Dan nog vind ik dat te kort door de bocht. Een acteur is meer dan een werknemer die een in beton gegoten rol moet spelen. Een acteur is net zo goed een artiest met eigen artistieke inbreng en het is zelfs heel normaal dat die invloed uitoefenen op karaktertrekken van hun rol.defiant schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 00:02:
Daar ben ik het ook zeker mee eens. Maar mijn punt is dat een karakter onderdeel is van het verhaal zoals dat wordt neergezet door de schrijvers van een serie, een acteur kan dat karakter op z'n eigen manier vertolken maar de essentie van acteren is dat men zich verplaatst in het karakter van het verhaal zelf. De acteur zelf heeft daar in principe zelf niet veel in in te brengen.
Het issue is dat de acteur Patrick Stewart de rol van Picard zoals die is neergezet was in de serie TNG niet meer zag zitten en als acteur eigenlijk alleen nog maar maar mee wilde werken als de schrijvers het karakter van Picard veranderende.
Daarvan zeg ik persoonlijk, als je als acteur een rol niet meer zit zitten, dan moet je er ook een punt achter durven te zetten. Stewart is hier zelf niet alleen schuldig aan, ook de producers zijn hier in meegegaan.
Wel ben ik het met je eens dat wanneer je als schrijver/productie een bepaald karakter voor ogen hebt omdat het hele verhaal daarop leunt je weinig ruggengraat toont als je dat maar overboord gooit omdat anders je favoriete acteur niet mee wil doen.
Dat zal in dit geval helaas ook het gevolg zijn van te graag het Star Trek label erop willen plannen en willen leunen op de al bestaande fanbase.
Die hele achtergrond is nieuw voor mij, interessant. Als je dat zo op een rijtje zet snap ik je gevoel wel, maar dan nog hoeft het niet een probleem te zijn toch? Als Picard door gebeurtenissen in zijn leven wat op schuift van diplomaat naar activist (op zich logisch als je eruit gezet wordt en je zin niet meer kan doordrukken) dan verandert het karakter.Zie ook: FADE IN: From Idea to Final Draft van Michael Piller over hoe de pitch ging om Patrick Stewart te casten in Star Trek: Insurrection op pagina 35:
Patrick Stewart:
[...]
[...]
[...]
Michael Piller:
[...]
[...]
Patrick Stewart had in Star Trek: Insurrection dus significante wijzigingen in zijn karakter en het verhaal afgedwongen als voorwaarde om de rol aan te nemen.
Hetzelfde is gebeurd in Star Trek: Picard
One Condition Patrick Stewart Made Before Signing On For Star Trek: Picard
[...]
[...]
(Er zijn er meer, maar die kan ik niet zo snel vinden)
Het is hierdoor een van pet peeves dat een franchise zoals Star Trek groter moet zijn dan de van de acteurs. Als het niet meer werkt, zet er een punt achter. Maar ga niet de complete franchise veranderen omdat een hoofdrolspeler z'n rol en grote elementen van de franchise niet meer ziet zitten.
Het punt hier is echter dat wanneer het karakter van een essentiële rol in Star Trek, kapitein/leider/hoofdrolspeler, verandert hiermee ook het karakter van de serie verandert. Je kunt je dan inderdaad afvragen of je het karakter van Star Trek wel moet veranderen.
Als ik dan puur voor mijzelf spreek dan is het eigenlijk met elke serie na TNG een stapje (of grotere stap) minder echt Star Trek geworden. De echte filosofie wordt steeds meer los gelaten ten behoeve van het grotere publiek en wellicht ook gewoon het bestaansrecht van de serie. Of je dat kunt waarderen is nogal persoonlijk. Zelf zie ik liever géén nieuwe serie als het geen echt goede kan zijn, anderen smullen van alles wat geserveerd wordt zolang het maar enige overlap met de canon heeft.
Het was voor mij dan ook zeker geen verrassing toen ik er achter kwam dat één van de weinige Discovery afleveringen die mij wel een goed gevoel gaf was door Frakes was gedaan.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8