Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Montu schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 01:05:
Maandag verwacht ik mijn 13 inch 16gb MBP. Ik ben nu aan het kijken voor een beschermhoes. Ik twijfel of ik een sleeve of een briefcase wil. Ik denk dat ik er niet vaak mee op pad zal gaan zonder rugzak (lunch, etc), dus een briefcase lijkt me dan niet de goede keuze, de tomtoc 360 vond ik wel een erg mooie.

Wat sleeve betreft heb ik het oog op de Comfyable sleeve. Zeer mooie sleeve die ook de macbook beschermt van het metaal van de rits aan de binnenkant. Wat ik echter jammer vind is dat deze geen externe compartementen heeft waar ik de oplader en andere accessoires in kan doen. In mijn rugzak (northface borealis) zitten echter wel compartementen waar ik deze in zou kunnen doen, dus op zich is dat geen probleem.

Voor welke sleeve/briefcase gaan jullie?
Speck, zo eentje van plastic.
Daarnaast ben ik aan het kijken voor een hub. Het liefst zoveel mogelijk erop zodat ik later niet voor die ene aansluiting een aparte dongle moet kopen. Ik zat te denken aan de satechi multiport v2 (die van 89 euro). Ik vind het wel veel geld voor een hub, maar ze worden wel erg aangeprezen. Voor welke gaan jullie?
Die Satechi kwam ik ook vaker tegen, er was er één in een overzicht van Arstechnica van 50 dollar die ook laadt over USB-C. Die zou ik zelf halen. Het was de VAVA dacht ik.

https://arstechnica.com/f...erbolt-3-and-usb-c-docks/

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peentje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 09:04

Peentje

MacOS/Windows/Linux don't care

Daarnaast ben ik aan het kijken voor een hub. Het liefst zoveel mogelijk erop zodat ik later niet voor die ene aansluiting een aparte dongle moet kopen. Ik zat te denken aan de satechi multiport v2 (die van 89 euro). Ik vind het wel veel geld voor een hub, maar ze worden wel erg aangeprezen. Voor welke gaan jullie?
Zelf heb ik de ArtWizz matte softcase. Dan gaat hij daarna zo de laptop tas in (Thule EnRoute, 35 euro op iBood, stond er deze week ook weer op, heb hem al ruim een jaar).

Satechi heb ik ook (de v2). Nog niet echt gebruikt. Maar hij is netjes afgewerkt in ieder geval.

[ Voor 6% gewijzigd door Peentje op 27-07-2018 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peentje

Peentje

Na het terugzetten van mijn TimeMachine backup heb ik één keer ingelogd in MacOS (zonder problemen). Daarna, in die sessie, mijn BootCamp partitie geïnstalleerd met Windows 10. Toen die (vrij rigoureus) een rebooten forceerde heb ik eea in mijn Windows install gedaan (setup, wat programma’s ed).

Toen ik vervolgens weer naar MacOS bootte (via BootCamp icon), kwam ik even op inlog van MacOS waarbij ik (!) geprompt werd voor password recovery. Enige optie mogelijk, hierop bootte ik in recovery mode waarbij ik een pwd in moest stellen.

Na rebooten kwam ik in een High Sierra scherm wat er op leek dat hij het hele OS ging reinstallen. Duurde ook best lang. Daarna nog zeker 4 - 5 reboots. Waarna ik kon inloggen en alles werkte zoals het behoort.

Sindsdien geen problemen gehad.

Nu vraag ik hier uiteraard of meer mensen dit kennen, maar ik besef dat het wel heel specifiek is dus ik verwacht van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:08

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Belangrijke vraag: wil je er externe schijven en/of USB 3.1 gen c / USB c stickjes aan hangen? Dan wil je namelijk wel dat hij snel is en die satechi is USB gen 1. Dat betekent dat de maximale doorvoorsnelheid 5 gbit is, wat al te krap is als je er een SSD én gigabit internetkabel op aansluit. De review van @BikkelZ geeft dat ook mooi aan trouwens. Liefst heb je een thunderbolt 3 hub (40Gbit) maar omdat je ook in die review kan zien dat dit fors aan de prijs is, is een USB 3.1 gen 2 (10Gbit) ook een redelijk alternatief. 10Gbit betekent om en nabij de 1250MB/sec dus daar kan je dan twee snelle SATA SSD's aan hangen (+/- 600 MB/s) zonder snelheidsverlies. Probleem is dat die gen 2 hubs eigenlijk nergens te vinden zijn. Maar...

Ik heb zelf gisteren deze besteld. Dat is ook echt letterlijk de enige op het hele internet waar specifiek bij staat dat hij gen 2 is. Dat combineer ik dan met een usb c to gigabit ethernet adapter die ik op één van de poorten aansluit. Niet de mooiste oplossing om te zien, maar dat werk ik wel weg. Uiteindelijk heb je een stuk meer lol als het snel is namelijk... en bovendien is het nog flink goedkoper ook dan wat ze bij hitechi vragen :)

[ Voor 13% gewijzigd door DeNachtwacht op 27-07-2018 10:18 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-07 16:56
DeNachtwacht schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 10:10:
[...]

Belangrijke vraag: wil je er externe schijven en/of USB 3.1 gen c / USB c stickjes aan hangen? Dan wil je namelijk wel dat hij snel is en die satechi is USB gen 1. Dat betekent dat de maximale doorvoorsnelheid 5 gbit is, wat al te krap is als je er een SSD én gigabit internetkabel op aansluit. De review van @BikkelZ geeft dat ook mooi aan trouwens. Liefst heb je een thunderbolt 3 hub (40Gbit) maar omdat je ook in die review kan zien dat dit fors aan de prijs is, is een USB 3.1 gen 2 (10Gbit) ook een redelijk alternatief. 10Gbit betekent om en nabij de 1250MB/sec dus daar kan je dan twee snelle SATA SSD's aan hangen (+/- 600 MB/s) zonder snelheidsverlies. Probleem is dat die gen 2 hubs eigenlijk nergens te vinden zijn. Maar...

Ik heb zelf gisteren deze besteld. Dat is ook echt letterlijk de enige op het hele internet waar specifiek bij staat dat hij gen 2 is. Dat combineer ik dan met een usb c to gigabit ethernet adapter die ik op één van de poorten aansluit. Niet de mooiste oplossing om te zien, maar dat werk ik wel weg. Uiteindelijk heb je een stuk meer lol als het snel is namelijk... en bovendien is het nog flink goedkoper ook dan wat ze bij hitechi vragen :)
Ik ben idd wel van plan om een externe ssd aan te schaffen, maar die sluit ik dan gewoon rechtstreeks op een TB3 aan. Ik zal nooit met 3 ssds tegelijk werke ofzo. Daarnaast zal ik wel eens usb 3.1 stickjes gebruiken, maar die zullen op een Gen1 volgens mij ook maximaal kunnen presteren. Wel maak ik geregeld gebruikt van die ultraspeed micro sd kaartjes, gaat dat verschil opleveren tussen Gen1 en Gen2?

Klopt het trouwens dat alle externe ssds ook maximaal kunnen presteren op Gen2, en dat je daarom alleen een TB3 dock nodig zou hebben als je 4k/5k displays @60hz wilt aansluiten of heel veel spul op 1 TB3 wilt aansluiten? Ik zag namelijk dat de paar externe ssds die ik zag (T5 van samsung) gewoon maximaal preseteerde op Gen2 docks in benchmarks.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

USB 3.0/3.1 Gen 1 heeft max 480MB/s (5Gbit)
USB 3.1 gen 2 heeft max 1250MB/s (10Gbit)
TB3 heeft max 4500MB/s (40 Gbit)

Voor het aansluiten van moderne USB stickjes en externe SSD's zou ik dus altijd een gen2 hub aanraden. Waarom? Je Samsung T1 SSD heeft al een hogere max snelheid (540MB/s), een USB stickje zou theoretisch kunnen maar je hebt in een hub altijd wat signaalverlies als er ook andere apparaten op zitten. Zeker als er nóg een device op zit. Met een gen 2 hub ben je er zeker van dat je naast wat periphals als printer, tobo, muis in ieder geval 1 externe schijf of stick op maximale snelheid kan gebruiken.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
DeNachtwacht schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 11:34:
USB 3.0/3.1 Gen 1 heeft max 480MB/s (5Gbit)
USB 3.1 gen 2 heeft max 1250MB/s (10Gbit)
TB3 heeft max 4500MB/s (40 Gbit)

Voor het aansluiten van moderne USB stickjes en externe SSD's zou ik dus altijd een gen2 hub aanraden. Waarom? Je Samsung T1 SSD heeft al een hogere max snelheid (540MB/s), een USB stickje zou theoretisch kunnen maar je hebt in een hub altijd wat signaalverlies als er ook andere apparaten op zitten. Zeker als er nóg een device op zit. Met een gen 2 hub ben je er zeker van dat je naast wat periphals als printer, tobo, muis in ieder geval 1 externe schijf of stick op maximale snelheid kan gebruiken.
Dank voor de opheldering. Ik heb ook even dit artikel gelezen: https://nl.hardware.info/...type-c-omkeerbare-stekker. Ik vond het allemaal heel verwarrend worden, maar ik snap het nu eindelijk helemaal. Zeker omdat usb 3.1 gen 1 hetzelfde is al 3.0.

Ik snap je argumenten waarom je een gen2 zou aanraden. Ik denk dat ik die niet nodig heb, omdat ik een ssd dan toch op een directe TB3 zou aansluiten. Daarnaast heb ik alleen 3.0 usb stickjes, en ik heb voorlopig geen nieue nodig. Als ik er dan ooit toch 1 koop, ga ik wel voor een TypeC zodat ik die ook rechtstreeks kan aansluiten. De dock die ik koop is echt alleen maar voor de wat “oudere” apparatuir die ik zo nu en dan nog nodig heb en de optie om een scherm aan te sluiten. Wel vind ik het belangrijk dat de micro sd slot op maximaal snelheid werkt, ik moet dus even kijken of er micro sd kaarten zijn die sneller zijn dan de Gen 1 spec.

[ Voor 6% gewijzigd door Montu op 27-07-2018 11:52 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Maandag verwacht ik mijn 13 inch 16gb MBP. Ik ben nu aan het kijken voor een beschermhoes. Ik twijfel of ik een sleeve of een briefcase wil. Ik denk dat ik er niet vaak mee op pad zal gaan zonder rugzak (lunch, etc), dus een briefcase lijkt me dan niet de goede keuze, de tomtoc 360 vond ik wel een erg mooie.

Wat sleeve betreft heb ik het oog op de Comfyable sleeve. Zeer mooie sleeve die ook de macbook beschermt van het metaal van de rits aan de binnenkant. Wat ik echter jammer vind is dat deze geen externe compartementen heeft waar ik de oplader en andere accessoires in kan doen. In mijn rugzak (northface borealis) zitten echter wel compartementen waar ik deze in zou kunnen doen, dus op zich is dat geen probleem.

Zelf ben ik heel erg te spreken over de volgende sleeve, kost wat maar dan heb je ook wat. Je Macbook kostte ook geen 2 dubbeltjes ;)

https://www.apple.com/nl/...o-thunderbolt-3-poort-usb

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  Watch S7  AirPods Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Etienne74
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-08 12:05
Peentje schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 09:14:
Na het terugzetten van mijn TimeMachine backup heb ik één keer ingelogd in MacOS (zonder problemen). Daarna, in die sessie, mijn BootCamp partitie geïnstalleerd met Windows 10. Toen die (vrij rigoureus) een rebooten forceerde heb ik eea in mijn Windows install gedaan (setup, wat programma’s ed).

Toen ik vervolgens weer naar MacOS bootte (via BootCamp icon), kwam ik even op inlog van MacOS waarbij ik (!) geprompt werd voor password recovery. Enige optie mogelijk, hierop bootte ik in recovery mode waarbij ik een pwd in moest stellen.

Na rebooten kwam ik in een High Sierra scherm wat er op leek dat hij het hele OS ging reinstallen. Duurde ook best lang. Daarna nog zeker 4 - 5 reboots. Waarna ik kon inloggen en alles werkte zoals het behoort.

Sindsdien geen problemen gehad.

Nu vraag ik hier uiteraard of meer mensen dit kennen, maar ik besef dat het wel heel specifiek is dus ik verwacht van niet.
Gezien de discussie dat de T2 chip mogelijk kernel crashes veroorzaakt, ga ik het straks als die arriveert (6-8 aug) wel monitoren.

https://appleinsider.com/...-imac-pro-new-macbook-pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Montu schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 11:51:
... en de optie om een scherm aan te sluiten. Wel vind ik het belangrijk dat de micro sd slot op maximaal snelheid werkt, ik moet dus even kijken of er micro sd kaarten zijn die sneller zijn dan de Gen 1 spec.
1. Je weet dat een scherm ook flink wat bandbreedte vraagt?
2. Wat schiet je op met snellere microSD kaarten in een USB 3.1 gen 1 hub? Zolang die hub gen 1 is heeft hij maximaal 480MB wat hij kan verdelen over alle apparaten die er op zitten...

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:23
Gekkenhuis schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 11:55:
[...]

Zelf ben ik heel erg te spreken over de volgende sleeve, kost wat maar dan heb je ook wat. Je Macbook kostte ook geen 2 dubbeltjes ;)

https://www.apple.com/nl/...o-thunderbolt-3-poort-usb
Leuk maar in welk opzicht valt de forse meerprijs dan te rechtvaardigen als je het vergelijkt met bijvoorbeeld deze sleeve.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Etienne74
DeNachtwacht schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 10:10:
[...]

Ik heb gisteren maar een clip on besteld, bij amazon. (Handig 30 dagen gratis prime proberen met gratis verzending:))
Deze: https://www.amazon.de/dp/...161_189395811_TE_SCE_dp_1

Ook heel AliExpress bekeken, maar gezien het prijsverschil deze dus, kan hem ook makkelijker terugsturen :)
Ik wilde wel heel graag een SD kaart slot. Nu voor ethernet maar een losse adapter besteld idd. En een usb-c naar dvi kabel voor mijn monitor.

Wat ik tegenkwam is dat veel van die hubs niet meer dan 1.5A op alle USB3.0 gecombineerd doorgeven. Satechi melde mij ook terug dat ze aanraden maar 1 hard disk tegelijk aan te sluiten op die hub die je noemt.
Bij AliExpress kreeg ik wel feedback dat sommigen 2-3 drives aan kunnen.

Bij een enkele staat er zelfs bij dat ze maar max 2TB externe schijven ondersteunen, weet niet waarom die grens er is. Kan die poort het schelen hoe groot de schijf is?

Sd card readers hebben ook een max qua capaciteit, die ik besteld heb is 512gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Etienne74

Nog geen idee eigenlijk, maar zag vanmorgen zoiets, leek me aardig.
http://s.aliexpress.com/Rj263eyu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

jos707 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 12:20:
[...]

Leuk maar in welk opzicht valt de forse meerprijs dan te rechtvaardigen als je het vergelijkt met bijvoorbeeld deze sleeve.
Bijvoorbeeld de rubberen rand van 1-2 cm dik in de hoes? Mocht je hem onverhoopt een keer van grotere hoogte laten vallen heb je niet direct een probleem.

En trouwens, forse meerprijs? Wel bijna 2k uitgeven aan een laptop maar vervolgens op alles er omheen bezuinigen.. :|

[ Voor 6% gewijzigd door Gekkenhuis op 27-07-2018 12:37 ]

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  Watch S7  AirPods Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:23
Gekkenhuis schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 12:35:
[...]

Bijvoorbeeld de rubberen rand van 1-2 cm dik in de hoes? Mocht je hem onverhoopt een keer van grotere hoogte laten vallen heb je niet direct een probleem.

En trouwens, forse meerprijs? Wel bijna 2k uitgeven aan een laptop maar vervolgens op alles er omheen bezuinigen.. :|
Nuja 15€ of bijna 70€ lijkt mij toch een fors verschil hoor, en bovendien wil ik niet niet persé gaan bezuinigen maar gaat het mij hier over de prijs-kwaliteitverhouding verhouding. Natuurlijk geef je 2k uit aan je laptop, het is nu ook niet dat je veel keuze hebt als je een MBP wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:12

Ik ben voor de officiële leren sleeve van Apple in middernachtblauw gegaan. Had er ook al 1tje voor mijn 12-inch MacBook, dus was blij toen er ook 1 voor 13" MacBook Pro kwam :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
180 euro voor een sleeve vind ik echt overdreven eerlijk gezegd, en niet te rechtvaardigen tenzij je gehersenspoeld bent door Apple of het geld niet hoeft te missen. Vind hem ook niet eens goed, omdat ie bij de opening de MacBook niet beschermd.

Los van dat is het natuurlijk wel een sleeve van kwaliteit en is hij ongetwijfeld precies op maat.

[ Voor 45% gewijzigd door Montu op 27-07-2018 15:53 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-09 22:51
Heb m’n nieuwe MacBook Pro binnen, 15 inch met i7 2,2 Ghz. M’n idle temp is 57-60c en m’n Geekbench multi CPU score 16.444. Ik zie op Geekbench dat de score rond de 20.000 mag liggen. Is de idle temp niet te hoog en hoe kan de score zo laag uitvallen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peentje

Peentje

Galvatron schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 17:09:
Heb m’n nieuwe MacBook Pro binnen, 15 inch met i7 2,2 Ghz. M’n idle temp is 57-60c en m’n Geekbench multi CPU score 16.444. Ik zie op Geekbench dat de score rond de 20.000 mag liggen. Is de idle temp niet te hoog en hoe kan de score zo laag uitvallen?
Probeer het eens in de koelkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14-09 15:29

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Galvatron schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 17:09:
Raar, mijn stock 13inch i5 haalt al een multiscore van 16.841. Heb je die ene specifieke MacBook 2018 update al binnengekregen?

Zie ook: nieuws: Apple brengt software-update uit tegen throttling bij nieuwe MacBook ...

[ Voor 22% gewijzigd door Wolvganger op 27-07-2018 17:55 . Reden: link naar nieuwsbericht toegevoegd ]

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galvatron
Wolvganger schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 17:52:
[...]

Raar, mijn stock 13inch i5 haalt al een multiscore van 16.841. Heb je die ene specifieke MacBook 2018 update al binnengekregen?
Had ik even moeten vermelden maar ja de update die staat erop. Heb ook een SMC reset gedaan omdat de Mac ook niet wilde opladen, pas na de reset deed ie het, was even bang dat de adapter stuk was.

Mijn vermoeden, aangezien de temps hoog zijn idle, dat de koeling van de CPU inadequaat is. Zal nog een paar keer proberen op nieuw de test te draaien anders maar even met Apple bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
Galvatron schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 17:57:
[...]

Had ik even moeten vermelden maar ja de update die staat erop. Heb ook een SMC reset gedaan omdat de Mac ook niet wilde opladen, pas na de reset deed ie het, was even bang dat de adapter stuk was.

Mijn vermoeden, aangezien de temps hoog zijn idle, dat de koeling van de CPU inadequaat is. Zal nog een paar keer proberen op nieuw de test te draaien anders maar even met Apple bellen.
Tip: niet bellen maar gewoon retourneren en een nieuwe bestellen.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galvatron
Volgens mij gaat het nu goed, score is 20543 (op Geekbench tonen ze een score van 21098) en in single 4637. Maar ik had tijdens de test OneDrive, istats menus en little snitch draaien en file vault aanstaan (weet niet of dat wat uitmaakt).

De Idle temps zijn rond de 57c in een warm huis 28c of op kantoor bij 21c. Ben even benieuwd welke temps jullie hebben in idle? Fans draaien ongeveer 2000 rpm.

P.s. Toetsenbord is zeker beter in vergelijking met m'n 13 inch Macbook Pro 2017.

[ Voor 6% gewijzigd door Galvatron op 27-07-2018 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
  • Laatst online: 12:56

Puck

W32.Deadcode.A

Ondanks de vertraging wegens weeromstandigheden vandaag toch, zoals initieel gepland, mijn 15", 2,6Ghz i7, 32Gb, 1TB binnengekregen op kantoor. Workflow tools al geïnstalleerd en alles lijkt soepel te lopen. Zal morgen eens benchmarken!

Kom van een 15" late 2013.

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:58
@Galvatron Hier 39 gr in idle mode en het is nu 28 gr binnen met alleen de browser open om dit bericht te typen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galvatron
Samplex schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 19:08:
@Galvatron Hier 39 gr in idle mode en het is nu 28 gr binnen met alleen de browser open om dit bericht te typen.
Welke laptop heb je? 15 inch 2018 model?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
Galvatron schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 18:14:
Volgens mij gaat het nu goed, score is 20543 (op Geekbench tonen ze een score van 21098) en in single 4637. Maar ik had tijdens de test OneDrive, istats menus en little snitch draaien en file vault aanstaan (weet niet of dat wat uitmaakt).

De Idle temps zijn rond de 57c in een warm huis 28c of op kantoor bij 21c. Ben even benieuwd welke temps jullie hebben in idle? Fans draaien ongeveer 2000 rpm.

P.s. Toetsenbord is zeker beter in vergelijking met m'n 13 inch Macbook Pro 2017.
Mijn 13" MBP 2018 idle temperaturen zijn rond de 39 graden met een kamertemperatuur van 22. Weet je zeker dat je Mac niet ergens mee bezig is? Spotlight indexing bijvoorbeeld. MacBooks kunnen vrij heet worden, omdat de fans pas laat aan gaan, maar in idle is een temperatuur van bijna 60 graden best hoog.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RD5eJaI.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galvatron
MelvinW schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 19:21:
[...]

Mijn 13" MBP 2018 idle temperaturen zijn rond de 39 graden met een kamertemperatuur van 22. Weet je zeker dat je Mac niet ergens mee bezig is? Spotlight indexing bijvoorbeeld. MacBooks kunnen vrij heet worden, omdat de fans pas laat aan gaan, maar in idle is een temperatuur van bijna 60 graden best hoog.

[afbeelding]
Misschien kleine taakjes, heb vandaag wel alles geïnstalleerd, dus indexing zou nog kunnen plaatsvinden. Ik zie alleen geen zware taken die meer dan 5% van de CPU vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
@Galvatron yep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galvatron
39c hoera, bleek een index met maar een paar procent CPU effort te zijn. Thanks MelvinW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
@MelvinW Welke temp tool gebruikte jij? Ik iStats Menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
Samplex schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 19:59:
@MelvinW Welke temp tool gebruikte jij? Ik iStats Menu.
Intel Power Gadget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik kan ook bevestigen dat ik hem binnen heb :). Veel zaken lopen lekker vlot en het is inderdaad een heerlijke upgrade ten opzichte van mijn goede oude 2010 Macbook Air. Wel ben ik lang bezig met het koppelen van de Macbook Air aan een Aorus Gaming Box 1080. Het werkt nu wel een soort van, maar echt soepel gaat het allemaal nog niet. Ik had toch zeker in Boot Camp verwacht dat de driver support nu goed op orde zou zijn nu Apple AMD eGPU's officieel ondersteunt. Work in progress dus, maar echt perfect loopt dit nog niet...

Ik loop in macOS zelf nog tegen wat inlogprobleempjes aan:
- Touch ID werkt prima bij het installeren van apps e.d. maar elke keer als ik mijn mac opstart moet ik daar wél het wachtwoord invullen. Ik dacht dat je ook hier gewoon Touch ID zou moeten kunnen gebruiken?
- Ik heb mijn Apple Watch gekoppeld om hiermee mijn mac te ontgrendelen, maar ook dit lijkt niet te gebeuren als ik het device "koud" opstart.

Iemand die mij hier iets meer over kan vertellen?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeNachtwacht schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 23:14:

- Touch ID werkt prima bij het installeren van apps e.d. maar elke keer als ik mijn mac opstart moet ik daar wél het wachtwoord invullen. Ik dacht dat je ook hier gewoon Touch ID zou moeten kunnen gebruiken?
- Ik heb mijn Apple Watch gekoppeld om hiermee mijn mac te ontgrendelen, maar ook dit lijkt niet te gebeuren als ik het device "koud" opstart.

Dat is normaal, idem in IOS bij een herstart moet je je pincode opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
Ik kan ook bevestigen dat ik hem binnen heb :). Veel zaken lopen lekker vlot en het is inderdaad een heerlijke upgrade ten opzichte van mijn goede oude 2010 Macbook Air. Wel ben ik lang bezig met het koppelen van de Macbook Air aan een Aorus Gaming Box 1080. Het werkt nu wel een soort van, maar echt soepel gaat het allemaal nog niet. Ik had toch zeker in Boot Camp verwacht dat de driver support nu goed op orde zou zijn nu Apple AMD eGPU's officieel ondersteunt. Work in progress dus, maar echt perfect loopt dit nog niet...

eGPU-support vanuit Apple is er alleen in macOS, niet voor Bootcamp. Om de eGPU werkend te krijgen onder bootcamp moet je deze pas aansluiten op het moment dat het Windows logo verschijnt bij het opstarten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, dat is ff een upgrade! Van een Air uit 2010 naar de nieuwste Pro. Goedemorgen, zal jij je verbazen over de snelheid, het scherm en wat dies meer zij. Veel plezier toegewenst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Pfoe ik kan in ieder geval bevestigen dat Thunderbolt goed snel werkt voor data overdracht. Ik heb uit mijn oude PC mijn Crucial MX500 500GB SSD gehaald en in een pricewatch: Sharkoon Rapid-Case 2.5" USB 3.1 Type C Grafiet gestopt (dit is een echte gen 2 usb c). Resultaat is mijn steam Library van 30GB in Mac kopiëren naar de vaste schijf in ongeveer 56 seconden (getimed op telefoon). Gaat lekker ;)

Ook de eerste ervaringen met de Gaming Box 1080 zijn boven verwachting.
PUBG @4K met 60FPS: check
Diablo 3 @4K met 60PS: check
Civilization VI @4K met 60 FPS: lijkt het ook te doen, nog wel even afwachten wat er gebeurt op hele grote mappen.

Sowieso is een laptop cooling pad cruciaal want dat voorkomt het throttlen als de processor te warm wordt... volgens mij maakt dat veel uit!

[ Voor 27% gewijzigd door DeNachtwacht op 28-07-2018 15:22 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dan bedoel je dus USB 3.1 gen 2 en niet Thunderbolt ;) Nogal een groot verschil in protocol en ook in prijs want echte Thunderbolt oplossingen zijn veelal gekoppeld aan grote RAID dozen of hele snelle en dus ook hele dure PCIe NVMe SSD's.

Wat betreft die SATA SSD's zul je niet zo heel veel verschil gaan merken tov USB 3.1 Gen 1/USB 3.0 en USB 3.1 Gen 2. De SATA schijven doen namelijk max maar 6Gbps en USB 3.1 Gen 1/USB 3.0 max 5 Gbps dus je hebt maar 1 Gbps winst. Dat zul je niet snel terugvinden, er zijn namelijk nog diverse andere factoren die ook van invloed zijn (filesize bijv.).

Let wel op met die USB behuizingen, de meeste ondersteunen namelijk geen TRIM. Bij Thunderbolt ondersteunen de meesten het wel.

[ Voor 9% gewijzigd door ppl op 28-07-2018 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacFeek
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:28
Hoe voorkom ik dat mijn MacBook Pro opstart (als hij helemaal uit staat) als ik een toets indruk?
Ik wil dat hij alleen maar aan gaat als ik de touch ID / power indruk, nu gaat hij al aan als ik een willekeurige toets indruk.
Ik heb wel al gevonden hoe je voorkomt dat hij aan gaat als je de power aansluit of de klep open doet

code:
1
sudo nvram AutoBoot=%00

===

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• van_doorn
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-02 15:10
Ik heb via Amac ook mijn 13” 16 GB binnen. Heerlijk apparaat! Heb de beta van Mojave erop gezet, zodat ik gelijk met Dark mode kon spelen.

Iemand nog tips om de touch id bar verder te aan te passen naar eigen wens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacFeek
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:28
@van_doorn BetterTouchtool ...

===

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• van_doorn
Top! Ga ik gelijk even downloaden. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Vraagje, dit is de eerste keer dat ik macOS met extern bureaublad draai. Mij valt op dat op het 4K scherm dat ik heb, alles er enorm groot uit ziet. Ik zie in Systeeminformatie ook bij de grafische kaart: resolutie: 3840x2160 en dan er onder: ziet er uit als: 1920x1080.

Iemand een idee hoe ik dit aanpas? Ik denk dat scanning naar 1440p prima zou zijn maar 1080 maakt het allemaal wel heel groot op een 27 inch scherm.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op zondag 29 juli 2018 @ 01:48:
Vraagje, dit is de eerste keer dat ik macOS met extern bureaublad draai. Mij valt op dat op het 4K scherm dat ik heb, alles er enorm groot uit ziet. Ik zie in Systeeminformatie ook bij de grafische kaart: resolutie: 3840x2160 en dan er onder: ziet er uit als: 1920x1080.

Iemand een idee hoe ik dit aanpas? Ik denk dat scanning naar 1440p prima zou zijn maar 1080 maakt het allemaal wel heel groot op een 27 inch scherm.
Je moet naar instellingen > beeldschermen gaan. Op je 4K monitor verschijnt dan een venster waar je het resolutie kan aanpassen. Wellicht dat je 'geschaald' moet aanvinken, zodat de geschaalde resoluties tevoorschijn komen!

hi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

RWK__ schreef op zondag 29 juli 2018 @ 03:01:
[...]

Je moet naar instellingen > beeldschermen gaan. Op je 4K monitor verschijnt dan een venster waar je het resolutie kan aanpassen. Wellicht dat je 'geschaald' moet aanvinken, zodat de geschaalde resoluties tevoorschijn komen!
Inderdaad, als je het weet is het vrij simpel. Resoluties zie je daar eigenlijk niet tot je op dat geschaald klikt. Weer wat geleerd dus, thanks!

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peentje

Peentje

Eerst dacht ik: wat moet ik toch met die touch bar? Deze week eens zitten lezen en ik kan nu niet meer zonder. Check deze link, spendeer een klein uurtje en laat dat ding voor je werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• van_doorn
Iemand zoiets al geprobeerd? Lijkt mij best relaxed eigenlijk....

https://www.ebay.nl/itm/2...m:myvYBYQKwbvjUPt89d8cm2Q

Zou het werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
Ik heb zon kabel bestel op Aliexpress, komt eerdaags binnen.
Helaas doet deze kabel geen data transfer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• van_doorn
Ah oké, ben benieuwd naar je ervaring. De kabel hoeft voor mij alleen maar op te laden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Laatst online: 11:20
Galvatron schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 19:42:
[...]

Misschien kleine taakjes, heb vandaag wel alles geïnstalleerd, dus indexing zou nog kunnen plaatsvinden. Ik zie alleen geen zware taken die meer dan 5% van de CPU vragen.
de mijne ligt dicht en ondersteboven zodat de warme lucht goed weg kan. Twee externe monitoren aangesloten. Heb een verticale stand besteld, hoop dat ik 'm dan koel genoeg ga houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

zeef schreef op zondag 29 juli 2018 @ 23:22:
Heb een verticale stand besteld, hoop dat ik 'm dan koel genoeg ga houden...
In verband met een aangesloten eGPU heb ik zo'n laptop cooling pad besteld op Amazon en moet zeggen dat ik verbaasd ben. Die meest verkochte (€16,99) is super stil én tijdens gamen op 4K snelheid met de macbook op de cooling pad, blijft de laptop koeler dan wanneer ik zonder cooling pad op de bank zit te webbrowsen (gewoon tekst, geen filmpjes). Stiekem wel een aanrader dus,

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
DeNachtwacht schreef op zondag 29 juli 2018 @ 23:41:
[...]

In verband met een aangesloten eGPU heb ik zo'n laptop cooling pad besteld op Amazon en moet zeggen dat ik verbaasd ben. Die meest verkochte (€16,99) is super stil én tijdens gamen op 4K snelheid met de macbook op de cooling pad, blijft de laptop koeler dan wanneer ik zonder cooling pad op de bank zit te webbrowsen (gewoon tekst, geen filmpjes). Stiekem wel een aanrader dus,
Ik ben ook aan het kijken voor een eGPU, maar is zoiets wel de moeite waard? Performance is wel tot 40 procent minder dan een directe pci aansluiting bij een 1070 of hoger. Welke eGPU heb jij, en waarvoor gebruik je hem (welk OS, welke games, resolutie)?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Montu schreef op maandag 30 juli 2018 @ 00:02:
[...]

Ik ben ook aan het kijken voor een eGPU, maar is zoiets wel de moeite waard? Performance is wel tot 40 procent minder dan een directe pci aansluiting bij een 1070 of hoger. Welke eGPU heb jij, en waarvoor gebruik je hem (welk OS, welke games, resolutie)?
Ik heb de Aorus Gaming Box 1080 en merk van die lagere frames eigenlijk verdomd weinig. Tot nu draait elke game die ik wil op 4K via mijn MacBook pro. Echte benchmarks wil ik nog weleens doen, maar ik vermoed dat de 2018 MacBooks een stuk minder last hebben van performanceverlies omdat de Thunderbolt verbinding (40gigabit) direct naar de processor loopt. Bij heel veel andere Windows laptops met 8th gen Intel processoren is dat niet zo waardoor je bijv. max 20 gigabit hebt. Voor stevige games is volgens mij zo’n 25 gigabit nodig en krijg je dus performanceverlies.

Mij viel het ook alles mee, ik had gedacht dat het op 1440p max zou moeten kunnen, maar ik kon dus ook gewoon 4K draaien. Ik heb hier en in andere topics trouwens al wat andere ervaringen hier over gedeeld mocht je interesse hebben.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
DeNachtwacht schreef op maandag 30 juli 2018 @ 00:11:
[...]

Ik heb de Aorus Gaming Box 1080 en merk van die lagere frames eigenlijk verdomd weinig. Tot nu draait elke game die ik wil op 4K via mijn MacBook pro. Echte benchmarks wil ik nog weleens doen, maar ik vermoed dat de 2018 MacBooks een stuk minder last hebben van performanceverlies omdat de Thunderbolt verbinding (40gigabit) direct naar de processor loopt. Bij heel veel andere Windows laptops met 8th gen Intel processoren is dat niet zo waardoor je bijv. max 20 gigabit hebt. Voor stevige games is volgens mij zo’n 25 gigabit nodig en krijg je dus performanceverlies.

Mij viel het ook alles mee, ik had gedacht dat het op 1440p max zou moeten kunnen, maar ik kon dus ook gewoon 4K draaien. Ik heb hier en in andere topics trouwens al wat andere ervaringen hier over gedeeld mocht je interesse hebben.
Interessant! Ik las inderdaad dat er bij eGPUs normaal gesproken ook veel CPU overhead is dat voor een lagere performance zordge, maar nu de TB3 direct op de CPU is aangesloten kan ik me voorstellen dat dat nu niet meer zo is. Ik heb op dit moment een PC met een 1070, maar ik denk er wel over om deze te vervangen voor een externe GPU, zodat ik die kan gebruiken voor mijn macbook en PC. Ik ben alleen eerst nog wel heel benieuwd naar je benchmarks. :)

Draai je btw in bootcamp of in macOS?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Gamen in bootcamp. Om heel kort samen te vatten, ingebouwde benchmark van Tomb Raider (2013) doet met alles op ultra@4K 61,7FPS. Civilization 6 en PUBG ultra@4K draaien prima rond de 60FPS, Counter Strike Global Offensive draait 150+ FPS met alles op Ultra, Diablo 3 idem.

Echt moderne games zal je idd niet meer op 4K@Ultra kunnen draaien denk ik, maar aan de andere kant: kan een GTX 1080 dat normaal wel?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galvatron
zeef schreef op zondag 29 juli 2018 @ 23:22:
[...]

de mijne ligt dicht en ondersteboven zodat de warme lucht goed weg kan. Twee externe monitoren aangesloten. Heb een verticale stand besteld, hoop dat ik 'm dan koel genoeg ga houden...
Heb nog even wat testjes gedaan. Als ik een monitor (2K) koppel aan m'n Mac dan idled de temp 15C hoger dan wanneer ik deze niet heb gekoppeld, zo rond de 54c met monitor en rond de 39c zonder. Waarschijnlijk dat de GPU het overneemt van de iGPU en dus heter wordt.

Net nog even een Geekbench gedaan zonder monitor, 4952 single core en 21232 multi core. Dit zijn mooie scores voor een i7 2,2Ghz. Met monitor is het 4846 en 19943, lijkt er op dat een monitor wel iets invloed op de performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Galvatron schreef op maandag 30 juli 2018 @ 08:38:
[...]

Heb nog even wat testjes gedaan. Als ik een monitor (2K) koppel aan m'n Mac dan idled de temp 15C hoger dan wanneer ik deze niet heb gekoppeld, zo rond de 54c met monitor en rond de 39c zonder. Waarschijnlijk dat de GPU het overneemt van de iGPU en dus heter wordt.

Net nog even een Geekbench gedaan zonder monitor, 4952 single core en 21232 multi core. Dit zijn mooie scores voor een i7 2,2Ghz. Met monitor is het 4846 en 19943, lijkt er op dat een monitor wel iets invloed op de performance.
Ook als je de monitor uitzet?

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Castor385
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:19
Montu schreef op maandag 30 juli 2018 @ 00:02:
[...]

Al is het performance verlies van de GPU tov van een desktop machine 40%, de performance winst op je macbook blijft gigantisch!

Study everything, You'll find something you can use

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galvatron
kevinl schreef op maandag 30 juli 2018 @ 09:47:
[...]

Ook als je de monitor uitzet?
Je bedoelt dat de Mac wel gekoppeld is aan de monitor maar de monitor staat uit? Waarom zou je dit willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Galvatron schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:20:
[...]

Je bedoelt dat de Mac wel gekoppeld is aan de monitor maar de monitor staat uit? Waarom zou je dit willen?
De mac is Idle omdat je ff weggaat. Dan kan je ook de monitor even uitzetten.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galvatron
kevinl schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:20:
[...]

De mac is Idle omdat je ff weggaat. Dan kan je ook de monitor even uitzetten.
Aah op die fiets. Het lijkt erop dat m'n monitor signalen blijft geven of vragen terwijl deze uitstaat want de temps droppen niet veel. Wanneer ik de HDMI kabel eruit trek dan dalen de temps aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 23:34
Castor385 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:06:
[...]

Al is het performance verlies van de GPU tov van een desktop machine 40%, de performance winst op je macbook blijft gigantisch!
https://egpu.io/forums/ma...pu-internal-display-test/

Performance verlies van TB3 is ongeveer 20% naar een extern display / -30% als je dan nog eens gaat rooten naar je intern display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Castor385
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:19
Dat klopt allemaal als een bus.
Wat ik wil zeggen is: je hebt performance gain op je MacBook met een egpu. Weliswaar presteert de GPU minder dan wanneer je em via pcie in een desktop zou prikken, maar dat gaat nou eenmaal niet met een MacBook

Study everything, You'll find something you can use

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik heb inmiddels wat testjes gedraaid en mijn setup op egpu.io gezet. Unigine Superposition doet bij mij @4K 6008 punten, de beste GTX 1080 systemen halen daar 7500 hoewel dat maar een enkel systeem is. De vergelijking is ook niet helemaal eerlijk natuurlijk omdat dit ook systemen zijn met stevige, volwaardige desktop processoren. Ook zitten er nog fouten in de thunderbolt & nvidia drivers, vandaar dat het nog best puzzelen is zo'n ding aan de praat te krijen. Daar is dus vast ook nog wat prestatiewinst mee te halen. Maar goed; het is dus op dit moment inderdaad precies 20% performance verlies.

Voor de geïnteresseerden; hier de link met mijn setup + benchmark screenshots.

[ Voor 20% gewijzigd door DeNachtwacht op 30-07-2018 18:48 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samplex
van_doorn schreef op zondag 29 juli 2018 @ 21:50:
Ah oké, ben benieuwd naar je ervaring. De kabel hoeft voor mij alleen maar op te laden :)
Ik heb de kabel binnen en het werkt, de Macbook laad netjes op.

De magneet plug kan meer op 1 manier verbinden dus draai je de plug om dan worden het tegenpolen van elkaar, das het enige jammere eraan..

Update
Kabel werkt niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
van_doorn schreef op zondag 29 juli 2018 @ 20:54:
Iemand zoiets al geprobeerd? Lijkt mij best relaxed eigenlijk....

https://www.ebay.nl/itm/2...m:myvYBYQKwbvjUPt89d8cm2Q

Zou het werken?
Totdat het stuk gaat en afgaande op ervaringen van diverse mensen met het a-merk spul is dat redelijk snel. Buiten dat werken dit soort systemen ook alleen maar als oplaadkabel waardoor je je Thunderbolt 3 poort wel extreem beperkt. Niet bepaalde de moeite waard dus.
DeNachtwacht schreef op maandag 30 juli 2018 @ 00:11:
Echte benchmarks wil ik nog weleens doen, maar ik vermoed dat de 2018 MacBooks een stuk minder last hebben van performanceverlies omdat de Thunderbolt verbinding (40gigabit) direct naar de processor loopt.
Dat is pertinent onjuist. Die 40Gbit slaat alleen op de fysieke verbinding tussen de Thunderbolt devices (anders gezegd: het is de kabelsnelheid) en is een theoretisch maximum. Daarbij loopt er ook geen Thunderbolt verbinding naar de CPU. Die Thunderbolt verbinding houdt in de Thunderbolt controller op, deze splitst het namelijk uit naar o.a. PCIe (en daar doel jij dan weer op want je kunt de PCIe lanes van de CPU of de PCH gebruiken).
Bij heel veel andere Windows laptops met 8th gen Intel processoren is dat niet zo waardoor je bijv. max 20 gigabit hebt. Voor stevige games is volgens mij zo’n 25 gigabit nodig en krijg je dus performanceverlies.
Dat valt reuze mee, zo'n groot verschil is die 5Gbps niet en dat verschil is bij TB3 zelfs nog kleiner omdat je daar maar max 22Gbps voor PCIe hebt. Waar egpu.io en consorten met verlies op doelen is niet het verschil tussen TB3 op de CPU vs TB3 op de PCH maar juist GPU in een eGPU via TB vs diezelfde GPU in een PCIe 3.0 x16 slot op het moederbord. Dat laatste is inderdaad een aardig groot verschil (20% zo ongeveer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Castor385 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 17:43:
Dat klopt allemaal als een bus.
Wat ik wil zeggen is: je hebt performance gain op je MacBook met een egpu. Weliswaar presteert de GPU minder dan wanneer je em via pcie in een desktop zou prikken, maar dat gaat nou eenmaal niet met een MacBook
Jup maar het verschil is zeker geen 40%, max verlies gemeten daar was ongeveer 30%. Dat was looped naar het eigen scherm.

Ik ben ook nog niet helemaal overtuigd van de oplossing, een razer core X kost je al 300 euro. Steek er dan nog een goede kaart in en je bent totaal een 1000 euro kwijt.
Toffe oplossing voor als je enkel ultrabooks wilt, maar 1000 euro bouw je ook een gaming rig die dat soort zaken kan afspelen bij betere frame rates.

eGPU is een toffe oplossing voor specifieke doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Lyca schreef op maandag 30 juli 2018 @ 20:06:
Ik ben ook nog niet helemaal overtuigd van de oplossing, een razer core X kost je al 300 euro. Steek er dan nog een goede kaart in en je bent totaal een 1000 euro kwijt.
Toffe oplossing voor als je enkel ultrabooks wilt, maar 1000 euro bouw je ook een gaming rig die dat soort zaken kan afspelen bij betere frame rates.

eGPU is een toffe oplossing voor specifieke doeleinden.
Sja dat klopt toch niet helemaal hoor. Zie mijn posts hier boven, ik haal vooralsnog 20% performance verlies dus geen 30%, en dan is de kanttekening dat de drivers nog brak zijn.

Ik heb de Gaming Box 1080 van Gigabyte met ingebouwde GTX 1080, die kost 750 euro en ben je klaar. Ik zou het heel knap vinden als je voor dat geld een desktop kan bouwen met GTX 1070 (want dat is het niveau waarop hij nu presteert). Zie de benchmarks die ik in een paar posts eerder plaatste. Nee, eGPU is wel degelijk interessant als desktop vervanging.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
De UPS status van mijn zending is sinds 27 juli: importscan. In Koeln (Germany). De geplande afleverdatum is nog steeds morgen (31 juli), maar kan me dat eigenlijk niet voorstellen. Was dit bij jullie ook zo?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevintjuh93
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-04 06:03
Montu schreef op maandag 30 juli 2018 @ 22:02:
De UPS status van mijn zending is sinds 27 juli: importscan. In Koeln (Germany). De geplande afleverdatum is nog steeds morgen (31 juli), maar kan me dat eigenlijk niet voorstellen. Was dit bij jullie ook zo?
Ja, dat is gewoon normaal. Bij mij kwam die van Amerika in Keulen. Dag later had ik hem binnen. Vannacht gaat tie uit Keulen naar jou. Alvast veel plezier er mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
DeNachtwacht schreef op maandag 30 juli 2018 @ 21:47:
[...]

Sja dat klopt toch niet helemaal hoor. Zie mijn posts hier boven, ik haal vooralsnog 20% performance verlies dus geen 30%, en dan is de kanttekening dat de drivers nog brak zijn.

Ik heb de Gaming Box 1080 van Gigabyte met ingebouwde GTX 1080, die kost 750 euro en ben je klaar. Ik zou het heel knap vinden als je voor dat geld een desktop kan bouwen met GTX 1070 (want dat is het niveau waarop hij nu presteert). Zie de benchmarks die ik in een paar posts eerder plaatste. Nee, eGPU is wel degelijk interessant als desktop vervanging.
Ter verdediging van de eGPU oplossing had ik net een hele post gelinked waarbij er uitgelegd werd dat de performance verlies ongeveer 20-30 was, ongeveer 20 met extern scherm en tot max ongeveer 30 wanneer je het interne scherm gebruikt.

Nu die gaming box van Gigabyte Aorus staat momenteen zo rond de 850 euro denk ik. Dat is nog altijd een mooie investerings prijs. Voor dat geld kan je wel een machine neerzetten dat je 1080p kan gamen denk op 60 fps. Ik weet niet zo goed wat hardware voor 1080p kost, maar ik denk wel het rond 850-900 zal schommelen voor je basis game systeem.

Het is een mooie oplossing de eGPU, ondersteuning mag wel wat beter zijn. Van hieruit kan het alleen maar beter dat is een feit. Ik blijf het wel momenteel een soort niche oplossing vinden. Voor de ultrabook lover die vaak on the move is, is het wel een goede oplossing. Voor iemand die een desktop combineert met een laptop is het overbodig. Ik volg de evoluties zeker op, ik vind het zeer interessant. Ik ben ook iemand die niet vies zou zijn om ooit eens de desktop volledig buiten te smijten en mobiel te gaan.

Ondertussen heb ik die BenQ ultra Wide binnen, ter mijn verbazing zit er dus een usb type c kabel bij die m'n macbook op laad en toegang geeft tot de USB poorten op de monitor. Geweldig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Lyca schreef op maandag 30 juli 2018 @ 23:24:
Ik ben ook iemand die niet vies zou zijn om ooit eens de desktop volledig buiten te smijten en mobiel te gaan.
Nou dan zou ik dus die Gaming Box écht overwegen; ik haal met de MBP in vrijwel elke game @ultra @4k 60FPS. Hij kost trouwens 799 en geen 850, bij Coolblue dus een realistishe prijs. Ja, je kan voor dat bedrag een (krap) systeem samenstellen waarmee je 1080P kan gamen maar een 4K@ultra PC bouwen gaat je never lukken. Als je al een prima systeem hebt staan slaat vervangen nergens op, maar een gamer die zijn systeem wil gaan vervangen kan beter naar dit soort oplossingen kijken.

Vergeet ook niet het grote voordeel dat je nu achterin je rugzakje je hele systeem meeneemt naar een LAN. Ja dan game je over je laptop scherm maar qua performance gaat dat echt prima; die resolutie is immers lager dan 4K. Qua performance lever je niks in dus, hooguit schermformaat.

[ Voor 16% gewijzigd door DeNachtwacht op 30-07-2018 23:41 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
Ik ben nog steeds aan het kijken voor een port hub. Ik ga voor een 3.0 hub (oftewel 3.1 Gen1), want een 3.1 (Gen2) hub is voor mij simpelweg overkill omdat ik toch geen SSD's erop aan ga sluiten. Daarnaast zal ik ook zelden veel apparaten tegelijk erop aangesloten hebben.

Ik twijfel tussen: https://www.amazon.com/LE...keywords=usb+c+dock&psc=1

en

https://www.amazon.com/Sa...arp_d_product_top?ie=UTF8

en

https://www.amazon.com/Le...T=_SY300_QL70_&dpSrc=srch

Die satechi voor 80 euro vind ik te duur. De bovenstaande lijken afgaande op de Amazon reviews niet onder te doen. Sterker nog, ze scoren zelfs hoger en hebben meer reviews.

Iemand die ervaring heeft / advies kan geven?

P.S. Wat vandaag bij me opkwam: bestaan er geen hubs waarbij alle porten gewoon direct doorverbonden worden naar de de TB3 connector, dus zonder dat daar eerst een controller in de hub aan te pas komt? Op die manier zou je toch gewoon voor elke port de snelheid van een TB3 aansluiting behalen? Uiteraard is het nadeel hiervan dat je maar 1 apparaat aan de hub tegelijk kan aansluiten, maar op zich best interessant als je het mij vraagt.
kevintjuh93 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 22:51:
[...]

Ja, dat is gewoon normaal. Bij mij kwam die van Amerika in Keulen. Dag later had ik hem binnen. Vannacht gaat tie uit Keulen naar jou. Alvast veel plezier er mee!
Bedankt! Vonoctend om 6:47 is de bestemmingsscan geweest in Eidnhoven, helaas is de afleverdatum wel bijgesteld naar 1 augustus. Nja goed, dan nog maar een dagje wachten.

[ Voor 13% gewijzigd door Montu op 31-07-2018 11:04 ]

PC Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Montu
Net mijn MBP 13” met 16GB ontvangen! 😄 Wauw, wat een prachtig apparaat.. ik kom van een Dell XPS 15 uit 2012.

Hiervoor altijd een Windows gebruiker geweest, dus het wordt nog allemaal wennen. Hebben jullie FileVault aangezet?

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Montu schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 10:42:
P.S. Wat vandaag bij me opkwam: bestaan er geen hubs waarbij alle porten gewoon direct doorverbonden worden naar de de TB3 connector, dus zonder dat daar eerst een controller in de hub aan te pas komt? Op die manier zou je toch gewoon voor elke port de snelheid van een TB3 aansluiting behalen? Uiteraard is het nadeel hiervan dat je maar 1 apparaat aan de hub tegelijk kan aansluiten, maar op zich best interessant als je het mij vraagt.
De link tussen de computer en de hub zal maximaal 40Gbps zijn. Alles wat je op die hub aansluit moet die snelheid delen. En dan is het dus ook niet eens zo dat je zomaar de volle 40Gbps tot je beschikking hebt. Intel geeft je maar max 22Gbps voor alles wat op PCIe is aangesloten, de rest is voor bijv. DisplayPort. Dat houdt in de praktijk in dat je meestal niet 40 maar 22Gbps hebt voor zo'n gehele hub. Dit geldt ook voor wanneer je dingen achter elkaar knoopt (het zogenaamde daisy-chainen).

Overigens is het idee van een hub dat je daar meer dan 1 ding op aansluit. Als er toch maar 1 ding op gaat kun je het net zo goed direct op de computer aansluiten.

De controller zal echter altijd noodzakelijk zijn omdat deze de verschillende signalen omzet naar Thunderbolt en vice versa. Zie ook deze infographic

En de volgende plaatjes:
Afbeeldingslocatie: https://www.wired.com/images_blogs/gadgetlab/2011/02/thunderbolt-diagram_660.jpg

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/be/Thunderbolt_Technology_model_1_E.png/332px-Thunderbolt_Technology_model_1_E.png
Hebben jullie FileVault aangezet?
Jazeker en je merkt er qua performance helemaal niks van. Bij de 2018 zou je er nog minder van moeten merken omdat dit nu is geoffload naar de T2 processor.

[ Voor 5% gewijzigd door ppl op 31-07-2018 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik heb FileVault niet aan staan, ik zie eigenlijk het voordeel er niet van? Mijn persoonlijke bestanden staam tegenwoordig allemaal in de cloud en niet meer op de Mac. Als ie gejat is, kan ik er sowieso niks meer mee.

Blijf het trouwens wel raar vinden dat een iPhone zo goed als gebricked is als je hem goed beveiligt, maar wie een Mac steelt hoeft eigenlijk alleen maar een reset te via cmd-r bij opstarten en je hebt een nieuwe laptop.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieMongollie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 09:01
Montu schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 19:29:
Hiervoor altijd een Windows gebruiker geweest, dus het wordt nog allemaal wennen. Hebben jullie FileVault aangezet?
Ik heb het aangezet. De T2 chip versleuteld de data ook, maar met FileVault is je wachtwoord nodig om de data te decrypten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
Hmm, ik heb denk ik een bug heb gevonden met de touchbar in combinatie met YouTube? Zouden jullie dit kunnen controleren: start een lang (5+ min) YouTube filmpje in safari en spoel dan een heel eind vooruit met de touchbar. Zorg dat je voorbij de content van het filmpje gaat dat al geladen, voorbij het lichtgrijze balkje dus in YouTube. Bij mij blijft het filmpje dan oneindig laden.

Ik ben benieuwd of dit bij jullie ook het geval is.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:07

4POX

Everybody is wired

DeNachtwacht schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 22:17:
Ik heb FileVault niet aan staan, ik zie eigenlijk het voordeel er niet van? Mijn persoonlijke bestanden staam tegenwoordig allemaal in de cloud en niet meer op de Mac. Als ie gejat is, kan ik er sowieso niks meer mee.

Blijf het trouwens wel raar vinden dat een iPhone zo goed als gebricked is als je hem goed beveiligt, maar wie een Mac steelt hoeft eigenlijk alleen maar een reset te via cmd-r bij opstarten en je hebt een nieuwe laptop.
Als de 2018 dezelfde EFI beveiliging heeft als de 2013 Macbook Pro. Dan stel je een EFI wachtwoord in en dan is alt en cmd-r beveiligd met een wachtwoord. Zelf de schijf vervangen (wat met de 2013 nog kan) zorgt voor een wachtwoord popup. Als ik de verhalen mag geloven is dit akelig moeilijk te kraken. Dus het instellen van een EFI wachtwoord zou jou niet erg helpen. Maar het helpt zeker de dief ook niet met het maken van een mooie transactie.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

4POX schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 04:21:
[...]

Als de 2018 dezelfde EFI beveiliging heeft als de 2013 Macbook Pro. Dan stel je een EFI wachtwoord in en dan is alt en cmd-r beveiligd met een wachtwoord. Zelf de schijf vervangen (wat met de 2013 nog kan) zorgt voor een wachtwoord popup. Als ik de verhalen mag geloven is dit akelig moeilijk te kraken. Dus het instellen van een EFI wachtwoord zou jou niet erg helpen. Maar het helpt zeker de dief ook niet met het maken van een mooie transactie.
hoe bedoel je dat het niet zou helpen? Briljant idee en stom dat ik me dit zelf nooit bedacht heb... de SSD zit bij de MBP 2018 op het moederbord gesoldeerd en is dus niet te vervangen. Behoorlijk stevige beveiliging dus als dat EFI wachtwoord niet te kraken is... dank voor de tip!

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:05
Inmiddels ben ik nu een week actief bezig met mijn Macbook Pro 13" 2018 "basis" model. Afkomend van een Macbook Pro 15" Retina mid 2012 had ik niet verwacht dat de verschillen zo groot zouden zijn.
Ik was al wel gewend aan het 13'' schermformaat omdat ik vanuit het werk op een Macbook Air 13" 2011 werk. Wat werkt zo'n 13" praktisch en wat is de laptop handzaam.

Uiteraard is het snelheidsverschil logisch maar dat het zo merkbaar zou zijn had ik niet verwacht. Als Dj maak ik gebruik van Rekordbox en Logic Pro, voor mijn studie gebruik ik een anatomisch 3D programma en ik ben voor een bruiloft nu even aan de slag met Final Cut Pro X. Alles draait als een tierelier, geen hapering/geen vertraging en switchen tussen programma's gaat direct. Laat ik het zo zeggen dat ik bij bovengenoemde programma's draaiend op mijn Macbook Pro mid 2012 model geen andere grote programma's moest draaien.

Ook de speakers geven een ruim voldoende hard en zuiver geluid waardoor ik nu weer Youtube filmpjes kan kijken tijdens het koken met de afzuigkap aan zonder oortjes in te doen. Als extra aansluiting maak ik gebruik van de Satechi USB-C Multi Port adapter 4K Ethernet hub en ook deze werkt naar behoren. Al met al was het misschien maar goed dat mijn vorige Macbook Pro ermee op hield. Deze nieuwe investering is het waard geweest voor mij!

Als laatste die touch bar. Ik ben geen échte pro user om elke dag te editten en dergelijke. Dus ik kan mij voorstellen dat fysieke knoppen uiteindelijk praktischer werken voor iemand die elke dag op zijn of haar laptop moet werken. Dan is de touch bar denk ik toch een gimmick. Voor mij als fun user met soms wat pro taken zoals Rekordbox, Logic Pro is de touch bar toch wel een gave balk. Het oogt sjiek, is toch wel praktisch om smileys uit te zoeken in Whats App gesprekken vanuit de Dekstop en ik kan de uitvoering ervan wel waarderen.

Hopelijk blijven we de komende maanden zo positief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Etienne74
Net mijn MBP 13” met 16GB ontvangen! 😄 Wauw, wat een prachtig apparaat.. ik kom van een Dell XPS 15 uit 2012.

Ik wel op mijn macbook pro 13 inch 2011 met later ingebouwde ssd. Straks op mijn 2018 model doe ik het ook. Snelheidsverschil vind ik nu niet merkbaar, dus straks vast ook niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:50

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

Via apple besteld of een reseller? Zit te wachten op een 13inch met 16gb ram, maar moet wachten tot coolblue deze op voorraad heeft. Ben benieuwd wanneer zij kunnen leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
Patrock schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 14:21:
[...]

Via apple besteld of een reseller? Zit te wachten op een 13inch met 16gb ram, maar moet wachten tot coolblue deze op voorraad heeft. Ben benieuwd wanneer zij kunnen leveren!
Waarom zou je per se bij Coolblue willen bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:07

4POX

Everybody is wired

MelvinW schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 14:34:
[...]

Waarom zou je per se bij Coolblue willen bestellen?
Omdat je dan tot 23:59 kunt twijfelen :D

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OllieMongollie
Ugh. Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb zo'n slechte ervaring met resellers, dat ik m'n Apple spullen altijd direct bij Apple bestel.

Zojuist dan maar een 15"/32GB/1TB/2.6 besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
OllieMongollie schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 17:17:
Ugh. Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb zo'n slechte ervaring met resellers, dat ik m'n Apple spullen altijd direct bij Apple bestel.

Zojuist dan maar een 15"/32GB/1TB/2.6 besteld :)
Niet alleen dat, maar je krijgt bij Apple als ook nog eens korting en gratis Beats als je in de edu-store bestelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyraxz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:32
Ook hier de 15” een week in gebruik nu. Overall zeer tevreden met het gebruik van Final Cut Pro.

Ook de touchbar bevalt me meer dan goed, het is even wennen maar voor whats app, final cut pro en youtube werkt het heerlijk.

Twijfel alleen heel erg om Apple Care aan te schaffen. Nog nooit problemen gehad met mijn macbook pro uit 2012 maar de 2018 is toch moeilijk repareerbaar en uiteraard de historie met de keyboard problemen...wat denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
Phyraxz schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 19:36:
Ook hier de 15” een week in gebruik nu. Overall zeer tevreden met het gebruik van Final Cut Pro.

Ook de touchbar bevalt me meer dan goed, het is even wennen maar voor whats app, final cut pro en youtube werkt het heerlijk.

Twijfel alleen heel erg om Apple Care aan te schaffen. Nog nooit problemen gehad met mijn macbook pro uit 2012 maar de 2018 is toch moeilijk repareerbaar en uiteraard de historie met de keyboard problemen...wat denken jullie?
Het AppleCare Protection Plan geeft maar een jaar extra garantie. Dat is het niet echt waard. Ik heb zelf AppleCare+ voor mijn MacBook Pro, maar dat is alleen af te sluiten als je de MacBook Pro in de Verenigde Staten hebt aangeschaft. Voordeel daarvan is dat je bij schade door eigen schuld maar $299 eigen risico hoeft te betalen. In Nederland is AppleCare+ voor MacBooks helaas nog niet beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Die toetsenborden is gewoon een gevalletje garantie hoor, jij hoeft echt geen AppleCare aan te schaffen om het te laten repareren. Zelfs als er bijv. over 3 jaar pas blijkt dat veel 2018 modellen weer met defecte toetsenborden zitten is het gewoon een gevalletje fabricagefout waar Apple voor op draait.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
Montu schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 23:23:
Hmm, ik heb denk ik een bug gevonden met de touchbar in combinatie met YouTube? Zouden jullie dit kunnen controleren: start een lang (5+ min) YouTube filmpje in safari en spoel dan een heel eind vooruit met de touchbar. Zorg dat je voorbij de content van het filmpje gaat dat al geladen is, voorbij het lichtgrijze balkje dus in YouTube. Bij mij blijft het filmpje dan oneindig laden.

Ik ben benieuwd of dit bij jullie ook het geval is.
Zou iemand dit willen controleren? Een reboot heeft namelijk niet geholpen.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieMongollie
MelvinW schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 19:46:
[...]

Het AppleCare Protection Plan geeft maar een jaar extra garantie. Dat is het niet echt waard. Ik heb zelf AppleCare+ voor mijn MacBook Pro, maar dat is alleen af te sluiten als je de MacBook Pro in de Verenigde Staten hebt aangeschaft. Voordeel daarvan is dat je bij schade door eigen schuld maar $299 eigen risico hoeft te betalen. In Nederland is AppleCare+ voor MacBooks helaas nog niet beschikbaar.
Ik gebruik m'n laptop zakelijk en sluit altijd AppleCare af. Voornamelijk voor advanced replacement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
OllieMongollie schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 00:01:
[...]

Ik gebruik m'n laptop zakelijk en sluit altijd AppleCare af. Voornamelijk voor advanced replacement.
Voor zover ik weet is het niet mogelijk om een advanced replacement te krijgen voor MacBook, ook al heb je AppleCare. Dat is iets wat alleen voor iPhone, Apple Watch en iPad beschikbaar is. Bij MacBooks is het vrijwel altijd een reparatie en geen replacement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieMongollie
Klopt volgens mij ook. Alleen heb ik vooralsnog, bij problemen met een Macbook waarbij deze vervangen moest worden, na wat aandringen eerst een nieuwe opgestuurd gekregen. Wat dat betreft maakt AC wel een verschil. Zou niet moeten, maar dat is wat ik merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaat weer lekker bij Apple. Nu een foutje in / met de speakers... Heb het zelf ook.

Loopt een aardig draadje over bij MacRumors:

https://forums.macrumors....eakers-crackling.2128234/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peentje

Peentje

Wat zijn jullie ervaringen met de accu? Vind het voor een device van dit calibre (MB Pro 2018 13") echt om te huilen. Mijn Dell E7450 van 3,5 jaar oud (14 maanden geleden accu vervangen) doet het minstens net zo lang bij zelfde gebruik.

Bijzonderheden
-TimeMachine backup teruggezet van in April dit jaar Fresh install op MB Pro late 2013
-Zie dat BetterTouchTool app bij pieken stroom verbruikt (impact) evenals Outlook for MAC.

Maar besides dat zou dit ding het toch een uurtje of 5-8 vol moeten houden terwijl ik hem toch echt binnen 3 uur aan het infuus kan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peentje

Peentje

Verwijderd schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 13:19:
Gaat weer lekker bij Apple. Nu een foutje in / met de speakers... Heb het zelf ook.

Loopt een aardig draadje over bij MacRumors:

https://forums.macrumors....eakers-crackling.2128234/
Lijkt alleen bij 15" model het geval te zijn? Heb nog maar heel kort naar mijn (13') speakers geluisterd. Afgezien van het feit dat ik 'schrok' van de goede kwaliteit. Geen crackle in ieder geval, maar daar heb ik echt te kort voor geluisterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
Peentje schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 13:22:
Wat zijn jullie ervaringen met de accu? Vind het voor een device van dit calibre (MB Pro 2018 13") echt om te huilen. Mijn Dell E7450 van 3,5 jaar oud (14 maanden geleden accu vervangen) doet het minstens net zo lang bij zelfde gebruik.

Bijzonderheden
-TimeMachine backup teruggezet van in April dit jaar Fresh install op MB Pro late 2013
-Zie dat BetterTouchTool app bij pieken stroom verbruikt (impact) evenals Outlook for MAC.

Maar besides dat zou dit ding het toch een uurtje of 5-8 vol moeten houden terwijl ik hem toch echt binnen 3 uur aan het infuus kan hangen.
Ik denk dat er dan iets toch in de achtergrond draait dat stroom vreet. Ik heb dezelfde macbook, en die van mij zit na 3/4 uur op 50 procent. Nog niet opgeladen sinds ik hem heb. Jij had volgens mij de macbook ook niet geconfigureerd als nieuw apparaat. Dat heb ik wel. Misschien dat alle ''troep'' die je mee hebt genomen, waarvan er ongetwijfeld vanalles van op de achtergrond draait, zorgt voor de korte accuduur?

Ik heb wel een ander probleem. Zou je aub dit eens willen proberen?: "Hmm, ik heb denk ik een bug gevonden met de touchbar in combinatie met YouTube? Zouden jullie dit kunnen controleren: start een lang (5+ min) YouTube filmpje in safari en spoel dan een heel eind vooruit met de touchbar. Zorg dat je voorbij de content van het filmpje gaat dat al geladen is, voorbij het lichtgrijze balkje dus in YouTube. Bij mij blijft het filmpje dan oneindig laden."

[ Voor 28% gewijzigd door Montu op 02-08-2018 13:29 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Peentje schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 13:25:
[...]

Lijkt alleen bij 15" model het geval te zijn? Heb nog maar heel kort naar mijn (13') speakers geluisterd. Afgezien van het feit dat ik 'schrok' van de goede kwaliteit. Geen crackle in ieder geval, maar daar heb ik echt te kort voor geluisterd.
Nee, ook 13" (heb ik zelf althans). Ga maar eens enkele uren muziek luisteren dan verwacht ik dat je het wel zult merken.

Theorie hierover is het volgende:
Whats happening in September. Ok so apple didn't plan on releasing the intel 8th gens, it was a last minute move. The Operating systems were designed for the 2017 or earlier. Changing everything through the t2 chip including Siri was not implemented into HS or Mojave. That is why there was no leaks or test scores act as apple didn't bring it that far. So what the OS does is routes everything thru legacy Ktexts aka generics. You can see the issues yourself. Go to network utility then wifi, you will notice 54mb/sec no higher no matter what you do. Siri is the old non-t2 Siri. the display can't use the p3 color profile. The sound distorts when multi channel streams process, The processors throttle including the 2.6 is doing it also, Check the system report you will notice the DGPU and IGPU run only 24bit color not the advertised 32bit. The 2015-16-17 all run 32bit color. 2018 24bit. The display thinks it supports 4K as there is no hardware coding to advise it of its allowed resolutions. Several memory leaks. bluetooth transfers only at 4.2 speeds not 5. and SSD's under perform not the advertised 3.2gb/sec. Also bootcamp has not been made for the 2018 MacBooks. Its using the 2017 version and several hardware drivers are missing. If you restart from Bootcamp to MacOS the mouse and keyboard will stop working until you perform a hard reset. Apple is aware as several cases were escalated to Apple executive relations and their engineers. They replied as of right now we are working on revising Mojave to be compatible with the 2018 laptops. For high Sierra we are trying to release updates to hold it over till the official release of Mojave. Apple knows whats going on.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2018 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peentje

Peentje

Verwijderd schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 13:31:
[...]

Nee, ook 13" (heb ik zelf althans). Ga maar eens enkele uren muziek luisteren dan verwacht ik dat je het wel zult merken.

Theorie hierover is het volgende:

[...]
Ah lekker, sounds plausible (ik ga het ook testen). Mojave zou de holy grail moeten zijn dan...

[ Voor 16% gewijzigd door Peentje op 02-08-2018 13:37 . Reden: vorige post was geedit. ]

Pagina: 1 ... 4 ... 12 Laatste