Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• XeNeRgY
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 11:13
Theo schreef op zondag 23 december 2018 @ 10:33:
Hoe stook je je woning? Door 'm altijd op (bijv) 15 graden te houden, en enkel te verwarmen naar 20 graden die paar uren per dag dat je thuis bent dan voelt het huis ook gewoon koud aan; immers zijn muren, vloer en meubels dan 15 graden, en is enkel de lucht 20 graden. Deze 20 graden voelt veel anders dan dat de thermostaat altijd op 20 graden staat, en de muren, vloer en meubels dus ook 20 graden zijn. Het kost je wel wat meer aan gas, maar het comfort neemt er wel door toe.
Momenteel stoken we tussen 18-20 graden. De nachtverlaging is dus 2C. We hebben een vrij grote woonkamer en je merkt ook wel verschil in comfort gevoel op verschillende zitplekken in de tv hoek of keukentafel. Dat heeft te maken met koude trek is mijn idee.

We hebben geen vloerverwarming. Ik zou wel eens een week lang 20C continu kunnen hanteren maar ben wel bang dat het verbruik dan fors zal toenemen. De nachtverlaging is bewust niet veel groter dan 2C. Met het huidige weer slaat de thermostaat snachts vrijwel niet aan.

Hoe zie ik overigens of dubbelglas lek is? Er zit geen zichtbaar vocht tussen het glas. Daarom vermoed ik dat het glas nog in orde is.

Ik ben wat huiverig voor de investering omdat ik na het vervangen van enkel glas boven naar HR++ en spouwmuurisolatie in het hele huis wel een besparing van rond de 20% zie maar het comfort niet toegenomen is. Plat gezegd is de winst in verbruik voor mij niet zo relevant, het comfort moet omhoog. Sommigen zeggen dat dit onmogelijk is in een woonkamer van 250m3 in een vrijstaande woning maar dat geloof ik niet.

I can choose to try to control the outcome, or I can trust in the moment.

• emnich
  • Registratie: november 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

XeNeRgY schreef op maandag 31 december 2018 @ 08:26:
[...]

Momenteel stoken we tussen 18-20 graden. De nachtverlaging is dus 2C. We hebben een vrij grote woonkamer en je merkt ook wel verschil in comfort gevoel op verschillende zitplekken in de tv hoek of keukentafel. Dat heeft te maken met koude trek is mijn idee.

We hebben geen vloerverwarming. Ik zou wel eens een week lang 20C continu kunnen hanteren maar ben wel bang dat het verbruik dan fors zal toenemen. De nachtverlaging is bewust niet veel groter dan 2C. Met het huidige weer slaat de thermostaat snachts vrijwel niet aan.

Hoe zie ik overigens of dubbelglas lek is? Er zit geen zichtbaar vocht tussen het glas. Daarom vermoed ik dat het glas nog in orde is.

Ik ben wat huiverig voor de investering omdat ik na het vervangen van enkel glas boven naar HR++ en spouwmuurisolatie in het hele huis wel een besparing van rond de 20% zie maar het comfort niet toegenomen is. Plat gezegd is de winst in verbruik voor mij niet zo relevant, het comfort moet omhoog. Sommigen zeggen dat dit onmogelijk is in een woonkamer van 250m3 in een vrijstaande woning maar dat geloof ik niet.
Ook ik heb oud dubbel glas (uit de jaren '70) vervangen door HR++ en dat merk je echt qua comfort. Als je zelf zegt dat de winst in verbruik niet zo relevant is dan denk ik dat die 2k ook niet je allerlaatste geld is. In dat geval gewoon doen, je krijgt er geen spijt van.

Daarnaast moet je verder kijken waar er nog kou vandaan komt. Ik heb op een aantal plekken kieren langs de muur (in de vloer) waar nog koude lucht vandaan komt, die ben ik nu allemaal aan het aanpakken.

Hoe warm zijn je radiatoren? Als die op de maximale temperatuur van je ketel staat (90 graden) dan is er ook wel een verschil tussen de verschillende plekken. Voor je verbruik is het handig om deze temperatuur terug te schroeven maar het kan ook een betere verdeling van de warmte opleveren in je kamer.

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

@XeNeRgY
Ik ben het met je eens dat en grote huiskamer best comfortabel kan zijn, en dat je deze ook best comfortabel kunt stokken. Immers zijn grote villa's (waar geld geen rol speelt) ook erg groot, en veelal ook comfortabel te stoken.

Ik heb dan maar een huiskamer met open keuken van 'maar' 125 m3 maar deze is zeker wel comfortabel ondanks dat er maar 6 cm spouwisolatie is en het dubbelglas ook bijna 20 jaar oud is.. Wat is doe is 24/7 de thermostaat op 20.5 houden. Je stookt inderdaad veel meer dan met nachtverlaging, maar het comfort neemt er wel door toe omdat alles in huis 20.5 graden is (muren, vloer, meubels), en je niet enkel de lucht naar deze temperatuur verwarmd terwijl de massa van het huis kouder is. Je kan het eens een week proberen, je gasverbruik zal dan zo'n 10-20% toenemen voor een weekje. Die paar euro dat je dan extra kwijt bent aan gas zou het experiment waard kunnen zijn.

Verder heb ik veel gedaan om tocht tegen te gaan, dus kozijnen voorzien van tochtstips, buitendeuren goed afgesteld zodat ze echt afsluiten en de brievenbusgleuf uit de deur gehaald.
Ik heb geen ventilatieroosters in de kozijnen zitten maar heb een balansventilatie aangelegd zodat kou en geluid lekker buiten blijven.

Hoe je kan zien of dubbel glas lek is weet ik niet, volgens mij moet je het wel erg extreem maken om condens te krijgen op lek glas (verwarming en ventilatie uit?) Immers krijg je in een woning ook niet snel condens op enkelglas.

Als je echt wil weten waar koude vandaan komt in huis dan kun je dit ook met een IR camera opsporen. Je kan een goedkope camera voor en paar honderd euro kopen, of je huurt een goede camera voor iets van 5 tientjes. Dan kun je echt zien waar/of je ergens koudebruggen hebt zitten, en of er ergens koude de woning binnenkomt.
Je kan ook voor een tiejtje een IR thermometer halen, maar mijn ervaring is dat een camera vele malen beter en effectiever is.

Theo wijzigde deze reactie 31-12-2018 08:51 (13%)

7400 Wp op het dak

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 11:21

ericplan

3335 Wp PV 4,8 GJ Zonneboiler

[...]

Oud dubbelglas hoeft niet lek te zijn, het isoleert gewoon niet geweldig. Ook bij ons hadden we last van koudetrek langs het glas. Sinds het nieuwe HR++glas is dat over.

Ik zou wel goed nadenken over
-openslaande ramen
-ventilatieroosters
In openslaande ramen past lang niet altijd HR++glas vanwege de dikte. Als een raam bijna nooit opengaat is het slimmer dat raam te vervangen door geheel glas, dan hoef je geen compromis te sluiten.
Ventilatieroosters die echt goed afsluiten ken ik niet, misschien zijn ze er wel. Heb je ze echt nodig? Ook hier zou ik liever geheel glas hebben.

ZonPHP site PVOutput site

• EddoH
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Theo schreef op maandag 31 december 2018 @ 08:49:
@XeNeRgY
Hoe je kan zien of dubbel glas lek is weet ik niet, volgens mij moet je het wel erg extreem maken om condens te krijgen op lek glas (verwarming en ventilatie uit?) Immers krijg je in een woning ook niet snel condens op enkelglas.
Condens krijg je best snel hoor als de omstandigheden goed zijn. Als de ventilatie minimaal staat en er wordt hier gedoucht staat er ook een randje condens op HR++ glas met u1.0 in de onverwarmde slaapkamer als het buiten koud is.

• uibeltje
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 06:19

uibeltje

Idiotheque

[...]

In mijn vorige woning had ik heel veel lek dubbelglas (slechte batch). Per raam was dit prima te testen door een koelblok voor in koelboxen tegen de binnenzijde van het glas te leggen voor een minuut of 10. Als er dan condens tegen het binnenste glas ontstaat is er een lek.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

uibeltje schreef op maandag 31 december 2018 @ 09:54:
[...]

In mijn vorige woning had ik heel veel lek dubbelglas (slechte batch). Per raam was dit prima te testen door een koelblok voor in koelboxen tegen de binnenzijde van het glas te leggen voor een minuut of 10. Als er dan condens tegen het binnenste glas ontstaat is er een lek.
Op elk glas wat je koud genoeg maakt (bij een bepaalde luchtvochtigheid) ontstaat condens. Daarom staat er ook condens op HR++ glas aan de buitenkant op koude dagen, en krijg je alsnog condens aan de binnenkant bij slechte ventilatie.

Lijkt me dus niet dat het een goede testmethode is om te testen of je glas lek is.

• uibeltje
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 06:19

uibeltje

Idiotheque

Ik bedoel ook dat je dan condens krijgt tussen de 2 lagen glas.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

@uibeltje ah sorry, dat had ik niet goed begrepen, dacht dat je met 'binnenste glas' het glas aan de binnenzijde van de woning bedoelde.

EddoH wijzigde deze reactie 31-12-2018 10:51 (59%)

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 09:06

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW

Virtualisatie dictator

Hier is al een topic over: Dubbelglas vervangen door HR++/+++

2400Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• XeNeRgY
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 11:13
Ik heb met een IR thermometer de temperaturen van het dubbelglas en de muren eens vergeleken. De muren zijn ongeveer 2.5C warmer dan de ramen.

Op de bovenverdieping hebben we al HR++ glas, daar is het glas ongeveer 1.2C warmer dan de muren.

I can choose to try to control the outcome, or I can trust in the moment.

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20-02 22:06

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

Topics samengevoegd :)

Wise enough to play the fool

Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True