@mathiasc
Ik loop achter de rest aan. Eve dus. Geen enkele verdere motivatie...
Ik loop achter de rest aan. Eve dus. Geen enkele verdere motivatie...
Nee ik heb DCVV wel aanstaan maar dat is altijd de optelsom van 3 BMS en.Hermarcel schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:40:
@cyclone
Voor mij is een bms alarm onder normale omstandigheden (geen kortsluiting ofzo) ongewenst. Ik wil dat er wordt teruggeregeld voordat het zover is. Kun je niet spelen met maximum charge current op de Cerbo?
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...
Of een 560Ah klasse batterij zomaar op een BMS aangesloten kan worden, valt nog maar te bezien.Japie.G schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:51:
[...]
...Dus de bms van de mb56box kan ik gewoon doorkoppelen aan mijn bestaande bms’en...
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Bij JK is standaard niets compatibel.Hermarcel schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:06:
@cj1
Er zit een 300A JK bms in de box die ik linkte.
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Deze snap ik niet.cj1 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:30:
[...]
Bij JK is standaard niets compatibel.
Zolang JK niet expliciet heeft aangegeven dat het 300A BMS compatibel is met 560Ah klasse batterijen, ga ik er vanuit dat het geen veilige combinatie is.
[ Voor 5% gewijzigd door V_ger op 17-09-2025 14:34 ]
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Euh neen, de maximale stroom wordt in eerste instantie bepaald door de specificaties van de accu cellen die je gebruikt.V_ger schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:33:
[...]
Deze snap ik niet.
De maximale stroom wordt door de afnemer bepaald.
[ Voor 30% gewijzigd door Japie.G op 17-09-2025 15:37 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Precies dat. In die kortsluitstroom is bij een 560Ah klasse cel veel hoger omdat de interne celweerstand ongeveer dubbel zo laag is t.o.v. 280/300Ah klasse cellen. Circa 0,1 mOhm versus 0,2 milliohm per cel.Japie.G schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:29:
Maar maar kortsluiting, wedden dat er mee loopt dan 0,5c
[ Voor 20% gewijzigd door cj1 op 19-09-2025 09:44 . Reden: Insert: Het kost een BMS tijd... ]
Als ik het goed begrijp heeft deze box dus 2 "verdiepingen" met elk plek voor 8 cellen. Beide verdiepingen worden verbonden dmv dikke kabel?Hermarcel schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:40:
@JT
Deze video heb ik een tijd geleden van Docan gekregen
Edit: Nog wat foto's:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Eh, nee. De batterij bepaalt niets, alleen bij kortsluiting. De afnemer bepaalt hoeveel amperes er gaan lopen. En als de afnemer meer vraagt dan de batterij kan leveren, dan gaat het ook niet goed, maar dan zou je BMS moeten afschakelen. Je BMS regelt helemaal niets, enkel of er wel of geen stroom mag lopen. En communiceert (als het goed is) naar je omvormer hoeveel vermogen er in/uit kan.cyclone schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:04:
[...]
Euh neen, de maximale stroom wordt in eerste instantie bepaald door de specificaties van de accu cellen die je gebruikt.
Je BMS beschermt deze. De MB31 kan dus op max 0,5P ontladen kom je uit op 157A
[Afbeelding]
[ Voor 11% gewijzigd door V_ger op 17-09-2025 16:08 ]
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Uiteraard zeker je de zaak af. Uiteraard met een zekering die de kortsluitstroom betrouwbaar kan onderbreken.cj1 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:03:
[...]
Precies dat. In die kortsluitstroom is bij een 560Ah klasse cel veel hoger omdat de interne celweerstand ongeveer dubbel zo laag is t.o.v. 280/300Ah klasse cellen. Circa 0,1 mOhm versus 0,2 milliohm per cel.
Dan kom je, net zoals met (smelt)zekeringen, bij de vraag of zo'n zekering zo'n grote kortsluitstroom wel veilig kan verbreken, idem dito voor het BMS.
PS Deze Youtuber is (weer) een voorbeeld dat bij JK BMS niets compatibel is, tenzij expliciet bevestigd door de JK BMS.
[ Voor 11% gewijzigd door Hermarcel op 17-09-2025 16:21 ]
Het is een serieschakeling van cellen. Het maakt niet uit of die dikke kabel halverwege de cellen zit of tussen de cellen en de inverter/charger. Uiteraard moet die kabel wel dik genoeg zijn. Ik vermoed (niet uitgezocht!!) dat het een busbar is.PASware schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:04:
[...]
Als ik het goed begrijp heeft deze box dus 2 "verdiepingen" met elk plek voor 8 cellen. Beide verdiepingen worden verbonden dmv dikke kabel?
Is zoiets wel verstandig? Geeft dit niet teveel weerstand tussen beiden cellbanken? Want alle andere cellen zijn met elkaar verbonden door busbars en dan op de helft zit er ineens een dikke kabel tussen.
Dank voor snelle antwoord, ik had al een vermoeden dat het zou moeten kunnen. Wel ideaal bij een zelfbouw box als je wel de hoogte hebt, maar niet de diepte.Hermarcel schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:18:
[...]
Het is een serieschakeling van cellen. Het maakt niet uit of die dikke kabel halverwege de cellen zit of tussen de cellen en de inverter/charger. Uiteraard moet die kabel wel dik genoeg zijn. Ik vermoed (niet uitgezocht!!) dat het een busbar is.
[ Voor 5% gewijzigd door PASware op 17-09-2025 16:27 ]
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
(Sorry, je vraag gezien maar toch vergeten...)Japie.G schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:29:Btw, @Hermarcel , volgens mij hebben we een aardig vergelijkbare setup. Welke settings gebruik jij voor de 100pct reset op de smartshunt? Ik heb nu al een aantal keer gehad dat de BMS'en naar 100pct resetten, en naar float overgaan, maar dat de smartshunt dat nog niet is. snap het niet zo goed. Ik heb:
- staartstroom van 1,5pct
- spanning 55v (0,2v lager dan bms 100pct).
- Charge detectie time van 10 minuten. (die heb ik nu eens wat omlaag gezet naar 3 minuten).
Als ik in de logs kijk zou aan alle voorwaarden voor een 100pct sync wel voldaan moeten zijn. Helaas hebben de logs maar een resolutie van een minuut, dus wellicht is er in tussentijd nog wat gebeurd waardoor toch niet aan de voorwaarden werd voldaan
Mijn punt zit in de introductie van die video:Hermarcel schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:13:
[...]
De video waarnaar je verwijst heeft helemaal niks met compatibiliteit te maken. Dit ging over een firmwarefout die al meer dan een jaar geleden is opgelost.
Niemand die hier meer over kan melden? Of volgt iedereen de persoon die voor het eerst EVE kocht als "the way to go" ?mathiasc schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:26:
Ik ben ook aan het twijfelen over een een "chinese" thuisbatterij, echter zie je bij veel DIY kits dat men de MB31 EVE 314ah's aanbieden.
Echter als je preassembled vraagt (wat ik "makkelijker", maar niet "per sé" wil) , bvb de seplos V4, zijn het telkens andere cellen; CORNEX, of bij de aanbieding hier bovenaan SUNWODA.
Hoe schelen deze batterijen tov de EVE's en wat zijn de voor/nadelen van deze "andere" merken? ok, de cellen zijn iets goedkoper, maar ze hebben allen 314ah, 8000cycli, zijn allemaal grade A (binnen hun eigen merk dan vermoed ik), enz ...
Zijn er mensen die hier iets zinnigs kunnen over zeggen?
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Kan wel meer leveren, maar de levensduur test is gedaan bij een bepaalde waarde.cyclone schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:23:
@V_ger
Dit was de discussie niet, ging om sizing van BMS en wat deze maximaal kan leveren.
En je sized je BMS op de specs van je cellen.
Heeft weinig zin om een BMS van 300A in te zetten op een cel die volgens spec maar 154A mag leveren toch ?
De multiplus heeft ook een ac-out. Daarop kun je bestaande groepen die in je groepenkast zitten aansluiten. Die blijven dan werken als er geen ac-in (grid) is, maar wel energie in de batterij aanwezig is. Vanaf je hoofdschakelaar ga je dan niet meer naar je aardlekschakelaars zoals je dat nu waarschijnlijk hebt, maar naar de multiplus(sen). Vanaf de ac-out gaat er dan weer een kabel terug naar je huidige aardlekschakelaars. De multiplus maakt dan een ‘grid’ zoals je wijktrafo dat nu voor je doet. Je kunt slechts 1 fase maken met 1 multiplus. Je kunt daar theoretisch wel alle huidige verbruikers die je hebt op de ac-out knopen, maar dat werkt dan alleen als het 1 fase verbruikers zijn en je totale beschikbare vermogen voor alles is dan slechts 4000w max.savale schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:04:
Probeer het systeem van de victron multiplus 2 te snappen, maar ik kom er toch niet uit. Corrigeer me als ik iets verkeerds begrijp:
stel ik heb 1x een 48v batterij van 16kWh. Dan sluit ik die bijvoorbeeld aan op een multiplus 2 48v 5000VA (70A laden). Dan kan ik 1 fase / 16A groep van het net aansluiten op de AC IN en dan kan ik zowel uit AC laden als ontladen naar AC (op die fase). De backup functionaliteit (stroomuitval) kan volgens mij niet op de AC IN? Hoe sluit je dat dan aan?
Stel ik wil de backup van alle 3 de fases in huis: werkt dat dan bijvoorbeeld met een 3 fase Victron Multiplus II 48V - 6K5VA - 100A?
Ik zie hier namelijk ook opstellingen voorbij komen met een losse multiplus 2 per fase. Waarom dat?
[ Voor 10% gewijzigd door Japie.G op 17-09-2025 22:15 ]
De output sluit je aan op de AC-out (what's in a name).savale schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:04:
Probeer het systeem van de victron multiplus 2 te snappen, maar ik kom er toch niet uit. Corrigeer me als ik iets verkeerds begrijp:
stel ik heb 1x een 48v batterij van 16kWh. Dan sluit ik die bijvoorbeeld aan op een multiplus 2 48v 5000VA (70A laden). Dan kan ik 1 fase / 16A groep van het net aansluiten op de AC IN en dan kan ik zowel uit AC laden als ontladen naar AC (op die fase). De backup functionaliteit (stroomuitval) kan volgens mij niet op de AC IN? Hoe sluit je dat dan aan?
Omdat er niet zoiets bestaat als een 3 fasen Multiplus. (Niet in 1 behuizing)savale schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:04:
Stel ik wil de backup van alle 3 de fases in huis: werkt dat dan bijvoorbeeld met een 3 fase Victron Multiplus II 48V - 6K5VA - 100A?
Ik zie hier namelijk ook opstellingen voorbij komen met een losse multiplus 2 per fase. Waarom dat?
[ Voor 4% gewijzigd door ger356 op 17-09-2025 22:15 ]
[ Voor 29% gewijzigd door Q op 17-09-2025 22:33 ]
Wellicht dan toch even kijken of ik niet beter een zwaardere multiplus kan nemen inderdaad. Je kunt hem neem ik aan ook wel zelf (softwarematig) limiteren wat betreft laadvermogen / ontlaadvermogen?Q schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:31:
Veel mensen kiezen er voor om zich niet aan de selectiviteit van zekeringen te houden.
Dus ze doen gewoon 20A-25A per fase bij 3x25A, afhankelijk van wat de multiplus / multi rs aankan.
Lijkt mij geen punt, zeker met automaten, maar als de (verzegelde) zekeringen van je netbeheerder nog smeltzekeringen zijn… (mag je de netbeheerder bellen)
Je kunt een multiplus via software begrenzen.savale schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:44:
[...]
Wellicht dan toch even kijken of ik niet beter een zwaardere multiplus kan nemen inderdaad. Je kunt hem neem ik aan ook wel zelf (softwarematig) limiteren wat betreft laadvermogen / ontlaadvermogen?
Ik heb al een flinke overkill aan zonnepanelen. Een beetje verlies tijdens het laden maakt me niet echt uit. De meter op nul houden heeft de hoogste prioriteit. Ik heb ongeveer 600 watt aan "sluipverbruik", dus een 16kWh batterij lijkt mij zelf wel prima. Backup bij stroomuitval van wat apparatuur zou leuk zijn. Wellicht dus toch wat op de AC-OUT.... De MP 5K is denk ik de sweet spot omdat die nog wel mooi geprijsd is ook. Maakt het ook wat laagdrempeliger om later nog uit te breiden naar 3 fasen.Q schreef op woensdag 17 september 2025 @ 23:01:
[...]
Je kunt een multiplus via software begrenzen.
De vraag is wel wat je doel precies is en wat het mag kosten - indien relevant - wat de terugverdientijd mag zijn.
Een MP 5K doet 4KW continue en laden op 70A. Prima om in de praktijk de meter op nul te houden en wat te handelen. RS is mooi als je ook solar mppts moet hebben of wilt switchen.
Wat is écht je doel?
Daar was ik bang voor zoals pin niet-compatibel. Daarnaast ook een software driver.cj1 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:35:
[...]
Mijn punt zit in de introductie van die video:
1. Incompatibiliteit tussen JK BMS-onderdelen met hetzelfde part number is er niet:
0:38 ...a version where you could get handlebar controls...
0:44 ...only to find out that it uses a different connector...
0:46 It's all the same part number.
Antwoord JK 0:52: ...customers fault for not making sure that it was compatible first.
2. JK het ene 8s BMS is wel compatibel met 12V en 24V (Andy's versie)
0:59 ... to find out that they only worked
1:00 with 24 volt,
1:03 even though a very similar one that Andy had been given
1:06 worked with both 12 volt en 24 volt.
Antwoord JK 1:12: customer should have looked in to it.
4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008
Als je de investering ook wilt terug verdienen binnen 'zeg' tien jaar dan is handelen op een dynamisch contract waarschijnlijk wel noodzakelijk. Maar dat is verder aan jou om na te rekenen.savale schreef op donderdag 18 september 2025 @ 00:24:
[...]
Ik heb al een flinke overkill aan zonnepanelen. Een beetje verlies tijdens het laden maakt me niet echt uit. De meter op nul houden heeft de hoogste prioriteit. Ik heb ongeveer 600 watt aan "sluipverbruik", dus een 16kWh batterij lijkt mij zelf wel prima. Backup bij stroomuitval van wat apparatuur zou leuk zijn. Wellicht dus toch wat op de AC-OUT.... De MP 5K is denk ik de sweet spot omdat die nog wel mooi geprijsd is ook. Maakt het ook wat laagdrempeliger om later nog uit te breiden naar 3 fasen.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008
Zonder handelen zit ik op een jaartje of 5 a 6 als ik het zelf installeer. Handelen lijkt me best interessant, maar helemaal snappen hoe dat nou werkt doe ik dat nog niet. Mocht iemand een goed rekenvoorbeeld hebben... Je hebt namelijk toch ook last van de terugleverboetes? En hoe zit dat als het salderen stopt na 1 jan 2027? Dan is het handelen niet meer rendabel?Q schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:24:
[...]
Als je de investering ook wilt terug verdienen binnen 'zeg' tien jaar dan is handelen op een dynamisch contract waarschijnlijk wel noodzakelijk. Maar dat is verder aan jou om na te rekenen.
Ik denk dat je het handelen met dynamisch contract 'overdenkt'.savale schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:54:
[...]
Zonder handelen zit ik op een jaartje of 5 a 6 als ik het zelf installeer. Handelen lijkt me best interessant, maar helemaal snappen hoe dat nou werkt doe ik dat nog niet. Mocht iemand een goed rekenvoorbeeld hebben... Je hebt namelijk toch ook last van de terugleverboetes? En hoe zit dat als het salderen stopt na 1 jan 2027? Dan is het handelen niet meer rendabel?
[ Voor 6% gewijzigd door Q op 18-09-2025 14:14 ]
Niet te veel rekenen! Ik ben ook een ESS aan het opbouwen; nooit gerekend, ik heb uitgezocht welke accu's nu 'hot' zijn, welke omvormer van Victron het beste bij mijn situatie past; welke overige componenten noodzakelijk zijn, waar ik alles moet bestellen, hoe de groepenkast moet worden aangepast en de opstelplaats van de ESS met name die van de accu's.savale schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:54:
[...]
Zonder handelen zit ik op een jaartje of 5 a 6 als ik het zelf installeer. Handelen lijkt me best interessant, maar helemaal snappen hoe dat nou werkt doe ik dat nog niet. Mocht iemand een goed rekenvoorbeeld hebben... Je hebt namelijk toch ook last van de terugleverboetes? En hoe zit dat als het salderen stopt na 1 jan 2027? Dan is het handelen niet meer rendabel?
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Bij mij identiek verhaal, plus dat ik direct bij de aankoop de kosten heb afgeschreven zodat ik me niet druk hoef te maken over terugverdientijden enz.Hermarcel schreef op donderdag 18 september 2025 @ 19:03:
@savale @natural colour
Ik heb het zo gedaan:
Ik wilde een geen-gezeur installatie, dus alles "achter" de omvormer(s). Ook de AC PV moest blijven werken bij grid-uitval. Victron, Nederlands met veel maritieme en industriele installaties sprak me aan. Onderzoek(je) leerde me dat het qua functionaliteit wel goed zat. Van een vendor lock-in mbt accu's is geen sprake. Veel software is open source voor je-weet-maar-nooit. Cloud kan gebruikt worden maar is niet noodzakelijk.
De factor 1.0 rule van Victron bepaalde vervolgens welke inverter/charger ik zou moeten hebben: 6kW PV per fase, dus 6kVA inverter/charger. De keuze viel op driemaal Multiplus-II 8kVA. Alternatief was de Multi-RS, maar die was duurder en gaf me geen ruimte om AC PV uit te breiden in de toekomst. Opstellingsplek is onlogisch om de MPPT's van de Multi-RS'sen te gebruiken.
Ook de accucapaciteit is bepaald door de factor 1.0 rule. Kast, cellen en bms gekozen naar aanleiding van de video's van Andy. We zullen in de winter wel zien of de capaciteit voldoende is.
En zo is het gekomen.
[ Voor 9% gewijzigd door Hermarcel op 18-09-2025 20:05 ]
Om echt de netbeheerder een dienst te bewijzen kun je deelnemen op deze markten:ger356 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 19:58:
[...]
Bij mij identiek verhaal, plus dat ik direct bij de aankoop de kosten heb afgeschreven zodat ik me niet druk hoef te maken over terugverdientijden enz.
Ik zie dit als een hobbyproject waar ik veel van leer en dat leuk is om te doen. En als mijn energierekening daarmee wat zakt is het meegenomen. Maar dat ligt voor een ieder natuurlijk weer anders.
Mijn panelen leveren ongeveer mijn jaarverbruik (rond de 9000 kWh) met een eigen verbruik van ongeveer 30% over het jaar. Mijn doel is primair om het eigen verbruik op te krikken naar iets van 60 - 70% (niet aan gerekend).
Maar Is er ook een manier waarop mijn installatie kan helpen om de netcongestie een pietsie te verlichten? Nogmaals, het gaat niet om het geld, maar om het gevoel dat ik iets nuttigs doe met de accucapaciteit. Ik zou de netbeheerder wel toegang tot het systeem willen geven zodat ze kunnen schakelen als het nodig is, of zijn er manieren binnen (D)ESS om zoiets te bereiken?
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
De Pelio 15 kWh:savale schreef op donderdag 18 september 2025 @ 22:19:
Zoek trouwens bij voorkeur accu's die ik aan de muur kan monteren. (~10-20kWh per stuk) Iemand nog een alternatief op deze van NKON? (10kWh, maar voorlopig niet leverbaar).
[Afbeelding]
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
Bedoel je zelfbouw (aka zie topic titel) of ben je op zoek naar een commercieel kant en klaar product ? (aka dan moet je in een ander topic zijn)savale schreef op donderdag 18 september 2025 @ 22:19:
Zoek trouwens bij voorkeur accu's die ik aan de muur kan monteren. (~10-20kWh per stuk) Iemand nog een alternatief op deze van NKON? (10kWh, maar voorlopig niet leverbaar).
[Afbeelding]
Als eens bij Daly gekeken ?Eriko schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:06:
Ik heb een compacte 8S versie nodig vandaar is die 150A niet zo handig. De BMS wordt in mijn camper geplaatst.
Heb je daar foto’s van? Ik heb recent 3 v15 units gebouwd en hier totaal geen last van gehad.Dogooder schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:51:
Ik heb net een Yixiang V2 box met JK V15 BMS in elkaar gezet. Maar ik had wel bijna overal last van te lange krimpkous. Op praktisch alle oogjes van de BMS draaden. Maar ook op de grote busbars die naar de connectoren aan de voorkant gaan. De krimpkous is dan dusdanig lang dat het er voor zorgt dat de ring/bout niet netjes vlak aandrukt. Of bij de busbars nog erger, de connectie van de busbar is niet vlak.
Gelukkig kleine moeite om bij te werken, maar niet iets wat ik had verwacht.
Tja tis en blijft handwerk en we zijn wel erg enthousiast over dit product maar dat is grotendeels prijs kwaliteit gedreven, dus een lage prijs waar je een nette (komtie) DIY (doe het zelf) doos voor krijgt.Dogooder schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:51:
PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!
Zeker mooie kist, alleen wat van die kist een compressie plaat word genoemd, dat vind ik een lachertje, zeker over die breedte, dat buigt gewoon om. Dit is meer een opsluit plaat om rammelen te voorkomen in een camper haha.Gieliovd520 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:03:
Het is toch ook de halve sport om juist dat hele ding te doorgronden en alles een keer geraakt te hebben?
Ik houd het topic met interesse in de gaten. Weer wat geleerd met die MB56 cellen, wist niet van het bestaan.
Het is eerder uitstel dan afstel hier, er zal een mooie kist komen met 32+ kWh opslag op 3 fasen. Vond die grote MB56 kist wel wat hebben!
1 PVoutput . Dongen NB
Ik snap m. Beide opties zijn voor mij interessant. Ik hoef niet zelf de accu te bouwen als het maar 100 euro scheelt met een commercieel product. Ik vind zelf dat als je alles zelf nog aansluit / omvormer kiest / aansturing doet, het nog randje zelfbouw is. Het is namelijk nog geen stekker batterij die je zo in het stopcontact plugt...cyclone schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:19:
[...]
Bedoel je zelfbouw (aka zie topic titel) of ben je op zoek naar een commercieel kant en klaar product ? (aka dan moet je in een ander topic zijn)
Zie een reactie net van iemand die een commercieel product noemt hetgeen niet helemaal in lijn is met het idee "Zelf een pwerwall bouwen"
Zie foto hieronder, de busbar aan de andere zijde is hetzelfde. Door de te lange krimpkous is de aansluiting niet goed vlak. Niet moeilijk op te lossen, maar ik wil het voornamelijk even melden zodat anderen hier scherp op zijn.Japie.G schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:27:
[...]
Heb je daar foto’s van? Ik heb recent 3 v15 units gebouwd en hier totaal geen last van gehad.
Juist ja, das niet goed. Had dat bij onze vriend Andy ook gezien. Mijn boxen hadden er geen van 3’en last van. Wel iets om op te lossen!Dogooder schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:38:
[...]
Zie foto hieronder, de busbar aan de andere zijde is hetzelfde. Door de te lange krimpkous is de aansluiting niet goed vlak. Niet moeilijk op te lossen, maar ik wil het voornamelijk even melden zodat anderen hier scherp op zijn.
[Afbeelding]
[ Voor 36% gewijzigd door SkiFan op 19-09-2025 15:19 ]
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Lekker slordig indd.Japie.G schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:45:
[...]
Juist ja, das niet goed. Had dat bij onze vriend Andy ook gezien. Mijn boxen hadden er geen van 3’en last van. Wel iets om op te lossen!
Dat is inderdaad niet goed. Goed dat je het zag! En goed dat je het hier meldt.Dogooder schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:38:
[...]
Zie foto hieronder, de busbar aan de andere zijde is hetzelfde. Door de te lange krimpkous is de aansluiting niet goed vlak. Niet moeilijk op te lossen, maar ik wil het voornamelijk even melden zodat anderen hier scherp op zijn.
[Afbeelding]
Om precies die reden heb ook ik het bouwen op de installatielocatie gedaan.SkiFan schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 15:07:
Zelfbouw heeft één heel groot voordeel. Ik krijg die vol bezette Seplos akkubak van 130 kilo met geen mogelijkheid de kelder in getild of gesleept. Dan liever de losse akkubak van 35 kilo. De dozen met akku's zijn dan ook 25 kilo/ stuk, maar da's in ieder geval nog te doen. Bouw ik 'm in de kelder wel in elkaar.
[Afbeelding]
Yup, no way dat je dat ding heel een keldertrap afkrijgt. Vervolgens moet ie dan ook nog weer 20 cm omhoog om m de ruimte in te tillen.Hermarcel schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 16:51:
[...]
Om precies die reden heb ook ik het bouwen op de installatielocatie gedaan.
Dat is dan een oude, die van mij net 2 weken binnen, kant en klaar met V19 JK BMS alleen het display en de cellen moeten er nog in gezet worden,Dogooder schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:51:
Ik heb net een Yixiang V2 box met JK V15 BMS in elkaar gezet. Maar ik had wel bijna overal last van te lange krimpkous. Op praktisch alle oogjes van de BMS draaden. Maar ook op de grote busbars die naar de connectoren aan de voorkant gaan. De krimpkous is dan dusdanig lang dat het er voor zorgt dat de ring/bout niet netjes vlak aandrukt. Of bij de busbars nog erger, de connectie van de busbar is niet vlak.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Met een expansiebooghoogte van 47 millimeter (Scad parameter "hbuegel"=47; Höhe des Bügels) is de flexibiliteit van de 4x60 mm aluminium celverbinder, naar mijn idee voldoende.cj1 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:57:
Weer een stapje verder met wat niet werkt bij het zelf maken van 4×60mm¹ gelamineerde flexibele celverbinders uit W7-zacht-EN-AW-1050-aluminium plaat van 1 mm¹ dun.
[ Voor 3% gewijzigd door cj1 op 19-09-2025 18:19 ]
[ Voor 28% gewijzigd door savale op 19-09-2025 19:47 ]
Het plan is in de fietsenberging. Beetje op hoogte weet ik zeker dat er geen fietsen tegen aan komen. Anders ga ik een ander plekje verzinnen.SkiFan schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 21:06:
@savale Nee, of je moet zelf een erg stevige beugel lassen. Maar waarom wil je m ophangen en niet op de wieltjes laten staan?
[ Voor 35% gewijzigd door SkiFan op 19-09-2025 21:48 ]
Ik zou doodsbang zijn om zon ding op te hangen, als ie valt en er scheurt een cel open..... Of er schiet een kabel los.... Brrr moet er niet aan denkensavale schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 21:09:
[...]
Het plan is in de fietsenberging. Beetje op hoogte weet ik zeker dat er geen fietsen tegen aan komen. Anders ga ik een ander plekje verzinnen.
1 PVoutput . Dongen NB
Ja hij moet er absoluut niet af kunnen komen. Maar het gaat om een betonnen draagmuur... Ik durf daar wel een paar honderd kilo aan te hangen zonder daarvan wakker te liggen.reneeke1970 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 22:25:
[...]
Ik zou doodsbang zijn om zon ding op te hangen, als ie valt en er scheurt een cel open..... Of er schiet een kabel los.... Brrr moet er niet aan denken
Een zeer goede vriend van me heeft 4 draadstangen met chemisch anker in de betonnen dallen geplaatst (het plafond dus), de batterij ligt op een triplex plaat en die is voorzien van gaatjes waar die draadstangen perfect in passen.savale schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 21:09:
[...]
Het plan is in de fietsenberging. Beetje op hoogte weet ik zeker dat er geen fietsen tegen aan komen. Anders ga ik een ander plekje verzinnen.
ahh dat is wel heel fraai opgelost! Dat lijkt me wel weer wat spannender dan direct tegen de muur... Ik ga denk ik toch wat vloerruimte opofferen. Scheelt een hoop gedoe / centen.HyperBart schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 22:39:
[...]
Een zeer goede vriend van me heeft 4 draadstangen met chemisch anker in de betonnen dallen geplaatst, de batterij ligt op een triplex plaat en die is voorzien van gaatjes waar die draadstangen perfect in passen.
Optakelen met katrollen en een paar mensen, 4 rondellen en moertjes er onder. Ik moet het ook nog zien maar iedere draadstang is getest met 100kg er aan te laten schommelen.
Roep nog maar niet te hard, ik koppel wel terug met hoeveel we straks onder een kist van 120kg liggensavale schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 22:49:
[...]
ahh dat is wel heel fraai opgelost! Dat lijkt me wel weer wat spannender dan direct tegen de muur... Ik ga denk ik toch wat vloerruimte opofferen. Scheelt een hoop gedoe / centen.
[ Voor 14% gewijzigd door Aziona op 20-09-2025 08:32 ]
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh
[ Voor 40% gewijzigd door cj1 op 20-09-2025 15:28 . Reden: minputen ]
Dat zal bij de meeste kasten wel van toepassing zijn.cj1 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 10:55:
• geen vrije ruimte om toekomstige cellen dikker dan 72 mm te plaatsen, zoals 75mm RP392-CB2C
[/list]
24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner
Ik vindt het ook een mooie en overzichtelijke kast. De pluspunten:Ersus schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 14:08:
[...]
Dat (de minputen) zal bij de meeste kasten wel van toepassing zijn.
Ik vindt het ondanks je opsomming toch een mooie overzichtelijke kast.
[ Voor 4% gewijzigd door cj1 op 20-09-2025 14:33 ]
Dit is dan weer een hele mooie lijst, en tegen de tijd dat die batterijen versleten zijn bestaat er misschien weer een andere mooie transparante kast. Ze zullen wel teveel Andy TV hebben gekeken.cj1 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 14:29:
[...]
Ik vindt het ook een mooie en overzichtelijke kast. De pluspunten:
- geen kabels maar overal busbars als verbinders
- die busbars zijn ook nog eens geïsoleerd met een oranje kleur
- de componenten die flink wat warmte afgeven zijn bovenin de kast geplaatst
- afzekering met een smeltpatroon én een automaat
24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner
Fraaie kast inderdaad! Transparant is ook wel gaaf, maar denk dat ik toch liever een stevige metalen behuizing heb, maar wellicht is dat ook enkel schijnveiligheid...cj1 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 14:29:
[...]
Ik vindt het ook een mooie en overzichtelijke kast. De pluspunten:
- geen kabels maar overal busbars als verbinders in de kast (geen crimp issues)
- die busbars zijn ook nog eens geïsoleerd met een oranje kleur
- de componenten die flink wat warmte afgeven zijn bovenin de kast geplaatst
- afzekering met een smeltpatroon én een automaat
- de transparante behuizing
Niet mee eens: Je BMS is er wel degelijk om te beschermen tegen kortsluiting.V_ger schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:06:
[...]
Edit: Je BMS is er niet om te beschermen bij kortsluiting. Met een beetje mazzel schakelt ie af zonder door te fikken. Maar voor het geval van kortsluiting heb je een zekering met een interrupting current > de maximale kortsluitstroom van je batterij. Dus als jij een lagere interne weerstand hebt, heeft dat eisen aan je zekering. That's it.
Helaas klopt dit niet. Een BMS is er niet primair om een interne kortsluiting of een kortsluitstroom tussen parallelle cellen te voorkomen. Het is er om cellen te bewaken en de pack te beschermen tegen te hoge/lage spanning, te hoge stroom en temperatuur. Voor echte kortsluitbeveiliging gebruik je zekeringen of DC-automaten naast de BMS. Er zijn bms die een relais kunnen in of uit schalen om een onderbreking te creëren maar zelf kunnen ze niets tegen korsluiting. Ze moeten wel er tegen kunnen anders gaan idd de mosfets eraan, maar dat is andere koek.cj1 schreef op zondag 21 september 2025 @ 11:32:
[...]
Niet mee eens: Je BMS is er wel degelijk om te beschermen tegen kortsluiting.
Als die BMS dat niet zou doen, dan kun je na iedere kortsluiting het BMS vervangen, omdat de MOSFET's niet meer betrouwbaar werken.
In zo'n geval kunnen de MOSFET's laagohmig gaan geleiden. In het beste geval springen allemaal van de printplaat. In het slechtste geval is er 1 van de tig die op circa 50 Ohm gaat geleiden. Bij optie 1 en 3 is iedere beveiligingsfunctie van het BMS onklaar gemaakt.
Is er bij JK of Seplos BMS-en eigenlijk een (periodiek) validatie mechanisme ingebouwd dat controleert of de MOSFET schakelaar nog goed functioneert?
[ Voor 6% gewijzigd door Lord Anubis op 21-09-2025 12:11 ]
Helaas, sluit je bms maar eens handmatig af, zal je verbazen hoeveel ampère er dan toch nog doorheen kancj1 schreef op zondag 21 september 2025 @ 11:32:
[...]
Niet mee eens: Je BMS is er wel degelijk om te beschermen tegen kortsluiting.
Als die BMS dat niet zou doen, dan kun je na iedere kortsluiting het BMS vervangen, omdat de MOSFET's niet meer betrouwbaar werken.
In zo'n geval kunnen de MOSFET's laagohmig gaan geleiden. In het beste geval springen allemaal van de printplaat. In het slechtste geval is er 1 van de tig die op circa 50 Ohm gaat geleiden. Bij optie 1 en 3 is iedere beveiligingsfunctie van het BMS onklaar gemaakt.
Is er bij JK of Seplos BMS-en eigenlijk een (periodiek) validatie mechanisme ingebouwd dat controleert of de MOSFET schakelaar nog goed functioneert?
1 PVoutput . Dongen NB
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq