Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:09

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
defiant schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 00:02:
Daar ben ik het ook zeker mee eens. Maar mijn punt is dat een karakter onderdeel is van het verhaal zoals dat wordt neergezet door de schrijvers van een serie, een acteur kan dat karakter op z'n eigen manier vertolken maar de essentie van acteren is dat men zich verplaatst in het karakter van het verhaal zelf. De acteur zelf heeft daar in principe zelf niet veel in in te brengen.

Het issue is dat de acteur Patrick Stewart de rol van Picard zoals die is neergezet was in de serie TNG niet meer zag zitten en als acteur eigenlijk alleen nog maar maar mee wilde werken als de schrijvers het karakter van Picard veranderende.

Daarvan zeg ik persoonlijk, als je als acteur een rol niet meer zit zitten, dan moet je er ook een punt achter durven te zetten. Stewart is hier zelf niet alleen schuldig aan, ook de producers zijn hier in meegegaan.
Dan nog vind ik dat te kort door de bocht. Een acteur is meer dan een werknemer die een in beton gegoten rol moet spelen. Een acteur is net zo goed een artiest met eigen artistieke inbreng en het is zelfs heel normaal dat die invloed uitoefenen op karaktertrekken van hun rol.

Wel ben ik het met je eens dat wanneer je als schrijver/productie een bepaald karakter voor ogen hebt omdat het hele verhaal daarop leunt je weinig ruggengraat toont als je dat maar overboord gooit omdat anders je favoriete acteur niet mee wil doen.
Dat zal in dit geval helaas ook het gevolg zijn van te graag het Star Trek label erop willen plannen en willen leunen op de al bestaande fanbase.
Zie ook: FADE IN: From Idea to Final Draft van Michael Piller over hoe de pitch ging om Patrick Stewart te casten in Star Trek: Insurrection op pagina 35:

Patrick Stewart:

[...]

[...]

[...]

Michael Piller:

[...]

[...]

Patrick Stewart had in Star Trek: Insurrection dus significante wijzigingen in zijn karakter en het verhaal afgedwongen als voorwaarde om de rol aan te nemen.

Hetzelfde is gebeurd in Star Trek: Picard
One Condition Patrick Stewart Made Before Signing On For Star Trek: Picard

[...]

[...]

(Er zijn er meer, maar die kan ik niet zo snel vinden)

Het is hierdoor een van pet peeves dat een franchise zoals Star Trek groter moet zijn dan de van de acteurs. Als het niet meer werkt, zet er een punt achter. Maar ga niet de complete franchise veranderen omdat een hoofdrolspeler z'n rol en grote elementen van de franchise niet meer ziet zitten.
Die hele achtergrond is nieuw voor mij, interessant. Als je dat zo op een rijtje zet snap ik je gevoel wel, maar dan nog hoeft het niet een probleem te zijn toch? Als Picard door gebeurtenissen in zijn leven wat op schuift van diplomaat naar activist (op zich logisch als je eruit gezet wordt en je zin niet meer kan doordrukken) dan verandert het karakter.
Het punt hier is echter dat wanneer het karakter van een essentiële rol in Star Trek, kapitein/leider/hoofdrolspeler, verandert hiermee ook het karakter van de serie verandert. Je kunt je dan inderdaad afvragen of je het karakter van Star Trek wel moet veranderen.

Als ik dan puur voor mijzelf spreek dan is het eigenlijk met elke serie na TNG een stapje (of grotere stap) minder echt Star Trek geworden. De echte filosofie wordt steeds meer los gelaten ten behoeve van het grotere publiek en wellicht ook gewoon het bestaansrecht van de serie. Of je dat kunt waarderen is nogal persoonlijk. Zelf zie ik liever géén nieuwe serie als het geen echt goede kan zijn, anderen smullen van alles wat geserveerd wordt zolang het maar enige overlap met de canon heeft.
Het was voor mij dan ook zeker geen verrassing toen ik er achter kwam dat één van de weinige Discovery afleveringen die mij wel een goed gevoel gaf was door Frakes was gedaan. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:36

defiant

Moderator General Chat
Gonadan schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 08:49:
[...]

Dan nog vind ik dat te kort door de bocht. Een acteur is meer dan een werknemer die een in beton gegoten rol moet spelen. Een acteur is net zo goed een artiest met eigen artistieke inbreng en het is zelfs heel normaal dat die invloed uitoefenen op karaktertrekken van hun rol.
Zo zwart wit wilde ik het ook niet schetsen, maar er zijn imho wel grenzen tussen een rol van schrijver en de rol van acteur. Patrick Stewart heeft dat natuurlijk creatief opgelost in Picard door te eisen dat hij zelf ook schrijver zou worden. Daar zou ook nog niets mis mee zijn, als hij een goeie schrijver zou zijn. Mijn mening na het kijken van S1 is dat de serie geen enkele goede schrijvers heeft :)

Maar bijvoorbeeld Kate Mulgrew kreeg in Voyager te maken met een scenario's vanuit de schrijvers waarin ze in haar rol mentaal problemen begon te ondervinden van haar beslissing om in de delta quadrant te blijven. Dat kan het het negatief stereotype type beeld opwekken van een onstabiele vrouw waar imho een actrice best tegengas op mag geven.

Hetzelfde voor Avery Brooks in het einde van DS9, waarin hij z'n rol als vader voor Jake moest verlaten, wat natuurlijk ook weer een negatief stereotype kan bevestigen.
Als ik dan puur voor mijzelf spreek dan is het eigenlijk met elke serie na TNG een stapje (of grotere stap) minder echt Star Trek geworden. De echte filosofie wordt steeds meer los gelaten ten behoeve van het grotere publiek en wellicht ook gewoon het bestaansrecht van de serie. Of je dat kunt waarderen is nogal persoonlijk. Zelf zie ik liever géén nieuwe serie als het geen echt goede kan zijn, anderen smullen van alles wat geserveerd wordt zolang het maar enige overlap met de canon heeft.
Met NuTrek zijn ze eigenlijk bezig met een transformatie naar het Marvel/DC comicbook model, waarin alleen de karakters centraal staat, terwijl het universum en de concepten daarin zeer buigzaam zijn en altijd kunnen worden veranderd en gereboot. In het comicbook genre zijn ze daar ook gewoon heel open eerlijk over en ze drijven er ook de spot mee in films. Thor noemt het universum "space magic", dat is precies wat het is in Marvel :)

Het verhaal dient hierdoor het karakter, terwijl in Star Trek dat altijd andersom is geweest. Het karakter dient het verhaal, filosofie en gedachtegoed van de franchise.

Men creëert zo een franchise waarin het niet draait om de filosofie en het SF concept, maar om karakters waarin mensen niet naar Star Trek willen kijken vanwege die concepten, maar om de karakters van Kirk, Spock, Picard, Data, etc te zien, wiens karakters eindeloos gereboot kunnen worden.

Maar het universum en de filosofie erachter raakt zo wel leeg.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

defiant schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:52:
[...]

Zo zwart wit wilde ik het ook niet schetsen, maar er zijn imho wel grenzen tussen een rol van schrijver en de rol van acteur. Patrick Stewart heeft dat natuurlijk creatief opgelost in Picard door te eisen dat hij zelf ook schrijver zou worden. Daar zou ook nog niets mis mee zijn, als hij een goeie schrijver zou zijn. Mijn mening na het kijken van S1 is dat de serie geen enkele goede schrijvers heeft :)
In mijn optiek heeft s1 prima schrijvers: de karakters reageren goed op elkaar wat empathie van de schrijvers suggereert, en er is oog voor detail, zoals bijv. de manier waarop raffi kijkt naar agnes jurati nadat ze in de lucht stond te boksen, of een ongemakkelijke situatie met picard ( i love you...). Het is prima geschreven maar af en toe had ik wel de indruk dat ik naar een startrek persiflage zat te kijken (oog er zonder verdoving uit, seven of nine als verbitterde zuipschuit), maar ik kan daar wel om lachen en vind het geen probleem. Ook het thema van s1, in feite het probleem van kunstmatige intelligentie dat de mensheid overstijgt (technological singularity) is actueel. Verder is ook het bezoek van Raffi bij haar zoon goed geschreven, etc. Wat mij betreft is het gewoon goed, of het helemaal in lijn is met star trek kun je je inderdaad afvragen maar je kunt je afvragen of je star trek wel heel serieus moet nemen.

Wel een slecht punt is Agnes Jurati, de meest vooraanstaande AI-ontwikkelaar op aarde maar ze is zo labiel als een weetiknietwat wat helemaal niet past bij een doctor phd hoogbegaafde. Van zo iemand verwacht je rationaliteit en nadenken en niet zulk labiel gedrag.
Maar het universum en de filosofie erachter raakt zo wel leeg.
Welke filosofie?

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Er zijn verscheidene filosofische concepten achter Star Trek, o.a.:
  • Een utopische post-scarcity samenleving.
  • Een progressief beeld van de mensheid gebaseerd op gelijkheid en gelijkwaardigheid.
  • Conflict oplossing op basis van argumentatie en logica. In Star Trek verliezen partijen die moreel twijfelachtig handelen. Geweld alleen als laatste oplossing.
  • Een pro-wetenschappelijke rationele benadering van problemen.
  • Anti imperialisme, de federatie draait om vrijwillige samenwerking en lidmaatschap omtrent gezamelijke normen en waarden, niet om overheersing. Imperialistische regimes verliezen altijd in Star Trek (o.a. the Dominion, what's in a name) of zijn tegenstanders.
Je zag dat na TNG er langzamerhand steeds meer werd gezaagd aan deze concepten.
  • Section 31: Deze organisatie gaat rechtstreeks tegen de filosofie in, uiteindelijk verliest de persoon in DS9, maar het feit dat men deze organisatie weer tot leven wekte in Discovery en misschien met een eigen serie is veelzeggend.
  • Religie in DS9: ondanks de "wormhole aliens" angle, heeft de story arc van Sisko een religieus karakter (voorbestemming door almachtig wezens, zelf opoffering om het kwaad te bestrijden, etc).
Maar je ziet dat Star Trek: Picard zich hier helaas het meest schuldig aan maakt:
  • Er is geen progressief beeld van de mensheid, de federatie is een dystopisch xenofobisch club geworden.
  • Geweld wordt gezien als eerste optie en als een middel tot wraak (o.a. de scene met Seven of Nine).
  • Androids zijn "opeens" tweede rangs burgers wat in gaat tegen de filosofie van gelijkheid en gelijkwaardigheid.
De filosofie is ondergeschikt geraakt aan de karakters en de link die men wilde leggen met de actualiteit:
‘Star Trek: Picard’: Patrick Stewart on Why He Returned to the Final Frontier
“The Next Generation” presented a humanist future in which issues like poverty, race and class have long been sorted out, and conflicts are more often resolved through negotiation and problem-solving than at the point of a phaser pistol.

Stewart had no desire to go there again.

“I think what we’re trying to say is important,” he says. “The world of ‘Next Generation’ doesn’t exist anymore. It’s different. Nothing is really safe. Nothing is really secure.”
Het was dus nota bene Patrick Stewart zelf die de hele filosofie van Star Trek niet meer zag zitten.

En dat is wat me persoonlijk nogal steekt. Ik keek Star Trek vanwege de filosofie en het optimistische mensbeeld, juist in donkere tijden. Nu wordt dat allemaal in de prullenbak gegooid omdat Star Trek nu zogenaamd een reflectie moet zijn van onze tijd en Stewart z'n gewenste rol kan pakken om daar tegen te ageren.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11:16
defiant schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 23:21:
[...]

Er zijn verscheidene filosofische concepten achter Star Trek, o.a.:
[...]
Ik ben het met je eens met wat je ziet veranderen door de jaren heen maar ik vind de ontwikkeling positief.
Voor mij brachten die veranderen wat realisme in de serie en ook wat diepgang. Ik vind bijvoorbeeld mooi hoe ze in de series een bepaalde ideologie en filosofie op de toekomst projecteren. Maar het realisme vind ik dat de praktijk de ideeën niet altijd waar maakt. En noem het post-modern gedacht, maar ik vind het ook goed dat een bepaald model blinde vlekken heeft. Maar het helpt wellicht niet mee dat ik geen vooruitgangsgeloof heb.
In het Star Trek universum zie je trouwens ook al vroeg elementen dat het ideaal en de werkelijkheid niet altijd samen vallen. Ook in begin TNG wordt de prime directive geschonden en in TOS en in TNG heb je Star Fleet mensen die verkeerde beslissingen maken of ronduit niet deugen.
De mate waarop is wel door de jaren toegenomen. Ik vind een voorbeeld rond Picard waar zijn vooruitgangsgeloof in hoe de mensheid 'evolved' is verandert als een gegeven naar een zelfillusie en arrogantie. (First Contact, DS9.) Iets waar ik wederom gelukkig mee ben. Ik vond die houding al erg zelfgenoegzaam en meer passen bij de vijanden in het Star Trek universum die het zelfde van zichzelf vinden.

Wat betreft de link met de actualiteit is die er altijd wel geweest. Dat vooruitgangsgeloof was ook een houding in de tijd. En je ziet ook hoe concflicten spiegelen tussen onze wereld en Star Trek. Zo was TOS in de koude oorlog ontstaan (met een Rus aan boord!), gaf de zoen tussen Kirk en Uhura de nodige ophef en zie je hoe racisme een rol speelt bij de alien rassen. En in TNG was de koude oorlog over en zie je hoe de Federatie en de Klingons proberen door één deur te gaan. En dan nog steeds heeft het tijd nodig gehad dat vrouwen in TOS hoge officier rangen kregen en tot Voyager moeten duren dat een vrouw als hoofdrolspeler de kapitein werd.

Nu leven we in de wereld waarin francis fukuyama's voorspellingen inmiddels naar de prullenbak verwezen zijn . Ik vind van de latere Star Trek juist wel mooi als mensen met hun eigen gebreken geconfronteerd worden en dat idealen dingen zijn waar je voor moet vechten en bedreigingen niet alleen van buiten maar ook van binnen komen. In de serie Star Trek Picard heb ik nog sterk het gevoel dat de idealen van de Federatie nog steeds in Picard leven. Maar er moet nu voor gevochten worden om ze levend te houden en weer terug te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:45
@PrimusIP dat is inderdaad zoals ik er ook over denk. Ik was geen fan van Picard maar als je het zo schrijft klopt het eigenlijk wel. Al moet ik wel zeggen dat Picard er wel meteen heel erg de andere kant mee op gaat. De herintroductie van Seven slaat naar mijn weten gewoon helemaal nergens op.

Bij DS9 zagen we al dat wat de mens als ideaalbeeld heeft gewoon niet klopt met dat wat er buiten hun territorium gebeurde maar daar gebeurde dat geleidelijk. Picard is meteen een 'in your face' en dat is iets wat ik wel jammer vind van de serie.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
PrimusIP schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:21:
Ik ben het met je eens met wat je ziet veranderen door de jaren heen maar ik vind de ontwikkeling positief.
Voor mij brachten die veranderen wat realisme in de serie en ook wat diepgang. Ik vind bijvoorbeeld mooi hoe ze in de series een bepaalde ideologie en filosofie op de toekomst projecteren. Maar het realisme vind ik dat de praktijk de ideeën niet altijd waar maakt. En noem het post-modern gedacht, maar ik vind het ook goed dat een bepaald model blinde vlekken heeft. Maar het helpt wellicht niet mee dat ik geen vooruitgangsgeloof heb.
Het is natuurlijk persoonlijk hoe mensen SF en vooruitgang beleven, dat is een kwestie van smaak, ideologie en toekomst beeld.

Maar persoonlijk vind ik dat die verschillen al tot uiting komen in verschillende SF sub genres. Star Trek heeft (of eigenlijk had) gekozen voor een utopische optimistische visie, maar je hebt veel andere series en films met andere sub genres, zoals Cyberpunk, hard SF, Dystopische SF, etc. Het is door het kijken van die verschillende genres dat mensen kunnen kiezen wat het beste past bij hun persoonlijke smaak.

Als ik een dystopische cyberpunk toekomst visie heb dan kijk ik die series en films, maar ga ik niet verlangen dat andere SF genres daar moeten voldoen omdat ik daarin geloof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Laatst online: 11:16
defiant schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:21:
[...]

Het is natuurlijk persoonlijk hoe mensen SF en vooruitgang beleven, dat is een kwestie van smaak, ideologie en toekomst beeld.

Maar persoonlijk vind ik dat die verschillen al tot uiting komen in verschillende SF sub genres. Star Trek heeft (of eigenlijk had) gekozen voor een utopische optimistische visie, maar je hebt veel andere series en films met andere sub genres, zoals Cyberpunk, hard SF, Dystopische SF, etc. Het is door het kijken van die verschillende genres dat mensen kunnen kiezen wat het beste past bij hun persoonlijke smaak.

Als ik een dystopische cyberpunk toekomst visie heb dan kijk ik die series en films, maar ga ik niet verlangen dat andere SF genres daar moeten voldoen omdat ik daarin geloof.
Ik vind beide leuk om te kijken. Ik keek met plezier naar TNG, net als dat ik dat doe met The Expanse en Blade Runner.
Star Trek heeft nog steeds een optimistische utopische visie, het zit alleen niet altijd mee en voor het utopia en voor het herstel er van moet soms gevochten worden. Maar dat neemt niet weg dat de visie optimistisch is. Zelfs bij ST Picard zie je dat. Met kleine trage stapjes weliswaar. En hoe wel ik over de uitvoering wel kritiek heb, was de climax van het seizoen haast klassiek TNG.

Dat in tegenstelling tot The Expanse. Een m.i. realistischere serie (ook op gebied van wetenschap trouwens) maar ook veel duisterder en het optimistische wereldbeeld op de toekomst van Star Trek ontbreekt daar. Van Picard verwacht ik (als de serie lang genoeg blijft bestaan) dat je een crew gaat zien die Star Fleet is geworden (in ieder geval in gedrag) en dat je een stukje herstel van de Federatie gaat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

defiant schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:21:
[...]

Star Trek heeft (of eigenlijk had) gekozen voor een utopische optimistische visie
Star trek had een utopie, en een mensbeeld dat mensen in de toekomst rationeel, wetenschappelijk en goed zouden zijn. Dat is onrealistisch als je de huidige situatie in de wereld bekijkt (klimaatverandering, massa-uitsterving) en hoe mensen in werkelijkheid zijn (irrationeel, kortzichtig en empathieloos). Dat positieve van star trek klinkt goed maar in werkelijkheid zal daar niks van terechtkomen, hooguit in de verre, verre toekomst. Een dystopie lijkt waarschijnlijker dan een utopie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Allemaal totaal irrelevant, een serie hoeft niet per se de tijdsgeest te volgen of realistisch te zijn.

Star Trek een afwijkend en verfrissende filosofie die mij bij de eerste paar series gegrepen heeft. Dat maakte het uniek. Nu kunnen ze de franchise wel realistischer of rauwer proberen te maken om wat voor reden dan ook (geld natuurlijk) maar daarmee verliezen ze wat het uniek maakte, en zal het dus op kwaliteit eruit moeten springen om mijn aandacht nog te trekken.
Een rauwere sci-fi serie kan ik ook zeker waarderen, maar dan heb ik tegenwoordig zo veel kwalitatief goede alternatieven dat ik aan iets als een Discovery of misschien zelfs Picard niet meer per se mijn tijd hoef te verdoen. Het is in toch al niet meer de insteek wat Star Trek gemaakt heeft tot wat het is.

Daar zullen mensen anders over denken, gegarandeerd, maar dan vraag ik mij af waarom die per se willen dat Star Trek zich aanpast en waarom zij niet gewoon iets anders gaan kijken. Blijkbaar was het originele idee dan niet iets voor hen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Salvatron schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 02:43:
Star trek had een utopie, en een mensbeeld dat mensen in de toekomst rationeel, wetenschappelijk en goed zouden zijn. Dat is onrealistisch als je de huidige situatie in de wereld bekijkt (klimaatverandering, massa-uitsterving) en hoe mensen in werkelijkheid zijn (irrationeel, kortzichtig en empathieloos). Dat positieve van star trek klinkt goed maar in werkelijkheid zal daar niks van terechtkomen, hooguit in de verre, verre toekomst. Een dystopie lijkt waarschijnlijker dan een utopie.
Een SF serie hoeft niet het toekomstbeeld te volgen wat het gros van de mensen in een tijdperk aanhangt.

De originele TOS serie vond plaats in de jaren 60, dat was periode van de Vietnam oorlog, wijdverspreid racisme, Nixon en het watergate schandaal, de koude oorlog, de nucleaire dreiging van Rusland, etc. Met dezelfde logica had TOS juist een dystopische serie moeten zijn, omdat het mensbeeld toen ook al negatief was. Zoals men een paar jaar later heeft gedaan met Silent Running, Logan’s Run, Rollerball, Westworld, etc.

Gene Roddenberry heeft juist in een donkere periode de utopische visie verzonnen van de mensheid als een boodschap van hoop, niet omdat het realistisch was of voorzag dat dit het toekomstbeeld was van de mensheid.

Dat is ook de kern van de F in Science Fiction, het verbeeld een fictieve beeld wat een schrijver heeft.

Star Trek is gebaseerd op een toekomst wat veel mensen zullen hebben beschouwen als onrealistisch, ik ben van mening dat dat toekomstbeeld een kerneigenschap behoort te zijn van de franchise. Ik ben erg teleurgesteld dat Patrick Stewart deze kernconcepten van Star Trek niet heeft begrepen en het heeft gebruikt als een vehikel om z'n persoonlijke wensen gerealiseerd te krijgen.

Ik kijk/luister/lees af en toe wel eens naar de producties van andere oud Star Trek alumni (aanrader, er zijn er een hoop), wat opvalt is dat die stuk voor stuk begrijpen waar Star Trek om draait en het verschil begrijpen tussen een acteur en schrijver. Patrick Stewart is hierin echt wel een outlier.

Dat is ook wat ook waarom Galaxy Quest een goede parodie is, de lijnen tussen de rol van acteur en "de realiteit" laat men bewust door elkaar lopen. De acteurs moeten zich opeens "echt" gaan gedragen zoals men altijd geacteerd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

defiant schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:02:
Gene Roddenberry heeft juist in een donkere periode de utopische visie verzonnen van de mensheid als een boodschap van hoop, niet omdat het realistisch was of voorzag dat dit het toekomstbeeld was van de mensheid.
ik weet niet wat de beste kerel heeft verzonnen maar een positief mensbeeld is iets wat wel vaker voorkomt, namelijk dat men in de waan is dat in de toekomst mensen beter zijn geworden, het is niet iets wat Roddenberry uit zijn duim heeft lopen trekken, ik geloof dat Nietsche ook een concept had van een 'übermensch' bijvoorbeeld.

Ik begrijp niet waarom iemand waarde zou hechten aan een positief toekomstbeeld als die zelf niks van dat beeld gelooft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Salvatron schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:04:
[...]

ik weet niet wat de beste kerel heeft verzonnen maar een positief mensbeeld is iets wat wel vaker voorkomt, namelijk dat men in de waan is dat in de toekomst mensen beter zijn geworden, het is niet iets wat Roddenberry uit zijn duim heeft lopen trekken, ik geloof dat Nietsche ook een concept had van een 'übermensch' bijvoorbeeld.

Ik begrijp niet waarom iemand waarde zou hechten aan een positief toekomstbeeld als die zelf niks van dat beeld gelooft.
Ik volg je niet meer. Het concept van Star Trek is is dat we als mensheid onze problemen kunnen ontgroeien mits we deze juist keuzes maken, dat is waar Roddenberry zelf ook achter stond, zie:

A Bold Vision: How Star Trek First Made It to the Screen
But Star Trek was always more than just a sci-fi nerd’s love object. The series was born in the midst of the turbulent 1960s, and its outer-space adventures often reflected and commented on the issues of that divisive decade: the Vietnam War, civil rights, Cold War politics, the budding environmental movement. The show had an idealistic, ’60s counterculture mind-set, imagining a 23rd-century world in which humans had outgrown war and prejudice. “We must learn to live together, or most certainly we will soon all die together” was how Roddenberry, who died in 1991, expressed the show’s message.
“Television was so tightly censored that science fiction was the only way to escape the taboos in politics, religion or anything else that was controversial,” Roddenberry said. “I really don’t consider myself a science-fiction writer, but I’m interested in what’s happening on this planet and what may happen. In our society, we’re treating man less and less like an individual and more like a social organism.”
Maar goed, ik zal er over ophouden. Mijn punt blijft dat de Star Trek franchise een bepaalde filosofie heeft. Als men niets ziet in de filosofie moet men er geen gewoon niet meer verder gaan, i.p.v. die franchise aan te passen. Er is genoeg dystopische SF waarin mensen zich kunnen uitleven mochten ze de behoefte hebben.
Stewart had zich bijvoorbeeld kunnen laten casten voor de Handmaid's tale.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Salvatron wat je eigenlijk zegt is dat je niet begrijpt waarom iemand kan genieten van fictie die echt buiten de realiteit gaat. Ik heb dan bijna medelijden met je, dat is toch juist het allermooiste van fictie? Grenzeloos fantaseren. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destiny
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:05
defiant schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:02:
[...]

Een SF serie hoeft niet het toekomstbeeld te volgen wat het gros van de mensen in een tijdperk aanhangt.

De originele TOS serie vond plaats in de jaren 60, dat was periode van de Vietnam oorlog, wijdverspreid racisme, Nixon en het watergate schandaal, de koude oorlog, de nucleaire dreiging van Rusland, etc. Met dezelfde logica had TOS juist een dystopische serie moeten zijn, omdat het mensbeeld toen ook al negatief was. Zoals men een paar jaar later heeft gedaan met Silent Running, Logan’s Run, Rollerball, Westworld, etc.

De jaren 60 waren niet zo duister als je nu aangeeft. De jaren 60 begonnen inderdaad somber met de Cuba-crisis en moord op John F. Kennedy. Toch heerste er zeker in de tweede helft van de jaren 60 een behoorlijk optimisme. Het ging economisch goed, de hippiebeweging, ontwikkelingen in de ruimtevaart. De toekomst zou alleen maar beter worden dacht men. Hierbinnen past ook Star Trek met een toekomst waar alle wereldproblemen opgelost zouden zijn en de mensheid de ruimte in zou trekken.

In de jaren 70 kwam hier de klad in met een dalende economie en de oliecrisis. Nixon wordt pas in 1969 president en ook het Watergate schandaal is in de jaren 70. Allemaal als TOS al is afgelopen. De films die je noemt waren nou niet echt kaskrakers.Veel van die films zijn vooral bekend omdat ze later op TV zijn uitgezonden en in de jaren 80 de videorecorder populair werd. SF was niet populair bij de bioscoopbezoekers in de jaren 70, tenminste niet tot ene George Lucas, Star Wars maakte.

De kern van Star Trek is wel het optimistische toekomstbeeld van Gene Roddenberry. Als je dat weghaalt is het niet echt Star Trek meer. Dat is ook het probleem dat ik met Discovery en Picard heb. Het voelt niet als Star Trek maar als matige SF series waar ze overal een Star Trek etiket op plakken. Dat het de zeitgeist is dat alles dystopisch moet zijn vind ik niet zo sterk. Toen TNG verscheen was het wereldbeeld ook niet zo geweldig: economisch ging het al een tijd niet goed en de verhoudingen met de USSR waren niet echt goed (het was de tijd van de antikernwapendemonstaties in Nederland).

Eigenlijk vind ik het vooral een soort van luiheid om Discovery en Picard een dystopische setting te geven. Die scoren de laatste jaren goed dus laten we dat ook maar doen. Ook het steeds teruggrijpen op het verleden vind ik niet sterk (maar dat zie je helaas veel tegenwoordig). Het sterke van TNG was dat ze gewoon 200 jaar vooruit waren gegaan en eigenlijk alles uit de TOS periode geschiedenis was (met hier en daar een cameo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Gonadan schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 23:06:
@Salvatron wat je eigenlijk zegt is dat je niet begrijpt waarom iemand kan genieten van fictie die echt buiten de realiteit gaat. Ik heb dan bijna medelijden met je, dat is toch juist het allermooiste van fictie? Grenzeloos fantaseren. :)
nee, wat ik zeg is dat ik niet begrijp waarom je veel waarde zou hechten aan een droombeeld (dat positieve toekomstbeeld) wat ver buiten de realiteit ligt. Persoonlijk kijk ik naar een serie om er van te genieten, niet om er filosofisch over te gaan lopen doen. Maar ik ben waarschijnlijk ook niet echt een 'trekkie' dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 20:38
Destiny schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 09:12:
[...]

De jaren 60 waren niet zo duister als je nu aangeeft. De jaren 60 begonnen inderdaad somber met de Cuba-crisis en moord op John F. Kennedy. Toch heerste er zeker in de tweede helft van de jaren 60 een behoorlijk optimisme. Het ging economisch goed, de hippiebeweging, ontwikkelingen in de ruimtevaart. De toekomst zou alleen maar beter worden dacht men. Hierbinnen past ook Star Trek met een toekomst waar alle wereldproblemen opgelost zouden zijn en de mensheid de ruimte in zou trekken.

In de jaren 70 kwam hier de klad in met een dalende economie en de oliecrisis. Nixon wordt pas in 1969 president en ook het Watergate schandaal is in de jaren 70. Allemaal als TOS al is afgelopen. De films die je noemt waren nou niet echt kaskrakers.Veel van die films zijn vooral bekend omdat ze later op TV zijn uitgezonden en in de jaren 80 de videorecorder populair werd. SF was niet populair bij de bioscoopbezoekers in de jaren 70, tenminste niet tot ene George Lucas, Star Wars maakte.

De kern van Star Trek is wel het optimistische toekomstbeeld van Gene Roddenberry. Als je dat weghaalt is het niet echt Star Trek meer. Dat is ook het probleem dat ik met Discovery en Picard heb. Het voelt niet als Star Trek maar als matige SF series waar ze overal een Star Trek etiket op plakken. Dat het de zeitgeist is dat alles dystopisch moet zijn vind ik niet zo sterk. Toen TNG verscheen was het wereldbeeld ook niet zo geweldig: economisch ging het al een tijd niet goed en de verhoudingen met de USSR waren niet echt goed (het was de tijd van de antikernwapendemonstaties in Nederland).

Eigenlijk vind ik het vooral een soort van luiheid om Discovery en Picard een dystopische setting te geven. Die scoren de laatste jaren goed dus laten we dat ook maar doen. Ook het steeds teruggrijpen op het verleden vind ik niet sterk (maar dat zie je helaas veel tegenwoordig). Het sterke van TNG was dat ze gewoon 200 jaar vooruit waren gegaan en eigenlijk alles uit de TOS periode geschiedenis was (met hier en daar een cameo).
Ben het hier wel mee eens, Kort gezegd ik vind het ook jammer dat er voor een te veel dystopie achtige setting en verhaal is gekozen. Discovery heeft mij daar ook enig sinds mee weggedreven van het star trek gevoel, en Picard nu deels ook.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Salvatron schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:00:
nee, wat ik zeg is dat ik niet begrijp waarom je veel waarde zou hechten aan een droombeeld (dat positieve toekomstbeeld) wat ver buiten de realiteit ligt. Persoonlijk kijk ik naar een serie om er van te genieten, niet om er filosofisch over te gaan lopen doen. Maar ik ben waarschijnlijk ook niet echt een 'trekkie' dan.
Het is de wereld die gecreëerd is wat het voor mij erg interessant maakt, gaat die verloren dan is dat voor mij een afknapper.
Net als wanneer een wereld als die van Tolkien ineens allerlei spinoffs met eigen invulling zou krijgen die niet meer passen bij het originele verhaal en idee. Verzin dan lekker je eigen wereld. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Gonadan schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 17:47:
[...]

Het is de wereld die gecreëerd is wat het voor mij erg interessant maakt, gaat die verloren dan is dat voor mij een afknapper.
Net als wanneer een wereld als die van Tolkien ineens allerlei spinoffs met eigen invulling zou krijgen die niet meer passen bij het originele verhaal en idee. Verzin dan lekker je eigen wereld. :P
op zich probeert star trek zich wel goed aan de realiteit te houden (in ieder geval in grote lijnen qua wetenschap en technologie). Voorbeelden: tablets, pratende computers, quantum- en relativiteitsgedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Technologische geloofwaardigheid was inderdaad ook altijd een pluspunt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:14
Gonadan schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 17:47:
Nog even geduld, Amazon is al bezig.

Ik had in het vorige seizoen nog een klein beetje hoop voor Discovery toen die admiraal met die Orion dame aan het onderhandelen was, maar helaas moest die serie ook eindigen in geweld en explosies en Tardis-turbolifts. Lower Decks is de enige huidige Star Trek die nog een beetje trouw blijft aan de oorspronkelijke setting.

Je ziet wel hoeveel indruk STD heeft gemaakt als ik alle namen niet kan onthouden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Zo, net de eerste episode van S2 gekeken, ik heb me weer prima vermaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Is die nog steeds op Prime beschikbaar? Of hebben ze Picard ook van andere streamingdiensten gehaald om m op paramount aan te bieden?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

Webgnome schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:09:
Is die nog steeds op Prime beschikbaar? Of hebben ze Picard ook van andere streamingdiensten gehaald om m op paramount aan te bieden?
Goed nieuws voor de fans van ‘Star Trek: Picard’: het tweede seizoen van ‘Star Trek: Picard’ is vanaf 4 maart te zien op Amazon Prime Video.

https://www.scriptgirl.nl...oen-van-star-trek-picard/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:27
sebastius schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:36:
Zo, net de eerste episode van S2 gekeken, ik heb me weer prima vermaakt.
Ik ook, vind de premise van dit seizoen een stuk beter.

Maar, waarom ziet Picard er in zijn jeugd uit gekleed als Siske de rat terwijl hij is geboren in 2305. :P

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-09 11:09
chaoscontrol schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:38:
[...]

Ik ook, vind de premise van dit seizoen een stuk beter.

Maar, waarom ziet Picard er in zijn jeugd uit gekleed als Siske de rat terwijl hij is geboren in 2305. :P
Dat is hoe Amerikanen denken dat Europese kinderen er uit zien :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
  • Nu online
Ik vond deze ene aflevering beter dan de volledige huidige seizoen van Discovery. Zeer sterk begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wat ik even gemist had, is dat het begon met deel 2 van de laatste aflevering van seizoen 1.
Heb ik die over het hoofd gezien? Of hoorde dat zo? :?

Ik vond het trouwens beiden zeer kijkwaardig.
spoiler:
Heerlijk om de evil Borg en Q weer te zien opduiken en terloops nog ff Guinan.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

zo S2e01 gezien van Picard. (no spoilers ahead)

de episode is best tja .. "oke" .. natuurlijk diverse verklaringen waarom acteurs ouder zijn .. that was wel in de lijn der verwachting toch ?

Tja vind het een warrige aflevering .. en als je hints/trailers ofzo hebt gezien .+ Titel dan is de rest tja ach ga het zien!

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:21
vso schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 00:19:
zo S2e01 gezien van Picard. (no spoilers ahead)

de episode is best tja .. "oke" .. natuurlijk diverse verklaringen waarom acteurs ouder zijn .. that was wel in de lijn der verwachting toch ?

Tja vind het een warrige aflevering .. en als je hints/trailers ofzo hebt gezien .+ Titel dan is de rest tja ach ga het zien!
Ik vond 'm niet tegenvallen. Natuurlijk was er wel wat op aan te merken, maar het was een stuk beter te pruimen dan de gemiddelde Discovery aflevering.
Ik ben voorzichtig positief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

mister_S schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:32:
Ik vond deze ene aflevering beter dan de volledige huidige seizoen van Discovery. Zeer sterk begin.
Ha ik kijk Star Trek Discovery niet meer, ik viel er bij in slaap, dat is geen Star trek. ;)
Ik ben het met je eens, Picard is Star Trek evenals de nieuwe films in de nieuwe tijdlijn.
Maar Beyond was een beetje over de top. :P

Blij met Picard S2 :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:09

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

spoiler:
Wat was Q knap gemaakt zeg! Ik wist dat hij in dit seizoen zou zitten (evenals Guinan), maar niet al meteen in de eerste aflevering! Ook vroeg ik me al sinds de aankondiging af hoe ze John DeLancie neer zouden zetten.

Nou, dat is geslaagd! Toen de "jonge Q" in beeld kwam, geen dag ouder dan in TNG, was ik echt even flabbergasted. Dit zag er geloofwaardiger uit dan Princess Leia in Rogue One in ieder geval, en zelfs beter dan die verjongingskuur in The Mandalorian (voor de zekerheid maar even niet benoemd wie ik daarin bedoel).

En John DeLancie was gewoon in vorm; hij gaat dit seizoen voor groot vermaak zorgen schat ik zo in :)

Ook leuk om weer eens een Federation-schip in detail van binnen te zien (en de vloot die bij de anomaly aankomt bevat zowaar veel verschillende herkenbare schepen en niet het copy/paste gepruts tegen de Romulans uit het laatste deel van S1).

Ik ga me wel vermaken!

Oh ja... Guinan's bar zat op 10 Forward Avenue, Los Angeles.... briljant!

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Laatst online: 12:43
ehtweak schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:18:
Wat ik even gemist had, is dat het begon met deel 2 van de laatste aflevering van seizoen 1.
Heb ik die over het hoofd gezien? Of hoorde dat zo? :?
Volgens mij heb je het "48 uur eerder" tekstblokje gemist :)
spoiler:
Heerlijk om de evil Borg en Q weer te zien opduiken en terloops nog ff Guinan.
spoiler:
Volgens mij zijn de Borg niet meer zo evil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Winkiller schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 12:22:
[...]

Ha ik kijk Star Trek Discovery niet meer, ik viel er bij in slaap, dat is geen Star trek. ;)
Ik ben het met je eens, Picard is Star Trek evenals de nieuwe films in de nieuwe tijdlijn.
Maar Beyond was een beetje over de top. :P

Blij met Picard S2 :)
Het verschil in waardering op IMDB maakt het ook duidelijk dat seizoen 5 van Discovery niet in de smaak valt. Eigenlijk vanaf seizoen 4 is daar een sterk verval en dat merk ik thuis ook. We hebben het nog geprobeerd te kijken maar ik vermoed dat we nooit de oorzaak van de DMA te weten zullen komen in huize Joarie :+

Ik merk wel dat ik thuis een aantal zaken moet uitleggen die logisch zijn voor Enterprise-kijkers maar als je die nog nooit hebt gezien, dan zijn het best rare sprongen. Ik was ook blij verrast met de verschijning op het eind, maar ik moest toch echt gaan uitleggen aan mijn vriendin waarom dat was.

spoiler:
Maar ligt het aan mij of is dat Picard een android is een beetje op de achtergrond gezet...of is dat de basis voor het feit dat hij zich nu bewuster is van zijn eenzaamheid?

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
@Joarie dat is inderdaad op de achtergrond gezet. Ik denk dat men zich in het vorige seizoen in zo'n kronkel had geschreven dat dit de enige oplossing was. Anders hadden we maar één seizoen gehad.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

CopyCatz schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:07:
[...]

spoiler:
Volgens mij zijn de Borg niet meer zo evil?
Geen idee of dat nog in spoiler-tags moet (is al Seizoen 1 tenslotte), maar voor de zekerheid:

spoiler:
De borg in het alfakwadrant zijn sterk verzwakt in Picard. Dat was al duidelijk in seizoen 1, maar niet waarom (even los van die ene cube die door de assimilatie van een lid van de orde gecorrumpeerd raakte). Mogelijk door de vooruitgang die de federation heeft geboekt met de kennis van Voyager of, zoals in S02E01 werd genoemd, de kennis die men heeft gekregen door het in handen hebben van een borg cube.

De borg die we nu door de anomaly hebben zien komen, zijn duidelijk van een hele andere orde der grootte. Mogelijk een geavanceerdere versie, of borg uit de toekomst. We horen het de komende weken vast wel van Q.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:21
Ik vind het op zich wel jammer dat de Borg er meteen bij gesleept zijn. Ik had het wel mooi gevonden als Picard zijn eigen nieuwe verhaal zou krijgen. Ook omdat in de boeken de Borg zijn "opgelost". En dat staat natuurlijk volkomen los van de tv-series, maar ik merk dat ik zelf wel moeite heb om die los te zien :)

Maar misschien was dat alleen maar ep1 (als intro) en gaat het nu vooral verder met Q en dat vind ik dan wel weer cool :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Misschien is het een 'grapje' van Q?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Webgnome schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:51:
Misschien is het een 'grapje' van Q?
Was Q er in TNG niet voor verantwoordelijk dat de Borg de aarde ontdekten? Of waren ze al onderweg? 't is een tijdje terug dat ik die heb gezien.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:25
Raven schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:42:
[...]

Was Q er in TNG niet voor verantwoordelijk dat de Borg de aarde ontdekten? Of waren ze al onderweg? 't is een tijdje terug dat ik die heb gezien.
Eerder andersom, de Federation ontdekte de Borg door Q omdat hij ze naar het kwadrant slingerde waar de Borg actief was. Daarmee kreeg de Federation een waarschuwing over wat er aan ging komen.
Wikipedia: Q Who

[ Voor 6% gewijzigd door PatrickC op 09-03-2022 18:24 ]

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Klopt, maar daarmee wisten ze wel ineens echt van de federatie af. Daarvoor hadden ze alleen nog maar een verre post gesloopt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 19:34
Gisteren heb ik de 2de aflevering gekeken en die vond ik toch iets minder...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CopyCatz
D-Three schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 22:25:
Gisteren heb ik de 2de aflevering gekeken en die vond ik toch iets minder...
Idd, ik kan die "in a mirror, darkly" episodes meestal wel als enkele afleveringen nog pruimen, maar dit wordt vrees ik het hele seizoen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 19:34
Ik vrees er ook voor. Maar niet enkel dat...
spoiler:
- De ene keer verander je iets in het verleden en is het een nieuwe tijdlijn, een andere keer dan weer niet...
- Als de Borg Queen jou heeft belogen, dan geloof je nadien uiteraard wel probleemloos wat ze zegt en beloofd.
- Eradication Day is een groot feest waar de president en de generaal komen spreken, alleen lijkt de menigte maar uit enkele personen te bestaan.
- Respect voor wat Stewart nog doet op zijn leeftijd maar Picard kwam op bepaalde momenten niet overtuigend over en vooral oud over. Zeker als 'Generaal Picard'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Toch vond ik ook deze S2/E2 aflevering weer prima kijkvoer. d:)b

Uiteraard is een
spoiler:
nazi-achtige/totalitaire 'foute' toekomst
wel eens vaker vertoond. Maar ik blijf het interessant vinden qua verhaalontwikkeling.

En dan die blik van
spoiler:
'originele' Borg-Queen
heerlijk gewoon. 8)

En ja, Patrick Stewart is al behoorlijk op leeftijd. De beste man is 81!
Wikipedia: Patrick Stewart

[ Voor 23% gewijzigd door ehtweak op 13-03-2022 10:09 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:50

Spooksel

Spooksel!

Of het nou het 'mirror universe' is of een alternatief maakt me niet zoveel uit eigenlijk. Het enige pluspunt van deze constructie is dat de karakters zichzelf natuurlijk niet tegen kunnen komen zoals wel eens gebeurde in het mirror universe. Hier hebben ze letterlijk zichzelf vervangen in een alternatieve realiteit tenslotte.

Anyway, ik vind het wel smullen tot nu toe hoor :D Nu al zoveel sterker dan S1!

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingCrow
  • Laatst online: 12-09 15:14
D-Three schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 23:28:
Ik vrees er ook voor. Maar niet enkel dat...
spoiler:
- De ene keer verander je iets in het verleden en is het een nieuwe tijdlijn, een andere keer dan weer niet...
- Als de Borg Queen jou heeft belogen, dan geloof je nadien uiteraard wel probleemloos wat ze zegt en beloofd.
- Eradication Day is een groot feest waar de president en de generaal komen spreken, alleen lijkt de menigte maar uit enkele personen te bestaan.
- Respect voor wat Stewart nog doet op zijn leeftijd maar Picard kwam op bepaalde momenten niet overtuigend over en vooral oud over. Zeker als 'Generaal Picard'.
spoiler:
Voor de tijdlijn: Doctor Who behandeld dat wel een beetje, er zijn vaste momenten in tijd die als ze wijzigen enorme impact hebben en er zijn dingen die minder impact hebben. Verder is dit vooral vrijheid van de schrijvers denk ik.
De Borg Queen heeft alles te verliezen dus meewerken is haar enige kans om het te overleven, kun je haar dan vertrouwen? Nee. Maar zoals ik het begreep was ze alleen nodig de voor de finetuning van de trip en niet het complete "sturen" dus de problemen met haar komen pas bij aankomst. (en dan misschien ook pas na het herstellen van de schade veroorzaakt door Q)
Het gebrek aan menigte was wel iets ja, maar in een totalitair regime (compleet met "vrijheidsstrijders" is een kleine mensenmassa beter te controleren.

Het is misschien niet het meest originele concept maar persoonlijk vindt ik het wel een interessante tijdslijn en helaas dichter bij de huidige wereld dan de normale federatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
FlyingCrow schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:20:
[...]
Het is misschien niet het meest originele concept maar persoonlijk vindt ik het wel een interessante tijdslijn en helaas dichter bij de huidige wereld dan de normale federatie.
Maar daar zit hem nou juist de crux; star trek is groot geworden met het schetsen van een "kijk zo kan het ook" wereld, met vrouwen en andere rassen op de brug, problemen oplossen met normen en waarden en diplomatie. Wat dat betreft heb ik mijn hoop meer gevestigd op strange new worlds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingCrow
  • Laatst online: 12-09 15:14
CopyCatz schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:35:
[...]

Maar daar zit hem nou juist de crux; star trek is groot geworden met het schetsen van een "kijk zo kan het ook" wereld, met vrouwen en andere rassen op de brug, problemen oplossen met normen en waarden en diplomatie. Wat dat betreft heb ik mijn hoop meer gevestigd op strange new worlds.
Mee eens die ideaal wereld maakt het zo mooi, en juist de nadruk hoe Picard walgt van de aanpassingen en hoe het hele team hun uiterste best doet om dat weer terug te krijgen is een mooie boodschap.

spoiler:
Ze sluiten zelfs een pact met de duivel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

spoiler:
Het was weer een leuke aflevering!

Q in optima forma en de Borg Queen die moeite heeft met de plotselinge veranderingen in de tijdlijn en het verlies van haar collectief.

Romulan-Legolas die dan eindelijk los mocht tegen de soldaten en ze dan ook maar meteen de strot doorsnijdt was ook wel vermakelijk, maar die last-minute uberhackeractie van Agnes was dan wel weer een beetje cliche.

Ik denk dat die soldaten en "First Husband" de klassieke fout maken en de Borg Queen als een stuk uitgerangeerd meubilair niet onder schot houden; ik vermoed dat die in de eerste scene van E03 worden geassimileerd.

Brave New Worlds komt overigens al in mei van dit jaar; hopelijk kunnen we hem dan ook meteen kijken in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Laatst online: 09-09 14:09
spoiler:
Ik hou nooit van tijdreis verhaallijnen. Die zijn eigenlijk altijd zwak omdat het paradoxen creert die je niet kan oplossen en eigenlijk altijd hetzelfde is "haha kijk hoe de persoon van x jaar in de toekomst zich niet weet te handhaven in het verleden".

Als een borqueen bijv. zo makkelijk even terug in de tijd kan reizen dan is de borg toch eigenlijk al onoverwinnelijk en kan ze altijd gewoon even terug de tijd in gaan om iedere situatie in eigen voordeel op te lossen.

[ Voor 33% gewijzigd door Mirved op 15-03-2022 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel

Spooksel

Spooksel!

Mirved schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:19:
ls een borqueen bijv. zo makkelijk even terug in de tijd kan reizen dan is de borg toch eigenlijk al onoverwinnelijk en kan ze altijd gewoon even terug de tijd in gaan om iedere situatie in eigen voordeel op te lossen.
Mjah, Borg die terug reizen in de tijd hebben we al eens eerder een ST film van gehad he :P Maar idd, tijdreizen is meestal wel een suf concept. Iets is aangepast in het verleden, op de een of andere manier merkt iemand dat (wat op zich al een paradox is) en dan kunnen die toevallig ook nog eens terug om het te gaan fixen. Wel heel makkelijk allemaal :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 13-09 19:57

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Q is de ultieme deus ex machina. :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel

Spooksel

Spooksel!

Sowieso, haha. En mochten Picard & co. falen bij hun missie dan is het ook niet bepaald ondenkbaar dat Q de tijdlijn alsnog fixed. Want in het verleden heeft ie eigenlijk altijd wel de boel uiteindelijk weer rechtgezet van wat hij, of andere Q, gedaan had(den).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Mirved schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:19:
spoiler:
Ik hou nooit van tijdreis verhaallijnen. Die zijn eigenlijk altijd zwak omdat het paradoxen creert die je niet kan oplossen en eigenlijk altijd hetzelfde is "haha kijk hoe de persoon van x jaar in de toekomst zich niet weet te handhaven in het verleden".

Als een borqueen bijv. zo makkelijk even terug in de tijd kan reizen dan is de borg toch eigenlijk al onoverwinnelijk en kan ze altijd gewoon even terug de tijd in gaan om iedere situatie in eigen voordeel op te lossen.
Zie het plot van Star Trek: First Contact ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:53:
[...]

Zie het plot van Star Trek: First Contact ;)
Daar heb ik hetzelfde commentaar op. Alsook alle verschillende Star trek series die afleveringen hadden met time travel die waren ook altijd zwak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spooksel

Spooksel

Spooksel!

Trials and Tribble-ations was toch echt wel heel tof anders ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:18
Cause and effect vind ik ook een erg goede episode.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:48:
Romulan-Legolas die dan eindelijk los mocht tegen de soldaten en ze dan ook maar meteen de strot doorsnijdt was ook wel vermakelijk, maar die last-minute uberhackeractie van Agnes was dan wel weer een beetje cliche.
Ik vind de toon ook in dit seizoen vaak zo vreemd en haaks op elkaar staan. Je hebt dan Elnor die even de strotten van beveiligers doorsnijdt, waarbij Raffi (en de rest) zoiets hebben van "ow het zal wel, laat het jochie lekker z'n gang gaan". Vervolgens heb je Agnes die het lekker luchtig probeert te houden met geforceerde Marvel humor..

Dat lijkt tegenwoordig de trend te zijn, bruut geweld afgewisseld met wat leuke one-liners en grapjes voor de lolz. In een superheldenfilm a la Deadpool of Guardians of the Galaxy werkt dat (meestal wel), maar in Star Trek komt dat ontzettend raar over.

In Next Generation/Voyager/Deep Space 9 was geweld over het algemeen niet de eerste keus, en reageerde men niet zo laconiek omdat het een weloverwogen optie was. Ik mis de diplomatie.. En Agnes mag wat mij betreft in de volgende aflevering worden geassimileerd door de Borg Queen :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 18:07
Heb voorafgaand aan seizoen 2 eerst seizoen 1 helemaal opnieuw gekeken binnen 1 week en ik zie het toch nu als 1 compleet goed verhaal wat de naam Star Trek waardig is.
Gisteren deel 1 van seizoen 2 bekeken en ziet er goed uit en is van een totaal véél hoger level dan Discovery ooit was.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
Pendaco schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:17:
In Next Generation/Voyager/Deep Space 9 was geweld over het algemeen niet de eerste keus, en reageerde men niet zo laconiek omdat het een weloverwogen optie was. Ik mis de diplomatie.. En Agnes mag wat mij betreft in de volgende aflevering worden geassimileerd door de Borg Queen :w
Net als in de echte wereld, waar diplomatie nu regelmatig ver te zoeken lijkt, geldt dat nu ook voor de Star Trek universe. De tijden daar zijn ook veranderd sinds TNG en het utopische karakter van die samenleving lijkt ook meer ‘verhard’.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Pendaco schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:17:
[...]

Ik vind de toon ook in dit seizoen vaak zo vreemd en haaks op elkaar staan. Je hebt dan Elnor die even de strotten van beveiligers doorsnijdt, waarbij Raffi (en de rest) zoiets hebben van "ow het zal wel, laat het jochie lekker z'n gang gaan". Vervolgens heb je Agnes die het lekker luchtig probeert te houden met geforceerde Marvel humor..

Dat lijkt tegenwoordig de trend te zijn, bruut geweld afgewisseld met wat leuke one-liners en grapjes voor de lolz. In een superheldenfilm a la Deadpool of Guardians of the Galaxy werkt dat (meestal wel), maar in Star Trek komt dat ontzettend raar over.

Inderdaad de hele Agnes/Tilly personages mogen van mij ook wel een stuk minder. In andere series heb je vaak ook wel wat comedy reliëf, zoals quark of Neelix/the doctor. Maar in mijn herinnering hadden die een stuk meer diepte en in nood situaties kwamen ze een stuk realistischer over.

Ik vind S2 opzich nog best goed te doen, sommige stukken zijn hit or miss. Het "acteer" werk van Guinan bijvoorbeeld vond ik waardeloos die las de tekst gewoon op bij wijze van. Maar Q die zette een ijzersterke presence neer. De alternatieve werkelijkheid heeft wat moeite om geloofwaardig over te komen. Picard als de slager van het heelal met zijn veroveringen uitgestald in zijn werkkamer bijvoorbeeld. Maar ook die executie scene was ook niet echt sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

Defector schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:50:
In andere series heb je vaak ook wel wat comedy reliëf, zoals quark of Neelix/the doctor. Maar in mijn herinnering hadden die een stuk meer diepte en in nood situaties kwamen ze een stuk realistischer over.
Zeker, en hun humor paste binnen de wereld waarin ze zich bevonden. De opmerkingen van Agnes zijn nog net niet fourth wall breaking.. Misschien dat de schrijvers Agnes als de alledaagse man (vrouw) zien, zoals een Winston Zeddemore/Ernie Hudson in Ghostbusters, die de situaties voor de kijker probeert de duiden, maar het slaat imo echt totaal de plank mis.

En ook het schelden, de f#cks, sh#ts, damns etc. mag van mij achterwege blijven. Dat lijkt al een stuk minder dit seizoen en surprise surprise komt vooral van Agnes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
Defector schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:50:
[...]

Inderdaad de hele Agnes/Tilly personages mogen van mij ook wel een stuk minder. In andere series heb je vaak ook wel wat comedy reliëf, zoals quark of Neelix/the doctor. Maar in mijn herinnering hadden die een stuk meer diepte en in nood situaties kwamen ze een stuk realistischer over.
Neelix was toch wel zeker een super irritant karakter in Voyager dan vind ik die Agnes nog mee vallen in vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Mirved schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:25:
[...]

Neelix was toch wel zeker een super irritant karakter in Voyager dan vind ik die Agnes nog mee vallen in vergelijking.
Haha misschien dat we over een paar series ook beter tegen Agnes/Tilly aankijken. Klopt in het begin was hij wel degelijk irritant, maar nu kijk ik ernaar vanuit de complete voyager serie. Waarin hij ook gegroeid is, niet helemaal eerlijk ten opzichte van de nieuwe characters waar we het nu over hebben maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 17:00
Mirved schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:25:
[...]

Zekers, die kon ik ook niet pruimen. Net zoals dokter Phlox.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PatrickC
segil schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 18:42:
[...]

Zekers, die kon ik ook niet pruimen. Net zoals dokter Phlox.
Neelix en Kes vond ik beide slecht te pruimen. Phlox daarentegen voegde wel iets toe vond ik en had in sommige afleveringen een erg mooie rol. Maar ik vind Enterprise dan ook een onderschatte Star Trek serie, die van mij meer seizoenen had mogen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik heb ergens gelezen dat star trek picard 3 seizoenen gaat hebben, daarna houdt het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
Salvatron schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:21:
Ik heb ergens gelezen dat star trek picard 3 seizoenen gaat hebben, daarna houdt het op.
Mja, daarentegen kan je ergens anders ook weer andere dingen lezen:
https://www.giantfreakinr...ive-star-trek-picard.html

Vier seizoenen volgens die bron dus. Maar goed, hypothetisch, als de tweede helft van seizoen 2 dramatisch tegenvalt, kijkers massaal afhaken en adverteerders er geen toekomst in zien, dan zou het zomaar het laatste seizoen kunnen worden. En ook de andere kant op: als het hoog niveau wordt, meer kijkers en adverteerders trekt, dan gaan we mogelijk een vijfde, zesde seizoen krijgen. Desnoods zonder Picard.

Ofwel: de commercie bepaald en we gaan het wel zien t.z.t. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
Op mijn weg naar deze thread klikte ik per ongeluk op de discovery thread.. Man wat ben ik blij dat ik dat niet meer volg. ST Picard begint goed op stoom te komen, "shitIstolefromtheborgqueen" :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:40
Ik heb drie afleveringen afgewacht voordat ik beeld van seizoen 2 van Picard ging opschrijven. Tot nu toe is het seizoen vele malen beter dan seizoen 1, die wel heel extreem matig was. Maar of ik het dan 'goed' wil noemen weet ik nog niet.

Het belangrijkste van entertainment is dat je interessante personages en interessante verhalen te vertellen hebt. En to be honest, een aantal personages van in Star Trek Picard vind ik totaal niet boeiend. Raffi vind ik vooral irritant. Jurati is bijna een cliché comic relieve en Elnor heeft de diepgang van een baksteen qua character development. Het deed mij dan ook echt helemaal niks
spoiler:
toen Elnor dood ging. Ik wil misschien nog wel zo ver gaan om te zeggen dat ik blij bent dat hij er niet meer is. (Hoewel hij waarschijnlijk vast wel weer levend is als ze de tijdlijn herstellen).

Rios vind ik dan weer wel een leuk personage als ze niet teveel overdrijven. Ik vond het echt heel goed in de rol van captain van de stargazer, alleen die sigaar was dan weer too much. Seven is tot nu toe een mixed bag. Het personage an sich vind ik interessant, maar ik vind dat ze het personage weinig plezier doen in Picard. Ze is een cynisch en geweldadig persoon met af en toe een scene waarin we de echte seven zien.

Maar goed, de eerste aflevering vond ik redelijk geslaagd en het meeste 'Star Trek' sinds een lange tijd. De romantiek tussen Laris en Picard komt dan ineens weer uit het niets en is naar mijn idee veel te geforceerd, maar eindelijk zien we een beetje een normale Starfleet met een crew die niet bestaat ujt hyperactieve kleuters met emotionele issues (zie Discovery), maar professionals. Picard als admiral had tenminste weer eens de presence die je zou verwachten van een sterke leider, in plaats van een oude man die door alles en iedereen uitgejouwd wordt. Over geforceerde relaties gesproken; mij is nog steeds compleet onduidelijk wat de aantrekkingskracht tussen Seven en Raffi is. Ik heb niks tegen lesbische relaties, maar we weten dat seven in het Voyager tijdperk op mannen viel. OK, dan kan natuurlijk in de tussentijd veranderd zijn, maar dan zie ik nog steeds niet in wanneer ze elkaar nou leuk zijn gaan vinden. Dat kwam ineens ook zomaar uit het niets aan het einde van seizoen 1. En daarmee voelt ook dat extreem geforceerd. (en los daarvan vind ik Raffi niks, dus ik snap niet wat Seven daar ik zou zien ;))

De twee afleveringen daarna gebeurt er van alles. En zoals gezegd, het is allemaal niet perse slecht, maar ik kan het tot nu toe niet écht leuk vinden om één of andere manier. De confederation is zó over de top in een poging om er een distopian future van te maken. Ik ben als de bang dat ze de borg lore-wise nog meer schade gaan aanbrengen en de borg nog minder gevaarlijk gaan maken. Of nog erger (en daar beginnen ze dus alweer mee) ineens dingen gaan proberen te verklaren over de borg, of simpelweg nieuwe dingen over de borg verzinnen omdat het verhaal het nodig heeft. Nou deze schrijvers hebben daar echt niet de capaciteit voor wat mij betreft. Maar goed, tot nu toe valt het nog mee, maar ik hou mijn hart vast...

Ik kan niet aan het overdreven grove geweld wennen die ze in Picard laten zien. Ik kan prima tegen de beelden, maar het hoort naar mijn idee gewoon niet thuis in Star Trek. Elnor die casual even een paar officieren de keel doorsnijdt is voor een Star Trek series gewoon echt niet nodig.

Maar goed, na drie afleveringen kan het seizoen nog alle kanten op gaan en dat is op zich positief. Ik ben ook echt benieuwd hoe het verder gaat. Ik ben alleen erg bang voor een teleurstelling. Daar hebben drie seizoenen Discovery en het eerste seizoen van Picard wel voor gezorgd.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Luuk1983 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 23:38:
Maar goed, na drie afleveringen kan het seizoen nog alle kanten op gaan en dat is op zich positief. Ik ben ook echt benieuwd hoe het verder gaat. Ik ben alleen erg bang voor een teleurstelling. Daar hebben drie seizoenen Discovery en het eerste seizoen van Picard wel voor gezorgd.
Daarom wacht ik ook gewoon tot het seizoen ten einde is en beslis daarna of ik de serie in z'n geheel ga kijken, deels of zelf helemaal niet. Discovery S4 heb ik bijvoorbeeld helemaal geskipped.

Het probleem is dat er gewoon een serieus gebrek aan talent is bij de schrijvers en de producers, wat eeuwige zonde is want ze hebben wel het budget en de kwaliteit van de acteurs is zelf ook niet slecht.

Er is ook geen incentive om dit te verbeteren. Voor het streaming tijdperk hadden series te maken met de constante druk van kijkcijfers qua aantallen en waardering die ook publiekelijk zichtbaar waren (o.a. Nielsen ratings). Maar met streaming services zijn deze cijfers niet meer beschikbaar en bepaalde feitelijk alleen de streaming service zelf of een serie het groene licht krijgt of toch wordt gecanceld.

D.w.z. als CBS en Paramount+ hebben besloten dat de huidige weg met Star Trek qua strategie de lijn is met Alex Kurtzman en secret hideout studio als productie bedrijf dan staat niets hun in de weg, ongeacht kijkcijfers en ratings.

De enige hoop is dat er wat veranderd in die dynamiek, d.w.z. zodra er meer streaming services komen en de concurrentie toeneemt, zullen ze ook meer verantwoording moeten afleggen naar investeerders die meer transparantie zullen eisen over de opbrengsten van het portfolio.

Maar in de kern geef ik deels ook de schuld aan mensen die Marvel comics hebben willen kopiëren. Want die hebben met hun cinematic universe en series een bedrijfsmodel neergezet wat erg succesvol is en andere franchises heeft doen laten geloven dat ze dit model kunnen kopiëren, zoals je nu ziet bij Star Trek en Star Wars.

Maar een succesformule voor 1 franchise laat zich natuurlijk niet zo makkelijk kopiëren omdat de omstandigheden verschillend zijn. Marvel kon makkelijk verschillende films en series maken omdat het universum zich ervoor leent. Comics draaien om de superhelden, de rest is alleen support en het universum en de consistentie erin buigt en barst naargelang dat noodzakelijk is.

Star Trek is draait echter niet om superhelden, maar om het filosofische idee dat in de toekomst de mensheid en de federatie beter zijn dan de mensheid nu. Dat vergt een totaal andere benadering, zeker als je meerdere series tegelijkertijd wilt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

defiant schreef op zondag 20 maart 2022 @ 00:33:
Star Trek is draait echter niet om superhelden, maar om het filosofische idee dat in de toekomst de mensheid en de federatie beter zijn dan de mensheid nu. Dat vergt een totaal andere benadering, zeker als je meerdere series tegelijkertijd wilt maken.
Zo is Star Trek ooit begonnen inderdaad, maar de wereld verandert. In de huidige markt heb je de beste kans met veel grote piewboem en een verhaal met een diepgang wat je ook nog kunt volgen als je de helft van de tijd op je telefoon zit. Liefst met geforceerd en overdreven geacteerde emoties zodat je die alsnog wel mee krijgt.

In dat licht vind ik Picard vooralsnog beter te pruimen dan veel andere recente Star Trek series. Er is zeker genoeg op z'n te merken, maar een zekere basis is er tenminste.

Wil je echt terug naar de originele filosofie dan zal eerst de oorlog in Oekraïne dermate moeten escaleren dat de hele wereld weer snakt naar positieve filosofieën en utopische werelden op TV. Dan kijk ik liever TNG terug. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel

Spooksel

Spooksel!

Ligt het aan mij, of was de manier waarop Raffi in LA verscheen een hommage aan T2 :D

Anyway, prima te pruimen aflevering verder. Het was natuurlijk mega voorspelbaar dat er minimaal eentje zich in de nesten zou werken. Dat gebeurt tenslotte ook altijd.

Blij dat we, for the time being at least, even van Elnor af zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Gonadan schreef op zondag 20 maart 2022 @ 10:04:
Zo is Star Trek ooit begonnen inderdaad, maar de wereld verandert. In de huidige markt heb je de beste kans met veel grote piewboem en een verhaal met een diepgang wat je ook nog kunt volgen als je de helft van de tijd op je telefoon zit. Liefst met geforceerd en overdreven geacteerde emoties zodat je die alsnog wel mee krijgt.
Daar kan zeker een grote markt voor zijn, maar dat is een kwestie die altijd al heeft gespeeld met SF, ver voor het smartphone tijdperk en de afname van de attention span. Want in de kern is SF een genre wat filosofisch is en dus altijd een verhaal verteld wat enige diepgang zal hebben. Het zal als men daaraan wil voldoen dus nooit geschikt zijn voor de mainstream en een niche blijven. SF heeft hierdoor als genre in het verleden altijd bovengemiddeld geworsteld met het trekken van voldoende kijkers.

En hoe verder men naar de mainstream gaat, des te minder SF wordt het en hoe meer de traditionele populaire tropes de overhand krijgen op het gebied van melodrama, nadruk op personen en actie. Waarbij het SF gedeelte niet meer centraal staat, maar alleen een buigbare achtergrond is dat dient als decor.

In de kern is de keuze dus of je door diverse commerciële overwegingen zo groot mogelijk publiek wil bereiken of niet, dat bepaald in grote mate wat voor een soort SF er gemaakt wordt. Dit was ook te zien aan bijvoorbeeld The Expanse, dat wel een traditionele SF serie was, maar als gevolg daarvan worstelde met kijkcijfers en budget.

En uiteraard is het persoonlijk :) Ik kan persoonlijk niet genieten van nutrek, entertainment voor mij is filosofische diepgang met een goed verhaal. Als andere mensen blij zijn met de huidige series is dat uiteraard prima, maar ik mis persoonlijk wel m'n 'fix' qua filosofische SF met diepgang. Misschien moet ik SF boeken gaan lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Tja ik snap je helemaal en ben het met je eens, ik kijk ook veel liever The Expanse. Maar degenen die nu content voor de franchise maken gaan wel voor het grote geld, dus strikt genomen hebben wij gewoon vette pech. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Zo, ik ben ook weer bij. :)
Spooksel schreef op zondag 20 maart 2022 @ 20:49:
Ligt het aan mij, of was de manier waarop Raffi in LA verscheen een hommage aan T2 :D
Ha, ja, dat leek mij geen toeval nee...
Anyway, prima te pruimen aflevering verder. Het was natuurlijk mega voorspelbaar dat er minimaal eentje zich in de nesten zou werken. Dat gebeurt tenslotte ook altijd.
Yep. Maar, leuk dat ze dat met Rios doen, leuk om hem wat meer als hoofdrol mee te maken.
Blij dat we, for the time being at least, even van Elnor af zijn.
Yep, absoluut, mis ik weinig aan.

Maar in tegenstelling tot veel andere reacties vind ik Jurati juist wel leuk er bij. Wat mij betreft zou ik Rafi eerder weg willen hebben... vond haar maar stom overdreven reageren na de dood van Elnor.

Enige waar ik mij echt flink aan stoorde in deze aflevering: de foute cover van California Dreaming. Maar goed, als dat het dan is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spooksel

Spooksel

Spooksel!

Ik vind het trouwens wel jammer dat ze nog wat kansen hebben laten liggen om wat referenties te maken naar Voyager aangezien hun crew 'nog geen 30 jaar eerder' ook even op Aarde was en in LA :P Tijdens een van de shots zie je nog wel ff het Griffith Obvervatory, waar een deel van die Voyager afleveringen zich ook afspeelt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-08 21:02

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Geen idee wanneer wat in spoilers moet btw? :)

Anyway:

spoiler:
Waarom is de Borg queen zo zwak? Assimilatie is nu een process van uren (?) waar het ooit nagenoeg instant was?

En ze zit/hangt keurig connected in het schip, dan heeft ze toch al toegang tot alles? Dan hoeft ze toch niet om het schip te vragen?

Godfather Bodybuilding topic reeks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Normaal gesproken worden dingen in spoilers gezet wanneer het in Nederland nog niet uitgezonden is, maar dat is volgens mij niet echt relevant voor deze serie. Wanneer je geen spoilers wilt zien moet je hier gewoon niet lezen als je niet bij bent lijkt me. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel

Spooksel

Spooksel!

Lijkt me simpel inderdaad, op vrijdag staat het op Prime, dus als je nog niet gekeken hebt -> gewoon niet in dit topic komen kijken tot je het wel gekeken hebt.

Die zwarte blokken zijn al mega irritant, maar als mensen ze dan ook nog een gaan quoten bijv dan wordt het helemaal een ramp. Als ik reageer op iets wat in een spoiler staat dan haal ik de spoiler dan ook altijd weg.

[ Voor 40% gewijzigd door Spooksel op 24-03-2022 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Ah prima. Dan een zonder spoiler tags:

Waarom is de Borg queen zo zwak? Assimilatie is nu een process van uren (?) waar het ooit nagenoeg instant was?

En ze zit/hangt keurig connected in het schip, dan heeft ze toch al toegang tot alles? Dan hoeft ze toch niet om het schip te vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
MrJ schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:57:
Ah prima. Dan een zonder spoiler tags:

Waarom? Omdat de schrijvers creatieve armoede hebben en van alles gaan schrijven wat ze op dat moment uitkomt zonder na te denken over de gevolgen. Ik hou me hart vast hoeveel meer borg-lore ze gaan proberen uitleggen en verpesten tijdens de rest van het seizoen.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
MrJ schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:57:
Ik kan mij voorstellen dat een Borg queen in 100% conditie, met een volledige 'hive' er aan vast, veel krachtiger is met assimileren dan een enkele losse queen zonder hulp. Maar dat is mijn idee hierbij, het is niet uitgelegd volgens mij. Creatieve armoede zou ook een goede verklaring kunnen zijn.
Die snap ik ook niet. Want inderdaad, aan het begin van de aflevering wordt ze verbonden en binnen tien seconden neemt ze volledige controle van het schip over - was geen toestemming voor nodig of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Hehe, creatieve armoede klinkt plausibel.

Want in mijn optiek is de Borg queen, ook in deze shape, een stukje gevaarlijker en potent.

En om dan als mens even in haar brein iets te ontfrutselen klinkt ook niet logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

hmmm s02e04

ik gebruik spoiler toch .. wil niet te veel verklappen voor de mensen van morgen ..

spoiler:
Onlogisch waarom guinan niet die ene TNG episode(dubbel aflevering) kan herrineren waar ze mark twain ontmoeten dat is anno 1800 oid ? dat ze Whoopi niet gebruiken .. tja .. LB

niet echt een aflevering waarvan ik zeg "wauw" .. einde was wel leuk en wie was die watcher nu waar kent tie haar van ? o wacht ik weet het weer ..
spoiler:
house maid oid romulan dame oid toch ?

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 24-03-2022 20:37 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiner
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-09 19:02
MrJ schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 19:35:
Hehe, creatieve armoede klinkt plausibel.

Want in mijn optiek is de Borg queen, ook in deze shape, een stukje gevaarlijker en potent.

En om dan als mens even in haar brein iets te ontfrutselen klinkt ook niet logisch.
Dat ze niet helemaal helder is komt doordat er met tijd gekloot is. Dat leggen ze ook uit wanneer ze haar voor het eerst zien.

Wanneer ze weer naar een andere tijdlijn springen is ze alweer wat helderder, maar nog steeds niet 100%.
De hele reden waarom ze überhaupt meewerkt is om zelf te overleven en daarvoor moet de tijdlijn hersteld worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
De afleveringen zijn erg leuk,beter dan Discovery.

Wat ik me wel afvraag:

is dit dezelfde punker ?
Pickard Aflevering 4
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pySlEpgLY6lf9pwPslHlv0lsjp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HHPFv4zlWuuPGARSWF4nG45h.jpg?f=fotoalbum_large
Star Trek Voyage Home
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wS1WDwCWa31fLhPMkdSp-4TBh90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gyhbe13xqt48ZH02z52J0L4i.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door absrnd op 25-03-2022 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:21
Kan je die spoilertags even weghalen?
Ep is uitgezonden, dus er mag gewoon over gepraat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel85
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:07
absrnd schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:01:
De afleveringen zijn erg leuk,beter dan Discovery.

Wat ik me wel afvraag:

spoiler:
is dit dezelfde punker ?
Pickard Aflevering 4
[Afbeelding]
Star Trek Voyage Home
[Afbeelding]
Ja :)

Zie https://trekmovie.com/202...ler-from-the-voyage-home/

Moest direct grinniken bij die scene :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:53
vso schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:37:
hmmm s02e04

ik gebruik spoiler toch .. wil niet te veel verklappen voor de mensen van morgen ..

spoiler:
Onlogisch waarom guinan niet die ene TNG episode(dubbel aflevering) kan herrineren waar ze mark twain ontmoeten dat is anno 1800 oid ? dat ze Whoopi niet gebruiken .. tja .. LB

...
spoiler:
Omdat dat hele gebeuren met Data z'n hoofd niet is gebeurd in deze tijdlijn. Dit is niet de Guinan van de TNG tijdlijn, dit is een Guinan van de door Q gemaakte tijdlijn.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Zo, aflevering 4 bekeken. Ik moet zeggen dat ik op zich het mysterie rondom de watcher interessant vind. De rest van de aflevering kan me eigenlijk weinig schelen. Rios en die andere dame zijn ergens nog wel interessant, maar dat hele verhaal rond Rafi en Seven is zo overdreven onzinnig en dom. Hoezo niet teveel opvallen? En hoezo kan iemand van 400 jaar uit de toekomst ineens auto rijden? En hoe kan iemand 'zomaar' even de computers bedienen uit 2024? Agnes en de borg queen kan eventueel nog wat boeiends uit komen, maar op dit moment vind ik het nog niet echt boeiend.

Sowieso is het hele Rios-verhaal nogal filler-materiaal die alleen maar afleidt. Ik zie liever 10 afleveringen die over het mysterie gaan. En nu zijn we al best wat tijd kwijt überhaupt op gang te komen. Het is nog steeds 10000 keer beter dan Discovery, dat scheelt. Het is in ieder geval niet tenenkrommend, ik-ga-het-niet-eens-meer-kijken slecht.

Als je het trouwens hebt over gewoon maar schrijven wat er in je opkomt zonder na te denken: de verwarming doet het niet, transporters doen het amper en er is praktisch geen stroom. Maar de cloaking device doet het wel gewoon (en waarom heb je 'm dan niet meteen aangezet!)

[ Voor 12% gewijzigd door Luuk1983 op 25-03-2022 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

NitroX infinity schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:20:
[...]

spoiler:
Omdat dat hele gebeuren met Data z'n hoofd niet is gebeurd in deze tijdlijn. Dit is niet de Guinan van de TNG tijdlijn, dit is een Guinan van de door Q gemaakte tijdlijn.
ho ho.. de crew zit in 2024, daar splitst de timeline niet ervoor !

Wikipedia: Time's Arrow (Star Trek: The Next Generation)
19th century San Francisco:
https://www.denofgeek.com...episode-4-review-watcher/
nothing about this story goes quite the way we probably expected. For example, though many viewers (read: me) probably expected some version of Guinan to show up, <snip> also somehow doesn’t seem to remember or know Picard (despite the fact that she ostensibly met him during the set-in-the-1890s The Next Generation episode “Time’s Arrow”).
o en die specifieke tijdziekte ??? lol

goed .. gemiste kans zit me gewoon dwars .. vind de aflevering echt bagger .. behalve het einde ...

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Nu online
Ik vond het best een domme aflevering, alleen de slapstick humor ontbrak nog. Die moderne Hollywood banter tussen Seven en Rafi vond ik tenenkrommend en de algehele domheid van de karakters was ook een paar facepalms waardig. Ik vond de eerste ep erg sterk, maar nu begint het wat cheap aan te voelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CopyCatz
Dat geklets tussen Dr Jurati en de Borg queen.. ik gok dat de nieuwe queen in de 1e aflevering Jurati is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spooksel

Spooksel

Spooksel!

Luuk1983 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:25: En hoezo kan iemand van 400 jaar uit de toekomst ineens auto rijden?
Dat hadden ze nog af kunnen doen met een snelle Voyager referentie, dat Seven bijv heeft leren autorijden dankzij een van Tom Paris' holodeck programma's. Het lijkt misschien wat 'out of character' voor de VOY era Seven, maar ik vind deze versie van haar al zo 'out of character' met toen, kan er nog wel bij.

Ik vind dat ze sowieso erg veel kansen laten liggen om haar Voyager verleden er wat bij te betrekken. Niet in de laatste plaats om ff uit te leggen hoe dr relatie met Chakotay dr blijkbaar heeft doen besluiten om van team te wisselen :+
Als je het trouwens hebt over gewoon maar schrijven wat er in je opkomt zonder na te denken: de verwarming doet het niet, transporters doen het amper en er is praktisch geen stroom. Maar de cloaking device doet het wel gewoon (en waarom heb je 'm dan niet meteen aangezet!)
Dit was idd wel bijzonder idd, haha. Ach ja, het blijft een verhaaltje zullen we maar denken.

[ Voor 12% gewijzigd door Spooksel op 25-03-2022 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Spooksel schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 22:17:
Dit was idd wel bijzonder idd, haha. Ach ja, het blijft een verhaaltje zullen we maar denken.
Nou is zitten er wel vaker plotholes in Star Trek, dat is zeker waar. Maar waar is nou dat magische bullshit device uit seizoen 1 die alles wat je maar bedenkt kan maken? Dat was nu wel heel handig geweest, nietwaar :) Of net zo stom als de transwarp beaming device uit Star Trek: Into Darkness. Daarmee worden starships eigenlijk ineens volledig overbodig als je zo ver kan beamen. Dat schrijven ze dan op dat moment omdat het handig uitkomt voor dat moment zonder na te denken over wat voor de toekomst zou betekenen. Kan ik echt slecht tegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

vso schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:58:
[...]

ho ho.. de crew zit in 2024, daar splitst de timeline niet ervoor !

Wikipedia: Time's Arrow (Star Trek: The Next Generation)
[...]

o en die specifieke tijdziekte ??? lol
Showrunner Terry Matalas legt het uit op inverse.com:
“This Guinan wouldn't remember Picard because in this alternate timeline, the TNG episode "Time's Arrow" never happened. Because there was no Federation, those events did not play out the same. No previous relationship exists. However, she still was likely traveling to Earth and, as we know, she hung around a bit. So this Guinan is different. But she, of course, can sense something is off. She's going through a kind of time-sickness thanks to Q's meddling with the timeline.”
Guinan is gevoelig voor veranderingen in de tijdlijn; Af-Kelt in het El-Auriaans. De symtpomen variëren van een ongemakkelijk gevoel, overgeven tot bewusteloosheid.

In Yesterday's Enterprise (TNG3x15; toen ze Tasha zag), Time's Arrow II (TNG6x01; toen de portaal geopend werd) had ze er ook last van.

[ Voor 11% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 26-03-2022 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Heroic_Nonsense schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 09:50:
[...]

[...]

Showrunner Terry Matalas legt het uit op inverse.com:

[...]

Guinan is gevoelig voor veranderingen in de tijdlijn; Af-Kelt in het El-Auriaans. De symtpomen variëren van een ongemakkelijk gevoel, overgeven tot bewusteloosheid.

In Yesterday's Enterprise (TNG3x15; toen ze Tasha zag), Time's Arrow II (TNG6x01; toen de portaal geopend werd) had ze er ook last van.
(y) trouwens " I get an headache from timetraveling" oid de tijd ervoor klopt wel maar asls de federation niet bestaat no data geen time arrow pfff

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
CopyCatz schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 21:27:
Dat geklets tussen Dr Jurati en de Borg queen.. ik gok dat de nieuwe queen in de 1e aflevering Jurati is :)
Vind de borg queen sowieso erg veel karakter tonen iets wat ik niet bij de borg vind passen.

Aflevering 5 is nog niet beschikbaar op prime gek genoeg.
Pagina: 1 ... 8 ... 14 Laatste