sjakieman schreef op woensdag 5 december 2018 @ 23:02:
Ik ben eruit! Ik heb de ideale opstelling en tactiek gevonden voor Fifa 19!
Een hele tijd geleden schreef ik hier over mijn 4-4-1-1 opstelling met later nog een paar wijzigingen tot ik de ideale tactiek rond had voor die formatie. Die 4411 is hier toen een tijdje best populair geweest. Nadat ik klaar was met tweaken van de 4411 ging ik op zoek naar een andere opstelling. Ik geloof nog steeds dat het het beste is om minstens 2 en liever meer normale opstellingen (naast de eventuele laatste 10 minuten dichthouden en eventuele alles of niets) onder de knoppen te hebben zitten omdat niet elke opstelling altijd werkt. Er zijn veel opstellingen die ik heb geprobeerd met allerlei verschillende tactieken zoals de 4231, 41212(2), 442 en 4231(2). Maar de enige die bleef hangen was de 352, een leuke back-up tactiek voor als het niet liep. Ik twijfelde al eerder om bijvoorbeeld mijn 442 te posten maar was nooit helemaal tevreden.
De laatste tijd heb ik geprobeerd om de 352 mijn vaste startformatie te maken omdat het ook gewoon heel leuk speelt. En ik denk dat ik nu de ideale instellingen gevonden heb. Ik heb de laatste dagen niets meer veranderd en heb het getest bij goede en slechte connectie, tegenstanders die veel druk zetten of blijven rond tikken tot een kans, tegen tegenstanders die alles door het midden spelen tot tegenstanders die alleen voorzetten geven, met mijn redelijk goede 1e team en mijn mindere tweede team (met totaal andere type spelers erin) en het werkt zo goed dat ik zelfs niet meer over durf te schakelen naar 1 van mijn andere opstellingen als het een keer wel slecht loopt. Het is de laatste week ook geen 1x beter gegaan nadat ik overschakelde naar een andere opstelling terwijl dat normaal iets is wat ik heel vaak doe!
Dus zoek je nog een leuke opstelling voor erbij, probeer deze echt uit! Het is wel een systeem dat ideaal is als je van een beetje rondtikken houdt totdat je een goede kans ziet (al kan je ook snel counteren als de tegenstander te aanvallend speelt). Het is ook geen probleem als je denkt dat je er de spelers niet voor hebt. Ik start met beide opstellingen namelijk ook met 4 verdedigers en bij mijn reserve team (dat niet minder presteert dan mijn 1e team) staan een aantal spelers op posities waarvan je denkt dat zou ik toch niet zo doen of gebruiken (Mariano (Galatasaray (79 rating) als RM, Roussillon (78 rating) als CB, Gotze flashback als spits) en Plea IF als LM). Ook in mijn 1e team staan totaal verschillende spelers op de vleugels maar wel met dezelfde instructies: Perisic en Meunier IF). Eigenlijk moet ik nog op zoek naar de juiste spelers voor dit systeem voor mijn 2e team maar vind het leuker om met de tactiek te spelen dan dat...
Dit zijn de instellingen die ik gebruik:
defensive style: pressure on heavy touch
width: 5
depth: 4
offensive style: balanced
width: 5
players in box: 3
corners: 3
free kicks: 3
ST: beide op stay forward, de snelste op get in behind en de sterkere/betere passer op mixed
CAM: stay forward, het beste werkt een wat grotere speler met een goed afstandschot en pass zoals Talisca IF in mijn 2e team maar in mijn 1e team staat Ben Yedder IF daar en dat werkt ook
LM/RM: get in behind en come back on defence. Het maakt niet uit of je hier een vleugelaanvaller (wel het liefst met wat fysiek), back of allround middenvelder neer zet. Allemaal hebben ze hun eigen voordelen. Ze moeten alleen wel een goede stamina hebben (85+) of je moet hiervoor een wissel op de bank houden.
CDM: beide op cut passing lanes, stay back while attacking en cover wing (ivm met de 3 verdedigers). Het beste is hier een allround middenvelder die kan aanvallen maar ook goed kan verdedigen zoals Goretzka (met shadow). Een verdedigende middenvelder kan eventueel ook, zou geen Eriksen of de Bruyne hier neerzetten.
CD: Zet de sterkste verdediger in het midden. Tah en Benatia hebben beide 90+ strength, dat werkt erg goed. Aan de zijkanten kan je het best spelers hebben die iets beweeglijker zijn zoals Kimpembe, Sanchez, Paulista maar ook backs als Alex Sandro werken perfect.
Ook al heb je maar 3 echte verdedigers, bij balbezit van de tegenstander sta je eigenlijk altijd met 5 op een lijn. Verdedigend is deze opstelling dan ook erg sterk, heb nog nooit zo vaak de 0 gehouden in spannende wedstrijden in de laatste week maar aanvallend krijg je altijd kansen (en meestal veel ook!). Het is erg makkelijk om balbezit te houden want overal op het veld heb je meerdere afspeelopties en driehoekjes waarin je rond kan passen.
Mocht iemand dit gaan proberen dan ben ik erg benieuwd naar de resultaten (of misschien wijzigingen in de tactiek die voor jou beter werken)!