel de 90% te halen.
[ Voor 15% gewijzigd door CurlyMo op 19-10-2019 21:52 ]
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Jazeker, maar op gegeven moment raakt de levensduur van je oude versie toch op, en moet je over. Met een paar kleine veranderingen (naamswijziging, ietwat andere klasse of datastructuur) is dat toch makkelijker dan wanneer alles omgegooid is (zoals CodeIgniter heeft gedaan onder andere). Soms is het nodig, maar veranderen om het veranderen is ook niet ideaal (en dat lijkt toch regelmatig te gebeuren).Matis schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 18:10:
[...]
Dat is toch precies de reden waarom het major nummer omhoog gaat![]()
Ervan uitgaande dat ze semantic versioning gebruiken.
[ Voor 3% gewijzigd door Koenvh op 19-10-2019 22:46 ]
🠕 This side up
Helemaal mee eens, wij streven ook naar een coverage van 90%. In sommige gevallen slaan we klassen over. Dit zijn voornamelijk de Services en ServiceBridges (om van het ene domein naar het andere te gaan). De rest proberen we middels unit, functional of systeem (behat) testen af te vangen.CurlyMo schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 21:49:
"When you least expect it, expect the unexpected" aldus Dog Eat Dog.
Al ben ik het wel met je eens dat 100% code coverage 99% van de tijd zwaar overdreven is, maar ik probeer toch wel de 90% te halen.
Natuurlijk draaien er ook nog echte systeem testen op onze test omgeving en testen we de (nieuwe) code/functionalitwit op acceptatie.
@Koenvh helder. Dat nuanceert je eerdere statement aanzienlijk. Daarnaast ben ik het roerend met je eens. Gelukkig heb ik in mijn carrière weinig grote refactor slagen gehad als gevolg van een major versie bump.
[ Voor 11% gewijzigd door Matis op 19-10-2019 22:55 ]
't Was niet mijn statement - ik verklaar alleen maar hoe ik 'm interpreteerMatis schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 22:54:
[...]
@Koenvh helder. Dat nuanceert je eerdere statement aanzienlijk. Daarnaast ben ik het roerend met je eens. Gelukkig heb ik in mijn carrière weinig grote refactor slagen gehad als gevolg van een major versie bump.
🠕 This side up
Maar hoe ver ga je dan?CurlyMo schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 21:49:
[...]
"When you least expect it, expect the unexpected" aldus Dog Eat Dog.
Een integratietest kan misschien nog nuttig zijn, maar het unit testen van data access code waarbij repositories gemockt worden niet echt, lijkt me?
Tests schrijven om X procent code coverage te halen vind ik sowieso een beetje gek. Ik neem aan dat je tests schrijft met een bepaald doel, zodat ze echt iets toevoegen en niet alleen maar omdat het zo hoort?
Dat doe ik wel. Juist omdat je je te snel weinig waant in dat die delen van je code wel werken.Lethalis schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 23:30:
[...]
maar het unit testen van data access code waarbij repositories gemockt worden niet echt, lijkt me?
Ik heb een website gemaakt waar je uitzendingen van de o.a. de NPO (maar ook andere Europese publieke omroepen) kunt terugkijken met automatisch vertaalde ondertiteling (net als YouTube dat heeft). Zo kan ik documentaires, nieuws e.d. met anderen delen die de Nederlandse taal niet machtig zijn, en ik zelf televisie uit andere landen kijken zonder de taal te spreken. An sich werkt dat prima, maar ergens vorig jaar had de NPO de hele manier waarop de videofeed wordt opgehaald omgegooid op een vrij rigoureuze manier. De oude variant werkte op dat moment nog wel, maar de vraag was natuurlijk voor hoe lang. Dan ben je toch weer even bezig met het ombouwen, met het eindresultaat dat het nog steeds werkt zoals het eerst ook werkte, en dat geeft niet per se veel voldoening.
Nu draait dat geheel sowieso op een gedoogconstructie, maar da's een andere zaak.
🠕 This side up
Dat is inderdaad vervelend als het op de schop moet, maar ook de aanbieders moeten met hun tijd mee. Zelf zitten we nu in de transitie van ONIX2.1 naar ONIX3. Steeds meer van onze toeleveranciers gaan hun portfolio in ONIX3 aanbieden. Dat was op zich niet het probleem, maar waar we nu voornamelijk tegenaan lopen is dat de leveranciers hun oude ONXI2.1 data aanbieden in een ONIX3 jasje. Maar dat komt niet (meer) door de validator, omdat velden niet meer bestaan of een andere layout gekregen hebben. Dat is op dit moment het grootste probleem. Ik snap ook niet waarom onze toeleveranciers niet hun XML tegen de XSD aanhouden alvorens het naar ons te sturen. Dat is namelijk het eerste wat wij doen op het moment dat we een update van het portfolio ontvangen. Controleren of het voldoet aan de standaard. In het geval dat dit niet gebeurt, gaat er een berichtje uit naar de toeleverancier met de foutmelding(en). Helaas doen zij er op hun beurt dan niets meer meeKoenvh schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 23:52:
@Matis Ik kan wel een voorbeeldje noemen van een hobbyprojectje:
Ik heb een website gemaakt waar je uitzendingen van de o.a. de NPO (maar ook andere Europese publieke omroepen) kunt terugkijken met automatisch vertaalde ondertiteling (net als YouTube dat heeft). Zo kan ik documentaires, nieuws e.d. met anderen delen die de Nederlandse taal niet machtig zijn, en ik zelf televisie uit andere landen kijken zonder de taal te spreken. An sich werkt dat prima, maar ergens vorig jaar had de NPO de hele manier waarop de videofeed wordt opgehaald omgegooid op een vrij rigoureuze manier. De oude variant werkte op dat moment nog wel, maar de vraag was natuurlijk voor hoe lang. Dan ben je toch weer even bezig met het ombouwen, met het eindresultaat dat het nog steeds werkt zoals het eerst ook werkte, en dat geeft niet per se veel voldoening.

That's the spiritNu draait dat geheel sowieso op een gedoogconstructie, maar da's een andere zaak.![]()
Ik heb ook wel eens complexe code gehad zonder enige test. Bleek te komen omdat zo'n class dan heel simpel begon en 'daarom' geen tests nodig had. Maar dan komt er een andere developer die iets toevoegt, ook geen tests toevoegt 'want blijkbaar hoeft dat niet', en dan nog weer een andere developer voegt iets toe en voordat je het weet gaat er van alles stuk omdat er een stuk code niet onder test is.Lethalis schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 23:30:
[...]
Maar hoe ver ga je dan?
Een integratietest kan misschien nog nuttig zijn, maar het unit testen van data access code waarbij repositories gemockt worden niet echt, lijkt me?
Tests schrijven om X procent code coverage te halen vind ik sowieso een beetje gek. Ik neem aan dat je tests schrijft met een bepaald doel, zodat ze echt iets toevoegen en niet alleen maar omdat het zo hoort?
Ik doe zelf zoveel mogelijk aan TDD dus eerst tests schrijven en dan pas code. Dus dan heb je eigenlijk geen code zonder tests. Dan wordt het geen stom klusje achteraf en bovendien wordt je dan al gedwongen om goed na te denken over je interface (wat er in en uit komt).
Ugh. Omdat het grootste deel van de developers maar wat aankut. "It compiles, ship it!". Met zo min mogelijk inspanning iets opleveren waar hun niet technische manager tevreden genoeg over is om ze volgend jaar weer die kleine loonsverhoging te geven.Matis schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 10:29:
Ik snap ook niet waarom onze toeleveranciers niet hun XML tegen de XSD aanhouden alvorens het naar ons te sturen.
Heb al zo vaak issues gehad met developers die i.p.v. uit te zoeken hoe je XML opbouwt zelf maar een string aan elkaar concatenaten en dit dan versturen dat het me niet eens meer verbaast.
Na al die jaren word ik alleen maar cynischer over hoeveel mensen gewoon slecht zijn in hun werk en toch gewoon op de positie blijven waar ze nu zijn.
https://niels.nu
Op zich kan ik dat wel waarderen, ik zit alleen met de scope van die tests. Dus ik vind een integratietest die controleert of een api wel de juiste output geeft, waardevol omdat hij de correcte werking van de api test. Ook zou de api een stabiele interface moeten hebben, dus die is mooi te testen.Kalentum schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 11:42:
[...]
Ik heb ook wel eens complexe code gehad zonder enige test. Bleek te komen omdat zo'n class dan heel simpel begon en 'daarom' geen tests nodig had. Maar dan komt er een andere developer die iets toevoegt, ook geen tests toevoegt 'want blijkbaar hoeft dat niet', en dan nog weer een andere developer voegt iets toe en voordat je het weet gaat er van alles stuk omdat er een stuk code niet onder test is.
Ik doe zelf zoveel mogelijk aan TDD dus eerst tests schrijven en dan pas code. Dus dan heb je eigenlijk geen code zonder tests. Dan wordt het geen stom klusje achteraf en bovendien wordt je dan al gedwongen om goed na te denken over je interface (wat er in en uit komt).
Alleen wanneer je inzoomt op alle details, dan moet je unit tests schrijven voor allerlei hele kleine dingen die bovendien erg vaak veranderen, terwijl je aan het programmeren bent.
En dat vind ik een stuk lastiger om te behappen, omdat ik dan uit het oog verlies wat ik nou eigenlijk aan het testen ben.
Dus ik vind het veel prettiger om op een iets grotere scope te testen. Ook unit tests zijn meer bijvoorbeeld of een prijsberekening klopt, maar niet op alles wat daar achter zit.
Dat kan aan mijn gebrek aan ervaring met TDD liggen, maar toch.
Als jij alleen die API gebruikt dan is testen of de output klopt bij de input natuurlijk belangrijk. De vraag is alleen hoeveel tijd het je gaat kosten om het te debuggen als dat opeens niet meer zo is. Weet je dan direct waar het probleem zit?Lethalis schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 12:58:
[...]
Op zich kan ik dat wel waarderen, ik zit alleen met de scope van die tests. Dus ik vind een integratietest die controleert of een api wel de juiste output geeft, waardevol omdat hij de correcte werking van de api test. Ook zou de api een stabiele interface moeten hebben, dus die is mooi te testen.
Alleen wanneer je inzoomt op alle details, dan moet je unit tests schrijven voor allerlei hele kleine dingen die bovendien erg vaak veranderen, terwijl je aan het programmeren bent.
In mijn software heb ik bijv. allemaal verschillende soorten interfaces. Van I2C tot SMTP. Doordat ik die interfaces zelf integreer wil ik ook zeker weten dat ze werken, en in een travis setup zit er niks anders op dan I2C of een SMTP socket connectie simuleren. Ik zet in dat laatste geval niet een hele mailserver op, ik zorg alleen dat ik reageer zoals een mailserver zou reageren op bepaalde commando's om te checken of de vraag / antwoord gaat zoals verwacht.
Om dat voorbeeld van die prijscheck aan te houden: ik gok dan dat je die getPrice() method publiek maakt? Dan schrijf je dus daar je unit test voor (alle scenarios uit de businesslogica). Maar als die getPrice() methode op zichzelf nog een aantal private methods aanroept om tot een prijs te komen, dan maakt je geen tests voor die private methods. Want dat zijn implementatiedetails.Lethalis schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 12:58:
[...]
En dat vind ik een stuk lastiger om te behappen, omdat ik dan uit het oog verlies wat ik nou eigenlijk aan het testen ben.
Dus ik vind het veel prettiger om op een iets grotere scope te testen. Ook unit tests zijn meer bijvoorbeeld of een prijsberekening klopt, maar niet op alles wat daar achter zit.
Dat kan aan mijn gebrek aan ervaring met TDD liggen, maar toch.
Omdat je alleen een unit test voor de getPrice() hebt kun je dan in de toekomst die getPrice() refactoren maar dan zonder dat je je unit test aan hoeft te passen.
Zeer herkenbaar. Wij staan aan de andere kant en bieden een API aan. Man, man, man,.... droefenis. We geven ze letterlijk het volgende:Hydra schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 12:18:
[...]
Ugh. Omdat het grootste deel van de developers maar wat aankut. "It compiles, ship it!". Met zo min mogelijk inspanning iets opleveren waar hun niet technische manager tevreden genoeg over is om ze volgend jaar weer die kleine loonsverhoging te geven.
- OAuth client-ID en secret
- Een set documentatie met daarin: een stappenplan om te testen in Postman, testaanroepen om te checken of alles werkt, coding samples, voorbeeld queries, etc etc, documentatie over GraphQL.
Het is een vrij simpele GraphQL API en in de documentatie staat ook vrij snel:
"Please read the following information on https://graphql.org/learn/ carefully."
Vervolgens een link met gratis GraphQL query tools, met introspection.
We hebben een 'partner' die met onze API wil koppelen, en na 4 weken krijg ik een mail:
Jullie API is stuk. Niks werkt.
Blijkt dat ze:
- Client-ID en Secret als headers meegeven in de POST requests naar het API endpoint
- Een POST request doen met daarin een eigen GraphQL schema definitie als body. Want "zo willen we data"
- Een XML response terug verwachten

De meeste developers krijgen het niet voor elkaar OAuth2 te implementeren. Het is gewoon onmogelijk. Ze prakken dan een voorbeeld van Medium/SO in elkaar en weten absoluut niet wat ze met access_tokens en refresh_tokens aanmoeten.
We hebben letterlijk een stappenplan met hoe je middels OAuth2 moet verbinden met onze API en een query moet runnen. Met codesamples in JS. Je hoeft alleen maar je eigen client-id en secret in te vullen. En wat krijg je dan voor request binnen op het OAuth2 endpoint? client-id: YOURCLIENTID.
Echt...

Of een klant die dan stuurt:
"We ondervinden erg veel problemen met jullie API. Ons team is er al 2 weken mee bezig, zonder succes. Volgens hun ligt het aan jullie kant. We zouden graag willen dat jullie een paar ontwikkelaars voor ons vrijmaken om voor ons de koppeling tot stand te brengen". Euhm... tief op?
Kijk je welke requests ze doen, is er nog geen enkele aanroep geweest naar het OAuth2 endpoint met hun Client ID..... Dat maar teruggekoppelt. Blijkt dat hun "architect" het volgende doet:
- Met de browser naar http://onze-api/graphql
- .....
De "architect" had verwacht daar een full-fledged GraphQL IDE tegen te komen (a la GraphiQL). Op de vraag hoe ie dacht z'n access_token mee te sturen zei ie dat ie de client secret gaat gebruiken. Dat scheelt gedoe.

[ Voor 23% gewijzigd door armageddon_2k1 op 20-10-2019 17:00 ]
Tijd geleden begonnen bij een klant waar ze met Salesforce wilden verbinden. Die gebruiken OAuth, dus heb in twee dagen tijd de beginselen opgezet ook al wist ik niets van OAuth op dat moment. Kwestie van documentatie volgen en tada!armageddon_2k1 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 16:51:
[...]
Zeer herkenbaar. Wij staan aan de andere kant en bieden een API aan. Man, man, man,.... droefenis. We geven ze letterlijk het volgende:
- Een set documentatie met daarin: een stappenplan om te testen in Postman, testaanroepen om te checken of alles werkt, coding samples, voorbeeld queries, etc etc, documentatie over GraphQL.
"Please read the following information on https://graphql.org/learn/ carefully."
We hebben een 'partner' die met onze API wil koppelen, en na 4 weken krijg ik een mail:
Blijkt dat ze:
- Client-ID en Secret als headers meegeven in de POST requests naar het API endpoint
- Een POST request doen met daarin een eigen GraphQL schema definitie als body. Want "zo willen we data"
![]()
De meeste developers krijgen het niet voor elkaar OAuth2 te implementeren. Het is gewoon onmogelijk. Ze prakken dan een voorbeeld van Medium/SO in elkaar en weten absoluut niet wat ze met access_tokens en refresh_tokens aanmoeten.
We hebben letterlijk een stappenplan met hoe je middels OAuth2 moet verbinden met onze API en een query moet runnen. Met codesamples in JS. Je hoeft alleen maar je eigen client-id en secret in te vullen. En wat krijg je dan voor request binnen op het OAuth2 endpoint? client-id: YOURCLIENTID.
Echt...
"We ondervinden erg veel problemen met jullie API. Ons team is er al 2 weken mee bezig, zonder succes. Volgens hun ligt het aan jullie kant. We zouden graag willen dat jullie een paar ontwikkelaars voor ons vrijmaken om voor ons de koppeling tot stand te brengen". Euhm... tief op?
Kijk je welke requests ze doen, is er nog geen enkele aanroep geweest naar het OAuth2 endpoint met hun Client ID..... Dat maar teruggekoppelt. Blijkt dat hun "architect" het volgende doet:
- .....
De "architect" had verwacht daar een full-fledged GraphQL IDE tegen te komen (a la GraphiQL). Op de vraag hoe ie dacht z'n access_token mee te sturen zei ie dat ie de client secret gaat gebruiken. Dat scheelt gedoe.
Nu een eigen product aan het opzetten en ook gekozen voor OAuth maar heb nu al spijt vanwege de idioten in het vakgebied. Zit bijna op dat punt maar gewoon een systeem met API-keys te maken en klaar is herp van bedrijf derp.... Bah.
Ik erger me vooral aan het feit dat veel mensen alleen maar op bepaalde posities zitten omdat ze een grote bek hebben. Ze doen gewoon alsof ze de shit zijn en het werkt ook nog.Hydra schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 12:18:
[...]
Na al die jaren word ik alleen maar cynischer over hoeveel mensen gewoon slecht zijn in hun werk en toch gewoon op de positie blijven waar ze nu zijn.
Nu komt die frustratie bij mij ook vooral uit het feit dat ik daar slecht in ben, maar goed. Ik kom gewoon veel te onzeker over en ik ben niet van het ellebogenwerk.
Ik kan niet met droge ogen beweren "dat allemaal wel goed komt" of "dat regel ik wel even", terwijl ik daar niet van overtuigd ben. Terwijl ik veel andere mensen dit gewoon zie doen die hun beloftes vervolgens nooit waarmaken. En er toch mee wegkomen, omdat het nooit "aan hun ligt". Het komt altijd omdat Pietje iets gedaan heeft, de wind toevallig uit het noordoosten komt, weet ik wat.
Ze lullen zich overal uit en overal naar binnen.
Als je in een context zit waar dat waar is, dan is het toch juist makkelijker om aan te geven dat je het wel goed laat komen met jouw inzet? Omdat er juist niet 110% van je wordt gevraagd om dat waar te maken, maar misschien maar 75%.Lethalis schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 08:32:
[...]
Ik kan niet met droge ogen beweren "dat allemaal wel goed komt" of "dat regel ik wel even", terwijl ik daar niet van overtuigd ben. Terwijl ik veel andere mensen dit gewoon zie doen die hun beloftes vervolgens nooit waarmaken.
Bij mijn vorige werkgever werd er een kerel aangenomen om een "molensteen-project" te gaan trekken. Stukje context, het project liep al bijna 2 jaar, kende al 4 verschillende "lead-developers" en de specs waren derhalve al 4 keer herschreven.
Zoals gezegd, Pietje komt binnen, beweert met z'n grote bek dat hij het binnen 12 weken zal fixen. We zijn nu twee jaar verder, project loopt nog steeds, Pietje is niet meer, en ze zijn weer terug bij af

Ikzelf ben ook veel te eerlijk. In een meeting zal ik nooit dingen toezeggen die ik niet zeker weet / waar kan maken. Ik ben altijd gereserveerd en stel me kwetsbaar op. Ik zeg: "Dat weet ik niet, maar kan / zal ik uitzoeken". Binnen mijn huidige werkgever wordt dat wel gewaardeerd, omdat ik uiteindelijk het uitzoek, met een gedegen conclusie en/of aanbeveling kom en deze dan wel waar maak.
Ik heb een keer praktisch hetzelfde meegemaakt. Toen hebben we inderdaad bedongen dat ik daar een dag on-site ging, voor een flink tarief, om ze te helpen. Was iets soortgelijks (parsen van XML data van een API) dat we toen binnen een paar uur klaar hadden. We hebben toen nog wel even gemeld dat dit soort dingen behoorlijk triviaal zijn, en ze moesten overwegen wat meer 'senior' developers aan te nemen. N.b.: de meeste devs daar waren 20 jaar ouder dan ik toen (was toen eind 20).armageddon_2k1 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 16:51:
Die .com bubble heeft een hoop mensen ons vakgebied binnen gebracht die hier niks te zoeken hebben.
Snap ik. Ik kan het allemaal wel en ik heb ook nog die grote bek, dus ben nu ZZPerLethalis schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 08:32:
Ik erger me vooral aan het feit dat veel mensen alleen maar op bepaalde posities zitten omdat ze een grote bek hebben. Ze doen gewoon alsof ze de shit zijn en het werkt ook nog.
Nu komt die frustratie bij mij ook vooral uit het feit dat ik daar slecht in ben, maar goed. Ik kom gewoon veel te onzeker over en ik ben niet van het ellebogenwerk.
Ik vind het juist wel leuk om dat soort types en plein public op hun plaat te laten gaan.
[ Voor 24% gewijzigd door Hydra op 21-10-2019 09:15 ]
Toch is gedegen docu e.d. een zeldzaamheid. Ik maak geregeld verbindingen met API's van verschillende leveranciers. Maar docu is vaak ronduit slecht. Documenatie die inhoudelijk niet klopt, code examples die afwijken van een 'echt' request, postman collecties met voorbeelden die niet overeenkomen met code examples en documentatie. Het kost soms dagen om uit vinden hoe je naar een bepaalde API moet connecten. Dan ben je snel op het punt dat je het 1x probeert, en dan denkt 'tief maar op' regel eerst maar eens fatsoenlijke documentatie.armageddon_2k1 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 16:51:
[...]
Zeer herkenbaar. Wij staan aan de andere kant en bieden een API aan. Man, man, man,.... droefenis. We geven ze letterlijk het volgende:
Blijkt dat ze:
![]()
Echt...
- .....
Dit komt vaak doordat ze later de API aanpassen, maar de documentatie niet. Ze gebruiken ook geen versioning bij de API, kondigen het niet aan, waardoor het alles zomaar ineens stuk gaat.mufana schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 10:26:
[...]
Toch is gedegen docu e.d. een zeldzaamheid. Ik maak geregeld verbindingen met API's van verschillende leveranciers. Maar docu is vaak ronduit slecht. Documenatie die inhoudelijk niet klopt, code examples die afwijken van een 'echt' request, postman collecties met voorbeelden die niet overeenkomen met code examples en documentatie. Het kost soms dagen om uit vinden hoe je naar een bepaalde API moet connecten. Dan ben je snel op het punt dat je het 1x probeert, en dan denkt 'tief maar op' regel eerst maar eens fatsoenlijke documentatie.
Ook dat inderdaad. Soms worden API's aangepast waardoor bv een GET dan net iets andere info teruggeeft dan voor de aanpassing. Maar het is wel heel slecht dat iets dergelijks niet (of heel slecht) naar klanten wordt gecommuniceerd. Nu zit het 'm ook van in het feit dat klanten het vaak niet communiceren naar eind leveranciers.ThomasG schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 10:59:
[...]
Dit komt vaak doordat ze later de API aanpassen, maar de documentatie niet. Ze gebruiken ook geen versioning bij de API, kondigen het niet aan, waardoor het alles zomaar ineens stuk gaat.
Het maakt ook wel uit of een aanpassing heel groot is, een veldje erbij in een REST API zou niet veel moeten boeien. Een veld eraf of een ander formaat wel.mufana schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 11:45:
[...]
Ook dat inderdaad. Soms worden API's aangepast waardoor bv een GET dan net iets andere info teruggeeft dan voor de aanpassing. Maar het is wel heel slecht dat iets dergelijks niet (of heel slecht) naar klanten wordt gecommuniceerd. Nu zit het 'm ook van in het feit dat klanten het vaak niet communiceren naar eind leveranciers.
Heb weleens gehoord over complete testsuites die puur gebouwd zijn om de API van een vendor in de gaten te houden. Oh well...
Nope. Sql connecties zijn in .NET user-land niet echte connecties, maar zijn virtuele connecties die middels een pool gerecycled worden en on-demand aanspraak maken op de echte connecties middels een scheduler.BertS schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 13:34:
Dat komt effectief op hetzelfde neer inderdaad, het is beide Lazy. Dat lijkt me zonder twijfel beter dan een geopende connectie injecten.
Maakt vziw feitelijk geen reet uit of je die user-land connectie lang open houdt of niet. Transacties, dat is paar waar het interessant wordt. Die moet je inderdaad wel short-lived houden, want die houden een connectie daadwerkelijk bezet.
[ Voor 4% gewijzigd door R4gnax op 21-10-2019 20:03 ]
In essentie is de basislaag van EF onder de kap ook een (collectie van) single-entity repositories, samengebracht in een 'context' en die context handelt verder het doorgeven "als parameter" van de connectie en evt. transactie af.Lethalis schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 15:09:
Ik wil dingen "netjes" doen nu ik met .NET Core features zoals DI heb, maar ik moet tegelijkertijd wel zeggen dat het er niet per se beter van wordt (beter leesbaar, onderhoudbaar, etc).
Heb ik nog wel iets aan het Repository pattern? (ik gebruik wel Dapper en geen ORM als EF, die an sich al een abstractie is en waarbij het Repository pattern vaak afgeraden wordt)
Of doe ik er gewoon goed aan om mijn data access functies zaken als de IDbConnection en IDbTransaction simpelweg als parameter mee te geven?
Denk daar eens over na.
Interessant, heb ik nooit geweten. Doe er weliswaar ook niet zoveel mee (mag EF voor me doen), maar toch.R4gnax schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:01:
[...]
Nope. Sql connecties zijn in .NET user-land niet echte connecties, maar zijn virtuele connecties die middels een pool gerecycled worden en on-demand aanspraak maken op de echte connecties middels een scheduler.
Vraag die zich bij mij dan wel opdoet: waarom is die Open er dan überhaupt nog. Kan die dan toch zelf ook wel bedenken / doen bij zijn eigen constructie?
Omdat het vroeger daadwerkelijk wel een echte connectie was. Maar omdat bijna niemand dit correct gebruikte en het massa's aan performance problemen gaf, heeft MS dit ergens eens een keer onder de kap aangepast. De publieke API is toen wegens backwards-compatibility echter wel hetzelfde gebleven.BertS schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 21:24:
[...]
Interessant, heb ik nooit geweten. Doe er weliswaar ook niet zoveel mee (mag EF voor me doen), maar toch.
Vraag die zich bij mij dan wel opdoet: waarom is die Open er dan überhaupt nog. Kan die dan toch zelf ook wel bedenken / doen bij zijn eigen constructie?
Dat niet alleen, het kan zijn dat jouw specifieke ADO.NET provider geen connection pools gebruikt of dat je connection pools hebt uitgeschakeld, pooling uitgeschakeld hebt voor de connection string, etc etc etc.R4gnax schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 23:07:
[...]
Omdat het vroeger daadwerkelijk wel een echte connectie was. Maar omdat bijna niemand dit correct gebruikte en het massa's aan performance problemen gaf, heeft MS dit ergens eens een keer onder de kap aangepast. De publieke API is toen wegens backwards-compatibility echter wel hetzelfde gebleven.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Dat natuurlijk ook, ja. Als je een andere provider dan de default provider moet gebruiken of de instellingen hebt aangepast om bijv. pooling uit te schakelen, dan kan het zijn dat je ook direct op 'echte' connecties zit te werken. Meestal zit je alleen niet in die scenario's, dat zijn vrij specifieke edge-cases.Sebazzz schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 23:20:
[...]
Dat niet alleen, het kan zijn dat jouw specifieke ADO.NET provider geen connection pools gebruikt of dat je connection pools hebt uitgeschakeld, pooling uitgeschakeld hebt voor de connection string, etc etc etc.
Mwoah, noem je een Windows Forms of Console applicatie een edge case?R4gnax schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 23:39:
[...]
Dat natuurlijk ook, ja. Als je een andere provider dan de default provider moet gebruiken of de instellingen hebt aangepast om bijv. pooling uit te schakelen, dan kan het zijn dat je ook direct op 'echte' connecties zit te werken. Meestal zit je alleen niet in die scenario's, dat zijn vrij specifieke edge-cases.
Dit klinkt eng en een typisch Microsoft ding om te doen. Heb je hier informatie van Microsoft over?R4gnax schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 23:07:
[...]
Omdat het vroeger daadwerkelijk wel een echte connectie was. Maar omdat bijna niemand dit correct gebruikte en het massa's aan performance problemen gaf, heeft MS dit ergens eens een keer onder de kap aangepast. De publieke API is toen wegens backwards-compatibility echter wel hetzelfde gebleven.
Transacties wil je dan ook heel graag op dezelfde verbinding houden, anders worden ze gepromoot naar de MSDTC als distributed transactions.R4gnax schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:01:
[...]
Maakt vziw feitelijk geen reet uit of je die user-land connectie lang open houdt of niet. Transacties, dat is paar waar het interessant wordt. Die moet je inderdaad wel short-lived houden, want die houden een connectie daadwerkelijk bezet.
En daar begon mijn hele issue ook.
Inmiddels heb ik dit allemaal zwaar vereenvoudigd in mijn code en inject ik een Func<IDbConnection> in mijn controllers (credits to @BertS) en open / sluit ik zelf de verbinding:
using (var dbConnection = this.OpenDbConnection()) { ... }
Waarbij OpenDbConnection dus de geïnjecteerde Func<IDbConnection> is. Binnen het using blok geef ik de IDbConnection (en eventuele IDbTransactions) simpelweg door aan functies en laat ik dat dus niet meer over aan de IoC container.
Het is nu tenminste direct duidelijk in de code wat er gebeurt.
[ Voor 100% gewijzigd door Lethalis op 22-10-2019 07:48 ]
Waar ik dan weer benieuwd naar ben: waarom injecteer je een database connection in je controller? Dat hoor volgens mij niet in de controller thuis.Lethalis schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 07:23:
[...]
*knip*
Inmiddels heb ik dit allemaal zwaar vereenvoudigd in mijn code en inject ik een Func<IDbConnection> in mijn controllers (credits to @BertS) en open / sluit ik zelf de verbinding:
*knip*
Ik heb mij jaren lang exact hetzelfde gevoeld. Altijd kut projecten die met een torpedo er doorheen kwamen waarbij iedereen ongelukkig was en iedereen elkaar dwars ging zitten.Lethalis schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 08:32:
[...]
Ik erger me vooral aan het feit dat veel mensen alleen maar op bepaalde posities zitten omdat ze een grote bek hebben. Ze doen gewoon alsof ze de shit zijn en het werkt ook nog.
Ik kan niet met droge ogen beweren "dat allemaal wel goed komt" of "dat regel ik wel even", terwijl ik daar niet van overtuigd ben. Terwijl ik veel andere mensen dit gewoon zie doen die hun beloftes vervolgens nooit waarmaken. En er toch mee wegkomen, omdat het nooit "aan hun ligt". Het komt altijd omdat Pietje iets gedaan heeft, de wind toevallig uit het noordoosten komt, weet ik wat.
Ze lullen zich overal uit en overal naar binnen.
Zogenaamd samenwerken met partijen waarbij je een vraag stuurde die vervolgens a la "scrum" pas na 2 weken ergens daar op een planning kwam te staan. Waarna je met een beunhaas moest zitten die eigenlijk na 1 minuut zei dat hij het ook niet echt wist.
Er is altijd wel iets waarbij een partij zich weer ongemakkelijk of gepasseerd voelt. Devs hun gelijk moeten krijgen en letterlijk niemand zich even volwassen opstelt.
Bij mij kwam uiteindelijk de switch toen ik mijzelf anders ging opstellen. Een soort acceptatie dat de IT wereld nog gewoon onvolwassen is waarbij eigenlijk niemand weet wat de fuck hij nu eigenlijk aan het doen is. Dat organisaties vrijwel nooit lekker draaien en dat je soms een nederig moet opstellen om tot een bepaald resultaat te komen.
Uiteindelijk ben ik ook iets meer gegroeid (of gedegradeerd
Ik sta er dan ook iets anders in. In het geval van @armageddon_2k1 , dan zou ik liever hun betalen om even goed te zitten zodat het goed word gedaan. Je geeft meerdere cases op dat het fout gaat. Blijkbaar is het toch lastig. Ik laat de "schuld" hiervan in het midden en laten we het gewoon oplossen is mijn idee dan.
Misschien een slecht statement om hier in de devschuur te maken, maar over het algemeen zijn devs nou niet de juiste mensen om constructief een project tot een goed einde te maken. Het is vaak dat er altijd iets slecht is, maar goed, fix het en ga verder.
Dit is toch "perfect", het werkt en het project is klaar. Goed, je hebt wat inspanningen moeten doen die vervelend zijn, wellicht hadden ze zelf ook even kunnen zeggen, we willen hulp bij de implementatie, maar soit.Hydra schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:13:
[...]
Ik heb een keer praktisch hetzelfde meegemaakt. Toen hebben we inderdaad bedongen dat ik daar een dag on-site ging, voor een flink tarief, om ze te helpen. Was iets soortgelijks (parsen van XML data van een API) dat we toen binnen een paar uur klaar hadden.
Dit een beetje wat ik bedoel, pretty harsh. Het is hun business, en blijkbaar hebben ze nu een implementatie en so be it. Je gaat niet een ander bedrijf perse helpen met de statement dat hun devs kut zijnWe hebben toen nog wel even gemeld dat dit soort dingen behoorlijk triviaal zijn, en ze moesten overwegen wat meer 'senior' developers aan te nemen. N.b.: de meeste devs daar waren 20 jaar ouder dan ik toen (was toen eind 20).
Maar goed, ik probeer dus dit hele verhaal te voorkomen door het al redelijk voor te kauwen en bepaalde argumenten al aan te gaan voordat een dev eraan moet werken. Over het algemeen zijn het mooie samenwerkingen zonder bullshit.
tl;dr van het verhaal is dat het IMO vaak misloopt bij zogenaamde managers, project managers, product owners, etc. zonder enige kennis of een hele kromme gedachtegang. Als er gewoon wat relaxte mensen rondlopen die de basics regelen dan kunnen de devs lekker werken zonder dat ze tegen muren aanlopen.
Omdat de database verbinding het makkelijkste op dat niveau te overzien is, namelijk gedurende de afhandeling van een request. Overigens inject ik niet direct een verbinding, maar alleen een functie waarmee je een verbinding kunt openen. Dus de verbinding wordt pas geopend op het moment dat je hem nodig hebt (hij wordt dus niet onterecht vast gehouden).ThomasG schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 09:05:
[...]
Waar ik dan weer benieuwd naar ben: waarom injecteer je een database connection in je controller? Dat hoor volgens mij niet in de controller thuis.
Anders moet je het dus of overlaten aan de DI container als je transacties wil gebruiken in een context (scoped), of aan het framework met connection pooling (niks open houden, omdat .NET het al voor jou doet en transacties heel beperkt houden qua scope).
Simpelweg van connection pooling uitgaan en transacties met zo'n beperkt mogelijke scope is natuurlijk prima in veel gevallen en dan repositories met de database laten praten.
Maar op het moment dat je dan in een OrderService zowel een CustomerRepository als een OrderRepository gebruikt en dat graag in 1 transactie wil doen - omdat je bijvoorbeeld klantgegevens wil betrekken bij het verwerken van een order - wordt het wat messy.
Ik ben mij gaan afvragen waarom ik al deze complexiteit heb geïntroduceerd in een project dat eigenlijk weinig bijzonders doet. Alleen op sommige punten wil ik wél transacties.
Dus nu heb ik heel veel er simpelweg tussenuit geknikkerd and I'm happier because of it.
Douweegbertje schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 09:14:
[...]
Misschien een slecht statement om hier in de devschuur te maken, maar over het algemeen zijn devs nou niet de juiste mensen om constructief een project tot een goed einde te maken. Het is vaak dat er altijd iets slecht is, maar goed, fix het en ga verder.
De gemiddelde developer kijkt niet serieus naar de kritieke succesfactoren van een project en staart zich blind op allerlei technische aspecten. En dat is prima, want hij moet hier zoveel mogelijk over leren, maar vanuit de business zijn veel van die uitstapjes niet relevant.
Ik begrijp het van beide kanten en ik vind het ook een lastig evenwicht. Soms wil je iets "goed" doen, maar vaak wil je ook gewoon pragmatisch zijn.
Gezien mijn leeftijd van bijna 40 vraag ik me ook vaak af wat ik nou eigenlijk wil. Ben ik straks nog inzetbaar als programmeur als ik 50 of 60 ben? Of ben ik dan gewoon een ouwelul die niet meer weet wat hij aan het doen is?
Of zal ik ook meer richting de business gaan? En ervoor zorgen dat ik op die leeftijd ook andere functies kan vervullen die nog wel een raakvlak met IT hebben? En bijvoorbeeld nu aan Bedrijfskunde o.i.d. beginnen om een goede basis daarvoor te leggen?
Al met al maak ik me een beetje zorgen om de toekomst. Hoe ga ik tot mijn 70ste mijn geld verdienen?
Ik heb het net iets te vaak gezien dat mensen zo rond hun 60ste wegbezuinigd worden en dan is het klaar (en vinden ze dus ook nooit meer een baan).
En dan kun je 2 jaar later jouw zuurverdiende spaargeld opvreten. Daarna kun je het huis verkopen etc.
[ Voor 34% gewijzigd door Lethalis op 22-10-2019 10:17 ]
Oh zeker. Uiteindelijk komen we er met de klant wel uit, maar we kunnen niet zomaar even wat mensen uit gaan lenen. Echter, onze ervaring is wel dat als we werk voor de klant gaan doen dat maatwerk is, je er meteen verantwoordelijk voor wordt. De programmeurs bij de klant zijn niet magisch beter geworden en bij een issue ligt de bal weer bij ons. Vanwege het kennisgat is het voor de programmeur bij de klant ook moeilijk inschatten waar het probleem ligt en dus wordt er al snel naar ons gewezen. In 9 van de 10 gevallen blijkt dat niet het geval te zijn.Douweegbertje schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 09:14:
[...]
Ik sta er dan ook iets anders in. In het geval van @armageddon_2k1 , dan zou ik liever hun betalen om even goed te zitten zodat het goed word gedaan. Je geeft meerdere cases op dat het fout gaat. Blijkbaar is het toch lastig. Ik laat de "schuld" hiervan in het midden en laten we het gewoon oplossen is mijn idee dan.
Dan kunnen we wel lekker factureren, maar ik ben mijn goeie programmeurs kwijt die niet verder kunnen werken aan ons product. Dus bottom line ben ik slechter af.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Dit staat inmiddels toch al een klein tijdje op de Azure status pagina. Had er zelf ook last vanWoy schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:46:
Grrr, problemen bij het inloggen op de Azure Portal, maar op de status pagina van Azure staat natuurlijk dat alles gewoon werkt ( En nee, het is niet mijn account, want heb er met meerdere accounts last van )
Azure Portal Sign In Failure - West Europe
Engineers are currently investigating an issue with sign in failures when trying to log in to the Azure Portal impacting customers in West Europe. The next update will be provided in 60 mins or as events warrant. In the meantime customers can sign in using the preview Portal here: https://preview.portal.azure.com/#home
No animals were harmed in the making of this comment.
Niet echt iets waar ik nou enthousiast van word.
Tjolk is lekker. overal en altijd.
Buiten de andere punten snap ik waarom jij er niet enthousiast van wordt.Tjolk schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 11:51:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Maar als ik bij sollicitaties ben, zou ik ook niks mogen laten zien
Ik heb 2 type projecten: of ik doe het voor mijn werkgever en daar ligt een NDA op, of ik doe het voor mijn ZZP werk en dan mag ik het niet door een NDA van mijn klanten.
Buiten die 2 heb ik geen zin (en tijd!) om nog even iets te doen zodat ik iets kan tonen.
Dat is al een enorme grote rode vlag, alleen bij een junior die direct van school af komt zou dat nog kunnen, en zelfs daar is het al vreemd.Tjolk schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 11:51:
Members only:
Dat vindt ik nou weer niet zo heel gek, ik zou ook niet zomaar code laten zien. Ik heb best wat privé projectjes, maar die zijn niet perse representatief voor wat ik professioneel doe.Members only:
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Ik doe veel met opensource meuk, dus als ik domweg een github account met wat random PR's en repo's zie, dan ga ik niet inhoudelijk de code checken of het nou echt subliem is. Dat je priveprojectjes doet is eigenlijk de extra push die je soms bij iemand wilt zien. Ongeacht wat de code nu precies inhoud.Woy schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 11:59:
[...]
Dat vindt ik nou weer niet zo heel gek, ik zou ook niet zomaar code laten zien. Ik heb best wat privé projectjes, maar die zijn niet perse representatief voor wat ik professioneel doe.
Overigens vraag ik dit meestal meer in het gesprek, puur om te kijken naar interesses.. niet om te analyseren
O, dat doe ik ook hoor. Gewoon om te kijken met wat voor persoon je te maken hebt. Het is ook niet perse een probleem als iemand geen leuke privé projectjes heeft. Ik vind het ook prima om wat te vertellen over wat voor hobby projectjes ik maak, maar om dan om code te vragen vindt gaat weer wat ver.Douweegbertje schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:06:
[...]
Ik doe veel met opensource meuk, dus als ik domweg een github account met wat random PR's en repo's zie, dan ga ik niet inhoudelijk de code checken of het nou echt subliem is. Dat je priveprojectjes doet is eigenlijk de extra push die je soms bij iemand wilt zien. Ongeacht wat de code nu precies inhoud.
Overigens vraag ik dit meestal meer in het gesprek, puur om te kijken naar interesses.. niet om te analyseren
Een simpele FizzBuzz test zou zoiets al boven tafel brengen, maar dat vind ik nogal kunstmatig en het idee geven dat ik de kandidaat door de mangel wil halen. En inderdaad: dan kan iemand onder de druk bezwijken. Dan zie ik liever iets waar degene zelf trots op is en helemaal in zit. Tot dusver is dat nog geen probleem geweest; iedereen heeft wel wat probeersels of iets voor een website voor de lokale breiclub ofzo.
Je kunt je nog altijd laten omscholen tot buschauffeur.Lethalis schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 09:42:
[...]
Gezien mijn leeftijd van bijna 40 vraag ik me ook vaak af wat ik nou eigenlijk wil. Ben ik straks nog inzetbaar als programmeur als ik 50 of 60 ben? Of ben ik dan gewoon een ouwelul die niet meer weet wat hij aan het doen is?
Of zal ik ook meer richting de business gaan? En ervoor zorgen dat ik op die leeftijd ook andere functies kan vervullen die nog wel een raakvlak met IT hebben? En bijvoorbeeld nu aan Bedrijfskunde o.i.d. beginnen om een goede basis daarvoor te leggen?
Al met al maak ik me een beetje zorgen om de toekomst. Hoe ga ik tot mijn 70ste mijn geld verdienen?
We are shaping the future
Dat snap ik inderdaad.Tjolk schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 11:51:
Wat ervaring met diverse frameworks mag je toch wel verwachten. Versiebeheer is een must.
Als je mij vraagt waar ik voldoening uit haal, dan is het vaak nieuwe dingen uitzoeken en leren. Of het oplossen van bugs die niemand anders lijkt te begrijpen. Dan begin ik het namelijk pas interessant te vinden
Code laten zien, zou voor mij ook lastig zijn. Met name het "trots op zijn". Wanneer ben je nou echt trots op code? Ik bedoel, het kán altijd beter / handiger / anders... dus ik vind het per definitie al kut als ik ernaar kijk
Wel zou ik anno nu een laptop meenemen en dan gewoon laten zien aan wat voor projecten ik heb gewerkt. Dan zul je zien dat de code niet altijd geweldig is, maar kan ik daar wel veel over vertellen (hoe het zo ontstaan is, wat ik zelf anders zou willen, etc).
En opdracht maken zou ik wel direct kunnen doen natuurlijk... want tsja, dat moet ook als je daar gaat werken. Anders zit je wel heel snel weer thuis

Als ik ooit weer zou gaan solliciteren, zou ik ook een paar dagen proef willen draaien denk ik. Ook om zelf de sfeer te proeven. Dan weet ik tenminste of het een leuke werkgever is en niet 1 of ander hell hole dat zich mooier voordoet dan het is
Man het lukt mij al amper om mijn Aurisje in te parkerenAlex) schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:20:
[...]
Je kunt je nog altijd laten omscholen tot buschauffeur.

[ Voor 12% gewijzigd door Lethalis op 22-10-2019 12:32 ]
Gewoon 1 framework is al voldoende. Dat het niet een framework is dat hier gebruikt wordt boeit dan niet eens zo; dat pik je dan doorgaans vlot genoeg op.Lethalis schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:23:
[...]
Dat snap ik inderdaad.
Wat ervaring met diverse frameworks mag je toch wel verwachten. Versiebeheer is een must.
Nou ja, dat dus. En iedereen boven je. Als die vraag komt, dan hebben jullie een alternatief in je hoofd wat je wel zou kunnen bieden. Dat komt nu niet, Computer says no.Code laten zien, zou voor mij ook lastig zijn. Met name het "trots op zijn". Wanneer ben je nou echt trots op code? Ik bedoel, het kán altijd beter / handiger / anders... dus ik vind het per definitie al kut als ik ernaar kijk![]()
Wel zou ik anno nu een laptop meenemen en dan gewoon laten zien aan wat voor projecten ik heb gewerkt. Dan zul je zien dat de code niet altijd geweldig is, maar kan ik daar wel veel over vertellen (hoe het zo ontstaan is, wat ik zelf anders zou willen, etc).
Ja, dat zou de volgende stap zijn. Valt misschien ook te combineren met deze stap, maar ik wil er liever niet meteen dagen in steken als ik al gerede twijfels heb.En opdracht maken zou ik wel direct kunnen doen natuurlijk... want tsja, dat moet ook als je daar gaat werken. Anders zit je wel heel snel weer thuis
Als ik ooit weer zou gaan solliciteren, zou ik ook een paar dagen proef willen draaien denk ik. Ook om zelf de sfeer te proeven. Dan weet ik tenminste of het een leuke werkgever is en niet 1 of ander hell hole dat zich mooier voordoet dan het is
Ik wil hem nu een kans geven om de twijfels weg te nemen, maar vooralsnog lijkt-ie vooral bezig met ontwijken. En dat maakt mijn enthousiasme niet groter.

Die zijn binnenkort overbodig als de verse lading jonge programmeurs zijn werk goed doetAlex) schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:20:
[...]
Je kunt je nog altijd laten omscholen tot buschauffeur.
Dat doe je altijd toch? Althans, een maandje proeftijd is redelijk standaard bij de meeste contracten.Lethalis schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:23:
[...]
Lethalis schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:23:
Een contractuele proeftijd vind ik toch te officieel. Een soort snuffelstage zou inderdaad een goede optie zijn voor mij. Ik ben te vaak bij bedrijven gaan werken waar de ware aap pas na die maand proeftijd uit de mauw kwam.mcDavid schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:47:
Dat doe je altijd toch? Althans, een maandje proeftijd is redelijk standaard bij de meeste contracten.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Dat klopt, maar die proeftijd gaat pas in als je het contract al ondertekend hebt en (hoogstwaarschijnlijk) bij je vorige werkgever al op hebt gezegd.mcDavid schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:47:
Dat doe je altijd toch? Althans, een maandje proeftijd is redelijk standaard bij de meeste contracten.
Ik heb bij een sollicitatie ook op mijn verzoek een middag meegelopen met de devs daar. Kon ik tegelijkertijd mooi de opdracht maken die zij, bij wijze van test, voor me opgesteld hadden.
Ik vond dat erg prettig.
@Tjolk dumpen die gast!
Voordat ik mijn huidige baan zou opzeggen, bedoel ik dusmcDavid schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:47:
[...]
Als je zelf een andere baan zoekt en vervolgens daar de proeftijd niet haalt, heb je ook geen recht op een WW uitkering (je moet minimaal 6 maanden in dienst zijn). Dus dan heb je een probleem als je behoorlijke maandlasten hebt en het toch al lastig is om iets passends te vinden waar je 4x9 kan werken etc.
Dus het liefst heb je minimaal een jaarcontract en een redelijke zekerheid dat het met die proeftijd wel goedkomt.
[ Voor 3% gewijzigd door Lethalis op 22-10-2019 14:08 ]
En als werkgever zou ik er ook een tikkeltje huiverig voor zijn om mensen die gewoon bij een ander bedrijf onder contract staan, een kijkje in de keuken te laten nemen... En bij je huidige werkgever is het natuurlijk ook een beetje raar, je kunt natuurlijk wel een vakantietje bij elkaar liegen maar zou me er toch niet heel lekker bij voelen.
Wat is er raar aan een dag vrij nemen?mcDavid schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 14:28:
En bij je huidige werkgever is het natuurlijk ook een beetje raar, je kunt natuurlijk wel een vakantietje bij elkaar liegen maar zou me er toch niet heel lekker bij voelen.
Dat komt toch gewoon op hetzelfde neer? Vakantie is immers gewoon vrije dagen. Ik denk niet dat er een werkgever is die het zal waarderen als je vrij neemt om bij een andere bedrijf proef te draaien. Ze zien je al aankomen: Ja, ik wil graag 3 dagen vrij want ik wil kijken of het bij bedrijf X beter gaat dan hier.Olaf van der Spek schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 14:54:
[...]
Wat is er raar aan een dag vrij nemen?
"Ja ik wil graag drie dagen vrij nemen.". Klaar.ThomasG schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:06:
[...]
Dat komt toch gewoon op hetzelfde neer? Vakantie is immers gewoon vrije dagen. Ik denk niet dat er een werkgever is die het zal waarderen als je vrij neemt om bij een andere bedrijf proef te draaien. Ze zien je al aankomen: Ja, ik wil graag 3 dagen vrij want ik wil kijken of het bij bedrijf X beter gaat dan hier.
Waarom zou je moeten melden wat je in die drie dagen gaat doen?
Daar gaat het toch niet om? Als je vrij neemt voor een sollicitatie is dat natuurlijk prima. Als je vrij neemt om bij een ander te werken - want dat is het gewoon - is toch totaal iets anders. Stel jij bent een werkgever, en jouw werknemers doen dat. Zou jij dat accepteren als je er achter komt? Of accepteren dat solliciaten dat bij jouw bedrijf komen doen?Merethil schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:10:
[...]
"Ja ik wil graag drie dagen vrij nemen.". Klaar.
Waarom zou je moeten melden wat je in die drie dagen gaat doen?
Dat was niet wat je zei. Je zei dat ze je al zagen aankomen omdat je met de reden "ik ga bij een ander bedrijf een dagje meelopen" een vrije dag wilde. Dat moet je gewoon niet zeggen want gaat je werkgever niets aan. Op dezelfde manier zou je dan ook kunnen zeggen dat je werkgever het niet fijn vindt dat je een dagje vrijneemt om te solliciteren. Zeg je dat dan wel doodleuk tegen je werkgever?ThomasG schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:12:
[...]
Daar gaat het toch niet om? Als je vrij neemt voor een sollicitatie is dat natuurlijk prima. Als je vrij neemt om bij een ander te werken - want dat is het gewoon - is toch totaal iets anders. Stel jij bent een werkgever, en jouw werknemers doen dat. Zou jij dat accepteren als je er achter komt? Of accepteren dat solliciaten dat bij jouw bedrijf komen doen?
Wat je in je vrije dagen doet moet je zelf weten. Als het (onbetaald!) een dagje of twee werken bij een ander bedrijf is om te bekijken of dat wat voor je is dan is dat aan jou; het is jouw vrije tijd en die mag je indelen hoe je wil. Natuurlijk wel rekening houdend met wat er in contracten staat, o.a. over concurrentiebeding e.d.
Als een werkgever lastig gaat lopen doen omdat ik bijvoorbeeld een sollicitatiegesprek zou hebben, dan zou ik direct helemáál klaar zijn met die werkgever. Een goede werkgever doet niet moeilijk over het feit dat iemand ooit wil doorgroeien in zijn leven. Ja, ze willen het bedrijf groots en geweldig maken (oke, misschien niet, maar je snapt me), maar je bent niet onvervangbaar en iedereen moet kunnen groeien op zijn eigen manier.
Ja, als ik ergens ga solliciteren dan weet mijn huidige werkgever dat. Het is dan namelijk niet zonder reden dat dát gebeurt. Meestal is er dan namelijk een probleem: je voelt je niet prettig op de huidige plek, geen/beperkte doorgroei mogelijkheden, verhuizing en daardoor reistijd, e.d. Meestal praat je dan ook eerst met je werkgever of er iets aan te doen is. Dan ga je op een goede manier uit elkaar, en misschien heb je elkaar later nog nodig etc.Merethil schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:20:
[...]
Dat was niet wat je zei. Je zei dat ze je al zagen aankomen omdat je met de reden "ik ga bij een ander bedrijf een dagje meelopen" een vrije dag wilde. Dat moet je gewoon niet zeggen want gaat je werkgever niets aan. Op dezelfde manier zou je dan ook kunnen zeggen dat je werkgever het niet fijn vindt dat je een dagje vrijneemt om te solliciteren. Zeg je dat dan wel doodleuk tegen je werkgever?
Wat je in je vrije dagen doet moet je zelf weten. Als het (onbetaald!) een dagje of twee werken bij een ander bedrijf is om te bekijken of dat wat voor je is dan is dat aan jou; het is jouw vrije tijd en die mag je indelen hoe je wil. Natuurlijk wel rekening houdend met wat er in contracten staat, o.a. over concurrentiebeding e.d.
Als een werkgever lastig gaat lopen doen omdat ik bijvoorbeeld een sollicitatiegesprek zou hebben, dan zou ik direct helemáál klaar zijn met die werkgever. Een goede werkgever doet niet moeilijk over het feit dat iemand ooit wil doorgroeien in zijn leven. Ja, ze willen het bedrijf groots en geweldig maken (oke, misschien niet, maar je snapt me), maar je bent niet onvervangbaar en iedereen moet kunnen groeien op zijn eigen manier.
Als ik achter de rug van mijn werkgever om bij een ander een weekje ga lopen klussen, is het natuurlijk afgelopen. De ander betaald daar misschien niet voor, maar je huidige werkgever wel. Als hij daar achter komt is het klaar, ook al beviel die andere baan je niet.
Volgens mij is het werkelijke probleem dat mensen niet met hun werkgever in gesprek durfen, en dus maar "stiekem" zulke fratsen (willen) uithalen.
Het gaat me niet om wat die werkgever ervan vind. Het zou mij erom gaan wat ik er zelf van zou vinden. Zou het redelijk awkward vinden om de volgende dag weer naast mijn collega's te gaan zitten, en een lulverhaal op te houden als ze vragen "Nog wat leuks gedaan gisteren?".Merethil schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:20:
[...]
Dat was niet wat je zei. Je zei dat ze je al zagen aankomen omdat je met de reden "ik ga bij een ander bedrijf een dagje meelopen" een vrije dag wilde. Dat moet je gewoon niet zeggen want gaat je werkgever niets aan. Op dezelfde manier zou je dan ook kunnen zeggen dat je werkgever het niet fijn vindt dat je een dagje vrijneemt om te solliciteren. Zeg je dat dan wel doodleuk tegen je werkgever?
En daarnaast, idd ook kans dat het contractueel lastig is, volgens mij is het ook redelijk gebruikelijk dat (behalve een concurrentiebeding) ook vastgesteld is dat je er niet nog een andere werk/opdrachtgever op na houdt naast een fulltime baan. Al zou je daar idd nog wel mee wegkomen als het een dagje onbetaald "op bezoek" komen is.
En die kunnen knap vervelend worden, ook al is dat niet altijd even rationeel. Waarom zou je dat risico nemen als het niet nodig is?
Misschien vind je wel helemaal geen betere baan. Beetje zonde om dan de sfeer te vergallen op jouw huidige werk.
In gesprek gaan met jouw huidige werkgever heeft alleen zin als hij er ook daadwerkelijk iets aan kan veranderen.
Bij mijn vorige werk was ik klaar met de sector. Ik werkte voor een premium SMS provider. 4 jaar lang ervoor gezorgd dat mannen konden sexten met fictieve vrouwen en andere mannen.
We verdienden goud geld hiermee. Een topdag met 20000 smsjes a 1,50 euro kwam regelmatig voor.
Maar ik wou weleens weer voor een "net" bedrijf werken en ben toen uiteindelijk in de automotive sector beland.
Praten had weinig zin. Ik kan moeilijk de ene dag de architect van een vieze spamactie zijn, en de andere dag de moraalridder gaan uithangen.
Vanuit technisch oogpunt was het overigens een prima baan. Gewerkt met de nieuwste .NET techniek van die tijd en de SMS deliver service was een hoogstaand multithreaded proces dat berichten over meerdere telefonieproviders zo efficiënt mogelijk verdeelde (zonder tegen limieten aan te lopen, dus we hadden configureerbare burst rates per provider etc). Het ideale SMS spam programma
En ik heb er veel over SQL Server geleerd. It wasn't all bad. Maar als je tegenover Kim Holland zit voor een project meeting realiseer je je wel dat je enigszins in de porno industrie bent beland

Zelfde met het ingenieursbureau van mijn vader waar ik 5 jaar als CAD tekenaar heb gewerkt. Ik wou programmeren en was het zat om aan isometrie nummer 268 te beginnen nadat ik er al 267 had gemaakt.
En ook nu... als ik graag voor een groter bedrijf wil werken waar ik mij meer kan specialiseren in iets, dan kan mijn werkgever daar ook niks mee.
No hard feelings.
Maar in alle gevallen had het ook geen zin om daar van tevoren over te gaan zeiken tegen de baas.
[ Voor 22% gewijzigd door Lethalis op 22-10-2019 21:26 ]
U vraagt, wij draaien.Lethalis schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 07:23:
Dit klinkt eng en een typisch Microsoft ding om te doen. Heb je hier informatie van Microsoft over?
SQL Server Connection Pooling - Microsoft Docs:
In practice, most applications use only one or a few different configurations for connections. This means that during application execution, many identical connections will be repeatedly opened and closed. To minimize the cost of opening connections, ADO.NET uses an optimization technique called connection pooling.
Connection pooling reduces the number of times that new connections must be opened. The pooler maintains ownership of the physical connection. It manages connections by keeping alive a set of active connections for each given connection configuration. Whenever a user calls Open on a connection, the pooler looks for an available connection in the pool. If a pooled connection is available, it returns it to the caller instead of opening a new connection. When the application calls Close on the connection, the pooler returns it to the pooled set of active connections instead of closing it. Once the connection is returned to the pool, it is ready to be reused on the next Open call.
Ja, nee, jaCodeCaster schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 08:58:
[...]
Klinkt goed. Heb je bier en bitterballen? En woon je nog in Nieuw-Zeeland?
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Maar dit legt puur connection pooling uit. Ik zie nog niet helemaal daarin dat er echt iets veranderd is achter de schermen t.o.v. vroeger. Hoogstens dat het by default aan staat.
Het is ook niet Microsoft specifiek, maar een veelgebruikte techniek op allerlei platformen (Java heeft bijv JDBC pools).
[ Voor 21% gewijzigd door Lethalis op 22-10-2019 23:02 ]
Als je echt het moment van de switch-over wilt weten; dan zou ik verder moeten graven. Ik geloof dat dat ooit ergens eens op een v/d blogs v/h ADO dev team gestaan heeft. Nog maar de vraag of dat nog ergens terug te vinden is.Lethalis schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:49:
[...]
Maar dit legt puur connection pooling uit. Ik zie nog niet helemaal daarin dat er echt iets veranderd is achter de schermen t.o.v. vroeger. Hoogstens dat het by default aan staat.
Daar kunnen we bij helpen: https://www.bitterballen....pt-rundvleesbitterballen/
(Vegetarisch mag natuurlijk ook, maar daar heb ik minder ervaring mee (behalve met eten, en ook dat smaakt goed (zolang het maar een bitterbal is)))..
Of we kunnen ze gewoon meenemen. Geen idee hoe 't zit met bitterballen en kleine Nederlandse vlaggetjes door de douane krijgen.. Maar als dat kan is alleen nog een frituur nodig

🠕 This side up
Niks raars aan hoor! ik heb ook weleens meegelopen bij een bedrijf. Ik kreeg er alleen positieve reacties over. Het zijn ook best belangrijke keuzes die je moet maken. Natuurlijk ga je geen dagen meelopen! maar een dagje om een beetje gevoel te krijgen!mcDavid schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 14:28:
mja ik snap het wel, maar als "de ware aap" pas na een maand uit de mouw komt, dan heb je toch ook weinig aan een dagje meelopen?
En als werkgever zou ik er ook een tikkeltje huiverig voor zijn om mensen die gewoon bij een ander bedrijf onder contract staan, een kijkje in de keuken te laten nemen... En bij je huidige werkgever is het natuurlijk ook een beetje raar, je kunt natuurlijk wel een vakantietje bij elkaar liegen maar zou me er toch niet heel lekker bij voelen.
An sich mee eens, maar we kregen op vrijwel alles vanuit dat betreft terug dat onze spullen 'slecht' en 'te moeilijk' waren. Oracle Forms developers die hard op weg waren obsolete te worden maar toch steeds vertikten iets nieuws te bouwen. Het was bovendien geen klant van ons, maar een integratiepartner voor een klant, en die klant werd chagerijnig omdat het allemaal zo lang duurde. Dus op den duur moeten we het wel wat harder gaan spelen want vanuit het management van die integratiepartner werd er steeds domweg gemeld dat het aan ons lag.Douweegbertje schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 09:14:
Dit een beetje wat ik bedoel, pretty harsh. Het is hun business, en blijkbaar hebben ze nu een implementatie en so be it. Je gaat niet een ander bedrijf perse helpen met de statement dat hun devs kut zijn
Dus die klant hebben we gewoon gemeld dat wij het zelf maar gedaan hebben, in een paar uurtjes, om toch ook naar die klant duidelijk te laten merken dat het onzin was. Dat kwam later ook in meetings terug: Klant: "Is dit weer zo'n ding dat <bedrijf waar ik werkte> bij jullie wel in een paar uur voor elkaar krijgt of is het nu wel echt moeilijk?"
Natuurlijk niet goed voor de relatie met die integratiepartner, maar beter die relatie slechter dan die met de klant. De klant kon makkelijk druk op ze uitoefenen, wij niet.
Ja, want het is geen dictatuur.ThomasG schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:12:
[...]
Daar gaat het toch niet om? Als je vrij neemt voor een sollicitatie is dat natuurlijk prima. Als je vrij neemt om bij een ander te werken - want dat is het gewoon - is toch totaal iets anders. Stel jij bent een werkgever, en jouw werknemers doen dat. Zou jij dat accepteren als je er achter komt? Of accepteren dat solliciaten dat bij jouw bedrijf komen doen?
Sterker nog, ik heb ergens gewerkt waar ze een loopbaancoach aanboden. Als de conclusie was dat je als persoon er beter van zou worden om ergens anders te werken dan hielpen ze je ook. Er is gewoon iets als goed werkgeverschap.
Een bedrijf heeft er ook letterlijk geen kut aan als jij niet op je plek zit, dus ja, super prima als iemand ergens anders een dag wilt lopen.
Als je als baas meuk moet forceren om je mensen bij je te houden dan heb je een groter probleem.
Dit geeft overigens niet weg dat er meerdere manieren zijn, waaronder het ding dat het soms prettiger is om eerst iets anders te hebben alvorens je een andere baan hebt. Puur om gezeik en bad feelings te voorkomen c.q. minder last van te hebben. Doch wat ik probeer te zeggen: als het een klein beetje fatsoenlijk bedrijf is, zou het niet zo hoeven te zijn.
Mocht ik bij mijn huidige werkgever niet meer op mijn plek zitten, of als ik domweg iets anders wil gaan doen. Dan zal ik het aangeven. Ik ben 100% overtuigd dat ze mij hierin ondersteunen. Zelfs als dat inhoud dat ik bij ze weg ga.
En ik moet haast sorry zeggen dat mensen dus bij bedrijven zitten waar je op eieren loopt en een soort cultuur hangt dat je de lul bent als je voor je eigen persoonlijke ontwikkeling gaat..
Wanneer ik een sollicitatie had, vroeg ik hier gewoon vrij voor met de mededeling dat het voor een sollicitatie had. De dag erna was de werkgever oprecht geïnteresseerd hoe het was gegaan. Ook een aantal keer dag(deel) meegelopen bij andere bedrijven, met medeweten van de werkgever.
Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat waar ik nu zit, nog helemaal zo slecht nog niet is. Uiteindelijk heb ik me vermand, heb door de zure appel heen gegeten en na 9 maanden zit ik weer lekker in mijn vel.
Mja dat kan natuurlijk ook gebeuren. We zijn allemaal maar mensen en soms is een reality check niet verkeerd om opnieuw te waarderen wat je hebt.Matis schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:54:
Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat waar ik nu zit, nog helemaal zo slecht nog niet is. Uiteindelijk heb ik me vermand, heb door de zure appel heen gegeten en na 9 maanden zit ik weer lekker in mijn vel.
Alleen vind ik wel dat je wel mazzel hebt met jouw werkgever en dat hij er zo nuchter mee omgaat. Dat is lang niet altijd zo.
Nu heeft mijn werkgever het al met 2 collega's meegemaakt. De ene kwam na een paar maanden weer terug (

Toch heb ik het idee dat we allemaal in een soort midlifecrisis zitten ofzo. Als je de 40 bereikt, ga je je afvragen of dit alles is.
Het is nog maar de vraag of je ergens anders wel gelukkiger wordt dan. Toch mag ik ook wel blij met mijn werkgever zijn, want eerlijk is eerlijk, als het mijn bedrijf was geweest zouden er toch wat minder toffe dingen gebeuren.
In tegenstelling tot mijn werkgever geloof ik er namelijk wel in dat het verjongen van het team goed zou zijn

Daarom zie ik mijn toekomst ook somber in... want ik zou zelf niet zo snel oudere werknemers in dienst nemen. Misschien 1 of 2 om de boel te begeleiden, maar voor de rest zou ik jongere devs aantrekken die nog wat harder lopen.
Het is een nare gedachte
An sich fijn dat dat mogelijk is, maar een hoop werkgevers redeneren (terecht) vanuit het bedrijfsbelang. En iemand die aangeeft misschien weg te gaan, gaan ze dan niet snel nieuwe coole projecten geven. Daarom vertel ik dit soort dingen nooit; want mijn eigen belang kwa carriere en het bedrijfsbelang kunnen dan wel eens haaks op elkaar gaan staan.Matis schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:54:
Mij m'n vorige bedrijf heb ik ook, terwijl ik al wist dat ik over een half jaar weg zou gaan, een nieuwe opdracht aangenomen. Sowieso een goeie stap (een 'officiele' software architect rol) kwa carriere en weigeren zou ook betekenen dat ik uit moest leggen waarom. Natuurlijk voor het bedrijf wel wat kut dat ik na 6 maanden weg ging (moest op stel en sprong een vervanger voor me geregeld worden voor die klant, wat lastig is als iedereen aan het werk is), maar voor mijzelf was het gewoon de betere keuze.
Dat laatste heb ik zelf ook eens gedaan. Enorme sprong in loon gemaakt, en een leaseauto erbij. Vond het ook leerzaam om te zien hoe onder druk alles vloeibaar wordt. Daarvoor was het altijd geemmer over kleine verhogingen van procenten.Lethalis schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:23:
Nu heeft mijn werkgever het al met 2 collega's meegemaakt. De ene kwam na een paar maanden weer terug (), de andere heeft na een gesprek simpelweg meer salaris gekregen toen hij het bod van een andere werkgever liet zien.
Dat weggaan en terugkomen heb ik gezien bij een ex-collega. Ging weg om bij een nieuwe start-up te werken, werd niks, en kwam weer terug. Toen was hij het een tijdje later niet eens met de gang van zaken, ging weg om als ZZPer te werken, werd 'em niet (helemaal het persoon er niet voor) en vroeg toen weer voorzichtig of 'ie terug mocht. Antwoord was toen 'nee'
Waarom kun je als 'oudere' developer niet hard lopen dan? Ik snap dat nooit zo goed. Als je als iemand die 20 jaar meer ervaring heeft niet kunt verkopen dat je beter bent, dan doe je toch echt wel iets verkeerd. Heb echt nooit problemen met het overtuigen van managers van m'n waarde. Ik heb dan misschien een iets grotere bek dan de gemiddelde developer, maar de meeste gevallen van "het geld niet waard" bij oudere developers kwam ook wel omdat ze al meer dan 10 jaar stil stonden.Daarom zie ik mijn toekomst ook somber in... want ik zou zelf niet zo snel oudere werknemers in dienst nemen. Misschien 1 of 2 om de boel te begeleiden, maar voor de rest zou ik jongere devs aantrekken die nog wat harder lopen.
Ik merk juist dat, met al die ervaring, het oppikken van nieuwe dingen me juist makkelijker afgaat. Juist omdat al die nieuwe shit vooral een nieuw laagje over hele oude concepten is. Coroutines? Euh, gewoon green threads eigenlijk. The cloud? Managed virtualisation. Cloud functions? Managed application servers. Etc.
[ Voor 45% gewijzigd door Hydra op 23-10-2019 11:05 ]
Ik mag hopen dat je aanname niet is dat als iemand harder werkt ie ook niet beter werkt? Of dat als iemand jonger is dat ie effectiever is? Dat is wel een klassieke management-misvatting. Of heb je liever allemaal jonge broekies die van 7:30 tot 18:00 StackOverflow aan het kopieren zijn.Lethalis schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:23:
[...]
Daarom zie ik mijn toekomst ook somber in... want ik zou zelf niet zo snel oudere werknemers in dienst nemen. Misschien 1 of 2 om de boel te begeleiden, maar voor de rest zou ik jongere devs aantrekken die nog wat harder lopen.
Juist bij software ontwikkeling is mijn ervaring dat als iemand veel ervaring heeft en bij kan blijven met alle moderne ontwikkelingen deze vaak veel pragmatischer en effectiever zijn. Alleen al met het effectief kunnen navigeren binnen een complexe organisatie. Ze zijn niet makkelijk te vinden nee.
Omdat mijn vrouw net zo hard - misschien wel harder - werkt dan ik. Dus ik heb ook een serieuze rol in het huishouden en zorgen voor mijn kind.Hydra schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:59:
[...]
Waarom kun je als 'oudere' developer niet hard lopen dan?
Ik ben bovengemiddeld vaak moe en uitgeput. Want thuis is er geen rust, en sta ik nog tot 9 uur 's avonds de keuken op te ruimen en te bidden dat onze dochter eindelijk slaapt (daar is mijn vrouw dan druk mee in de weer).
Ergens rond half 10 begint onze avond pas. 8 uur slapen is bijna onmogelijk, want om 6 uur 's ochtends gaat de wekker en voor 11 uur 's avonds lukt het mij echt niet om te slapen. Dus als ik 7 uur slaap haal, is het veel.
Die middag dip komt dus keihard aan. Meestal zit ik van 2 uur 's middags tot 5 uur vooral naar mijn scherm te staren als een zombie.
Daar had ik 10 jaar geleden niet zo'n last van. Toen kon ik gewoon rustig 50 uur per week werken zonder issues, omdat ik daarnaast niks hoefde te doen. Ik kwam thuis, at wat en plofte neer op de bank. Vrije tijd was echt vrije tijd en ik sliep natuurlijk veel meer.
Tegenwoordig heb ik het gevoel thuis harder te moeten werken dan op de zaak

Kort samengevat dus: naarmate je ouder wordt, heb je vaak meer verantwoordelijkheid en kopzorgen naast het werk. En vaak ook meer lichamelijke klachten.
En ik zie dit bij veel mensen, omdat het tegenwoordig "normaal" is dat de vrouw praktisch ook een voltijd baan heeft.
Maar is dat nog waar als je straks 50 bent? En denk jij dat je over 10 jaar daadwerkelijk meer waarde toevoegt dan nu?Hydra schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:59:
[...]
Ik merk juist dat, met al die ervaring, het oppikken van nieuwe dingen me juist makkelijker afgaat. Juist omdat al die nieuwe shit vooral een nieuw laagje over hele oude concepten is. Coroutines? Euh, gewoon green threads eigenlijk. The cloud? Managed virtualisation. Cloud functions? Managed application servers. Etc.
Dat effect neemt echter af naarmate developers ouder worden.armageddon_2k1 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:33:
[...]
Ik mag hopen dat je aanname niet is dat als iemand harder werkt ie ook niet beter werkt? Of dat als iemand jonger is dat ie effectiever is? Dat is wel een klassieke management-misvatting. Of heb je liever allemaal jonge broekies die van 7:30 tot 18:00 StackOverflow aan het kopieren zijn.
Juist bij software ontwikkeling is mijn ervaring dat als iemand veel ervaring heeft en bij kan blijven met alle moderne ontwikkelingen deze vaak veel pragmatischer en effectiever zijn. Alleen al met het effectief kunnen navigeren binnen een complexe organisatie. Ze zijn niet makkelijk te vinden nee.
Het verschil tussen iemand van 20 en 30 is enorm, tussen iemand van 30 en 40 al een stuk kleiner, en daarna wordt het verwaarloosbaar ben ik bang.
En dan ga je dus alleen maar meer kosten voor de werkgever zonder dat je meer oplevert.
Ik zou dus developers van rond de 30 aannemen. Dat zie ik als jonkies
Bedenk dan nog even dat wij door moeten werken totdat we friggin' 70 zijn.
70.
Zo oud werd mijn pa niet eens. En die van veel van mijn collega's ook niet.
[ Voor 39% gewijzigd door Lethalis op 23-10-2019 11:53 ]
Tja, maar dat zijn toch jouw keuzes? Dat heeft weinig met leeftijd te maken. Ik ben 39. Ik heb 2 jonge dochters (5 en 8 ). Daarnaast Crossfit ik zo'n 3-4 keer per week, en hockey ik af en toe. De kids gaan om 7 uur naar bed. Ik ga zelf om 11 uur naar bed (als ik moe ben iets eerder) en slaap dan tot 7 uur. Het is maar hoe je je leven indeelt.Lethalis schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:37:
Omdat mijn vrouw net zo hard - misschien wel harder - werkt dan ik. Dus ik heb ook een serieuze rol in het huishouden en zorgen voor mijn kind.
Ik ben bovengemiddeld vaak moe en uitgeput. Want thuis is er geen rust, en sta ik nog tot 9 uur 's avonds de keuken op te ruimen en te bidden dat onze dochter eindelijk slaapt (daar is mijn vrouw dan druk mee in de weer).
Ergens rond half 10 begint onze avond pas. 8 uur slapen is bijna onmogelijk, want om 6 uur 's ochtends gaat de wekker en voor 11 uur 's avonds lukt het mij echt niet om te slapen. Dus als ik 7 uur slaap haal, is het veel.
Die middag dip komt dus keihard aan. Meestal zit ik van 2 uur 's middags tot 5 uur vooral naar mijn scherm te staren als een zombie.
Daar had ik 10 jaar geleden niet zo'n last van. Toen kon ik gewoon rustig 50 uur per week werken zonder issues, omdat ik daarnaast niks hoefde te doen. Ik kwam thuis, at wat en plofte neer op de bank. Vrije tijd was echt vrije tijd en ik sliep natuurlijk veel meer.
Tegenwoordig heb ik het gevoel thuis harder te moeten werken dan op de zaak
Kort samengevat dus: naarmate je ouder wordt, heb je vaak meer verantwoordelijkheid en kopzorgen naast het werk. En vaak ook meer lichamelijke klachten.
En ik zie dit bij veel mensen, omdat het tegenwoordig "normaal" is dat de vrouw praktisch ook een voltijd baan heeft.
Absoluut. Ik stop niet met leren ofzo.Maar is dat nog waar als je straks 50 bent? En denk jij dat je over 10 jaar daadwerkelijk meer waarde toevoegt dan nu?
Absoluut niet mee eens. Sorry.Dat effect neemt echter af naarmate developers ouder worden.
Het verschil tussen iemand van 20 en 30 is enorm, tussen iemand van 30 en 40 al een stuk kleiner, en daarna wordt het verwaarloosbaar ben ik bang.
Hoe dan? #hoedanHydra schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:01:
[...]
Ik ben 39. Ik heb 2 jonge dochters (5 en. Daarnaast Crossfit ik zo'n 3-4 keer per week, en hockey ik af en toe. De kids gaan om 7 uur naar bed. Ik ga zelf om 11 uur naar bed (als ik moe ben iets eerder) en slaap dan tot 7 uur. Het is maar hoe je je leven indeelt.
Ik kom om 6 uur pas thuis (nadat ik vanuit mijn werk onze dochter van het KDV heb opgehaald), mijn vrouw vaak nog later. We zijn al blij als we om half 7 eten. Dat is zeg maar vroeg.
Als ik mijn dochter om 7 uur naar bed wil doen dan heb ik haar amper gezien
De olifant in de kamer is natuurlijk dat niet iedere developer het in zich heeft om een natuurlijke leider te zijn en dus leiding te geven aan andere mensen.Absoluut. Ik stop niet met leren ofzo.
Absoluut niet mee eens. Sorry.
Dus als je - puur als developer - meerwaarde moet creëren dan gaat het ergens wringen. Als je al 20 jaar lang heb geleerd om dat zo goed mogelijk te doen, dan vlakt die ontwikkeling op den duur gewoon af.
Het is natuurlijk anders als je je kunt verbreden en op andere vlakken steeds nuttiger kan maken. Maar dat betekent heel vaak dat je ook andere kwaliteiten moet ontwikkelen op sociaal vlak (soft skills).
Niet iedereen kan dat echt effectief.
En als ik dan de programmeurs zie van 50 die geen manager of team lead zijn, dan staan die toch vaak al een jaar of 10 stil.
Ik denk dus steeds dat ik ergens een pad moet kiezen om mij - als techneut - verder te ontwikkelen. Maar ik vind dat heel lastig.
Wat kan ik doen om geen 13 in een dozijn web developer te zijn? Wat kan ik doen - wederom als techneut - dat de gemiddelde 30 tot 40 jarige niet kan?
Soms ga ik het dan meer in niches zoeken. Misschien moet ik mijn C/C++ kennis opvijzelen en echt iets gaan doen waar de meeste devs zich simpelweg niet mee bezig houden.
Maar ik weet het dus niet. Ik vind dat lastig.
Als manager ga ik het - omdat ik gewoon een nerd ben die te vaak over zich heen laat lopen - gewoon niet redden denk ik. De eerste beste 30 jarige met een grote bek loopt dan gewoon over mij heen.
Ten eerste door niet aan de andere kant van 't land werk te zoeken
Je hoeft geen manager te zijn, maar als erg senior dev wordt van je wel een lead rol verwacht. En zowel een erg brede ervaring, en ook de mogelijkheid de diepte in te gaan. Daarbij ook dat je juist op architectureel niveau leiderschap kan tonen, daar waar juist de meeste 'schade' gedaan wordt door junior developers. Dus zorgen dat wat je team bouwt ook op lange termijn blijft werken.De olifant in de kamer is natuurlijk dat niet iedere developer het in zich heeft om een natuurlijke leider te zijn en dus leiding te geven aan andere mensen.
Dus als je - puur als developer - meerwaarde moet creëren dan gaat het ergens wringen. Als je al 20 jaar lang heb geleerd om dat zo goed mogelijk te doen, dan vlakt die ontwikkeling op den duur gewoon af.
Het is natuurlijk anders als je je kunt verbreden en op andere vlakken steeds nuttiger kan maken. Maar dat betekent heel vaak dat je ook andere kwaliteiten moet ontwikkelen op sociaal vlak (soft skills).
Niet iedereen kan dat echt effectief.
Als dat niet gaat gebeuren, en je dus op medior niveau blijft steken (zeg niet dat dat bij jou het geval is), dan word je op een gegeven moment relatief 'duur'.
Of je stopt je 36 uur gewoon in 4 dagen. Lekker 3 dagen weekendHydra schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:53:
[...]
Ten eerste door niet aan de andere kant van 't land werk te zoekenAls je om 6 uur je nest uit komt en om 18:00 of later weer terug bent, heb je netto dus een 'werkdag' van 12 uur. Als je dat al terug weet te brengen naar 10 uur, dan scheelt dat al een hoop.
Senioriteit heb je natuurlijk op verschillende vlakken, niet iedereen heeft meteen de capaciteit op meteen op te staan of leiderschap te tonen maar misschien wel een bak kennis waar je u tegen zegt. Helemaal met multidisciplinaire scrum teams hoeft de leiderschap niet van een ontwikkelaar te komen om een team te bouwen. Sterker nog ik heb liever een goede Scrummaster die deze rol op zich neemt en zorgt dat het team in balans is. Testers, ontwerpers en dergelijke horen ook bij een lange termijn team.Hydra schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:53:
[...]
Ten eerste door niet aan de andere kant van 't land werk te zoekenAls je om 6 uur je nest uit komt en om 18:00 of later weer terug bent, heb je netto dus een 'werkdag' van 12 uur. Als je dat al terug weet te brengen naar 10 uur, dan scheelt dat al een hoop.
[...]
Je hoeft geen manager te zijn, maar als erg senior dev wordt van je wel een lead rol verwacht. En zowel een erg brede ervaring, en ook de mogelijkheid de diepte in te gaan. Daarbij ook dat je juist op architectureel niveau leiderschap kan tonen, daar waar juist de meeste 'schade' gedaan wordt door junior developers. Dus zorgen dat wat je team bouwt ook op lange termijn blijft werken.
Als dat niet gaat gebeuren, en je dus op medior niveau blijft steken (zeg niet dat dat bij jou het geval is), dan word je op een gegeven moment relatief 'duur'.
Een senior moet de lijnen uit kunnen zetten maar ook gewoon een van "de guys/girls" zijn, juist de synergie met senior's, medior's en junior's die samenwerken voorkom je dat er schade ontstaat. Senior's maken net zo goed fouten, zo lang je veel besluitvorming bij het team houdt blijft iedereen scherp en krijg je geen eilandjes.
Juist de mensen die rond hun 45-50e "architect" zijn , veel leiderschap tonen en een grote mond hebben maar al jaren geen regel code getypt hebben worden op een gegeven moment duur en leunen te veel op de senior die gewoon productie wil draaien en lekker kan doorwerken zonder iedere week in tig meetings te hoeven zitten.
* GrooV vindt overigens alle titeltjes maar onzin, heb liever een enthousiaste junior dan een chagrijnige senior
Ik woon niet eens zo ver weg hemelsbreed, maar de verkeersdrukte rondom Rotterdam zorgt er helaas voor dat je relatief lang in die auto zit. Ik ben alleen ook niet zo stoer dat ik door wind en regen naar mijn werk ga fietsen.Hydra schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:53:
[...]
Ten eerste door niet aan de andere kant van 't land werk te zoeken
Ik moet toegeven dat ik op het gebied van architecturele patterns nog weinig gedaan heb. Dus ik ben wel bekend met SOLID en de GoF design patterns, maar nog niet zo zeer met het op grotere schaal kijken naar hoe je het beste een systeem in lagen kunt opdelen etc.Hydra schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:53:
[...]
Je hoeft geen manager te zijn, maar als erg senior dev wordt van je wel een lead rol verwacht. En zowel een erg brede ervaring, en ook de mogelijkheid de diepte in te gaan. Daarbij ook dat je juist op architectureel niveau leiderschap kan tonen, daar waar juist de meeste 'schade' gedaan wordt door junior developers. Dus zorgen dat wat je team bouwt ook op lange termijn blijft werken.
Dan zit je ook meer op het vlak van de software architect. Wat op zich natuurlijk geen slecht idee is om te ambiëren
Is er nog literatuur op dit gebied die je kunt aanbevelen?
Ik heb zelf de volgende gevonden die worden aanbevolen:
Patterns of Enterprise Application Architecture (Martin Fowler)
Enterprise Integration Patterns - Designing, Building And Deploying Messaging Solutions (Gregor Hohpe)
Dat is bij mij al zo, alleen dan op woensdag (vrijdag was niet handig omdat mijn vrouw dan al vrij is i.v.m. kinderopvang).CurlyMo schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:16:
[...]
Of je stopt je 36 uur gewoon in 4 dagen. Lekker 3 dagen weekendMijn werkdag ziet er hetzelfde uit, maar dan gelukkig wel maar 4 dagen per week.
Ik moet nog wel een keer heel serieus gaan rekenen hoeveel het ons zou kosten als ik naar 32 uur zou gaan. Want kinderopvang wordt nogal duur als je een bepaald inkomen hebt (wij moeten inmiddels de helft zelf betalen, krijgen steeds minder terug... dus 3 dagen per week opvang van 1200 euro per maand, wordt al gauw 600 euro netto die je elke maand kwijt bent).
Als ik minder uren ga werken en dus minder verdien, krijgen we meer toeslag waardoor het uiteindelijk niet meer echt boeit

Mja mijn schoonvader was Enterprise Software Architect en is op den duur wegbezuinigd.GrooV schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:38:
[...]
Juist de mensen die rond hun 45-50e "architect" zijn , veel leiderschap tonen en een grote mond hebben maar al jaren geen regel code getypt hebben worden op een gegeven moment duur en leunen te veel op de senior die gewoon productie wil draaien en lekker kan doorwerken zonder iedere week in tig meetings te hoeven zitten.
Kan inderdaad zelf niet meer programmeren. Wel WO opgeleid en allemaal dure certificaten behaald zoals TOGAF9, maar kan geen baan meer vinden (denkt zelf dat het komt omdat hij 60+ overigens).
En dat is ook deels mijn nachtmerrie. Als hij al geen baan meer kan vinden terwijl hij alle papieren van de wereld heeft met een enorme loopbaan achter de rug, hoe moet ik het dan doen als ik op mijn 60ste thuis kom te zitten?
[ Voor 3% gewijzigd door Lethalis op 23-10-2019 13:59 ]
Edit: Even een aanvulling:
Je schoonpa was een Enterprise Software Architect. Of was dat de rol die ie vervulde? Of is ie het echt? Is z'n identiteit volledig gedefinieerd door die titel? Of kwamen er bij die rol vele andere vaardigheden kijken die hem ook geschikt maken voor andere functies?
[ Voor 74% gewijzigd door armageddon_2k1 op 23-10-2019 14:04 ]
Minder ver moeten reizen voor je werk, misschien thuis werken, etc.Lethalis schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:19:
Hoe dan? #hoedan
Ik kom om 6 uur pas thuis (nadat ik vanuit mijn werk onze dochter van het KDV heb opgehaald), mijn vrouw vaak nog later. We zijn al blij als we om half 7 eten. Dat is zeg maar vroeg.
Als ik mijn dochter om 7 uur naar bed wil doen dan heb ik haar amper gezien
Puur als techneut kan ik dat moeilijk inschatten, in het werk wat ik doe is een senior developer niet heel veel meerwaarde op technisch vlak. Voor mij is een senior iemand die en groter geheel kan zien. De capaciteiten heeft om een proces van de klant te zien en te begrijpen, mee kan denken, daardoor ook keuzes van de klant kan bediscussiëren, en als het echt moet, ook goed kan inschatten wat de gevolgen zijn. Maar dat moet je wel liggen. Heb met een knul gewerkt die prima kon programmeren als je precies zei wat het moet doen en daar was hij ook zeer content mee, ook al deed ie dat trucje al 30 jaar.Dus als je - puur als developer - meerwaarde moet creëren dan gaat het ergens wringen. Als je al 20 jaar lang heb geleerd om dat zo goed mogelijk te doen, dan vlakt die ontwikkeling op den duur gewoon af.
Exact expert nodig?
Ja, daar doet de huidige klant helaas niet aan mee. Voorgaande 5 jaar wel gedaan; heerlijk.CurlyMo schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:16:
[...]
Of je stopt je 36 uur gewoon in 4 dagen. Lekker 3 dagen weekendMijn werkdag ziet er hetzelfde uit, maar dan gelukkig wel maar 4 dagen per week.
Ik fiets elke dag 11km enkele reis. Stoer? Nee, gewoon een regenjas. Je bent Hollander of je bent 't nietLethalis schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:54:
[...]
Ik woon niet eens zo ver weg hemelsbreed, maar de verkeersdrukte rondom Rotterdam zorgt er helaas voor dat je relatief lang in die auto zit. Ik ben alleen ook niet zo stoer dat ik door wind en regen naar mijn werk ga fietsen.
Evolutionary Architectures door Neal Ford en Software Architecture for Developers door Simon Brown.Ik moet toegeven dat ik op het gebied van architecturele patterns nog weinig gedaan heb. Dus ik ben wel bekend met SOLID en de GoF design patterns, maar nog niet zo zeer met het op grotere schaal kijken naar hoe je het beste een systeem in lagen kunt opdelen etc.
Dan zit je ook meer op het vlak van de software architect. Wat op zich natuurlijk geen slecht idee is om te ambiëren
Is er nog literatuur op dit gebied die je kunt aanbevelen?
Ik weet vrij zeker dat werken in Nederland over 't algemeen gewoon rendabel is. Dus ik zou dat ff goed uitrekenen.Als ik minder uren ga werken en dus minder verdien, krijgen we meer toeslag waardoor het uiteindelijk niet meer echt boeit
Tja. Daar heb je het al. Is hij "enterprise architect" omdat hij daar meerwaarde biedt, of omdat hij geen technische rol meer wou? Want als hij waarde zou toevoegen, zou hij niet wegbezuinigd zijn. "Architecten" die zelf niet meer met hun voeten in de klei zitten, zijn vrij snel waardeloze architecten. Zou ook eens kijken of je wat talks van Neal Ford over dat onderwerp kunt vinden.Mja mijn schoonvader was Enterprise Software Architect en is op den duur wegbezuinigd.
Kan inderdaad zelf niet meer programmeren.
Nu begin je wel heel filosofisch te wordenarmageddon_2k1 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:58:
En wat doet een Enterprise Software Architect precies?
Edit: Even een aanvulling:
Je schoonpa was een Enterprise Software Architect. Of was dat de rol die ie vervulde? Of is ie het echt? Is z'n identiteit volledig gedefinieerd door die titel? Of kwamen er bij die rol vele andere vaardigheden kijken die hem ook geschikt maken voor andere functies?

Hij wou natuurlijk gewoon weer een zelfde functie waarin hij zich bezighield als specialist in IT Governance en Service Oriented Architecture (even gekopieerd van zijn LinkedIn, want eerlijk gezegd heb ik zelf ook nooit helemaal begrepen wat hij nou praktisch doet).
Toen hij nog werkzoekende was, heeft hij ook een aantal vactures gevonden en daar werd hem duidelijk gemaakt dat hij niet in het team paste (zijn interpretatie: je bent te oud).
Als jij gewoon tot je 60e blijft programmeren op hoog niveau, netjes blogs leest en bij blijft dan zie ik het probleem niet zo? Desnoods specialiseer je in iets waar je nog beter in kan worden, ga zelf aan je online presence werken, schrijf blogs of iets dergelijks.Lethalis schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:12:
[...]
Nu begin je wel heel filosofisch te worden![]()
Hij wou natuurlijk gewoon weer een zelfde functie waarin hij zich bezighield als specialist in IT Governance en Service Oriented Architecture (even gekopieerd van zijn LinkedIn, want eerlijk gezegd heb ik zelf ook nooit helemaal begrepen wat hij nou praktisch doet).
Toen hij nog werkzoekende was, heeft hij ook een aantal vactures gevonden en daar werd hem duidelijk gemaakt dat hij niet in het team paste (zijn interpretatie: je bent te oud).
Zolang je zelf zorgt dat je relevant blijft komt het gewoon goed hoor, geen zorgen. Maar als je in je dagelijkse sleur komt en je zelf niet meer verbeterd dan gaat het mis
Heb ook een freelancer in mijn team zitten van ~50, top vent en is gewoon een senior developer, geen behoefte aan om manager of architect of iets dergelijks te zijn. Natuurlijk, ik doe het zelfde werk als hij en ben 20 jaar jonger maar je vult elkaar juist aan.
Overigens is Nederland een echt managers land, maar bijvoorbeeld in de US zie je al dat developers meer verdienen dan de manager, daar moeten we ook naar toe als je het mij vraagt zodat je niet altijd maar de stap omhoog moet maken maar ook gewoon iets doen waar je goed in bent
[ Voor 9% gewijzigd door GrooV op 23-10-2019 14:26 ]
Tja. SOA is dood (*). Als je op een dood paard blijft wedden ga je 't uiteindelijk verliezen.Lethalis schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:12:
Hij wou natuurlijk gewoon weer een zelfde functie waarin hij zich bezighield als specialist in IT Governance en Service Oriented Architecture (even gekopieerd van zijn LinkedIn, want eerlijk gezegd heb ik zelf ook nooit helemaal begrepen wat hij nou praktisch doet)..
* SOA is nu microservices natuurlijk, vrijwel dezelfde wijn in nieuwe zakken, maar neemt niet weg dat je met "SOA" op je CV wel laat zien niet met de tijd meegegaan te zijn.
Ik ben geen HollanderHydra schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:11:
[...]
Ik fiets elke dag 11km enkele reis. Stoer? Nee, gewoon een regenjas. Je bent Hollander of je bent 't niet
Dus ik ben een beetje een nep Duitser.
Ik kan niet eens meer zo goed Duits praten

En mijn dochter wordt helemaal Nederlands opgevoed, dus ja... er blijft gewoon niet zoveel van over.
Ik zal ze bekijken!Evolutionary Architectures door Neal Ford en Software Architecture for Developers door Simon Brown.
Mja die kans is aanwezig. Daar durf ik niet veel over te zeggen.Tja. Daar heb je het al. Is hij "enterprise architect" omdat hij daar meerwaarde biedt, of omdat hij geen technische rol meer wou? Want als hij waarde zou toevoegen, zou hij niet wegbezuinigd zijn. "Architecten" die zelf niet meer met hun voeten in de klei zitten, zijn vrij snel waardeloze architecten. Zou ook eens kijken of je wat talks van Neal Ford over dat onderwerp kunt vinden.
Ik denk wel dat het goed is om zelf uitvoerend te blijven iig. Zelfs al zou niemand mij nog aannemen als ik 60 ben, dan nog zou ik wellicht kunnen zzp-en, zolang ik in staat blijf om zelf dingen te bouwen.
Je kan het filosofisch noemen, maar je toont precies mijn punt.Lethalis schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:12:
[...]
Nu begin je wel heel filosofisch te worden![]()
Hij toont zich naar de buitenwereld als een Enterprise Solutions Architect, in IT Governance en Service Oriented Architecture. Oftewel, zo profileert ie zich echt.
Op basis daarvan heb je dus geen benul wat ie doet. Waarom zou ie dan uberhaubt aangenomen worden of zelfs uitgenodigd worden voor een gesprek?
Als ik zoiets lees klinkt het gewoon als een hoop dure mumbo-jumbo.
Om op het filosofische stukje in te haken:
Mijn punt was dat mensen zichzelf vaak profileren als een functie.
- Wat doe jij eigenlijk?
- Ik ben Enterprise Software Architect.
- Nee, dat is je job-title. Wat doe je?
- Ik ben betrokken bij de software ontwikkeling voor producten van grote klanten en vertaal de eisen van de klant naar een werkbare technische architectuur. Dit doe ik in samenwerking met het technische team en sales. Doordat ik jaren ervaring heb met allerhande technieken (beginnende met de SOA van weleer en nu de microservices hype in Azure en Kubernetes (en Rust natuurlijk)) probeer ik een zo'n pragmatische oplossing te vinden.
- Okee, nog steeds beetje mumbo jumbo, maar een stuk duidelijker wat je skills zijn.
[ Voor 29% gewijzigd door armageddon_2k1 op 23-10-2019 15:03 ]
No shitToch gaat het nog niet goed genoeg, zegt staatssecretaris Knops in het AD. Als voorbeeld wijst hij in de krant naar een vacature binnen zijn eigen departement van 'Raakvlakmanager Strategische Beheerorganisatie Digitaal Stelsel Omgevingswet'. Hij noemt de functieomschrijving onbegrijpelijk
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Kijk dan ook verder naar de directe centen. Als je nu het gevoel hebt dat je bezig bent met opbranden, dan is je gezondheid je wellicht ook wel 100 piek in de maand waard.Lethalis schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:54:
Ik moet nog wel een keer heel serieus gaan rekenen hoeveel het ons zou kosten als ik naar 32 uur zou gaan. Want kinderopvang wordt nogal duur als je een bepaald inkomen hebt (wij moeten inmiddels de helft zelf betalen, krijgen steeds minder terug... dus 3 dagen per week opvang van 1200 euro per maand, wordt al gauw 600 euro netto die je elke maand kwijt bent).
Als ik minder uren ga werken en dus minder verdien, krijgen we meer toeslag waardoor het uiteindelijk niet meer echt boeit
En 1 op 1 tijd met je dochter; priceless.
Ik lever straks ook zo'n 600 euro in voor ouderschapsverlof. Is het me meer dan waard. We verdienen genoeg om de hypotheekrente alleen jaarlijks terug te krijgen om ons vervolgens af te vragen wat we dit keer met die pot geld willen doen. Waarmee ik niet wil pochen, maar slechts wil zeggen: we verdienen genoeg, ik vind tijd voor mijzelf en mijn gezin belangrijker dan geld / stenen / auto / etc.
De overheid kennende gaat zoiets door een serie van ambtenaren. Aan de ene kant vraag ik mij dan toch af hoe niemand daar door heeft dat zoiets onbegrijpelijk is, aan de andere kant ben ik er ook weer niet door verbaast.oisyn schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:59:
Doet me denken aan een artikel op nos.nl vanmorgen: https://nos.nl/artikel/23...en-over-heldere-taal.html
[...]
No shit

Mijn vrouw is beleidsmedewerker bij Gemeente Utrecht en ik proof-read weleens wat documenten van haar. Soms zijn zinnen gewoonweg niet te parsen zonder inhoudelijke kennis, door alle meerwoordige afdelingen en projecten die gewoon als eigennamen worden gebruikt.ThomasG schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 15:33:
[...]
De overheid kennende gaat zoiets door een serie van ambtenaren. Aan de ene kant vraag ik mij dan toch af hoe niemand daar door heeft dat zoiets onbegrijpelijk is, aan de andere kant ben ik er ook weer niet door verbaast
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Ik krijg als ik die vacature lees allemaal flashbacks naar toen ik nog consulting werk deed voor 't UWV:.oisyn schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:59:
Doet me denken aan een artikel op nos.nl vanmorgen: https://nos.nl/artikel/23...en-over-heldere-taal.html
"Omdat het DSO zich beweegt binnen de contouren van de overheid als geheel"

In mijn ervaring waren de mensen die daadwerkelijk wat uitvoerden prima in staat om hun functie te omschrijven zonder dergelijke wollig taalgebruik. De rest daarentegen...
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Wij werken voor de Ombudsman en de Kinderombudsman en daar is het juist leuk om te zien hoe goed zij het doen qua begrijpelijke taal..oisyn schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 15:37:
[...]
Mijn vrouw is beleidsmedewerker bij Gemeente Utrecht en ik proof-read weleens wat documenten van haar. Soms zijn zinnen gewoonweg niet te parsen zonder inhoudelijke kennis, door alle meerwoordige afdelingen en projecten die gewoon als eigennamen worden gebruikt.
Tja, hangt er ook een beetje vanaf aan wie je wat wilt vertellen, naar gelijkgestemden is het voor mij vaak iets als frontend developer of developer afhankelijk van wat ik op dat moment aan het doen ben (exacte werkzaamheden varieren nogal), naar vrienden is het vaak gewoon "ik maak websites".armageddon_2k1 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:45:
[...]
Je kan het filosofisch noemen, maar je toont precies mijn punt.
Hij toont zich naar de buitenwereld als een Enterprise Solutions Architect, in IT Governance en Service Oriented Architecture. Oftewel, zo profileert ie zich echt.
Op basis daarvan heb je dus geen benul wat ie doet. Waarom zou ie dan uberhaubt aangenomen worden of zelfs uitgenodigd worden voor een gesprek?
Als ik zoiets lees klinkt het gewoon als een hoop dure mumbo-jumbo.
Om op het filosofische stukje in te haken:
Mijn punt was dat mensen zichzelf vaak profileren als een functie.
- Wat doe jij eigenlijk?
- Ik ben Enterprise Software Architect.
- Nee, dat is je job-title. Wat doe je?
- Ik ben betrokken bij de software ontwikkeling voor producten van grote klanten en vertaal de eisen van de klant naar een werkbare technische architectuur. Dit doe ik in samenwerking met het technische team en sales. Doordat ik jaren ervaring heb met allerhande technieken (beginnende met de SOA van weleer en nu de microservices hype in Azure en Kubernetes (en Rust natuurlijk)) probeer ik een zo'n pragmatische oplossing te vinden.
- Okee, nog steeds beetje mumbo jumbo, maar een stuk duidelijker wat je skills zijn.
Je past de toon van de boodschap ook een beetje aan aan de doelgroep. Als je in een wereldje zit waarin dure woorden gemeengoed zijn ga je dat denk ik wel wat overnemen.
Ze is 3 jaar oud en test ons op alle mogelijke manieren uitJanoz schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 15:38:
@Lethalis ik vermoed dat je kleine nog niet zo oud is. Het wordt alleen maar makkelijker als ze wat ouder zijn hoor. Dan kunnen ze gewoon zelf op bed, kunnen ze zich tot die tijd zelf vermaken, 's ochtends hun eigen kleren aandoen en kunnen ze ook helpen in de klusjes (al was het maar de tafel dekken/afruimen).
En ze is er net iets te goed in, zeker als wij beiden al een lange dag er op hebben zitten op ons werk. Dan geven we veel te makkelijk toe.
Maar het is voor mij ook best confronterend wat betreft "manager" zijn

Allerlei aspecten die je als manager hebt, heb je ook met een kind... ik ben bijvoorbeeld heel slecht in onderhandelen, positieve bekrachtiging, enzovoorts.
Als een peuter van 3 het al van mij wint

Klinkt allemaal heel herkenbaarLethalis schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 07:27:
Ze is 3 jaar oud en test ons op alle mogelijke manieren uit
En ze is er net iets te goed in, zeker als wij beiden al een lange dag er op hebben zitten op ons werk. Dan geven we veel te makkelijk toe.
Maar het is voor mij ook best confronterend wat betreft "manager" zijn![]()
Allerlei aspecten die je als manager hebt, heb je ook met een kind... ik ben bijvoorbeeld heel slecht in onderhandelen, positieve bekrachtiging, enzovoorts.
Als een peuter van 3 het al van mij wint
Al met al serious business waar niet te lichtvoetig over gedacht kan worden.
[ Voor 3% gewijzigd door Matis op 24-10-2019 08:19 ]
Dit topic is gesloten.
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.