Momenteel stoken we tussen 18-20 graden. De nachtverlaging is dus 2C. We hebben een vrij grote woonkamer en je merkt ook wel verschil in comfort gevoel op verschillende zitplekken in de tv hoek of keukentafel. Dat heeft te maken met koude trek is mijn idee.Theo schreef op zondag 23 december 2018 @ 10:33:
Hoe stook je je woning? Door 'm altijd op (bijv) 15 graden te houden, en enkel te verwarmen naar 20 graden die paar uren per dag dat je thuis bent dan voelt het huis ook gewoon koud aan; immers zijn muren, vloer en meubels dan 15 graden, en is enkel de lucht 20 graden. Deze 20 graden voelt veel anders dan dat de thermostaat altijd op 20 graden staat, en de muren, vloer en meubels dus ook 20 graden zijn. Het kost je wel wat meer aan gas, maar het comfort neemt er wel door toe.
We hebben geen vloerverwarming. Ik zou wel eens een week lang 20C continu kunnen hanteren maar ben wel bang dat het verbruik dan fors zal toenemen. De nachtverlaging is bewust niet veel groter dan 2C. Met het huidige weer slaat de thermostaat snachts vrijwel niet aan.
Hoe zie ik overigens of dubbelglas lek is? Er zit geen zichtbaar vocht tussen het glas. Daarom vermoed ik dat het glas nog in orde is.
Ik ben wat huiverig voor de investering omdat ik na het vervangen van enkel glas boven naar HR++ en spouwmuurisolatie in het hele huis wel een besparing van rond de 20% zie maar het comfort niet toegenomen is. Plat gezegd is de winst in verbruik voor mij niet zo relevant, het comfort moet omhoog. Sommigen zeggen dat dit onmogelijk is in een woonkamer van 250m3 in een vrijstaande woning maar dat geloof ik niet.