... na de zomer
Amac komt sowieso met aanbiedingen, welke zijn alleen nog niet bekend: https://www.amac.nl/apple-black-fridayPepppie schreef op woensdag 14 november 2018 @ 14:29:
Ik ben in de markt voor een 2018 15.4” MBP. Iemand al een mooie Black Friday aanbieding gespot?
Nb; basis met de uitbreidingen 16GB RAM en 256GB / 512GB is wat ik zoek.
Ik heb zelf ook getwijfelt over de aanbieding van bol.com, maar voor mij is de verzekering (en de voorwaarden) die amac bied toch de reden geweest black friday nog even af te wachten.Rino schreef op woensdag 14 november 2018 @ 16:34:
[...]
Nee nog niet, ik ben ook in de markt.
Ik ben met name benieuwd naar waar ik een Macbook Pro zou kopen.
Wat zouden de voor/nadelen zijn om bij bol.com te bestellen ipv Apple/amac? Met name qua garantie..
Als je zeker wilt zijn dat je niet gaat wennen aan een Mac dan moet je dit soort stukken software gebruiken. Een Mac kent iets andere shortcuts maar als je de ctrl voor cmd verwisselt dan ken je al 90% van wat er mogelijk is. Ken je shortcuts van o.a. bash en emacs dan zit je ook goed, met name in de terminal is dat handig. Echter, iets als ctrl-a en ctrl-e werken in vrijwel alle programma's (dus ook de grafische). Die Fn toets gebruik je amper, zowel op Windows als op Mac.TommyGun schreef op woensdag 14 november 2018 @ 12:21:
Alleen de Fn toets niet
EDIT; Ahhttps://moox.io/blog/switch-ctrl-fn-keys-macbook-keyboard/
Dit soort software installeer je wanneer je na een jaar nog niet hebt kunnen wennen aan die shortcuts (lees: je scheld het ding iedere dag de huid vol) en je nog geen nieuwe laptop mag kopen van de baas.
Een aantal dingen zullen inderdaad anders zijn, soms zelfs behoorlijk anders (het window management bijv.) maar het gros is niet anders dan wat je gewend bent. Dat geldt overigens voor zowel Windows als Mac als Linux. Voor die verschillen zijn er genoeg tutorials e.d. te vinden. Moet voor een Linux engineer geen enkel probleem zijn
Ik had van Tweakers wel wat betere antwoorden verwachtnandru schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:05:
Vraagje:
Ik heb een pro 15" met een ssd 512GB.
Als ik kijk bij over deze Mac >> Opslag staat er
500 GB Flash-opslag || 471,57 GB vrij van 499,96
via Schijfhulpprogramma
Apple SSD APO512M Media = 500,28 GB
twee partities.
Waar is de 12GB gebleven
Alvast bedankt voor de hulp (antwoord)

Dit is een probleem van toen er nog niet veel schijfruimte was. Fabrikanten besloten toen te adverteren met 10 bytes per KB in plaats van 8 bytes omdat het cijfer dan mooier afgerond is en het rekent wat makkelijker. Bij weinig schijfruimte valt dat verschil niet zo op, maar nu merk je het wel heel goed.
[ Voor 3% gewijzigd door SomerenV op 14-11-2018 22:35 ]
Ja, vind ik zelf van wel. Maar de prijs is wel hoog.Uffje schreef op woensdag 14 november 2018 @ 19:40:
De macbook pro 15” is nu verkrijgbaar met vega gpu. Nu heb ik al een macbook, maar is dit een heel groot verschil?
Ja las het inderdaad, kan je beter een eGPU nemen die je op een gegeven moment kan upgraden.Berlinetta schreef op donderdag 15 november 2018 @ 10:54:
[...]
Ja, vind ik zelf van wel. Maar de prijs is wel hoog.
... na de zomer
... na de zomer
Zit een beveiliging op. Dus je kan hem gewoon aan de stekker houden.Uffje schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:00:
Stel je hebt een mooi extern scherm die thunderbolt 3 ondersteunt en je macbook ook nog eens oplaad, is het dan niet zo dat als je langere tijd aangesloten blijft zitten dat je de batterij beschadigd door over te laden? Of heeft apple hier over na gedacht en een preventie in gebouwd?
Ik had met de singles day een mooie aanbieding gespot bij Bol.com (-€200)Pepppie schreef op woensdag 14 november 2018 @ 14:29:
Ik ben in de markt voor een 2018 15.4” MBP. Iemand al een mooie Black Friday aanbieding gespot?
Nb; basis met de uitbreidingen 16GB RAM en 256GB / 512GB is wat ik zoek.
Study everything, You'll find something you can use
Dank voor je reactie! Kwam ook deze website nog tegen;Castor385 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:10:
[...]
Ik had met de singles day een mooie aanbieding gespot bij Bol.com (-€200)
https://www.blackfridaynederland.nl/black-friday-macbook/
Hier schijnen de beste deals te verschijnen de komende dagen. Wordt de Pricewatch eigenlijk geüpdatet met Black Friday deals?
Nee de MacBook Pro ondersteunt maximaal 2 4K-schermen. Zie ook de specificaties: https://www.apple.com/nl/macbook-pro/specs/. Met een eGPU kun je er meer aansluiten uiteraard.TweakerVincent schreef op donderdag 22 november 2018 @ 23:36:
Ik wil mss een macbook pro kopen, versie die 4 tb porten heeft. Ik wil 3 4k schermen aansluiten via converter naar hdmi(3x). Trekt de gpu dit? Dus gewoon desktop werk? En heb ik dan 3 4k schermen + laptop scherm = 4?
Gelijktijdige ondersteuning voor volledige native resolutie op het ingebouwde display met miljoenen kleuren en:
Eén display met een resolutie van 5120 x 2880 bij 60 Hz en meer dan een miljard kleuren
Tot twee displays met een resolutie van 4096 x 2304 bij 60 Hz en miljoenen kleuren
Tot twee displays met een resolutie van 3840 x 2160 bij 60 Hz en meer dan een miljard kleuren
[ Voor 3% gewijzigd door MelvinW op 22-11-2018 23:44 ]
Ja, nog even geduld. De Apple Store wordt momenteel bijgewerkt: https://www.apple.com/nl/shopBekSide schreef op donderdag 22 november 2018 @ 23:45:
De Australische Apple store geeft $240 waardebon bij een MacBook geloof ik als black friday deal. Misschien dat die zometeen voor ons ook wel online komt?
Niet correct volgens deze site https://apple.stackexchan...ro-2018-via-thunderbolt-3MelvinW schreef op donderdag 22 november 2018 @ 23:42:
[...]
Nee de MacBook Pro ondersteunt maximaal 2 4K-schermen. Zie ook de specificaties: https://www.apple.com/nl/macbook-pro/specs/. Met een eGPU kun je er meer aansluiten uiteraard.
[...]
1799 macbook 13 inch 256gb.
Crosspost uit een ander topic:
Workaholic in "Black Friday / Cyber Monday 2018"
Helaas maar 8 gb ram of kan je dat ook met aanbieding upgraden? Zelf upgraden later kan niet toch?Workaholic schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 08:54:
Voor de mensen die een nieuwe macbook zoeken:
1799 macbook 13 inch 256gb.
Crosspost uit een ander topic:
Workaholic in "Black Friday / Cyber Monday 2018"
Nope helaas.TweakerVincent schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 09:06:
[...]
Helaas maar 8 gb ram of kan je dat ook met aanbieding upgraden? Zelf upgraden later kan niet toch?
Jammer dat Mediamarkt niet de 16GB in het assortiment heeft. Toch maar bij Apple bestellen en 3 weken wachten.. Of heeft iemand nog een mooie deal gezien??
Amac geeft 5% korting op alle Mac(Book)s.Richard_AFC schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 10:17:
[...]
Nope helaas.
Jammer dat Mediamarkt niet de 16GB in het assortiment heeft. Toch maar bij Apple bestellen en 3 weken wachten.. Of heeft iemand nog een mooie deal gezien??
Je vermelde er niet bij welke MacBook Pro je bedoelde. De 13” kan maximaal 2, de 15” inderdaad vier.TweakerVincent schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 08:52:
[...]
Niet correct volgens deze site https://apple.stackexchan...ro-2018-via-thunderbolt-3
Jawel ik postte mb net 4 dp.MelvinW schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 14:39:
[...]
Je vermelde er niet bij welke MacBook Pro je bedoelde. De 13” kan maximaal 2, de 15” inderdaad vier.
Dan kan ik 3 4k schermen aansturen en main scherm van macbook open houden? Trekt de gpu dat? Lijkt me ideaal kan ik hem als desktop gebruiken met koppelen 3 schermen en als laptop
De MacBook Pro 13" met Touch Bar heeft ook 4 TB-poortenTweakerVincent schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 15:36:
[...]
Jawel ik postte mb net 4 dp.
Dan kan ik 3 4k schermen aansturen en main scherm van macbook open houden? Trekt de gpu dat? Lijkt me ideaal kan ik hem als desktop gebruiken met koppelen 3 schermen en als laptop
[ Voor 13% gewijzigd door MelvinW op 23-11-2018 15:42 ]
Ja top dat lk idd. Alleen zou die gpu minder goed zijn en vraag ik me af of 4 schermen aansturen waarvan 3 4k goed gaat... apple wist het gisteren niet.MelvinW schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 15:41:
[...]
De MacBook Pro 13" met Touch Bar heeft ook 4 TB-poorten. Vandaar dat ik dacht dat je de 13" bedoelde, omdat je het specifiek over het aantal TB-poorten had. De 15" heeft altijd 4 TB-poorten. Je kan het scherm van de MacBook aan houden.
Zou geen problemen moeten zijn. Je kan voor het model met de Radeon Pro 560X of Vega 16/20 kiezen als je bang bent dat de GPU in het basismodel niet voldoende zal zijn.TweakerVincent schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 15:43:
[...]
Ja top dat lk idd. Alleen zou die gpu minder goed zijn en vraag ik me af of 4 schermen aansturen waarvan 3 4k goed gaat... apple wist het gisteren niet.
Gelukkig doe ik al tien jaar niet meer aan vuurwerk.
[ Voor 13% gewijzigd door Dennisweb op 23-11-2018 16:35 ]
De prestaties van die chip zijn goed volgens de eerste reviews.
Iemand ervaring met unity3d?
De 13” kan sowieso geen 3 schermen aansturen. Dat is iets wat alleen de 15” MacBook kan, aangezien die een dedicated GPU heeft. De 13” heeft alleen een Intel iGPU en 2 4K-schermen is daarvan het limiet. Met een eGPU kun je meer schermen aansluiten.TweakerVincent schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 20:26:
ik wil de 13 inch kopen met touch en 4 output. 16 gb ram variant. Ik ben alleen bang dat de interne gpu te zwak is voor Unity3D game development en/of 3 4K schermen aansturen. De 15 inch vind ik te lomp/groot. Helaas kan je de gpu niet upgraden.
Iemand ervaring met unity3d?
ik ben bang dat ik denk maar voor de 15 moet gaan. Ook al vind ik die te groot. Dedicated GPU is iets wat wss wel nodig is voor Unity3D. bijkomend voordeel wss dat je ook nog een game af en toe kan spelen.MelvinW schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 20:33:
[...]
De 13” kan sowieso geen 3 schermen aansturen. Dat is iets wat alleen de 15” MacBook kan, aangezien die een dedicated GPU heeft. De 13” heeft alleen een Intel iGPU en 2 4K-schermen is daarvan het limiet. Met een eGPU kun je meer schermen aansluiten.
Ik ben alleen bang dat ik een macbook pro koop voor 3200 euro die na 2.5 jaar ofzo een loos moederbord/toetsenbord/vul in probleem krijg en ik 800 euro mag lappen ofzo. Nooit een macbook pro gehad maar lees zoveel problemen de adgelopen jaren. Damn
[ Voor 17% gewijzigd door TweakerVincent op 25-11-2018 14:10 ]
iOS developer
das wel een goed punt idd.BikkelZ schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:31:
De 15" is heerlijk om op te developer, Unity3D kan ik je niet uit eerste hand vertellen maar in Xcode met twee files naast elkaar werken kan eigenlijk alleen lekker op de 15" (of een desktop met een nog groter scherm).
Ik ga hem binnenkort maar kopen dan
Mensen klagen erg veel over Apple, maar dat komt juist doordat ze een goede reputatie hebben/hadden en de hoofdprijs vragen voor hun spullen. SSD's gaan niet kapot eigenlijk. Wat je kunt verwachten is dat je na een aantal jaar je batterij moet vervangen. Het keyboard is beter dan de '16 en '17, volgens mij hebben de '16 en '17 buiten het keyboard geen structurele problemen en de '18 ook niet. De '15 welke voor veel mensen "de laatste goede MacBook Pro" is heeft bijvoorbeeld laminatieproblemen met het scherm. Wat wel onder een garantieprogramma valt.TweakerVincent schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:45:
[...]
das wel een goed punt idd.
Ik ga hem binnenkort maar kopen danBen alleen bang dat ik na 3 jaar ofzo een reparatie van 800 euro kan verwachten. Als SSD oid kapot is. Heb weinig vertrouwen in de kwaliteit van macbooks, teveel problemen voorbij zien komen op tweakers. Hoe denken jullie hierover? Als ik meer dan 3k betaal verwacht ik wel top kwaliteit maar dat is ver te zoeken volgens mij...
Een MacBook Pro is beter dan 90% van de laptops die verkocht worden, het enige wat je niet kunt is hem makkelijk zelf onderhouden laat staan upgraden. Dus een goedkopere vierkante plasticen Lenovo met een kapotte fan kun je zelf fixen, een MacBook die daar misschien op zich veel minder last van heeft niet. Dus heb je een probleem mag je naar de MacStore. Waar je doorgaans dan weer wel prima service krijgt. Wat ook wel mag voor 3000 euro.
iOS developer
Ik heb een MacBook Pro 15" Retina late 2013 met een 1 TB SSD.TweakerVincent schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:45:
Ben alleen bang dat ik na 3 jaar ofzo een reparatie van 800 euro kan verwachten. Als SSD oid kapot is. Heb weinig vertrouwen in de kwaliteit van macbooks, teveel problemen voorbij zien komen op tweakers. Hoe denken jullie hierover?
Nooit problemen met de SSD gehad en ook nu doet doet de SSD het nog steeds prima.
Wat zeg ik, de hele MacBook Pro loopt nog als een tierelier.
[ Voor 6% gewijzigd door sonderpa op 26-11-2018 16:44 ]
Sterker nog, mensen klagen gewoon graag en hoge bomen vangen nou eenmaal veel wind. En dat is meteen ook het gevaar: op fora zie je veelal maar 1 zijde van de medaille waardoor een goede inschatting van hoe groot een probleem nou daadwerkelijk is eigenlijk niet mogelijk is. Als je goed kijkt zie je dat er bij ieder model van de MacBooks er wel het nodige aan issues zijn en als je voorbij Apple kijkt zie je dat het gras elders echt niet groener is.BikkelZ schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:54:
Mensen klagen erg veel over Apple, maar dat komt juist doordat ze een goede reputatie hebben/hadden en de hoofdprijs vragen voor hun spullen.
Het enige echte verschil is dat de 2018 versie stiller is dan de voorgaande versies. Hoe goed een keyboard is, is helaas iets wat uiterst persoonlijk is. Dat iemand anders een keyboard goed vindt zegt dan ook helemaal niets. Je zult het zelf moeten uitproberen.Het keyboard is beter dan de '16 en '17, volgens mij hebben de '16 en '17 buiten het keyboard geen structurele problemen en de '18 ook niet.
Naar mijn mening is de 2018 over een jaar of vijf een klassieker net zoals de 2015 nu ineens de ultieme MacBook is terwijl mensen er destijds over klaagden (geen Ethernet meer, geen fysieke muisklik).ppl schreef op maandag 26 november 2018 @ 20:22:
Het enige echte verschil is dat de 2018 versie stiller is dan de voorgaande versies. Hoe goed een keyboard is, is helaas iets wat uiterst persoonlijk is. Dat iemand anders een keyboard goed vindt zegt dan ook helemaal niets. Je zult het zelf moeten uitproberen.
iOS developer
Ik heb op m'n werk een andere functie gekregen, waar ik voor heen alles via een desktop deed mag ik nu een laptop aanschaffen.
Aangezien ik al een aantal producten van Apple heb, kijk ik ook naar een Macbook.
Aantal werkzaamheden die ik zou gaan doen zijn:
- Foto's maken met spiegelreflex en deze (eventueel) nabewerken om ze vervolgens op social media/website e.d. te plaatsen.
- Documentie van vergaderingen
- Bewerken van div bestanden.
Aantal vragen omtrent het gebruik van een Macbook.
- Kan ik hier mee inloggen op een extern bureaublad? De server op de zaak draait op een Windows besturingssysteem.
- Ik gebruik nu veel word, kan dat ook geïnstalleerd worden?
- Kan de traditionele usb-stick nog gebruikt worden? Of heb ik hier een hulpstuk bij nodig.
Hoor graag jullie meningen!
Voor inloggen op een andere desktop heb je programmaatjes (bv TeamViewer) en is er geloof ik ook iets ingebouwd in MacOS (alleen naar andere mac geloof ik), Word kan geïnstalleerd worden, USB stick kan met verloop of je moet een aanschaffen die aan de ene kant USB-A en ander USB-C isTimmer1900 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 13:02:
Goedemiddag allen,
Ik heb op m'n werk een andere functie gekregen, waar ik voor heen alles via een desktop deed mag ik nu een laptop aanschaffen.
Aangezien ik al een aantal producten van Apple heb, kijk ik ook naar een Macbook.
Aantal werkzaamheden die ik zou gaan doen zijn:
- Foto's maken met spiegelreflex en deze (eventueel) nabewerken om ze vervolgens op social media/website e.d. te plaatsen.
- Documentie van vergaderingen
- Bewerken van div bestanden.
Aantal vragen omtrent het gebruik van een Macbook.
- Kan ik hier mee inloggen op een extern bureaublad? De server op de zaak draait op een Windows besturingssysteem.
- Kan de traditionele usb-stick nog gebruikt worden? Of heb ik hier een hulpstuk bij nodig.
... na de zomer
Rdp kan gewoon ook naar windows uiteraardUffje schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 14:22:
[...]
Voor inloggen op een andere desktop heb je programmaatjes (bv TeamViewer) en is er geloof ik ook iets ingebouwd in MacOS (alleen naar andere mac geloof ik), Word kan geïnstalleerd worden, USB stick kan met verloop of je moet een aanschaffen die aan de ene kant USB-A en ander USB-C is
1) Ja: ik gebruik zelf Microsoft Remote Desktop 10, te vinden in de appstoreTimmer1900 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 13:02:
2) Ja: als je een licentie van de zaak hebt kun je zelfs Office 365 gebruiken. Anders kun je gewoon een licentie kopen. Er is een speciaal Office-pakket voor macOS beschikbaar
3) Als je een USB C-stick hebt, dan kun je die direct inpluggen. Anders heb je inderdaad een verloopje nodig. Je kunt dan kijken naar een All In One als Hyperdrive, of gewoon een USB A naar USB C-verloopje kopen van eBay/Ali voor een tientje. Er staat er ook een in de Apple Store, die is 25 euro dacht ik.
Office for Mac is er ook maar daar zijn wel een aantal zaken anders dan de Windows versie. Er is geen feature gelijkheid. Met Word zal het wel loslopen maar bij iets als Excel loop je er echter wel snel tegenaan.
USB sticks zijn tegenwoordig eigenlijk niet meer aan te raden gezien de AVG en het feit dat die dingen heel makkelijk zijn kwijt te raken. Bij gevoelige gegevens geldt: kwijtraken = dataloss = verplicht melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Overleg op dit vlak even met de zaak.
Ik ben consultant en momenteel heb ik op mijn job wel een 2de scherm beschikbaar maar binnenkort verhuizen we naar 'open spaces' waardoor er vaak geen externe monitor beschikbaar zal zijn.
Enkele vraagjes die ik me nu stel:
- is het slim een 15inch te nemen enkel voor het grotere scherm?
- is het verschil groot tussen de 13" quadqore en 15" sixcore?
Het verschil tussen 4 of 6 cores is iets wat ligt aan je workload. Als daar veel cpu intensieve taken bij zitten die baat hebben bij meer cores dan is het verschil merkbaar, anders niet echt.
Even kijken of ik voldoende begrijpend heb gelezen: de dekking gaat pas in op de aankoopdatum van AppleCare+. Betekent dit dat ik beter in januari (binnen 60 dagen na aanschaf) Apple Care kan aanschaffen dan nu? Dat scheelt immers weer 60 dagen.AppleCare+ voor Mac is een verzekering waarmee u maximaal drie jaar lang recht hebt op deskundige technische support en aanvullende hardwaredekking van Apple, inclusief dekking voor maximaal twee gevallen van onopzettelijke schade, elk met een eigen risico van EUR 99 bij schermschade of externe schade aan de behuizing, of EUR 259 bij overige schade. De dekking gaat in op de aankoopdatum van uw AppleCare+.
Wanneer jij je Macbook hebt gekocht. Oftewel 30 November en Applecare+ geldt dan tot 30 november 2021. Het maakt niet uit wanneer je het koopt.Dennisweb schreef op zondag 2 december 2018 @ 20:40:
Ik heb vorige week vrijdag een MacBook Pro 2018 gekocht. Nu weet ik dat ik er nog Apple Care voor moet aanschaffen. Ik lees dan dit:
[...]
Even kijken of ik voldoende begrijpend heb gelezen: de dekking gaat pas in op de aankoopdatum van AppleCare+. Betekent dit dat ik beter in januari (binnen 60 dagen na aanschaf) Apple Care kan aanschaffen dan nu? Dat scheelt immers weer 60 dagen.
[ Voor 3% gewijzigd door Tinxian op 02-12-2018 21:06 ]
Ik heb met Apple Care gebeld vandaag. Apple geeft aan dat AppleCare+ een gewijzigde verzekering is. De datum dat je AC+ aanschaft is leidend. Koop je dus pas in januari AC+, dan is die ook tot januari geldig.Tinxian schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:06:
[...]
Wanneer jij je Macbook hebt gekocht. Oftewel 30 November en Applecare+ geldt dan tot 30 november 2021. Het maakt niet uit wanneer je het koopt.
Dus ik wacht nog even, maar neem uiteraard wel AC+ binnen 60 dagen.
Dit soort kaarten moet je sowieso niet voor gamen gebruiken. In macOS zul je er nooit last van hebben tenzij je professioneel (3d) beeldbewerker bent. Ik zou me er dus niet druk over maken; elke gpu in dit segment doet de desktoptaken waarvoor hij gemaakt is prima.FilipK schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 14:47:
Hoe verhoudt zo'n Intel Iris Plus Graphics 640 zich tot bv een GT 750M? Via dat soort benchmarksites lijkt het allemaal erg dicht tegen elkaar aan te liggen, maar volgens mij is dat ook niet het hele verhaal.
[ Voor 6% gewijzigd door DeNachtwacht op 04-12-2018 18:42 ]
youtube.com/@hisrep
Oh sorry, je begrijpt mij verkeerd. Ik doelde niet op game benchmarks maar dit soort:DeNachtwacht schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 18:41:
[...]
Dit soort kaarten moet je sowieso niet voor gamen gebruiken. In macOS zul je er nooit last van hebben tenzij je professioneel (3d) beeldbewerker bent. Ik zou me er dus niet druk over maken; elke gpu in dit segment doet de desktoptaken waarvoor hij gemaakt is prima.
https://gpu.userbenchmark...-Kaby-Lake/m7754vsm262015
Het is dat ik overga van een oud topmodel MBp naar de nieuwe 13" instapper en ik vroeg mij af hoe die zich tot elkaar verhouden.
volgens mij begrijp ik je gewoon goed? Nee de kaarten ontlopen elkaar idd niet zoveel maar in desktop werk ga je hier niets van merken. Ik zie niet waarom dat geen antwoord op je vraag zou zijn (icm wat ik hier boven al schreef).FilipK schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 22:53:
[...]
Oh sorry, je begrijpt mij verkeerd. Ik doelde niet op game benchmarks maar dit soort:
Het is dat ik overga van een oud topmodel MBp naar de nieuwe 13" instapper en ik vroeg mij af hoe die zich tot elkaar verhouden.
youtube.com/@hisrep
Klopt. Dit kan ik bevestigen. Voorheen was de oorspronkelijke activatiedatum leidend. Dus had je de Mac 1 Dec 2018 geactiveerd, dan werd AppleCare maximaal 1 Dec 2021. Met de voormalige AppleCare, kon je deze ook binnen de 1e 12 maanden afsluiten.Dennisweb schreef op maandag 3 december 2018 @ 22:05:
[...]
Ik heb met Apple Care gebeld vandaag. Apple geeft aan dat AppleCare+ een gewijzigde verzekering is. De datum dat je AC+ aanschaft is leidend. Koop je dus pas in januari AC+, dan is die ook tot januari geldig.
Dus ik wacht nog even, maar neem uiteraard wel AC+ binnen 60 dagen.
Sinds het AppleCare+ (stukje verzekering meegenomen in het pakket), dien je het binnen de eerste 60 dagen af te sluiten (ipv 1e jaar). Daarnaast gaat de datum is vanaf het moment dat je het AC+ activeert. In dit voorbeeld is de 1 Dec 2018 Mac welke op 20 Jan 219 wordt geactiveerd voorzien van AC+ garantie t/m 20 Jan 2021.
Apple heeft dit niet duidelijk gecommuniceerd. Mits je het vorige AppleCare pakket nog kan vinden, kan je deze nog steeds binnen de 1e 12 maanden afsluiten. Alleen ze zijn amper nog te vinden.
Ja, als je gaat photoshoppen (Ligt eraan hoe hard je dat doet en hoeveel layers en filters je gebruikt. Maar dan zou ik het toch bij je Macbook houden met NVIDIA kaart. Dit ga je wel merken.FilipK schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 22:53:
[...]
Oh sorry, je begrijpt mij verkeerd. Ik doelde niet op game benchmarks maar dit soort:
Voor de rest is de Intel Iris 640 Plus efficienter, kan hardwarematig HEVC/H.265 decoderen, memory bus width is gelijk of slechter dan de 640M. aangezien je de instapper neemt is dit dus slechter. Als je een betere/snellere processor zou nemen, dan zou die iets beter zijn. Voor huis/tuin en keuken gebruik is dit prima.
Maar ik heb een hard hoofd in gebruik van de Adobe Suite, aangezien sommige iMacs and Macbooks met Radeon Pro 555X al moeiete hebben met de Adobe Suite in tegenstelling tot de Macbooks met NVIDIA videokaart.
Kan je de touchbar customizen? Of zie je Alleen de functieknoppen?
En werkt touchpad goed?
[ Voor 16% gewijzigd door TweakerVincent op 06-12-2018 23:40 ]
Waarom wil je precies een MacBook gebruiken?TweakerVincent schreef op donderdag 6 december 2018 @ 23:20:
Ik ben developer en gebruik visual studio oa in windows. Hoe goed is de 15inch in windows? Dus dual boot. Wil normaal gebruik natuurlijk in mac os doen .net gaat. Niet (ja ik weet dat mac os ook ondersteunt wordt voor sommige oplossingen)
Kan je de touchbar customizen? Of zie je Alleen de functieknoppen?
En werkt touchpad goed?
Die discussie wil niet voeren, jarenlang hackintosh erbij gedraaid en ik weet dat ik Mac OS mooier vind. Ik verwacht visual studio wel goed draait met deze specs maar hoop dat ik touchbar en touchpad goed kan gebruiken.Berlinetta schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 03:34:
[...]
Waarom wil je precies een MacBook gebruiken?
Alternatief kan parallels bootcamp zijn om beide os-sen tegelijk te draaien.
Prima, je hebt zelf al antwoord gegeven.TweakerVincent schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 08:50:
[...]
Die discussie wil niet voeren, jarenlang hackintosh erbij gedraaid en ik weet dat ik Mac OS mooier vind. Ik verwacht visual studio wel goed draait met deze specs maar hoop dat ik touchbar en touchpad goed kan gebruiken.
Alternatief kan parallels bootcamp zijn om beide os-sen tegelijk te draaien.
?Berlinetta schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 09:52:
[...]
Prima, je hebt zelf al antwoord gegeven.
Niet zo goed als een normale Windows notebook. Je mist gewoon wat op vlak van het toetsenbord, touch bar (meer dan de F-toetsen ga je niet krijgen), trackpad en accuduur. Ik zou dan eerder iets als VMware Fusion of Parallels Desktop gebruiken om Windows met Visual Studio te gaan draaien.TweakerVincent schreef op donderdag 6 december 2018 @ 23:20:
Ik ben developer en gebruik visual studio oa in windows. Hoe goed is de 15inch in windows?
Je ontkomt er niet aan. Een Mac is geen Windows machine, ook al kun je Windows er op draaien en een Windows machine is geen Mac.TweakerVincent schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 08:50:
Die discussie wil niet voeren, jarenlang hackintosh erbij gedraaid en ik weet dat ik Mac OS mooier vind.
Als je echt iets met een Mac wil gaan doen dan is het aan te raden om je Windows te virtualiseren. Dan haal je simpelweg meer uit beide werelden en heb je ook geen last van het verschil tussen Windows-toets, command, alt/option e.d. omdat zowel VMware als Parallels dat netjes oplossen in hun virtualisatie producten.
helder! Ik heb een MSDN dus kan ook prima werken via een RDP oplossing (dikke windows machine in de cloud). denk niet dat RDP touchbar goed kan gebruiken maar kan iig werken. en anders parallels bootcamp oplossing hoewel 16 gb ram dan mss net wat weinig wordt... lastigppl schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 20:24:
[...]
Niet zo goed als een normale Windows notebook. Je mist gewoon wat op vlak van het toetsenbord, touch bar (meer dan de F-toetsen ga je niet krijgen), trackpad en accuduur. Ik zou dan eerder iets als VMware Fusion of Parallels Desktop gebruiken om Windows met Visual Studio te gaan draaien.
[...]
Je ontkomt er niet aan. Een Mac is geen Windows machine, ook al kun je Windows er op draaien en een Windows machine is geen Mac.
Als je echt iets met een Mac wil gaan doen dan is het aan te raden om je Windows te virtualiseren. Dan haal je simpelweg meer uit beide werelden en heb je ook geen last van het verschil tussen Windows-toets, command, alt/option e.d. omdat zowel VMware als Parallels dat netjes oplossen in hun virtualisatie producten.
Nadat ik de knoop heb doorgehakt en mijn MacBook heb verkocht (per februari), begin ik te merken dat ik toch wel graag een laptop wil. Het enige echte probleem is de schermgrootte.
Nu was ik mij wat meer aan het verdiepen in de Macbook Pro 2018 15 inch (base + 512 SSD) en lees ik behoorlijk wat problemen. Alleen kan ik er niet zo goed uit halen hoe frequent deze problemen voorkomen. Vandaar even de vraag hier. Hebben jullie last van onderstaande (of andere) issues?
De problemen die ik lees:
- T2 Kernel panics. (Dit probleem lijkt groter dan het is denk ik.) Zolang het geen hardware issue is zal het wel gepatched worden neem ik aan.
- Geluids issues met krakende speakers. Volgens mij hebben alle 2018 Macbook Pro's dit? Ook dit is een software issue?
- Coil whine (SSD). Nu zou de Mac Mini daar ook last van hebben. Echter heb ik er op het werk nu 1 en die is muisstil. Geen idee hoe vaak dit voorkomt.
PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82
Persoonlijk geen van bovenstaande problemen ervaren. Mijn advies zou zijn om 2 weken lang de macbook op de pijnbank te leggen. Mocht je ergens tegenaan lopen meteen omruilen of geld terug.JSchut schreef op maandag 10 december 2018 @ 09:37:
Mijn planning was om in februari een Mac Mini te kopen. Momenteel heb ik een Macbook Pro 2017 13 inch. Hoofdreden is dat ik de Macbook alleen nog maar op een 4k scherm gebruik. 13 inch is gewoon net te klein. Bijkomend voordeel is natuurlijk meer performance.
Nadat ik de knoop heb doorgehakt en mijn MacBook heb verkocht (per februari), begin ik te merken dat ik toch wel graag een laptop wil. Het enige echte probleem is de schermgrootte.
Nu was ik mij wat meer aan het verdiepen in de Macbook Pro 2018 15 inch (base + 512 SSD) en lees ik behoorlijk wat problemen. Alleen kan ik er niet zo goed uit halen hoe frequent deze problemen voorkomen. Vandaar even de vraag hier. Hebben jullie last van onderstaande (of andere) issues?
- T2 Kernel panics. (Dit probleem lijkt groter dan het is denk ik.) Zolang het geen hardware issue is zal het wel gepatched worden neem ik aan.
- Geluids issues met krakende speakers. Volgens mij hebben alle 2018 Macbook Pro's dit? Ook dit is een software issue?
- Coil whine (SSD). Nu zou de Mac Mini daar ook last van hebben. Echter heb ik er op het werk nu 1 en die is muisstil. Geen idee hoe vaak dit voorkomt.
Ik zou hem in principe gewoon bestellen en binnen 14 dagen retour sturen als het niet bevalt, Ik denk dat de problemen aardig meevallen.JSchut schreef op maandag 10 december 2018 @ 09:37:
Mijn planning was om in februari een Mac Mini te kopen. Momenteel heb ik een Macbook Pro 2017 13 inch. Hoofdreden is dat ik de Macbook alleen nog maar op een 4k scherm gebruik. 13 inch is gewoon net te klein. Bijkomend voordeel is natuurlijk meer performance.
Bij online aankopen, aankopen op straat of aan de deur hebben consumenten 14 dagen bedenktijd.
https://www.rijksoverheid...menten/consument-en-recht
je kan bij CoolBlue je product 30 dagen testen en binnen de 30 dagen retourneren.
Verder heeft Apple, ivm de Feestdagen, een langere retourtermijn dan normaal. Als je een product bij Apple koopt, mag je tot 8 januari 2019 retourneren.
edit: ik lees nu pas dat je in februari de aankoop wil gaan doen, dan laat mijn opmerking over de speciale retourtermijn van Apple tijdens de Feestdagen voor wat het is
[ Voor 26% gewijzigd door _Bailey_ op 10-12-2018 12:51 ]
RDP werkt lang niet zo fijn als een lokale vm. Toetsenbord layouts en settings kunnen worden verneukt. Daarbij komt dat je itt virtualisatie ook geen mooie mapping van o.a. de option en cmd toetsen hebt. Waar je in een vm met zowel cmd-v als ctrl-v kan pasten, kan dat in een RDP sessie alleen met ctrl-v.TweakerVincent schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 20:48:
helder! Ik heb een MSDN dus kan ook prima werken via een RDP oplossing (dikke windows machine in de cloud).
Houdt er ook rekening mee dat de niet-Windows RDP clients van Microsoft zelf nogal achterlopen qua features op de Windows versie. Apps via RDP op een niet-Windows machine kun je eigenlijk wel op je buik schrijven.
Citrix heeft op dit vlak duidelijk een heel grote voorsprong (die mappen bijv. wel die keys).
Dat is vooral een Mac ding dus daar ga je buiten macOS niet zo heel veel aan hebben. Wat je daar ziet is dat deze ofwel de additionele functionaliteit van de Mac app (Microsoft RDP client, virtualisatie app) overneemt ofwel je de f-toetsen laat zien.denk niet dat RDP touchbar goed kan gebruiken maar kan iig werken.
Dat ligt eraan hoeveel geheugen je nodig hebt in Windows met Visual Studio. Voor het draaien van 1 of meerdere vm's kan 16 GB ruim voldoende zijn. Houd er rekening mee dat alleen het 15" model van de MBP uitbreidbaar is naar 32GB aan geheugen.en anders parallels bootcamp oplossing hoewel 16 gb ram dan mss net wat weinig wordt... lastig
Thanks voor je zeer uitgebreide reply!! Ik denk dat bootcamp windows dan de enige echt lekkere oplossing is... neem aan dat ik ik windows gewoon 3 schermen kan aansluiten op de usb-c’s? En hoe werkt de macbook pro in windows boot?ppl schreef op maandag 10 december 2018 @ 23:15:
[...]
RDP werkt lang niet zo fijn als een lokale vm. Toetsenbord layouts en settings kunnen worden verneukt. Daarbij komt dat je itt virtualisatie ook geen mooie mapping van o.a. de option en cmd toetsen hebt. Waar je in een vm met zowel cmd-v als ctrl-v kan pasten, kan dat in een RDP sessie alleen met ctrl-v.
Houdt er ook rekening mee dat de niet-Windows RDP clients van Microsoft zelf nogal achterlopen qua features op de Windows versie. Apps via RDP op een niet-Windows machine kun je eigenlijk wel op je buik schrijven.
Citrix heeft op dit vlak duidelijk een heel grote voorsprong (die mappen bijv. wel die keys).
[...]
Dat is vooral een Mac ding dus daar ga je buiten macOS niet zo heel veel aan hebben. Wat je daar ziet is dat deze ofwel de additionele functionaliteit van de Mac app (Microsoft RDP client, virtualisatie app) overneemt ofwel je de f-toetsen laat zien.
[...]
Dat ligt eraan hoeveel geheugen je nodig hebt in Windows met Visual Studio. Voor het draaien van 1 of meerdere vm's kan 16 GB ruim voldoende zijn. Houd er rekening mee dat alleen het 15" model van de MBP uitbreidbaar is naar 32GB aan geheugen.
Wat ik echter wel vreemd vind is dat je berichten leest van mensen met het 2018 model die 4 keer hun laptop omgeruild hebben omdat ze binnen een week steeds hetzelfde keyboard probleem hadden. (Eerst de e die herhaalt en dat breid zich steeds verder uit.)
Hebben die mensen nou gewoon heeeeeeeel veel pech of komt het probleem toch wel erg frequent voor?
Als ik dan in dit topic lees dan lijkt het alsof het probleem niet eens bestaat
@ reacties hierboven. Natuurlijk kan ik hem bestellen en retourneren maar ik verdiep me liever eerst even. Het is toch een beste aankoop (3k)
[ Voor 13% gewijzigd door JSchut op 11-12-2018 12:03 ]
Ik heb zelf ook een Macbook Pro 15" 2018. Zelf geen problemen gehad.JSchut schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 12:01:
Tuurlijk lees je alleen over de mensen met problemen net zoals dat je veel over de toetsenbord problemen leest bij het 2016/2017 model. Ik heb echter nergens last van met mijn 2017 model.
Wat ik echter wel vreemd vind is dat je berichten leest van mensen met het 2018 model die 4 keer hun laptop omgeruild hebben omdat ze binnen een week steeds hetzelfde keyboard probleem hadden. (Eerst de e die herhaalt en dat breid zich steeds verder uit.)
Hebben die mensen nou gewoon heeeeeeeel veel pech of komt het probleem toch wel erg frequent voor?
Als ik dan in dit topic lees dan lijkt het alsof het probleem niet eens bestaat
@ reacties hierboven. Natuurlijk kan ik hem bestellen en retourneren maar ik verdiep me liever eerst even. Het is toch een beste aankoop (3k)
Iedere laptop heeft z'n lijstje met problemen en verhalen op het internet vertellen ook maar een bepaald deel van het verhaal. Het is gissen om welk deel het gaat. Door de grote aantallen kan iets als 1% al snel duizenden zijn en dat kan heel erg groot overkomen. In dat geval is het belangrijk om je te realiseren dat de overige 99% 99x groter isJSchut schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 12:01:
Of anders gezegd: ongeacht hoeveel huiswerk je ook doet, uiteindelijk is het door het gebrek aan duidelijke cijfers toch echt niets anders dan een sprong in het diepe.
Helemaal mee eens hoor. Ik ga hem in februari ook gewoon bestellen.ppl schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 19:51:
[...]
Iedere laptop heeft z'n lijstje met problemen en verhalen op het internet vertellen ook maar een bepaald deel van het verhaal. Het is gissen om welk deel het gaat. Door de grote aantallen kan iets als 1% al snel duizenden zijn en dat kan heel erg groot overkomen. In dat geval is het belangrijk om je te realiseren dat de overige 99% 99x groter isMet andere woorden: huiswerk doen is prima maar je moet wel weten hoe je die verhalen moet inschatten en dat is heel erg moeilijk. Er zijn nou eenmaal geen exacte cijfers van mensen met problemen en mensen zonder problemen.
Of anders gezegd: ongeacht hoeveel huiswerk je ook doet, uiteindelijk is het door het gebrek aan duidelijke cijfers toch echt niets anders dan een sprong in het diepe.
Al blijf ik het frapant vinden dat mensen zeggen dat ze het al 5 keer op rij hebben. Maarja of dat ook echt zo is
De toetsenbordproblemen op de 2017 modellen zijn echt niet overdreven, ze hebben natuurlijk niet voor niets een reparatieprogramma voor de 2016/2017 modellen in het leven geroepen...
Heb nu een MacBook pro 13” 2018, wat een verademing! Geweldige machine, geen enkel probleem mee.
Precies dit. Toetsenbord op de 2017 is ook meerdere keren vervangen. Mijn MacBook Pro 2018 werkt helemaal prima tot nu toe.MikeL schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 23:08:
Ik had een MacBook 12” 2017 (met hetzelfde keyboard als de MacBook pro 2017) en heb deze na ruim een jaar, 3 x een vervangend toetsenbord ivm met de bekende problemen en 2x een nieuw scherm volledig vergoed gekregen van Apple.
De toetsenbordproblemen op de 2017 modellen zijn echt niet overdreven, ze hebben natuurlijk niet voor niets een reparatieprogramma voor de 2016/2017 modellen in het leven geroepen...
Heb nu een MacBook pro 13” 2018, wat een verademing! Geweldige machine, geen enkel probleem mee.
Het komt niet bij elke MacBook voor, heb zelf ook een MacBook 2016 gehad en een Pro 2017 en daar had ik echt nul problemen.
Toch raad ik iedereen die een 2016/2017 model heeft en al meerdere topcase vervangingen achter de rug heeft, om contact op te nemen met Apple voor een vervanging. Na drie reparaties gaan zij die vervanging echt wel voor je opzetten.
hi!
Dat ging bij mij helaas niet zo eenvoudig... Apple weigerde mijn Macbook te vervangen (aangeschaft in de online Apple Store). Hun standpunt was: "een topcase vervangen staat vrijwel gelijk aan een nieuw apparaat, een nieuwe Macbook gaat niks oplossen". Vervangen voor een Pro 2018 model, eventueel met bijbetalen, was ook geen optie. Ik heb Apple uiteindelijk schriftelijk gesommeerd om de koop te ontbinden van mijn Macbook 12" 2017. N.a.v. het dossier wat er lag (alle reparaties waren door Apple Store Haarlem uitgevoerd), hebben ze de ontbinding zonder discussie geaccepteerd en het volledige aankoopbedrag teruggestort. Met dat geld nu dus een MacBook Pro 13" TB 2018 aangeschaft, daarvan heb ik nog geen dag spijt gehadRWK__ schreef op woensdag 12 december 2018 @ 02:10:
Toch raad ik iedereen die een 2016/2017 model heeft en al meerdere topcase vervangingen achter de rug heeft, om contact op te nemen met Apple voor een vervanging. Na drie reparaties gaan zij die vervanging echt wel voor je opzetten.
Natuurlijk pure onzin dat een vervanging van een topcase gelijk staat aan een nieuwe apparaatMikeL schreef op woensdag 12 december 2018 @ 08:45:
[...]
Dat ging bij mij helaas niet zo eenvoudig... Apple weigerde mijn Macbook te vervangen (aangeschaft in de online Apple Store). Hun standpunt was: "een topcase vervangen staat vrijwel gelijk aan een nieuw apparaat, een nieuwe Macbook gaat niks oplossen". Vervangen voor een Pro 2018 model, eventueel met bijbetalen, was ook geen optie. Ik heb Apple uiteindelijk schriftelijk gesommeerd om de koop te ontbinden van mijn Macbook 12" 2017. N.a.v. het dossier wat er lag (alle reparaties waren door Apple Store Haarlem uitgevoerd), hebben ze de ontbinding zonder discussie geaccepteerd en het volledige aankoopbedrag teruggestort. Met dat geld nu dus een MacBook Pro 13" TB 2018 aangeschaft, daarvan heb ik nog geen dag spijt gehad
Zeiden ze dat bij de Apple Store? Want daar kunnen ze idd wel moeilijk doen over vervanging. Als je het telefonisch regelt dan zijn ze veel vriendelijker. Natuurlijk moet je wel even goed duidelijk maken dat je een vermogen hebt uitgegeven en dat je niet tevreden bent met de zoveelste reparatie die eraan verricht is.
Gelukkig heb jij inmiddels je nieuwe Macbook
Ik moet nog wachten..
hi!
Dat toetsenbord probleem geldt ook voor het 2018 model. Er zijn inmiddels ook zat bezitters van dat model die eenzelfde verhaal hebben als jij met je 2017 model. iFixit heeft het in teardowns ook niet bevestigd dat het 2018 model het probleem oplost. Het enige wat anders is bij dat toetsenbord is de geluidsproductie (lees: het toetsenbord is stiller). En ja, dat klopt zeer zeker als je het vergelijkt met een 2016 model.MikeL schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 23:08:
Ik had een MacBook 12” 2017 (met hetzelfde keyboard als de MacBook pro 2017) en heb deze na ruim een jaar, 3 x een vervangend toetsenbord ivm met de bekende problemen en 2x een nieuw scherm volledig vergoed gekregen van Apple.
Het probleem bestaat dus voor alle modellen sinds 2016 (wat de MBP betreft) maar het hele punt is dat niet iedereen er last van heeft en dat het moeilijk is om na te gaan hoe groot het probleem nou echt is. Er zijn simpelweg geen cijfers dus we weten niet of we het hier over 1% of 75% van de machines hebben. Kennelijk is het probleem ernstig genoeg dat ze er een vervangingsprogramma voor hebben. Als je tegen issues aanloopt zou ik daar zeker gebruik van maken.
En daar hebben ze helemaal gelijk in. Sterker nog, dat staat ook zo vermeld bij dat toetsenbordvervangingsprogramma. Het is geen oplossing voor het probleem en het is ook nooit als zodanig gepresenteerd.MikeL schreef op woensdag 12 december 2018 @ 08:45:
Dat ging bij mij helaas niet zo eenvoudig... Apple weigerde mijn Macbook te vervangen (aangeschaft in de online Apple Store). Hun standpunt was: "een topcase vervangen staat vrijwel gelijk aan een nieuw apparaat, een nieuwe Macbook gaat niks oplossen".
Het programma en het toetsenbord op het 2018 model wordt onnodig door mensen gehyped als zijnde dé oplossing, pas daar dus voor op want dit is helemaal niet zo!
[ Voor 7% gewijzigd door ppl op 13-12-2018 18:46 ]
Volgens mij doe jij nu ook allerlei aannames. Vooralsnog lijkt het aantal mensen met problemen met het nieuwe model een stuk lager te liggen (ook dat is een aanname, zoals je zelf al aangeeft zijn er geen cijfers beschikbaar). Maar, dat membraan is echt niet alleen tegen de geluidsproductie. Zie dit patent van Apple: http://wqd.nl/ylaG. Ik zeg niet dat hiermee alle problemen zijn opgelost, maar de kans op problemen zal wel een stuk kleiner zijn.ppl schreef op donderdag 13 december 2018 @ 18:43:
[...]
Dat toetsenbord probleem geldt ook voor het 2018 model. Er zijn inmiddels ook zat bezitters van dat model die eenzelfde verhaal hebben als jij met je 2017 model. iFixit heeft het in teardowns ook niet bevestigd dat het 2018 model het probleem oplost. Het enige wat anders is bij dat toetsenbord is de geluidsproductie (lees: het toetsenbord is stiller). En ja, dat klopt zeer zeker als je het vergelijkt met een 2016 model.
Het probleem bestaat dus voor alle modellen sinds 2016 (wat de MBP betreft) maar het hele punt is dat niet iedereen er last van heeft en dat het moeilijk is om na te gaan hoe groot het probleem nou echt is. Er zijn simpelweg geen cijfers dus we weten niet of we het hier over 1% of 75% van de machines hebben. Kennelijk is het probleem ernstig genoeg dat ze er een vervangingsprogramma voor hebben. Als je tegen issues aanloopt zou ik daar zeker gebruik van maken.
[...]
En daar hebben ze helemaal gelijk in. Sterker nog, dat staat ook zo vermeld bij dat toetsenbordvervangingsprogramma. Het is geen oplossing voor het probleem en het is ook nooit als zodanig gepresenteerd.
Het programma en het toetsenbord op het 2018 model wordt onnodig door mensen gehyped als zijnde dé oplossing, pas daar dus voor op want dit is helemaal niet zo!
M.b.t. omruiling van mijn apparaat: Na 5 reparaties (niet alleen toetsenbord!) mag ik ervan uit gaan dat ik een ondeugdelijk product heb en heb ik recht op compensatie. Dat was Apple uiteindelijk ook met mij eens en heeft derhalve het volledige aankoopbedrag teruggestort. In de Apple Store Haarlem waren ze echter niet zo behulpzaam op dit vlak...
Verder heeft Apple zelf gecommuniceerd dat het 2018 model een stiller toetsenbord heeft en niet meer dan dat. Wat je patent betreft....het iFixit artikel plus foto's over dat membraan laten zien dat dit patent hier niet echt opgaat. Er zitten teveel gaten waar kruimels e.d. nog steeds tussenkomen. Mensen zoals jij waren voor iFixit dan ook de reden om hier verder naar te kijken. Hun conclusie? Het stofprobleem is er nog steeds. Het enige verschil is dat het in mindere mate was dan voorgaande modellen (3x raden waarom dat zo is...jawel...iets met teveel gaten
Zie daar de reden waarom mensen er ook met het 2018 model gewoon last van hebben. Dat reparatieprogramma is overigens ook niet meer dan een "haal-oude-keyboard-weg-en-vervang-door-nieuw-maar-exact-hetzelfde-model-dus-zonder-membraan" programma. Punt is dat er heel veel mensen zijn die zich dit niet realiseren. Die komen dan ook van een koude kermis thuis.
Overigens heb je zeer zeker geen recht op compensatie. Wat je wel hebt is recht op een goed werkend product en, indien dat niet mogelijk is, ontbinding van de koop. Daar is inmiddels jurisprudentie over (nota bene zelfs 2 rechtszaken tegen Apple die ze beiden verloren hebben). Compensatie is goodwill, niet een recht.
Zelf ben ik weg bij Apple. Nee, niet omdat het slecht is. Maar ik had zin in wat anders. Maar een goede vriend van mij is fan van Apple. En ik kan hem geen nieuwe iMac aanraden omdat dat ding geen geen eens NVME heeft.
Daarnaast als ik de nieuwe Macbook aanraad, en hij krijgt problemen, dan zijn we verder van huis.
In principe ben je gewoon fucked.
[ Voor 4% gewijzigd door Berlinetta op 16-12-2018 09:30 ]
Niet alleen Apple, maar bij alle merken komt dit voor. Ik durf ook eigenlijk bijna niets meer aan andere aan te raden. Maar hier ondertussen wel met heel veel plezier een MacBook 2018 (15 inch) ingebruik, wat een verademing ten opzichte van Windows.
Weet ik, maar dit topic is specifiek voor Macbook.
De iMac Pro heeft wel degelijk NVMe (zie diverse reviews en de iFixit teardown), van de gewone iMac heb ik er echter (nog) niks over kunnen vinden. Enige wat je tegenkomt is dat het een PCIe x4 ding is en sequentiële snelheden van rond de 2GB/s weet te halen. Het verschilt qua snelheid dus niet zo gek veel van NVMe.Berlinetta schreef op zondag 16 december 2018 @ 09:26:
En ik kan hem geen nieuwe iMac aanraden omdat dat ding geen geen eens NVME heeft.
Als je toch zoveel I/O nodig hebt dan is het ook veel verstandiger om dit van je OS en apps disk gescheiden te houden zodat apps en het OS geen onnodige I/O weg loopt te snoepen. Maar goed, voor dat publiek is het ook nog maar zeer de vraag of de iMac wel de juiste machine is. In dit barefeats artikel wordt niet voor niets geroepen om een Mac Pro met voldoende PCIe sloten (en zie je ook dat een TB3 disk array niet per definitie een oplossing is...ook niet zo raar aangezien je maar 22Gbps maximaal hebt voor PCIe verkeer).
Ik denk dat je hier even wat huiswerk moet doen mbt wat NVMe is en wat je nou daadwerkelijk als voordeel hebt. Voor snelle storage is NVMe namelijk geen vereiste. Zowel Apple als de concurrentie laten dit nu al een aantal jaar zien.
Geef 'm dan advies ipv iets aan te raden. Advies geven houdt in dat jij niet de keuze maakt mar juist de keuze bij de ander legt. Hierbij vertel je gewoon zoals het is en laat je diegene de machine eerst in de winkel proberen zodat ze een gevoel krijgen bij dat toetsenbord, touch bar, retina scherm, etc.Daarnaast als ik de nieuwe Macbook aanraad, en hij krijgt problemen, dan zijn we verder van huis.
[ Voor 98% gewijzigd door Hoedje op 21-12-2018 16:38 ]
[ Voor 84% gewijzigd door Hoedje op 21-12-2018 16:37 ]
Iemand een suggestie hoe ik dit kan oplossen? Andere hub? En zo ja welke dan?
What use is a man walking on water if you don't follow in his footsteps?
What use is a man walking on water if you don't follow in his footsteps?
Ik heb een Dell DisplayLink hub staan, dus ik ga ervaren of die werkt
De Office for Mac suite is, zeker met een O365 subscription de laatste 1-2 jaar behoorlijk volwassen geworden.Zebby schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 11:44:
Ik ga volgend jaar ook over op een Macbook Pro, mijn eerste Apple device. Onder de streep eenvoudiger gezien ik veel met Unix moet werken, maar ook Office applicaties nodig heb. Dat gaat wat worden.
Ik heb een Dell DisplayLink hub staan, dus ik ga ervaren of die werkt
Doet Microsoft sowieso wel goed de laatste tijd, ook op iOS zijn hun apps best goed.
DisplayLink inderdaad weg van blijven, is nog altijd afhankelijk van kernel extensions. Een degelijk dock met DisplayPort of Thunderbolt 3 werkt echt stukken beter.
Met mijn huidige Macbook Air gebruik ik zo goed als nooit meer dan 5-6 Gb Ram. Ik doe er dan ook geen professioneel werk mee, hij dient puur als persoonlijke computer. Wat zouden jullie adviseren?
Alvast dank
[ Voor 8% gewijzigd door Darks op 29-12-2018 17:49 ]
Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks
youtube.com/@hisrep
Heb hem ondertussen een paar dagen, de meeste dingen ook aan de praat. De Dell USB dock met DisplayLink werkt ook nog! Was even rotzooien met security instellingen, maar het is gelukt.kazuka schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 18:19:
[...]
De Office for Mac suite is, zeker met een O365 subscription de laatste 1-2 jaar behoorlijk volwassen geworden.
Doet Microsoft sowieso wel goed de laatste tijd, ook op iOS zijn hun apps best goed.
DisplayLink inderdaad weg van blijven, is nog altijd afhankelijk van kernel extensions. Een degelijk dock met DisplayPort of Thunderbolt 3 werkt echt stukken beter.
De vertaling van bepaalde toetsen op mijn standaard keyboard naar Apple is wel wat bijzonder, maar goed, dat is wennen. OS X doet een aantal dingen heel apart.
Opzich merk ik er geen problemen mee na installatie van één installatiebestand, nou gebruik ik die docking ook niet dagelijks dus wellicht loop ik nog ergens tegen aan.Samplex schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 12:03:
Displaylink met Apple is geen goed huwelijk, zou eerder een USB-C dock of adapter nemen
Misschien op korte termijn niet maar Apple maakt het gebruik van kernel extensions (vaak in de vorm van een "driver" die je moet installeren om een stukje software te laten werken, zoals DisplayLink) steeds moeilijker.Richard_AFC schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 11:44:
[...]
Opzich merk ik er geen problemen mee na installatie van één installatiebestand, nou gebruik ik die docking ook niet dagelijks dus wellicht loop ik nog ergens tegen aan.
In High Sierra zijn de eerste stappen daarvoor gezet met UAKEL, in Mojave krijg je nu waarschuwingen bij het gebruik ervan en de kans bestaat dat Apple het in 10.15 komende herfst nog verder dichttimmert.
Iemand bekend met dit probleem of een mogelijke oplossing? Ik heb namelijk het idee dat het scherm niet defect is, omdat je ook al is het OLED, je onder een hoek kan zien dat het op licht.
Geprobeerd in veilige modus het e.e.a. te checken, maar daar laat ie de hele control strip niet zien.
Diagnostische test laat geen problemen zien.
PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd
youtube.com/@hisrep