Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
en ik maar denken dat ik na jarenlang alleen maar Macbook Pro's te hebben gehad nu voor het eerst een iMac (2017 4K met ssd) te gebruiken met de wetenschap dat ik vrijwel (!!) mijn Mac buiten de deur nodig had.

Wat blijkt, afgelopen 3 weken 2 keer voorgekomen dat ik 'm wel op locatie nodig had eigenlijk.

M'n iMac weer teruggebracht en de 2018 Macbook Pro 15 inch aangeschaft.
Heb er nog geen enkel probleem mee ondervonden (knock on wood), als je de diverse fora en techsites leest zou je haast denken dat het een waardeloos ding is dat niks goed doet.
Maar voor elke (online) klacht die je leest zijn en ongetwijfeld zo'n 100 man meer dan happy, die nauwelijks van zich laten horen.

Het ding is wel belachelijk duur (''goh, waar kennen we deze uitspraak nog meer van?'' :+ ), deze Mac gaat mij hopelijk de komende 5 a 6 jaar zeer veel plezier maar vooral productiviteit opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:00
DeNachtwacht schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 10:58:
Tsja, lijkt me toch het handigst om dit eens langs een Apple Store te brengen. Ik denk dat het lastig is het probleem hier uit te dokteren zonder dat we het apparaat zien, bovendien lijkt het idd een defect te zijn dat je zelf niet snel op kan lossen.
Ik denk dat het onderhand goedkoper is om bij een lokale Apple reseller te gaan en te repareren, dan in een uithoek van het land 2 keer terug te komen, omdat ze 'm wellicht niet direct kunnen fixen wanneer je er mee langs komt. Telefonische support is ook al verlopen en mailen over het probleem kan ook niet. Ik heb nog nooit problemen gehad met Apple producten, maar nu begrijp ik waar iedereen die er een probleem mee heeft gekregen tegenaan loopt. :/

XBL: Froggle | PSN: FroggleNL | Strava | Untappd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Laatst online: 23-04 15:14

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Je kan altijd gewoon bellen naar de klantenservice van Apple. Ze kunnen op afstand veel voor je doen (tot firmware resets aan toe). Gewoon even bellen dus.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zozamis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-10-2024
Ik twijfel of ik een Macbook Pro 2018 het beste kan kopen via de Apple website of Coolblue wat betreft garantie, iemand ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yunghui
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-04 20:11
zozamis schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:22:
Ik twijfel of ik een Macbook Pro 2018 het beste kan kopen via de Apple website of Coolblue wat betreft garantie, iemand ervaringen?
Zou zelf via Coolblue doen, altijd klantvriendelijk. Ook kan je via cashbackxl.nl 3,2% cashback krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander0
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-02 07:32
Enige tijd terug dacht ik gelezen te hebben dat alleen de touchbar versies van de Macbook Pro's nu geleverd worden met het vernieuwde toetsenbord. Dus het toetsenbord wat ervoor zorgt dat het zachter tikt en wat ook helpt tegen de welbekende toetsenbord problemen. Weet iemand of dit ondertussen al veranderd is of dat het misschien helemaal niet zo is? Want ik kan het namelijk nergens terug vinden?

Over een aantal maanden wil ik mijn 2015 Pro 15" vervangen voor een 13" zonder touchbar (ik heb een ontzettende hekel aan de touchbar), maar als dit inhoud dat ik nog de oude generatie toetsenbord krijg dan gaat dit hele verhaal niet door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
sander0 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 23:33:
Enige tijd terug dacht ik gelezen te hebben dat alleen de touchbar versies van de Macbook Pro's nu geleverd worden met het vernieuwde toetsenbord. Dus het toetsenbord wat ervoor zorgt dat het zachter tikt en wat ook helpt tegen de welbekende toetsenbord problemen. Weet iemand of dit ondertussen al veranderd is of dat het misschien helemaal niet zo is? Want ik kan het namelijk nergens terug vinden?

Over een aantal maanden wil ik mijn 2015 Pro 15" vervangen voor een 13" zonder touchbar (ik heb een ontzettende hekel aan de touchbar), maar als dit inhoud dat ik nog de oude generatie toetsenbord krijg dan gaat dit hele verhaal niet door.
De 13" zonder Touchbar (2017 model) wordt geleverd met de oude butterfly keyboard van de 2e generatie. De 3e generatie is alleen voor de 2018 modellen.

Let er wel op dat niet iedereen last heeft van dit probleem. Heb zelf een 13 inch 2017 gehad en had daar helemaal geen last van.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander0
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-02 07:32
RWK__ schreef op zondag 20 januari 2019 @ 23:55:
[...]

De 13" zonder Touchbar (2017 model) wordt geleverd met de oude butterfly keyboard van de 2e generatie. De 3e generatie is alleen voor de 2018 modellen.

Let er wel op dat niet iedereen last heeft van dit probleem. Heb zelf een 13 inch 2017 gehad en had daar helemaal geen last van.
Ah dus toch, dan ga ik mijn 2015 model voorlopig nog niet vervangen. Vind het sowieso een fijnere laptop, maar ik zou graag 'upgraden' naar een 13" model.

Dat niet iedereen er last van heeft klopt wel, maar ik ben ook in het bezit van een 2017 model en ik heb er zelf ook last van. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik vind het allemaal maar een hoop ophef om niks. Prima toetsenborden die 2018 MBP. Hoop ophef van een paar reviewers die een kwartiertje met dat ding typen en hun review-model daarna moeten terug sturen naar Apple.

Als je er dagelijks op werkt is er allemaal niks aan de hand. Ik vind het toetsenbord van mijn oude macbook air nu log en ongemakkelijk typen.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Zijn er hier mensen die met grote Photoshop bestanden (>2GB) en Capture One werken?

Momenteel heb ik een MBP uit 2015, waar ik nog zeer tevreden over ben en dan met name over de aansluitmogelijkheden (HDMI, SD Card Reader)

Maar stiekem toch wel benieuwd naar hoeveel sneller de nieuwe MBP modellen in de praktijk zijn bij dergelijke taken.

De hele touchbar kan me gestolen worden, maar ik zal toch wel moeite hebben om afstand te doen van het iconisch verlichte apple logo ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asstastic
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-09-2023
Unidentified schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 17:07:
Zijn er hier mensen die met grote Photoshop bestanden (>2GB) en Capture One werken?

Momenteel heb ik een MBP uit 2015, waar ik nog zeer tevreden over ben en dan met name over de aansluitmogelijkheden (HDMI, SD Card Reader)

Maar stiekem toch wel benieuwd naar hoeveel sneller de nieuwe MBP modellen in de praktijk zijn bij dergelijke taken.

De hele touchbar kan me gestolen worden, maar ik zal toch wel moeite hebben om afstand te doen van het iconisch verlichte apple logo ;)
Ik heb er 1, en een prachtige werkpaard. Ik gebruik het relatief vaak met grotere PSD's, alleen met het instapmodel red je zulke bewerkingen niet. Mijn config is 32GB RAM, 2.6 i7 proc, Radeon Pro 560 en 512GB SSD.

Ik denk dat je het met de 16GB ook nog wel zal redden, hangt er vanaf hoever je gaat in het bewerken en wat je nog meer doet, als je gaat 3d modelleren in 3dsmax moet je eerder aan de i9 met 32GB denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dawid127
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:00
Mijn toetsenbord slaat sommige letters nu opeens dubbel aan. Dus als ik de 'e' type, krijg ik zo nu en dan 'ee'. Hebben anderen dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yunghui
Dawid127 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 23:16:
Mijn toetsenbord slaat sommige letters nu opeens dubbel aan. Dus als ik de 'e' type, krijg ik zo nu en dan 'ee'. Hebben anderen dit ook?
Heb het gehad op mijn mbp mid 2017, heb dit latten vervangen door Apple dmv reparatieprogramma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjidotsh
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13:03
Dawid127 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 23:16:
Exact hetzelfde probleem, wou het net komen melden hier
Vandaag naar een Switch winkel geweest die me wisten te zeggen dat ik de eerste was die het probleem had met een 2018 model...

Net er eindelijk in geslaagd de knop er af te halen om eronder proper te maken, zie ik dat er zelfs een scheur in het siliconen membraan zit... Altijd superveel zorg voor gedragen nochtans, dus ik heb geen idee hoe dit kan. Waarschijnlijk door vuil, maar dan nog...

EDIT: Nu ik er over nadenk: waarschijnlijk is het membraan gescheurd door het opgevouwen papier waarmee ik de knop er uit probeerde te halen.. Ik had er beter af gebleven.. Iemand een idee of dat membraan ook vervangen wordt door Apple mocht je deze binnen doen?

EDIT 2: Blijkbaar hangt het siliconen membraan vast aan de top case..

[ Voor 18% gewijzigd door benjidotsh op 27-01-2019 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Bij vuil onder het toetsenbord kun je op de website van Apple een handleiding vinden het op te lossen. Kort gezegd is het met een flesje perslucht de toetsen van meerdere kanten vol blazen. Wat ik zelf doe is met de stofzuiger even langs de toetsen. Als je zorgt dat de ventilatieschacht in de slang open staat komt er niet/nauwelijks druk op te staan, waardoor je niet bang hoeft te zijn dat je toetsen er af vliegen. Voor stof of kruimels is het echter ruim voldoende zuigkracht.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjidotsh
DeNachtwacht schreef op zondag 27 januari 2019 @ 01:29:
Bij vuil onder het toetsenbord kun je op de website van Apple een handleiding vinden het op te lossen. Kort gezegd is het met een flesje perslucht de toetsen van meerdere kanten vol blazen. Wat ik zelf doe is met de stofzuiger even langs de toetsen. Als je zorgt dat de ventilatieschacht in de slang open staat komt er niet/nauwelijks druk op te staan, waardoor je niet bang hoeft te zijn dat je toetsen er af vliegen. Voor stof of kruimels is het echter ruim voldoende zuigkracht.
Vandaag exact daarvoor perslucht gaan halen, heeft niet geholpen bij mij alleszins

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dawid127
Het komt ook alleen bij de 'e' voor. Andere toetsen doen het prima.

Wil vandaag even langs Apple Amsterdam. Hoop niet dat ie hiervoor wordt ingenomen, aangezien dat ik 'm dagelijks nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:13

Saven

Administrator

sander0 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:32:
[...]

Ah dus toch, dan ga ik mijn 2015 model voorlopig nog niet vervangen. Vind het sowieso een fijnere laptop, maar ik zou graag 'upgraden' naar een 13" model.

Dat niet iedereen er last van heeft klopt wel, maar ik ben ook in het bezit van een 2017 model en ik heb er zelf ook last van. :)
Het 2018 toetsenbord is net zo ruk. Het typt alleen wat stiller maar lost de problemen niet op.

Maar goed, het hoeft niet per se kapot te gaan. Mijn 2017 model heeft ook (nog?) geen problemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjidotsh
Dawid127 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 09:23:

Wil vandaag even langs Apple Amsterdam. Hoop niet dat ie hiervoor wordt ingenomen, aangezien dat ik 'm dagelijks nodig heb.
Ook bij de 'e' inderdaad. En dat is dus ook mijn probleem... Switch Mechelen wist me te vertellen dat het 2 weken zou duren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dawid127
benjidotsh schreef op zondag 27 januari 2019 @ 19:37:
[...]

Ook bij de 'e' inderdaad. En dat is dus ook mijn probleem... Switch Mechelen wist me te vertellen dat het 2 weken zou duren..
Dat is wel lang als je het bv voor je werk zou gebruiken..
Ik heb een afspraak bij Cardservices in Utrecht. Zij willen eerst het probleem vaststellen. Dan bestellen zij het product waarna ik terug kan komen zodat zij het maken terwijl ik wacht.

Waarschijnlijk wordt het hele toetsenbord vervangen (zij had ht over de gehele bovenkant, maar ik neem aan alleen het toetsenbord).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjidotsh
Dawid127 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 11:23:
[...]

Dat is wel lang als je het bv voor je werk zou gebruiken..
Ik heb een afspraak bij Cardservices in Utrecht. Zij willen eerst het probleem vaststellen. Dan bestellen zij het product waarna ik terug kan komen zodat zij het maken terwijl ik wacht.

Waarschijnlijk wordt het hele toetsenbord vervangen (zij had ht over de gehele bovenkant, maar ik neem aan alleen het toetsenbord).
Klopt, ik gebruik het voor school.

Ik denk eerlijk gezegd toch wel de hele bovenkant hoor als ze het zegt. Bij de vorige modellen was het inderdaad enkel het toetsenbord, maar zoals ik al eerder zei hangt het siliconen membraan vast aan de bovenkant en mochten ze die niet vervangen moeten ze eerst elke knop er af halen om die er vervolgens terug allemaal op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dawid127
benjidotsh schreef op maandag 28 januari 2019 @ 11:38:
[...]

Ik denk eerlijk gezegd toch wel de hele bovenkant hoor als ze het zegt. Bij de vorige modellen was het inderdaad enkel het toetsenbord, maar zoals ik al eerder zei hangt het siliconen membraan vast aan de bovenkant en mochten ze die niet vervangen moeten ze eerst elke knop er af halen om die er vervolgens terug allemaal op te zetten.
Ah oke. Ach, nieuw onderdeeltje is altijd goed. Enige nadeel is dat waarschijnlijk hetzelfde onderdeel geplaatst wordt. Met een beetje pech sta ik over een half jaartje weer voor hun deur (wat trouwens echt irritant is voor een product van zo'n 3K).

[ Voor 4% gewijzigd door Dawid127 op 28-01-2019 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjidotsh
Dawid127 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 12:19:
[...]

Ah oke. Ach, nieuw onderdeeltje is altijd goed. Enige nadeel is dat waarschijnlijk hetzelfde onderdeel geplaatst wordt. Met een beetje pech sta ik over een half jaartje weer voor hun deur (wat trouwens echt irritant is voor een product van zo'n 3K).
Exact mijn mening. Vandaar dat ik momenteel aan het proberen ben om gewoon mijn geld terug te krijgen zodat ik een ander toestel kan gaan halen. Jammer maar helaas want ik ben altijd al een reuze fan geweest van Apple en hun producten, maar dit is niet te doen en onaanvaardbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dawid127
benjidotsh schreef op maandag 28 januari 2019 @ 13:22:
[...]

Exact mijn mening. Vandaar dat ik momenteel aan het proberen ben om gewoon mijn geld terug te krijgen zodat ik een ander toestel kan gaan halen. Jammer maar helaas want ik ben altijd al een reuze fan geweest van Apple en hun producten, maar dit is niet te doen en onaanvaardbaar.
Okee ik ben benieuwd of dat je lukt. Denk namelijk niet dat dat mogelijk is na 30 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dawid127
benjidotsh schreef op maandag 28 januari 2019 @ 11:38:
[...]

Net bij Cardservices geweest. Ze gaan hem vrijdag repareren. De gehele voorkant moet inderdaad worden vervangen. Toetsenbord, trackpad, Touch Bar (behalve vingerafdruk scanner) en zelf de batterij. Ze zei dat er wel een verbeterde versie van het toetsenbord in de 2018 versie zit. Maar nog niet perfect dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjidotsh
Dawid127 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 13:32:
[...]

Okee ik ben benieuwd of dat je lukt. Denk namelijk niet dat dat mogelijk is na 30 dagen.
Vaak doen ze dat wel bij herhalende problemen.
Dawid127 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 18:13:
[...]

Net bij Cardservices geweest. Ze gaan hem vrijdag repareren. De gehele voorkant moet inderdaad worden vervangen. Toetsenbord, trackpad, Touch Bar (behalve vingerafdruk scanner) en zelf de batterij. Ze zei dat er wel een verbeterde versie van het toetsenbord in de 2018 versie zit. Maar nog niet perfect dus.
Super! Dan wordt dus ineens mijn siliconen membraan probleem opgelost!

En dat is inderdaad klaarblijkelijk zo. Ik heb een reddit post gemaakt in /r/Apple om een beetje meer aandacht te trekken naar het onderwerp: https://www.reddit.com/r/...fly_keyboard_the_one_the/

Ik heb op de site van Switch gelezen dat de normale hersteltermijn 6 werkdagen bedraagt bij de winkels met een eigen service atelier en anders 8-10 werkdagen, dus ik zal van de dagen eens gaan horen bij een winkel met eigen service atelier. Ze geven blijkbaar ook uitzonderlijk vervangtoestellen mee, dus hopelijk kan ik daar ook gebruik van maken aangezien ik mijn toestel dagelijks gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjidotsh
benjidotsh schreef op maandag 28 januari 2019 @ 21:11:
[...]

Vaak doen ze dat wel bij herhalende problemen.

[...]

Super! Dan wordt dus ineens mijn siliconen membraan probleem opgelost!

En dat is inderdaad klaarblijkelijk zo. Ik heb een reddit post gemaakt in /r/Apple om een beetje meer aandacht te trekken naar het onderwerp: https://www.reddit.com/r/...fly_keyboard_the_one_the/

Ik heb op de site van Switch gelezen dat de normale hersteltermijn 6 werkdagen bedraagt bij de winkels met een eigen service atelier en anders 8-10 werkdagen, dus ik zal van de dagen eens gaan horen bij een winkel met eigen service atelier. Ze geven blijkbaar ook uitzonderlijk vervangtoestellen mee, dus hopelijk kan ik daar ook gebruik van maken aangezien ik mijn toestel dagelijks gebruik
Update: net 5 minuten buiten de Switch. Ze gaan inderdaad de volledige top case vervangen en normaalgezien heb ik ‘m deze week nog terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dawid127
benjidotsh schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:09:
[...]

Update: net 5 minuten buiten de Switch. Ze gaan inderdaad de volledige top case vervangen en normaalgezien heb ik ‘m deze week nog terug!
Hou me op de hoogte. Ik ben morgen aan de beurt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjidotsh
Dawid127 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 09:05:
[...]

Hou me op de hoogte. Ik ben morgen aan de beurt!
Will do, momenteel nog niets jammer genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-04 16:51
Na jaren een late 2013 15"/512/16 gehad te hebben, die het overigens nog steeds uitstekend doet inclusief een dag battery life, heb ik nu de 15"/512/16.

En hoewel het 2013 model nog steeds prima voldoet qua snelheid is dit model toch weer sneller. Wat een machine. Hij typt prima, mooi scherm en lekker snel.

Na de eerste kopieer slag die gemaakt werd vanaf de oude MBP was hij erg traag, maar dat lag (natuurlijk) aan Spotlight.

Ben er erg blij mee.

Wat mij persoonlijk wel opvalt is dat de oudere MBP (late 2013 model) ook al erg goed was. Een nieuwe had ik niet nodig, maar via het werk kon ik iets anders kiezen.

twee weken in bezit

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjidotsh
benjidotsh schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 09:38:
[...]

Will do, momenteel nog niets jammer genoeg.
Zonet een mail gekregen dat hij klaar is en ben momenteel onderweg. Let’s see!

EDIT: Heb ‘m! Top case is inderdaad vervangen, er zitten zelfs nog stickers op! Nu naar huis heen en zien of alles in orde is!

EDIT 2: Alles is tip top in orde! Alles werkt, de top case is inderdaad vervangen (te zien aan de stickers die er nog op plakken), alles is gecontroleerd op schade, maar die is niet aanwezig, en alles is zelfs helemaal afgekuist! Super ervaring met Switch Noorderlaan!

[ Voor 45% gewijzigd door benjidotsh op 01-02-2019 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-04 07:36
Toetsenbordprobleem... helaaaasch moet ik me ook melden als 'slachtoffer'. Mijn 'n'-toets vertoonnd (< ah daar heb je het al) het probleem. Zojuist contact gehad met aMac, die vertellen mij dat het 3 weken gaat duren. Ik vrees dat ik tijdens mijn vakantie in Maart even door de zure 'Appel' (haha) heen moet bijten en em moet laten fixen, want hoe erger dit wordt hoe irritanter. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dawid127
Novah schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 14:14:
Toetsenbordprobleem... helaaaasch moet ik me ook melden als 'slachtoffer'. Mijn 'n'-toets vertoonnd (< ah daar heb je het al) het probleem. Zojuist contact gehad met aMac, die vertellen mij dat het 3 weken gaat duren. Ik vrees dat ik tijdens mijn vakantie in Maart even door de zure 'Appel' (haha) heen moet bijten en em moet laten fixen, want hoe erger dit wordt hoe irritanter. :(
Klinkt als zelfde probleem als wij hadden, maar dan andere letter. Tip: zoek een repair center (waar ze hem dus ter plekke kunnen repareren), en niet de amac. Ik was m een dag kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielllb
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 30-03-2022
Bij mij zowel de backspace als de p toets die 2x of helemaal niet aanslaat. Ligt nu bij Apple om gerepareerd te worden. Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:29
Mijn MacBook Pro 13'' werkt als een zonnetje, op 1 ding na: Youtube in Safari fullscreen bekijken geeft elke keer een stotterend beeld. De enige oplossing die ik tot nu toe heb gevonden is herstarten.
Het gekke is dat het stotteren begint nadat de YouTube 'Tijdsbalk' uitbeeld verdwijnt. Daarvoor heb ik er geen last van, ook niet als ik fullscreen kijk. Ik heb al de Caches geleegd en de extensies uitgezet, maar geen van beide helpt. In Chrome heb ik dit probleem niet.

[ Voor 3% gewijzigd door MartijnMartijn op 05-02-2019 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novah
Dawid127 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 17:24:
[...]
Klinkt als zelfde probleem als wij hadden, maar dan andere letter. Tip: zoek een repair center (waar ze hem dus ter plekke kunnen repareren), en niet de amac. Ik was m een dag kwijt.
Repair center. Doel je op een officiële Apple reparatiecentrum, zoals bij Microfix bijv.? Welke route heb je bewandeld, via Apple officieel? Of direct bij een service center. En wat hebben ze gefixt, heb je een nieuw toetsenbord?

Ik wil namelijk niet langs een ‘random vaag Apple/telefoon zaakje’. Mn garantie is me dierbaar 👏🏻

[ Voor 12% gewijzigd door Novah op 05-02-2019 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Novah schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 23:47:
[...]

Repair center. Doel je op een officiële Apple reparatiecentrum, zoals bij Microfix bijv.? Welke route heb je bewandeld, via Apple officieel? Of direct bij een service center. En wat hebben ze gefixt, heb je een nieuw toetsenbord?

Ik wil namelijk niet langs een ‘random vaag Apple/telefoon zaakje’. Mn garantie is me dierbaar 👏🏻
Een echt premium punt. Dus bijvoorbeeld Card Services in Zwolle of bijvoorbeeld iVizi. Die repareren het zelf. Hebben ze de onderdelen niet dan mag je hem meenemen, bellen ze zodra ze ‘t hebben om een afspraak te maken en kan je dan soms zelfs wachten tot ie klaar is ipv een dag te moeten wachten. Dat zijn authorised punten, dus originele onderdelen en gecertificeerd door Apple. Bij Card Services kon je gewoon met de technici praten die jouw Mac zou gaan fixen en had je uitzicht op de werkvloer. Uiterst professioneel en transparant, goede ervaringen mee.

[ Voor 9% gewijzigd door WhatsappHack op 05-02-2019 23:59 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dawid127
Novah schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 23:47:
[...]

Precies wat WhatsappHack ook zegt. CARDservices ben ik heen gegaan. Je moet in ieder geval een 'premium service provider' hebben. Dat valt binnen je garantie. Je kunt contact opnemen met apple (bellen, chatten). Zij kunnen je precies vertellen waar je in jouw buurt terecht kunt.

Bij mij werd de hele voorkant vervangen; toetsenbord, touchpad, speakers, batterij, Touch Bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novah
Helden, helemaal helder. Microfix hier in Leiden is een officiële premium Apple certified repair center. Dus daar ga ik heen i.p.v. direct bij aMac. Ik hou het hier wel op de hoogte ook in de communicatie met aMac, ik wil de 2 jaar garantie bij aMac wel in stand houden. 👍🏻

Dit soort info zou eigenlijk in de topicstart moeten staan. Die lees ik altijd vrij goed door wanneer ik ga posten.🧐 Elke 'versie' MacBook's hebben wel bekende problemen. Als ik rondkijk op YouTube en online komt dit probleem vrij vaak voor, ook bij de MacBook Air 2018 (YouTube: I've got some bad news.) < dit is exact ook mijn probleem.

[ Voor 25% gewijzigd door Novah op 06-02-2019 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Die gast is voor iedereen een probleem >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjidotsh
benjidotsh schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 16:20:
[...]

Zonet een mail gekregen dat hij klaar is en ben momenteel onderweg. Let’s see!

EDIT: Heb ‘m! Top case is inderdaad vervangen, er zitten zelfs nog stickers op! Nu naar huis heen en zien of alles in orde is!

EDIT 2: Alles is tip top in orde! Alles werkt, de top case is inderdaad vervangen (te zien aan de stickers die er nog op plakken), alles is gecontroleerd op schade, maar die is niet aanwezig, en alles is zelfs helemaal afgekuist! Super ervaring met Switch Noorderlaan!
Nog een kleine update: zonet ontdekt dat mijn Touch ID-/powerknop "kapot" is na de reparatie: hij is enkel in de rechterbovenhoek in te drukken onder veel druk... Dat wordt nog eens teruggaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
martijnmartijn schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 22:26:
Mijn MacBook Pro 13'' werkt als een zonnetje, op 1 ding na: Youtube in Safari fullscreen bekijken geeft elke keer een stotterend beeld. De enige oplossing die ik tot nu toe heb gevonden is herstarten.
Het gekke is dat het stotteren begint nadat de YouTube 'Tijdsbalk' uitbeeld verdwijnt. Daarvoor heb ik er geen last van, ook niet als ik fullscreen kijk. Ik heb al de Caches geleegd en de extensies uitgezet, maar geen van beide helpt. In Chrome heb ik dit probleem niet.
Chrome heeft daar nooit problemen mee. Niet alleen Safari heeft dit 'probleem', Firefox kan het ook hebben. Toeval?

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
benjidotsh schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 11:43:
[...]

Nog een kleine update: zonet ontdekt dat mijn Touch ID-/powerknop "kapot" is na de reparatie: hij is enkel in de rechterbovenhoek in te drukken onder veel druk... Dat wordt nog eens teruggaan...
De powerknop gebruik je toch niet op een MBP ;) Dichtklappen en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjidotsh
j-phone schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 23:52:
[...]

De powerknop gebruik je toch niet op een MBP ;) Dichtklappen en gaan.
Klopt, maar ik heb liefst alles in orde op een toestel van om en nabij 2500 euro dat amper een halfjaar oud is :+

Anyways, gisteren terug binnengebracht, hij moest terug helemaal uit elkaar gehaald worden, wat normaalgezien dus weer enkele dagen zou duren, maar omdat hij net binnen was geweest heb ik gratis voorrang op de wachtlijst gekregen, wat normaal 80-90 euro kost, dus dan had ik hem binnen enkele uren al terug. Omdat het al half 5 was was gisteren niet meer haalbaar, dus vanmiddag heb ik een mailtje ontvangen dat hij klaar was. Is nu opgelost en nu zit ik eindelijk terug met een volledig werkend toestel, hoera!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
benjidotsh schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 20:28:
[...]

Klopt, maar ik heb liefst alles in orde op een toestel van om en nabij 2500 euro dat amper een halfjaar oud is :+

Anyways, gisteren terug binnengebracht, hij moest terug helemaal uit elkaar gehaald worden, wat normaalgezien dus weer enkele dagen zou duren, maar omdat hij net binnen was geweest heb ik gratis voorrang op de wachtlijst gekregen, wat normaal 80-90 euro kost, dus dan had ik hem binnen enkele uren al terug. Omdat het al half 5 was was gisteren niet meer haalbaar, dus vanmiddag heb ik een mailtje ontvangen dat hij klaar was. Is nu opgelost en nu zit ik eindelijk terug met een volledig werkend toestel, hoera!
Goede service!

Ik ben het roerend met je eens hoor, een knopje die niet werkt zou ik me dood aan ergeren op de MBP. Het rare is wel dat ik ook andere merken laptops heb gehad (Aser, Asus, HP, Dell) en het me niet zo kon schelen wat de staat van een knop was op die laptops.

Anyway, have fun met je MBP :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dawid127
j-phone schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 20:32:
[...]

Goede service!

Ik ben het roerend met je eens hoor, een knopje die niet werkt zou ik me dood aan ergeren op de MBP. Het rare is wel dat ik ook andere merken laptops heb gehad (Aser, Asus, HP, Dell) en het me niet zo kon schelen wat de staat van een knop was op die laptops.

Anyway, have fun met je MBP :)
Hehe ja dat klinkt wel herkenbaar. Ik heb ook veel van apple. Wil daar best extra voor betalen, mits alles goed werkt/ blijft werken! Maarja als een kapotte toets het ergste is ben ik nog wel tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• likewise
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-04 14:04
Berlinetta schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 09:52:
[...]

Prima, je hebt zelf al antwoord gegeven.
Linux draait ook prima binnen Docker op Mac OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
En daarmee dus ook buiten docker ;) Docker for Mac is namelijk niets meer dan een linux vm die middels het hypervisor.framework en hyperkit (een afgeleide van xhyve welke weer van bhyve is afgeleid) draait. Docker is namelijk een linux ding en vereist o.a. de Linux kernel. Op macOS wordt de XNU kernel gebruikt en dat is een heel ander beestje. Docker for Windows werkt overigens op exact dezelfde manier, alleen is het daar hyper-v met als gevolg dat je, in tegenstelling tot macOS daar geen andere hypervisor dan hyper-v er naast kunt gebruiken (dus geen VirtualBox, geen VMware Workstation/Player).

Buiten dat is het voor 99,.99% van de Linux dingen ook niet eens nodig om Docker of een Linux vm te gebruiken. De basis van macOS is UNIX en dat gebruikt nagenoeg hetzelfde spul als Linux. Middels macports, fink, pkgsrc of de source code zelf kun je prima deze toolset uitbreiden.

Velen gebruiken ook homebrew maar dat is niet echt een aanrader door gebrek aan kennis van zaken als security en het filesystem bij de ontwikkelaars en hun gevolg maar bovenal het complete gebrek aan flexibiliteit (installeer het maar eens elders dan de standaard locatie). Gevolg is dat deze voor heel veel problemen kan zorgen met andere tooling die zich wel conformeren aan de UNIX/Linux standaarden en door hun opzet ook meteen een security issue is waaraan je weinig kan veranderen omdat dingen dan niet meer kunnen werken. Deze zaken zijn bij met name macports en pkgsrc wel op orde. Als je kijkt naar wie/wat er achter de projecten zit wordt het ook wel duidelijk waarom dat zo is. En voor de privacy minded: bij homebrew moet je de analytics uitschakelen (waarmee het dus niet aan de GDPR voldoet), de anderen hebben niet eens analytics.

Reden om wel virtualisatie en containers te gebruiken zit hem meer in het feit van scheiding van je werkstation en wat je moge gaan draaien zodat je niet allerlei zaken door elkaar hebt lopen en het een puinzooi wordt. Bovendien kun je je brouwsels dan ook makkelijker naar elders (je klasgenoten, de server op school, etc.) verplaatsen.

[ Voor 3% gewijzigd door ppl op 09-02-2019 15:59 ]

• Baloubeer96
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 04-12-2023
Ik ben sinds September een blije gebruiker van de Macbook pro 15' standaard versie. Helaas was er een probleem met mijn moederboard en deze is 2 weken geleden vervangen. Alles lijkt het nu goed te doen maar ik lijk nu problemen te hebben met mijn scherm. Ik gebruik chrome en toch krijg ik nog steeds haperend beeld en zelfs pixels die afwijken van de rest (zijn geen dode pixels)
Iemand die weet hoe ik zeker kan zijn dat mijn scherm of dat het intern wel goed zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Baloubeer96 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 14:22:
Ik ben sinds September een blije gebruiker van de Macbook pro 15' standaard versie. Helaas was er een probleem met mijn moederboard en deze is 2 weken geleden vervangen. Alles lijkt het nu goed te doen maar ik lijk nu problemen te hebben met mijn scherm. Ik gebruik chrome en toch krijg ik nog steeds haperend beeld en zelfs pixels die afwijken van de rest (zijn geen dode pixels)
Iemand die weet hoe ik zeker kan zijn dat mijn scherm of dat het intern wel goed zit?
Als je dit niet in safari hebt, kan je de hardware versnelling in Chrome uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thechip
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-04 06:41
Dawid127 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 09:23:

Check het YouTube filmpje van The Unboxing Therapy. Heeft exact hetzelfde probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fylax
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-11-2024
Hi, ik ben heel erg aan het twijfelen tussen de MacBook Pro 2017 en 2018, is de meerprijs van 500 euro het waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Gezien de CPU....ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSchut
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:15

JSchut

.....

Fylax schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 17:07:
Hi, ik ben heel erg aan het twijfelen tussen de MacBook Pro 2017 en 2018, is de meerprijs van 500 euro het waard?
Ik ben van een 13 inch 2,3 GHz i5 2017 naar een 15 inch 2,6 GHz i7 2018 gegaan en dat verschil is heel groot.

De 2018 modellen hebben sowieso beide 2 cores meer. Het verschil tussen de 13 inch modellen is groter dan tussen de 15 inch modellen.

Voor mij iig zeker de meerprijs waard.

PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
Fylax schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 17:07:
Voorheen had ik een late 2013 model van 3500 euro. Voor het model die ik nu in gebruik heb (15" 2018) is hetzelfde betaald.

Dus, voor mij, is het het geld waard. Helaas kan ik je geen vergelijking met het 2017 model geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maximiliaan!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21-02 01:56
Hi,
Weet iemand wat deze strepen op mijn macbook betekenen? Ze zijn er al een tijdje, maar sinds kort is ook de helderheid van het scherm aanzienlijk gedaald. Kan er niets op internet over vinden, zal wel geen bekend probleem zijn. Hopelijk is het makkelijk op te lossen.

Alvast bedankt.

https://photos.google.com...hRFZWMWxNdFlrZmxVWlZ2b2Zn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-04 22:22
Stage light issue, je hebt waarschijnlijk een nieuw display nodig.
https://www.change.org/p/...cklight-shutdown-flexgate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maximiliaan!
Shit. Zo te zien is het dus een design fout, maar Apple erkent dit niet zoals wel bij het toetsenbord. Kan die kabel niet gewoon vervangen worden ipv nieuw display?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-04 22:22
Nee, zit gesoldeerd. Je hebt geen garantie meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maximiliaan!
Ah zo. Nee, model is uit 2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Als je hem bij Apple hebt aangeschaft heb je gewoon garantie op basis van de consumentenwetgeving. Even bellen of een bezoekje brengen naar de Apple Store of service provider..

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Mijn huidige Macbook 12" van 2015 (1,1GZ intel core M met 8gb mem en 256gb ssd) loopt regelmatig tegen een CPU bottleneck aan. Het "zandlopertje" van apple komt ook regelmatig in beeld bij het openen van nieuwe documenten. Hier wil ik vanaf :). Dus tijd voor een nieuwe macbook.

Wat zouden jullie doen? Macbook Pro 13 vs Air. Verschil is 330 euro ex btw.

Afbeeldingslocatie: https://imgup.nl/images/2019/03/05/image.md.png

Ik gebruik hem zakelijk - maar ben een echte multi tasker, gebruik een externe monitor + het laptop scherm en heb al gauw 5-10 excelsheets, worddocumenten en internet open. Ook overweeg ik sporadisch een windows VM te draaien op het systeem zodat ik privé en zakelijk gescheiden kan houden (zal dus niet tegelijk gebeuren).

We zijn inmiddels drie jaar verder in modelreeksen, CPU generatie etc. Is de nieuwe macbook AIR dualcore voldoende? Minder gewicht is ook prettig en last but not least ik moet een eigen bijdrage betalen voor de notebook dus het prijsverschil komt ook uit mijn eigen portemonnee (330 euro ex btw is daarentegen niet heel veel).

Alvast dank voor jullie feedback!

edit: Ik lees op macrumors dat de macbook pro van juli 2018 dateert. Mogelijk dat de air een betere keuze is, maar de CPU generatie is hetzelfde en een nieuw model zal wel pas na de zomer zijn (duurt te lang).

[ Voor 18% gewijzigd door Workaholic op 05-03-2019 09:13 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yunghui
Workaholic schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:01:
Mijn huidige Macbook 12" van 2015 (1,1GZ intel core M met 8gb mem en 256gb ssd) loopt regelmatig tegen een CPU bottleneck aan. Het "zandlopertje" van apple komt ook regelmatig in beeld bij het openen van nieuwe documenten. Hier wil ik vanaf :). Dus tijd voor een nieuwe macbook.

Wat zouden jullie doen? Macbook Pro 13 vs Air. Verschil is 330 euro ex btw.

[Afbeelding]

Ik gebruik hem zakelijk - maar ben een echte multi tasker, gebruik een externe monitor + het laptop scherm en heb al gauw 5-10 excelsheets, worddocumenten en internet open. Ook overweeg ik sporadisch een windows VM te draaien op het systeem zodat ik privé en zakelijk gescheiden kan houden (zal dus niet tegelijk gebeuren).

We zijn inmiddels drie jaar verder in modelreeksen, CPU generatie etc. Is de nieuwe macbook AIR dualcore voldoende? Minder gewicht is ook prettig en last but not least ik moet een eigen bijdrage betalen voor de notebook dus het prijsverschil komt ook uit mijn eigen portemonnee (330 euro ex btw is daarentegen niet heel veel).

Alvast dank voor jullie feedback!

edit: Ik lees op macrumors dat de macbook pro van juli 2018 dateert. Mogelijk dat de air een betere keuze is, maar de CPU generatie is hetzelfde en een nieuw model zal wel pas na de zomer zijn (duurt te lang).
Ik zou wachten tot WWDC 2019 ergens in juli. Dan komen nieuwe modellen uit. Je krijgt dan processoren van de 9e generatie (quad-core) t.ov. dual-core in de Macbook Air. Als je niet zo lang kan wachten zou ik de huidige pro met tochbar kopen. Dan is het toetsenbordprobleem opgelost. Je krijgt dan de 8e generatie processoren (ook quad-core), maar dan net iets lager geclocked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfhoihoi72
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-02 17:41
Yunghui schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 11:42:
[...]

Ik zou wachten tot WWDC 2019 ergens in juli. Dan komen nieuwe modellen uit. Je krijgt dan processoren van de 9e generatie (quad-core) t.ov. dual-core in de Macbook Air. Als je niet zo lang kan wachten zou ik de huidige pro met tochbar kopen. Dan is het toetsenbordprobleem opgelost. Je krijgt dan de 8e generatie processoren (ook quad-core), maar dan net iets lager geclocked.
Dan worden de nieuwe modellen aangekondigd, maar meestal zijn die toch pas rond september in Nederland te koop? Dan is het wel erg lang wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:39
gfhoihoi72 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:10:
[...]

Dan worden de nieuwe modellen aangekondigd, maar meestal zijn die toch pas rond september in Nederland te koop? Dan is het wel erg lang wachten.
Het is nog helemaal niet bekend of er tijdens de WWDC in juni een nieuwe MacBook Pro wordt aangekondigd. De huidige generatie MacBook Pro met Touch Bar werd ook niet aangekondigd op de WWDC en verscheen pas eind juli. Als je kan wachten dan is dat altijd goed om te doen, maar houd er rekening mee dat het ook nog een half jaar kan duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yunghui
gfhoihoi72 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:10:
[...]

Zit meestal week of 2-3 tussen idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Yunghui schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 11:42:
[...]

Ja, dat mag ik hopen, ik kan toch apparaat toch niet aanbevelen met kuren zoals dit en dan komt het beeldscherm probleem er nog bij. Het apparaat is niet duur met wat je ervoor krijgt met vergelijkbare bussiness laptops. Maar is toch wel huilen met de pet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Workaholic schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:01:
We zijn inmiddels drie jaar verder in modelreeksen, CPU generatie etc. Is de nieuwe macbook AIR dualcore voldoende?
En in die 3 jaar is er bar weinig veranderd. Sterker nog, er is bar weinig veranderd tov 2012. Zeker voor iemand die van een 12" MacBook afkomt welke de traagste cpu setup heeft in de hele line up. De MacBook Air rent daar al rondjes omheen, laat staan een 13" MacBook Pro (die is en hoger geklokt en heeft het dubbele aantal cores tov de MacBook Air).
Voor iemand die het altijd met een MacBook heeft gesteld maakt het geen ene moer uit. Zelfs een MacBook Pro of Air uit 2015 is sneller dan jouw MacBook. Dan is die 330 euro voor een Pro dus feitelijk weggegooid geld. Wachten op nieuwe modellen is ook al zo zinloos.

Btw, als je op internet zoekt op dat toetsenbord probleem dan kom je die ook tegen bij het 2018 model. Er is dus niets aan opgelost. Dat is iets wat mensen zichzelf wijs maken.

[ Voor 9% gewijzigd door ppl op 09-03-2019 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:42
Kort vraagje, hoe maken jullie je scherm schoon? Helaas heb ik in het verleden met mijn oude macbook vlekken gekregen na het schoonmaken met schermreiniger. Heb deze doekjes van de action meegenomen maar vind het nu toch wat eng om ze zomaar te gebruiken: https://www.action.com/nl-nl/p/lab31-schermdoekjes-/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woopdedooo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-06-2024

Woopdedooo

THT: Zie signature

BlackMonkey schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:49:
Kort vraagje, hoe maken jullie je scherm schoon? Helaas heb ik in het verleden met mijn oude macbook vlekken gekregen na het schoonmaken met schermreiniger. Heb deze doekjes van de action meegenomen maar vind het nu toch wat eng om ze zomaar te gebruiken: https://www.action.com/nl-nl/p/lab31-schermdoekjes-/
Ik heb nog zo'n doekje dat bij mijn allereerste mac zat, of een brillendoekje en probeer eerst zo de vlekken weg de wrijven en anders een beetje hijgen(?! hoe noem je dat haha?).

Edit: Ik vertrouw dat soort doekjes in iedergeval niet (ongegrond).

[ Voor 5% gewijzigd door Woopdedooo op 15-03-2019 11:52 ]

... na de zomer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bj1994
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-04 10:44
Hey mede-Tweakers,

Ik ben zelf eigenaar van een 13-inch MacBook Pro 2018. Topmachine, op één klein onderdeel na en dat is het toetsenbord... Het probleem van de 2016 en 2017 modellen doet zich ook op mijn model voor en ik ben inmiddels al twee reparaties en een vervanging verder.

Het geval wil dat ik nu natuurlijk nog garantie heb. Alleen heb ik mijn MacBook momenteel voor mijn studie nogal nodig (veel essays schrijven) en kan ik hem niet steeds missen. Ik heb nu het idee om de toetsen zelf schoon te maken (op iFixit staat een guide) alleen voordat ik hieraan begin, ben ik erg benieuwd hoe jullie hierover denken. Ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
Bj1994 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 16:30:
Hey mede-Tweakers,

Ik ben zelf eigenaar van een 13-inch MacBook Pro 2018. Topmachine, op één klein onderdeel na en dat is het toetsenbord... Het probleem van de 2016 en 2017 modellen doet zich ook op mijn model voor en ik ben inmiddels al twee reparaties en een vervanging verder.

Het geval wil dat ik nu natuurlijk nog garantie heb. Alleen heb ik mijn MacBook momenteel voor mijn studie nogal nodig (veel essays schrijven) en kan ik hem niet steeds missen. Ik heb nu het idee om de toetsen zelf schoon te maken (op iFixit staat een guide) alleen voordat ik hieraan begin, ben ik erg benieuwd hoe jullie hierover denken. Ik hoor het graag!
Je kunt een spuitbus gebruiken om het toetsenbord schoon te maken: https://support.apple.com/nl-nl/HT205662

Ik zou geen toetsen gaan losmaken. De kans dat je een butterfly switch kapot maakt is erg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoos
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-04 22:53
Hoeveel sneller zijn die nieuwe 2018 modellen nou eigelijk.

Ik ben aan het twijfelen momenteel tussen deze 2

Refurbished 2016 15" 2.7ghz | 16GB | 512GB | Radeon 455

Nieuwe 2018 13" | 2.3ghz | 8gb | 512GB | intel 655

Prijs is exact het zelfde waar ik doe ik beter aan?

Ik doe veel fotobewerking met lightroom, en begin langzaam aan wat meer video bewerking te doen. Komt ook wel veel voor dat ik veel dingen door elkaar aan het doen ben en projecten in photoshop enzo laat open staan op de achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woopdedooo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-06-2024

Woopdedooo

THT: Zie signature

mdoos schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 16:42:

Ik doe veel fotobewerking met lightroom, en begin langzaam aan wat meer video bewerking te doen. Komt ook wel veel voor dat ik veel dingen door elkaar aan het doen ben en projecten in photoshop enzo laat open staan op de achtergrond.
Ik denk dat het extra geheugen erg handig is + in de 15" zit een graphische kaart. Ik zou denk ik voor de 2016 gaan in dat geval.

... na de zomer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW

Ik zou persoonlijk ver uit de buurt blijven van een refurbished MacBook Pro, tenzij het een officiële refurb van Apple is, maar die worden dacht ik niet verkocht in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online

Disclaimer: ligt er natuurlijk aan hoeveel en wat je doet in het programma zelf en codecs, footage, illustraties, layers en filters gebruikt.

Ik ben niet satisfied (Geen nederlands ik weet het) bij de keuze: Macbook in combinatie met Adobe Suite. Vooral omdat Adobe Suite toch sneller/beter is met een NVIDIA GPU. Dat merkte ik bij mensen op verschillende fora en benchmarks.
https://www.pugetsystems....-vs-AMD-Radeon-Vega-1197/

En bij Adobe Premiere Pro:
https://www.pugetsystems....-vs-AMD-Radeon-Vega-1206/

Aan de ene kant zeg ik JA, en aan de andere kant NEE.

@ppl Misschien dat jij er nog wat aan kan toevoegen. Of een mening kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoos
MelvinW schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 17:09:
[...]

Ik zou persoonlijk ver uit de buurt blijven van een refurbished MacBook Pro, tenzij het een officiële refurb van Apple is, maar die worden dacht ik niet verkocht in Nederland.
Via macvoorminder. met 24maanden garantie:

Deze MacBook Pro is onder de fabrieksgarantie voorzien van splinternieuwe onderdelen. Dit is uitgevoerd door een Apple Authorized Service Provider. Servicerapport hiervan wordt altijd meegeleverd.

We vermelden hier om welke onderdelen dit gaat en waarom dit gedaan is:

- Display Assembly (beeldscherm met camera en behuizing). Lees HIER waarom dit onderdeel vervangen is.

- Topcase Assembly (behuizing met toetsenbord, trackpad, speakers en batterij). Lees HIER onze blog waarom dit onderdeel is vervangen.

Deze Mac is voorzien van een splinternieuw beeldscherm. Ook heeft dit model een splinternieuwe topcase (behuizing met toetsenbord, trackpad en batterij). Hierdoor staan er 0 laadcycli op de accu!

Conclusie: Alles wat je ziet en aanraakt is nieuw aan deze Mac. Er staan 0 laadcycli op de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
mdoos schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 17:22:
[...]

Via macvoorminder. met 24maanden garantie:

Deze MacBook Pro is onder de fabrieksgarantie voorzien van splinternieuwe onderdelen. Dit is uitgevoerd door een Apple Authorized Service Provider. Servicerapport hiervan wordt altijd meegeleverd.

We vermelden hier om welke onderdelen dit gaat en waarom dit gedaan is:

- Display Assembly (beeldscherm met camera en behuizing). Lees HIER waarom dit onderdeel vervangen is.

- Topcase Assembly (behuizing met toetsenbord, trackpad, speakers en batterij). Lees HIER onze blog waarom dit onderdeel is vervangen.

Deze Mac is voorzien van een splinternieuw beeldscherm. Ook heeft dit model een splinternieuwe topcase (behuizing met toetsenbord, trackpad en batterij). Hierdoor staan er 0 laadcycli op de accu!

Conclusie: Alles wat je ziet en aanraakt is nieuw aan deze Mac. Er staan 0 laadcycli op de accu.
Ah, officieel gerepareerd door Apple + een nieuwe topcase van waarschijnlijk het 2017 model dus. Ik zou in dat geval dan inderdaad voor de 15" MacBook Pro gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

Zo te zien zit het verschil hem in de hoeveelheid geheugen, de videokaart en de grootte van het scherm. De betere videokaart kan nog wel eens een voordeel zijn met Lightroom. Als je onderweg wilt fotobewerken is een iets groter scherm misschien ook fijner; dat is iets wat je beter zelf kunt beoordelen.

Qua CPU en schijf is het verschil te klein, weinig kans dat je dat echt zult merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
  • Laatst online: 22:46
Ik heb nu een half jaar een macbook pro 15 inch 2018.
Nu mijn vraag :
Als ik klaar ben op me macbook en scherm naar beneden(dicht) doe
en volgende dag weer op me macbook ga werken.
Dan moet ik het hooft wachtwoord van de gebruiker invoeren i.p.v. vinger scanner
en alles is na invoeren van wachtwoord af gesloten programma's net als of een reboot plaats heeft gevonden...
Bij systeem voorkeuren heb ik bij energie stand op lichtnet 20 min staan en
Bij beveiliging en privacy instellingen vraag naar 1 uur het wachtwoord als schermbeveiliging of beeldscherm op sluimer gaat.
Alles staat gewoon op net voeding(stroom) aangesloten!

Ik zou graag willen weten waarom alles is afgesloten na wachtwoord i.p.v vinger scanner en waarom dit gebeurd ?

Ik hoop dat ik alles duidelijk heb omschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMaxMan
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20-04 21:36
Havelock schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 08:09:
Ik heb nu een half jaar een macbook pro 15 inch 2018.
Nu mijn vraag :
Als ik klaar ben op me macbook en scherm naar beneden(dicht) doe
en volgende dag weer op me macbook ga werken.
Dan moet ik het hooft wachtwoord van de gebruiker invoeren i.p.v. vinger scanner
en alles is na invoeren van wachtwoord af gesloten programma's net als of een reboot plaats heeft gevonden...
Bij systeem voorkeuren heb ik bij energie stand op lichtnet 20 min staan en
Bij beveiliging en privacy instellingen vraag naar 1 uur het wachtwoord als schermbeveiliging of beeldscherm op sluimer gaat.
Alles staat gewoon op net voeding(stroom) aangesloten!

Ik zou graag willen weten waarom alles is afgesloten na wachtwoord i.p.v vinger scanner en waarom dit gebeurd ?

Ik hoop dat ik alles duidelijk heb omschreven.
Normaalgezien staat een MacBook van uit de fabriek zo ingesteld dat je vanzelf uitlogt wanneer je hem een bepaalde tijd niet gebruikt. Na (automatisch) uitloggen moet je sowieso je wachtwoord ingeven (dan werkt touch id niet).

Tijdens het uitloggen vraagt de Mac of je je vensters opnieuw wilt openen bij het opnieuw inloggen, het kan zijn dat je dit niet hebt aangeduidt de laatste keer dat je uitlogde, waardoor alle vensters nu telkens verloren gaan.

Om je probleem op te lossen: neem eens een kijke in Systeemvoorkeuren->Beveiliging & Privacy->Algemeen->Geavanceerd. Daar vind je de optie "uitloggen na x minuten inactiviteit".

Veel succes :)

[ Voor 3% gewijzigd door TheMaxMan op 16-03-2019 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Nee, Macs staan niet standaard ingesteld om dat te doen, dit moet je willens en wetens zelf aan zetten. Sterker nog, geen enkel OS heeft deze optie standaard aan staan. Dit is namelijk iets wat voor dataverlies kan zorgen en wordt alleen gebruikt daar waar bepaalde security policies dit vereisen. Zomaar afsluiten = dataverlies, afsluiten en de gebruiker vragen is leuk maar wat als deze niet antwoord? dat is dan weer een security risico. Daarom is het standaard niet ingeschakeld en staat het ook onder Geavanceerd verstopt (waar je alleen komt met een admin account omdat er om een admin account gevraagd wordt; heb je die dan hoef je alleen je wachtwoord in te vullen, Touch ID werkt hier niet).

Daarnaast werkt dit ook alleen wanneer de Mac aan staat, iets waar in dit geval geen sprake van is omdat de Mac wordt dichtgeklapt. Dan wordt de "slaapstand" geactiveerd. Bij notebooks is dit een hybride vorm van slaapstand en standby omwille van snelle ontwaking (slaapstand) en voorkomen van dataverlies door een lege accu (standby).

Het lijkt dan ook eerder op een probleem waarbij de Mac niet in slaapstand gaat of dat bij de slaapstand/ontwaken de Mac crasht en herstart. Dan moet je dus ook weer je wachtwoord invullen en kan er gevraagd worden of je alle applicaties weer wilt inladen. Daarover heeft Apple weer een KB artikel: Als uw Mac plotseling opnieuw opstart of een bericht wordt weergegeven dat de Mac opnieuw is opgestart of uitgeschakeld vanwege een probleem.

Helemaal uitsluiten kunnen we het echter niet aangezien er van een eerdere macOS versie (die te oud is om op een MBP 2018 te draaien) een bug gerapporteerd is waarbij de auto-logout ineens is aan gezet na het upgraden. Onder het mom "alles is mogelijk" zou er in dit geval hier wel sprake van kunnen zijn. Nogmaals, we hebben het hier dan wel over een bug, niet over iets standaards.

Kijk even of die optie inderdaad aan staat en zet hem dan uit. Als daarmee het probleem is opgelost heb je je oorzaak gevonden. Zo niet, dan is er iets anders gaande en kun je waarschijnlijk beter eerst even macOS opnieuw installeren en pas als ook dat niet werkt een afspraak maken met Apple voor reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
MaxVMH schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 12:57:
[...]

Normaalgezien staat een MacBook van uit de fabriek zo ingesteld dat je vanzelf uitlogt wanneer je hem een bepaalde tijd niet gebruikt. Na (automatisch) uitloggen moet je sowieso je wachtwoord ingeven (dan werkt touch id niet).

Tijdens het uitloggen vraagt de Mac of je je vensters opnieuw wilt openen bij het opnieuw inloggen, het kan zijn dat je dit niet hebt aangeduidt de laatste keer dat je uitlogde, waardoor alle vensters nu telkens verloren gaan.

Om je probleem op te lossen: neem eens een kijke in Systeemvoorkeuren->Beveiliging & Privacy->Algemeen->Geavanceerd. Daar vind je de optie "uitloggen na x minuten inactiviteit".

Ik heb dat uit geprobeerd met alleen dan de tijd op 1 minuut gezet om het te testen of die dan uitlogt daar leek het op van niet of ik heb iets verkeerd getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoos
MelvinW schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 17:23:
[...]

Ah, officieel gerepareerd door Apple + een nieuwe topcase van waarschijnlijk het 2017 model dus. Ik zou in dat geval dan inderdaad voor de 15" MacBook Pro gaan.
Is er nog een manier te achterhalen of er een 2017 topcase in is gegaan? Ik heb hem inmiddels in huis namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
mdoos schreef op maandag 18 maart 2019 @ 10:00:
[...]

Is er nog een manier te achterhalen of er een 2017 topcase in is gegaan? Ik heb hem inmiddels in huis namelijk.
Ja, dat kun je zien aan de Option-toets:

Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/jgkKs.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TuffScout
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-05-2024
Ik wil binnenkort (juli) een Macbook Pro kopen, ik ga dan van een Macbook Air 2014 naar een Pro versie.
Type wordt een 13,3 Inch met een opslag wordt 256GB Spacegrey.
Welk versie/type/jaartal kan ik het beste kopen? en wel of geen touchbar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
TuffScout schreef op maandag 18 maart 2019 @ 15:30:
Ik wil binnenkort (juli) een Macbook Pro kopen, ik ga dan van een Macbook Air 2014 naar een Pro versie.
Type wordt een 13,3 Inch met een opslag wordt 256GB Spacegrey.
Welk versie/type/jaartal kan ik het beste kopen? en wel of geen touchbar?
In juni/juli worden er meestal nieuwe MacBook Pro's gelanceerd, het heeft dus weinig zin om nu al te kiezen. De line-up kan er over een paar maanden heel anders uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
MelvinW schreef op maandag 18 maart 2019 @ 16:52:
[...]

In juni/juli worden er meestal nieuwe MacBook Pro's gelanceerd, het heeft dus weinig zin om nu al te kiezen. De line-up kan er over een paar maanden heel anders uitzien.
Ja of er kan ineens upgrade komen die je van veraf niet aan zag komen. Opeens werd de discrete videokaart geüpgraded. Die kwam bij mij even rauw op mijn dak vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
MaxVMH schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 12:57:
[...]

Systeemvoorkeuren ==> Beveiliging en privacy ==> tabblad privacy ==> hangslot openen ==> button Geavanceerd ==> daar heb ik vinkje uit gezet ==> Log uit na inactieve periode van :

Log uit na inactieve periode van ... minuten

Selecteer deze optie om in te stellen dat de
gebruiker automatisch wordt uitgelogd
wanneer de Mac gedurende het opgegeven
aantal minuten inactief is geweest.

Volgens mij bedoelde jij deze instelling zo ja dan heb ik me vergist.
Deze instelling heb ik over het hoofd gezien!
Bij het tabblad algemeen staat ook vraag om wachtwoord ... na start van sluimerstand of schermbeveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfhoihoi72
Ik heb sinds een paar dagen een "nieuwe" (is voor 2 weken als showmodel gebruikt) MacBook 2018 en hij werkt perfect, erg blij mee!

Ik heb alleen ondervonden dat de onderkant van de MacBook een beetje bol staat waardoor niet de rubberen voetjes maar het aluminium de tafel raakt. Ook wiebelt de MacBook hierdoor een beetje als je hem gebruikt. Heeft iemand dit al eens meegemaakt? En is er een eenvoudige oplossing voor?

Heb de onderkant al opengeschroefd en het lijkt wel alsof de 2 zwarte afstandhoudertjes aan de binnenkant te hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
gfhoihoi72 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 12:39:
Ik heb sinds een paar dagen een "nieuwe" (is voor 2 weken als showmodel gebruikt) MacBook 2018 en hij werkt perfect, erg blij mee!

Ik heb alleen ondervonden dat de onderkant van de MacBook een beetje bol staat waardoor niet de rubberen voetjes maar het aluminium de tafel raakt. Ook wiebelt de MacBook hierdoor een beetje als je hem gebruikt. Heeft iemand dit al eens meegemaakt? En is er een eenvoudige oplossing voor?

Heb de onderkant al opengeschroefd en het lijkt wel alsof de 2 zwarte afstandhoudertjes aan de binnenkant te hoog zijn.
Het is een showmodel, dus ongewoon vind ik het niet. Je weet niet hoe daar mee om is gegaan. Ik zou 'm terugbrengen naar de winkel en gewoon een nieuwe kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Dawid127 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 17:24:
[...]

Ik heb vrij slechte ervaringen met Amac. Wilden vaak dingen niet repareren die naar mijn mening goed te repareren waren of om administratieve redenen. Ik snapte pas wat mensen bedoelden met "Apple Service" toen ik een store binnen liep. Waar uiteraard alles binnen een dag gefixt werd zonder morren.

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:21

alienfruit

the alien you never expected

Ik ben bezig met het uitzoeken van een externe monitor voor mijn MacBook Pro (MacBookPro14,3) en ik vroeg mij af of de volgende scherm een Retina achtige kwaliteit geeft:
https://www.amazon.co.uk/...-Free-Sync/dp/B079HV1TDC/

Ik heb gekeken maar ik vind het allemaal maar wat onduidelijk. 4K is dat genoeg voor retina-achtig (lekker scherm niet blurry enzo)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfhoihoi72
alienfruit schreef op maandag 1 april 2019 @ 22:46:
Ik ben bezig met het uitzoeken van een externe monitor voor mijn MacBook Pro (MacBookPro14,3) en ik vroeg mij af of de volgende scherm een Retina achtige kwaliteit geeft:
https://www.amazon.co.uk/...-Free-Sync/dp/B079HV1TDC/

Ik heb gekeken maar ik vind het allemaal maar wat onduidelijk. 4K is dat genoeg voor retina-achtig (lekker scherm niet blurry enzo)?
De pixeldichtheid zal nagenoeg hetzelfde zijn, dus gaat er gewoon scherp uitzien net als je retina display. Wel zullen de kleuren er iets minder mooi uitzien, maar als je dat gelijk wilt hebben ben je ook meteen minimaal het dubbele kwijt. Dit zal je trouwens ook alleen merken als je ze echt naast elkaar bekijkt, als je verder geen werk waarom precieze kleurkalibratie nodig is erop doet is het een prima monitor lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ja, ik heb geen kleurkalibratie nodig voor mijn huidige projecten. Cool, dus een UHD 4K scherm zou dan voldoende moeten zijn. Ik zal eens kijken of er een goedkopere alternatief te vinden is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ik kwam ook deze tegen voor bijna dezelfde prijs: https://www.amazon.co.uk/...tra-Monitor/dp/B07BVXGBHT

Ik vraag mij af of er een addertje onder het gras zit voor deze? En hoeverre heeft 32 vs 28inch nog een verschil als het toch 4K resolutie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-04 22:52
Ik sta op het punt de Mac Mini 2018 te kopen, i7/512/en zelf 32 gb ram erin proppen maar twijfel nog of ik niet beter een MacBook pro moet kopen. Ik wil hem als desktop gebruiken maar dat kan met een macbook pro eigenlijk ook prima (gekoppeld aan een of meerdere 4k schermen)

Ik ga niet hardcore video's bewerken of gamen op het apparaat, gewoon casual. Ik weet dat 32 gb dan overkill is en wss een i7 etc ook maar geld is er. echter meer dan 2k uitgeven vind ik zonde.

wbt performance lijkt mij de mac mini een stuk beter behalve graphics?

Wat zouden jullie doen? gewoon voor mac mini gaan? Ik heb nog een surface pro 6 die ik voor laptop doeleinden gebruik een portable mac zou handig zijn maar niet per se noodzakelijk...

[ Voor 5% gewijzigd door TweakerVincent op 02-04-2019 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
TweakerVincent schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 15:27:
Ik sta op het punt de Mac Mini 2018 te kopen, i7/512/en zelf 32 gb ram erin proppen maar twijfel nog of ik niet beter een MacBook pro moet kopen. Ik wil hem als desktop gebruiken maar dat kan met een macbook pro eigenlijk ook prima (gekoppeld aan een of meerdere 4k schermen)

Ik ga niet hardcore video's bewerken of gamen op het apparaat, gewoon casual. Ik weet dat 32 gb dan overkill is en wss een i7 etc ook maar geld is er. echter meer dan 2k uitgeven vind ik zonde.

wbt performance lijkt mij de mac mini een stuk beter behalve graphics?

Wat zouden jullie doen? gewoon voor mac mini gaan? Ik heb nog een surface pro 6 die ik voor laptop doeleinden gebruik een portable mac zou handig zijn maar niet per se noodzakelijk...
Als je al een laptop hebt, zou ik gewoon voor de Mini gaan, die is ook goedkoper vergeleken met een 15 inch MBP, een 13 inch MBP is wel goedkoper (afhankelijk van de config). Enige voordeel als je voor de Pro zou gaan is dat je hem dan overal kunt meenemen en je hebt Touch ID.

Heb het zelf ook heel lang gedaan, een MacBook Pro als desktop gebruik, maar nu ik zelf een Mini heb, met i7/512gb en zelf 32gb erin geplaatst, hoef ik echt geen laptop meer als desktop vervanging.

Overigens, voor casual gebruik, is een i7 echt overbodig. De huidige i3 voldoet echt prima, dat is gewoon een quad core van de vorige generatie. Als je wat meer grafische kracht wilt, kan je een eGPU aanschaffen.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-04 22:52
RWK__ schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 17:08:
[...]

Als je al een laptop hebt, zou ik gewoon voor de Mini gaan, die is ook goedkoper vergeleken met een 15 inch MBP, een 13 inch MBP is wel goedkoper (afhankelijk van de config). Enige voordeel als je voor de Pro zou gaan is dat je hem dan overal kunt meenemen en je hebt Touch ID.

Heb het zelf ook heel lang gedaan, een MacBook Pro als desktop gebruik, maar nu ik zelf een Mini heb, met i7/512gb en zelf 32gb erin geplaatst, hoef ik echt geen laptop meer als desktop vervanging.

Overigens, voor casual gebruik, is een i7 echt overbodig. De huidige i3 voldoet echt prima, dat is gewoon een quad core van de vorige generatie. Als je wat meer grafische kracht wilt, kan je een eGPU aanschaffen.
ik zat idd naar de 13 inch te kijken. Merk je performance verschil in casual gebruik? of zijn ze allebei bloedsnel en maakt dat weinig uit? Portable is op zich wel lekker. Ik zou dan alleen wel voor Touchbar willen gaan en dan 16 gb /512 ssd wat hem weer duur maakt :( de normale 13 inch is maar dual core, dat lijkt me niks?

Wbt mini ik denk dat ik wel voor de zwaarste setup ga dan, zeker omdat ik hem jaren ga gebruiken en budget makkelijk binnen 2k blijft. Meer dan 2k uitgeven voor laptop of mini vind ik zonde.

[ Voor 5% gewijzigd door TweakerVincent op 02-04-2019 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
TweakerVincent schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 19:25:
[...]

ik zat idd naar de 13 inch te kijken. Merk je performance verschil in casual gebruik? of zijn ze allebei bloedsnel en maakt dat weinig uit? Portable is op zich wel lekker.

Wbt mini ik denk dat ik wel voor de zwaarste setup ga dan, zeker omdat ik hem jaren ga gebruiken en budget makkelijk binnen 2k blijft. Meer dan 2k uitgeven voor laptop of mini vind ik zonde.
Met casual gebruik (safari, word, vlc, lichte taken) ga je geen verschil merken tussen beide systemen, beide zijn bloedsnel. Op papier heeft de mini wel de snellere processor, zeker als je voor de i5/i7 gaat.

Ga je behalve casual gebruik nog iets anders doen? Bijvoorbeeld foto-video bewerking? VM's draaien? Zo niet, dan is het echt zonde om voor de i7 te gaan.

hi!

Pagina: 1 ... 9 ... 12 Laatste