In het begin wss casual gebruik, jarenlang hackintosh gebruikt maar ken mezelf en kan van alles worden. Ik twijfel nu tussen portable of de mini. Een portable desktop lijkt me ook ideaal, zeker als die hete zomers eraan komen (dan is mijn pc kamer echt te heet (35 graden plus)). Dus een macbook 13 inch zou dan handig zijn die dan bv 1 of 2 4k schermen aanstuurt en af en toe naar beneden genomen kan worden. Echter is de touch bar setup dan 2500 euro (16 ram/512 ssd)... Zonder touch bar 2k wat op zich zou kunnen maar dan die dual core wat me niks lijkt?RWK__ schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 19:42:
[...]
Met casual gebruik (safari, word, vlc, lichte taken) ga je geen verschil merken tussen beide systemen, beide zijn bloedsnel. Op papier heeft de mini wel de snellere processor, zeker als je voor de i5/i7 gaat.
Ga je behalve casual gebruik nog iets anders doen? Bijvoorbeeld foto-video bewerking? VM's draaien? Zo niet, dan is het echt zonde om voor de i7 te gaan.
Zou sowieso niet 'nieuw' de 2017 MBP aanschaffen, veel te duur voor wat je krijgt. Als je deze voor een mooie prijs kan pakken, dan is het zeker te overwegen, want ook voor casual gebruik doet deze echt niet onder. Kijk anders op V&A.TweakerVincent schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 19:44:
[...]
In het begin wss casual gebruik, jarenlang hackintosh gebruikt maar ken mezelf en kan van alles worden. Ik twijfel nu tussen portable of de mini. Een portable desktop lijkt me ook ideaal, zeker als die hete zomers eraan komen (dan is mijn pc kamer echt te heet (35 graden plus)). Dus een macbook 13 inch zou dan handig zijn die dan bv 1 of 2 4k schermen aanstuurt en af en toe naar beneden genomen kan worden. Echter is de touch bar setup dan 2500 euro (16 ram/512 ssd)... Zonder touch bar 2k wat op zich zou kunnen maar dan die dual core wat me niks lijkt?
Daarnaast hebben zowel de 2016/2017 en 2018 modellen nog altijd last van de keyboard issues. Ik heb er nog niks van gemerkt met mijn 2018 model, maar goed, moet wel gezegd worden.
Mijn voorkeur gaat uit naar de Mini, geen keyboard issues, super snel, zou je inprincipe ook overal kunnen aansluiten. Bovendien heb je al een laptop en die zou je dan kunnen inzetten voor portable gebruik.
Ergens rond juni/juli komen waarschijnlijk (niet zeker!) de nieuwe MBP's, dus als je toch voor een MBP wilt gaan en wilt wachten, dan is dat het ook wel waard.
hi!
Op een 27" scherm is dat prima te doen. Als je native resolutie gebruikt is dat hetzelfde als 1920x1080 op een 27". Voor mensen met wat mindere ogen een verademing omdat alles nogal groot is. Dat laatste is een beetje een issue als je daar geen last van hebt. Gelukkig kun je hier gebruik maken van de "scaled resolutions" waardoor je een wat hogere resolutie kunt gebruiken. Dat maakt de letters een stuk kleiner maar wel wat waziger. Gezien de afstand van scherm tot je ogen (die moet sowieso op 50~60 cm liggen) is dat geen probleem, dat merk je niet op (tenzij je er naar op zoek gaat en dan is zelfs 8k op een 27" nog te laag). Het is hoe dan ook aanzienlijk scherper dan een niet-retina scherm. Je merkt pas het verschil wanneer je een 4k en 5k 27" scherm naast elkaar zet.alienfruit schreef op maandag 1 april 2019 @ 22:46:
Ik heb gekeken maar ik vind het allemaal maar wat onduidelijk. 4K is dat genoeg voor retina-achtig (lekker scherm niet blurry enzo)?
Vrij simpel: je oppervlak wordt groter maar je aantal pixels niet. Dat betekent dat je pixels groter worden en/of verder uit elkaar liggen. Je pixeldichtheid zakt. Op een 32" scherm zit je op dezelfde pixeldichtheid als 1920x1080 op een 23" paneel: je hebt dus een non-retina scherm. Als het je om scherpte te doen is zou ik 4k op schermen groter dan 27" als de pest vermijden (er is dan gewoon geen scherpte meer).alienfruit schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 12:46:
En hoeverre heeft 32 vs 28inch nog een verschil als het toch 4K resolutie is?
Keyboard issues ben ik idd bang voor. Ik kan zo snel geen goede vergelijking wbt performance tussen een mac mini van 1700e (i7) en een macbook pro/air voor casual gebruik. Ga je performance van mini merken?RWK__ schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 20:16:
[...]
Zou sowieso niet 'nieuw' de 2017 MBP aanschaffen, veel te duur voor wat je krijgt. Als je deze voor een mooie prijs kan pakken, dan is het zeker te overwegen, want ook voor casual gebruik doet deze echt niet onder. Kijk anders op V&A.
Daarnaast hebben zowel de 2016/2017 en 2018 modellen nog altijd last van de keyboard issues. Ik heb er nog niks van gemerkt met mijn 2018 model, maar goed, moet wel gezegd worden.
Mijn voorkeur gaat uit naar de Mini, geen keyboard issues, super snel, zou je inprincipe ook overal kunnen aansluiten. Bovendien heb je al een laptop en die zou je dan kunnen inzetten voor portable gebruik.
Ergens rond juni/juli komen waarschijnlijk (niet zeker!) de nieuwe MBP's, dus als je toch voor een MBP wilt gaan en wilt wachten, dan is dat het ook wel waard.
Ik heb op het werk een Mac mini i5 512 16 en thuis een MacBook pro 15 inch 2,6 i7 512 16.
De MacBook voelt snappier dan de mini. Maar de mini is rap zat. Sta nergens op te wachten. En dit is de i5 mini dus daar kan het verschil ook in zitten
De MacBook voelt snappier dan de mini. Maar de mini is rap zat. Sta nergens op te wachten. En dit is de i5 mini dus daar kan het verschil ook in zitten
PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82
Wat versta je onder casual gebruik? Een beetje safari, Office, mail, muziek, echt de huis tuin en keuken gebruik, dat kunnen ze allemaal hebben.TweakerVincent schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 23:19:
[...]
Keyboard issues ben ik idd bang voor. Ik kan zo snel geen goede vergelijking wbt performance tussen een mac mini van 1700e (i7) en een macbook pro/air voor casual gebruik. Ga je performance van mini merken?
hi!
daar heb je zeker gelijk in. (wat je beschrijft). Ga zeker niet video bewerken en zal als 2e pc dienen. Een i7 is daarom overkill. Wat wel kan is dat ik hem voor vm zaken ga gebruiken maar wss ook niet (heb Azure toegang en draai daar eigenlijk alles in vm indien nodig).RWK__ schreef op woensdag 3 april 2019 @ 15:39:
[...]
Wat versta je onder casual gebruik? Een beetje safari, Office, mail, muziek, echt de huis tuin en keuken gebruik, dat kunnen ze allemaal hebben.
Zat daarom naar een mobiele oplossing te kijken in de vorm van de 13 inch 2018. Zou handig zijn als ik die gewoon als desktop gebruik en dus ook als laptop (ook al heb ik een surface pro 6). Mac Ecosysteem erbij vind ik wel erg lekker.
Als de Macbook pro 2018 13 inch dual core ook snel is overweeg ik die. Jouw advies om 2e hands te gaan vind ik wat tricky ivm de garantie enzo. Liefst heb ik de touchbar erbij maar dan zit je 2k+ (zeker als ik 512/16 wil)...
De 2018 13-inch TB modellen hebben een quad-core CPU. Alleen de MBP zonder TB (2017 model) hebben een dual core CPU.TweakerVincent schreef op woensdag 3 april 2019 @ 16:16:
[...]
daar heb je zeker gelijk in. (wat je beschrijft). Ga zeker niet video bewerken en zal als 2e pc dienen. Een i7 is daarom overkill. Wat wel kan is dat ik hem voor vm zaken ga gebruiken maar wss ook niet (heb Azure toegang en draai daar eigenlijk alles in vm indien nodig).
Zat daarom naar een mobiele oplossing te kijken in de vorm van de 13 inch 2018. Zou handig zijn als ik die gewoon als desktop gebruik en dus ook als laptop (ook al heb ik een surface pro 6). Mac Ecosysteem erbij vind ik wel erg lekker.
Als de Macbook pro 2018 13 inch dual core ook snel is overweeg ik die. Jouw advies om 2e hands te gaan vind ik wat tricky ivm de garantie enzo. Liefst heb ik de touchbar erbij maar dan zit je 2k+ (zeker als ik 512/16 wil)...
Tweedehands is zeker wel tricky, maar als je wat centjes kan besparen en let of betreffende model nog AppleCare heeft (of nog afgesloten kan worden, AppleCare+ is binnen 60 dagen en de normale AppleCare is binnen een jaar) dan is het zeker wel de moeite waard.
Je hebt ook een webshop die handelt in Mac's voor wat mindere centjes (heb hier ook een MBP aangeschaft), zeker de moeite waard om even te checken!
[ Voor 3% gewijzigd door MysticX op 03-04-2019 16:26 ]
hi!
Yes ik weet dat de TB quad core is. Vraag is of de dual core ook goed genoeg is. 2e hands zie ik niet echt zitten zeker bij macbook's niet. En geld heb ik wel dat is het probleem niet.RWK__ schreef op woensdag 3 april 2019 @ 16:24:
[...]
De 2018 13-inch TB modellen hebben een quad-core CPU. Alleen de MBP zonder TB (2017 model) hebben een dual core CPU.
Tweedehands is zeker wel tricky, maar als je wat centjes kan besparen en let of betreffende model nog AppleCare heeft (of nog afgesloten kan worden, AppleCare+ is binnen 60 dagen en de normale AppleCare is binnen een jaar) dan is het zeker wel de moeite waard.
Je hebt ook een webshop die handelt in Mac's voor wat mindere centjes (heb hier ook een MBP aangeschaft), zeker de moeite waard om even te checken!
Hoe langer ik erover nadenk hoe logischer het is om een macbook pro als desktop te gebruiken. Zeker omdat ik niet enorme performance nodig heb. Lijkt me ideaal hem gewoon dicht te hebben op mijn bureau en dan een 4k scherm aangesloten hebben en bluetooth keyboard/mouse. Enige nadeel is volgens mij dat 13 inch slechts 2 4 k schermen kan aansturen en ik er liever 3 wil. maar goed ik kan niet alles.
Via werk kan ik 6% korting krijgen, niet heel veel maar toch iets meer dan 100euro.
Wbt monitor output Macbook pro 2018 TB: ik weet dat 2 4k schermen aangestuurd kunnen worden als het laptop scherm aanstaat. Kan dit toevallig toch naar 3 monitoren (4k) als de laptop dichtgeklapt is? Dan hoef je natuurlijk geen laptop scherm aan te sturen en je hebt 4 USB-C connectoren.
Idem voor monitor setup 4k/3440/4k. maakt wss niet uit?
Ik neem aan dat er voor de mb pro 2018 ook een service programma komt voor keyboards? In dat geval kan ik toch veilig een mb kopen als hij 4 jaar gratis gefixt kan worden of zie ik iets over het hoofd?
[ Voor 37% gewijzigd door TweakerVincent op 05-04-2019 10:29 ]
Ik twijfel om een Macbook Pro 13 met touchbar te kopen.
Momenteel bezit ik een Macbook Air (mid 2012), na een kleine 7 jaar werkt het toestel nog wel, maar merk ik toch wel wat vertraging op. Het jeukt enorm om de pro met touchbar te kopen, maar aan de andere kant vermoed ik dat er binnen dit en een aantal maanden een upgrade komt én werkt de Air wel nog.
Ik lees hier en daar ook dat de touchbar niet direct een meerwaarde is, maar als ik toch opnieuw meer dan 5 jaar met de laptop kan doen, wil ik wel wat extra betalen.
Wie kan me helpen met dit dillemma? :-)
Momenteel bezit ik een Macbook Air (mid 2012), na een kleine 7 jaar werkt het toestel nog wel, maar merk ik toch wel wat vertraging op. Het jeukt enorm om de pro met touchbar te kopen, maar aan de andere kant vermoed ik dat er binnen dit en een aantal maanden een upgrade komt én werkt de Air wel nog.
Ik lees hier en daar ook dat de touchbar niet direct een meerwaarde is, maar als ik toch opnieuw meer dan 5 jaar met de laptop kan doen, wil ik wel wat extra betalen.
Ik zie je focus voornamelijk op de Touchbar liggen maar dat is een gimmick waarvan de meningen nogal uiteenlopen of het handig is of juist niet.
De vraag terug is meer zoiets als wat wil je precies aan een laptop hebben behalve de touchbar? Is de Pro noodzakelijk vanwege de overige specs of zou een nieuwe Macbook Air (2018) ook niet voldoen voor je gebruiksprofiel? Beide machines hebben leuke specs en een goed scherm, hooguit dat de GPU een onderscheidende factor is.
Ik heb zelf een 2016 Macbook met touchbar en hoewel leuk en aardig had ik mij prima een leven zonder kunnen voorstellen. Als ik na 2.5 jaar zoiets heb, kan ik me voorstellen dat zoiets de komende 5 jaar wel zo blijft. Er zijn nog weinig tot geen killer-applicaties die de touchbar (en bijbehorende prijs) lijken te rechtvaardigen, dus zodoende de tegenvraag.
De vraag terug is meer zoiets als wat wil je precies aan een laptop hebben behalve de touchbar? Is de Pro noodzakelijk vanwege de overige specs of zou een nieuwe Macbook Air (2018) ook niet voldoen voor je gebruiksprofiel? Beide machines hebben leuke specs en een goed scherm, hooguit dat de GPU een onderscheidende factor is.
Ik heb zelf een 2016 Macbook met touchbar en hoewel leuk en aardig had ik mij prima een leven zonder kunnen voorstellen. Als ik na 2.5 jaar zoiets heb, kan ik me voorstellen dat zoiets de komende 5 jaar wel zo blijft. Er zijn nog weinig tot geen killer-applicaties die de touchbar (en bijbehorende prijs) lijken te rechtvaardigen, dus zodoende de tegenvraag.
De versie met TouchBar kies je eigenlijk niet voor die bar, maar voor het betere scherm, de extra rekenkracht en misschien voor de Thunderboltpoorten (x4 op volle snelheid). In de praktijk gebruik ik de TB zelf ook weinig, soms kun je er wel heel handig reclame mee doorspoelen op youtube. In sommige apps is het handig (video-/beeldbewerking), maar je gebruikt hem vaker niet dan wel.Matey schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:49:
Ik twijfel om een Macbook Pro 13 met touchbar te kopen.
...
Wachten kan natuurlijk altijd, maar in theorie kun je dan wel blijven wachten. Wat wel een optie is, is om te wachten op het nieuwe model zodat het huidige model in de uitverkoop gaat.
"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."
De functie toetsen die er voorheen zaten gebruik je al evenmin. De F-toetsen worden nagenoeg niet gebruikt in macOS en de applicaties; dat werkt alleen met andere operating systems en in sommige commandline applicaties. Dan houd je de functie toetsen over. Je bent niet heel de tijd bezig met het verstellen van de verlichting van scherm of toetsen dus dat zijn al 4 van de 12 die je niet gebruikt. De media toetsen gebruik je alleen wanneer iets van muziek of video gebruikt en de applicatie dit ook ondersteund. Volume idem. Dat zijn er alweer 6 minder, houden we er nog 2 over. Dat zijn Mission Control en LaunchPad. Deze kun je beiden via het trackpad activeren waardoor het nog maar de vraag is in hoeverre je die nog zult gebruiken.
Die hele F-toetsen rij is een zeer overgewaarde rij toetsen door mensen op diverse fora die allerminst eerlijk zijn over hoe vaak ze die toetsen daadwerkelijk gebruiken. Vrijwel niemand maakt er veelvuldig gebruik van en dat is ook goed te zien aan de toetsenborden. Deze rij van toetsen is het schoonst op heel het toetsenbord. In Windows en Linux heb je er nog het meest aan en ook daar zie je dat mensen het amper gebruiken. Daarbij komt ook nog eens dat de oude toetsen nog steeds met die Touch Bar te bereiken zijn. Die Touch Bar voegt er alleen een hele sloot aan extra toetsen aan toe. Dat kan het ding juist een stuk bruikbaarder maken dan de oude rij toetsen met beperkte functionaliteit. Veel beter dan de rij maar helemaal weglaten omdat toch vrijwel niemand het gebruikt.
Het enige wat wel terecht is, is de kritiek dat de Touch Bar een display is en je daardoor de knoppen fysiek niet zo kunt voelen als met de oude manier (met toetsen). De meeste mensen vinden dat het meest onhandigst met de esc toets, de rest lijkt ze dan weer niet zo te boeien. Ik vraag me dan ook af wat er zou gebeuren wanneer Apple er een fysieke esc toets van maakt met een Touch Bar die tussen de esc en power toets in ingeklemd zit.
Kortom, hoe dwars zit die Touch Bar je nou echt? Zoals @Wolvganger al aangeeft is die MBP meer dan alleen maar een Touch Bar. Die 2 extra Thunderbolt poorten hebben een veel grotere toegevoegde waarde dan heel die rij aan toetsen.
Die hele F-toetsen rij is een zeer overgewaarde rij toetsen door mensen op diverse fora die allerminst eerlijk zijn over hoe vaak ze die toetsen daadwerkelijk gebruiken. Vrijwel niemand maakt er veelvuldig gebruik van en dat is ook goed te zien aan de toetsenborden. Deze rij van toetsen is het schoonst op heel het toetsenbord. In Windows en Linux heb je er nog het meest aan en ook daar zie je dat mensen het amper gebruiken. Daarbij komt ook nog eens dat de oude toetsen nog steeds met die Touch Bar te bereiken zijn. Die Touch Bar voegt er alleen een hele sloot aan extra toetsen aan toe. Dat kan het ding juist een stuk bruikbaarder maken dan de oude rij toetsen met beperkte functionaliteit. Veel beter dan de rij maar helemaal weglaten omdat toch vrijwel niemand het gebruikt.
Het enige wat wel terecht is, is de kritiek dat de Touch Bar een display is en je daardoor de knoppen fysiek niet zo kunt voelen als met de oude manier (met toetsen). De meeste mensen vinden dat het meest onhandigst met de esc toets, de rest lijkt ze dan weer niet zo te boeien. Ik vraag me dan ook af wat er zou gebeuren wanneer Apple er een fysieke esc toets van maakt met een Touch Bar die tussen de esc en power toets in ingeklemd zit.
Kortom, hoe dwars zit die Touch Bar je nou echt? Zoals @Wolvganger al aangeeft is die MBP meer dan alleen maar een Touch Bar. Die 2 extra Thunderbolt poorten hebben een veel grotere toegevoegde waarde dan heel die rij aan toetsen.
[ Voor 17% gewijzigd door ppl op 10-04-2019 20:46 ]
Zo net de Mac mini i7/512 gekocht. Na het lezen van alle negatieve berichten over het keyboard besloten niet voor dit middelmatig product te gaan. Ik had ook niet echt een laptop nodig omdat mijn Surface 6 pro uitstekend is. Ik zocht wel een desktop. Nu nog even 32 gb ram op te kop tikken. Thanks voor jullie tips!
Touch Bar merk je niks van, is nauwelijks een voordeel maar ook geen nadeel. Het is inderdaad wel zo dat het hebben van meer dan 2 USB c poorten fijn is, maar voor mij was destijds de quadcore processor doorslaggevend. Heb je dat niet nodig dan is de non-touch bar een beter alternatief, of zelfs de nieuwe MacBook air.
youtube.com/@hisrep
Stiekem toch wel een beetje bang voor problemen met het toetsenbord. Ik zag een klasgenoot die op zijn oudere Macbook een soort keyboard cover heeft. Gewoon een plastic matje dat over het toetsenbord heen ligt, o.a. tegen stof. Iemand daar ervaring mee met de 2018 MB Pro met Touchbar?
Of hoef ik met een 2018 model niet meer zo bang te zijn? Hoor een beetje tegensprekende verhalen hier en daar.
Of hoef ik met een 2018 model niet meer zo bang te zijn? Hoor een beetje tegensprekende verhalen hier en daar.
Het probleem met zo'n cover is, de toetsen zijn zo laag dat ze geen houvast hebben voor de cover. Een oudere MacBook heeft toetsen met een echt hoger profiel waar je de cover kan achter haken.michaelw1998 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 13:17:
Stiekem toch wel een beetje bang voor problemen met het toetsenbord. Ik zag een klasgenoot die op zijn oudere Macbook een soort keyboard cover heeft. Gewoon een plastic matje dat over het toetsenbord heen ligt, o.a. tegen stof. Iemand daar ervaring mee met de 2018 MB Pro met Touchbar?
En dan zit je nog met de Touch Bar.
Een collega had ook zo'n cover voor op z'n MBP (het 2016 model maar dat is fysiek hetzelfde als het 2017 en 2018 model) met daarop de keys voor vi en had er geen enkel probleem mee. Niet iedereen zal het prettig vinden omdat zo'n stukje siliconen bovenop de toetsen voor het nodige aan demping zorgt. Als het alleen maar om tegengaan van stof gaat dan kun je net zo goed een stukje stof gebruiken.
@Lyca sja dan moet je ook een cover gebruiken voor het model wat je hebt, daar zit verschil in. Eentje voor een niet 2016/2017/2018 model gaat niet werken op 1 van die 3 modellen en vice versa. Dat soort covers houd namelijk rekening met dingen als toetshoogte en touch bar dus is het van belang dat je er dan wel eentje kiest die bij jouw model laptop past.
@Lyca sja dan moet je ook een cover gebruiken voor het model wat je hebt, daar zit verschil in. Eentje voor een niet 2016/2017/2018 model gaat niet werken op 1 van die 3 modellen en vice versa. Dat soort covers houd namelijk rekening met dingen als toetshoogte en touch bar dus is het van belang dat je er dan wel eentje kiest die bij jouw model laptop past.
Hoi,
Ik heb sinds een week een MBP 2018 15" met i7-8850H en Radeon Pro 560X
Nu valt het mij op dat ik het niet voor elkaar krijg om mijn oude Cinema Display 20" er op aan de praat te krijgen.
Ik gebruik een Hyper Drive:
https://www.hypershop.com...ces?variant=1556434452505
Deze om precies te zijn.
Mijn TV werkt prima, 1080p en direct over HDMI.
De cinema display niet, die heeft dus wel een HDMI-->DVI adapter nodig.
Ik verwacht dat het eraan ligt dat deze monitor geen HDCP ondersteunt klopt dit?
Als ik een HDMI Switch gebruik, 3 naar 1 poort met push button selector, dan krijg ik circa 1 seconde beeld op de cinema display en daarna is het weer zwart. Ondersteunt deze generatie macs alleen nog maar monitoren die HDCP ondersteunen? Of ligt het aan andere gebruikte hardware?
Cinema Display werkt prima met mijn macbook air 2013.
Ik heb sinds een week een MBP 2018 15" met i7-8850H en Radeon Pro 560X
Nu valt het mij op dat ik het niet voor elkaar krijg om mijn oude Cinema Display 20" er op aan de praat te krijgen.
Ik gebruik een Hyper Drive:
https://www.hypershop.com...ces?variant=1556434452505
Deze om precies te zijn.
Mijn TV werkt prima, 1080p en direct over HDMI.
De cinema display niet, die heeft dus wel een HDMI-->DVI adapter nodig.
Ik verwacht dat het eraan ligt dat deze monitor geen HDCP ondersteunt klopt dit?
Als ik een HDMI Switch gebruik, 3 naar 1 poort met push button selector, dan krijg ik circa 1 seconde beeld op de cinema display en daarna is het weer zwart. Ondersteunt deze generatie macs alleen nog maar monitoren die HDCP ondersteunen? Of ligt het aan andere gebruikte hardware?
Cinema Display werkt prima met mijn macbook air 2013.
Hallo, ik heb sinds ik de Macbook Pro 2018, 15,4inch, 512gb met Radeon Pro 560X gebruik af en toe last van een rare kleur die binnen enkele milliseconden weer weg is. Dit gebeurd meestal als ik wel wat programma's open heb staan.
Mensen die hier ook last van hebben? Wat kan ik hiermee doen?
Hoe, wat, waar, wanneer? Je zult iets duidelijker moeten zijn in jouw probleemomschrijving.Rick_075 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 12:32:
Zonder verdere informatie zou ik zeggen iets met NightShift, of de ambiance light detector of iets dergelijks.
Als ik redelijk veel programma's/applicaties open heb staan, krijg ik wel eens dat er een soort kleur in mijn scherm komt van een paar seconden, het is niet op tijd, dus filmen kan ik het niet.. Het beeld flikkert/verkleurt in enkele milliseconden.DAzN schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:59:
[...]
Hoe, wat, waar, wanneer? Je zult iets duidelijker moeten zijn in jouw probleemomschrijving.
Zonder verdere informatie zou ik zeggen iets met NightShift, of de ambiance light detector of iets dergelijks.
Anoniem: 1211148
Hallo
Op dit moment ben ik in Amerika op vakantie en ik vroeg me af of het nog interessant is om in hier een MacBook te kopen. Als ik zo de prijzen zie kan het wel een paar honderd euro's schelen. Hier en daar heb ik wel gelezen dat er (kleine) verschillen zijn qua hardware en software. Wordt dit een probleem wanneer je dan de MacBook in België gebruikt? En wat met de invoertaksen? Eenmaal in België moet dit worden aangegeven? Bedankt alvast om mij te helpen want op Google vindt ik niet meteen een antwoordt op mijn vragen.
Op dit moment ben ik in Amerika op vakantie en ik vroeg me af of het nog interessant is om in hier een MacBook te kopen. Als ik zo de prijzen zie kan het wel een paar honderd euro's schelen. Hier en daar heb ik wel gelezen dat er (kleine) verschillen zijn qua hardware en software. Wordt dit een probleem wanneer je dan de MacBook in België gebruikt? En wat met de invoertaksen? Eenmaal in België moet dit worden aangegeven? Bedankt alvast om mij te helpen want op Google vindt ik niet meteen een antwoordt op mijn vragen.
Ik heb wel eens last van een soort flikkering/glitch in m'n scherm als de helderheid op een bepaald punt komt door de ambient light sensor, is dat wat jij ook hebt? Volgens mij is dat gewoon een bug in Mojave, heb er sinds de laatste update wel minder last van in ieder geval.Rick_075 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 14:24:
[...]
Als ik redelijk veel programma's/applicaties open heb staan, krijg ik wel eens dat er een soort kleur in mijn scherm komt van een paar seconden, het is niet op tijd, dus filmen kan ik het niet.. Het beeld flikkert/verkleurt in enkele milliseconden.
Je hebt het ook over verkleuren. Naar wat voor kleur, en gebeurd dit op het gehele scherm? Misschien een idee het proberen te filmen.
Vandaag weer opgemerkt, 2 rode strepen die in een lichtflits weer weg zijn.
Ik maak ook gebruik van Mojave, misschien ligt het daar aan?
[ Voor 29% gewijzigd door Rick_075 op 14-05-2019 12:25 ]
Klinkt wel als hetzelfde probleem ja. Heb het nu al een tijdje niet meer gezien, misschien dat het met de 10.14.5 update van vandaag gefixt is.Rick_075 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 12:25:
Vandaag weer opgemerkt, 2 rode strepen die in een lichtflits weer weg zijn.
Vaak genoeg MacBooks in de VS gekocht en zijn exact dezelfde modellen. Sterker nog; je hebt dan het US-keyboard en daarmee een platte ENTER en een volledige linker shift. Puur persoonlijk, maar dat typt lekkerderAnoniem: 1211148 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 07:01:
Hallo
Garantie is wereldwijd, dus gewoon scoren daar. Let wel op; er komt nog tax bij als je aan de kassa staat.
Die layout is hier ook al een aantal jaar te verkrijgen. Via de online Apple store en zelfs via een niet-Apple verkoper (op werk aangegeven dat ik de USA layout wilde hebben op de nieuwe laptop en dat hebben ze netjes geregeld; we bestellen niet bij Apple zelf maar onze eigen leverancier).
Ik moet eerlijk zeggen dat de tilde/back tick toets bij de NL layout wel op een fijnere plek zit dan op het USA layout. Als je die toets vaak gebruikt (bijv. icm andere toetsen) zoals met tmux dan is de USA layout ietsje lastiger.
Ik moet eerlijk zeggen dat de tilde/back tick toets bij de NL layout wel op een fijnere plek zit dan op het USA layout. Als je die toets vaak gebruikt (bijv. icm andere toetsen) zoals met tmux dan is de USA layout ietsje lastiger.
Ik ben eerder van de grote enter, vraag me niet waarom lol.
Daarom typ ik nog steeds als een Belgen pleb op een Azerty.
Daarom typ ik nog steeds als een Belgen pleb op een Azerty.
Nieuwe MacBook Pro! 15" heeft nu een 8-core optie en de nieuwe processors in de 13" zijn iets hoger geklokt.
https://www.apple.com/new...astest-mac-notebook-ever/
Volgens The Verge zit er een verbeterd toetsenbord in:
https://www.apple.com/nl/...rogram-for-mac-notebooks/
https://www.apple.com/new...astest-mac-notebook-ever/
Volgens The Verge zit er een verbeterd toetsenbord in:
Het reparatieprogramma geldt nu ook voor 2018-modellen én de vandaag uitgebrachte 2019-modellen. Dat betekent dus dat Apple er nog niet genoeg vertrouwen in heeft dat ze het nu opgelost hebbenApple says that it is using “new materials” in the switch mechanism that should significantly reduce the occurrence of double and missed key presses. It will ship on the new MacBook Pro 15-inch and MacBook Pro 13-inch with Touch Bar that it just announced.

https://www.apple.com/nl/...rogram-for-mac-notebooks/
[ Voor 90% gewijzigd door MelvinW op 21-05-2019 19:18 ]
Vraag. Ik draai nog regelmatig Windows 10 via bootcamp op mijn Mac. Destijds waren er bij de release de nodige problemen met het geluid wegens brakke Windows 10 drivers.
Inmiddels zijn die problemen nog steeds niet opgelost bij mij. Klopt het dat er nog steeds geen firmware- of driverupdates uitgebracht zijn om deze problemen te verhelpen? Ik weet dat Apple Windows 10 officieel niet ondersteunt maar het is toch wel wat raar dat ze een jaar na dato nog steeds Bootcamp niet goed werkend hebben op deze machines... ook de touch bar doet namelijk niks.
Inmiddels zijn die problemen nog steeds niet opgelost bij mij. Klopt het dat er nog steeds geen firmware- of driverupdates uitgebracht zijn om deze problemen te verhelpen? Ik weet dat Apple Windows 10 officieel niet ondersteunt maar het is toch wel wat raar dat ze een jaar na dato nog steeds Bootcamp niet goed werkend hebben op deze machines... ook de touch bar doet namelijk niks.
youtube.com/@hisrep
Anoniem: 343906
Hoe groot is het percentage van gebruikers die daadwerkelijk hinder hebben van niet functionerende toetsenborden? Dat vraag ik mij wel eens af.
Tja, gebruik zelf altijd een BT keyboard (oude van apple) omdat het nieuwe keyboard net zo ruk tikt als het ingebouwde KB... Zit nog te wachten op het nieuwe KB van coolermaster met Cherry low-profile caps.Anoniem: 343906 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 16:12:
Hoe groot is het percentage van gebruikers die daadwerkelijk hinder hebben van niet functionerende toetsenborden? Dat vraag ik mij wel eens af.
Heb met mijn 2018 model nog geen keyboard problemen gehad, heb hem al 6 maanden in gebruik. Bij mijn 2016 model was dat anders, die had 3 topcase en display vervangingen nodig voordat Apple besloot hem om te ruilen voor een nieuwe.
Vind het toetsenbord op de 2018 modellen wel veel beter.
Vind het toetsenbord op de 2018 modellen wel veel beter.
hi!
Ja, ik had zelf ook geen problemen met mijn 2017 editie. Nu met de 2019 wel of het moet een keyboard key repeat instelling foutje zijn
k heb momenteel een late 2012 Macbook Pro Retina13" die nu wat op leeftijd begint te komen en een 2017 iMac 5K 27" (Core i5 3.8ghz, 16gb ram, 580x Pro 8GB graphics en een 2 TB Fusion Drive), aangekocht in oktober 2017 en in perfecte staat.
De iMac wordt niet zo heel veel gebruikt omdat er geen vaste plaats voor is in huis en dus uitgehaald wordt als het nodig is.
Nu is een kennis op zoek naar een iMac en stelde een ruil voor, hij heeft een 2018 Macbook Pro 15" (Core i7, 16gb ram, radeon pro555x en 256gb SSD) deze is aangekocht in Augustus 2018 en in perfecte staat.
...
Relevante software en hardware die ik gebruik: Office 365, Photoshop, Illustrator, Dreamweaver en lightroom
...
Wat denken de Apple kenners hier op GoT van dit voorstel? Is het een goede deal of ben ik beter af met de iMac of de iMac en de oude Macbook Pro te verkopen en dan een nieuwe Macbook Pro te kopen wanneer ik in oktober naar de US ga?
De iMac wordt niet zo heel veel gebruikt omdat er geen vaste plaats voor is in huis en dus uitgehaald wordt als het nodig is.
Nu is een kennis op zoek naar een iMac en stelde een ruil voor, hij heeft een 2018 Macbook Pro 15" (Core i7, 16gb ram, radeon pro555x en 256gb SSD) deze is aangekocht in Augustus 2018 en in perfecte staat.
...
Relevante software en hardware die ik gebruik: Office 365, Photoshop, Illustrator, Dreamweaver en lightroom
...
Wat denken de Apple kenners hier op GoT van dit voorstel? Is het een goede deal of ben ik beter af met de iMac of de iMac en de oude Macbook Pro te verkopen en dan een nieuwe Macbook Pro te kopen wanneer ik in oktober naar de US ga?
Mijn schoonouders gaan in november naar Amerika en gaan een MP Pro 13" meenemen voor mij. Ik sta alleen nog in tweestrijd of dat ik voor het 2018 of 2019 model moet gaan.
Zitten hier veel verschillen tussen voor een "normale" Mac gebruiker?
Live youre Life and Enjoy every Day
Ik weet niet wat je onder normale macbook gebruiker verstaat maar als dat alleen internetten, mailen, tekstverwerken et cetera is, heb ik een simpel antwoord: de macbook air is wat je wil!jokapo schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 11:37:
Mijn schoonouders gaan in november naar Amerika en gaan een MP Pro 13" meenemen voor mij. Ik sta alleen nog in tweestrijd of dat ik voor het 2018 of 2019 model moet gaan.
Mocht je toch even wat hogere eisen stellen dan hangt het toch af van je eigen wensen, het prijsverschil et cetera. Vooral belangrijk om mee te nemen is natuurlijk dat je altijd het 16GB model moet kopen aangezien 8GB nu al krap begint te worden, maar over 2 jaar is dat écht te weinig.
youtube.com/@hisrep
internetten, mailen, tekstverwerken en zo nu en dan wat lichte fofo bewerking etc.DeNachtwacht schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 17:34:
[...]
Ik weet niet wat je onder normale macbook gebruiker verstaat maar als dat alleen internetten, mailen, tekstverwerken et cetera is, heb ik een simpel antwoord: de macbook air is wat je wil!
Mocht je toch even wat hogere eisen stellen dan hangt het toch af van je eigen wensen, het prijsverschil et cetera. Vooral belangrijk om mee te nemen is natuurlijk dat je altijd het 16GB model moet kopen aangezien 8GB nu al krap begint te worden, maar over 2 jaar is dat écht te weinig.
16 GB was ik ook al over uit.
2.3 Gh vs 2.4 Gh vind ik verwaarloosbaar. Maar geen idee of het 2019 bv qua toetsen bord nog is veranderd en dat de kinderziektes zoals in de eerdere varianten verholpen zijn.
Live youre Life and Enjoy every Day
Ik heb het 2018 model en vind die al prima; maar als ik jou zo hoor zou ik dus voor de macbook air gaan. Je bent dan goedkoper uit en dit soort zaken kan er wel prima mee.jokapo schreef op zondag 16 juni 2019 @ 09:55:
[...]
internetten, mailen, tekstverwerken en zo nu en dan wat lichte fofo bewerking etc.
16 GB was ik ook al over uit.
2.3 Gh vs 2.4 Gh vind ik verwaarloosbaar. Maar geen idee of het 2019 bv qua toetsen bord nog is veranderd en dat de kinderziektes zoals in de eerdere varianten verholpen zijn.
youtube.com/@hisrep
Als ik zo 't advies zou volgen om altijd voor 16Gb RAM geheugen te kiezen (ook voor slechts licht alledaags werk), dan zou dat betekenen dat ergens in 2021/2022 men gaat adviseren om toch vooral 32Gb RAM te nemen als aankoopadvies...
Apple is zeer blij met dit advies...

[ Voor 3% gewijzigd door _Bailey_ op 18-06-2019 09:27 ]
Hoi vraagje,
Ik heb al even zitten lezen en ik verwacht dat het onder "gebruikers schade" valt, maar de bezel strip onder het scherm is bij mij spontaan kapot gegaan.
Spontaan als in ik heb het niet door gehad.
Ik vind het alleen vrij bijzonder, hij zit altijd in een degelijke kunststoffen case, in mijn rugtassen die aparte laptop sleeves hebben.
dan het probleem, ik wil het graag gerepareerd hebben. Die mac is eind april gekocht...

Iemand een idee waar ik dit zelf zou kunnen bestellen? En valt dit nog onder apple care van 90 dagen?
Ik heb al even zitten lezen en ik verwacht dat het onder "gebruikers schade" valt, maar de bezel strip onder het scherm is bij mij spontaan kapot gegaan.
Ik vind het alleen vrij bijzonder, hij zit altijd in een degelijke kunststoffen case, in mijn rugtassen die aparte laptop sleeves hebben.
dan het probleem, ik wil het graag gerepareerd hebben. Die mac is eind april gekocht...

Iemand een idee waar ik dit zelf zou kunnen bestellen? En valt dit nog onder apple care van 90 dagen?
[ Voor 0% gewijzigd door jctjepkema op 30-06-2019 13:38 . Reden: typo ]
Of juist niet... mijn 2010 MacBook Air heeft het tot augustus 2018 uitgehouden omdat ik zo verstandig was de max van 4GB te nemen in plaats van 2GB. En 2GB was anno 2016 echt al té krap.Geert1976 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 09:26:
Als ik zo 't advies zou volgen om altijd voor 16Gb RAM geheugen te kiezen (ook voor slechts licht alledaags werk), dan zou dat betekenen dat ergens in 2021/2022 men gaat adviseren om toch vooral 32Gb RAM te nemen als aankoopadvies...
Dat zelfde geldt hier; het is iets duurder bij aanschaf maar (afhankelijk van je gebruik) heb je daarna 2 jaar langer plezier van je aankoop.
youtube.com/@hisrep
Ik heb de keuze tussen 2 rugzakken, eentje van Thule die ik al een tijd gebruik met een echt vak voor de laptop.
Ik heb ook een andere, die een betere rugsteun heeft maar niet echt een vak voor de Macbook. Is dat volledig nodig? Kan dat kwaad dat die potentieel zou bewegen? Of trek ik er best nog een dikkere sleeve rond?
Ik heb ook een andere, die een betere rugsteun heeft maar niet echt een vak voor de Macbook. Is dat volledig nodig? Kan dat kwaad dat die potentieel zou bewegen? Of trek ik er best nog een dikkere sleeve rond?
Ik heb nog geen week m’n 13” MBP 2019 en ben er helemaaljokapo schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 11:37:
Liever natuurlijk een apart vak voor de laptop, maar als je een sleeve hebt liggen, heb je dat aparte vak niet nodig.Lyca schreef op zondag 30 juni 2019 @ 19:20:
Ik heb de keuze tussen 2 rugzakken, eentje van Thule die ik al een tijd gebruik met een echt vak voor de laptop.
hi!
Wat wil je bestellen? En wat bedoel je met AppleCare van 90 dagen?jctjepkema schreef op zondag 30 juni 2019 @ 13:37:
Hoi vraagje,
[Afbeelding: 1]
[Afbeelding: 2]
Vroeger kreeg je toch iets van 90 dagen apple care bij een nieuwe mac.Volkan1984 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 15:04:
[...]
Wat wil je bestellen? En wat bedoel je met AppleCare van 90 dagen?
EDIT: Duidelijker
Ik wil die losse strip die onderin het schem zit los bestellen. Deze is namelijk van glas en op je scherm geplakt. Dit is die matzwarte strip waar in witte letters MacBook Pro op staat.
In china kom ik hem tegen maar die gaat niet verder dan 2017, tenminste dat zeggen ze. Ik weet niet of die ook op een 2018 past.
[ Voor 35% gewijzigd door jctjepkema op 05-07-2019 11:48 ]
Nee, je hebt dat nooit bij een Mac gekregen. Alleen telefonische ondersteuning van de eerste 90 dagen.jctjepkema schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:47:
[...]
Vroeger kreeg je toch iets van 90 dagen apple care bij een nieuwe mac.
EDIT: Duidelijker
Ik wil die losse strip die onderin het schem zit los bestellen. Deze is namelijk van glas en op je scherm geplakt. Dit is die matzwarte strip waar in witte letters MacBook Pro op staat.
In china kom ik hem tegen maar die gaat niet verder dan 2017, tenminste dat zeggen ze. Ik weet niet of die ook op een 2018 past.
Als je die zwarte strip wil bestellen, kan dat misschien wel maar moet je denk ik zeer veel moeite doen om het netjes op je scherm te krijgen.
Half jaar terug overwoog ik prive een macbook pro te kopen maar uiteindelijk voor de surface pro 6 gegaan. Nu bij nieuwe werkgever een macbook pro 2018 512 gekregen
Blij dat ik er toen niet voor gekozen heb. Ben toen voor de Mac Mini gegaan.
Aardig IT landschap nu hier in mijn huis
Scheelt een hoop gedoe ook met garantie enzo. Alles is nu gedekt.
Aardig IT landschap nu hier in mijn huis
Scheelt een hoop gedoe ook met garantie enzo. Alles is nu gedekt.
• Apple Drops Prices on High-End Storage Upgrades for iMac, iMac Pro, MacBook Pro, Mac mini, and Mac Pro
• Apple Launches 2019 Back to School Promotion: Free Beats With Select Mac and iPad Models
• Entry-Level 13-Inch MacBook Pro Updated With 8th-Gen Processors, Touch Bar, Touch ID, and T2 Security Chip
• Apple Launches 2019 Back to School Promotion: Free Beats With Select Mac and iPad Models
• Entry-Level 13-Inch MacBook Pro Updated With 8th-Gen Processors, Touch Bar, Touch ID, and T2 Security Chip
Ligt het aan mijn of is de base clock van het nieuwe 13 inch instap model wel aan de lage kan met 1,4ghz?
Iemand die het type nummer van deze heeft voor benchmarks?
Weet iemand een goede sleeve voor de MacBook Pro 15”? Ben benieuwd welke jullie gebruiken!
Liefst een die lekker strak om de MacBook zit. Wellicht met een vakje om wat USB-C adapters op te kunnen bergen.
Liefst een die lekker strak om de MacBook zit. Wellicht met een vakje om wat USB-C adapters op te kunnen bergen.
Once you go Mac, you'll never go back : )
Ben ook heel benieuwd naar de benchmarks.Twilkie schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 21:21:
Ligt het aan mijn of is de base clock van het nieuwe 13 inch instap model wel aan de lage kan met 1,4ghz?
Overigens maak ik me niet zoveel zorgen om de base clock, die turbo boost zit wel goed.
MacBook Pro 13' 2019 16GB 256GB - iPhone 15 Pro Max - Apple Watch series 9 - iPad Pro M1 11" 2021
Had ik vorige week helemaal mijn MBP 13" uitgezocht; 4core 2.4ghz met 16GB RAM, vernieuwen ze die MBP 'Escape'.. Nu zit ik weer in dubio 
Is er iemand met goed gevoel voor hardware specs die mij kan vertellen welke use cases de een de ander zal uitperformen? Ik programmeer (veel) met Python, werk met grote datasets, Docker + Kubernetes, WoW classic draaien ook leuk :-p Af en toe photoshop..
Is er iemand met goed gevoel voor hardware specs die mij kan vertellen welke use cases de een de ander zal uitperformen? Ik programmeer (veel) met Python, werk met grote datasets, Docker + Kubernetes, WoW classic draaien ook leuk :-p Af en toe photoshop..
Ik heb deze voor mijn 15 inch Macbook, past prima en zit een vakje aan de voorkant.Nurb schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:09:
Weet iemand een goede sleeve voor de MacBook Pro 15”? Ben benieuwd welke jullie gebruiken!
Nieuwe basis Macbook Pro 13 of nieuwe Air in basis spec? Er is precies niet erg veel verschil tussen beide, buiten de Touch Bar dan.
Dan is 'niet veel verschil' erg subjectief. De base pro heeft:jakob schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:17:
Nieuwe basis Macbook Pro 13 of nieuwe Air in basis spec? Er is precies niet erg veel verschil tussen beide, buiten de Touch Bar dan.
- Snellere ram
- Beter scherm (p3 standaard tegen sRGB)
- Veel betere CPU (quad tegen dual core, om maar 1 ding te noemen).
- Betere GPU (iris plus 655 tegen UHD 617)
- Betere speakers (high dynamic range)
- Bluetooth 5.0 tegenover 4.2
- En inderdaad de Touch Bar
Vind ik toch persoonlijk de 250-300 euro meer dan waard...
MacBook Pro 13' 2019 16GB 256GB - iPhone 15 Pro Max - Apple Watch series 9 - iPad Pro M1 11" 2021
Mijn zus heeft een tijdje geleden exact hetzelfde voorgehad. Ik dacht ook dat ze iets mis gedaan zou hebben maar als ik het zo zie lijkt het me eerder een ontwerpfout. De scheur is ook op exact dezelfde plaats en gelijkaardig van vorm. Zoiets moet dan toch binnen de garantie vallen?jctjepkema schreef op zondag 30 juni 2019 @ 13:37:
Hoi vraagje,
[Afbeelding: 1]
[Afbeelding: 2]
Ben overigens wel erg benieuwd naar benchmarks van de nieuwe pros. Als iemand die tegenkomt of hem zelf heeft, graag delen!
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Mijn telefoon (iphone 7) krijg ik niet werkend met handover. Als de telefoon over gaat hoor ik het wel en zie een melding maar ik kan niet praten. ‘Call failed’ staat er.
Iemand een tip?
Iemand een tip?
Goed dat je dit meld. Ik zal eens even kijken, ik ga binnenkort naar een apple winkel om te kijken wat ze kunnen en wat het kost.Jenthex schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 19:10:
[...]
Mijn zus heeft een tijdje geleden exact hetzelfde voorgehad. Ik dacht ook dat ze iets mis gedaan zou hebben maar als ik het zo zie lijkt het me eerder een ontwerpfout. De scheur is ook op exact dezelfde plaats en gelijkaardig van vorm. Zoiets moet dan toch binnen de garantie vallen?
Als het 1 ding niet is dan is het wel een ontwerpfout. Was het een ontwerpfout geweest dan had je er veel meer van gehoord dan van het toetsenbord. Dit valt dan ook eerder onder fabricagefout of een normaal defect en dat lijkt me ook gewoon garantiewerk. Een ontwerpfout is heel wat structureler en heeft dan ook meer impact dan een fabricagefout of een normaal defect.Jenthex schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 19:10:
Ik dacht ook dat ze iets mis gedaan zou hebben maar als ik het zo zie lijkt het me eerder een ontwerpfout.
[ Voor 3% gewijzigd door ppl op 11-07-2019 22:31 ]
De eerste reviews / testen komen online van het instapmodel van de 13”
Lijkt indrukwekkend!
YouTube: The Cheapest MacBook Pro is Actually fast
Lijkt indrukwekkend!
Ik had anders verwacht toen ik 1.4Ghz zag staan, maar damn hij lijkt het erg goed te houden bij de tests die ik tot dusver voorbij heb zien komen! Waarschijnlijk ga ik de 1.4ghz nu kopen ipv de 2.4Bigg Balls schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 23:08:
De eerste reviews / testen komen online van het instapmodel van de 13”
Lijkt indrukwekkend!
Bedankt voor de toelichting. De dual vs quadcore processor had ik gemist, de andere zaken wist ik nietMaikjuh schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 16:24:
[...]
Dan is 'niet veel verschil' erg subjectief. De base pro heeft:
- Snellere ram
- Beter scherm (p3 standaard tegen sRGB)
- Veel betere CPU (quad tegen dual core, om maar 1 ding te noemen).
- Betere GPU (iris plus 655 tegen UHD 617)
- Betere speakers (high dynamic range)
- Bluetooth 5.0 tegenover 4.2
- En inderdaad de Touch Bar
Vind ik toch persoonlijk de 250-300 euro meer dan waard...
Dan is het een makkelijke beslissing inderdaad, zeker die 200 euro waard!
Zeker doen! Om je een impressie te geven in verschil van de CPU performance:jakob schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:57:
[...]
Bedankt voor de toelichting. De dual vs quadcore processor had ik gemist, de andere zaken wist ik niet![]()
Dan is het een makkelijke beslissing inderdaad, zeker die 200 euro waard!
MacBook Air:
Single core: 4007
Multi core: 7394
Nieuwe Macbook Pro:
Single core: 4751
Multi core: 17606
Dat is een increase van 138% multi-core performance tov de air.
EDIT: Ik ga hem waarschijnlijk wel halen om mijn 2015 13 inch te upgraden. Mooie upgrade aangezien die single score heeft van 3741 en multi van 7085.
[ Voor 11% gewijzigd door Maikjuh op 12-07-2019 12:19 ]
Heb de air besteld afgelopen dinsdag (eerste macbook) maar zit heel erg te twijfelen om niet om te wisselen voor de base pro. De processor is echt significant sneller zoals uit bovenstaande post blijkt wat toch net iets meer vertrouwen geeft voor de toekomst, ookal doe ik er waarschijnlijk niet veel meer mee dan een beetje browsen en films. 138% verbetering voor EUR250 is natuurlijk wel een heel groot verschil.
Touchbar lijkt me leuk extraatje maar ben aan de andere kant ook bang dat het niet veel toevoegt of het gebrek aan fysieke escape knop vervelend gaat zijn. Heb wel filmpjes gezien van BetterTouchTool en dit ziet er op zich wel goed uit.
Ben uiteindelijk wel bang om me te gaan ergeren aan een eventueel trage processor en gebrek aan touchbar bij de Air dus vandaar.. Even over nadenken nog
Touchbar lijkt me leuk extraatje maar ben aan de andere kant ook bang dat het niet veel toevoegt of het gebrek aan fysieke escape knop vervelend gaat zijn. Heb wel filmpjes gezien van BetterTouchTool en dit ziet er op zich wel goed uit.
Ben uiteindelijk wel bang om me te gaan ergeren aan een eventueel trage processor en gebrek aan touchbar bij de Air dus vandaar.. Even over nadenken nog

[ Voor 8% gewijzigd door nevv op 14-07-2019 17:58 ]
De processor en touchbar zijn niet de enige dingen.nevv schreef op zondag 14 juli 2019 @ 17:55:
Heb de air besteld afgelopen dinsdag (eerste macbook) maar zit heel erg te twijfelen om niet om te wisselen voor de base pro. De processor is echt significant sneller zoals uit bovenstaande post blijkt wat toch net iets meer vertrouwen geeft voor de toekomst, ookal doe ik er waarschijnlijk niet veel meer mee dan een beetje browsen en films. 138% verbetering voor EUR250 is natuurlijk wel een heel groot verschil.
- Betere integrated graphics
- Beter display (p3 wide color + 500 nits)
- Bluetooth 5.0
Ik ben zelf voor de (base) Pro gegaan ipv de Air. Standaard geheugen en SSD zijn voor mijn gebruik voldoende.
Ik begin op 1 augustus bij een nieuwe werkgever en kan een nieuwe MBP uitzoeken. De recentelijk geüpdate 15" MBP met i9 klinkt goed (met Vega 20 GPU) maar de geruchten van die 17" MacBook (pro?) zijn er ook...
Is het de moeite waard om tot september te wachten en te hopen dat de 17" variant daadwerkelijk een MacBook Pro gaat zijn? Want er zijn ook geruchten dat deze variant pas volgend jaar (vroeg in 2020) gaat uitkomen. En er zijn ook geruchten dat het geen Pro versie betreft, maar gewoon een extreem dunne MacBook.
Wat denken jullie? Ik heb namelijk een eind 2016 MacBook Pro (met touchbar) met i7, 16GB RAM, en de Radeon Pro 455. Dus daar kan ik prima mee werken als 't moet. Dus een maandje of twee "afzien" is prima te doen
Maar liever niet nog 5 maanden of langer.
Is het de moeite waard om tot september te wachten en te hopen dat de 17" variant daadwerkelijk een MacBook Pro gaat zijn? Want er zijn ook geruchten dat deze variant pas volgend jaar (vroeg in 2020) gaat uitkomen. En er zijn ook geruchten dat het geen Pro versie betreft, maar gewoon een extreem dunne MacBook.
Wat denken jullie? Ik heb namelijk een eind 2016 MacBook Pro (met touchbar) met i7, 16GB RAM, en de Radeon Pro 455. Dus daar kan ik prima mee werken als 't moet. Dus een maandje of twee "afzien" is prima te doen
Aangezien het allemaal geruchten zijn, zou ik gewoon afwachten. Je verliest niets, indien er niets interessant uit de bus komt neem je gewoon het huidige 2019 model.
Anoniem: 1212288
Ik heb sinds een week of twee de nieuwe MacBook Pro 13''. Voor voor de studie, dus het standaardmodel was ook meer dan genoeg.
Ik ervaar wel dat mijn portie aan gebruikte opslag steeds groeit. Dit terwijl ik er nauwelijks gegevens op heb staan (gebruik alleen de standaard Apple apps). Iemand een idee hoe dit komt? Vorige week gebruikte ik slechts 30gb aan opslag. Nu al 40gb.
Ik ervaar wel dat mijn portie aan gebruikte opslag steeds groeit. Dit terwijl ik er nauwelijks gegevens op heb staan (gebruik alleen de standaard Apple apps). Iemand een idee hoe dit komt? Vorige week gebruikte ik slechts 30gb aan opslag. Nu al 40gb.
@Anoniem: 1212288 Check even met https://daisydiskapp.com/ of http://www.derlien.com/ dan zie je precies waar alle ruimte is gebleven
Wellicht hou je MacRumors zelf ook in de gaten maar er wordt door productiebronnen inderdaad naar oktober gehint dus zou lekker wachten. Check hier t artikel.Blue-eagle schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 18:41:
Ik begin op 1 augustus bij een nieuwe werkgever en kan een nieuwe MBP uitzoeken. De recentelijk geüpdate 15" MBP met i9 klinkt goed (met Vega 20 GPU) maar de geruchten van die 17" MacBook (pro?) zijn er ook...
Wat denken jullie? Ik heb namelijk een eind 2016 MacBook Pro (met touchbar) met i7, 16GB RAM, en de Radeon Pro 455. Dus daar kan ik prima mee werken als 't moet. Dus een maandje of twee "afzien" is prima te doenMaar liever niet nog 5 maanden of langer.

Mijn 2018 13" heeft het bekende toetsenbord probleem. Afspraak voor a.s. maandag bij de Apple Store in Amsterdam. Mensen die hiermee ervaring hebben? Repareren ze het gelijk of wordt het opgestuurd?
Ze repareren het in-store binnen enkele dagen.Xmoo schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 15:56:
Mijn 2018 13" heeft het bekende toetsenbord probleem. Afspraak voor a.s. maandag bij de Apple Store in Amsterdam. Mensen die hiermee ervaring hebben? Repareren ze het gelijk of wordt het opgestuurd?
Thank you.Rub147 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 15:57:
[...]
Ze repareren het in-store binnen enkele dagen.
Hopelijk hebben ze alles op voorraad en kunnen ze het gelijk doen. Geen zin om 2x naar Amsterdam af te hoeven reizen
@Xmoo Je hoeft niet perse naar Amsterdam, je kan toch ook gewoon een authorised reseller in de buurt kiezen.
Wat is het probleem precies, en na hoe lang kreeg je hier last van?
[ Voor 24% gewijzigd door Greatsword op 05-08-2019 16:23 ]
Ja maar hier in Eindhoven of Den Bosch geeft Amac aan dat je het max 3 weken kwijt kunt zijn. Bij Apple store doen ze het meestal daar ter plaatsen repareren (voorgaande ervaringen).Greatsword schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:22:
@Xmoo Je hoeft niet perse naar Amsterdam, je kan toch ook gewoon een authorised reseller in de buurt kiezen.
Heb de Macbook Pro in februari of maart aangeschaft bij Amac, sinds eind juni heb ik het probleem. Voornamelijk de spatie toets.
Ik heb hem ingeleverd bij zes in Goes. Zou iets van 5 werkdagen duren. Voor mij is het niet te doen om 2x retour naar Den Haag of Amsterdam te rijden.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Ik heb mijn Macbook laten repareren (toetsenbord + scherm) bij CARD Services. Ik moest langskomen om de Macbook uit te laten lezen, en een paar dagen daarna weer terug om de Mac in te leveren. Na een paar uur was de reparatie klaar.
Er zullen ongetwijfeld andere officiële reparateurs zijn die een dergelijke service bieden.
Er zullen ongetwijfeld andere officiële reparateurs zijn die een dergelijke service bieden.
Twijfel zelf om de instap macbook te halen met 1.4Ghz cpu. Heb al bijna 7 jaar een Macbook Pro Retina en ben toe aan een vervanger. Iemand hier al het instapmodel gekocht en in gebruik?
Heb er sinds een week één in huis. Kom van een Pro 2010 en dat is wel een wereld van verschil qua snelheid, dikte, resolutie etcetera. Wel jammer dat het qua aansluitingen, oplader, toetsenbord en uitbreidbaarheid een stuk minder is geworden dan de oude die ik heb staan. Ben met het oog op de toekomst voor het 256GB model gegaan, maar heb wel een tijdje zitten twijfelen gezien de prijs.Khayma schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 12:33:
Twijfel zelf om de instap macbook te halen met 1.4Ghz cpu. Heb al bijna 7 jaar een Macbook Pro Retina en ben toe aan een vervanger. Iemand hier al het instapmodel gekocht en in gebruik?
You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.
Ben uiteindelijk voor de 15” gegaan met i7, 16GB, 256GB SSDKhayma schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 12:33:
Zojuist een 13,3 inch besteld met 1.4ghz en 16gb RAM.
Ik kwam er later achter dat deze bezorgd wordt tussen 19 en 21 augustus..
Iemand enig idee of dit ook wel eens eerder geleverd zou kunnen worden? Ik heb geen geduld.
Iemand enig idee of dit ook wel eens eerder geleverd zou kunnen worden? Ik heb geen geduld.
Ga er maar niet vanuit. Ik heb die van mij op 1 augustus besteld (zakelijk) en die wordt ook pas de 13e geleverd, terwijl 'ie afgelopen maandag is verzonden. Lijkt erop dat er één keer per week een levering uit China komt die dan vanuit Waalwijk wordt overdragen aan DHL, in mijn geval.Scott10 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 17:12:
Zojuist een 13,3 inch besteld met 1.4ghz en 16gb RAM.
Edit: net bericht gekregen van DHL dat 'ie toch morgen al komt
[ Voor 5% gewijzigd door IT-Pro op 08-08-2019 18:31 . Reden: Toevoeging ]
MBP 14" - M1 Pro - 16 GB RAM - 512 GB SSD | iPhone 14 Pro 128 GB | iPad mini 6 64 GB
Stomme vraag misschien maar weet iemand hier hoe je een Magic Mouse en Keyboard kan gebruiken op een Windows Dell notebook? Kan je ergens de drivers downloaden en vervolgens installeren onder Windows 10? Moet ik eerst Windows installeren op mijn Mac en dan op een of andere de drivers er uit vissen?
Een paar jaar geleden moest ik de driver uit een bestand vissen, waarin alle drivers voor Windows erin staan speciaal voor Bootcamp. Dat word hier beschreven.alienfruit schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:55:
Stomme vraag misschien maar weet iemand hier hoe je een Magic Mouse en Keyboard kan gebruiken op een Windows Dell notebook? Kan je ergens de drivers downloaden en vervolgens installeren onder Windows 10? Moet ik eerst Windows installeren op mijn Mac en dan op een of andere de drivers er uit vissen?
Of het nu nog steeds werkt, dat weet ik niet. Kan me wel herinneren dat het bij lange na niet zo smooth werkte.
hi!
Dank je wel! Ik ga je link bestuderen
Kan niet slechter zijn dan de waardeloze Logitech toetsenborden op mijn werk
Kan niet slechter zijn dan de waardeloze Logitech toetsenborden op mijn werk
Werkt zonder drivers. Je kan drivers erbij installeren (betaald) voor meer mm functionaliteit.alienfruit schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:55:
Onderdelen niet op voorraad, wist niet of het voor vrijdag binnen en gerepareerd was. Dus heb het maar geannuleerd, eerst vakantie en dan maar weer terug brengen. Hebben het wel schoongemaakt en het probleem lijkt voor nu verholpen te zijn. De Apple medewerkers gaf zelf aan dat zijn eigen 2018 unit 8x gerepareerd was en vervolgens door Apple kosteloos omgeruild is voor een 2019 unit. Hij gaf aan dat ze nog geen 2019 units hebben ontvangen met dit probleem.Xmoo schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:41:
[...]
Ja maar hier in Eindhoven of Den Bosch geeft Amac aan dat je het max 3 weken kwijt kunt zijn. Bij Apple store doen ze het meestal daar ter plaatsen repareren (voorgaande ervaringen).
Heb de Macbook Pro in februari of maart aangeschaft bij Amac, sinds eind juni heb ik het probleem. Voornamelijk de spatie toets.
Zie dat de 13’ base models een nette cpu upgrade hebben gehad tov 2018. Vrijwel geen verschil tussen de 1.7ghz i7 en 2.8ghz i7 volgens Geekbench.
[ Voor 3% gewijzigd door Silversin op 14-08-2019 16:51 ]
Hierbij nog eenmaal een overzicht van de meest actuele verwachtingen omtrent de MacBook Pro:
• Apple is planning a revamped MacBook Pro with a screen over 16-inches diagonally. The bezels on the new laptop will be slimmer so the overall size of the laptop will be close to the current 15-inch models.
• The new laptop would mark Apple’s largest since the 17-inch MacBook Pro was discontinued in 2012. It’s part of an effort by Apple to retain and woo professional computer users.
Bronvermelding
• Apple is planning a revamped MacBook Pro with a screen over 16-inches diagonally. The bezels on the new laptop will be slimmer so the overall size of the laptop will be close to the current 15-inch models.
• The new laptop would mark Apple’s largest since the 17-inch MacBook Pro was discontinued in 2012. It’s part of an effort by Apple to retain and woo professional computer users.
Bronvermelding
Gisteren toch maar de nieuwe MBP 13 gekocht, mijn laatste mac was een MBP 2009 model.
het werkt echt als een trein allemaal
maar het toetsenbord en de afwezigheid van een oplaadindicatie? zijn dingen die mij meteen negatief opvielen.
nu wou ik vandaag mijn fotocamera op de MBP aansluiten en ben gelukkig in het bezit van een HAMA usb-c naar usb adapter maar tot mijn verbazing dit werkt niet?
het werkt echt als een trein allemaal
nu wou ik vandaag mijn fotocamera op de MBP aansluiten en ben gelukkig in het bezit van een HAMA usb-c naar usb adapter maar tot mijn verbazing dit werkt niet?
[ Voor 3% gewijzigd door schumi1986 op 22-08-2019 21:46 ]
Ik ben een tevreden MBP 2017 (13 inch zonder touchpad) gebruiker, echter wanneer ik deze aansluit aan mijn 4k scherm ben ik teleurgesteld in de performance met scaling. Alles voelt dan net niet zo snel meer. Er is een kans dat ik mijn MacBook Pro doorgeef aan mijn vriendin om haar oude Air te vervangen en zelf een nieuw exemplaar aanschaf.
Ik wil het huidige scaling performance probleem dan wel niet meer meemaken. Maar waar moet ik dan rekening mee houden? CPU kracht, meer Ram (nu slechts 8GB), of is de integrated GPU gewoon te zwak?
Ik wil het huidige scaling performance probleem dan wel niet meer meemaken. Maar waar moet ik dan rekening mee houden? CPU kracht, meer Ram (nu slechts 8GB), of is de integrated GPU gewoon te zwak?
Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks
advies koop een 32 inch 4k scherm, dan kan je native 4k draaien zonder scaling geneuzel...Darks schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 19:32:
Ik ben een tevreden MBP 2017 (13 inch zonder touchpad) gebruiker, echter wanneer ik deze aansluit aan mijn 4k scherm ben ik teleurgesteld in de performance met scaling. Alles voelt dan net niet zo snel meer. Er is een kans dat ik mijn MacBook Pro doorgeef aan mijn vriendin om haar oude Air te vervangen en zelf een nieuw exemplaar aanschaf.
Heeft iemand hier ervaring met upgraden van de SSD in een mid 2014 15" MBP?
In principe voldoet de laptop nog waar ik hem voor gebruik maar 256 GB is wat weinig opslag. Een OWC SSD is te duur vind ik, maar blijkbaar kun je ook met een adapter voor ca. 100 euro klaar zijn en dan dus 512 GB hebben. Dat is do-able qua prijs.
Alleen kan ik niet echt goed ontdekken wat nu de beste SSD is om te kopen, Samsung Evo schijnt qua stroomverbruik niet zo top te zijn, van de WD Black SN750 kan ik niet vinden of die compatible is.
Weet dat dit niet het 2014 topic, maar daar kon ik helaas niks over vinden met de zoekfunctie.
In principe voldoet de laptop nog waar ik hem voor gebruik maar 256 GB is wat weinig opslag. Een OWC SSD is te duur vind ik, maar blijkbaar kun je ook met een adapter voor ca. 100 euro klaar zijn en dan dus 512 GB hebben. Dat is do-able qua prijs.
Alleen kan ik niet echt goed ontdekken wat nu de beste SSD is om te kopen, Samsung Evo schijnt qua stroomverbruik niet zo top te zijn, van de WD Black SN750 kan ik niet vinden of die compatible is.
Weet dat dit niet het 2014 topic, maar daar kon ik helaas niks over vinden met de zoekfunctie.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Anoniem: 532727
Ik wil een 13 inch MacBook Pro 2019 aanschaffen, maar ik zit nog te twijfelen of ik voor de standaard i5 2,4 moet gaan of voor de i7 2,8.
MacBook gaat vooral gebruikt worden om muziek te maken in Logic. Verder zal het gewoon basis gebruik zijn. Ik ga sowieso voor 16GB RAM en 512GB opslag.
Iemand een idee wat hiervoor de beste keuze is?
MacBook gaat vooral gebruikt worden om muziek te maken in Logic. Verder zal het gewoon basis gebruik zijn. Ik ga sowieso voor 16GB RAM en 512GB opslag.
Iemand een idee wat hiervoor de beste keuze is?