Ik wil de laatste opmerkingen nog wat nuanceren.
Ik vind het juist indrukwekkend wat Apple met hun neurale processoren kan doen. En ik ben benieuwd wat de komende jaren hiermee gedaan kan worden.
Als je verder ziet hoe de laatste 10 jaar de smartphone camera voor een evolutie doorgemaakt heeft. Dat is gewoonweg fantastisch. Voor de goedkope compactcamera is vrijwel geen markt meer. En eerlijk is eerlijk. Voor de meeste mensen is dit meer dan genoeg. Bijna niemand print foto's meer. In plaats daarvan zetten we het online in fotoboeken, clouddrives, facebook, Instagram, etc. En ik snap de mensen: foto's zijn er om gezien te worden. Niet om in een oude schoenendoos te bewaren. Helaas hebben al deze online mogelijkheden limiten, die soms mindere kwaliteit leveren dan zelfs jouw smartphone origineel heeft. Voor de meerderheid van de mensen volstaan de meerderheid van de smartphones van de laatste jaren. En persoonlijk vind ik het jammer dat de iPhone Xr niet de tweede zoomlens heeft zoals de X en Xs. Maar dit zijn kleine dingen. Behoor je tot die kleine groep, die wel meer uit een camera wil halen. Ga dan voor een DSLR/MILC etc. Door een kleine telefoonlens komt nu eenmaal minder licht dan een lens van enkele cm´s in doorsnede. Hetzelfde geldt voor de grootte van de lichtsensor. Je kunt niet hetzelfde resultaat verwachten. Zoals ik al eerder zei. De wetten van optica kun je niet veranderen.
Hetzelfde geldt voor de pixeldichtheid van je telefoon. 326 ppi is net zo goed. Ik heb het hierover in een vorige post gehad.
OLED is mooi. De Xs heeft meer pixels. En een contrastratio van 1.000.000 : 1. Dat heeft alleen te maken met het feit dat bij OLED de subpixels uitgezet kunnen worden en zo is zwart ook werkelijk zwart.
Is het schermverschil en het gemis van een zoomlens het prijsverschil tussen een Xr en Xs waard? Dat moet ieder voor zich uitmaken. Voor mij waarschijnlijk niet. En nog minder als je al een DSLR of MILC bezit en/of erbij koopt.
Maar ja, de beste camera is de camera die je op zak hebt. en mijn rugzak met camera en objectieven sleep ik niet elke dag mee.
Nog paar toevoegingen:
-Sommige mensen vallen over de dikte van de Xr randen, die overigens dunner dan de 8 zijn, maar iets dikker dan de X en Xs vanwege de LCD controller. Ik ben van mening dat dit verschil compleet wegvalt naargelang het hoesje dat je erbij koopt. En ik durf persoonlijk niet met een smartphone van rond de 1000 euro rond te lopen zonder bescherming. Als jij dat wel doet, moet je dat zelf weten. Ik heb wel gezien dat de reparatie van de OLED schermen nog een stuk duurder zijn.
-De grootte, tja Ik heb alle maten van tussen een iPhone plus en SE gehad. En de SE is een fantastisch draagbare telefoon, maar in 2018 toch een vrij klein scherm is (Ik kan het nog lezen, maar mijn ogen worden er niet beter op). Maar ik denk dat de voorheen 4.7 inch en nu 5.8/6,1 nog net draagbaar is. Het is de trend, dat smartphone schermen groter worden. Je hebt alleen nog de oudere telefoons als je kleiner wil.
-In andere fora wordt nog verder gepraat over de voor en nadelen van OLED vs LCD. Interessant, maar ik kan zelf hier weinig over zeggen. Lees het zelf maar eens:
https://forums.macrumors....superior-to-oled.2136973/
https://www.reddit.com/r/...th_modulation_which_is_a/