De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⓬ Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 102 Laatste
Acties:
  • 585.874 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:52
Firesphere schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:54:
[...]

Waarom maakt dat iets uit? De gebruikte taal (in dit geval Python3) maakt toch niets uit volgens mij. Ik zou hetzelfde kunnen doen in Java of C++ en een vergelijkbare vergissing maken.
Op het moment dat je zelf tar.close() moet aanroepen, kan het stukje code om verschillende redenen niet aangeroepen worden. Bijvoorbeeld omdat er een exception optreed, of omdat er een bug zit in de logica en het close stukje niet wordt aangeroepen. Als je voor resources gebruik maakt van language constructurs, zoals RAII in C++, Disposables in C# of AutoClosables in java dan garandeerd de compiler dat de, in dit geval close methode, wordt aan geroepen als de scope van het in dit geval tar object om wat voor reden dan ook wordt verlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19:23
Firesphere schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:54:
[...]

Waarom maakt dat iets uit? De gebruikte taal (in dit geval Python3) maakt toch niets uit volgens mij. Ik zou hetzelfde kunnen doen in Java of C++ en een vergelijkbare vergissing maken.
Het maakt wel degelijk uit. In Python heb je 'with' om te zorgen dat in alle gevallen een resource weer wordt gesloten. Het is inderdaad zo dat Python bijvoorbeeld een file automatisch sluit als het aantal referenties is gedaald naar nul. Het wordt echter problematisch als dat niet gebeurt, omdat er bijvoorbeeld een exception optreedt of omdat je globale verwijzingen naar een file hebt.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

ThomasG schreef op maandag 6 mei 2019 @ 10:01:
[...]
Dit soort dingen zijn dus de reden waarom C++ RAII heeft, en Java en C# try/using-resource statements hebben :9
Sinds wanneer 'heeft' C++ RAII?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
EddoH schreef op maandag 6 mei 2019 @ 22:05:
[...]

Sinds wanneer 'heeft' C++ RAII?
Wat probeer je hiermee te zeggen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:42

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Het is een idiom dus in dat opzicht heeft het het niet, maar het is bedacht door Stroustrup en Koenig tijdens de ontwikkeling van C++. Het sleutelwoord hier is deterministic finalization, dat had C++ al vanaf het begin.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

ThomasG schreef op maandag 6 mei 2019 @ 22:13:
[...]
Wat probeer je hiermee te zeggen? :?
Dat het niet echt een language feature is, maar nog altijd iets wat je als programmeur zelf zult moeten implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

EddoH schreef op maandag 6 mei 2019 @ 22:19:
[...]

Dat het niet echt een language feature is, maar nog altijd iets wat je als programmeur zelf zult moeten implementeren.
Het dwingt het wel af. Je kunt het in C++ simpelweg niet vergeten als je gewoon een lokale variabele van dat type aanmaakt.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

.oisyn schreef op maandag 6 mei 2019 @ 22:45:
[...]

Het dwingt het wel af. Je kunt het in C++ simpelweg niet vergeten als je gewoon een lokale variabele van dat type aanmaakt.
Maar dan heb je het echt alleen over deterministic finalization toch? Je kunt RAII natuurlijk heel makkelijk fout/niet doen zodra je dynamisch gaat alloceren. Of begrijp ik je verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

EddoH schreef op maandag 6 mei 2019 @ 22:54:
[...]

Maar dan heb je het echt alleen over deterministic finalization toch? Je kunt RAII natuurlijk heel makkelijk fout/niet doen zodra je dynamisch gaat alloceren. Of begrijp ik je verkeerd?
Natuurlijk kún je eromheen, maar dat is niet het gebruikelijke pattern. Als jij een file opent middels een std::ofstream, dan declareer je gewoon een lokale variabele van dat type, en doe je niet auto file = new std::ofstream(...)

In het voorbeeld met Python moet je er specifiek aan denken om with te gebruiken, terwijl het zonder ook prima "werkt".

[ Voor 11% gewijzigd door .oisyn op 06-05-2019 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

.oisyn schreef op maandag 6 mei 2019 @ 22:55:
[...]

Natuurlijk kún je eromheen, maar dat is niet het gebruikelijke pattern. Als jij een file opent middels een std::ofstream, dan declareer je gewoon een lokale variabele van dat type, en doe je niet auto file = new std::ofstream(...)

In het voorbeeld met Python moet je er specifiek aan denken om with te gebruiken, terwijl het zonder ook prima "werkt".
Ja op die manier, maar onder 'afdwingen' versta ik dat je er ook niet makkelijk omheen kunt werken. Bij klasse ontwerp en dynamisch alloceren van je members, en dat is gewoon in 99% noodzakelijk ergens in je programma, zul je toch het RAII 'pattern' zelf moeten toepassen en wordt er vrij weinig afgedwongen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

EddoH schreef op maandag 6 mei 2019 @ 23:14:
[...]

Ja op die manier, maar onder 'afdwingen' versta ik dat je er ook niet makkelijk omheen kunt werken. Bij klasse ontwerp en dynamisch alloceren van je members, en dat is gewoon in 99% noodzakelijk ergens in je programma, zul je toch het RAII 'pattern' zelf moeten toepassen en wordt er vrij weinig afgedwongen...
Ik durf de bewering wel aan dat 99,9% van de beginnende programmeurs nooit hoeven new'en en niet met pointers hoeven te werken. Daar heb je zaken als std::unique_pointer voor, waardoor je RAII wederom er gratis bijkrijgt. Dat is het mooie van RAII, als de basis bouwblokken het al goed doen, gaat de rest vanzelf met compositie.

[ Voor 7% gewijzigd door .oisyn op 06-05-2019 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

.oisyn schreef op maandag 6 mei 2019 @ 23:19:
[...]

Ik durf de bewering wel aan dat 99,9% van de beginnende programmeurs nooit hoeven new'en en niet met pointers hoeven te werken. Daar heb je zaken als std::unique_pointer voor, waardoor je RAII wederom er gratis bijkrijgt. Dat is het mooie van RAII, als de basis bouwblokken het al goed doen, gaat de rest vanzelf met compositie.
Je maakt het nu wel heel rooskleurig hoor... :P
RAII is inderdaad prachtig als het goed wordt toegepast, en met de moderne stl is het een feest om mee te werken, maar:

- ik krijg veel 'seniors' al moeilijk aan de smart pointers(die verdienen wat mij betreft de titel senior niet, maar dat is een andere discussie)
- de gemiddelde junior snapt niet altijd wat hij aan het doen is en gebruikt gewoon een stackoverflow snippet met new
- oude codebases
- <insert andere praktische redenen uit de dagelijkse praktijk>

Was het maar zo'n feest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

EddoH schreef op maandag 6 mei 2019 @ 23:32:
[...]

Je maakt het nu wel heel rooskleurig hoor... :P
Helemaal niet, ik zei dat ze het niet hoeven doen, niet dat ze het ook niet deden ;). Ik vind vooral dat jij er zelf nu een compleet andere discussie van maakt; bottom line is dat in het voorbeeld van Firesphere het gewoon automatisch goed was gegaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

.oisyn schreef op maandag 6 mei 2019 @ 23:34:
[...]

Ik vind vooral dat jij er zelf nu een compleet andere discussie van maakt;
Da's waar.
[...]
bottom line is dat in het voorbeeld van Firesphere het gewoon automatisch goed was gegaan. :)
En dat is ook waar.

toch vind ik dat C++ geen RAII afdwingt :+ *runs*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18:53

DevWouter

Creator of Todo2d.com

EddoH schreef op maandag 6 mei 2019 @ 23:42:
*haalt EddoH in*
Klopt en C# dwingt het gebruik van `using` niet af en of eist ook niet dat je `.dispose()` aanroept. In een zekere zin heb ik meer medelijden met ontwikkelaars die nooit zonder GC hebben ontwikkeld.

"Maar de GC roept automatisch de `.dispose()` aan..." :F

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
EddoH schreef op maandag 6 mei 2019 @ 23:42:
[...]

Dat ligt er maar net aan hoe je er naar kijkt. Als een klasse in C++ een destructor implementeerd, dan hoeft er programmeur die deze gebruikt daar verder niets voor te doen (tenzij er questionable dingen gedaan worden). Als iemand in Java een klasse maakt die AutoClosable implementeerd, moet de programmeur die het gebruikt nog steeds in een try-with-resources statement zetten. In Java kun je dat dus vergeten en heb je een resource-leak, in C++ kan dat dus niet vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:44

Firesphere

Yoshis before Hoshis

[...]

Helemaal niet, ik zei dat ze het niet hoeven doen, niet dat ze het ook niet deden ;). Ik vind vooral dat jij er zelf nu een compleet andere discussie van maakt; bottom line is dat in het voorbeeld van Firesphere het gewoon automatisch goed was gegaan. :)
Jaja, je hebt gelijk als ik with had gebruikt vanaf het begin. Maar je weet hoe't gaat met "van PoC naar werkend", de PoC (nou ja, in mijn geval dan) is altijd meer verbose dan het uiteindelijke product.

Ik maakte daar een vergissing in die me een hoop tijd heeft gekost, die ik willens en wetens niet wilde fixen omdat ik de expliciete versie wilde gebruiken.

Alles werkt nu en ik vind Python nog steeds best tof ;)

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

ThomasG schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:00:
[...]
Dat ligt er maar net aan hoe je er naar kijkt. Als een klasse in C++ een destructor implementeerd, dan hoeft er programmeur die deze gebruikt daar verder niets voor te doen (tenzij er questionable dingen gedaan worden). Als iemand in Java een klasse maakt die AutoClosable implementeerd, moet de programmeur die het gebruikt nog steeds in een try-with-resources statement zetten. In Java kun je dat dus vergeten en heb je een resource-leak, in C++ kan dat dus niet vergeten.
Maar het is toch niet gegarandeerd dat die destructor wordt aangeroepen. Als jij een delete vergeet en geen smart pointer gebruikt dan heb je gewoon een leak. Niemand dwingt af dat die destructor ooit gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
EddoH schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:28:
[...]

Maar het is toch niet gegarandeerd dat die destructor wordt aangeroepen. Als jij een delete vergeet en geen smart pointer gebruikt dan heb je gewoon een leak. Niemand dwingt af dat die destructor ooit gebruikt wordt.
En dat zijn dus de questionable dingen die je in 99.9% van de gevallen uberhaupt al niet zou moeten doen. Soms kom je er niet om heen om een raw pointer naar een resource te gebruiken, maar dan kun je gewoon een wrapper class schrijven met een destructor die zorgt dat het wordt opgeruimt. Als je, omwille van het argument, een FILE moet gebruiken kun je dus een FILEGuard oid schrijven met en destructor die fclose aanroept. Sowieso zijn er in moderne C++ erg weinig verdedigbare redenen om een raw-pointer te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

ThomasG schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:49:
[...]
En dat zijn dus de questionable dingen die je in 99.9% van de gevallen uberhaupt al niet zou moeten doen. Soms kom je er niet om heen om een raw pointer naar een resource te gebruiken, maar dan kun je gewoon een wrapper class schrijven met een destructor die zorgt dat het wordt opgeruimt. Als je, omwille van het argument, een FILE moet gebruiken kun je dus een FILEGuard oid schrijven met en destructor die fclose aanroept. Sowieso zijn er in moderne C++ erg weinig verdedigbare redenen om een raw-pointer te gebruiken.
Nee, natuurlijk zou je het niet moeten doen, maar dat is ook direct mijn punt: je moet het helemaal zelf goed toepassen. Er is niets in de taal die dat voor je doet of controleert, smart pointers zijn notabene niet eens onderdeel van de taal zelf maar van een library die je wel of niet kunt gebruiken of een eigen implementatie. Je moet zelf de goeie componenten op de juiste wijze toepassen om optimaal van RAII gebruik te maken. De taal biedt je alleen de mogelijkheid om het te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-09 20:54

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Als je gewoon PHP FPM gebruikt heb je dit issue ook niet. Alle processen worden op een gegeven moment gewoon gekilled. #fixed.

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:26
EddoH schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:18:
De taal biedt je alleen de mogelijkheid om het te doen.
Alles mag, niets moet. Wat is C++ mooi he?

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

farlane schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 22:26:
[...]

Alles mag, niets moet. Wat is C++ mooi he?
Was m'n vriendin maar wat meer als C++...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter
  • Laatst online: 18:53

DevWouter

Creator of Todo2d.com

EddoH schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 07:04:
[...]

Was m'n vriendin maar wat meer als C++...
Ik hoop het niet voor je. In C++ kan een friend bij jouw private parts. :+

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

DevWouter schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:15:
[...]

Zolang ik die friend ben lijkt dat mij alleen maar een voordeel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:28
DevWouter schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:15:
[...]

EddoH schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:28:
[...]

Zolang ik die friend ben lijkt dat mij alleen maar een voordeel ;)
_/-\o_ _/-\o_
Dank je! Nu mag ik mijn beeldscherm schoonmaken omdat ik mijn koffie niet binnen kon houden van het lachen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

@Ryur graag gedaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

With friends like these.......

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:44

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Who needs private parts?

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ThomasG
Daar heb je natuurlijk geen friend voor nodig. Dat kan in elke OOP taal :+
Computer science class, nerd grabs the breasts of the attractive girl next to him. "Hey, these are private!" - "but we're in the same class!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Damn, die is slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:37
GitHub Package Registry (source):

Afbeeldingslocatie: https://github.blog/wp-content/uploads/2019/05/packages-terminal.png?w=800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
School van jongste nazaat gaat Google G Suite for education gebruiken

Blijkbaar gaan wij daar ook automatisch mee akkoord.

Kweenie .... :/

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:33

Crazy D

I think we should take a look.

farlane schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 22:57:

Krijg je straks automatisch bijscholingsboeken op bol.com te zien als de juf registreert dat de kleine wat achterloopt met een vak :+

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Crazy D schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 09:21:
[...]

Krijg je straks automatisch bijscholingsboeken op bol.com te zien als de juf registreert dat de kleine wat achterloopt met een vak :+
Every (g)Cloud has a silver lining. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Wat mij de laatste tijd bezig houdt is het volgende: bij (bijna) alle bedrijven waar ik tot nu als ontwikkelaar heb gewerkt ben ik na een paar weken(!) tot anderhalf jaar weer vertrokken omdat ik ontevreden was over de code base en de teams van vaak scheikundigen en natuurkundigen etc. die niet erg succesvol software proberen te ontwikkelen.

Dan zie ik jaren later die vacatures, bij al die bedrijven tot nu toe, voor mijn eigen baan (weer) open staan. Mijn opvolgers denken er blijkbaar net zo over en gaan ook weer weg. En bedrijven maar blijven volhouden dat ze geen ontwikkelaars kunnen vinden.

Eigenlijk zou je zoiets als een coding test voor bedrijven moeten invoeren: laat eerst maar eens zien wat je kan. Maar daar gaat natuurlijk geen bedrijf akkoord mee, zelf doe ik ook geen coding tests dus dat snap ik ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
gold_dust schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 11:46:
Wat mij de laatste tijd bezig houdt is het volgende: bij (bijna) alle bedrijven waar ik tot nu als ontwikkelaar heb gewerkt ben ik na een paar weken(!) tot anderhalf jaar weer vertrokken omdat ik ontevreden was over de code base en de teams van vaak scheikundigen en natuurkundigen etc. die niet erg succesvol software proberen te ontwikkelen.
Waarom solliciteer je bij bedrijven die geen software bedrijven zijn? Bij de bedrijven die jij beschrijft is software maken geen doel, maar een tool om iets anders mee te bereiken, get shit done zeg maar. Het is logisch dat het niet dezelfde aandacht krijgt als bij een bedrijf dat software maakt om z'n geld mee te verdienen.

Een metselaar kan vaak ook wel timmeren, maar niet zo goed als een timmerman.

[ Voor 4% gewijzigd door farlane op 11-05-2019 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
gold_dust schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 11:46:

Dan zie ik jaren later die vacatures, bij al die bedrijven tot nu toe, voor mijn eigen baan (weer) open staan. Mijn opvolgers denken er blijkbaar net zo over en gaan ook weer weg. En bedrijven maar blijven volhouden dat ze geen ontwikkelaars kunnen vinden.

Eigenlijk zou je zoiets als een coding test voor bedrijven moeten invoeren: laat eerst maar eens zien wat je kan. Maar daar gaat natuurlijk geen bedrijf akkoord mee, zelf doe ik ook geen coding tests dus dat snap ik ook wel.
Er zijn allereerst helaas echt enorm veel beroerde developers die of gewoon niet in staat zijn om een kwalitatief goede codebase te creëeren of het gewoon vertikken. Daarnaast is er ook vaak druk qua tijd of geld of bestaat in ieder geval die perceptie bij ontwikkelaars.

Als ik naar mijn huidige werkgever kijkt, dan is het pure softwaredevelopmentteam een man of 7. Daarmee werken we (naast detachering) aan twee vergelijkbare grote systemen. Naast mij is er één andere ontwikkelaar die echt geïnteresseerd is in zaken als softwarekwaliteit en -architectuur. Dan hebben we er nog één die enkel probeert alles zo snel mogelijk werkend te krijgen zonder enige vorm van vernieuwing, ééntje die als werkwijze een beetje copy / paste en trail and error heeft en nog wat nieuwe mensen waar ik nog geen helder beeld bij heb.
Mijn goede collega is min of meer de lead voor het ene systeem en in die codebase komt ook echt geen letter code zonder zijn expliciete goedkeuring. Die is dus prima onderhouden volgens DDD principes, goed doordachte architectuurkeuzes en ga zo maar door.

Ik ben na een tijdje gedetacheerd te zijn op het andere project bijgeschakeld om enige kwaliteit te borgen en ik word echt heel droevig van wat ik aantref.
Zo had knip-en-plakcollega een basis gelegd voor een nieuwe API. Ik was allereerst al een half uur bezig met het opschonen van de maven dependencies omdat gewoon blind alles uit een ander project was meegeplakt. Over de API structuur was ook op geen enkele wijze nagedacht waardoor er eigenlijk al gelijk performance issues optreden. De API staat echter vast, want de client is al gebouwd. Ook worden er veel zaken gewoon als strings aan de API doorgegeven, waarbij er dan allerlei verborgen betekenis in de waarden zit die geparsed moet gaan worden. Op mijn vraag waar ik daar documentatie kon vinden was het antwoord: 'ja we moeten maar even kijken wat de client precies gaat doorsturen'.

Daarna mocht ik 'als het maar werkt'-collega even helpen. Die had een soort van batchverwerking gebouwd die werd gestart door middel van een CSV upload. Daar zat best heel veel business logica in, maar zoals gewoonlijk echt nul unit tests. Alle logica was ook gewoon in de controller gepropt en verder waren er een paar losse data objectjes. Ondanks het feit dat maven de gewenste build tool is, had meneer gewoon weer Ant gebruikt, want dat was 'makkelijker' (lees: hij had een project bij de hand waar hij even van kon knippen en plakken).

Dat dit relatief losstaande nieuwe onderdelen zijn waarbij je juist alle ruimte hebt om kwaliteit te borgen maakt het nog het meest frustrerend. Dat de kern van de codebase een monoliet met een berg technical debt hoger dan de Mount Everest is heeft op zich redelijk verklaarbare oorzaken, maar als je na tien jaar nog steeds niets geleerd hebt en dat ook toepast, dan vraag ik me af waarom je nog developer bent.

Maar goed, het is weekend. :P

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
Mugwump schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 12:19:
[...]
Mijn goede collega is min of meer de lead voor het ene systeem en in die codebase komt ook echt geen letter code zonder zijn expliciete goedkeuring.
Klinkt als een eng persoon tbh. Het zou misschien beter zijn om te zorgen dat het niveau van het team opgekrikt wordt.....

[ Voor 13% gewijzigd door farlane op 11-05-2019 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:51

Koenvh

Hier tekenen: ______

farlane schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 22:57:

Nou ja, ik kan me voorstellen dat het voor scholen wel een uitkomst is. Mail geregeld, samenwerken via Drive en Classroom, en dat allemaal voor €0,-. Microsoft doet hetzelfde met Office 365 Education... Ja, het is belangrijk om jong te beginnen met klanten winnen :+

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
farlane schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 16:40:
[...]

Klinkt als een eng persoon tbh. Het zou misschien beter zijn om te zorgen dat het niveau van het team opgekrikt wordt.....
Oh nee hoor, valt prima mee te werken. Dat weigeren gaat namelijk ook gepaard met constructieve feedback. In teams waarin ik heb gezeten is het ook vrij normaal om pull / merge requests niet te accepteren als ze niet aan de kwaliteitseisen voldoen.
Dat is ook de enige wijze waarop je een codebase onderhoudbaar houdt op de langere termijn.

Het is ook niet alsof er in de loop der jaren geen pogingen gedaan zijn om het niveau van de twee probleemgevallen op te krikken. De één weigert categorisch om ook maar iets aan kennisverdieping / -verbreding, de ander weigert eigenlijk ondanks jarenlange aansporing bijvoorbeeld de basale Javacertificeringen te doen. Doorgaans ben ik geen fan van certificeringen, maar als je zo weinig begrijpt van de fundamenten van Java, dan zijn die bijzonder nuttig.
Als het afgedwongen wordt, dan worden er schoorvoetend wel wat unit testen geschreven en dergelijke, maar als er niemand bovenop zit, dan is het gewoon weer lekker klooien tot het werkt. Niet voor niets wordt in dat team pakweg 50% van het sprintwerk gespendeerd aan bugfixes / pleisters plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
Mugwump schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 16:52:
[...]
Oh nee hoor, valt prima mee te werken. Dat weigeren gaat namelijk ook gepaard met constructieve feedback. In teams waarin ik heb gezeten is het ook vrij normaal om pull / merge requests niet te accepteren als ze niet aan de kwaliteitseisen voldoen.
OK, pull requests zijn een "common good" in de meeste teams denk ik. Je verwoording leek een wat dictatoriaal persoon te schetsen.
Dat is ook de enige wijze waarop je een codebase onderhoudbaar houdt op de langere termijn.
Nah, als iedereen in je team een vakman is is dat niet perse nodig. Aan de andere kant, die vakmensen zullen misschien wel vaak op peer review aandringen ook als het hun eigen werk betreft.
Het is ook niet alsof er in de loop der jaren geen pogingen gedaan zijn om het niveau van de twee probleemgevallen op te krikken. De één weigert categorisch om ook maar iets aan kennisverdieping / -verbreding, de ander weigert eigenlijk ondanks jarenlange aansporing bijvoorbeeld de basale Javacertificeringen te doen.
Met wat certificaten ga je de root cause van dat probleem echt niet oplossen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
Koenvh schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 16:50:
Nou ja, ik kan me voorstellen dat het voor scholen wel een uitkomst is.
Tuurlijk, scholen pakken alles wat werk uit handen neemt aan om minder tijd bezig te zijn met dat soort dingen. Ze denken (dachten?) er ook echter geen seconde over na wat de gevolgen zijn van die beslissingen.

Om een voorbeeld te noemen, er is een site waar kinderen hun taal kunnen oefenen die geheel gratis is en er voor zorgt dat juffen (en meesters, maar die zijn er amper) geen oefeningen hoeven voor te bereiden en ook niet nakijken dus suuuuper handig.

Dat er *tijdens die oefeningen* advertenties voor Battlefield en GTA getoond wordt/werd....tja daar schenken ze dan weer wat minder aandacht aan.

[edit]
Ik zie dat het niet gratis is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
farlane schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 17:47:
Nah, als iedereen in je team een vakman is is dat niet perse nodig. Aan de andere kant, die vakmensen zullen misschien wel vaak op peer review aandringen ook als het hun eigen werk betreft.
Juist als je allemaal goed bent stel je inderdaad dat soort eisen gezamenlijk op en zorg je ook dat ze worden geborgd. Pull / Merge request zijn naast een extra check immers ook een vorm van kennisoverdracht.
[...]

Met wat certificaten ga je de root cause van dat probleem echt niet oplossen denk ik.
Ik denk ook niet dat het "probleem" op te lossen valt. Als iemand na een jaar of twintig nog steeds op zo'n ondermaats niveau zit, dan valt er weinig te redden. Al kun je in ieder geval kleine stapjes zetten. Werken aan het fundament is wat dat betreft een goede keuze en het weigeren om bezig te gaan met die certificeringen was ook meer een illustratie van het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

@farlane Zowel GSuite for Education en Office 365 zijn advertentievrij, dus die vlieger gaat niet op. Volgens mij bedenken scholen wel degelijk wat de gevolgen zijn, maar er zijn ook genoeg bedrijven die op grotendeels op GSuite draaien, dus zo'n vreemde stap vind ik het niet. Het bespaart ze een hoop tijd en geld, twee dingen waar in het onderwijs sowieso al geen overvloed aan is.

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
Koenvh schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 18:04:
@farlane Zowel GSuite for Education en Office 365 zijn advertentievrij, dus die vlieger gaat niet op.
Ik wilde daarmee ook niet beweren dat er in die paketten advertenties getoond worden.... maar het mag duidelijk zijn dat Google dit niet uit de goedheid van hun hart zo aantrekkelijk maakt.
Volgens mij bedenken scholen wel degelijk wat de gevolgen zijn, maar er zijn ook genoeg bedrijven die op grotendeels op GSuite draaien, dus zo'n vreemde stap vind ik het niet.
Scholen zijn geen bedrijven.

[ Voor 22% gewijzigd door farlane op 11-05-2019 18:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
farlane schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 18:12:
[...]

Ik wilde daarmee ook niet beweren dat er in die paketten advertenties getoond worden.... maar het mag duidelijk zijn dat Google dit niet uit de goedheid van hun hart zo aantrekkelijk maakt.
Waarom Google dat gratis doet? Om een vendor lock in te creëren. Kinderen die nu leren werken met de GSuite willen na school ook de GSuite gebruiken omdat ze daar bekend mee zijn.

Hetzelfde als waarom 90% van de IDEs en andere development software gratis voor studenten is. Als de studenten klaar zijn met school gaan ze voor een bedrijf werken en prefereren dan die ene IDE en de werkgever "moet" dan wel honderden euro's per jaar uitgeven daaraan. En hetzelfde waarom Microsoft ook heel veel gratis levert aan (IT) studenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
RobertMe schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 18:51:
[...]
Waarom Google dat gratis doet? Om een vendor lock in te creëren.
Inderdaad, maar er is een verschil met de situatie van tig jaar geleden waar Microsoft bijvoorbeeld hetzelfde deed met Office en what not : er is tegenwoordig geen offline meer, en wie 'online' in handen heeft rules them all.
Damals was Wordperfect de pineut maar nu betalen we met onze gegevens en privacy (die van onze kinderen dus) en dat is heel wat kostbaarder dan een overpriced Officepakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 11:07

TheNephilim

Wtfuzzle

Voor een stichting waar ik vrijwilliger ben gebruiken we ook G Suite, ik moet er ook niet aan denken om zelf oplossingen in elkaar te gaan zetten... Kortom; wat is een goed alternatief voor zoiets? G Suite kunnen we gratis gebruiken, nu nog gratis omdat we early-bird waren, hopelijk binnenkort over op een non-profit licentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

TheNephilim schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:44:
Voor een stichting waar ik vrijwilliger ben gebruiken we ook G Suite, ik moet er ook niet aan denken om zelf oplossingen in elkaar te gaan zetten... Kortom; wat is een goed alternatief voor zoiets? G Suite kunnen we gratis gebruiken, nu nog gratis omdat we early-bird waren, hopelijk binnenkort over op een non-profit licentie.
wat zoek je? Een mailomgeving? Of de hele suite inclusief docs, sheets, slides, etc?

Zoho kan ik je opzich wel aanraden, maar die doen volgens mij voornamelijk mail en niet de rest van de rambam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:35
TheNephilim schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:44:
Als het om een non-profit gaat kan je via techsoup een non-profit licentie krijgen voor Office365 of voor Gsuite (en 5000 azure credits elke 2 jaar _/-\o_ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 11:07

TheNephilim

Wtfuzzle

Gropah schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:54:
[...]

wat zoek je? Een mailomgeving? Of de hele suite inclusief docs, sheets, slides, etc?

Zoho kan ik je opzich wel aanraden, maar die doen volgens mij voornamelijk mail en niet de rest van de rambam.
E-mail, stukje opslag, iets van office/docs en gedeelde documenten.
Erwin537 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:57:
[...]

Als het om een non-profit gaat kan je via techsoup een non-profit licentie krijgen voor Office365 of voor Gsuite (en 5000 azure credits elke 2 jaar _/-\o_ )
Klopt! Daar hebben we ons aangemeld en zijn al goedgekeurd, daar moet ik binnenkort even mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:18
Hmmpffrrrr is er dan echt geen enkel fatsoenlijk CMS. Beetje een multilingual, multidomain site'tje is kennelijk een hele opgave.
Heb ze uiteindelijk bijna allemaal gehad, uiteindelijk dan maar bij het grof geschut Typo3 beland.
"Enterprisy" en whoot het zou ook nog Postgres ondersteunen, me happy.
Naja install verloopt prima, maar dan een wit blad en een stijle leercurve, maar er is ook een extension met een voorbeeld site beschikbaar. Goed dat dan eerst maar doen. Installeren fluitje van een cent.
Website openen .... lang wachten .. en vuurwerk. Een van de extensions waar dat voorbeeld sitetje uit de officiele docs op depend probeert een float in een integer veld te mikken en Postgres bokt (terecht).
Goed kennelijk is die "entreprisiness" niet zo erg groot en de postgresql ondersteuning nog minder.
rm -rf en opnieuw beginnen en mysql er onder schuiven .. en ja hoor de meuk werkt wel .. arghh ik dacht dat het inmiddels al 2019 was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
gekkie schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 13:34:
Hmmpffrrrr is er dan echt geen enkel fatsoenlijk CMS. Beetje een multilingual, multidomain site'tje is kennelijk een hele opgave.
Heb ze uiteindelijk bijna allemaal gehad, uiteindelijk dan maar bij het grof geschut Typo3 beland.
Naja install verloopt prima, maar dan een wit blad en een stijle leercurve, maar er is ook een extension met een voorbeeld site beschikbaar. Goed dat dan eerst maar doen. Installeren fluitje van een cent.
Website openen .... lang wachten .. en vuurwerk. Een van de extensions waar dat voorbeeld sitetje uit de officiele docs op depend probeert een float in een integer veld te mikken en Postgres bokt (terecht).
Goed kennelijk is die "entreprisiness" niet zo erg groot en de postgresql ondersteuning nog minder.
rm -rf en opnieuw beginnen en mysql er onder schuiven .. en ja hoor de meuk werkt wel .. arghh ik dacht dat het inmiddels al 2019 was.
Is typo3 dan überhaupt nog een ding? Wij werken hier met drupal 8 wat best wel goed is met mulitlang, multisite en multidomein (wel in een headless setup).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:07
Gewoon een framework pakken om je eigen CMS in te bouwen naar wens. Zo moeilijk is dat nu ook weer niet.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmm last time met drupal was ook niet echt een succes. Voor elke scheet een aparte module nodig, die ook vaak niet fatsoenlijk samen werken. En vervolgens zit je met een extensie ""overzicht"" van tig pagina's.
Kon ook daar dus helaas weinig warme fuzzy feelings voor ontwikkelen.

Mjah maarja waarom dan een eigen CMS bouwen, zou dan eerder maar voor gewoon plain HTML knutselen gaan.

Maar goed vond het vooral irritant dat ik dacht weer eens postgresql te kunnen gebruiken, maar dat dat wederom niet kan omdat iets "extensies" biedt die kennelijk rechtstreeks de database mogen peek' en en poke'en en alleen op mysql, het php der databases, zijn getest. Had gehoopt dat dat een "wordpresisme" zou zijn. Maar helaas.

[ Voor 45% gewijzigd door gekkie op 15-05-2019 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Voordeel van een CMS is herbruikbaarheid, onderhoudbaarheid en schaalbaarheid.

Voor onze stichting kwam ik ook niet uit met een out-of-the-box oplossing maar in een paar dagen had ik een maatwerk CMS gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantje2000
  • Laatst online: 18-09 17:16
Pimcore werkt redelijk tot nu toe, maar het nadeel is dat er, omdat het zo klein is, weinig hulp is te vinden op internet. Als je ergens niet uitkomt, moet je eigenlijk helemaal zelf gaan debuggen

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isomis
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 21:30
Ik begon op windows met het ontwikkelen van webapplicaties. Na een tijdje overgegaan op OSX en daar werk ik nu al meer dan 8 jaar mee. Afgelopen maand weer een PC in elkaar gezet met Windows 10, omdat de prijzen van apple producten belachelijk hoog zijn. Echter ik kan gewoon niet meer wennen aan Windows 10 en ik irriteer mij mateloos van alle omwegen en problemen die ik heb om gewoon een fijne ontwikkelomgeving op te zetten!!! Ligt dit aan mij (gewenning) en moet ik gewoon even doorzetten?

Webontwikkelaar - Kitesurfer | Gamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Meh, zowel Windows als macOS ben ik beu. Ik kan op alle systemen prima werken hoor, ik gebruik uiteindelijk gewoon cross-platform beschikbare software. Maar met Ubuntu werk ik veruit het prettigste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isomis
Tjolk schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 15:08:
Meh, zowel Windows als macOS ben ik beu. Ik kan op alle systemen prima werken hoor, ik gebruik uiteindelijk gewoon cross-platform beschikbare software. Maar met Ubuntu werk ik veruit het prettigste.
Ik heb ubuntu shell draaien op Windows 10. Alleen ik erger mij dat ik dat nu alles moet opstarten en alles is zo sloom. Wellicht toch maar even ubuntu als OS installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Probeer het gewoon als dual boot, kun je altijd terug.

Ik had mijn dev omgeving (LAMP met verschillende PHP versies) in een paar uurtjes zoals ik het graag zie, inclusief IDE en aanverwante zaken.
Meeste werk was nog inhaken op Exchange en Sharepoint wat men hier gebruikt.
Tip: gebruik wel de LTS versie van Ubuntu (18.04), die wordt nog 4 jaar lang ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

isomis schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 15:18:
[...]

Ik heb ubuntu shell draaien op Windows 10. Alleen ik erger mij dat ik dat nu alles moet opstarten en alles is zo sloom. Wellicht toch maar even ubuntu als OS installeren.
Ze zijn bezig met een update van linux subsystems welke een stuk sneller zou moeten zijn. Volgens dit artikel komt dat in juni naar de insider ring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Mja, maar als je toch Linux (in welke vorm dan ook) wil gebruiken, kun je dat net zo goed native doen toch? Tenzij je een andere reden hebt om per se Windows of macOS te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isomis
Gropah schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 16:05:
[...]

Ze zijn bezig met een update van linux subsystems welke een stuk sneller zou moeten zijn. Volgens dit artikel komt dat in juni naar de insider ring.
Het zijn maar een paar kleine dingetjes die ze moeten verbeteren:

- ubuntu laten opstarten bij aanzetten pc
- services laten opstarten bij aanzetten pc
- alles moet vanuit sudo gedaan worden, super irritant
- command line verbeteren. Je moet nu soms onnodig nog een keer bijvoorbeeld op "ENTER" rammen
- packages updaten duurt een eeuwigheid

Dan ben ik al heel blij!
Tjolk schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 16:29:
Mja, maar als je toch Linux (in welke vorm dan ook) wil gebruiken, kun je dat net zo goed native doen toch? Tenzij je een andere reden hebt om per se Windows of macOS te gebruiken.
Ik speel starcraft :-)

[ Voor 19% gewijzigd door isomis op 15-05-2019 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Wine of dual boot is je vriend. Ik gok (hoop) dat je niet tegelijk aan het ontwikkelen als aan het spelen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
gekkie schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 13:34:
Tsja, je krijgt hier natuurlijk meteen allerlei responses op. Als ik dan naar php moet zou ik nog steeds gaan voor modx, maar de markt is best fors.

Ik zou zelf in ieder geval geen maatwerk doen. Altijd gezeik met onderhoud, kost veel meer werk dan nodig en je moet zelf alle security shit in de gaten gaan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
isomis schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 15:18:
[...]

Gewoon in een Docker container gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

isomis schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 16:40:
[...]

Het zijn maar een paar kleine dingetjes die ze moeten verbeteren:

- ubuntu laten opstarten bij aanzetten pc
- services laten opstarten bij aanzetten pc
- alles moet vanuit sudo gedaan worden, super irritant
- command line verbeteren. Je moet nu soms onnodig nog een keer bijvoorbeeld op "ENTER" rammen
- packages updaten duurt een eeuwigheid

Dan ben ik al heel blij!

[...]

Ik speel starcraft :-)
Als het alleen voor StarCarft is, dan kun je nog eens denken aan een Windows VM op je Linux machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Sandor_Clegane schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 20:40:
[...]

Als het alleen voor StarCarft is, dan kun je nog eens denken aan een Windows VM op je Linux machine.
Dan kun je denk ik beter voor playonlinux of Proton van Valve pakken. VMs zijn nogal naar met graphics afaik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Ik heb goede ervaringen met Episerver als CMS, maar dan zit je wel op de Microsoft-stack en zeker niet in de gratis-hoek.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Gropah schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 20:59:
[...]

Dan kun je denk ik beter voor playonlinux of Proton van Valve pakken. VMs zijn nogal naar met graphics afaik.
VMWare heeft anders goede grafische hardware acceleratie. Je hebt natuurlijk altijd wel mindere prestaties vergeleken met bare-metal, maar ik weet uit ervaring dat je met VMWare Fusion prima applicaties met veel grafisch geweld kan draaien; waaronder ook games, al hoef je geen ultra setting te verwachten. Hoe de grafische prestaties van VMWare Workstation for Linux zijn weet echter ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Ik heb zelf een pass-through VM draaien en dat werkt heel erg goed. Andere input op de monitor kiezen, of looking glass, en je haalt bijna native performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

@Tjolk Waarom niet? Misschien werkt @isomis wel voor DeepMind :P

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Koenvh schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 01:24:
@Tjolk Waarom niet? Misschien werkt @isomis wel voor DeepMind :P
Waarom wat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Laatst online: 11:49
Tegelijk games spelen en development doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Ik gok de combinatie van ontwikkelen (van de AI-bot) terwijl je met starcraft bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
ach so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 18:02
Tjolk schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 13:46:
Gewoon een framework pakken om je eigen CMS in te bouwen naar wens. Zo moeilijk is dat nu ook weer niet.
Ik verwacht van een fatsoenlijk CMS out-of-the-box: meertaligheid, internationalisatie, gebruikersrechten, invoervalidatie, wysiwyg-editor etc. Dat is - en ik spreek uit ervaring - vies veel werk. Dusdanig veel werk dat we hier op kantoor aan het overstappen zijn naar een headless CMS van een derde partij. In dit geval Contentful. Die regelt die allemaal voor ons en het enige dat wij hoeven doen is de data afvangen en naar eigen inzicht opslaan en uitserveren. Ik kan het erg aanraden.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

@Tjolk Ik doelde op:
Ik gok (hoop) dat je niet tegelijk aan het ontwikkelen als aan het spelen bent.
Soms gaan die twee gewoon hand in hand. :P

Overigens is Microsoft de laatste tijd echt goed bezig. Sowieso al de introductie van WSL, en dan nu ook de uitbreiding van WSL, straks nog een nieuwe terminal... (met geweldige video :+ )

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Erwin537 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:57:
[...]

Mmm, interesting, zitten daar nog bepaalde voorwaarden aan? Voor een jeugdvereniging waar ik in het bestuur zit zou dit ook interessant zijn.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Tjolk schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 13:46:
Dit is toch niet serieus te nemen hoop ik?
Elk fatsoenlijk CMS heeft echt enorm veel FTE geïnvesteerd om op een bepaald niveau te zitten. Al vul je het woordje CMS in door elk andere vorm van 'stack' en je hebt dezelfde ervaring. Je bouwt niet zomaar iets wat zo volwassen is.

Sowieso kan ik mij niet voorstellen dat er geen CMS is die de mogelijkheden bied voor iemand z'n wensen. Desnoods met eigen plugins/modules gebaseerd op die core.

Die verhaaltjes van bedrijfjes die een eigen CMS aanbieden ken ik overigens wel. Ondermaatse kwaliteit, zowel qua UI/UX als code-base en open voor diverse security flaws. Dit heb ik vaak genoeg gezien. Dan maar liever een goed ondersteunde opensource CMS die wellicht links en rechts wat features mist die je zelf nog kan toevoegen.

Er zijn maar enkele cases waar ik het kan begrijpen dat men afwijkt van bestaande oplossingen. Een stichting of elk ander mkb valt daar echt niet onder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
Woy schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 15:41:
[...]

Mmm, interesting, zitten daar nog bepaalde voorwaarden aan? Voor een jeugdvereniging waar ik in het bestuur zit zou dit ook interessant zijn.
Je moet een non-profit organisatie/verenging zijn. Je meld je aan via techsoup (even wat gegevens over ledenaantal type, bestuurders etc invullen). Je mag de benefits uiteraard alleen gebruiken voor de vereniging.

Maar er zitten meer handige dingen aan. Je kan bijvoorbeeld ook echt super cheap het creative cloud pakket van adobe krijgen. Ik heb nu voor de vereniging van mijn moeder alle mail naar office365 gemigreerd, wil alleen nog de site herbouwen in .NET en op Azure zetten. Maar daar heb ik nog niet de tijd voor gehad. Wellicht moet ik toch maar eens gewoon de php site in Azure zetten, dat kan natuurlijk ook gewoon.

Scheelt toch weer de hosting kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@Erwin537 ja dat is ook exact wat ik dan van plan ben, ik zal de vereniging eens aanmelden :)

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Douweegbertje schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 16:08:
[...]

Dit is toch niet serieus te nemen hoop ik?
Waarom niet?

Ik kan weet-ik-hoeveel tijd besteden om een CMS te zoeken wat met allerlei plugins ongeveer doet wat ik wil en daarbij al die dependencies up to date proberen te houden. Voordat ik dan een werkend systeem heb wat ik wil ben ik ook aardig wat dagen verder.

In plaats daarvan kan ik ook een framework pakken waar ik al sinds 2012 fulltime mee werk, waar ik libraries voor heb die van haver tot gort getest zijn en waar ik simpelweg wat specifieke CRUD acties moet infietsen en een database volgens mijn eigen standaard voor maak.

Dat er allerlei CMS-en zijn die ontieglijk veel FTE hebben gestopt in ontwikkeling is ook mede doordat ze voor alles een oplossing willen zijn; meertalig, blogje, pagina's, kalender, misschien-toch-maar-een-mini-webshopje, media bibliotheek, reactiesysteem (en dus spampreventie en multi-user), jadijadijadi.

En vergis je niet: dat ik het zelf heb gebouwd wil niet zeggen dat ik alle code ook zelf heb geschreven. Het gros bestaat uit open source libraries en natuurlijk het open source framework waar alles aan opgetuigd is. Ook de vormgeving (in zowel de admin als de front) is gewoon basis Bootstrap met Twig en wat maatwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Tjolk schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 16:25:
[...]
Waarom niet?

Ik kan weet-ik-hoeveel tijd besteden om een CMS te zoeken wat met allerlei plugins ongeveer doet wat ik wil en daarbij al die dependencies up to date proberen te houden. Voordat ik dan een werkend systeem heb wat ik wil ben ik ook aardig wat dagen verder.

In plaats daarvan kan ik ook een framework pakken waar ik al sinds 2012 fulltime mee werk, waar ik libraries voor heb die van haver tot gort getest zijn en waar ik simpelweg wat specifieke CRUD acties moet infietsen en een database volgens mijn eigen standaard voor maak.

Dat er allerlei CMS-en zijn die ontieglijk veel FTE hebben gestopt in ontwikkeling is ook mede doordat ze voor alles een oplossing willen zijn; meertalig, blogje, pagina's, kalender, misschien-toch-maar-een-mini-webshopje, media bibliotheek, reactiesysteem (en dus spampreventie en multi-user), jadijadijadi.

En vergis je niet: dat ik het zelf heb gebouwd wil niet zeggen dat ik alle code ook zelf heb geschreven. Het gros bestaat uit open source libraries en natuurlijk het open source framework waar alles aan opgetuigd is. Ook de vormgeving (in zowel de admin als de front) is gewoon basis Bootstrap met Twig en wat maatwerk.
Omdat:
Ik kan weet-ik-hoeveel tijd besteden om een CMS te zoeken wat met allerlei plugins ongeveer doet wat ik wil en daarbij al die dependencies up to date proberen te houden
vs
En vergis je niet: dat ik het zelf heb gebouwd wil niet zeggen dat ik alle code ook zelf heb geschreven. Het gros bestaat uit open source libraries en natuurlijk het open source framework waar alles aan opgetuigd is.
Dus in plaats van een wel bewezen setup waarbij je een hele community hebt qua support, ondersteuning en updates, heb je nu een eigen stack die net zo goed zijn dependencies hebben. Alleen ben jij nu de enige die dat weet te managen.

Het verschil misschien hier is dat ik al bijna geen dev meer ben, en ik snap het principe van "dan maak ik het toch wel zelf". En zeker, het is sneller, misschien wel beter. Echter niet op de langere termijn. Ik ben nu de gene die al 10 jaar lang dit soort projectjes ben tegen gekomen en dit is nou ook exact waar het zo vaak mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Ik zou er voor een CMS ook niet snel voor kiezen om het zelf in / bij elkaar te knutselen.
Die CMS markt is al zo verzadigd dat er genoeg gratis opties zijn die off the shelf all prima doen wat je wilt.

Naast DRY zou DRSE ook een basisprincipe voor open source software-ontwikkeling moeten zijn. Als iemand anders al exact heeft gebouwd wat jij nodig hebt, ga dan niet zelf nog eens het wiel uitvinden. Uitzondering daarop zijn zaken als het nodig hebben van beperkte functionaliteit die enkel beschikbaar is als onderdeel van een veel groter geheel, frameworks die nogal veel gebruik maken van ontransparante wiring magic, bestaande oplossing die niet goed genoeg performen en meer van dat soort zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
Mugwump schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 18:43:
Uitzondering daarop zijn zaken als ....en meer van dat soort zaken.
Dat is precies het probleem :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

BertS schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 20:07:
[...]

Dat is precies het probleem :+
En toch maken vele het een probleem terwijl dat absoluut niet zo hoeft te zijn. We kunnen devs gaan volgen die heel enthousiast zijn en zelf dingen gaan opzetten onder de noemer van:
- Ik kan het sneller zo doen
- Dit ben ik gewend
- Framework X sucked
- CMS Y sucked
- Boehoe niet mijn code, dus het is kudt.
- etc.

Nu kan je wel bedenken dat het legitieme redenen zijn, maar zoals ik daarnet al aangaf zijn dat eigenlijk allemaal korte termijn oplossingen.

Mijn ervaring is dat bedrijven die goed de kosten & baten afwegen en een goede (lange termijn) visie hebben, veel stabieler ontwikkelen en als eindresultaat een veel prettigere website / applicatie neerzetten.

Prima als je een team van 10 man hebt om zelf te gaan ontwikkelen voor dat stuk custom meuk wat je hebt. Bijvoorbeeld tweakers die wel een framework heeft maar veel zelf ontwikkeld.

Juist bij kleinere partijen, ben je er veel meer bij gebaat om aan te geven dat bepaalde dingen niet kunnen omdat ze daar het budget en resources niet voor hebben. Hou het dan simpel wat juist wel in een bestaand CMS kan. Daar wordt iedereen veel beter van. Ja je mist nu feature X maar je site draait nog en over 3 jaar is die nog steeds te ondersteunen.

Al die clusterfucks van freelance projectjes komen van overijverige devs die "het wel kunnen" voor 30 euro per uur. En na een jaar komt bedrijf X er achter dat ze veel verder waren geweest met een simpele wordpress website en een simpel theme met 3-4 volwassen plugins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
@Douweegbertje Ik denk dat je mijn opmerking niet juist opvatte. Ik bedoel namelijk precies hetzelfde, en wilde @Mugwump erop attenderen dat hij zelf al nat ging door van alles als uitzondering te benoemen. Dat sterkt de doehetzelvers in hun not-invented-here-syndroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
BertS schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 06:23:
@Douweegbertje Ik denk dat je mijn opmerking niet juist opvatte. Ik bedoel namelijk precies hetzelfde, en wilde @Mugwump erop attenderen dat hij zelf al nat ging door van alles als uitzondering te benoemen. Dat sterkt de doehetzelvers in hun not-invented-here-syndroom.
Waarom is dat 'nat gaan'? Er zijn prima redenen om dingen zelf te doen. Er zijn ook prima redenen om een off-the-shelf oplossing te kiezen. Uiteindelijk hangt dat af van het totaalplaatje van kosten, onderhoudbaarheid en meer van dat soort criteria.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• farlane
Douweegbertje schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 17:27:
Dus in plaats van een wel bewezen setup waarbij je een hele community hebt qua support, ondersteuning en updates, heb je nu een eigen stack die net zo goed zijn dependencies hebben. Alleen ben jij nu de enige die dat weet te managen.
Hoezo dat? Verschillende (open source) dingen aan elkaar te hangen wil toch niet automatisch zeggen dat er geen touw meer aan vast te knopen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Als Nederlands een programmeertaal zou zijn, waar zou het dan de meeste gelijkenissen mee hebben?
( * gekkie probeert wat met spacy te knutselen, maar nl'isch ondersteuning is daar in nog niet heel briljant )

Vraag me tevens af of we met de performance van intel processoren onderhand al het niveau van AMD benaderen met al die side-channel mitigations en uitschakelen van hyperthreading bij elkaar, blijft maar stapelen die ongein.

[ Voor 39% gewijzigd door gekkie op 17-05-2019 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
farlane schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 08:57:
[...]

Hoezo dat? Verschillende (open source) dingen aan elkaar te hangen wil toch niet automatisch zeggen dat er geen touw meer aan vast te knopen is?
Dat dus, @Douweegbertje

Kijk, het framework wat ik gebruik heeft zich al >10 jaar bewezen in diverse major versies. Wordt ook nog steeds netjes onderhouden. Dikke prima.

Verder gebruik ik een aantal open source dingen die het leven gemakkelijker maken. CK Editor bijvoorbeeld. Voor templating gebruik ik Twig, ik gebruik een Data tables library, een filemanager en een PDF parser.

Voor de rest is het maatwerk ja. De gebruikersstructuur heb ik zelf gedefinieerd en de rollen reflecteren functies in de menselijke praktijk. Is dat rocket science? Het framework faciliteert een MVC structuur en multiple environments en door gewoon best practises in code toe te passen is het prima overdraagbaar als ik eens tegen een boom rij ofzo.

Ja, ik zou uiteindelijk een soortgelijk resultaat ook wel via Wordpress in elkaar kunnen knopen, maar ook dan zou ik een aantal functies zelf als plugin moeten gaan schrijven. Dat zou klassieke WP-spaghetti worden, nee danku. Nog los van de plugin-hell die WP sowieso al is.

Dan zou ik me nog kunnen gaan verdiepen in TYPO3. Maar ook die biedt niet (ook niet met extensies) wat ik nodig heb. Ook dan zou ik natuurlijk zelf weer een extensie kunnen schrijven of aanpassen zodat het wel doet wat ik wil, maar waarom settelen voor iets wat na evenveel moeite ongeveer is wat ik nodig heb, terwijl ik net zo goed exact kan krijgen wat ik nodig heb?

Begrijp me goed; ik lijdt niet aan het not-invented-here syndroom. Verre van, binnen mijn team ben ik net degene die de lead dev probeert zover te krijgen om iets simpels als composer er doorheen te krijgen. Maar ten koste van alles per se een standaardoplossing willen pakken is het andere uiterste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Tjolk schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 10:21:
[...]

Dat dus, @Douweegbertje

Kijk, het framework wat ik gebruik heeft zich al >10 jaar bewezen in diverse major versies. Wordt ook nog steeds netjes onderhouden. Dikke prima.

Verder gebruik ik een aantal open source dingen die het leven gemakkelijker maken. CK Editor bijvoorbeeld. Voor templating gebruik ik Twig, ik gebruik een Data tables library, een filemanager en een PDF parser.

Voor de rest is het maatwerk ja. De gebruikersstructuur heb ik zelf gedefinieerd en de rollen reflecteren functies in de menselijke praktijk. Is dat rocket science? Het framework faciliteert een MVC structuur en multiple environments en door gewoon best practises in code toe te passen is het prima overdraagbaar als ik eens tegen een boom rij ofzo.

Ja, ik zou uiteindelijk een soortgelijk resultaat ook wel via Wordpress in elkaar kunnen knopen, maar ook dan zou ik een aantal functies zelf als plugin moeten gaan schrijven. Dat zou klassieke WP-spaghetti worden, nee danku. Nog los van de plugin-hell die WP sowieso al is.

Dan zou ik me nog kunnen gaan verdiepen in TYPO3. Maar ook die biedt niet (ook niet met extensies) wat ik nodig heb. Ook dan zou ik natuurlijk zelf weer een extensie kunnen schrijven of aanpassen zodat het wel doet wat ik wil, maar waarom settelen voor iets wat na evenveel moeite ongeveer is wat ik nodig heb, terwijl ik net zo goed exact kan krijgen wat ik nodig heb?

Begrijp me goed; ik lijdt niet aan het not-invented-here syndroom. Verre van, binnen mijn team ben ik net degene die de lead dev probeert zover te krijgen om iets simpels als composer er doorheen te krijgen. Maar ten koste van alles per se een standaardoplossing willen pakken is het andere uiterste.
Ik wil niet jouw kwaliteiten in het diskrediet brengen. Ik ga er vanuit dat jij prima weet waar je mee bezig bent op development niveau. Misschien juist te, voor de opdrachten dat je doet ;)

De kern van mijn verhaal is meer dat er te veel kleinere bedrijven zijn die qua applicatie het einde van de wereld willen terwijl dat totaal niet in lijn is met de expertise en resources die ze hebben. Het geen wat jij benoemd is simpelweg qua doorontwikkeling en onderhoud duurder en lastiger dan een out of the box oplossing met misschien 1 of 2 custom dingetjes.

Je moet misschien ook niet vergeten dat jij het wel goed heb opgezet, maar dat dit ook een unicum is in de PHP wereld voor klanten die wellicht weinig resources hebben en weinig affiniteit met IT. Los daarvan zit er soms ook een overschatting in de daadwerkelijke kwaliteit van een applicatie..

Wat je verder zegt klopt wel over de CMSen maar bekijk het even van de andere kant:

Wordpress: Je kan dit prima professioneel opzetten. Idem om spaghetti meuk te voorkomen en gewoon netjes 1-2 functionaliteiten toe te voegen. Dat kan jaren prima draaien met zelfs automatische updates. Jouw beeld is begrijpelijk maar IMO meer een reactie van weinig / geen ervaring in WP. Met name omdat misschien jouw expertise juist 10 stappen verder is dan een simpele WP site. (Ik draai dit als hobby zelf cloud native met full CI/CD in kubernetes, werkt prima).

TYPO3: Dit zie ik meer voor enterprise websites als WP echt te licht is. Enorm steile learning curve en je hebt hier gewoon exertise voor benodigd.
maar waarom settelen voor iets wat na evenveel moeite ongeveer is wat ik nodig heb
Omdat iemand die wel de exacte expertise in zo'n CMS niet zoveel moeite kwijt is aan de implementatie? Echter daarna wel een easy to manage kant en klare oplossing biedt.
Maar ten koste van alles per se een standaardoplossing willen pakken is het andere uiterste.
Gedeeltelijk. Als je 100 klanten hebt, dan zul je toch echt meer richting standaardoplossingen moeten werken wil je dat kunnen managen. Ik pak gewoon het geen wat je zei erbij; een stichting. Mijn ervaring is dat die over het algemeen niet al te veel centjes hebben, of dat in hun website/applicatie willen steken.
Dus soms zijn ze er wel meer bij gebaat om een iets wat simpelere setup te hebben waarbij inderdaad een aantal dingen niet (of niet makkelijk) kunnen t.o.v. minder overhead, meer gemak en minder kosten.

En ja, als je expertise juist in maatoplossingen zit, dan verwacht ik totaal andere klanten en applicaties. Niet een stichting of een klein MKB die voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten :)

tl;dr als een website niet minimaal 30-40k kost, met redelijke service contracten (100++ uur p/j), dan zie ik inderdaad het nut van een custom code-base niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Klanten? _O-
Daar ben ik al lang geleden mee gestopt. Teveel gedoe omheen, wil ik niets mee te maken hebben.

Dit voorbeeld komt gewoon voort uit een stichting waar ik aan verbonden ben bij ons in het dorp. Daarvoor heb ik de website uit het jaar kruik overgenomen en compleet vervangen omdat de knuppel die het gemaakt heeft (alles custom) het concept van tekencoderingen niet begreep en er daardoor alleen maar meer vraagtekens op de site kwamen. En vervolgens eigenlijk niemand meer wijzigingen aan de inhoud durfde aan te brengen...

Die zitten niet voor een dubbeltje op de eerste rang, die zitten gratis.

[ Voor 6% gewijzigd door Tjolk op 17-05-2019 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Douweegbertje schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 11:21:
[...]
TYPO3: Dit zie ik meer voor enterprise websites als WP echt te licht is. Enorm steile learning curve en je hebt hier gewoon exertise voor benodigd.
Naja ik vind dat "enterrpise" dus wat tegen vallen als men aangeeft postgres te ondersteunen en je vervolgens na een in de docs aangegeven install van "typo3/cms-introduction", om iets met die stijle leercurve te doen.
Je gelijk tegen een "Whoops" zit aan te kijken, doordat iets wat het geinstalleerd heeft een float in een integer veld probeert te frotten en postgres daar terecht wat ongelukkig van wordt en dit kenbaar maakt (in tegenstelling tot Mysql, wat in hetzelfde bordeel lijkt te werken als PHP en derhalve alles van iedereen slikt, wat je dan later weer een ontzettende druiper blijkt op te leveren).

Kennelijk zit daar dan niet zo heel veel enterprisy ci/cd aan vast (overigens niet ongebruikelijk voor alles wat opensource is en extensies biedt, aangezien er altijd extensies zijn die rechtstreeks in de database gaan frotten en als ze al testen dat alleen testen op non-strict Mysql). Zeg dan gewoon dat je Postgres niet wil ondersteunen.
Overigens ben ik er in zekere zin wel blij mee dat het juist in die "cms-introduction" faalt, ben je er tenminste vroeg bij als het faalt. Beter dan als je je halve site al met Postgresql als backend er in hebt zitten.
Beter gelijk gekeerd dan aan het eind van de rit gedwaald .. of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Ik heb in het verleden wel eens wat met Sitecore gedaan, dat is best enterpri(c/s)y. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

gekkie schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 11:58:
[...]

Naja ik vind dat "enterrpise" dus wat tegen vallen als men aangeeft postgres te ondersteunen en je vervolgens na een in de docs aangegeven install van "typo3/cms-introduction", om iets met die stijle leercurve te doen.
Je gelijk tegen een "Whoops" zit aan te kijken, doordat iets wat het geinstalleerd heeft een float in een integer veld probeert te frotten en postgres daar terecht wat ongelukkig van wordt en dit kenbaar maakt (in tegenstelling tot Mysql, wat in hetzelfde bordeel lijkt te werken als PHP en derhalve alles van iedereen slikt, wat je dan later weer een ontzettende druiper blijkt op te leveren).

Kennelijk zit daar dan niet zo heel veel enterprisy ci/cd aan vast (overigens niet ongebruikelijk voor alles wat opensource is en extensies biedt, aangezien er altijd extensies zijn die rechtstreeks in de database gaan frotten en als ze al testen dat alleen testen op non-strict Mysql). Zeg dan gewoon dat je Postgres niet wil ondersteunen.
Overigens ben ik er in zekere zin wel blij mee dat het juist in die "cms-introduction" faalt, ben je er tenminste vroeg bij als het faalt. Beter dan als je je halve site al met Postgresql als backend er in hebt zitten.
Beter gelijk gekeerd dan aan het eind van de rit gedwaald .. of zoiets.
Tja, ik heb nooit gezegd dat de core goed is. Enterprise !== goede code. :+
Je hebt alleen wel een stabiele core met LTS en wat overige zaken. O.a. reden dat zoveel gemeentes e.d. erop draaien.

Overigens zelf geen issues gehad met postgre :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Douweegbertje schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 12:33:
[...]
Tja, ik heb nooit gezegd dat de core goed is. Enterprise !== goede code. :+
Je hebt alleen wel een stabiele core met LTS en wat overige zaken. O.a. reden dat zoveel gemeentes e.d. erop draaien.

Overigens zelf geen issues gehad met postgre :)
Mjah dat klinkt een beetje als van hetzelfde stabiele karakter als syrië, irak en libië ?
Onder die definitie is wordpress zeer stabiel te noemen; en zou PHP de laatste tijd minder stabiel geworden zijn,
Pagina: 1 ... 26 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.