Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⓬ Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 41 ... 54 Laatste
Acties:

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 25-01 19:55
gekkie schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:10:
[...]

Maar elk voordeel heb z'n nadeel zei een groot Neerlandsch wijsgeer ooit.
Als je met java wil beginnen maakt het het wel lastiger denk ik, zeker als tutorials zoals bij bijna alle talen vaak tot in het einde der jaren online blijven én hoog in de zoekresultaten eindigen.
Valt wel mee. Fundamenteel is er niet zo veel veranderd. De enige echt grote change in hoe je werkt, zijn generics geweest, en die zitten er al HEEL lang in. De meeste tutorials zijn ook wel up to date met Java 8 (streams/lambda's/nieuwe time packages). Alle andere goodies pick je wel op als je eenmaal aan de slag gaat (en hopelijk samenwerkt met goeie devs die niet in 2005 zijn blijven steken).

https://niels.nu

• P-Storm
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 08:53
Hydra schreef op donderdag 26 september 2019 @ 11:34:
[...]

Welke 'splitsing'? OpenJDK is Java, al een hele tijd. Heck; op de oracle download page staat een dikke gele banner die je meldt dat je waarschijnlijk de OpenJDK download wil hebben.

Java is nu al een tijd open source, vandaar de move naar OpenJDK. De OracleJDK is daar slechts een commerciele distributie van. Beetje zoals dat RedHat een commerciele Linux distro is.

Open JDK 13 is de laatste versie en die kun je over 't algemeen gewoon via een package manager installeren. SDKMan bijvoorbeeld.

[...]

Als een Java ontwikkelaar nog steeds naar java.oracle.com gaat heeft 'ie de afgelopen 5 jaar echt niks van het open sourcen van Java en de JDK meegekregen en zou ik me af gaan vragen of die niet eens wat vaker dan eens in de 10 jaar naar een conferentie gestuurd moet worden.

[...]
Ja dat klopt wel ongeveer, de laatste keer dat ik Java heb aangeraakt was toen Java 7 eventjes uit was. Ik merk ook dat voor windows vaak de "waar is de installer" mentaliteit er is en voor linux veel meer het uitzoekwerk. Thanks voor de info! :)

• roeleboel
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 10:02

roeleboel

en zijn beestenboel

Hydra schreef op donderdag 26 september 2019 @ 12:38:
[...]

An sich, maar het verhaal gaat net zo op als je het hebt over een float en een integer natuurlijk. Een double is natuurlijk gewoon een 'double precision float'.
In java wel, maar het zou me niks verbazen als die mens ooit c(++) geleerd heeft, waar dit afhankelijk van het hardwareplatform helemaal niet zo hoeft te zijn.
Daar dus mogelijk geleerd dat een double effectief een pak meer getallen kan bevatten dan een int/float, en hij er dan maar vanuit gegaan is dat dat in java ook zo werkt.
In de jaren stilletjes, toen ik mijn opleiding deed, was zoiets (bij ons) eerder regel dan uitzondering, en het was dan aan de student zelf om uit te vinden dat c(++) toch net iets anders in elkaar steekt dan java/... :)

• Hydra
P-Storm schreef op donderdag 26 september 2019 @ 14:13:
Ja dat klopt wel ongeveer, de laatste keer dat ik Java heb aangeraakt was toen Java 7 eventjes uit was. Ik merk ook dat voor windows vaak de "waar is de installer" mentaliteit er is en voor linux veel meer het uitzoekwerk. Thanks voor de info! :)
Da's voor mij een reden dat ik gewoon weiger nog windows te gebruiken. Al die shit met installers steeds. Zowel MacOS als Linux hebben goeie package managers.

That said; Scoop schijnt voor Windows ook wel goed te zijn, maar dan moeten die Windows developers wel hun command line weten te vinden. Da's nog wel eens een issue ;)
roeleboel schreef op donderdag 26 september 2019 @ 14:14:
In java wel, maar het zou me niks verbazen als die mens ooit c(++) geleerd heeft, waar dit afhankelijk van het hardwareplatform helemaal niet zo hoeft te zijn.
Huh? Het is in C++ precies hetzelfde. Het enige verschil is dat waar van een integer en een float in Java vaststaan dat het 32 bits is, dit in C++ platform afhankelijk is. In beide gevallen is het nog steeds exact hetzelfde verschil tussen een floating point number en een integer number (en de double length float / integers). En het niet snappen wat het verschil is tussen een float en een integer is waar het om gaat.

Als iemand in een interview claimt C++ te kunnen maar niet het verschil snapt tussen een integer en een float dan wordt het een erg kort interview.

Hydra wijzigde deze reactie 26-09-2019 14:20 (37%)

• Mugwump
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 10:49
Hydra schreef op donderdag 26 september 2019 @ 14:16:
[...]

Da's voor mij een reden dat ik gewoon weiger nog windows te gebruiken. Al die shit met installers steeds. Zowel MacOS als Linux hebben goeie package managers.

That said; Scoop schijnt voor Windows ook wel goed te zijn, maar dan moeten die Windows developers wel hun command line weten te vinden. Da's nog wel eens een issue ;)
Chocolatey wordt ook wel veel gebruikt.
Hydra schreef op donderdag 26 september 2019 @ 11:34:

[...]

Ik moet wel zeggen dat als het zo erg is als jij beschrijft ik uiteindelijk een beetje in de "zij eruit of ik eruit" modus zou komen. Volgens mij zou jij prima bij m'n vorige werkgever passen. Die twee waar jij het over hebt absoluut niet.
Ik heb niet heel veel met ze op één project gezeten,dus wat dat betreft heb ik er niet zoveel last van. Bij de migratie van het project waar ze nu beiden al jaren op zitten gaat het wel een hele kluif worden om de jarenlang geproduceerde bagger over te gaan zetten naar een goed gestructureerd onderhoudbaar geheel, maar dat vind ik op zich ook wel weer een leuke uitdaging. Hoe / of we ze ooit aan boord krijgen op het nieuwe project, maar dat zien we tzt wel weer. :P

Mugwump wijzigde deze reactie 26-09-2019 14:48 (42%)

How many Prolog programmers does it take to change a lightbulb? Yes.

• gekkie
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 25-01 22:30
*O* m'n geleende cadeautjes van corten staal kunnen allemaal netjes uitgepakt worden.
-O- het zuipt net zoveel geheugen als het python script en lijkt ook nog eens beroerder te performen ..

:? *urghh*

Edit: Ahh altijd leuk als je er zelf een surprise tussen stopt die je statistiekjes vernaggelen :+

gekkie wijzigde deze reactie 26-09-2019 16:09 (19%)

• .Gertjan.
  • Laatst online: 24-01 08:55

* .Gertjan. veegt de slaap uit de oogjes na een lange periode afwezigheid
Ik had ineens een notificatie... :$

Gelukkig heeft die bewuste quote buiten Tweakers nooit voet aan de grond gekregen ;) Anders had ik mogelijk wel wat uitdagingen gehad her en der :P

Is volgens mij ook alweer een eeuwigheid geleden dat ik op het forum ben geweest... Dus hallo allemaal, daar istie weer :w

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• Ryur
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 24-01 09:17
.Gertjan. schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 08:36:
[...]
Is volgens mij ook alweer een eeuwigheid geleden dat ik op het forum ben geweest... Dus hallo allemaal, daar istie weer :w
:w Echt een hele tijd geleden dat wij jou hebben gezien!
Wel door leuke ontwikkelingen hier niet geweest of door slechte ontwikkelingen?

• .Gertjan.
Ryur schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 10:27:
[...]

:w Echt een hele tijd geleden dat wij jou hebben gezien!
Wel door leuke ontwikkelingen hier niet geweest of door slechte ontwikkelingen?
Een combinatie van beiden denk ik. De leuke ontwikkelingen waren een mooie ontwikkeling in mijn carrière en de richting die ik op kon bewegen en de geboorte van mijn dochtertje een kleine 3 jaar geleden. :)

De slechte ontwikkeling was dat ik een klein beetje iets te veel hooi op mijn vork had genomen en vervolgens en behoorlijke burn-out voor de kiezen heb gekregen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Heb gelukkig inmiddels de boel weer op de rit en een betere balans gevonden tussen werk en prive (bv geen fulltime meer werken) en ben dingen op een andere manier gaan bekijken (gelukkig niet perse op een zweefteef manier). Ik heb ook behoorlijk wat toxic gedrag en factoren uit mijn leven geschrapt (waaronder mijn voormalig werkgever omdat door de burnout de situatie gewoon enigszins besmet was geraakt en we simpelweg uit elkaar waren gegroeid).

Inmiddels ben ik weer lekker bezig en ziet mijn omgeving weer dat mijn spark weer terug is 8) . Deze is helaas behoorlijk lang weggeweest.

Members only:

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• armageddon_2k1
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 10:31
@.Gertjan.
Members only:

Passieve Einzelgänger met een 10 tot 3 mentaliteit

• .oisyn
  • Laatst online: 10:27

.oisyn

Moderator Devschuur® / Cryptocurrencies

Demotivational Speaker

armageddon_2k1 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 11:27:
Members only:
Members only:

We were doomed from the start. I guess all that remains now is for the captain to go down with the ship.
- That's surprisingly noble of you, sir.
No, it's noble of you, Kif! As of now, you're in command. Congratulations, Captain!

• Antrax
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 25-01 21:46

Antrax

Pixelated '-')/

Topicstarter
armageddon_2k1 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 11:27:
@.Gertjan.
Members only:
Members only:

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• .Gertjan.
.oisyn schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 12:10:
[...]

Members only:
Members only:

• .Gertjan.
Antrax schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 12:23:
[...]

Members only:
Members only:

• armageddon_2k1
.oisyn schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 12:10:
[...]

Members only:
Members only:

• Antrax

Antrax

Pixelated '-')/

Topicstarter
armageddon_2k1 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 12:40:
Members only:
Members only:

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• .Gertjan.
Antrax schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 13:26:
[...]

Members only:
Members only:

• hellum
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 24-01 22:15
.Gertjan. schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 10:54:

Members only:
Members only:

• Hydra
Damn. Sterkte @hellum

• Sandor_Clegane
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 24-01 13:47

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

We moeten maar eens af van het idee dat je je "bestaan" moet verdienen. En dat efficiëntie geneuzel hangt me ook de strot uit.

• Creepy
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 10:58

Creepy

Moderator Devschuur®

Tactical Espionage Splatterer

Ik ben in relatief korte tijd zowel mijn vader (kanker, anderhalf jaar geleden, net met pensioen) als mijn broertje (ongeluk, half jaar geleden) verloren. Dat je je werk leuk moet vinden is iets wat mij bij altijd al duidelijk is geweest. Ik heb van mijn hobby mijn werk gemaakt. Maar tijd voor jezelf (of andere zaken dan werk) is voor mij alleen maar belangrijker geworden. Ik heb gelukkig een werkgever die het persoonlijke niet vergeet dus minder werken was absoluut geen probleem.

Members only:

Creepy wijzigde deze reactie 27-09-2019 19:03 (10%)

We're building self-driving cars, but we haven't even figured out how to make sure vacuum cleaners don't join botnets.

• .Gertjan.
hellum schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 16:10:
Members only:
Members only:
Creepy schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 19:01:
Ik ben in relatief korte tijd zowel mijn vader (kanker, anderhalf jaar geleden, net met pensioen) als mijn broertje (ongeluk, half jaar geleden) verloren. Dat je je werk leuk moet vinden is iets wat mij bij altijd al duidelijk is geweest. Ik heb van mijn hobby mijn werk gemaakt. Maar tijd voor jezelf (of andere zaken dan werk) is voor mij alleen maar belangrijker geworden. Ik heb gelukkig een werkgever die het persoonlijke niet vergeet dus minder werken was absoluut geen probleem.
Heftig man, damn! Wel fijn om te horen dat je met je werkgever een mooie oplossing hebt gevonden. Ik moest helaas volledig uitvallen voordat mijn werkgever uberhaubt na wilde denken over flexibel werken en eventueel part-time werken... Helaas haalde het op langere termijn weinig uit, want er was een bepaalde cultuur waar je bij part-time toch echt enigszins minderwaardig was aan de rest. :/
Sandor_Clegane schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 17:30:
We moeten maar eens af van het idee dat je je "bestaan" moet verdienen. En dat efficiëntie geneuzel hangt me ook de strot uit.
+1, gelukkig zie ik wel her en der positieve bewegingen die kant uit, maar helaas is een groot deel nog gebaseerd op het oude beeld, je werk is je leven en je leven is je werk. Sowieso heb ik ernstige bedenkingen bij het feit dat 40 uur werken de sweet spot is, volgens mij kan niemand zichzelf zo langdurig concentreren.

Ik vraag me overigens wel af of er inderdaad een beweging is om dit beeld anders te krijgen of dat het meer de "bubbel" is waar ik momenteel in zit (en dus mij mee omgeef qua mensen en informatie).
Members only:

• Sandor_Clegane

Sandor_Clegane

Het is een beetje een Nederlands ding he? Die calvinistische inborst is toch echt wel verweven met ons landje. Dat ga je er niet zomaar uit krijgen.

Ik moet ook wel zeggen dat het hier redelijk is doorgeschoten. Onze professionele samenleving is, in mijn beleving, redelijk hard en het menselijke aspect staat toch echt wel op de tweede plaats lijkt het. Luister maar eens naar de retoriek uit Den Haag, alles is belangrijk maar de economie moet er niet onder lijden.

Members only:

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 09:24

Crazy D

I think we should take a look.

UWV en bedrijfsartsen zijn er niet voor de werknemer maar voor de werkgever. Ze hebben maar 1 doen: je moet zsm weer aan het werk. Voor medische ondersteuning moet je bij je huisarts zijn. Wat erg jammer is als die 2 niet op 1 lijn zitten. Dus een bedrijfsarts die zegt dat je prima kunt werken, terwijl de behandelend arts daar een andere mening over heeft. Ik weet niet zo goed wat er dan gedaan kan worden, gelukkig niet zelf in die situatie gezeten maar krom is het wel. Laat dan op z'n minst de behandelend arts meepraten. Er zal wel weer teveel misbruik van zijn gemaakt in het verleden, en als je enkel pijn doet en je hebt een zittend beroep zou je natuurlijk nog best wat werkzaamheden kunnen verrichten. Maar het lijkt er soms op als ik het zo hoor dat je bij sommige bedrijfsartsen wel echt letterlijk met 1 been in je kist moest staan voordat ze aangeven dat werken misschien toch niet meer lukt.

Exact expert nodig? itwize.nl

• Douweegbertje
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 23-01 15:28

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Members only:

Creepy wijzigde deze reactie 30-09-2019 12:13 (0%)
Reden: Afsluitende [/] toegevoegd zodat de mo tag werkt....

My website is secure. https://isitthough.com ?

• armageddon_2k1
Members only:

Had daarnet van Computerphile weer een mooi filmpje gezien over Unicode in UTF-8 encoding. Aanrader als je nog niet helemaal weet hoe het eigenlijk zit :)
YouTube: Characters, Symbols and the Unicode Miracle - Computerphile

• P-Storm
En loopt er iemand rond bij het event Techorama? Anders wellicht leuk om even een meetup te doen. (c# oriented event)

• dev10
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 24-01 15:24
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 08:00:
Members only:
Members only:

Heb jij HBO werk- en denkniveau en ben je op zoek naar een baan als developer? DM mij voor meer info.

• Antrax

Antrax

Pixelated '-')/

Topicstarter
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 08:00:
Had daarnet van Computerphile weer een mooi filmpje gezien over Unicode in UTF-8 encoding. Aanrader als je nog niet helemaal weet hoe het eigenlijk zit :)

YouTube: Characters, Symbols and the Unicode Miracle - Computerphile
Alle filmpjes met Tom Scott erin is +3!

• gekkie
*O* telefoon uit Algerije, 3 oproepen gemist.
Thans geen ZZP'er meer, maar multinational :9B.

• RayNbow
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 10:33

RayNbow

Kirika <3

Ben benieuwd... wie hier heeft wel eens iets geprogrammeerd omtrent het Monty Hall probleem? :p

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

RayNbow schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 16:33:
Ben benieuwd... wie hier heeft wel eens iets geprogrammeerd omtrent het Monty Hall probleem? :p
Wat valt daaraan te programmeren? Het probleem is klein genoeg om het gewoon met de hand op papier uit te werken. Maar ja, gedaan, middelbare school ;)

(Grappig trouwens, ik had het hier heel toevallig vanmiddag nog over met een collega... Baader-Meinhof effect? :P)

.oisyn wijzigde deze reactie 01-10-2019 17:23 (13%)

We were doomed from the start. I guess all that remains now is for the captain to go down with the ship.
No, it's noble of you, Kif! As of now, you're in command. Congratulations, Captain!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

.oisyn schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 17:15:
[...]

Wat vaalt daaraan te programmeren? Het probleem is klein genoeg om het gewoon met de hand op papier uit te werken. Maar ja, gedaan, middelbare school ;)
Nou ja, ik heb recent wat recreatief geprogrammeerd met als doel om het probleem zo elegant mogelijk in C# te kunnen uitdrukken:

C#:
1
2
3
4
5
6
from doorWithPrize in OneOf(doors)
from doorPickedByContestant in OneOf(doors)
let doorsQuizMasterCouldOpen = doors.Without(doorWithPrize, doorPickedByContestant)
from doorOpenedByQuizMaster in OneOf(doorsQuizMasterCouldOpen)
let doorContestantCouldSwitchTo = doors.Without(doorPickedByContestant, doorOpenedByQuizMaster).First()
select doorContestantCouldSwitchTo == doorWithPrize

• Creepy
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 10:58

Creepy

Moderator Devschuur®

Tactical Espionage Splatterer

Die heb ik ook wel gemaakt ja. Lang, lang geleden was er hier zelfs een topic over waar ik in eerste instantie ook de uitkomst niet geloofde. Totdat ik een stukje code geschreven en uitgevoerd had en overtuigd was dat wisselen echt beter is :) En dan een discussie aan moeten gaan mensen die hetzelfde gedaan hebben maar hun code echt fout was waardoor ze de verkeerde conclusie trokken :P

We're building self-driving cars, but we haven't even figured out how to make sure vacuum cleaners don't join botnets.

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Maar de kans is ook fiftyfifty. Er zijn twee deuren om uit te kiezen... :+

Kijk maar:
C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
let doorsQuizMasterCouldOpen = doors.Without(doorWithPrize, doorPickedByContestant)
let doorContestantCouldSwitchTo = doors.Without(doorPickedByContestant, doorOpenedByQuizMaster).First()

from contestantIsGoingToSwitch in OneOf(new List<bool> { false, true })

select (contestantIsGoingToSwitch 
          ? doorContestantCouldSwitchTo 
          : doorPickedByContestant
) == doorWithPrize

Komt een kans van een half uitrollen. :+

Edit: Alternatieve formulering:
C#:
1
2
3
4
5
6
7
8

from doorPickedInTheEnd in OneOf(new[] { doorPickedByContestant, doorContestantCouldSwitchTo })
select doorPickedInTheEnd == doorWithPrize;

RayNbow wijzigde deze reactie 03-10-2019 10:09 (27%)

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het Monty Hall probleem was voor mij inderdaad goed te verklaren, dus daar heb ik nooit wat voor geprogrammeerd, maar wel vergelijkbare simulaties losgelaten op o.a. roulette met de strategie om bij elk verlies te verdubbelen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Hydra
RayNbow schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 16:33:
Volgens mij in Prolog moeten doen in m'n eerste jaar. Was toen ook wel een deceptie. "Leuk we gaan programmeren!" krijg je als eerste taal Prolog :D

Naderhand snap ik het helemaal en was het een heel goed idee hoor, maar toen was ik er minder blij mee.

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Hydra schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:54:
[...]

Volgens mij in Prolog moeten doen in m'n eerste jaar. Was toen ook wel een deceptie. "Leuk we gaan programmeren!" krijg je als eerste taal Prolog :D
Ah, Prolog... Kreeg dat ergens in 't 2e jaar. :p

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Woy schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 19:35:
Het Monty Hall probleem was voor mij inderdaad goed te verklaren, dus daar heb ik nooit wat voor geprogrammeerd, maar wel vergelijkbare simulaties losgelaten op o.a. roulette met de strategie om bij elk verlies te verdubbelen.
De simpelste uitleg die ik ken die wél intuïtief is, is: als je in eerste instantie de goede deur hebt gekozen, dan verlies je door te switchen. Als je de verkeerde deur hebt gekeuzen, dan win je door te switchen. De kans dat je in eerste instantie de juiste deur hebt gekozen is 1/3, dus switchen is voordelig in 2/3e van de gevallen.

• Cloud
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 24-01 15:51

Cloud

Moderator FM / T.net PowerMod

Moderatie Mobster

.oisyn schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 10:59:
[...]

De simpelste uitleg die ik ken die wél intuïtief is, is: als je in eerste instantie de goede deur hebt gekozen, dan verlies je door te switchen. Als je de verkeerde deur hebt gekeuzen, dan win je door te switchen. De kans dat je in eerste instantie de juiste deur hebt gekozen is 1/3, dus switchen is voordelig in 2/3e van de gevallen.
Op zich klinkt dat inderdaad logisch en intuïtief, maar aangezien dit de rol van de presentator achterwege laat; klopt dit dan wel helemaal?

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity.

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Cloud schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 11:12:
[...]

Op zich klinkt dat inderdaad logisch en intuïtief, maar aangezien dit de rol van de presentator achterwege laat; klopt dit dan wel helemaal?
De rol van de presentator is impliciet nog wel aanwezig. Zonder de quizmaster wordt er geen deur geëlimineerd en wordt er ook geen aanbod gedaan om te kunnen switchen.

• ThomasG
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 25-01 15:12
Cloud schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 11:12:
[...]

De kans ligt geheel aan de gestelde regels. Als de host een willekeurige deur opent, is er 1/2 kans bij het wisselen en maakt het statistisch niet uit of je wel of niet wisselt. Als de host altijd een deur met een geit opent, heb je 2/3 kans als je wel wisselt.

• Cloud
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 24-01 15:51

Cloud

Moderator FM / T.net PowerMod

Moderatie Mobster

RayNbow schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 11:18:
[...]

De rol van de presentator is impliciet nog wel aanwezig. Zonder de quizmaster wordt er geen deur geëlimineerd en wordt er ook geen aanbod gedaan om te kunnen switchen.
Ah ja ik las daar inderdaad overheen in het verhaal van @.oisyn, je hebt gelijk :) Dan is dat inderdaad de meest eenvoudige uitleg mogelijk. Ik benoem zelf de presentator meestal wel expliciet, maar dat is juist wat het ineens lastig maakt om te begrijpen (het feit dat zijn keuze informatie toevoegt in het totaalplaatje).

Ik blijf het nog steeds één van leukste wiskunde 'problemen' vinden :)
ThomasG schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 11:21:
[...]
De kans ligt geheel aan de gestelde regels. Als de host een willekeurige deur opent, is er 1/2 kans bij het wisselen en maakt het statistisch niet uit of je wel of niet wisselt. Als de host altijd een deur met een geit opent, heb je 2/3 kans als je wel wisselt.
Uiteraard, maar voor zover ik weet is de oorspronkelijke opzet dat de presentator juist géén willekeurige deur opent maar een opzettelijke keus maakt. Anders is het lang zo leuk niet :P

Cloud wijzigde deze reactie 02-10-2019 11:22 (29%)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity.

• Hydra
Tijd voor een Monte Carlo Monty Hall simulator :)

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

[...]
Als de host altijd een deur met een geit opent, heb je 2/3 kans als je wel wisselt.
Wel met de kanttekening dat de quizmaster nooit een geitendeur opent die de kandidaat gekozen heeft. :p

Als de quizmaster elke geitendeur kan openen, ook een die de speler als eerste heeft aangewezen, dan zijn je winkansen 50-50:
C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
var winProbabilityWhenQuizMasterWillOpenAnyGoatDoor
    = from doorWithPrize in OneOf(doors)
      let doorsQuizMasterCouldOpen = doors.Without(doorWithPrize)
      let doorsContestantCouldSwitchTo = doors.Without(doorPickedByContestant, doorOpenedByQuizMaster)
      from doorPickedBySwitching in OneOf(doorsContestantCouldSwitchTo)
      select doorPickedBySwitching == doorWithPrize;

Console.WriteLine(winProbabilityWhenQuizMasterWillOpenAnyGoatDoor);

Resulteert in:
{False: 0.5, True: 0.5}

• Antrax

Antrax

Pixelated '-')/

Topicstarter
Hydra schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 12:17:
Geschreven in Roest :Y)

* Antrax rent snel weg :o

• armageddon_2k1
FFS, Bitbucket heeft alweer issues. Al de 4x deze week....

• Ryur
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 24-01 09:17
armageddon_2k1 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:11:
FFS, Bitbucket heeft alweer issues. Al de 4x deze week....
Jira Cloud ook, dus een Atlassian probleem :(

• Merethil
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 10:26
Ryur schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:14:
[...]

Jira Cloud ook, dus een Atlassian probleem :(
Ik stel voor dat we het vanaf nu "een Atlassian" gaan noemen als er zo'n issue optreedt.

• .Gertjan.
[...]
is er 1/2 kans bij het wisselen en maakt het statistisch niet uit of je wel of niet wisselt.
Je hebt toch altijd 1/2 kans? Je hebt de goede deur of niet, een uit 2 dus :Y)

• ThomasG
.Gertjan. schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 14:02:
[...]

Je hebt toch altijd 1/2 kans? Je hebt de goede deur of niet, een uit 2 dus :Y)
Koop jij dan maar een staatslot, 50% kans op de hoofdprijs. Of je wint hem, of niet :+

ThomasG wijzigde deze reactie 02-10-2019 14:05 (4%)

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Hydra schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 12:17:
Monty Carlo? *D
Antrax schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:09:
[...]

Geschreven in Roest :Y)

* Antrax rent snel weg :o
Rusty Carlo :P

• ThomasG
.oisyn schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 15:42:
[...]

Monty Carlo? *D

[...]

Rusty Carlo :P
Rusty (Chevrolet) Monte Carlo :+

• Antrax

Antrax

Pixelated '-')/

Topicstarter

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

He's not wrong :P

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
Het is de bedoeling dat je bij 'denial' begint, niet bij 'acceptance' :P

• Antrax

Antrax

Pixelated '-')/

Topicstarter
Skyaero schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 08:35:
Het is de bedoeling dat je bij 'denial' begint, niet bij 'acceptance' :P
Dat is incorrect. Ik doe het direct op production :P

• ThomasG
Antrax schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 09:06:
[...]

Maar dan wel zonder het te testen, en zonder versie beheer :+

• Giesber
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 25-01 22:46
ThomasG schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 09:06:
[...]
Ik gebruik gewoon Google cache als versie beheer voor mijn websites :P .

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 10:40

CurlyMo

www.pilight.org

ThomasG schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 09:06:
[...]
Ik wist niet dat mijn teamleden ook in dit topic zaten ;)

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• ThomasG
CurlyMo schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 09:29:
[...]

Ik wist niet dat mijn teamleden ook in dit topic zaten ;)
We moeten toch ergens terecht als we de boel gesloopt hebben :o

• Douweegbertje
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 23-01 15:28

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ik weet niet helemaal meer hoe die ging, maar iets van "vele hebben een acceptatie omgeving, enkele hebben ook een production" :)

My website is secure. https://isitthough.com ?

• .Gertjan.
Ik kom ook nog wel mensen tegen die onderstaand lijstje hanteren:
  1. Denial
  2. Denial
  3. Denial
  4. Denial
  5. Denial

• wackmaniac
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 22-01 10:09
.Gertjan. schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:22:
[...]

1. Denial
  2. Denial
  3. Denial
  4. Denial
  5. Denial
Dat is niet waar... :+

Read the code, write the code, be the code!

• gekkie
*urgh* kut KPN, vrij dure berg packet loss du moment -O-

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

.Gertjan. schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:22:
[...]

1. Denial
  2. Denial
  3. Denial
  4. Denial
  5. Denial
Outsourcing naar India is:
  1. Acceptance
  2. Acceptance
  3. Acceptance
  4. Acceptance
  5. Acceptance

• .Gertjan.
.oisyn schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:12:
[...]

Outsourcing naar India is:
  1. Acceptance
  2. Acceptance
  3. Acceptance
  4. Acceptance
  5. Acceptance
En de partij die vervolgens de boel weer terugkrijgt:
  1. Cry
  2. Cry again
  3. Cry some more
  4. Cry?
  5. Cry!

• Antrax

Antrax

Pixelated '-')/

Topicstarter
.Gertjan. schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:27:
  1. Cry
  2. Cry again
  3. Cry some more
  4. Cry?
  5. Cry!
Deze is heel herkenbaar voor mij. Althans, niet terugkrijgen maar juist legacy erven (onder het mom van wij zijn een van de beste bedrijven en gebruiken de laatste technologieën in onze codebase :+).

• Vaan Banaan
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

Vaan Banaan

Heeft ook Apache ontdekt

-Edit- Corniel heeft inmiddels al een topic geopend: [Wedstrijd] Gomoku
Voor mensen die met een programmeer wedstrijdje willen meedoen in Pascal, C, C++, Java, Javascript, Python, Haskell of OCaml:
De CodeCup 2020 is al even bezig. CodeCup wordt elk jaar georganiseerd door o.a. Nederlandse Informatica Olympiade
Dit jaar is het spel Gomoku, een 5-op-een-rij op een Go achtig bord (16x16)

Je speler krijgt per potje maximaal 5 seconden CPU denktijd (op een 3.1GHz XEON CPU) draait single threaded met max 256MB geheugen.

De finale is op 16 januari 2020, elke 3 weken is er een test competiite (vanmorgen was testronde 5)

Van een aantal eerdere jaren bestaan in /14 aparte topics, maar die liepen steeds slechter.
Mocht er genoeg animo voor zijn, zal ik er een nieuw topic voor openen.

Vaan Banaan wijzigde deze reactie 06-10-2019 14:43 (12%)

500 "The server made a boo boo"

• Mugwump
Voor wie het altijd heeft willen weten, een lijstje van talen waarin het meeste scheldwoorden in bestandsnamen wordt gebruikt:
https://boyter.org/posts/...e-the-biggest-potty-mouth

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Mugwump schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:25:
Voor wie het altijd heeft willen weten, een lijstje van talen waarin het meeste scheldwoorden in bestandsnamen wordt gebruikt:
https://boyter.org/posts/...e-the-biggest-potty-mouth
Beetje jammer van de sort order op count. Percentage zou veel logischer zijn, en dan valt vooral op dat het percentage van Dart extreem veel hoger ligt dan gemiddeld.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Mugwump
Woy schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 16:25:
[...]

Beetje jammer van de sort order op count. Percentage zou veel logischer zijn, en dan valt vooral op dat het percentage van Dart extreem veel hoger ligt dan gemiddeld.
Dat stond dan weer wel in de begeleidende tekst. ;)

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Mugwump schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 18:31:
[...]

Dat stond dan weer wel in de begeleidende tekst. ;)
Ja, pfff, ga niet alles helemaal lezen :p

• R4gnax
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 25-01 21:20
Yes, he is.

In het Kübler-Ross model is het #2 - anger en #3 - bargaining.
Hier staan ze omgewisseld. ;)
Antrax schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 09:06:
[...]

Ach ja; de gouwe ouwe developmestruction aanpak.

R4gnax wijzigde deze reactie 07-10-2019 20:02 (43%)

• .Gertjan.
R4gnax schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:59:
Ach ja; de gouwe ouwe developmestruction aanpak.
Wat heb je anders aan gebruikers?

Die zijn het beste in staat om je software te mishandelen, kunnen dus prima ingezet worden als tester dus :Y)

• R4gnax
.Gertjan. schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:27:
[...]

1. Cry
  2. Cry again
  3. Cry some more
  4. Cry?
  5. Cry!
Nee; het is eerder anger x 5 voor de developers en denial x 5 voor de managers. :P

• .Gertjan.
R4gnax schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 20:16:
[...]

Nee; het is eerder anger x 5 voor de developers en denial x 5 voor de managers. :P
Mmm, wat moet je dan doen als developer met management taken...
  1. Angry denial
  2. Angry denial
  3. Angry denial
  4. Angry denial
  5. Angry denial
of
  1. Denying anger
  2. Denying anger
  3. Denying anger
  4. Denying anger
  5. Denying anger
of misschien "Angry denial of denying anger" * 5

• CodeCaster
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

👌👀 good shit ✔💯

Ik ben een tijdje wat afwezig geweest, maar is er eigenlijk nog een DevSchuur-meeting in de maak?

CodeCaster wijzigde deze reactie 07-10-2019 23:42 (5%)

As always, we are nailed to a cross of our own construction.

• Koenvh
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 23:56

Koenvh

Hier tekenen: ______

CodeCaster schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 23:42:
Ik ben een tijdje wat afwezig geweest, maar is er eigenlijk nog een DevSchuur-meeting in de maak?
Mensen zijn eng, dat weet je toch :+

Waarom vandaag doen wat je morgen ook kunt uitstellen?

• .Gertjan.
Koenvh schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 00:47:
[...]

Mensen zijn eng, dat weet je toch :+
Precies, en waarom een meetup als je digitaal kan communiceren ;)
Vind zelf mensen niet perse eng, maar heb meestal weinig trek in social events enzo, dus ik moet eigenlijk weinig zeggen :+...

Over menselijke interactie gesproken, ik werk nu sinds kort in de regio Eindhoven en moet zeggen dat dat echt wel anders voelt qua interactie en teamgeest dan wat verder naar het noorden van Brabant. Nog steeds wel ontzettend leuke mensen, maar in de regio 's-Hertogenbosch heerst een beetje een sfeer dat je samen moet zuipen en lallen om een team te vormen terwijl ik dat op andere plekken veel minder ervaar. Daar kan men een gemoedelijke teamsfeer hebben zonder al die socializing eromheen. Het drukke gedoe hoeft allemaal niet zo erg van ze.

Het een is niet beter dan het ander, maar dat viel mij op. Zeker als je ook wat mensen in de mix gooit die uit andere streken komen. :) Ik denk met name dat de Boschenaren er dan uitspringen :D

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Nu online
Oh, dat zal minder aan de plaats liggen dan gewoon aan de bedrijfscultuur hoor. Bij ons (in het westen van het land) is samen zuipen of andere ongein uithalen ook een groot deel van de cultuur.

zcflevo.nl

• .Gertjan.
mcDavid schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 08:48:
Oh, dat zal minder aan de plaats liggen dan gewoon aan de bedrijfscultuur hoor. Bij ons (in het westen van het land) is samen zuipen of andere ongein uithalen ook een groot deel van de cultuur.
Ik heb natuurlijk niet al te veel vergelijkingsmateriaal, maar ik heb eerder in Eindhoven zoiets opgemerkt. Nu komt dat denk ik ook omdat bedrijvig Eindhoven misschien op een andere manier mensen werft ofzo, ik zie ook namelijk wel verschil in hoe bedrijven zich in de verschillende regio's profileren. Kan uiteraard ook zijn dat mijn narrow-vision dan meespeelt hoor :)

Vind beiden eigenlijk altijd wel interessant, moet zeggen dat ik redelijk makkelijk kan aarden in beide soorten teams en ben zelf ook wel in voor een lolletje, dus dat ga ik zeker niet achterwege laten hoor :D

• P-Storm
CodeCaster schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 23:42:
Het is alweer een tijd geleden dat ik er een georganiseerd heb, wellicht dat ik er weer een op poten moet gaan zitten. Mijn agenda geeft nu al aan dat het dan in het nieuwe jaar zal vallen. Totaal niet druk zo einde jaar :>

• Mugwump
.Gertjan. schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 09:52:
[...]

Ik heb natuurlijk niet al te veel vergelijkingsmateriaal, maar ik heb eerder in Eindhoven zoiets opgemerkt. Nu komt dat denk ik ook omdat bedrijvig Eindhoven misschien op een andere manier mensen werft ofzo, ik zie ook namelijk wel verschil in hoe bedrijven zich in de verschillende regio's profileren. Kan uiteraard ook zijn dat mijn narrow-vision dan meespeelt hoor :)

Vind beiden eigenlijk altijd wel interessant, moet zeggen dat ik redelijk makkelijk kan aarden in beide soorten teams en ben zelf ook wel in voor een lolletje, dus dat ga ik zeker niet achterwege laten hoor :D
Het is niet heel erg locatiegebonden in mijn ogen. Heb van Oost-Nederland tot Amsterdam tot Eindhoven bij bedrijven gezeten waar we echt enorm veel sociale activiteiten hadden en het vrij normaal was om regelmatig met collega's te borrelen c.q. flink te zuipen. Zit nu bij een bedrijf in de regio Utrecht en daar is het wat minder losbandig. Ligt ook wel deels aan mezelf, want de avondjes flink zuipen hakken er wel een stuk harder in dan 10 jaar geleden. :P

• .Gertjan.
Mugwump schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 10:49:
[...]
Het is niet heel erg locatiegebonden in mijn ogen. Heb van Oost-Nederland tot Amsterdam tot Eindhoven bij bedrijven gezeten waar we echt enorm veel sociale activiteiten hadden en het vrij normaal was om regelmatig met collega's te borrelen c.q. flink te zuipen.
:) Ik denk dat je overal door het hele land wel beroeps-alcoholisten tegen komt ;) Grote kans is ook dat mijn beeld enigszins gevormd wordt door het soort projecten dat ik zoek in een bepaalde fase van mijn leven en dat die toevallig overeenkomsten hebben qua locaties (mijn consulting-klussen waren door het hele land, werken in vaste teams meestal in de regio). Dus waarschijnlijk een verband dat mogelijk primair in mijn hoofd bestaat :+
Zit nu bij een bedrijf in de regio Utrecht en daar is het wat minder losbandig. Ligt ook wel deels aan mezelf, want de avondjes flink zuipen hakken er wel een stuk harder in dan 10 jaar geleden. :P
Als ik een avond door zou halen kunnen ze me denk ik meteen op de IC leggen... Vroeger kon er een goede borrel wel in (bv op feestjes), maar tegenwoordig gaan na een paar glazen wijn de luiken behoorlijk rap dicht :O

• Hydra
mcDavid schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 08:48:
Yup. Meer afhankelijk van het 'soort' mensen dat bij een bedrijf werkt dan waar het staat. Consulting clubje bij Utrecht waar ik hiervoor werkte had ook leuke feestjes :)
.Gertjan. schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 12:02:
Als ik een avond door zou halen kunnen ze me denk ik meteen op de IC leggen... Vroeger kon er een goede borrel wel in (bv op feestjes), maar tegenwoordig gaan na een paar glazen wijn de luiken behoorlijk rap dicht :O
Rode vodka met red bull. Dan kun je tenminste rustig je lever aan gort drinken zonder in slaap te vallen d:)b

Hydra wijzigde deze reactie 08-10-2019 13:42 (31%)

• armageddon_2k1
Linkdrop: YouTube: 8 Bit & '8 Bitish' Graphics-Outside the Box

Mooie presentatie van iemand die 8bit plaatjes tot een kunst heeft verheven. Het palette shifting is echt fantastisch waar ie 1 artfile heeft en 9 palettes en vervolgens 9 totaal verschillende sceneries.

Op gegeven moment heeft ie een mooi inzicht. Geparafraseerd:
If someone gives you 2 gumwrappers and 3 sticks and asks you to make the Pieta you will take 2 gumwrappers and 3 sticks as far as they possibly go in your effort to accomplish your mission.

If someone gives you all the artistic resources of the universe and asks you to make the Pieta you will dabble in all those resources until the time is up and you have made nothing at all.

I think this is one of the challenges our industry has been facing for some time. Our resources are so limitless, so vast and they replace and render themselves obsolete so quickly that nobody has the time to do anything but just dabble.
....
For me, 8 bit art is all about an environment that is small enough to be creative in.
Wel mooi inzicht en zeker wel iets wat ik sterk herken bij mezelf.
Oeh Typescript! Oeh Rust! Oeh Blazor!

armageddon_2k1 wijzigde deze reactie 08-10-2019 14:25 (5%)

• Lethalis
  • Registratie: april 2002
  • Niet online
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:21:
Wel mooi inzicht en zeker wel iets wat ik sterk herken bij mezelf.
Oeh Typescript! Oeh Rust! Oeh Blazor!
Het is iets waar ik persoonlijk geen vrede mee kan vinden. Ik wil graag pragmatisch zijn, effectief, getting things done.

Maar je moet natuurlijk mee met de tijd en elk nieuw stuk techniek dat ik aanraak, is een soort Pandora's box.

Too many options to choose from and too many ways to do something.

En elke keer besteed ik weer veel te veel tijd aan het uitzoeken hoe iets past in het geheel. Vooral bij modern web development is dit gewoon verschrikkelijk. Ogenschijnlijk simpele vragen van de afgelopen tijd:
- Moet ik wel een SPA gebruiken? Mate van interactiviteit etc.
- Zal ik React of Angular gebruiken? Populariteit vs programming style.
- Hoe manage ik sessions in een SPA? Van een OAUTH grant type nachtmerrie tot simpele cookies.

Maar ook server side soms. Zo wordt vaak afgeraden om een IDbConnection te laten managen door een DI framework en kun je beter een factory gebruiken. Maar zodra je dus repositories hebt die afhankelijk zijn van een IDbConnection, breek je de resolution chain en kun je weer zelf objecten aan gaan zitten maken.

Okee, misschien moeten we dan maar repositories niet afhankelijk maken van IDbConnection's, maar zelf connections uit de pool laten halen. Hmm. Hoe gaan we dan verder met transaction management wanneer een enkele transaction meerdere repositories nodig zou kunnen hebben?

Hallo MSDTC en transactions die automatisch gepromoot worden naar global, zodat ze weer gemanaged kunnen worden over meerdere verbindingen. Vervolgens lees ik weer dat het ADO.NET team iets heeft toegevoegd aan de manier hoe het verbindingen uit een pool haalt om transacties dit te laten overleven ( MSDN: Extending Lightweight Transactions in SqlClient | ADO.NET Blog ). Al voelt dit soort van brittle.

Je komt bijna op zo'n punt van "als ik het gewoon dom top down programmeer, heb ik het eerder af en is de kans kleiner dat er iets stuk gaat".

8)7

Je krijgt er echt een soort writers block van. Alle manieren waarop je iets "goed" of "beter" kan doen.

Vroeger dacht ik minder na en was ik productiever.

Misschien wil ik het wel te graag "goed" doen.

The secret to creativity is knowing how to hide your sources ~ Walking on water and developing software to specification are easy.. as long as both are frozen ~ Everything should be made as simple as possible, but not simpler.

• Matis
  • Registratie: januari 2007
  • Nu online

Matis

Rubber Rocket

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• armageddon_2k1
Het leukste zit in de eerste 15 minuten ;)

• Sandor_Clegane

Sandor_Clegane

Lethalis schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 15:28:
[...]

Het is iets waar ik persoonlijk geen vrede mee kan vinden. Ik wil graag pragmatisch zijn, effectief, getting things done.

Maar je moet natuurlijk mee met de tijd en elk nieuw stuk techniek dat ik aanraak, is een soort Pandora's box.

En elke keer besteed ik weer veel te veel tijd aan het uitzoeken hoe iets past in het geheel. Vooral bij modern web development is dit gewoon verschrikkelijk. Ogenschijnlijk simpele vragen van de afgelopen tijd:
- Hoe manage ik sessions in een SPA? Van een OAUTH grant type nachtmerrie tot simpele cookies.

Maar ook server side soms. Zo wordt vaak afgeraden om een IDbConnection te laten managen door een DI framework en kun je beter een factory gebruiken. Maar zodra je dus repositories hebt die afhankelijk zijn van een IDbConnection, breek je de resolution chain en kun je weer zelf objecten aan gaan zitten maken.

Okee, misschien moeten we dan maar repositories niet afhankelijk maken van IDbConnection's, maar zelf connections uit de pool laten halen. Hmm. Hoe gaan we dan verder met transaction management wanneer een enkele transaction meerdere repositories nodig zou kunnen hebben?

Hallo MSDTC en transactions die automatisch gepromoot worden naar global, zodat ze weer gemanaged kunnen worden over meerdere verbindingen. Vervolgens lees ik weer dat het ADO.NET team iets heeft toegevoegd aan de manier hoe het verbindingen uit een pool haalt om transacties dit te laten overleven ( MSDN: Extending Lightweight Transactions in SqlClient | ADO.NET Blog ). Al voelt dit soort van brittle.

Je komt bijna op zo'n punt van "als ik het gewoon dom top down programmeer, heb ik het eerder af en is de kans kleiner dat er iets stuk gaat".

8)7
on serilaiaation
Je krijgt er echt een soort writers block van. Alle manieren waarop je iets "goed" of "beter" kan doen.

Gewoon functioneel gaan programmeren, ben je in een klap van een hele hoop geneuzel af. :)

• armageddon_2k1
@Sandor_Clegane Hoe helpt FP bij de bovengenoemde issues?

• Sandor_Clegane

Sandor_Clegane

Omdat, als je de literatuur moet geloven, je met OOP een heleboel patterns er op na kan houden die je met een functionele taal gewoon niet nodig hebt.

Je bent, in mijn ervaring, minder bezig met hoe je code te structureren dan code te schrijven.

Voor een ander deel, er is ook wel een hoop geneuzel in IT.

En qua nieuwe tech..... tja. Heb je even?

Sandor_Clegane wijzigde deze reactie 08-10-2019 16:51 (6%)

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ik krijg een mail:

https://i.imgur.com/MVWhoYY.png

2019 :F

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Matis
  • Registratie: januari 2007
  • Nu online

Matis

Rubber Rocket

Triple escape FTW :Y)

Toch nog een gerelateerd plaatje. Ik kan hier, na al die jaren, nog hartelijk om lachen _O-
Haags Kiebogd

Matis wijzigde deze reactie 08-10-2019 17:59 (27%)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Mugwump
[...]

8)7

Als je begint als ontwikkelaar dan heb je het idee dat je aan het leren bent hoe je de juiste keuze vindt. Als je eenmaal een bak ervaring hebt, dan realiseer je je dat er geen 'juiste oplossing' is, maar dat 'juist' een relatief begrip is. Het JavaScript ecosysteem heft wel een notoire hype-of-the-weekmentaliteit, maar ik denk dat het daar ook belangrijk is dat je je vooral realiseert dat de verschillen niet zo cruciaal zijn dat je met bijvoorbeeld een keuze voor React of Angular het hele project enorm bemoeilijkt of de uitkomst in gevaar brengt. Pragmatische afwegingen als het kennis- en ervaringsniveau binnen je team of wanneer je geheel zelf aan de slag mag domweg een gevalletje 'wat vind ik zelf leuk / interessant om eens te doen?' zijn vaak gewoon prima motivaties om daarin keuzes te maken.

Daarbij is het aan de back-end kant ook geëxplodeerd qua opties. Was het vroeger vrij standaard BBC architectuur met een SQL databaseje eronder, tegenwoordig heb je legio keuzes qua opslagtechnologie, verschillende cloudplatformen met mogelijkheden van IAAS tot SAAS / FAAS en ga zo maar door.
Stel simpelweg lijstjes op met criteria en toets potentiële oplossingen aan die criteria. Desnoods gooi je er een PoCje tegenaan om te kijken of iets een beetje werkt en voldoet aan de verwachtingen. Bij mijn huidige project is ook echt zo ongeveer alles nieuw (eerste AWS project dat ik zelf doe en voor de meeste teamleden ook het eerste project van deze omvang), dus dan doen wel veel basale implementaties om te kijken of onze verwachtingen qua performance en kosten uitkomen en of we niet tegen onverwachte zaken aanlopen. Dat laatste is vaak genoeg het geval, dus dan is het even terug naar de tekentafel en rolt er vaak wel weer een prima alternatieve oplossing uit.

Je moet je soms ook wel een beetje realiseren dat je aan het doorslaan bent met het willen perfectioneren van je code. Ik wil zelf nog wel eens iets te gauw snelheid boven perfectie verkiezen, maar gelukkig heb ik dan weer een collega die exact het omgekeerde heeft. Dat middelt dan een beetje uit.
Ik denk dat ik bij hem ook wel een beetje zie waar jij tegenaanloopt. Hij is zojuist een week bezig geweest om een stuk code van mij te herschrijven, omdat hij iets wilde waarvan ik vond dat het niet kon. Na een paar dagen is het resultaat dat er welgeteld twee classes zijn hernoemd en één kleine herstructurering heeft plaatsgevonden. Soms is goed genoeg ook gewoon goed genoeg en moet je van elegantie / perfectie geen doel opzich maken. ;)

• armageddon_2k1
Sandor_Clegane schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 16:50:
Omdat, als je de literatuur moet geloven, je met OOP een heleboel patterns er op na kan houden die je met een functionele taal gewoon niet nodig hebt.

Je bent, in mijn ervaring, minder bezig met hoe je code te structureren dan code te schrijven.

Voor een ander deel, er is ook wel een hoop geneuzel in IT.

En qua nieuwe tech..... tja. Heb je even?
OOP en FP kunnen gewoon hand in hand gaan. Scala is FP en puur OO. Dus ik snap je punt niet helemaal.
Bedoel je misschien Functioneel vs Imperatief? Of bedoel je de echt pure FP talen? Want als wat jij zegt waar is, dan kan ik moeiteloos overstappen van Haskell naar Elm.

Daarnaast kan je met FP er ook een hoop patronen op nahouden, alleen niet in dezelfde vorm als de GoF dat doet met OO. Afhankelijk van of je een design pattern beschrijft als "a named, catalogued solution to a common problem" (link), dan zijn er genoeg. Error handling, logging, null-handling, etc, hebben allemaal hun eigen patterns in FP.

• Sandor_Clegane

Sandor_Clegane

armageddon_2k1 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 19:16:
[...]

OOP en FP kunnen gewoon hand in hand gaan. Scala is FP en puur OO. Dus ik snap je punt niet helemaal.
Bedoel je misschien Functioneel vs Imperatief? Of bedoel je de echt pure FP talen? Want als wat jij zegt waar is, dan kan ik moeiteloos overstappen van Haskell naar Elm.

Daarnaast kan je met FP er ook een hoop patronen op nahouden, alleen niet in dezelfde vorm als de GoF dat doet met OO. Afhankelijk van of je een design pattern beschrijft als "a named, catalogued solution to a common problem" (link), dan zijn er genoeg. Error handling, logging, null-handling, etc, hebben allemaal hun eigen patterns.
Je hebt helemaal gelijk.

• R4gnax
Zo wordt vaak afgeraden om een IDbConnection te laten managen door een DI framework en kun je beter een factory gebruiken. Maar zodra je dus repositories hebt die afhankelijk zijn van een IDbConnection, breek je de resolution chain en kun je weer zelf objecten aan gaan zitten maken.
Juist dat is een non-issue.
Moderne DI containers bevatten allemaal de mogelijkheid om dependencies te resolven middels factories.
Je applicatie zelf kan dan lekker een IDbConnection geinjecteerd krijgen, want je kunt de container zo opbouwen om eerst zelf de factory (die op zijn beurt ook geinjecteerd kan zijn) aan te roepen en de IDbConnection op te laten bouwen en aan te leveren.

Mogelijk kun je in bijv. C# zelfs nog wat slims doen met attributes op de IDbConnection parameters van je injection constructors icm een custom build strategy om transaction scopes toe te passen.
(Als je dan echt wilt, heh...)

R4gnax wijzigde deze reactie 08-10-2019 19:30 (17%)

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

armageddon_2k1 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 19:16:
Daarnaast kan je met FP er ook een hoop patronen op nahouden, alleen niet in dezelfde vorm als de GoF dat doet met OO.
Wat vaak beargumenteerd wordt is dat design patterns tekenen zijn van dingen die in een taal missen. Waarom moeten we een patroon beschrijven in een of ander boek (of wiki/whatever)? Waarom kan een patroon niet worden uitgedrukt in de taal zelf en in een library worden gestopt zodat we zo'n patroon kunnen importeren?

Pagina: 1 ... 41 ... 54 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True