De hype zal wel overgaan, maar containers zijn wel iets wat blijft en daarmee spul om containers te beheren ook.Antrax schreef op maandag 8 april 2019 @ 08:30:
[...]
Ben ik nou gewoon ouderwets of is dit kubernetes ding iets wat over een jaar of twee drie geen trend meer is?
Zijn er ook voordelen voor niet-webservices gerichte applicaties, embedded of fat-client applicaties bijvoorbeeld?RagingPenguin schreef op maandag 8 april 2019 @ 08:38:
[...]
De hype zal wel overgaan, maar containers zijn wel iets wat blijft en daarmee spul om containers te beheren ook.
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
embedded zou ik niet snel in een container draaien. Weet niet eens of dat mogelijk is, het is toch een vorm van virtualisatie. Het maakt het vaak mogelijk om snel iets te draaien zonder ingewikkeld installatie proces en als je het niet helemaal vertrouwd is het een stukje extra veilig. En qua deployment kan het een stuk makkelijker zijn, als je de image eenmaal goed werkend hebt.farlane schreef op maandag 8 april 2019 @ 08:47:
[...]
Zijn er ook voordelen voor niet-webservices gerichte applicaties, embedded of fat-client applicaties bijvoorbeeld?
Je hebt relatief gemakkelijke version control. Je kunt dus bijvoorbeeld veel sneller en eenvoudiger upgraden naar nieuwe third-party dependencies en testen (bijvoorbeeld database upgrade), en een rollback doen als het toch niet stabiel blijkt; of een legacy version terug moet zetten voor welke reden dan ook. Ook kun je eenvoudig geautomatiseerd bijschalen, maar het ligt aan de applicatie of dat wel of niet kan.farlane schreef op maandag 8 april 2019 @ 08:47:
[...]
Zijn er ook voordelen voor niet-webservices gerichte applicaties, embedded of fat-client applicaties bijvoorbeeld?
Er is software dat profeit kan hebben van containers, vooral als het een soort micro architectuur heeft. Bij grote, vooral logge legacy systemen, wordt het al gouw omslachtig en onzinnig om containers te gebruiken. Als je er bij het ontwerp rekening mee houd kunnen containers zeer krachtig zijn; ja, je kunt hetzelfde ook zonder containers maar dan is het meer werk en complexer (maar wel meer controle).
Met fat-client applicatie bedoel je een gewone desktop applicatie? Ook daarbij kun je een vorm van containers toepassen. Ubuntu doet dit als zijnde "Snap". De applicatie zit dan in een container en is daarmee onafhankelijk van het systeem waarop het draait. Dus de dependencies komen min of meer te vervallen omdat de dependencies ook in de container zitten. Oftewel, dit voorkomt de DLL hell/version conflicts bij dependencies.farlane schreef op maandag 8 april 2019 @ 08:47:
[...]
Nope. Containers zijn een vorm van isolatie, niet van virtualisatie. Er wordt immers niks gevirtualiseerd zoals bij een VM. Maar het proces/de processen draaien wel geisoleerd binnen hun eigen omgeving. Dat wil zeggen dat er geen toegang is tot het volledige filesystem maar de toegang is beperkt tot een submap (Linux chroot, alleen dan on steroids). Daarnaast ook process isolatie waardoor bv op Linux een ps alleen de processen laat zien die in de container zijn gestart. En hetzelfde (uiteraard) ook voor andere onderdelen (netwerk bv), die allemaal zijn geisoleerd tot alleen toegang binnen de container.Gropah schreef op maandag 8 april 2019 @ 09:23:
het is toch een vorm van virtualisatie
Dit is zeker waar, maar alleen op Linux. Op elk ander platform word er een VM (met linux) opgespind, dacht ik.RobertMe schreef op maandag 8 april 2019 @ 10:04:
[...]
Nope. Containers zijn een vorm van isolatie, niet van virtualisatie. Er wordt immers niks gevirtualiseerd zoals bij een VM. Maar het proces/de processen draaien wel geisoleerd binnen hun eigen omgeving. Dat wil zeggen dat er geen toegang is tot het volledige filesystem maar de toegang is beperkt tot een submap (Linux chroot, alleen dan on steroids). Daarnaast ook process isolatie waardoor bv op Linux een ps alleen de processen laat zien die in de container zijn gestart. En hetzelfde (uiteraard) ook voor andere onderdelen (netwerk bv), die allemaal zijn geisoleerd tot alleen toegang binnen de container.
Klopt, maar daarbinnen worden de verschillende containers geïsoleerd. Het is niet dat je op Windows of MacOS per container een VM opstart.
Ouderwets; misschien zou ik dat alleen zeggen omdat je het een 'kubernetes ding' noemt en het hebt over een trendAntrax schreef op maandag 8 april 2019 @ 08:30:
[...]
Ben ik nou gewoon ouderwets of is dit kubernetes ding iets wat over een jaar of twee drie geen trend meer is?
Ik vind het iets te groot om het nog een trend te noemen. Het heeft zich de afgelopen periodes al meer dan genoeg bewezen. Zeker met de backing vanuit Google is het gewoon wel de toekomst. Misschien over een aantal jaar niet in deze vorm, maar is dat niet altijd zo in de IT?
Wat wel zo is; is dat het nog echt een beetje leunt tegen bleeding edge. Dat merk je gewoon. Dat je nog veel moet ontdekken, soms snel moet schakelen, etc. etc.
Waar misschien het probleem zit is dat men denkt dat je alles in containers moet gooien. Dat is gewoon pertinent niet het geval. Heb je een dikke kafka instance nodig? Prima gooi het op bare metal. Idem voor databases. Ik noem die 2 voorbeelden omdat:
kafka: je wilt eigenlijk pure resources hebben. Dus ook al zou het in een container zitten, dan heb je eigenlijk een requirement van x-geheugen/cpu benodigd, in plaats van dat je het over meerdere pods kan schalen.
mysql; het is niet stateless. Dus waarom zou je het dan verkapt zo opzetten?
Onder het mom van isolatie en eventueel nog wat andere argumenten (bijv. platform onafhankelijk) zou je het misschien zo kunnen opzetten, maar dat is niet DE kracht van kubernetes. Daar gaat het ook vaak fout dat zogenaamde "fanboys" alleen maar roepen dat kubernetes DE oplossing is, terwijl het natuurlijk gewoon een goede tool is die je op de correcte manier moet (kunnen) gebruiken.
Voor wat ik er nu in heb draaien is het echt gewoon geweldig. Indien geïnteresseerd kan ik er nog wel wat meer over vertellen
Ik denk dat het wat afhangt van waar je mee bezig bent. Het is op dit moment toch de de-facto container orchestrator, dus als je bezig bent met scalable microservices dan is het iets waar je momenteel niet omheen kunt denk ik.Antrax schreef op maandag 8 april 2019 @ 08:30:
[...]
Er zijn hier momenteel ook nog andere oplossingen voor (zoals bv Service Fabric Mesh van Microsoft), maar ik denk dat die toch het onderspit zullen delven ter faveure van K8s.
Denk dat MS Service Fabric (Mesh) vooral voor zijn eigen systemen zal verder blijven gebruiken, maar ik denk dat zij zelf ook beseffen dat K8s de strijd gewonnen heeft. (Ze bieden het trouwens ook al aan binnen Azure (AKS)).
https://fgheysels.github.io/
Het is niet echt embedded, maar als je kijkt naar IoT Edge bv, dan draait de software ook daar in containers.Gropah schreef op maandag 8 april 2019 @ 09:23:
[...]
embedded zou ik niet snel in een container draaien. Weet niet eens of dat mogelijk is, het is toch een vorm van virtualisatie. Het maakt het vaak mogelijk om snel iets te draaien zonder ingewikkeld installatie proces en als je het niet helemaal vertrouwd is het een stukje extra veilig. En qua deployment kan het een stuk makkelijker zijn, als je de image eenmaal goed werkend hebt.
Ik heb bv een Raspberry Pi draaien met daaraan wat temperatuursensors verbonden.
Op die Pi draait IoT Edge, en via een custom C# module lees ik de waardes van die sensoren uit en stuur deze naar de cloud. Die custom C# module draait binnen een container.
Dat alles in een container draait maakt het makkelijk up te daten. Maar het begint wel een beetje te lijken op: Als je alleen een hamer hebt, lijkt alles op een spijker.
Less alienation, more cooperation.
Helemaal mee eens. Wij zijn nu ook aan het overstappen van onze webapplicatie naar kubernetes, maar het geeft voor de front-end en back-end code een heleboel voordelen. Veel minder problemen met versies (geen JRE installatie gedoe meerDouweegbertje schreef op maandag 8 april 2019 @ 10:30:
[...]
Ouderwets; misschien zou ik dat alleen zeggen omdat je het een 'kubernetes ding' noemt en het hebt over een trend![]()
Ik vind het iets te groot om het nog een trend te noemen. Het heeft zich de afgelopen periodes al meer dan genoeg bewezen. Zeker met de backing vanuit Google is het gewoon wel de toekomst. Misschien over een aantal jaar niet in deze vorm, maar is dat niet altijd zo in de IT?
Wat wel zo is; is dat het nog echt een beetje leunt tegen bleeding edge. Dat merk je gewoon. Dat je nog veel moet ontdekken, soms snel moet schakelen, etc. etc.
Waar misschien het probleem zit is dat men denkt dat je alles in containers moet gooien. Dat is gewoon pertinent niet het geval. Heb je een dikke kafka instance nodig? Prima gooi het op bare metal. Idem voor databases. Ik noem die 2 voorbeelden omdat:
kafka: je wilt eigenlijk pure resources hebben. Dus ook al zou het in een container zitten, dan heb je eigenlijk een requirement van x-geheugen/cpu benodigd, in plaats van dat je het over meerdere pods kan schalen.
mysql; het is niet stateless. Dus waarom zou je het dan verkapt zo opzetten?
Onder het mom van isolatie en eventueel nog wat andere argumenten (bijv. platform onafhankelijk) zou je het misschien zo kunnen opzetten, maar dat is niet DE kracht van kubernetes. Daar gaat het ook vaak fout dat zogenaamde "fanboys" alleen maar roepen dat kubernetes DE oplossing is, terwijl het natuurlijk gewoon een goede tool is die je op de correcte manier moet (kunnen) gebruiken.
Voor wat ik er nu in heb draaien is het echt gewoon geweldig. Indien geïnteresseerd kan ik er nog wel wat meer over vertellen
Wat ik ook wel erg mooi vind is de service discovery in Prometheus voor monitoring via de kubernetes API. Nu worden nieuwe instanties automatisch gemonitored zonder handmatig toe te hoeven voegen.
Je moet goed snappen waarvoor je het gebruikt, maar voor alle stateless onderdelen van onze applicatie is het geweldig. Waar zie je dat het helemaal misbruikt wordt dan?Sandor_Clegane schreef op maandag 8 april 2019 @ 10:46:
Dat alles in een container draait maakt het makkelijk up te daten. Maar het begint wel een beetje te lijken op: Als je alleen een hamer hebt, lijkt alles op een spijker.
[ Voor 8% gewijzigd door Marcj op 08-04-2019 10:51 ]
Als host OS voor de containers wel, dat heeft vooral te maken met het niet of gebrekkig hebben van de bepaalde kernel delen waar elke container runtime gebruik van maakt.Hipska schreef op maandag 8 april 2019 @ 10:22:
Klopt, maar daarbinnen worden de verschillende containers geïsoleerd. Het is niet dat je op Windows of MacOS per container een VM opstart.
Niet elke docker container is een eigen VM onder welk OS dan ook.
Driving a cadillac in a fool's parade.
Inmiddels ook m'n eerste professionele stapjes in containerland aan het zetten. Voorheen vooral veel PaaS op de public cloud gedaan. Werkt ook prima, maar heeft toch een veel grotere vendor lock in dan Kubernetes / Docker. Denk dat veel bedrijven daar qua kosten nog wel op terug gaan komen.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Wij zijn de afgelopen maanden volledig over gegaan van individuele Windows Server VPS servers met:
- Nginx + NodeJS
- Jetty server
- Apache + PHP
- MySQL
- Redis
voor server en client applicaties naar, in de volgende volgorde:
- docker containers
- docker-compose groepen
- kubernetes in Azure
En het werkt super. Helemaal omdat we meerdere klanten hebben die dedicated servers willen en dat is gewoon een kubernetes groepje aanzetten.
Ook vanuit Bitbucket Pipelines wordt alles automagisch gebuild en gepushed naar dev, staging en prod in Azure.
Zou niet meer terug willen
- Nginx + NodeJS
- Jetty server
- Apache + PHP
- MySQL
- Redis
voor server en client applicaties naar, in de volgende volgorde:
- docker containers
- docker-compose groepen
- kubernetes in Azure
En het werkt super. Helemaal omdat we meerdere klanten hebben die dedicated servers willen en dat is gewoon een kubernetes groepje aanzetten.
Ook vanuit Bitbucket Pipelines wordt alles automagisch gebuild en gepushed naar dev, staging en prod in Azure.
Zou niet meer terug willen
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Draaien jullie je databases ook in Kubernetes? Ik blijf dat nog een lastige vinden, zeker als je migreert van bestaande applicaties met een bestaande database. Hoe hebben jullie dat aangepakt?
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Je database-files buiten je Docker (of wat je container oplossing ook is) houden door middel van volume mapping. Je kan ook een dedicated volume maken. Beide hebben een paar voor- en na-delen.F.West98 schreef op maandag 8 april 2019 @ 15:57:
Draaien jullie je databases ook in Kubernetes? Ik blijf dat nog een lastige vinden, zeker als je migreert van bestaande applicaties met een bestaande database. Hoe hebben jullie dat aangepakt?
Er zijn ook hele groepen die vinden dat je databases niet in Docker moet doen, maar dat riep met 10 jaar geleden ook over databases in een VM en dat is nu bijna standaard.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Mjah alles kan, zolang je de gevolgen maar in kaart brengt.
Hoe je het wend of keert blijf het toch op passen bij schema changes, of updates van je database waarbij het on disk format verandert. Vooral als je denkt dat je dan "zomaar" weer eventjes terug kan.
Blijft ook altijd wel grappig bij CMS'en waarbij men dan de cms-files uit een backup restored maar niet de bij behorende database backups. En na verloop van tijd de handel langzaam uit elkaar begint te vallen omdat er schema changes zijn geweest.
En HA is ook leuk zolang je er goed over nagedacht hebt, split-brain database proberen op te lappen is dat minder.
Hoe je het wend of keert blijf het toch op passen bij schema changes, of updates van je database waarbij het on disk format verandert. Vooral als je denkt dat je dan "zomaar" weer eventjes terug kan.
Blijft ook altijd wel grappig bij CMS'en waarbij men dan de cms-files uit een backup restored maar niet de bij behorende database backups. En na verloop van tijd de handel langzaam uit elkaar begint te vallen omdat er schema changes zijn geweest.
En HA is ook leuk zolang je er goed over nagedacht hebt, split-brain database proberen op te lappen is dat minder.
[ Voor 42% gewijzigd door gekkie op 08-04-2019 16:51 ]
Toch zijn wij juist weer van VM's voor databases naar bare metal gegaan.DevWouter schreef op maandag 8 april 2019 @ 16:38:
[...]
Je database-files buiten je Docker (of wat je container oplossing ook is) houden door middel van volume mapping. Je kan ook een dedicated volume maken. Beide hebben een paar voor- en na-delen.
Er zijn ook hele groepen die vinden dat je databases niet in Docker moet doen, maar dat riep met 10 jaar geleden ook over databases in een VM en dat is nu bijna standaard.
Ja natuurlijk, maar het blijft een lastige met scaling enzo. Want je kan de bestanden dan wel via NFS mounten (overal beschikbaar), maar dat komt de performance niet per se ten goede. En lokaal is natuurlijk ook niet ideaal.DevWouter schreef op maandag 8 april 2019 @ 16:38:
[...]
Je database-files buiten je Docker (of wat je container oplossing ook is) houden door middel van volume mapping. Je kan ook een dedicated volume maken. Beide hebben een paar voor- en na-delen.
Er zit toch nog wel een wezenlijk verschil tussen bare metal vs gevirtualiseerd of bare-metal/gevirtualiseerd vs containers. Het draaien van een database in een container is over het algemeen niet echt een uitdaging. Het draaien van een databaseserver in een K8s cluster met verschillende nodes, dat is waar het interessant begint te worden.DevWouter schreef op maandag 8 april 2019 @ 16:38:
[...]
Persoonlijk zou ik er voor kiezen om gebruik te maken van een managed database service of een bare-metal database cluster naast een Kubernetes oplossing voor de applicatie zelf.
[ Voor 15% gewijzigd door dev10 op 08-04-2019 17:12 ]
Ik kan hier nu wel helemaal fout zitten, maar ik zie daar het voordeel niet van in.F.West98 schreef op maandag 8 april 2019 @ 15:57:
Voordeel van K8s & containers is imho ook dat je makkelijk kunt gaan out-scalen. Echter, een container gaan outscalen waar je database in gehost wordt lijkt me wat moeilijk te doen
Database ga ik dus niet in een container gaan stoppen, maar dan gebruik ik -in mijn geval- meestal een Azure SQL database.
[ Voor 5% gewijzigd door whoami op 08-04-2019 17:35 ]
Onze voornaamste reden voor het gebruik van containers (in dit geval) is dat je vrij eenvoudig meerdere PHP versies e.d. naast elkaar kan draaien zonder compatibiliteitsissues (en mindere veiligheidsissues) bij de oudere legacy software. Het draaide altijd op een shared Apache maar qua veiligheid enzo was dat niet ideaal, dus nu kunnen we per applicatie alles configureren.whoami schreef op maandag 8 april 2019 @ 17:34:
[...]
Ik kan hier nu wel helemaal fout zitten, maar ik zie daar het voordeel niet van in.
Voordeel van K8s & containers is imho ook dat je makkelijk kunt gaan out-scalen. Echter, een container gaan outscalen waar je database in gehost wordt lijkt me wat moeilijk te doen
Database ga ik dus niet in een container gaan stoppen, maar dan gebruik ik -in mijn geval- meestal een Azure SQL database.
Alles in een VM! volgende stop: VM Sprawl.Marcj schreef op maandag 8 april 2019 @ 10:50:
[...]
Je moet goed snappen waarvoor je het gebruikt, maar voor alle stateless onderdelen van onze applicatie is het geweldig. Waar zie je dat het helemaal misbruikt wordt dan?
Met de nadruk op: "Goed snappen"
Uiteindelijk kan je heel veel discussies hebben tussen verschillende technieken en stacks. Echter blijft er maar 1 gouden regel: je kiest de tools voor je uitdaging.
Zodra je vast blijft houden aan 1 kunstje kom je niet veel verder. Zo heb ik ook vaak genoeg verhalen aangehoord over dat bare-metal db's de ENIGE oplossing zou zijn. Overhead, latency, etc etc.
Lekker fucking boeiend met een simpele wordpress website.. Laat mij dan maar gewoon dynamisch kunnen schalen.
Je kijkt naar je uitdaging, de toekomst en pakt de juiste tools erbij. Daarnaast helpt het ook dat je een beetje kennis en expertise in huis hebt om het nog fatsoenlijk op te zetten en dan komt vast alles wel goed
--------------------
Zo is bijvoorbeeld de docker image van Wordpress echt heel slecht. Die mount de gehele /var/www/html folder. Dus je zet dan een PVC op die mount waardoor eigenlijk alles nog statisch er blijft staan. Bij elke nieuwe "run" checkt hij dus of er al data is, zoja dan wordt dat gebruikt. In feite dus een stateful container.. m.a.w. compleet nutteloos.
Hij is met name bedoelt voor development, maar het zal mij niet verbazen als er zat mensen het zo in production draaien.
Zodra je vast blijft houden aan 1 kunstje kom je niet veel verder. Zo heb ik ook vaak genoeg verhalen aangehoord over dat bare-metal db's de ENIGE oplossing zou zijn. Overhead, latency, etc etc.
Lekker fucking boeiend met een simpele wordpress website.. Laat mij dan maar gewoon dynamisch kunnen schalen.
Je kijkt naar je uitdaging, de toekomst en pakt de juiste tools erbij. Daarnaast helpt het ook dat je een beetje kennis en expertise in huis hebt om het nog fatsoenlijk op te zetten en dan komt vast alles wel goed
--------------------
Zo is bijvoorbeeld de docker image van Wordpress echt heel slecht. Die mount de gehele /var/www/html folder. Dus je zet dan een PVC op die mount waardoor eigenlijk alles nog statisch er blijft staan. Bij elke nieuwe "run" checkt hij dus of er al data is, zoja dan wordt dat gebruikt. In feite dus een stateful container.. m.a.w. compleet nutteloos.
Hij is met name bedoelt voor development, maar het zal mij niet verbazen als er zat mensen het zo in production draaien.
De gouden regel in IT: it depends........
Of het dynamisch schalen boeit je nou ook niet echt voor die max 1000 bezoekers en je draait het fijn baremetal of in een simpele VM zonder al te veel complexiteit. Over-engineering is ook een vak.Douweegbertje schreef op maandag 8 april 2019 @ 18:40:
Uiteindelijk kan je heel veel discussies hebben tussen verschillende technieken en stacks. Echter blijft er maar 1 gouden regel: je kiest de tools voor je uitdaging.
Kortom it depends.
Tsja wordpress .. wat is het eigenlijk, qua core vrij weinig.Je kijkt naar je uitdaging, de toekomst en pakt de juiste tools erbij. Daarnaast helpt het ook dat je een beetje kennis en expertise in huis hebt om het nog fatsoenlijk op te zetten en dan komt vast alles wel goed![]()
--------------------
En iedereen wil zelf plugins kunnen installeren etc. dus nagenoeg alles is state.
Heel Wordpress is vreselijk slecht. Echt vre-se-lijk. Ik heb nu het genot om mee te maken dat we in onze huidige omgeving een Wordpress commerciele pagina draaien. Man man man man man. Wat een trage stront. En al die design-bureatjes die dan zogenaamd website ontwerp kunnen doen en dan met van die WPBakery-tyfuszooi aankomen. DB tabellen met serialized PHP-classes erin.... man wat een zooi. En dan het hele plugin-eco-systeem dat waanzinnig slecht is.Douweegbertje schreef op maandag 8 april 2019 @ 18:40:
Zo is bijvoorbeeld de docker image van Wordpress echt heel slecht.
En waarvoor? Een beetje moderne website met een handvol pagina's.
Het is dat ik dit ge-erfd heb, maar als ik dit gebouwd had had ik hierom zelf spontaan ontslag genomen om m'n collega's een dienst te bewijzen.
Toekomstproject wordt om een simpele static HTML te bouwen die z'n content uit de ouwe WP-db trekt. Opbokken met die zooi. De winst die je hebt kwa tijd met je WYSIWYG verlies je met al het uizoekwerk in updates en dependencies omdat. Is er opeens weer een lading shortcodes die niet werkt. Dan flikkert er weer een language-module om.

Code is logica, db is state. Dan is het makkelijk migreren. Maar in WP is code state en logica, en DB ook. Top

Even bij onze Azure expert checken. Maar al onze client-side apps zijn kwa containers volledig stateless en verwijzen gewoon naar een DB instantie voor de data. Op dit moment hebben we, geloof ik, een Azure MySQL instance voor de data, dus niet in Kubernetes.F.West98 schreef op maandag 8 april 2019 @ 15:57:
[ Voor 3% gewijzigd door armageddon_2k1 op 08-04-2019 19:12 ]
Plugins "installeren" is gewoon onderdeel van je Docker configuratie. Dat maakt je container niet direct stateful.gekkie schreef op maandag 8 april 2019 @ 19:03:
[...]
Of het dynamisch schalen boeit je nou ook niet echt voor die max 1000 bezoekers en je draait het fijn baremetal of in een simpele VM zonder al te veel complexiteit. Over-engineering is ook een vak.
Kortom it depends.
[...]
Tsja wordpress .. wat is het eigenlijk, qua core vrij weinig.
En iedereen wil zelf plugins kunnen installeren etc. dus nagenoeg alles is state.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Waarom? Wat is het grote voordeel hier tov een 'normale' plugin architectuur? (Ik neem voor het gemak aan dat die module een plugin is van IoT edge?)whoami schreef op maandag 8 april 2019 @ 10:42:
Op die Pi draait IoT Edge, en via een custom C# module lees ik de waardes van die sensoren uit en stuur deze naar de cloud. Die custom C# module draait binnen een container.
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
In hoeverre zijn plugins, deels files on disk en deels DB geen state dan ?Mugwump schreef op maandag 8 april 2019 @ 19:54:
[...]
Plugins "installeren" is gewoon onderdeel van je Docker configuratie. Dat maakt je container niet direct stateful.
Ze zijn toch ook geen onderdeel van je docker deployment als de gebruiker alle vrijheid heeft om ze te (de)installeren.
Maar wie is "de gebruiker" hier? Doorgaans is degene die de software configureert ook degene die zo'n Docker image beheert.gekkie schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:06:
[...]
In hoeverre zijn plugins, deels files on disk en deels DB geen state dan ?
Ze zijn toch ook geen onderdeel van je docker deployment als de gebruiker alle vrijheid heeft om ze te (de)installeren.
Of je container stateful is, hangt natuurlijk maar net af van hoe je persisteert en of de state überhaupt ooit wijzigt. Als je plugins simpelweg data wegschrijven naar en lezen uit een abstractie waar je gewoon een externe database aan kunt hangen, dan heeft je container geen state.
Files op disk zijn niet echt state, tenzij je er data in stopt en die wijzigt.
Je haalt inderdaad een stukje functionaliteit eruit. M.a.w. plugins installeer je niet meer via de backend maar of handmatig (in je source) of via wpackagist (composer).gekkie schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:06:
[...]
In hoeverre zijn plugins, deels files on disk en deels DB geen state dan ?
In je CI/CD zet je alles in elkaar: wordpress core + theme + plugins
Zodoende is dat je state, die overal gelijk is. Het enige wat je dan nog hebt is content in de vorm van de database en uploads. Dat is dus een database en een stukje storage. Eventueel kan je de uploads ook in s3 kwijt.
Ik zeg niet dat het ideaal is, maar het heeft wel zijn voordelen:
- Alle envs zijn 100% identiek
- Mocht er een hack zijn dan persist dat niet in je files
- Je hebt volledige controle over je versions, iets wat tamelijk belangrijk is bij RISK.
edit; om gelijk hieronder te reageren.
Je kan in de docker entry nog een wp core update-db doen, mocht je een update hebben in je core/plugins dan werkt hij je database bij.
[ Voor 8% gewijzigd door Douweegbertje op 08-04-2019 20:33 ]
Mjah weer die magische afdeling "IT depends"Mugwump schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:14:
[...]
Maar wie is "de gebruiker" hier? Doorgaans is degene die de software configureert ook degene die zo'n Docker image beheert.
Of je container stateful is, hangt natuurlijk maar net af van hoe je persisteert en of de state überhaupt ooit wijzigt. Als je plugins simpelweg data wegschrijven naar en lezen uit een abstractie waar je gewoon een externe database aan kunt hangen, dan heeft je container geen state.
Files op disk zijn niet echt state, tenzij je er data in stopt en die wijzigt.
Naja hoe ga je het met updates van plugins doen ?
Die dingen wijzigen en hun eigen files .. en je hebt potentiele schema changes en mogelijk nog dingen die ze in de content converteren.
Je kunt het moeilijk in je docker stoppen en deployen want dan draaien die schema changes en converts niet. Dan kun je het draaien als zijnde stateful, maarja wat hou je dan nog over in je docker deployment van wordpress ?
(misschien dat ik vooral de meest verschrikkelijke wordpress plugins voorbij heb zien komen hoor en het waren ook nooit echt heel doordachte enterprisy wordpress sites, maar dan nog ..)
Of je moet dus alles heel goed op een rijtje hebben qua updates, upgrades en (disaster)-recovery, of ik vrees dat de extra complexiteit je niet heel veel voordelen geeft. Met je eigen applicatie, waar je er zelf over gaat, prima. Maar daar buiten .. meh lastig.
[ Voor 7% gewijzigd door gekkie op 08-04-2019 20:32 ]
Een plugin waarvan de 'files veranderen' is natuurlijk niet anders dan software die continu verandert. Idealiter is dat in Docker gewoon geregeld met eigen image files. Nieuwe versie van je plugin? Nieuwe tag. Kwestie van je Dockerfile bijwerken en klaar. Desnoods regel je het in je Docker file middels copying. Doe ik nu ook bijvoorbeeld waar het aankomt op Wildfly (Java applicatieserver) deployen. Draait nog wat legacy software op die weer afhankelijk is van allerhande custom modules. Die worden in het bouwproces gewoon meegebakken.gekkie schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:30:
[...]
Mjah weer die magische afdeling "IT depends".
Naja hoe ga je het met updates van plugins doen ?
Die dingen wijzigen en hun eigen files .. en je hebt potentiele schema changes en mogelijk nog dingen die ze in de content converteren.
Je kunt het moeilijk in je docker stoppen en deployen want dan draaien die schema changes en converts niet. Dan kun je het draaien als zijnde stateful, maarja wat hou je dan nog over in je docker deployment van wordpress ?
(misschien dat ik vooral de meest verschrikkelijke wordpress plugins voorbij heb zien komen hoor en het waren ook nooit echt heel doordachte enterprisy wordpress sites, maar dan nog ..)
Of je moet dus alles heel goed op een rijtje hebben qua updates, upgrades en (disaster)-recovery, of ik vrees dat de extra complexiteit je niet heel veel voordelen geeft. Met je eigen applicatie, waar je er zelf over gaat, prima. Maar daar buiten .. meh lastig.
Qua schemamigratie in SQL-databases is Docker niet anders dan een reguliere deployment. Je moet altijd van schema A naar B. Daar heb je weer tools als Liquibase of Flyway voor of iets als (D/B)ACPACS in de Microsoftwereld. Als je destructieve changes doet zijn backups altijd wel een goed idee (sterker nog, die zijn altijd een goed idee
Ik ben nog geen plugins tegengekomen die daar gebruik van maken. Uiteraard kun je zelf alles uit "upgrade.php" files peuteren.Mugwump schreef op maandag 8 april 2019 @ 21:12:
Qua schemamigratie in SQL-databases is Docker niet anders dan een reguliere deployment. Je moet altijd van schema A naar B. Daar heb je weer tools als Liquibase of Flyway voor of iets als (D/B)ACPACS in de Microsoftwereld. Als je destructieve changes doet zijn backups altijd wel een goed idee (sterker nog, die zijn altijd een goed idee) of je nou Docker gebruikt of niet. Of je moet gewoon een forward fixing strategie hanteren als je wat nieuws gebruikt met potentiële bugs.
Maarja, dan ben ik toch de immer bescheiden mening toegedaan dat de vruchten plukken van een dockerized wordpress, niet bepaald een sinecure is.
I rest my case
Oh dat verbaast me ook niets, maar het betekent natuurlijk niet dat het niet zou kunnen.gekkie schreef op maandag 8 april 2019 @ 21:56:
[...]
Ik ben nog geen plugins tegengekomen die daar gebruik van maken. Uiteraard kun je zelf alles uit "upgrade.php" files peuteren.
Maarja, dan ben ik toch de immer bescheiden mening toegedaan dat de vruchten plukken van een dockerized wordpress, niet bepaald een sinecure is.
Ben sowieso geen groot fan van de PHP-wereld, maar laten we die discussie maar niet weer oprakelen.
D'r was iets met PHP inderdaad. Kan er niet opkomen wat ook alweer....
Neu dat weet ik ... je hebt een koffiekan, een theekan en de alleskan. Maar om nou te zeggen dat wat uit de alleskan komt nou nog echt te pruimen is ...Mugwump schreef op maandag 8 april 2019 @ 22:35:
[...]
Oh dat verbaast me ook niets, maar het betekent natuurlijk niet dat het niet zou kunnen.
Ben sowieso geen groot fan van de PHP-wereld, maar laten we die discussie maar niet weer oprakelen.
En in dit geval vind ik het niet eens zo specifiek aan de PHP wereld te wijten.
Het is geen sinecure om iets te ontwerpen en uit te bouwen wat
en z'n state optimaal gescheiden houdt,
en eenvoudig partieel updatebaar is (ivm HA),
ook bij schemachanges en converteren van data,
danwel dit volledig weet te voorkomen,
en dan ook nog een all you can throw at it generiek CMS of andere applicatie is,
laat staan als het ook nog opensource is en in een community model ontwikkelt wordt.
I(t|T) is just not easy.
Iets met een flinke kater, met het aanzien van een lief poesje ?farlane schreef op maandag 8 april 2019 @ 22:51:
D'r was iets met PHP inderdaad. Kan er niet opkomen wat ook alweer....
[ Voor 13% gewijzigd door gekkie op 08-04-2019 23:06 ]
Ik had een job interview vandaag is de feedback dat ik beperkte kennis heb van AWS. Ik ken niet zoveel maar heb wel gewerkt EC2, RDS, DynamoDB, Greengrass, Kinesis en Cognito, API Gateway.
Beetje flauwe opmerking ze kenden zelf ook Greengrass IoT, Amazon Kinesis niet 🤷♂️ AWS heeft ook zoveel producten/diensten.... En AWS stond niet eens in het lijstje met required skills
Beetje flauwe opmerking ze kenden zelf ook Greengrass IoT, Amazon Kinesis niet 🤷♂️ AWS heeft ook zoveel producten/diensten.... En AWS stond niet eens in het lijstje met required skills
[ Voor 8% gewijzigd door alienfruit op 08-04-2019 23:54 ]
Altijd zuur als het zo loopt. Zeker als het niet ergens beschreven stond.alienfruit schreef op maandag 8 april 2019 @ 23:54:
Ik had een job interview vandaag is de feedback dat ik beperkte kennis heb van AWS. Ik ken niet zoveel maar heb wel gewerkt EC2, RDS, DynamoDB, Greengrass, Kinesis en Cognito, API Gateway.
Wedervraag: zijn er dan ook mensen met onbeperkte kennis van AWS?
Als ze je gaan beoordelen op dingen die niet op je CV staan speelt er vaak wat anders: je bent te duur, te oud, ze vinden je niet in het team passen, etc en ze zoeken een excuus om je af te wijzen. Ik heb het ook wel gehad, perfect gesprek tot mijn huidige salaris aan bod kwam, toen was dit en dat niet goed.alienfruit schreef op maandag 8 april 2019 @ 23:54:
Ik heb de neiging om zoveel mogelijk remote af te handelen: Skype gesprek is ok maar op locatie doe ik alleen nog als ik weet dat ze serieus zijn en dat is vaak genoeg niet het geval en wil ik er geen tijd aan besteden door er heen te reizen.
Ja, ik denk eigenlijk ook dat ik te duur was en zullen mijn SAP ervaring niet handig hebben gevondengold_dust schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 09:30:
Als ze je gaan beoordelen op dingen die niet op je CV staan speelt er vaak wat anders: je bent te duur, te oud, ze vinden je niet in het team passen, etc en ze zoeken een excuus om je af te wijzen. Ik heb het ook wel gehad, perfect gesprek tot mijn huidige salaris aan bod kwam, toen was dit en dat niet goed.
Maar ja, blijft gewoon flauw als eerste staat in mijn CV niks over AWS (ben immers niet devops ofzo) en in job spec staat AWS als nice to have.
Het zijn maar tools. Ik vind dat soort interview vragen zo'n onzin: als ik met ECS aan de slag moet, leer ik dat wel on the job. Vorge klus ook gedaan. Nu zit ik weer bij een klant die 't met Google doet.alienfruit schreef op maandag 8 april 2019 @ 23:54:
Heb zo'n AWS certificering training gedaan, evenals ook een kubernetes cert gehaald, en begonnen met een Google certificaat (allemaal op devs/architects gericht). Ik vind dat soort certificaten waardeloos; alleen er echt mee werken leer je wat van maar je kunt gewoon niet overal certificaten in halen. Die zijn een jaar later waardeloos; des te meer als je ze niet actief gebruikt.
Waar certificaten vooral goed voor zijn, zijn de mensen die de trainingen verkopen.
Denk dat ze al voor 't interview besloten hadden je niet aan te nemen.alienfruit schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 11:10:
Ja, ik denk eigenlijk ook dat ik te duur was en zullen mijn SAP ervaring niet handig hebben gevonden
Maar ja, blijft gewoon flauw als eerste staat in mijn CV niks over AWS (ben immers niet devops ofzo) en in job spec staat AWS als nice to have.
[ Voor 18% gewijzigd door Hydra op 09-04-2019 11:24 ]
https://niels.nu
Ja, maar dan moet je mijn tijd niet verspillen en gewoon het interview afzeggen. Ik heb betere dingen te doen
Mee eens hoor. Maar de persoon die 't scheduled is vaak een 'manager' en het chagerijn dat er helemaal geen zin in heeft een developer.alienfruit schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 11:28:
Ja, maar dan moet je mijn tijd niet verspillen en gewoon het interview afzeggen. Ik heb betere dingen te doen
Vind sowieso die 'agressieve' houding in interviews vaak niet meer van deze tijd. Als bedrijf ben je ook mij aan het overtuigen dat ik graag bij jullie wil werken. Als ik meteen m'n interviewer een eikel vind, gaat dat niet lukken.
Ja precies, het bedrijf leek mij leuk genoeg om alvast mijn salaris te verlagen met 1/6 🤷♂️
Ik blijf zinnen zoals "Again, really appreciate you taking the time in applying & please keep an eye on our careers page!" bij een afwijzing (ander bedrijf trouwens) ook altijd leuk vinden alsof ik nog een keer de tijd wil nemen om bij zijn bedrijf te solliciteren.
Ik blijf zinnen zoals "Again, really appreciate you taking the time in applying & please keep an eye on our careers page!" bij een afwijzing (ander bedrijf trouwens) ook altijd leuk vinden alsof ik nog een keer de tijd wil nemen om bij zijn bedrijf te solliciteren.
[ Voor 56% gewijzigd door alienfruit op 09-04-2019 11:47 ]
Ik vind het nog niet eens zo erg dat een Skype of telefoon interview op niks uitloopt, dat zie ik gewoon als een stukje vrije tijd opofferen. Maar ergens heen reizen en dan om onduidelijke of onserieuze redenen afgewezen worden word ik wel flink vervelend van en laat m'n ongenoegen dan ook duidelijk blijken per email.
Zo ben ik ooit een keer naar Qualcomm in San Diego (...) afgereisd om door 10 Chinezen die nauwelijks/geen Engels spraken geïnterviewd te worden
. Dat soort dingen trap ik nooit weer in. Bij Google wist ik na een paar telefooninterviews al dat ze niet competent zijn en dat heb ik ook aan een 'tech-lead' van hun laten weten. Dat scheelt weer een vliegreis.
Zo ben ik ooit een keer naar Qualcomm in San Diego (...) afgereisd om door 10 Chinezen die nauwelijks/geen Engels spraken geïnterviewd te worden

Verwijderd
Nou, nou nou. Het kan, zoals met de meeste dingen in de PHP wereld, altijd nog ergerarmageddon_2k1 schreef op maandag 8 april 2019 @ 19:08:
[...]
Heel Wordpress is vreselijk slecht. Echt vre-se-lijk. Ik heb nu het genot om mee te maken dat we in onze huidige omgeving een Wordpress commerciele pagina draaien. Man man man man man. Wat een trage stront. En al die design-bureatjes die dan zogenaamd website ontwerp kunnen doen en dan met van die WPBakery-tyfuszooi aankomen. DB tabellen met serialized PHP-classes erin.... man wat een zooi. En dan het hele plugin-eco-systeem dat waanzinnig slecht is.
Vertel eens meer?gold_dust schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 12:55:
Bij Google wist ik na een paar telefooninterviews al dat ze niet competent zijn en dat heb ik ook aan een 'tech-lead' van hun laten weten. Dat scheelt weer een vliegreis.
We are shaping the future
Hmm mijn google telefoon interview was maar een matig succes, bij 30 graden met de woonkamer een puinzooi aangezien ik de toko aan het witten was. Achja voor zover ze ooit glans hadden was die toen toch al aardig aan het verdwijnen. Was nog uit de tijd dat ze hadden bedacht om alle opensource mailinglijsten af te gaan struinen.
En WP-bakery alias visual composer is inderdaad een feestje
.
En WP-bakery alias visual composer is inderdaad een feestje

[ Voor 9% gewijzigd door gekkie op 09-04-2019 14:44 ]
Ik heb hem 8 jaar geleden ofzo ooit om 2200u in een trein gedaan. Interview was niet heel spannend, niveau was vrij laag. Ging destijds met name over Python.
Hinten naar dergelijke sappige verhalen en ze dan niet vertellen is ronduit onethisch.gold_dust schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 12:55:
Zo ben ik ooit een keer naar Qualcomm in San Diego (...) afgereisd om door 10 Chinezen die nauwelijks/geen Engels spraken geïnterviewd te worden. Dat soort dingen trap ik nooit weer in. Bij Google wist ik na een paar telefooninterviews al dat ze niet competent zijn en dat heb ik ook aan een 'tech-lead' van hun laten weten. Dat scheelt weer een vliegreis.
Wat een drama dat Azure; maak je een demo-account aan, ben je geen Global Admin. Nergens te vinden hoe je dan zelf alsnog Global Admin wordt
.

Ja wat een bagger product, niemand gebruikt het ookTheNephilim schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:14:
Wat een drama dat Azure; maak je een demo-account aan, ben je geen Global Admin. Nergens te vinden hoe je dan zelf alsnog Global Admin wordt.
Oh het zal prachtig zijn als je alles voor elkaar hebt; maar je hebt zoveel verschillende lagen waar iets of wat geconfigureerd moet wordenGrooV schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:23:
[...]
Ja wat een bagger product, niemand gebruikt het ook
Wijd gebruik is natuurlijk geen indicatie van de kwaliteit. Ik bedoel, kijk naar PHPGrooV schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:23:
[...]
Ja wat een bagger product, niemand gebruikt het ook
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Deze grap is wel erg oud en achterhaald. Een beetje zoals PHP..oisyn schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:39:
Wijd gebruik is natuurlijk geen indicatie van de kwaliteit. Ik bedoel, kijk naar PHP
Ik word zo moe van deze grappen he. Net zoals van PHP trouwens.Hydra schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:59:
[...]
Deze grap is wel erg oud en achterhaald. Een beetje zoals PHP.
Wat is er mis met PHP? Zelfs Wordpress gebruikt het!
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Ja sorry ik denk soms niet goed over dingen na. Net als de makers van PHP.Hydra schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:59:
[...]
Deze grap is wel erg oud en achterhaald. Een beetje zoals PHP.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Lekker onvolwassen zijn jullie, ondanks jullie leeftijd. Net als PHP.
[ Voor 9% gewijzigd door armageddon_2k1 op 10-04-2019 12:30 ]
Ik begin wel een beetje moe te worden van al deze grappen. Sommige oude koeien moet je gewoon in de sloot laten liggen. Net als PHP.
Sja het is natuurlijk wel heel makkelijk om dit soort grappen te maken.
Net als PHP.
Net als PHP.
Deze grappen gaan echt nergens over! Net als PHP.
Ok, einde grappen over PHP. Net als Azure etc.
Als je't niet aan durft, zeg dan niets. Het pissen op een bepaalde script of taal is ondertussen wel een beetje achterhaald. Ik ben wel klaar met dat "grappig omdat iedereen het zegt" gedoe.
Als je't niet aan durft, zeg dan niets. Het pissen op een bepaalde script of taal is ondertussen wel een beetje achterhaald. Ik ben wel klaar met dat "grappig omdat iedereen het zegt" gedoe.
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Als je wat niet aandurft?Firesphere schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:40:
Als je't niet aan durft, zeg dan niets.
Ach joh, 't kan altijd erger. Heb een half jaar een baan gehad waar ik met ColdFusion (en dan de oude HTML-like versie) moest werken.Firesphere schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:40:
I.t.t. PHP zijn mensen er daar overigens wel achter dat het geen toekomst heeft.
In de categorie "omdat het kan", een computer die gebruik maakt van NaN en infinity in plaats van 0 en 1
🠕 This side up
Ach, zo erg is het nietFiresphere schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:40:
Maar ik werk zowel met Azure als PHP, dus nu 'mag' ik wel grappen maken dus!
Maar je hebt gelijk, het is inderdaad achterhaald. Net als....
[ Voor 7% gewijzigd door armageddon_2k1 op 10-04-2019 14:22 ]
Ok doei.Firesphere schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:40:
Net als wat ik zeg tegen PHP
In ander nieuws, meer mensen de black hole press conference aan het volgen?
[ Voor 11% gewijzigd door .oisyn op 10-04-2019 15:45 ]
Een tijdje geleden had ik een trial aangevraagd van Office 365 Business Premium. Werkte allemaal leuk en aardig, behalve Skype en Teams. Dat gaf geen sjoege, zowel de admin als de clients niet.
Contact opgenomen met support, en wat bleek: "Something hasn't replicated properly in our backend." Ik heb contact opgenomen met Microsoft support, een medewerker heeft toen een resync geforceerd en een uur later werkten Skype en Teams wel zoals het zou moeten.
Geen complimenten over de snelheid waarmee MS Support dat issue heeft afgehandeld
Contact opgenomen met support, en wat bleek: "Something hasn't replicated properly in our backend." Ik heb contact opgenomen met Microsoft support, een medewerker heeft toen een resync geforceerd en een uur later werkten Skype en Teams wel zoals het zou moeten.
Geen complimenten over de snelheid waarmee MS Support dat issue heeft afgehandeld
We are shaping the future
Nee, tenzij een black hole iets is waarin we PHP kunnen gooien..oisyn schreef op woensdag 10 april 2019 @ 15:29:
In ander nieuws, meer mensen de black hole press conference aan het volgen?
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
Een collega had de foto als achtergrond ingesteld. Nu hebben we de recycle bin in het centrum geplaatst, met volledig transparante icon en hernoemd naar " ", en nu kan ie files in het zwarte gat gooienRayNbow schreef op woensdag 10 april 2019 @ 16:10:
[...]
Nee, tenzij een black hole iets is waarin we PHP kunnen gooien.
[ Voor 11% gewijzigd door .oisyn op 10-04-2019 16:23 ]
In plaats van het hier te gaan posten kan ik er beter een boek over gaan schrijven, zoveel onzin heb ik al meegemaaktHydra schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 14:57:
Hinten naar dergelijke sappige verhalen en ze dan niet vertellen is ronduit onethisch.
Ik kreeg een paar weken terug nog LinkedIn berichten van corporate recruiters van Amazon en Facebook (...). Ik heb inmiddels genoeg gezien, ik negeer die Amerikanen de laatste jaren al.
Ik heb de discussie over connectiviteit van client/server afgesplitst naar Verbinding van Clients achter firewall naar Server
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Gisteren begonnen met het verdiepen in een nieuwe applicatie.
Ondertussen wat code refactoren/reviewen. Altijd leuk
Ondertussen wat code refactoren/reviewen. Altijd leuk
A FatalError has occured. You died. Continue (y/n)?
Woy schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 10:54:
Ik heb de discussie over connectiviteit van client/server afgesplitst naar Verbinding van Clients achter firewall naar Server

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Zeker. Wellicht moet ik in PHP eens een scriptje maken dat een exec() doet op /usr/bin/python3 . Nuttigste doel voor PHP ooit.Verwijderd schreef op woensdag 10 april 2019 @ 16:18:
Een echte kunstenaar weet met ieder materiaal iets moois te maken 😋
Je bent in dienst geweest bij een toko die pentesttrainingen geeft en een aantal beginnersniveau dozen wilde hebben?Hydra schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:56:
[...]
Ach joh, 't kan altijd erger. Heb een half jaar een baan gehad waar ik met ColdFusion (en dan de oude HTML-like versie) moest werken.
Laatste CF instantie die ik heb gezien was tijdens mijn OSCP. Hoop dat zo te houden. Kan het naast Windows xp en PHP op de schroothoop.
[ Voor 15% gewijzigd door Boudewijn op 12-04-2019 15:07 ]
Cadeautje van nVidia 

Snap de hype rond Python nog niet helemaal; heb de laatste tijd met Python mogen werken, maar daar kan je net zo makkelijk een zootje van maken als in PHP. Maar misschien ben ik gewoon te oud om Python te doorgrondenBoudewijn schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 15:01:
[...]
Zeker. Wellicht moet ik in PHP eens een scriptje maken dat een exec() doet op /usr/bin/python3 . Nuttigste doel voor PHP ooit.
Read the code, write the code, be the code!
Je begrijpt dat je trage Python meuk daardoor niet magisch net zo snel wordt als PHP heBoudewijn schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 15:01:
[...]
Zeker. Wellicht moet ik in PHP eens een scriptje maken dat een exec() doet op /usr/bin/python3 . Nuttigste doel voor PHP ooit.
Ik snap dat Python voor data science vrij makkelijk is (zeker vergeleken met R) en dat je met de REPL functionaliteit in Jupyter notebooks met visualisaties heel snel wat verkennend werk kunt doen en mooie dingetjes kunt laten zien bij de klant, maar verder zie ik inderdaad ook niet echt in waarom het allemaal zo fantastisch zou moeten zijn. Sterker nog, ik mag vaak weer bijspringen als de scriptende datamensjes wat serieuzer werk moeten doen en vastlopen.wackmaniac schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 17:05:
[...]
Snap de hype rond Python nog niet helemaal; heb de laatste tijd met Python mogen werken, maar daar kan je net zo makkelijk een zootje van maken als in PHP. Maar misschien ben ik gewoon te oud om Python te doorgronden
Ik wist niet dat PHP tegenwoordig op een grafische kaart draait
Beschuldig je nu indirect @.oisyn voor het zijn van een PHP developer?gold_dust schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 09:07:
[...]
Ik wist niet dat PHP tegenwoordig op een grafische kaart draait. Waarom 'krijg' je die van NVIDIA?
gold_dust heeft blijkbaar geen idee wat .oisyn nu echt doet
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Ja in compute shaders, veel snellergold_dust schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 09:07:
[...]
Ik wist niet dat PHP tegenwoordig op een grafische kaart draait
Cadeautje voor ons persoonlijk he. Hij gaat in mijn pc thuis, niet in die van mijn werkWaarom 'krijg' je die van NVIDIA? Ik doe een project in deep learning en we hebben een aantal GTX 1080 Ti en RTX kaarten in gebruik maar de prijs van de kaarten valt in het niet bij de ontwikkelingskosten, reiskosten en kosten van de servers waar ze inzitten.
[ Voor 6% gewijzigd door .oisyn op 13-04-2019 13:32 ]
Ik zie vooral lange procedurele python scripts waarbij alles in 1 file wordt gegooid. Lekker zo'n file met 800 regels. Ik prefereer nu Go over python als iets meer functionaliteiten heeft dan een paar simpele functies. M.a.w. als ik het niet heel simpel in python / bash kan oplossen -> Go.wackmaniac schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 17:05:
[...]
Snap de hype rond Python nog niet helemaal; heb de laatste tijd met Python mogen werken, maar daar kan je net zo makkelijk een zootje van maken als in PHP. Maar misschien ben ik gewoon te oud om Python te doorgronden
Even concluderend: Je kunt dus in bijna elke taal zooi schrijven? Had ik nou niet verwacht /sDouweegbertje schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 12:13:
[...]
Ik zie vooral lange procedurele python scripts waarbij alles in 1 file wordt gegooid. Lekker zo'n file met 800 regels. Ik prefereer nu Go over python als iets meer functionaliteiten heeft dan een paar simpele functies. M.a.w. als ik het niet heel simpel in python / bash kan oplossen -> Go.
Met als grote verschil dat je in sommige talen met veel meer wegkomt, maar ook in Java heb ik "interessante" constructies gezien.
🠕 This side up
Eensch..Koenvh schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 14:47:
[...]
Even concluderend: Je kunt dus in bijna elke taal zooi schrijven? Had ik nou niet verwacht /s
Met als grote verschil dat je in sommige talen met veel meer wegkomt, maar ook in Java heb ik "interessante" constructies gezien.
Laat ik het dan anders zeggen; toen ik iets nodig had en op github ging kijken kwam ik alleen maar vage single file meuk tegen van minimaal 500 lines.
En je favoriete .devver dan, waar is mijn kaart?.oisyn schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 10:40:
Cadeautje voor ons persoonlijk he. Hij gaat in mijn pc thuis, niet in die van mijn werk. Ik *krijg* 'm dus, zonder aanhalingstekens
. Mag er in principe mee doen wat ik wil.

Tja. Je mist hier overduidelijk professionele ervaring. In een professionele data science omgeving zijn het vage single-file meuk projecten met 5-10000 regelsDouweegbertje schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 15:00:
Laat ik het dan anders zeggen; toen ik iets nodig had en op github ging kijken kwam ik alleen maar vage single file meuk tegen van minimaal 500 lines.
Misschien eens ophouden die grote clubs er mee weg te laten komen dat ze dergelijke projecten met opzet torpederen om er maar zo lang mogelijk te blijven zitten. Volkomen bizar dat dat iedere keer opnieuw gebeurt. Jaren en miljoenen later en dan nog steeds niet zo ver zijn dat het goedkoper is het dan alsnog maar af te maken.
"Schouten gaat samen met de NVWA bekijken hoe het nu verder moet, en hoe die investeringen zo goed mogelijk alsnog benut kunnen worden."
Euh. Het is software die niet afgemaakt is. Zeg maar dag met 't handje.
[ Voor 47% gewijzigd door Hydra op 15-04-2019 15:55 ]
Ik heb net even gekeken, en in ons project zijn alle source files tussen de 5 en 10000 regels. Zo bijzonder is dat toch nietHydra schreef op maandag 15 april 2019 @ 15:52:
Tja. Je mist hier overduidelijk professionele ervaring. In een professionele data science omgeving zijn het vage single-file meuk projecten met 5-10000 regels
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.