Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Theo schreef op zondag 23 december 2018 @ 10:33:
Hoe stook je je woning? Door 'm altijd op (bijv) 15 graden te houden, en enkel te verwarmen naar 20 graden die paar uren per dag dat je thuis bent dan voelt het huis ook gewoon koud aan; immers zijn muren, vloer en meubels dan 15 graden, en is enkel de lucht 20 graden. Deze 20 graden voelt veel anders dan dat de thermostaat altijd op 20 graden staat, en de muren, vloer en meubels dus ook 20 graden zijn. Het kost je wel wat meer aan gas, maar het comfort neemt er wel door toe.
Momenteel stoken we tussen 18-20 graden. De nachtverlaging is dus 2C. We hebben een vrij grote woonkamer en je merkt ook wel verschil in comfort gevoel op verschillende zitplekken in de tv hoek of keukentafel. Dat heeft te maken met koude trek is mijn idee.

We hebben geen vloerverwarming. Ik zou wel eens een week lang 20C continu kunnen hanteren maar ben wel bang dat het verbruik dan fors zal toenemen. De nachtverlaging is bewust niet veel groter dan 2C. Met het huidige weer slaat de thermostaat snachts vrijwel niet aan.

Hoe zie ik overigens of dubbelglas lek is? Er zit geen zichtbaar vocht tussen het glas. Daarom vermoed ik dat het glas nog in orde is.

Ik ben wat huiverig voor de investering omdat ik na het vervangen van enkel glas boven naar HR++ en spouwmuurisolatie in het hele huis wel een besparing van rond de 20% zie maar het comfort niet toegenomen is. Plat gezegd is de winst in verbruik voor mij niet zo relevant, het comfort moet omhoog. Sommigen zeggen dat dit onmogelijk is in een woonkamer van 250m3 in een vrijstaande woning maar dat geloof ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

XeNeRgY schreef op maandag 31 december 2018 @ 08:26:
[...]

Momenteel stoken we tussen 18-20 graden. De nachtverlaging is dus 2C. We hebben een vrij grote woonkamer en je merkt ook wel verschil in comfort gevoel op verschillende zitplekken in de tv hoek of keukentafel. Dat heeft te maken met koude trek is mijn idee.

We hebben geen vloerverwarming. Ik zou wel eens een week lang 20C continu kunnen hanteren maar ben wel bang dat het verbruik dan fors zal toenemen. De nachtverlaging is bewust niet veel groter dan 2C. Met het huidige weer slaat de thermostaat snachts vrijwel niet aan.

Hoe zie ik overigens of dubbelglas lek is? Er zit geen zichtbaar vocht tussen het glas. Daarom vermoed ik dat het glas nog in orde is.

Ik ben wat huiverig voor de investering omdat ik na het vervangen van enkel glas boven naar HR++ en spouwmuurisolatie in het hele huis wel een besparing van rond de 20% zie maar het comfort niet toegenomen is. Plat gezegd is de winst in verbruik voor mij niet zo relevant, het comfort moet omhoog. Sommigen zeggen dat dit onmogelijk is in een woonkamer van 250m3 in een vrijstaande woning maar dat geloof ik niet.
Ook ik heb oud dubbel glas (uit de jaren '70) vervangen door HR++ en dat merk je echt qua comfort. Als je zelf zegt dat de winst in verbruik niet zo relevant is dan denk ik dat die 2k ook niet je allerlaatste geld is. In dat geval gewoon doen, je krijgt er geen spijt van.

Daarnaast moet je verder kijken waar er nog kou vandaan komt. Ik heb op een aantal plekken kieren langs de muur (in de vloer) waar nog koude lucht vandaan komt, die ben ik nu allemaal aan het aanpakken.

Hoe warm zijn je radiatoren? Als die op de maximale temperatuur van je ketel staat (90 graden) dan is er ook wel een verschil tussen de verschillende plekken. Voor je verbruik is het handig om deze temperatuur terug te schroeven maar het kan ook een betere verdeling van de warmte opleveren in je kamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:20

Theo

moederbord

@XeNeRgY
Ik ben het met je eens dat en grote huiskamer best comfortabel kan zijn, en dat je deze ook best comfortabel kunt stokken. Immers zijn grote villa's (waar geld geen rol speelt) ook erg groot, en veelal ook comfortabel te stoken.

Ik heb dan maar een huiskamer met open keuken van 'maar' 125 m3 maar deze is zeker wel comfortabel ondanks dat er maar 6 cm spouwisolatie is en het dubbelglas ook bijna 20 jaar oud is.. Wat is doe is 24/7 de thermostaat op 20.5 houden. Je stookt inderdaad veel meer dan met nachtverlaging, maar het comfort neemt er wel door toe omdat alles in huis 20.5 graden is (muren, vloer, meubels), en je niet enkel de lucht naar deze temperatuur verwarmd terwijl de massa van het huis kouder is. Je kan het eens een week proberen, je gasverbruik zal dan zo'n 10-20% toenemen voor een weekje. Die paar euro dat je dan extra kwijt bent aan gas zou het experiment waard kunnen zijn.

Verder heb ik veel gedaan om tocht tegen te gaan, dus kozijnen voorzien van tochtstips, buitendeuren goed afgesteld zodat ze echt afsluiten en de brievenbusgleuf uit de deur gehaald.
Ik heb geen ventilatieroosters in de kozijnen zitten maar heb een balansventilatie aangelegd zodat kou en geluid lekker buiten blijven.

Hoe je kan zien of dubbel glas lek is weet ik niet, volgens mij moet je het wel erg extreem maken om condens te krijgen op lek glas (verwarming en ventilatie uit?) Immers krijg je in een woning ook niet snel condens op enkelglas.

Als je echt wil weten waar koude vandaan komt in huis dan kun je dit ook met een IR camera opsporen. Je kan een goedkope camera voor en paar honderd euro kopen, of je huurt een goede camera voor iets van 5 tientjes. Dan kun je echt zien waar/of je ergens koudebruggen hebt zitten, en of er ergens koude de woning binnenkomt.
Je kan ook voor een tiejtje een IR thermometer halen, maar mijn ervaring is dat een camera vele malen beter en effectiever is.

[ Voor 13% gewijzigd door Theo op 31-12-2018 08:51 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:05

ericplan

5180 Wp PV

[...]

Oud dubbelglas hoeft niet lek te zijn, het isoleert gewoon niet geweldig. Ook bij ons hadden we last van koudetrek langs het glas. Sinds het nieuwe HR++glas is dat over.

Ik zou wel goed nadenken over
-openslaande ramen
-ventilatieroosters
In openslaande ramen past lang niet altijd HR++glas vanwege de dikte. Als een raam bijna nooit opengaat is het slimmer dat raam te vervangen door geheel glas, dan hoef je geen compromis te sluiten.
Ventilatieroosters die echt goed afsluiten ken ik niet, misschien zijn ze er wel. Heb je ze echt nodig? Ook hier zou ik liever geheel glas hebben.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Theo schreef op maandag 31 december 2018 @ 08:49:
@XeNeRgY
Hoe je kan zien of dubbel glas lek is weet ik niet, volgens mij moet je het wel erg extreem maken om condens te krijgen op lek glas (verwarming en ventilatie uit?) Immers krijg je in een woning ook niet snel condens op enkelglas.
Condens krijg je best snel hoor als de omstandigheden goed zijn. Als de ventilatie minimaal staat en er wordt hier gedoucht staat er ook een randje condens op HR++ glas met u1.0 in de onverwarmde slaapkamer als het buiten koud is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• uibeltje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-05 11:25

uibeltje

Idiotheque

[...]

In mijn vorige woning had ik heel veel lek dubbelglas (slechte batch). Per raam was dit prima te testen door een koelblok voor in koelboxen tegen de binnenzijde van het glas te leggen voor een minuut of 10. Als er dan condens tegen het binnenste glas ontstaat is er een lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

uibeltje schreef op maandag 31 december 2018 @ 09:54:
[...]

In mijn vorige woning had ik heel veel lek dubbelglas (slechte batch). Per raam was dit prima te testen door een koelblok voor in koelboxen tegen de binnenzijde van het glas te leggen voor een minuut of 10. Als er dan condens tegen het binnenste glas ontstaat is er een lek.
Op elk glas wat je koud genoeg maakt (bij een bepaalde luchtvochtigheid) ontstaat condens. Daarom staat er ook condens op HR++ glas aan de buitenkant op koude dagen, en krijg je alsnog condens aan de binnenkant bij slechte ventilatie.

Lijkt me dus niet dat het een goede testmethode is om te testen of je glas lek is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uibeltje
  • Laatst online: 10-05 11:25

uibeltje

Idiotheque

Ik bedoel ook dat je dan condens krijgt tussen de 2 lagen glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

@uibeltje ah sorry, dat had ik niet goed begrepen, dacht dat je met 'binnenste glas' het glas aan de binnenzijde van de woning bedoelde.

[ Voor 59% gewijzigd door EddoH op 31-12-2018 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:26

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Hier is al een topic over: Dubbelglas vervangen door HR++/+++

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb met een IR thermometer de temperaturen van het dubbelglas en de muren eens vergeleken. De muren zijn ongeveer 2.5C warmer dan de ramen.

Op de bovenverdieping hebben we al HR++ glas, daar is het glas ongeveer 1.2C warmer dan de muren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topics samengevoegd :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Ondertussen kan ik melden dat het plaatsen van HR++ met U-waarde 1.0 zeker effect heeft gehad. Eerste kwartaal van 2019 was mijn laagste gasverbruik in 10 jaar. Graaddagen ging van ongeveer 0,22 naar 0,18, dus zo'n 20% lager. (en dan werk ik ook nu nog eens 1 dag per week thuis, wat ik voorheen niet deed). Daarnaast voelt het comfortabeler in de woonkamer/keuken en geen koudeval meer langs de grote ramen van de schuifpui. Al met al een zinvolle investering geweest dus.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Microkid schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 10:44:
Ondertussen kan ik melden dat het plaatsen van HR++ met U-waarde 1.0 zeker effect heeft gehad. Eerste kwartaal van 2019 was mijn laagste gasverbruik in 10 jaar. Graaddagen ging van ongeveer 0,22 naar 0,18, dus zo'n 20% lager. (en dan werk ik ook nu nog eens 1 dag per week thuis, wat ik voorheen niet deed). Daarnaast voelt het comfortabeler in de woonkamer/keuken en geen koudeval meer langs de grote ramen van de schuifpui. Al met al een zinvolle investering geweest dus.
(y)
Hoeveel m2 glas heb je ongeveer vervangen?
Hoe warm of koud voelt het glas aan als het buiten onder nul is?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

7,21 m2. Wat de temperatuur is weet ik niet, is ook even lastig te meten nu het ver boven nul is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-05 07:58

vanDaal

-ismeereentje

Kickje :)

Ik wil in mijn huis mijn dubbelglas gaan vervangen. Een groot deel is nog van de periode 1990-1995. Ik heb ook nog 4 enkel glas ramen op de 2e verdieping. Mijn overweging is om het enkel glas te vervangen en het dubbel glas van het leefgedeelte op de begane grond. Voor triple glas moeten de kozijnen gefreesd gaan worden en dat gaat ten koste van de terugverdientijd. De ramen op de 1e en 2e verdieping die nog dubbel glas zijn, doe ik nu nog even niet.
In totaal zijn het 13 ramen en bijna 19m2. Daarmee kom ik boven de norm van de SEEH subsidie uit (15m2).

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50040112147_7b6627e376_c.jpg

Ik heb een aantal leveranciers aangeschreven en zij hebben een prijsopgave gedaan (incl plaatsing).
- Saint Gobain Climaplus XN 1.1 voor 3496 euro (186 per m2)
- Saint Gobain Climaplus Eclaz One 1.0 voor 3924 euro (208 per m2)

Ik wil nog een offerte bij AGC (enige leverancier) opvragen voor Thermobel Advanced 0.8.

Wat vinden jullie? Ik lees hier prijzen voor veel minder per m2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Laatst online: 08-05 20:04
Inclusief plaatsing is natuurlijk wel een stuk duurder.
Kale glasprijs is niet zo hoog maar inclusief plaatsing komt er arbeid bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-05 08:50
vanDaal schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:55:
Kickje :)

Ik wil in mijn huis mijn dubbelglas gaan vervangen. Een groot deel is nog van de periode 1990-1995. Ik heb ook nog 4 enkel glas ramen op de 2e verdieping. Mijn overweging is om het enkel glas te vervangen en het dubbel glas van het leefgedeelte op de begane grond. Voor triple glas moeten de kozijnen gefreesd gaan worden en dat gaat ten koste van de terugverdientijd. De ramen op de 1e en 2e verdieping die nog dubbel glas zijn, doe ik nu nog even niet.
In totaal zijn het 13 ramen en bijna 19m2. Daarmee kom ik boven de norm van de SEEH subsidie uit (15m2).

[Afbeelding]

Ik heb een aantal leveranciers aangeschreven en zij hebben een prijsopgave gedaan (incl plaatsing).
- Saint Gobain Climaplus XN 1.1 voor 3496 euro (186 per m2)
- Saint Gobain Climaplus Eclaz One 1.0 voor 3924 euro (208 per m2)

Ik wil nog een offerte bij AGC (enige leverancier) opvragen voor Thermobel Advanced 0.8.

Wat vinden jullie? Ik lees hier prijzen voor veel minder per m2.
Climaplus is ok, je kan nog deze toevoeging vragen:

CLIMAPLUS XN is te combineren met één of meerdere nuttige opties:

ECOTEC matzwarte warm-edge afstandhouder voor een maximale thermische isolatie van het raam (Uw = glas en kozijn).
- verbetert de isolatiewaarde van het totale raam met gemiddeld 0.1 tot 0.3 W/m2.K;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:29

martijn v o

Certified by Enphase.

Als je subsidie wil hebben moet je nog wat anders doen.
Wat ik gedaan heb:

- de helft van de ramen 10m2 vervangen van dubbel glas 1989 naar dubbelglas HR++2020, uwaarde van 2,7 naar 1,1. Koste geloof ik 200 euro per M2 alles inclusief.
- vloerisolatie Tonzon aangebracht.

Met die twee dingen kreeg ik subsidie.

Volgend jaar de andere 10m2 vervangen en spouwmuurisolatie.

rijtjeshuis is minimum 10m2 hoekhuis iets meer geloof ik.
De ramane dubbel glas van 1990 is niet echt geweldig hoor, wel beter als enkel glas.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:26

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

@vanDaal Heb je hier al gekeken?: Het grote HR +++ glas en kozijn topic

Zelf heb ik hier triple U=0,6 ( 28 ramen) voor het huis, geen seconde spijt van gehad. Comfort mag wat kosten, en je kunt het maar een keer goed doen. De meerprijs ben je na een jaar vergeten... :)

[ Voor 57% gewijzigd door Gasschuif op 24-06-2020 22:18 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:01

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik kijk toch even hier, het scheelt best veel als je de kozijnen niet vervangt.
Daarbij haal ik de 10m2 niet (ivm subsidie) zonder failliet te gaan :P
Hier totaal rond 16m2 aanwezig, een deel (4m2) is minder oud maar wel standaard dubbelglas.
Dat zou dan rond €2400 gaan kosten minus de subsidie als ik nog iets anders doe zoals spouwen vullen.

Ik heb diverse offertes voor kunststof kozijnen liggen van €3K voor de kozijnen boven, die prijs is voor de achterkant of de voorkant gelijk en beiden is €6K ;w
In het verleden heb ik suskasten geplaatst die de roosters vervangen en dat scheelt aardig wat geluid.
Op 1 plek ging het oude glas terug en daar heb ik spijt van, ook daar lekt geluid door.
Een ander probleempje is dat er kabels door de kozijnen lopen (geboord) mocht ik die kozijnen vervangen.
Lastige keus, als ik het glas goedkoop doe blijft er schilderwerk nodig maar er zitten rolluiken op de dag waardoor de verf uit de zon kan blijven.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

martijn v o schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 19:45:
Als je subsidie wil hebben moet je nog wat anders doen.
Wat ik gedaan heb:

- de helft van de ramen 10m2 vervangen van dubbel glas 1989 naar dubbelglas HR++2020, uwaarde van 2,7 naar 1,1. Koste geloof ik 200 euro per M2 alles inclusief.
- vloerisolatie Tonzon aangebracht.

Met die twee dingen kreeg ik subsidie.

Volgend jaar de andere 10m2 vervangen en spouwmuurisolatie.

rijtjeshuis is minimum 10m2 hoekhuis iets meer geloof ik.
De ramane dubbel glas van 1990 is niet echt geweldig hoor, wel beter als enkel glas.
Ja, ik ga ook vloerisolatie (Isobooster) aanbrengen.

Overigens kun je de subsidie maar één keer aanvragen, dus ik weet niet of dat je plan was voor de maatregelen van volgend jaar?
Gasschuif schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 21:40:
@vanDaal Heb je hier al gekeken?: Het grote HR +++ glas en kozijn topic

Zelf heb ik hier triple U=0,6 ( 28 ramen) voor het huis, geen seconde spijt van gehad. Comfort mag wat kosten, en je kunt het maar een keer goed doen. De meerprijs ben je na een jaar vergeten... :)
Ja, uiteraard. Hebben we nog contact over gehad ;) . In eerste instantie was mijn overweging ook om dat te doen. Maar nieuwe kozijnen wordt iets te gortig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weijo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05-09-2021
Ik ben een oud huis aan het opknappen. Mijn glas selectie is nog een hele klus. Mijn gevoel zegt koop nu het "beste" dan ben ik voorbereid op de toekomst. Dat wil zeggen tripple all the way.
Echter van veel mensen hoor te condens op de buiten ramen totdat de zon er opstaat. Dit zou betekenen dat ik een halve dag naar water zit te kijken.
Nu heb ik ook vacuumglas gevonden dit zou ook een optie zijn. Heeft iemand hier ervaring met dit typeglas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:09
Weijo schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 22:52:
Ik ben een oud huis aan het opknappen. Mijn glas selectie is nog een hele klus. Mijn gevoel zegt koop nu het "beste" dan ben ik voorbereid op de toekomst. Dat wil zeggen tripple all the way.
Echter van veel mensen hoor te condens op de buiten ramen totdat de zon er opstaat. Dit zou betekenen dat ik een halve dag naar water zit te kijken.
Nu heb ik ook vacuumglas gevonden dit zou ook een optie zijn. Heeft iemand hier ervaring met dit typeglas?
Trilpe glas kan idd bij vochtig weer een condens laag aan de buitenkant geven die weer verdwijnt als de temperatuur buiten wat oploopt of er zon op het raam komt. Maar dat condens zit er echt niet dagelijks.
Vacuumglas is er ook ja, lagere U waarde dan triple glas op een derde van de dikte.
Het prijskaartje zal er niet om liegen gok ik en er zit 'maar' 15 jaar garantie op.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weijo
Prijzen heb ik of niks van gezien. Maar mijn ramen aan de noordkant blijven echt heel lang zonder warmte en dus "alle dagen" opstaan tegen condens is ook zo wat.
Ik ben er nog niet uit, laat het kozijn vast voorbereiden maar wellicht eerst nog goed hr++ er zin om eens te kijken hoe daar het condenseren gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Weijo schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 22:52:
Condens is erg afhankelijk van de omgeving. Het aantal dagen dat ik er condens op heb zitten per jaar is op 1 hand te tellen. Als het iets waait heb je er al minder last van en met de woonkamer, die sowieso al warmer is, verdwijnt de condens vrij snel, enkele uren nadat ze zon op is gekomen. Dat kan hartje winter een keer betekenen dat je tot 10-11 uur tegen condens aan zit te kijken maar ik vind dat bovendien niet eens erg: een teken dat de isolatie goed werkt!
Houd er met vacuüm glas rekening mee dat je afstandhouders hebt en een vuldopje. Daar kan je je ook aan storen en zit er altijd.
Hiernaast zijn er diverse fabrikanten die speciale coating aanbrengen waardoor de condens vorming minimaal is. Daar zit uiteraard weer een meerprijs aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:09
wmeester schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:48:
[...]

Houd er met vacuüm glas rekening mee dat je afstandhouders hebt en een vuldopje. Daar kan je je ook aan storen en zit er altijd.
Er is nu vacuum glas zonder dopje!

https://www.vacuum-glas.eu/

8mm met een U waarde van 0,45

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weijo
Yep, dat was degene waar ik aandacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Inmiddels is hier alles ingemeten en bekeken. Twee bijzonderheden:
  • Bij sommige ramen is de ruimte in de spouw beperkt. Dat betekent dat er daar max een spouw van 12mm in kan en de U-waarde in hun geval max 1.2 is. In de overige gevallen is het 15mm en gaan we naar U=1.0
  • Onze vensterbanken aan de binnenzijde zijn 72cm hoog. Volgens de leverancier moet je bij een hoogte van <85cm gebruik maken van veiligheidsglas. Ik zie echter online dat dit een richtlijn is, maar geen wetgeving (bron: https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/419).
Ik ben benieuwd wat jullie van het tweede vinden. Zouden jullie 700 euro meer betalen (4050 om 3350) voor veiligheidsglas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:29

martijn v o

Certified by Enphase.

Overigens kun je de subsidie maar één keer aanvragen, dus ik weet niet of dat je plan was voor de maatregelen van volgend jaar?
Dat was ik wel van plan, en dat kan ook de voorwaarden zijn veranderd.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weijo
Uiteindelijke de keuze gemaakt om toch tripple glas te gebruiken. Ik had 32mm ruimte dus het is 4-10-4-10-4 geworden met krypton (u=0.6).
Helaas was het met Argon geleverd.
Trouwens wel apart dat iedereen nu zegt laat lekker zitten. Ik hou niet van de "ach laat maar" mentaliteit dus gewoon omruilen die handel.
Vraag:
De ruiten hebben zwarte afstand houders. Nu vroeg ik me af of ik met zwart of wit moet afkitten? Ik neig erna om het zwart te doen zodat het detail als je "in de ruit kijkt" dat alles zwart is. Ik schilder dan de kit naad gewoon met de kozijnkleur zodat de buiten kant gelijk is aan de kozijn kleur.
Heeft iemand foto's van het verschil? Op internet kan ik dit niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weijo
vanDaal schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 19:25:
Inmiddels is hier alles ingemeten en bekeken. Twee bijzonderheden:
  • Bij sommige ramen is de ruimte in de spouw beperkt. Dat betekent dat er daar max een spouw van 12mm in kan en de U-waarde in hun geval max 1.2 is. In de overige gevallen is het 15mm en gaan we naar U=1.0
  • Onze vensterbanken aan de binnenzijde zijn 72cm hoog. Volgens de leverancier moet je bij een hoogte van <85cm gebruik maken van veiligheidsglas. Ik zie echter online dat dit een richtlijn is, maar geen wetgeving (bron: https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/419).
Ik ben benieuwd wat jullie van het tweede vinden. Zouden jullie 700 euro meer betalen (4050 om 3350) voor veiligheidsglas?
Veiligheid boven alles. Ik heb het destijds alleen gedaan voor glas dat tot de grond loopt. Mochten de kids met een skeelers tegen het kozijn (glas) aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerzon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-05 18:36
Hier heb ik zwarte kit naden en een witte (probeersel) en zwart vind ik veel mooier.
De kozijnen worden volgend jaar in een lichte kleur geschilderd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4_VWBojvKf9Chjt5CJ61ONdFPA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/svaFWjtuPpG2Fj4iGzgo68tG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36FdUNj6dXtZBe53439QqoPYnIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uV1Vgm2bGb6oaDnNCxGgLV72.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 71% gewijzigd door gerzon op 18-11-2020 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weijo
Thks, zwart is zoals ik verwachte echt wel mooier.
Met donkere kozijnen is niet helemaal strak. Helaas ;) de vrouw wil een licht kleur

• gerzon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-05 18:36
Hier nog een foto van de voordeur, deze is nog niet afgeschilderd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2boTv2MS1RUEidivmEIdYH-jfqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2lHrgvDcGgY7Bcx3GLsgROFl.jpg?f=fotoalbum_large

• Weijo
Vandaag komt mijn krypton glas. Als ik het gekit heb zal ik ook ff een fotootje plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weijo
Persoonlijk zeer tevreden over het resultaat. Geeft echt een chique uitstraling.
Niet letten op het kit werk aan de binnen kant... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvL10SDLq8jb-czdagjrSBceiSc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7C70AmNx1huTPIN1s1E5uoLA.jpg?f=fotoalbum_large

Meteen het energie label een update geven. Dat kan nog voor een paar centen tot het eind van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Weijo schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:10:
Meteen het energie label een update geven. Dat kan nog voor een paar centen tot het eind van het jaar.
Gaat de gemeente je dan geen hogere WOZ waarde geven?

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weijo
Juup schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:53:
[...]

Gaat de gemeente je dan geen hogere WOZ waarde geven?
Geen idee om eerlijk te zijn....
Woz zou marktwaarde moet voorstellen en wij hebben het huis vorig jaar gekocht, dus die van ons ligt dicht bij de koopsom. Als het pand al jaren in bezig is kan die situatie wel heel anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Maar je voegt nu waarde toe door het huis beter te isoleren.
De gemeente ziet eerst de koopsom en op een later moment een beter energielabel.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:19
Desmoerick schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 08:22:
Omdat we nog twee ramen wilden kunnen openzetten, hebben we hierin gekozen voor gewoon dubbelglas Thermobel Advanced 0.8. Zoals de naam al doet vermoeden heeft deze een Ug van 0,8 met een totale dikte van maar 18mm!!
@Desmoerick hoe bevalt dit glas met een U-waarde van 0,8? Ik overweeg dit ook voor mijn huis, maar ik merk dat glaszetters erg terughoudend zijn. Ik heb met AGC gesproken, en zie dat Saint Gobain en Pilkington ook 0,8-glas hebben.

Ik lees/hoor veel nadelen: het zou krasgevoelig zijn, een groen/bruine waas in het glas, erg prijzig ten opzichte van glas met een U-waarde van 1, etc. Is dat ook jouw ervaring?

Glasmaatje biedt Pilkongton-glas aan van 0,8, 1 en 1,1. Maar de kosten zijn respectievelijk 223, 71 en 58 per m². 25% beter isolerend dan 1,1, maar ook 400% zo duur lijkt mij wat te veel van het goede ;)

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoerick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-11-2024
marvel27 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:17:
[...]

@Desmoerick hoe bevalt dit glas met een U-waarde van 0,8? Ik overweeg dit ook voor mijn huis, maar ik merk dat glaszetters erg terughoudend zijn. Ik heb met AGC gesproken, en zie dat Saint Gobain en Pilkington ook 0,8-glas hebben.

Ik lees/hoor veel nadelen: het zou krasgevoelig zijn, een groen/bruine waas in het glas, erg prijzig ten opzichte van glas met een U-waarde van 1, etc. Is dat ook jouw ervaring?
Nou dat bevalt eigenlijk uitstekend. Herken niks van bovenstaande nadelen eigenlijk. Kleur is absoluut niet groen. Wel lever je wat licht in door de coating wat je als een nadeel zou kunnen ervaren. Verder merk ik nog wel een duidelijk verschil qua isolatiewaarde met het driedubbele glas, maar dat is natuurlijk ook niet meer dan logisch. Qua terughoudendheid weet ik niet hoe dit komt. Het enigst wat ik kan bedenken is de conservatieve manier van denken in de bouw. Enfin, na mijn inziens is de 0.8 versie van AGC Thermobel een goede keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

er is nog een andere factor die word overgeslagen: geluid.

ik heb zelf triple geplaatst (15-10-8-10-12) en het dikste en zwaarste wat te krijgen was. 1 voor de isolatiewaarde maar een even belangrijke factor is geluidsisolatie. de woonkamer heb ik inmiddels klaar qua isolatie en ramen. (20cm steenwol en 2,5cm fysiek glas) en de buurman kan 2 meter van mijn ruit staan met zijn oude ratelende T3 transporter en je hoort gewoon niks. met de rolluiken dicht hadden we niet eens door dat er een brandweerauto water stond te pompen recht voor de deur tijdens ons filmavondje. ik merkte het pas toen ik de blauwe flitsers zag door de voordeur toen ik wijn ging halen in de garage.

de slaapkamer krijgt een vergleijkbare behandeling (met wat extras hier en daar) zodat je niet gestoord word als ik of de wederhelft verschoven diensten draait en overdag wilt slapen. helemaal gezien er een basisschool recht achter mn tuin zit.

mogelijk een goede reminder dat isolatiewaarde niet heilig is als je dikker/beter glas wilt verantwoorden in je budget. immers is leefbaarheid ook een onderdeel van de berekening.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dat vacuumglas klinkt eigenlijk een beetje too good to be true, waar zit het addertje onder het glas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-05 11:36
Even mijn persoonlijke ervaring over de transitie van regulier thermopane naar HR++ in onze vrijstaande woning uit 1989. Heb al PV installatie en lang zitten dubben over volgende maatregel. Warmtebeeld foto’s gaven de doorslag. Komt bij dat we beneden een groot glasoppervlak hebben ca 27 vierkante meter.

Kort en goed: dat had ik eerder moeten doen. Temperatuur Tado staat tot 21 uur op 20 graden en gaat dan terug naar 15. Vanochtend, met best een fris nachtje, stond deze nog steeds op 18,7.
We verbruiken minder gas en het binnenklimaat is aangenamer. Heb gelijk bovenlichten in de kozijnen laten vervangen door roosters om structurele ventilatie te verbeteren.

Aanrader dus.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 00:46
Hier vorige week het oude thermopane eruit en Pilkington HR++ 1.1 en in 1 raampje door iets dunnere spouw HR++ 1.2 erin. Zoals hierboven: dat hadden we veel eerder moeten doen. Je voelt geen kou meer als je ervoor zit, op anderhalve meter voel je nu de 330x50 T22 radiator (met 45 graden aanvoer). Ramen zitten op het noorden en is 3 meter breed en 1,75m hoog.
Enkelglas in hal en WC, 2 hele kleine raampjes, ook meteen laten doen, verschil is enorm.

Verder een kleiner HR++ 1.1 glas in kunststofkozijn zelf vervangen door HR++ 0.6 triple. Investering was minimaal en het was of nieuw glas, of een radiator onder dat raam. Tot nu toe heel blij met de keuze voor nieuw glas.

Voordeel is ook: deze glaszetter kan fatsoenlijk kitten, nu eindelijk weer mooie strakke witte kitranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Navi schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:10:
Dat vacuumglas klinkt eigenlijk een beetje too good to be true, waar zit het addertje onder het glas?
het verliest zijn vacuum (het is ook geen echt puur vacuum, dan zou de ruit imploderen) over tijd en dan is het een gewone ruit geworden met lucht erin en een berg kleine puntjes in de ruit (afstandhoudertjes) die je niet wegkrijgt.

dus alleen leuk als je label-punten wilt halen en binnen 5 jaar het huis uitgaat of tegld teveel hebt voor het onderhouden van een pand wat op de monumentenlijst staat. voor de lange duur is het zinloos. binnen 10 jaar be je het vacuum kwijt als het niet al veel eerder is. immers merk je er bar weinig van. (kleine pun O-) )

voor het geld kan je 5cm dik triple glas erin zetten wat nog beter is (en blijft) met nieuwe kozijnen.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 28-11-2021 10:27 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-05 09:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Navi de prijs en de afstandhouders :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Navi schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:10:
De prijs, de puntjes (afstandhouders) in het glas en niet onbelangrijk het verlies van vacuum in de loop der jaren.

edit: ik ben weer eens spuit elf :+ , ik laat mijzelf wel uit.

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 28-11-2021 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

bluemoon23 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 22:52:[...]Enig speurwerk op Google leert mij dat Joost de Vree inmiddels al flink op leeftijd is
Een interview met hem en zijn foto staan op deze pagina...........
Ik denk dat het interview uit 2017 is, want ze hebben het over bubbledeck vloeren in Eindhoven, en dat speelde in 2017
Boven het artikel staat:
2 februari 2022 door Ing. Peter Viveen ⓘ
Zou dat dan niet kloppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
route99 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:10:
[...]
Boven het artikel staat:

[...]
Zou dat dan niet kloppen?
Ik heb die link over dat interview gepost in 2018, lijkt mij zeer stug dat het interview met Joost de Vree dan uit 2022 stamt ;)
Toen kreeg die pagina waarschijnlijk een update ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-05 21:03
Ik woon langs een redelijk drukke 50km/u weg. Op dit moment hebben we eenvoudig dubbel glas uit 1999 aan die kant zitten. We zijn nu aan het kijken naar hr++ glas met extra geluidswerende werking. Hebben jullie tips waar ik op moet letten? Wat werkt het beste?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
Mijn advies zou zijn om de websites van de fabrikanten (Saint Gobain en Pilkington) te raadplegen en de glassoort uit te kiezen die je het beste bevalt. Hiervan een offerte opvragen bij de lokale glashandel en/of een online shop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:59
NEOeo schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:07:
Ik woon langs een redelijk drukke 50km/u weg. Op dit moment hebben we eenvoudig dubbel glas uit 1999 aan die kant zitten. We zijn nu aan het kijken naar hr++ glas met extra geluidswerende werking. Hebben jullie tips waar ik op moet letten? Wat werkt het beste?
Kijk voor de lol eens bij dit bedrijf, die hebben redelijk wat info op de site staan. Verder kan je een beetje een idee krijgen van de kosten:
https://www.glaskoning.nl/dubbel-glas/geluidswerend-glas/

In de basis heb je vooral heel dik glas nodig (dikte = massa). Dus het belangrijkste is dat het moet passen in je huidige kozijn. Heb je hiervan toevallig een foto van?
Om te beoordelen of het past moet je eigenlijk wel een glaszetter benaderen. En die zijn nu erg druk. Die van mij (vorige hebben ze hr++ gezet) is tot het einde van het jaar helemaal vol.

Mocht je slechte kozijnen hebben kom je al snel op de optie om voor nieuwe kunststofkozijnen te gaan met triple-glas.
Krijg je ook nog lekker veel subsidie op:
https://www.rijksoverheid...rd/subsidie-isolatie-huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 05-05 19:36
Ik ben voornemens om het dubbel glas uit 1988 van de woonkamer te vervangen voor hr++.
Betreft afgerond ongeveer 8 m2. Bouwjaar woning 1952, vrijstaand met muurisollatie.

Hoe kan ik berekenen hoeveel ik ongeveer ga besparen op gas?
Pagina: 1 2 Laatste