Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desley1992
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 12:45
Sinds afgelopen vrijdag in het bezit van een nieuwe 13" Touch Bar (2018) MBP met 256GB/8GB. Na de welbekende 'throttle' patch moet ik zeggen dat mijn Macbook nog steeds erg warm wordt en veel blaast, al is het bij de meest simpele taken (mail in de achtergrond open en 1 safari tab open). Hebben meer mensen hier last van?

edit: (Filevault staat uit en ook Spotlight is uitgeschakeld. In de achtergrond loopt dus vrijwel niets.)

[ Voor 14% gewijzigd door desley1992 op 16-08-2018 16:00 ]

Apple|Games|PSN: desjuhh

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14-09 15:29

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

desley1992 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 15:59:
Na de welbekende 'throttle' patch moet ik zeggen dat mijn Macbook nog steeds erg warm wordt en veel blaast, al is het bij de meest simpele taken (mail in de achtergrond open en 1 safari tab open). Hebben meer mensen hier last van?

edit: (Filevault staat uit en ook Spotlight is uitgeschakeld. In de achtergrond loopt dus vrijwel niets.)
Kan niet zeggen dat ik dit herken. Mijne hoor ik pas als ie echt aan het werk moet. Bij simpele taken zoals mailen en browsen hoor ik hem niet (is ook niet echt warm).

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:12
Sinds afgelopen vrijdag in het bezit van een nieuwe 13" Touch Bar (2018) MBP met 256GB/8GB. Na de welbekende 'throttle' patch moet ik zeggen dat mijn Macbook nog steeds erg warm wordt en veel blaast, al is het bij de meest simpele taken (mail in de achtergrond open en 1 safari tab open). Hebben meer mensen hier last van?

Wat is de temperatuur van je CPU? Dat kun je zien met de Intel Power Gadget. Normaal gaat de fan pas aan bij temperaturen boven de 80 graden. Bekijk ook even met activiteitenweergave welk programma zoveel van je CPU vraagt.

• Laurenesi
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12-08-2023

Ik heb ook een MBP 13” (2018), maar dan met 16gb. Het lijkt me niet dat het verschil aan het werkgeheugen kan liggen. Aangezien ik mijn laptop nog niet lang heb, kan het zijn dat ik het simpelweg nog niet heb ervaren, maar voorlopig geen klachten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:58
Handig om te weten als je straks macOS Mojave gaat installeren: link

*Before* erasing the hard drive on a T2 Mac, or *before* encountering a situation requiring you to boot from an external drive, you must boot into recovery with CMD+R, choose Utilities>Startup, define the authorized admin user/password, then disable Secure Boot and enable External Boot. You cannot change these after erasing the system drive or if your system drive crashes and you need to boot from an external drive. They must be changed while your T2 machine is running properly, since macOS defaults to Secure Boot enabled and external boot disabled.

If *anyone* -- the user, corporate tech support, Apple support person, etc -- forgets about this and erases the T2 machine -- not only is the data gone but you cannot re-install macOS. It is essentially a semi-bricked machine. In my case I fortunately had a Time Machine backup. Restoring from this is permitted even if Secure Boot is enabled; it's apparently considered a trusted source.

TimeMachine backups zijn dus nog belangrijker geworden.

[ Voor 23% gewijzigd door Samplex op 16-08-2018 22:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat is alleen van toepassing voor wie met externe media zoals USB sticks en netbooting te maken heeft. Voor wie het via de Mac App Store installeert (wat de standaard manier is) zal er geen enkel issue zijn. En dat issue heb je overigens niet met Mojave, het is een hardware ding dus je hebt het altijd ongeacht het OS. M.a.w. als je nu middels een USB stick Windows zou willen booten dan kan dat niet en zul je dezelfde stappen moeten volgen.

Er zijn trouwens ook veel betere artikelen over die T2 chip en Secure Boot (wat gewoon een UEFI feature is en dus niet specifiek voor de Mac; wat wel specifiek voor de Mac lijkt te zijn is de implementatie waarbij er het e.e.a. van internet gedownload wordt om het OS te kunnen verifiëren). Een paar van die artikelen zijn
SecureBoot & the 2017 iMac Pro, iMac Pro Implications for Mac Admins en The T2 Macs, the end of NetBoot and deploying from macOS Recovery. En met name iemand als Greg Neagle (maakt o.a. tools om unattended installs op een Mac te doen) is wel handig om te volgen, die heeft ook al het nodige uitgezocht over de betekenis van die T2 chip en Secure Boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
@ppl Het was puur ter informatie voor andere mede tweakers met een Macbook Pro 2018 model waar nu ook een T2 chip in zit, dat je niet je disk moet wissen en dan een macOS clean install doet via een usb stick zonder eerst deze opties aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-09 23:53
WTF, kom er net achter dat de keyboard backlight het niet doet als je nog niet bent ingelogd (dus met wachtwoord)... omdattie dus net is gereboot tussendoor ofzo? (is wel vaker voorgekomen maar nooit opgelet omdat het zo snel opstart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-09 22:51

Bij een 13 inch wel vreemd, heb je 'm aan een externe monitor hangen? ik heb de nieuwe 15 inch en als deze aan een externe monitor hangt (Dell 2416D) dan gaat mijn externe GPU aan het werk en idles de temp rond 60C, als ik deze ontkoppel dan valt ie terug naar onder de 40C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reservoir_Dog
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-10-2022
Hallo, sinds gisteren een trotse bezitter van de macbook pro 2018, 15 inch, i7 2.6 met de 8850h cpu.
Ben wat aan het lezen over mijn toestel, en heb het volgende gevonden:
https://discussions.apple.com/thread/8466796?page=1
Zijn er hier mensen met dit probleem? Lijkt ook weer met de T2 chip te maken...

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reservoir_Dog
Samplex schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 22:46:
Handig om te weten als je straks macOS Mojave gaat installeren: link

*Before* erasing the hard drive on a T2 Mac, or *before* encountering a situation requiring you to boot from an external drive, you must boot into recovery with CMD+R, choose Utilities>Startup, define the authorized admin user/password, then disable Secure Boot and enable External Boot. You cannot change these after erasing the system drive or if your system drive crashes and you need to boot from an external drive. They must be changed while your T2 machine is running properly, since macOS defaults to Secure Boot enabled and external boot disabled.

If *anyone* -- the user, corporate tech support, Apple support person, etc -- forgets about this and erases the T2 machine -- not only is the data gone but you cannot re-install macOS. It is essentially a semi-bricked machine. In my case I fortunately had a Time Machine backup. Restoring from this is permitted even if Secure Boot is enabled; it's apparently considered a trusted source.

TimeMachine backups zijn dus nog belangrijker geworden.
Merci voor de tip, dit vind ik best belangrijk omdat ik steeds via een usb stick mijn OS installeer _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:19

Underworld

+1 Inzichtvol

Samplex schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 00:16:
@ppl Het was puur ter informatie voor andere mede tweakers met een Macbook Pro 2018 model waar nu ook een T2 chip in zit, dat je niet je disk moet wissen en dan een macOS clean install doet via een usb stick zonder eerst deze opties aan te passen.
Geldt dit ook voor het 2017 model? Ik boot namelijk altijd vanaf een ext. usb stick om het nieuwe OS te installen.
Ik ga er overigens niet vanuit, gezien het een MBP 2018 feature is, maar toch maar even vragen voor de zekerheid.

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
Underworld schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 17:15:
[...]

Geldt dit ook voor het 2017 model? Ik boot namelijk altijd vanaf een ext. usb stick om het nieuwe OS te installen.
Ik ga er overigens niet vanuit, gezien het een MBP 2018 feature is, maar toch maar even vragen voor de zekerheid.
Nee, want die heeft geen T2-chip. Het geldt alleen voor de MBP 2018 en iMac Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-09 22:32
MelvinW schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:31:
[...]

Aan de 13” kun je maximaal twee externe schermen hangen. Op 15” kunnen er vier aangesloten worden.
Is het dan ook mogelijk om 2 monitoren aan sluit op 13” MacBook pro en dat ik er een switch van monitor naar tv en weer terug naar monitor ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 19:43
Helox-in-a-box schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 00:36:
WTF, kom er net achter dat de keyboard backlight het niet doet als je nog niet bent ingelogd (dus met wachtwoord)... omdattie dus net is gereboot tussendoor ofzo? (is wel vaker voorgekomen maar nooit opgelet omdat het zo snel opstart)
Klopt, komt volgens mij door FileVault. De driver wordt pas opgestart na inloggen of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interfico
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-09 19:59
Ik heb inmiddels de LG 27UK850 in gebruik in combinatie met m'n 15" mbp. Beeld is echt een stuk beter dan m'n vorige 4K-scherm van LG. De macbook wordt keurig op 100% gehouden door de 60W uit het scherm, maar ik heb ook nog geen zware belasting geprobeerd.

Erg fijn om alles met 1 USB-C kabel aan te kunnen sluiten. Toe nu toe lijkt het een stuk betere aankoop dan het 5K Ultrafine display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
@Interfico Goed om te horen, ik zat ook naar deze monitor te kijken. Welke LG had je hiervoor dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desley1992
Galvatron schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:55:
[...]

Bij een 13 inch wel vreemd, heb je 'm aan een externe monitor hangen? ik heb de nieuwe 15 inch en als deze aan een externe monitor hangt (Dell 2416D) dan gaat mijn externe GPU aan het werk en idles de temp rond 60C, als ik deze ontkoppel dan valt ie terug naar onder de 40C.
Wellicht dat dat de oorzaak zou kunnen zijn. Ik heb de Macbook aan een 24" 1080p scherm hangen. Zoals de rest al had aangegeven heb ik de temperaturen bijgehouden en hij begint dan te blazen bij een graad of 60 (als ik dus vrij weinig open heb staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desley1992
Reservoir_Dog schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:28:
Hallo, sinds gisteren een trotse bezitter van de macbook pro 2018, 15 inch, i7 2.6 met de 8850h cpu.

Mvg
Op mijn 13" gelukkig geen last van. Op Youtube zag ik al verscheidene filmpjes voorbij komen met dit probleem. Vraag me af of het software-matig opgelost kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-09 16:31
Meer mensen het probleem met hun macbook 15" dat youtube regelmatig vast hangt?
Het filmpje speelt verder maar het geluid klapt eruit en het rebooten van Safari of Chrome is vereist.
Heel irritant als ik een video van 10+ minuten zit te kijken en het geluid klapt er halverwege uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:56

Puck

W32.Deadcode.A

Reservoir_Dog schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:28:

Mvg
Vandaag voor het eerst een paar uurtjes gegamed op mijn MacBook Pro 2018 en bij zo'n beetje elke game die ik speel krijg ik dus inderdaad na ~20 minuten een "crackling" geluid uit de speakers die zich elke 10 seconden herhaalt... Echt heel irritant. Heel benieuwd of dit softwarematig gefixt kan worden.

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interfico
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-09 19:59
Samplex schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 11:41:
@Interfico Goed om te horen, ik zat ook naar deze monitor te kijken. Welke LG had je hiervoor dan?
pricewatch: LG 27UD68-P Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:23
Vandaag heb ik na een week mijn MBP 13" 2018 gereboot, sinds een week gebruik ik hem in clamshell mode hangend aan externe monitor. Na de reboot bleek die vast te hangen op scherm met Apple logo, progress bar gaat heel langzaam naar 100% maar dan leek er niets meer te gebeuren.
Geprobeert om in safe-mode op te starten (shift inhouden en dan power knop indrukken) maar dit bleek ook niet te lukken, telkens bleef die hangen op het Apple logo scherm.

Na nog wat andere dingen te proberen zoals PRAM resetten maar besloten om dan maar in recovery mode op te starten, dit lukte gelukkig wel. DiksUtil First Aid aangeklikt en zag dat die de volgende warning weergaf Warning: crypto_val: object (oid 0x4). Na dit proces reboot gedaan en kon ik terug gewoon aanloggen zonder problemen.

Misschien toeval maar de reboot deed ik vlak nadat ik de Intel Power Gadget utility had geinstalleerd. Ik weet niet of dit er iets mee te maken had maar heb het toch maar uninstalled. In ieder geval de warnings die DiskUtil gaf zitten mijn niet helemaal lekker, zelfs na meermaals Firstaid te hebben uitgevoerd blijven de warnings terugkomen. Misschien heeft iemand hetzelfde probleem gehad of weet waaraan dit kan liggen ? Volgens de link hierboven gaan de warnings pas weg na een format/clean install te hebben gedaan. Vind ik toch wel wat drastisch zeker voor een machine van amper drie weken oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
ik wil graag een macbook pro(13inch) kopen nu vroeg ik me af of hij ook goed geschikt is voor muziek maken iemand hier ervaring mee ?

En wat ik me ook af vroeg is hoe erg deze nieuwe macbook pro's(2018) die hitte probleem hebben ?

[ Voor 40% gewijzigd door Havelock op 19-08-2018 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinxian
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15-09 18:09
Havelock schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 23:24:
ik wil graag een macbook pro(13inch) kopen nu vroeg ik me af of hij ook goed geschikt is voor muziek maken iemand hier ervaring mee ?

En wat ik me ook af vroeg is hoe erg deze nieuwe macbook pro's(2018) die hitte probleem hebben ?

[video]
Hitte probleem is soort van opgelost door een software update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
Ja dat klopt, maar in hoeverre is dit dan ook opgelost werk het dan goed na die patch....
Daar was ik benieuwd naar ik ga binnenkort een nieuwe mac(book pro) computer aanschaffen en bij z'n duur ding wil wel dat die naar behoren functioneert!

En wat ik me ook afvroeg of deze macbook pro's(2018) met die vlinder toetsenbord echt een verbetering is met vorige model vlinder toetsenbord ?
Is het nou echt een slecht keyboard om mee te type wat ze er van zeggen op internet of valt dat wel erg mee ?

[ Voor 80% gewijzigd door Havelock op 20-08-2018 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW

[video]
Dat probleem deed zich alleen voor bij de MacBook Pro 15” met i9-processor en is inmiddels opgelost. Bij de 13” komt het probleem niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
MelvinW schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 00:23:
[...]

Dat probleem deed zich alleen voor bij de MacBook Pro 15” met i9-processor en is inmiddels opgelost. Bij de 13” komt het probleem niet voor.
Ja dat had ik gelezen na dat ik dit berichtje plaatste mooi dat hier mee opgelost is!
Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden bij een aanschaf van een macbook pro ?
Ik ga hem namelijk vooral gebruiken om muziek mee maken met Ableton Live 10 en eventueel Logic pro x erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
Havelock schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 00:33:
[...]

Ja dat had ik gelezen na dat ik dit berichtje plaatste mooi dat hier mee opgelost is!
Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden bij een aanschaf van een macbook pro ?
Ik ga hem namelijk vooral gebruiken om muziek mee maken met Ableton Live 10 en eventueel Logic pro x erbij.
Voor welke configuratie heb je gekozen? Ik kan je sowieso aanraden om voor 16GB RAM te kiezen en voldoende opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
Ik heb nog geen keuze gemaakt welke het word qua configuratie alleen 16 GB geheugen staat vast of meer natuurlijk als ik voor 15 inch ga!
Ik ga eerst verhuizen per 1 oktober gelukkig heb bijna alles al omdat ik al op me zelf woon ik moet alleen wel me nieuwe appartement opknappen voor ik er in ga.
Daar hang het namelijk van af wat ik aan geld over hou met het verhuizen maar ik wil het lieft 15 inch 32 GB geheugen met 26 Ghz i.p.v 2,2 Ghz maar dan moet ik helaas de hoofdprijs betalen.
Ik heb ook gekeken naar macbook pro13 inch 2,3 Ghz met 16 werkgeheugen en ik weet nog hoe groot me ssd moet zijn het liefst 512 GB en anders gebruik ik 256 intern en maak ik een externe ssd aan om hem daar vanaf opstarten soort duelboot wand die thunderbolt 3 poorten zijn namelijk snel genoeg!

Voornamelijk ga ik er mee muziek maken daar zal ik tot eindelijk het meest er voor gebruiken!
En ik wil er graag sketchup(of ander 3d programma) er op gebruiken en programmeren en misschien eventueel video bewerken maar dat is niet het alle belangrijkste waarvoor ik een nieuwe mac ga kopen...

[ Voor 15% gewijzigd door Havelock op 20-08-2018 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
Havelock schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 00:56:
Ik heb nog geen keuze gemaakt welke het word qua configuratie alleen 16 GB geheugen staat vast of meer natuurlijk als ik voor 15 inch ga!
Ik ga eerst verhuizen per 1 oktober gelukkig heb bijna alles al omdat ik al op me zelf woon ik moet alleen wel me nieuwe appartement opknappen voor ik er in ga.
Daar hang het namelijk van af wat ik aan geld over hou met het verhuizen maar ik wil het lieft 15 inch 32 GB geheugen met 26 Ghz i.p.v 2,2 Ghz maar dan moet ik helaas de hoofdprijs betalen.
Ik heb ook gekeken naar macbook pro13 inch 2,3 Ghz met 16 werkgeheugen en ik weet nog hoe groot me ssd moet zijn het liefst 512 GB en anders gebruik ik 256 intern en maak ik een externe ssd aan om hem daar vanaf opstarten soort duelboot wand die thunderbolt 3 poorten zijn namelijk snel genoeg!

Voornamelijk ga ik er mee muziek maken daar zal ik tot eindelijk het meest er voor gebruiken!
En ik wil er graag sketchup(of ander 3d programma) er op gebruiken en programmeren en misschien eventueel video bewerken maar dat is niet het alle belangrijkste waarvoor ik een nieuwe mac ga kopen...
Als je budget het toe laat, dan zou ik gewoon voor die 15” MacBook Pro gaan. Voor de programma’s die jij gaat gebruiken is een groter scherm wellicht toch iets fijner om mee te werken.

Ik heb zelf de 13” MacBook Pro, maar dat is vooral omdat ik veel reis en ik de 15” dan toch iets te zwaar en groot vind. Thuis sluit ik mikn MacBook aan op een 4K monitor, zodat ik toch op een groot scherm kan werken.

De keuze tussen 13” en 15” komt toch neer op wat je belangrijker vindt: specificaties of draagbaarheid. De 15” heeft 2 extra cores, standaard 16GB RAM en een dedicated GPU voor maar een paar honderd euro meer dan een 13” MacBook Pro met 16GB RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
Daar heb ik ook naar gekeken het liefst wil ik een natuurlijk een15 inch macbook pro met 32 GB geheugen maar ja dat is erg prijzig die upgrade....

Ik vroeg me af of het verschil goed zichtbaar is wanneer je van een iMac 21,5 inch mid 2011 2,5 Ghz quad core 12 GB geheugen overstapt naar macbook pro(2018) is het verschil dan erg merkbaar of valt dat wel mee ?

Als ik voor een 15 inch ga en alleen het geheugen uitbreid naar 32 GB dan kom ik op een bedrag van 3.279,- euro uit wat ik erg prijzig vindt!
Ik kan nog niet zeggen wat straks met het verhuizen aan geld over hou wand anders moet ik even bij sparen zo dat ik het als nog deze configuratie kan kopen.

En merk ik het verschil als ik over stapt naar macbook pro(2018) los van alle configuraties die er zijn ?

[ Voor 36% gewijzigd door Havelock op 20-08-2018 01:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
Havelock schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 01:29:
Daar heb ik ook naar gekeken het liefst wil ik een natuurlijk een15 inch macbook pro met 32 GB geheugen maar ja dat is erg prijzig die upgrade....

Ik vroeg me af of het verschil goed zichtbaar is wanneer je van een iMac 21,5 inch mid 2011 2,5 Ghz quad core 12 GB geheugen overstapt naar macbook pro(2018) is het verschil dan erg merkbaar of valt dat wel mee ?
Dat verschil zal ontzettend groot zijn. Vooral het ontzettend snelle flashopslag en Retina-scherm in de MacBook maakt een wereld van verschil. Waar denk je trouwens 32GB RAM voor nodig te hebben? 16GB is echt ruim voldoende hoor, tenzij je een hoop virtuele machines gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
MelvinW schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 01:35:
[...]

Dat verschil zal ontzettend groot zijn. Vooral het ontzettend snelle flashopslag en Retina-scherm in de MacBook maakt een wereld van verschil. Waar denk je trouwens 32GB RAM voor nodig te hebben? 16GB is echt ruim voldoende hoor, tenzij je een hoop virtuele machines gaat draaien.
Mooi dan ga ik geen extra 32 GB geheugen configuratie erbij nemen i.p.v daar van ga ik 512 GB opslag cofiguratie nemen.
Ook daar ben nog niet zeker van omdat het namelijk erg duur is 3.039,- euro!
Vindt ik nogal prijzig wanneer ik me ook bedenk dat ik dit kan oplossen met een externe ssd opslag via thunderbolt 3 want dan kan ik dat later er bij aanschaffen!

Ik heb toevallig een broer van me die afgelopen winter een opleiding doet hbo geloof ik.
Dan is hij student waarschijnlijk als alles mee zit kan ik via het studenten programma kopen via me broer dan ben namelijk 2.574,88,- euro kwijt dat is wel te doen voor!
Als ze bij Apple niet moeilijk doen dan kan binnen kort dit pakket wel aanschaffen via me broer voor lagere prijs!

[ Voor 20% gewijzigd door Havelock op 20-08-2018 02:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Laatst online: 13:08

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Juist. Die oplossing heb ik zelf gekozen, een 500gb cruciaal MX500 in een Thunderbolt behuizing. Het is inderdaad geen m.2 SSD maar wellicht is dat ook al extern te vinden. Ik vind €150 voor die externe SSD echter een stuk schappelijker en vaak is het toch zo dat je het echt ruimtevretende werk thuis doet. Mocht je die externe schijf écht nodig hebben; het is allemaal vrij klein en schuif je zo in je laptophoes naast de oplader.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
DeNachtwacht schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 02:01:
Juist. Die oplossing heb ik zelf gekozen, een 500gb cruciaal MX500 in een Thunderbolt behuizing. Het is inderdaad geen m.2 SSD maar wellicht is dat ook al extern te vinden. Ik vind €150 voor die externe SSD echter een stuk schappelijker en vaak is het toch zo dat je het echt ruimtevretende werk thuis doet. Mocht je die externe schijf écht nodig hebben; het is allemaal vrij klein en schuif je zo in je laptophoes naast de oplader.
Die interne schijf is alleen maar bedoelt voor als ik onderweg ben.
Ik beschik over een goeie rugtas waar alles in kan doen dat moet dan geen probleem zijn.

Deze om precies te zijn!
https://www.udggear.com/u...small-black-orange-inside

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
weet iemand hoe het werkt met studenten korting(actie) waar moet ik opletten en wat moet ik aan Apple laten heeft er iemand daar ervaring mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyraxz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:32
Havelock schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 02:38:
weet iemand hoe het werkt met studenten korting(actie) waar moet ik opletten en wat moet ik aan Apple laten heeft er iemand daar ervaring mee ?
Ik heb ook onlangs mijn macbook Pro met studentenkorting gekocht. Ze hebben nu een goede actie waar je ook een Beats by Dre gratis krijgt. Je hoeft vooraf niets te laten zien/bewijzen. Ik heb begrepen dat ze steeksproefsgewijs 'bewijs'opvragen. Misschien iemand in je omgeving met een studentenkaart, voor het geval dat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galvatron
swoutr schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 14:42:
Meer mensen het probleem met hun macbook 15" dat youtube regelmatig vast hangt?
Het filmpje speelt verder maar het geluid klapt eruit en het rebooten van Safari of Chrome is vereist.
Heel irritant als ik een video van 10+ minuten zit te kijken en het geluid klapt er halverwege uit.
Check eerst even via Activity Monitor welke achtergrond processen draaien die een probleem kunnen vormen. Heb je Safari plugins draaien? Als het dat niet is kun je ook proberen de SMC en NVRAM te resetten. Zelf geen last ondervonden met YouTube filmpjes draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
Phyraxz schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 09:04:
[...]

Ik heb ook onlangs mijn macbook Pro met studentenkorting gekocht. Ze hebben nu een goede actie waar je ook een Beats by Dre gratis krijgt. Je hoeft vooraf niets te laten zien/bewijzen. Ik heb begrepen dat ze steeksproefsgewijs 'bewijs'opvragen. Misschien iemand in je omgeving met een studentenkaart, voor het geval dat...
Oo ok dat is mooi om te horen!
Ik heb een broer van me die een opleiding volgt ergens in Amsterdam ik weet namelijk alleen niet welke school het is.
Me broer kan wel aan tonen dat die student is door middel van een pasje.
En wat als ze mij nou eruit pikken door middel van een steekproef wat zijn dan de vervolg procedures waar ik aan moet voldoen ik ga er niet van uit dat ze mij eruit pikken(je weet het maar nooit he) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:01
Hoewel de kans dat er controle komt klein is, is het natuurlijk niet de bedoeling dat je het doet. Als je de MacBook puur prive gebruikt is er niet zoveel aan de hand, maar voor elke andere toepassing is het not-done. Volgens je profiel ben je flink wat ouder dan een gemiddelde student, dan moet je natuurlijk geen Apple Store binnen wandelen en vragen om studentenkorting. Online daarentegen is het gemakkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Modbreak:Zullen we de discussie over hoe je studentenkorting krijgt, zonder dat je student bent achterwege laten? Dit is simpelweg fraude, en praten hierover is ongewenst: Het algemeen beleid #criminaliteit

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
Onderwijskorting is overigens niet alleen voor studenten, maar ook voor ouders van studenten, onderwijzend personeel en onderwijsondersteunend personeel. Eigenlijk iedereen die iets met het onderwijs te maken heeft komt er wel voor in aanmerking. Hoor je niet bij die groep, dan zul je de volle prijs moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelboel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08 11:34
Wat adviseren jullie: de nieuwe MBP te kopen bij een Premium Reseller die sowieso 2 jaar garantie biedt, of bij een willekeurige webshop die wel significant (114€, 6%) goedkoper is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
roelboel schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 11:24:
Wat adviseren jullie: de nieuwe MBP te kopen bij een Premium Reseller die sowieso 2 jaar garantie biedt, of bij een willekeurige webshop die wel significant (114€, 6%) goedkoper is?
Beide niet. Direct kopen bij Apple online of in de Apple Store.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-09 16:31
Galvatron schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 09:10:
[...]

Check eerst even via Activity Monitor welke achtergrond processen draaien die een probleem kunnen vormen. Heb je Safari plugins draaien? Als het dat niet is kun je ook proberen de SMC en NVRAM te resetten. Zelf geen last ondervonden met YouTube filmpjes draaien.
Thnx voor je reactie, heb nog even wat onderzoek gedaan.

https://discussions.apple.com/thread/8466406?page=1

Er zijn meer mensen met hetzelfde probleem. "He siri" uitschakelen lijkt voor sommige mensen te helpen. Dat eens tijdelijk proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Twee jaar garantie zegt niks. Resellers wimpelen doorgaans veel problemen af is mijn ervaring, terwijl je bij de Apple Store wél goed geholpen wordt. Plus, als je bij Apple zelf koopt kun je in het tweede jaar ook bij Apple zelf terecht voor garantie. Koop je hem ergens anders, dan kan dat niet. Daarnaast zegt de Nederlandse wet niets over 2 jaar garantie, maar is er garantie van wat je van een product mag verwachten. Dat is wel weer een ander verhaal...

Tl;dr: Koop bij Apple zelf. Bespaart veel gezeur en is de meerprijs zeker waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
Ik vroeg me af welke keyboard lay-out is gebruikelijk Nederlands of US int qwerty ?
Ik wil namelijk weten wat ik het beste kan nemen voor ik iets aan schaf.
Het meeste keyboard lay-out is natuurlijk US int qwerty dat gekocht word of gekozen.
Omdat bij de bestel pagina van Apple standaard Nederlands is waarschijnlijk komt dat door dat die boven aan staat.
Ik weet bijna 100% zeker dat het gebruikelijk is om dit als lay-out US int qwerty te gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghstly
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 06-12-2023
Volgens mij is er niet zoveel verschil met het Nederlands toetsenbord. Volgens mij is er op de NL versie een euroteken, wat wel handig is. Je vroeg eerder nog of het toetsenbord nog verbeterd is; persoonlijk vind ik van wel. Naast butterfly versie 1 te hebben gebruikt en nu de 3e revisie vind ik laatste versie een stuk fijner typen. Maar ik ben nu wel extra huiverig voor kruimels en haren ondanks dat ik ook m'n andere macbook was.

Draai trouwens Ableton 9 op een 13" Macbook 2,3, 16GB en 512GB variant en dat gaat al prima. Die extra cores helpen al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Havelock schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 12:56:
Ik vroeg me af welke keyboard lay-out is gebruikelijk Nederlands of US int qwerty ?
Het meeste keyboard lay-out is natuurlijk US int qwerty dat gekocht word of gekozen.
Omdat bij de bestel pagina van Apple standaard Nederlands is waarschijnlijk komt dat door dat die boven aan staat.
Ik weet bijna 100% zeker dat het gebruikelijk is om dit als lay-out US int qwerty te gebruiken!
Ik snap je vraag niet, maar als je in Nederland in een fysieke winkel (Apple Store, Mediamarkt, e.d.) een Mac koopt krijg je een Nederlands toetsenbord omdat ze enkel die varianten inkopen. In Nederland is een MacBook met Nederlands toetsenbord zeer waarschijnlijk dus het meest verkocht. Ik heb zelf liever een US toetsenbord, en dat is een van de redenen dat ik ze altijd online koop (ook omdat ze de varianten met meer geheugen e.d. vaak niet op vooraad hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Niet online
Havelock schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 12:56:
Hier staan alle layouts: https://support.apple.com/nl-nl/HT201794

NL
Afbeeldingslocatie: https://support.apple.com/library/content/dam/edam/applecare/images/nl_NL/keyboards/dutch_notebook.png
Engels International
Afbeeldingslocatie: https://support.apple.com/library/content/dam/edam/applecare/images/nl_NL/keyboards/en_international_notebook.png
US Engels
Afbeeldingslocatie: https://support.apple.com/library/content/dam/edam/applecare/images/nl_NL/keyboards/english_notebook.png

[ Voor 24% gewijzigd door Liliuokalani op 20-08-2018 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:50
Voor een liggende Enter in plaats van zo'n vreemde half-opstaande, moet je 'Verlicht toetsenbord - Engels (VS)' hebben. Ik kan nog steeds niet begrijpen waarom Apple denkt dat we in Nederland behoefte hebben aan zulke fratsen.

[ Voor 31% gewijzigd door Z-Dragon op 20-08-2018 14:28 ]

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Niet online
Z-Dragon schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:27:
Voor een liggende Enter in plaats van zo'n vreemde half-opstaande, moet je 'Verlicht toetsenbord - Engels (VS)' hebben. Ik kan nog steeds niet begrijpen waarom Apple denkt dat we in Nederland behoefte hebben aan zulke fratsen.
Een laptop zonder hoge enter zou ik nooit mee kunnen werken. Persoonlijke voorkeur dus. Ik heb maar Internationaal Engels besteld. Dat euro-teken is zo lelijk geplaatst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reservoir_Dog
Mijn ssd snelheid is helemaal niet zoals geadverteerd. Ok, het is nog steeds snel, maar helemaal niet zoals ik op het web zie. Dit zou zijn omdat de 512 gig SSD's van samsung zouden zijn en vanaf 1TB zou Toshiba zijn, dewelke sneller zijn.
Ook de 13 inch is sneller, wat kan ik het beste doen? In de usa zijn er al die het toestel binnen gebracht hebben voor een vervangtoestel.

Mvg

https://imgur.com/7u0f27C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galvatron
Reservoir_Dog schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 21:04:
Mijn ssd snelheid is helemaal niet zoals geadverteerd. Ok, het is nog steeds snel, maar helemaal niet zoals ik op het web zie. Dit zou zijn omdat de 512 gig SSD's van samsung zouden zijn en vanaf 1TB zou Toshiba zijn, dewelke sneller zijn.
Ook de 13 inch is sneller, wat kan ik het beste doen? In de usa zijn er al die het toestel binnen gebracht hebben voor een vervangtoestel.

Mvg

Las het net ook, ga morgen die van mij testen, als het drama is ga ik ook kijken of ik ‘m kan omwisselen, de verschillen zijn namelijk best groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
Reservoir_Dog schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 21:04:

Mvg

Dat zijn prima snelheden voor een 512GB SSD hoor. De testresultaten op Apple’s website zijn van de 1TB SSD. In benchmarks is een verschil te zien tussen 512GB en 1TB, maar in de praktijk is dat verschil verwaarloosbaar. Ik zou me er niet te druk om maken. Als je toch graag die hogere snelheden wilt, dan zul je een MacBook met 1TB of meer moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Not to mention dat dit ook alleen sequentiële snelheden zijn. Die zijn alleen leuk als je grote stukken data heen en weer loopt te schuiven. Het aantal mensen dat dit daadwerkelijk doet is niet bijster groot. Het enige wat je met dit soort benchmarks kunt doen is vergelijken met anderen die dezelfde schijf hebben. Als je waarden sterk afwijken is dat reden om eens op onderzoek uit te gaan. Wijken ze maar een heel klein beetje af dan valt er ook nergens zorgen om te maken.

Wat je nooit moet doen is vergelijken met grotere schijven. Het komt namelijk nog wel eens voor dat die in RAID 0 worden gezet met als gevolg een behoorlijk snelheidsverschil. Dan mankeert er dus niets aan je ssd. Juist om dit soort redenen moet je zoveel mogelijk vergelijken met anderen die dezelfde schijf hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galvatron
Net met BlackMagic een test gedaan met 512SSD en inderdaad heb ik dezelfde waarde - ook rond 1700 write en 2600 read. Op de website van Apple staat nu tot 2,2 GB/s write en 3,2 GB/s read, eerder was dit volgens mij beide 3,2 GB/s.

Wellicht dat ik er nog een belletje aan waag maar volgens mij zijn deze waardes prima en doen ze niet veel (lees merkbaar) onder van de 1TB schrijven.

Voor diegene waarbij de laptop langzaam opstart nadat je het wachtwoord hebt gegeven, probeer dit eens:
1. Open preferences
2. Selecteer uit het menu 'start up disk'
3. Open slotje en klik op je SSD (alleen selecteren)
4. Sluit het slotje
5. Start opnieuw op

Bovenstaande werkte bij mij echt, vraag me niet waarom - blijkt iets te zijn dat de Mac weet dat dit de disk is waarmee die moet opstarten. Hiervoor was, nadat ik het wachtwoord had opgegeven, hij vrij langzaam bezig met opstarten, na bovenstaande stappen gevolgd te hebben was het probleem weg. :*)

[ Voor 61% gewijzigd door Galvatron op 21-08-2018 07:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 23:34
Indien je in België zit, koop zeker niet bij Switch. Switch is echt een prul reseller. Kleine anekdote van hun:

M'n 2017 Macbook pro had een sticky spacebar, ik breng deze binnen voor een garantie herstelling. Het verkrijgen van de garantie was echt geen probleem, maar het waren de prullen erna.

Ik ben 3 keer moeten terug gaan voor een herstelling, 3 keer !. Na de eerste herstelling werkte m'n touch ID knop niet meer. Na de 2de herstelling werkte m'n touch ID knop wel maar kon ik hem niet induwen. Na de 3de herstelling zag ik aan de fan intake wat stof hangen van de binnenkant van de Macbook.

De service is echt ondermaats, ik hoor van veel mensen klachten. In bepaalde filialen worden mensen zelfs bijna buiten gelachen met problemen.

Koop bij Apple direct, nooit problemen gehad. Ik vermoed dat in NL Amac een onderdeel is van Switch, hopelijk zijn de ervaringen daar beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
Resellers zijn sowieso niet aan te raden. Ja, je bespaart een beetje geld op de aankoopprijs. Maar je levert daarmee een hoop in qua service mocht je dat ooit nodig hebben. Apple laat op sommige gebieden ook een steekje vallen, maar gemiddeld genomen wordt je daar beter geholpen dan bij een Premium Reseller, Mediamarkt, e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViolatoR
  • Laatst online: 06-06 17:57
Heb nu sinds 2 weken de MacBook Pro 2018 15", bevalt tot nu toe prima op één ding na. Wanneer ik hem namelijk als desktop gebruik heb ik een magicmouse 1/touchpad en toetsenbord via bluetooth geconnect alleen komt het nogal vaak voor dat ze even disconnecten (en daarna weer re-connecten). Gebruikte dezelfde rand apparatuur op mijn vorige MBP 2011 en daar had ik nooit problemen mee. Las ergens op internet dat dit verholpen zou kunnen worden door Hand Off uit te schakelen (vanavond even proberen), maar zijn er verder nog dingen die ik kan checken?

fotoblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lekkerbek312
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-09 23:17
ViolatoR schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 11:25:
Heb nu sinds 2 weken de MacBook Pro 2018 15", bevalt tot nu toe prima op één ding na. Wanneer ik hem namelijk als desktop gebruik heb ik een magicmouse 1/touchpad en toetsenbord via bluetooth geconnect alleen komt het nogal vaak voor dat ze even disconnecten (en daarna weer re-connecten). Gebruikte dezelfde rand apparatuur op mijn vorige MBP 2011 en daar had ik nooit problemen mee. Las ergens op internet dat dit verholpen zou kunnen worden door Hand Off uit te schakelen (vanavond even proberen), maar zijn er verder nog dingen die ik kan checken?
Ik heb hetzelfde, maar dan met mijn iMac. Het gaat ook vaak een hele tijd goed en dan ineens is het weer terug. Heel irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Galvatron schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 07:38:
Bovenstaande werkte bij mij echt, vraag me niet waarom - blijkt iets te zijn dat de Mac weet dat dit de disk is waarmee die moet opstarten.
Vrij simpel: bij het booten zal de computer (en dus niet alleen een Mac ;)) zoeken naar alles wat maar bootable is zodat ie daar van kan booten. Dat zoeken neemt tijd in beslag. Als je je bootmedia vastzet (dat is wat je beschrijft) dan weet ie direct waarvan te booten en hoeft er die paar seconden niet gezocht te worden.
Hiervoor was, nadat ik het wachtwoord had opgegeven, hij vrij langzaam bezig met opstarten, na bovenstaande stappen gevolgd te hebben was het probleem weg. :*)
Dat klinkt eerlijk gezegd meer als een caching issue en wellicht ook nog nieuwigheid. Op moment dat jij namelijk het wachtwoord kunt opgeven heeft hij zijn bootmedia al gevonden, daar boot ie namelijk van ;) Het stapje die je hier omschrijft is het unlocken van Filevault en het starten van macOS van het gevonden bootmedium waarna je middels een single sign-on principe ook direct in je gebruikersaccount wordt ingelogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desley1992

[video]
Met elk model (maakt niet uit of je de i5 of i7 neemt) 13" zou je prima muziek kunnen maken. Je zou alleen moeten kiezen welke DAW je zou willen gebruiken, maar de keuze op een Apple is groot zat (bv. Logic Pro, Ableton, Cubase, Studio One en sinds kort Fruity Loops). Als basis zou je zelfs met de standaard geïnstalleerde Garageband kunnen beginnen.

Let wel op wat voor (midi)apparatuur je er op aansluit ivm de USB-C poorten op de MBP. Echter zijn er al zat apparatuur wat met deze poort wordt uitgebracht en anders heb je altijd nog een dongle die het probleem kan oplossen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desley1992
Voor diegene waarbij de laptop langzaam opstart nadat je het wachtwoord hebt gegeven, probeer dit eens:
1. Open preferences
4. Sluit het slotje
5. Start opnieuw op

Bovenstaande werkte bij mij echt, vraag me niet waarom - blijkt iets te zijn dat de Mac weet dat dit de disk is waarmee die moet opstarten. Hiervoor was, nadat ik het wachtwoord had opgegeven, hij vrij langzaam bezig met opstarten, na bovenstaande stappen gevolgd te hebben was het probleem weg. :*)
Thanks, het werkt nog echt ook wanneer ik het op mijn iMac instel 8)7 Wat apart. Op mijn MBP was het al wel ingesteld zag ik. Waarom het dan op mijn iMac (2017) dan niet standaard stond ingesteld is mij dan ook een raadsel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galvatron
desley1992 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:54:
[...]

Thanks, het werkt nog echt ook wanneer ik het op mijn iMac instel 8)7 Wat apart. Op mijn MBP was het al wel ingesteld zag ik. Waarom het dan op mijn iMac (2017) dan niet standaard stond ingesteld is mij dan ook een raadsel.
Ik vond het ook bijzonder maar ben er wel blij mee en deze stap is veel minder rigoureus als een NVRAM of SMC reset _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
desley1992 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:51:
[...]

Met elk model (maakt niet uit of je de i5 of i7 neemt) 13" zou je prima muziek kunnen maken. Je zou alleen moeten kiezen welke DAW je zou willen gebruiken, maar de keuze op een Apple is groot zat (bv. Logic Pro, Ableton, Cubase, Studio One en sinds kort Fruity Loops). Als basis zou je zelfs met de standaard geïnstalleerde Garageband kunnen beginnen.

Let wel op wat voor (midi)apparatuur je er op aansluit ivm de USB-C poorten op de MBP. Echter zijn er al zat apparatuur wat met deze poort wordt uitgebracht en anders heb je altijd nog een dongle die het probleem kan oplossen :)
Bedankt!

Ik ga gebruik maken van Ableton Live(versie 10) dat je met alle macbook pro muziek kan maken dat geloof ik graag maar ik denk toch echt dat je met een 15'' beter af bent dan met een 13''.

Ik heb nog een vraag welk usb c of thunderbolt 3 dockingsstation raden jullie mij aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
@Havelock Live draait prima op een 13” hoor. Soms heb ik hem wel aan een groter scherm hangen maar dat is puur omdat ik thuis nu eenmaal een andere setup heb dan onderweg natuurlijk :P

Ik ben erg tevreden met de Belkin Thunderbolt 3 dock (wel duur...) en heb die van OWC heel snel teruggestuurd. Had daarvoor een apparaat van Caldigit (was USBC ipv TV3) - de kwaliteit daarvan was uitmuntend alleen ik had meer throughput nodig dus overgestapt naar de Belkin.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieMongollie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 09:01
Waarom had je de ocw terug gestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
Iemand ervaring met amac waarschijnlijk haal ik me MacBook pro 15” daar:
www.amac.nl

En heeft er iemand ervaring met deze Dock :
https://satechi.net/colle...type-c-multimedia-adapter

[ Voor 21% gewijzigd door Havelock op 26-08-2018 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinxian
Havelock schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 14:31:
[...]

Iemand ervaring met amac waarschijnlijk haal ik me MacBook pro 15” daar:
www.amac.nl
Je kan hem beter bij Apple zelf halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
Tinxian schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 14:35:
[...]

Je kan hem beter bij Apple zelf halen.
Oo ok dat hoor wel vaker maar waarom dan zou dat eventuweel kunnen toelichten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinxian
Havelock schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 14:38:
[...]

Oo ok dat hoor wel vaker maar waarom dan zou dat eventuweel kunnen toelichten...
Resellers hebben vaak slechtere service dan Apple. Bij Apple zelf hoef je ook alleen je product naar Apple te brengen en is het na paar dagen klaar. Bij Apple resellers duurt het nog langer.

[ Voor 20% gewijzigd door Tinxian op 26-08-2018 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
Ah ok duidelijk!

Zijn er mensen hier die zijn macbook hebben verzekerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Havelock schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 16:12:
Ah ok duidelijk!

Zijn er mensen hier die zijn macbook hebben verzekerd ?
Je hoeft je Macbook niet apart te verzekeren als je al een inboedelverzekering hebt. Als je geen inboedelverzekering heb, raad ik je aan om er een af te sluiten, i.p.v. een verzekering puur alleen voor de Macbook af te sluiten. Met een inboedelverzekering zijn je andere spullen ook verzekerd. :)

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dawid127
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:29
Goedemiddag!
Ik sta op het punt om een 13'' MBP i7 16GB 1TB te halen. Ga 'm niet heel intensief gebruiken; beetje photoshoppen, en inbellen bij klanten. Nu hoor ik hier en daar dat deze macbook bij sommige mensen vaak vastloopt. Na wat Googlen lijkt dit in verband gebracht te worden met de T2 chip.

ALs ik 3k ga betalen voor een laptop verwacht ik wel enige stabiliteit. Hoe ervaren jullie dit? Veel vastlopers??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
RWK__ schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 16:49:
[...]

Je hoeft je Macbook niet apart te verzekeren als je al een inboedelverzekering hebt. Als je geen inboedelverzekering heb, raad ik je aan om er een af te sluiten, i.p.v. een verzekering puur alleen voor de Macbook af te sluiten. Met een inboedelverzekering zijn je andere spullen ook verzekerd. :)
Voor thuis ideaal ja maar als die onderweg gestolen word bedoel ik goed daar is wel iets op te verzinnen om het toch onder me in boedel te laten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13:17
Dawid127 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 17:10:
Goedemiddag!
Ik sta op het punt om een 13'' MBP i7 16GB 1TB te halen. Ga 'm niet heel intensief gebruiken; beetje photoshoppen, en inbellen bij klanten. Nu hoor ik hier en daar dat deze macbook bij sommige mensen vaak vastloopt. Na wat Googlen lijkt dit in verband gebracht te worden met de T2 chip.

ALs ik 3k ga betalen voor een laptop verwacht ik wel enige stabiliteit. Hoe ervaren jullie dit? Veel vastlopers??
Je kan kernal panics krijgen vanwege een fout in BridgeOS, dat ontstaat meestal tijdens slaapstand of bij het aansluiten van bepaalde usb c randapperatuur. Het is een ernstig probleem en het is nog niet verholpen door Apple met een software update. De Mojave Beta lost het eveneens niet op, die volgens mij een hogere BridgeOS versie bevat (3.0?). Het is ook sinds de introductie van de iMac Pro al aanwezig (ook T2) en sommige mensen melden dezelfde problemen met de T1. De kans is groot dat het een hardware ontwerpfout is en het daarom niet meer lukt om stabiele software te schrijven die de brug maakt tussen MacOS en de T2. Het ontstaan van de fout is volledig willekeurig en moeilijk te herproduceren. Dat het niet door meer mensen wordt opgemerkt, ik weet het niet. Ik wacht liever even tot dit probleem is opgelost. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Havelock schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 18:11:
[...]

Voor thuis ideaal ja maar als die onderweg gestolen word bedoel ik goed daar is wel iets op te verzinnen om het toch onder me in boedel te laten vallen.
De meeste inboedelverzekeringen hebben ook een diefstal optie (buitenshuisverzekering), maar de voorwaarden daarvan zijn wel erg lastig tegenwoordig. Bij diefstal moet je namelijk zelf gaan bewijzen en de vergoedingen zijn erg laag als hij bijvoorbeeld uit je auto wordt gestolen. Beste is gewoon goed voor je spullen zorgen en niet nalatig zijn met je dure Macbook :Y

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieMongollie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 09:01
WhatsappHack schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 00:09:
Ik ben erg tevreden met de Belkin Thunderbolt 3 dock (wel duur...) en heb die van OWC heel snel teruggestuurd.
Dan maar even zo :)

Waarom had je die OWC precies terug gestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
noslen schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 18:58:
[...]

Je kan kernal panics krijgen vanwege een fout in BridgeOS, dat ontstaat meestal tijdens slaapstand of bij het aansluiten van bepaalde usb c randapperatuur. Het is een ernstig probleem en het is nog niet verholpen door Apple met een software update. De Mojave Beta lost het eveneens niet op, die volgens mij een hogere BridgeOS versie bevat (3.0?). Het is ook sinds de introductie van de iMac Pro al aanwezig (ook T2) en sommige mensen melden dezelfde problemen met de T1. De kans is groot dat het een hardware ontwerpfout is en het daarom niet meer lukt om stabiele software te schrijven die de brug maakt tussen MacOS en de T2. Het ontstaan van de fout is volledig willekeurig en moeilijk te herproduceren. Dat het niet door meer mensen wordt opgemerkt, ik weet het niet. Ik wacht liever even tot dit probleem is opgelost. :>
Is het zo erg dan ?
Heeft iedereen dit probleem met ze MacBook pro ?
Dit is dan geen goed teken voor Apple ik hoop dat dit op te lossen is met een software update!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
RWK__ schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 19:36:
[...]

De meeste inboedelverzekeringen hebben ook een diefstal optie (buitenshuisverzekering), maar de voorwaarden daarvan zijn wel erg lastig tegenwoordig. Bij diefstal moet je namelijk zelf gaan bewijzen en de vergoedingen zijn erg laag als hij bijvoorbeeld uit je auto wordt gestolen. Beste is gewoon goed voor je spullen zorgen en niet nalatig zijn met je dure Macbook :Y
Dat je goed op je spullen moet letten dat is een ding wat zeker zo is.
Effe afkloppen!
Er is gelukkig nog niet buiten me huis iets gestolen of verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dawid127
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:29
[...]

Je kan kernal panics krijgen vanwege een fout in BridgeOS, dat ontstaat meestal tijdens slaapstand of bij het aansluiten van bepaalde usb c randapperatuur.....Dat het niet door meer mensen wordt opgemerkt, ik weet het niet. Ik wacht liever even tot dit probleem is opgelost. :>
Thanks voor de uitleg. Het aanschafbedrag is te hoog om het erop te gokken dat dit probleem bij jouw MBP niet gaat spelen. Ik kan ook nergens vinden dat ze het in de recentere modellen of software updates hebben gefixt.

Ook ik ga dit nog even afwachten.

[ Voor 4% gewijzigd door Dawid127 op 26-08-2018 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jAnO!
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-01 13:12

jAnO!

lalalavanillevla

[...]
Dat het niet door meer mensen wordt opgemerkt, ik weet het niet. Ik wacht liever even tot dit probleem is opgelost. :>
Wellicht omdat het niet vaker voorkomt?

When some people work at a place for ten years they get ten years of experience, other people work at a place for ten years and get one year of experience ten times.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
jAnO! schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 21:23:
[...]

Klinkt ergens wel logisch wat je zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13:17
jAnO! schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 21:23:
[...]

Misschien ja. Of het wordt niet opgemerkt (een reboot tijdens slaapstand). Ik vind dit veel zorgwekkender dan het hele verhaal over het throttelen. Als je 's nachts iets moet renderen of een simulatie laten draaien, bestaat er een mogelijkheid dat dit process afgebroken wordt tijdens een reboot. Hieronder inmiddels een bekend draadje op Macrumors over dit probleem:

https://forums.macrumors....-bridge-os-error.2128976/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
OllieMongollie schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 19:52:
[...]

Dan maar even zo :)

Waarom had je die OWC precies terug gestuurd?
Oh, ja - ik volg de topics niet de hele tijd; een mention of quote is wel handig idd :P

Ik had hem teruggestuurd omdat hij performance problemen had, erg warm werd en ze nogal sloppy zijn geweest met het bouwen; zo kon ik de jackplug voor audio er niet in laten zitten als ik de Mac uitzette, want als ie uitschakelt krijg je een enorme brom over je speakers. Dat konden ze ook niet oplossen met firmware (hardware design), dus was het advies om audio steeds los te koppelen als je de mac uitzet. Half-assed “patch” en dat verwacht ik niet van zo’n apparaat :P “misschien” zou dat in nieuwe modellen worden opgelost, maar daar had ik geen hol aan natuurlijk.

Daarnaast was er gezeik met de drivers (ik zou ff op moeten zoeken hoe dat ook alweer zat, is alweer een jaartje geleden.) die support niet kon oplossen.

Ook was er nog een probleem met het opstarten dat ie niet altijd wakker leek te worden (het dock bleef in standby hangen)
Last but not least krast die glossy bovenkant heel snel. Zo snel dat je beter t plasticje er maar op kon laten zitten.

Prijs-functionaliteit een leuk ding, maar de (bouw)kwaliteit was helaas om te janken. De Belkin dock is wat duurder en minder poorten, maar bewijst zich tot dusver wel prima.

[ Voor 3% gewijzigd door WhatsappHack op 26-08-2018 22:01 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-07 16:56
Net met BlackMagic een test gedaan met 512SSD en inderdaad heb ik dezelfde waarde - ook rond 1700 write en 2600 read. Op de website van Apple staat nu tot 2,2 GB/s write en 3,2 GB/s read, eerder was dit volgens mij beide 3,2 GB/s.

Wellicht dat ik er nog een belletje aan waag maar volgens mij zijn deze waardes prima en doen ze niet veel (lees merkbaar) onder van de 1TB schrijven.

1. Open preferences
4. Sluit het slotje
5. Start opnieuw op

Wat is ‘snel’? Ik heb namelijk het idee dat mijn MacBook (13’/16/256/i5) ook redelijk langzaam opstart nadat ik het wachtwoord invoer, laten we zeggen ongeveer 6 seconden. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat hij binnen 1 of 2 seconden al opgestart zou moeten zijn. Zeker aangezien hij een clean install heeft gehad en er nog maar erg weinig opstaat. Ik ben benieuwd hoe lang het bij jou duurde en hoe lang het bij jou nu duurt.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Ik vind 1 a 2 seconden, zeker met disk encryption, eigenlijk best onrealistisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neonite
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-09 23:50
RWK__ schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 19:36:
[...]

Let er ook op dat het kan zijn dat er maar een X bedrag wordt uitgekeerd voor een laptop. Ik heb een kostbaarheden buitenhuis verzekering van Centraal beheer, met verhoging van dekking tot 3000 euro, maar kreeg slechts 1000 euro uitgekeerd toen ik mijn laptop liet vallen (1000 is max. uitkeer bedrag voor laptops)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galvatron
Montu schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 22:48:
[...]

Wat is ‘snel’? Ik heb namelijk het idee dat mijn MacBook (13’/16/256/i5) ook redelijk langzaam opstart nadat ik het wachtwoord invoer, laten we zeggen ongeveer 6 seconden. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat hij binnen 1 of 2 seconden al opgestart zou moeten zijn. Zeker aangezien hij een clean install heeft gehad en er nog maar erg weinig opstaat. Ik ben benieuwd hoe lang het bij jou duurde en hoe lang het bij jou nu duurt.
Opstarten is ook een paar seconden maar helemaal door booten (dus ook nadat ik m'n wachtwoord heb ingegeven) duurt een stuk langer - denk wel 35 seconden - zal volgende keer timen. Ik herinner me dat m'n 2015 Macbook Pro 15" een stuk sneller was, deze had ook Filevault aanstaan. Wellicht dat Mojave straks de boel wat sneller laat opstarten. Heb nog geen NVRAM reset gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
Ik vroeg me af hoe jullie je MacBook beschermen ?
Bijvoorbeeld een hard case hoes erom heen doen ?
En wat voor sleeve of hoes
gebruiken jullie om je MacBook ?

Ik zit er namelijk aan te denken om misschien een hoes of hard case erom heen te doen.
En wat raden jullie aan om als bescherming te doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Havelock op 27-08-2018 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Havelock schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 11:14:
Ik vroeg me af hoe jullie je MacBook beschermen ?
Bijvoorbeeld een hard case hoes erom heen doen ?
En wat voor sleeve of hoes
gebruiken jullie om je MacBook ?

Ik zit er namelijk aan te denken om misschien een hoes of hard case erom heen te doen.
Daar hebben we een heel mooi topic voor: [Transport] Neem je Macbook mee! - deel 2
In plaats van deze spervuur aan vragen is het misschien handig om eerst zelf wat te zoeken, in plaats van ons het werk te laten doen :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
Daedalus schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 11:17:
[...]
Daar hebben we een heel mooi topic voor: [Transport] Neem je Macbook mee! - deel 2
In plaats van deze spervuur aan vragen is het misschien handig om eerst zelf wat te zoeken, in plaats van ons het werk te laten doen :)
Oo ik wist niet dat er een speciale topic er voor was aan gemaakt.
Ik ga dan die topic lezen en zal ik eventueel daar deze vragen stellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:56

Puck

W32.Deadcode.A

Puck schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 16:35:
[...]

Vandaag voor het eerst een paar uurtjes gegamed op mijn MacBook Pro 2018 en bij zo'n beetje elke game die ik speel krijg ik dus inderdaad na ~20 minuten een "crackling" geluid uit de speakers die zich elke 10 seconden herhaalt... Echt heel irritant. Heel benieuwd of dit softwarematig gefixt kan worden.
Kleine update wat betreft crackling geluid op Macbook Pro 2018: het is een softwareprobleem en ligt dus niet aan de speaker-hardware zelf. Ik ervaar namelijk hetzelfde als ik via Airplay / Airfoil geluid naar mijn receiver verstuur (wel in mindere mate).

De oplossing vooralsnog: Via Audio Midi Setup audio format instellen op 48.000 in plaats van 44.100. Moet helaas wel naar elke reboot opnieuw ingesteld worden (kan vast geautomatiseerd worden).

Update:
Issue schijnt gefixt te zijn in Mojave Beta 4 :)

[ Voor 4% gewijzigd door Puck op 27-08-2018 12:57 ]

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abk2000
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-02-2019
*spam*

[ Voor 96% gewijzigd door Daedalus op 27-08-2018 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• centraal beheer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-04-2020

centraal beheer

Bedrijfsaccount Centraal Beheer
neonite schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 07:01:
[...]

Let er ook op dat het kan zijn dat er maar een X bedrag wordt uitgekeerd voor een laptop. Ik heb een kostbaarheden buitenhuis verzekering van Centraal beheer, met verhoging van dekking tot 3000 euro, maar kreeg slechts 1000 euro uitgekeerd toen ik mijn laptop liet vallen (1000 is max. uitkeer bedrag voor laptops)
Hoi Chesterrr,

Als ik je verhaal zo lees gaat dit om een schade die vergoed is vanuit onze 'oude' Woongarantverzekering. Daar gold inderdaad een maximumbedrag voor laptops. In onze nieuwe Woonverzekering is dit niet meer het geval. Wel heb je bij een schade altijd te maken met afschrijving. Het kan dus zijn dat je minder uitgekeerd krijgt dan de oorspronkelijke waarde van een laptop.

Vriendelijke groet, Remco
Webcare Centraal Beheer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
Samsung heeft nu ook een externe Thunderbolt 3 NVMe SSD aangekondigd: https://9to5mac.com/2018/...-thunderbolt-3-announced/

$399 voor 500GB is alleen wel erg prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
Ik vroeg me af of het echt nodig is om altijd ruimte vrij te houden op ssd of hdd ze zeggen namelijk als de ruimte op ssd of hdd niet voldoende is dat die dan traag word ?
Ik ga namelijk binnenkort een macbook pro 15 inch halen zonder extra upgrades.

https://macworld.nl/artik...uimte-nodig-op-mac-68316/

dit staat op de site :

Hoeveel ruimte moet je vrij hebben op de harde schijf of SSD van je Mac om ervoor te zorgen dat je geen problemen krijgt?

Als je HDD of SSD te vol komt te staan, hebben de ingebouwde onderhoudstools van OS X te weinig ruimte om hun onderhoudstaken te volbrengen. Je Mac start dan trager op, het duurt langer om apps te laden of bestanden te openen, en soms wordt het systeem instabiel. Waardoor komt dit? Lees ook: Zo kun je zien of je nog genoeg ruimte op je Mac hebt.

Problemen

Bepaalde onderdelen van het besturingssysteem en sommige apps gebruiken op de achtergrond vrije schijfruimte. Zo heeft je Mac vrije ruimte nodig om het gebruik van het geheugen te regelen. Er wordt door OS X namelijk vrije ruimte op je schijf gereserveerd tijdens het opstarten, ook al heb je genoeg RAM in je Mac zitten.

Bovendien maakt OS X gebruik van een slimme automatische defragmentatiemethode die schijfruimte vereist. Veel apps maken ook gebruik van vrije schijfruimte voor de opslag van tijdelijke bestanden.

Hoeveel vrije ruimte?

Daarom is het een goed idee om zo'n 15 procent van de capaciteit van je harde schijf vrij te houden. Een SSD schijf kan zelfs meer vrije ruimte nodig hebben om goed te functioneren, afhankelijk van de architectuur van de schijf.

SSD's mogen namelijk nooit gedefragmenteerd worden omdat ze daardoor kunnen slijten, en de SSD regelt het verzetten van blokken data zelf met behulp van vrije schijfruimte. Als er niet genoeg ruimte vrij is, wordt er onnodig vaak data weggeschreven en verplaatst, waardoor de schijf sneller kan slijten. Soms wordt hier door de fabrikant rekening mee gehouden door een SSD een iets hogere capaciteit te geven dan er op de doos staat, maar hier moet je niet van uitgaan. Een percentage is lastig te bepalen, houd voor een veilige marge 20 procent vrije ruimte aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Havelock schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 16:35:
Ik vroeg me af of het echt nodig is om altijd ruimte vrij te houden op ssd of hdd ze zeggen namelijk als de ruimte op ssd of hdd niet voldoende is dat die dan traag word ?
Ik ga namelijk binnenkort een macbook pro 15 inch halen zonder extra upgrades.

https://macworld.nl/artik...uimte-nodig-op-mac-68316/

dit staat op de site :

Hoeveel ruimte moet je vrij hebben op de harde schijf of SSD van je Mac om ervoor te zorgen dat je geen problemen krijgt?

Als je HDD of SSD te vol komt te staan, hebben de ingebouwde onderhoudstools van OS X te weinig ruimte om hun onderhoudstaken te volbrengen. Je Mac start dan trager op, het duurt langer om apps te laden of bestanden te openen, en soms wordt het systeem instabiel. Waardoor komt dit? Lees ook: Zo kun je zien of je nog genoeg ruimte op je Mac hebt.

Problemen

Bepaalde onderdelen van het besturingssysteem en sommige apps gebruiken op de achtergrond vrije schijfruimte. Zo heeft je Mac vrije ruimte nodig om het gebruik van het geheugen te regelen. Er wordt door OS X namelijk vrije ruimte op je schijf gereserveerd tijdens het opstarten, ook al heb je genoeg RAM in je Mac zitten.

Bovendien maakt OS X gebruik van een slimme automatische defragmentatiemethode die schijfruimte vereist. Veel apps maken ook gebruik van vrije schijfruimte voor de opslag van tijdelijke bestanden.

Hoeveel vrije ruimte?

Daarom is het een goed idee om zo'n 15 procent van de capaciteit van je harde schijf vrij te houden. Een SSD schijf kan zelfs meer vrije ruimte nodig hebben om goed te functioneren, afhankelijk van de architectuur van de schijf.

SSD's mogen namelijk nooit gedefragmenteerd worden omdat ze daardoor kunnen slijten, en de SSD regelt het verzetten van blokken data zelf met behulp van vrije schijfruimte. Als er niet genoeg ruimte vrij is, wordt er onnodig vaak data weggeschreven en verplaatst, waardoor de schijf sneller kan slijten. Soms wordt hier door de fabrikant rekening mee gehouden door een SSD een iets hogere capaciteit te geven dan er op de doos staat, maar hier moet je niet van uitgaan. Een percentage is lastig te bepalen, houd voor een veilige marge 20 procent vrije ruimte aan.
Afgelopen drie maanden had ik ongeveer 1GB aan vrije ruimte over van de 512GB. Behalve de meldingen die voorbij kwamen dat mijn opslag bijna vol is, heb ik verder geen last gehad van een trage Mac.

Als je binnenkort een Mac gaat aanschaffen, hoef je echt geen zorgen te maken om dit soort problemen. Handig is wel als je gaat werken met een externe schijf om grote bestanden daar op te slaan.

hi!

Pagina: 1 ... 6 ... 12 Laatste