De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⓬ Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 102 Laatste
Acties:
  • 585.870 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:28

alienfruit

the alien you never expected

Hmm, ik denk dat niet meer reizen, ik ben nu vier dagen per week, op locatie aan het werk in het VK, best wel €20k minder slaris per jaar waard is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 22:08
Hydra schreef op maandag 15 april 2019 @ 15:52:
Misschien eens ophouden die grote clubs er mee weg te laten komen dat ze dergelijke projecten met opzet torpederen om er maar zo lang mogelijk te blijven zitten. Volkomen bizar dat dat iedere keer opnieuw gebeurt. Jaren en miljoenen later en dan nog steeds niet zo ver zijn dat het goedkoper is het dan alsnog maar af te maken.

"Schouten gaat samen met de NVWA bekijken hoe het nu verder moet, en hoe die investeringen zo goed mogelijk alsnog benut kunnen worden."

Euh. Het is software die niet afgemaakt is. Zeg maar dag met 't handje.
Ter leering ende vermaeck ook maar op github zetten naast die paar stukjes boilerplate java van de GBA ?
Dat zelfs je git client van keuze een traantje weg pinkt als je een clone doet ?
Douweegbertje schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 15:00:
[...]
Laat ik het dan anders zeggen; toen ik iets nodig had en op github ging kijken kwam ik alleen maar vage single file meuk tegen van minimaal 500 lines. :)
Zoveel is het nou ook weer niet. Gemiddelde library heeft er meer in één file. Als het netjes in classes/methods of functies is opgedeeld valt het nog wel mee, maar ik gok dat je bedoeld minimaal 500 regels procedureel in een main blok/functie en dat was het dan?

[ Voor 24% gewijzigd door gekkie op 15-04-2019 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:18
gekkie schreef op maandag 15 april 2019 @ 23:35:
Ter leering ende vermaeck ook maar op github zetten naast die paar stukjes boilerplate java van de GBA ?
Oef, het deed gewoon zeer om al die Nederlandsche woorden te zien op methodes en functies :F

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
@gekkie wie zegt dat er nu meer staat dan een stukje boilerplate java?

Als de geschiedenis één ding leert is dat dit soort projecten, als ze uitbesteed worden, nooit echt van de grond komen.

Ik snap niet dat dit soort instanties nog steeds niet gewoon zelf een ICT/development afdeling opzetten. Inmiddels is toch wel duidelijk dat zo'n team altijd werk genoeg zal hebben en duurder dan het uitbesteden kan het echt niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 22:08
Antrax schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 05:02:
[...]
Oef, het deed gewoon zeer om al die Nederlandsche woorden te zien op methodes en functies :F
Mjah en nee, het doet zeker zeer aan de ogen, aan de andere kant als er sprake is van specifiek Nederlands domein en jargon dan ontkom je er soms niet aan. Een method naam van twee zinnen aan geplakte omschrijving in het Engels wordt je in zo'n geval ook niet vrolijk van.
mcDavid schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 08:25:
@gekkie wie zegt dat er nu meer staat dan een stukje boilerplate java?
Ik in ieder geval niet, heb er geen zicht op. Maar het zou me inderdaad niet verbazen dat net als bij de GBA de specs er nog niet lagen en ze weer ontzettend dure consultants op pad hebben gestuurd om de eigenlijke klantvraag te onderzoeken (waarbij die alle kanten opschiet tot een megalomaan systeem, ipv wat ze nu hebben en doen, plus een paar verbeteringen). Vervolgens hebben nog maar typgeiten wat boilerplate java neer geplempt om in iedergeval iets te hebben qua code voor een of andere mijlpaal.

[ Voor 41% gewijzigd door gekkie op 16-04-2019 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:25
Antrax schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 05:02:
[...]
Soms ontkom je gewoon niet aan Nederlandse woorden, omdat er geen vergelijkbare Engelse vertaling voor is. Zoals een domein object wat bij een vertaling een andere betekenis krijgt. Dat geeft wel eens frustratie ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

He, ik herinner me deze discussie!

Waarom domeintermen uberhaupt vertalen? Welke taal spreken de domeinexperts? Ubiquitous language. Enzovoort.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:15

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

kenneth schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 10:41:
He, ik herinner me deze discussie!

Waarom domeintermen uberhaupt vertalen? Welke taal spreken de domeinexperts? Ubiquitous language. Enzovoort.
Janoz in "[alg] Slechtste programmeervoorbeelden deel 4"

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
Die discussie gaat over domeintermen. Maar dit soort zaken zijn toch wel tranentrekkend.
Ze hebben nog net geen eigen String implementatie gemaakt die ze Tekst hebben genoemd. Moet volgens mij erg tijdrovend zijn om zo te werken (ObjectSleutel, maskeren, ontmaskeren, e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
BertS schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 10:57:
Die discussie gaat over domeintermen. Maar dit soort zaken zijn toch wel tranentrekkend.
Ze hebben nog net geen eigen String implementatie gemaakt die ze Tekst hebben genoemd. Moet volgens mij erg tijdrovend zijn om zo te werken (ObjectSleutel, maskeren, ontmaskeren, e.d.)
Wat bedoel je? Dat het in het Nederlands is, is echt treurig (ken mensen die op dat project gewerkt hebben en die waren er ook echt niet blij mee) en de kwaliteit van de code is vrij brak, maar er is an sich niks mis met het bestaan van die class. Sterker nog; type-aliassing (dus een VoorNaam type i.p.v. gewoon een String) is vrij gangbaar omdat 't een hele hoop fouten kan voorkomen (voornaam/achternaam omdraaien bijvoorbeeld).
mcDavid schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 08:25:
Ik snap niet dat dit soort instanties nog steeds niet gewoon zelf een ICT/development afdeling opzetten.
Omdat ze software development niet snappen. Het lag daar niet aan de kwaliteit van de ontwikkelaars: die werd verteld "ga maar aan het werk" zonder enig doel. Ze moesten al beginnen voordat de gemeentes ook maar enigzins een beeld hadden van hoe het systeem moest werken. Het heeft weinig zin aan de reis te beginnen zonder dat je weet waar je naartoe moet.
ThomasG schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 10:28:
Soms ontkom je gewoon niet aan Nederlandse woorden, omdat er geen vergelijkbare Engelse vertaling voor is. Zoals een domein object wat bij een vertaling een andere betekenis krijgt. Dat geeft wel eens frustratie ;(
Kan best, maar dan kun je er altijd nog wat comments bovenin zetten die verwijzen naar een confluence page desnoods. Niet ideaal, maargoed. Maar "Bedrijfsregel" is gewoon een letterlijke Engels>Nederlands vertaling van Business Rule.

[ Voor 35% gewijzigd door Hydra op 16-04-2019 11:21 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 18:02
En als je dan al Nederlandse code en commentaren maakt, zorg dat in ieder geval dat het correct Nederlands is:
Ontmaskerd een gemaskeerde sleutel.
...

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 11:02
Ik moest even nadenken wat je hiermee bedoelt, maar je hebt het natuurlijk over een samenvloeiingspagina.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertS
Hydra schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 11:13:
[...]

Wat bedoel je? Dat het in het Nederlands is, is echt treurig (ken mensen die op dat project gewerkt hebben en die waren er ook echt niet blij mee) en de kwaliteit van de code is vrij brak, maar er is an sich niks mis met het bestaan van die class. Sterker nog; type-aliassing (dus een VoorNaam type i.p.v. gewoon een String) is vrij gangbaar omdat 't een hele hoop fouten kan voorkomen (voornaam/achternaam omdraaien bijvoorbeeld).
Dat het in NL is inderdaad.
En ik bedoelde dat het ook had kunnen zijn dat ze ipv
Java:
1
public static ObjectSleutel ontmaskeren(final String gemaskeerdeSleutel, final ObjectSleutelSoort soort)

dit hadden gemaakt:
Java:
1
public static ObjectSleutel ontmaskeren(final Tekst gemaskeerdeSleutel, final ObjectSleutelSoort soort)

Een specifieker subtype is natuurlijk geen probleem (hoewel je in jouw voorbeeld je kunt afvragen of je dan niet een type/struct Naam nodig hebt dat Voornaam en Achternaam etc bevat).

Over de taal van het domein: in zo'n geval van een oplossing voor GBA snap ik best dat het domein in het Nederlands gebeurt. Dat is gewoon een keuze, en bespaart je een hoop krampachtig vertaalwerk.
Ik heb zelf ook projecten waar dat gebeurt. Maar dan houden we de infrastructurele kant wel gewoon in het Engels. Dat je dan een Voornaam hebt en een ObjectKey, is in mijn ervaring geen enkel probleem.

[ Voor 15% gewijzigd door BertS op 16-04-2019 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:54

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

ontbeestje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-09 00:57

Koenvh

Hier tekenen: ______

"Digitaal ongedierteverdelger"

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:16

Matis

Rubber Rocket

"controle alternatieve verwijderen"

[ Voor 4% gewijzigd door Matis op 16-04-2019 19:18 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 11:07

TheNephilim

Wtfuzzle

Altijd leuk; "per 18 april veranderd de URL van onze API..." en dan hoor je dan... vandaag... op 17 april :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
Ach, is een kwestie van config wijzigen. Toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 19-09 21:24

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

TheNephilim schreef op woensdag 17 april 2019 @ 15:58:
Altijd leuk; "per 18 april veranderd de URL van onze API..." en dan hoor je dan... vandaag... op 17 april :/
Ach die grammaticafout kunnen ze toch wel in een dag fixen. Of bedoelde je dat niet? :+

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20:31
Lijkt me een stuk vervelender als ze een dag van tevoren aankondigen dat de de hele structuur van de API omgooien. :P

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

BertS schreef op woensdag 17 april 2019 @ 18:48:
Famous last words.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Mugwump schreef op woensdag 17 april 2019 @ 19:27:
Lijkt me een stuk vervelender als ze een dag van tevoren aankondigen dat de de hele structuur van de API omgooien. :P
Je hebt geluk als ze het je uberhaupt van te voren vertellen. Wel eens meegemaakt dat onze hele data ingestion pipeline stuk was. "Ja de API is veranderd, staat in de documentatie".

Wat is droplul in het Indisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolschkanon
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-01 14:46
Hydra schreef op donderdag 18 april 2019 @ 08:40:
[...]

Je hebt geluk als ze het je uberhaupt van te voren vertellen. Wel eens meegemaakt dat onze hele data ingestion pipeline stuk was. "Ja de API is veranderd, staat in de documentatie".

Dat heb ik ook wel eens meegemaakt. En vervolgens bleek dat de 'documentatie' van de API, ( een Swagger pagina voor een behoorlijk complexe API ) een error gaf. |:( 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:41

orf

[...]

Ach, met Microsoft Office ook al eens gehad:

code:
1
2
3
4
5
6
{
  "error": {
    "code": 500,
    "message": "This API is discontinued"
  }
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
[...]

API Versioning..het blijft lastig. :P

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 11:07

TheNephilim

Wtfuzzle

BertS schreef op woensdag 17 april 2019 @ 18:48:
Ha! Bijna wel ja :+ Het gaat om een hele oude website, die wat bestanden binnen hengelt, maar toch.
.oisyn schreef op woensdag 17 april 2019 @ 18:55:
[...]

Ach die grammaticafout kunnen ze toch wel in een dag fixen. Of bedoelde je dat niet? :+
Jaja, "loopt de URL", dus met een T xd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 19-09 21:24

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

d:)b Atta boy

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Mugwump schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:02:
API Versioning..het blijft lastig. :P
Valt best mee IMHO. Maar je moet wel een beetje professionaliteit in je donder hebben. Krijg het gevoel dat heel veel developers het allemaal niet zo veel kan schelen. En dat stoort me behoorlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
Hydra schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:19:
[...]

Valt best mee IMHO. Maar je moet wel een beetje professionaliteit in je donder hebben. Krijg het gevoel dat heel veel developers het allemaal niet zo veel kan schelen. En dat stoort me behoorlijk.
Dat was ook sarcastisch.
Het is vrij simpel. Op het moment dat je publieke interfaces maakt, dan moet je zorgen dat die stabiel zijn. Dat was al ver voor de web API het geval. Toen was het ook makkelijker, want een stuk software dat als dependency wordt gehanteerd heeft gewoon een versienummer. Als iets fundamenteels als bijvoorbeeld een JSON (de)serialization library technical debt moet wegwerken en daarbij de noodzaak van interface changes is, dan is dat doorgaans een major version upgrade en blijft er nog wel een tijdje wat support voor de vorige major version.
Web APIs zijn iets anders in de zin dat ze gecentraliseerd draaien, maar ook daarvoor geldt gewoon dat breaking changes nooit in een bestaande versie moeten gebeuren.
Aan de andere kant moet je op een gegeven moment wel in staat zijn de stekker uit een oude versie te trekken. Zit nu ook weer op een project waarin er nog hele oude versies van een API draaien omdat bepaalde consumers weigeren te migreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Laatst online: 21:17

RayNbow

Kirika <3

Blijkbaar is Joe Armstrong, een van de ontwerpers van de taal Erlang, gisteren overleden... :/

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:16

Matis

Rubber Rocket

RayNbow schreef op zondag 21 april 2019 @ 09:01:
Blijkbaar is Joe Armstrong, een van de ontwerpers van de taal Erlang, gisteren overleden... :/
Naast astronaut, saxofonist en wielrenner ook nog ontwerper van een programmeertaal. Wat een divers persoon _O_

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

RayNbow schreef op zondag 21 april 2019 @ 09:01:
Crap, dat is zonde. :(

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Nou ja zeg een bedrijf deed een salarisbod van X ik vroeg om X+5 dat werd afgewezen dus gingen andere mensen interviewen. Komen ze terug doen ze nu een bod van X-5. Nu wacht ik op een offerte van een van hun concurrenten en kijken waar zei met komen. Andere partij heeft 10% pensioenbijdrage zonder eigen inbreng (andere max 8% matching bijdrage)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Dan zou ik ervan uitgaan dat ze een goedkoper persoon hebben gevonden voor de job...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ja, waarschijnlijk ook. Maar waarom wel een offerte doen lager dan het oorspronkelijke salarisaanbod? Vreemde bedoeling toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
alienfruit schreef op maandag 22 april 2019 @ 17:47:
Ja, waarschijnlijk ook. Maar waarom wel een offerte doen lager dan het oorspronkelijke salarisaanbod? Vreemde bedoeling toch?
Dat klinkt dus als een bedrijf waar je ver vandaan wilt blijven. Als ze nu al zulke fratsen uithalen zegt dat meestal niet veel goeds over de rest van het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
alienfruit schreef op maandag 22 april 2019 @ 17:47:
Het is me door je gebruik van offerte en salaris even niet duidelijk of het hier nou een dienstverband betreft of een freelance opdracht.
Ik kan me in het tweede geval nog indenken dat ze erop gokken dat je even geen klus hebt en bereid bent om wat toe te geven, maar daar is de markt ook weer niet echt naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

@Mugwump Het gaat hier om een vaste dienstverband :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Tja, als je er niet uit komt, kom je er niet uit he. Better luck next time. :)

{signature}

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

@alienfruit Kun je geen voorstel terugsturen met X+10? :P

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4gnax
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 17:51
TheNephilim schreef op woensdag 17 april 2019 @ 15:58:
Je hoort het tenminste nog voor dat deze veranderd is.
Het kan erger, geloof me.

Ik heb wel eens verhalen over een klant gehoord die met regelmaat hun eigen koppeling met onze systemen om zeep zou helpen omdat ze zaken aanpasten waarover ze ons vooraf in zouden moeten seinen, zodat we tegelijk om kunnen schakelen. Maar dat gebeurde dus consequent niet. En dan natuurlijk elke keer ook een bug rapporteren over het feit dat er dingen stuk gegaan waren. Echt... sommige mensen... 8)7

[ Voor 42% gewijzigd door R4gnax op 22-04-2019 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Haha, ja, ik zie hun voorstel wel op papier verschijnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 09:06

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:18
Firesphere schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 10:53:
Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Antrax schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 12:52:
[...]

Members only:
Members only:

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:41

orf

Firesphere schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 10:53:
Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Koenvh schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 12:56:
[...]

Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

ThomasG schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 13:08:
[...]
Members only:
Members only:

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Koenvh schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 13:09:
[...]

Members only:
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hipska
  • Laatst online: 15-09 21:08
Dat is een economische truc. Anders draaien die automaten tijdens zo'n situaties overuren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:26
Hipska schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 14:24:
Dat is een economische truc. Anders draaien die automaten tijdens zo'n situaties overuren :+
Vanochtend had ik op het werk een internetstoring, en de koffiemachine werd ineens heel druk bezocht ;)
We konden toch weinig doen zonder internet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

orf schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 13:04:
[...]

Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Firesphere schreef op woensdag 24 april 2019 @ 00:51:
[...]

Members only:
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door bwerg op 24-04-2019 10:25 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Firesphere schreef op woensdag 24 april 2019 @ 00:51:
[...]

Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Mugwump schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:42:
[...]

Members only:
"Ja, maar het is toch vet, zo'n meetup? En je hart en ziel ligt toch bij het programmeren? Dus je moet blij zijn dat we dat faciliteren!" - werkgever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Gropah schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:45:
[...]

"Ja, maar het is toch vet, zo'n meetup? En je hart en ziel ligt toch bij het programmeren? Dus je moet blij zijn dat we dat faciliteren!" - werkgever
Ja precies, ik zie ze in het onderwijs nog niet snel als secundaire arbeidsvoorwaarde verkopen dat leraren in hun vakantie drie dagen mogen gaan werken aan innovatieve onderwijsconcepten. :P

Nou vind ik bijvoorbeeld meerdaagse conferenties in het buitenland die (groten)deels onder werktijd plaatsvinden dan nog wel weer leuk, dus dat zie ik dan nog wel weer als een positieve secundaire arbeidsvoorwaarde als dat gestimuleerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Gropah schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:45:
[...]

"Je hart en ziel liggen toch bij vakkenvullen?"

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:15
Mugwump schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:56:
[...]

Ja precies, ik zie ze in het onderwijs nog niet snel als secundaire arbeidsvoorwaarde verkopen dat leraren in hun vakantie drie dagen mogen gaan werken aan innovatieve onderwijsconcepten. :P

Nou vind ik bijvoorbeeld meerdaagse conferenties in het buitenland die (groten)deels onder werktijd plaatsvinden dan nog wel weer leuk, dus dat zie ik dan nog wel weer als een positieve secundaire arbeidsvoorwaarde als dat gestimuleerd wordt.
Dat is het gekke aan het onderwijs, ze doen in de vrije tijd al even veel of meer dan ze daadwerkelijk tijdens lessen doen. Speciaal omdat er zoveel werk te doen is. Het staat alleen nergens beschreven en er wordt geschermd met "Ja, maar het basissalaris is dikke prima!", alleen zijn de doorgroeimogelijkheden (als je docent wil blijven en niet richting management wil) om te huilen...

Zo heeft mijn vriendin "taakuren", uren die per FTE-deel hoger worden omdat je meer tijd op school bent en dus meer taken kan oppakken. Zo'n taak kan mentorschap zijn, of het begeleiden van een aantal extra lessen voor kinderen die dat willen, of reizen naar het buitenland, of met de leerlingen naar musea of.... Etc. Geweldig natuurlijk, maar die uren kosten voorbereiding en dat kost je een hoop tijd buiten je werk. Ze zit soms makkelijk tot een uur of 22:00 door te werken terwijl ze die dag "klaar" was om 15:10. Ge.Wel.Dig.

[ Voor 21% gewijzigd door Merethil op 24-04-2019 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Laatst online: 16-09 16:01
Merethil schreef op woensdag 24 april 2019 @ 13:08:
[...]

Dat is het gekke aan het onderwijs, ze doen in de vrije tijd al even veel of meer dan ze daadwerkelijk tijdens lessen doen. Speciaal omdat er zoveel werk te doen is. Het staat alleen nergens beschreven en er wordt geschermd met "Ja, maar het basissalaris is dikke prima!", alleen zijn de doorgroeimogelijkheden (als je docent wil blijven en niet richting management wil) om te huilen...

Zo heeft mijn vriendin "taakuren", uren die per FTE-deel hoger worden omdat je meer tijd op school bent en dus meer taken kan oppakken. Zo'n taak kan mentorschap zijn, of het begeleiden van een aantal extra lessen voor kinderen die dat willen, of reizen naar het buitenland, of met de leerlingen naar musea of.... Etc. Geweldig natuurlijk, maar die uren kosten voorbereiding en dat kost je een hoop tijd buiten je werk. Ze zit soms makkelijk tot een uur of 22:00 door te werken terwijl ze die dag "klaar" was om 15:10. Ge.Wel.Dig.
Daar staan natuurlijk wel meer dan 10 weken verlof tegenover (bron: https://www.aob.nl/nieuws...verlof-40-urige-werkweek/)

De gemiddelde detacheerder betaald dan 1000 euro per maand meer maar die geeft ook maar 5 weken vakantie per jaar met een gemiddelde reistijd van 2 uur per dag in eigen tijd en waar je ook verwacht wordt dat je buiten werktijd dingen voor het werk doet.

Bij mijn vorige toko waren ze zelfs met een ranking systeem begonnen wie er het vaakst aanwezig was en presenteerde op kennisavonden, allemaal in eigen tijd 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door GrooV op 24-04-2019 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
GrooV schreef op woensdag 24 april 2019 @ 13:22:
[...]

Daar staan natuurlijk wel meer dan 10 weken verlof tegenover (bron: https://www.aob.nl/nieuws...verlof-40-urige-werkweek/)

De gemiddelde detacheerder betaald dan 1000 euro per maand meer maar die geeft ook maar 5 weken vakantie per jaar met een gemiddelde reistijd van 2 uur per dag in eigen tijd en waar je ook verwacht wordt dat je buiten werktijd dingen voor het werk doet.

Bij mijn vorige toko waren ze zelfs met een ranking systeem begonnen wie er het vaakst aanwezig was en presenteerde op kennisavonden, allemaal in eigen tijd 8)7
Die 10 weken vakantie worden voor minstens 30% volgeplempt met de verwachting dat mensen tentamens nakijken, lessen voorbereiden en aan de slag gaan met nieuwe lesplannen e.d. Het is geen feest aan vrije dagen, op de zomervakantie na.

Uiteindelijk werkt mijn vriendin een goede 60-65 uur per week op dit moment (exclusief reistijd), met 0.9 FTE. Daar staat een salaris van pakweg 2900 bruto tegenover. Ik vind het niet helemaal vergelijkbaar met werk buiten die sector ;)

Edit: ik heb trouwens als werkgever een "detacheerder" die helemaal niet verwacht dat ik buiten werktijden iets doe. Sterker nog, die raadt aan gewoon van je vrije tijd te genieten. De reistijd heb je overal, of je nou docent, piloot, schoonmaker, developer of een CEO bent.

[ Voor 10% gewijzigd door Merethil op 24-04-2019 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
GrooV schreef op woensdag 24 april 2019 @ 13:22:
M'n vriendin zit in het basisonderwijs en die heeft het echt een stuk zwaarder dan dat jij en ik het hebben. Hard werk, lange uren voor een schijntje. T.o.v. van de meeste mensen hebben we het als developers prima, maar helemaal t.o.v. mensen in het onderwijs. Het is niet voor niets dat er enorme tekorten zijn.

Wat betreft je verhaal over detacheerders: je schets echt een worse-case scenario. M'n vorige werkgever was een kleine gespecialiseerde detacheerder en daar was een reistijd van een uur echt de max, en er was zoveel keuze dat binnen een half uur ook prima kon. Daarnaast is het een prima springplank naar zelfstandigheid.

[ Voor 22% gewijzigd door Hydra op 24-04-2019 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 11:49

DeluxZ

Livin' the good life

Hydra schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:12:
[...]

M'n vriendin zit in het basisonderwijs en die heeft het echt een stuk zwaarder dan dat jij en ik het hebben. Hard werk, lange uren voor een schijntje. T.o.v. van de meeste mensen hebben we het als developers prima, maar helemaal t.o.v. mensen in het onderwijs. Het is niet voor niets dat er enorme tekorten zijn.

Wat betreft je verhaal over detacheerders: je schets echt een worse-case scenario. M'n vorige werkgever was een kleine gespecialiseerde detacheerder en daar was een reistijd van een uur echt de max, en er was zoveel keuze dat binnen een half uur ook prima kon. Daarnaast is het een prima springplank naar zelfstandigheid.
Sorry... Wel alleen relevant voor Noord-Brabant dan. Wellicht dat het voor andere provincies ook geldt.

https://www.omroepbrabant...sisschoolleraren-in-de-WW

[ Voor 5% gewijzigd door DeluxZ op 24-04-2019 14:31 ]

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Merethil schreef op woensdag 24 april 2019 @ 13:08:
[...]

Het gaat mij ook niet zozeer om wat er van je verwacht wordt of wat je in je vrije tijd doet. Ik ken ook wel mensen die loodzwaar verplegend werk doen dat dan op papier 36 uur in de week is, maar die dan in die 36 enkel het uitvoerende werk kunnen en daardoor ook nog eens 10 uur bezig zijn om aan de administratieve last te voldoen. Dat alles tegen een salaris waar je als IT consultant je bed echt niet voor uitkomt.

Het gaat mij meer om het feit dat al die zaken die je buiten werktijd 'mag' doen worden neergezet als leuke secundaire arbeidsvoorwaarden waar je blij mee zou moeten zijn in vacatureteksten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
DeluxZ schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:28:
Sorry... Wel alleen relevant voor Noord-Brabant dan. Wellicht dat het voor andere provincies ook geldt.

https://www.omroepbrabant...sisschoolleraren-in-de-WW
Ik snap je punt niet helemaal. In Brabant hebben ze ook tekorten. Dat er 'leraren' in de WW zitten volgens het UWV is mooi en aardig, maar waarom zorgt het UWV dan niet dat die mensen weer aan een baan komen? Dat is waar we het UWV voor hebben. Dat neemt niet weg dat er, ook daar, gewoon een tekort is.

(heb bij het UWV gezeten als consultant en ik weet 't antwoord ook wel; incompetentie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Ik zeg niet dat de werkdruk laag is bij het onderwijs, ik zeg alleen dat er iets tegenover staat. Of dat genoeg is moeten mensen zelf beslissen. Helemaal als je parttime werkt aangezien je dan nog de zelfde schoolvakanties vrij bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
GrooV schreef op woensdag 24 april 2019 @ 15:50:
Ik zeg niet dat de werkdruk laag is bij het onderwijs, ik zeg alleen dat er iets tegenover staat. Of dat genoeg is moeten mensen zelf beslissen. Helemaal als je parttime werkt aangezien je dan nog de zelfde schoolvakanties vrij bent
Als parttimer verdien je echter snel een stuk minder terwijl de werkdruk niet automatisch veel lager wordt. Wanneer mijn vriendin van 0.9 FTE naar 0.6 FTE zou gaan wordt ze nog steeds 4 dagen in de week verwacht op school, alleen heeft ze dan minder lessen per dag. Het verkeer heb je dus nog steeds en ook het voorbereidend werk is niet automatisch minder zwaar omdat ze nu nog overlappende klassen heeft waar ze met één voorbereiding meerdere klassen oppakt.

Enige voordeel wat je dan hebt is minder taakuren en minder toetsen om na te kijken, maar uiteindelijk is het niet evenredig opgebouwd. 0.6 FTE komt alsnog op pakweg 40 uur per week neer en dat is gewoon erg veel voor parttime.

Ik snap ook nooit zo goed waarom mensen zo'n mening over 10 weken vrij per jaar hebben als ze niet weten hoe het is om de baan te hebben (of samen te wonen met iemand die zo'n baan heeft). No offense naar jou verder, ik hoor het gewoon van veel mensen en dan moet ik altijd hetzelfde riedeltje uitleggen omdat men nog wel eens denkt dat docenten een luizenbaantje hebben.
Mugwump schreef op woensdag 24 april 2019 @ 15:32:
[...]

Het gaat mij ook niet zozeer om wat er van je verwacht wordt of wat je in je vrije tijd doet. Ik ken ook wel mensen die loodzwaar verplegend werk doen dat dan op papier 36 uur in de week is, maar die dan in die 36 enkel het uitvoerende werk kunnen en daardoor ook nog eens 10 uur bezig zijn om aan de administratieve last te voldoen. Dat alles tegen een salaris waar je als IT consultant je bed echt niet voor uitkomt.

Het gaat mij meer om het feit dat al die zaken die je buiten werktijd 'mag' doen worden neergezet als leuke secundaire arbeidsvoorwaarden waar je blij mee zou moeten zijn in vacatureteksten.
Ik denk dat bij bijvoorbeeld docenten en mensen in de zorg gewoon van tevoren allang bekend is dat ze meer moeten doen dan op het papiertje staat, en dat nemen ze maar voor lief. Eigenlijk zijn wij developers gewoon nogal verwend (ik wel in ieder geval :+ ), maar zijn we ook mensen die dit naast hun werk vaak hobbymatig oppakken en dan vaak zonder gezeur toch even iets ernaast doen. Voor de baas, voor zichzelf of voor het netwerken, whatever, maar we doen het wel.

Voordeel is dat er zoveel werk te vinden is dat je rap iets nieuws vindt als je geen zin hebt in de "negatieve secundaire voorwaarden" en de mensen die ze aanbieden. Ik heb er zelf voor gekozen om bij een detacheerder aan de slag te gaan om makkelijk en snel in meerdere keukens mee te kunnen kijken, maar als ik daar geen zin meer in heb dan ben ik er ook zo weer weg. Dat is toch echt wel een voordeel.
In het onderwijs is het eigenlijk altijd overal hetzelfde werk en dezelfde verplichtingen, voor zover ik weet precies zo in de zorg of veel overheidswerk.

[ Voor 38% gewijzigd door Merethil op 24-04-2019 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeluxZ

DeluxZ

Livin' the good life

Hydra schreef op woensdag 24 april 2019 @ 15:37:
[...]

Ik snap je punt niet helemaal. In Brabant hebben ze ook tekorten. Dat er 'leraren' in de WW zitten volgens het UWV is mooi en aardig, maar waarom zorgt het UWV dan niet dat die mensen weer aan een baan komen? Dat is waar we het UWV voor hebben. Dat neemt niet weg dat er, ook daar, gewoon een tekort is.

(heb bij het UWV gezeten als consultant en ik weet 't antwoord ook wel; incompetentie)
Waarom zet je leraren tussen aanhalingstekens? Wat mijn punt is dat er dus leraren in de WW zitten terwijl er een tekort is aan leraren. Nu dit bekend is hoop ik dat de schoolbesturen die op zoek zijn naar leraren eens aankloppen bij het UWV om te kijken of er niet een leraar is die wellicht graag wil gaan werken en geschikt is om die aan te nemen.

+ Leraren uit de WW
+ Minder uitval voor leerlingen

Ik zie geen minpunten :) Helaas zal het wel weer te makkelijk gedacht zijn :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
Voor de tweede keer, ik zeg niet dat de werkdruk laag is of dat ze een luizenbaantje hebben. Ik zeg alleen dat er meer dan gemiddeld aan vakantiedagen tegenover staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Merethil schreef op woensdag 24 april 2019 @ 15:57:
Ik denk dat bij bijvoorbeeld docenten en mensen in de zorg gewoon van tevoren allang bekend is dat ze meer moeten doen dan op het papiertje staat, en dat nemen ze maar voor lief. Eigenlijk zijn wij developers gewoon nogal verwend (ik wel in ieder geval :+ ), maar zijn we ook mensen die dit naast hun werk vaak hobbymatig oppakken en dan vaak zonder gezeur toch even iets ernaast doen. Voor de baas, voor zichzelf of voor het netwerken, whatever, maar we doen het wel.

Voordeel is dat er zoveel werk te vinden is dat je rap iets nieuws vindt als je geen zin hebt in de "negatieve secundaire voorwaarden" en de mensen die ze aanbieden. Ik heb er zelf voor gekozen om bij een detacheerder aan de slag te gaan om makkelijk en snel in meerdere keukens mee te kunnen kijken, maar als ik daar geen zin meer in heb dan ben ik er ook zo weer weg. Dat is toch echt wel een voordeel.
In het onderwijs is het eigenlijk altijd overal hetzelfde werk en dezelfde verplichtingen, voor zover ik weet precies zo in de zorg of veel overheidswerk.
Volgens mij mis je nog steeds het punt. Het gaat niet om al dan niet te verwachten activiteiten die niet expliciet beschreven staan. Het gaat om het feit dat die werkzaamheden worden gepresenteerd alsof het positieve secundaire arbeidsvoorwaarden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merethil
Mugwump schreef op woensdag 24 april 2019 @ 16:14:
[...]

Volgens mij mis je nog steeds het punt. Het gaat niet om al dan niet te verwachten activiteiten die niet expliciet beschreven staan. Het gaat om het feit dat die werkzaamheden worden gepresenteerd alsof het positieve secundaire arbeidsvoorwaarden zijn.
Ik begreep je punt, probeerde alleen een ander punt aan te snijden wat betreft deze zaken. Ik gok dat het vooral als positieve secundaire arbeidsvoorwaarden neergezet wordt omdat men verwacht dat iedere developer dat geweldig vindt en het dus als "leuk extraatje voor die nerds" wordt gezien. Als je dat projecteert naar andere vakgebieden dan gaat dat inderdaad niet helemaal op.
GrooV schreef op woensdag 24 april 2019 @ 16:05:
Voor de tweede keer, ik zeg niet dat de werkdruk laag is of dat ze een luizenbaantje hebben. Ik zeg alleen dat er meer dan gemiddeld aan vakantiedagen tegenover staan.
Dat snap ik, maar het vakantiedagen-argument is naar mijn mening niet eerlijk. Zoals ik al zei leert de praktijk dat minstens 30% opgebruikt wordt door werkzaamheden zodat er alsnog geen vrije dagen zijn. Daarnaast heb je dus verplichte periodes vrij waar een persoon met (minimaal!) 25 dagen gewoon elk moment vrij zou kunnen nemen naargelang toegestaan door de baas.
En daar bovenop komt nog dat als je dan op vakantie wil je altijd in het hoogseizoen zit (want schoolvakanties maakt dingen hoogseizoen) en dus altijd de hoogste prijs mag betalen. Dat terwijl je niet per se beter betaald krijgt dan iemand met losse vakantiedagen.

Dus ja, je kan het argument maken dat je 10 weken vrij krijgt per jaar. Maar nee, het is naar mijn mening geen goed argument en dus iets wat niet elke keer gebruikt zou moeten worden om de huidige werkdruk en de bijkomende problemen in het onderwijs goed te praten.

[ Voor 43% gewijzigd door Merethil op 24-04-2019 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:02
De werkdruk is hoog, omdat er te weinig personeel is. Er is te weinig personeel, omdat niet genoeg mensen worden aangenomen.

Waarom worden er niet genoeg mensen aangenomen?

Overigens zijn er ook scholen waar met gezond verstand wordt gekeken naar de manier van werken

Men zou in het onderwijs volgens mijn wat kritischer moeten zijn op zichzelf. Gooi dat Excel ding eens aan de kant, vergeet eens die fucking "methode" en ga doen waarvoor je dat beroep gekozen hebt.

[ Voor 20% gewijzigd door farlane op 24-04-2019 22:14 ]

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
farlane schreef op woensdag 24 april 2019 @ 22:11:
Waarom worden er niet genoeg mensen aangenomen?
Omdat er geen budget is.

Als school heb je het te doen met een vastgelegd budget en kun je niks doorberekenen naar een klant omdat jantje en pietje wat meer aandacht nodig hebben.

Mijn uren bijvoorbeeld worden allemaal betaald, maar niet omdat mijn werkgever mij zo lief vindt. Nee, die worden betaald door de klant. Als ik op projectbasis zou werken en mijn gebudgeteerde uren worden overschreden is dit keihard verlies. Iets wat een commercieel bedrijf op moet kunnen vangen, maar waar moet een school dat vandaan halen?

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

bwerg schreef op woensdag 24 april 2019 @ 10:24:
[...]

Members only:
Members only:
Mugwump schreef op woensdag 24 april 2019 @ 16:14:
[...]

Jeps, je ziet het erg vaak:
Positieve secundaire arbeidsvoorwaarden:
- Kans om presentaties te geven (in je eigen tijd, dat wel)
- Ruimte om te groeien (Zolang je het eigenlijke studeren en leren maar in je eigen tijd doet en vrij neemt voor het examen)
- Ping pong tafel (Alleen op vrijdag na 5 uur)
- etc. (disclaimer, alleen in je eigen tijd natuurlijk)

[ Voor 41% gewijzigd door Firesphere op 25-04-2019 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:17
Firesphere schreef op donderdag 25 april 2019 @ 01:28:
[...]

Members only:

[...]
Ik weet niet of je het in mo tags wil hebben dus voor de zekerheid:
Members only:

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
sig69 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 02:02:
[...]

Members only:
Oeps mezelf gequote. Blijft lastig op mobiel...

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

[...]

Members only:
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Afbeeldingslocatie: https://i.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/001/484/832/ee0.jpeg

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeluxZ

DeluxZ

Livin' the good life

Merethil schreef op woensdag 24 april 2019 @ 16:23:
[...]

Ik begreep je punt, probeerde alleen een ander punt aan te snijden wat betreft deze zaken. Ik gok dat het vooral als positieve secundaire arbeidsvoorwaarden neergezet wordt omdat men verwacht dat iedere developer dat geweldig vindt en het dus als "leuk extraatje voor die nerds" wordt gezien. Als je dat projecteert naar andere vakgebieden dan gaat dat inderdaad niet helemaal op.

[...]

Dat snap ik, maar het vakantiedagen-argument is naar mijn mening niet eerlijk. Zoals ik al zei leert de praktijk dat minstens 30% opgebruikt wordt door werkzaamheden zodat er alsnog geen vrije dagen zijn. Daarnaast heb je dus verplichte periodes vrij waar een persoon met (minimaal!) 25 dagen gewoon elk moment vrij zou kunnen nemen naargelang toegestaan door de baas.
En daar bovenop komt nog dat als je dan op vakantie wil je altijd in het hoogseizoen zit (want schoolvakanties maakt dingen hoogseizoen) en dus altijd de hoogste prijs mag betalen. Dat terwijl je niet per se beter betaald krijgt dan iemand met losse vakantiedagen.

Dus ja, je kan het argument maken dat je 10 weken vrij krijgt per jaar. Maar nee, het is naar mijn mening geen goed argument en dus iets wat niet elke keer gebruikt zou moeten worden om de huidige werkdruk en de bijkomende problemen in het onderwijs goed te praten.
Sorry maar dat je vakanties in het hoogseizoen zijn weet je voordat je aan je studie begint. Dat vind ik echt een non argument.

En hoezo minimaal 25 dagen? Minimum in Nederland is 4 werkweken vakantie per jaar. Dus 20 dagen bij 40 uur (160 uur vakantie). Bij 28 uur per week heb je 112 uur vakantie.

Dat werkgevers er extra geven is niet verplicht he. Er zijn er in Nederland genoeg die het met het minimale aantal vakantiedagen moeten doen.

Overigens zeg ik niet dat leraren het zo goed hebben. Maar ik ken ook een aantal leraren die zeggen dat het merendeel gewoon "zeurt"

[ Voor 3% gewijzigd door DeluxZ op 25-04-2019 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
DeluxZ schreef op donderdag 25 april 2019 @ 07:51:
[...]

Sorry maar dat je vakanties in het hoogseizoen zijn weet je voordat je aan je studie begint. Dat vind ik echt een non argument.

En hoezo minimaal 25 dagen? Minimum in Nederland is 4 werkweken vakantie per jaar. Dus 20 dagen bij 40 uur (160 uur vakantie). Bij 28 uur per week heb je 112 uur vakantie.

Dat werkgevers er extra geven is niet verplicht he. Er zijn er in Nederland genoeg die het met het minimale aantal vakantiedagen moeten doen.

Overigens zeg ik niet dat leraren het zo goed hebben. Maar ik ken ook een aantal leraren die zeggen dat het merendeel gewoon "zeurt"
Natuurlijk, maar dat een werkgever (detacheerder zoals hierboven bijvoorbeeld werd getoond) bepaalde dingen stelt in een vacature zorgt er toch ook voor dat je kan kiezen om wel of niet voor dat bedrijf te gaan werken onder die voorwendselen?
Mijn punt is dat 10 weken vakantie gewoon hard nodig is in het onderwijs, maar dat het niet "een cadeautje t.o.v. de normale werknemer" is.

Je kan voor alles wel stellen "dat kon je weten voor je de studie zelfs maar begon", maar dat neemt niet weg dat het gewoon lastig kan zijn, vooral gezien de lonen nauwelijks/niet vooruit zijn gegaan (en ten opzichte van 10 jaar geleden zelfs achteruit, toen de "mammoetwet" eruit ging) terwijl de werkdruk wel flink is toegenomen. Als een docent meer vrij zou kunnen nemen op zelfgekozen momenten in plaats van de vaste periodes zou dat waarschijnlijk ook een hoop schelen, maar zo zit het nou eenmaal niet.

Die 25 dagen heb ik als minimum genomen omdat ik nog geen werkgever ben tegengekomen waar het er minder waren dan 25. Natuurlijk hoeft dat niet te gebeuren, maar ook daar heb je zelf de keuze (leuk, die keuze terug laten komen) en als we weer terugkomen op detacheerders dan is het vaak zelfs meer dan 25.

Mijn hele punt is dus: Men kan sparren met "je hebt wel 10 weken vakantie als docent!", maar dat is totaal niet zaligmakend. Meer niet.
Dit beaam ik wel. Er zijn docenten die er met de pet naar gooien, docenten die alles afraffelen of docenten die gewoon geen energie steken in hun werk. Die heb je natuurlijk in alle vakgebieden, maar ik merk dat er een zwaar verschil zit in wat docenten doen om hun werk te volbrengen.

[ Voor 9% gewijzigd door Merethil op 25-04-2019 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
Kunnen we het nu weer over dev-zaken hebben?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

BertS schreef op donderdag 25 april 2019 @ 08:30:
Kunnen we het nu weer over dev-zaken hebben?
We hebben het over arbeidsomstandigheden van ontwikkelaars en hoe er beloont wordt/kan worden. Daarbij worden vergelijking naar andere beroepen gemaakt en hoe het daar geregeld is. Dit leidt weer tot discussie of het wel een eerlijke vergelijking is.

Naar mijn idee hebben we het over dev-zaken. ;)

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

[...]

Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
DevWouter schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:43:
[...]

We hebben het over arbeidsomstandigheden van ontwikkelaars en hoe er beloont wordt/kan worden. Daarbij worden vergelijking naar andere beroepen gemaakt en hoe het daar geregeld is. Dit leidt weer tot discussie of het wel een eerlijke vergelijking is.

Naar mijn idee hebben we het over dev-zaken. ;)
Hm ik vond eigenlijk zelf dat ik al teveel off-topic ging :+

On-topic:

Ik heb binnenkort een examinering voor de developer certificate van het platform waar wij gebruik van maken op 't werk. Gelukkig bestaat die examinering uit een 60-tal multiplechoicevragen waar je binnen 3 uur antwoord op moet geven (op locatie). Toen ik de administrator-certification deed heb ik het in 15 minuten gehaald en merkte ik dat er veel vragen bij zaten die helemaal niet relevant (meer) zijn.

Nu hebben een paar collega's reeds die examinering gedaan en slechts een aantal hebben hem daadwerkelijk gehaald. Iedereen die iets minder of dezelfde hoeveelheid aan mijn werkjaren met het platform hebben lijken het niet gehaald te hebben. Allerlei vragen over oudere versies van het platform die allang niet meer gebruikt worden, of vragen over processen die ze reeds vijf jaar geleden hebben uitgefaseerd en toch blijven ze terugkomen. Er zat zelfs een vraag tussen over een specifieke standaard die door de chemische industrie gebruikt wordt, welke afkorting daarvoor ook wel gebruikt zou worden. Wat?!

Iemand anders de laatste tijd ook van die nutteloze certificeringen gedaan die je moet doen omdat je anders als bedrijf je labeltje "partner van" kwijtraakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Merethil schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:08:
[...]

Hm ik vond eigenlijk zelf dat ik al teveel off-topic ging :+

On-topic:

Ik heb binnenkort een examinering voor de developer certificate van het platform waar wij gebruik van maken op 't werk. Gelukkig bestaat die examinering uit een 60-tal multiplechoicevragen waar je binnen 3 uur antwoord op moet geven (op locatie). Toen ik de administrator-certification deed heb ik het in 15 minuten gehaald en merkte ik dat er veel vragen bij zaten die helemaal niet relevant (meer) zijn.

Nu hebben een paar collega's reeds die examinering gedaan en slechts een aantal hebben hem daadwerkelijk gehaald. Iedereen die iets minder of dezelfde hoeveelheid aan mijn werkjaren met het platform hebben die lijken het niet gehaald te hebben. Allerlei vragen over oudere versies van het platform die allang niet meer gebruikt worden, of vragen over processen die ze reeds vijf jaar geleden hebben uitgefaseerd en toch blijven ze terugkomen. Er zat zelfs een vraag tussen over een specifieke standaard die door de chemische industrie gebruikt wordt, welke afkorting daarvoor ook wel gebruikt zou worden. Wat?!

Iemand anders de laatste tijd ook van die nutteloze certificeringen gedaan die je moet doen omdat je anders als bedrijf je labeltje "partner van" kwijtraakt?
Klinkt als een SAP Certificering. :X Dus ja, wel meegemaakt en binnenkort weer. Cloud Platform certificering die op een cursus gebaseerd is, die oud is nu zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Merethil schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:08:
Klopt, vaak moet je binnen een bedrijf een dekkingspercentage van x% hebben om partner te zijn. En dan mag je jezelf brons/zilver/goud partner noemen. Vaak krijg je dan korting van het bedrijf waar je partner van bent.

Het is dus vaak een soort vorm van klantenbinding. Een bedrijf geeft jouw korting als jij aantoont dat je investeert in hun producten. Jouw opdrachtgever toon dit aan door certificaten over te dragen waarmee ze bewijzen dat hun personeel tijd heeft gestoken in hun producten.

Tegelijkertijd kan jouw opdrachtgever pronken bij hun klanten met gold partner status ondanks dat dit niks zegt over de kwaliteit (maar wel over de dekkingsgraad).

De enige keer dat een bedrijf bij mij hier na vroeg tijdens een sollicitatie gesprek was omdat ze te veel juniors hadden aangenomen die geen certificaten hadden waardoor hun status in gevaar kwam.
Voor mij was dat dan ook een reden om hun aanbod te weigeren.

Overigens vind ik de training krijgen voor een certificaat niet slecht, maar de motivatie daar achter ervaar ik wel als pervers.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Inderdaad, dat is zo bijvoorbeeld voor Microsoft certificering. Daar moet je een x aantal gecertificeerde personen in dienst hebben voor bijv. development, Office 365 of Azure om je bronze/silver/gold partner te mogen noemen. Hier zitten ook weer kortingen/gratis licenties aan vast dus voor een bedrijf wil je zoveel mogelijk mensen gecertificeerd hebben.

Persoonlijk steek ik liever mijn tijd in het leren van een andere taal of framework dan een certificaat te halen van iets wat je toch al dagelijks gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

De certificeringen waar ik mee bezig ben, zijn toch wel netjes up-to-date wat mij betreft.
Uiteraard komen er stukjes aan bod die wellicht minder van toepassing zijn, doch vrij relevant onder de noemer "algemene kennis".

Wat ik zelf meer vervelend vind is dat ik serieus bang ben om niet te slagen voor iets waar ik al 3 jaar mee in de praktijk werk. Puur omdat het een examen is waar je opeens "alles" moet weten omdat je niet mag google'n. Ok, je hebt de man pages en een soort hulp via de cli maar toch.

Na 3 jaar heb ik gewoon kant-en-klare snippets, scripts, setups, etc.etc. en raak ik bepaalde aspecten totaal niet meer aan. Bewust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:02
Alain schreef op woensdag 24 april 2019 @ 22:47:
[...]
Omdat er geen budget is.
Says who?

Misschien wordt het huidige budget wel verkeerd besteed? Aan onzinnige lesmethoden en managers die niets met lesgeven te maken hebben? Aan geneuzel in de ruimte in plaats van essentiële dingen die met het lesgeven te maken hebben? Aan "tussenpartijen" die budget opslokken die eigenlijk voor andere dingen was bedoeld? Aan oude vastgeroeste leraren en leraressen die het veel te comfortabel hebben en het voor de jonge energieke garde onmogelijk maken om iets te veranderen?

Echt, zo makkelijk om constant te roepen dat er te weinig geld is en dat er niet genoeg verdiend wordt.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Een uur voor het weekend begint een perfect storm van mergen (in TFS }:|) van, onder andere, csproj-files (oude stijl }:|) waarin veel dependencies veranderd en verwijderd zijn en dan iemand van een ander team die daar doorheen fietst met een commit die ook de dependencies veranderd heeft.

:{

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Netjes, een salarisbod gekregen het is wat minder dan mijn huidige baan maar stuk minder reizen. Dat is de €24k (bruto) wel waard :D

@Vincentio "Klinkt als een SAP Certificering. :X Dus ja, wel meegemaakt en binnenkort weer. Cloud Platform certificering die op een cursus gebaseerd is, die oud is nu zeg maar." Ja, ik ga binnenkort CP100 doen... Ik ben zelf niet zo van de certificeringen maar ja de baas wilt het 🤷‍♂️

[ Voor 52% gewijzigd door alienfruit op 26-04-2019 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 27-07 10:18
24k bruto? Ik kan dit bedrag niet echt plaatsen. Veel te weinig voor een totaalbedrag, maar te groot voor een verschil dat je wel even neemt voor wat reistijdverschil.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

@armageddon_2k1 Nee, ik bedoel €24k bruto minder dan mijn huidige salaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Good for you. Maar t.o.v. een Nederlands referentiekader klinkt t een beetje als verkapt opscheppen. ;)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Tot we gaan opscheppen over woonlasten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-08 14:24

ZaZ

Tweakers abonnee

Ik verdien miljoenen maar ik krijg ze niet
ba dum tsss... :P

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Geen idee, wat je verdient in Den Haag/Amsterdam. Wat ik heb begrepen zijn de salarissen daar ook goed en betalen ze soms zelfs meer dan in Londen. Na vijf jaar lang zo beetje elke week Maandag-Donderdag in hotels te hebben geslapen ben ik er wel klaar mee.

[ Voor 30% gewijzigd door alienfruit op 27-04-2019 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Tsja alles is relatief toch? Als ik 150k zou verdienen geef ik wel 24k op om die reistijd er uit te krijgen.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Dat is ook zo. En het lijkt mij ook een heel zinnige keuze. :) Ook met een verdubbeling krijg je mij niet elke werkdag een hotel of uren file in. ;)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 27-07 10:18
alienfruit schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 22:24:
@armageddon_2k1 Nee, ik bedoel €24k bruto minder dan mijn huidige salaris
Dit is niet Nederland toch?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Merethil schreef op woensdag 24 april 2019 @ 15:57:
...

...
Ik denk niet dat developers in Nederland verwend zijn. De salarissen liggen erg laag ten opzichte van de woonkosten en andere lasten. Eigenlijk is alleen freelancen nog interessant in Nederland. Ik heb, inmiddels wel lang geleden, gesprekken met detacheerders gehad die 4k bruto al veel te veel vonden terwijl ik voor dat de kosten in Nederland juist veel te weinig vind.

Ik verdien in het buitenland nu netto een 5 cijferig bedrag voor de komma en het is hier veel goedkoper dan Nederland. Je kan als ontwikkelaar nog wel goed verdienen maar je moet het zelf afdwingen en zeker geen standaard pad volgen van HBO opleiding, in loondienst bij een detacheerder gaan werken die je als je meer dan 3k waard bent al te duur vindt en liever ziet vertrekken.
Pagina: 1 ... 24 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.