Het is iets waar ik persoonlijk geen vrede mee kan vinden. Ik wil graag pragmatisch zijn, effectief, getting things done.
Maar je moet natuurlijk mee met de tijd en elk nieuw stuk techniek dat ik aanraak, is een soort Pandora's box.
Too many options to choose from and too many ways to do something.
En elke keer besteed ik weer veel te veel tijd aan het uitzoeken hoe iets past in het geheel. Vooral bij modern web development is dit gewoon verschrikkelijk. Ogenschijnlijk simpele vragen van de afgelopen tijd:
- Moet ik wel een SPA gebruiken? Mate van interactiviteit etc.
- Zal ik React of Angular gebruiken? Populariteit vs programming style.
- Hoe manage ik sessions in een SPA? Van een OAUTH grant type nachtmerrie tot simpele cookies.
Maar ook server side soms. Zo wordt vaak afgeraden om een IDbConnection te laten managen door een DI framework en kun je beter een factory gebruiken. Maar zodra je dus repositories hebt die afhankelijk zijn van een IDbConnection, breek je de resolution chain en kun je weer zelf objecten aan gaan zitten maken.
Okee, misschien moeten we dan maar repositories niet afhankelijk maken van IDbConnection's, maar zelf connections uit de pool laten halen. Hmm. Hoe gaan we dan verder met transaction management wanneer een enkele transaction meerdere repositories nodig zou kunnen hebben?
Hallo MSDTC en transactions die automatisch gepromoot worden naar global, zodat ze weer gemanaged kunnen worden over meerdere verbindingen. Vervolgens lees ik weer dat het ADO.NET team iets heeft toegevoegd aan de manier hoe het verbindingen uit een pool haalt om transacties dit te laten overleven (
MSDN: Extending Lightweight Transactions in SqlClient | ADO.NET Blog ). Al voelt dit soort van brittle.
Je komt bijna op zo'n punt van "als ik het gewoon dom top down programmeer, heb ik het eerder af en is de kans kleiner dat er iets stuk gaat".
Je krijgt er echt een soort writers block van. Alle manieren waarop je iets "goed" of "beter" kan doen.
Vroeger dacht ik minder na en was ik productiever.
Misschien wil ik het wel te graag "goed" doen.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.