• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:53
Die koperen strips scoor ik bij de plaatselijke ijzerboer.

Hier vind je vaak afgedankte industriële installatie kasten met een veelvoud aan mooie componenten zoals ook die NH zekeringen, 90mm2 aluminium kabel uit kabelboom van afgedankte ev .

En net wat habbekrats ook opmerkte is dat veel reacties meer in het topic : is een thuisbatterij interessant voor mij passen.

Ik wil zeker niet negatief overkomen maar jullie snappen wat ik bedoel😄😄

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Kan hem hier dan ook plaatsen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGEZ7wY2yc5lKaTWTL7scCA_khY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IJOMXlQ4msesPpbQOHH17zy6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5W9KPz8asPg0ibxrOgqib-AT2Xo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yEILTAeXKcuO5kuh58QUoaR6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pvN-qPsiY6Nxg6MeDTP53xzIpk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mZpl4w4X81UEGuvADgQw7Ij8.jpg?f=fotoalbum_large

De onderste case heet slechts 0.001mv verschil. Dikke prima. De 2e case + cellen die later binnen kwamen, waren 4 cellen minder opgeladen. Deze staat nu een aantal dagen te balanceren. Dit was 0.0046 en is inmiddels 0.0029. 0.0022 Ik heb er geen haast mee.

Ik wil ''om'' de cases zelf nog een soort van constructie maken van (dubbele?) gipsplaten, ivm mogelijke brand wat dan vertragend werkt.

De DC kabels zal ik in een kabelgoot achter de zwarte uponor leidingen laten lopen richting het witte bord waarde Victrons komen te hangen.

De verwarming doet amper wat qua warmte (28 graden ivm warmtepomp max),dus voor de warmte zal dit geen issue moeten zijn.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:23
@Leipi35 Ik snap het wel, maar de vraag "is een thuisbatterij interessant voor mij" associeer ik meer met de kant en klaar pakketten. De insteek van dit topic is toch wel duidelijk zelf doen. Ik ben verder niet de eigenaar van dit topic en al helemaal geen moderator, maar het loopt hier niet zo'n storm dat je door de bomen het bos niet meer ziet met de economische component erbij.

• jeroenst
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-08 19:19
@pegagus het is sowieso de vraag of het erg is als je niet je volle pv vermogen kunt opslaan. In de winter zal het maximum vermogen sowieso een stuk lager liggen en in de zomer kun je de victron bij negatieve teruglever tarieven laten limiteren. Uiteindelijk zit dadelijk de meeste winst denk ik in eigen verbruik voorzien. Mijn omvormer kan ook maar met 3,6 kw laden terwijl ik 6kWp aan panelen heb.

En waarom een 10kWh accu? Bij nkon koop je al een 16kWh accu voor 2000 euro. Als je daar 2 multiplus 2 4k5 en 1 multiplus 4k5 gx bij doet zit je op 3900 euro en kun je met 150A (7500VA) laden, de accu is dan in 2 uur vol.

Met een een enkele 6k5gx zit je op 2900 euro en kun je met 100A (5000VA) laden op 1 fase, de accu is dan nog steeds in 3 uur vol.

Eerlijk is eerlijk als je 3 fase hebt is 3 fase omvormers netter dan 1 fase. De vraag is of je de 1000 euro snel terugverdiend. Voor je nachtverbruik zal je met beide oplossingen prima uit de voeten komen. En ik zou sowieso niet alles op noodstroom aansluiten want je accu is zo leeg.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroenst op 14-08-2026 13:27 ]

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

pegagus schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:29:
[...]
Ik heb micro-omvormers, die verdeeld zijn over 3-fases.
Ah nu snap ik het. Bij de 1-fase optie zit dus 2/3e van je PV niet achter de Victron en daardoor kan je met een kleinere batterij uit de voeten.

Als je micro omvormers losse groepen hebben in de groepenkast zou je er voor kunnen kiezen om 1 van de 3 groepen op AC-OUT1 te zetten en de andere twee op AC-IN of AC-OUT2 van de andere twee Multiplussen. Dan schakelen ze uit bij netuitval en past het met een kleinere batterij.

Maar met veel PV capaciteit zou 2x16kwh zich ook snel terug kunnen verdienen. Als je 10kwh "overloopt" op zomerdagen en dan tegen 0 euro PV terug levert zou je 2x16 zomaar een euro of 5 a 6 per dag meer kunnen opleveren. Dan heb je het verschil best snel terug.

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:56
Possible schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:43:
Kan hem hier dan ook plaatsen :P

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De onderste case heet slechts 0.001mv verschil. Dikke prima. De 2e case + cellen die later binnen kwamen, waren 4 cellen minder opgeladen. Deze staat nu een aantal dagen te balanceren. Dit was 0.0046 en is inmiddels 0.0029. 0.0022 Ik heb er geen haast mee.

Ik wil ''om'' de cases zelf nog een soort van constructie maken van (dubbele?) gipsplaten, ivm mogelijke brand wat dan vertragend werkt.

De DC kabels zal ik in een kabelgoot achter de zwarte uponor leidingen laten lopen richting het witte bord waarde Victrons komen te hangen.

De verwarming doet amper wat qua warmte (28 graden ivm warmtepomp max),dus voor de warmte zal dit geen issue moeten zijn.
Ik hoop niet dat je bij de afgebeelde celspanningen aan het balanceren bent, want dat heeft 0 zin. Beter wachten tot je de boel hebt aangesloten en pas als de 1e cel 3.45V bereikt balanceren. Zo staan die JK BMS ook standaard afgesteld.

• Possible
  • Nu online
marcel3 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:01:
[...]

Ik hoop niet dat je bij de afgebeelde celspanningen aan het balanceren bent, want dat heeft 0 zin. Beter wachten tot je de boel hebt aangesloten en pas als de 1e cel 3.45V bereikt balanceren. Zo staan die JK BMS ook standaard afgesteld.
Waarom heeft dat weinig zin? De JK heeft een active balancer toch van 2A?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• marcel3
Possible schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:02:
[...]

Je zit bij deze spanning midden in het hele lange vlakke deel van de LiFePO4 laadcurve waardoor balanceren zinloos is. Die active balancer heeft een dergelijk verschil in minder dan een uurtje weggewerkt bij de juiste spanning. Wat je nu doet is echt gekkigheid.

• Possible
  • Nu online
marcel3 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:05:
[...]

Je zit bij deze spanning midden in het hele lange vlakke deel van de LiFePO4 laadcurve waardoor balanceren zinloos is. Die active balancer heeft een dergelijk verschil in minder dan een uurtje weggewerkt bij de juiste spanning. Wat je nu doet is echt gekkigheid.
Duidelijk thanks! De victrons laten nog even op zich wachten, maar dan doen we het later :)

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:23
@NTS Het Q-relay van Enphase is ook 3-fase. Ik denk niet dat die blijft werken met maar 1 fase beschikbaar. Het Q-relay zorgt er voor dat de omvormers afvallen bij stroomuitval.

@jeroenst die 10 kWh is puur voor het rekensommetje. En het is gebaseerd op een veelvoud van 5 kWh systemen. Vorige week (of zo) vroeg hier al iemand naar een MB30-cel, die schijnbaar niet meer leverbaar is.

Het is een beetje een beroepsdeformatie, maar ik kijk ook naar de risico's. Daarbij heb ik bij de bouw van mijn huis geïnvesteerd in een zonneboiler (ik moest wat om aan de energienorm te voldoen) die ik in nog geen 30 jaar zou terug verdienen. In de praktijk was dat ding binnen 10 jaar defect en de fabrikant (Itho Daalderop) gestopt met de hele productie. Nu begint die MB31 cel al wel aardig populair te worden, dus over een x aantal jaar kun je die waarschijnlijk wel op Marktplaats vinden.

• marcel3
Possible schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:06:
[...]

Duidelijk thanks! De victrons laten nog even op zich wachten, maar dan doen we het later :)
Tot die tijd zou ik de BMS uitzetten, dan heb je ook geen drain op de cellen.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:32
Possible schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:02:
[...]

Die bovenste accu kun je wel laten balanceren,want die staat wel heel scheef. Zou normaal in rust niet moeten zijn.

1 PVoutput . Dongen NB

• Possible
  • Nu online
reneeke1970 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 16:09:
[...]

Die bovenste accu kun je wel laten balanceren,want die staat wel heel scheef. Zou normaal in rust niet moeten zijn.
Nee klopt, waren vier cellen die met mindere voltage binnenkwamen. Wel doen dus ?

• Possible
  • Nu online
reneeke1970 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 16:09:
[...]

Nee klopt, waren vier cellen die met mindere voltage binnenkwamen. Wel doen dus ?

Verschil is nu 0.0022mv. Heb wel het idee dat dit nu veel langer duurt. Kan dat kloppen? Is nu al paar uren aan het balanceren om 0.0001v te verhogen / te verlagen bij de andere cellen. Volgens chat gpt is het heel normaal … maar ja haha

[ Voor 24% gewijzigd door Possible op 14-08-2026 16:22 ]

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:29

ErikKo

Rippie

Ik denk dat je met 2.2µV wel goed zit

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:14
Possible schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 16:16:
[...]

Verschil is nu 0.0022mv. Heb wel het idee dat dit nu veel langer duurt. Kan dat kloppen? Is nu al paar uren aan het balanceren om 0.0001v te verhogen / te verlagen bij de andere cellen. Volgens chat gpt is het heel normaal … maar ja haha
Verhogen is een beetje lastig zonder energiebron lijkt mij. De balancers die ik "ken" hebben allemaal een externe energiebron nodig om een cel extra energie te kunnen geven.

En 0,0022 mV is wel heel weinig, dat verschil kan in theorie (en praktijk) al in een kabel zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door Gerritjuh op 14-08-2026 16:40 ]

"If it ain't broke, don't fix it!"

• reneeke1970
Possible schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 16:16:
[...]

Je zult wel volt bedoelen.... Ja 2 millivolt is prima. Je kunt balans aan laten staan als je straks gaat laden. Maar daarna alleen vanaf 3.45 inderdaad. De top balans is het belangrijkste,en het is onmogelijk om dan in lagere voltages gelijk te blijven,dit vanwege capaciteit verschil. Dus dan ga je jojoën....

1 PVoutput . Dongen NB

• Possible
  • Nu online
Ik bedoel idd 0.022v wat dus 22mv is :p

Dus laat hem nog een paar dagen draaien. Als het verschil nihil is zet ik hem uit!

• reneeke1970
Possible schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 21:43:
Ik bedoel idd 0.022v wat dus 22mv is :p

Dus laat hem nog een paar dagen draaien. Als het verschil nihil is zet ik hem uit!
Daarstraks had je nog een nul extra... 22 is inderdaad nog veel teveel voor cellen in rust

1 PVoutput . Dongen NB

• Possible
  • Nu online
reneeke1970 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 22:43:
[...]

Daarstraks had je nog een nul extra... 22 is inderdaad nog veel teveel voor cellen in rust
Hoe lang zou dit normaal gesproken duren om te balanceren? Ik kom van 0.046v zit nu op 0.020, in 5 dagen tijd dat hij aan staat. Dit lijkt mij erg lang ?

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:25
@Possible 5 dagen is wel heel erg lang Dit zou in mijn ogen maar een aantal uur mogen zijn. Na eerste keren van mijn batterij van vol-leeg was balanceren al bijna niet meer nodig. De eerste keer heb ik de cellen ook tot 3,6V geladen . De eerste sessie tot 3,4Volt wachten tot alle cel-spanningen bij elkaar in de buurt zitten en dan de laadspanning in stapjes verhogen tot 57,6V.

Meet met een goede meter ook zelf de spanning wat je bms aangeeft is niet altijd geheel correct. Mij jk-bms zat er wat naast en kun je in de settings aanpassen. (aanpassen alleen in rust niet tijdens laden of ontladen)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:05

Japie.G

Colour Classic

Possible schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 23:45:
[...]

Hoe lang zou dit normaal gesproken duren om te balanceren? Ik kom van 0.046v zit nu op 0.020, in 5 dagen tijd dat hij aan staat. Dit lijkt mij erg lang ?
Euh.. er hangt geen lader aan? Balancer aan vanaf 3.45, balancer instellen op 5mV, float mode uitzetten. Opladen op minimaal 55,2v en dan gaat ie netjes balanceren.. zonder voeding gaat er echt heel weinig gebeuren verder 🙈

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• Possible
  • Nu online
Er hangt inderdaad niks aan haha… ik laat het nu door de active balancer van de jk bms doen. Die doet maar 2A. De victrons laten nog even op zich wachten :P ik heb geen haast. Inmiddels is het verschil gedropt naar 0.018v ik kwam van 0.046v

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Possible schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 07:59:
Er hangt inderdaad niks aan haha… ik laat het nu door de active balancer van de jk bms doen. Die doet maar 2A. De victrons laten nog even op zich wachten :P ik heb geen haast. Inmiddels is het verschil gedropt naar 0.018v ik kwam van 0.046v
Heeft niet zo veel (geen) zin. Je zit met dat voltage nog niet in het steile gedeelte van de voltagecurve. Je moet echt wel naar 3,45v om wat aan balans te doen.

• reneeke1970
Japie.G schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 08:25:
[...]

Heeft niet zo veel (geen) zin. Je zit met dat voltage nog niet in het steile gedeelte van de voltagecurve. Je moet echt wel naar 3,45v om wat aan balans te doen.
Klink klare onzin want 46 mv verschil is enorm groot en kan hij makkelijk verplaatsen

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Possible schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 07:59:
Stel dat er in een cell 50 ah meer of minder zit,dan moet hij dus 100ah verplaatsen,dat duurt wel een 55 uur. Staat de balans wel ingesteld op 2a ,geloof dat mijne standaard op 1a stond?

Ps een smart solar lader eraan vanaf marktplaats kost niet veel. Het is eigenlijk best zorgelijk want cellen in rust moeten bijna altijd gelijk zijn tussen 10 en 90 procent lading. Jij hebt een kapotte of een hele oude cell gekregen. Of je bedrading is niet goed. Nagemeten?

[ Voor 20% gewijzigd door reneeke1970 op 15-08-2026 09:19 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• habbekrats
Houd er rekening mee dat zonder voeding je batterij weer leeg gaat. Ik heb voor dat mijn Victron klaar was met een 60V/5A voeding de batterij ook een tijd volgehouden. (niet op 60V uiteraard)
Door de cellen langzaam naar 3,6V te brengen weet je 100% zeker dat elke cell vol zit tot in het steile gedeelte vol zit. Mijn normale 100% laadspanning is 55,2Volt max.

• Possible
  • Nu online
reneeke1970 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:15:
[...]

Stel dat er in een cell 50 ah meer of minder zit,dan moet hij dus 100ah verplaatsen,dat duurt wel een 55 uur. Staat de balans wel ingesteld op 2a ,geloof dat mijne standaard op 1a stond?

Ps een smart solar lader eraan vanaf marktplaats kost niet veel. Het is eigenlijk best zorgelijk want cellen in rust moeten bijna altijd gelijk zijn tussen 10 en 90 procent lading. Jij hebt een kapotte of een hele oude cell gekregen. Of je bedrading is niet goed. Nagemeten?
Eerste pack was uit februari 2026 uit mn hoofd. Die waren inderdaad allemaal 3.29v

Tweede pack waren 12 cellen iets nieuwer. Die kwamen met 3.28v de laatste vier die ik erin had geplaats waren 3.25v of dit nou betekend of ze kapot zijn? Geen idee. Zijn allemaal eve cellen dubbele studs. Bekabeling gechecked maar lijkt allemaal goed.

Kan het niet zo zijn dat de laatste vier gewoon uit een een andere range zijn gekomen/geleved ?

• habbekrats
Possible schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:32:
[...]

Eerste pack was uit februari 2026 uit mn hoofd. Die waren inderdaad allemaal 3.29v

Tweede pack waren 12 cellen iets nieuwer. Die kwamen met 3.28v de laatste vier die ik erin had geplaats waren 3.25v of dit nou betekend of ze kapot zijn? Geen idee. Zijn allemaal eve cellen dubbele studs. Bekabeling gechecked maar lijkt allemaal goed.

Kan het niet zo zijn dat de laatste vier gewoon uit een een andere range zijn gekomen/geleved ?
Even de QR codes scannen en je hebt alle cel data, kijk ook eens even naar video Robert met goedkope cellen van Gotion YouTube: LiFePo4 cellen testen, Eve vs Gotion vs Valcon.

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-08 15:07
habbekrats schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:29:
[...]

Even de QR codes scannen en je hebt alle cel data, kijk ook eens even naar video Robert met goedkope cellen van Gotion YouTube: LiFePo4 cellen testen, Eve vs Gotion vs Valcon.
Let er wel op dat Robert de interne weerstand niet op de goede wijze meet (krokodil ipv pinprobes) en daarmee onnauwkeurige waarden krijgt. In het algemeen maakt hij leuke entertainment, maar is de inhoudelijke kwaliteit van zijn videos niet de beste (ook zijn gehobby is af en toe op de grens).

QR codes kun je hier checken:

https://www.gobelpower.co...La0xpd3tWs6ZvA-k5ye4t8EsS

• habbekrats
SkyFlyer schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:36:
[...]

Let er wel op dat Robert de interne weerstand niet op de goede wijze meet (krokodil ipv pinprobes) en daarmee onnauwkeurige waarden krijgt. In het algemeen maakt hij leuke entertainment, maar is de inhoudelijke kwaliteit van zijn videos niet de beste (ook zijn gehobby is af en toe op de grens).

QR codes kun je hier checken:

https://www.gobelpower.co...La0xpd3tWs6ZvA-k5ye4t8EsS
Ik heb dezelfde meter die meet uitstekend, de twee helften van de klem hebben elk een eigen draad zodat je een 4draads meting hebt.

• SkyFlyer
habbekrats schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 12:05:
[...]

Ik heb dezelfde meter die meet uitstekend, de twee helften van de klem hebben elk een eigen draad zodat je een 4draads meting hebt.
Klopt, ik heb ook exact dezelfde meter, met de pinprobes meet hij exact dezelfde waardes als een Fluke, maar met de krokodillen klemmen verschilt je meting gigantisch als je ze net iets anders aandrukt.

De meter is verder dus uitstekend, bij het vastzetten van verbindingen kun je zelfs het verschil in torque van de bouten meten.

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:29

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Nou ik heb hier toch echt met kromme tenen naar zitten kijken.
Allereerst hebben de krokodil klemmen maar 2 draadjes (zie screenshot hieronder) en verbaas ik mij ernstig over hetgeen wat Robert hier nu allemaal loopt te verkondigen, want wat hij meet is allemaal RUIM buiten spec voor wat betreft de EVE MB31 spec sheet.

Check hier zijn waardes en meet setup (heb ff een screenshotje getrokken)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TKIrUf03ubCEJt8YwGSlPTDI4Ug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TbDqRC74YTFGxiBaHCpoXlli.png?f=fotoalbum_large
De meetklemmen hebben maar 1 draad per pool dus ik vermoed dat zijn meting botweg fout is.
Want met droge ogen deze waardes als goed betitelen strookt niet met de waardes die je uit de spec sheet bij EVE haalt (oordeelt u zelf)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z02m169yoc9CVHqLERXZ6LHNdiA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/An14NFqwvM7oEb1p6yan1qq4.png?f=user_large
Hier staat duidelijk 0,18mOhm +\- 0,05mOhm.
Dit komt overigens volledig overeen met de waardes die ik bij mijn 64 cellen heb gemeten. De eerste batch zat strak op de 0,18mOhm en de 2de batch op de 0,22mOhm.
En daarmee dus allemaal binnen spec.

Ik meet echter met de YR1035+ voorzien van meetprobes van 2 meetpennen per probe :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGCG_Cu71yHSLaCjNpz5svqbaLo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZAjZxjxkxdoUo3bWIkmKiDxI.png?f=user_large
Hoop (en vermoed ook) dat ome Robert hier vast wel mee leest en welicht zijn video even offline haalt en aanpast want wat hij hier nu loopt te verkondigen voor wat betreft interne weerstand is rondweg onjuist.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:21
jeroenst schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:50:
@pegagus het is sowieso de vraag of het erg is als je niet je volle pv vermogen kunt opslaan. In de winter zal het maximum vermogen sowieso een stuk lager liggen en in de zomer kun je de victron bij negatieve teruglever tarieven laten limiteren. Uiteindelijk zit dadelijk de meeste winst denk ik in eigen verbruik voorzien. Mijn omvormer kan ook maar met 3,6 kw laden terwijl ik 6kWp aan panelen heb.

En waarom een 10kWh accu? Bij nkon koop je al een 16kWh accu voor 2000 euro. Als je daar 2 multiplus 2 4k5 en 1 multiplus 4k5 gx bij doet zit je op 3900 euro en kun je met 150A (7500VA) laden, de accu is dan in 2 uur vol.

Met een een enkele 6k5gx zit je op 2900 euro en kun je met 100A (5000VA) laden op 1 fase, de accu is dan nog steeds in 3 uur vol.

Eerlijk is eerlijk als je 3 fase hebt is 3 fase omvormers netter dan 1 fase. De vraag is of je de 1000 euro snel terugverdiend. Voor je nachtverbruik zal je met beide oplossingen prima uit de voeten komen. En ik zou sowieso niet alles op noodstroom aansluiten want je accu is zo leeg.
Ik ben hier gestart met één 4K5 GX icm één 16kWh accu. Ik heb wel alle voorbereidingen getroffen om eenvoudig te kunnen uitbreiden met 2 extra 4K5 (non-gx) en eventueel een 2e accupack.
Deze overweging heb ik gemaakt omdat ons dagelijks opwek (35kWh) en verbruik (30kWh) hiervoor voldoende is en ik met 55A bijna al mijn PV output overdags in de accu kan krijgen. Het nachtverbruik ligt tussen de 8kWh en 12kWh en het eventuele verlies dat ik niet kwijt kan in de accu neem ik voor lief aangezien dat alleen op zonnige dagen in de zomerperiode is.

Daarbij vond ik het toch wel weer een flinke uitgave om 2 extra Victron 4K5 erbij te kopen met het idee dat ik ze niet optimaal benut. Voor nu ben ik blij met deze keuze en gebruik in de AC-IN voor het laden/ontladen en heb ik de AC-OUT1 in gebruik voor de essentiële apparatuur (mini-pc, nas, router etc).

[ Voor 4% gewijzigd door SmoothTweaker op 15-08-2026 13:37 ]

• Leipi35
cyclone schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 12:55:
Nou ik heb hier toch echt met kromme tenen naar zitten kijken.
Allereerst hebben de krokodil klemmen maar 2 draadjes (zie screenshot hieronder) en verbaas ik mij ernstig over hetgeen wat Robert hier nu allemaal loopt te verkondigen, want wat hij meet is allemaal RUIM buiten spec voor wat betreft de EVE MB31 spec sheet.

Check hier zijn waardes en meet setup (heb ff een screenshotje getrokken)
[Afbeelding]
De meetklemmen hebben maar 1 draad per pool dus ik vermoed dat zijn meting botweg fout is.
Want met droge ogen deze waardes als goed betitelen strookt niet met de waardes die je uit de spec sheet bij EVE haalt (oordeelt u zelf)

[Afbeelding]
Hier staat duidelijk 0,18mOhm +\- 0,05mOhm.
Dit komt overigens volledig overeen met de waardes die ik bij mijn 64 cellen heb gemeten. De eerste batch zat strak op de 0,18mOhm en de 2de batch op de 0,22mOhm.
En daarmee dus allemaal binnen spec.

Ik meet echter met de YR1035+ voorzien van meetprobes van 2 meetpennen per probe :
[Afbeelding]
Hoop (en vermoed ook) dat ome Robert hier vast wel mee leest en welicht zijn video even offline haalt en aanpast want wat hij hier nu loopt te verkondigen voor wat betreft interne weerstand is rondweg onjuist.
Dat is niet waar

Ik heb dezelfde meter en dit zijn ook kelvin clips

Wat natuurlijk wel het geval is , dat hij meet op de draadeinden

Dit zijn uiteraard ook weer extra overgangen en daarom moet je ook altijd direct op de basis meten

• cyclone

cyclone

Leipi35 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 14:38:
[...]

Dat is niet waar

Ik heb dezelfde meter en dit zijn ook kelvin clips

Wat natuurlijk wel het geval is , dat hij meet op de draadeinden

Dit zijn uiteraard ook weer extra overgangen en daarom moet je ook altijd direct op de basis meten
Wat bedoel je met DAT? Ik heb het toch over zijn meting (en niet expliciet zijn meter)?
Volgens mij bevestig je dat volledig met wat je daarna schrijft dat hij dus fout meet.
Lijkt mij overigens nog stug dat dit een meetfout van 100% oplevert.

[ Voor 4% gewijzigd door cyclone op 15-08-2026 14:49 ]

• Leipi35
Allereerst hebben de krokodil klemmen maar 2 draadjes (zie screenshot hieronder)

Dit is wat ik bedoel

• SkyFlyer
Die klemmen hebben wel 4 draden, zie YouTube: Fnirsi Internal Resistance Meter HRM-10 waar je de klemmen bedrading kan zien (ze zijn bij HRM-10 beter weggewerkt dan bij de YR1035).

Maar het blijft dat je met de pinprobes een veel betere meting krijgt (ik heb ze allebei gebruikt) + alle andere terechte commentaar wat hier gegeven wordt.

Ik vermoed dat Robert weer zuinig aan gedaan heeft en de versie zonder pinprobes heeft gekocht.

• reneeke1970
Possible schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:32:
[...]

Ja dat sowieso,maar oude wil je niet echt. Maarja als je straks gaat laden zie je vanzelf of het recht getrokken komt. Alles wat de balancer nu al doet is in tyd meegenomen. Ik zou wel voorzichtig laden,als bms constant ingrijpt is ook niet fijn

1 PVoutput . Dongen NB

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

reneeke1970 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:13:
[...]

Klink klare onzin want 46 mv verschil is enorm groot en kan hij makkelijk verplaatsen
Je bent wel erg stellig. Het gaat er toch niet om dat die balancer het niet kan, het gaat er om dat het niet zo veel zin heeft. Balanceren doe je in het steilere gedeelte van de laad/voltagecurve, niet in het midden. Daar valt verder niet veel over te discussiëren lijkt me. Je kunt op deze manier nog steeds eindigen met een totaal verschillende SoC per cel, die pas echt gebalanceerd wordt bij het laden en balanceren ergens in het steile stuk.

Overigens zie ik ook nergens hoe de balancer is ingesteld. Als je het nu dan al wel wilt laten 'wegwerken' door de balancer moet het voltage op zijn minst zijn ingesteld op een voltage rondom waar de cellen nu staan. Anders doet hij sowieso niet wat..

En voor @cyclone .. Die Robert is inderdaad technisch niet helemaal correct soms en met conclusies op of over het randje, maar die meter is wel degelijk goed zoals anderen al opmerkten.. Hier ff een foto van mn probe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1eA8rRPyk6-a64z_ydvVPr75ZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o17qY0MKQP3uqVLBUfs6JaL7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Japie.G op 15-08-2026 19:10 ]

• cyclone

cyclone

Leipi35 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:14:
Allereerst hebben de krokodil klemmen maar 2 draadjes (zie screenshot hieronder)

Dit is wat ik bedoel
Fair enough maar dat was niet de essentie van mijn lange post.

Essentie is dat de waardes die “gemeten” worden of 100% boven spec zijn / of gewoon niet goed gemeten zijn. Terwijl Robert het verteld dat dit dikke prIma waardes zijn.

Dat was zeg maar het punt wat ik beargumenteerd over de brug trachtte te krijgen.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

cyclone schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 19:12:
[...]

Fair enough maar dat was niet de essentie van mijn lange post.

Essentie is dat de waardes die “gemeten” worden of 100% boven spec zijn / of gewoon niet goed gemeten zijn. Terwijl Robert het verteld dat dit dikke prIma waardes zijn.

Dat was zeg maar het punt wat ik beargumenteerd over de brug trachtte te krijgen.
Das inderdaad niet goed, en over het randje. Want met zijn wel goede meter meet hij niet wat hij zegt te meten.

Pagina: 1 ... 138 139 Laatste