Dat zal wel meevallen. Je zult hooguit wat meldingen in macOS krijgen dat je schijf bijna vol zit. Ik zou echter wel overwegen om voor meer opslag te kiezen bij de aanschaf van je nieuwe MacBook Pro, aangezien je nu al denkt dat de SSD vol gaat zitten.Havelock schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 16:35:
Ik vroeg me af of het echt nodig is om altijd ruimte vrij te houden op ssd of hdd ze zeggen namelijk als de ruimte op ssd of hdd niet voldoende is dat die dan traag word ?
Ik ga namelijk binnenkort een macbook pro 15 inch halen zonder extra upgrades.
Apple heeft zojuist een update uitgebracht voor de 2018 MacBook Pro: https://9to5mac.com/2018/...pdate-2-macbook-pro-2018/
Nog onduidelijk wat deze update precies doet.
Nog onduidelijk wat deze update precies doet.
Hopelijk fix voor de T2 kernel panic. Het is hier anders aardig stil mbt de vastlopers bij slaapstand.
Heeft niemand er last van?? Onderstaande forums suggereren dat het aardig vaak voorkomt:
https://forums.macrumors....-os-error.2128976/page-58
https://forums.macrumors....pro-models.2134392/page-2
Heeft niemand er last van?? Onderstaande forums suggereren dat het aardig vaak voorkomt:
Ik heb er driemaal last van gehad, na ongeveer 3 weken. Vind het best veel, dus ik hoop dat het wordt verholpenDawid127 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 21:39:
Hopelijk fix voor de T2 kernel panic. Het is hier anders aardig stil mbt de vastlopers bij slaapstand.
Verwijderd
Hebben jullie er ook last van dat bij de MBP 2018 (13", 2,7Ghz) de fans heel vaak op fullspeed gaan draaien? Bijv. alleen al als PyCharm even aan het indexen is. Hij is dan zo hard aan het blazen dat het andere mensen opvalt. SMC is al gereset.
Fix voor bugs met de T2-chip?
Deze keer zullen de verbeteringen minder goed merkbaar zijn. De update met buildnummer 17G2037/15P6805 zou mogelijk een probleem met de T2-chip kunnen oplossen. Deze chip moet allerlei taken van de processor overnemen, zoals de beveiliging van het bootproces en het versleutelen van flashgeheugen.
Er waren klachten op het supportforum dat de MacBook vastliep, kernel panic vertoonde en soms vanzelf herstartte. De foutmeldingen wekten de indruk dat het iets te maken heeft met Bridge OS, het besturingssysteem van de T2.
Heb je dus een MacBook die aan het genoemde signalement voldoet, dan is het aan te raden om de 1,3GB grote update meteen te installeren via de Mac App Store. Voor details over de beveiligingsverbeteringen kun je zoals gebruikelijk op Apple’s supportdocument terecht. Over een week of drie kun je alweer de volgende update verwachten, namelijk de definitieve versie van macOS Mojave. Updates daarvan installeer je op een andere plek, namelijk via de Systeemvoorkeuren.
Mensen die al Mojave hebben geïnstalleerd op hun gloednieuwe MacBook krijgen geen tussentijdse update.
Bron:
https://www.iculture.nl/n...-update-macbook-pro-2018/
Deze keer zullen de verbeteringen minder goed merkbaar zijn. De update met buildnummer 17G2037/15P6805 zou mogelijk een probleem met de T2-chip kunnen oplossen. Deze chip moet allerlei taken van de processor overnemen, zoals de beveiliging van het bootproces en het versleutelen van flashgeheugen.
Er waren klachten op het supportforum dat de MacBook vastliep, kernel panic vertoonde en soms vanzelf herstartte. De foutmeldingen wekten de indruk dat het iets te maken heeft met Bridge OS, het besturingssysteem van de T2.
Heb je dus een MacBook die aan het genoemde signalement voldoet, dan is het aan te raden om de 1,3GB grote update meteen te installeren via de Mac App Store. Voor details over de beveiligingsverbeteringen kun je zoals gebruikelijk op Apple’s supportdocument terecht. Over een week of drie kun je alweer de volgende update verwachten, namelijk de definitieve versie van macOS Mojave. Updates daarvan installeer je op een andere plek, namelijk via de Systeemvoorkeuren.
Mensen die al Mojave hebben geïnstalleerd op hun gloednieuwe MacBook krijgen geen tussentijdse update.
Bron:
https://www.iculture.nl/n...-update-macbook-pro-2018/
ik heb het getimed.Galvatron schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 09:34:
[...]
Opstarten is ook een paar seconden maar helemaal door booten (dus ook nadat ik m'n wachtwoord heb ingegeven) duurt een stuk langer - denk wel 35 seconden - zal volgende keer timen. Ik herinner me dat m'n 2015 Macbook Pro 15" een stuk sneller was, deze had ook Filevault aanstaan. Wellicht dat Mojave straks de boel wat sneller laat opstarten. Heb nog geen NVRAM reset gedaan.
Vanaf het openklappen van de laptop naar het loginscherm: 7 sec
Vanaf het op Enter drukken na het invullen van het password naar het desktop: 17 sec
Ik ben benieuwd hoe lang het bij jou duurt. (andere mogen ook testen uiteraard
UIteraard met FileVault aan:Montu schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 12:29:
[...]
ik heb het getimed.
Vanaf het openklappen van de laptop naar het loginscherm: 7 sec
Vanaf het op Enter drukken na het invullen van het password naar het desktop: 17 sec
Ik ben benieuwd hoe lang het bij jou duurt. (andere mogen ook testen uiteraard)
- Openklappen tot aan loginscherm: 6 sec
- Naar desktop: 31 sec
De opstarttijd doet er toch helemaal niet toe? Of het nu 30 seconden of 20 seconden duurt is irrelevant, dat merk je misschien een keer per maand. Als je dagelijks je MacBook opnieuw opstart dan doe je gewoon iets fout. Dat is namelijk nergens voor nodig, en het is hooguit een plasebo effect als je denkt daar betere prestaties o.i.d. door te hebben.
Oef, ik zit met enorme twijfel. Ik krijg bij de nieuwe baan een nieuwe 13" Macbook pro 2018, het i5 quadcore basismodel met 256GB SSD en 8GB RAM. Nu heb ik zelf een mid 2014 15" Macbook pro met GT750M, 512GB SSD en 16GB RAM. Nu lijken de prestaties qua GPU en CPU heel dicht bij elkaar te liggen, maar ik vraag me af hoeveel invloed de 8GB RAM gaat hebben op video editing in Final Cut Pro X. Kan iemand hier vergelijkend materiaal voor vinden? Het liefst zou ik namelijk de 15" verkopen maar als de 13" echt minder goed presteert dan zal ik hem toch moeten houden.
Yup, me2 komt hoop herrie uit. Zodra ik wel iets intensievere taken doe (maar cpu beneden de 50%) blijft.Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 09:41:
Hebben jullie er ook last van dat bij de MBP 2018 (13", 2,7Ghz) de fans heel vaak op fullspeed gaan draaien? Bijv. alleen al als PyCharm even aan het indexen is. Hij is dan zo hard aan het blazen dat het andere mensen opvalt. SMC is al gereset.
Verder geen resets oid toegevoegd.
Ik 'vertrouw' er maar op dat Mojave alle bugs en quirks uit de HW haalt.
Na een update naar Mojave (en 2-3 subupdates wachtende), doe ik een clean install en dan hoop ik dat het allemaal stabiel blijft.
Ik had er geen last van, na de update van vandaag: zo af en toe tornado.Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 09:41:

Ik heb er ook nog steeds aardig wat last van (13", 2,3Ghz). Hoop dat dit nog gefixt gaat worden, mijn entry level 13" MBP uit 2015 was een stuk stillerVerwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 09:41:

Apple|Games|PSN: desjuhh
IDK, ik doe hem in een sleeve als ik klaar ben. Ik weet eigenlijk niet of ie dan niet erg warm wordt op een gegeven moment, vandaar dat ik hem maar eerst uitzet.ThomasG schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 13:04:
De opstarttijd doet er toch helemaal niet toe? Of het nu 30 seconden of 20 seconden duurt is irrelevant, dat merk je misschien een keer per maand. Als je dagelijks je MacBook opnieuw opstart dan doe je gewoon iets fout. Dat is namelijk nergens voor nodig, en het is hooguit een plasebo effect als je denkt daar betere prestaties o.i.d. door te hebben.
Standby heeft de laptop totaal geen warmte-opbouw en is erop gemaakt om dan ook gewoon in een hoes in een tas te kunnen zitten. Ik zet mijn Macbooks al sinds 2007 enkel zo eens in de maand een keer echt uit om hem eens een verse start te geven en zelfs dat is eigenlijk meestal niet nodig.Montu schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 14:30:
[...]
IDK, ik doe hem in een sleeve als ik klaar ben. Ik weet eigenlijk niet of ie dan niet erg warm wordt op een gegeven moment, vandaar dat ik hem maar eerst uitzet.
Een vriend van mij had een iMac Pro gekocht, Final Cut crashed om de haverklap met exporteren. Probleem duidt op de T2 chip. Apple heeft bijna 3 weken onderzoek gedaan. Hij heeft hem teruggestuurd. Mijn Macbook Pro wordt deze week geleverd, ik hoop dat de T2 problemen wegblijven...
[ Voor 8% gewijzigd door 19JM81 op 29-08-2018 15:43 ]
Bij gebruik van Filevault zit daar ook een security aspect bij. Zolang jij de boel in slaapstand houdt wordt ook de sleutel van Filevault in het geheugen vastgehouden waardoor deze makkelijk onttrokken kan worden. Wanneer je de computer afsluit heb je dit security issue niet. Er is echter nog een optie waardoor je dit issue niet hebt: zorgen dat de optie om de Filevault key te destroyen aan staat (zie de man page van het pmset commando).ThomasG schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 13:04:
Opstartsnelheid is overigens belangrijker dan je denkt. Het verschil tussen 20 of 30 sec is misschien niet zo'n probleem maar wel als langer dan 30 sec duurt. Daar heb je zelf ook invloed op, kijk maar eens naar wat er allemaal bij het inloggen wordt ingeladen (zie System Preferences > Users & Groups > Login Items).
Een iMac Pro heeft toch geen Quick Sync?ormagon schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:27:
[...]
Standby heeft de laptop totaal geen warmte-opbouw en is erop gemaakt om dan ook gewoon in een hoes in een tas te kunnen zitten. Ik zet mijn Macbooks al sinds 2007 enkel zo eens in de maand een keer echt uit om hem eens een verse start te geven en zelfs dat is eigenlijk meestal niet nodig.
Waarom zou je een iMac Pro gebruiken om video te editen?
http://forums.creativecow.net/readpost/335/95782
Wauw die laatste update speciaal voor de 2018 MacBook had ik nooit moeten downloaden.
Ineens viel mijn MacBook uit. Na 10x rebooten eindelijk weer beeld. Elke keer kreeg ik de melding dat de software niet goed was geïnstalleerd, dit terwijl mijn MacBook de update al veel eerder had afgerond..
Ineens viel mijn MacBook uit. Na 10x rebooten eindelijk weer beeld. Elke keer kreeg ik de melding dat de software niet goed was geïnstalleerd, dit terwijl mijn MacBook de update al veel eerder had afgerond..
@martijnmartijn tijdens de installatie werd er een bericht getoond dat de MBP op zwart zou gaan voor een tijdje..... dus was de bedoeling....
===
Nergens last van, beide updates werden goed geinstalleerd.
Schone install gedaan of TM backup teruggezet?
Schone install gedaan of TM backup teruggezet?
Klopt. Maar niet dat hij na de installatie dit nogmaals zou gaan doen en random uitvalt. Dat is wat er namelijk nu al 5x is gebeurd na de update.MacFeek schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 22:43:
@martijnmartijn tijdens de installatie werd er een bericht getoond dat de MBP op zwart zou gaan voor een tijdje..... dus was de bedoeling....
OK, dat is andere koek
vervelend.
Installatie hier ging helemaal OK en geen problemen nu.
===
Nu _overwoog_ ik dus een MBP aan te schaffen, maar na een week meegelezen te hebben in dit topic heb ik toch wel wat twijfels. Samenvattend verwacht ik dit: ik betaal een bruto modaal maandsalaris om dezelfde prestaties te krijgen als een laptop uit 2014, de fans zullen regelmatig bezig zijn de extreme hitte te temperen, ik mag sowieso blij zijn als het ding al draait en niet spontaan hangt, reboot of überhaupt beeld toont en als ik mijn lijden wat wil verzachten met wat rustgevende muziek knettert het geluid. En soms daalt er dan uit de hemel een update neer waarvan niemand weet wat het doet of oplost.
Ik ben een tevreden iPhone en iPad bezitter, maar dit beangstigt me toch wel.
En ja, natuurlijk is er bias, de tevreden gebruikers hebben niets te melden, degenen met problem wel. Ik weet het. Maar dit is toch wel extreem, niet waar?
En ja, natuurlijk is er bias, de tevreden gebruikers hebben niets te melden, degenen met problem wel. Ik weet het. Maar dit is toch wel extreem, niet waar?
[ Voor 10% gewijzigd door roelboel op 30-08-2018 09:35 ]
Ik heb de 2018 macbook pro 13. Tot nu toe erg tevreden.
Ik zoek een hoes: https://www.apple.com/nl/...olt-3-poort-usb%E2%80%91c
Deze vond ik wel mooi en beschermd ook goed. Alleen er zijn 2 keuzes voor macbook pro 13, 2 verschillende groottes ook. Eentje met thunderbolt en eentje zonder. Ik weet niet of ze ook de 2015 versie er mee bedoelen.
Iemand dezelfde besteld?
Deze vond ik wel mooi en beschermd ook goed. Alleen er zijn 2 keuzes voor macbook pro 13, 2 verschillende groottes ook. Eentje met thunderbolt en eentje zonder. Ik weet niet of ze ook de 2015 versie er mee bedoelen.
Iemand dezelfde besteld?
@roelboel Koop m gewoon, ben je niet tevreden dan kan je m altijd binnen 2 weken terug sturen (let op: niet als je m zakelijk koopt!)
Wat die luide fan(s) betreft: niemand die Macs Fan Control of iets dergelijks gebruikt?
Wanneer ik de Mac z'n ding laat doen heb vaak het gevoel dat het eerst op lage fan speed tot 80°C gaat oplopen om dan opeens full speed te beginnen blazen. Dat is goed als je hem zo lang mogelijk zo stil mogelijk wilt houden, maar ik heb liever dat de fans op wat lagere temperaturen beginnen te werken om de boel langer koel te houden.
Wanneer ik de Mac z'n ding laat doen heb vaak het gevoel dat het eerst op lage fan speed tot 80°C gaat oplopen om dan opeens full speed te beginnen blazen. Dat is goed als je hem zo lang mogelijk zo stil mogelijk wilt houden, maar ik heb liever dat de fans op wat lagere temperaturen beginnen te werken om de boel langer koel te houden.
[ Voor 55% gewijzigd door TheMaxMan op 30-08-2018 12:05 ]
Apple heeft de fans inderdaad geconfigureerd om pas bij 80 graden op hoge snelheid te laten draaien. Dat vind ik zelf wel prettig, zo blijft de MacBook in de meeste situaties muisstil en worden de fans pas gebruikt wanneer dat echt nodig is.MaxVMH schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 12:01:
Wat die luide fan(s) betreft: niemand die Macs Fan Control of iets dergelijks gebruikt?
Het probleem is inmiddels bekend:MacFeek schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 07:46:
OK, dat is andere koekvervelend.
https://www.macrumors.com...emental-update-2-details/
Same here. Apple is de 1 Trillion Dollar company, die een kapitaal vraagt voor haar producten. Dan mag je toch wat verwachten. Op iPad en iPhone vlak maakt Apple dat in mijn ogen prima waar, maar de Mac line-up vind ik persoonlijk niet zo best.roelboel schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 09:33:
Nu _overwoog_ ik dus een MBP aan te schaffen, maar na een week meegelezen te hebben in dit topic heb ik toch wel wat twijfels. Samenvattend verwacht ik dit: ik betaal een bruto modaal maandsalaris om dezelfde prestaties te krijgen als een laptop uit 2014, de fans zullen regelmatig bezig zijn de extreme hitte te temperen, ik mag sowieso blij zijn als het ding al draait en niet spontaan hangt, reboot of überhaupt beeld toont en als ik mijn lijden wat wil verzachten met wat rustgevende muziek knettert het geluid. En soms daalt er dan uit de hemel een update neer waarvan niemand weet wat het doet of oplost.
RE: MacBook Pro: En dan nog de (mogelijke?) toetsenbord problemen die sommige mensen al gemeld hebben waarbij toetsen blijven hangen. Ik wacht zelf tot oktober om te zien of de Mac Mini uitkomt, aangezien ik geen portable systeem nodig heb. Bloomberg heeft de Mac Mini in oktober voorspeld en is niet de minste. Oktober is dichtbij, dus ik kijk nog even de kat uit de boom. Kan ik direct zien of Mojave verbetering brengt in alles wat je hierboven schrijft.
Anderzijds, gisteren bij de Apple Store geweest en:
[ Voor 8% gewijzigd door JPtjeeNL op 30-08-2018 13:58 ]
Helaas is het dan nog steeds niet gefixt in Boot Camp denk ik, aangezien het geen kernel update lijkt te zijn maar puur voor macOS. Dat betekent dus dat er nog gewacht moet worden op nieuwe Boot Camp drivers...martijnmartijn schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:25:
[...]
Het probleem is inmiddels bekend:
https://www.macrumors.com...emental-update-2-details/
Mwoah. Ik heb de MBP 2018 nu een maandje in gebruik en het is een heerlijke machine. Inderdaad waren er twee slordige bugsroelboel schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 09:33:
- geluid kraakt na verloop van tijd op veel devices
- throttling van processor
De tweede was al binnen twee weken na release gefixt zo ongeveer, en in macOS is het geluid nu dus waarschijnlijk ook opgelost.
Ja natuurlijk slordig, maar het valt allemaal in het niet bij de vele slordigheidjes die ik op Windows machines altijd tegen kom en kwam. Fixes duren rustig een half jaar of het wordt zelfs helemaal niet gefixt.
Het grote voordeel van die MBP (naast superdegelijke bouwkwaliteit en nieuwste hardware) is nu juist dat perfect geoptimaliseerde, veilige en nagenoeg bug-vrije macOS. Maar veel plezier met alle bugs in Windows als je het niet vertrouwt
[ Voor 64% gewijzigd door DeNachtwacht op 30-08-2018 15:07 ]
youtube.com/@hisrep
Ik heb sinds vandaag in een keer last van krakend geluid. Is dat op te lossen met een update?DeNachtwacht schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 14:57:
[...]
Helaas is het dan nog steeds niet gefixt in Boot Camp denk ik, aangezien het geen kernel update lijkt te zijn maar puur voor macOS. Dat betekent dus dat er nog gewacht moet worden op nieuwe Boot Camp drivers...
[...]
Mwoah. Ik heb de MBP 2018 nu een maandje in gebruik en het is een heerlijke machine. Inderdaad waren er twee slordige bugs
- geluid kraakt na verloop van tijd op veel devices
- throttling van processor
De tweede was al binnen twee weken na release gefixt zo ongeveer, en in macOS is het geluid nu dus waarschijnlijk ook opgelost.
Ja natuurlijk slordig, maar het valt allemaal in het niet bij de vele slordigheidjes die ik op Windows machines altijd tegen kom en kwam. Fixes duren rustig een half jaar of het wordt zelfs helemaal niet gefixt.
Het grote voordeel van die MBP (naast superdegelijke bouwkwaliteit en nieuwste hardware) is nu juist dat perfect geoptimaliseerde, veilige en nagenoeg bug-vrije macOS. Maar veel plezier met alle bugs in Windows als je het niet vertrouwt
In boot camp of macOS? En heb je in macOS de nieuwste update 2 voor MBP 2018 geïnstalleerd?Laurenesi schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 23:50:
[...]
Ik heb sinds vandaag in een keer last van krakend geluid. Is dat op te lossen met een update?
youtube.com/@hisrep
In macOS, maar heb idd nog niet de supplemetal update 2 gedownload en geïnstalleerd. Hopelijk is het daarmee verholpen, bedankt!
Grappig, hier werd ik eerder nog voor gek verklaard met vraag welke schijfconfiguratie de hoogste prestaties leverde. Dit was dus 512GB bij de 2015, daarna ben ik nooit meer cijfers tegen gekomen.Montu schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 20:17:
Hmm, ik heb volgens mij een hele lage SSD write score in Blackmagic Speed Test... Write 1150 MB/s, read 2530 MB/s.
Dat is volgens mij veel te laag? Ik heb de MBP 13 inch met 256 GB SSD (2018).
EDIT: volgens mij zijn de scores wel normaal, al zie ik wel veel hogere scores bij de grotere SSD's. Ik wist dat grote SSDs beter scoren, maar wist niet dat het zoveel kon schelen. De 4TB heeft een dubbele write speed bijvoorbeeld. Heb nog geen benchmarks kunnen vinden van de 512 GB, als die ook veel hogere scores geven dan heb ik wel spijt dat ik niet voor die ben gegaan.
Dan een ander dingetje.. Zojuist Macs Fan Control geinstalleerd, en in het menutje rechts zie ik dan netjes alle temps. Echter zie ik alleen maar tems van Core 2, Core 3 en Core 4. Core 1 staat er niet tussen..? Hebben jullie dit ook?
iOS developer
Weten jullie wat de snelste/ handigste manier is om de macbook in sluimerstand te plaatsen? Als ik de klep sluit gaat ie volgens mij niet gelijk in sluimerstand, of juist wel? Zo ja, waar stel ik dat in?
Via m'n externe toetsenbord werkt ctrl + shift + eject. Maar dit werkt niet op de toetsenbord van m'n mac (vingerafdrukknop ipv eject).
Via m'n externe toetsenbord werkt ctrl + shift + eject. Maar dit werkt niet op de toetsenbord van m'n mac (vingerafdrukknop ipv eject).
[ Voor 4% gewijzigd door Dawid127 op 02-09-2018 23:19 ]
De knop voor sluimerstand op de touch bar? Die van mij gaat vrijwel meteen in sluimer als ik hem dichtklap.Dawid127 schreef op zondag 2 september 2018 @ 23:17:
Weten jullie wat de snelste/ handigste manier is om de macbook in sluimerstand te plaatsen? Als ik de klep sluit gaat ie volgens mij niet gelijk in sluimerstand, of juist wel? Zo ja, waar stel ik dat in?
Verwijderd
Ik zeg gewoon "Hé Siri, sluimerstand" terwijl ik wegloop. Maar goed, ik heb een eigen kantoor dus niemand die me raar aankijkt...Dawid127 schreef op zondag 2 september 2018 @ 23:17:
Voor de twijfelaars die allemaal maar slechte verhalen lezen.. Persoonlijk nog nergens last van gehad (klop,klop). Geen krakende speakers. Geen plots uitval. Geen blazende fans (alleen als ik vol belast wat natuurlijk normaal is). Niets bijzonders te melden eigenlijk.
Wel af en toe ruzie met MacOS maar als geharde Windows gebruiker is dat te verwachten.. Het went wel.
Het toetsenbord is niet geweldig maar ook weer niet zo erg als iedereen schreeuwt. Trackpad is meesterlijk en een dongle hangt er al aan (voor nu, HDMI). Als je gewoon weet waar je aan begint dan is er geen verassing...
Mijn eerste Mac en gewoon een goede laptop dus.
Je kunt de TouchBar aanpassen onder instellingen, hierdoor kun je er ook een 'sluimer-knop' plaatsen. Deze gebruik ik vaak als ik de laptop snel in sluimerstand wil hebben.Dawid127 schreef op zondag 2 september 2018 @ 23:17:
Ik heb onlangs de macbook pro met touchbar aangeschaft. Nu denk ik dat ik een probleem heb. Wanneer de macbook compleet uit is geweest en ik daarna weer inlog word mijn scherm 1 seconden zwart tijdens het inloggen. Is dit normaal?
Groet, Stef
Groet, Stef
Ja ik heb dezelfde. Het is het model mét thunderbolt.bulletproof93 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 10:44:
Ik heb de 2018 macbook pro 13. Tot nu toe erg tevreden.
Iemand dezelfde besteld?
THanks goede tip. Ik zocht ook nog naar een mogelijkheid om deze optie onder de vingerafdruk- knop te plaatsen, maar dit kan volgens mij niet.martijnmartijn schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:56:
[...]
Je kunt de TouchBar aanpassen onder instellingen, hierdoor kun je er ook een 'sluimer-knop' plaatsen. Deze gebruik ik vaak als ik de laptop snel in sluimerstand wil hebben.
Mmmh, net een poging gedaan om een OVA van Ubuntu Server 16.04 te installeren op Virtual Box. Blijft tijdens het booten haken bij random initializing non blocking pool. Nja, schijnen meer mensen last van te hebben, dus maar gewoon zelf een installatie gedaan.
Wat ik nu echter merkte is dat mijn macbook (2018 / 13' / 256GB / 16GB / i5) tijdens dat ''random initializing non blocking pool'' op 94 graden zat.. Dat had ik op het begin niet door, dus hij heeft zeker wel een paar minuten op die temp gezeten. Ik maak me altijd een beetje zorgen om die hoge temperaturen, maar ik weet niet of die zorgen terecht zijn. Veel mensen zeggen dat het geen kwaad kan, maar ik ben bang dat dit op langere termijn toch wel impact heeft op de performance en/of life span van de CPU. Daarnaast was hij dus wel een paar minuten op die temperatuur, niet maar een paar seconde ofzo...
Heb ik nu schade aangericht of kunnen CPU's hier gewoon tegen?
Wat ik nu echter merkte is dat mijn macbook (2018 / 13' / 256GB / 16GB / i5) tijdens dat ''random initializing non blocking pool'' op 94 graden zat.. Dat had ik op het begin niet door, dus hij heeft zeker wel een paar minuten op die temp gezeten. Ik maak me altijd een beetje zorgen om die hoge temperaturen, maar ik weet niet of die zorgen terecht zijn. Veel mensen zeggen dat het geen kwaad kan, maar ik ben bang dat dit op langere termijn toch wel impact heeft op de performance en/of life span van de CPU. Daarnaast was hij dus wel een paar minuten op die temperatuur, niet maar een paar seconde ofzo...
Heb ik nu schade aangericht of kunnen CPU's hier gewoon tegen?
Dat is natuurlijk een redelijk hot topic (pun intended).
Nu velen zullen claimen dat de CPU het aankan en dat zelfs 100 graden geen ongewone situatie is tegenwoordig voor Apple Macbooks.
Ikzelf heb toch mijn twijfels over die componenten die gedurende lange tijden aan hoge temperaturen worden getest.
Je moet het soms niet alleen bekijken als, oei hij wordt 90+ graden. Ik heb ook al gemerkt dat door de fan curve de CPU een lange tijd aan 80 graden gaat draaien. Lijkt allemaal normaal voor Apple, maar gedurende lange tijd gaat dat toch zijn effect niet missen op de omliggende componenten vermoed ik.
Er is redelijk wat discussie materiaal al uit voor deze kwestie, ik raad je ook aan om eens breder te zoeken dan dit forum. Er zijn een paar toffe posts waar mensen toch in depth eens gaan kijken.
Nu velen zullen claimen dat de CPU het aankan en dat zelfs 100 graden geen ongewone situatie is tegenwoordig voor Apple Macbooks.
Ikzelf heb toch mijn twijfels over die componenten die gedurende lange tijden aan hoge temperaturen worden getest.
Je moet het soms niet alleen bekijken als, oei hij wordt 90+ graden. Ik heb ook al gemerkt dat door de fan curve de CPU een lange tijd aan 80 graden gaat draaien. Lijkt allemaal normaal voor Apple, maar gedurende lange tijd gaat dat toch zijn effect niet missen op de omliggende componenten vermoed ik.
Er is redelijk wat discussie materiaal al uit voor deze kwestie, ik raad je ook aan om eens breder te zoeken dan dit forum. Er zijn een paar toffe posts waar mensen toch in depth eens gaan kijken.
Ik heb het net zelf getest bij mijn 13" MBP 2018. Bij mij springen bij 60 graden de fans al hard aan.MelvinW schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:19:
[...]
Apple heeft de fans inderdaad geconfigureerd om pas bij 80 graden op hoge snelheid te laten draaien. Dat vind ik zelf wel prettig, zo blijft de MacBook in de meeste situaties muisstil en worden de fans pas gebruikt wanneer dat echt nodig is.
Het blijft gek wat mij betreft. Heb de MBP aan een 24" Full HD monitor hangen en bij een filmpje kijken op YT springt het al aan (en daarnaast alleen de Mail en Berichten app open). Kan dan niet echt zeggen dat hij 'intensief' gebruikt wordt op dat moment. Bij mijn base MBP 13" uit 2015 had ik hier geen last van en hoorde ik het apparaat nooit..
Apple|Games|PSN: desjuhh
Iemand al opgevallen dat de audio uitvoer op de Macbook Pro 2018 ineens onderscheid maakt tussen de speakers en de mini jack uitgang? Gevolg hiervan is dat de audio niet (altijd) automatisch overspringt naar de mini jack uitgang als je er iets op aansluit en andersom.
Vooral bij audio gerelateerde programma's als Premiere, Audition of Wirecast is dit erg onhandig.
Probleem is bekend op het Apple forum maar vooralsnog geen oplossing.
https://discussions.apple.com/thread/8510175
Hier iemand tips?
Vooral bij audio gerelateerde programma's als Premiere, Audition of Wirecast is dit erg onhandig.
Hier iemand tips?
Ik heb geen oplossing voor jou maar ik ervaarde het zelfde afgelopen week. Spotify luisteren op mijn koptelefoon (aangesloten met 3,5mm jack) en de meldingen van een nieuwe e-mail gingen over de speakers.Bjornson schreef op woensdag 5 september 2018 @ 22:19:
Iemand al opgevallen dat de audio uitvoer op de Macbook Pro 2018 ineens onderscheid maakt tussen de speakers en de mini jack uitgang? Gevolg hiervan is dat de audio niet (altijd) automatisch overspringt naar de mini jack uitgang als je er iets op aansluit en andersom.
Hier iemand tips?
Heeft iemand hier ook wel eens last van 'klevende' volumeregeling?
Als ik gedurende langere tijd enthousiast met de volumeknoppen op de Touch Bar aan het spelen ben, blijft de volumeregeling wel eens hangen. Het geluid wordt dan continu gedempt of (met een beetje pech
) voluit ingesteld. De indicatie vanuit het OS blijft ook doorlopend in beeld.
Pas wanneer ik met mach 3 alle volumeknoppen in willekeurige volgorde op de Touch Bar indruk, gooit het OS de handdoek in de ring en krijg ik de controle over het volume weer terug.
Is dit een bekend probleem? Bestaat er een permanente oplossing voor?
Als ik gedurende langere tijd enthousiast met de volumeknoppen op de Touch Bar aan het spelen ben, blijft de volumeregeling wel eens hangen. Het geluid wordt dan continu gedempt of (met een beetje pech
Pas wanneer ik met mach 3 alle volumeknoppen in willekeurige volgorde op de Touch Bar indruk, gooit het OS de handdoek in de ring en krijg ik de controle over het volume weer terug.
Is dit een bekend probleem? Bestaat er een permanente oplossing voor?
Hier geen problemen met de audio jack. Ook geen volumeregeling. Maar ik speel hier ook niet enthousiast mee ;P .
Wel heb ik een magic pro muis 1 die regelmatig zeer traag wordt en hapert. Lijkt random, paar keer per dag, te gebeuren.
Hebben jullie hier ervaring mee?
Wel heb ik een magic pro muis 1 die regelmatig zeer traag wordt en hapert. Lijkt random, paar keer per dag, te gebeuren.
Hebben jullie hier ervaring mee?
ik ben van plan een nieuwe macbook aan te gaan schaffen. Momenteel gebruik ik een Macbook Air uit 2011 voor school echter wordt deze erg traag. Verder gebruik ik nog een iMac uit 2011. Het plan is om een macbook pro 13'' aan te schaffen om beide apparaten te vervangen.
Ik twijfel nog tussen een 2017 model met 16GB RAM en 256GB SSD, ik zou dan nog budget over hebben voor een monitor, of een 2018 model met 16GB RAM, 256GB SSD en i5 CPU of mogelijk een upgrade naar de i7. Vooral dat het 2018 zoveel sneller is dan het 2017 model spreekt me aan, vooral omdat het om een desktopvervanging gaat. Ik gebruik voornamelijk Pages, Keynote, Numbers, Safari (youtube, Netflix etc) en ca 1x per 10 weken imovie, niet echt zware programma's dus
wat is aan te raden?
Ik twijfel nog tussen een 2017 model met 16GB RAM en 256GB SSD, ik zou dan nog budget over hebben voor een monitor, of een 2018 model met 16GB RAM, 256GB SSD en i5 CPU of mogelijk een upgrade naar de i7. Vooral dat het 2018 zoveel sneller is dan het 2017 model spreekt me aan, vooral omdat het om een desktopvervanging gaat. Ik gebruik voornamelijk Pages, Keynote, Numbers, Safari (youtube, Netflix etc) en ca 1x per 10 weken imovie, niet echt zware programma's dus
wat is aan te raden?
Ga voor het 2018-model en kies niet voor de i7-upgrade. Het verschil is namelijk minimaal vergeleken met de i5. Je kunt dat geld dan beter voor een monitor gebruiken.sjaak81 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:39:
ik ben van plan een nieuwe macbook aan te gaan schaffen. Momenteel gebruik ik een Macbook Air uit 2011 voor school echter wordt deze erg traag. Verder gebruik ik nog een iMac uit 2011. Het plan is om een macbook pro 13'' aan te schaffen om beide apparaten te vervangen.
wat is aan te raden?
Ik heb voor het geld van een macbook pro 13” 16gb RAM en 256gb RAM touch bar 2018 model een 15” 2.8ghz i7 uit 2017 met 16gb RAM en 256gb SSD en Radeon Pro 555 2gb gevonden. Laptop is nieuw in een gesealde doos. Voordeel is het iets grotere scherm en sterkere videokaart. Ik zie dat de Geekbench score niet veel verschilt met het 2018 model
Ik weet niet of de videokaart verschil uit maakt in de taken die ik met de macbook ga uitvoeren? Of kan ik net zo goed het 2018 13” aanschaffen?
Ik weet niet of de videokaart verschil uit maakt in de taken die ik met de macbook ga uitvoeren? Of kan ik net zo goed het 2018 13” aanschaffen?
De GPU van de 15” 2017 MBP zal een stuk beter presteren dan die in de 13” 2018 MBP. Als de GPU dus belangrijk is voor je, dan heb je een goede keuze gemaakt. De CPU verschilt inderdaad niet zo.sjaak81 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:51:
Ik heb voor het geld van een macbook pro 13” 16gb RAM en 256gb RAM touch bar 2018 model een 15” 2.8ghz i7 uit 2017 met 16gb RAM en 256gb SSD en Radeon Pro 555 2gb gevonden. Laptop is nieuw in een gesealde doos. Voordeel is het iets grotere scherm en sterkere videokaart. Ik zie dat de Geekbench score niet veel verschilt met het 2018 model
Voor Pages, Keynote, Numbers, Safari (youtube, Netflix etc) en ca 1x per 10 weken imovie zal het niet heel veel uitmaken denk ik.sjaak81 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 12:30:
Maar voegt een betere GPU iets toe aan de taken die ik er mee uitvoer?
-
[ Voor 100% gewijzigd door Dawid127 op 13-09-2018 19:38 ]
Beetje stil hier. Ik heb uiteindelijk ondanks alle negatieve berichten de knoop doorgehakt en bezit het 13" TB model met een i5 en 16GB geheugen. Nog geen loeiende fans of andere ellende gehad. Mooi apparaat, afgezien van het toetsenbord.
Als jullie naar Systeeminformatie gaan en dan naar voeding, wat staat er bij jullie dan bij 'Volledige oplaadcapaciteit'? Bij mij 5048 mAH. Op de site staat aangegeven dat hij een capaciteit van 58 Wh zou moeten hebben, maar ik weet niet hoe ik dit hoor om te rekenen.
Ik heb trouwens een 13 inch 2018 model met nog maar 9 laadcycli.
Ik heb trouwens een 13 inch 2018 model met nog maar 9 laadcycli.
[ Voor 11% gewijzigd door Montu op 20-09-2018 22:29 ]
Je kunt dat niet omrekenen want er is een onbekende: de spanning.
Binnenkort wil ik de Macbook Pro 15" 2018 kopen, waarvoor ik een tweede oplader nodig heb. Een originele 87W oplader is €79, ZONDER KABEL, wat echt mind-blowing duur is. Een oplader die minder dan 87W levert wil ik liever niet aangezien 'ie erg veel gebruikt gaat worden, ook met zware load, en het lijkt me niet gunstig als de batterij dan deels gebruikt wordt.
Na een lange zoektocht heb ik enkel twee opladers gevonden, beide vrij obscuur; Aerofara en een unbranded oplader. Verder is er deze Insignia charger, die wordt aangeraden door Wirecutter maar US-only is.
Dus iemand ervaring met 3rd party 87W opladers?
Na een lange zoektocht heb ik enkel twee opladers gevonden, beide vrij obscuur; Aerofara en een unbranded oplader. Verder is er deze Insignia charger, die wordt aangeraden door Wirecutter maar US-only is.
Dus iemand ervaring met 3rd party 87W opladers?
[ Voor 15% gewijzigd door SpaceK33z op 30-09-2018 21:44 ]
Iemand al wat meer ervaring met Windows 10 onder BootCamp?
Mijn ervaring met een 2018 MBP13 is teleurstellend tot dusver: regelmatig BSODs (o.a. kernel_security_check_failure na hibernation/standby), Bluetooth audio instabiel bij gelijktijdig gebruik met BT muis, lage SSD prestaties (bijvoorbeeld 4K read/write).
Ik kwam de volgende thread tegen op apple.com waarin gesteld wordt dat de huidige bootcamp drivers voor de 2018 modellen (nog) niet echt doorontwikkeld zijn en ook geen prioriteit heeft. Verder zou de nieuwe T2 chip low-level access tot bijvoorbeeld power management en andere componenten grotendeels onmogelijk maken, waardoor deze vrijwel allemaal met generieke windows drivers draaien. Dat laatste lijkt te kloppen want ik zie inderdaad veel minder Apple-specifieke drivers in Device Manager in vergelijking met eerdere MBPs.
https://discussions.apple.com/thread/8553213?page=2
Voorheen heb ik altijd goed Windows kunnen draaien op Apple hardware maar als bovenstaande beweringen juist zijn dan wordt het wel lastig om een volwaardig presterende setup te krijgen. Iemand betere ervaringen?
Mijn ervaring met een 2018 MBP13 is teleurstellend tot dusver: regelmatig BSODs (o.a. kernel_security_check_failure na hibernation/standby), Bluetooth audio instabiel bij gelijktijdig gebruik met BT muis, lage SSD prestaties (bijvoorbeeld 4K read/write).
Ik kwam de volgende thread tegen op apple.com waarin gesteld wordt dat de huidige bootcamp drivers voor de 2018 modellen (nog) niet echt doorontwikkeld zijn en ook geen prioriteit heeft. Verder zou de nieuwe T2 chip low-level access tot bijvoorbeeld power management en andere componenten grotendeels onmogelijk maken, waardoor deze vrijwel allemaal met generieke windows drivers draaien. Dat laatste lijkt te kloppen want ik zie inderdaad veel minder Apple-specifieke drivers in Device Manager in vergelijking met eerdere MBPs.
https://discussions.apple.com/thread/8553213?page=2
Voorheen heb ik altijd goed Windows kunnen draaien op Apple hardware maar als bovenstaande beweringen juist zijn dan wordt het wel lastig om een volwaardig presterende setup te krijgen. Iemand betere ervaringen?
Ik ben nu in het bezit van macbook pro 15 inch ik heb tot nu toe nog geen problemen mee!
Ik kan nu jullie helpen als er problemen zijn met jullie Macbooks is en natuurlijk ook andersom.
Ik kan nu jullie helpen als er problemen zijn met jullie Macbooks is en natuurlijk ook andersom.
*spam*
[ Voor 98% gewijzigd door Daedalus op 24-10-2018 17:21 ]
Mannen,
Mijn late 2013 heeft het opgegeven.
Zou ik in theorie de m.2 ssd van 256gb in de nieuwe kunnen zetten? (Als ik voor de 128GB zou gaan)
Of is die nieuwere generatie ssd veel sneller?
Zou ik in theorie de m.2 ssd van 256gb in de nieuwe kunnen zetten? (Als ik voor de 128GB zou gaan)
[ Voor 12% gewijzigd door Skinnyice op 24-10-2018 13:31 ]
Je kunt de SSD in de 2018 MacBook Pro niet vervangen, aangezien de SSD is vastgesoldeerd aan het moederbord. Daarnaast is 256GB sowieso al het minimum bij de 2018 MacBook Pro.Skinnyice schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:29:
Mannen,
Is er tot op heden al iemand geweest met toetsenbord problemen? Op Reddit en MacRumors zie ik regelmatig topics voorbij komen van mensen die helaas op het 2018 model ook problemen ervaren. Ik heb tot nu toe nergens last van en vind het oprecht een heerlijk toetsenbord om op te typen, maar merk toch dat ik ultravoorzichtig aan het doen ben met mijn MacBook.
De kans is nog steeds aanwezig, daar het een klein membraam is. De tijd zal moeten uitwijzen hoeveel mensen hier daadwerkelijk last van gaan hebben. Ik zou me sowieso niet te druk maken, in het ergste geval word je toetsenbord (kosteloos) vervangen. Ik heb na 3 maanden dagelijks gebruik in ieder geval nog 0 problemen ervaren.danielllb schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:28:
Is er tot op heden al iemand geweest met toetsenbord problemen? Op Reddit en MacRumors zie ik regelmatig topics voorbij komen van mensen die helaas op het 2018 model ook problemen ervaren. Ik heb tot nu toe nergens last van en vind het oprecht een heerlijk toetsenbord om op te typen, maar merk toch dat ik ultravoorzichtig aan het doen ben met mijn MacBook.
Verwijderd
Het blijkt dat de medewerkers van de Genius Bar geen genieën zijn. Who would have guessed? 
Beetje rare vraag misschien. Maar weten jullie hoeveel schermen een macbook pro 2018 TB 13 inch kan aansturen? Ik bedoel, kan ik een 32 inch 4k monitor aan hangen en daarnaast ook nog twee 20 inch Dell monitors met 1600x1200.
Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi
Volgens de specificaties:kevinl schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 13:17:
Beetje rare vraag misschien. Maar weten jullie hoeveel schermen een macbook pro 2018 TB 13 inch kan aansturen? Ik bedoel, kan ik een 32 inch 4k monitor aan hangen en daarnaast ook nog twee 20 inch Dell monitors met 1600x1200.
Gelijktijdige ondersteuning voor volledige native resolutie op het ingebouwde display met miljoenen kleuren en:
- Eén display met een resolutie van 5120 x 2880 bij 60 Hz en meer dan een miljard kleuren
- Tot twee displays met een resolutie van 4096 x 2304 bij 60 Hz en miljoenen kleuren
- Tot twee displays met een resolutie van 3840 x 2160 bij 60 Hz en meer dan een miljard kleuren
[ Voor 9% gewijzigd door MelvinW op 26-10-2018 13:27 ]
Je hebt maar twee stekkers op de laptop. Doet OSX ondertussen al MST voor displayport?kevinl schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 13:17:
[ Voor 5% gewijzigd door jadjong op 30-10-2018 19:03 ]
Goed nieuws, AppleCare+ voor Mac is nu ook in Nederland beschikbaar: https://www.apple.com/nl/support/products/mac.html
In tegenstelling tot het AppleCare Protection Plan dekt deze verkering ook ongelukjes met een eigen risico per voorval van € 99 bij schade aan het scherm of de externe behuizing en € 259 bij overige schade.
In tegenstelling tot het AppleCare Protection Plan dekt deze verkering ook ongelukjes met een eigen risico per voorval van € 99 bij schade aan het scherm of de externe behuizing en € 259 bij overige schade.
Hoeveel meerwaarde bied dit dan tegenover mijn gewone inboedelverzekering die ook dekt door schade door eigen schuld. Wel een eigen risico van 100 euro maar dat is net zoveel als met AppleCare+MelvinW schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 20:56:
Goed nieuws, AppleCare+ voor Mac is nu ook in Nederland beschikbaar: https://www.apple.com/nl/support/products/mac.html
€449, voor de MBP 15” koop je bijna een compleet nieuwe MacBook voorMelvinW schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 20:56:

Zonder gekheid, je moet het wel heel onzorgvuldig met je MacBook omgaan wil je dit aanschaffen. Oké, je bent wat beter gedekt, maar hoe vaak vervang je je scherm op een MacBook nou als gevolg van schade (ik meen mij te herinneren dat een schermvervanging rond de 550-600 euro is).
Vind het jammer dat het reguliere plan niet meer bestaat, ik kocht het louter als garantieverlenging. Mijn MacBook komt namelijk uit de U.S. dus ik heb slechts 1 jaar garantie.
Ik heb een chronisch zieke MacBook Pro 2017 (3,1 GHz uitvoering) die Apple nu wil vervangen voor een 2018 model met 2,6 GHz maar heb niet echt het juiste gevoel erbij (misschien onterecht). Destijds had ik dus het duurste model met de processor upgrade. Wat zij nu aanbieden is het duurdere model zonder de processor upgrade. Uiteraard is het model nieuwer en zijn er wat dingen verbeterd. Zal ik verschil merken?
verkeerd topic, excuses
[ Voor 200% gewijzigd door _Bailey_ op 08-11-2018 19:06 ]
Meteen doen. De 2017 zijn nog dual core processoren, de 2018 zijn quad core. Over het algemeen dus veel beter bruikbaar en sneller tenzij je echt afhankelijk bent van single-core prestaties, maar zelfs dan denk ik dat het niet/nauwelijks te merken is door allerlei optimalisaties van de 8th generation i5 processoren.Executor16 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 18:15:
Ik heb een chronisch zieke MacBook Pro 2017 (3,1 GHz uitvoering) die Apple nu wil vervangen voor een 2018 model met 2,6 GHz maar heb niet echt het juiste gevoel erbij (misschien onterecht). Destijds had ik dus het duurste model met de processor upgrade. Wat zij nu aanbieden is het duurdere model zonder de processor upgrade. Uiteraard is het model nieuwer en zijn er wat dingen verbeterd. Zal ik verschil merken?
youtube.com/@hisrep
Mijn 2017 is ook een quad-core i7. De 2018 is wel een 6-core.DeNachtwacht schreef op donderdag 8 november 2018 @ 22:55:
[...]
Meteen doen. De 2017 zijn nog dual core processoren, de 2018 zijn quad core. Over het algemeen dus veel beter bruikbaar en sneller tenzij je echt afhankelijk bent van single-core prestaties, maar zelfs dan denk ik dat het niet/nauwelijks te merken is door allerlei optimalisaties van de 8th generation i5 processoren.
Wat je krijgt is sneller, maar je gaat niet op het eerste gebruik echt verschil merken. Weet niet wat je dagelijks met je Mac doet, maar ik zou de upgrade wel gewoon pakken. Heb je gewoon een 6-core MBP i.p.v 4-core..Executor16 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 18:15:
Wordt je dit aangeboden via de Apple Store? Als het goed is, wordt dit dan uit handen gegeven aan Customer Relations. Je zou daar heel vriendelijk kunnen vragen of ze nog iets kunnen betekenen als je toch heel graag de upgrade van het processor wilt.
Volgens mij krijg je ook de keuze om je geld terug te krijgen of je mag een andere Mac uitkiezen. Die keuzes had ik destijds ook met mijn 12" Macbook, die de Apple Store had gesloopt
hi!
Ik wil misschien binnenkort deze hoes kopen voor me MacBook 15 inch.
Iemand ervaring met deze hoes.
https://www.twelvesouth.com/product/bookbook-for-macbook
Is het wel verstandig om hem zo te gebruiken zo als op de foto hier onder met de hoes er omheen...

Ik vroeg me af of het i.v.m de warmte dan nog wel verstandig is om er zo mee te werken om te gaan.
Het lijk mij dat je op deze manier niet zo goed zijn warmte kwijt kan of kan het geen kwaad ?
De fabrikant twelve-south zal er vast wel over nagedacht hebben.
Iemand ervaring met deze hoes.
https://www.twelvesouth.com/product/bookbook-for-macbook
Is het wel verstandig om hem zo te gebruiken zo als op de foto hier onder met de hoes er omheen...

Ik vroeg me af of het i.v.m de warmte dan nog wel verstandig is om er zo mee te werken om te gaan.
Het lijk mij dat je op deze manier niet zo goed zijn warmte kwijt kan of kan het geen kwaad ?
De fabrikant twelve-south zal er vast wel over nagedacht hebben.
Ik zou een betere foto bekijken dan de promo foto, deze foto zegt echt niets.
De foto geeft eerder iets negatief mee dat de zijkanten niet goed voorzien zijn en aan de scharnieren geen lucht door kan.
Waarschijnlijk heeft Twelve-South hier wel aan gedacht, maar komt het niet goed tot zijn recht in deze foto.
De foto geeft eerder iets negatief mee dat de zijkanten niet goed voorzien zijn en aan de scharnieren geen lucht door kan.
Waarschijnlijk heeft Twelve-South hier wel aan gedacht, maar komt het niet goed tot zijn recht in deze foto.
Weet iemand hier of de SSD achteraf nog te upgraden is via Apple? Ik heb de 15" 16gb/512gb maar merk nu dat ik eigenlijk meer opslag nodig heb dan vooraf ingeschat. Heb gekeken bij Apple op de site maar kan er niks over vinden. Aangezien ik hem nog maar 3 maanden heb en nog ruim garantie erop heb wil ik het niet zelf doen/door een ongeautoriseerde partij laten doen. Ik heb gezocht op de website van Apple en gegoogeld maar vindt enkel een IiFixit stappenplan en niet-officiële reparateurs.
Nee, want volgens mij is alles op de nieuwste versie vast gesoldeerd. Dus vooraf keuze maken hoeveel je nodig denk je te hebben voor de aankomende jaren.bzzctje schreef op zondag 11 november 2018 @ 13:55:
Weet iemand hier of de SSD achteraf nog te upgraden is via Apple? Ik heb de 15" 16gb/512gb maar merk nu dat ik eigenlijk meer opslag nodig heb dan vooraf ingeschat. Heb gekeken bij Apple op de site maar kan er niks over vinden. Aangezien ik hem nog maar 3 maanden heb en nog ruim garantie erop heb wil ik het niet zelf doen/door een ongeautoriseerde partij laten doen. Ik heb gezocht op de website van Apple en gegoogeld maar vindt enkel een IiFixit stappenplan en niet-officiële reparateurs.
Overigens zie ik bij Bol.com 3 typen MacBook pro's, waar ze per stuk 200€ korting op geven.
Niet gek
Wat vinden jullie van deze aanbieding? Dit is zover ik kan zien de laatste generatie?
https://www.bol.com/nl/p/...UyUg9Cnw.1.2.ProductTitle
pricewatch: Apple MacBook Pro 2018 13,3" met Touch Bar, 2,3 GHz, 256GB (Qwert...
pricewatch: Apple MacBook Pro 2018 13,3" met Touch Bar, 2,3 GHz, 256GB (Qwert...
[ Voor 48% gewijzigd door Workaholic op 11-11-2018 16:53 ]
Ja goede actie lijkt mij. Ik twijfel serieus nu.Workaholic schreef op zondag 11 november 2018 @ 16:52:
Wat vinden jullie van deze aanbieding? Dit is zover ik kan zien de laatste generatie?
Wat zouden de voor/nadelen zijn om bij bol.com te bestellen ipv Apple/amac?
En je kan maar 3 varianten kiezen, 1 in de (door mij gewenste) 13" serie
Vraagje:
Ik heb een pro 15" met een ssd 512GB.
Als ik kijk bij over deze Mac >> Opslag staat er
500 GB Flash-opslag || 471,57 GB vrij van 499,96
via Schijfhulpprogramma
Apple SSD APO512M Media = 500,28 GB
twee partities.
Waar is de 12GB gebleven
Alvast bedankt voor de hulp (antwoord)
via Schijfhulpprogramma
twee partities.
Waar is de 12GB gebleven
Dat is waarschijnlijk de ruimte voor die het besturingssysteem (inclusief herstelpartitie?) inneemt.nandru schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:05:
Vraagje:
via Schijfhulpprogramma
twee partities.
Waar is de 12GB gebleven
Maar ergens zou ik toch moeten zien dat het om een ssd van 512GB gaatsyltheboy schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:10:
[...]
Dat is waarschijnlijk de ruimte voor die het besturingssysteem (inclusief herstelpartitie?) inneemt.
Bij mijn toekomstige werkgever kan ik kiezen uit een DELL XPS 13 en een pricewatch: Apple MacBook Pro 2018 15,4" i7 2,2 GHz, 256GB (Qwerty) Spacegrijs. Nu heb ik helemaal geen ervaring met Apple devices (nooit behoefte aan gehad ook), maar men raadt aan om wél daarvoor te kiezen aangezien de meeste collega's er ook mee werken en de omgeving ervoor geoptimaliseerd is.
Hoe lastig is de stap van Windows naar MacOS? Ik ben weliswaar Linux engineer maar voor thuis en office vind ik Windows doorgaans fijner om mee te werken.
Qua hardware maak ik me alleen zorgen om het toetsenbord (typt het fijn?) en ik wil natuurlijk het liefste de US keyboard layout ivm de grotere linker shift.
Hoe lastig is de stap van Windows naar MacOS? Ik ben weliswaar Linux engineer maar voor thuis en office vind ik Windows doorgaans fijner om mee te werken.
Qua hardware maak ik me alleen zorgen om het toetsenbord (typt het fijn?) en ik wil natuurlijk het liefste de US keyboard layout ivm de grotere linker shift.
[ Voor 27% gewijzigd door TommyGun op 14-11-2018 11:55 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Ik vind hem super fijn typen, maar ben ook van een 2014 macbook pro gekomen. Enige nadeel vind ik de escape knop op de touchbar. Hoevaak ik dat ding al niet per ongeluk heb aangeraakt en dat er dingen gebeurden waarvan ik de oorzaak in eerst instantie niet wistTommyGun schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:29:

... na de zomer
Heel lastig is het niet. Wel is het zo dat de shortcuts anders zijn op de mac. Control - C; control - v is soms onhandig. Maar het went. Wel moet ik zeggen dat browsen met de trackpad van de Mac echt heel soepel gaat.TommyGun schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:29:
Bij mijn toekomstige werkgever kan ik kiezen uit een DELL XPS 13 en een pricewatch: Apple MacBook Pro 2018 15,4" i7 2,2 GHz, 256GB (Qwerty) Spacegrijs. Nu heb ik helemaal geen ervaring met Apple devices (nooit behoefte aan gehad ook), maar men raadt aan om wél daarvoor te kiezen aangezien de meeste collega's er ook mee werken en de omgeving ervoor geoptimaliseerd is.
Werk je veel met knippen en plakken dan zou ik de windows laptop overwegen.
Maar als dat niet onoverkomelijk is dan zou ik zeker voor de apple 15 inch gaan.
Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi
Ik heb nu een laptop waarbij linksonder eveneens Fn is en daarnaast pas Ctrl, maar dat kon je gelukkig switchen in de BIOS. Maar ik begrijp dus dat het bij de MacBook Fn, Ctrl, Alt en dan Command is (waarbij je laatstgenoemde gebruikt voor knippen/plakken)?kevinl schreef op woensdag 14 november 2018 @ 12:09:
[...]
Heel lastig is het niet. Wel is het zo dat de shortcuts anders zijn op de mac. Control - C; control - v is soms onhandig. Maar het went. Wel moet ik zeggen dat browsen met de trackpad van de Mac echt heel soepel gaat.
Maar als dat niet onoverkomelijk is dan zou ik zeker voor de apple 15 inch gaan.
[ Voor 12% gewijzigd door TommyGun op 14-11-2018 12:21 ]
Trackpad is inderdaad geweldig en super dat die zo groot is. Wat ik wel nog als klacht op het toetsenbord heb is de arrow keys, links en rechts arrow zijn het zelfde als de cijfer toetsen en de up en down halve, ik kan ze niet uit elkaar houden zonder er naar te kijken.kevinl schreef op woensdag 14 november 2018 @ 12:09:
[...]
Heel lastig is het niet. Wel is het zo dat de shortcuts anders zijn op de mac. Control - C; control - v is soms onhandig. Maar het went. Wel moet ik zeggen dat browsen met de trackpad van de Mac echt heel soepel gaat.
... na de zomer
ik meende dat je dit softwarematig ook om kan wisselen (gebruik van cmd en ctrl toets)kevinl schreef op woensdag 14 november 2018 @ 12:09:
[...]
http://www.macinstruct.com/node/433
Alleen de Fn toets nietRino schreef op woensdag 14 november 2018 @ 12:20:
[...]
ik meende dat je dit softwarematig ook om kan wisselen (gebruik van cmd en ctrl toets)
http://www.macinstruct.com/node/433
EDIT; Ah
[ Voor 12% gewijzigd door TommyGun op 14-11-2018 12:23 ]
Als linux engineer die graag met windows werkt denk ik dat MacOS vrij perfect aansluit op jouw situatie. Ik was zelf met dezelfde background 2 jaar terug binnen 1 dag verkocht.TommyGun schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:29:
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Ik ben in de markt voor een 2018 15.4” MBP. Iemand al een mooie Black Friday aanbieding gespot?
Nb; basis met de uitbreidingen 16GB RAM en 256GB / 512GB is wat ik zoek.
Nee nog niet, ik ben ook in de markt.Pepppie schreef op woensdag 14 november 2018 @ 14:29:
Ik ben in de markt voor een 2018 15.4” MBP. Iemand al een mooie Black Friday aanbieding gespot?
Ik ben met name benieuwd naar waar ik een Macbook Pro zou kopen.
Wat zouden de voor/nadelen zijn om bij bol.com te bestellen ipv Apple/amac? Met name qua garantie..
Dat is toch het mooie van Apple dat je hem ergens anders kan kopen en bij Apple kan inleveren als er wat mis is.Rino schreef op woensdag 14 november 2018 @ 16:34:
[...]
Nee nog niet, ik ben ook in de markt.
Ik ben met name benieuwd naar waar ik een Macbook Pro zou kopen.
Wat zouden de voor/nadelen zijn om bij bol.com te bestellen ipv Apple/amac? Met name qua garantie..