Als je nog geen Victron aangekocht hebt, dan zou je de Deye kunnen overwegen, deze is waterdicht en kan dus ook buiten opgehangen worden. Zover ik weet ik de Victron niet waterdicht. Dan hoef niet alles IN een kleine ruimte, maar kan de accu naar binnen en de omvormer lekker buiten blijven, heb je meteen voldoende ventilatie voor de afgifte van warmte, moet je mogelijk slechts wat met het geluid regelen.
De eerste twee partijen Eve MB56 cellen staan inmiddels als pre-order bij Nkon in de webshop: € 127~€140 per stuk, met een geplande leverdatum op 31 okt.
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
De MB56 is nu al goedkoper dan de MB31/LK serie als je persé Grate A van NKON wil.cj1 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:55:
De eerste twee partijen Eve MB56 cellen staan inmiddels als pre-order bij Nkon in de webshop: € 127~€140 per stuk, met een geplande leverdatum op 31 okt.
De échte winst is dat je voor dezelfde capaciteit nu maar één case hoeft te kopen en dat maakt die MB56 denk ik heel erg interessant.
@Q beetje dubbel, persoonlijk (en met de kennis van nu) vind ik de mb31 doosjes prettiger omdat ik nu de laadstromen (en daarmee dus ook de bekabeling) op max 60A kan beperken, en schaal ik deze op met een extra doos.
Feit dat ik nu per 16kWh kan schalen maakt dat ik zo met 3 doosjes net boven de 1.0 rule capaciteit zit tov mijn pv vermogen.
Dat laat zich met deze grotere cellen veel minder fijnmazig afstemmen (tis grofweg 32kWh of direct 64 kWh).
Qua formaat zijn de MB56 dozen botweg lomp groot en ontilbaar zonder tilgereedschap.
Qua prijs ben ik het overigens helemaal met je eens, maar stiekem blij dat ik niet hoefde te kiezen (mb56 was 6 maanden geleden botweg niet beschikbaar) en nu de mb31’s heb die het prima doen en nog net handelbaar zijn.
Feit dat ik nu per 16kWh kan schalen maakt dat ik zo met 3 doosjes net boven de 1.0 rule capaciteit zit tov mijn pv vermogen.
Dat laat zich met deze grotere cellen veel minder fijnmazig afstemmen (tis grofweg 32kWh of direct 64 kWh).
Qua formaat zijn de MB56 dozen botweg lomp groot en ontilbaar zonder tilgereedschap.
Qua prijs ben ik het overigens helemaal met je eens, maar stiekem blij dat ik niet hoefde te kiezen (mb56 was 6 maanden geleden botweg niet beschikbaar) en nu de mb31’s heb die het prima doen en nog net handelbaar zijn.
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...
@cyclone Tja, <insert Johan Cruijf uitspraak> het feit dat je 500 euro bespaard op een case + verhoudingsgewijs goedkopere cellen betekent dat een dikkere kabel, schoenen en zekering waarschijnlijk nog steeds uiteindelijk netto winst oplevert. Maar inderdaad je moet het formaat van zo'n kast wel kwijt kunnen, anders heb je gewoon geen keuze.
Ik zit nog in de orientate fase, dus er is nog niets gekocht. Deye heb ik wel naar gekeken maar valt wat mij betreft af vanwege het hoge eigen verbruik van zo'n 120W (begreep ik op het grote Deye inverter topic).BenSKIP schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:06:
Als je nog geen Victron aangekocht hebt, dan zou je de Deye kunnen overwegen, deze is waterdicht en kan dus ook buiten opgehangen worden. Zover ik weet ik de Victron niet waterdicht. Dan hoef niet alles IN een kleine ruimte, maar kan de accu naar binnen en de omvormer lekker buiten blijven, heb je meteen voldoende ventilatie voor de afgifte van warmte, moet je mogelijk slechts wat met het geluid regelen.
120W is bijna 3kWh per etmaal! In de winter zijn er vele dagen dat mijn PV dat helemaal niet opbrengt! Met 3 stuks MP-II 5000 en een Cerbo is dat ongeveer 60W, een stuk beter, maar nog steeds niet geweldig vind ik.
Ik heb al eens een zoektocht gedaan langs de diverse fabrikanten op eigen verbruik, maar dat leverde niet veel op. Velen specificeren het eigen verbruik niet eens, en in het algemeen geldt: als het niet gespecificeerd is dan is het niet zo best
Ik vond een nieuwe Solis range met 24W gespecificeerd, dat begint er op te lijken! Maar die Solis is voorlopig alleen in High-Voltage uitvoering beschikbaar. Ook heb ik nog wel wat andere vraagtekens bij Solis. Voorlopig lijkt Victron toch de minst slechte keuze
Iemand hier ervaring met de Envision ESS 72173207 accu's? Wil er nog een boxje bij leggen, en scheelt toch weer 100,- bij 16 stuks met de Eve MB31
3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP
Ik heb 16 van deze cellen (de Grade B variant) gehaald bij NKON een paar maanden geleden voor nog geen 5 tientjes per stuk.SHIFTER [NL] schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:05:
Iemand hier ervaring met de Envision ESS 72173207 accu's? Wil er nog een boxje bij leggen, en scheelt toch weer 100,- bij 16 stuks met de Eve MB31
Op de doos staat dat het MB31 cellen zijn, dus de opbouw zal wel identiek zijn aan de EVE MB31 cellen.
Ik heb ze nog niet in gebruik, dus daar kan ik nog niets over zeggen.
Ik verwacht dat dit een prima alternatief is voor de EVE cellen.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Ware het niet dat de interne weerstand van de cellen halveert, dus jet kortsluitstroom verdubbelt. De zekeringen/automaten kunnen van 20kA naar 40 of 50 kA kortsluitstroom.Q schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:45:
[...]
De échte winst is dat je voor dezelfde capaciteit nu maar één case hoeft te kopen en dat maakt die MB56 denk ik heel erg interessant.
Als het BMS onder last moet schakelen, zeker als het BMS warm is, is er een grotere kans dat de MOSFET's de veel hogere stroomsterkte niet tijdig kan afschakelen. (bij een lagere weerstand in het circuit loopt, volgens mij, de stroomsterkte sneller op, tot de maximale kortsluitstroom is bereikt)
[ Voor 10% gewijzigd door cj1 op 08-10-2025 16:40 ]
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Bij de zoektocht naar kabelschoenen persen ben ik de persbekken van Bosch tegen gekomen. De SF-serie, een WM-vorm voor fijnaderige geleiders, die schijnt voor een Scandinavische standaard te zijn volgens Bosch. Een nummer of referentie ontbreekt echter. Aangezien de Bosch matrijzen in Italië gemaakt worden, waar Intercable toevallig vandaag komt, zal met de Bosch SF-serie ook wel de Intercable SF-line bedoeld worden. Helaas zijn die SF-kabelschoenen specialty spul dat online niet te koop is.cj1 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 14:03:
[...]Siemens Norm SN 71322
Binnendiameter (d1) voor de 95Sf-serie: 15,0 millimeter
Buitendiameter (d3) voor de 95Sf-serie: 20,0 millimeter
...
Nog nieuwe normen gevonden: IEC-61238 en NFC 20-130. Die NF C 20-130 (Franse norm) is 120 mm2 voor vaste geleiders en diezelfde maat wordt gebruikt voor 95 mm2 flexibel, sluit qua maatvoering verder aan bij DIN VDE 57295. Een aantal leveranciers gespot die aansluiten bij bestaande standaarden. Elpress noemt bij de KRF serie expliciet klasse 6 fijnaderig. Peperduur zijn die Elpress KRF95M8-kabelschoenen à € 13,71 per stuk.
95 mm2 geleider:
Siemens Norm SN 71322 / Elpress KRF serie / Intercable SF-serie
Binnendiameter (d1) voor de 95Sf-serie: 15,0 millimeterBuitendiameter (d3) voor de 95Sf-serie: 20,0 millimeter
= 137,4 mm2 koper in de huls/buis
NF C 20-130/DIN VDE 57295/DIN 0295?
Binnendiameter van de Klauke F/Mecatraction DEF-TSV/Cimco Easy Entry serie: 14,5mmBuitendiameter van de Klauke F/Mecatraction DEF-TSV/Cimco Easy Entry serie: 19,0mm
= 118,4 mm2 koper in de huls/buis
Verschil aan koper in het buisdeel: 19 mm2
Dus als ik een Klauke F met een Siemens norm matrijs zou persen, dan moet ik eigenlijk nog 19 mm2 aan koper in de buis van de kabelschoen toevoegen om dezelfde hoeveelheid vulling en verdichtingsgraad (en:"compaction rate") te krijgen, of niet?
Alternatief idee om met een Siemens norm WM-vormige matrijs (SF-serie) toch een Klauke/Cimco EA te persen: één maat grotere kabelschoen nemen. Een 120 mm2 Easy Entry buiskabelschoen (#183328) meet inwendig 16,2 en uitwendig 21,0 mm, dat levert 140,2 mm2 koper (maar 2,8 mm2) te veel. Als de matrijs niet breed genoeg is, voorafgaand aan het persen de buis in de bankschroef een beetje comprimeren/ovaal vormen zodat de 21,0 mm op dat punt niet breder dan 20,0 mm is. Dan kost de Cimco 120mm2-M8 kabelschoen met ongeveer even veel koper in de buis, nog maar €2,25 per stuk en geen €13 zoals bij Elpress voor de 95mm2-M8.
[ Voor 53% gewijzigd door cj1 op 10-10-2025 12:18 . Reden: Verschilberekening toegevoegd, alternatief idee anders verwoord; nieuwe norm ]
Hierzo een Class-T die 200KA blokt en 350A doet.cj1 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:25:
[...]
Ware het niet dat de interne weerstand van de cellen halveert, dus jet kortsluitstroom verdubbelt. De zekeringen/automaten kunnen van 20kA naar 40 of 50 kA kortsluitstroom.
Als het BMS onder last moet schakelen, zeker als het BMS warm is, is er een grotere kans dat de MOSFET's de veel hogere stroomsterkte niet tijdig kan afschakelen. (bij een lagere weerstand in het circuit loopt, volgens mij, de stroomsterkte sneller op, tot de maximale kortsluitstroom is bereikt)
https://www.uw-accuwinkel...ss-t-zekering-350a-detail
Dat risico voor het BMS is een beetje theoretisch, het is meer stroom maar de principes veranderen niet. Als dit problemen zou geven dan is het BMS gewoon verkeerd ontworpen.
2jr gebruikt hier zonder problemen.SHIFTER [NL] schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:05:
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
De BMS moet ook 2x zo veel stroom kunnen regelen, en die Chinese BMS-en worden al veel te heet bij vollast.Q schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:45:
[...]
De MB56 is nu al goedkoper dan de MB31/LK serie als je persé Grate A van NKON wil.
Vraag: kun je in principe de BMS geheel-en-al eruit al halen en een Victron Smart Shunt gebruiken? je verliest dan wel temperatuur en spanning meting per cel..
In de Victron accu's zit ook geen BMS dacht ik.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Wohoooohhhooo wat stel je nu voor? Je BMS eruit halen? In de top van slechte ideeen staat dat wel bovenaan. Je moet ALTIJD een BMS hebben. Dat je die niet gebruikt voor de bepaling van je SOC is prima. Maar cell voltages en alarm/acties daarop zijn een MUST.natural colour schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:43:
[...]
De BMS moet ook 2x zo veel stroom kunnen regelen, en die Chinese BMS-en worden al veel te heet bij vollast.
Vraag: kun je in principe de BMS geheel-en-al eruit al halen en een Victron Smart Shunt gebruiken? je verliest dan wel temperatuur en spanning meting per cel..
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Waar is dan de bms van de Victron 24 volt lithium accu's? ik meen dat een Victron Smart Shunt die functie heeft.V_ger schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:52:
[...]
Wohoooohhhooo wat stel je nu voor? Je BMS eruit halen? In de top van slechte ideeen staat dat wel bovenaan. Je moet ALTIJD een BMS hebben. Dat je die niet gebruikt voor de bepaling van je SOC is prima. Maar cell voltages en alarm/acties daarop zijn een MUST.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Dat zo'n product heel erg warm wordt als je 'm op de grens van de specs belast, tja, staat er in de handleiding dat een BMS van 200A ook 200A aankan voor een paar uur, of even als korte piek belasting, wat is hier een realistische verwachting van de consument?natural colour schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:43:
[...]
De BMS moet ook 2x zo veel stroom kunnen regelen, en die Chinese BMS-en worden al veel te heet bij vollast.
Wetende dat dit spul ut china komt?
Maar fundamenteel is het gewon een kwestie van het BMS opschalen voor grotere stromen, en grotere zekeringen om de kortsluitstroom af te kunnen vangen. Dat lijkt mij geen probleem. Maar als je 300A door je MB56 wilt gooien dan zou ik geen 300A BMS kopen
Er zijn twee ernstige zaken:Vraag: kun je in principe de BMS geheel-en-al eruit al halen en een Victron Smart Shunt gebruiken? je verliest dan wel temperatuur en spanning meting per cel..
1. Als je fundamenteel de risico's begrijpt van LFP batterijen dan zou je dit nooit opperen (levensgevaarlijk)
2. Je hebt duidelijk niet twee seconden besteed om te checken of je bewering klopt.
https://www.victronenergy...ttery-12-8v#about-product
Requires
one of these BMS-es:
VE. Bus BMS / VE.Bus BMS V2 – recommended for systems with our inverter/chargers.
smallBMS – recommended for use in small systems.
Smart BMS 12/200 - recommended for use in Automotive and Marine systems having DC-loads and Alternators.
......
Whataboutism rules ok zeker?natural colour schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:02:
[...]
Waar is dan de bms van de Victron 24 volt lithium accu's? ik meen dat een Victron Smart Shunt die functie heeft.
Wat speciale batterijen intern wel en niet doen weet ik niet. Wat ik wel weet is dat als jij geen BMS hebt op je 16S LFP ik niet in de buurt wil zijn als, nou ja sowieso niet. Klaar.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Nogmaals die laadregeling voor de accu (alle 16 cellen) kon je volgens mij ook via Victron + Smart Shunt bereiken, of ik ben geheel verkeerd voorgelicht en heb ik een Smart Shunt van 150 euro voor niks gekocht.V_ger schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:05:
[...]
Whataboutism rules ok zeker?
Wat speciale batterijen intern wel en niet doen weet ik niet. Wat ik wel weet is dat als jij geen BMS hebt op je 16S LFP ik niet in de buurt wil zijn als, nou ja sowieso niet. Klaar.
Nee, dat kan niet. Niet veilig iig. Want jij kan alleen het totale voltage meten. Daarop kan je wel sturen, maar als er 1 cel eerder vol of leeg is of gewoon dwarsligt loop je een risico om die bijvoorbeeld te overladen. Veel plezier daarmee. Een smartshunt of eender welke andere shunt is niet voor niets. Maar zonder BMS KAN gewoon NIET. Klaar, einde discussie.natural colour schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:10:
[...]
Nogmaals die laadregeling voor de accu (alle 16 cellen) kon je volgens mij ook via Victron + Smart Shunt bereiken, of ik ben geheel verkeerd voorgelicht en heb ik een Smart Shunt van 150 euro voor niks gekocht.
[ Voor 8% gewijzigd door V_ger op 09-10-2025 17:21 ]
Jij schrijft alsof ik dat echt van plan was, het WAS EEN VRAAG, jij gooit mij tegen de muur, mooi bedankt ik weet genoeg.V_ger schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:17:
[...]
Nee, dat kan niet. Niet veilig iig. Want jij kan alleen het totale voltage meten. Daarop kan je wel sturen, maar als er 1 cel eerder vol of leeg is of gewoon dwarsligt loop je een risico om die bijvoorbeeld te overladen. Veel plezier daarmee. Een smartshunt of eender welke andere shunt is niet voor niets. Maar zonder BMS KAN gewoon NIET. Klaar, einde discussie.
Zoals je hier kunt lezen meten de nagenoeg alle BMS-en kleine stromen nogal slecht. De Smart Shunt omzeilt die meetonnauwkeurigheid door zelf beter te meten. Met een Smart Shunt kun je meer vertrouwen hebben in de weergegeven SoC (State Of Charge). Dus niet voor niks gekocht.natural colour schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:10:
[...]
... of ik ben geheel verkeerd voorgelicht en heb ik een Smart Shunt van 150 euro voor niks gekocht.
Welke shunt? Wil hem wel ruilen tegen een bmsnatural colour schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:10:
[...]
Nogmaals die laadregeling voor de accu (alle 16 cellen) kon je volgens mij ook via Victron + Smart Shunt bereiken, of ik ben geheel verkeerd voorgelicht en heb ik een Smart Shunt van 150 euro voor niks gekocht.
1 PVoutput . Dongen NB
Je lijkt niet te weten dat de kern van een BMS is om te voorkomen dat een individuele cel te ver ontladen wordt of teveel wordt opgeladen.natural colour schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:23:
[...]
Jij schrijft alsof ik dat echt van plan was, het WAS EEN VRAAG, jij gooit mij tegen de muur, mooi bedankt ik weet genoeg.
Voor de veiligheid moet - MOET - je dus het voltage meten van iedere cel afzonderlijk en ingrijpen (stoppen met (ont)laden) als één cel buiten het grensbereik gaat.
Nu begrijp je ook waarom een shunt niet kan werken:
- deze meet niet de celvoltages
- deze kan niet ingrijpen
Ik vind persoonlijk dat je dit moet weten als je met DIY in de weer gaat aangezien dit om fundamentele veiligheid gaat. Maar dat ben ik. 🤷♀️🌷
Woooohhhwww! Allemaal RED FLAGS!
NICE!
BMS op full load! Jaaa, dat is echt de bedoeling!
-NOT!
En je BMS verwijderen!
-Nog zo'n goed plan!
Vooral doen! Maar dan wel even vooraf zeggen wanneer de boel afbranden zal of exploderen gaat, dan kunnen we allemaal (op veilige afstand) met een bakje popcorn komen toekijken.
*ZUCHT*
NICE!
BMS op full load! Jaaa, dat is echt de bedoeling!
-NOT!
En je BMS verwijderen!
-Nog zo'n goed plan!
Vooral doen! Maar dan wel even vooraf zeggen wanneer de boel afbranden zal of exploderen gaat, dan kunnen we allemaal (op veilige afstand) met een bakje popcorn komen toekijken.
*ZUCHT*
Ik blijf de 0.259V ook een rare waarde vinden. Bedenk wel dat de minder dan 2,5% spanningsval die Victron adviseert de totale spanningsval voor de hele DC-bus betreft. Dus de spanningsval over alle in het circuit opgenomen contactweerstanden/busbars/kabels/zekeringen/shunts/automaten en het BMS.KarsS schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 07:50:
[...]
Nu geeft die Victron tabel de diktes om onder de 0.259V (rare waarde eigenlijk) spanningsverlies te blijven. Hoe belangrijk is dat eigenlijk? Natuurlijk, elk spanningsverlies is rendementsverlies, maar 0.259V is 0.5%...
Simpel gezegd het spanningsverschil van (1) de minpool van de omvormer, tot de minpool van de meest negatieve cel (plus) (2) het spanningsverschil van de pluspool van de omvormer, tot de pluspool van de meest positieve cel.
Voor een nominaal 48V-systeem moet die som onder de 1,2 volt blijven bij je maximale stroomsterkte (aldus Victron Energy).
Die moet je los aanschaffen, waarbij het type afhangt van de applicatie. De accu heeft cel monitor en balanceerder in zich welke in een ring met eventueel meerdere accu's en de BMS wordt aangesloten.natural colour schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:02:
Waar is dan de bms van de Victron 24 volt lithium accu's? ik meen dat een Victron Smart Shunt die functie heeft.
Ook even in dit topic; kan de volgende constellatie? Er is al 1 box met 315 Ah cellen. Nu heb ik heel goedkoop 280 Ah cellen gekregen. Kan dit:
Alle boxen Seplos, BMS v3.
Box 1: 16x 315 Ah, Master - Aan Victron Busbar
Box 2: 16x 280 Ah, Slave - Aan Victron Busbar
Box 3: 16x 280 Ah, Slave - Aan Victron Busbar
Box 4: 16x 280 Ah, Slave - Aan Victron Busbar
Box 5: 16x 280 Ah, Slave - Aan Victron Busbar
Complete systeem zal dan +- 76 kWh zijn. Zijn overigens allemaal CATL cellen.
Alle boxen Seplos, BMS v3.
Box 1: 16x 315 Ah, Master - Aan Victron Busbar
Box 2: 16x 280 Ah, Slave - Aan Victron Busbar
Box 3: 16x 280 Ah, Slave - Aan Victron Busbar
Box 4: 16x 280 Ah, Slave - Aan Victron Busbar
Box 5: 16x 280 Ah, Slave - Aan Victron Busbar
Complete systeem zal dan +- 76 kWh zijn. Zijn overigens allemaal CATL cellen.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
@SkiFan Ja. Heb hier ook 3 sets EVE 304Ah en 3 sets LF280k. Zelfs al zou 1 box eerder afschakelen kan de rest rustig verder. Heb wel Seplos V2, maar dat moet weinig uitmaken.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Inmiddels ook de toleranties van de Elpress KRF serie buiskabelschoenen ontvangen: ± 0,2 mm voor zowel d1 als d3.cj1 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:14:
[...]
95 mm2 geleider:Siemens Norm SN 71322 / Elpress KRF serie / Intercable SF-serie / Ouneva PK-serie
Binnendiameter (d1) voor de 95Sf-serie: 15,0 millimeter
Buitendiameter (d3) voor de 95Sf-serie: 20,0 millimeter
= 137,445 mm2 koper in de huls/buis
...
Alternatief idee om met een Siemens norm WM-vormige matrijs (SF-serie) toch een Klauke/Cimco EA te persen: één maat grotere kabelschoen nemen. Een 120 mm2 Easy Entry buiskabelschoen (#183328) meet inwendig 16,2 en uitwendig 21,0 mm, dat levert 140,2 mm2 koper (maar 2,8 mm2) te veel.
Als ik alleen uit ga van een tolerantie in slechts één richting (optimistisch) dan is bij:
- 14,8 en 19,8 het koperoppervlak: 135,874 mm2
- 15,2 en 20,2 het koperoppervlak: 139,015 mm2
Over 2,8 mm2 te veel aan koper ga ik mij niet zo druk maken.
Pessimistisch gezien mag de productieafwijking van de kabelschoen namelijk ook zijn:
- 14,8 en 20,2 dan is het kopperoppervlak: 148,440 mm2
- 15,2 en 19,8 dan is het koperoppervlak: 126,449 mm2
Voor een 95 mm2 kabel in een Sf-matrijs is er dan nog een iets duurdere € 2,64 excl. BTW alternatieve M8 kabelschoen, één maat te groot (120mm2) bij een -12~13 mm2 toleratie: Erko KCS 8-120 met Dia-uitw. 20 en Dia-inwendig 15,5 mm = 125,467 mm2.
[ Voor 9% gewijzigd door cj1 op 12-10-2025 15:16 . Reden: Ouneva PK-serie toegevoegd, Erko KCS 8 ]
Ik heb 4x 16S MB31 cellen, maar schakel een box wel eens uit om wat metingen te doen, de anderen lopen dan wat eerder vol of leeg. Na een keer laden / ontladen loopt alles weer netjes vlak.Rimco schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:52:
@SkiFan Ja. Heb hier ook 3 sets EVE 304Ah en 3 sets LF280k. Zelfs al zou 1 box eerder afschakelen kan de rest rustig verder. Heb wel Seplos V2, maar dat moet weinig uitmaken.
[ Voor 3% gewijzigd door BenSKIP op 11-10-2025 10:31 ]
Beste medetweakers,
Nu ik mijn batterij in productie heb, wil ik de volgende stap gaan zetten: het instellen en beheren vanuit Home Assistant.
Het uitgangspunt is dat ik zowel mijn Deye Inverter als de JK BMS van beide batterijen vanuit home assistant kan uitlezen, maar ook kan configuren.
Het uitlezen van de Deye was vrij makkelijk met de Solarman integratie, maar deze biedt niet voldoende mogelijkheden tot configuren (toch?) en de afhangkelijkheid van de Cloud (icm de fameuze "chineese Kill switch" dreiging) zou ik tot alles liever lokaal willen houden.
Uit wat initieel onderzoek heb ik de conclusie getrokken dat het beste is om zowel de JK BMS als de Deye dmv RS485 uit te lezen moet zijn.
Ik heb een mooie post gevonden van @Ilja uit 2023 waarin hij in detail uitlegt hoe de Deye te connecteren is via RS485.
Ook zijn er verschillende wie JK BMS koppelingen via RS485 maken mbv de "syssi" integratie (https://github.com/syssi/esphome-jk-bms), welke ook RS485 ondersteund.
Mijn vragen:
1) zijn de bovenstaande oplossingen nog steeds de meest toenaangevende manieren voor het koppelen van Deye en JK in HA?
2) aangezien ze beide van RS485 gebruik maken, is het mogelijk om dit op 1 en dezelfde ESP32/RS485 bus te koppelen? Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat andere dit geprobeerd hebben, maar ik heb hier naar mijn weten niets over terug gelezen. Of is dit zeker niet aan te raden?
Nu ik mijn batterij in productie heb, wil ik de volgende stap gaan zetten: het instellen en beheren vanuit Home Assistant.
Het uitgangspunt is dat ik zowel mijn Deye Inverter als de JK BMS van beide batterijen vanuit home assistant kan uitlezen, maar ook kan configuren.
Het uitlezen van de Deye was vrij makkelijk met de Solarman integratie, maar deze biedt niet voldoende mogelijkheden tot configuren (toch?) en de afhangkelijkheid van de Cloud (icm de fameuze "chineese Kill switch" dreiging) zou ik tot alles liever lokaal willen houden.
Uit wat initieel onderzoek heb ik de conclusie getrokken dat het beste is om zowel de JK BMS als de Deye dmv RS485 uit te lezen moet zijn.
Ik heb een mooie post gevonden van @Ilja uit 2023 waarin hij in detail uitlegt hoe de Deye te connecteren is via RS485.
Ook zijn er verschillende wie JK BMS koppelingen via RS485 maken mbv de "syssi" integratie (https://github.com/syssi/esphome-jk-bms), welke ook RS485 ondersteund.
Mijn vragen:
1) zijn de bovenstaande oplossingen nog steeds de meest toenaangevende manieren voor het koppelen van Deye en JK in HA?
2) aangezien ze beide van RS485 gebruik maken, is het mogelijk om dit op 1 en dezelfde ESP32/RS485 bus te koppelen? Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat andere dit geprobeerd hebben, maar ik heb hier naar mijn weten niets over terug gelezen. Of is dit zeker niet aan te raden?
Er zijn al VELE mogelijkheden:
Solar-Assistant --> https://solar-assistant.io/
Smart Integrations --> https://smarthomeintegrations.co.za
Deye ESS via de app Deye Cloud of Solarman Smart of Solarman Business
Er zijn ook commerciele producten met een abbo.
Ook binnen Homey kan je de Deye al aansturen.
Solar-Assistant --> https://solar-assistant.io/
Smart Integrations --> https://smarthomeintegrations.co.za
Deye ESS via de app Deye Cloud of Solarman Smart of Solarman Business
Er zijn ook commerciele producten met een abbo.
Ook binnen Homey kan je de Deye al aansturen.
hoewel dit natuurlijk super leuk is, moet je wel opletten dat je geen bedrijfskritsiche functies in je HomeAssistant stopt. mocht je HA er mee stoppen, wil je niet in het donker zitten.johnvolkering schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:15:
Beste medetweakers,
Mijn vragen:
verder is het natuurlijk altijd leuk om te hobbyen en te optimaliseren/tweaken
Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.
Hallo fellow tweakers,
Nu de zelfbouw thuisbatterijen steeds betaalbaarder worden, ben ik van plan ook de stap te wagen en ben me nu dus flink aan het inlezen. Ook 1 januari 2027, wanneer het salderen stopt, speelt in deze beslissing mee. Ik heb dit forum van voor tot achteren doorgelezen en ben al heel wat wijzer geworden. Maar hoe meer ik leer, hoe meer ik me realiseer dat ik nog veel dingen niet weet.
Mijn situatie is als volgt:
Ik heb een 3x 25A aansluiting in mijn vrijstaande woning.
Op het dak liggen 14 zonnepanelen van Zonneplan en ik wil in januari overstappen naar een dynamisch contract van Zonneplan(lagere kosten en meer mogelijkheden om mijn verbruik te regelen). Dat alles wordt aangestuurd door een Zonneplan One inverter, wat eigenlijk een gerebrande SAJ van het type R5-6K-T2 is, de drie-fasen versie met mogelijkheid tot een 2e array aan zonnepanelen.
Allereerst snap ik dat als ik alle kosten van dit avontuur in kaart breng, de terugverdientijd wellicht laat zien dat het niet rendabel is. Voor mij geen probleem, ik hou van tweaken en dat mag best een beetje geld kosten.
Nu begrijp ik, dat als ik een thuisbatterij wil aansluiten, heb ik daar natuurlijk een batterij voor nodig, voorzien van een BMS en een (actieve) balancer. Over die balancer zijn de meningen verdeeld, maar goed. Ik heb een 3 fasen inverter nodig, om hem te kunnen koppelen aan het stroomnet. Wat mij ook nog wel gaat lukken is met modbus via Home Assisant het op een slimme manier aan te sturen, maar vanaf dat punt wordt het voor mij wazig en komen bij mij een aantal vragen op:
Hopelijk zijn er mede tweakers die mij in de goede richting kunnen wijzen. Ik vraag niet om panklare antwoorden, want ik zoek en leer graag, ben vooral op zoek naar een duwtje in de goede richting!
Alvast bedankt!
Nu de zelfbouw thuisbatterijen steeds betaalbaarder worden, ben ik van plan ook de stap te wagen en ben me nu dus flink aan het inlezen. Ook 1 januari 2027, wanneer het salderen stopt, speelt in deze beslissing mee. Ik heb dit forum van voor tot achteren doorgelezen en ben al heel wat wijzer geworden. Maar hoe meer ik leer, hoe meer ik me realiseer dat ik nog veel dingen niet weet.
Mijn situatie is als volgt:
Ik heb een 3x 25A aansluiting in mijn vrijstaande woning.
Op het dak liggen 14 zonnepanelen van Zonneplan en ik wil in januari overstappen naar een dynamisch contract van Zonneplan(lagere kosten en meer mogelijkheden om mijn verbruik te regelen). Dat alles wordt aangestuurd door een Zonneplan One inverter, wat eigenlijk een gerebrande SAJ van het type R5-6K-T2 is, de drie-fasen versie met mogelijkheid tot een 2e array aan zonnepanelen.
Allereerst snap ik dat als ik alle kosten van dit avontuur in kaart breng, de terugverdientijd wellicht laat zien dat het niet rendabel is. Voor mij geen probleem, ik hou van tweaken en dat mag best een beetje geld kosten.
Nu begrijp ik, dat als ik een thuisbatterij wil aansluiten, heb ik daar natuurlijk een batterij voor nodig, voorzien van een BMS en een (actieve) balancer. Over die balancer zijn de meningen verdeeld, maar goed. Ik heb een 3 fasen inverter nodig, om hem te kunnen koppelen aan het stroomnet. Wat mij ook nog wel gaat lukken is met modbus via Home Assisant het op een slimme manier aan te sturen, maar vanaf dat punt wordt het voor mij wazig en komen bij mij een aantal vragen op:
- Als ik goed ben geïnformeerd kan de Zonneplan Inverter niet omgaan met de thuisbatterij, dus is bovengenoemde batterij-inverter een aparte inverter. Het wordt mij niet duidelijk hoe ik deze dan koppel aan mijn stroomnet.
- Kan ik zomaar een andere hybride inverter kopen en plaatsen en wat vindt Zonneplan daarvan. Als dat niet kan, hoe sluit ik dan alles aan?
- Wat mij ook nog niet duidelijk is: hoe zorg ik dat het systeem snapt dat ik eerst de stroom van mijn zonnepanelen wil gebruiken, als dat niet kan de batterij moet aanspreken en als dat allemaal niet lukt, moet hij stroom van het stroomnet trekken? Bestaan daar apparaten voor of kan ik dat ook allemaal via modbus regelen?
Hopelijk zijn er mede tweakers die mij in de goede richting kunnen wijzen. Ik vraag niet om panklare antwoorden, want ik zoek en leer graag, ben vooral op zoek naar een duwtje in de goede richting!
Alvast bedankt!
@Ron273 :
1. Gewoon in het Victron Topic kijken.
2. Salderen kan voor de meter, als je op fase 1 en 2 invoedt en op fase 3 weer afneemt, dan blijft de meter gewoon op 0 staan. Dat truukje doet de Victron. Die meet bij mij bv wat er op fase 1 ingevoedt wordt, en haalt dat op fase 3 weer weg om in de accu te stoppen.
Zodra er genoeg stroom in de accu zit, en je Victron VM3P75 meter meet verbruik, stuurt die de Multiplus aan om uit de akku in te voeden. Op die manier probeert ie de meter op nul te houden.
Je moet dus wel zo'n VM3P75 in je meterkast laten plaatsen met CT-Klemmen om de invoedende kabels. Die moet je verbindinden naar de Cerbo, die is als het ware de spin in je netwerk. Cerbo moet dan ook verbinden met je MultiPlus. En aan die Multiplus hangen dan weer je accu's. En het stroomnet uiteraard ook. Per MultiPlus kun je maar 1 fase aansturen.
Hoef je geen andere inverter te kopen.
1. Gewoon in het Victron Topic kijken.
2. Salderen kan voor de meter, als je op fase 1 en 2 invoedt en op fase 3 weer afneemt, dan blijft de meter gewoon op 0 staan. Dat truukje doet de Victron. Die meet bij mij bv wat er op fase 1 ingevoedt wordt, en haalt dat op fase 3 weer weg om in de accu te stoppen.
Zodra er genoeg stroom in de accu zit, en je Victron VM3P75 meter meet verbruik, stuurt die de Multiplus aan om uit de akku in te voeden. Op die manier probeert ie de meter op nul te houden.
Je moet dus wel zo'n VM3P75 in je meterkast laten plaatsen met CT-Klemmen om de invoedende kabels. Die moet je verbindinden naar de Cerbo, die is als het ware de spin in je netwerk. Cerbo moet dan ook verbinden met je MultiPlus. En aan die Multiplus hangen dan weer je accu's. En het stroomnet uiteraard ook. Per MultiPlus kun je maar 1 fase aansturen.
[ Voor 45% gewijzigd door SkiFan op 14-10-2025 10:41 ]
Duidelijk, dat klinkt logisch. Kan ik daarmee ook het stopzetten van de teruglevering regelen bij negatieve energieprijzen?SkiFan schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:59:
@Ron273 :
Je moet dus wel zo'n VM3P75 in je meterkast laten plaatsen met CT-Klemmen om de invoedende kabels. Die moet je verbindinden naar de Cerbo, die is als het ware de spin in je netwerk. Cerbo moet dan ook verbinden met je MultiPlus.
Maar dan moet ik wel 3 multiplussen kopen en die nemen best nog veel ruimte in t.o.v. bijvoorbeeld een Deye 3 fasen inverter. Ook het prijsverschil wordt dan interessant. Ik neem aan dat de Victron energiemeter en de Cerbo ook niet compatible zijn met de Deye, dus dan moet ik de aansturing ook anders gaan regelen.SkiFan schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:59:
En aan die Multiplus hangen dan weer je accu's. En het stroomnet uiteraard ook. Per MultiPlus kun je maar 1 fase aansturen.
Dank voor de informatie, ik ga het Victron topic en het Deye topic eens goed uitspitten!
Je wilt bij negatieve EPEX prijzen vanaf 2027 vooral je overschot opslaan in je batterij (en later evt duur verkopen). Dat kan Victron prima. Sommige omvormers kunnen door Victron ook daadwerkelijk gestopt worden, maar dat is m.i. minder relevant.Ron273 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:44:
[...]
Duidelijk, dat klinkt logisch. Kan ik daarmee ook het stopzetten van de teruglevering regelen bij negatieve energieprijzen?
Je kunt ook prima beginnen met 1 multiplus natuurlijk. Verbruik op de ene fase wordt door je meter weggestreept tegen teruglevering op de andere fase; het gaat om het som van het vermogen van de fasen.[...]
Maar dan moet ik wel 3 multiplussen kopen en die nemen best nog veel ruimte in t.o.v. bijvoorbeeld een Deye 3 fasen inverter. Ook het prijsverschil wordt dan interessant. Ik neem aan dat de Victron energiemeter en de Cerbo ook niet compatible zijn met de Deye, dus dan moet ik de aansturing ook anders gaan regelen.
Dank voor de informatie, ik ga het Victron topic en het Deye topic eens goed uitspitten!
Check mijn thuisbatterijsimulator
Terugleveren stopzetten zal daarmee niet lukken. Wellicht is het wel een idee om de accu te overbemeten, dan overdag de accu vol te laten proppen en die 's avonds weer te laten ontladen. Via DESS zou dat wellicht moeten kunnen.Ron273 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:44:
[...]
Duidelijk, dat klinkt logisch. Kan ik daarmee ook het stopzetten van de teruglevering regelen bij negatieve energieprijzen?
[...]
Maar dan moet ik wel 3 multiplussen kopen en die nemen best nog veel ruimte in t.o.v. bijvoorbeeld een Deye 3 fasen inverter. Ook het prijsverschil wordt dan interessant. Ik neem aan dat de Victron energiemeter en de Cerbo ook niet compatible zijn met de Deye, dus dan moet ik de aansturing ook anders gaan regelen.
Waarom zou je 3 MP's moeten kopen? Hoeveel vermogen lever je maximaal terug?
Ik heb zelf 3x een 5000 hangen. Het is wat mij betreft nuttig om twee redenen: je profiteert een stuk meer van EPEX handel, en je kunt (strakjes) in korte tijd je PV opwek goed verkopen tegen de beste prijs. Maar het is een afweging die een ieder voor zich moet maken. Je kunt met de simulator uit mijn handtekening inzicht krijgen in de invloed van diverse ontwerpkeuzes op de EPEX handel.SkiFan schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:54:
[...]
Terugleveren stopzetten zal daarmee niet lukken. Wellicht is het wel een idee om de accu te overbemeten, dan overdag de accu vol te laten proppen en die 's avonds weer te laten ontladen. Via DESS zou dat wellicht moeten kunnen.
Waarom zou je 3 MP's moeten kopen? Hoeveel vermogen lever je maximaal terug?
Je zou die calculator - als je daar zin in zou hebben - mogen uitbreiden om uit te rekenen hoe lang het duurt voordat je die extra 2 x multiplus 5000 + extra accu + bijbehorende montage kosten hebt terug verdient en hoe dat zich verhoudt tot een één-fase setup. Daarbij is zeker een ~30 kWh setup nodig om dat vermogen van de 3xmp te kunnen benutten, of ze allemaal knijpen tot max 0.5C van de accu.MrFish schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:59:
[...]
Ik heb zelf 3x een 5000 hangen. Het is wat mij betreft nuttig om twee redenen: je profiteert een stuk meer van EPEX handel, en je kunt (strakjes) in korte tijd je PV opwek goed verkopen tegen de beste prijs. Maar het is een afweging die een ieder voor zich moet maken. Je kunt met de simulator uit mijn handtekening inzicht krijgen in de invloed van diverse ontwerpkeuzes op de EPEX handel.
Ik heb een 3 fase systeem, dus in mijn hoofd had ik per fase een Multiplus nodig, dus als dat niet nodig is, alleen maar beter. Ik heb (nu nog) niet zo'n behoefte om met in de EPEX handel te storten. Begrijp ik dan goed dat ik er maar 1 nodig heb?MrFish schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:59:
[...]
Ik heb zelf 3x een 5000 hangen. Het is wat mij betreft nuttig om twee redenen: je profiteert een stuk meer van EPEX handel, en je kunt (strakjes) in korte tijd je PV opwek goed verkopen tegen de beste prijs. Maar het is een afweging die een ieder voor zich moet maken. Je kunt met de simulator uit mijn handtekening inzicht krijgen in de invloed van diverse ontwerpkeuzes op de EPEX handel.
Ja, dat zijn leuke vragen om te beantwoorden. Dat kun je nu al ongeveer doen. Met 16 kWh / 3.7 kW laden / 4 kW ontladen kom je op 336€ voor 2024. Met 32 kWh, 8 kW laden / 10 kW ontladen (mijn instellingen op dit moment) op € 726. Veel hogere vermogens hebben overigens ook weinig extra opbrengst.Q schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:10:
[...]
Je zou die calculator - als je daar zin in zou hebben - mogen uitbreiden om uit te rekenen hoe lang het duurt voordat je die extra 2 x multiplus 5000 + extra accu + bijbehorende montage kosten hebt terug verdient en hoe dat zich verhoudt tot een één-fase setup. Daarbij is zeker een ~30 kWh setup nodig om dat vermogen van de 3xmp te kunnen benutten, of ze allemaal knijpen tot max 0.5C van de accu.
Ik heb ook een Python implementatie (niet publiek) waarin ik bijv. de vermogensafhankelijke efficientie van een MP kan meenemen.
[ Voor 12% gewijzigd door MrFish op 14-10-2025 12:17 ]
Correct.Ron273 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:11:
[...]
Ik heb een 3 fase systeem, dus in mijn hoofd had ik per fase een Multiplus nodig, dus als dat niet nodig is, alleen maar beter. Ik heb (nu nog) niet zo'n behoefte om met in de EPEX handel te storten. Begrijp ik dan goed dat ik er maar 1 nodig heb?
In jouw voorbeeld, bij een meerprijs van 3000 euro voor 1 extra accu 15kWh en 2 x mp5000 (en die prijs is waarschijnlijk te laag) kost het ruim 7 jaar om gegeven dit voorbeeld de investering terug te verdienen. Of je dat redelijk vind of niet, is aan mensen zelf.MrFish schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:14:
[...]
Ja, dat zijn leuke vragen om te beantwoorden. Dat kun je nu al ongeveer doen. Met 16 kWh / 3.7 kW laden / 4 kW ontladen kom je op 336€ voor 2024. Met 32 kWh, 8 kW laden / 10 kW ontladen (mijn instellingen op dit moment) op € 726. Veel hogere vermogens hebben overigens ook weinig extra opbrengst.
Ik heb ook een Python implementatie (niet publiek) waarin ik bijv. de vermogensafhankelijke efficientie van een MP kan meenemen.
Ik denk dat het met alle kleingrut, extra busbar aansluitingen, kabels, meterkast, etc zeker 8 jaar gaat worden.
Het leuke is dat er plannen zijn om vanaf 2028 voor iedereen in NL een tijdsvlak gebonden prijstarief te hanteren. Dan gaat het grote publiek wakker worden. Wat dat voor de handelsprijzen gaat doen...
Ja, mits je PV natuurlijk niet op 3 fases vol staat terug te leveren. Je kunt op 1 fase ong. 20A weer binnensleuren met een 5000. Je kunt ook met 1 beginnen en dan uitbreiden.Ron273 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:11:
[...]
Ik heb een 3 fase systeem, dus in mijn hoofd had ik per fase een Multiplus nodig, dus als dat niet nodig is, alleen maar beter. Ik heb (nu nog) niet zo'n behoefte om met in de EPEX handel te storten. Begrijp ik dan goed dat ik er maar 1 nodig heb?
Let op:
Merkspecifieke topics:
Het grote Victron ontwerp topic
Het grote Victron aansturing topic
Het grote Deye inverter (en accu) topic
Merkspecifieke topics:
Het grote Victron ontwerp topic
Het grote Victron aansturing topic
Het grote Deye inverter (en accu) topic