srna513006 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 12:41:
Ja, het blijft lastig maar ja, je wilt toch globaal weten wat de investering / vervanging eventueel oplevert.
Al weet je maar wat de U-waarde was (is) van het in 1994 geplaatste dubbelglas.
Voor zo ver ik het nu begrijp zal vervanging van 7 ruiten door HR++ rond € 1.500,= gaan kosten.
Dit is toch ook niet een bedrag welk wij op onze leeftijd van 75 snel zullen terugverdienen.
probeer eens de volgende trukjes:
1. houd een aansteker een paar cm voor het glas.
zie je 2 reflecties van het vlammetje, dan heb je dubbel glas. (beetje schuin op het glas kijken.)
is 1 van die 2 vlammetjes anders gekleurd, dan zit er op 1 van die glas platen een dun laagje metaal.
(meestal groenig in plaats van blauwige vlam.)
dat dunne laagje metaal verbeterd de u-waarde flink en heb je dus iets beters als gewoon dubbelglas (u-waarde < 3 in ieder geval).
2. hoe dik is het glas? (als je ergens een plaatje makkelijk los kunt maken, dan meten.)
normaal dubbel glas is vaak 5-12-4 dit is in mm en betekend: 5mm glas plaat aan de buiten kant.
dan 12mm lucht spouw en 4mm glas aan de binnen kant.
het totaal is dan 20mm dikke plaat.
(vaak doet met de binnen glas plaat en de buiten glas plaat in verschillende dikte dit om een moiré effect te voorkomen.)
de dikker de totale plaat is de meer spouw je hebt, en de beter de isolatie.
3. volgende truk is de vulling van de spouw.
is die gevuld met lucht of met een gas (zoals argon), helaas geen idee hoe je dat kunt zien.
beste is het type nummer van het glas vinden en hopen dat je het gevonden krijgt op het internet. (dit staat vaak wel in de alu rand van het glas.)
4. in heel modern glas, daar hebben ze de alu rand nu ook vervangen voor kunststof rand.
dit verbeterd het nog een stapje.
makkelijker kan ik het niet voor je maken.
ik verwacht dat je minimaal dubbel glas zult hebben, maar sta er niet vreemd van te kijken met glas uit 1994 toch al een dun laagje metaal heeft, en dan zakt de u-waarde al aardig, en terug verdienen word dan wel lastig als je als 75 bent.
laat maar weten wat je allemaal hebt kunnen vinden, dan kijken we verder.
(praten in HR met wat +jes, dat is mij te veel marketing, u-waarde dat is tenminste een duidelijke waarde.

)
maar @
Microkid zegt het al heel verstandig.
terugverdienen is 1 ding, komfoor is dat niet belangrijker?
niet meer dat koude gevoel als je bij het raam staat, onbetaalbaar.
(zelf baal ik aardig van mijn dubbelglas u-waarde van 3.
mijn ouders hebben al een u-waarde van 1,1 en daar is het rond de vensterbank dan ook echt een heel stuk prettiger als bij mij.
volgend jaar, dan ben ik door de problemen en heb ik de centen hoop ik om dat probleem ook eens te gaan aanpakken.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)