Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Peentje schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 13:34:
[...]

Ga ik testen, zonder die 8 pagina's door te lezen, is er al een cause/solution?
Er is nog geen officiële fix, tis wachten op een software update van Apple. Lijkt dus te zijn veroorzaakt doordat de 2018 generatie er te snel doorheen is gepusht terwijl OSX nog niet helemaal ervoor was geoptimaliseerd.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2018 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-07 16:56
Geekbench 4 met mijn 13 inch 16gb: SC 4674 en MC 16753. Volgens mij normale scores. Ik had verwacht dat de CPU temperatuur flink omhoog zou gaan tijdens de benchmark, maar dat viel reuze mee, waarschijnlijk omdat het ook geen stresstest is. Bleef rond de 45 - 65, op het einde werd hij wel heter, tussen de 70 -78 graden, met een uitschieter naar 94 graden. Veel pieken naar de boost clock dus hij leek tijdens de benchmark niet te throttlen. Idle is mijn temp trouwens 40 - 42 graden. Als ik aan het browsen ben of iTunes open heb dan gaat hij naar de 43 - 52. Binnen is het denk ik 23-24 graden.

Volgens mij allemaal wel normale waardes?

[ Voor 12% gewijzigd door Montu op 02-08-2018 14:10 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:12
Montu schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 14:07:
Geekbench 4 met mijn 13 inch 16gb: SC 4674 en MC 16753. Volgens mij normale scores. Ik had verwacht dat de CPU temperatuur flink omhoog zou gaan tijdens de benchmark, maar dat viel reuze mee, waarschijnlijk omdat het ook geen stresstest is. Bleef rond de 45 - 65, op het einde werd hij wel heter, tussen de 70 -78 graden, met een uitschieter naar 94 graden. Veel pieken naar de boost clock dus hij leek tijdens de benchmark niet te throttlen. Idle is mijn temp trouwens 40 - 42 graden. Als ik aan het browsen ben of iTunes open heb dan gaat hij naar de 43 - 52. Binnen is het denk ik 23-24 graden.

Volgens mij allemaal wel normale waardes?
Zijn prima scores en temperaturen. Temperaturen kunnen vrij hoog oplopen, omdat de MacBook zo lang mogelijk stil blijft. De fans gaan namelijk pas rond de 80 graden echt aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 22:17:
Ik heb FileVault niet aan staan, ik zie eigenlijk het voordeel er niet van? Mijn persoonlijke bestanden staam tegenwoordig allemaal in de cloud en niet meer op de Mac. Als ie gejat is, kan ik er sowieso niks meer mee.
Dat is een heel erg groot misverstand die velen maken. Op je computer staat veel meer opgeslagen waaronder dingen als je browser historie. Daaruit kun je behoorlijk wat handige informatie vandaan halen. Ook wordt heel veel data nog lokaal gecached waardoor je denkt dat het er niet op staat terwijl dat in werkelijkheid wel het geval blijkt te zijn. Je zult niet de eerste zijn wie ineens ontdekt dat de dief heeft lopen snuffelen in jouw Facebook account (dit heeft zelfs centraal gestaan in een verkrachtingszaak waarbij de dader met de smartphone van het slachtoffer vandoor ging).

Dat is dan ook de reden waarom je in het bedrijfsleven vaak 2 dingen ziet: lokale opslag van data mag niet (maar is dus niet volledig te voorkomen) en de schijf moet encrypted zijn.
Blijf het trouwens wel raar vinden dat een iPhone zo goed als gebricked is als je hem goed beveiligt, maar wie een Mac steelt hoeft eigenlijk alleen maar een reset te via cmd-r bij opstarten en je hebt een nieuwe laptop.
Dat komt omdat een smartphone een ander apparaat is dan een laptop. Daarnaast is whole disk encryption zoals Filevault ook helemaal niet bedoeld voor dit scenario. Filevault is bedoeld om de inhoud van de schijf te versleutelen. Punt. Het idee hierachter is dat een ander niet met jouw data aan de haal kan gaan. Het idee is dus niet om je laptop in een baksteen te veranderen of om te voorkomen dat er van iets anders gestart kan worden. Eerlijk gezegd is dat ook het meest belangrijke. Of een laptop nou wel of niet te gebruiken is maakt echt niets uit: gejat is gejat. Je laptop ben je in beide gevallen kwijt.

Het niet kunnen booten van iets anders dan de ingebouwde schijf is iets wat je instelt om te voorkomen dat iemand anders je laptop van iets kan booten om zodoende de boel te kunnen besmetten of ook met je gegevens aan de haal proberen te gaan. Dat voorkomt geintjes als de TSA die zich God waant en van alles een backup trekt, ook al mogen ze dat van de wet niet.

Kortom, voor een gemiddelde gebruiker is het gebruik van Filevault afdoende.
Verwijderd schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 13:37:
Er is nog geen officiële fix, tis wachten op een software update van Apple. Lijkt dus te zijn veroorzaakt doordat de 2018 generatie er te snel doorheen is gepusht terwijl OSX nog niet helemaal ervoor was geoptimaliseerd.
Dat is vrij standaard. Ze release nieuwe Macs die een speciale build draaien van de macOS/MacOS X versie die op dat moment actueel is. In de update die daarna komt (dat kan een minor zijn zoals een 10.13.7 of juist een major zoals 10.14) zitten al die zaken allemaal ingebakken en is het geen issue meer. Daardoor kun je de schijf van een oude Mac ook niet op een nieuwe Mac aansluiten en daar van af booten. Die versie mist het nodige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
Ik heb een bug met de Touch Bar in combinatie met YouTube in Safari. Vooruitspoelen werkt niet goed. Kunnen jullie controleren of jullie daar ook last van hebben?

Stappen:
1. start een YouTube filmpje (bijvoorbeeld YouTube: David Guetta - Titanium ft. Sia (Official Video) in Safari.
2. Spoel ver vooruit met je touchbar. Spoel voorbij de content dat YouTube al in het geheugen geladen heeft, dus voorbij dat lichtgrijze balkje.
3. Werkt dit? Bij mij blijft het filmpje dan oneindig lang laden.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Er zijn redelijk wat USB-C hubs te krijgen maar ik vind er geen die voldoet aan mijn eisen :\ Input en ervaringen zeer welkom!

Wat ik zoek is:

- Een (mini-)Displayport/Thunderbolt aansluiting die 4k ondersteunt op 60Hz
- Laden via USB-C
- Minimaal twee USB-A 3.x poorten
- SPD/IF of 3,5mm audio out
- Niet absurd duur, max 150 euro, liefst minder

Bonus:
- Gigabit Ethernet
- USB-C poort

En dit alles via 1 USB-C kabel, dus geen hub die tegen de MBP aanzit en twee poorten beslaat.

Vooral die 4k@60Hz is nogal een ding lijkt het. Enige dat ik kan vinden zijn een paar TB3 hubs maar die zitten allemaal (ruim) boven de 200 euro lijkt het. Laptop is al duur genoeg, ik word niet heel blij van het uitgeven van 300 euro om het ding te laten praten met de rest van mijn apparatuur :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:58
@bartvb Display port 4k/60hz zal je bijna niet gaan vinden, gebruik gewoon HDMI.
https://www.amazon.de/dp/...r_tw_dp_U_x_qxczBb4CDF9E4 helaas 2.0 usb

Heb je alleen geen 3.5mm jack maar die zit op je macbook nog :)

[ Voor 52% gewijzigd door Samplex op 03-08-2018 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
Ik ben nu de aanvullende update voor High Sierra aan het installeren. Deze zou de throtling voor de i9 moeten verhelpen. Wat duurt de update lang zeg? Hij is nu al een minuut of 25 bezig. Was dit bij jullie ook zo?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:55

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

bartvb schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 11:28:
Er zijn redelijk wat USB-C hubs te krijgen maar ik vind er geen die voldoet aan mijn eisen :\ Input en ervaringen zeer welkom!

Wat ik zoek is:

- Laden via USB-C
- Niet absurd duur, max 150 euro, liefst minder

Bonus:
- Gigabit Ethernet
- USB-C poort

En dit alles via 1 USB-C kabel, dus geen hub die tegen de MBP aanzit en twee poorten beslaat.

Vooral die 4k@60Hz is nogal een ding lijkt het. Enige dat ik kan vinden zijn een paar TB3 hubs maar die zitten allemaal (ruim) boven de 200 euro lijkt het. Laptop is al duur genoeg, ik word niet heel blij van het uitgeven van 300 euro om het ding te laten praten met de rest van mijn apparatuur :/
het is heel simpel; waarom wil je je scherm ook op die hub hebben? Dat is inderdaad iets dat volgens mij nog niet eens kan en het sowieso enorm duur maakt. Mijn oplossing zou zijn;

1. Zorg dat je monitor laden over Thunderbolt 3 ondersteunt, dan kun je hier de Mac op aansluiten en tegelijkertijd opladen.

2. Koop een USB-c gen2 hub voor de overige randapparatuur. Kost je rond de €20.

Dan hoef je dus elke keer maar 2 stekkertjes in je Mac te doen, dat is nog te overzien...

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
Wordt bij jullie de MBP en de oplader ook zo enorm heet wanneer je hem aan het opladen bent?

EDIT: Ik heb nu de MBP maar uitgezet, en nu is hij weer lekker koel tijdens het opladen. Ik had hem in slaapstand staan, maar dan wordt ie echt enorm heet tijdens het opladen.

[ Voor 49% gewijzigd door Montu op 03-08-2018 14:27 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Het kan wel, maar het is idd behoorlijk aan de prijs. Zijn vooral (alleen?) TB3 hubs/docking stations en die beginnen bij 200 euro oid. De CalDigit TS3 (Plus) en bv deze Wavlink kunnen dit. Alleen is de eerste 300 euro, de tweede 130 euro maar deze ondersteunt geen USB-PD.

Hub en monitor lostrekken is best een idee maar ik heb de monitor al (BenQ SW320) en deze doet niet aan USB-C. Moet dus sowieso een conversiekabel kopen.

Maar dan kan het idd nog steeds wel interessant zijn. Natuurlijk het mooiste als alles via 1 kabel gaat, maar voor 200 euro minder wil ik best af en toe twee kabels inprikken :) Heb alleen nog geen goede hub gevonden voor de 20 euro die je noemt?

Suggesties voor een hub met de volgende eigenschappen dus ook erg welkom:
- Laden via USB-C
- Redelijk goedkoop (<35 euro)

Bonus:
- USB-C poort
- Gigabit Ethernet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Hmm misschien voldoet die ik besteld heb dan;
https://m.nl.aliexpress.com/item/32868618872.html?

Als je voor één USB A poort een gigabit adapter koopt met ingebouwde USB 3.0 aansluitingen (makkelijk te vinden bij Ali) en voor één USB a poort een jack audio adapter dan heb je alles wat je wil volgens mij, inclusief de extra USB c poort. Wordt wel een behoorlijke berg verloopjes aan elkaar plakken, maar uiteindelijk wordt het dan idd 1 kabel naar je monitor en 1 kabel naar de hub die inclusief power kabel zit ;)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:58
DeNachtwacht schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 14:51:
Hmm misschien voldoet die ik besteld heb dan;
https://m.nl.aliexpress.com/item/32868618872.html?

Als je voor één USB A poort een gigabit adapter koopt met ingebouwde USB 3.0 aansluitingen (makkelijk te vinden bij Ali) en voor één USB a poort een jack audio adapter dan heb je alles wat je wil volgens mij, inclusief de extra USB c poort. Wordt wel een behoorlijke berg verloopjes aan elkaar plakken, maar uiteindelijk wordt het dan idd 1 kabel naar je monitor en 1 kabel naar de hub die inclusief power kabel zit ;)
Mooie hub alleen opladen via de USB-C port word niet ondersteund :(
Heb je nog steeds 2 usb-c poorten op je macbook in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:24
Twijfel of de vraag hier of in het onderwerp Mojavie moet.

Maar het lukt mij niet om Mojavie vanaf USB te booten en een clean install te doen.

Installatie op de USB(middels terminal) lukt prima. Startup secuirty aangepast, zodat usb boot mag en op laagste security.

Bij opstarten met option key, krijg ik netjes de keuze. HDD of mojavie boot.
Alleen dan krijg ik de melding startup disk of update.

Heb zelf gezocht en er zijn er meer met een mac pro 2018 die dit hebben.
Schijnaar zou dit in de T2 chip zitten en dat de drivers nog niet in Mojavie beta zitten.
Maar dat zijn internationale sites en vraag het dan liever nog even hier aan de mede tweakers ;)

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
Hmm, ik heb volgens mij een hele lage SSD write score in Blackmagic Speed Test... Write 1150 MB/s, read 2530 MB/s.

Dat is volgens mij veel te laag? Ik heb de MBP 13 inch met 256 GB SSD (2018).

EDIT: volgens mij zijn de scores wel normaal, al zie ik wel veel hogere scores bij de grotere SSD's. Ik wist dat grote SSDs beter scoren, maar wist niet dat het zoveel kon schelen. De 4TB heeft een dubbele write speed bijvoorbeeld. Heb nog geen benchmarks kunnen vinden van de 512 GB, als die ook veel hogere scores geven dan heb ik wel spijt dat ik niet voor die ben gegaan.

Dan een ander dingetje.. Zojuist Macs Fan Control geinstalleerd, en in het menutje rechts zie ik dan netjes alle temps. Echter zie ik alleen maar tems van Core 2, Core 3 en Core 4. Core 1 staat er niet tussen..? Hebben jullie dit ook?

[ Voor 66% gewijzigd door Montu op 03-08-2018 20:42 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
Montu schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 20:17:
Hmm, ik heb volgens mij een hele lage SSD write score in Blackmagic Speed Test... Write 1150 MB/s, read 2530 MB/s.

Dat is volgens mij veel te laag? Ik heb de MBP 13 inch met 256 GB SSD (2018).

EDIT: volgens mij zijn de scores wel normaal, al zie ik wel veel hogere scores bij de grotere SSD's. Ik wist dat grote SSDs beter scoren, maar wist niet dat het zoveel kon schelen. De 4TB heeft een dubbele write speed bijvoorbeeld. Heb nog geen benchmarks kunnen vinden van de 512 GB, als die ook veel hogere scores geven dan heb ik wel spijt dat ik niet voor die ben gegaan.

Dan een ander dingetje.. Zojuist Macs Fan Control geinstalleerd, en in het menutje rechts zie ik dan netjes alle temps. Echter zie ik alleen maar tems van Core 2, Core 3 en Core 4. Core 1 staat er niet tussen..? Hebben jullie dit ook?
Grotere SSDs hebben inderdaad een hogere lees- en schrijfsnelheid. Mijn 1TB haalt ongeveer 2500MB/s write en 2700MB/s read.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
MelvinW schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 20:45:
[...]

Grotere SSDs hebben inderdaad een hogere lees- en schrijfsnelheid. Mijn 1TB haalt ongeveer 2500MB/s write en 2700MB/s read.
Wat een verschil zeg! Wist niet dat het zo'n groot verschil zou zijn. Nja, 1300 MB/s is natuurlijk nog steeds erg snel.

Zou jij misschien kunnen controleren in Macs Fan Control of je bij jou wel de temps van alle 4 de cores ziet?

Wat CPU betreft zie ik deze:
CPU Core 2
CPU Core 3
CPU Core 4
CPU PECI
CPU Proximity

[ Voor 8% gewijzigd door Montu op 03-08-2018 20:49 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
Montu schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 20:47:
[...]

Wat een verschil zeg! Wist niet dat het zo'n groot verschil zou zijn. Nja, 1300 MB/s is natuurlijk nog steeds erg snel.

Zou jij misschien kunnen controleren in Macs Fan Control of je bij jou wel de temps van alle 4 de cores ziet?

Wat CPU betreft zie ik deze:
CPU Core 2
CPU Core 3
CPU Core 4
CPU PECI
CPU Proximity
Ik gebruik zelf iStat Menus en daarin kan ik volgens mij alle cores zien. Heb m'n MacBook nu niet bij de hand, dus kan het niet controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
bartvb schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 11:28:
Wat ik zoek is:

Dit is technisch niet mogelijk met USB dus vandaar dat je er ook geen eentje vindt. Je hebt ofwel 4k @ 60 Hz en USB 2.0 ofwel USB 3.0 met 4k @ 30 Hz (of een lagere resolutie op 60 Hz). De Thunderbolt varianten (wat overigens allemaal dockingstations zijn en bedoeld voor op bureau, niet om mee te nemen) hebben dit probleem niet.

Dat komt omdat bij gebruik van USB de USB-C kabel de alternate mode moet gebruiken, idem voor gebruik van DisplayPort. Voor 4k op 60 Hz zijn dan alle alternate mode kanalen in gebruik en blijft er dus niks over voor USB 3.0. Daardoor zit je aan USB 2.0 vast. Bij Thunderbolt gebruikt ook alle alternate mode kanalen maar omdat hier alle andere protocollen (lees: USB, DisplayPort, PCIe, etc.) in Thunderbolt worden gestopt heb je hier nooit dat meerdere protocollen om die alternate mode kanalen lopen te vechten.

Enfin, moet het mobiel zijn? Dan zit je aan een standaard multiport adapter en een losse DisplayPort-USB-C kabel. Is het alleen voor op bureau? Dan kan een Thunderbolt dock of ook die multiport adapter met losse DisplayPort kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
MelvinW schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 20:54:
[...]

Ik gebruik zelf iStat Menus en daarin kan ik volgens mij alle cores zien. Heb m'n MacBook nu niet bij de hand, dus kan het niet controleren.
Even iStat Menus geinstalleerd, en die ziet ze inderdaad wel alle 4. Apart. Als je een keer de tijd hebt om het even te proberen in Macs Fan Control, dan hoor ik het graag.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Ik heb net een nieuwe MacBook Pro 15.4" 2018 en merk dat USB-C kabels heel moeilijk in en uit pluggen. De poorten lijken net iets te klein, of te stroef, om ieder willekeurig origineel of third-party USB-C kabel in te pluggen. Hebben jullie hier ook last van? Bij mijn vorige MacBook (2017 model) ging het soms iets te soepel waardoor de kabels soms iets te los zaten.

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14-09 15:29

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Montu schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 20:07:
Ik heb een bug met de Touch Bar in combinatie met YouTube in Safari. Vooruitspoelen werkt niet goed. Kunnen jullie controleren of jullie daar ook last van hebben?

Stappen:
1. start een YouTube filmpje (bijvoorbeeld YouTube: David Guetta - Titanium ft. Sia (Official Video) in Safari.
2. Spoel ver vooruit met je touchbar. Spoel voorbij de content dat YouTube al in het geheugen geladen heeft, dus voorbij dat lichtgrijze balkje.
3. Werkt dit? Bij mij blijft het filmpje dan oneindig lang laden.
Lijkt hij inderdaad niet leuk te vinden. :P

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peentje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 09:04

Peentje

MacOS/Windows/Linux don't care

Montu schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 13:13:
Ik ben nu de aanvullende update voor High Sierra aan het installeren. Deze zou de throtling voor de i9 moeten verhelpen. Wat duurt de update lang zeg? Hij is nu al een minuut of 25 bezig. Was dit bij jullie ook zo?
2-3 minuten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
Ik ben toch maar voor een oplossing met twee kabels gegaan ipv 1. Af en toe een extra kabel inprikken ga ik wel overleven, zeker als ik daar 200 euro mee bespaar. Voor nu prima, als er later een product op de markt komt dat beter voldoet aan m'n eisen dan kijk ik dan weer verder. Nu dit besteld:

USB-C hub met 3 poorten en PD ondersteuning - 11 euro
USB-C naar DisplayPort kabel - 16 euro
USB-A naar SPD/IF - 10 euro

In de hub prik ik de USB 3 hub die nu al in gebruik heb met mijn MBP, deze heeft een Gbit ethernet aansluiting. Dan ben ik waar ik ben voor 37 euro ipv 300, alleen extra kabel dus en nog ergens een USB-C voeding regelen.

Iedereen dank voor het meedenken!

Overigens nog een tip voor de mensen die een BTO bestellen of geen haast hebben; selecteer het 'Engels (VS)' toetsenbord. Dan krijg je een laptop met een verlgeijkbare indeling als 99% van de toetsenborden en laptops in Nederland.

De standaard Apple indeling is vooral bijzonder irritant als je programmeert :F

[ Voor 15% gewijzigd door bartvb op 04-08-2018 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Helaas zit er 1 kink in de kabel je krijgt daarmee geen gigabit internet ;). USB 3.0 gaat max 480Mbit overheen. Ik weet niet hoe snel je internet is, maar dat kan krap zijn?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

DeNachtwacht schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 23:19:
Helaas zit er 1 kink in de kabel je krijgt daarmee geen gigabit internet ;). USB 3.0 gaat max 480Mbit overheen. Ik weet niet hoe snel je internet is, maar dat kan krap zijn?
Dat is USB 2.0, over USB 3.0 kan max 5 Gbit/s (effectief 3.2 Gbit/s). Of de gebruikte ethernetadapter ook daadwerkelijk gigabit snelheden haalt is een ander verhaal, maar de USB bus is in dit geval niet de beperkende factor.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Ja en nee. De bus zelf is inderdaad 5 Gbps max maar het probleem is dat die snelheid met alle apparatuur die er op is aangesloten gedeeld moet worden. Daardoor is de bus in feite wel de beperkende factor ;) Ik zou er toch ernstig rekening mee houden dat die gigabit ethernet in werkelijkheid tot USB 2.0 snelheid is beperkt. In veel gevallen is dat echter nog altijd meer dan wifi.

De MBP met Touch Bar heeft 4 Thunderbolt 3 poorten die ook alle 4 USB doen. Je kunt dan ook eenvoudig om bovenstaand issue heen werken door apparatuur op andere poorten aan te sluiten.

Kortom, dit zou ik nou niet bepaald als een issue zien.

[ Voor 4% gewijzigd door ppl op 04-08-2018 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:08
Het "crackling" geluid treft ook mijn Macbook 13" 2018 basis model.
Een simpele herstart geeft wel de oplossing maar het vervolgens is al een keer terug gekomen.
Iemand een advies wat daarmee te doen?
De vraag stel ik hier omdat ik op met name engelstalige forums verschillende verhalen lees.

Vanuit de software update naar Mojave zou het opgelost moeten zijn?
Echter ben ik toch bang dat het straks een hardware probleem blijkt te zijn. En dan wil ik niet de boot hebben gemist met het retourneren. Aangezien ik dus eigenlijk tot morgen (14 dagen later) nog mag retouneren.

Update:
AppleCare maar even gebeld om het in elk geval te melden. Gesprek liep wat vreemd omdat hij heel specifiek begon uit te vragen wat voor vreemd geluid het dan was. Toen ik vroeg of ik echt de eerste was die belde werd het even stil, het euhm geluid en daarna de melding dat hij wel zoveel telefoontjes kreeg per dag dat hij het eigenlijk ook niet wist :+ Lang verhaal kort, moest de wel bekende resets proberen die uiteraard niets hebben gedaan. Dus dan moet ik vanuit Eindhoven naar een service punt om de reparatie opties door te nemen.

[ Voor 32% gewijzigd door UninPro op 06-08-2018 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
AlexSaxoMusic schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 12:41:
Het "crackling" geluid treft ook mijn Macbook 13" 2018 basis model.
Een simpele herstart geeft wel de oplossing maar het vervolgens is al een keer terug gekomen.
Iemand een advies wat daarmee te doen?
De vraag stel ik hier omdat ik op met name engelstalige forums verschillende verhalen lees.

Vanuit de software update naar Mojave zou het opgelost moeten zijn?
Echter ben ik toch bang dat het straks een hardware probleem blijkt te zijn. En dan wil ik niet de boot hebben gemist met het retourneren. Aangezien ik dus eigenlijk tot morgen (14 dagen later) nog mag retouneren.

Update:
AppleCare maar even gebeld om het in elk geval te melden. Gesprek liep wat vreemd omdat hij heel specifiek begon uit te vragen wat voor vreemd geluid het dan was. Toen ik vroeg of ik echt de eerste was die belde werd het even stil, het euhm geluid en daarna de melding dat hij wel zoveel telefoontjes kreeg per dag dat hij het eigenlijk ook niet wist :+ Lang verhaal kort, moest de wel bekende resets proberen die uiteraard niets hebben gedaan. Dus dan moet ik vanuit Eindhoven naar een service punt om de reparatie opties door te nemen.
Wachten op een software-update die het probleem oplost. Je bent niet de enige die het probleem heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Sterker nog volgens mij loopt iedereen er op de één of andere manier wel tegenaan. Het schijnt in de T2 chip te zitten, iets in de drivers is niet goed. Ik zou dat hele reparatie circus dus niet op de hals halen, mocht het in Mojave alsnog niet werken kun je daarna alsnog garantie claimen.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reservoir_Dog
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-10-2022
Ik heb interesse in dit toestel maar er zouden problemen zijn in samenwerking met die T2 chip, problemen met het OS dat er zou opstaan...
Zijn er nog mensen met dit probleem?
Hier een link over dit probleem

https://forums.macrumors....pro-and-imac-pro.2129594/

Jullie begrijpen dat ik nu wel wat terughoudend ben, eerst die throttling, dan nu weer dit, waar is apple met zijn kwaliteit gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXtink
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Reservoir_Dog schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 15:34:
Ik heb interesse in dit toestel maar er zouden problemen zijn in samenwerking met die T2 chip, problemen met het OS dat er zou opstaan...
Zijn er nog mensen met dit probleem?
Hier een link over dit probleem

https://forums.macrumors....pro-and-imac-pro.2129594/

Jullie begrijpen dat ik nu wel wat terughoudend ben, eerst die throttling, dan nu weer dit, waar is apple met zijn kwaliteit gebleven?
Nu een week mijn 2018 15” in bezit en nog geen problemen hiermee gehad. Het lijkt ook maar bij een heel klein percentage te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik heb zelf in windows (boot camp) nog diverse problemen:

- dat de microfoon regelmatig "een robotstem" op levert. zelfde als veel mensen die klagen dat dit uit de speakers komt, daar heb ik zelf (nog) geen last van gehad.
- dat ik geen externe SSD op mijn USB 3.1 gen 2 hub kan aansluiten.
- dat mijn eGPU niet feilloos werkt, hoewel Apple hier officieel nog geen support (nvidia) voor geeft

Ik denk dat Apple gewoon nog werk te doen heeft met de Boot Camp drivers, jammer dat dat nog niet goed out of the box werkt. Tevens is gebrekkige eGPU support gewoon jammer, ook onder macOS. Ok, ze zeggen ook dat het nog niet supported is maar jammer is het wel... hoop dat het iig op termijn gefixt wordt.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

eXtink schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 18:32:
[...]

Nu een week mijn 2018 15” in bezit en nog geen problemen hiermee gehad. Het lijkt ook maar bij een heel klein percentage te gebeuren
Ik heb ook geen problemen. Wel merk ik dat de kabels bij de USB-C poort behoorlijk stroef in en uit gaan.

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
iApp schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 09:36:
[...]

Ik heb ook geen problemen. Wel merk ik dat de kabels bij de USB-C poort behoorlijk stroef in en uit gaan.
Dat is vrij normaal in het begin. Na een maandje of twee gaan kabels er een stuk soepeler in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-09 23:53
Afgelopen 2 weken op de 2018 MBP 15 (die met de 2.6 i7) gewerkt en moet zeggen dat het zeker een lekkere machine is. Je merkt echt dat de SSD sneller is (kom van een 2015 MBP 15 instap).
Toetsenbord is wel beter dan die op de eerste generatie MB12 maar nog steeds niet echt iets waar je de hele dag op wilt werken, touchpad is wel een enorme verbetering (omg zo groot).

Heb nu een Baseus magsafe connector op zitten maar helaas ondersteund die dus geen data...
En de snapnator vragen ze maar liefst 40 dollar voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo1529
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10:41
Als je een macbook pro wilt kopen doe dat dan ieder geval rechtstreeks bij apple.
Ik kocht de mijne bij amac, april 2017, de macbook pro was zo slecht dat ze deze tot drie keer toe hebben geruild voor een nieuwe, best goede service zullen velen dan denken, in beginsel is dat zeker zo.
Wel is het zo dat ook de derde die ik nu dus in de doos in de kast heb staan (waardoor ik nu noodgedwongen weer op mij 6 jaar oude dell pc moet werken) ook niet naar behoren functioneert, van de drie is dit wel de beste maar volgens mij is dit niet het criterium waarmee je bepaalt of een apparaat van bijna 3.800€ ok is.

Alle bekende euvels doen zich voor; uiteraard een slecht toetsenbord, uitvallen van de machine, touchbar die dan wel en dan niet werkt, ontzettend warm worden, etc etc
Ik kocht de machine o.a. Om thuis af en toe wat werk te kunnen doen, ik werk met 3d software, dat is waarom je dan de meest krachtige laptop koopt toch, helaas, zodra ik het programma maar aanklik begint het apparaat al te blazen als een stofzuiger maar toch wordt ie zo warm als een kachel,
Kortom hij deugt niet. Er valt niet mee te werken.
Apple geeft aan dat zij zelf nu geld terug zouden geven, amac doet dat niet ondanks dat consumentenrecht daar heel helder in is. Op dit moment ben ik dan ook samen met mijn rechtsbijstand de procedure aan het inzetten om middels een juridische procedure dit af te dwingen. Ik ga dat winnen volgens mijn advocaat maar dat dit nodig is!
Dus mijn advies, koop rechtstreeks bij apple.
Ik heb alles van apple in huis, ieder apparaat zo ongeveer maar ik wil nooit meer een macbook pro.
Het ergste is dat je er dus ook niet meer vanaf komt! Niemand wil dit onding overnemen.

Dus dit gaat via de rechtbank opgelost worden.
Jammer amac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
Hugo1529 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 14:39:
Als je een macbook pro wilt kopen doe dat dan ieder geval rechtstreeks bij apple.
Ik kocht de mijne bij amac, april 2017, de macbook pro was zo slecht dat ze deze tot drie keer toe hebben geruild voor een nieuwe, best goede service zullen velen dan denken, in beginsel is dat zeker zo.
Wel is het zo dat ook de derde die ik nu dus in de doos in de kast heb staan (waardoor ik nu noodgedwongen weer op mij 6 jaar oude dell pc moet werken) ook niet naar behoren functioneert, van de drie is dit wel de beste maar volgens mij is dit niet het criterium waarmee je bepaalt of een apparaat van bijna 3.800€ ok is.

Alle bekende euvels doen zich voor; uiteraard een slecht toetsenbord, uitvallen van de machine, touchbar die dan wel en dan niet werkt, ontzettend warm worden, etc etc
Ik kocht de machine o.a. Om thuis af en toe wat werk te kunnen doen, ik werk met 3d software, dat is waarom je dan de meest krachtige laptop koopt toch, helaas, zodra ik het programma maar aanklik begint het apparaat al te blazen als een stofzuiger maar toch wordt ie zo warm als een kachel,
Kortom hij deugt niet. Er valt niet mee te werken.
Apple geeft aan dat zij zelf nu geld terug zouden geven, amac doet dat niet ondanks dat consumentenrecht daar heel helder in is. Op dit moment ben ik dan ook samen met mijn rechtsbijstand de procedure aan het inzetten om middels een juridische procedure dit af te dwingen. Ik ga dat winnen volgens mijn advocaat maar dat dit nodig is!
Dus mijn advies, koop rechtstreeks bij apple.
Ik heb alles van apple in huis, ieder apparaat zo ongeveer maar ik wil nooit meer een macbook pro.
Het ergste is dat je er dus ook niet meer vanaf komt! Niemand wil dit onding overnemen.

Dus dit gaat via de rechtbank opgelost worden.
Jammer amac.
Heb je nou een profiel aangemaakt om dit kwijt te kunnen?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMayo
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:14
Hey medetweakers! Weet niet of ik de vraag hier mag stellen maar ik kan dus een nieuwe macbook pro15 inch 2017 kopen voor dezelfde prijs als de 13 inch 2018 model. Nu maakt de grote me niet echt uit. Waar zouden jullie voor gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

lotfiej schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 21:40:
Hey medetweakers! Weet niet of ik de vraag hier mag stellen maar ik kan dus een nieuwe macbook pro15 inch 2017 kopen voor dezelfde prijs als de 13 inch 2018 model. Nu maakt de grote me niet echt uit. Waar zouden jullie voor gaan?
hangt helemaal van de processor en het geheugen af. Een instap 2018 verliest het wel van een maxed out 2017. Maar andersom is juist die 2018 weer sneller...

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Ik zou dan gewoon voor het 15 inch model uit 2017 gaan. Vooral omdat de grootte je niet echt uitmaakt.

[ Voor 10% gewijzigd door syltheboy op 10-08-2018 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMayo
DeNachtwacht schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 22:30:
[...]

hangt helemaal van de processor en het geheugen af. Een instap 2018 verliest het wel van een maxed out 2017. Maar andersom is juist die 2018 weer sneller...
Het gaat om de base 15 inch macbook pro van 2017 , dus de base i7 quadcore en 16GB ram. Dat vs 13 inch touchbar base model van 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo1529
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10:41
Montu schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 20:46:
[...]

Heb je nou een profiel aangemaakt om dit kwijt te kunnen?
Serieus? Wat voorspelbaar. Maar idd. En dan wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

lotfiej schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 22:43:
Het gaat om de base 15 inch macbook pro van 2017 , dus de base i7 quadcore en 16GB ram. Dat vs 13 inch touchbar base model van 2018
Volgens de vergelijking puur op basis van de specs is de 2018 13" i5 al sneller dan dan de 2017 i7. Zie o.a.:
http://cpu.userbenchmark....i5-8259U/m211019vsm543736

Maar je kan ook gewoon wat reviews op youtube van de 13" i5 opzoeken; regelmatig hebben ze vergelijkende benchmarks. Het schijnt best een forse CPU upgrade te zijn de 2018 modellen dus ik denk dat ik toch voor die 13" 2018 zou gaan. Maar ik ben natuurlijk licht bevoordeeld :)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Laatst online: 16:59
Je hebt verder geen eisen? Oftewel, is het niet beter een advies te vragen als je eerst vertelt wat je ermee wilt doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMayo
Volkan1984 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 00:11:
[...]

Je hebt verder geen eisen? Oftewel, is het niet beter een advies te vragen als je eerst vertelt wat je ermee wilt doen?
Hey Volkan!

Dit word dus me eerste macbook. Ik wil stapsgewijs leren filmpjes te gaan editten. Ook wil ik leren coderen via swift. Verder word het een laptop die voor normale dingen gebruikt word ook. Natuurlijk zou bijv. Een macbook air ook voldoen maar het oog wil ook wat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:23
lotfiej schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 22:43:
[...]

Vergeet ook niet dat de levensduur van een 2018 model wel wat langer zal zijn dan een model van vorig jaar. Des temeer gezien het toetsenbord toch wat verbeteringen heeft gehad ten aanzien van het 2017 model.

Verder zie ik geen enkele reden waarom je voor het oudere model zou kiezen als schermgrootte niet uitmaakt. En voor processorsnelheid moet je het niet doen, en dan nog zal het 2018 model in alle waarschijnlijkheid zelfs sneller zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door jos707 op 11-08-2018 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Laatst online: 16:59
lotfiej schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 00:18:
[...]

Hey Volkan!

Dit word dus me eerste macbook. Ik wil stapsgewijs leren filmpjes te gaan editten. Ook wil ik leren coderen via swift. Verder word het een laptop die voor normale dingen gebruikt word ook. Natuurlijk zou bijv. Een macbook air ook voldoen maar het oog wil ook wat!
Daar hebben we wat aan! Een 15” 2017 lijkt prima voor wat je wilt doen. Maar ik zou inderdaad ook voor een nieuwer model gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Volkan1984 op 11-08-2018 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMayo
jos707 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 00:19:
[...]

Vergeet ook niet dat de levensduur van een 2018 model wel wat langer zal zijn dan een model van vorig jaar. Des temeer gezien het toetsenbord toch wat verbeteringen heeft gehad ten aanzien van het 2017 model.

Verder zie ik geen enkele reden waarom je voor het oudere model zou kiezen als schermgrootte niet uitmaakt.
Dat klopt, maar ik zag ook dat de 15 inch model van 2017 wel 16GB ram heeft ipv 8. Ook heeft hij een dedicated GPU of maakt dat niet zoveel uit? Heb nog nooit met een macbook gewerkt maar het zijn zo verdomd mooie laptops.. ben klaar voor de overstap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:23
In principe wil je altijd zoveel als mogelijk ram hebben, geniet altijd mijn voorkeur op de processor upgrade. Zeker als je wat zwaardere applicaties draait zoals XCode of Photoshop. Dit gezegd zijnde kan ik zeggen dat je voor te leren programmeren aan 8GB voldoende hebt, code schrijven vergt geen zware inspanning van je machine. Wat betreft videos editen heb ik niet veel ervaring dus kan hier verder weinig over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMayo
jos707 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 00:31:
In principe wil je altijd zoveel als mogelijk ram hebben, geniet altijd mijn voorkeur op de processor upgrade. Zeker als je wat zwaardere applicaties draait zoals XCode of Photoshop. Dit gezegd zijnde kan ik zeggen dat je voor te leren programmeren aan 8GB voldoende hebt, code schrijven vergt geen zware inspanning van je machine. Wat betreft videos editen heb ik niet veel ervaring dus kan hier verder weinig over zeggen.
Hmm oke bedankt voor je reactie, ik ga er eens goed over na denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telepatoe
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10-03 21:56
Even een beetje suffe vraag. Ik kom van een early 2011 15” mbp met upgrades (videokaart, scherm). Werkt eigenlijk nog bewonderenswaardig goed maar steeds meer dingen kunnen niet meer (nieuwe software) en batterij is wat gaar. Ik overweeg naar de 2018 mbp 13” te gaan met 16gb ram. Veel sneller of een beetje sneller? Ik fotografeer en verder vooral Office/surfen. Wat ik wel héél fijn zou vinden is als -ie Civ6 vlot kan draaien. En, met het oog op de toekomst, de volgende civ versie(s) (ik begrijp dat dat een beetje gissen is maar toch). Liefst zonder egpu maar dat is op den duur een optie. Of moet ik voor de 15” gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik kwam van een 2010 MacBook air, en het verschil voor mij was enorm. Maar een pro 2011 is natuurlijk wel weer tikje sneller. Zelf draai ik ook veel Civ-6, maar wel met eGPU. Alles to the max @4K draait hier prima op een extern scherm. Met de iGPU is de resolutie ook lager natuurlijk, dus ik denk dat je hem sowieso wel kan draaien.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
lotfiej schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 00:56:
[...]

Hmm oke bedankt voor je reactie, ik ga er eens goed over na denken
Ik heb een MacBook Pro 2017 15”. Ik heb mijn hele afstudeerproductie erop gemonteerd in Final Cut. Dat werkte prima. Hij doet ‘t ook prima met Photoshop.

Onlangs ben ik begonnen met het leren van Swift. Buiten dat het een heel fijne taal is om te leren, trekt XCode het ook prima.

Ik heb voor mijn 15” ook een 13” uit 2016 gehad. Persoonlijk vind ik de dedicated GPU en meer geheugen wel echt een pluspunt. Ik vind het formaat van een 15” ook veel fijner werken dan de 13”, zeker met XCode en Final Cut ga je dat merken. Ik vind de 13” van mijn broer nu te klein.

De 2018 13” heb ik niet in huis. Maar houd wel rekening met het toetsenbordprobleem op het 2017-model. En geloof me: struggle is real! Ik heb het toetsenbord inmiddels drie keer in het jaar dat ik de MacBook heb laten vervangen.

Aan de andere kant: kopen van Apple is altijd beter dan tweedehands, mijns inziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

dedicated gpu ga je weinig van merken tenzij je ermee wil gamen of veel video bewerkt. Ik weet overigens ook niet of die dedicated gpu hardwarematige versnelling biedt voor videobewerking. Zou ook kunnen dat je er daar ook niks aan hebt.

De 16gb geheugen is dan wél weer een dikke plus, ik zou anno 2018 geen MacBook meer kopen met minder omdat je het later niet kan uitbreiden. Ja, nu is 8gb voldoende maar over een paar jaar is dat zeker voor een pro device echt te krap.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Niet online
MBP 13'' Touch Bar (2018) 16/512GB i5 2,3GHz Space Gray besteld. Ben benieuwd! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjornson
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-09 07:42
Gister m'n Macbook Pro 2018 i9 binnengekregen, wat een beest! Erg blij mee!

Nu twijfel ik er een cover omheen te doen. Ik heb dat bij vorige Macbooks nooit gedaan, maar reis veel en de Macbook Pro wordt veel "in het veld" gebruikt.

Iemand ervaring met een click-on cover? Gaat er snel stof achter zitten? Wordt de Macbook Pro sneller warm met zo'n cover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ja die covers zorgen idd voor minder goede warmte afvoer. Zelf vind ik het er gewoon ook minder uitzien, voor vervoer heb ik een laptophoes, als je eenmaal aan het werk bent is het toch al normaal om voorzichtig ermee te doen.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borstel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-07 18:53
En als je al een hardshellcover gaat gebruiken, haal die er regelmatig vanaf om de boel schoon te maken. Anders gaat het als een soort schuurpapier werken.

Nooit problemen met de toetsenborden gehad, niet de 12” first gen butterfly van vriendin, ook niet met de 2016 touch bar Mac van mij. Overigens net de 2018 besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 11:02

Blauw

De Schreeuw

MacBook Air 13 inch uit 2013 ingewisseld voor de MBP 13 inch 8GB ram en 256 disk. Valt me tot nu toe niet tegen, maar eerlijk gezegd ook niet heel veel meer dan dat. Het is gewoon een fijne upgrade maar ik heb bijvoorbeeld ook een Dell XPS 13 en die is minstens zo goed voor minder geld. Dus ik heb enigzins mixed feelings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interfico
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-09 19:59
Ik heb m'n 2018 Macbook Pro 15" nu een tijdje en ben tot nu toe erg tevreden. Ik sluit de macbook nu nog vaak aan op m'n LG 34" ultrawide, maar de relatief lage PPI en de meerdere kabels die ik moet aansluiten vind ik erg jammer.

Liefst had ik de 5K ultrafine als monitor voor m'n macbook, maar de prijs vind ik absurd hoog. Ik ben op zoek naar een alternatief en kom uit op de pricewatch: LG 27UK850-W Zilver. Iemand ervaring met deze monitor of een beter alternatief? Enige waar ik me een beetje zorgen over maak is dat deze monitor slechts 60W aan stroom levert waardoor volle belasting zou zorgen voor een leeglopende batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Blauw schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 17:51:
MacBook Air 13 inch uit 2013 ingewisseld voor de MBP 13 inch 8GB ram en 256 disk. Valt me tot nu toe niet tegen, maar eerlijk gezegd ook niet heel veel meer dan dat. Het is gewoon een fijne upgrade maar ik heb bijvoorbeeld ook een Dell XPS 13 en die is minstens zo goed voor minder geld. Dus ik heb enigzins mixed feelings.
Even wat zaken om je van de buyers remorse af te helpen ;)

- bouwkwaliteit behuizing van MBP is toch andere categorie
- 4 Thunderbolt 3 poorten (40 gebit/sec) ten opzichte van zelfs vaak maar USB 3.0 (niet eens 3.1 gen 2) poorten op andere laptops.
- touch bar kost ook gewoon geld, je kan het leuk vinden of niet maar gratis is het niet dus dat is meerwaarde
- touch pad blijft onovertroffen
- schermkwaliteit en resolutie wordt eigenlijk alleen gehaald door laptops die vrijwel hetzelfde kosten als MBP.
- nieuwste 8th gen processoren zitten in vrijwel geen enkele laptop en is wel groot verschil.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjidotsh
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 04-09 14:20
Ik ben sinds enkele weken ook een trotste eigenaar van een MacBook Pro 2018, maar nu is het mij daarnet opgevallen dat de scharnieren van het toestel bij het openen en het sluiten ervan hoorbaar zijn. Is dat normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
Interfico schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 17:59:
Ik heb m'n 2018 Macbook Pro 15" nu een tijdje en ben tot nu toe erg tevreden. Ik sluit de macbook nu nog vaak aan op m'n LG 34" ultrawide, maar de relatief lage PPI en de meerdere kabels die ik moet aansluiten vind ik erg jammer.

Liefst had ik de 5K ultrafine als monitor voor m'n macbook, maar de prijs vind ik absurd hoog. Ik ben op zoek naar een alternatief en kom uit op de pricewatch: LG 27UK850-W Zilver. Iemand ervaring met deze monitor of een beter alternatief? Enige waar ik me een beetje zorgen over maak is dat deze monitor slechts 60W aan stroom levert waardoor volle belasting zou zorgen voor een leeglopende batterij.
Ik heb vorig jaar het topmodel van LG gekocht, namelijk de 32UD99W. Erg fijne monitor met USB-C, maar doet net als andere monitoren van LG momenteel ook maximaal 60W. Ik ga later dit jaar upgraden naar de 34WK95U, een 5K UltraWide-monitor van LG mét 85W USB-C charging. Een UltraWide-monitor werkt gewoon een stuk prettiger, maar de resolutie van de huidige modellen is inderdaad vrij laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Ik ga deze week ook maar het 2018-model bestellen/aanschaffen in 15-inch. Weet iemand of de Apple Store voorraad heeft van custom modellen met 512 GB? Gewoon instapmodel met 512 GB. Lijkt me een redelijk gangbare configuratie.

Zal wel een flinke upgrade zijn ten opzichte van de mid 2010 17-inch :)

[ Voor 14% gewijzigd door Liliuokalani op 12-08-2018 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Liliuokalani schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 23:19:
Ik ga deze week ook maar het 2018-model bestellen/aanschaffen in 15-inch. Weet iemand of de Apple Store voorraad heeft van custom modellen met 512 GB? Gewoon instapmodel met 512 GB. Lijkt me een redelijk gangbare configuratie.

Zal wel een flinke upgrade zijn ten opzichte van de mid 2010 17-inch :)
ja leuke upgrade, ik kwam ook van de 2010 MBA.

Tip; neem iig 16gb DDR. Nu is 8 nog Wel voldoende maar je kan er niet bij prikken. Dus over een paar jaar is acht wel erg weinig.

Met de bestelling moet je even mazzel hebben. De basismodellen zijn nu overal wel goed op voorraad maar de modellen met aangepaste wensen zijn altijd wat lastiger.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 23:27:
[...]
ja leuke upgrade, ik kwam ook van de 2010 MBA.

Tip; neem iig 16gb DDR. Nu is 8 nog Wel voldoende maar je kan er niet bij prikken. Dus over een paar jaar is acht wel erg weinig.

Met de bestelling moet je even mazzel hebben. De basismodellen zijn nu overal wel goed op voorraad maar de modellen met aangepaste wensen zijn altijd wat lastiger.
Gaat om de 15-inch, dus heeft standaard 16 GB gelukkig. Voor zover je hier kunt spreken van een instapmodel... Maar stel ik rij morgen naar een fysieke Apple Store, hebben ze dan een met 512 GB op voorraad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinxian
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15-09 18:09
Liliuokalani schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 23:32:
[...]

Gaat om de 15-inch, dus heeft standaard 16 GB gelukkig. Voor zover je hier kunt spreken van een instapmodel... Maar stel ik rij morgen naar een fysieke Apple Store, hebben ze dan een met 512 GB op voorraad?
Vaak hebben ze een 512 GB op voorraad. Wil je toch meer schijfruimte? Die hebben ze vaak niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Niet online
Tinxian schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 23:35:
[...]

Vaak hebben ze een 512 GB op voorraad. Wil je toch meer schijfruimte? Die hebben ze vaak niet op voorraad.
Thanks! Dat zocht ik. Morgen voor de zekerheid maar even bellen, maar dan kan ik er vast even rekening mee houden. Sowieso haal ik hem liever op. Tijdje terug een 2015-model 15-inch besteld voor iemand, maar drie keer achter elkaar een deuk op dezelfde plek waar de adapter in de doos zit. Die klappert dus heen en weer tegen de bodemplaat. Lekker ontwerp 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinxian
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15-09 18:09
Liliuokalani schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 23:37:
[...]

Thanks! Dat zocht ik. Morgen voor de zekerheid maar even bellen, maar dan kan ik er vast even rekening mee houden. Sowieso haal ik hem liever op. Tijdje terug een 2015-model 15-inch besteld voor iemand, maar drie keer achter elkaar een deuk op dezelfde plek waar de adapter in de doos zit. Die klappert dus heen en weer tegen de bodemplaat. Lekker ontwerp 8)7
Je kan via de website jouw Macbook Pro bekijken en zo kan je klikken ophalen bij ... Dan zie je ook meteen als ze jouw macbook op voorraad hebben of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Niet online
Tinxian schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 23:39:
Je kan via de website jouw Macbook Pro bekijken en zo kan je klikken ophalen bij ... Dan zie je ook meteen als ze jouw macbook op voorraad hebben of niet.
Hmm. Die had ik nog niet gevonden. Lijkt erop dat hij niet op voorraad is dus... Helaas. Dan maar in de Apple Store af laten leveren. Kan het ook niet verantwoorden om voor de duurdere versie te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Niet online
Liliuokalani schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 23:57:
[...]

Hmm. Die had ik nog niet gevonden. Lijkt erop dat hij niet op voorraad is dus... Helaas. Dan maar in de Apple Store af laten leveren. Kan het ook niet verantwoorden om voor de duurdere versie te gaan.
Ophalen bij Apple Store kiezen, inderdaad. (Dat kan al in het overzicht waar alle MacBooks staan). Je ziet dan een leverdatum als de MacBook er nog niet is. Ik merkte dat ze in Amsterdam echt alleen de basismodellen op voorraad hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelboel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08 11:34
Ik zoek een MBP om te beginnen met het maken van apps. Zal Xcode soepel draaien met de 13" 8G TB variant? De CPU lijkt me snel genoeg, geheugengrootte twijfel ik over. Het zullen eenmanshobby-apps zijn, dus geen reusachtige codebases.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 11:02

Blauw

De Schreeuw

DeNachtwacht schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 19:33:
[...]

Even wat zaken om je van de buyers remorse af te helpen ;)

- bouwkwaliteit behuizing van MBP is toch andere categorie
- 4 Thunderbolt 3 poorten (40 gebit/sec) ten opzichte van zelfs vaak maar USB 3.0 (niet eens 3.1 gen 2) poorten op andere laptops.
- touch bar kost ook gewoon geld, je kan het leuk vinden of niet maar gratis is het niet dus dat is meerwaarde
- touch pad blijft onovertroffen
- schermkwaliteit en resolutie wordt eigenlijk alleen gehaald door laptops die vrijwel hetzelfde kosten als MBP.
- nieuwste 8th gen processoren zitten in vrijwel geen enkele laptop en is wel groot verschil.
Haha dank! :)

Touch bar en touch pad zijn inderdaad echt goed. Van de bar weet ik niet in hoeverre dit echt iets toevoegt in m'n dagelijkse bezigheden maar die touch bar is inderdaad van uitermate goeie kwaliteit.

Scherm en resolutie is inderdaad ook uitstekend.

Wanneer er geen rare quirks met dit ding opduiken dan is het denk ik veilig om te concluderen dat je met de '18 de plank absoluut niet misslaat en dat het gewoon een uitermate goeie laptop is voor professioneel gebruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
roelboel schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 09:43:
Ik zoek een MBP om te beginnen met het maken van apps. Zal Xcode soepel draaien met de 13" 8G TB variant? De CPU lijkt me snel genoeg, geheugengrootte twijfel ik over. Het zullen eenmanshobby-apps zijn, dus geen reusachtige codebases.
Als je de MacBook nog jaren wilt gebruiken, dan is het verstandig om 16GB RAM te nemen. Voor nu is 8GB nog wel voldoende, maar daar kan in de toekomst snel verandering in komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icr500
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-09-2024
Is het mogelijk om achteraf nog van keyboard te veranderen d.m.v. stickers bijvoorbeeld? De nieuwe macbooks zijn namelijk aanzienlijk (+- 1000 euro) goedkoper in Turkije als je het afhaalt in de officiële Applestore. Zijn er eventueel nog andere bedenkbare nadelen om het daar af te halen?

Zo is de basemodel 15inch daar TL 14,999 wat omgerekend ongeveer 1850 is 8)7.

https://www.apple.com/tr/...c/macbook-pro/15-in%C3%A7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
icr500 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 12:32:
Is het mogelijk om achteraf nog van keyboard te veranderen d.m.v. stickers bijvoorbeeld? De nieuwe macbooks zijn namelijk aanzienlijk (+- 1000 euro) goedkoper in Turkije als je het afhaalt in de officiële Applestore. Zijn er eventueel nog andere bedenkbare nadelen om het daar af te halen?

Volgens mij kun je in Turkije kiezen voor een Q- of F-toetsenbord, waarbij een Q-keyboard gewoon QWERTY is, al zullen enkele toetsen wel anders zijn dan je gewend bent. Of je die keuze ook hebt in de Apple Store weet ik niet, maar in de online store kun je kiezen tussen een Q-, F-, Arabisch- en Duits-toetsenbord.

Houd er ook rekening mee dat Turkije buiten de EU valt en je dus gewoon belasting zult moeten betalen bij aankomst in Nederland. Dat maakt het al een stuk minder voordelig. Daarnaast heb je ook maar een jaar fabrieksgarantie en zul je dus AppleCare moeten kopen als je een langer garantietermijn wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

roelboel schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 09:43:
Xcode is een vrij licht pakket, gebruikt hier 1,5GB met twee grote projecten open. Als je Safari blijft gebruiken kom je nooit in de problemen. Simulator 80MB.

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXtink
  • Niet online
icr500 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 12:32:

Kan je niet online een custom order erin schieten voor die winkel met een US keyboard? Net zoals we in Nederland een US keyboard kunnen kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelboel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08 11:34
MelvinW schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:57:
[...]

Als je de MacBook nog jaren wilt gebruiken, dan is het verstandig om 16GB RAM te nemen. Voor nu is 8GB nog wel voldoende, maar daar kan in de toekomst snel verandering in komen.
Dank voor het toekomstbestendige advies!
BikkelZ schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 14:09:
[...]

Xcode is een vrij licht pakket, gebruikt hier 1,5GB met twee grote projecten open. Als je Safari blijft gebruiken kom je nooit in de problemen. Simulator 80MB.
Dank je voor de getallen, daar heb ik wat aan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

roelboel schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 18:30:
[...]

Dank voor het toekomstbestendige advies!

[...]

Dank je voor de getallen, daar heb ik wat aan!
Ik heb zelf in 2015 een 16GB MacBook gekocht "op de groei", inderdaad wel handig met Parallels maar zeker de manier waarop macOS om gaat met geheugen is 8GB gewoon genoeg voor de meeste taken. Ik wist toen wel zeker dat 8GB zeker prima was (dat had mijn laptop daar voor ook en dat ging prima).

256 / 8 is de bodem voor mij qua specs, ik zou zelf altijd voor 512 / 16 gaan maar dat is in feite luxe en dat ligt natuurlijk niet binnen iedereen zijn budget.

[ Voor 13% gewijzigd door BikkelZ op 13-08-2018 18:47 ]

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
  • Laatst online: 09-09 22:32
MelvinW schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 13:38:
[...]

Volgens mij kun je in Turkije kiezen voor een Q- of F-toetsenbord, waarbij een Q-keyboard gewoon QWERTY is, al zullen enkele toetsen wel anders zijn dan je gewend bent. Of je die keuze ook hebt in de Apple Store weet ik niet, maar in de online store kun je kiezen tussen een Q-, F-, Arabisch- en Duits-toetsenbord.

Houd er ook rekening mee dat Turkije buiten de EU valt en je dus gewoon belasting zult moeten betalen bij aankomst in Nederland. Dat maakt het al een stuk minder voordelig. Daarnaast heb je ook maar een jaar fabrieksgarantie en zul je dus AppleCare moeten kopen als je een langer garantietermijn wilt.
Het is daar wel erg goed koop!
Ik had even voor de grap gekeken wat mij een configuratie zou gaan kosten als ik hem uit Turkije zou halen.
Ik ga dit niet doen voor mij te veel nadelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Sja op zich valt het allemaal ook wel weer mee als je bij de officiële Apple winkel bestelt in Turkije. Leveren ze aan EU adressen? Dan zou ik het wel gokken je koopt immers gewoon bij Apple zelf.

Importheffing valt ook reuze mee, dat is 20% maar op zo'n bedrag heb je dan dus inclusief verzendkosten nog steeds een 30% goedkopere laptop als ik even snel reken bij een 13.3" base model.

Ik heb zelf laatst een virtual reality bril via amazon.com uit de US over laten komen; ging prima. Totale kosten inclusief douane en vervoer €506 in plaats van €899 bij Amazon.de

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
DeNachtwacht schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 19:29:
Sja op zich valt het allemaal ook wel weer mee als je bij de officiële Apple winkel bestelt in Turkije. Leveren ze aan EU adressen? Dan zou ik het wel gokken je koopt immers gewoon bij Apple zelf.

Importheffing valt ook reuze mee, dat is 20% maar op zo'n bedrag heb je dan dus inclusief verzendkosten nog steeds een 30% goedkopere laptop als ik even snel reken bij een 13.3" base model.

Ik heb zelf laatst een virtual reality bril via amazon.com uit de US over laten komen; ging prima. Totale kosten inclusief douane en vervoer €506 in plaats van €899 bij Amazon.de
Moeten ze je er niet uit pikken want dan ben je de sjaak!
Ik vond nog dit voor de mensen die dit serieus gaan over wegen om het uit Turkije te halen.

https://www.businessinsid...oerrechten-douane-630857/

https://www.kvk.nl/advies...e/importeren-uit-turkije/

Ik vraag me dan wel af hoe je dan aan een standard lay-out(qwerty) toetsenbord die wij gebruiken als toetsenbord kan krijgen via Turkije....

[ Voor 11% gewijzigd door Havelock op 13-08-2018 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
Als je toevallig in Turkije bent, dan kun je ‘m best kopen. Het is alleen niet mogelijk om een Amerikaans- of Brits-toetsenbord te kiezen in Turkije. Je kunt alleen voor een Turks, Arabisch en Duits toetsenbord kiezen. Ik zou dan het Arabische-toetsenbord kiezen, aangezien dat gewoon een Engels-toetsenbord is met extra labels voor Arabische tekens. Mijn 12” MacBook heeft ook een Arabisch-toetsenbord en erger me er verder niet aan.

Afbeeldingslocatie: https://support.apple.com/library/content/dam/edam/applecare/images/en_US/keyboards/arabic_notebook.png

[ Voor 24% gewijzigd door MelvinW op 13-08-2018 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interfico
MelvinW schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 21:42:
[...]

Ik heb vorig jaar het topmodel van LG gekocht, namelijk de 32UD99W. Erg fijne monitor met USB-C, maar doet net als andere monitoren van LG momenteel ook maximaal 60W. Ik ga later dit jaar upgraden naar de 34WK95U, een 5K UltraWide-monitor van LG mét 85W USB-C charging. Een UltraWide-monitor werkt gewoon een stuk prettiger, maar de resolutie van de huidige modellen is inderdaad vrij laag.
Dat lijkt me inderdaad een erg mooi scherm, maar is met € 1.400 die ik nu in de Pricewatch zie staan ook wel bijna drie keer zo duur. Ik zou dan misschien zelfs nog eerder voor de 5K Ultrafine gaan omdat ik persoonlijk niet productiever ben op ultrawide dan 16:9. Gamen is een ander verhaal ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElMayo
Het is toch de 13 inch macbook 2018 met Touch Bar geworden base model. Is me eerste mac ervaring en tot nu toe bevalt het me wel. Heb nog heel wat te leren geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icr500
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-09-2024
Thnx! Ik ben er volgend week en ga vaak op en neer (istanbul) dus ik voorzie voor mij in ieder geval geen garantieproblemen. Bij aanschaf plak ik er een paar stickers op alsof ik het al langer in bezit en de doos hoeft niet mee de koffer in. Zo had ik mijn vorige macbook ook uit de states meegenomen zonder het aan te geven bij de douane. Voorzover lijkt het een goede deal 8)
MelvinW schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 20:02:
Als je toevallig in Turkije bent, dan kun je ‘m best kopen. Het is alleen niet mogelijk om een Amerikaans- of Brits-toetsenbord te kiezen in Turkije. Je kunt alleen voor een Turks, Arabisch en Duits toetsenbord kiezen. Ik zou dan het Arabische-toetsenbord kiezen, aangezien dat gewoon een Engels-toetsenbord is met extra labels voor Arabische tekens. Mijn 12” MacBook heeft ook een Arabisch-toetsenbord en erger me er verder niet aan.

[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
Interfico schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 21:04:
[...]

Dat lijkt me inderdaad een erg mooi scherm, maar is met € 1.400 die ik nu in de Pricewatch zie staan ook wel bijna drie keer zo duur. Ik zou dan misschien zelfs nog eerder voor de 5K Ultrafine gaan omdat ik persoonlijk niet productiever ben op ultrawide dan 16:9. Gamen is een ander verhaal ;)
Nadeel van de UltraFine is dat er alleen Thunderbolt 3-aansluitingen op zitten. Maakt het onmogelijk om er apparaten op aan te sluiten die geen Thunderbolt hebben. Dat was voor mij de reden om niet voor de UltraFine te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
Ik heb een vraagje ik wil namelijk binnenkort een macbook aanschaffen maar nu vraag ik me af hoeveel monitoren(beeldschermen) er aan kan hangen ?
Kan iemand mij dit vertellen het liefst wil ik 3 externe schermen aan hangen 2x computer moniteren en een tv scherm met full hd resolutie1080p is dat mogelijk dus mijn vraag is hoeveel externe monitoren kan die 13 inch macbook pro aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
Havelock schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:20:
Ik heb een vraagje ik wil namelijk binnenkort een macbook aanschaffen maar nu vraag ik me af hoeveel monitoren(beeldschermen) er aan kan hangen ?
Kan iemand mij dit vertellen het liefst wil ik 3 externe schermen aan hangen 2x computer moniteren en een tv scherm met full hd resolutie1080p is dat mogelijk dus mijn vraag is hoeveel externe monitoren kan die 13 inch macbook pro aan ?
Aan de 13” kun je maximaal twee externe schermen hangen. Op 15” kunnen er vier aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interfico
MelvinW schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 23:31:
[...]

Nadeel van de UltraFine is dat er alleen Thunderbolt 3-aansluitingen op zitten. Maakt het onmogelijk om er apparaten op aan te sluiten die geen Thunderbolt hebben. Dat was voor mij de reden om niet voor de UltraFine te gaan.
Zie je 60 Watt als groot nadeel in combinatie met een 15" MBP, of is het wel te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
Interfico schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:47:
[...]

Zie je 60 Watt als groot nadeel in combinatie met een 15" MBP, of is het wel te doen?
Zou geen probleem moeten vormen. Pas wanneer je zware taken gaat uitvoeren en de MacBook meer nodig heeft dan wat de oplader kan leveren, dan zal de batterij wel langzaam leeglopen. In dat geval kun je de standaard oplader nog aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Castor385
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:19
MelvinW schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:31:
[...]

Aan de 13” kun je maximaal twee externe schermen hangen. Op 15” kunnen er vier aangesloten worden.
Volgens mij is het antwoord 3 en niet 2. Zie ook: https://forums.macrumors....ar.2014678/#post-25514134

Study everything, You'll find something you can use

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
Die oplossing maakt gebruik van DisplayLink. De monitoren worden dan via USB aangesloten met een dock. Daarbij omzeil je in feite het limiet van de grafische chip, maar DisplayLink heeft zo zijn eigen beperkingen. Het is niet geschikt voor het bekijken van videos of het spelen van games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Castor385
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:19
Ah juist ja, ik lees het nu ook. Zou je dan met een egpu wel meer dan 2 monitoren kunnen aansluiten?

[ Voor 4% gewijzigd door Castor385 op 14-08-2018 16:40 ]

Study everything, You'll find something you can use

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Jep. Ik kan 4 monitoren aansluiten (1x hdmi, 3x DisplayPort) op mijn Aorus Gaming Box. Wel belangrijk daarbij is je gebruik. Het voldoet prima voor een desktop setting, maar wil je bijvoorbeeld gamen op 4 schermen tegelijk dan gaat dat natuurlijk niet lukken daar is de GPU niet krachtig genoeg voor en de 40Gbit van 1 Thunderbolt 3 poort ook te laag.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
MelvinW schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 23:31:
Dan zou ik adviseren om toch eens naar de specificaties van het scherm te gaan kijken. Van je verhaal klopt namelijk niks. Op het 5k scherm zit welgeteld maar 1 Thunderbolt 3 aansluiting (voor de computer), de rest is USB 3.0 waarbij USB-C als connector wordt gebruikt. Bij het 4k model (is de 22") heb je alleen maar USB waarvan er eentje dient als connectie met de computer (en die 'm ook laad met max 60W) en de rest USB 2.0 aansluitingen zijn. Allen gebruiken de USB-C als connector.

Je kunt op de UltraFines dus geen Thunderbolt devices aansluiten anders dan de computer die het scherm aanstuurt. Wel kun je er allerlei USB devices aansluiten. Het feit dat de 4k geen Thunderbolt aansluiting heeft en dat de 5k er maar 1 heeft is juist het grote kritiekpunt die velen hebben op deze schermen. Daisy-chaining is zo niet mogelijk. Mensen met een MacBook 12" zijn er enigszins blij mee, die kunnen itt het 5k scherm dat 4k scherm wel aansluiten.

Wat betreft DisplayLink: laat dat maar links liggen. Ten eerste zijn er erg veel problemen met die dingen en ten tweede werkt het niet meer op de recentere macOS High Sierra versies.

[ Voor 11% gewijzigd door ppl op 14-08-2018 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
ppl schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 21:22:
[...]

Dan zou ik adviseren om toch eens naar de specificaties van het scherm te gaan kijken. Van je verhaal klopt namelijk niks. Op het 5k scherm zit welgeteld maar 1 Thunderbolt 3 aansluiting (voor de computer), de rest is USB 3.0 waarbij USB-C als connector wordt gebruikt. Bij het 4k model (is de 22") heb je alleen maar USB waarvan er eentje dient als connectie met de computer (en die 'm ook laad met max 60W) en de rest USB 2.0 aansluitingen zijn. Allen gebruiken de USB-C als connector.

Je kunt op de UltraFines dus geen Thunderbolt devices aansluiten anders dan de computer die het scherm aanstuurt. Wel kun je er allerlei USB devices aansluiten. Het feit dat de 4k geen Thunderbolt aansluiting heeft en dat de 5k er maar 1 heeft is juist het grote kritiekpunt die velen hebben op deze schermen. Daisy-chaining is zo niet mogelijk. Mensen met een MacBook 12" zijn er enigszins blij mee, die kunnen itt het 5k scherm dat 4k scherm wel aansluiten.

Wat betreft DisplayLink: laat dat maar links liggen. Ten eerste zijn er erg veel problemen met die dingen en ten tweede werkt het niet meer op de recentere macOS High Sierra versies.
Klopt inderdaad, ik heb het niet helemaal goed verwoord. Ik wilde ermee zeggen dat je er geen PS4 o.i.d. op aan kon sluiten. Dat was voor mij de reden dat ik de UltraFine 5K links heb laten liggen.

• Phyraxz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:32
Het valt me op dat mijn Macbook 15 inch veel meer batterij gebruikt in sluimer mode. Een nacht op standy kan wel 20% kosten. Powernap staat uit... Hebben jullie hier ook last van? Zou de ddr4 RAM zoveel meer verbruiken?

Verder ook nog het volgende:.
Ik gebruik Djay Pro 2.08 als DJ software. Door middel van deze software kan je muziek mixen maar eventueel ook visuals (Dit wordt niet door mij gebruikt).
Ik zie via iStats dat deze meteen de 560X inschakelt wat zorgt voor extra onnodige hitte. Aangezien ik soms tot wel 4 uur lang DJ is dit een onwenselijke situatie. Is het mogelijk om de 560X tijdelijk uit te schakelen?
Pagina: 1 ... 5 ... 12 Laatste