Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-05 17:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Ik heb in mijn huis nu dubbel glas zitten. Ik weet niet welke isolatiewaarde, de opdruk zegt FLACHGLAS III 88 12 MM. De 88 zal wel slaan op het bouwjaar 1988 (daar is het huis ook van) en 12 mm is de dikte. Ik gok dus dat het gewoon dubbelglas met een U-waarde van rond de 2,9 is.
De twee ramen in de woonkamer zitten in een houten kozijn, zijn in totaal ongeveer 1,8x1,8m maar het kozijn is in twee gedeeld met een vertikale stijl waar bovenin nog een klapraam zit, ongeveer 30x30cm.
Dat wil vervangen door HR++ of HR+++ glas.

Om me te orienteren heb ik een paar vraagjes:
Zijn de klapramen echt nodig? Er is mechanische ventilatie (met zo'n 3-standen schakelaar die altijd minstens op lage snelheid draait) zonder WTW en vochtproblemen zijn er niet. Ik zet die raampjes hoogstens in de zomernachten wel eens open voor wat extra afkoeling.
Is het handig om die stijl weg te halen en één glasplaat te laten zetten of is het beter om het te laten zitten en 3 stukken glas te laten zetten? De stijl lijkt koud gemonteerd te zijn, geen houtverbinding in het kozijn dus het lijkt erop dat die wel te verwijderen is.

HR+++ glas is natuurlijk een stuk dikker en dat past waarschijnlijk niet zo in het kozijn. Maar het is hout, kun je dat uitfrezen zodat je dikker glas kunt monteren? Het hout in het kozijn is zeker 6 cm dik dus daar is genoeg ruimte voor.

Een raam is aan de zuidkant en zorgt in de zomer dus voor flinke opwarming van de woonkamer. In de zomer heb ik overdag dan ook de luxaflex naar beneden en de gordijnen dicht. Helpt HR++/+++ glas standaard tegen opwarmen door zoninstraling of is daarvoor een extra coating nodig? Maar zorgt die coating er dan niet voor dat zoninstraling in de winter ook niet voor opwarming zorgt?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Otherside
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-01-2024
Om me te orienteren heb ik een paar vraagjes:
Zijn de klapramen echt nodig? Er is mechanische ventilatie (met zo'n 3-standen schakelaar die altijd minstens op lage snelheid draait) zonder WTW en vochtproblemen zijn er niet. Ik zet die raampjes hoogstens in de zomernachten wel eens open voor wat extra afkoeling.
Is het handig om die stijl weg te halen en één glasplaat te laten zetten of is het beter om het te laten zitten en 3 stukken glas te laten zetten? De stijl lijkt koud gemonteerd te zijn, geen houtverbinding in het kozijn dus het lijkt erop dat die wel te verwijderen is.
Heb je een ventilatie of een afzuiging? Daar zit het verschil in. Als je een blauwe box hebt voor afzuiging, zal er toch via kieren/gaten weer frisse lucht naar binnen getrokken moeten worden. Ik denk niet dat klepraampjes daar een rol in spelen als ze vaak dicht zitten, maar ik kan me voorstellen dat die niet hermetisch afsluiten bij kozijnen van dergelijke leeftijd. Heb je nog voldoende andere ventilatieroosters in die ruimte voor aanzuiging van frisse lucht?
Verder hebben wij, zelfs met WTW (dus ook toevoer van frisse lucht via het apparaat) gekozen voor klepramen in de voorkant, puur omdat die op het zuiden zitten en we savonds toch graag wat ramen tegenover elkaar open willen zetten voor snelle afkoeling. Maar bij ons is het dan ook makkelijk 30+ graden binnen.

Hoe weet je overigens dat het 'koud' gemonteerd is? Meestal heb je toch een deuvel/lijmverbinding ertussen zitten. Natuurlijk kun je hem altijd met moeite wel loszagen.
HR+++ glas is natuurlijk een stuk dikker en dat past waarschijnlijk niet zo in het kozijn. Maar het is hout, kun je dat uitfrezen zodat je dikker glas kunt monteren? Het hout in het kozijn is zeker 6 cm dik dus daar is genoeg ruimte voor.
Het is een kostenplaatje - het schoonvrezen van je sponningen is wel een klus. Het kan, natuurlijk. Maar ik zou dan gaan kijken naar de rest van de situatie in je huis - kwa kosten/baten levert HR+++ glas tegenover HR++ glas maar een beetje meerwaarde op, en dat is mijns inziens te verwaarlozen als de rest van je huis nog niet 100% duurzaam is.
Een raam is aan de zuidkant en zorgt in de zomer dus voor flinke opwarming van de woonkamer. In de zomer heb ik overdag dan ook de luxaflex naar beneden en de gordijnen dicht. Helpt HR++/+++ glas standaard tegen opwarmen door zoninstraling of is daarvoor een extra coating nodig? Maar zorgt die coating er dan niet voor dat zoninstraling in de winter ook niet voor opwarming zorgt?
Volgens mij helpt het niet echt tegen opwarming standaard. Het is hier achter het HR++ glas in de zomer, pal op het zuiden, echt bloedheet. Het beste is nog altijd het tegenhouden van de zon van buiten, dwz rolluik, screen, markies, zonnescherm. Hoe HR+++ glas zich verhoudt tot HR++ qwa opwarming weet ik niet. Wel heb ik volgens mij begrepen dat men bij passief huizen op het zuiden liever kiest voor HR++ glas, omdat je dan meer voordeel hebt van winterzon, terwijl op het noorden minder ramen en dan met HR+++ glas voordeliger is. Maar dat zou iemand anders misschien kunnen bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 17:00
Ik ben hier ook mee bezig, heb glas uit 1998 waarvan één ruit lek is. De andere ruiten op de benedenverdieping vervang ik ook gelijk mee om hopelijk wat comfort te winnen. De ruiten van de bovenverdieping laten vervangen vind ik het geld niet waard, de verwarming staat daar toch nauwelijks aan.

Heb nu ruiten met 15mm spouw en dat laat ik er ook weer in zetten (HR++). Dikkere ruiten is vaak wel mogelijk, ik heb een bijkeukendeur waar een glaspakket met 9mm spouw in zit, de glaslatten zijn vrij dik, dus ik wil kijken of ze er een glaspakket met 15mm spouw in kunnen zetten.
Ze hebben het in mijn offertes over de volgende waarden:
SpouwU-waarde
15/13mm 1.1
12mm 1.3
9mm 1.5

Dat is dus al een heel stuk beter dan wat jij hebt. Je kunt als je zin hebt er aan rekenen hoeveel Watt/m2 je kwijtraakt met je huidige U-waarde en hoeveel gas het scheelt als je naar betere isolatiewaardes gaat. Zijn wel formules voor.

M.b.t. ventilatie. Ik heb nu roosters boven de ramen, in de offerte spraken ze daar ook over (€121 per meter meen ik) mocht het nog niet aanwezig zijn. Dat werkt opzich prima.

HR+++ (triple) gaat erg lang duren om terug te verdienen als er nu al dubbelglas in zit, die investering vond ik het niet waard. Voor zoninstraling kun je beter screens laten monteren, dan blijft de warmte aan de buitenkant. Luxaflex helpt ook wel wat, maar dan is de warmte al door de ruit heen en heb je het dus alsnog binnen :P

Vergeet overigens ook niet om de onderste glaslat aan de buitenkant te laten vervangen door een zgn. 'neuslat'. Regenwater drupt dan niet meer op je kozijn, waardoor je kozijnen veel langer mee gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 30-08-2018 09:43 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Otherside schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 09:07:
[...]

Heb je een ventilatie of een afzuiging?
Het is alleen afzuiging. Een centrale afzuigingskast op zolder met afzuiging uit douche, toilet onder, keuken en afzuigkap en er zijn geen ventilatieroosters in de ramen, het enige is nog een bovenlicht boven de achterdeur die feitelijk weinig doet omdat er een afgesloten achterbouw achter de achterdeur is. Die is dus ook nooit open.
Wat temperatuur betreft: op de heetste dagen deze zomer loopt het op tot 25 graden.
Hoe weet je overigens dat het 'koud' gemonteerd is? Meestal heb je toch een deuvel/lijmverbinding ertussen zitten. Natuurlijk kun je hem altijd met moeite wel loszagen.
Met koud gemonteerd bedoel ik zonder (zichtbare) verstek- of zwaluwstaartverbinding. Of de verbinding dan uit spijkers of deuvels bestaat weet ik niet. Misschien is het wel een pen en gatverbinding.
De vraag is meer of dit een net kozijn achterlaat als ik het weg haal.
Het is een kostenplaatje - het schoonvrezen van je sponningen is wel een klus. Het kan, natuurlijk. Maar ik zou dan gaan kijken naar de rest van de situatie in je huis - kwa kosten/baten levert HR+++ glas tegenover HR++ glas maar een beetje meerwaarde op, en dat is mijns inziens te verwaarlozen als de rest van je huis nog niet 100% duurzaam is.
Het is (na zonnepanelen) eigenlijk de eerste stap in verduurzaming, maar om met deze reden "slechts" HR++ te monteren is een beetje vreemd. Dan zou aan het het eind van de rit het hele huis goed geïsoleerd zijn maar dan zit je nog maar met HR++ glas en vraag je je af waarom je geen HR+++ genomen hebt.

De achterliggende gedachte is wel dat als de CV ketel een keer stuk gaat deze het liefste door een warmtepomp vervangen wordt. Gasverbruik is < 1000 m3 per jaar.

• sinovenator
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:13
Ik heb juist een aantal weken geleden in mijn huis het oude dubbel glas vervangen voor HR++.
Bewust gekozen voor HR++ ipv HR+++ omdat dan mijn kozijnen niet aangepast hoefde te worden.
Dit was niet terug te verdienen met de meer prijs.
Wel gekozen om de klapraampjes te vervangen voor roosters. Om zo toch verse lucht binnen te krijgen.
Persoonlijk denk ik namelijk dat dat het algemene klimaat binnen ten goede komt.
Je hebt verse lucht nodig en als jouw systeem alleen maar afzuigt moet je toch iets hebben. Voordeel van roosters is dat je deze ook in koudere seizoenen makkelijker open laat staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Goede ventilatie is zeker belangrijk, ik zou dus zeker overwegen om roosters te laten plaatsen boven de ruiten.

Ik laat de mechanische ventilatie sturen op CO2-niveau en zodra we met z'n tweeën thuis zijn dan gaat de ventilatie na 1-1,5h al een tandje hoger. En met visite is het al helemaal schrikbarend hoe snel de luchtkwaliteit achteruit gaat :o Zie ook CO2-meters voor in huis

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 30-08-2018 09:54 ]

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:56
HR++ op pal zuid is energieneutraal, dwz leverde met zon evenveel warmte als koudeverlies in de winter, dus ook de enige locatie waar dat zo is, triple glas heeft een lagere zontoetredingsfactor dus laat minder warmte door. Als ik de keuze heb dan kies ik voor 3 dubbel zonder ventilatie.

Ventilatie regel je met wtw units, die koop je al voor €300 ( zie het topic daarover)

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-05 17:17
@Maasluip
precies het zelfde als ik heb dus. ;)
gewoon dubbelglas met een U-waarde van rond de 3.
(ik heb alleen kunststof kozijnen.)

ik zelf vind het niet handig om te spreken in HR (met wat +jes) glas.
beter is spreken in de U-waarde, dan heb je minder last van allerlei reclame die nergens op slaat. ;)

ik was toevallig bij een vriend in Duitsland die had al zijn ramen boven vervangen voor dubbel glas.
en toen hij een jaar later de beneden verdieping deed, was 3 dubbel glas maar een 10tje duurder als wat hij voor boven had betaald.
(in Duitsland hebben ze het beter begrepen, glas met een lage u-waarde hoeft niet duurder te zijn.)

helaas Nederland blijft weer hopeloos olie dom, glas met lage U-waardes word gezien als een luxe en blijft een premium kosten. :-(
en dan heb je altijd die domme afweging, neem ik 1,2 of 1,1(dubbel glas) of ga ik toch voor 0,7 U-waarde (3 dubbel glas).
en aangezien jij ook een huis hebt, net zo als ik, raad ik aan om er voor te zorgen dat je EPC van waarschijnlijk label C naar label A toe gaat uiteindelijk.
(op dit moment maakt het nog niet veel uit, maar straks gaat dit veel schelen.
als je je huis wil verkopen en je hebt een A label, dan kan de koper vaak een 10 tot 20k meer hypotheek krijgen. dus met een A label krijg je het huis straks beter en voor meer geld verkocht.
moet je glas dan naar 1,2 of naar 0,7 gaan om A label te halen, geen idee, maar check het wel even. ;) )

ventilatie, tja ik vind dat super belangrijk, een gezond binnen klimaat is erg belangrijk voor je persoonlijke duurzaamheid. je word gewoon een aantal jaar ouder als je gezonde lucht ademt. >:)

het kan soms wel een fout gaan in de keuken, en dan vind ik het toch fijn dat ik een nood ventilatie (raam) kan activeren (open zetten).
dus een noodraampje vind ik zelf een must om te hebben. ;)
(maar dit is zo persoonlijk, en per situatie anders, dus kies maar wat je zelf het beste vind.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

migjes schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 10:06:
@Maasluip
precies het zelfde als ik heb dus. ;)
gewoon dubbelglas met een U-waarde van rond de 3.
(ik heb alleen kunststof kozijnen.)

ik zelf vind het niet handig om te spreken in HR (met wat +jes) glas.
beter is spreken in de U-waarde, dan heb je minder last van allerlei reclame die nergens op slaat. ;)

ik was toevallig bij een vriend in Duitsland die had al zijn ramen boven vervangen voor dubbel glas.
en toen hij een jaar later de beneden verdieping deed, was 3 dubbel glas maar een 10tje duurder als wat hij voor boven had betaald.
(in Duitsland hebben ze het beter begrepen, glas met een lage u-waarde hoeft niet duurder te zijn.)

helaas Nederland blijft weer hopeloos olie dom, glas met lage U-waardes word gezien als een luxe en blijft een premium kosten. :-(
en dan heb je altijd die domme afweging, neem ik 1,2 of 1,1(dubbel glas) of ga ik toch voor 0,7 U-waarde (3 dubbel glas).
Het is niet zozeer het glas dat duurder is, het is meer dat kozijnen er vaak niet geschikt voor zijn.
Als de keuze is nieuwe kozijnen met triple glas of bestaande kozijnen met goed dubbelglas dan is de keuze snel gemaakt.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

nvm

[ Voor 99% gewijzigd door EddoH op 30-08-2018 10:56 . Reden: Forummen op een mobiel gaat niet altijd goed ]

• migjes
EddoH schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 10:48:
[...]

Het is niet zozeer het glas dat duurder is, het is meer dat kozijnen er vaak niet geschikt voor zijn.
Als de keuze is nieuwe kozijnen met triple glas of bestaande kozijnen met goed dubbelglas dan is de keuze snel gemaakt.
jep, 10 punten, je hebt door dat ik juist dat stukje open laat en niet verder ga als zeggen: neem ik 1,2 of 1,1(dubbel glas) of ga ik toch voor 0,7 U-waarde (3 dubbel glas).
het probleem is niet dat de kozijnen geen 3 dubbel glas kunnen hebben, maar kunnen de scharnieren dat ook.
en hoeveel man uren gaat het kosten om ze aan te passen.
lastige vraag is dat altijd. (ik kan dit soort dingen zelf, dus reken al geen man uren, en dan is het simpel.)

maar een 1,1U-waarde is dan weer wel mogenlijk zonder de extra kosten.
(dat past zelfs in mijn kunststof kozijnen.)

maar uiteindelijk belangrijker is, met wat voor EPC label blijf ik uiteindelijk zitten.
(het begint nu bij veel banken uit te maken voor de hypotheek van een koper. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:54
Maasluip schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 09:37:
[...]
Met koud gemonteerd bedoel ik zonder (zichtbare) verstek- of zwaluwstaartverbinding. Of de verbinding dan uit spijkers of deuvels bestaat weet ik niet. Misschien is het wel een pen en gatverbinding.
De vraag is meer of dit een net kozijn achterlaat als ik het weg haal.
Kozijnen worden vrijwel altijd met pen-en-gat-verbindingen gemaakt. Weghalen kan wel, maar dat wordt dan zagen.
Afbeeldingslocatie: https://geveltimmerwerk.webnode.nl/_files/200000107-2710c290e6/testje.png

Bij oude huizen zijn de kozijnen vaak onderdeel van de dragende constructie van de gevel. Het verwijderen van profielen kan dan leiden tot doorzakken. Maar in een huis uit de jaren '80 zal er wel een latei boven het kozijn zijn geplaatst

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Dat zijn geen kozijnen dat zijn de ramen zelf. Kozijnen worden gewoon gecontra'd en met iets van deuvels vastgezet.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Even voor de duidelijkheid: het is glas in het kozijn, geen ramen die open kunnen (behalve een klein bovenlicht). Gewicht is het punt dus niet, meerprijs van HR+++ is voor het glas maar een paar honderd euro en dat vind ik te weinig om over terugverdientijd te praten. Extra comfort en vooral minder warmteverlies vind ik dan belangrijker. Omdat ik overdag niet thuis ben staat de verwarming dan ook uit. Op echte koude dagen daalt de temperatuur dan naar 15 graden of zelfs 13 als ik een weekend weg ben. Dat is in de winter met een warmtepomp niet meer op te stoken dus is warmteverlies beperken belangrijk, zodat je niet 24 uur per dag moet verwarmen.

Het is natuurlijk wat anders als er ook nog veel geld aan het kozijn gespendeerd moet worden om dat te laten passen.

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:32
Wij hebben hier enige tijd terug ook het oude dubbelglas vervangen voor HR++ glas. Ook 80'er hardhouten kozijnen hier. De dikte van het nieuwe glas is inderdaad het probleem, vooral in ramen die open kunnen, en waarvan het raamwerk nog dunner is (13 mm spouw vs 15 mm bij ons).

Wat bij ons nog het meeste hielp was het gebruiken van dunnere glaslatten; toen paste het allemaal redelijk goed met 4-15-5 en 4-13-5 dikte (U-waardes 1.1 en 1.2). Met meer exotische gasvulling kan je nog lagere U-waarden halen met dezelfde dikte. Mijn ervaring was echter dat zelfs de niet-standaard glaslatten bij de meeste glasboeren niet mogelijk waren, laat staan speciale glastypen. Maar YMMV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Als je gebruikt maakt van kunstof spacers kun je het dubbelglas nog terugbrengen naar U=1.0
Kost niet veel meer ten opzichte van de standaard, en ziet er (naar mijn mening) nog beter uit ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Als de rest van je huis vollop natuurlijke ventilatie heeft dan is er niet veel meerwaarde aan triple glas.
Dan heb je supergoed isolerende ramen maar in de rest van het huis lekt en kiert de warmte overal naar buiten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:40

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik heb ook de (zwarte) kunststofspacers expliciet gevraagd, de "koudebrug" is veel minder
en ik heb hier absoluut geen condensatie aan de glasrand meer.
Het scheelt zeker als je een kleine "Glaseinstand" in de sponning hebt.

MAAR ik moest het 3 jaar geleden eerst aan de kozijnenboer vragen
hij kende het namelijk niet en wou me de gewone alu-spacers verkopen.

Nu heb ik een dubbelglas (15 mm spouw) sowieso met Ug van 1,0
wat nu ook aan de randen van het glas enigszins klopt.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

No Hands schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:06:
Als de rest van je huis vollop natuurlijke ventilatie heeft dan is er niet veel meerwaarde aan triple glas.
Dan heb je supergoed isolerende ramen maar in de rest van het huis lekt en kiert de warmte overal naar buiten.
Dat is niet helemaal juist. Het lekken van warmte is voor een groot deel afhankelijk van oppervlak. Een kier verminderd de isolatiewaarde, maar doet isolatie zeker niet teniet. Daarnaast zorgt droge lucht door voldoende ventilatie bijvoorbeeld zorgt voor makkelijkere opwarming. Ventilatie door middel van roosters of kieren betekent niet automatisch dat isoleren dus geen zin heeft. Integendeel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:05

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Oke, ook hier een ervaringsdeskundige.

Mijn optiek (maar wij hebben het stevig aangepakt) is het woord comfort meer van toepassing indien je al gekozen hebt voor het verbeteren van je isolatienorm.

Dus ik roep ga voor Ug 0,5 (dank Migjes voor de term U) dan kom je uit op 3 voudig met Argon, Argon/Krypton of Krypton gasvulling. Het type glas, gas en de spacing levert een bepaalde U waarde op.
Als we het toch over de spacers hebben, kies dan gelijk voor de zwarte kunststof spacers dat scheelt op de randen ook weer in warmteoverdracht. De U waarde van een glaselement wordt namelijk gemiddeld berekent. De randen van het glaselement zijn dan een "koudebrug" als deze niet diep genoeg in het hout zitten en van metaal zijn. De kleine detail dingen maar wel iets om op te letten.

Dan nu Comfort. Zoals ik bij eerdere vragen al heb aangegeven, ik schrijf een wedstrijd uit wie het langste tegen/bij een raam kan blijven zitten in hartje winter. Ik bij een Ug 0,5 of iemand anders bij een HR++ ( :+ ) Ug 1,1 Uit ervaring weet ik wie wint en wat het comfort verschil is.

Kost het meer, ja glas sowieso iets (in D een klein beetje meer minder verschil), maar je kozijn moet het kunnen.

Maar dat kost me teveel geld, hoor ik velen al zeggen.
Ja, klopt maar je kan het maar 1 keer goed doen. Iedere latere aanpassing betekent dat je vorige resultaat niet goed was.!

HR++ is zoooooo 2008 (eerste serie Ug 0,5 is in 2008 geplaatst) ;)

Ter inspiratie kijk in mijn foto album, al ons glas komt rechtstreeks uit D

[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 31-08-2018 09:34 . Reden: glas en gas, en 2de instantie typo's ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
EddoH schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:22:
[...]

Dat is niet helemaal juist. Het lekken van warmte is voor een groot deel afhankelijk van oppervlak. Een kier verminderd de isolatiewaarde, maar doet isolatie zeker niet teniet. Daarnaast zorgt droge lucht door voldoende ventilatie bijvoorbeeld zorgt voor makkelijkere opwarming. Ventilatie door middel van roosters of kieren betekent niet automatisch dat isoleren dus geen zin heeft. Integendeel.
Ik wil ook niet zeggen dat isoleren geen zin heeft, jouw uitleg is helemaal juist. Maar als je overal naden en kieren hebt dan kun je wel triple glas plaatsen maar dat zal weinig extra doen tov hr++. Dan is je glas het beste geisoleerd in je hele huis terwijl glas vaak niet het merendeel van je muuroppervlak is.

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:46
ollie1965 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:49:
Oke, ook hier een ervaringsdeskundige.

Mijn optiek (maar wij hebben het stevig aangepakt) is het woord comfort meer van toepassing indien je al gekozen hebt voor het verbeteren van je isolatienorm.

Dus ik roep ga voor Ug 0,5 (dank Migjes voor de term U) dan kom je uit op 3 voudig met Argon, Argon/Krypton of Krypton gasvulling. Het type glas, gas en de spacing levert een bepaalde U waarde op.
Als we het toch over de spacers hebben, kies dan gelijk voor de zwarte kunststof spacers dat scheelt op de randen ook weer in warmteoverdracht. De U waarde van een glaselement wordt namelijk gemiddeld berekent. De randen van het glaselement zijn dan een "koudebrug" als deze niet diep genoeg in het hout zitten en van metaal zijn. De kleine detail dingen maar wel iets om op te letten.

Dan nu Comfort. Zoals ik bij eerdere vragen al heb aangegeven, ik schrijf een wedstrijd uit wie het langste tegen/bij een raam kan blijven zitten in hartje winter. Ik bij een Ug 0,5 of iemand anders bij een HR++ ( :+ ) Ug 1,1 Uit ervaring weet ik wie wint en wat het comfor verschil is.

Kost het meer, ja glas sowieso iets (in D een klein beetje meer), maar je kozijn moet het kunnen.

Maar dat kost me teveel geld, hoor ik velen al zeggen.
Ja, klopt maar je kan het maar 1 keer goed doen. Iedere latere aanpassing betekent dat je vorige resultaat niet goed was.!

HR++ is zoooooo 2008 (eerste serie Ug 0,5 is in 2008 geplaatst) ;)

Ter inspiratie kijk in mijn foto album, al ons glas komt rechtstreeks uit D
toon volledige bericht
Het prijsverschil is nogal fors tussen het één keer goed doen of in fasen. Bij mij wordt binnenkort HR++ glas geplaatst in de huidige houten kozijnen. Een nieuw (kunststof) kozijn met HR++ glas kostte 2,5K terwijl het nu voor EUR 500 klaar is.

Het gaat bij mij om twee ramen (deur + zijraam) waar nog dubbel glas uit de jaren negentig in zat en één kiepraampje waar enkel glas in zat. Dat wordt nu allemaal vervangen voor HR++. Ik ga er van uit dat dat al flink zal schelen qua comfort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

No Hands schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:50:
[...]

Ik wil ook niet zeggen dat isoleren geen zin heeft, jouw uitleg is helemaal juist. Maar als je overal naden en kieren hebt dan kun je wel triple glas plaatsen maar dat zal weinig extra doen tov hr++. Dan is je glas het beste geisoleerd in je hele huis terwijl glas vaak niet het merendeel van je muuroppervlak is.
Maar dat is dus niet helemaal zo. De U waarde wijzigt niet en dus zal je (bij benadering, kleine mitsen en maren) net zoveel besparen over het glasoppervlak bij een goed geïsoleerd huis dan bij een matig geïsoleerd huis.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Ik zie trouwens dat het glas aan de buitenkant nog 4 cm binnen het kozijn ligt en er iets van 1,6 cm van de voorkant van de glaslat naar de rand van het kozijn is. Dus driedubbel glas lijkt me ook wel te passen.
Insert12 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:59:
[...]

Het prijsverschil is nogal fors tussen het één keer goed doen of in fasen. Bij mij wordt binnenkort HR++ glas geplaatst in de huidige houten kozijnen. Een nieuw (kunststof) kozijn met HR++ glas kostte 2,5K terwijl het nu voor EUR 500 klaar is.
Dan neem ik aan dat je het kozijn had moeten vervangen als je HR+++ had gewild? Want als je die stap zou willen maken is deze stap eigenlijk weggegooid geld.
Dat is dus ook mijn redenatie: liever in een keer een stap volledig zetten dan die stap maar half doen en op het eind je afvragen waarom je die andere helft niet gedaan hebt.
Zo vind ik het ook nog altijd dom dat ik 6 jaar geleden maar 8 zonnepanelen op het dak heb laten leggen terwijl er plaats is voor 15. En toen ik een sectionaaldeur voor de garage kocht heb ik me ook laten overhalen om maar de enkele dikte te pakken "want dat maakt toch niets uit voor de rest van de isolatie". Nee, en dan isoleer je het dak een keer extra en is opeens die deur weer het grootste lek.
Ik vind dat een fout die ik niet nog een keer wil maken.

[ Voor 73% gewijzigd door Maasluip op 30-08-2018 21:16 ]

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-05 14:50
Met 4cm kom je een heel eind. Ik zou zeker voor triple gaan waar dat kan. Glas vervang je het liefst niet te vaak dus is het zaak het in één keer goed te doen. Ook valt de meerprijs wel mee, al weet ik uit ervaring dat lang niet elke glaszetter zin heeft om triple te zetten.

Dato DUO synth voor twee

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
@Maasluip ik zou daar toch minder absoluut naar kijken. Het gevaar van jouw benadering is dat je niet kunt starten omdat het nooit goed genoeg is.
Het beste is de vijand van het goede.

Daarnaast loop je met hele grote “in 1 keer goed” investeringen ook het risico dat je niet meekunt met nieuwe ontwikkelingen.
Zou het een goed idee zijn geweest om 15 jaar geleden je dak vol te leggen met “Shell-panelen”? (95 Wp)

[ Voor 4% gewijzigd door blissard op 30-08-2018 22:06 ]

• David
blissard schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 21:57:
@Maasluip ik zou daar toch minder absoluut naar kijken. Het gevaar van jouw benadering is dat je niet kunt starten omdat het nooit goed genoeg is.

Daarnaast loop je met hele grote “in 1 keer goed” investeringen ook het risico dat je niet meekunt met nieuwe ontwikkelingen.
Zou het een goed idee zijn geweest om 15 jaar geleden je dak vol te leggen met “Shell-panelen”? (95 Wp)
Het beste is zeker de vijand van het goede, maar gelukkig is er een heel scala aan oplossingen tussen net goed genoeg en best. Voor mijn huis was de meerprijs voor triple t.o.v. HR++ dubbelglas in de bestaande kozijnen zo'n 20%, terwijl de isolatiewaarde toch echt ruim 40% beter is.

Hoe het resultaat gaat zijn weet ik (nog) niet; als het goed is wordt het glas geplaatst voordat het echt koud gaat worden deze herfst.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:22

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Mijn kozijnen zijn uit 1972 en van niet al te best hout gemaakt, Al vele malen heb ik er stukken in vernieuwd.
(ingelijmd) Recent is er een grote ruit in de woonkamer "beyond repair" Over 2 meter is de onderdorpel aardig doorgerot.

De kogel is door de kerk, alle kozijnen ga ik vernieuwen door Gayko kunststof kozijnen (Duits) De kans om er tripple in te zetten, U=0,6. Het zou niet slim zijn om dubbelglas U=1,2 erin te zetten Meerprijs is c.a. 3 k voor het gehele huis. (heel veel grote lappen glas hier)

Leuk grafiekje hieronder, let op Y as is verschillend

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pvTYRsXl.png

Heel veel info over 3 dubbel glas is in onderstaande link (factsheet pdf) te vinden

https://www.lente-akkoord...-en-bijpassende-kozijnen/

[ Voor 14% gewijzigd door Gasschuif op 30-08-2018 23:57 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

David schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 21:37:
.......... al weet ik uit ervaring dat lang niet elke glaszetter zin heeft om triple te zetten.
Het is het conservatieve van de gehele* bouwwereld/installatiebranche wat NL nekt.

Zo zat er 2 jaar geleden een scheur in het glas van de schuifpui. Dat heb ik via de verzekering willen laten herstellen. Prima, is gedekt was het antwoord. Maar vervolgens 3 glaszetters (via de verzekering) gehad die aangaven het te kunnen leveren. Maar alle drie moest ik afwijzen omdat men het niet op papier wilde zetten wat men ging leveren (bij 3 voudig moet je gaan opletten op de specificaties om de U norm en LTA/ZTA waarden).
Vervolgens is er een speciaal begeleidings bedrijf ingeschakeld wat het heeft geregeld.
Begin april gemeld, september geplaatst, onze kozijnen bestellen en plaatsen was nog sneller.

* Op enkele pareltjes na in de oceaan.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
blissard schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 21:57:

Goed punt, het gaat misschien niet voor alles op. Je geeft misschien een extreem voorbeeld van een technologie in ontwikkeling. Maar om als reden aan te voeren "de rest van het huis is nog niet optimaal geïsoleerd" om nu geen HR+++ te plaatsen vind ik fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Desmoerick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:26
Ook hier een ervaringsdeskundige. Wel eerst alles zelf uitgezocht om vervolgens te bestellen en plaatsen via/met een maat van me die een bouwbedrijf heeft.

Gewoon in de bestaande meranti houten kozijnen driedubbel glas geplaatst van Thermobel met een tototale dikte van 36mm. Gevuld met krypton en kunststof spacer geeft dit een Ug waarde van 0,4. Omgerekend een RD van 2,5. Neuslatten moesten we wat modificeren, maar viel reuze mee. Het glas is letterlijk warm aan de binnenkant in de winter. Omdat we nog twee ramen wilden kunnen openzetten, hebben we hierin gekozen voor gewoon dubbelglas Thermobel Advanced 0.8. Zoals de naam al doet vermoeden heeft deze een Ug van 0,8 met een totale dikte van maar 18mm!!

Nu is het kozijn de koudebrug geworden, maar de totale is isolatiewaarde enorm gestegen.

Wat mij wel opvalt is dat deze vragen keer op keer worden gesteld in het forum, terwijl er al meer dan genoeg over gepost is in dit forum..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
Maasluip schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 21:12:
Ik zie trouwens dat het glas aan de buitenkant nog 4 cm binnen het kozijn ligt en er iets van 1,6 cm van de voorkant van de glaslat naar de rand van het kozijn is. Dus driedubbel glas lijkt me ook wel te passen.

[...]

Dan neem ik aan dat je het kozijn had moeten vervangen als je HR+++ had gewild? Want als je die stap zou willen maken is deze stap eigenlijk weggegooid geld.
Dat is dus ook mijn redenatie: liever in een keer een stap volledig zetten dan die stap maar half doen en op het eind je afvragen waarom je die andere helft niet gedaan hebt.
Zo vind ik het ook nog altijd dom dat ik 6 jaar geleden maar 8 zonnepanelen op het dak heb laten leggen terwijl er plaats is voor 15. En toen ik een sectionaaldeur voor de garage kocht heb ik me ook laten overhalen om maar de enkele dikte te pakken "want dat maakt toch niets uit voor de rest van de isolatie". Nee, en dan isoleer je het dak een keer extra en is opeens die deur weer het grootste lek.
Klopt, ik wilde eerst HR+++ glas maar dat is niet mogelijk in de huidige houten kozijnen. Dan maar EUR 2500 investeren terwijl de rest van de isolatie ook nog niet top is vond ik zonde. Het geld wat ik daar mee bespaar kan ik gebruiken voor het isoleren van de vloer bijvoorbeeld.

Speelt bovendien ook mee dat dit een starterswoning is waar ik geen tien jaar wil blijven wonen. Daarom houd ik de investeringen liever wat lager. Volledige isolatie + zonnepanelen levert bij een jaren 60 woning ook wel energielabel A op en dat is weer aantrekkelijk in de verkoop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-05 10:06
Maasluip schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 08:29:
Heel eerlijk.
Ik zou doorsparen en raam en kozijn gelijktijdig vervangen.

Ramen vervangen zonder het kozijn te vervangen is gewoon half werk.
Een typisch hollandse oplossing, goedkoop naar iets wat maar half resultaat oplevert.

Bij HR++ of HR +++ hoort een bijpassend kozijn.
Je hebt er niets aan om glas met een U-waarde van 1,1 in een kozijn met een u-waarde van 2,4 of hoger te zetten. Als je de gevel dan isloeert zit je met een koudebrug in je houten kozijn......
Neem daarbij ook nog eens mindere afdichtingen bij oude houten kozijnen, en je hebt een comfortwinst die te verwaarlozen is.

De enige die er op vooruit gaat is de glasboer.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• David
yzf1kr schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 08:45:
[...]
Een typisch hollandse oplossing, goedkoop naar iets wat maar half resultaat oplevert.
Als de kozijnen nog in goede staat zijn hoeft dat geen reden zijn om ze te vervangen. Je moet naar het totaalplaatje kijken. Als je de kosten die je bespaart met het hergebruiken van de prima oude kozijnen steekt in andere isolatie- en comfortverhogende maatrgelen ga je er meer op vooruit.
Je hebt er niets aan om glas met een U-waarde van 1,1 in een kozijn met een u-waarde van 2,4 of hoger te zetten. Als je de gevel dan isloeert zit je met een koudebrug in je houten kozijn......
Neem daarbij ook nog eens mindere afdichtingen bij oude houten kozijnen, en je hebt een comfortwinst die te verwaarlozen is.
[...]
Bij kleine raampjes gaat de verhouding glas/hout meespelen maar vooral bij grote raampartijen is de winst van goed glas het altijd waard. Het dunne randje hout dat er zit trekt dan wel de U-waarde van het totaal omhoog. Des te meer reden om een lagere U-waarde van het glas te kiezen. Een houten kozijn is weliswaar niet zo goed geïsoleerd als de modernste kunststof kozijnen met isolerende kamers, maar hout is zo beroerd nog niet. Het isoleert beter dan dubbelglas, steen, aluminium etc.

De afdichtingen zijn bij hout makkelijk te verbeteren met wat kit en tochtstrips.

Daarnaast zijn er nog genoeg kunststof kozijnen op de markt die beroerd isoleren. Neemt niet weg dat een gloednieuw kozijn een betere oplossing kán zijn. Weinig reden om het vervangen van glas een halve maatregel te noemen.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

[...]

Heel eerlijk.

toon volledige bericht
Dit is een beetje té gechargeerd. Zoals @David ook al aangeeft is de oppervlakte van het betreffende glas nogal een factor. Wij hebben in 1 relatief oud kozijn het glas vervangen, waar we andere kozijnen compleet hebben vervangen. Ook bij het oude kozijn is het comfortverschil dramatisch verbeterd.

Een koudebrug is ook een populaire term. Het lijkt soms alsof men 'koudebrug' als een totale vernietiging van je isolatie ziet. Ik heb een gigantische koudebrug in de vorm van een stuk achtergevel die van de binnenkant van de bijkeuken ononderbroken door de bijkeuken muur naar buiten loopt. Een grotere koudebrug ga je niet snel maken.
De isolatiemaatregelen die we hebben toegepast doen echter gewoon hun verwachte werk, en we zijn dramatisch gezakt in gasverbruik en omhoog in comfort.

Met de filosofie dat alles optimaal moet zijn omdat anders alle maatregelen eigenlijk geen zoden aan de dijk zetten kom je niet vooruit. Dan kun je het best je huis afbreken en opnieuw beginnen.
En als dan blijkt dat de bouwer een foutje heeft gemaakt en een koudebrug heeft geïntroduceerd begin je weer van voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Gasschuif schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 23:48:
Heel veel info over 3 dubbel glas is in onderstaande link (factsheet pdf) te vinden

https://www.lente-akkoord...-en-bijpassende-kozijnen/
Top, d:)b dit is een aanrader om eenieder de link te geven die nog de afweging heeft (wel/niet dat extra plusje)

PDF is het eerste stuk in 12 jaar wat ik als goed kan bestempelen op het gebied van glas en kozijnen.
Nog wel deels conservatief met soms voorbeelden van Uw waarden van + 1,0, maar stukken beter dan wat ik vroeger tegen kwam.
Zelfs ZTA/LTA wordt uitgelegd.

@ All
Kunnen we nu niet een algemeen "Het grote HR+++ topic"* maken?

* ik denk dat "Het grotere Ug topic" niet veel kliks op gaat leveren

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

ollie1965 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 09:56:
[...]
* ik denk dat "Het grotere Ug topic" niet veel kliks op gaat leveren
Slightly off-topic: mag ik (puur uit oprechte interesse) vragen waarom je het Ug waarde noemt? Bedoel je daarmee de U-waarde van glas? Of een Ugemiddeld of dergelijks?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Het is totaal niet off-topic. Als je de definities niet weet kan je ook geen juiste beslissing maken (sorry ik kaap mogelijk een topic)

U is de isolatiewaarde (in NL gebruiken we ook nog (veel) de omgekeerde waarde R bij wandconstructies).
De toegevoegde letters (zowel bij U als R) zeggen iets over het materiaal of gebruikte rekenmethode/testen.

Ug = glas
Uw = wand (bij kozijnen/glas dus het gemiddelde totaalverlies van de combinatie)
Rc = constructie
enz enz enz

Wikipedia: R-value (insulation)
Wikipedia: U-waarde

Als je echt geïnteresseerd bent en veel wilt lezen over bouwkundige dingen lees de site van Joost de Vree maar uit ;)
http://www.joostdevree.nl/shtmls/u-waarde.shtml
http://www.joostdevree.nl/shtmls/r-waarde.shtml

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

@ollie1965 De site van Joost de Vree beland ik inderdaad vaak op in mijn internetzoektochten naar kennis, erg handig.
U ben ik mee bekend, ik wist niet zeker of je inderdaad de g van het materiaal bedoelde. Thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
EddoH schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:03:
@ollie1965 De site van Joost de Vree beland ik inderdaad vaak op in mijn internetzoektochten naar kennis, erg handig.
Kan iemand die man aan een CSS file helpen om zijn site meer leesbaar en in de 21 eeuw te trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

TWyk schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 13:37:
[...]

Kan iemand die man aan een CSS file helpen om zijn site meer leesbaar en in de 21 eeuw te trekken
Be my guest".... :X
Ik denk dat zijn werkveld iets anders is dan website design, maar inhoudelijk is het een bron van informatie.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

[...]

Heel eerlijk.

toon volledige bericht
Hier ben ik wel benieuwd naar. Wat betreft afdichtingen kan ik je volgen, maar verder is hout toch gewoon hout? In die zin dat er volgens mij nergens HR+++ bomen groeien?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Ik ben alvast maar begonnen ..
Het grote HR +++ glas en kozijn topic

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Yucon schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 14:33:
[...]

Hier ben ik wel benieuwd naar. Wat betreft afdichtingen kan ik je volgen, maar verder is hout toch gewoon hout? In die zin dat er volgens mij nergens HR+++ bomen groeien?
Er is wel verschil in U-waarde tussen de houtsoorten.
https://ph-bouwadvies.nl/...n-en-de-energieprestatie/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Maar niet alleen verschillend hout ook het lamineren en verlijmen (met tussenlagen) zorgt voor een verbetering van de U waarde.
Zie deze foto maar eens voor een voorbeeld

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
ollie1965 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 14:24:
Be my guest".... :X
Ik denk dat zijn werkveld iets anders is dan website design, maar inhoudelijk is het een bron van informatie.
Enig speurwerk op Google leert mij dat Joost de Vree inmiddels al flink op leeftijd is
Een interview met hem en zijn foto staan op deze pagina
https://www.verbouwkosten...nterviewt-joostdevree-nl/
Op die foto schat ik hem al een aardig eind in de 70....
Ik denk dat het interview uit 2017 is, want ze hebben het over bubbledeck vloeren in Eindhoven, en dat speelde in 2017

Er is zelfs een fotoboek over hem gemaakt _/-\o_
https://www.sarahvanberkom.nl/ACHTER-HET-SCHERM

[ Voor 7% gewijzigd door bluemoon23 op 31-08-2018 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@bluemoon23 wat wil je daarmee zeggen? Er is volgens mij niets mis met de info die hij publiceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Oh, nee dat bedoel ik ook niet
Met de info is niets mis.

Maar de eerdere comment ging natuurlijk over de vormgeving van de site, ik kan mij voorstellen dat de man er op zijn leeftijd niet meer aan begint om alles om te zetten.

(disclaimer: ik ben geen ITer, geen idee hoeveel werk dit is.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaveofthewave
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-03 14:29
Ik ben ook met een isolatie-slag bezig en aan het orienteren voor HR++ glas. Er zit nu oud dubbel glas in uit 1986 en dat is 8m2 ongeveer. verder nog een schuifpui met 4m2 aan glas ongeveer die ik op termijn ook wil vervangen ivm een enorme koudebrug door aluminium constructie.

Wat me als eerste op viel is dat lokale levernanciers 150-170 euro per m2 rekenen, exclusief btw voor glas (U 1.1), plaatsen, glaslatten, kit, oud glas afvoeren etc. Die prijzen zijn hoger dan wat ik als indicatie op internet vind. Ik woon in de buurt van Nijmegen. Wat zijn jullie ervaringen?

Verder was het bijzonder dat ze nog nooit van dubbel glas met een U waarde van 0.8 gehoord hadden, terwijl ze thermobel glas leveren. de thermobel fabrikant wees me in hun richting, dus ik denk dat ze het wel kunnen leveren. Nergens kan ik iets over de prijs vinden van thermobel advanced 0.8 (of climaplus 0.8). Kan iemand me vertellen aan wat voor een meerprijs ik moet denken ten opzichte van 'standaard' HR++ glas met U 1.1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@Slaveofthewave ik had nog nooit van het product gehoord. Mooie stap tussen hr++ en driedubbelglas in vind ik. Ben ook wel benieuwd naar de prijs per m2. Moet het glas in de dakkapellen nog vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Slaveofthewave , @blissard Aan de binnenkant is dus een extra warmtewerende coating (K-TRO coating noemen ze het). Het verschil met andere coatings zou zijn dat deze harder is en bestendiger tegen slijtage bij het ramenwassen. YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoerick
Slaveofthewave schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 14:38:

Verder was het bijzonder dat ze nog nooit van dubbel glas met een U waarde van 0.8 gehoord hadden, terwijl ze thermobel glas leveren. de thermobel fabrikant wees me in hun richting, dus ik denk dat ze het wel kunnen leveren. Nergens kan ik iets over de prijs vinden van thermobel advanced 0.8 (of climaplus 0.8). Kan iemand me vertellen aan wat voor een meerprijs ik moet denken ten opzichte van 'standaard' HR++ glas met U 1.1?
Dat is inderdaad een heel mooi voorbeeld van hoe ouderwets/vooral niet vooruitstrevend er gedacht wordt door de gemiddelde bouwer in Nederland.... Het 0.8 glas bestaat alweer iets van zes jaar... zo jammer dit.

Kan je helaas niet goed een meerprijs tov 1,1 glas geven. Ik had het geluk dat ik het glas van een maat kocht die maar marginale winst behoefde. Verder nooit gekeken naar ander glas dan 0.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Slaveofthewave schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 14:38:
Ik ben ook met een isolatie-slag bezig en aan het orienteren voor HR++ glas. Er zit nu oud dubbel glas in uit 1986 en dat is 8m2 ongeveer. verder nog een schuifpui met 4m2 aan glas ongeveer die ik op termijn ook wil vervangen ivm een enorme koudebrug door aluminium constructie.

Wat me als eerste op viel is dat lokale levernanciers 150-170 euro per m2 rekenen, exclusief btw voor glas (U 1.1), plaatsen, glaslatten, kit, oud glas afvoeren etc. Die prijzen zijn hoger dan wat ik als indicatie op internet vind. Ik woon in de buurt van Nijmegen. Wat zijn jullie ervaringen?
De prijs lijkt me normaal voor glas+werk, maar ik zou echt geen U 1,1 glas accepteren. Voor U 0,6 betaal ik € 186 ex BTW incl ombouw (het kozijn moet ook dieper gefreesd worden).
Voor alleen het glas (U 0,6) betaal ik € 80 ex BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Maasluip , @Desmoerick Niet vergeten dat je steeds minder solare winst hebt naarmate de Ug waarde lager wordt, dus alleen op noord en met veel schaduw heb je de volle winst.
Op zuid zou wel eens de helft of meer van de mogelijke besparing
door de gemiste solare instraling kunnen inleveren.
YMMV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Toch even een persoonlijke update, niet op basis van cijfertjes maar op basis van gevoelservaring:

De achterkant van ons huis was voor 2/3 HR++ vanwege nieuwe terrasdeuren een jaar geleden. Afgelopen zomer hebben we van de voorkant en het resterende stukje achterkant het oude dubbel glas door HR++ glas laten vervangen. Eerlijk gezegd geen idee wat voor iets want de bestelling was "graag hetzelfde als in die nieuwe deuren", maar dat was volgens mij niet eens bijzonder goed HR++ glas. De prijs viel wel mee en zat incl voordeurglas rond de 1200 euro.

Nu wordt het onderweg wat frisser buiten. Wat een verschil. Met een cv merk je het niet zo, maar we gebruiken een pelletkachel en die zet je veel bewuster aan en uit. Dan ervaar je op korte termijn al veel directer wat het effect is. En dat terwijl het oude glas verder niet merkbaar lek was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@dunklefaser die lichttransmissie kan inderdaad meespelen. De link die je meestuurde vind ik ook interessant.
Ik vraag me namelijk al heel lang af waarom in theorie de winst in m3 gas per m2 voor die hr++ -> hr+++ zo groot is. Als ik die m3 per m2 vermenigvuldig met mijn hoeveelheid glas, dan ga ik meer besparen dan ik nu aan gas gebruik. Nu is onze woning redelijk geïsoleerd, en zeer gunstig gelegen ten opzicht van de zon, dus ik vermoed dat dat in de hoeveelheid zoninstraling zit. Dat wordt dan echter blijkbaar te weinig meegewogen, zelf in het rekenvoorbeeld waar jij naar verwijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

blissard schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 10:16:
@dunklefaser die lichttransmissie kan inderdaad meespelen. De link die je meestuurde vind ik ook interessant.
Ik vraag me namelijk al heel lang af waarom in theorie de winst in m3 gas per m2 voor die hr++ -> hr+++ zo groot is. Als ik die m3 per m2 vermenigvuldig met mijn hoeveelheid glas, dan ga ik meer besparen dan ik nu aan gas gebruik. Nu is onze woning redelijk geïsoleerd, en zeer gunstig gelegen ten opzicht van de zon, dus ik vermoed dat dat in de hoeveelheid zoninstraling zit. Dat wordt dan echter blijkbaar te weinig meegewogen, zelf in het rekenvoorbeeld waar jij naar verwijst.
Ik zou graag je berekening willen zien! - Meer besparen dan je verbruikt kan natuurlijk niet (soort perpetuum mobile) - De gemiddelde zoninstraling zou je eigenlijk per locatie en hemelsrichting moeten opvragen
(pvgis, knmi etc.) - Het relatief simpele (reken)model kan alleen met de temperatuurverschillen (=graaddagen) rekening houden, voor zoninstraling moet je achteraf corrigeren (lijkt me op zich niet zo moeilijk, als je de gegevens hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoerick
dunklefaser schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 10:01:
@Maasluip , @Desmoerick Niet vergeten dat je steeds minder solare winst hebt naarmate de Ug waarde lager wordt, dus alleen op noord en met veel schaduw heb je de volle winst.
YMMV
Die solaire winst is sterk afhankelijk van de zontoetredingsfactor (ZTA) en heeft minder te maken met de Ug waarde. Vooral op dagen dat er in de winter geen zon is (gebeurd nogal eens) vindt ik de isolatiewaarde velen malen belangrijker dan de winst uit de zon i.p.v. het verlies aan warmte door het raam naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Desmoerick schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 14:00:
[...]

Die solaire winst is sterk afhankelijk van de zontoetredingsfactor (ZTA) en heeft minder te maken met de Ug waarde. Vooral op dagen dat er in de winter geen zon is (gebeurd nogal eens) vindt ik de isolatiewaarde velen malen belangrijker dan de winst uit de zon i.p.v. het verlies aan warmte door het raam naar buiten.
De ZTA is gerelateerd aan de Ug waarde, tenminste als ik het goed begrijp lagere Ug -> lagere ZTA,
en niets anders heb ik beweerd 8). Ik heb ook niet gezegd dat de isolatiewaarde geen rol speelt,
zeker voor het comfort belangrijk. - Op mijn onverwarmde slaapkamer op zuid speelt de isolatiewaarde t.o.v.
solaire winsten (ook op mindere dagen) en het comfort een minder dominante rol O-) . - Nachts en bij wind gaan de rolluiken sowieso omlaag.
YMMV

Uiteraard zou HR++ glas globaal gezien ook op zuid energie besparen :+ ,
maar ik betwijfel of dit bij optimaal gebruik maken van de insolation
meer dan 50% van de maximaal mogelijke besparing is.
HR+++ glas (Ug <0,8) is nog een heel ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
dunklefaser schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 10:43:
[...]

Ik zou graag je berekening willen zien! - Meer besparen dan je verbruikt kan natuurlijk niet (soort perpetuum mobile) - De gemiddelde zoninstraling zou je eigenlijk per locatie en hemelsrichting moeten opvragen
(pvgis, knmi etc.) - Het relatief simpele (reken)model kan alleen met de temperatuurverschillen (=graaddagen) rekening houden, voor zoninstraling moet je achteraf corrigeren (lijkt me op zich niet zo moeilijk, als je de gegevens hebt).
Ik heb 18m2 glas dat 3 jaar terug nog oud dubbelglas was en gebruikte ca. 400 m3 gas voor verwarming. Binnen temp 20 graden en geen andere verwarming dan cv. Daarna vervangen door hr++

Dit had het verschil moeten zijn:
E = (2,9 - 1,4) x 18 x 3,0 x 24 / 0,85 = 3200 kWh = 230 m3 ( Oke, dat is niet mijn totale verbruik, maar wel een eind in de richting.

Dat is volgens mij niet realistisch. Het is ook niet zo uitgepakt. Besparing is ca. 50m3 per jaar.

Nu waren (en zijn) we erg consequent in het gebruik van zware velours gordijnen. Dat zal een verschil uitmaken, maar dan nog vind ik de voorgespiegelde besparing niet realistisch.
Dat kan goed te maken hebben met de lichttransmissie van het oude en nieuwe glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-05 22:00
Hier 6 ramen vervangen, weet de exacte afmeting niet, ongeveer 1.5 x 1.8m. Oud was dubbel uit 88. Nieuw is hr++ met 1.1u.

Zou het zonder nadenken gelijk weer doen, wat een verademing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@blissard Dit is idd een te grote afwijking.
Zelf als je een lager gewogen graaddagengetal (2700) en een hoger cv-jaarrendement (0,92)
veronderstelt kom ik op een besparing van minimaal 195 m³ gas.

Als ik mijn eigen ervaringen erbij betrek kom ik tot de conclusie
dat de besparing altijd lager uitpakt dan wat het simpele model voorspelt.
(haalbaar lijken ca. 30 - 70% van de uitkomst van de rekenformule)
Welke factoren hierbij (behalve de insolation) nog een rol spelen,
welke dus in het model ontbreken?
Ik heb geen idee.

P.S.:
Ik heb een Duitse website met "Heizkostenrechner für Umverglasung" gevonden (liter Heizöl = m³ gas)
maar volgens mij is de uitkomst ook niet veel realistischer.

[ Voor 18% gewijzigd door dunklefaser op 07-10-2018 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
dunklefaser schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 10:01:
YMMV
Dat is inderdaad ook een overweging. Van de andere kant: in de zomer moet de jaloezie en het gordijn dicht omdat het anders te warm wordt en op de koudste dagen minder warmteverlies betekent dat je met minder verwarmingsvermogen af kunt.
Helaas is het effect van de zonneinstraling niet exact te berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Maasluip schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 21:12:

[...]

Vallen de muren van een jaren 80/90 huis wel op het niveau van HR+++ te brengen? Als dat niet lukt heeft het glas als HR+++ ook niet gek veel zin als je kijkt naar het aantal m2's dus. Als ik ga meten met een IR thermometer lijken de geisoleerde muren namelijk ongeveer dezelfde temperatuur te hebben als HR++ ramen. En er zit dus al isolatie in, dus dat verbeteren lijkt me niet mogelijk zonder wanden er tegenop te gaan schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaveofthewave
Ik heb inmiddels 2 offertes voor hr++ glas binnen, echter valt het veel duurder uit dan verwacht. Op internet zie ik her en der rihtprijzen van 135 per m2

De ene offerte komt uit op 2200 voor 9 ramen van 1m2
En een andere op 2700 en als ik thermobel advanced wil een meerprijs van 800! (Leverancier benoemt dat het 50% duurder is dan regulier HR++ glas, dus deze meerprijs lijkt me sterk)

Dit is allemaal incl plaatsing, glaslatten, verwijderen oud glas, kit

Zijn de prijzen gestegen, of zijn deze leverabciers gewoon erg duur?

[ Voor 3% gewijzigd door Slaveofthewave op 20-10-2018 07:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:32
@Slaveofthewave ik was voor het vervangen van 1 raam van 2,3x2,5 m2 voor dubbel gelamineerd hr+++ glas incl plaatsing 2300€ kwijt.

Het glas op zich lijkt online goedkoper te krijgen maar als je dan plaatsing en kwaliteit zoekt wordt het al snel duur. Deze was nog goedkoop want de meeste aanbieders kwamen met een hijskraan om ‘m te plaatsen. Echt bizar duur.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:21

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Slaveofthewave schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 07:43:
Ik heb inmiddels 2 offertes voor hr++ glas binnen, echter valt het veel duurder uit dan verwacht. Op internet zie ik her en der rihtprijzen van 135 per m2

En een andere op 2700 en als ik thermobel advanced wil een meerprijs van 800! (Leverancier benoemt dat het 50% duurder is dan regulier HR++ glas, dus deze meerprijs lijkt me sterk)

Ik zit momenteel met m'n offertes voor 7,5m2 HR++ op ongeveer: (gemiddelde van 3 offertes)
€ 1450 voor het glas + plaatsing enz (waarvan zo'n 5m2 extra gelaagd ivm doorlopen tot de vloer)
€ 525 voor schilderwerk
€ 250 extra voor kunststof afstandhouders en betere coating (U-waarde 1.0)

Dus jouw € 2200 voor 9m2 excl. schilderen lijkt me wat hoog.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Slaveofthewave schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 07:43:

De isolatie waarde Ug moet je wel in een offerte wel aangeven of vermelden, kan 1.3 of zelfs 0.8 zijn, deze laatste is de best isolerende dubbel glas die ik heb gevonden.

Wat houd dat AGC Advanced in die offerte precies in? op de website van AGC lees ik over Thermobel Advanced dat de isolatie waarde UG tot 1.0 voor dubbel glas en tot 0.4 voor triple glas zijn maar exacte data kan ik niet vinden.

[ Voor 17% gewijzigd door frisianstar op 20-10-2018 11:15 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaveofthewave
Vergeten te vermelden, maar die therkobel advanced betreft 0.8

Van het andere glas staat het niet eens in de offerte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoerick
[b]frisianstar in "Dubbelglas vervangen door HR++/+++"frisianstar schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 10:10

Wat houd dat AGC Advanced in die offerte precies in? op de website van AGC lees ik over Thermobel Advanced dat de isolatie waarde UG tot 1.0 voor dubbel glas en tot 0.4 voor triple glas zijn maar exacte data kan ik niet vinden.
Hierbij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HHTroPhiZIs8Se8nhn6PiMP8/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CSuIdLreMQzceaj8mLINByjy/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Ben er uit met de glaszetter. Glas wordt 23 november geplaatst. HR++ glas van "van Noordenne" met een extra coating op laag 3 (spouw binnenzijde) en zwarte kunststof afstandhouders. U-waarde 1,0. Erg mooi, aangezien HR+++ tot 0,9 loopt. Dus ik heb straks HR++ glas dat bijna hetzelfde isoleert als een HR+++. Ik ga nu van standaard dubbelglas met U-waarde 2,8 naar U-waarde 1.0. Ben benieuwd naar het effect straks in het huis.

[ Voor 23% gewijzigd door Microkid op 03-11-2018 13:19 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Bedankt
Voor mijn eigen nieuwe woning ga ik kiezen voor triple glas met een Ug van 0.5 of als dat financieel toch te gek wordt 0.6 deze is wel 8mm dikker en Argon gevuld i.p.v. Krypton, Krypton heeft ook minder diffusie...dus een betere behoud van de isolatie op (zeer) lange termijn.
Ik heb de Aannemer de keuze gegeven uit 2 merken: Uniglas of Nowak, beide Duits.
De parameters van het triple glas van beide merken is vrijwel identiek (zou het soms gewoon uit de zelfde fabriek komen?)
Opvallend is dat AGC geen vergelijkbaar product heeft (Ug waarde en lichtdoorlaat).

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:06
Ik ga 3 ramen waar nu standaard dubbelglas zit (U=2,5-3) vervangen door triple glas van Isolar glas.
Dat is 32 mm dik (4-10-4-10-4) en heeft een U van 0,5.
Voor 3 ramen met in totaal 2,62 m2 ben ik 500 euro kwijt.
Helaas heeft Isolar glas geen verkooppunten in NL dus moet het zelf ophalen in D. Voor wat betreft besparen verdien je dat nooit terug maar wat betreft comfort winst (mi) wel.
Glas is nu besteld en is met drie weken klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
Microkid schreef op donderdag 1 november 2018 @ 17:01:
Ben er uit met de glaszetter. Glas wordt 23 november geplaatst. HR++ glas van "van Noordenne" met een extra coating op laag 3 (spouw binnenzijde) en zwarte kunststof afstandhouders. U-waarde 1,0. Erg mooi, aangezien HR+++ tot 0,9 loopt. Dus ik heb straks HR++ glas dat bijna hetzelfde isoleert als een HR+++. Ik ga nu van standaard dubbelglas met U-waarde 2,8 naar U-waarde 1.0. Ben benieuwd naar het effect straks in het huis.
ik ben me ook aan het orienteren op het vervangen van de oude dubbel glas pui. Kan iemand een idee geven van je m2 prijs geven? Wat een zeldzaam schimmige markt zeg :(

//edit: F5 doet wonderen, ik lees al wat duidingen. Ik zal eens een glasman laten komen voor een offerte, thanks!

[ Voor 7% gewijzigd door Bockelaar op 23-11-2018 10:24 ]

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
wmeester schreef op woensdag 21 november 2018 @ 17:16:
Ik ga 3 ramen waar nu standaard dubbelglas zit (U=2,5-3) vervangen door triple glas van Isolar glas.
Dat is 32 mm dik (4-10-4-10-4) en heeft een U van 0,5.
Voor 3 ramen met in totaal 2,62 m2 ben ik 500 euro kwijt.
Helaas heeft Isolar glas geen verkooppunten in NL dus moet het zelf ophalen in D. Voor wat betreft besparen verdien je dat nooit terug maar wat betreft comfort winst (mi) wel.
Glas is nu besteld en is met drie weken klaar.
Ga je dat er zelf in zetten? Of laat je het een glaszetter doen?

Hier onlangs in de woonkamer ook een aantal ruiten uit 1998 laten vervangen voor HR++ 1.1 (AGC).
In een deur en openslaand raam zat een vrij dun glaspakket (spouw 9mm), daar zit nu spouw 15mm in :9 Glaslatten worden dan wel dikker, maar het isoleert natuurlijk wel stukken beter, dus dat had ik er wel voor over.

Ik merk qua comfort wel verschil. Eén van de oude ruiten was ook echt lek, daar heb ik vorig winter de ijsbloemen aan de binnenkant(!) in gehad 8)7 Je voelt gewoon dat er minder/geen koude straling meer van de ruiten komt. En met dit koude weer zit er netjes condens aan de buitenkant op :) Ook overal neuslatten nu i.p.v. ventilatielatten, dus het vuren kozijn (beetje jammer) gaat nu ook een stuk langer mee.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 23-11-2018 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Microkid schreef op donderdag 1 november 2018 @ 17:01:
Zo. Vandaag is het glas vervangen. Bleek uiteindelijk van Saint Gobain te zijn, Climaplus One met zwarte kunststof afstandhouder, type 5-14-4, totaal 23mm dik. (https://glassolutions.nl/.../climaplus-one-met-ecotec). Om 9:00 begonnen, 14:30 klaar. 6 ruiten vervangen, alle latten, nieuwe ventilatieroosters van Ducoton. Ben benieuwd wat ik er de komende maanden van ga merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:06
ThinkPadd schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 09:33:
[...]

Ga je dat er zelf in zetten? Of laat je het een glaszetter doen?

Hier onlangs in de woonkamer ook een aantal ruiten uit 1998 laten vervangen voor HR++ 1.1 (AGC).
In een deur en openslaand raam zat een vrij dun glaspakket (spouw 9mm), daar zit nu spouw 15mm in :9 Glaslatten worden dan wel dikker, maar het isoleert natuurlijk wel stukken beter, dus dat had ik er wel voor over.

Ik merk qua comfort wel verschil. Eén van de oude ruiten was ook echt lek, daar heb ik vorig winter de ijsbloemen aan de binnenkant(!) in gehad 8)7 Je voelt gewoon dat er minder/geen koude straling meer van de ruiten komt. En met dit koude weer zit er netjes condens aan de buitenkant op :) Ook overal neuslatten nu i.p.v. ventilatielatten, dus het vuren kozijn (beetje jammer) gaat nu ook een stuk langer mee.
Ja, ik ga dat er zelf inzetten. Grootste ruit is 80x 123 cm ofzo. Dat is alleen of met 1 hulpje nog wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik overweeg om op onze benedenverdieping het dubbelglas uit 1979 (Thermolux 2/79) te vervangen voor HR++ glas. Het gaat om:
• 195 x 117 cm 5 ramen
• 93 x 73 cm
• 147 x 67 cm 2 ramen
• 77 x 15 cm 2 ramen
• 94 x 13 cm
• 100 x 105 cm
• 58 x 106 cm
• 94 x 73 cm

In totaal betreft het ongeveer 17m2 glas wat vrijwel volledig in de woonkamer te vinden is. De reden dat we het dubbelglas willen laten vervangen is vanwege het gevoel van kou in huis. Het voelt, ondanks dat de temperatuur op 21C staat in de avond, kil op sommige plekken. Ook is er op deze plekken lichte tocht te bemerken.

De woonkamer is 85m2 met een gietvloer die over tegels heen gegoten is. De verwarming gebeurt op basis van convectorputten. Het plafond is bestaat uit 2 lagen: schrootjes en beton, waarbij het beton de vloer is voor de eerste verdieping. Het gaat om een vrijstaande woning uit 1979.

Vorig jaar hebben we spouwmuurisolatie toegepast. Het verbruik lijkt zo'n 18% verbeterd te zijn maar het gevoel van kou is gebleven. Daarover ben ik wel teleurgesteld omdat het een flinke uitgave was zonder echt resultaat. Daarom vermoed ik dat dit komt door de oude ramen.

De offerte is 2100 euro inclusief 1 ventilatierooster. Hiervoor wordt alles gedaan, inclusief opruimen van oude materialen.

Mijn vraag is hoe ik er nu vrij zeker achter kan komen dat ik met deze investering wel het gevoel van kou op los? U-waarde vergelijken kan natuurlijk maar dat lijkt me ook geen garantie op succes?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Heb je nog geen ruiten die lek zijn? Ik heb een woning uit 1998 en had een aantal ruiten waar condens in zat. Ik merk zeker verschil nadat ik HR++ heb laten plaatsen. De ruiten zijn, als je je hand ertegenaan legt, niet meer zo koud als de vorige ruiten. Niet warm, maar ook niet heel koud. De aluminium deurklink is vele malen kouder. Voor mij een teken dat ze een stuk beter isoleren. Ik heb isolatiewaarde 1.1
Heb ook het idee dat er geen/weinig koudeval meer is vanaf de ruiten.

Ik heb nu overal spouw 15mm. In de bijkeukendeur en in openslaand raam zat eerst spouw 9mm, dus dit is voor sommige ruiten een nog grotere verbetering. Heb nu ook neuslatten i.p.v. ventilatielatten, voor behoud van het kozijn (blijft geen regenwater meer op liggen).

€2100 vind ik een erg nette prijs voor zoveel ruiten. Ik was 1k kwijt voor 4 ruiten. Was bij mij in een ochtend klaar, die mannen werken snél.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 23-12-2018 11:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Dan moet je iedereen met HR++ glas maar even op zijn blauwe ogen geloven. Als je dat glas allemaal vervangt dan stijgt je comfort in huis enorm. En je gaat minder hoeven stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou eerst eens bekijken waar de tocht vandaan komt.
Ik had spleten onder de ramen bij de vensterbanken, wat een open verbinding was met buiten.
Dat heb ik verholpen

Wat voor ventilatie systeem heb je?
Ik heb een systeem D balansventilatie gemonteerd. (itho qualityflow)
Zelfs enkel glas geeft nu minder koudeval, omdat heel het huis 1 temperatuur is en geen onderdruk meer heeft.

Ook roosters boven ramen, zullen invloed hebben op de goede werking van HR++
Maar ventileren moet je...als je gaat isoleren

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Volgens een warmteverliesberekening scheelt het zo'n 800 watt/uur als je alles vervangt met HR++ glas.

Soort | UG | Opp. | Delta T | verbruik
dubbel glas | 2,9 | 16,7604 | 25 | 1215,129 W/uur
hr++ | 1 | 16,7604 | 25 | 419,01 W/uur

Beetje slordige tabel maar dubbel glas verbruikt bij 25 graden verschil tussen buiten en binnen 1215 watt/uur en HR++ zal 419 watt/uur verbruiken.

De kans dat een aantal van je ramen lek zijn is erg groot waardoor het verschil nog meer zal zijn.

[ Voor 50% gewijzigd door Ernemmer op 23-12-2018 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:35

ericplan

5180 Wp PV

Ik heb ook het dubbele glas uit 1989 vervangen door HR++ en merk zeker verschil, minder luchtstroming en het glas aan de binnenzijde is voelbaar warmer dan vroeger. Zeker doen. Misschien nog iets met je raamindeling doen? Wij hebben tegelijk twee kleine klapraampjes die nooit gebruikt werden vervangen door glas. Dat scheelde weer kieren en het ziet er strakker uit.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frisianstar
Hoe hoger de isolatie waarde U van het glas, hoe warmer het glas aanvoelt als het buiten (dus) koud is.
Glas met een U waarde van 0.6 voelt bijna warm aan, die veroorzaakt vrijwel geen koude lucht val naar beneden.
Als voorbeeld in mijn eigen woning waar in de slaapkamer tot voor kort nog enkelglas zat, de koude val was in een koude periode zeer groot alsof echt de koelkast deur achter het gordijn openstond, het bed schoof ik dan op zodat de koude lucht val niet over het bed ging.

Erg veel glas in jou woning, Ik zou voor glas met een U van zeker 0.7 gaan, dus 'triple' dan weet je zeker dat het lekker warm en ook veel droger zal aanvoelen (geen koude val meer bij de ramen).
Voor mijn woning werd uitgerekend dat als het oude glas nu bijvoorbeeld 10 graden is, is het met ++ (U=1.1) 16 graden en met +++ (U= 0.7) 19 graden, bij een kamer temperatuur van 20 graden en een buitentemperatuur van zo'n 5 graden.

Denk ook na over WTW ventilatie uitsluitend in de woonkamer en mogelijk in de keuken, dus geen roosters boven in de kozijnen/ ramen plus tochtstrippen in de deurkozijnen en valdorpels in de deuren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:32

Theo

moederbord

Ernemmer schreef op zondag 23 december 2018 @ 09:26:
Volgens een warmteverliesberekening scheelt het zo'n 800 watt/uur als je alles vervangt met HR++ glas.

Soort | UG | Opp. | Delta T | verbruik
dubbel glas | 2,9 | 16,7604 | 25 | 1215,129 W/uur
hr++ | 1 | 16,7604 | 25 | 419,01 W/uur

Beetje slordige tabel maar dubbel glas verbruikt bij 25 graden verschil tussen buiten en binnen 1215 watt/uur en HR++ zal 419 watt/uur verbruiken.

De kans dat een aantal van je ramen lek zijn is erg groot waardoor het verschil nog meer zal zijn.
Je gaat hier uit van een deltaT van 25 graden, wat nogal veel is, maar verder ben ik het compleet met je eens. Maar de besparing is inderdaad bijna 50 watt per kelvin tussen binnen en buiten. Ofwel 1.2 kWh per graaddag. Ofwel zo'n 3300 kWh aan warmte per jaar. Ofwel, zo'n 350-400 kuub gas per jaar wat er te besparen valt door het oude dubbelglas voor HR glas te vervangen.

De kosten voor het vervangen heb je dus met 8 jaren weer terugverdient.

Hoe stook je je woning? Door 'm altijd op (bijv) 15 graden te houden, en enkel te verwarmen naar 20 graden die paar uren per dag dat je thuis bent dan voelt het huis ook gewoon koud aan; immers zijn muren, vloer en meubels dan 15 graden, en is enkel de lucht 20 graden. Deze 20 graden voelt veel anders dan dat de thermostaat altijd op 20 graden staat, en de muren, vloer en meubels dus ook 20 graden zijn. Het kost je wel wat meer aan gas, maar het comfort neemt er wel door toe.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
Wij hadden ook nog overal oud dubbelglas. De achterzijde is nu HR++ en dat is echt een verschil. De bank staat voor het zijraam en veel last van koude trek en dat raam en kozijn gaan we nu vervangen door HR+++
(Als het goed is staat alles al klaar voor de installatie levertijd was 7 weken)

Als het buiten net boven nu is en ik meet met een ir temperatuurmeter het oude dubbelglas dan is dat 15 graden. De HR++ glas is aan de achterzijde is zeker 2 graden warmer.

Ons maand bedrag is in de afgelopen jaren gedaald van 160 naar 130 en nu zouden we nog 300 euro terug krijgen in maart volgende jaar volgens het rekenmodel van Essent. Het gasverbruik is 10 % lager dan vorig jaar. Zins april koken we inductie en geen hoger stroomverbruik.

[ Voor 13% gewijzigd door space-one op 23-12-2018 23:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
frisianstar schreef op zondag 23 december 2018 @ 09:33:
Hoe hoger de isolatie waarde U van het glas, hoe warmer het glas aanvoelt als het buiten (dus) koud is.
Hmmm.. je bedoelt hoe lager de U-waarde (warmtedoorgangscoëfficiënt)?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Juup schreef op maandag 24 december 2018 @ 00:23:
[...]

Hmmm.. je bedoelt hoe lager de U-waarde (warmtedoorgangscoëfficiënt)?
Inderdaad ik bedoelde dus "lagere U waarde = hogere isolatie waarde"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-05 11:01
Ik wil ook graag even inhaken op deze (lange) topic.

Wij wonen in een appartement van 1993 en het daar gebruikte dubbelglas is van 1994, staat in de metalen folie gestanst.
Ook wij overwegen om het huidige normale dubbel glas in de huiskamer te vervangen door HR++ glas.
Op zich valt de geoffreerde prijs van circa wel mee maar feitelijk kan mij niemand van de aanbieders vertellen wat de besparende waarde is.
Nu zal dat ook niet echt gemakkelijk zijn maar het probleem begint al dat ik niet kan achterhalen wat de isolerende waarde is van het huidige dubbele glas uit 1994.
Iemand een idee wat de isolerende waarde eventueel zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

@srna513006 , dat is altijd afhankelijk van het huis enz. Ik heb in november mijn ramen laten vervangen. Met nog 3 dagen te gaan ben ik voor de maand december van een waarde (m3/graaddag) van 0,234 (2017) naar 0,203 (2018) gegaan, een besparing van 13,2%. Maar zoals gezegd, dit is per huis verschillend en mijn waarde is slechts indicatief. Pas over half jaar, als de winter voorbij is, zal ik meer inzicht hebben op het gas verbruik op de lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Het lastige is ook dat volgens mij die ruiten uit 1994 ook niet meer hun originele isolatiewaarde hebben. Opzoeken wat ze toen hebben levert dus weinig zinvolle info op, en dat is waarschijnlijk ook de reden dat niemand het je kan/wil zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
Ja, het blijft lastig maar ja, je wilt toch globaal weten wat de investering / vervanging eventueel oplevert.
Al weet je maar wat de U-waarde was (is) van het in 1994 geplaatste dubbelglas.

Voor zo ver ik het nu begrijp zal vervanging van 7 ruiten door HR++ rond € 1.500,= gaan kosten.
Dit is toch ook niet een bedrag welk wij op onze leeftijd van 75 snel zullen terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
@srna513006 al is het niet eens de besparende waarde die het moet gaan doen, denk aan het comfort in huis wat stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Aan de ene kant heb je de terugverdientijd, deze is lastig vooraf te berekenen. Er zijn wel indicaties, zoals hier: http://www.hoe-koop-ik.nl...solatieglas/u-waarde-glas en hier: https://www.milieucentraa...s-hr-glas-en-triple-glas/. Stel, je gaat van dubbelglas naar HR++, dan zou je volgens deze sites ongeveer 10m3 gas (€ 20) per m2 glas besparen. In mijn geval heb ik 7,21 m2 laten vervangen, dus een besparing van ong. € 144 per jaar. Terugverdientijd zou dan, bij de huidige gasprijs, zo'n 13 jaar zijn. (mijn kosten waren wel incl, schilderwerk, als ik alleen uit ga van het glas zetten kom ik op 11 jaar uit). Door de betere isolatie kan de aanvoertemperatuur van de CV wellicht ook wat omlaag, zodat deze efficiënter werkt en langer in het HR gebied werkt, waardoor je dus nog wat op je gas bespaart.

Aan de andere kant heb je de comfortfactor. Met HR++ glas zal het aangenamer in huis zijn en neemt de koudeval bij grote ramen significant af. Comfort is niet in geld uit te drukken, maar wel wat waard. Zelf merk ik een groot verschil met HR++ t.o.v. het oude dubbel glas. Het is veel behagelijker in huis. Dat kan dus ook een reden zijn om voor HR++ glas te kiezen.

[ Voor 28% gewijzigd door Microkid op 29-12-2018 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:02

ewf

Je kunt ook 's avonds de gordijnen dicht doen... ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• srna513006
@No Hands en @Microkid

Ok, daar had ik nog niet bij stil gestaan want dat kan wel een significante reden voor vervanging zijn.
Mijn vrouw doet vaak het ontluchtingsrooster aan de bovenkant van het grote raam dicht en klaagt daarna nog dat het bij het grote raam 'tocht'.

Dit neem ik zeker mee.
Allen alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

ewf schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 13:05:
Je kunt ook 's avonds de gordijnen dicht doen... ;-)
Dat helpt maar deels. Ik deed dit natuurlijk al, en toch zie ik met het HR++ glas een daling van het gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
Trouwens is dat voor ons sowieso niet van toepassing want wij hebben geen overgordijnen, heb ik een bloedhekel aan, maar elektrische Luxaflex horizontale rolgordijnen, deze houden totaal niets tegen behalve zonneschijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
srna513006 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 12:41:
Ja, het blijft lastig maar ja, je wilt toch globaal weten wat de investering / vervanging eventueel oplevert.
Al weet je maar wat de U-waarde was (is) van het in 1994 geplaatste dubbelglas.

Voor zo ver ik het nu begrijp zal vervanging van 7 ruiten door HR++ rond € 1.500,= gaan kosten.
Dit is toch ook niet een bedrag welk wij op onze leeftijd van 75 snel zullen terugverdienen.
probeer eens de volgende trukjes:
1. houd een aansteker een paar cm voor het glas.
zie je 2 reflecties van het vlammetje, dan heb je dubbel glas. (beetje schuin op het glas kijken.)
is 1 van die 2 vlammetjes anders gekleurd, dan zit er op 1 van die glas platen een dun laagje metaal.
(meestal groenig in plaats van blauwige vlam.)
dat dunne laagje metaal verbeterd de u-waarde flink en heb je dus iets beters als gewoon dubbelglas (u-waarde < 3 in ieder geval).

2. hoe dik is het glas? (als je ergens een plaatje makkelijk los kunt maken, dan meten.)
normaal dubbel glas is vaak 5-12-4 dit is in mm en betekend: 5mm glas plaat aan de buiten kant.
dan 12mm lucht spouw en 4mm glas aan de binnen kant.
het totaal is dan 20mm dikke plaat.
(vaak doet met de binnen glas plaat en de buiten glas plaat in verschillende dikte dit om een moiré effect te voorkomen.)
de dikker de totale plaat is de meer spouw je hebt, en de beter de isolatie.

3. volgende truk is de vulling van de spouw.
is die gevuld met lucht of met een gas (zoals argon), helaas geen idee hoe je dat kunt zien.
beste is het type nummer van het glas vinden en hopen dat je het gevonden krijgt op het internet. (dit staat vaak wel in de alu rand van het glas.)

4. in heel modern glas, daar hebben ze de alu rand nu ook vervangen voor kunststof rand.
dit verbeterd het nog een stapje.

makkelijker kan ik het niet voor je maken. ;)
ik verwacht dat je minimaal dubbel glas zult hebben, maar sta er niet vreemd van te kijken met glas uit 1994 toch al een dun laagje metaal heeft, en dan zakt de u-waarde al aardig, en terug verdienen word dan wel lastig als je als 75 bent.
laat maar weten wat je allemaal hebt kunnen vinden, dan kijken we verder.

(praten in HR met wat +jes, dat is mij te veel marketing, u-waarde dat is tenminste een duidelijke waarde. ;) )

maar @Microkid zegt het al heel verstandig.
terugverdienen is 1 ding, komfoor is dat niet belangrijker?
niet meer dat koude gevoel als je bij het raam staat, onbetaalbaar. ;)

(zelf baal ik aardig van mijn dubbelglas u-waarde van 3. :-(
mijn ouders hebben al een u-waarde van 1,1 en daar is het rond de vensterbank dan ook echt een heel stuk prettiger als bij mij.
volgend jaar, dan ben ik door de problemen en heb ik de centen hoop ik om dat probleem ook eens te gaan aanpakken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
Bedankt voor de uitgebreide tips, deze zal ik zeker begin april uitvoeren als wij weer terug zijn van het overwinteren in Spanje.
Pagina: 1 2 Laatste