Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-05 08:37
Inmiddels heb ik bijna alles naar wens in Node-red. Loop alleen nog tegen 1 vervelend probleem aan. Heb nu onderstaande flow gemaakt, waarbij als het donker is de lampen netjes aan gaan als: beweging, deur of raam sensoren aan gaan. Vervelende is nu echter dat als we aan het eten zijn, we niet voldoende bewegen blijkbaar. Dus vaak gaat de lamp uit, en moeten we zwaaien om beweging te triggeren. Is er iemand die iets heeft waarmee ik kan zeggen dat als ik de lamp handmatig aanzet, hij niet de timer van 2 minuten start. Dus dat je als het ware het onderste stuk overschrijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CROvEl7Mpfaqgx9c6YHD2NI0/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-05 07:57
Wat heb je in gedachten voor 'handmatig aanzetten'? Want als ik je sequence goed begrijp gaat de lamp automatisch aan als je rond etenstijd (het is donker) de keukendeur opent. Dus wat valt er dan nog handmatig te doen?

je zou die open/dicht node ook weg kunnen halen en in de 1e node enkel de gewenste status door laten sturen (halt if state = off denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-05 22:16
Ik zoek iets vergelijkbaars. Ik wil dat de lampen niet automatisch uitgaan (als er geen motion is) wanneer ik de light switch heb gebruikt.

Ik heb geprobeerd om een current state node voor de xiaomi wall switch te gebruiken maar ik krijg het niet werkend. Als ik nu de verlichting uitschakel met de wall switch, dan gaat de verlichting weer aan bij motion.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/fPdnh44.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door KvNwPPr op 08-11-2018 18:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
Misschien iets in de trant van:
- schakelaar wordt gebruikt -> check of de lampen nog niet aan staan.
Staan ze uit:
- lampen aanzetten
- een change node 'set flow.lampen_handmatig_ingeschakeld = true'
Stonden ze al aan:
- lampen uitschakelen
- een change node 'set flow.lampen_handmatig_ingeschakeld = false'

(gebruik dan booleans, en niet handmatig true als string gaan intypen)
Of een beetje aanpassen aan je eigen wensen, maar je snapt het idee hopelijk.

Op dat moment weet NR dus of je de light switch hebt gebruikt of niet.
Bij de bovenste sequence kan je vervolgens voordat het licht uitschakelt (bij geen motion) eerst kijken naar die variabele (via een switch node enkel in het geval van 'is false').

Persoonlijk doe ik trouwens niks met motion, maar volledig op basis van tijdstip cq. tijd zonsop/ondergang met een offset afhankelijk van het weer (bij slecht weer is het donkerder en moet het wat eerder aan dan bij mooi weer).

[ Voor 19% gewijzigd door DeadMetal op 08-11-2018 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
DeadMetal schreef op donderdag 8 november 2018 @ 18:49:
[...]
Persoonlijk doe ik trouwens niks met motion, maar volledig op basis van tijdstip cq. tijd zonsop/ondergang met een offset afhankelijk van het weer (bij slecht weer is het donkerder en moet het wat eerder aan dan bij mooi weer).
Hoe goed werkt dit in de praktijk? Voor mij werkt motion + lux uitstekend, ook met slecht weer overdag gaat het licht dan aan. Dat heb je met jouw setup zo te horen niet?

Ik heb de buitenverlichting wel op sunrise/sunset, dan merk je inderdaad dat het inschakelen met slecht weer wel wat eerder mag. Maar voor m'n gevoel duurt het nog steeds wel wat lang. Ik wil dat ooit nog eens ombouwen naar lux als input trigger, maar moet nog een keer een lux sensor voor buiten bouwen met een ESP8266.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 08-11-2018 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
ThinkPadd schreef op donderdag 8 november 2018 @ 22:25:
[...]
Hoe goed werkt dit in de praktijk? Voor mij werkt motion + lux uitstekend, ook met slecht weer overdag gaat het licht dan aan. Dat heb je met jouw setup zo te horen niet?
's ochtends schakelen m'n lampen in op een tijdstip die gebaseerd is op de tijd van m'n wekker. Zo'n 5 a 10 minuten voordat ik beneden kom zeg maar. Tenzij de zon al lang op is. Ze gaan weer uit als ik de deur uit ga.

's avonds kijkt hij 1 uur voor zonsondergang naar het weer (darksky of buitenrader kan ook). Bij zonnig weer wordt er nog even gewacht, in andere gevallen gaat hij direct aan.

Dat werkt helemaal niet onaardig. Maar wat ik dus inderdaad niet heb is dat iets aangaat als het midden op de dag ineens helemaal betrekt. Kan handig zijn, maar niet zo'n behoefte aan. Overigens gaat het bij mij om de sfeerverlichting. Fellere lampen zoals keukenlamp en eettafellamp bedien ik handmatig met (dimmer)schakelaars.

[ Voor 3% gewijzigd door DeadMetal op 09-11-2018 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
DeadMetal schreef op donderdag 8 november 2018 @ 17:02:
Wat heb je in gedachten voor 'handmatig aanzetten'? Want als ik je sequence goed begrijp gaat de lamp automatisch aan als je rond etenstijd (het is donker) de keukendeur opent. Dus wat valt er dan nog handmatig te doen?

je zou die open/dicht node ook weg kunnen halen en in de 1e node enkel de gewenste status door laten sturen (halt if state = off denk ik)
De gedachte is een overwrite te doen van de timer zodra handmatig is geschakeld. Schakelen doe ik trouwens door het schuifje in HA van de lamp om te zetten, of middels Siri.

In de ochtend bijv. als ik moet gaan werken, moet de lamp middels de motion sensor aangaan, en na 2 minuten weer uit als er geen beweging is. Dit werkt top. Echter als we eten, dan wordt niet alles herkend, en als ik dus de lamp middels Siri aanzet, moet hij niet na 2 minuten de lamp weer uit gaan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Je zou die lampschakelaar kunnen verbergen in de HA interface en in plaats daarvan een virtuele schakelaar (input_boolean, of mqtt_switch als je bekend bent met MQTT) kunnen toevoegen met dezelfde friendly name.

Dan kan je NR acties laten uitvoeren als die virtuele schakelaar van status verandert. Bijv: zet je hem aan, dan laat je NR de lamp ook aanzetten. Zet je hem uit, dan laat je NR de lamp ook uitzetten. En als je timer bij geen beweging de lamp zou willen uitzetten, dan laat je dat alleen gebeuren als die virtuele switch uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
DeadMetal schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 07:50:
[...]

's ochtends schakelen m'n lampen in op een tijdstip die gebaseerd is op de tijd van m'n wekker. Zo'n 5 a 10 minuten voordat ik beneden kom zeg maar. Tenzij de zon al lang op is. Ze gaan weer uit als ik de deur uit ga.

's avonds kijkt hij 1 uur voor zonsondergang naar het weer (darksky of buitenrader kan ook). Bij zonnig weer wordt er nog even gewacht, in andere gevallen gaat hij direct aan.

Dat werkt helemaal niet onaardig. Maar wat ik dus inderdaad niet heb is dat iets aangaat als het midden op de dag ineens helemaal betrekt. Kan handig zijn, maar niet zo'n behoefte aan. Overigens gaat het bij mij om de sfeerverlichting. Fellere lampen zoals keukenlamp en eettafellamp bedien ik handmatig met (dimmer)schakelaars.
Thanx! Het werkt. Nu alleen nog een fijne manier vinden om de flow weer te resetten. Het is jammer dat de Xiaomi Wall switch alleen maar een single en double click functie heeft. De Xiaomi Button (1st gen) is veel uitgebreider maar die is dan weer niet mooi en handig als double wall switch.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7w8Hdhx.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-05 20:42
ik probeer Node-red ook met home assistant te verbinden maar het lukt mij helaas niet
hij geeft aan "Cannot GET /homeassistant/services"

ik draai alles in docker containers:
wat heb ik draaien wat van invloed kan hebben
traefik
home assistant
node red

ik draai home assistant 0.81.6
noderedcontainer v8

de gebruikte node in nodered "node-red-contrib-home-assistant-websocket"

ik heb in home assistant een toegangstoken aangemaakt en gekopieerd in node red
urls waarmee ik probeer te verbinden maar allen niet werken:

http://192.168.1.102:8123
https://hass.mijndomein.nl
https://hass.mijndomein.nl:8123
localhost:8123

iemand een idee wat het probleem kan zijn?`

Edit het werkt inmiddels weet alleen niet wat ik gedaah heb 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door H143 op 10-11-2018 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:08

Milmoor

Footsteps and pictures.

Iemand hier ervaring mee? https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-mqtt-broker
Hij lijkt interessant, maar geeft foutmeldingen bij de installatie. Ook zijn er een paar dependencies verouderd. Ik weet nog niet genoeg van de onderliggende lagen om dit op te lossen.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
alexswart schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 09:28:
ik probeer Node-red ook met home assistant te verbinden maar het lukt mij helaas niet
hij geeft aan "Cannot GET /homeassistant/services"

Edit het werkt inmiddels weet alleen niet wat ik gedaah heb 8)7
Ik had dat de eerste keer ook. Volgens mij was het verholpen na een herstart van NR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Milmoor schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 13:07:
Iemand hier ervaring mee? https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-mqtt-broker
Hij lijkt interessant, maar geeft foutmeldingen bij de installatie. Ook zijn er een paar dependencies verouderd. Ik weet nog niet genoeg van de onderliggende lagen om dit op te lossen.
Antwoord vanuit Github, dat ook met aanklikbare links:
This node is a wrapper for Node-Red and it uses Mosca by @mcollina internally.
The Mosca MQTT broker again uses some components which need to be compiled for the indivildual platforms (Linux, Windows, Mac etc). Look at node-gyp for more information. Unfortunaltely, node-gyp does not support Python 3 what causes your error message. This is not a Mosca but a general issue of the Node platform.
In order to use Node programs on Windows, I usually install the Windows-Build-Tools first. This installs all the dependencies including Python.
Let me know if this works for you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In het verlengde van mijn vorige flow waarin ik automatisch mijn 3D printer connect met Octoprint als de printer wordt ingeschakeld via een MQTT device (lolgast in "Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica)"), ben ik verder bezig geweest elke 20 minuten een update via camera te krijgen. Op die manier kan ik min of meer op tijd reageren wanneer er iets fout gaat en ik niet thuis ben.

Ik heb de camera van Octoprint gekoppeld in HA en gebruik de notificatie vanuit HA. De notificatie kan natuurlijk ook via Telegram, maar ik heb toch een HA afhankelijk voor het camera beeld en ik vind de HA notificatie prettiger
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/ff1958fc0d09d7c0601dd51458743aef.png
Ik kijk of Octoprint aan het printen is (on/off). Bij on krijg ik via de trigger een 20 minuten vertraging (de delay node kun je niet uitschakelen volgens mij?) vervolgens een loop die elke 20 minuten een token ophaalt bij HA om zonder inloggegevens een afbeelding van de camera te kunnen openen, welke daarna verzonden wordt via de function node. Is de print klaar, krijg ik een off waarna de trigger- en de loop-node worden gestopt.
JSON:
1
[{"id":"3740a6a0.60094a","type":"change","z":"905df0f3.d8c748","name":"payload to stop","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"stop","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":500,"y":1040,"wires":[["b858a11f.d8546","5a96d324.f7479c"]]},{"id":"6e4e53d0.64e2ec","type":"switch","z":"905df0f3.d8c748","name":"","property":"payload","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"off","vt":"str"},{"t":"eq","v":"on","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":2,"x":310,"y":1060,"wires":[["3740a6a0.60094a"],["5a96d324.f7479c"]]},{"id":"b858a11f.d8546","type":"looptimer","z":"905df0f3.d8c748","duration":"20","units":"Minute","maxloops":"100","maxtimeout":"100","maxtimeoutunits":"Hour","name":"","x":720,"y":1060,"wires":[["ad9338a8.bddb48"],[]]},{"id":"5a96d324.f7479c","type":"trigger","z":"905df0f3.d8c748","op1":"","op2":"","op1type":"nul","op2type":"pay","duration":"20","extend":false,"units":"min","reset":"stop","bytopic":"all","name":"","x":490,"y":1080,"wires":[["b858a11f.d8546"]]},{"id":"8d74e5b3.4d5678","type":"server-state-changed","z":"905df0f3.d8c748","name":"Octoprint ON","server":"39fd7a9b.252f86","entityidfilter":"binary_sensor.octoprint_printing","entityidfiltertype":"exact","haltifstate":"","outputinitially":false,"x":130,"y":1060,"wires":[["6e4e53d0.64e2ec"]]},{"id":"ad9338a8.bddb48","type":"api-render-template","z":"905df0f3.d8c748","name":"get token","server":"39fd7a9b.252f86","template":"{{states.camera.printer_camera.attributes.entity_picture}}","x":920,"y":1060,"wires":[["aa8f412.bd78cc"]]},{"id":"aa8f412.bd78cc","type":"function","z":"905df0f3.d8c748","name":"Message template","func":"msg.payload = { \n    data: {\n     'title':\n       'Octoprint',\n     'message':\n       \"Status van de huidige printopdracht\",\n     data: {\n        attachment: {\n          'url': 'https://hass.MIJN-DOMEIN.NL' + msg.payload,\n          'content-type': 'jpeg',\n          'hide-thumbnail': false }}}};\nmsg.payload.service = 'iphone_stefan';\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":1150,"y":1060,"wires":[["dab3ad9.9429f5"]]},{"id":"dab3ad9.9429f5","type":"link out","z":"905df0f3.d8c748","name":"","links":["d40f2d4a.e0af6","a1470c3e.8ac12"],"x":1315,"y":1060,"wires":[]},{"id":"39fd7a9b.252f86","type":"server","z":"","name":"Home Assistant","legacy":false}]
Door de actie met de token hoef ik niet eerst een snapshot te maken en die weg te schrijven. Andere methodes die ik vond maakte het noodzakelijk om het camerabeeld via het internet beschikbaar te maken. Dat is de token-url ook, maar die ziet er zo uit (en wijzigt regelmatig) en is via de bestaande HA url welke sowieso al open staat van buiten bij mij.
code:
1
https://hass.MIJN-DOMEIN.NL/api/camera_proxy/camera.printer_camera?token=a47f96e8dd7efaa70510b49496796a831a3260f8ff6b3876079847a1839b7bc1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Ik verveelde mij zojuist en bedacht dat het leuk was om de brandstofprijzen van het tankstation (TinQ) bij mij in de buurt te loggen (@Hmmbob). Eens kijken wat de meest gunstige dag is om te tanken ;)

Het is jammer dat ik geen slimme auto heb. Als die een API zou hebben dan zou ik het brandstofniveau monitoren, locatie pollen en dan een berichtje naar mezelf sturen welk tankstation in de buurt ik het beste naartoe kan gaan als de tank bijna leeg is :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Uf2icBPJFUUJmeOYNsWSZfVC/full.png

code:
1
[{"id":"16fd365c.0f100a","type":"tab","label":"Flow 3","disabled":false,"info":""},{"id":"e628d7a4.4ea69","type":"inject","z":"16fd365c.0f100a","name":"@14:00","topic":"","payload":"","payloadType":"date","repeat":"","crontab":"00 14 * * *","once":false,"onceDelay":"","x":200,"y":180,"wires":[["e193f119.197d18"]]},{"id":"e193f119.197d18","type":"http request","z":"16fd365c.0f100a","name":"Retrieve TinQ fuel prices","method":"GET","ret":"txt","url":"http://www.tinq.nl/tankstation?id=JOUWSTATIONID","tls":"","x":410,"y":180,"wires":[["e3956d61.0df8f"]]},{"id":"e3956d61.0df8f","type":"html","z":"16fd365c.0f100a","name":"","property":"payload","outproperty":"payload","tag":"td.literprijs","ret":"text","as":"single","x":630,"y":180,"wires":[["afdb98c3.f60588"]]},{"id":"afdb98c3.f60588","type":"function","z":"16fd365c.0f100a","name":"Trim data","func":"//var str = \"€ 1,599 \";\nvar dieselprijs = (parseFloat(msg.payload[0].replace(/\\D/g,''))/1000);\nvar benzineprijs = (parseFloat(msg.payload[1].replace(/\\D/g,''))/1000);\n\nmsg.measurement = \"brandstofprijs\";\nmsg.payload = {\n    dieselprijs,\n    benzineprijs\n}\nvar status = {\n    text: 'E95: €' + benzineprijs + ' - D: €' + dieselprijs,\n};\nnode.status(status);\n\n\nreturn msg;\n\n\n\n\n\n\n\n","outputs":1,"noerr":0,"x":800,"y":180,"wires":[["fee80f85.cf5fc8"]]},{"id":"fee80f85.cf5fc8","type":"influxdb out","z":"16fd365c.0f100a","influxdb":"a3fc541e.43c098","name":"","measurement":"","precision":"","retentionPolicy":"","x":1060,"y":180,"wires":[]},{"id":"a3fc541e.43c098","type":"influxdb","z":"","hostname":"192.168.8.10","port":"8086","protocol":"http","database":"iot","name":"","usetls":false,"tls":"abc0910e.2b64"},{"id":"abc0910e.2b64","type":"tls-config","z":"","name":"","cert":"","key":"","ca":"","certname":"","keyname":"","caname":"","verifyservercert":false}]

Ik moet zeggen dat je met Node-RED, InfluxDB en Grafana best een toffe combinatie hebt. Je kunt in een paar klikken heel makkelijk dingen loggen e.d.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 12-11-2018 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-05 11:47
lolgast schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 07:25:
[...]

Ja die module inderdaad.

Wat het (voor mij althans) moeilijk maakte, was dat je in de Docker container niet kunt zeggen 'stop service nodered' oid, want al die commands zijn uit de image gesloopt. En ik gok dat als je het al voor elkaar krijgt, de container stopt omdat de image zo is gemaakt dat hij draait op het proces van Node-RED.

Wat ik heb gedaan is:
- back-up gemaakt van mijn flows.json (let ook op de rechten)
- alle HA nodes verwijderd
- homeassistant palette verwijderd via de webUI
- homeassistant-websocket geïnstalleerd via de webUI
- Node-RED herstart
- flows.json hersteld (inclusief de rechten zoals die voorheen stonden)
- Node-RED herstart

Toen werkte uiteindelijk alles :)
Dat was inderdaad ook voor mij de makkelijkste manier. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1106995

Gaaf zeg dat Node Red! Ik ben bezig om mijn Home Assistant automations naar Node Red over te zetten.
Heb alleen moeite met een simpele mqtt publish om een tablet aan te zetten.

Zo heb ik het in home assistant :
code:
1
2
3
4
    - service: mqtt.publish
      data_template:
        payload: "{'wake': 'true'}"
        topic: 'wallpanel/keuken/command'

Ik heb een Mqtt output toegevoegd met het juiste mqtt topic, motion event via switch aan de input gehangen, maar waar moet ik dan de payload "{'wake': 'true'}" invullen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
Welkom :) Je bedoelt dat je in Node-RED wilt uitlezen wat de waarde van het bericht is, en indien wake=true, er iets mee gaan doen?

Om te beginnen zou ik niet de gewone MQTT input node gebruiken, maar de module 'mqtt-json' installeren en die gebruiken. Dan wordt de JSON-structuur van het inkomende bericht omgezet in subelementen in de msg.payload. Dan kan je in die node zelfs direct aangeven dat je enkel geinteresseerd bent in het 'wake' element en dan wordt msg.payload dus 'true'.

Vervolgens pak je een switch node, daarmee kan je verschillend gedrag laten uitvoeren afhankelijk van de waarde van msg.payload. Wat ik in dit geval alleen niet zeker weet of je een string of een boolean ontvangt in Node-Red. Oftewel of je dan 'true' moet intypen in de switch node, of dat je 'is true' (boolean) kan selecteren. Dat laatste is mooier, maar misschien moet je dan in Home Assistant de quotes rondom het woord true weghalen.

Hoe je kan testen wat je krijgt is een debug-node na de MQTT-node plaatsen. Dan verschijnt er ook wel string of boolean in beeld in het debug pane.

/edit: ah, ik vatte het probleem anders op. Inderdaad zoals lolgast het beschrijft is waarschijnlijk wat je zoekt. Ik ging uit van het omgekeerde, namelijk een MQTT bericht in NR willen ontvangen en daar wat mee doen.

[ Voor 9% gewijzigd door DeadMetal op 13-11-2018 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
KvNwPPr schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 12:11:
[...]

Thanx! Het werkt. Nu alleen nog een fijne manier vinden om de flow weer te resetten. Het is jammer dat de Xiaomi Wall switch alleen maar een single en double click functie heeft. De Xiaomi Button (1st gen) is veel uitgebreider maar die is dan weer niet mooi en handig als double wall switch.

[Afbeelding]
Wat heb jij in de handmatig ingeschakeld switch zitten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Anoniem: 1106995 Volgens mij heb jij hier voldoende aan. Pak een change node en zet daar dit in :)
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/61355ffeba9678808f5b4f4bbfda581f.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
Thoit schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 11:30:
[...]

Wat heb jij in de handmatig ingeschakeld switch zitten?
Als ik beide knoppen tegelijk in druk dan veranderd de brightness. Dus 1 dubbel klik = 100%, 2x = 80%, 3x = 50%, 4x = 25%, 5x = uit. Maar het reageert heel langzaam op de een of andere manier.

Ik heb het gebaseerd op deze flow (https://community.home-as...-red-experiences/36923/73) maar die is voor een 1st button. Maar omdat de double wall switch niet de "on (long_click_press) status kan uitzenden werkt deze flow daar helaas niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
KvNwPPr schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 11:53:
[...]

Als ik beide knoppen tegelijk in druk dan veranderd de brightness. Dus 1 dubbel klik = 100%, 2x = 80%, 3x = 50%, 4x = 25%, 5x = uit. Maar het reageert heel langzaam op de een of andere manier.

Ik heb het gebaseerd op deze flow (https://community.home-as...-red-experiences/36923/73) maar die is voor een 1st button. Maar omdat de double wall switch niet de "on (long_click_press) status kan uitzenden werkt deze flow daar helaas niet mee.
Ik doelde op het handmatige inschakelen na TV / PC aan. Had van het weekend het idee, dat als ik de Aqara cube gebruik die momenteel nog niks doet en daarmee overschrijf dat hij de lamp met timer uit moet schakelen dan ben ik er ook gedeeltelijk.

Weet iemand of het ook mogelijk is om een event wat via HomeBridge wordt uitgevoerd afgevangen kan worden in HA? Nu zetten wij namelijk middels Siri de lamp in de keuken aan, zodra dit gebeurd is moet dus niet de automatische timer gaan lopen om de lamp uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
Thoit schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 13:04:
[...]

Ik doelde op het handmatige inschakelen na TV / PC aan. Had van het weekend het idee, dat als ik de Aqara cube gebruik die momenteel nog niks doet en daarmee overschrijf dat hij de lamp met timer uit moet schakelen dan ben ik er ook gedeeltelijk.
De "handmatig ingeschakeld" node checkt of ik de Aqara wall switch heb gebruikt. JA = niks doen, NEE = licht aan/uit.
Wat bedoel je met dat de Aqara cube nog niks doet? Die zin is een beetje wazig ;). Je kan een flow.stoptimer maken voor de Cube.
Is er iemand die iets heeft waarmee ik kan zeggen dat als ik de lamp handmatig aanzet, hij niet de timer van 2 minuten start. Dus dat je als het ware het onderste stuk overschrijft.
Dus om dit voor elkaar te krijgen :

1. change node (https://i.imgur.com/JdaBayr.png)toevoegen aan je wall switch met deze settings: https://i.imgur.com/u8cHomA.png
2. Switch node toevoegen aan je licht flow met deze settings: https://i.imgur.com/yRqWXmK.png

Het enige wat ik zelf niet handig vind is dat je het ook weer moet "resetten". Dan is het minder geautomatiseerd. Ik krijg nu 1 uur nadat ik de lampen handmatig heb ingeschakeld een telegram bericht met de vraag of ik de normale automation weer aan wil zetten. https://imgur.com/ThqYfXI

[ Voor 38% gewijzigd door KvNwPPr op 13-11-2018 17:01 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
KvNwPPr schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 16:44:
[...]

De "handmatig ingeschakeld" node checkt of ik de Aqara wall switch heb gebruikt. JA = niks doen, NEE = licht aan/uit.
Wat bedoel je met dat de Aqara cube nog niks doet? Die zin is een beetje wazig ;). Je kan een flow.stoptimer maken voor de Cube.

[...]

Dus om dit voor elkaar te krijgen :

1. change node (https://i.imgur.com/JdaBayr.png)toevoegen aan je wall switch met deze settings: https://i.imgur.com/u8cHomA.png
2. Switch node toevoegen aan je licht flow met deze settings: https://i.imgur.com/yRqWXmK.png

Het enige wat ik zelf niet handig vind is dat je het ook weer moet "resetten". Dan is het minder geautomatiseerd. Ik krijg nu 1 uur nadat ik de lampen handmatig heb ingeschakeld een telegram bericht met de vraag of ik de normale automation weer aan wil zetten. https://imgur.com/ThqYfXI
Dat de Cube niks doet, bedoel ik mee dat het ding in HA gekoppeld is maar nog geen automations aan gekoppeld zijn. Dus hij doet op dit moment nog niks :+ Dat is wel vervelend om het weer handmatig aan te moeten zetten. Eerst de cube werkend krijgen, en ga ik hier nog een keer goed over nadenken. Bedankt voor je input.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KvNwPPr
Thoit schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 17:58:
[...]

Dat de Cube niks doet, bedoel ik mee dat het ding in HA gekoppeld is maar nog geen automations aan gekoppeld zijn. Dus hij doet op dit moment nog niks :+ Dat is wel vervelend om het weer handmatig aan te moeten zetten. Eerst de cube werkend krijgen, en ga ik hier nog een keer goed over nadenken. Bedankt voor je input.
Cube in Node-red
ALL EVENTS > switch (msg.payload.entity_id = binary_sensor.cube_158d00028aee16) > switch (msg.payload.event.action_type = free_fall, flip90, shake_air, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:34
Hass in gebruik en wilde ook deels op Node Red overstappen. (weet nog niet of het echt handiger is voor die paar automations). Beiden in docker

Echter zonder te kijken al de oude module geinstalled en niet de websocket variant. En de websocket er achteraf nog bij gezet. Niet goed dus

Nu heb ik niks in de flows gesleept echter kan ik beiden modules deinstallen? In Use staat er dan bij beiden.

Hoe krijg ik dit nu verwijderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgitmans
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-05 21:07
Ik ben ondertussen overgestapt van Domoticz naar home assistant /node red maar loop voor 1 automation nog tegen problemen aan: te weten het volgende lua script dat perfect werkte: https://www.domoticz.com/wiki/Humidity_control
zou iemand mij in de juiste richting kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
@bgitmans Op deze manier is het wel heel erg een afhaalbalie waar je even een scriptje komt halen ;)
Wat heb je zelf al geprobeerd? Eigen initiatief wordt wel zo gewaardeerd ;)
@trekker22
Dat heeft @DeadMetal al een keer uitgelegd :)
DeadMetal in "Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica)"

@bgitmans Met die vraag kunnen echt niks. Welk protocol gebruik je, waar moet het naartoe, waar komt het vandaan, wat heb je al? Bijna alles kan met Node-RED, maar ik heb eigenlijk geen zin om me eerst te moeten verdiepen in een LUA script (de horror) :+

[ Voor 27% gewijzigd door lolgast op 15-11-2018 07:34 ]

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:34
lolgast schreef op donderdag 15 november 2018 @ 07:30:
@trekker22
Dat heeft @DeadMetal al een keer uitgelegd :)
DeadMetal in "Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica)"

@bgitmans Met die vraag kunnen echt niks. Welk protocol gebruik je, waar moet het naartoe, waar komt het vandaan, wat heb je al? Bijna alles kan met Node-RED, maar ik heb eigenlijk geen zin om me eerst te moeten verdiepen in een LUA script (de horror) :+
Dat had ik al ergens opgepikt. Echter ik kan de laatste flow, flow1 niet verwijderen??

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:31
Ik hou op mijn hoofd geen haar meer over.. :? .

Met dank aan @ThinkPadd ben ik met zijn Youless-flow (zie ThinkPadd in "Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica)") aan het hacken geslagen, maar ik kom er niet uit. ThinkPad gebruikt twee Youlessen: Eén voor verbruik (LS120) en één voor PV-productie (LS110).

Onderstaande functie berekent het bruto verbruik. tot zover prima.

Origineel:
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
var zon = msg.payload.ls110.pwr;
var p1 = msg.payload.ls120.pwr;
var bruto_verbruik = parseFloat(p1 + zon);

msg.payload = bruto_verbruik;

var status = {
    text: 'Bruto: ' + bruto_verbruik + ' W',
};
node.status(status);

if (bruto_verbruik > 0) {
 return msg;
}

Nu wil ik, heel simpel, de LS120 uit de flow verwijderen. Ik gebruik alleen de LS110. Simpel zou je zeggen. Ik heb de functie van ThinkPad aangepast. De LS120 heb ik geschrapt. Ik kom dan tot de volgende code:
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
var zon = msg.payload.ls110.pwr;
var opbrengst = parseFloat(zon);

msg.payload = opbrengst;

var status = {
    text: 'Bruto: ' + opbrengst + ' W',
};
node.status(status);

if (opbrengst > 0) {
 return msg;
} 

Echter, De output beperkt zich tot een error:
code:
1
2
function : (error)
"TypeError: Cannot read property 'pwr'of undefined"

De JSON query uit de LS110 levert het volgende:
JSON:
1
2

{"cnt": "11719,869","pwr":1978,"lvl":1,"dev":"","det":"","con":"OK","sts":"(87)","raw":0}

Dat lijkt me correct.

Google levert me niet meer op dan dat het een JSON-string is en dat geen JAVA-script object. Kan zijn, maar het object "pwr" is toch juist? Het resultaat is toch een getal (kW)?

Wat doe ik nou fout? Help... :'(

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• ThinkPad
  • Nu online
Kun je je hele flow eens posten? (hamburger menu rechtsboven > export > clipboard)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Aegle Gokje: @ThinkPad voegt in de 'Joiner' de ls110 zelf toe om de payload te scheiden tussen de ls110 en de ls120. Bij jou staat dat er niet tussen en moet je dus msg.payload.pwr gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aegle
@ThinkPad : Voor de volledigheid hierbij de code. Ik lees het nu uit met de Debug-node. Simpel:
code:
1
[{"id":"acc6759a.4b104","type":"tab","label":"Flow 1","disabled":false,"info":""},{"id":"6fc2a15f.31b9b8","type":"inject","z":"acc6759a.4b104","name":"@10s","topic":"","payload":"","payloadType":"date","repeat":"10","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"x":250,"y":320,"wires":[["94a14b62.492a88"]]},{"id":"94a14b62.492a88","type":"http request","z":"acc6759a.4b104","name":"LS110 Actual PV","method":"GET","ret":"obj","url":"http://192.168.178.14/a?f=j","tls":"","x":480,"y":320,"wires":[["9acee80c.1e73a8"]]},{"id":"76c07027.c9f58","type":"debug","z":"acc6759a.4b104","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"payload","x":970,"y":320,"wires":[]},{"id":"9acee80c.1e73a8","type":"function","z":"acc6759a.4b104","name":"Opbrengst","func":"var zon = msg.payload.ls110.pwr;\n// var p1 = msg.payload.ls120.pwr;\nvar opbrengst = parseFloat(zon);\n\nmsg.payload = opbrengst;\n\nvar status = {\n    text: 'Bruto: ' + opbrengst + ' W',\n};\nnode.status(status);\n\n\nif (opbrengst > 0) {\n return msg;\n} \n\n\n","outputs":1,"noerr":0,"x":740,"y":320,"wires":[["76c07027.c9f58"]]}]

@lolgast : You're my hero! _/-\o_ Natuurlijk... 8)7 8)7 8)7. Dat was het. Nou, hou ik nog paar haren over...

De volgende uitdaging: Deze waarde schrijft naar een serie in een Influx database. Nu wil ik de huidige opbrengst (dus kWh) ook wegschrijven naar dezelfde database. De berekening hiervoor wil ik ook in Node-Red maken. Met dit getal kun je dan de efficiency bepalen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Als vervolg op bovenstaande perikelen...
Ik heb twee vraagjes waarvan ik niet weet of het in dit topic thuis hoort... :?

Mijn output uit de Influx-node stopt met schrijven zodra de waarde 0 kWh is:
code:
1
2
3
4
....
if (opbrengst > 0) {
  return msg;
}

De laatste waarde die in de Influx database wordt geschreven is die waarde voordat ie 0 wordt. Bijvoorbeeld 6W. Dit blijft zo tot de volgende ochtend als de omvormer weer. Egint met produceren.

Vraag 1:
Hoe schrijf ik nog één of een paar keer een waarde 0 naar Influx? Dus nadat opbrengst = “0”, deze naar de database wegschrijven.

Vraag 2:
Meer een Grafana dingetje, denk ik: Elke 10 seconden lees ik de Youless uit. De output wordt dus ook elke 10 seconden naar de database geschreven. Hoe laat ik nu de grafiek in Grafana “meelopen” met de output van de node? Ik wil voorkomen dat Grafana de hele avond en nacht de laatste waarde weergeeft.

Een beetje duidelijk...? :? .

EDIT: in de docs van Grafana kan ik er niets over vinden.. :'( .

[ Voor 5% gewijzigd door Aegle op 17-11-2018 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Kleine vraag, is het mogelijk om bij een 'Call Service' node mogelijk om meerdere entity_id's op te geven als bij de light_on service? Bijvoorbeeld, { "entity_id": "light.sidetable" } wordt dan { "entity_id": "light.sidetable", "light.kitchen" }? Ik ben Node-RED pas net aan het ontdekken, maar erg interessant! Voor mij een stuk begrijpelijker (logischer..) dan .yaml

[ Voor 19% gewijzigd door herofruit op 17-11-2018 20:00 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
herofruit schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 19:50:
Kleine vraag, is het mogelijk om bij een 'Call Service' node mogelijk om meerdere entity_id's op te geven als bij de light_on service?
Dat kan niet, maar je kan natuurlijk vanaf de voorgaande node lijntjes naar meerdere 'call service' nodes trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
DeadMetal schreef op zondag 18 november 2018 @ 08:53:
[...]

Dat kan niet, maar je kan natuurlijk vanaf de voorgaande node lijntjes naar meerdere 'call service' nodes trekken
Ok, bedankt. Zo heb ik het nu inderdaad geregeld, maar dat wordt snel rommelig.

Het zal ook vast te regelen zijn om alle call_service nodes in één flow (bv all_lights_on) samen te voegen en met behulp van 1 node diezelfde all_lights_on flow aan te roepen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
Je zou dan een subflow kunnen maken om het wat op te schonen. Selecteer de desbetreffende nodes, ga naar het hamburgermenu rechtsboven -> subflows -> selection to subflow.
Maar persoonlijk gebruik ik die alleen als ik logica maar op 1 plek wil definiëren en op meerdere plekken wil aanroepen.

Een andere en misschien betere optie is om de desbetreffende lampen in Home Assistant te bundelen in een groep. Dan hoef je vanuit Node-RED enkel die groep aan te roepen met een 'turn_on' actie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herofruit
DeadMetal schreef op zondag 18 november 2018 @ 10:04:
Je zou dan een subflow kunnen maken om het wat op te schonen. Selecteer de desbetreffende nodes, ga naar het hamburgermenu rechtsboven -> subflows -> selection to subflow.
Maar persoonlijk gebruik ik die alleen als ik logica maar op 1 plek wil definiëren en op meerdere plekken wil aanroepen.
Perfect! Bedankt!
Een andere en misschien betere optie is om de desbetreffende lampen in Home Assistant te bundelen in een groep. Dan hoef je vanuit Node-RED enkel die groep aan te roepen met een 'turn_on' actie.
Dat zou ook kunnen, maar gezien de eenvoud van Node-RED t.o.v. de soms moeilijke YAML taal van HA, probeer ik nu zo veel mogelijk in eerstgenoemde te doen :-)

Zit er nu aantal uurtjes mee te klooien, het is een prachtige aanvulling op HA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Milmoor schreef op zondag 11 november 2018 @ 12:18:
[...]

Antwoord vanuit Github, dat ook met aanklikbare links:
This node is a wrapper for Node-Red and it uses Mosca by @mcollina internally.
The Mosca MQTT broker again uses some components which need to be compiled for the indivildual platforms (Linux, Windows, Mac etc). Look at node-gyp for more information. Unfortunaltely, node-gyp does not support Python 3 what causes your error message. This is not a Mosca but a general issue of the Node platform.
In order to use Node programs on Windows, I usually install the Windows-Build-Tools first. This installs all the dependencies including Python.
Let me know if this works for you.
Uiteindelijk gelukt:
  • use an administrator prompt from the current user, don't elevate from a limited user, the paths will be a mess if you do that
  • npm install --global --production --vs2015 windows-build-tool
  • npm install --global --production windows-build-tool (this one gets stuck during the installation, ctrl-c to end it)
  • npm install --global --production windows-build-tool (yes, the same command again to finish the configuration)
  • npm config set msvs_version 2015 --global
Ik krijg nog wel een foutmelding op een optional dependency, maar het werkt wel.

Edit: het werkt trouwens fantastisch in combinatie met een paar Shelly's. Hiermee heb ik heel gemakkelijk een extra schakelaar in onze slaapkamer kunnen plaatsen zonder dat ik rechtstreeks verbinding tussen schakelaar en lamp had.

[ Voor 7% gewijzigd door Milmoor op 21-11-2018 16:20 ]

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-05 12:30
Zijn er mensen die Node-Red gebruiken icm de Home Assistant websocket? Ik krijg af en toe "off" states van xiaomi devices binnen terwijl de status daarvoor ook "off" was. Erg vervelend als je hier dingen op triggered.

[ Tesla MIG MYP ]

@Cyw00d Ik kan niet zeggen dat ik daar problemen mee ondervind. Wat ik wel heb gedaan om zeker te weten dat er bij opstarten geen rare dingen gebeuren, is bij sommige nodes dit toegevoegd
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/1bd80039f2232ed2bf8526e40bc905e9.png

Om jouw probleem af te vangen zou je er ook een RBE node tussen kunnen zetten, dan moet de waarde gewijzigd zijn voordat hij wordt doorgegeven

• Cyw00d
lolgast schreef op donderdag 22 november 2018 @ 20:01:
@Cyw00d Ik kan niet zeggen dat ik daar problemen mee ondervind. Wat ik wel heb gedaan om zeker te weten dat er bij opstarten geen rare dingen gebeuren, is bij sommige nodes dit toegevoegd
[Afbeelding]

Om jouw probleem af te vangen zou je er ook een RBE node tussen kunnen zetten, dan moet de waarde gewijzigd zijn voordat hij wordt doorgegeven
Thanks! Anders ga ik even kijken of ik de previous state kan vergelijken met de nieuwe state. Als beide hetzelfde zijn niks doen.

Thanks!

[ Tesla MIG MYP ]

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:31

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Weet iemand of er een global latitude en longitude setting is? Ik heb een aantal schedex nodes die bij het opzetten telkens opnieuw ingesteld moeten worden. Ik vraag me af of dat niet handiger kan, maar mijn Google-fu laat me een beetje in de steek (of het kan natuurlijk gewoon echt niet :) )

[ Voor 3% gewijzigd door Yukkie op 22-11-2018 20:55 ]

We've got that ring of confidence

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Edit: dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door Milmoor op 22-11-2018 21:49 ]

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 18:10
Yukkie schreef op donderdag 22 november 2018 @ 20:55:
Weet iemand of er een global latitude en longitude setting is? Ik heb een aantal schedex nodes die bij het opzetten telkens opnieuw ingesteld moeten worden. Ik vraag me af of dat niet handiger kan, maar mijn Google-fu laat me een beetje in de steek (of het kan natuurlijk gewoon echt niet :) )
Ik copy/paste ze altijd zodat ik het niet opnieuw hoef in te vullen. De rest aanpassen gaat sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
Cyw00d schreef op donderdag 22 november 2018 @ 20:06:
[...]

Thanks! Anders ga ik even kijken of ik de previous state kan vergelijken met de nieuwe state. Als beide hetzelfde zijn niks doen.

Thanks!
Dat is dus exact wat een RBE node voor je kan doen (report by exception). Oftewel als de msg.payload identiek is aan het vorige bericht dat bij de RBE-node aankwam, dan laat hij het bericht niet door naar de volgende node.

Een RBE node onthoudt de payload overigens per topic. Dus als je bijv. een msg.topic = voordeur met payload 'on' er naartoe stuurt, dan komt vervolgens een identiek bericht er niet doorheen, maar een msg.topic = achterdeur met payload 'on' wordt wel doorgelaten.

/edit: uiteraard kan je ook via een switch node expliciet naar de previous state kijken. Dat is het equivalent van in Home Assistant 'from: on' en "to: off" gebruiken. Ik gebruik dat zelf inderdaad ook ergens om te kijken of iets niet vanaf state 'unavailable' afkomt.

[ Voor 15% gewijzigd door DeadMetal op 23-11-2018 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyw00d
DeadMetal schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 07:37:
[...]

Dat is dus exact wat een RBE node voor je kan doen (report by exception). Oftewel als de msg.payload identiek is aan het vorige bericht dat bij de RBE-node aankwam, dan laat hij het bericht niet door naar de volgende node.

Een RBE node onthoudt de payload overigens per topic. Dus als je bijv. een msg.topic = voordeur met payload 'on' er naartoe stuurt, dan komt vervolgens een identiek bericht er niet doorheen, maar een msg.topic = achterdeur met payload 'on' wordt wel doorgelaten.

/edit: uiteraard kan je ook via een switch node expliciet naar de previous state kijken. Dat is het equivalent van in Home Assistant 'from: on' en "to: off" gebruiken. Ik gebruik dat zelf inderdaad ook ergens om te kijken of iets niet vanaf state 'unavailable' afkomt.
Thanks voor de extra uitleg, super handig! Ik ga er mee aan de slag.

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Voorbeeld met MQTT en RBE. Er staan twee RBE nodes in. Die gebruik ik om een hotelschakeling (wisselschakeling) te maken. Ik heb een schakelaar die niet gekoppeld is aan een lamp, en een die dat wel is. Ik kan dankzij dit schema de lamp met beide schakelaars bedienen.

MQTT en RBE

code:
1
[{"id":"f8dcb51e.1a1b78","type":"mqtt-json","z":"9e031a86.f67a78","name":"Status bij badkamer (loos)","topic":"shellies/shelly1-8AA7B8/relay/0","property":"","qos":"2","broker":"b35103e.d72b2","x":130,"y":1200,"wires":[["7fcee09d.b2b4c8"]]},{"id":"7fcee09d.b2b4c8","type":"rbe","z":"9e031a86.f67a78","name":"","func":"rbei","gap":"","start":"","inout":"out","property":"payload","x":350,"y":1200,"wires":[["3969702d.ed0ea"]]},{"id":"394206f1.46cbca","type":"mqtt-json","z":"9e031a86.f67a78","name":"Status bij trap (schakelt lamp)","topic":"shellies/shelly1-8B1B80/relay/0","property":"","qos":"2","broker":"b35103e.d72b2","x":140,"y":1120,"wires":[["b142e25f.28a78"]]},{"id":"b142e25f.28a78","type":"rbe","z":"9e031a86.f67a78","name":"","func":"rbe","gap":"","start":"","inout":"out","property":"payload","x":350,"y":1120,"wires":[["697a884c.7dccd8"]]},{"id":"697a884c.7dccd8","type":"join","z":"9e031a86.f67a78","name":"","mode":"custom","build":"array","property":"payload","propertyType":"msg","key":"topic","joiner":"\\n","joinerType":"str","accumulate":false,"timeout":"","count":"","reduceRight":false,"reduceExp":"","reduceInit":"","reduceInitType":"num","reduceFixup":"","x":570,"y":1120,"wires":[["a6d67d15.3e33c"]]},{"id":"3969702d.ed0ea","type":"change","z":"9e031a86.f67a78","name":"","rules":[{"t":"set","p":"complete","pt":"msg","to":"true","tot":"bool"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":530,"y":1200,"wires":[["697a884c.7dccd8"]]},{"id":"a6d67d15.3e33c","type":"change","z":"9e031a86.f67a78","name":"bepaal huidige waarde trap","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"$reverse(payload)[1]","tot":"jsonata"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":780,"y":1120,"wires":[["a6382169.6336d"]]},{"id":"a6382169.6336d","type":"change","z":"9e031a86.f67a78","name":"off <=> on","rules":[{"t":"delete","p":"topic","pt":"msg"},{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"payload = \"on\" ? \"off\" : \"on\"","tot":"jsonata"},{"t":"set","p":"qos","pt":"msg","to":"2","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":1000,"y":1120,"wires":[["17be0c04.43c974","4c83ee26.73d72"]]},{"id":"17be0c04.43c974","type":"mqtt out","z":"9e031a86.f67a78","name":"Schakel trap (en dus de lamp)","topic":"shellies/shelly1-8B1B80/relay/0/command","qos":"2","retain":"","broker":"b35103e.d72b2","x":1070,"y":1160,"wires":[]},{"id":"f21d4e16.9085c","type":"comment","z":"9e031a86.f67a78","name":"verzamel de wijzigingen","info":"Van de trap (en daarmee van de lamp) wordt de initiële toestand doorgegeven plus\neventuele wijzigingen daarna. Hiermee bevat deze altijd de huidige toestand.\nVan de badkamer worden alleen de wijzigingen doorgegeven. De eerste keer (bij\nhet opstarten) wordt genegeerd.\nDe join combineert de wijzigingen. Deze bouwt een array op van alle wijzigingen\nvan de trap. Nadat de badkamer schakelt wordt de array met de waarde daarvan\nafgesloten en doorgestuurd. Draai de array om en pak de tweede waarde [1] en je\nhebt de huidige toestand van de trap. Zwak punt: de array groeit oneindig lang\ndoor totdat de badkamer een keer geschakeld wordt.\nDoor de huidige waarde van de trap te wisselen (off <=> on) kan de trap met\nde nieuwe waarde geschakeld worden.","x":360,"y":1160,"wires":[]},{"id":"1b9f4303.49fced","type":"debug","z":"9e031a86.f67a78","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","x":1370,"y":1120,"wires":[]},{"id":"4c83ee26.73d72","type":"change","z":"9e031a86.f67a78","name":"Log schakelen!","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"Schakelen!","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":1180,"y":1120,"wires":[["1b9f4303.49fced"]]},{"id":"b35103e.d72b2","type":"mqtt-broker","z":"","name":"","broker":"server","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"compatmode":true,"keepalive":"60","cleansession":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","closeTopic":"","closeQos":"0","closePayload":"","willTopic":"","willQos":"0","willPayload":""}]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
@Milmoor. Interessant. Hoe moet ik dat precies zien, de met de lamp verbonden schakelaar is een slimme schakelaar, zoals de Shelly 1, en die andere is een draadloze zender?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

@DeadMetal Ik heb de enkelvoudige schakelaar bij de badkamer vervangen door een dubbele. Hierdoor heb ik een loze schakelaar beschikbaar, die heb ik aangesloten op een Shelly. De schakelaar bij de trap (die de lamp rechtstreeks schakelde) heb ik ook voorzien van een Shelly. Dus twee fysieke schakelaars, twee Shelly's, maar slechts een bedraad relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-02 09:13
Voor mensen die een "smart" deurbel zoeken/willen, ik heb dit filmpje gevolgd. Deurbel gekocht voor 13 euro, een esp8266 eraan gesoldeerd, wat code voor MQTT erop en nu praat ie tegen node-red en homekit.

Als iemand nu op de bel drukt, krijg ik een homekit notificatie en kan het geluid uit/aan zetten, bijkomend voordeel is mn ip camera ook meteen een foto maakt, zou je nog kunnen inbakken bij de deur, dan heb je een "Ring" voor aanzienlijk minder geld en in eigen beheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
z1rconium schreef op zondag 25 november 2018 @ 11:47:
Voor mensen die een "smart" deurbel zoeken/willen, ik heb dit filmpje gevolgd. Deurbel gekocht voor 13 euro, een esp8266 eraan gesoldeerd, wat code voor MQTT erop en nu praat ie tegen node-red en homekit.
Dank je. Een vraagje over die bel, heeft die ook gewoon een 'ding dong' geluidje wat lijkt op een normale cq. ouderwetse deurbel, of zijn alleen maar van die melodietjes? En waar heb je de bel gekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-02 09:13
DeadMetal schreef op zondag 25 november 2018 @ 20:19:
[...]

Dank je. Een vraagje over die bel, heeft die ook gewoon een 'ding dong' geluidje wat lijkt op een normale cq. ouderwetse deurbel, of zijn alleen maar van die melodietjes? En waar heb je de bel gekocht?
Er zitten melodietjes in, standaard hoor je hetzelfde geluid als op 06:00 in dat filmpje. Ik heb hem van allekabels, ding van grundig. maar heeft exact dezelfde ingewanden, zelfs hetzelfde printplaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
Ik tel hoe vaak er wordt gedoucht. Bij meer dan 65% luchtvochtigheid en een verandering van 5% t.o.v. de vorige waarde wordt het geteld.
Het werkt zoals hieronder weergegeven maar soms telt ie meerdere keren.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rXWbdyP.png

Het probleem is dat hij nu ook triggert als de luchtvochtigheid zakt van bv. 80% naar 74%. Ik kan de RBE node niet alleen laten triggeren bij een positief verschil. Iemand een idee hoe ik dit voor elkaar krijg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@KvNwPPr Met deze function ertussen ipv de rbe? Het kan vast netter, ik zal niet beweren dat ik ooit een cursus programmeren heb gevolgd :+
code:
1
[{"id":"b6daba31.85f7b8","type":"function","z":"ba68260d.f9c468","name":"+ >=5 ?","func":"let current = context.get('current');\nif (current === null)\n{\n    context.set(\"current\", 0);\n}\nif ((msg.payload - current) >= 5)\n{\n    context.set(\"current\", msg.payload);\n    node.status({text: msg.payload});\n    return [msg];\n} else {\n    context.set(\"current\", msg.payload);\n    node.status({text: msg.payload});\n    return [null];\n}","outputs":1,"noerr":0,"x":470,"y":1320,"wires":[["6c9e3fc2.444e4"]]},{"id":"e57ee1cc.4ff55","type":"inject","z":"ba68260d.f9c468","name":"","topic":"","payload":"1","payloadType":"num","repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"x":260,"y":1250,"wires":[["b6daba31.85f7b8"]]},{"id":"472181eb.59da8","type":"inject","z":"ba68260d.f9c468","name":"","topic":"","payload":"3","payloadType":"num","repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"x":260,"y":1300,"wires":[["b6daba31.85f7b8"]]},{"id":"97b923b3.ca1cc","type":"inject","z":"ba68260d.f9c468","name":"","topic":"","payload":"10","payloadType":"num","repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"x":260,"y":1400,"wires":[["b6daba31.85f7b8"]]},{"id":"6c9e3fc2.444e4","type":"debug","z":"ba68260d.f9c468","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","x":750,"y":1320,"wires":[]},{"id":"60f90aec.8d2b14","type":"inject","z":"ba68260d.f9c468","name":"","topic":"","payload":"8","payloadType":"num","repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"x":260,"y":1350,"wires":[["b6daba31.85f7b8"]]}]
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/54372c9883bdd90c42205b88b0e7dbcd.png

[ Voor 7% gewijzigd door lolgast op 06-12-2018 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
lolgast schreef op donderdag 6 december 2018 @ 08:18:
@KvNwPPr Met deze function ertussen ipv de rbe? Het kan vast netter, ik zal niet beweren dat ik ooit een cursus programmeren heb gevolgd :+
code:
1
[{"id":"b6daba31.85f7b8","type":"function","z":"ba68260d.f9c468","name":"+ >=5 ?","func":"let current = context.get('current');\nif (current === null)\n{\n    context.set(\"current\", 0);\n}\nif ((msg.payload - current) >= 5)\n{\n    context.set(\"current\", msg.payload);\n    node.status({text: msg.payload});\n    return \[msg];\n} else {\n    context.set(\"current\", msg.payload);\n    node.status({text: msg.payload});\n    return \[null];\n}","outputs":1,"noerr":0,"x":470,"y":1320,"wires":[["6c9e3fc2.444e4"]]},{"id":"e57ee1cc.4ff55","type":"inject","z":"ba68260d.f9c468","name":"","topic":"","payload":"1","payloadType":"num","repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"x":260,"y":1250,"wires":[["b6daba31.85f7b8"]]},{"id":"472181eb.59da8","type":"inject","z":"ba68260d.f9c468","name":"","topic":"","payload":"3","payloadType":"num","repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"x":260,"y":1300,"wires":[["b6daba31.85f7b8"]]},{"id":"97b923b3.ca1cc","type":"inject","z":"ba68260d.f9c468","name":"","topic":"","payload":"10","payloadType":"num","repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"x":260,"y":1400,"wires":[["b6daba31.85f7b8"]]},{"id":"6c9e3fc2.444e4","type":"debug","z":"ba68260d.f9c468","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","x":750,"y":1320,"wires":[]},{"id":"60f90aec.8d2b14","type":"inject","z":"ba68260d.f9c468","name":"","topic":"","payload":"8","payloadType":"num","repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"x":260,"y":1350,"wires":[["b6daba31.85f7b8"]]}]
[Afbeelding]
Top, hij werkt! Je kan het dus nog wel ;).

Wel raar dat het met de switch node (>65) ervoor niet werkt.
Dan werkt het bij een verandering van 66% naar 89% niet, maar van 66% naar 100% wel. Niet dat het iets uitmaakt want het werkt nu prima, maar wel interessant om te weten waarom het dan niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
Momenteel maak ik gebruik van een TADO. In de woonkamer hangt de TADO thermostaat (waar vloerverwarming is) en op de slaapkamers zitten TADO radiatorknoppen. Nu is het zo dat als ik op de slaapkamer de verwarming aanzet, de woonkamer ook wordt opgewarmd omdat er geen klep op de vloerverwarming zit om dit dicht te zetten. Nu had ik het idee om middels een simpele Z-Wave schakelaar de pomp uit te zetten zodra er niet verwarmd wordt.

De flow kijkt nu als in de woonkamer niet verwarmd wordt (< 0.0), zet de schakelaar uit. Wordt er verwarmd in de woonkamer, zet de schakelaar aan. Heel simpel, en dit werkt ook prima. Máár, in de zomer zal de vloerverwarming uit staan, en wil elke dag de pomp 5 minuten laten lopen om te voorkomen dat de pomp vast komt te zitten. Zelf dacht ik aan een loop van 24 uur als de pomp uit gaat, staat de pomp aan dan doe niks. Maar dit is erg statisch natuurlijk, is er een mogelijkheid om de status van de afgelopen 24 uur uit te lezen en daar iets mee te doen? Dus: heeft de pomp de afgelopen 24 uur aangestaan? Doe niks, anders zet de pomp 5 minuten aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3HcJJAdeMxewI3XgYXUhzoIy/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Thoit Je hebt vanuit de 'current-state'-node sowieso het veld msg.data.last_changed. Als die langer dan 24 uur geleden is, kun je je conclusie trekken. Nadeel is dat dit veld als volgt is opgebouwd en dus omgezet zal moeten worden naar leesbare tekst "2018-12-04T18:50:37.404310+00:00". En volgens mij is het GMT tijd

Anders kun je nog iets met de 'poll state'-node. Die heeft een 'timeSinceChangedMs' veld waarbij in milliseconde wordt aangegeven hoe lang het is geleden dat de status is gewijzigd. Maar die zul je als losse flow aan je bestaande flow moeten knopen, want die heeft geen input mogelijkheid

[ Voor 31% gewijzigd door lolgast op 07-12-2018 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
lolgast schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:17:
@Thoit Je hebt vanuit de 'current-state'-node sowieso het veld msg.data.last_changed. Als die langer dan 24 uur geleden is, kun je je conclusie trekken. Nadeel is dat dit veld als volgt is opgebouwd en dus omgezet zal moeten worden naar leesbare tekst "2018-12-04T18:50:37.404310+00:00". En volgens mij is het GMT tijd

Anders kun je nog iets met de 'poll state'-node. Die heeft een 'timeSinceChangedMs' veld waarbij in milliseconde wordt aangegeven hoe lang het is geleden dat de status is gewijzigd. Maar die zul je als losse flow aan je bestaande flow moeten knopen, want die heeft geen input mogelijkheid
Als ik dan een poll state doe van bijv. 5 minuten, vervolgens een function maak en daarin dit zet:

code:
1
{{ (as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.switch.neo_coolcam_power_plug_12a_switch_3)) > 86400}}

Of wat bedoel je precies? Ben nu aan het spelen met dit, maar geen idee wat ik dan precies met de function moet doen :?

code:
1
[{"id":"49fbade6.301234","type":"tab","label":"Test vloerverwarming pomp","disabled":true,"info":""},{"id":"1229112a.be51af","type":"api-call-service","z":"49fbade6.301234","name":"Pomp aan","server":"b0856368.3df58","service_domain":"switch","service":"turn_on","data":"{\"entity_id\":\"switch.neo_coolcam_power_plug_12a_switch_3\"}","render_data":false,"mergecontext":"","x":790,"y":380,"wires":[["397a4ba2.ac6d54"]]},{"id":"76385314.f13f1c","type":"api-call-service","z":"49fbade6.301234","name":"Pomp uit","server":"b0856368.3df58","service_domain":"switch","service":"turn_off","data":"{\"entity_id\":\"switch.neo_coolcam_power_plug_12a_switch_3\"}","render_data":false,"mergecontext":"","x":1180,"y":380,"wires":[[]]},{"id":"397a4ba2.ac6d54","type":"stoptimer","z":"49fbade6.301234","duration":"5","units":"Minute","payloadtype":"num","payloadval":"0","name":"","x":1000,"y":380,"wires":[["76385314.f13f1c"],[]]},{"id":"c710821d.59eb2","type":"poll-state","z":"49fbade6.301234","name":"","server":"b0856368.3df58","updateinterval":"","outputinitially":false,"outputonchanged":false,"entity_id":"switch.neo_coolcam_power_plug_12a_switch_3","x":290,"y":380,"wires":[["1ab222ea.91f13d"]]},{"id":"1ab222ea.91f13d","type":"function","z":"49fbade6.301234","name":"","func":"{{ (as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.switch.neo_coolcam_power_plug_12a_switch_3)) > 86400 }}\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":5,"x":610,"y":380,"wires":[["1229112a.be51af"]]},{"id":"b0856368.3df58","type":"server","z":"","name":"Home Assistant"}]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Thoit Als je nou eens dit in je function zet:
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
msg.payload = new Date(msg.data.last_changed).getTime();
let date = new Date().getTime();
if ((date - msg.payload) > 86400000){
    node.status({text:"24h ago"});
    return msg;
} else {
    node.status({text:"not needed"});
    return null;
}
Die convert de last_changed waarde naar een Epoch(?) waarde in ms sinds 1 januari 1970. Vervolgens maakt hij een variabele met de huidige tijd in Epoch. De last_changed waarde wordt afgetrokken van de huidige waarde. Als het verschil groter is dan 86400000ms (24 uur) dan wordt de msg.payload doorgelaten. Zo niet, dan gebeurd er niets meer.

Ik zou met deze constructie de poll_state-node wel op meer dan 5 minuten zetten, anders heb je natuurlijk meerdere triggers terwijl je timer nog loopt. En uiteindelijk komt het ook niet op 5 minuten na 24 uur toch :)
Dat is onzin, want de last_changed waarde is gewijzigd door de eerste service_node die de switch aanzet natuurlijk...

[ Voor 6% gewijzigd door lolgast op 10-12-2018 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoit
lolgast schreef op maandag 10 december 2018 @ 11:33:
@Thoit Als je nou eens dit in je function zet:
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
msg.payload = new Date(msg.data.last_changed).getTime();
let date = new Date().getTime();
if ((date - msg.payload) > 86400000){
    node.status({text:"24h ago"});
    return msg;
} else {
    node.status({text:"not needed"});
    return null;
}
Die convert de last_changed waarde naar een Epoch(?) waarde in ms sinds 1 januari 1970. Vervolgens maakt hij een variabele met de huidige tijd in Epoch. De last_changed waarde wordt afgetrokken van de huidige waarde. Als het verschil groter is dan 86400000ms (24 uur) dan wordt de msg.payload doorgelaten. Zo niet, dan gebeurd er niets meer.

Ik zou met deze constructie de poll_state-node wel op meer dan 5 minuten zetten, anders heb je natuurlijk meerdere triggers terwijl je timer nog loopt. En uiteindelijk komt het ook niet op 5 minuten na 24 uur toch :)
Dat is onzin, want de last_changed waarde is gewijzigd door de eerste service_node die de switch aanzet natuurlijk...
Yes, volgens mij is doet dit wat het moet doen. Held!! _/-\o_ Eerst nog even uitgebreid testen.

Voor de geinsteresseerde:

code:
1
[{"id":"6bc095fe.40a41c","type":"function","z":"852ea3f3.215d5","name":"Pomp gelopen laatste 24u?","func":"msg.payload = new Date(msg.data.last_changed).getTime();\nlet date = new Date().getTime();\nif ((date - msg.payload) > 86400000){\n    node.status({text:\"24h ago\"});\n    return msg;\n} else {\n    node.status({text:\"not needed\"});\n    return null;\n}","outputs":1,"noerr":0,"x":400,"y":380,"wires":[["10ff9630.b89bda"]]}]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb een vraag. Tado (lezen we mee @tado ?) is lekker gebruikersvriendelijk bezig en heeft er in de nieuwe app voor gekozen om je verwarming niet meer automatisch terug te schroeven bij verlaten huis wanneer je een handmatige aanpassing voor een zone hebt gedaan.

Doordeweeks staat in onze woonkamer de verwarming uit, omdat áls er al iemand thuis is er in de studeerkamer wordt gewerkt. Uiteraard is er een uitzondering op die regel en dan wordt in de Tado app de verwarming van de woonkamer aangezet. Voorheen was het zo dat als je dan van huis ging ('s middags naar kantoor bijvoorbeeld) de verwarming in de woonkamer werd uitgezet en uit bleef tot de eerstvolgende regel in het 'Slimme Schema' van de Tado app. Nu blijft de verwarming lekker doorbranden...

Ik heb in Node-RED nu het volgende gemaakt:Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/41bdb2be732e28559e6bcddcd99f6f8d.png
En ik zit te stoeien met de laatste node en dan met name het vullen van de entity_id. Deze kan blijkbaar niet via een msg.[vul-iets-in]Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/21100339dbba14c27366284c775aab13.png

Dus ik heb dit in de template-node ervoor gezetAfbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/17b91b65214b3bc48a19ad45899b6b25.png

Zijn er meer mensen die hier tegenaan zijn gelopen met die service_node? Ik vraag me af of dit de juiste (meest nette) oplossing is voor dit probleem. Ik wil de status alleen aanpassen als het nodig is. Soms staan ze op Off namelijk (zie slaapkamer). Dat komt dan wel door het 'Smart schedule', maar blijkbaar vindt Tado dat dan toch een overrulende waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
inmiddels ben ik ook begonnen met Node-Red en heb al diverse dingenlopen maar er is 1 simpel ding waar ik eigenlijk niet uitkom
ik wil graag een push melding dat zodra ik en mijn vrouw allebei niet thuis zijn ik een melding krijg op de telefoon dat de thermostaat nog boven de 18 graden staat ingesteld
ik krijg het wel voor elkaar om in nodered te zien of ik en of mijn vrouw afwezig zijn
ook krijg ik het voor elkaar om te zien of de thermostaat boven de 18 graden staat maar verder kom ik niet
ik heb geen idee hoe ik een trigger instel dat wanneer beide waar zijn hij naar de volgende stap kan gaan.

de volgende flow's heb ik al wel
code:
1
[{"id":"c6c58086.35027","type":"mqtt in","z":"d05c5ec3.10809","name":"Thermostaat setpoint","topic":"events/central_heating/otmonitor/setpoint","qos":"2","broker":"8cdc16b6.c2b8c8","x":259,"y":291.9999809265137,"wires":[["b084eb1d.33dfc8"]]},{"id":"b084eb1d.33dfc8","type":"switch","z":"d05c5ec3.10809","name":"","property":"payload","propertyType":"msg","rules":[{"t":"gt","v":"18","vt":"str"},{"t":"eq","v":"afwezig","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":2,"x":464,"y":316.5999870300293,"wires":[[],[]]},{"id":"ec71b934.756188","type":"server-events","z":"d05c5ec3.10809","name":"","server":"670b3376.13759c","event_type":"","x":232.89999389648438,"y":141,"wires":[["23e90aff.150416"]]},{"id":"23e90aff.150416","type":"trigger-state","z":"d05c5ec3.10809","name":"","server":"670b3376.13759c","entityid":"device_tracker.alex","debugenabled":false,"constraints":[{"id":"ef0qttkmfp8","targetType":"this_entity","targetValue":"","propertyType":"current_state","propertyValue":"new_state.state","comparatorType":"is","comparatorValueDatatype":"str","comparatorValue":"afwezig"}],"constraintsmustmatch":"all","outputs":2,"customoutputs":[],"outputinitially":false,"x":386.99999237060547,"y":222.60000228881836,"wires":[[],[]]},{"id":"1a224c1b.3ff764","type":"api-call-service","z":"d05c5ec3.10809","name":"zend push bericht","server":"670b3376.13759c","service_domain":"notify","service":"push","data":"{\"message\":\"de thermostaat staat nog aan\"}","mergecontext":"","x":853.7999877929688,"y":267,"wires":[[]]},{"id":"8cdc16b6.c2b8c8","type":"mqtt-broker","z":"","name":"Mosquitto","broker":"192.168.1.102","port":"1883","clientid":"nodered","usetls":false,"compatmode":false,"keepalive":"60","cleansession":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","closeTopic":"","closeQos":"0","closePayload":"","willTopic":"","willQos":"0","willPayload":""},{"id":"670b3376.13759c","type":"server","z":"","name":"homeassistant","legacy":false,"hassio":false,"rejectUnauthorizedCerts":true}]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@alexswart Het kan vast ook anders, maar ik zou het zo oplossen denk ik.
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/1c7f95e0de7ca174c2e3db6bcc2249cb.png
Je MQTT waarde komt als het goed is als tekst binnen, niet als nummer. De regex zet de waardes >= 18 om naar laag en <= 19 om naar hoog. Als de waarde 'hoog' bij de traffic light is aangekomen, gaat het licht op groen en kunnen er berichten doorheen. Dat betekent dat als jouw device de status not_home heeft (ik heb een 'Halt If State' ingesteld), dit bericht aankomt bij de 'zend push bericht' en je dus een berichtje krijgt. Is de thermostaat lager of gelijk aan 18, dan staat het stoplicht op rood en krijg je dus geen bericht.
YAML:
1
[{"id":"d831ef6.213c51","type":"traffic","z":"90abb580.b37a28","name":"","property_allow":"payload","filter_allow":"hoog","ignore_case_allow":true,"negate_allow":false,"send_allow":false,"property_stop":"payload","filter_stop":"laag","ignore_case_stop":true,"negate_stop":false,"send_stop":false,"default_start":false,"differ":false,"x":730,"y":310,"wires":[["a4af8ddb.9e30b"]]},{"id":"448dc79e.3c43d8","type":"mqtt in","z":"90abb580.b37a28","name":"Thermostaat setpoint","topic":"events/central_heating/otmonitor/setpoint","qos":"2","broker":"2e4e13df.d5e76c","x":350,"y":380,"wires":[["77687ef0.39971"]]},{"id":"a4af8ddb.9e30b","type":"api-call-service","z":"90abb580.b37a28","name":"zend push bericht","server":"f7c00361.0f8bb","service_domain":"notify","service":"push","data":"{\"message\":\"de thermostaat staat nog aan\"}","mergecontext":"","x":940,"y":310,"wires":[[]]},{"id":"a41f8c88.d74e5","type":"server-state-changed","z":"90abb580.b37a28","name":"device_tracker.alex","server":"f7c00361.0f8bb","entityidfilter":"device_tracker.alex","entityidfiltertype":"exact","haltifstate":"home","outputinitially":false,"x":340,"y":310,"wires":[["d831ef6.213c51"]]},{"id":"77687ef0.39971","type":"change","z":"90abb580.b37a28","name":"regex","rules":[{"t":"change","p":"payload","pt":"msg","from":"^(1[0-8]|\\d[^\\d])","fromt":"re","to":"laag","tot":"str"},{"t":"change","p":"payload","pt":"msg","from":"^(1[9]|2\\d)","fromt":"re","to":"hoog","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":550,"y":380,"wires":[["d831ef6.213c51"]]},{"id":"2e4e13df.d5e76c","type":"mqtt-broker","z":"","name":"Mosquitto","broker":"192.168.1.102","port":"1883","clientid":"nodered","usetls":false,"compatmode":false,"keepalive":"60","cleansession":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","closeTopic":"","closeQos":"0","closePayload":"","willTopic":"","willQos":"0","willPayload":""},{"id":"f7c00361.0f8bb","type":"server","z":"","name":"homeassistant","legacy":false,"hassio":false,"rejectUnauthorizedCerts":true}]

Edit: Ik bedenk me nu. Waarom niet gewoon meteen een MQTT bericht naar je thermostaat om hem omlaag te zetten? :+

• H143
@lolgast bedankt voor je reactie hier kan ik mee verder direct de cv uitzetten kan wel maar ik wil eigenlijk een push bericht op mn telefoon met de optie daarin om hem uit te schakelen. Als er bijvoorbeeld oppas is bij ons voor de kinderen dan moet hij natuurlijk gewoon aan blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
@alexswart Om die reden heb ik een 'Bezoek aanwezig' setting (een switch in Home Assistant om precies te zijn) zodat Node-Red net wat ander gedrag kan vertonen, maar dingen wel automatisch gaan.

En @lolgast jouw oplossing is prima toch, met die template node (kende ik niet eens). Volgens mij klopt het dat je geen variabele direct in het veld kan invullen, want hij wil prefillen en wordt rood als je een niet-bestaand element invult.

[ Voor 42% gewijzigd door DeadMetal op 14-12-2018 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:26
Ik heb nu Node-red op een pi draaien, maar ik wil overstappen met Nuc met Ubuntu en Hassio met daarin weer Node-red , zie

https://bonani.tech/how-t...o-on-ubuntu-server-18.04/

Nu lukt mij alleen nog niet om met Sonoff met Tasmota te connecten naar nuc met Hassio en Node-red.
Ik gebruik de standaard user en password in tasmota, deze dus DVES_USER en DVES_PASS.
Maar het lukt mij ook niet om in Node-Red in de Hassio op Ubuntu, te connecten naar de localhost?
Als ik naar de frontend ga van Node-Red, moet ik wel inloggen met de zelfde credential's al HomeAssistant.
Moet ik dan toch nog ergens een nieuwe user aanmaken in Node-Red?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jossie67 Ik heb geen idee hoe het zet met connecten naar HassIO, maar je hebt in Node-RED als het goed is een vinkje bij de configuration node van HA waarmee je moet aangeven dat je HassIO gebruikt. Die heb je ook aangezet?
Ik heb geen flauw idee wat hij doet en waarom hij er zit, maar het heeft vast een reden.

Edit: Ik moet trouwens connecten door het poortnummer toe te voegen aan de URL. Misschien helpt dat ook nog

[ Voor 15% gewijzigd door lolgast op 14-12-2018 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:26
lolgast schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 15:14:
@jossie67 Ik heb geen idee hoe het zet met connecten naar HassIO, maar je hebt in Node-RED als het goed is een vinkje bij de configuration node van HA waarmee je moet aangeven dat je HassIO gebruikt. Die heb je ook aangezet?
Ik heb geen flauw idee wat hij doet en waarom hij er zit, maar het heeft vast een reden.

Edit: Ik moet trouwens connecten door het poortnummer toe te voegen aan de URL. Misschien helpt dat ook nog
Was toch heel simpel eigenlijk, de Node-Red in Hassio, heeft geen eigen MQTT broker, dus die moest ik nog installeren, Mosquitto MQTT broker geinstalleerd , en ja hoor het werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb je tekst net nog een keer gelezen, maar dat dat nou uiteindelijk ook echt je probleem was, was me niet helemaal duidelijk.

Natuurlijk heeft NR geen MQTT broker, het knoopt zooi aan elkaar, er zit niks in ;) Home-Assistant heeft er wel een, als je die aanzet. Maar dat is voer voor het HA topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
@lolgast bedankt dat je mij opweg hebt geholpen

ik heb het nu voor elkaar dat wanneer ik en mijn vrouw afwezig zijn dmv device tracking ik op mijn telefoon een pushmelding krijg om de thermostaat uit te zetten ik weet niet of dit de mooiste oplossing is maar het werkt wel

in hass heb ik dan wel weer een automation moeten aanmaken die reageerd wanneer ik de schakeluit button indruk dit heb ik nog niet compleet in node red kunnen krijgen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9lZdk49IPzdfFj66TFq0nzKC/thumb.png

in home assistant staat de volgengene automation:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
alias: HTML5 push notification action button clicked
  trigger:
  - event_data:
      action: 17g
    event_type: html5_notification.clicked
    platform: event
  action:
  - data:
      payload: '17'
      topic: actions/otmonitor/setpoint
    service: mqtt.publish

code:
1
[{"id":"960d41f.17934c","type":"server-events","z":"d05c5ec3.10809","name":"","server":"670b3376.13759c","event_type":"","x":135,"y":121,"wires":[["a10cf973.2ae508","5d8eb9ec.67f278"]]},{"id":"a10cf973.2ae508","type":"trigger-state","z":"d05c5ec3.10809","name":"","server":"670b3376.13759c","entityid":"device_tracker.susan","debugenabled":false,"constraints":[{"id":"ef0qttkmfp8","targetType":"this_entity","targetValue":"","propertyType":"current_state","propertyValue":"new_state.state","comparatorType":"is","comparatorValueDatatype":"str","comparatorValue":"afwezig"}],"constraintsmustmatch":"all","outputs":2,"customoutputs":[],"outputinitially":false,"x":207,"y":288.99998474121094,"wires":[["2794e3b7.06260c"],[]]},{"id":"5d8eb9ec.67f278","type":"trigger-state","z":"d05c5ec3.10809","name":"","server":"670b3376.13759c","entityid":"device_tracker.alex","debugenabled":false,"constraints":[{"id":"ef0qttkmfp8","targetType":"this_entity","targetValue":"","propertyType":"current_state","propertyValue":"new_state.state","comparatorType":"is","comparatorValueDatatype":"str","comparatorValue":"afwezig"}],"constraintsmustmatch":"all","outputs":2,"customoutputs":[],"outputinitially":false,"x":199.0999984741211,"y":326.5999870300293,"wires":[["3a353081.247a8"],[]]},{"id":"2794e3b7.06260c","type":"api-current-state","z":"d05c5ec3.10809","name":"","server":"670b3376.13759c","halt_if":"","override_topic":true,"override_payload":true,"override_data":true,"entity_id":"device_tracker.alex","x":508.1000518798828,"y":281.40000915527344,"wires":[["6771c1cd.4bf53"]]},{"id":"3a353081.247a8","type":"api-current-state","z":"d05c5ec3.10809","name":"","server":"670b3376.13759c","halt_if":"home","override_topic":true,"override_payload":true,"override_data":true,"entity_id":"device_tracker.susan","x":487.1000061035156,"y":327.39998626708984,"wires":[["6771c1cd.4bf53"]]},{"id":"b3a64b5c.5b8718","type":"mqtt in","z":"d05c5ec3.10809","name":"Thermostaat setpoint","topic":"events/central_heating/otmonitor/setpoint","qos":"2","broker":"beae2253.f0f06","x":175,"y":399.9999809265137,"wires":[["328e7977.07fe16"]]},{"id":"328e7977.07fe16","type":"change","z":"d05c5ec3.10809","name":"regex","rules":[{"t":"change","p":"payload","pt":"msg","from":"^(1[0-8]|\\d[^\\d])","fromt":"re","to":"laag.00","tot":"str"},{"t":"change","p":"payload","pt":"msg","from":"^(1[9]|2\\d)","fromt":"re","to":"hoog.00","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":375,"y":399.9999809265137,"wires":[["6771c1cd.4bf53"]]},{"id":"6771c1cd.4bf53","type":"traffic","z":"d05c5ec3.10809","name":"","property_allow":"payload","filter_allow":"hoog","ignore_case_allow":true,"negate_allow":false,"send_allow":false,"property_stop":"payload","filter_stop":"laag","ignore_case_stop":true,"negate_stop":false,"send_stop":false,"default_start":false,"differ":false,"x":728.0000076293945,"y":356.99998664855957,"wires":[["6c6cc873.ba4788"]]},{"id":"6c6cc873.ba4788","type":"api-call-service","z":"d05c5ec3.10809","name":"zend push bericht","server":"670b3376.13759c","service_domain":"notify","service":"push","data":"{\"message\":\"de cv staat nog aan\",\"data\":{\"actions\":[{\"action\":\"open\",\"icon\":\"/static/icons/favicon-192x192.png\",\"title\":\"Open Home Assistant\"},{\"action\":\"17g\",\"title\":\"schakel uit\"}]}}","mergecontext":"","x":886.0000076293945,"y":290.99998664855957,"wires":[[]]},{"id":"670b3376.13759c","type":"server","z":"","name":"homeassistant","legacy":false,"hassio":false,"rejectUnauthorizedCerts":true},{"id":"beae2253.f0f06","type":"mqtt-broker","z":"","name":"Mosquitto","broker":"192.168.1.102","port":"1883","clientid":"nodered","usetls":false,"compatmode":false,"keepalive":"60","cleansession":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","closeTopic":"","closeQos":"0","closePayload":"","willTopic":"","willQos":"0","willPayload":""}]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 18:10
in hass heb ik dan wel weer een automation moeten aanmaken die reageerd wanneer ik de schakeluit button indruk dit heb ik nog niet compleet in node red kunnen krijgen
[Afbeelding]

in home assistant staat de volgengene automation:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
alias: HTML5 push notification action button clicked
  trigger:
  - event_data:
      action: 17g
    event_type: html5_notification.clicked
    platform: event
  action:
  - data:
      payload: '17'
      topic: actions/otmonitor/setpoint
    service: mqtt.publish

code:
1
[{"id":"960d41f.17934c","type":"server-events","z":"d05c5ec3.10809","name":"","server":"670b3376.13759c","event_type":"","x":135,"y":121,"wires":[["a10cf973.2ae508","5d8eb9ec.67f278"]]},{"id":"a10cf973.2ae508","type":"trigger-state","z":"d05c5ec3.10809","name":"","server":"670b3376.13759c","entityid":"device_tracker.susan","debugenabled":false,"constraints":[{"id":"ef0qttkmfp8","targetType":"this_entity","targetValue":"","propertyType":"current_state","propertyValue":"new_state.state","comparatorType":"is","comparatorValueDatatype":"str","comparatorValue":"afwezig"}],"constraintsmustmatch":"all","outputs":2,"customoutputs":[],"outputinitially":false,"x":207,"y":288.99998474121094,"wires":[["2794e3b7.06260c"],[]]},{"id":"5d8eb9ec.67f278","type":"trigger-state","z":"d05c5ec3.10809","name":"","server":"670b3376.13759c","entityid":"device_tracker.alex","debugenabled":false,"constraints":[{"id":"ef0qttkmfp8","targetType":"this_entity","targetValue":"","propertyType":"current_state","propertyValue":"new_state.state","comparatorType":"is","comparatorValueDatatype":"str","comparatorValue":"afwezig"}],"constraintsmustmatch":"all","outputs":2,"customoutputs":[],"outputinitially":false,"x":199.0999984741211,"y":326.5999870300293,"wires":[["3a353081.247a8"],[]]},{"id":"2794e3b7.06260c","type":"api-current-state","z":"d05c5ec3.10809","name":"","server":"670b3376.13759c","halt_if":"","override_topic":true,"override_payload":true,"override_data":true,"entity_id":"device_tracker.alex","x":508.1000518798828,"y":281.40000915527344,"wires":[["6771c1cd.4bf53"]]},{"id":"3a353081.247a8","type":"api-current-state","z":"d05c5ec3.10809","name":"","server":"670b3376.13759c","halt_if":"home","override_topic":true,"override_payload":true,"override_data":true,"entity_id":"device_tracker.susan","x":487.1000061035156,"y":327.39998626708984,"wires":[["6771c1cd.4bf53"]]},{"id":"b3a64b5c.5b8718","type":"mqtt in","z":"d05c5ec3.10809","name":"Thermostaat setpoint","topic":"events/central_heating/otmonitor/setpoint","qos":"2","broker":"beae2253.f0f06","x":175,"y":399.9999809265137,"wires":[["328e7977.07fe16"]]},{"id":"328e7977.07fe16","type":"change","z":"d05c5ec3.10809","name":"regex","rules":[{"t":"change","p":"payload","pt":"msg","from":"^(1[0-8]|\\d[^\\d])","fromt":"re","to":"laag.00","tot":"str"},{"t":"change","p":"payload","pt":"msg","from":"^(1[9]|2\\d)","fromt":"re","to":"hoog.00","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":375,"y":399.9999809265137,"wires":[["6771c1cd.4bf53"]]},{"id":"6771c1cd.4bf53","type":"traffic","z":"d05c5ec3.10809","name":"","property_allow":"payload","filter_allow":"hoog","ignore_case_allow":true,"negate_allow":false,"send_allow":false,"property_stop":"payload","filter_stop":"laag","ignore_case_stop":true,"negate_stop":false,"send_stop":false,"default_start":false,"differ":false,"x":728.0000076293945,"y":356.99998664855957,"wires":[["6c6cc873.ba4788"]]},{"id":"6c6cc873.ba4788","type":"api-call-service","z":"d05c5ec3.10809","name":"zend push bericht","server":"670b3376.13759c","service_domain":"notify","service":"push","data":"{\"message\":\"de cv staat nog aan\",\"data\":{\"actions\":[{\"action\":\"open\",\"icon\":\"/static/icons/favicon-192x192.png\",\"title\":\"Open Home Assistant\"},{\"action\":\"17g\",\"title\":\"schakel uit\"}]}}","mergecontext":"","x":886.0000076293945,"y":290.99998664855957,"wires":[[]]},{"id":"670b3376.13759c","type":"server","z":"","name":"homeassistant","legacy":false,"hassio":false,"rejectUnauthorizedCerts":true},{"id":"beae2253.f0f06","type":"mqtt-broker","z":"","name":"Mosquitto","broker":"192.168.1.102","port":"1883","clientid":"nodered","usetls":false,"compatmode":false,"keepalive":"60","cleansession":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","closeTopic":"","closeQos":"0","closePayload":"","willTopic":"","willQos":"0","willPayload":""}]
Waarom doe je dit ook niet in nodered?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
alexswart schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 00:41:
@lolgast bedankt dat je mij opweg hebt geholpen

ik heb het nu voor elkaar dat wanneer ik en mijn vrouw afwezig zijn dmv device tracking ik op mijn telefoon een pushmelding krijg om de thermostaat uit te zetten ik weet niet of dit de mooiste oplossing is maar het werkt wel
Zou het niet als volgt simpeler kunnen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HKX06bqJVlvAvO8QWXcz5i95/full.png

De bovenste sequence slaat de temperatuur van de thermostaat steeds op in een variabele (er even vanuit gaande dat het een getal is).

De onderste sequence kijkt naar 'group.all_devices' (= al je device_trackers) met een 'half if' op 'home'. Als niemand thuis is, verandert die waarde naar not_home en gaat hij verder. Indien de thermostaat > 18 graden is (variabele uitlezen), krijg je een notificatie. Indien je meer device_trackers hebt, zou je ook in HA een group kunnen maken genaamd 'telefoons' waar je dan enkel de device_tracker van beide telefoons aan toevoegt, en dan monitor je die in NR bij de 'Niemand thuis' node.

code:
1
[{"id":"176869bb.91de8e","type":"server-state-changed","z":"29559b8b.3091d4","name":"Niemand thuis","server":"1951ecb2.1289bb","entityidfilter":"group.all_devices","entityidfiltertype":"substring","haltifstate":"home","outputinitially":false,"x":220,"y":1370,"wires":[["c333d1d3.8cd79"]]},{"id":"958d5e97.40b758","type":"mqtt in","z":"29559b8b.3091d4","name":"Thermostaat setpoint","topic":"events/central_heating/otmonitor/setpoint","qos":"2","broker":"ea0b500e.2b774","x":240,"y":1330,"wires":[["9f0c0c75.3ff188"]]},{"id":"9f0c0c75.3ff188","type":"change","z":"29559b8b.3091d4","name":"Thermostaat temperatuur opslaan","rules":[{"t":"set","p":"thermostaat","pt":"flow","to":"msg.payload","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":510,"y":1330,"wires":[[]]},{"id":"c333d1d3.8cd79","type":"switch","z":"29559b8b.3091d4","name":"Thermostaat nog >18 graden?","property":"thermostaat","propertyType":"flow","rules":[{"t":"gt","v":"18","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":500,"y":1370,"wires":[["bcc692a5.fd937"]]},{"id":"bcc692a5.fd937","type":"api-call-service","z":"29559b8b.3091d4","name":"zend push bericht","server":"1951ecb2.1289bb","service_domain":"notify","service":"push","data":"{\"message\":\"de cv staat nog aan\",\"data\":{\"actions\":[{\"action\":\"open\",\"icon\":\"/static/icons/favicon-192x192.png\",\"title\":\"Open Home Assistant\"},{\"action\":\"17g\",\"title\":\"schakel uit\"}]}}","mergecontext":"","x":770,"y":1370,"wires":[[]]},{"id":"1951ecb2.1289bb","type":"server","z":"","name":"homeassistant","legacy":false,"hassio":false,"rejectUnauthorizedCerts":true},{"id":"ea0b500e.2b774","type":"mqtt-broker","z":"","name":"Mosquitto","broker":"192.168.1.102","port":"1883","clientid":"nodered","usetls":false,"compatmode":false,"keepalive":"60","cleansession":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","closeTopic":"","closeQos":"0","closePayload":"","willTopic":"","willQos":"0","willPayload":""}]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik persoonlijk hou er niet van om een mqtt waarde op te slaan in een variabele, want met mqtt kun je hem ook al opslaan (retain). Dan zit je die waarde twee keer ergens te verwerken. Vandaar dat ik meestal voor een andere manier kies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Ik snap het. Persoonlijk vind ik het juist wel fijn, dan weet NR de waarde en kan je het overal binnen NR gebruiken. In NR kan je natuurlijk altijd aan HA om de status/waarde van iets vragen. Maar je kan niet aan de MQTT-broker om een waarde vragen, tenzij ik iets over het hoofd zie.

[ Voor 3% gewijzigd door DeadMetal op 15-12-2018 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat kan ook niet, daarom los ik dat op met zo'n traffic light :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skit3000
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:52
Voor de liefhebbers die ook Winddelen bij de Windcentrale hebben:
https://flows.nodered.org...20dd083ccc8136906aaab7116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Momenteel draai ik Node-red op Windows. Dat werkt, maar is duidelijk niet gebruikelijk. Ik wil dan gaan overstappen naar een Raspberry Pi. Bij mijn zoektocht naar een bijpassende infrarood blaster kwam ik deze tegen https://www.kickstarter.c...with-sdk-for-raspberry-pi. Misschien interessant voor meer mensen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
ik zie hier een hoop leuke voorbeelden voorbij komen, is het misschien een idee om een database te maken met diverse voorbeelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
Ik ben bezig geweest om de postNL automation om te zetten naar node-red. Nu alleen nog de postNL sensor van Hass omzetten maar dat is me nog niet gelukt. Het kan vast makkelijker maar het werkt :).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TMcyGzr.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PuoEiHO.png

Function node
code:
1
2
3
4
5
var postnl = msg.data.new_state.entity_id;
var pakketjes = msg.data.new_state.state;
var attributes = msg.data.new_state.attributes;

return[{payload:postnl},{payload:pakketjes},{payload:attributes}]

switch node
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/D1EF3yc.png
Hoe kan ik mijn flows makkelijk delen zonder dat ik het risico loop om keys etc te delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flow kopieren en je keys eruithalen door ze te vervangen voor sterretjes :+

Wat ziet die switchnode er trouwens raar uit 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door lolgast op 17-12-2018 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
lolgast schreef op maandag 17 december 2018 @ 14:33:
Flow kopieren en je keys eruithalen door ze te vervangen voor sterretjes :+

Wat ziet die switchnode er trouwens raar uit 8)7
Alleen dan zul je net zien dat je er bij een grote flow een wachtwoord vergeet uit te filteren.

Die mooie switch node kan niet anders omdat ik geen andere manier weet om vooraf onbekende data (leverancier van pakketten) te filteren. Dus dan maar alle bekende data filteren en het onbekende doorgeven.

[ Voor 7% gewijzigd door KvNwPPr op 17-12-2018 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik weet niet hoe die tekst aangeleverd wordt vanuit de state-node, maar als je die tekst kunt plakken hier is er vast wat mooiers van te maken.

Zelfde met die function node. 3 outputs maken en er dan maar eentje gebruiken. Dat druist tegen mijn principes in :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
lolgast schreef op maandag 17 december 2018 @ 15:21:
Ik weet niet hoe die tekst aangeleverd wordt vanuit de state-node, maar als je die tekst kunt plakken hier is er vast wat mooiers van te maken.

Zelfde met die function node. 3 outputs maken en er dan maar eentje gebruiken. Dat druist tegen mijn principes in :9
Ik heb de ongebruikte data uit de function node gesloopt. Die bovenste 2 kon je gebruiken om er bij te vermelden: Er zijn x pakketjes van postbezorger Y.

code:
1
[{"id":"fab7ae08.18ab9","type":"server-state-changed","z":"3d3f5fac.25e4b","name":"PostNL","server":"cac0837e.bc9b7","entityidfilter":"sensor.postnl","entityidfiltertype":"substring","haltifstate":"","outputinitially":true,"x":129,"y":244,"wires":[["a2999169.d632a"]]},{"id":"ec925256.48edc","type":"comment","z":"3d3f5fac.25e4b","name":"PostNL","info":"","x":129,"y":194.43750190734863,"wires":[]},{"id":"a2999169.d632a","type":"switch","z":"3d3f5fac.25e4b","name":">=1 pakketjes","property":"payload","propertyType":"msg","rules":[{"t":"gte","v":"1","vt":"num"}],"checkall":"false","repair":false,"outputs":1,"x":304.2421989440918,"y":243.4375114440918,"wires":[["1a24f4a9.43fc7b"]]},{"id":"1a24f4a9.43fc7b","type":"function","z":"3d3f5fac.25e4b","name":"Atttributes splitsen","func":"var attributes = msg.data.new_state.attributes;\n\nreturn[{payload:attributes}]","outputs":1,"noerr":0,"x":536.8333911895752,"y":243.66671562194824,"wires":[["4aa1f7e4.eefaf8"]]},{"id":"48048c31.bb49c4","type":"switch","z":"3d3f5fac.25e4b","name":"","property":"payload","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"Information provided by PostNL","vt":"str"},{"t":"eq","v":"packages","vt":"str"},{"t":"eq","v":"postnl","vt":"str"},{"t":"eq","v":"mdi:package-variant-closed","vt":"str"},{"t":"else"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":5,"x":864.1668510437012,"y":243.6666717529297,"wires":[[],[],[],[],["9388a722.c832b8"]]},{"id":"9388a722.c832b8","type":"split","z":"3d3f5fac.25e4b","name":"","splt":"\\n","spltType":"str","arraySplt":1,"arraySpltType":"len","stream":false,"addname":"","x":1054.0001907348633,"y":240.00004291534424,"wires":[["af1394e9.909098"]]},{"id":"af1394e9.909098","type":"function","z":"3d3f5fac.25e4b","name":"Bericht","func":"msg.payload = \n{ text: `Op ${msg.payload} komt er een pakketje van ${msg.parts.parts.key} `, \nparse_mode: \"Markdown\" };\n\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":1210.0000343322754,"y":240.00004768371582,"wires":[["d5ebfbd3.0bc0f8"]]},{"id":"d5ebfbd3.0bc0f8","type":"telegrambot-payload","z":"3d3f5fac.25e4b","name":"Versturen","bot":"76d092d0.28022c","chatId":"667099650","sendMethod":"sendMessage","payload":"","x":1381.0000381469727,"y":240.00004768371582,"wires":[[]]},{"id":"4aa1f7e4.eefaf8","type":"split","z":"3d3f5fac.25e4b","name":"","splt":"\\n","spltType":"str","arraySplt":1,"arraySpltType":"len","stream":false,"addname":"","x":728.1667671203613,"y":244.00009536743164,"wires":[["48048c31.bb49c4"]]},{"id":"cac0837e.bc9b7","type":"server","z":"","name":"Home Assistant","legacy":false,"hassio":false,"rejectUnauthorizedCerts":true},{"id":"76d092d0.28022c","type":"telegrambot-config","z":"","botname":"Kevintelegrambot","usernames":"","chatIds":"667099650","pollInterval":"300"}]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@KvNwPPr Mijn avondplannen zijn gewijzigd, maar ik ga er morgen eens voor zitten. Kijken wat er van te bouwen is :)

* lolgast zet Kabouter Wesley stem op: "De volgende morgen..."

@KvNwPPr Ik heb dit er van gebakken :+
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/b7844e20111bacf16cb960d1709dd1ef.png
YAML:
1
[{"id":"564bc7c2.afdb38","type":"server-state-changed","z":"ba68260d.f9c468","name":"PostNL","server":"2bd633e8.fb6bdc","entityidfilter":"sensor.postnl","entityidfiltertype":"substring","outputinitially":true,"state_type":"str","haltifstate":"0","halt_if_type":"num","halt_if_compare":"lte","x":180,"y":1690,"wires":[["fee6631b.95417"]]},{"id":"fee6631b.95417","type":"change","z":"ba68260d.f9c468","name":"set payload","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"data.new_state.attributes","tot":"msg"},{"t":"delete","p":"data","pt":"msg"},{"t":"delete","p":"payload.attribution","pt":"msg"},{"t":"delete","p":"payload.unit_of_measurement","pt":"msg"},{"t":"delete","p":"payload.friendly_name","pt":"msg"},{"t":"delete","p":"payload.icon","pt":"msg"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":380,"y":1690,"wires":[["f1dd5e7b.80965"]]},{"id":"f1dd5e7b.80965","type":"split","z":"ba68260d.f9c468","name":"","splt":"\\n","spltType":"str","arraySplt":1,"arraySpltType":"len","stream":false,"addname":"","x":570,"y":1690,"wires":[["b3010b78.c16268"]]},{"id":"b3010b78.c16268","type":"function","z":"ba68260d.f9c468","name":"Bericht","func":"msg.payload = \n{ text: `Op ${msg.payload} komt er een pakketje van ${msg.parts.key} `, \nparse_mode: \"Markdown\" };\n\nreturn [msg];","outputs":1,"noerr":0,"x":750,"y":1690,"wires":[["d8db0d34.3617d"]]},{"id":"d8db0d34.3617d","type":"telegrambot-payload","z":"ba68260d.f9c468","name":"Versturen","bot":"","chatId":"667099650","sendMethod":"sendMessage","payload":"","x":940,"y":1690,"wires":[[]]},{"id":"ffc67f28.38d2f","type":"comment","z":"ba68260d.f9c468","name":"PostNL","info":"","x":180,"y":1640.4375019073486,"wires":[]},{"id":"2bd633e8.fb6bdc","type":"server","z":"","name":"Home Assistant","legacy":false,"hassio":false,"rejectUnauthorizedCerts":true}]
Ik heb maar 1 pakketje onderweg, dus ik heb niet kunnen testen wat er gebeurd bij 2 regels

[ Voor 106% gewijzigd door lolgast op 18-12-2018 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
Netjes :).

Je zou de functie nog kunnen vervangen door de template node:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/GED6fV9l.png

Is hij nog niets simpeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-05 23:21
Beste Tweakers hier,

ik ben nu een tijd bezig met Node-Red en het gaat mij redelijk af.
nu heb ik een foutje gemaakt in mijn flow zal even vertellen wat de bedoeling is.

ik zou graag willen als mijn voordeur open ga wanneer de zon onder is dat mijn gang verlichting aan ga, na dat de voordeur weer gesloten is dat uit ga na 1 minute.

ik dacht namelijk dat ik hem voor elkaar had maar niks is minder war nu is het zo dat ook al ga mijn niet open maar de zon ga wel onder dat mijn gang verlichting aan ga.

is het mogenlijk om een And node te maken dat als deur voordeur open is and de zon onder is dat hij dan pas verder gaat.

https://gyazo.com/143fceb5ea971fb0cc8dad4ccbe36177

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Enzoz89 Die Big Timer node is hier niet voor bedoeld. Die stuurt inderdaad een signaal als de zon onder is.

Je kunt denk ik beter de Time-Range node gebruiken
https://www.npmjs.com/pac...contrib-time-range-switch

[ Voor 29% gewijzigd door lolgast op 19-12-2018 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Wat is het nut van een PostNL flow, de eigen app geeft je toch al een pushmelding als je een pakket krijgt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb ook geen idee, ga hem ook niet gebruiken. Maar vond het wel een leuke uitdaging

Hier gebruiken we ook gewoon de app. Die werkt in mijn ogen erg betrouwbaar :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
ThinkPadd schreef op woensdag 19 december 2018 @ 08:27:
Wat is het nut van een PostNL flow, de eigen app geeft je toch al een pushmelding als je een pakket krijgt :?
Dat je geen aparte app meer nodig hebt? Ik heb sinds ik HA+NR gebruik bijv. de app om m'n zonnepanelenverbruik in te zien kunnen verwijderen, evenals een om m'n tv, receiver en wekkerradio te kunnen bedienen/in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vanuit de PostNL app kun je het pakketje ook naar een pickup point laten brengen ipv thuis. En dat gebruiken we hier echt aan de lopende band. Bij veel webwinkels kun je die optie niet kiezen, dus dan doen we dat vanuit de app :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:42

HeroS

SmartHome Nerd

Ik ben bezig om een flow te maken met welke bij beweging van een PIR sensor en een bepaalde lux waarde een lamp moet aanzetten.

Ik kom er niet helemaal uit wat nou de gemakkelijkste weg hiervoor. Heb wel wat gevonden om de waarde van de lux om de x tijd weg te schrijven maar het lijkt mij dat er een gemakkelijker oplossing is.

Heeft iemand toevallig een mooi voorbeeld?

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@HeroS Mijn flow is veel uitgebreider, maar uitgekleed naar het minimum om hem te laten werken voor mij:
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/e6394cc4cf120a1bdfaf66764c7b7c8e.png
De licht sensor zet het traffic light aan als het donker genoeg is en weer uit als het licht is. Mocht het stoplicht aan staan en er is beweging, komt het bericht door het stoplicht bij de MQTT sensor en gaat het licht aan.

De 'true?' bij de bewegingssensor is gedaan omdat deze sensor (Hue) ook een bericht verstuurt als de waarde terug naar 'false' gaat.

Puur naar de beweging-/lichtsensor gekeken is dit mijn hele stuk.
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/medium/ac8d0c07df43d5b7a27cdeb673041a77.png
Hangt nog een heel stuk onder met schakelaars en de Hue Tap die hier op inhaken maar die heb ik er even tussenuit gehaald

[ Voor 26% gewijzigd door lolgast op 19-12-2018 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:42

HeroS

SmartHome Nerd

lolgast schreef op woensdag 19 december 2018 @ 12:04:
@HeroS Mijn flow is veel uitgebreider, maar uitgekleed naar het minimum om hem te laten werken voor mij:
[Afbeelding]
De licht sensor zet het traffic light aan als het donker genoeg is en weer uit als het licht is. Mocht het stoplicht aan staan en er is beweging, komt het bericht door het stoplicht bij de MQTT sensor en gaat het licht aan.

De 'true?' bij de bewegingssensor is gedaan omdat deze sensor (Hue) ook een bericht verstuurt als de waarde terug naar 'false' gaat.
Whau, dat is een lekker regeltje :)

Bedankt voor je input.

Ik heb alleen die sensor node niet met dat zonnetje. Ik krijg het wel voor elkaar met events dan gaat me stoplicht ook naar stop/allow. Maar hij komt niet voorbij mijn switch die ik erna heb. Deze heb ik op true staan maar toch gaat me lamp niet aan.

Wat moet ik bij de stoplight en de schakelaar zetten?

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
lolgast schreef op woensdag 19 december 2018 @ 12:04:

Puur naar de beweging-/lichtsensor gekeken is dit mijn hele stuk.
[Afbeelding]
Hangt nog een heel stuk onder met schakelaars en de Hue Tap die hier op inhaken maar die heb ik er even tussenuit gehaald
Ah, geinig, dat stoplicht. Die kende ik nog niet :).

Ik heb t zo generiek mogelijk opgelost. Dit is mn flow voor presence detection voor 4 situaties waarin ik lichten wil schakelen op basis van beweging (voordeur, hal, overloop en bijkeuken):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lANVOyal.png

Links zie je 4 subflows met steeds 2 outputs, bovenste is trigger om licht aan te schakelen, onderste om uit te schakelen. Voorbeeld van zo'n subflow:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kpOezk7l.png

Hierin zet ik de volgende variabelen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7hbZQ8Yl.png

Met de eerste variabele geef ik op of het licht afhankelijk moet zijn van een lux sensor.
2e is de timeout.
3e geef ik op wat de group is waarin de presence sensoren hangen. is trouwens overbodig zie ik nu, want doe er later in de flow niks meer mee.
4e geef ik op wat de entity_id is van het licht wat geschakeld moet worden.

Je kunt het op allerlei verscihllende manieren oplossen.. leuk om ze zo eens te delen!

[ Voor 3% gewijzigd door Kaspers op 19-12-2018 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
lolgast schreef op maandag 17 december 2018 @ 18:14:
@KvNwPPr Mijn avondplannen zijn gewijzigd, maar ik ga er morgen eens voor zitten. Kijken wat er van te bouwen is :)

* lolgast zet Kabouter Wesley stem op: "De volgende morgen..."

@KvNwPPr Ik heb dit er van gebakken :+
[Afbeelding]
YAML:
1
[{"id":"564bc7c2.afdb38","type":"server-state-changed","z":"ba68260d.f9c468","name":"PostNL","server":"2bd633e8.fb6bdc","entityidfilter":"sensor.postnl","entityidfiltertype":"substring","outputinitially":true,"state_type":"str","haltifstate":"0","halt_if_type":"num","halt_if_compare":"lte","x":180,"y":1690,"wires":[["fee6631b.95417"]]},{"id":"fee6631b.95417","type":"change","z":"ba68260d.f9c468","name":"set payload","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"data.new_state.attributes","tot":"msg"},{"t":"delete","p":"data","pt":"msg"},{"t":"delete","p":"payload.attribution","pt":"msg"},{"t":"delete","p":"payload.unit_of_measurement","pt":"msg"},{"t":"delete","p":"payload.friendly_name","pt":"msg"},{"t":"delete","p":"payload.icon","pt":"msg"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":380,"y":1690,"wires":[["f1dd5e7b.80965"]]},{"id":"f1dd5e7b.80965","type":"split","z":"ba68260d.f9c468","name":"","splt":"\\n","spltType":"str","arraySplt":1,"arraySpltType":"len","stream":false,"addname":"","x":570,"y":1690,"wires":[["b3010b78.c16268"]]},{"id":"b3010b78.c16268","type":"function","z":"ba68260d.f9c468","name":"Bericht","func":"msg.payload = \n{ text: `Op ${msg.payload} komt er een pakketje van ${msg.parts.key} `, \nparse_mode: \"Markdown\" };\n\nreturn \[msg];","outputs":1,"noerr":0,"x":750,"y":1690,"wires":[["d8db0d34.3617d"]]},{"id":"d8db0d34.3617d","type":"telegrambot-payload","z":"ba68260d.f9c468","name":"Versturen","bot":"","chatId":"667099650","sendMethod":"sendMessage","payload":"","x":940,"y":1690,"wires":[[]]},{"id":"ffc67f28.38d2f","type":"comment","z":"ba68260d.f9c468","name":"PostNL","info":"","x":180,"y":1640.4375019073486,"wires":[]},{"id":"2bd633e8.fb6bdc","type":"server","z":"","name":"Home Assistant","legacy":false,"hassio":false,"rejectUnauthorizedCerts":true}]
Ik heb maar 1 pakketje onderweg, dus ik heb niet kunnen testen wat er gebeurd bij 2 regels
Chill, dat scheelt weer 3 nodes!

Om de berichtgeving netter te maken denk ik dat er een extra switch node achter de split node moet komen. Nu staat er dit (zie hieronder) als het pakket bezorgd is.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6lqvB6p.png

Dit zou moeten werken, al is het vast niet de mooiste oplossing ;) :
code:
1
[{"id":"9b1441e6.3bae1","type":"server-state-changed","z":"1b0128b7.d1a2f7","name":"PostNL","server":"22e2907d.b234","entityidfilter":"sensor.postnl","entityidfiltertype":"substring","haltifstate":"0","outputinitially":true,"x":55,"y":2377.000072479248,"wires":[["a4547e3b.a1927"]]},{"id":"a4547e3b.a1927","type":"change","z":"1b0128b7.d1a2f7","name":"set payload","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"data.new_state.attributes","tot":"msg"},{"t":"delete","p":"data","pt":"msg"},{"t":"delete","p":"payload.attribution","pt":"msg"},{"t":"delete","p":"payload.unit_of_measurement","pt":"msg"},{"t":"delete","p":"payload.friendly_name","pt":"msg"},{"t":"delete","p":"payload.icon","pt":"msg"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":255,"y":2377.000072479248,"wires":[["2c8ee828.7101f8"]]},{"id":"2c8ee828.7101f8","type":"split","z":"1b0128b7.d1a2f7","name":"","splt":"\\n","spltType":"str","arraySplt":1,"arraySpltType":"len","stream":false,"addname":"","x":445,"y":2377.000072479248,"wires":[["3cffec52.0fd3b4"]]},{"id":"e2536ad5.311de8","type":"function","z":"1b0128b7.d1a2f7","name":"Bericht","func":"msg.payload = \n{ text: `Op ${msg.payload} komt er een pakketje van ${msg.parts.key} `, \nparse_mode: \"Markdown\" };\n\nreturn [msg];","outputs":1,"noerr":0,"x":802.0000228881836,"y":2403.0000705718994,"wires":[["4320911c.b7c8e"]]},{"id":"4320911c.b7c8e","type":"telegrambot-payload","z":"1b0128b7.d1a2f7","name":"Versturen","bot":"76d092d0.28022c","chatId":"667099650","sendMethod":"sendMessage","payload":"","x":1007.0000305175781,"y":2404.0000705718994,"wires":[[]]},{"id":"f5fe2ca9.25116","type":"comment","z":"1b0128b7.d1a2f7","name":"PostNL","info":"","x":55,"y":2327.4375743865967,"wires":[]},{"id":"3cffec52.0fd3b4","type":"switch","z":"1b0128b7.d1a2f7","name":"Bezorgd?","property":"payload","propertyType":"msg","rules":[{"t":"cont","v":"bezorgd","vt":"str"},{"t":"else"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":2,"x":625.1666851043701,"y":2377.0000705718994,"wires":[["f1de8a04.53ac48"],["e2536ad5.311de8"]]},{"id":"f1de8a04.53ac48","type":"function","z":"1b0128b7.d1a2f7","name":"Bericht bezorgd","func":"msg.payload = \n{ text: `Het pakket van ${msg.parts.key} is ${msg.payload}`, \nparse_mode: \"Markdown\" };\n\nreturn [msg];","outputs":1,"noerr":0,"x":826.0000228881836,"y":2346.000068664551,"wires":[["617d0d36.6ef1a4"]]},{"id":"617d0d36.6ef1a4","type":"telegrambot-payload","z":"1b0128b7.d1a2f7","name":"Versturen","bot":"76d092d0.28022c","chatId":"667099650","sendMethod":"sendMessage","payload":"","x":1006.0000305175781,"y":2346.000068664551,"wires":[[]]},{"id":"22e2907d.b234","type":"server","z":"","name":"Home Assistant","legacy":false,"hassio":false,"rejectUnauthorizedCerts":true},{"id":"76d092d0.28022c","type":"telegrambot-config","z":"","botname":"Kevintelegrambot","usernames":"","chatIds":"667099650","pollInterval":"300"}]
ThinkPadd schreef op woensdag 19 december 2018 @ 08:27:
Ik wist niet eens dat er een PostNL app was. Waarom overal een aparte app voor als je het in 1 systeem kan bakken?

[ Voor 33% gewijzigd door KvNwPPr op 19-12-2018 18:45 . Reden: code toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@HeroS Hierbij de code van die korte flow. Misschien heb je er wat aan om te kunnen zien hoe ik de Traffic Light heb geconfigureerd
YAML:
1
[{"id":"8512a0b2.596d1","type":"mqtt out","z":"5cc4f94b.d313b8","name":"Erker","topic":"cmnd/sonoffErker/power","qos":"0","retain":"false","broker":"","x":1120,"y":580,"wires":[]},{"id":"b350b0f0.c0044","type":"change","z":"5cc4f94b.d313b8","name":"payload true","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"true","tot":"bool"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":920,"y":580,"wires":[["8512a0b2.596d1"]]},{"id":"6ead414a.ae86","type":"traffic","z":"5cc4f94b.d313b8","name":"","property_allow":"payload.dark","filter_allow":"true","ignore_case_allow":false,"negate_allow":false,"send_allow":false,"property_stop":"payload.dark","filter_stop":"false","ignore_case_stop":false,"negate_stop":false,"send_stop":false,"default_start":false,"differ":false,"x":650,"y":580,"wires":[["b350b0f0.c0044"]]},{"id":"a5c43e6e.7a2e3","type":"hue-brightness","z":"5cc4f94b.d313b8","name":"Hue ambient light sensor 1","bridge":"","sensorid":"24","x":230,"y":580,"wires":[["6ead414a.ae86"]]},{"id":"71539a8e.b1cff4","type":"switch","z":"5cc4f94b.d313b8","name":"true?","property":"payload.motion","propertyType":"msg","rules":[{"t":"true"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":400,"y":640,"wires":[["6ead414a.ae86"]]},{"id":"6e67827d.a3d3dc","type":"hue-motion","z":"5cc4h94b.d313b8","name":"Keuken sensor","bridge":"","sensorid":"23","x":200,"y":640,"wires":[["71539a8e.b1cff4"]]}]
De node met het zonnetje komt van de Huemagic palette
https://www.npmjs.com/package/node-red-contrib-huemagic

@KvNwPPr Hmm die melding van het tweede pakketje klopt niet helemaal nee. Ik verwacht de komende tijd niet heel veel eigenlijk. Zal eens vragen aan mijn vrouw of die veel onderweg heeft, misschien dat ik het dan nog even kan troubleshooten binnenkort :)
Vwb een reden om de PostNL app te gebruiken:
lolgast schreef op woensdag 19 december 2018 @ 09:53:
Vanuit de PostNL app kun je het pakketje ook naar een pickup point laten brengen ipv thuis. En dat gebruiken we hier echt aan de lopende band. Bij veel webwinkels kun je die optie niet kiezen, dus dan doen we dat vanuit de app :)
Pagina: 1 ... 4 ... 32 Laatste