Star Trek: The Old and the Pettiful.
Dat was mijn eerste gedachte.
Ik had (tegen beter weten in) nog wat hoop dat dit beter zou zijn dan STD maar
Alex Blabla en de veertig Slopers zijn overduidelijk weer goed op dreef met hun allesvernietigende activistische agenda.
Eerst hebben ze geprobeerd om, middels de "reboots", een alternatieve "werkelijkheid" te creëren en de "geschiedenis" te herschrijven. Maar toen bleek dat die nare "conservatieven" toch wat talrijker en hardnekkiger waren dan ze hadden verwacht, besloten ze de bestaande "canon" zélf maar de nek om te draaien.
Letterlijk welteverstaan want bekende (en geliefde) karakters worden blijkbaar zonder pardon uitgeroeid.
En om er goed in te wrijven wat een genoegdoening het voor ze is gingen we na de sterfscene van Hugh, letterlijk in de volgende &$#*%$ scene, aan een stuk taart! Wat een Feest!
De symboliek is veelzeggend en ze kunnen de serie inmiddels beter omdopen tot:
Star Trek: The Next Termination
Of als dat zo doorgaat tot:
Star Trek: The Dead GenerationDat is zo'n beetje de definitie van "Alex Kurtzman". De hele serie is één hele grote
deus ex machina ... Net als z'n andere werk. Het sterft niet voor niets van de "flashbacks" ...
Maar goed, als je een bekrompen one-or-two-issue-kleuterbreintje ("XB's"? Serieus?) hebt en zonodig de boel vol wilt proppen met totaal betekenisloze en langdradige (seksueel getinte) scenes dan kom je ineens tijd tekort voor de "basis" van het punt dat je wilt maken, natuurlijk.
Ach ja ... Kurzman en co. zitten vast al maanden thuis met natte plassertjes (m/v/o/mv) te denken "how clever it aaaaaall came together" en "how incredibly satisfying it was".
Anyways.
Picard die overgezet wordt in een androidlichaam is zomaar een mogelijkheid.
Anderzijds zit er natuurlijk dik in dat Picard de rol van zijn alter-ego Locutus weer tijdelijk gaat vervullen, ofzoiets. Seven kan ongetwijfeld wel wat hulp gebruiken op de Borg cube en het is uiteraard ook een mooie gelegenheid om hem, door middel van Borg nano probes, van z'n tumor af te helpen.
Tenzij de serie afgezegd wordt natuurlijk. Dan vermoed ik dat óók Picard eraan gaat. Ik vermoed dat dat sowieso de bedoeling is in de finale van STP. Einde van een icoon, einde van een generatie, einde van een mooie tijd. Definitief. En ik gok op een hele lullige manier en niet als grote "held".
Per ongeluk gestikt tijdens een BDSM-sessie (waar ze uiteraard tijd voor hebben tijdens een crisis) met een multi-seksuele genderloze trans-alien, ofzoiets.
Als Seven niet óók om zeep wordt geholpen dan wordt ze inderdaad wellicht de nieuwe Borg Queen. Ofwel met een nieuwe polderende "Borg zijn lievvv" generatie ofwel een Seven die compleet psycho gaat.
Je kan er weer alle kanten mee op eigenlijk.
Zo ook met dat artificial super race. Heeft het te maken met "Control" uit Section 31? Is het een koppeling naar STD? Is het een aftrap voor de S31 spinoff?
Of blijken de Q ineens de almachtige hoeders van de AI te zijn. Of zijn ze zelf wellicht ook AI? Tenslotte hebben we die nog niet gezien in de serie. [/small]Ze zijn destructief genoeg om dat mystery óók even gauw te om zeep te helpen.[/small]
Het is helaas een gevolg van de hele stijl van Kurzman en co (en tot op zekere hoogte van de moderne stijl in het algemeen).
De ene helft van het verhaal bestaat uit het voorschotelen van de clue's gevolgd door de weg ernaartoe (de "zoektocht" naar Soji bijvoorbeeld). Het is totaal niet spannend of verrassend.
De andere helft van het verhaal wordt je eigenlijk voorgeschoteld als een soort "multiple choice vraag" waar het juiste antwoord niet bij staat. Met de intentie om je te misleiden, de "community maar met elkaar "engaged" te houden en om een "verrassende" ontknoping te kunnen presenteren.
Zoveel dingen zijn zo ontzettend voorspelbaar en tegelijkertijd zijn ook zoveel dingen zo totaal onlogisch en ongeloofwaardig. Het is eigenlijk jammer dat je niet meer het verhaal "over je heen kan laten komen" in zekere zin.
Maar goed. Ik ben uiteraard wel benieuwd wat de season finale gaat brengen maar ik vrees voor een ontzettend duffe ontknoping (en, indien seizoen 2 gaat komen, uiteraard een cliffhanger).
Over Q gesproken ... kwam er maar een aflevering "Tapestry, Part Two" ...