De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⓬ Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 102 Laatste
Acties:
  • 585.871 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 00:16

Matis

Rubber Rocket

gold_dust schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 10:28:
Ik denk niet dat developers in Nederland verwend zijn. De salarissen liggen erg laag ten opzichte van de woonkosten en andere lasten. Eigenlijk is alleen freelancen nog interessant in Nederland. Ik heb, inmiddels wel lang geleden, gesprekken met detacheerders gehad die 4k bruto al veel te veel vonden terwijl ik voor dat de kosten in Nederland juist veel te weinig vind.
Tja, een detacheerder moet ook aan jou verdienen. Ik zit zelf in loondienst en verdien ruim boven de 4000€ bruto per maand obv 40 urige werkweek.
Ik verdien in het buitenland nu netto een 5 cijferig bedrag voor de komma en het is hier veel goedkoper dan Nederland. Je kan als ontwikkelaar nog wel goed verdienen maar je moet het zelf afdwingen en zeker geen standaard pad van HBO opleiding, in loondienst bij een detacheerder gaan werken die je als je meer dan 3k waard bent al te duur vindt en liever ziet vertrekken.
5 cijfers voor de komma is een spreiding tussen de 10.000 en 99.999 per jaar netto. Het minimumloon (Nederland) is al ruim 17.000 netto per jaar. Exclusief vakantiegeld.
Met andere woorden; dat zegt niet zo veel ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Matis op 27-04-2019 11:17 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:10
gold_dust schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 10:28:
[...]

Ik denk niet dat developers in Nederland verwend zijn. De salarissen liggen erg laag ten opzichte van de woonkosten en andere lasten. Eigenlijk is alleen freelancen nog interessant in Nederland. Ik heb, inmiddels wel lang geleden, gesprekken met detacheerders gehad die 4k bruto al veel te veel vonden terwijl ik voor dat de kosten in Nederland juist veel te weinig vind.

Ik verdien in het buitenland nu netto een 5 cijferig bedrag voor de komma en het is hier veel goedkoper dan Nederland. Je kan als ontwikkelaar nog wel goed verdienen maar je moet het zelf afdwingen en zeker geen standaard pad volgen van HBO opleiding, in loondienst bij een detacheerder gaan werken die je als je meer dan 3k waard bent al te duur vindt en liever ziet vertrekken.
Ik weet niet precies waar je nu woont en werkt maar vraag me dan wel af hoe het zit met je zorgverzekering, oplossingen als je werkloos raakt en je pensioen. Dat zijn zaken die in veel andere landen waar je een hoop meer kan verdienen vaak zwaar onder de maat.

Moet wel benadrukken dat ik vooral doelde op dat wij developers het makkelijk hebben omdat veelal de werkdruk best laag is, de mogelijkheden om van baan te wisselen zijn geweldig (er is een flink tekort dus je kan overal best een lekker bedrag extra uit halen) en je kan tijdens je werk ook nog eens makkelijker doorleren. Daarnaast kan je veel makkelijker zelf bepalen wat je wil doen door specifiek bij bepaalde bedrijven te solliciteren waar je weet dat je rechten en plichten goed zijn.

Vergeleken met veel andere vakgebieden heb je gewoon een hoop minder gedoe en hoef je minder te pikken. Ik vind dat best een machtspositie en vind dus ook dat we best kunnen stellen dat wij developers een makkelijker leven hebben.
Matis schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 11:02:
[...]

Tja, een detacheerder moet ook aan jou verdienen. Ik zit zelf in loondienst en verdien ruim boven de 4000€ bruto per maand obv 40 urige werkweek.

[...]

5 cijfers voor de komma is een spreiding tussen de 10.000 en 99.999 per jaar netto. Het minimumloon (Nederland) is al ruim 17.000 netto per jaar. Exclusief vakantiegeld.
Aangezien hij het ook had over maandlonen in Nederland, gok ik dat hij doelde op een 5-cijferig nettoloon per maand, niet per jaar. Anders is dat wel heel makkelijk te behalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Matis schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 11:02:
Per maand een 5 cijferig bedrag netto in €, staat er inderdaad niet duidelijk zie ik nu maar ik noemde al eerder bruto bedrag per maand dus dacht dat dat wel duidelijk zou zijn.

Zorgpremie is er dan al af, net zoals verplichte pensioenpremie.

[ Voor 6% gewijzigd door gold_dust op 27-04-2019 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:28

alienfruit

the alien you never expected

Ja, ik werk zelf in Londen. Maar daar verdien ik ook geen 5-cijferig bedrag als vaste medewerker maar als freelancer kan je wel €700 per dag verdienen. Ik vind dat ik wel genoeg verdien. Niet dat je met mijn salaris een huis kan kopen hier in Londen 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:54

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

alienfruit schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 12:39:
Ja, ik werk zelf in Londen. Maar daar verdien ik ook geen 5-cijferig bedrag als vaste medewerker maar als freelancer kan je wel €700 per dag verdienen. Ik vind dat ik wel genoeg verdien. Niet dat je met mijn salaris een huis kan kopen hier in Londen 😂
Ik zie die "aanbiedingen" ook voorbij komen. 600-800 euro per dag in London. Ik heb er alleen zelf nooit iets mee gedaan. Leuk zo'n bedrag uiteraard maar totaal onpraktisch. De lasten in London zijn bizar, niet te spreken over een locatie om te overnachten c.q. dan waarschijnlijk buiten London wonen en reizen, etc. etc.

Kan je misschien wat meer insights geven hoe jij dat allemaal doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ah, per maand. Dat verklaart wel het één en ander :+
Ik ben dus in loondienst, dus mijn pensioen- en ZVW premie is er al af. Daarnaast voorziet mijn werkgever voor het sociaal vangnet.

Ik heb nooit echt carrière gemaakt, ook niet zo nodig gevonden. Ik werk op 5 minuten fietsen van mijn werk. In het midden van Noord-Brabant. Vaste lasten zijn ook vrij laag. We kunnen met de helft van mijn salaris rondkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ik zie die "aanbiedingen" ook voorbij komen. 600-800 euro per dag in London. Ik heb er alleen zelf nooit iets mee gedaan. Leuk zo'n bedrag uiteraard maar totaal onpraktisch. De lasten in London zijn bizar, niet te spreken over een locatie om te overnachten c.q. dan waarschijnlijk buiten London wonen en reizen, etc. etc.

Kan je misschien wat meer insights geven hoe jij dat allemaal doet?
Ja hoor, ik woon zelf in West Londen en woon samen met twee huisgenoten en we betalen gezamenlijk ongeveer €4000 aan huur. De meeste reiskosten worden vergoed door mij werkgever maar dat soort dingen (rond de £600-800 per week) betaal ik met de kredietkaart omdat ik dit moet voorschieten. Ik woon zelf dicht in de buurt van OV dicht bij Paddington/Victoria/Euston/St Pancras treinstations en reis voor mijn werk vaak met de trein of vlieg. Omdat je in hotels verblijft eet je ook vaak in restaurants of takeaway en dan tijdens de week heb je eigenlijk puf of zin meer om met vrienden uit eten te gaan. Trein naar Glasgow is bijv. 4 uur en dan moet ik toegeven werk ik niet zoveel en allemaal als de klant wil dat ik tweede klas reis O-)

Bijv. naar Glasgow, Dublin, Birmingham, Manchester etc. Lunch wordt eigenlijk niet vergoed als ik in een hotel verblijf. Meestal een hotel zoals Crown Plaza of Hilton dus je kan wel lekker punten sparen ;)

Veel van day rates van bijv. £550-600 als geluk hebt ook wel binnen Central Londen te vinden bijv. City of London of Soho maar komt minder vaak voor.

@old_dust Maar werk je in het buitenland? Ik neem aan dat je een contractor bent?

[ Voor 13% gewijzigd door alienfruit op 27-04-2019 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
alienfruit schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 16:49:
Ja hoor, ik woon zelf in West Londen en woon samen met twee huisgenoten en we betalen gezamenlijk ongeveer €4000 aan huur. De meeste reiskosten worden vergoed door mij werkgever maar dat soort dingen (rond de £600-800 per week) betaal ik met de kredietkaart omdat ik dit moet voorschieten. Ik woon zelf dicht in de buurt van OV dicht bij Paddington/Victoria/Euston/St Pancras treinstations en reis voor mijn werk vaak met de trein of vlieg. Omdat je in hotels verblijft eet je ook vaak in restaurants of takeaway en dan tijdens de week heb je eigenlijk puf of zin meer om met vrienden uit eten te gaan. Trein naar Glasgow is bijv. 4 uur en dan moet ik toegeven werk ik niet zoveel en allemaal als de klant wil dat ik tweede klas reis O-)
Ik zou Londen, net als Nederland, links laten liggen vanwege de extreem hoge kosten en de lage salarissen.
@old_dust Maar werk je in het buitenland? Ik neem aan dat je een contractor bent?
Ik werk nu als remote freelancer, in loondienst ga je dat soort bedragen niet verdienen. De belastingen zijn hier heel laag waar ik woon dus zit ik met een vrij standaard uurtarief op een hoog netto salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:57

Scott

Ik ben, dus ik tweak

gold_dust schreef op maandag 29 april 2019 @ 09:03:
[...]

Ik zou Londen, net als Nederland, links laten liggen vanwege de extreem hoge kosten en de lage salarissen.
Waar zou je dan heen gaan waar dat beter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:51
Scott schreef op maandag 29 april 2019 @ 09:58:
[...]

Zwitserland :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
gold_dust schreef op maandag 29 april 2019 @ 09:03:
[...]

[...]

Ik werk nu als remote freelancer, in loondienst ga je dat soort bedragen niet verdienen. De belastingen zijn hier heel laag waar ik woon dus zit ik met een vrij standaard uurtarief op een hoog netto salaris.
Maar waar woon je nu dan? Je lijkt een beetje om die vraag heen te dartelen terwijl je wel aangeeft dat alles zoveel beter is waar jij nu zit, maar dat kan ik nu niet helemaal vergelijken als we niet weten welk land dat is ;) Natuurlijk zijn er landen waar de belastingen veel lager zijn. Veel van die landen zijn echter in heel veel andere zaken wel een beetje achterstallig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayNbow
  • Laatst online: 21:41

RayNbow

Kirika <3

Tsk... salaris en vaste lasten... Allemaal fijn en aardig, maar het belangrijkste is natuurlijk leuk werk. ;)

Mijn werkdag afgelopen vrijdag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Yhq4Zfb2Af8zblL7QrAN1qZ3/full.png

spoiler:
Foto is overgedramatiseerd. Niet echt sprake van stereo. Platte panoramafoto geplakt op een skyboxsphere.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:31

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Scott schreef op maandag 29 april 2019 @ 09:58:
[...]

Nou ja, een beetje bevooroordeeld natuurlijk, maar Australia/New Zealand zijn best goed. Okay, de huur is het dubbele (minstens), maar het inkomen in IT is het 4-dubbele.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

En Nieuw-Zealand is een erg mooi land. Het is dat zo ver weg is van alles!
Ik kreeg zelfs stagegeld van 1000$NZ toen ik daar stage liep! In Nederland boden ze bijna niks €300 ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

alienfruit schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:45:
Ik kreeg zelfs stagegeld van 1000$NZ toen ik daar stage liep! In Nederland boden ze bijna niks €300 ofzo
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ach, ik denk ook dat niet echt gaat voor de stagevergoeding als je het buitenland gaat stage lopen maar meer voor de culturele ervaring. Ik zou best wel in NZ willen wonen.
Klinkt alsof je voor een West-Europees remote werkt terwijl in een Oost-Europa of in Azië woont. Ik hoor graag waar in de wereld je werkt. Ik vind dit wel interessant. Ik zou wel in een half jaar vanuit Azië willen werken en de ander helft in Europa :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
alienfruit schreef op maandag 29 april 2019 @ 12:03:
Ach, ik denk ook dat niet echt gaat voor de stagevergoeding als je het buitenland gaat stage lopen maar meer voor de culturele ervaring. Ik zou best wel in NZ willen wonen.

[...]

Klinkt alsof je voor een West-Europees remote werkt terwijl in een Oost-Europa of in Azië woont. Ik hoor graag waar in de wereld je werkt. Ik vind dit wel interessant. Ik zou wel in een half jaar vanuit Azië willen werken en de ander helft in Europa :)
Er zitten natuurlijk wel (hoge) kosten aan een stage in het buitenland; en als arme student wil je daar natuurlijk een zo groot mogelijke vergoeding voor hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Drenthe.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merethil
Ik wist het! Ik ga nú een hunebed claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Kreeg dus mooi een foutmelding na een commit van een van onze programmeurs:
code:
1
Call to undefined function  isset() in .....

Nou is `isset` gewoon een standaard functie in PHP, dus wtf?
Nou, wat is het verschil tussen deze twee?
code:
1
if ($foo == "BAR" || isset($baz)) .....

en
code:
1
if ($foo == "BAR" || isset($baz)) .....

De laatste werkt niet, omdat de space character daar U+00A0 is, de non-breaking space, die ontstaat met AltGr + Space blijkbaar. In ieder geval bij de programmeur in kwestie op Linux. In de error kon je de space ook al zien zitten.

Wel mooi dat ie het niet eventjes getest had. Maar wat de fuck.

[ Voor 3% gewijzigd door armageddon_2k1 op 29-04-2019 18:47 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RayNbow
  • Laatst online: 21:41

RayNbow

Kirika <3

non-breaking
🤔

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 19-09 21:24

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
De niet-brekende spatie breekt iets. Irony, much? :P

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
Merethil schreef op maandag 29 april 2019 @ 10:15:
Maar waar woon je nu dan? Je lijkt een beetje om die vraag heen te dartelen terwijl je wel aangeeft dat alles zoveel beter is waar jij nu zit, maar dat kan ik nu niet helemaal vergelijken als we niet weten welk land dat is ;) Natuurlijk zijn er landen waar de belastingen veel lager zijn. Veel van die landen zijn echter in heel veel andere zaken wel een beetje achterstallig...
Om privacyredenen ga ik niet zeggen waar ik woon. Als het je puur om belastingen te doen is, dan vind je op bijvoorbeeld wikipedia ook wel een overzicht met belastingtarieven per land. Wij zijn geëmigreerd vanwege de mentaliteit in Nederland, de drukte, de hoge kosten, de woniningmarkt, etc en niet in de eerste instantie vanwege de belastingen. Als freelancer moet je in Nederland ook wel ruim onder de 15% belasting uit kunnen komen als je van alle aftrekposten zoals WBSO, een elektrische auto leasen, etc gebruik maakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
gold_dust schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 09:19:
Om privacyredenen ga ik niet zeggen waar ik woon.
Da's jouw keuze maar ten eerste vind ik 't raar dat je niet eens het land wil noemen en daarnaast vind ik het raar om dan wel in topics als deze op Nederland te gaan zeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

alienfruit schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:45:
Een internship hier wordt gezien als een baan, dus bedrijven zijn zelfs verplicht om je gewoon te betalen als net-onder-junior-level, AFAIK

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
Hydra schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 09:30:
Da's jouw keuze maar ten eerste vind ik 't raar dat je niet eens het land wil noemen en daarnaast vind ik het raar om dan wel in topics als deze op Nederland te gaan zeuren.
Er zitten hier (gelukkig :) ) niet zoveel Nederlanders dus het land ga ik niet noemen inderdaad. Iedereen moet voor zichzelf beslissen wat een geschikte woonlocatie is. Sowieso zijn er hier geen software banen dus is de locatie noemen zinloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
gold_dust schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 10:09:
[...]

Er zitten hier (gelukkig :) ) niet zoveel Nederlanders dus het land ga ik niet noemen inderdaad. Iedereen moet voor zichzelf beslissen wat een geschikte woonlocatie is. Sowieso zijn er hier geen software banen dus is de locatie noemen zinloos.
Het feit dat je er zo geheimzinnig over doet, doet vermoeden dat wij het niet eens willen weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 19:50
ThomasG schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 10:34:
[...]
Het feit dat je er zo geheimzinnig over doet, doet vermoeden dat wij het niet eens willen weten.
Of dat we juist absurde ideeën gaan vermoeden.

Anyway, ik ben weer actiever op GoT, dus hier is koffie. :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
gold_dust schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 09:19:
[...]

Om privacyredenen ga ik niet zeggen waar ik woon.
Jammer. Ik had graag vergeleken, het is niet alsof als ik je land ken ik ook direct weet wie je bent of waar je woont in dat land :P

Vind het wel moeilijk een normale discussie te hebben hierover dan, hoe kan ik nou in hemelsnaam plaatsen wat 5 cijfers voor de komma netto betekent in het land waar jij zit en hoe dat staat tegenover wat (bijvoorbeeld) ik nu verdien in Nederland. Maar goed, moet je verder zelf weten.

Over een andere boeg: De mensen die hier nu als ZZP'er aan de slag zijn (en dus van een loondienstbaan af komen) - Hoe zorg je voor een goede klantenkring voordat je die stap neemt? 's Avonds veel bezig zijn geweest om de boel op te bouwen?
Ik zie zo nu en dan wel eens van die "tussenpersonen" die voor "slechts 10% (fictief getal, is altijd variabel) van de opbrengsten" klanten voor je willen roggelen, alleen vraag ik me dan af of je ooit een leuke klant gaat krijgen op die manier :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
gold_dust schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 10:09:
[...]

Waarom 'gelukkig'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 10:15

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Merethil schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:19:
Over een andere boeg: De mensen die hier nu als ZZP'er aan de slag zijn (en dus van een loondienstbaan af komen) - Hoe zorg je voor een goede klantenkring voordat je die stap neemt? 's Avonds veel bezig zijn geweest om de boel op te bouwen?
Ik zie zo nu en dan wel eens van die "tussenpersonen" die voor "slechts 10% (fictief getal, is altijd variabel) van de opbrengsten" klanten voor je willen roggelen, alleen vraag ik me dan af of je ooit een leuke klant gaat krijgen op die manier :P
Ik zat al in de detachering dus had al een behoorlijk netwerk, maar dan nog is er vaak sprake van mantels waardoor je sowieso via een 3e partij binnen moet komen. Ik heb gewoon een aantal tussenpersonen waar ik wel een klik mee heb die klussen voor mij regelen en ik kijk zelf rond. Het zou goedkoper kunnen via grote tussenpartijen (die niet meer dan vacatureschuivers zijn), maar ik vind het zo wel relaxed.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]
Vind het wel moeilijk een normale discussie te hebben hierover dan, hoe kan ik nou in hemelsnaam plaatsen wat 5 cijfers voor de komma netto betekent in het land waar jij zit en hoe dat staat tegenover wat (bijvoorbeeld) ik nu verdien in Nederland. Maar goed, moet je verder zelf weten.
Dat is redelijk eenvoudig, hij geeft aan remote te werken, dus bijvoorbeeld gewoon voor nederlandse tarieven. Een redelijk tarief is bijvoorbeeld € 80,-, als je 160 uur factureert in een maand zit je aan € 12.800 bruto.

Als je zorgt dat dat in een gunstiger belastingklimaat zoals Bulgarije ( http://bedrijfsoprichting...e-belastingen-van-europa/ ), of buiten europa zullen er vergelijkbare systemen zijn, belast kan worden, dan hou je inderdaad netto een flink bedrag over.

Verder is de situatie inderdaad totaal niet vergelijkbaar met wonen/werken in een land.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
Jammer. Ik had graag vergeleken, het is niet alsof als ik je land ken ik ook direct weet wie je bent of waar je woont in dat land :P

Wij zijn bij familie in het buitenland gaan wonen. Ik zou het zeker niet aanraden om hier te gaan wonen als je het systeem en de taal niet kent. Ik ga dus ook niemand op ideeën brengen door mijn locatie te noemen alleen omdat de belastingen en de levensonderhoudskosten heel laag zijn. Er zijn zeker veel nadelen ten opzichte van Nederland.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
gold_dust schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 12:14:
Wij zijn bij familie in het buitenland gaan wonen. Ik zou het zeker niet aanraden om hier te gaan wonen als je het systeem en de taal niet kent. Ik ga dus ook niemand op ideeën brengen door mijn locatie te noemen alleen omdat de belastingen en de levensonderhoudskosten heel laag zijn. Er zijn zeker veel nadelen ten opzichte van Nederland.
Niemand gaat naar Timboektoe verhuizen alleen maar omdat jij daar weinig belasting betaalt. Het is alleen nogal vreemd om hierover een discussie te starten maar dan nieteens het land te willen noemen. We zijn gewoon volwassenen dus het land noemen doet ons niet bepaald direct onze koffers pakken.

Dit wekt alleen maar het vermoeden dat je met een trophy wife in Thailand zit ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
[...]
Ben zelf per 1 april voor mezelf begonnen maar er zijn een hoop tussenpartijen die je graag aan een opdracht willen helpen.

Ik had zelfs al een opdracht voordat ik mijn baan had opgezegd (1 maand opzeg termijn).

Grote bedrijven werken sowieso met preferred suppliers waardoor je snel met tussen partijen zit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-08 14:24

ZaZ

Tweakers abonnee

Als je een beetje naar zijn andere posts in andere topics kijkt komt er steeds zo'n beetje het volgende uit:
In Nederland worden de wat beter opgeleide mensen niet genoeg beloond.
Nederlanders zijn tokkies.
Tijdje in de VS gewoond maar dat was het ook niet helemaal.
Terug naar Nederland, maar toch nog te druk en teveel tokkies.
Werken in Duitsland en Zwitserland

En toen was mijn broodje op en ben ik weer nuttige dingen gaan doen.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
gold_dust schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 12:14:
[...]

Klinkt nu alsof je bang bent dat die ene rol die jij daar vervult vervalt zodra er andere mensen naar dat land komen :+
Veel nadelen ten opzichte van Nederland? Waarom maakte je er dan zo'n punt van om te zeggen dat men in Nederland het helemaal niet zo lekker heft? De reden dat we zoveel belasting betalen is juist omdat dan voor iedereen het "te doen" is, zelfs als je opeens zonder werk komt te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Als je bij een detacheerder werkt mag je sowieso vaak niet direct voor die klanten gaan werken het eerste jaar. Het is nog maar de vraag in hoeverre het juridisch stand zou houden (WAADI 9a), maar het is maar de vraag of je dat gezeik wil.

Ik ben zelf eigenlijk digitaal afgestapt op iemand die ik ken en werkt bij het bedrijf waar ik graag zou werken (als ZZPer). Die heeft m'n CV doorgestuurd naar een manager daar. En dan via wat gesprekken er uiteindelijk aan de slag geraakt.

Met dat soort tussenpartijen zit je inderdaad altijd vast aan de klanten die zij bedienen. En dan is er vaak ook sprake van een flink percentage bovenop je uurtarief. Natuurlijk is dat niet perse jouw probleem, maar van bijvoorbeeld Huxley weet ik dat het wel eens om 25e per uur kan gaan, en dan wordt je als ZZPer snel duurder dan een gedetacheerde, dus dat drukt je prijs. Neemt niet weg dat er wel een hoop dergelijke recruiters actief zijn; krijg er meerdere per week, voor ZZP opdrachten.

Je kunt je ook zelf inschrijven bij een paar clubs als Brainnet, die mailen je dan ook aanbod. Da's relatief weinig, maar kan interessant zijn. Moet je wel een KvK nummer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
Hydra schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 12:35:
[...]

Niemand gaat naar Timboektoe verhuizen alleen maar omdat jij daar weinig belasting betaalt. Het is alleen nogal vreemd om hierover een discussie te starten maar dan nieteens het land te willen noemen. We zijn gewoon volwassenen dus het land noemen doet ons niet bepaald direct onze koffers pakken.

Dit wekt alleen maar het vermoeden dat je met een trophy wife in Thailand zit ofzo.
Scherp lol. Hoe heb je dit ooit geraden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
ZaZ schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 12:49:
Als je een beetje naar zijn andere posts in andere topics kijkt komt er steeds zo'n beetje het volgende uit:
In Nederland worden de wat beter opgeleide mensen niet genoeg beloond.
Nederlanders zijn tokkies.
Tijdje in de VS gewoond maar dat was het ook niet helemaal.
Terug naar Nederland, maar toch nog te druk en teveel tokkies.
Werken in Duitsland en Zwitserland

En toen was mijn broodje op en ben ik weer nuttige dingen gaan doen.
gold_dust in "Het freelance ICT-ers discussie topic"
1500 km van München, dan zit je in Roemenië of Litouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Dan denk ik Montenegro of Albanië. Wat is de prijs voor de gelukkige gokker? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 19-09 21:24

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Of jullie plaatsen een plaatje, taggen/DM'en hem, en houden de access logs in de gaten zodat je zijn ip-adres kan achterhalen. Ik weet het lekker al :P. Maar dit lijkt me hoe dan ook niet het topic (of überhaupt het forum) ervoor, dus laten we erover ophouden :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-08 14:24

ZaZ

Tweakers abonnee

Dit komt overeen met de radius

edit:
ik stop

[ Voor 9% gewijzigd door ZaZ op 30-04-2019 13:39 ]

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Nou ja ik heb de baan aangenomen en salaris is wat omhoog gepraat. Wel zes maanden proeftijd 😱

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
alienfruit schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 15:23:
Nou ja ik heb de baan aangenomen en salaris is wat omhoog gepraat. Wel zes maanden proeftijd 😱
WTFBBQ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
Bij mijn "eerste échte" baan had ik ook 6 maanden proeftijd. Oftewel, 6 maanden via de recruiter en daarna een jaarcontract. Dus "proeftijd", maar het komt ook in NL voor dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Well, een maand opzegtermijn in de proeftijd het dus of een opzegtermijn bij drie maanden proeftijd of een maand bij zes 🤷‍♂️ De bijdrage voor abonnement op de sportschool loop mis in de proeftijd. Maar goed ik heb alleen het zwemabonnement :)

[ Voor 30% gewijzigd door alienfruit op 30-04-2019 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
alienfruit schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 16:03:
Well, een maand opzegtermijn in de proeftijd het dus of een opzegtermijn bij drie maanden proeftijd of een maand bij zes 🤷‍♂️ De bijdrage voor abonnement op de sportschool loop mis in de proeftijd. Maar goed ik heb alleen het zwemabonnement :)
Dat soort perks kan ik ook zelf wel betalen :(

"Ja we betalen 'markt-conform' maar je krijgt wel een fitness abo t.w.v. 50e per maand". }:|

Sorry. Pet peeve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:19

orf

Hydra schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 16:22:
[...]

"Ja we betalen 'markt-conform' maar je krijgt wel een fitness abo t.w.v. 50e per maand". }:|

Sorry. Pet peeve.
Maar je krijgt ook pizza sessies. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
orf schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 16:24:
Maar je krijgt ook pizza sessies. }:O
Ik doe niet aan pizza sessies. Moet nodig afvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
Hydra schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 16:28:
[...]

Ik doe niet aan pizza sessies. Moet nodig afvallen.
Lease-fiets oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Hydra schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 16:22:
[...]

Sorry. Pet peeve.
Een abo van 50 euro via de zaak is belastingtechnisch een stuk interessanter dan 50 euro extra loon. Het is gewoon een verkapte korting van jouw loon.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
DevWouter schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 16:41:
[...]

Een abo van 50 euro via de zaak is belastingtechnisch een stuk interessanter dan 50 euro extra loon. Het is gewoon een verkapte korting van jouw loon.
Belastingtechnisch wel, qua pensioenopbouw dan weer niet. Het is dan ook een afweging: nu iets meer te besteden; of later.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dev10
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 19:18
Een leverancier van ons heeft een nieuwe dienst aangekondigd. ETA: na de Brexit.

Dat ga ik vanaf nu bij iedere vraag over een datum, waar ik niet direct een antwoord op heb, ook roepen. 'Wanneer is dat klaar?' 'Na de Brexit!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
DevWouter schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 16:41:
Van een fitnessabbo kan ik geen hypotheek krijgen. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Merethil
Hydra schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 17:48:
[...]

Van een fitnessabbo kan ik geen hypotheek krijgen. ;)
Je kunt altijd nog in Drenthe gaan wonen voor een 5-cijferig netto maandloon :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
ThomasG schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 16:50:
[...]
Belastingtechnisch wel, qua pensioenopbouw dan weer niet. Het is dan ook een afweging: nu iets meer te besteden; of later.
Secundaire arbeidsvoorwaarden heb je amper recht op, kunnen ze dus zo versoberen of afschaffen. Primaire voorwaarden kunnen niet eenzijdig gewijzigd worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
GrooV schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 21:50:
[...]

Secundaire arbeidsvoorwaarden heb je amper recht op, kunnen ze dus zo versoberen of afschaffen. Primaire voorwaarden kunnen niet eenzijdig gewijzigd worden
Constructies als een lease-auto van de zaak, of fitnessabonnement op kosten van de zaak, etc. klinken misschien leuk, maar het heeft een aantal gevolgen. Het telt niet mee als loon. Hierdoor krijg je minder vakantiegeld, kun je minder pensioenopbouwen, en de maximalehypotheek die je kunt krijgen ligt lager. Afhankelijk van het bedrag kan het dus beter zijn om het maar gewoon uit te laten keren als salaris, in plaats van het als een "gratis" iets te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20:31
ThomasG schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 22:16:
[...]
Constructies als een lease-auto van de zaak, of fitnessabonnement op kosten van de zaak, etc. klinken misschien leuk, maar het heeft een aantal gevolgen. Het telt niet mee als loon. Hierdoor krijg je minder vakantiegeld, kun je minder pensioenopbouwen, en de maximalehypotheek die je kunt krijgen ligt lager. Afhankelijk van het bedrag kan het dus beter zijn om het maar gewoon uit te laten keren als salaris, in plaats van het als een "gratis" iets te nemen.
Je krijgt er niet minder vakantiegeld van, je krijgt alleen ook niet meer vakantiegeld en pensioensopbouw.

Een lease auto is ook op vele andere onderdelen weer voordeliger dan puur je bijtelling aan loon krijgen en daar zelf een auto voor aanschaffen.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Het is nog altijd beter dan een uitbetaling in ⭐ ⭐ ⭐ exposure ⭐ ⭐ ⭐.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Zo hebben wij bij onze vorige werkgever in plaatst van een salarisverhoging 6 extra vakantiedagen per jaar gekregen. Dit in verband met de slechte financiële resultaten.

Daar was ik, om eerdergenoemde redenen, ook niet blij mee. Daarnaast is het vanuit de werkgever het ene gat vullen met het andere...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Matis schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 06:11:
Zo hebben wij bij onze vorige werkgever in plaatst van een salarisverhoging 6 extra vakantiedagen per jaar gekregen. Dit in verband met de slechte financiële resultaten.

Daar was ik, om eerdergenoemde redenen, ook niet blij mee. Daarnaast is het vanuit de werkgever het ene gat vullen met het andere...
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:17
Merethil schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 18:25:
[...]

Je kunt altijd nog in Drenthe gaan wonen voor een 5-cijferig netto maandloon :+
Ik heb ook wel een 5 cijferige netto maandloon. Alleen dan wel beetje veel cijfers na de komma O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Mugwump schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 22:31:
[...]

Je krijgt er niet minder vakantiegeld van, je krijgt alleen ook niet meer vakantiegeld en pensioensopbouw.

Een lease auto is ook op vele andere onderdelen weer voordeliger dan puur je bijtelling aan loon krijgen en daar zelf een auto voor aanschaffen.
Jawel. Het ligt er aan of je werkgever meer vakantiegeld geeft dan wettelijk verplicht is, want in dat geval maakt het inderdaad niet uit. Echter, 50 euro bruto per maand extra betekend dus wettelijk recht op meer vakantiegeld. Hoe groot de fiscaalvriendelijke pensioenruimte is hangt ook weer af van je brutoloon; een hoger bruto loon betekent dus dat je meer fiscaalvriendelijk pensioen op kunt bouwen.

Het hangt er natuurlijk vanaf hoe hoog de bedragen zijn relatief aan je salaris. Hoe lager je loon hoe meer profijt je hebt van een hoger brutu loon (tenzij je een minimum hebt daardoor toeslagen misloopt). Vooral als je een huis wilt kopen. Als je een vrij hoog salaris hebt, heb je meer profijt van de extra's die niet tot loon berekend worden, omdat je dan minder belastingen e.d. betaald. Wat voor bepaalde bedragen een omslag punt is, is vast wel uit te rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ryur schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 08:29:
Ik heb ook wel een 5 cijferige netto maandloon. Alleen dan wel beetje veel cijfers na de komma O-)
Zonder valuta is het natuurlijk ook nietszeggend. Als ik het terugreken naar Zimbabwaanse Dollars, ben ik gazzilionaire :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV

Dan is jouw dagelijkse toegevoegde waarde wel erg weinig volgens jouw baas als 6 vrije dagen goedkoper is dan 200 euro per maand erbij

6 extra vrije dagen zou een detacheerder die mensen weg zet a 100 euro per uur al 4800 per persoon aan omzet kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra

Dat soort dingen zijn voor mij een duidelijk signaal om m'n CV eens op te poetsen en rond te gaan kijken. Op de lange termijn is werken voor een bedrijf in geldnood altijd slecht voor je. Je salarisontwikkeling blijft after, geen geld voor trainingen/conferenties, geen geld voor uitjes, kutsfeer, etc.
GrooV schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:43:
Dan is jouw dagelijkse toegevoegde waarde wel erg weinig volgens jouw baas als 6 vrije dagen goedkoper is dan 200 euro per maand erbij
Daar gaat 't niet om. Als een bedrijf in dergelijke problemen komt hebben ze vaak harde targets wat betreft personeelskosten e.d. Die mogen dan in ieder geval niet omhoog. Dus dan is de enige manier om de mensen die je wil houden te behouden ze dan maar 'perks' geven die op papier niks kosten. In de praktijk kost het natuurlijk productiviteit, en dat weet z'n manager ook wel, maar dat wordt niet gemeten.

[ Voor 31% gewijzigd door Hydra op 01-05-2019 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

@GrooV en @Hydra, zoals ik al schreef: Bij mijn vorige werkgever ;)

Ondertussen ben ik al weer bijna een jaar werkzaam bij een andere werkgever die me een stuk beter beloont, zowel in primaire als secundaire arbeidsvoorwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Matis schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:29:
@GrooV en @Hydra, zoals ik al schreef: Bij mijn vorige werkgever ;)
Die had ik niet gemist hoor. Bedoelde 't vooral als; volkomen terecht dat je daar weg bent :) (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
ThomasG schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:26:
[...]
Jawel. Het ligt er aan of je werkgever meer vakantiegeld geeft dan wettelijk verplicht is, want in dat geval maakt het inderdaad niet uit. Echter, 50 euro bruto per maand extra betekend dus wettelijk recht op meer vakantiegeld. Hoe groot de fiscaalvriendelijke pensioenruimte is hangt ook weer af van je brutoloon; een hoger bruto loon betekent dus dat je meer fiscaalvriendelijk pensioen op kunt bouwen.

Het hangt er natuurlijk vanaf hoe hoog de bedragen zijn relatief aan je salaris. Hoe lager je loon hoe meer profijt je hebt van een hoger brutu loon (tenzij je een minimum hebt daardoor toeslagen misloopt). Vooral als je een huis wilt kopen. Als je een vrij hoog salaris hebt, heb je meer profijt van de extra's die niet tot loon berekend worden, omdat je dan minder belastingen e.d. betaald. Wat voor bepaalde bedragen een omslag punt is, is vast wel uit te rekenen.
Je gaat er dan vanuit dat het alternatief voor dergelijke vergoeding een verhoging van je primaire beloning is.
Nou ben ik geen fiscaal expert, maar of je nou 4000 euro salaris krijgt en een fitnessvergoeding of gewoon 4000 salaris maakt voor je vakantiegeld niets uit.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Mugwump schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:04:
[...]

Je gaat er dan vanuit dat het alternatief voor dergelijke vergoeding een verhoging van je primaire beloning is.
Nou ben ik geen fiscaal expert, maar of je nou 4000 euro salaris krijgt en een fitnessvergoeding of gewoon 4000 salaris maakt voor je vakantiegeld niets uit.
In zo'n geval niet nee. Maar tenzij je bij een grote logge en vastgeroeste organisatie werkt is er vaak wel te onderhandelen dat je in plaats van zo'n extra die je misschien toch nooit gebruikt een hoger salaris krijg; wellicht niet exact het zelfde bedrag, maar wel iets dat in de buurt ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Mugwump schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:04:
Punt is het verschil tussen 4000 salaris en 50e fitnessvergoeding versus 4050 salaris natuurlijk. Daarbij; de reden dat ik dit meldde was omdat dit soort bedrijven vaak schermen met 4000e + 50e fitness vergoeding terwijl andere bedrijven voor dezelfde functie gewoon 4500e betalen.

"Maar we hebben een tafelvoetbaltafel!"

Stort in de schacht met je tafelvoetbaltafel.

[ Voor 22% gewijzigd door Hydra op 01-05-2019 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Hydra schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:40:
[...]

Punt is het verschil tussen 4000 salaris en 50e fitnessvergoeding versus 4050 salaris natuurlijk. Daarbij; de reden dat ik dit meldde was omdat dit soort bedrijven vaak schermen met 4000e + 50e fitness vergoeding terwijl andere bedrijven voor dezelfde functie gewoon 4500e betalen.

"Maar we hebben een tafelvoetbaltafel!"

Stort in de schacht met je tafelvoetbaltafel.
Ik snap dat sommige dingen vooral een creatieve manier zijn om arbeidsvoorwaarden gunstiger te laten zijn dan ze lijken, maar dat was het punt niet. Ik heb bovendien een hekel aan werkgevers die zich al te veel met mijn privéleven denken te moeten bemoeien door me een fitnessabonnement aan te smeren met de verwachting dat ik daar gebruik van ga maken. Lazer op met je fitness. :P

Het punt is dat sec genomen secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een sportvergoeding geen effect hebben op zaken als vakantiegeld, enkel wanneer het alternatief meer primaire beloning zou zijn. Bij zaken als een lease auto ligt dat natuurlijk wel op veel fronten wat anders. Bruto bijtelling versus netto uitgaven voor eigen vervoer maken dat zaken wel gunstiger uit kunnen pakken dan een vergelijkbare verloning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Mugwump schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 13:33:
Het punt is dat sec genomen secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een sportvergoeding geen effect hebben op zaken als vakantiegeld
Ja maar dat was helemaal het punt niet. En dat betwist ook helemaal niemand. Dus snap ik niet zo goed wat het punt is dat je wil maken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Hydra schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 13:42:
[...]

Ja maar dat was helemaal het punt niet. En dat betwist ook helemaal niemand. Dus snap ik niet zo goed wat het punt is dat je wil maken? :)
Het was wel degelijk hetgeen Thomas stelde:
Het telt niet mee als loon. Hierdoor krijg je minder vakantiegeld, kun je minder pensioenopbouwen, en de maximalehypotheek die je kunt krijgen ligt lager.
Nergens in zijn post rept hij over 'indien je het bedrag verloont krijgt'. Dat het in eerdere posts over directe verloning van secundaire arbeidsvoorwaarden gaat is daarbij niet direct relevant. Thomas trekt het namelijk veel breder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Mugwump schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 13:47:
Nergens in zijn post rept hij over 'indien je het bedrag verloont krijgt'. Dat het in eerdere posts over directe verloning van secundaire arbeidsvoorwaarden gaat is daarbij niet direct relevant. Thomas trekt het namelijk veel breder.
Nou volgens mij is dat prima tussen de regels door te lezen dat 'ie dat bedoelt. In ieder geval is dat hoe ik het interpreteer, omdat het voortborduurt op wat er eerder gezegd is. Da's meestal hoe gesprekken werken natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Hydra schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 13:54:
[...]

Nou volgens mij is dat prima tussen de regels door te lezen dat 'ie dat bedoelt. In ieder geval is dat hoe ik het interpreteer, omdat het voortborduurt op wat er eerder gezegd is. Da's meestal hoe gesprekken werken natuurlijk :)
Door er zaken als een leaseregeling bij te slepen trek je de discussie toch wel weg bij het originele punt hoor. Maar goed, verder vrij zinloze discussie.

[ Voor 4% gewijzigd door Mugwump op 01-05-2019 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
ThomasG schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 16:50:
[...]
Dit argument hoor ik wel vaker. Maar hoe groot is het effect van 50 euro nou precies op je pensioensopbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Mugwump schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 14:10:
Door er zaken als een leaseregeling bij te slepen trek je de discussie toch wel weg bij het originele punt hoor. Maar goed, verder vrij zinloze discussie.
Dat sowieso! Als die 50e het verschil gaat maken in een hypotheek zit je misschien sowieso wel wat te hoog ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
armageddon_2k1 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 14:40:
[...]

Dit argument hoor ik wel vaker. Maar hoe groot is het effect van 50 euro nou precies op je pensioensopbouw?
Hydra schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 14:58:
[...]

Dat sowieso! Als die 50e het verschil gaat maken in een hypotheek zit je misschien sowieso wel wat te hoog ;)
De 50 euro is natuurlijk slechts een voorbeeld omdat het hier werd aangehaald. Als je het hebt over grotere bedragen, zoals de 6 vakantiedagen ipv 200 euro brutto per maand, ga je dat merken. Als je een aantal "extra-tjes" bij elkaar optelt, tikt het aardig aan.

[ Voor 5% gewijzigd door ThomasG op 01-05-2019 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
Dat is ook een van de redenen waarom ik voor mezelf ben begonnen. Ik bepaald zelf wel waar mijn euro's heen gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:25
Hydra schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 14:58:
[...]
Een collega liep anders wel te klagen dat het hem geld kostte, omdat zijn werkgever niet volgens "het boekje" een loonsverklaring afgaf. (dat klopt ook niet btw)
Nu loopt ie te klagen over de voorlopige heffing die hij heeft gekregen voor zijn spaargeld :D

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Elke Nederlander of developer klaagt graag. En ik dus dubbel zo graag. ;)

Met een hypotheekaanvraag moet je al genoeg regelen; als je werkgever dan niet eens 1 gestandardiseerd A4tje fatsoenlijk in kan invullen mag je best ff klagen. O-)

#firstworldproblems

{signature}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
GrooV schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 18:12:
Dat is ook een van de redenen waarom ik voor mezelf ben begonnen. Ik bepaald zelf wel waar mijn euro's heen gaan
Idd. Heb het hierover wel eens met ex-collega's (detacheringsclub) gehad tijdens een bedrijfsfeestje. "Wat fijn dat het bedrijf zulke leuke feestjes voor ons organiseert!" Ja hallo, waar denk je dat dat van betaald wordt. Sigaar uit eigen doos :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
  • Laatst online: 14-04 17:14
GrooV schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:43:
[...]

6 extra vrije dagen zou een detacheerder die mensen weg zet a 100 euro per uur al 4800 per persoon aan omzet kosten.
4800 omzet per jaar is dus 400 per maand. En die 100 euro/u is voor detachering ook nog wel fors.
200 bruto kost werkgever zo'n 250-300, dus valt allemaal wel iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Hydra schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 23:47:
[...]

Idd. Heb het hierover wel eens met ex-collega's (detacheringsclub) gehad tijdens een bedrijfsfeestje. "Wat fijn dat het bedrijf zulke leuke feestjes voor ons organiseert!" Ja hallo, waar denk je dat dat van betaald wordt. Sigaar uit eigen doos :D
Het zijn natuurlijk ook collega's die hun best doen en er tijd en energie insteken om er een leuk feest van te maken. En ik blijf erbij dat denken dat alle beloningen in natura ook automatisch in hun monetaire equivalent bij je salaris opgeteld zouden kunnen wordenveel te kort door de bocht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Mugwump schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:15:
Het zijn natuurlijk ook collega's die hun best doen en er tijd en energie insteken om er een leuk feest van te maken.
Die volg ik niet helemaal. Dat zijn collega's wiens werk het o.a. is dat soort dingen te organiseren. Overigens werd een groot deel van de organisatie gewoon uitbesteed hoor; daar heb je bedrijfjes voor.
En ik blijf erbij dat denken dat alle beloningen in natura ook automatisch in hun monetaire equivalent bij je salaris opgeteld zouden kunnen wordenveel te kort door de bocht is.
Punt is vooral dat er in de detachering een enorm gat zit tussen je uurtarief en wat je uiteindelijk aan loon krijgt. Daarvan wordt 't pand betaalt, trainingen, feestjes, de auto van je manager, alle werknemers die geen geld opbrengen, etc.

Die feestjes zijn top en heel gezellig, maar het is en blijft een sigaar uit eigen doos. Die trainingen net zo goed. Al dat geld komt uit het verschil tussen wat een klant jouw expertise waard vindt, en wat een werkgever daar uiteindelijk van aan jou overmaakt. Dergelijke feestjes wordt vaak mee geschermd als secundaire arbeidsvoorwaarde, maar da's natuurlijk gewoon onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Hydra schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:37:
[...]

Die volg ik niet helemaal. Dat zijn collega's wiens werk het o.a. is dat soort dingen te organiseren. Overigens werd een groot deel van de organisatie gewoon uitbesteed hoor; daar heb je bedrijfjes voor.

[...]

Punt is vooral dat er in de detachering een enorm gat zit tussen je uurtarief en wat je uiteindelijk aan loon krijgt. Daarvan wordt 't pand betaalt, trainingen, feestjes, de auto van je manager, alle werknemers die geen geld opbrengen, etc.

Die feestjes zijn top en heel gezellig, maar het is en blijft een sigaar uit eigen doos. Die trainingen net zo goed. Al dat geld komt uit het verschil tussen wat een klant jouw expertise waard vindt, en wat een werkgever daar uiteindelijk van aan jou overmaakt. Dergelijke feestjes wordt vaak mee geschermd als secundaire arbeidsvoorwaarde, maar da's natuurlijk gewoon onzin.
Ik geloof niet dat er een contracten waar de secondaire arbeidsvoorwaarden feestjes beschrijven :+

Volgens mij onderschat je toch echt hoeveel werk het kan zijn om een feestje te organiseren. Een directe collega van mij nam deel aan het feestcomité en het was opvallende hoeveel zaken er buiten kantoortijd geregeld moesten worden (ook als je derden inschakelt).

Bovendien zijn feestjes ook nuttig.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
DevWouter schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 15:57:
Volgens mij onderschat je toch echt hoeveel werk het kan zijn om een feestje te organiseren. Een directe collega van mij nam deel aan het feestcomité en het was opvallende hoeveel zaken er buiten kantoortijd geregeld moesten worden (ook als je derden inschakelt).
Tja, dat moeten die mensen zelf weten, als ze buiten werktijd zich daar bezig mee houden, maar het is gewoon werk en als dat niet binnen de dag past, is dat iets tussen die persoon en zijn werkgever. Ik vind het nogal kort door de bocht om aan te nemen dat dit voor alle werkgevers zo geldt; dat klinkt eerder als slecht werkgeverschap als je mensen dit soort taken in hun eigen tijd laat doen.
Bovendien zijn feestjes ook nuttig.
Tuurlijk, dat betwist ik niet. Hardstikke leuk ook. Het is ook nuttig voor een werkgever dat mensen elkaar beter leren kennen. Reden te meer dat het eigenlijk krom is dat het geld hiervoor bij een detacheerder komt uit 't gat tussen tarief en salaris.

Begrijp me niet verkeerd; ik heb de afgelopen 5 jaar ook met heel veel plezier bij een detacheerder gewerkt en zou het zo opnieuw doen. Maar je gooit er als dev een hoop geld mee weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
  • Laatst online: 14-04 17:14
Hydra schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 16:19:
Reden te meer dat het eigenlijk krom is dat het geld hiervoor bij een detacheerder komt uit 't gat tussen tarief en salaris.
Even benieuwd: waaruit zou het anders betaald moeten worden?

Vergeet ook niet dat veel gedetacheerden helemaal niet 'in staat' zijn om hun eigen opdrachten te regelen en de rest daar bij ZZP-en hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
BertS schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 18:48:
Vergeet ook niet dat veel gedetacheerden helemaal niet 'in staat' zijn om hun eigen opdrachten te regelen en de rest daar bij ZZP-en hoort.
Ik zeg toch ook niet dat iemand moet ZZPen? Punt is puur dat ik het grappig/bijzonder vind dat mensen zich niet realiseren dat dat geld uit dat 'gat' komt. Natuurlijk is er voor een detacheerder geen andere optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Hydra schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 22:49:
[...]

Ik zeg toch ook niet dat iemand moet ZZPen? Punt is puur dat ik het grappig/bijzonder vind dat mensen zich niet realiseren dat dat geld uit dat 'gat' komt. Natuurlijk is er voor een detacheerder geen andere optie.
Mja ik vind jouw insteek wel erg rooskleurig m.b.t. freelance bijvoorbeeld. Er zitten nog zoveel haken en ogen aan, iets wat je via detachering of whatever dienstverband niet hebt.

Zo'n feestje vind ik ook geen sigaar uit eigen doos. Dat is gewoon extra "ruimte" die een bedrijf heeft en dat ook deels deelt met zijn medewerkers. Prima dat het misschien niet veel is en dat je misschien liever een bonus ziet maar toch.

Voor mij is een sigaar uit eigen doos een potentieel jaarlijks etentje afhankelijk van de winst waarbij iedereen voor het minimum loon werkt en sowieso geen boeiende secundaire arbeidsvoorwaarden krijgt. Als jij prima wordt betaald en hier en daar ook mag mee profiteren (13e maand, bonus, etc.) dan zou ik een feest niet zo benoemen :) Mja potato potato (doe de intonatie maar in je hoofd :+ )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Gloeiende shit argh!

2 uur lang, 2 uur lang kreeg ik't niet voor elkaar om m'n sourcefiles te verwijderen....
code:
1
tar.close()

Yep, vegreten de tar af te sluiten. Nothing to see here, move along!

:F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Firesphere schreef op maandag 6 mei 2019 @ 09:37:
Gloeiende shit argh!

2 uur lang, 2 uur lang kreeg ik't niet voor elkaar om m'n sourcefiles te verwijderen....
code:
1
tar.close()

Yep, vegreten de tar af te sluiten. Nothing to see here, move along!

:F
Dit soort dingen zijn dus de reden waarom C++ RAII heeft, en Java en C# try/using-resource statements hebben :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
ThomasG schreef op maandag 6 mei 2019 @ 10:01:
[...]
Dit soort dingen zijn dus de reden waarom C++ RAII heeft, en Java en C# try/using-resource statements hebben :9
Ik heb een collega die gewoon nog stug blijft vasthouden aan finally / if not null / close, maar die man blijft ook echt vasthouden aan alles wat ie 20 jaar geleden deed. :')
Hoe je als developer categorisch kunt weigeren te vernieuwen is me sowieso een raadsel, volgens mij zou dat juist de kern van je werk moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Mugwump schreef op maandag 6 mei 2019 @ 10:10:
[...]

Ik heb een collega die gewoon nog stug blijft vasthouden aan finally / if not null / close, maar die man blijft ook echt vasthouden aan alles wat ie 20 jaar geleden deed. :')
In tegenstelling tot? Using? Is natuurlijk ook onder water een try/finally :P
Hoe je als developer categorisch kunt weigeren te vernieuwen is me sowieso een raadsel, volgens mij zou dat juist de kern van je werk moeten zijn.
Dat zeker. Los daarvan zou ik depressief worden als ik niets meer zou leren. Kan me helemaal niets voorstellen bij het idee om een vak te leren en dat veertig jaar uit te voeren zonder nieuwe onderwerpen, een nieuwe aanpak, een nieuwe zienswijze te leren.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
kenneth schreef op maandag 6 mei 2019 @ 11:04:
[...]
In tegenstelling tot? Using? Is natuurlijk ook onder water een try/finally :P
In dit geval Java, dus try-with-resources. En ja dat is onderwater natuurlijk hetzelfde, maar het is gewoon veel foutgevoeliger. Voor het gros van dat soort language constructs kun je wel je eigen workarounds schrijven als je zou willen, maar bij het gros van de developers mag je toch hopen dat ze het niet in hun hoofd gaan halen zelf iets van low level concurrency control te schrijven, maar gewoon lekker gebruik maken van de high level zaken die de meeste talen bieden.
[...]

Dat zeker. Los daarvan zou ik depressief worden als ik niets meer zou leren. Kan me helemaal niets voorstellen bij het idee om een vak te leren en dat veertig jaar uit te voeren zonder nieuwe onderwerpen, een nieuwe aanpak, een nieuwe zienswijze te leren.
Inderdaad, die constante vernieuwing en ontwikkeling is juist wat software development voor mij leuk maakt. Het ironische is dat wanneer je echt naar de fundamenten in de informatica kijkt er niet eens zo heel veel veranderd is sinds pakweg de jaren '80, maar aan de toegepaste kant des te meer. Dat komt vooral door de ontwikkelingen op hardware gebied en het feit dat we tegenwoordig dankzij het internet in een gedistribueerde wereld leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

ThomasG schreef op maandag 6 mei 2019 @ 10:01:
[...]
Waarom maakt dat iets uit? De gebruikte taal (in dit geval Python3) maakt toch niets uit volgens mij. Ik zou hetzelfde kunnen doen in Java of C++ en een vergelijkbare vergissing maken.

Pagina: 1 ... 25 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.