• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:04

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

KarsS schreef op woensdag 2 september 2026 @ 19:09:
Dus zat ik te denken: als er een onbalans tussen de packs ontstaat en de BMS van 1 pack schakelt af, dan zouden de resterende 3 pack opeens meer moeten leveren waardoor mogelijk een tweede afschakelt enz...

Zo gebeurd het blijkbaar niet,
[Edit] wat ik mij dus eigenlijk afvraag, bij een te hoge stroom;
  • schakelt de BMS dan af (wat boven genoemde domino effect kan hebben)
  • gaat hij de stroom begrenzen op de ingestelde waarde
  • meldt hij dat alleen aan de omvormer en moet die reageren
Dat gebeurd precies wel meende dat toch helder uit te leggen maar blijkbaar was het niet duidelijk.
If accu's parallel then grote stromen kunnen ongecontrolleerd gaan lopen als er een onbalans is.
En dan grijpt je JK BMS in en zal een overcurrent alarm creeren en direct Charge disablen op de packs waar te grote stromen lopen (lees stromen groter dan jij hebt ingesteld zoals de 70A (waarde handteer ik ook) die je noemde).

Ondanks de current limmit zal er toch een kleine (10A) laadstroom doorgelaten worden om zo langzaam alle packs weer in balans te brengen.

Kortom wat er ook gebeurd, je hebt altijd de current limmiter van je BMS die ingrijpt ook zonder enige communicatie met een inverter of de BMS en onderling.
Dus ja BMS schakelt in Current limmiter en ja dat kan een domino effect veroorzaken.
Ja hij gaat de stroom begrenzen naar een niet instelbare (althans ik ben de instelling niet tegen gekomen) 10A
En ja dit wordt ook gemeld naar je omvormer. Mijn victron reageert daar op of het systeem wat jij gaat gebruiken dat ook doet geen idee geen ervaring mee.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-09 14:11
pvg schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:40:
[...]

Bij een Victron systeem worden de bms-en via canbus met de cerbo verbonden. De master jk bms communiceert de totale maximale stroom voor alle accupacks aan de cerbo. Als er 1 in storing gaat, zou de max stroom ook verlaagd moeten worden. In de cerbo moet “dvcc” aan staan en dan volgt de cerbo wat de master bms doorgeeft. De cerbo neemt ook nog marge op de waarde die van de master bms komt (5/10%).

Als er grote onbalans is, kun je dus een fout triggeren (in het pakket met de grootste stroom / kleinste lading) en zal de omvormer de stroom verlagen. Hierdoor kan de fout verdwijnen (na over current timeout in bms) en wordt de stroom weer verhoogd. Het systeem zou hierdoor een tijdje in een loop kunnen komen. Daardoor kan het wat langer duren totdat de pakketten gebalanceerd zijn (omdat de stroom op 10A begrensd wordt in een over current situatie).

Ik weet niet of je Solis omvormer ook “dvcc” functionaliteit heeft…?
Zo gedraagt mijn Victron systeem zich exact ook

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08-09 22:12
Inmiddels even een testje gedaan, De over-current settings in de BMS op 2A gezet (ik kan zo los in de garage maximaal 4A laden of ontladen) en de BMS schakelt de boel inderdaad gewoon helemaal af als ik daar overheen ga. Die 10A charge-current limiter is er bij een 2A setting niet maar ik zag wel direct na afschakelen bij laden dat er een korte hervatting was en dan weer afschakelen. Bij ontladen is het direct "0".

Jammer, ik had een beetje hoop dat de stroom op de max. limiet gehouden zou worden i.p.v. helemaal afschakelen.

@cyclone: je beschrijving was prima maar je noemde ergens "current limiting", dat was voor die 10A laadstroom, maar dat had ik even niet goed gelezen.

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06:44

pvg

KarsS schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:43:
Inmiddels even een testje gedaan, De over-current settings in de BMS op 2A gezet (ik kan zo los in de garage maximaal 4A laden of ontladen) en de BMS schakelt de boel inderdaad gewoon helemaal af als ik daar overheen ga. Die 10A charge-current limiter is er bij een 2A setting niet maar ik zag wel direct na afschakelen bij laden dat er een korte hervatting was en dan weer afschakelen. Bij ontladen is het direct "0".

Jammer, ik had een beetje hoop dat de stroom op de max. limiet gehouden zou worden i.p.v. helemaal afschakelen.

@cyclone: je beschrijving was prima maar je noemde ergens "current limiting", dat was voor die 10A laadstroom, maar dat had ik even niet goed gelezen.
Blijkbaar heeft de solis geen “dvcc”, want anders had ie max 4A geladen/ontladen. Of ergens een setting die nog uit staat?

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:46

ErikKo

Rippie

Ik heb sinds gisteren een 3-fase setup met 3x Multi RS Solar en 2 doosjes van 16kwh en JK BMS aan de gang. Als eerste stap probeer ik de sets samen te balanceren. De BMS is vandaag voor het eerst van 'Bulk' naar 'Float' gegaan (inclusief SoC reset naar 100%). Op Float ligt de voltage per cell een stuk lager, waardoor hij besloot te ontladen tot de lagere voltage per cell.

Zijn er hier kenners die dit herkennen, en kunnen bevestigen dat dit volgens verwachting loopt? Mis ik nog iets om de accus voor de eerste keer te balanceren voordat ik hem in gebruik neem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ol0Wyd3pMxh1hkj828NGv6sLv34=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TL5bvQE1CrAwgZJMSCgHSCZj.png?f=fotoalbum_large

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:40
ErikKo schreef op donderdag 3 september 2026 @ 13:11:
Ik heb sinds gisteren een 3-fase setup met 3x Multi RS Solar en 2 doosjes van 16kwh en JK BMS aan de gang. Als eerste stap probeer ik de sets samen te balanceren. De BMS is vandaag voor het eerst van 'Bulk' naar 'Float' gegaan (inclusief SoC reset naar 100%). Op Float ligt de voltage per cell een stuk lager, waardoor hij besloot te ontladen tot de lagere voltage per cell.

Zijn er hier kenners die dit herkennen, en kunnen bevestigen dat dit volgens verwachting loopt? Mis ik nog iets om de accus voor de eerste keer te balanceren voordat ik hem in gebruik neem?

[Afbeelding]
Dat doet mijn set ook lijkt mij volledig normaal.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08-09 22:12
pvg schreef op donderdag 3 september 2026 @ 12:50:
[...]

Blijkbaar heeft de solis geen “dvcc”, want anders had ie max 4A geladen/ontladen. Of ergens een setting die nog uit staat?
De Solis zit nog in de verpakking :)

• cyclone

cyclone

KarsS schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:43:
Ja helemaal eens want op 10A laden maakt dat het dan helemaal lang duurt voor je pack weer in balans is met de andere 3.
Voordeel wel is dat als de accu's een tijdje parallel staan ze steeds meer in balans komen en dit eigenlijk amper meer gebeurd.

En als het wel gebeurd is het een kwestie van geduld uiteindelijk komen de accu's die parallel staan altijd onderling in balans.

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06:44

pvg

Als ze na in balans geweest te zijn weer uit balans raken, is er wat mis.

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Voor degene die het 30x8mm koper in de Victron Lynx wat te mager vindt, of liever kabels aan beide zijdes wil aansluiten, of liever zelf zijn busbar bouwt, staat er op Printables een busbar behuizing die geïnspireerd is op de Lynx voor 40x8mm koper (om zelf te printen).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COVuGaJqw5rK1z2_JFEFi9_PRGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LGOGUNk6LIqtfeOuw2PYGZVU.jpg?f=fotoalbum_large
  • Geen fancy doorverbindingen, de behuizing is bedoeld voor een koperen busbar uit één lengte.
  • Adler/Mega zekeringen passen er ook in.
  • Honingraat roosters voor ongebruikte posities.
  • Met boorsjablonen.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:51
Zou dit wat wezen? Type GD5548JMH van Vevor, maar Ali staat er ook vol mee. Heeft wel de goedkeuringen etc. Heb nu een solis omvormer en heb een accu beschikbaar van 7,2kw, maar een grid inverter en acculader is een stuk duurder dan dit in 1. Alleen de app laat te wensen over als ik zo de reviews lees, verder lijkt die zn werk goed te doen

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:40
Bakema schreef op zondag 6 september 2026 @ 12:47:
Zou dit wat wezen? Type GD5548JMH van Vevor, maar Ali staat er ook vol mee. Heeft wel de goedkeuringen etc. Heb nu een solis omvormer en heb een accu beschikbaar van 7,2kw, maar een grid inverter en acculader is een stuk duurder dan dit in 1. Alleen de app laat te wensen over als ik zo de reviews lees, verder lijkt die zn werk goed te doen
Die vevor is toch offgrid only? En zover ik kan zien 24v .

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• cyclone

cyclone

Bakema schreef op zondag 6 september 2026 @ 12:47:
Zou dit wat wezen? Type GD5548JMH van Vevor, maar Ali staat er ook vol mee.
Kan niet in je portemonnee kijken natuurlijk, maar ik trek een harde lijn voor wat betreft Chinese componenten bij vermogens elektronica.
Alle waar naar zijn geld natuurlijk, maar wees je ervan bewust dat ik in de gauwigheid (puur nieuwsgierig) GEEN CE keurmerk kan vinden op Vevor.nl of in de handleiding.

Typerend ook dat alle plaatjes van deze omvormer op vevor.nl hem laten zien BUITEN tegen de muur van een huis.

Voor mij is dit een hele harde no go.
Maar dat is verder aan een ieder om zelf te overwegen, wellicht dat ik hem in zou durven installeren aan de buitenkant van een stenen vrijstaande schuur zodat als er iets misgaat de gevolgen beperkt blijven.

Maar zoiets zou ik niet tegen laat staan binnen mijn eigen huis durven installeren.
Nogmaals alle waar naar zijn geld, en dit lijkt mij niet de meest veilige oplossing.

• Bakema
A inderdaad off grid, Gemini had het verkeerd maar idd ook helemaal niet gekeurd voor terugleveren in NL. dan wordt het niks.

als het de keurmerken heeft zou ik het opzich wel aandurven, hier liggen de panelen op de schuur, staat los van het huis daar zou de accu ook komen te staan. Zit al een rookmelder in de schuur, tsja… 24V klopt heb ik nodig idd.

victron vind ik prachtig maar teveel geld, ik heb een accu over buiten het bootseizoen, dus wordt geen vaste installatie zegmaar dus probeer het goedkoop in te regelen omdat het zichzelf ook niet zo snel gaat terugverdienen in mijn situatie.

Gezien ik al een normale PV installatie heb, een losse grid tied omvormer + een acculader dan the way to go? Samen met wat slimme stekkers etc om de boel aan/uit te schakelen.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:34
cyclone schreef op zondag 6 september 2026 @ 13:07:
[...]

Kan niet in je portemonnee kijken natuurlijk, maar ik trek een harde lijn voor wat betreft Chinese componenten bij vermogens elektronica.
Alle waar naar zijn geld natuurlijk, maar wees je ervan bewust dat ik in de gauwigheid (puur nieuwsgierig) GEEN CE keurmerk kan vinden op Vevor.nl of in de handleiding.
CE is een zelfcertificering waarbij de fabrikant het logo op het product print, het technische dossier aanlegt en een conformiteitsdocument ondertekent. Er is geen orgaan dat de CE-producten test op conformiteit en toezicht is reactief door de lidstaten en er wordt best wel misbruik van gemaakt. CE is dus geen garantie van kwaliteit of veiligheid. Mocht je producten zoeken die wel echt gekeurd zijn dan kun je beste voor het KEMA keurmerk (of VDE in DE) gaan. Voor de verzekering maakt het niet uit, die kijkt naar de installatie norm (NEM 1010,etc).

• cyclone

cyclone

@The Source ik ben bekend met de materie.
Wellicht benoemde ik het niet volledig, want jouw opmerking met betrekking tot VDE / KEMA is terrecht. Overduidelijk dat die keuringen niet door VEVOR laten doen.

TL;DR
Vevor = Chinese meuk en de vraag was "zou dit wat wezen" dus hierop dus het antwoord.
Ik verwacht van niet.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:21
Ok, wat klopt er hier niet?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3f2XgU7f8CQyX2gW2Y30MXchqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8gSGj24Wz9dJtqx9RcmDmq04.jpg?f=fotoalbum_large

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bijna alles klopt niet.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Als je brand wil klopt dit prima 😌 hoe kom je hier bij /r/victronhorror ?

• V_ger
Q schreef op zondag 6 september 2026 @ 20:18:
[...]

Als je brand wil klopt dit prima 😌 hoe kom je hier bij /r/victronhorror ?
Dat valt wel mee hoor, die horror. Ik wilde gewoon aansluitingen beneden EN boven. Alleen nog ff stekkertje op de shunt omdraaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8_wUk7IaiQKAqbEDM7PxHXLvlM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b25PnVi1eLgoxhvcUz5qX9Xq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpTwdR-G3pbU8akPVmPijKj7P2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZjCdVUWpENbquGkQJxXju28l.jpg?f=fotoalbum_large

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:01
Zie niet iets specifieks wat mis is, misschien dat de rode kabel die er achter zit verwarring geeft. Maar wat zou er fout zijn?

• V_ger
Lord Anubis schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:24:
[...]

Zie niet iets specifieks wat mis is, misschien dat de rode kabel die er achter zit verwarring geeft. Maar wat zou er fout zijn?
Ik heb de + en - omgedraaid. Maar ook de kleurdingetjes, zie volgende post. Het klopt iig wel weer. Maar is uiteraard niet zo door Victron bedacht.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik dacht dat er fuses ontbraken maar dat is blijkbaar fout / elders opgelost

[ Voor 13% gewijzigd door Q op 07-09-2026 14:16 ]

• V_ger
Q schreef op maandag 7 september 2026 @ 14:16:
Ik dacht dat er fuses ontbraken maar dat is blijkbaar fout / elders opgelost
Nee joh, er zitten T classes direct na de battery + pool.

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:01
V_ger schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:36:
[...]

Ik heb de + en - omgedraaid. Maar ook de kleurdingetjes, zie volgende post. Het klopt iig wel weer. Maar is uiteraard niet zo door Victron bedacht.
Maar dat is niet iets wat niet mag. Omdat je de rode en zwarte kap ʌǝɹʍᴉssǝʅp heb lijkt me dat niet iets wat niet klopt. Hooguit dat iemand die er zelf een heeft het verwaяяяend vind

• Bakema
Ik zit te zoeken maar kan het hier nog niet vinden, de Hoymiles micro omvormer zou hetzelfde moeten kunnen als de ecoflow powerstream. Kan er alleen op dit topic geen mensen mee vinden, op google wel het een en ander. Deze zou 10A per ingang kunnen leveren x4 is toch circa 1000w.

Alleen stroombegrenzing twijfel ik even over, dit zou in te stellen zijn maar is me niet helemaal duidelijk. Zijn hier mensen met ervaring?

Worden aangeboden op marktplaats voor 4 tientjes, 1200w versie :*) HM-1500

[ Voor 26% gewijzigd door Bakema op 08-09-2026 08:31 ]

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:29
cj1 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 22:46:
Voor degene die het 30x8mm koper in de Victron Lynx wat te mager vindt, of liever kabels aan beide zijdes wil aansluiten, of liever zelf zijn busbar bouwt, staat er op Printables een busbar behuizing die geïnspireerd is op de Lynx voor 40x8mm koper (om zelf te printen).
[Afbeelding]
  • Geen fancy doorverbindingen, de behuizing is bedoeld voor een koperen busbar uit één lengte.
  • Adler/Mega zekeringen passen er ook in.
  • Honingraat roosters voor ongebruikte posities.
  • Met boorsjablonen.
Ohh he, dat ziet er leuk uit !

Mijn nieuwe setup ontwerp (van 1 fase naar 3 fase) zit ik met het dilemma dat de kabels van boven komen maar ook van onder... lastig met de originele lynx die standaard enkel boven of onderkant is :+.

Nu nog iemand vinden die dit kan printen >:).

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• V_ger
Jazsie schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 09:55:
[...]

Ohh he, dat ziet er leuk uit !

Mijn nieuwe setup ontwerp (van 1 fase naar 3 fase) zit ik met het dilemma dat de kabels van boven komen maar ook van onder... lastig met de originele lynx die standaard enkel boven of onderkant is :+.

Nu nog iemand vinden die dit kan printen >:).
Dat had ik ook, zie mijn post iets eerder met hoe ik dat heb opgelost. Je hebt 2 stukken busbar nodig van circa 70mm lang. Die kan je gebruiken om de victron modules vrouwtje-vrouwtje te koppelen.
In de lynx power in heb ik de + en - omgedraaid. De shunt en distributors heb ik ondersteboven gemonteerd. Voelerdraadjes in de shunt omgedraaid zodat ie correct meet en voila.
Het was wel wat meer werk dan ik dacht om een bestaande installatie zo om te bouwen.

Je krijgt dan zoiets. Afstand hier is iets te kort omdat ik de behuizing iets te dicht op elkaar heb gezet. Er zit nog een klein stukje tussen. De kap (niet getekent) steekt iets uit. Dus je hebt circa 5mm meer nodig dan hier op de tekening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nDtQRBKvteFOSAInWuq8YFHy7rU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4hJQgUatNmvMQNEGrdwckxy0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door V_ger op 08-09-2026 10:09 ]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
cyclone schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 18:14:
[...]

Euh nee, beetje BMS kost je 150 euro, en een complete yixiang doos V3 inclusief die BMS kost je 300 a 350 euro.
Kortom je bespaart misschien 100 euro.
Op een complete EMS is dat niet veel.
Waar koop jij die doos voor €350?

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:44
bbbrumbrum schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:56:
[...]

^^^ dit! en als we toch bezig zijn... ik zou graag ook goede EVE cellen direct inkopen. Ik verwacht 160+ cellen. Is dat de moeite om via een andere weg te doen dan rechtstreeks bij yixiang hun cellen inkopen?

Met batterijen moet je niet kloten, dus ik koop liever degelijke 'proven' producten. Ik ga inkopen voor een kleine groep, dus er valt wel wat te besparen bij de juiste partij vermoed ik.

[ Voor 20% gewijzigd door P5ycho op 09-09-2026 11:00 ]

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Jazsie
bbbrumbrum schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:56:
[...]

Ik heb deze gekocht met coupons was ik 258,-- EUR kwijt:
https://nl.aliexpress.com/item/1005009631560163.html

Moet wel zeggen, heb de alu "busbars" vervangen met koperen.
In totaal was ik <300,-- EUR kwijt.

Prima box met JK BMS v19.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:44
Weet je zeker dat je de BMS erbij hebt gekocht? de optie met BMS is €367,69 voor mij, minus €39 coupon.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Jazsie
Met JK v19 BMS ja.

Als je wilt aanschaffen kan je beter even wachten.
Huidige prijs is hoger dan bij aanbiedingen ;).

Pagina: 1 ... 139 140 Laatste