De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⓬ Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 102 Laatste
Acties:
  • 585.897 views

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-07 09:03

ElkeBxl

Tassendraagster

Hydra schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:34:
[...]
Het agile manifesto is er vrij duidelijk in dat je je mensen gewoon moet vertrouwen. Als manager je in een retro voegen staat daar m.i. lijnrecht tegenover. Ik zou ook hard gaan protesteren.
Het vertrouwen is helaas vaak zoek. "We zetten alles fixed price en fixed time omdat we zeker willen zijn dat jullie op tijd opleveren zonder buiten budget gaan". Maar dan niet zo "agile" genoeg zijn om flexibiliteit te gunnen in de scope... Maar dat is dan inderdaad niet de fout van het agile manifesto. Vaak is zoiets het gevolg van vroegere processen binnen het bedrijf die niet goed werkten. Zo vaak dat er met een hoop bagage van vroeger wordt rondgelopen die een goede adoptie van een agile proces hypothekeert :X

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik denk dat met elkaar terugkijken op functioneren prima zinnig kan zijn. Of je dat nu een retro noemt of niet is niet zo relevant.

Als mensen die gelegenheid krijgen maar er niets mee doen kun je dat aan de methode wijten, of aan de mensen.

Ik zie genoeg mensen die best wat van elkaars ervaringen kunnen leren in mijn omgeving.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
Alex) schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:39:
[...]

Het is aan jou of je dat wel of niet gelooft, ik deel hier slechts mijn ervaringen en geef mijn mening. Ik heb echt wel de nodige retrospectives meegemaakt waarin sprint-op-sprint hetzelfde werd gezegd:

"Wat ging er goed? We hebben alle stories afgemaakt en de klant is blij."
"Wat kon er beter? Nou ja, de dingen die we al meerdere keren hebben aangegeven maar waar niks mee gebeurt want <corporate politics>."
"Welke score geef je aan de afgelopen sprint? Oh, dezelfde als vorige keer."

Op een gegeven moment is zo'n sessie dan niets meer dan een box ticking exercise.
Het moment dat dát meer dan eens gebeurd is een signaal dat jullie in een soort bubbel terecht komen en dat er iets moet veranderen. Er klopt dan gewoon iets niet, en dat ligt niet aan de retrospectives zelf.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:30
GrooV schreef op woensdag 18 september 2019 @ 10:19:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Gelukkig heb je PullRequests, moet je dan maar denken :)

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
ThomasG schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:48:
[...]
Het moment dat dát meer dan eens gebeurd is een signaal dat jullie in een soort bubbel terecht komen en dat er iets moet veranderen. Er klopt dan gewoon iets niet, en dat ligt niet aan de retrospectives zelf.
Retrospectives zijn een middel voor continuous improvement, geen doel op zich. Als het middel nog maar weinig meer toevoegt aan het verbeteren van het proces/resultaat is het m.i. zinnig om te kijken of het nog wel nodig is om zo religieus aan 'het proces' vast te houden. Let wel, ik was niet de enige die dat aangaf. Meer dan de helft van het team was het met me eens, zelfs de PO.

Binnen een 'corporate' moet je als agile team roeien met de riemen die je vanuit de organisatie krijgt aangereikt. Als je als team meerdere malen aangeeft welke dingen buiten jouw invloedssfeer beter zouden kunnen, maar er niks mee gebeurt (om welke reden dan ook), moet je dat dan maar blijven aangeven? Op een gegeven moment is de koek toch wel op?

We are shaping the future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Alex) schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:39:
Het is aan jou of je dat wel of niet gelooft, ik deel hier slechts mijn ervaringen en geef mijn mening. Ik heb echt wel de nodige retrospectives meegemaakt waarin sprint-op-sprint hetzelfde werd gezegd:

"Wat ging er goed? We hebben alle stories afgemaakt en de klant is blij."
"Wat kon er beter? Nou ja, de dingen die we al meerdere keren hebben aangegeven maar waar niks mee gebeurt want <corporate politics>."
"Welke score geef je aan de afgelopen sprint? Oh, dezelfde als vorige keer."

Op een gegeven moment is zo'n sessie dan niets meer dan een box ticking exercise.
Grappig genoeg is dat dus precies wat ik bedoel. Er is echt wel iets aan de hand. Er wordt alleen niks mee gedaan. Dan is "niet meer klagen", vind ik, geen oplossing. Als er blockers zijn, is het m.i. zaak om daar de PO elke retro over aan z'n jasje te trekken.

Als er bij jullie hele team de behoefte is om die retro elke 4 weken i.p.v. elke 2 te doen; lekker doen toch? Dat maakt de 'retro' niet slecht; en m.i. is frustraties met dit soort dingen vaak een sterke indicatie dat er iets aan de hand is. Dus eerder een frustratie dat jullie blockers niet opgelost worden, dan dat die retro zo slecht is.

Vandaar dat ik wat chargeerde met "ik geloof niet"; ik ben nooit bij jullie retro geweest dus ik weet niet exact wat er speelt. Maar ik heb wel genoeg ervaring met dit soort dingen om te weten dat er vaak iets aan de hand is als mensen zich ergeren aan dingen.
Alex) schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:54:
Meer dan de helft van het team was het met me eens, zelfs de PO.
En wat waren de argumenten van de anderen dan? Gewoon uit interesse.

[ Voor 7% gewijzigd door Hydra op 18-09-2019 15:20 ]

https://niels.nu

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 11:49

DeluxZ

Livin' the good life

ElkeBxl schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:34:
Members only:
Members only:

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:47:
Software engineering betaalt vrij prima toch? Ben zelf sinds begin dit jaar ZZPer en vind het best 'veel geld'.
Wat vangt een senior software engineer tegenwoordig? 75k per jaar of zo? Voor de kennis en kunde die je nodig hebt om in zo'n positie te zitten is dat belabberd weinig.

ZZP is trouwens vertekenend, omdat je ook risico's moet afdekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Hydra schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:19:
[...]

Grappig genoeg is dat dus precies wat ik bedoel. Er is echt wel iets aan de hand. Er wordt alleen niks mee gedaan. Dan is "niet meer klagen", vind ik, geen oplossing. Als er blockers zijn, is het m.i. zaak om daar de PO elke retro over aan z'n jasje te trekken.
"Ligt buiten mijn invloedssfeer, helaas. Sorry, je zult het ermee moeten doen."
Als er bij jullie hele team de behoefte is om die retro elke 4 weken i.p.v. elke 2 te doen; lekker doen toch? Dat maakt de 'retro' niet slecht; en m.i. is frustraties met dit soort dingen vaak een sterke indicatie dat er iets aan de hand is. Dus eerder een frustratie dat jullie blockers niet opgelost worden, dan dat die retro zo slecht is.
Oh, absoluut. Het concept zelf is op zich wel redelijk, zeker als je in een sterk veranderende omgeving zit. Dan is een calibratiemoment voor het team juist zeer nuttig.

De retro minder vaak doen hebben we trouwens ook wel een tijd gedaan. Dan hadden we hem eens in de 6 weken of zoiets. Maar dat vond hoger management bij de klant niet goed genoeg, want dat is 'niet volgens scrum'. Tsja.
Vandaar dat ik wat chargeerde met "ik geloof niet"; ik ben nooit bij jullie retro geweest dus ik weet niet exact wat er speelt. Maar ik heb wel genoeg ervaring met dit soort dingen om te weten dat er vaak iets aan de hand is als mensen zich ergeren aan dingen.

[...]

En wat waren de argumenten van de anderen dan? Gewoon uit interesse.
Eigenlijk dezelfde argumenten als die ik al aandroeg: "leuk dat er dingen goed gaan, maar 'alles opleveren waar we aan committen' wordt toch wel van ons verwacht, waarom moeten we dat elke keer benoemen als highlight? En als de dingen die beter zouden kunnen allemaal extern zijn en daar niks mee gebeurt, waarom zouden we dan hier in een kringetje gaan zitten om dat allemaal elke keer opnieuw te vertellen?"

En ja, dat zijn allemaal dingen die niet eigen zijn aan agile of scrum an sich maar er vooral mee worden geassocieerd. Guilty by association, zeg maar :)

We are shaping the future

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15:06
Waar je in databaseland het CAP-theorem hebt, heb je in projectland het PTS-theorem. Je hebt prijs,tijd en scope, kies er maar 2.

Agile is in de basis gewoon common sense kleine, wendbare teams met capabele mensen. Allerhande ceremoniële zaken en methodologieën die je daaromheen bakt zijn in mijn ogen vooral luchtfietserij.
Aangezien het in de IT vanwege de personeelstekorten stikt van de incompetente mensen zoals hier al een aantal pagina's wordt betoogd, kun je wel leuk allerhande ceremonies optuigen, maar daar wordt het projectresultaat niet beter van. ;)

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Verwijderd schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:19:
Ik kan agile koken :D

Maar zonder gekkigheid: de methode an sich is prima. En breed toepasbaar, zelfs buiten software. Voor projecten met (veel) onbekenden ideaal.
Agile is geen methode maar een mindset :7

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
Mugwump schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:38:
Agile is in de basis gewoon common sense kleine, wendbare teams met capabele mensen. Allerhande ceremoniële zaken en methodologieën die je daaromheen bakt zijn in mijn ogen vooral luchtfietserij.
Aangezien het in de IT vanwege de personeelstekorten stikt van de incompetente mensen zoals hier al een aantal pagina's wordt betoogd, kun je wel leuk allerhande ceremonies optuigen, maar daar wordt het projectresultaat niet beter van. ;)
Wat scrum probeert te doen met zaken als retro's e.d. is een aantal concrete problemen met concrete zaken op te lossen. Het is geen nutteloze ceremonie; software engineering is in de basis een communicatie probleem: we verplaatsen informatie van de ene plek (hoofden van klanten, hoofden van collega's, stack-overflow posts) naar een andere plek (code). Scrum geeft handvatten om die communicatie beter te maken. Dat betekent niet dat je niet zonder scrum kan, maar als je daar geen vaste momenten voor plant dan wordt het vaak uitgesteld en tenslotte afgesteld. Ik ben 100% van mening dat een dagelijkste stand-up van 10 minuten als sync-up momentje heel veel waarde heeft in een team.

Het probleem van deze discussies is dat er enorm veel incompetente mensen zijn, vaak in management posities, die dit soort momenten misbruiken om zich te laten gelden. Het probleem daar is niet scrum; het probleem is dat je gewoon open en eerlijk tegen die mensen moet zeggen dat ze het proces verstieren. Als dat om een of andere reden niet kan, gaat geen enkel proces of de afwezigheid van een proces je helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

DeluxZ schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:24:
[...]

Members only:
Members only:
Alex) schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:32:
[...]

"Ligt buiten mijn invloedssfeer, helaas. Sorry, je zult het ermee moeten doen."
Vergeet de vele varianten niet:
  • "We doen het al jaren zo"
  • "Vroeger was dat geen probleem, waarom nu wel?"
  • "Ik heb het al doorgegeven maar er wordt hogerop niks mee gedaan"
  • "Er is niet genoeg draagvlak hiervoor"
  • "We zullen dit later nog eens bespreken"
  • ...
:*)

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Verwijderd

kenneth schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:47:
[...]
Agile is geen methode maar een mindset :7
Mindsets zijn niet te quantificeren O-) Heeft management dus niets aan...

Je hebt overigens wel gelijk. Alleen al om de retro's. Kwam eens een bedrijf tegen dat iedere nieuwe medewerker een boek over feedback geven en ontvangen liet lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mugwump
Hydra schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:50:
[...]

Wat scrum probeert te doen met zaken als retro's e.d. is een aantal concrete problemen met concrete zaken op te lossen. Het is geen nutteloze ceremonie; software engineering is in de basis een communicatie probleem: we verplaatsen informatie van de ene plek (hoofden van klanten, hoofden van collega's, stack-overflow posts) naar een andere plek (code). Scrum geeft handvatten om die communicatie beter te maken. Dat betekent niet dat je niet zonder scrum kan, maar als je daar geen vaste momenten voor plant dan wordt het vaak uitgesteld en tenslotte afgesteld. Ik ben 100% van mening dat een dagelijkste stand-up van 10 minuten als sync-up momentje heel veel waarde heeft in een team.

Het probleem van deze discussies is dat er enorm veel incompetente mensen zijn, vaak in management posities, die dit soort momenten misbruiken om zich te laten gelden. Het probleem daar is niet scrum; het probleem is dat je gewoon open en eerlijk tegen die mensen moet zeggen dat ze het proces verstieren. Als dat om een of andere reden niet kan, gaat geen enkel proces of de afwezigheid van een proces je helpen.
Oh ik zeg ook niet dat dergelijke methodieken je geen handvaten bieden voor bepaalde zaken zoals afstemmen met je collega's of feedback geven / opvolgen, maar ik zie dat eigenlijk meer als gewoon de normale gang van zaken binnen een team. Sterker nog, ik zie juist ook binnen organisaties vol met incompetente mensen juist ook weer dat er allerhande extra meetings worden verzonnen om maar af te stemmen, simpelweg omdat even met twee mensen om een beeldscherm gaan zitten en dan iets aftikken niet gaat als mensen niet snel kunnen schakelen omdat ze de materie niet bevatten.
Het punt is dat de meetings vooral effectief zijn als je team effectief is. Wij kregen ook een goedbedoelende Scrum master van de klant die allerlei ludieke ideetjes had voor retros en dergelijke, maar die hebben we als team maar even afgeschoten. Retro's dreigen ook nogal snel op de ouderwetse vergaderingen met het eeuwig meeschuivende lijstje actiepunten te gaan lijken. Als iemand iets zou regelen, dan spreek ik iemand daar na twee dagen even weer op aan. Desnoods zet ik even een herinnering in m'n agenda. Ik vind dat soort zaken gewoon de normale manier van werken. Daar hoeft niets aan geformaliseerd te worden wat mij betreft.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
ElkeBxl schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:52:
  • ...
Krijg meteen uitslag :D
Mugwump schreef op woensdag 18 september 2019 @ 16:29:
Wij kregen ook een goedbedoelende Scrum master van de klant die allerlei ludieke ideetjes had voor retros en dergelijke, maar die hebben we als team maar even afgeschoten.
Het zijn meestal full time scrum masters die met dat soort ongein aankomen. Wat meestal het beste werkt is als de scrum master gewoon een rol is van iemand binnen het team die dat erbij doet. Veel tijd kost het toch niet. Mensen die dat full time doen, hebben altijd de neiging te laten zien dat ze heus wel hard werken door hele dagen dat soort domme spelletjes te gaan 'bedenken' (alsin; van internet plukken).

Ben ook een keer weggelopen uit een retro toen we opeens allemaal een ballon om elkaars voet moesten binden en dat dan bij elkaar uit moesten trappen. Voor de 'team spirit'. Vond dat ik m'n tijd toen nuttiger kon besteden.
Retro's dreigen ook nogal snel op de ouderwetse vergaderingen met het eeuwig meeschuivende lijstje actiepunten te gaan lijken. Als iemand iets zou regelen, dan spreek ik iemand daar na twee dagen even weer op aan. Desnoods zet ik even een herinnering in m'n agenda. Ik vind dat soort zaken gewoon de normale manier van werken. Daar hoeft niets aan geformaliseerd te worden wat mij betreft.
In een goed functionerend team is een retro ook bijna niet nodig omdat je tijdens de sprint die shit gewoon aanpakt. Ik vind alleen een vast moment om ff zaken aan te kaarten wel fijn, ook omdat mensen dan vaak iets meer open lijken te staan voor feedback.

Al er shit niet geregeld wordt dan blijf ik het ook gewoon iedere keer melden. Zo koppig ben ik dan ook wel weer. "We konden weer afgelopen week 3 dagen niet deployen omdat het cluster nog steeds stuk is. Dat heeft mij X uur en jullie dus Y euro gekost." Zo iets. Gewoon op tafel leggen waarom het niet opschiet; beter dan dat ze denken dat ik loop te lanterfanten :)

[ Voor 10% gewijzigd door Hydra op 18-09-2019 16:56 ]

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 18 september 2019 @ 16:55:
[...]

Krijg meteen uitslag :D

[...]

Het zijn meestal full time scrum masters die met dat soort ongein aankomen. Wat meestal het beste werkt is als de scrum master gewoon een rol is van iemand binnen het team die dat erbij doet. Veel tijd kost het toch niet.
Wat mij betreft werkt dat juist niet. Ik ben zelf scrum master van het team waar ik ook zelf in zit. Het is ontzettend lastig om problemen in het proces te ontdekken omdat je er zelf zo dicht opzit. Het is (veel) makkelijker dat te ontdekken als je er van buitenaf naar kan kijken. Ook heb ik als teammember veel minder het mandaat om dingen aan te pakken, terwijl je dat als externe scrum master wel hebt. Dat laatste kan natuurlijk organisatie eigen zijn.

Het is fijn als iemand zich enkel bekommert om het proces en dat probeert te verbeteren.

• Hydra
Tk55 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 17:29:
Het is fijn als iemand zich enkel bekommert om het proces en dat probeert te verbeteren.
Tja. Mijn ervaring is exact het tegenovergestelde. Heb eigenlijk alleen maar goeie ervaringen met teams waarbij het scrum-masteren door ons zelf gedaan werd.

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Daar zien we hoe verschillend het kan zijn. De enige keer dat ik heb meegemaakt dat scrum echt goed toegepast werd was met een dedicated scrum master. Het was haar fulltime job om scrum master van meerdere dev teams te zijn binnen het bedrijf. Was echt een plezier om met haar te werken omdat ze ook enorm graag feedback had en ernaar handelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Verdere voortgang in het RPI PXE avontuur.

Het cluster loopt:

code:
1
2
3
4
5
6
user@hephaestus:~$ kubectl get nodes
NAME                   STATUS   ROLES    AGE   VERSION
unicron-master         Ready    master   25m   v1.15.3
unicron-worker-one     Ready    <none>   16m   v1.15.4
unicron-worker-three   Ready    <none>   13m   v1.15.4
unicron-worker-two     Ready    <none>   14m   v1.15.4

Yay, gelijk maar even de root filesystems snapshotten. :)

Edit: Metallb aan de praat en de eerste nginx container loopt, incluis welkomst scherm en loadbalancing.

Oefening enzo :)

[ Voor 12% gewijzigd door Sandor_Clegane op 18-09-2019 20:59 ]

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:17

Matis

Rubber Rocket

@Sandor_Clegane je moet je master updaten :+

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 11:49

DeluxZ

Livin' the good life

ElkeBxl schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:52:
[...]

Members only:

[...]

• ...
Members only:

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

DeluxZ schreef op donderdag 19 september 2019 @ 08:07:
[...]
Members only:
Members only:

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Scherp!
Zo dan:

code:
1
2
3
4
5
6
user@hephaestus:~/development/projects/docker$ kubectl get nodes
NAME                   STATUS   ROLES    AGE   VERSION
unicron-master         Ready    master   21h   v1.16.0
unicron-worker-one     Ready    <none>   21h   v1.16.0
unicron-worker-three   Ready    <none>   21h   v1.16.0
unicron-worker-two     Ready    <none>   21h   v1.16.0

Bleeding edge. ;)

Less alienation, more cooperation.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:17

Matis

Rubber Rocket

Afraid you are not young Padawan!

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 22-09 16:37

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Daar is ie weer!

* .oisyn rent :+

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-09 10:22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 27-07 10:18

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-09 16:35

Koenvh

Hier tekenen: ______

En bedankt hoor, daar gaan weer twee uur voorbij }:|

🠕 This side up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
48434 cookies per second op het moment. * WernerL is ook weer tijd aan het verspillen.. Thanks .oisyn _O-

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:11

F.West98

Alweer 16 jaar hier

WernerL schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 14:25:
48434 cookies per second op het moment. * WernerL is ook weer tijd aan het verspillen.. Thanks .oisyn _O-
Pff amateur :+ Ik heb al veel meer tijd verspild met mn 1.523M per seconde ;w

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:56
Nee. Ik wil werken. Niet cookies doen }:| *klikt niet*

Edit: 2 cookies ps. :/

[ Voor 4% gewijzigd door Antrax op 21-09-2019 18:03 ]

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Hydra schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:50:
[...]

Het probleem van deze discussies is dat er enorm veel incompetente mensen zijn, vaak in management posities,...
Members only:
Hydra schreef op woensdag 18 september 2019 @ 18:18:
[...]
Tja. Mijn ervaring is exact het tegenovergestelde. Heb eigenlijk alleen maar goeie ervaringen met teams waarbij het scrum-masteren door ons zelf gedaan werd.
Members only:

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:29
Jaja, goede poging om ons van rellen af te houden omdat jij naar de MoAM vertrokken bent :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik was niet naar de MoaM.

Veel te druk met Cookie Clicker :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iWbLB2T.png

[ Voor 5% gewijzigd door .oisyn op 22-09-2019 21:26 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-09 21:06
Koekjes gebakken met Selenium zeker ...

Tijd om eens naar bed te gaan met de boekenkast.
Oude liefde roest niet zegt men ... ben benieuwd hoe het met prille liefdes zit :$.

[ Voor 63% gewijzigd door gekkie op 22-09-2019 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
En je hebt alleen maar Cursors gebruikt? ;)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Neuh ik ben al een aantal keer geascend en zit nu op 300M+ prestige.

Cookie Monster is trouwens wel een fijne addon, die geeft een hoop extra informatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Antrax
Members only:

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:29
Antrax schreef op maandag 23 september 2019 @ 10:01:
Members only:
Past wel thuis in Recruiters & HR - Ervaringen, belevingen, verhalen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
I was not aware of such greatness on Tweakers :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Antrax schreef op maandag 23 september 2019 @ 10:01:
Members only:
Members only:

🠕 This side up

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:48
Koenvh schreef op maandag 23 september 2019 @ 10:37:
[...]

Members only:
Members only:

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
CurlyMo schreef op maandag 23 september 2019 @ 10:48:
[...]

Members only:
Ik denk dat ze mijn DGA inleg houden en mij er gewoon keihard uitschoppen en die koopsom ook houden :'(

[ Voor 3% gewijzigd door Antrax op 23-09-2019 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
.oisyn schreef op zondag 22 september 2019 @ 22:17:
Neuh ik ben al een aantal keer geascend en zit nu op 300M+ prestige.

Cookie Monster is trouwens wel een fijne addon, die geeft een hoop extra informatie.
Kun je nog steeds gewoon al die getallen met de hand aanpassen in je console of is dat tegenwoordig gefixt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Hoezo, "gefixed"? Het is geen ranked game. Als je wil cheaten moet je lekker cheaten :)
(Volgens mij wordt dat trouwens wel gedetecteerd en krijg je een special achievement)

[ Voor 34% gewijzigd door .oisyn op 24-09-2019 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
.oisyn schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 10:23:
Hoezo, "gefixed"? Het is geen ranked game. Als jij wil cheaten moet je lekker cheaten :)
Nouja, de 'gameplay' is natuurlijk eigenlijk niks anders dan een paar getallen zo hoog mogelijk krijgen. Dat is het doel. Niet om mannetjes af te schieten of iets anders te winnen. Als ik in Simcity mezelf een miljard geef kan ik nog steeds het spel spelen.

Ik kan dus niet aan cookie-clicker beginnen als ik weet dat ik het doel zo makkelijk kan bereiken door ff de console te openen en anders datzelfde doel bereik door heel lang op knopjes te drukken.

Het is geen kritiek naar jou of het spel hoor; maar dit is er eentje die voor mij echt niet werkt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Your lack of discipline is disturbing :P

Ik cheat ook wel een beetje. Ik heb een scriptje dat automatisch golden cookies clickt, zodat het mijn aandacht wat minder behoeft :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
.oisyn schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 10:40:
Your lack of discipline is disturbing :P

Ik cheat ook wel een beetje. Ik heb een scriptje dat automatisch golden cookies clickt, zodat het mijn aandacht wat minder behoeft :)
Ik zou het compleet kapot-automatiseren van het spel eigenlijk nog het leukst vinden. Ik vind een AI speler voor schaak maken ook leuker dan schaken bijvoorbeeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Holy ....

Net tegen gekomen in een code review:
code:
1
if (!(something?.Equals(default(SomeClass)) ?? true))

Een complexe manier om gewoon dit te schrijven:
code:
1
if( something != null )

[ Voor 10% gewijzigd door whoami op 24-09-2019 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

whoami schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:18:
Net tegen gekomen in een code review:
code:
1
if (!(something?.Equals(default(SomeClass)) ?? true))
Big brain! :*)

Wel heel creatieve manier _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
.

[ Voor 100% gewijzigd door whoami op 24-09-2019 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
@whoami welke taal is dat? Ik snap 'em echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-08 19:26
Tjolk schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:52:
Ja, die doet dus maar een paar dingen en mist simpelweg references naar models en libraries.

Bijv:
PHP:
1
2
$this->load->model('User_model');
$this->User_model->userGet($id);

In bijvoorbeeld Netbeans en Visual Studio Code kun je dan Ctrl+klik doen naar de userGet method, maar in PHP Storm niet (ook niet met die plugin). Zulks werkt alleen als ik boven iedere class handmatig alle gebruikte classes definieer met @property. En daar ben ik botweg te lui voor omdat ik dat nu ook niet hoef.

Nu ben ik ook niet meer helemaal happy met Netbeans, dus ik ben gewoon even aan het rondkijken. Netbeans 8.2 komt niet verder dan PHP 7.0 wat op zich niet heel erg is, maar net ff onhandig. Apache Netbeans is erg sloom op Ubuntu merk ik. Visual Studio Code is een leuk alternatief tot nu toe, maar ben ik nog niet helemaal van overtuigd (al heb ik daar geen specifieke andere reden voor dan dat het anders is dan wat ik gewend ben :P )
in mijn 10 jaar backend devven met php ben ik nog niets beters tegengekomen dan phpstorm. Alles is geïntegreerd, database UI, unit testing, terminal, xdebugger met breakpojnts etc, http requests tool, code sniffers support, slimme refactorings.

Hoe netter overigens je code is hoe beter phpstorm je kan helpen. Dus zo min mogelijk magic shit en alle functies moeten netjes return type declarations en argument type hinting hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Hydra schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 16:27:
C#

De .? operator is als ., maar dan alleen als het linker operand niet null is, anders is het resultaat van de expresie null. a.?b is dus hetzelfde als a != null ? a.b : null

De ?? operator is een null coalescing operator. Dus a ?? b is hetzelfde als a != null ? a : b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:41
@PainkillA ik zeg ook niet dat PHPstorm slecht is, het werkt alleen niet voor mijn use case. Ik ga niet ff op een ander framework overstappen of alle classes van @property definities voorzien ofzo van alles wat ik daarin gebruik. Dat is niet zoals CodeIgniter het bedacht heeft. En nu valt er best wel wat voor te zeggen om die properties te beschrijven, maar dan zou ik dat liever gewoon met use doen ofzo.
Wat dat betreft is CodeIgniter ook wel een beetje in 2010 blijven hangen, maar CI 4 is nog niet bepaald productierijp (en ook niet eenvoudig om je applicatie te herschrijven van CI 3 naar CI 4).

Een tool moet mij helpen, en dat doet PHP storm onvoldoende. Simpel als dat.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Tjolk schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 17:16:
Wat is dat voor onzin? Jij moet je lekker aan je tool aanpassen. Die tool doet 't niet fout, jij doet 't fout, die tool kan niets fout doen, dat snap je toch ook wel? :+

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Koenvh schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 17:35:
[...]

Wat is dat voor onzin? Jij moet je lekker aan je tool aanpassen. Die tool doet 't niet fout, jij doet 't fout, die tool kan niets fout doen, dat snap je toch ook wel? :+
:+

Het is gewoon een indirect nadeel van PHP. Door alle PHP magie is het gewoon lastig voor een IDE om betrouwbaar te bepalen hoe of wat. Vooral met hocus pocus als:
PHP:
1
2
$this->load->model('Foo_Bar_Baz');
$this->Foo_Bar_Baz->koekkoek();
Moet een IDE dan gaan raden dat het een Foo_Bar_Baz property aan het huidige object toegevoegd? Ik vind dat gewoon een ontwerpfout van CodeIgniter. Daarbij is het, vooral met een wat grotere codebase sowieso wel handig als je aangeeft dat Foo_Bar_Baz bestaat, en welk type. Al is het maar voor code analysis tools, zodat je niet je script hoeft te runnen om te zien dat je een foutje maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
.oisyn schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 17:03:
[...]

C#

De .? operator is als ., maar dan alleen als het linker operand niet null is, anders is het resultaat van de expresie null. a.?b is dus hetzelfde als a != null ? a.b : null

De ?? operator is een null coalescing operator. Dus a ?? b is hetzelfde als a != null ? a : b
Dat zijn features die ik ooit nog eens in Java hoop te zien.
Er zijn wel wat libraries die iets vergelijkbaars doen en met Optionals kan het meeste ook wel, maar als je 5 niveaus diep moet graven (architecten met onzalige XML specs bedankt!) dan is een ?. operator toch een stuk leesbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Hydra schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 16:27:
C#

Ow, spuit11 :) Helpt wel, dan hoef ik de uitleg niet te doen die .oisyn al gedaan heeft. :)

[ Voor 22% gewijzigd door whoami op 24-09-2019 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:28
Mugwump schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 17:53:
[...]
Er zijn wel wat libraries die iets vergelijkbaars doen en met Optionals kan het meeste ook wel, maar als je 5 niveaus diep moet graven (architecten met onzalige XML specs bedankt!) dan is een ?. operator toch een stuk leesbaarder.
Stap dan over naar groovy. Die heeft dat wel. :)
Maar dan nog zou het lang duren voordat het echt wordt gebruikt.
Volgens mij zitten de meeste systemen nog op Java 8.

let the past be the past.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• armageddon_2k1
@Mugwump Kotlin ftw! Zou niet meer zonder Kotlin iets voor JVM willen schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
@SPee / @armageddon_2k1 Ja ik ben bekend met andere JVM talen (die ook zo weer hun nadelen hebben), maar die gebruiken is niet altijd een optie. Je hebt nogal veel developers die 'huilie huilie doen' als je opeens een nieuwe taal introduceert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 13:47

edeboeck

mie noow noooothing ...

[...]

C#

Kleine correctie, de null conditional operator schrijf je ?. en niet .?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
Tjolk schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 17:16:
@PainkillA ik zeg ook niet dat PHPstorm slecht is, het werkt alleen niet voor mijn use case. Ik ga niet ff op een ander framework overstappen of alle classes van @property definities voorzien ofzo van alles wat ik daarin gebruik. Dat is niet zoals CodeIgniter het bedacht heeft. En nu valt er best wel wat voor te zeggen om die properties te beschrijven, maar dan zou ik dat liever gewoon met use doen ofzo.
Wat dat betreft is CodeIgniter ook wel een beetje in 2010 blijven hangen, maar CI 4 is nog niet bepaald productierijp (en ook niet eenvoudig om je applicatie te herschrijven van CI 3 naar CI 4).

In het enige CI3 project wat ik tot goed een jaar geleden in onderhoud gebruikte ik altijd deze https://github.com/nicola...-PHPStorm-Code-Completion of deze https://github.com/topdown/phpStorm-CC-Helpers

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik vond het zelfs met valsspelen lang duren :p
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yjYVx03hxvythmELqyQOXgGL/full.png

• Hydra
De ?? operator is een null coalescing operator.
Ah, daar ging ik op nat. Ik vermoedde dat het C# was, maar ik herkende de ?? niet. Da's ?: in Kotlin, maar de laatste keer dat ik met C# heb gewerkt was in 2005 ofzo, en toen zat het er of niet in, of wist ik het gewoon niet.
Waarom niet met Kotlin aan de slag? Die heeft dat allemaal, het is in de basis een 'beter' dialect van Java. Gebruik het nu ook in m'n werk (in plaats van puur hobby) en wil als 't even kan niet terug naar Java.
Mugwump schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 18:11:
@SPee / @armageddon_2k1 Ja ik ben bekend met andere JVM talen (die ook zo weer hun nadelen hebben), maar die gebruiken is niet altijd een optie. Je hebt nogal veel developers die 'huilie huilie doen' als je opeens een nieuwe taal introduceert.
Nouja, je moet dit ook wel iets subtieler aanpakken dan gewoon iets te introduceren he. Ik heb in m'n vorige project ook Kotlin geintroduceert en heb dat gedaan door een hackathon/workshop te organiseren. Als je een groot deel meekrijgt gaat de rest vanzelf.

Heb het in het project daarvoor ook geprobeerd en daar ging eigenlijk de niet technische CTO dwarsliggen want "Kotlin developers waren te moeilijk te vinden". FUUUUUU.

[ Voor 66% gewijzigd door Hydra op 25-09-2019 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 21:41
ThomasG schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 17:49:
[...]
:+

Het is gewoon een indirect nadeel van PHP. Door alle PHP magie is het gewoon lastig voor een IDE om betrouwbaar te bepalen hoe of wat. Vooral met hocus pocus als:
PHP:
1
2
$this->load->model('Foo_Bar_Baz');
$this->Foo_Bar_Baz->koekkoek();
Moet een IDE dan gaan raden dat het een Foo_Bar_Baz property aan het huidige object toegevoegd? Ik vind dat gewoon een ontwerpfout van CodeIgniter. Daarbij is het, vooral met een wat grotere codebase sowieso wel handig als je aangeeft dat Foo_Bar_Baz bestaat, en welk type. Al is het maar voor code analysis tools, zodat je niet je script hoeft te runnen om te zien dat je een foutje maakt.
Is CodeIgniter nog steeds één grote singleton? Leuk om te beginnen als complete newb, maar CodeIgniter was (en wellicht is, ik heb versie 2 gebruikt) één groot anti-pattern. Indien er nog steeds niet gebruik gemaakt wordt van Composer en dependency injection moet iedereen die het gebruikt zich wel echt achter zijn oren krabben.

• Mugwump
Hydra schreef op woensdag 25 september 2019 @ 09:54:
Waarom niet met Kotlin aan de slag? Die heeft dat allemaal, het is in de basis een 'beter' dialect van Java. Gebruik het nu ook in m'n werk (in plaats van puur hobby) en wil als 't even kan niet terug naar Java.

[...]

Nouja, je moet dit ook wel iets subtieler aanpakken dan gewoon iets te introduceren he. Ik heb in m'n vorige project ook Kotlin geintroduceert en heb dat gedaan door een hackathon/workshop te organiseren. Als je een groot deel meekrijgt gaat de rest vanzelf.

Heb het in het project daarvoor ook geprobeerd en daar ging eigenlijk de niet technische CTO dwarsliggen want "Kotlin developers waren te moeilijk te vinden". FUUUUUU.
We hebben voor deze klant een relatief klein Java team van 2 vooruitstrevende devs (waaronder ondergetekende), 2 volgers en 2 fossielen. Die twee fossielen zitten ook nog op een legacy project (Enorme monolith die draait op Java 7 en een zwaar verouderde applicatieservers en leunend op één geïntegrerd relationeel model). De twee vooruitstrevende devs zijn nu een migratie van twee bestaande projecten naar een cloud native oplossing aan het doen. Daar zit al heel veel nieuwe technologie (veel serverless zaken, spring boot containers ip Java EE, Java 11, andere CI/CD tooling, IaC en ga zo maar door). Het project dat we nu aan het migreren zijn is in Java geschreven en bevat veel zaken die relatief eenvoudig simpelweg 'gelift' kunnen worden. Veel van dit soort technologiekeuzes zijn noodzakelijk vanwege richtlijnen / eisen van de klant en omwille van performance / kosten. We kunnen het richting klant ook niet helemaal verkopen om de productiviteit van de twee fossielen helemaal tot nul te laten dalen, ook gezien de tijdsdruk. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Mugwump schreef op woensdag 25 september 2019 @ 10:59:
We kunnen het richting klant ook niet helemaal verkopen om de productiviteit van de twee fossielen helemaal tot nul te laten dalen, ook gezien de tijdsdruk. :P
Ben je op dit moment dan wel beter af met die twee mensen? Want als een Java dev niet binnen een week productief kan zijn met Kotlin dan vraag ik me echt af of 'ie veel toevoegt. Di's in ieder geval mijn ervaring met Java developers die aan Kotlin beginnen; de goeie developers zijn in no time productiever dan in Java. Ben al meerdere malen tegen situaties aangelopen waar die null-safety me deed realiseren dat we toch fout zaten.

Nog even afgezien van alle quality of life zaken in Kotlin. Heb er trouwens een blog post over geschreven, mocht je interesse hebben.

• Mugwump
Hydra schreef op woensdag 25 september 2019 @ 11:36:
[...]

Ben je op dit moment dan wel beter af met die twee mensen? Want als een Java dev niet binnen een week productief kan zijn met Kotlin dan vraag ik me echt af of 'ie veel toevoegt. Di's in ieder geval mijn ervaring met Java developers die aan Kotlin beginnen; de goeie developers zijn in no time productiever dan in Java. Ben al meerdere malen tegen situaties aangelopen waar die null-safety me deed realiseren dat we toch fout zaten.

Nog even afgezien van alle quality of life zaken in Kotlin. Heb er trouwens een blog post over geschreven, mocht je interesse hebben.
Beter af is relatief. Missen wij er wat aan als ze zouden vertrekken? Ja, de domeinkennis van dat specifieke project, verder niet. Mist onze werkgever er iets aan? Ja, veel omzet. Efficiënte, kundige developers zijn voor werkgevers die grotendeels uurtjes factureren lang niet altijd voordelig. Zolang de klant niet klaagt is er niets aan de hand als je developers er langer over doen. Sterker nog, dat is juist beter.
Als je bij een klant zit waar niet heel veel eigen technisch onderlegd personeel zit, dan zijn ze vaak ook juist enorm blij met het type "hobbyknutselaar die heel veel domeinkennis heeft opgebouwd". Die kan namelijk bij elk probleem weer uitleggen waar het aan ligt en hoe je weer wat in elkaar kan knutselen om dat (tijdelijk) te verhelpen.

• Hydra
Mugwump schreef op woensdag 25 september 2019 @ 11:51:
Beter af is relatief. Missen wij er wat aan als ze zouden vertrekken? Ja, de domeinkennis van dat specifieke project, verder niet. Mist onze werkgever er iets aan? Ja, veel omzet. Efficiënte, kundige developers zijn voor werkgevers die grotendeels uurtjes factureren lang niet altijd voordelig. Zolang de klant niet klaagt is er niets aan de hand als je developers er langer over doen. Sterker nog, dat is juist beter.
Als je bij een klant zit waar niet heel veel eigen technisch onderlegd personeel zit, dan zijn ze vaak ook juist enorm blij met het type "hobbyknutselaar die heel veel domeinkennis heeft opgebouwd". Die kan namelijk bij elk probleem weer uitleggen waar het aan ligt en hoe je weer wat in elkaar kan knutselen om dat (tijdelijk) te verhelpen.
Ja, daar heb je zeker een goed punt. Ik zit zelf meer aan de andere kant, van die werknemer die zich kapot zit te ergeren als het zoveelste ding omvalt omdat een hobbyist er met duct-tape en pur schuim weer heeft lopen te klussen.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

CurlyMo schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 20:19:
Ik vond het zelfs met valsspelen lang duren :p
[Afbeelding]
Ziet er naar uit dat je 0 heavenly upgrades hebt. Ik zit op 100 tredecillion cookies (1e44) en heb bijv. maar 400 fractal engines.
.edit: wacht, waarom heb je sowieso 0 CpS?

[ Voor 5% gewijzigd door .oisyn op 25-09-2019 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
Hydra schreef op woensdag 25 september 2019 @ 11:53:
[...]

Ja, daar heb je zeker een goed punt. Ik zit zelf meer aan de andere kant, van die werknemer die zich kapot zit te ergeren als het zoveelste ding omvalt omdat een hobbyist er met duct-tape en pur schuim weer heeft lopen te klussen.
Oh daar heb ik ook een broertje dood aan hoor. Wanneer het legacy project straks gemigreerd gaat worden en die andere twee developers ook mee over moeten, dan gaat er heel strak op architectuur / structuur / codekwaliteit gezeten worden. Doodleuk allerlei Java 6 constructies knippen en plakken gaat niet gebeuren en cognitive complexity is een metric die we vrij laag gaan zetten. :P

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

.oisyn schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 10:40:
Ik heb een scriptje dat automatisch golden cookies clickt, zodat het mijn aandacht wat minder behoeft :)
Als ik jou een plezier kan doen door dat scriptje hier ook te draaien O-) O-) O-) :+ :*) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@edeboeck
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
autoClickGolden=setInterval(function() {
    Game.shimmers.forEach(function(shimmer)
    {
        if((shimmer.type == "golden" && shimmer.wrath == 0) || shimmer.type == "reindeer")
            shimmer.pop()
    })
}, 1000);

[ Voor 4% gewijzigd door .oisyn op 25-09-2019 13:29 ]

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

.oisyn schreef op woensdag 25 september 2019 @ 13:28:
@edeboeck
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
autoClickGolden=setInterval(function() {
    Game.shimmers.forEach(function(shimmer)
    {
        if((shimmer.type == "golden" && shimmer.wrath == 0) || shimmer.type == "reindeer")
            shimmer.pop()
    })
}, 1000);
thx! :9B

• CurlyMo
.oisyn schreef op woensdag 25 september 2019 @ 12:56:
[...]

Ziet er naar uit dat je 0 heavenly upgrades hebt. Ik zit op 100 tredecillion cookies (1e44) en heb bijv. maar 400 fractal engines.
.edit: wacht, waarom heb je sowieso 0 CpS?
Omdat ik hem uitgespeeld had. Ik had 1e25 heavenly engines. Net als van de rest overigens.

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 25-09-2019 14:16 ]

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-08 19:26
Mugwump schreef op woensdag 25 september 2019 @ 10:59:
[...]

We hebben voor deze klant een relatief klein Java team van 2 vooruitstrevende devs (waaronder ondergetekende), 2 volgers en 2 fossielen. Die twee fossielen zitten ook nog op een legacy project (Enorme monolith die draait op Java 7 en een zwaar verouderde applicatieservers en leunend op één geïntegrerd relationeel model). De twee vooruitstrevende devs zijn nu een migratie van twee bestaande projecten naar een cloud native oplossing aan het doen. Daar zit al heel veel nieuwe technologie (veel serverless zaken, spring boot containers ip Java EE, Java 11, andere CI/CD tooling, IaC en ga zo maar door). Het project dat we nu aan het migreren zijn is in Java geschreven en bevat veel zaken die relatief eenvoudig simpelweg 'gelift' kunnen worden. Veel van dit soort technologiekeuzes zijn noodzakelijk vanwege richtlijnen / eisen van de klant en omwille van performance / kosten. We kunnen het richting klant ook niet helemaal verkopen om de productiviteit van de twee fossielen helemaal tot nul te laten dalen, ook gezien de tijdsdruk. :P
Een echte professionele developer zal er nooit voor zorgen dat hij een fossiel wordt. Het zijn dan wel amateurs of lui die gewoon te lui zijn om zichzelf relevant te houden. hoe dan ook zou ik als werkgever dat soort personeel niet willen hebben.

• Ed Vertijsment
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:32
Ik denk dat de term "fossiel" vrij subjectief is. Voor iemand kunnen de acties daarvan worden gezien als "iemand wil niet mee", een ander perspectief is echter "don't go there, want ervaring". De waarheid ligt AFAIK meestal ergens in het midden.

Overigens heeft de mens ook gewoon leeftijdsbeperkingen. Onze kennisvergaring wordt gewoon wat minder flexibel naarmate de tijd vordert.

Zelf (hopelijk) nog geen last van maar om iemand die meer ervaring heeft als jezelf en of niet zomaar altijd meewerkt automatisch zo neer te zetten komt IMO aardig digt bij respectloos aan.

Maarja, ben 28, wat weet ik er nou van.

• Mugwump
PainkillA schreef op woensdag 25 september 2019 @ 15:33:
[...]

Een echte professionele developer zal er nooit voor zorgen dat hij een fossiel wordt. Het zijn dan wel amateurs of lui die gewoon te lui zijn om zichzelf relevant te houden. hoe dan ook zou ik als werkgever dat soort personeel niet willen hebben.
Er lopen heel wat fossielen rond. De schaarste in de markt laat het ook toe. Zoals ik zei boeit het een werkgever die betaald wordt naar gemaakte uren en niet per se naar geleverde (technische) kwaliteit vaak niet zoveel zolang het geen reputatieschade oplevert.
Ed Vertijsment schreef op woensdag 25 september 2019 @ 15:39:
Ik denk dat de term "fossiel" vrij subjectief is. Voor iemand kunnen de acties daarvan worden gezien als "iemand wil niet mee", een ander perspectief is echter "don't go there, want ervaring". De waarheid ligt AFAIK meestal ergens in het midden.

Overigens heeft de mens ook gewoon leeftijdsbeperkingen. Onze kennisvergaring wordt gewoon wat minder flexibel naarmate de tijd vordert.

Zelfs (hopelijk) nog geen last van maar om iemand die meer ervaring heeft als jezelf en of niet zomaar altijd meewerkt automatisch zo neer te zetten komt IMO aardig dit bij respectloos aan.

Maarja, ben 28, wat weet ik er nou van.
Het gaat in mijn geval dan ook om twee mensen die ik goed ken en waar ik al jaren mee samenwerk. We hebben echt al van alles geprobeerd om ze mee te krijgen. Maar als je na het maken van afspraken gewoon weer lekker in je eigen hoekje terugkruipt en weer in je oude gedrag vervalt, blijft weigeren om van de riante opleidingsmogelijkheden gebruik te maken en ga zo maar door, dan houdt het ergens op. Er is ook helemaal niets makkelijker aan het schrijven van de try-catch-finally uit java 6 versus de try-with-resources uit java 7 om maar wat te noemen. Het is ook altijd stressen omdat er weer dingen omvallen en 25 van die geneste try-catch-finally blokken dan toch wel erg lastig te lezen en debuggen blijken.
Het heeft hier echt niets met beargumenteerde weigeringen om iets niet te doen te maken. En ja, ik snap dat je wanneer je de 50 gepasseerd bent mentaal wellicht wat minder flexibel bent dan op je 25e (ik hang er ongeveer tussenin), maar het überhaupt weigeren te proberen is wel wat anders dan het echt niet kunnen.

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:41
PatrickH89 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 10:19:
[...]

Is CodeIgniter nog steeds één grote singleton? Leuk om te beginnen als complete newb, maar CodeIgniter was (en wellicht is, ik heb versie 2 gebruikt) één groot anti-pattern. Indien er nog steeds niet gebruik gemaakt wordt van Composer en dependency injection moet iedereen die het gebruikt zich wel echt achter zijn oren krabben.
Ja, CI 3 is eigenlijk en pure doorontwikkeling van CI 2. CI 4 is een stuk moderner, maar daarom ook dermate anders dat je een bestaand project eigenlijk niet kunt upgraden maar moet herschrijven. Dus als er ruimte komt om dat te doen, dan is dat sowieso een moment om eens verder te kijken dan CodeIgniter alleen natuurlijk. Zelf werk ik liever met Symfony, maar je hebt niet altijd de luxe van die keuze.

De huidige codebase heeft zijn wortels in 2012 (destijds nog opgezet met CI 2) en toen was CodeIgniter niet eens zo'n hele gekke keuze denk ik. Natuurlijk waren er destijds ook andere en wellicht betere keuzes, maar CodeIgniter was toen behoorlijk mainstream. En gezien er sindsdien door meerdere mensen fulltime aan gewerkt is stap je niet zomaar over op een heel ander framework.

Members only:

Tjolk is lekker. overal en altijd.

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-09 15:26

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Als we toch in die rant modus verder gaan. Ik moet natuurlijk al jaren aanhoren hoe kut PHP wel niet is. Laat ik recent ervaring hebben met wat java en .NET - niet zo zeer qua programmeren maar meer aan de ci/cd - hosting kant. Holy shit. Je kan ook gewoon zooi daar in maken die elke programming fundamentals negeert.

Wat dat betreft kunnen we natuurlijk heel fancy doen over de strictheid, maar als je een paar beunhazen hebt, is het eindresultaat nog steeds troep. Ongeacht de taal :+

Ik zou het overigens oprecht eens leuk vinden om eens met een dev hier mee te lopen die wel alles snapt en echte fancy meuk zit te maken. Althans sommige verhalen hier gaan pittig diep, ik ben zeker benieuwd hoe dat zich uit in zo'n applicatie.

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-09 03:16

Firesphere

Yoshis before Hoshis

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
Douweegbertje schreef op donderdag 26 september 2019 @ 01:03:
Als we toch in die rant modus verder gaan. Ik moet natuurlijk al jaren aanhoren hoe kut PHP wel niet is. Laat ik recent ervaring hebben met wat java en .NET - niet zo zeer qua programmeren maar meer aan de ci/cd - hosting kant. Holy shit. Je kan ook gewoon zooi daar in maken die elke programming fundamentals negeert.

Wat dat betreft kunnen we natuurlijk heel fancy doen over de strictheid, maar als je een paar beunhazen hebt, is het eindresultaat nog steeds troep. Ongeacht de taal :+

Ik zou het overigens oprecht eens leuk vinden om eens met een dev hier mee te lopen die wel alles snapt en echte fancy meuk zit te maken. Althans sommige verhalen hier gaan pittig diep, ik ben zeker benieuwd hoe dat zich uit in zo'n applicatie.
Maar wat heeft CI/CD met .NET te maken? Dat Azure DevOps .NET-projecten kan builden / msbuild en dotnet (core) tooling beschikbaar heeft? Of begrijp ik je verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

[...]

[FP-fanboy]
.? is toch gewoon een toepassing van een Maybe-monad?
[/FP-fanboy]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 18:08
Toevallig heb ik net java mogen installeren. Java.com wijst naar de JRE 7, en dat vond ik raar. Nu ben ik in de wonderen wereld van OpenJDK aan het kijken en AdoptOpenJDK. Weet iemand hoe deze rotzooi van versioning en splitsing voortgekomen? Of ben ik nu te voortvarend dati k de nieuwste java wil hebben?

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:28
Ik denk dat de meeste ontwikkelaars gewoon naar java.oracle.com gaan. Die heeft gewoon de laatste versies.
Die java.com is voor de "domme consument" en lijkt gewoon oud te zijn.
Het verschil met openjdk is er niet, tenzij je de commercial features aanzet en gebruikt.

let the past be the past.

• Hydra
Mugwump schreef op woensdag 25 september 2019 @ 16:46:
Er lopen heel wat fossielen rond. De schaarste in de markt laat het ook toe. Zoals ik zei boeit het een werkgever die betaald wordt naar gemaakte uren en niet per se naar geleverde (technische) kwaliteit vaak niet zoveel zolang het geen reputatieschade oplevert.
Absoluut. Die overspannen markt is een groot voordeel (ben ZZPer dus die schaarste komt me goed uit) maar ook een nadeel: het is zo enorm makkelijk voor complete faalhazen op posities te blijven zitten die ze echt niet aankunnen.
Het gaat in mijn geval dan ook om twee mensen die ik goed ken en waar ik al jaren mee samenwerk. We hebben echt al van alles geprobeerd om ze mee te krijgen. Maar als je na het maken van afspraken gewoon weer lekker in je eigen hoekje terugkruipt en weer in je oude gedrag vervalt, blijft weigeren om van de riante opleidingsmogelijkheden gebruik te maken en ga zo maar door, dan houdt het ergens op. Er is ook helemaal niets makkelijker aan het schrijven van de try-catch-finally uit java 6 versus de try-with-resources uit java 7 om maar wat te noemen. Het is ook altijd stressen omdat er weer dingen omvallen en 25 van die geneste try-catch-finally blokken dan toch wel erg lastig te lezen en debuggen blijken.
Het heeft hier echt niets met beargumenteerde weigeringen om iets niet te doen te maken. En ja, ik snap dat je wanneer je de 50 gepasseerd bent mentaal wellicht wat minder flexibel bent dan op je 25e (ik hang er ongeveer tussenin), maar het überhaupt weigeren te proberen is wel wat anders dan het echt niet kunnen.
Ik moet wel zeggen dat als het zo erg is als jij beschrijft ik uiteindelijk een beetje in de "zij eruit of ik eruit" modus zou komen. Volgens mij zou jij prima bij m'n vorige werkgever passen. Die twee waar jij het over hebt absoluut niet.
P-Storm schreef op donderdag 26 september 2019 @ 10:42:
Toevallig heb ik net java mogen installeren. Java.com wijst naar de JRE 7, en dat vond ik raar. Nu ben ik in de wonderen wereld van OpenJDK aan het kijken en AdoptOpenJDK. Weet iemand hoe deze rotzooi van versioning en splitsing voortgekomen? Of ben ik nu te voortvarend dati k de nieuwste java wil hebben?
Welke 'splitsing'? OpenJDK is Java, al een hele tijd. Heck; op de oracle download page staat een dikke gele banner die je meldt dat je waarschijnlijk de OpenJDK download wil hebben.

Java is nu al een tijd open source, vandaar de move naar OpenJDK. De OracleJDK is daar slechts een commerciele distributie van. Beetje zoals dat RedHat een commerciele Linux distro is.

Open JDK 13 is de laatste versie en die kun je over 't algemeen gewoon via een package manager installeren. SDKMan bijvoorbeeld.
SPee schreef op donderdag 26 september 2019 @ 11:08:
Ik denk dat de meeste ontwikkelaars gewoon naar java.oracle.com gaan.
Als een Java ontwikkelaar nog steeds naar java.oracle.com gaat heeft 'ie de afgelopen 5 jaar echt niks van het open sourcen van Java en de JDK meegekregen en zou ik me af gaan vragen of die niet eens wat vaker dan eens in de 10 jaar naar een conferentie gestuurd moet worden.
bwerg schreef op donderdag 26 september 2019 @ 09:51:
[FP-fanboy]
.? is toch gewoon een toepassing van een Maybe-monad?
[/FP-fanboy]
Yup! En ik vind het sowieso wel vet om te zien hoe veel OO talen ook enorm veel FP invloeden meenemen. OO en FP mixen ook prima. Kotlin loopt daarin ver voor op Java (puur omdat ze niet jaren aan back-ward compatibility als baggage hebben) maar je ziet ook dat Java daarin stappen maakt. Records (data classes), switch wordt een expressie en kan pattern matchen, etc.

Da's een van de dingen die ik zelf mooi vind aan het Java ecosysteem; dat er in het systeem 'concurrentie' is tussen talen (Java, Kotlin, Scala, Groovy), build tools (maven, gradle, leiningen, SBT) en IDE's (Eclipse, Netbeans, IntelliJ) en ze eigenlijk continue de goeie dingen van elkaar 'jatten' :)

[ Voor 68% gewijzigd door Hydra op 26-09-2019 11:43 ]

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 22:42
Hydra schreef op donderdag 26 september 2019 @ 11:34:
[...]

het is zo enorm makkelijk voor complete faalhazen op posities te blijven zitten die ze echt niet aankunnen.

[...]
Dit. :X

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-09 15:26

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

BertS schreef op donderdag 26 september 2019 @ 08:01:
[...]

Maar wat heeft CI/CD met .NET te maken? Dat Azure DevOps .NET-projecten kan builden / msbuild en dotnet (core) tooling beschikbaar heeft? Of begrijp ik je verkeerd?
Dit ik vanwege dat project inzicht had in de code

• armageddon_2k1
GrooV schreef op woensdag 18 september 2019 @ 10:19:
Members only:
Even nog hierop inhakend, maar:
hoe de fuck kan het dat iemand aangenomen is die het verschil niet weet tussen doubles en ints?
Dat leer je toch op elke opleiding of niet?

Je conclusie is dan ook raar: Het is niet het denkproces dat mis was, maar ervoor het feit dat iemand de basics niet weet. Serieus, de basics. Wat maakt die persoon nog meer dan?

• Hydra
armageddon_2k1 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 12:25:

hoe de fuck kan het dat iemand aangenomen is die het verschil niet weet tussen doubles en ints?
He is tegenwoordig op het HBO met 90% groepsonderwijs en 10% vervangende opdrachten voor dingen die je na 2 keer niet haalt heel simpel om af te studeren zonder het echt te weten.

De 'industrie' en overheid wil meer afgestudeerde HBOers dus wat doen HBO instellingen? Opleidingen makkelijker maken.

• ThomasG
armageddon_2k1 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 12:25:
[...]

Je conclusie is dan ook raar: Het is niet het denkproces dat mis was, maar ervoor het feit dat iemand de basics niet weet. Serieus, de basics. Wat maakt die persoon nog meer dan?
double is eigenlijk ook wel een rare naam. En dan heb je in sommige talen/platformen ook nog een long double :+

• Hydra
ThomasG schreef op donderdag 26 september 2019 @ 12:36:
[...]
double is eigenlijk ook wel een rare naam.
An sich, maar het verhaal gaat net zo op als je het hebt over een float en een integer natuurlijk. Een double is natuurlijk gewoon een 'double precision float'.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-09 21:06
Hydra schreef op donderdag 26 september 2019 @ 11:34:
[...]
Da's een van de dingen die ik zelf mooi vind aan het Java ecosysteem; dat er in het systeem 'concurrentie' is tussen talen (Java, Kotlin, Scala, Groovy), build tools (maven, gradle, leiningen, SBT) en IDE's (Eclipse, Netbeans, IntelliJ) en ze eigenlijk continue de goeie dingen van elkaar 'jatten' :)
Maar elk voordeel heb z'n nadeel zei een groot Neerlandsch wijsgeer ooit.
Als je met java wil beginnen maakt het het wel lastiger denk ik, zeker als tutorials zoals bij bijna alle talen vaak tot in het einde der jaren online blijven én hoog in de zoekresultaten eindigen.

• GrooV
  • Laatst online: 24-09 10:00
@armageddon_2k1 @Hydra
Het gaat hier overigens over iemand van rond de 60 die zich omgeschoold heeft van service desk naar ontwikkelaar.

Heeft nooit een opleiding hier voor gedaan alleen wat cursussen.

Maar dit is ook de reden waarom externen worden ingehuurd bij grote bedrijven, de developers die ze zelf hebben zijn meestal niet goed genoeg.

En ja, en gaat een hele grote bak code gerefactored worden al voordat we live staan...

[ Voor 11% gewijzigd door GrooV op 26-09-2019 13:13 ]

• armageddon_2k1
@GrooV Jeumig. Weet niet of ik hier nou blijer van wordt of niet.

• GrooV
  • Laatst online: 24-09 10:00
armageddon_2k1 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:13:
@GrooV Jeumig. Weet niet of ik hier nou blijer van wordt of niet.
Ik wordt er in ieder geval niet blij van
Pagina: 1 ... 40 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.