Hoe sneller/krachtiger hoe beter. Vraag is alleen of jij het de extra kosten waard vindt. Dat is een vraag die alleen jij kan beantwoorden...
Zoals @DaSaN al aangaf is inderdaad hoe sneller hoe beter.Anoniem: 532727 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 10:57:
Ik wil een 13 inch MacBook Pro 2019 aanschaffen, maar ik zit nog te twijfelen of ik voor de standaard i5 2,4 moet gaan of voor de i7 2,8.
MacBook gaat vooral gebruikt worden om muziek te maken in Logic. Verder zal het gewoon basis gebruik zijn. Ik ga sowieso voor 16GB RAM en 512GB opslag.
Iemand een idee wat hiervoor de beste keuze is?
Het zijn beide quad core modellen en als je de benchmarks erbij pakt, zie table hieronder, is het verschil niet heel groot. Taken zullen wat sneller zijn met de i7, maar voor een meerprijs van 360 euro zou ik het niet waard vinden. Zelf maak ik geen gebruik van Logic en weet ik niet hoeveel van de cpu dit programma vereist.
i5 2,4 https://browser.geekbench.com/macs/451
i7 2,8 https://browser.geekbench.com/macs/452
Type | i5 2,4 | i7 2,8 | Verschil | 15" i7 2,6 |
Single-Core | 4842 | 5333 | 491 | 5248 |
Multi-Core | 17528 | 18343 | 815 | 23039 |
Wanneer portability niet de hoogste prioriteit heeft zou ik eerder de 15" variant overwegen. De 15" zou voor logic ook meer werkruimte geven, wat prettig is wanneer er geen gebruik gemaakt wordt van een extern scherm. 13" i7 2849 euro in vergelijking met 15" 2939 euro.
Anoniem: 532727
Bedankt voor je antwoord!r_v_94 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 14:16:
[...]
Zoals @DaSaN al aangaf is inderdaad hoe sneller hoe beter.
Het zijn beide quad core modellen en als je de benchmarks erbij pakt, zie table hieronder, is het verschil niet heel groot. Taken zullen wat sneller zijn met de i7, maar voor een meerprijs van 360 euro zou ik het niet waard vinden. Zelf maak ik geen gebruik van Logic en weet ik niet hoeveel van de cpu dit programma vereist.
i5 2,4 https://browser.geekbench.com/macs/451
i7 2,8 https://browser.geekbench.com/macs/452
Type i5 2,4 i7 2,8 Verschil 15" i7 2,6 Single-Core 4842 5333 491 5248 Multi-Core 17528 18343 815 23039
Wanneer portability niet de hoogste prioriteit heeft zou ik eerder de 15" variant overwegen. De 15" zou voor logic ook meer werkruimte geven, wat prettig is wanneer er geen gebruik gemaakt wordt van een extern scherm. 13" i7 2849 euro in vergelijking met 15" 2939 euro.
Zal het in de toekomst evt nog verschil kunnen maken?
Ik zal sowieso voor een 13 inch kiezen, omdat voor mij het formaat echt top is. Als ik evt meer ruimte nodig heb, heb ik thuis een display staan waar ik hem op kan aansluiten en met de gedachte dat er binnenkort ook een iPad Pro gaat komen, zou ik met de nieuwe besturingssystemen de iPad Pro als 2e scherm kunnen gaan gebruiken.
Toen ik vorig jaar (via mijn werk) een nieuwe Macbook Pro i7 2018 met Radeon Pro 560X 4 GB kreeg, heb ik de verhalen over throttling nauw gevolgd en uiteindelijk heeft Apple dit ook (enigszins?) opgelost middels een firmware update. Ik heb me er vervolgens niet heel erg meer in verdiept en de laptop met name voor werk gebruikt. Soms merkte ik dat hij bij zware taken wat eerder/harder blaast dan ik van mijn oudere Macbook gewend ben, maar dat nam ik maar voor lief.
Nu ben ik echter afgelopen weekend voor het eerst gaan gamen op deze laptop en ondanks dat dit natuurlijk niet echt een game-laptop is (en ik het prima vindt dat deze niet alles ultra kan spelen), merkte ik dat na een aantal minuten gamen de frame rate van (in dit geval) Divinity 2 opeens van een stabiele 60 naar 30 en zelfs lager zakt. Ik merk direct dat de gehele laptop trager wordt (ook buiten de game om). Iets later draait alles weer stabiel op 60fps.
Na wat onderzoek blijkt dat de GPU op 100% draait (niet afgebeeld) en de CPU het eigenlijk niet heel zwaar heeft: en dit prima werkt, totdat opeens de CPU clock frequency na een paar minuten begint te zaken naar 1.5 Ghz en zelfs lager. Deze dalingen komen exact overeen met wanneer ik lag (in de game) ervaar.

Dit lijkt toch heel erg op throttling, maar de temperaturen zijn niet extreem hoog (gemiddeld tussen de 70 en 80 graden). Iemand een idee hoe dit komt en hoe ik dit kan verhelpen? Ik heb al een SMC en NVRAM/PRAM reset gedaan, en ik draai een recente (schoon geïnstalleerde) versie van laatste Mojave.
Edit:
Het lijkt dus meer op power throttling, wat veroorzaakt kan worden omdat de GPU teveel power verbruikt waardoor de CPU zijn clock speed naar beneden bij moet stellen. Zie ook http://antulik.com/2019-0...rformance-under-load.html en https://www.reddit.com/r/...d_on_macbook_pro_2018_15/. Vrij bizar en geen idee wat ik hier aan kan doen...
Nu ben ik echter afgelopen weekend voor het eerst gaan gamen op deze laptop en ondanks dat dit natuurlijk niet echt een game-laptop is (en ik het prima vindt dat deze niet alles ultra kan spelen), merkte ik dat na een aantal minuten gamen de frame rate van (in dit geval) Divinity 2 opeens van een stabiele 60 naar 30 en zelfs lager zakt. Ik merk direct dat de gehele laptop trager wordt (ook buiten de game om). Iets later draait alles weer stabiel op 60fps.
Na wat onderzoek blijkt dat de GPU op 100% draait (niet afgebeeld) en de CPU het eigenlijk niet heel zwaar heeft: en dit prima werkt, totdat opeens de CPU clock frequency na een paar minuten begint te zaken naar 1.5 Ghz en zelfs lager. Deze dalingen komen exact overeen met wanneer ik lag (in de game) ervaar.

Dit lijkt toch heel erg op throttling, maar de temperaturen zijn niet extreem hoog (gemiddeld tussen de 70 en 80 graden). Iemand een idee hoe dit komt en hoe ik dit kan verhelpen? Ik heb al een SMC en NVRAM/PRAM reset gedaan, en ik draai een recente (schoon geïnstalleerde) versie van laatste Mojave.
Edit:
Het lijkt dus meer op power throttling, wat veroorzaakt kan worden omdat de GPU teveel power verbruikt waardoor de CPU zijn clock speed naar beneden bij moet stellen. Zie ook http://antulik.com/2019-0...rformance-under-load.html en https://www.reddit.com/r/...d_on_macbook_pro_2018_15/. Vrij bizar en geen idee wat ik hier aan kan doen...
[ Voor 9% gewijzigd door Puck op 27-08-2019 15:50 ]
Arrived anxious, left bored
Ik zit hier vol ongeduld te wachten op mijn 15" i7 met 32GB ram.
Ben naast de performance eens benieuwd of het toetsenbord beter is dan dat van een model uit 2016.
Ben naast de performance eens benieuwd of het toetsenbord beter is dan dat van een model uit 2016.
Zijn er USB C docks of hubs waar twee hdmi poorten op zitten? Of display ports? Er zijn zo veel van die dingen dat ik door de bomen het bos niet meer zie
@virofi Check het USB-C en Thunderbolt 3 accessoires topic
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Ik heb eigenlijk al een ander merk gekozen om mijn Macbook Air te vervangen vanwege de toetsenbord problemen bij Apple maar vraag me toch af hoe de 2019 toetsenborden van de Pro en de Air zijn. Tot nu kan ik weinig vinden over laatste generatie butterfly toetsenborden. Zijn er hier positieve of negatieve ervaringen?
Mijn ervaring is dat de 2018 en 2019 modellen veel beter zijn dan de voorgaande generaties. Werkt al bijna een jaar met een 2018 model, tot nu toe geen problemen.gold_dust schreef op maandag 2 september 2019 @ 09:11:
Ik heb eigenlijk al een ander merk gekozen om mijn Macbook Air te vervangen vanwege de toetsenbord problemen bij Apple maar vraag me toch af hoe de 2019 toetsenborden van de Pro en de Air zijn. Tot nu kan ik weinig vinden over laatste generatie butterfly toetsenborden. Zijn er hier positieve of negatieve ervaringen?
hi!
ter aanvulling op MysticXgold_dust schreef op maandag 2 september 2019 @ 09:11:
Mijn 2018 (15.4) had na een half jaar double keystroke, nu heb ik een 2019 revisie topcase op mijn 2018 en werk ik weer probleemvrij. merk ook weer een duidelijk verschil tussen 2018 en 2019 qua toetsen hoe klikken en het geluid dat ze maken.
Reparatie is gedaan bij Apple Den Haag en onder garantie. als je nu je 2018 brengt voor reparatie krijgt je een 2018 topcase met de 2019 revisie keys. (geld niet voor 2016 en 2017)
[ Voor 12% gewijzigd door sjepper op 02-09-2019 19:22 ]
|9800X3D|32GB|RTX 5070Ti|
Hier ook een Macbook Pro uit 2018. Tot afgelopen maand altijd zonder problemen gewerkt maar sinds een maand heb ook ik te maken met double keystroke problemen van de spatiebalk.sjepper schreef op maandag 2 september 2019 @ 19:21:
[...]
ter aanvulling op MysticX
Mijn 2018 (15.4) had na een half jaar double keystroke, nu heb ik een 2019 revisie topcase op mijn 2018 en werk ik weer probleemvrij. merk ook weer een duidelijk verschil tussen 2018 en 2019 qua toetsen hoe klikken en het geluid dat ze maken.
Reparatie is gedaan bij Apple Den Haag en onder garantie. als je nu je 2018 brengt voor reparatie krijgt je een 2018 topcase met de 2019 revisie keys. (geld niet voor 2016 en 2017)
Hiervoor heb ik de app Shaky geïnstalleerd op mijn macbook en sindsdien werkt alles weer zoals het hoort.
Maar nu ik dit lees vraag ik mij af of ik niet toch voor een reparatie moet gaan.
Echter is Den Haag niet naast de deur (vanuit Eindhoven).
Maar je merkt een prettig verschil met een nieuwe topcase en 2019 revisie keys?
Gebruikte dezelfde software en dat loste het probleem inderdaad op, maar aangezien toen de tijd de 2019 pro uit kwam heb ik gewoon een afspraak gemaakt (ik woon zelf in Breda en heb nog een studenten OV) Ik vind persoonlijk de 2019 keys weer fijner typen, het voelt wat.... meer mechanisch (let wel, absoluut niet als een mechanisch toetsenbord). Mooi voordeel is dat je gehele topcase vervangen word dus mogelijke krasjes deukjes ect ben je kwijt en tot slot een nieuwe accu. Je kan hem ook bij een service punt inleveren zoals een Amac alleen ben je hem dan wel een tijdje kwijt. ik was tot tweemaal toe hem 5-7 dagen kwijt (eerste repair had een defecte speaker) bij Apple Den Haag.UninPro schreef op donderdag 5 september 2019 @ 06:39:
[...]
Hier ook een Macbook Pro uit 2018. Tot afgelopen maand altijd zonder problemen gewerkt maar sinds een maand heb ook ik te maken met double keystroke problemen van de spatiebalk.
Hiervoor heb ik de app Shaky geïnstalleerd op mijn macbook en sindsdien werkt alles weer zoals het hoort.
Maar nu ik dit lees vraag ik mij af of ik niet toch voor een reparatie moet gaan.
Echter is Den Haag niet naast de deur (vanuit Eindhoven).
Maar je merkt een prettig verschil met een nieuwe topcase en 2019 revisie keys?
Nu loop ik stage bij Ministerie van I&W (in Den Haag) dus heb ik gisteren ook de accu van mijn telefoon laten vervangen, en dat verliep prima. Dus indien je een voordelige manier van vervoer hebt zou ik kijken wanneer je een afspraak kan bemachtigen en er lekker naar toe gaan, natuurlijk hou rekening dat ze hem niet on the spot repareren, al kan het anders zijn wanneer ze het spul wel op voorraad hebben. (mijn telefoon was na 1 uurtje klaar). Ze testen je laptop waar je bij zit en dan word de beslissing gemaakt wat ze doen, dus niet 2 weken wachten of ze het wel gaan vervangen en het probleem hebben gevonden.
Je kan er ook een dagje uit van maken? (Amsterdam is ook een optie natuurlijk).
[ Voor 4% gewijzigd door sjepper op 05-09-2019 12:47 ]
Er is geen enkele garantie dat met die versies je problemen weg zijn.gold_dust schreef op maandag 2 september 2019 @ 09:11:
Enige garantie die je hebt is dat je 4 jaar lang het probleem kan laten oplossenppl schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 14:46:
[...]
Er is geen enkele garantie dat met die versies je problemen weg zijn.
Ik wacht toch maar af tot er een nieuwe generatie uitkomt met betere toetsenborden. Als alternatief heb ik nog naar de Mac Mini gekeken als tussenoplossing, ik werk toch voor 99% thuis maar nu ik me daar wat meer in verdiep lees ik op de forums op Macrumors dat die massaal verbinding problemen met bluetooth(toetsenborden, muizen) hebben. Mijn oude Macbook Air heeft trouwens precies hetzelfde: als ik wifi gebruik kan ik geen bluetooth gebruiken.
Het lijkt Apple gewoon even niet te lukken op Mac(book) gebied op het moment. Mijn iPhone en iPad ben ik wel erg tevreden over.
Het lijkt Apple gewoon even niet te lukken op Mac(book) gebied op het moment. Mijn iPhone en iPad ben ik wel erg tevreden over.
Net een gloednieuwe MacBook pro 13'' 2.4/512/8 op de kop getikt. Kom van een 2016 MBP af.
Ik moet zeggen dat het keyboard inderdaad beter aanvoelt. Soepel en minder luid. Voor mij dus niet zo'n issue meer. Bovendien komt er 4 jaar reparatie/garantie bij van Apple. Geen dure Apple care meer nodig zou je zeggen
Verder is het een snel apparaatje. En de batterij gaat voor mijn gevoel 1-2 uur langer mee.
Al met al geen slechte aankoop voor 1700e.
Ik moet zeggen dat het keyboard inderdaad beter aanvoelt. Soepel en minder luid. Voor mij dus niet zo'n issue meer. Bovendien komt er 4 jaar reparatie/garantie bij van Apple. Geen dure Apple care meer nodig zou je zeggen
Verder is het een snel apparaatje. En de batterij gaat voor mijn gevoel 1-2 uur langer mee.
Waar heb je hem voor die prijs kunnen kopen?DiscoNootje schreef op zondag 8 september 2019 @ 20:10:
Net een gloednieuwe MacBook pro 13'' 2.4/512/8 op de kop getikt. Kom van een 2016 MBP af.
Ik moet zeggen dat het keyboard inderdaad beter aanvoelt. Soepel en minder luid. Voor mij dus niet zo'n issue meer. Bovendien komt er 4 jaar reparatie/garantie bij van Apple. Geen dure Apple care meer nodig zou je zeggen![]()
Marktplaats. Ze komen ook voorbij op Tweakers. Sealed/nieuw met ca. 20% korting op de winkelprijsLotfi schreef op zondag 8 september 2019 @ 20:48:
[...]
Waar heb je hem voor die prijs kunnen kopen?
Aaah oke, dacht al welke winkel bied ze zo goedkoop aan!DiscoNootje schreef op zondag 8 september 2019 @ 21:33:
[...]
Marktplaats. Ze komen ook voorbij op Tweakers. Sealed/nieuw met ca. 20% korting op de winkelprijs
Sinds gisteren hoor ik ook bij dit clubje. Mijn Macbook Air uit 2012 vervangen door een Macbook Pro, instapmodel 2019. Toch wel een serieuze update, die touchbar vind ik eigenlijk echt wel handig. Enige minpunt is dus, zoals vaak aangehaald, dat er geen indicatie meer is voor het laden.
Ook het gebrek aan poorten of aansluitingen, maar daar zijn talrijke docks voor. Nu aan het kijken voor een dock :-)
Ook het gebrek aan poorten of aansluitingen, maar daar zijn talrijke docks voor. Nu aan het kijken voor een dock :-)
Gisteren merkte ik op dat de lid van mijn MB pro 2018 13inch niet helemaal dicht klapte. Ik gebruik mijn Macbook noornamelijk als desktop (clamshell mode), dus lid altijd gesloten en permanent aan de lader, hierdoor had ik ook niet meteen door dat de onderkant een klein beetje bol stond. Dit verklaarde meteen ook waarom het scherm niet netjes dichtklapt zoals het normaal het hoort te zijn.
Met een beetje googlen leerde ik dat dit een gekend probleem is waarbij de batterij gaat zwellen en de onderkant gaat bol staan waardoor het schernier van het scherm niet netjes toeklapt. Apple heeft dit ook erkent en repareert dit ook gratis voor de getroffen gevallen. Alleen is dit een beetje vreemd dat mijn model hiervoor niet in aanmerking komt.
Hebben nog mensen hetzelfde probleem met een Macbook pro 2018 13inch met Touchbar ?
Met een beetje googlen leerde ik dat dit een gekend probleem is waarbij de batterij gaat zwellen en de onderkant gaat bol staan waardoor het schernier van het scherm niet netjes toeklapt. Apple heeft dit ook erkent en repareert dit ook gratis voor de getroffen gevallen. Alleen is dit een beetje vreemd dat mijn model hiervoor niet in aanmerking komt.
Hebben nog mensen hetzelfde probleem met een Macbook pro 2018 13inch met Touchbar ?
Voor school heb ik binnenkort een laptop nodig, aangezien mijn budget niet heel veel is dacht ik eerst aan een windows laptop. Na op markplaats gekeken te hebben kwam ik ook macbooks tegen. Mijn vraag is: hoe goed kun je nog werken op een oude (2010/2012) macbook? Hij zal voornamelijk gebruikt worden om te browsen en voor Word. Ik vraag dit hier omdat na een beetje doorgelezen te hebben, zag dat er een paar van een ouder model komen.
Dit topic gaat over MacBooks van 2018 & 2019. Zou eens kijken of er ook een topic is over oudere MacBooks!Thelool schreef op maandag 16 september 2019 @ 02:47:
Voor school heb ik binnenkort een laptop nodig, aangezien mijn budget niet heel veel is dacht ik eerst aan een windows laptop. Na op markplaats gekeken te hebben kwam ik ook macbooks tegen. Mijn vraag is: hoe goed kun je nog werken op een oude (2010/2012) macbook? Hij zal voornamelijk gebruikt worden om te browsen en voor Word. Ik vraag dit hier omdat na een beetje doorgelezen te hebben, zag dat er een paar van een ouder model komen.
Vroeg me het volgende af :
Heb net icloud abonnement genomen van 200gb voor storage van mijn foto's. Op mn macbook heb ik in Photos 4 albums staan. Hiervan heb ik 4 nieuwe shared albums gemaakt en alle foto's hierin geplaatst :
- Mag ik nu de 4 gewone albums verwijderen uit photos of is er een soort van koppeling tussen de fotos uit de gewone albums en deze uit de shared albums ? Ik zou dit willen doen om storage op mijn macbook te sparen.
- Het zijn toch enkel de shared albums die geupload worden naar icloud toch ?!
Heb net icloud abonnement genomen van 200gb voor storage van mijn foto's. Op mn macbook heb ik in Photos 4 albums staan. Hiervan heb ik 4 nieuwe shared albums gemaakt en alle foto's hierin geplaatst :
- Mag ik nu de 4 gewone albums verwijderen uit photos of is er een soort van koppeling tussen de fotos uit de gewone albums en deze uit de shared albums ? Ik zou dit willen doen om storage op mijn macbook te sparen.
[ Voor 8% gewijzigd door Rebbelx op 16-09-2019 14:47 ]
Hoe zit met 't met het keyboard in de 2019 generatie?
ik heb er nog nauwelijks klachten over gelezen. Zou het dan toch opgelost zijn?
Volgens mij heeft dit niets te maken met MacBook Pro 2018/2019 ervaringen & discussies. Je vraag gaat over het gebruik van iCloud en Photos. Daar is vast een ander topic geschikt voor en zo niet, dan kun je er eentje voor aanmakenRebbelx schreef op maandag 16 september 2019 @ 14:32:
Vroeg me het volgende af :
Heb een 2018 model MBP en heb tot nu toe geen issues, dat was met mijn 2016 MBP wel anders.mufana schreef op woensdag 18 september 2019 @ 16:01:
hi!
Ik heb ervaring met alle generaties 15" (2016, 2017, 2018 en 2019) en herken de drama verhalen niet. M'n 2016 had ooit een keer een spatiebalk die soms oversloeg maar met verticaal houden en perslucht was dat verlopen. De 2018 klonk wat anders en voelde wat zachter, maar maakte in mijn ogen verder weinig verschil. Er was met de 2019 weer een klein verschil in gevoel, maar niet per se beter of slechter in gebruik.mufana schreef op woensdag 18 september 2019 @ 16:01:
Ongetwijfeld zal de betrouwbaarheid met de jaren zijn verbeterd, maar ik ken een stuk of 10 2016-2017 MBP gebruikers en die hebben allemaal nog hun oorspronkelijke toetsenbord dat ze dagelijks gebruiken.
Hoe ben jij aan een afspraak gekomen in de Apple Store?sjepper schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:37:
[...]
*knip
Je kan er ook een dagje uit van maken? (Amsterdam is ook een optie natuurlijk).
Ik heb nu een week lang elke dag gekeken (ook net na 00.00 uur) maar dan zijn er voor een week lang 0 mogelijkheden om een afspraak te maken.
Nu heb ik alleen volgende week vrijdag 27 september de mogelijkheid om een dagje Den Haag in te plannen.
Via de chat heb ik een afspraak proberen te maken maar deze geven aan dat ik gewoon moet wachten tot de mogelijkheid komt via de website. Maar zoals eerder gezegd is er NOOIT een mogelijkheid om die afspraak in te plannen

Het is toch vreemd dat ze maar 1 week vooruit kunnen plannen? En menen ze nu dat ALLE tijdslots zijn vergeven voor de komende week vannacht om 00.00 uur? Dit is geen service.
Ik begrijp je frustratie. Ik heb elke keer mazzel dat er ergens een slot vrij is als ik kijk tot dus ver. Ze hebben ook gewoon te weinig Apple stores in NL. Je kan even bellen met Apple Den Haag zelf. Mogelijk dat ze iets voor je kunnen doen, ik kan het je echter niet garanderen. Vraag ook even of het kan dat je inloopt en dan gewoon wacht tot er een gaatje vrij is. Soms komen mensen niet opdagen ect.
UninPro schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 06:11:
[...]
Hoe ben jij aan een afspraak gekomen in de Apple Store?
Ik heb nu een week lang elke dag gekeken (ook net na 00.00 uur) maar dan zijn er voor een week lang 0 mogelijkheden om een afspraak te maken.
Nu heb ik alleen volgende week vrijdag 27 september de mogelijkheid om een dagje Den Haag in te plannen.
Via de chat heb ik een afspraak proberen te maken maar deze geven aan dat ik gewoon moet wachten tot de mogelijkheid komt via de website. Maar zoals eerder gezegd is er NOOIT een mogelijkheid om die afspraak in te plannenVannacht om 00.00 uur zou het dan moeten gebeuren maar ik zie het somber in.
Het is toch vreemd dat ze maar 1 week vooruit kunnen plannen? En menen ze nu dat ALLE tijdslots zijn vergeven voor de komende week vannacht om 00.00 uur? Dit is geen service.
Ik heb sinds vanmiddag het instapmodel MacBook Pro 2019, wel met 256 gb SSD als upgrade voor de Macbook Air 20017.
Ik vind het een fijn apparaat, maar het valt me op dat de batterij erg snel leeg gaat bij normaal gebruik. Daarbij is de laptop constant heet en draait de ventilator op volle toeren.
Herkent iemand dat? en kan ik er iets aan doen?
Ik vind het een fijn apparaat, maar het valt me op dat de batterij erg snel leeg gaat bij normaal gebruik. Daarbij is de laptop constant heet en draait de ventilator op volle toeren.
Ik zou onze huidige MBP retina mid 2012 willen vernieuwen.
Het is een 15" MBP Retina, i7 2,3GHz, 16GB intern, 256GB SSD. Destijds 2e hands gekocht toen ie een jaar oud was.
Het ding werkt na 7 jaar nog als een tierelier. Enkel het sporadische zwaardere applicaties werken wat trager maar dat is wel te overleven.
Ik merk wel dat de accu sterk aan het verminderen is.
Nu twijfel ik welke versie MB of MBP ik zal gaan kiezen
Het zou mooi zijn wanneer ik de komende 5-7 jaar nog steeds tevreden blijf over de MacBook natuurlijk.
Ik verwacht geen final cut pro of zware photoshop te gaan gebruiken.
16GB en 256GB SSD ben ik wel van overtuigd.
i5 of i7 twijfel ik over?
En wat zou mijn huidige MBP nog waard zijn? Is verder in goede staat.
Het is een 15" MBP Retina, i7 2,3GHz, 16GB intern, 256GB SSD. Destijds 2e hands gekocht toen ie een jaar oud was.
Het ding werkt na 7 jaar nog als een tierelier. Enkel het sporadische zwaardere applicaties werken wat trager maar dat is wel te overleven.
Ik merk wel dat de accu sterk aan het verminderen is.
Nu twijfel ik welke versie MB of MBP ik zal gaan kiezen
Het zou mooi zijn wanneer ik de komende 5-7 jaar nog steeds tevreden blijf over de MacBook natuurlijk.
Ik verwacht geen final cut pro of zware photoshop te gaan gebruiken.
16GB en 256GB SSD ben ik wel van overtuigd.
i5 of i7 twijfel ik over?
En wat zou mijn huidige MBP nog waard zijn? Is verder in goede staat.
Welke programma's draai je? Als je Chrome gebruikt kan je Safari proberen, die is als het goed is wat "efficiënter".Pasco schreef op donderdag 26 september 2019 @ 23:16:
Ik heb sinds vanmiddag het instapmodel MacBook Pro 2019, wel met 256 gb SSD als upgrade voor de Macbook Air 20017.
Ik ben sinds twee maanden in het bezit van een MacBook Pro (13-inch, 2019, Four Thunderbolt 3 ports).
De laptop bevalt uitstekend, maar er is toch iets dat mij mateloos irriteert.
Als je er naar kijkt gaat hij aan, en daar bedoel ik mee: je kan hem met iedere toets op het toetsenbord aanzetten, en ook als je hem openklapt gaat hij direct aan. Kan ik dat uitzetten? wie heeft het antwoord
De laptop bevalt uitstekend, maar er is toch iets dat mij mateloos irriteert.
Als je er naar kijkt gaat hij aan, en daar bedoel ik mee: je kan hem met iedere toets op het toetsenbord aanzetten, en ook als je hem openklapt gaat hij direct aan. Kan ik dat uitzetten? wie heeft het antwoord
meneer de beer schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 18:06: wie heeft het antwoord
Is dat nou zo moeilijk?
http://osxdaily.com/2017/...-on-open-lid-macbook-pro/
[ Voor 26% gewijzigd door Greatsword op 03-10-2019 19:09 ]
Blijkbaar kan jij beter zoeken dan ikGreatsword schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 18:32:
[...]
Is dat nou zo moeilijk?
http://osxdaily.com/2017/...-on-open-lid-macbook-pro/
Dank voor je moeite!
Het viel mij op dat gedeelde notities niet zichtbaar zijn in de macOS app... Als ik de gedeelde persoon uit de notitie verwijder op m'n iPhone, wordt de notitie wel zichtbaar op de mac..
Is dit instelbaar?
Is dit instelbaar?
Of het stukgaan is opgelost weten misschien pas over een jaar. Maar ik ben nieuw met macs en heb net een 2019 exemplaar. Ik vind het geen onaangenaam toetsenbord. Hij klikt minder hard dan de oude generatie (ook hier in huis te vinden, maar niet van mij). Het veel bekritiseerde gebrek aan travel is waarschijnlijk erg 'persoonlijk' (lees: het internet is vol drama-queens die zich vervelen met hun rants hierover), want ik vind het prima fijn typen.mufana schreef op woensdag 18 september 2019 @ 16:01:
Ik zit met een behoorlijk irritant probleem.
Het gaat om een Macbook Pro uit 2018 waar ik met geen mogelijkheid Mojave dan wel High Sierra op krijg.
Recovery mode werkt, kan ook herinstallatie aanzetten, maar dan nokt de installatie er mee op het laatst en heb ik geen werkend OS.
Internet recovery precies hetzelfde verhaal.
Geprobeerd om de diverse items te resetten, geen idee of het gelukt is of niet.
Ding gaat ook lastig aan, vandaar de reset van oa het nvram en smc.
Ik weet het niet meer op dit moment....
Het gaat om een Macbook Pro uit 2018 waar ik met geen mogelijkheid Mojave dan wel High Sierra op krijg.
Recovery mode werkt, kan ook herinstallatie aanzetten, maar dan nokt de installatie er mee op het laatst en heb ik geen werkend OS.
Zijn er geen kabels aangesloten behalve de oplader? Dat kan soms helpenShellGhost schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 19:29:
Ik zit met een behoorlijk irritant probleem.
0. Zelfs alleen op de accu hou ik die kuren.Khallouki schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 19:43:
[...]
Zijn er geen kabels aangesloten behalve de oplader? Dat kan soms helpen
Probeer t nog een keer...andere zinsopbouw maar zelfde vraag eigenlijk:
Zou een i5 toekomstbestendiger zijn dan een i7?
Wil een 13"MBP, 16GB, 256SSD.
Twijfel tussen de:
1,4‑GHz quad‑core Intel Core i5-processor van de 8e generatie, Turbo Boost tot 3,9 GHz €1989
1,7‑GHz quad‑core Intel Core i7-processor van de 8e generatie, Turbo Boost tot 4,5 GHz €2349
2,4‑GHz quad‑core Intel Core i5-processor van de 8e generatie, Turbo Boost tot 4,1 GHz €2239
(niet de 2,8‑GHz quad‑core Intel Core i7, dan kan ik beter de 15"MBP nemen)
Ik doe niet veel aan photoshop e.d. maar wil dus wel graag langer met een MBP kunnen doen weer.
Twijfel tussen de:
1,4‑GHz quad‑core Intel Core i5-processor van de 8e generatie, Turbo Boost tot 3,9 GHz €1989
1,7‑GHz quad‑core Intel Core i7-processor van de 8e generatie, Turbo Boost tot 4,5 GHz €2349
2,4‑GHz quad‑core Intel Core i5-processor van de 8e generatie, Turbo Boost tot 4,1 GHz €2239
Ik doe niet veel aan photoshop e.d. maar wil dus wel graag langer met een MBP kunnen doen weer.
Als je in de toekomst geen andere dingen doet dan je nu doet is de i5 genoeg. Het enige is dat niemand de toekomst weet. Misschien brengt Apple over 3jaar wel iets uit waardoor X veel sneller werkt met een i7, misschien niet.readytoflow schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 14:22:
Twijfel tussen de:
Ligt er toch totaal aan wat je er mee doet en wat je van plan bent.readytoflow schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 14:22:
Zelf mijn MBP uit 2015 met een i5 Dual Core had geen problemen met photoshop.
@ShellGhost Op wel OS zit je nu? Download eens even Catalina, maak een bootable USB en dan een schone installatie.
[ Voor 12% gewijzigd door Greatsword op 09-10-2019 16:01 ]
Ik zat op Mojave. Tijdens internet recovery werd eerst Mojave aangeboden. Na een tweede poging werd High Sierra aangeboden. Beiden werkten niet.Greatsword schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 15:59:
[...]
Ligt er toch totaal aan wat je er mee doet en wat je van plan bent.
@ShellGhost Op wel OS zit je nu? Download eens even Catalina, maak een bootable USB en dan een schone installatie.
Ik heb het nu uit handen gegeven en diegene gaat nu zijn kennis erop los laten. Dus ik heb mijn vingers gekruist.
Thx. hierboven allebei.Greatsword schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 15:59:
[...]
Ligt er toch totaal aan wat je er mee doet en wat je van plan bent.
Blijft lastig. Ondanks dat werknemer betaald heb ik toch een beperkt budget. Wil ook nog een iPhone, iPad en nog wat dingen. over first world problems gesproken...
Maar goed.
Niet eens zoveel krachtige dingen nu. Normale kantoordingen. dus dat kan ook op een Air.
Wat mindmaps, en wat lichte fotobewerking af en toe. Ik zie mezelf de komende 5 jaar niet ineens druk bezig zijn met zware video-editing, VM-Ware. etc.
't zou wel leuk zijn dat de lichte fotobewerking en het sporadisch in elkaar zetten van een video over een paar jaar nog wel gewoon kan op de MBP.
Kan je op alle nieuwe MBP bijv. een beetje gamen als je zou willen? m'n zoontje speelt wel eens Fortnite. Kan dat op alle nieuwe MBP's?
Zelf zou ik nooit zomaar een processor upgrade doen voor de Mac. Bovendien ga je echt weinig verschil merken en voor je werkzaamheden is het helemaal niet nodig. Kies dan voor meer RAM/Opslaggeheugen.readytoflow schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 14:22:
Twijfel tussen de:
hi!
Ik ben sinds een paar weken overgestapt van een 15-inch MacBook Pro (Mid 2012, non-Retina) naar een 13-inch MacBook Pro met Touch Bar. Wat een verschil zeg, vooral wat gewicht betreft! Het verbaast me nog steeds hoe dun ze zo'n ding kunnen maken, met een batterijduur van heb ik jou daar en ook nog een quad-core processor er in.
Nu vraag ik me wel af hoe jullie het toetsenbord en het beeldscherm schoonhouden. Met mijn vorige laptop zorgde ik ervoor dat 'ie uit stond, ging ik met een licht vochtig doekje over het toetsenbord en beeldscherm heen en droogde 't daarna met een microvezel doekje af. Na 7 jaar zagen zowel het toetsenbord als het beeldscherm er nog als nieuw uit.
Met de nieuwe ben ik daar nog iets huiverig voor, vooral m.b.t. Staingate en de toetsenbordproblemen.
Nu vraag ik me wel af hoe jullie het toetsenbord en het beeldscherm schoonhouden. Met mijn vorige laptop zorgde ik ervoor dat 'ie uit stond, ging ik met een licht vochtig doekje over het toetsenbord en beeldscherm heen en droogde 't daarna met een microvezel doekje af. Na 7 jaar zagen zowel het toetsenbord als het beeldscherm er nog als nieuw uit.
Met de nieuwe ben ik daar nog iets huiverig voor, vooral m.b.t. Staingate en de toetsenbordproblemen.
[ Voor 18% gewijzigd door BleuZ op 12-10-2019 12:40 ]
Kan het kloppen dat ik op bijvoorbeeld coolblue, 2019 andere configuraties zie tegen een lagere prijs dan bij de Apple Store?
Op coolblue zie ik bijv. al een i7, 256GB, 16GB 15" MBP voor 2.399,-
Bij Apple zie ik de 15" beginnen bij 2.699,- (ook i7, 16GB, 256GB)
Dacht dat Apple overal even duur was?
Ik geloof dat Coolblue de education prijzen aanhoudt en daardoor dus iets goedkoper kan zijn dan de prijzen die Apple zelf aanhoudt.readytoflow schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:10:
Kan het kloppen dat ik op bijvoorbeeld coolblue, 2019 andere configuraties zie tegen een lagere prijs dan bij de Apple Store?
Je kunt altijd eens vergelijken met de education store van Apple: https://www.apple.com/nl-edu/shop/back-to-school
Hoe is het toetsenbord van de nieuwe macbook's? Mijn 2017 model heeft een nieuw toetsenbord, maar de spatiebalk reageert af en toe niet, dus mogelijk WEER een vervanging (en mijn MacBook een week kwijt en 3 uur rijden!).
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Gisteren zo'n mooie (en belachelijk dure) MacBook Pro 13" aangeschaft. Op mn oude MacBook zat zo'n fantastische MacSafe, op mn nieuwe niet.
Heeft iemand ervaring met van die usb-c magnetische connectors?
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest
Anoniem: 736981
Die vraag heb ik mij zaterdag ook gesteld, ik heb een MacBook Air gekocht op CoolBlue aan 1349€, bij Apple is diezelfde 1499€...readytoflow schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:10:

Dubbel nagekeken of het wel degelijk om hetzelfde model ging, maar het klopte.
Via AliExpress zijn ze goedkoop te bestellen en werkt prima. Zelf gebruik ik hem niet meer, blijkt toch minder nodig te zijn. Maar als je vaak op de bank werkt met laptop op schoot o.i.d. kan ik me voorstellen dat het handig is.PVD66 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 19:48:
Gisteren zo'n mooie (en belachelijk dure) MacBook Pro 13" aangeschaft. Op mn oude MacBook zat zo'n fantastische MacSafe, op mn nieuwe niet.
youtube.com/@hisrep
Heb een 2018 model en ik ervaar eigenlijk geen problemen meer vergeleken met de 2016 model, gebruik 'm nu al een jaartje. Zelfs mocht deze defect gaan, krijg ik het 2019 toetsenbord erop geschroefd, dus die zal zelfs nog beter zijn.carpebios schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 09:38:
Hoe is het toetsenbord van de nieuwe macbook's? Mijn 2017 model heeft een nieuw toetsenbord, maar de spatiebalk reageert af en toe niet, dus mogelijk WEER een vervanging (en mijn MacBook een week kwijt en 3 uur rijden!).
Na 3-4x toetsenbord reparatie kan je een nieuwe vragen, let daar wel op. Dan krijg je gewoon de 2019 model.
hi!
O dank je voor de tip! Dan ga ik hem nog maar eens laten repareren.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Dank voor je tip, ik koop liever niet dit soort dingen bij Ali aangaande stroom.DeNachtwacht schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 17:19:
[...]
Via AliExpress zijn ze goedkoop te bestellen en werkt prima. Zelf gebruik ik hem niet meer, blijkt toch minder nodig te zijn. Maar als je vaak op de bank werkt met laptop op schoot o.i.d. kan ik me voorstellen dat het handig is.
Zit idd vaak op de bank met laptop op de leuning
Nu maar een mooie hardshell van Tech-21 gekocht.
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest
Heb een 2016 model maar dat topic is een beetje dood. Sinds een tijdje last van het toetsenbordprobleem, op dit moment 1 toets die dubbel aangeslagen wordt. Heel irritant. Wat zijn mijn opties om het te laten repareren zonder dat ik m'n Macbook een aantal dagen of zelf weken kwijt ben? Tot nu toe heb ik geen reperateur gevonden die het direct fixed.
Als het toetsenbord wordt "gerepareerd" wordt in feite de hele bottom case van de laptop vervangen, dus ook de accu, trackpad (meen ik) en de behuizing rond het toetsenbord.Ascension schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 14:15:
Heb een 2016 model maar dat topic is een beetje dood. Sinds een tijdje last van het toetsenbordprobleem, op dit moment 1 toets die dubbel aangeslagen wordt. Heel irritant. Wat zijn mijn opties om het te laten repareren zonder dat ik m'n Macbook een aantal dagen of zelf weken kwijt ben? Tot nu toe heb ik geen reperateur gevonden die het direct fixed.
Mijn 2018 MacBook Pro heeft inmiddels ook een spatiebalk die af en toe, maar toch regelmatig, een dubbele spatie aanslaat. Ontiegelijk irritant.
Om het probleem dat jij beschrijft op te lossen heb ik zelf een tweedehands MacBook aangeschaft die gaat fungeren als reservelaptop als mijn MacBook Pro weg is voor reparatie

[ Voor 17% gewijzigd door BleuZ op 29-10-2019 16:39 ]
Daar was ik ook al bang voor, thanks.BleuZ schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:27:
[...]
Om het probleem dat jij beschrijft op te lossen heb ik zelf een tweedehands MacBook aangeschaft die gaat fungeren als reservelaptop als mijn MacBook Pro weg is voor reparatieDenk namelijk niet dat je 'm gerepareerd gaat krijgen zónder 'm een tijd kwijt te zijn.
Wordt tijd dat Apple eens met onsite support komt zoals bijv. Dell doet. Denk dat veel mensen best willen betalen voor een beetje service...
't Is erg dat het zo moet inderdaad. Maar met wat geluk krijg je een 2019 toetsenbord er in, dat is hopelijk nóg wat meer doorontwikkeld dan het 2018 model want daar gaat het dus blijkbaar ook mee mis.
Microfix doet dit wel, alleen niet altijd (als ze het bijvoorbeeld te druk hebben). Soms rekenen ze ook hier wel geld voor, maar bij mij hadden ze dat niet gedaan. Even langsgaan en reparatie opmaken. Het onderdeel moet altijd vooraf besteld worden (hebben ze niet op voorraad) en dan even vragen van als het onderdeel binnen is, of hij dan direct gerepareerd kan worden.Ascension schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 14:15:
hi!
Al eens geprobeerd met een drukluchtreiniger? Ik heb ook een 2016 model en had enorm last met vuil tussen het toetsenbord en heb deze 1 keer uitgespoten en niks last meer vanMysticX schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:48:
[...]
Microfix doet dit wel, alleen niet altijd (als ze het bijvoorbeeld te druk hebben). Soms rekenen ze ook hier wel geld voor, maar bij mij hadden ze dat niet gedaan. Even langsgaan en reparatie opmaken. Het onderdeel moet altijd vooraf besteld worden (hebben ze niet op voorraad) en dan even vragen van als het onderdeel binnen is, of hij dan direct gerepareerd kan worden.
Amazon.de linkje
Uiteraard wel geprobeerd, het hielp in eerste instantie ook wel, maar niet altijd. Apple heeft mijn 2016 model inmiddels omgewisseld voor een 2018 model.iLLuSion_xGen schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 12:57:
[...]
Al eens geprobeerd met een drukluchtreiniger? Ik heb ook een 2016 model en had enorm last met vuil tussen het toetsenbord en heb deze 1 keer uitgespoten en niks last meer van
Amazon.de linkje
hi!
Heel de Macbook Pro of enkel toetsenbord?MysticX schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 13:53:
[...]
Uiteraard wel geprobeerd, het hielp in eerste instantie ook wel, maar niet altijd. Apple heeft mijn 2016 model inmiddels omgewisseld voor een 2018 model.
Heel de Macbook Pro jaiLLuSion_xGen schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 16:58:
[...]
Heel de Macbook Pro of enkel toetsenbord?
Ik zou daarom ook iedereen aanraden, die een oud 2016/2017 model heeft en al 3x toetsenbord reparaties achter de rug heeft, om contact op te nemen met Apple Support, wel alleen als je nu weer last hebt van toetsenbord issues.
hi!
Ik was vanochtend langsgegaan bij Amac in Hengelo om mijn MacBook Pro ter reparatie aan te bieden, maar daar kreeg ik te horen dat ik mijn laptop dan 4,5 week kwijt moest zijn omdat ze het ontzettend druk hadden in hun reparatiecentrum.
Zij hadden me geadviseerd om de laptop door Apple te laten ophalen, maar dat bleek na een gesprek met AppleCare niet mogelijk. Dan maar via de Apple website voor dezelfde dag nog een afspraak gemaakt bij CARD Services in Zwolle; die hebben de laptop vanmiddag ingenomen en inmiddels (volgens de reparatiestatus) de computer getest en een nieuwe topcase besteld. Ik zou 'm binnen 5 werkdagen weer kunnen komen ophalen, maar ik ben benieuwd of 't niet al eerder gaat zijn
En zodra mijn MacBook Pro weer terug is gaat mijn Retina MacBook langs voor een nieuw toetsenbord
Zij hadden me geadviseerd om de laptop door Apple te laten ophalen, maar dat bleek na een gesprek met AppleCare niet mogelijk. Dan maar via de Apple website voor dezelfde dag nog een afspraak gemaakt bij CARD Services in Zwolle; die hebben de laptop vanmiddag ingenomen en inmiddels (volgens de reparatiestatus) de computer getest en een nieuwe topcase besteld. Ik zou 'm binnen 5 werkdagen weer kunnen komen ophalen, maar ik ben benieuwd of 't niet al eerder gaat zijn
En zodra mijn MacBook Pro weer terug is gaat mijn Retina MacBook langs voor een nieuw toetsenbord
Hallo. Misschien stomme vraag, maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik snap niet goed wat nou beter is, een i5 op 1,4 gz maar met 16 gb, of een i7 met 8gb maar 2,8 ggz, of een i7 met 8 gb en 1,7 ggz.
https://www.coolblue.nl/vergelijken/832565/836804/836756
De 2,8 lijkt mij degene om te nemen, toch? waar je qua prestaties het langst mee vooruit kunt?
De 2,8 lijkt mij degene om te nemen, toch? waar je qua prestaties het langst mee vooruit kunt?
[ Voor 38% gewijzigd door MarcB1978 op 01-11-2019 19:53 . Reden: oeps ]
Persoonlijk had ik zelf voor meer opslag gekozen en het goedkopere model genomen.MarcB1978 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 19:46:
Hallo. Misschien stomme vraag, maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik snap niet goed wat nou beter is, een i5 op 1,4 gz maar met 16 gb, of een i7 met 8gb maar 2,8 ggz, of een i7 met 8 gb en 1,7 ggz.
Qua HD bedoel je? Mijn huidige macbook uit 2015 heeft 128gb, dat is tot nu toe ruim voldoende voor mij geweest, stap naar 256 is denk ik prima. Mijn afweging is vooral ram en processor. Ik snap de samenhang niet goed. Ik gebruik geen hele zware programma’s trouwens.
Het is voor iedereen persoonlijk hoeveel opslag je nodig hebt. Zelf heb ik 512GB, eigenlijk was 256GB ook prima geweest. 16GB RAM (heb ik ook) is wel toekomstbestendiger.
[ Voor 65% gewijzigd door syltheboy op 01-11-2019 20:17 ]
En dat verschil 1,7 ghz vs 2,8 ghz? Hoe relevant is dat?
Zie hier de vergelijking. Die 2.8GHz is wel beter, maar niet veel beter volgens mij. Vergelijking met de 1.4GHz, het verschil tussen de 1.7GHz en de 2.8GHz zou nog minder moeten zijn.MarcB1978 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 20:17:
En dat verschil 1,7 ghz vs 2,8 ghz? Hoe relevant is dat?
[ Voor 21% gewijzigd door syltheboy op 01-11-2019 20:48 ]
Ik heb de i5/256GB genomen en een Samsung t5 op amazon besteld in der tijd, die samsung T5 kost nu rond de €95 voor 500gb en is ook nog extern dus kan je perfect meenemen naar iemand anders
Je gaat weinig tot geen verschil merken tussen de i5 en de i7, zeker niet als je geen zware programma’s gaat gebruiken. Voor de dagelijkse taken volstaat de i5 gewoon, dan zou ik zelf kijken naar 16gb RAM of meer opslag.MarcB1978 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 19:46:
hi!
Misschien is het hier al eens gepasseerd, maar ik vroeg me eigenlijk af hoe je een MacBook Pro zo snel mogelijk kunt opstarten nadat je hem open klapt? Ik probeer van alles, maar hij toont altijd eerst het batterijpercentage en pas daarna kan ik hem opstarten. Gemakkelijk een goede 10 seconden dat ik 'm dus niet opgestart krijg.
Ik mag een nieuwe laptop bestellen via mijn werkgever en mijn oog is gevallen op een 13 inch MacBook Pro (i5, quad core met Intel Iris Plus Graphics 655) 2019. Zal allemaal prima zijn, maar ik ben benieuwd hoeveel sneller deze is dan mijn early 2016 MacBook 12 inch met een 1,2 GHz Dual Core m5.
Moet ik denken aan performance increase van 2x zo snel over het geheel genomen of nog meer / minder?
Moet ik denken aan performance increase van 2x zo snel over het geheel genomen of nog meer / minder?
De Single-Core-Score alleen al is bijna 2x zo snel en de Multi-Core-Score is bijna 3x zo snel. BronN1ckk schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 14:12:
Ik mag een nieuwe laptop bestellen via mijn werkgever en mijn oog is gevallen op een 13 inch MacBook Pro (i5, quad core met Intel Iris Plus Graphics 655) 2019. Zal allemaal prima zijn, maar ik ben benieuwd hoeveel sneller deze is dan mijn early 2016 MacBook 12 inch met een 1,2 GHz Dual Core m5.
Thanks, ik was op zoek naar die website. Held!
Hoe groot is het verschil in snelheid bij de 13 inch Macbook pro tussen de 2 standaard processors ? 1.4ghz vs 2.4 ghz ?
Gebruik de macbook voornamelijk voor web development en python en er zal voornamelijk via een ultrawide extern 4k beeldscherm gewerkt worden.
Wil wel 16gb geheugen en 256gb hd ruimte. Bij de 2.4ghz variant heb ik dan het idee dat ik dan met deze upgrades beter een 15 inch kan halen als we dan toch geld aan het uitgeven zijn. Het formaat verschil kan ik prima mee leven.
Gebruik de macbook voornamelijk voor web development en python en er zal voornamelijk via een ultrawide extern 4k beeldscherm gewerkt worden.
Wil wel 16gb geheugen en 256gb hd ruimte. Bij de 2.4ghz variant heb ik dan het idee dat ik dan met deze upgrades beter een 15 inch kan halen als we dan toch geld aan het uitgeven zijn. Het formaat verschil kan ik prima mee leven.
[ Voor 4% gewijzigd door descon op 06-11-2019 13:58 ]
Bij mij start 'ie automatisch op als ik 'm openklap (en dat vind ik aardig irritant overigens, want zo kun je niet even snel het toetsenbord of zo schoonmaken).MaxVMH schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 10:50:
Misschien is het hier al eens gepasseerd, maar ik vroeg me eigenlijk af hoe je een MacBook Pro zo snel mogelijk kunt opstarten nadat je hem open klapt? Ik probeer van alles, maar hij toont altijd eerst het batterijpercentage en pas daarna kan ik hem opstarten. Gemakkelijk een goede 10 seconden dat ik 'm dus niet opgestart krijg.
Hoe ziet dat batterijpercentage scherm er uit? Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Da’s een icoontje van een batterij met percentage in het midden van het scherm, vergelijkbaar met het scherm wanneer de batterij plat is.BleuZ schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:07:
[...]
Bij mij start 'ie automatisch op als ik 'm openklap (en dat vind ik aardig irritant overigens, want zo kun je niet even snel het toetsenbord of zo schoonmaken).
Hoe ziet dat batterijpercentage scherm er uit? Daar heb ik nog nooit van gehoord.
En welke MacBook Pro heb je dan precies?MaxVMH schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:31:
[...]
Da’s een icoontje van een batterij met percentage in het midden van het scherm, vergelijkbaar met het scherm wanneer de batterij plat is.
On another note: ik heb mijn 2018 MacBook Pro weer teruggekregen met een nieuwe topcase. Hoe weet ik echter dat mijn vervangend toetsenbord een 2018 of 2019 revisie is? Ik heb al wat geprobeerd te Googlen, maar daar kwam niet echt iets uit.
MBP 15” uit 2018 (model met touchbar)BleuZ schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:28:
[...]
En welke MacBook Pro heb je dan precies?
On another note: ik heb mijn 2018 MacBook Pro weer teruggekregen met een nieuwe topcase. Hoe weet ik echter dat mijn vervangend toetsenbord een 2018 of 2019 revisie is? Ik heb al wat geprobeerd te Googlen, maar daar kwam niet echt iets uit.
Die van mij start automatisch op als ik 'm openklap, ook wanneer ik de computer fysiek uit zet voordat ik 'm dichtklap, lijkt me niet dat dat nog sneller kan.
Geen idee waarom die van jou eerst het batterijpercentage laat zien, misschien eens proberen om macOS m.b.v. een installatieschijf met de meest recente versie van macOS Catalina opnieuw te installeren?
Dat moet door de ICT-dienst van m’n werk gebeuren dan (anders geraak ik niet meer verbonden met de VPN of op het netwerk op het werk zelf).BleuZ schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 13:50:
[...]
Die van mij start automatisch op als ik 'm openklap, ook wanneer ik de computer fysiek uit zet voordat ik 'm dichtklap, lijkt me niet dat dat nog sneller kan.
Geen idee waarom die van jou eerst het batterijpercentage laat zien, misschien eens proberen om macOS m.b.v. een installatieschijf met de meest recente versie van macOS Catalina opnieuw te installeren?
Mijn Macbook 2018 15 inch kon de batterij niet meer opladen en krijg deze niet meer aan toen de batterij 0% was. Weggebracht voor reparatie en terug gekregen (bijna 2 weken). De volgende onderdelen zijn vervangen: Topcase, Logicboard, TouchID en Fan R/H (wat dat mag zijn?)
Ben ook benieuwd of ik een een nieuwe revisie toetsenbord heb gekregen.
Ben ook benieuwd of ik een een nieuwe revisie toetsenbord heb gekregen.
[ Voor 3% gewijzigd door Samplex op 08-11-2019 14:32 ]
Als dit de laptop van je werk betreft is het ook mogelijk dat zij één en ander hebben aangepast in je systeeminstellingen waardoor dit gebeurt (lijkt me stug, maar goed). Ik zou zeggen, vraag het daar eens na.MaxVMH schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 14:07:
[...]
Dat moet door de ICT-dienst van m’n werk gebeuren dan (anders geraak ik niet meer verbonden met de VPN of op het netwerk op het werk zelf).
Iemand een idee ?descon schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:57:
Hoe groot is het verschil in snelheid bij de 13 inch Macbook pro tussen de 2 standaard processors ? 1.4ghz vs 2.4 ghz ?
Volgens mij is het verschil in snelheid tussen de CPU’s niet geweldig veel (ik ben nu even niet in de gelegenheid om benchmark scores op te zoeken), maar wordt er bij de 1.4 GHz variant ook bespaard op de opslag (minder snelle SSD), speakers (van mindere kwaliteit) en koeling (1 i.p.v. 2 ventilatoren).
[ Voor 5% gewijzigd door BleuZ op 09-11-2019 12:18 ]
Ik heb na een paar dagen mijn 13 inch terug gestuurd. Ik heb een 15" van mijn werk en ga voor mezelf beginnen, dus heb een 13" gekocht. Maar die bleef maar blazen op het moment dat ik iets intensiefs deed. Ik had een CTO:
2,4‑GHz quad‑core Intel Core i5-processor van de 8e generatie, Turbo Boost tot 4,1 GHz
Intel Iris Plus Graphics 655
16 GB 2133‑MHz LPDDR3-geheugen
256 GB SSD‑opslag
Ik ga nu maar een 15" halen, hoewel ik twijfel of ik op de 16" wil wachten en dan maar hopen dat deze niet zo loopt te blazen.
Wat ik me afvroeg, zijn er meer mensen die hier last van hebben bij de nieuwe macbooks? Collega's van mij hebben het ook.
2,4‑GHz quad‑core Intel Core i5-processor van de 8e generatie, Turbo Boost tot 4,1 GHz
Intel Iris Plus Graphics 655
16 GB 2133‑MHz LPDDR3-geheugen
256 GB SSD‑opslag
Ik ga nu maar een 15" halen, hoewel ik twijfel of ik op de 16" wil wachten en dan maar hopen dat deze niet zo loopt te blazen.
Wat ik me afvroeg, zijn er meer mensen die hier last van hebben bij de nieuwe macbooks? Collega's van mij hebben het ook.
@Scr33x0r Het is algemeen bekend dat bij deze modellen hij flinkt loopt te blazen en dus ook erg warm wordt bij intensieve taken.
Het heeft gewoon met het design te maken, zo veel mogelijk in zo'n kleine behuizing willen stoppen met alle nadelige gevolgen van dien.
Doe je dus veel zware taken, dan moet je dit voor lief nemen of indien mogeijk uitwijken naar een niet portable apparaat.
In mijn ervaring gaat hij wel weer snel naar de stille stand op het moment dat de intensieve taak voorbij is.
Het heeft gewoon met het design te maken, zo veel mogelijk in zo'n kleine behuizing willen stoppen met alle nadelige gevolgen van dien.
Doe je dus veel zware taken, dan moet je dit voor lief nemen of indien mogeijk uitwijken naar een niet portable apparaat.
In mijn ervaring gaat hij wel weer snel naar de stille stand op het moment dat de intensieve taak voorbij is.
Ik doe dus helemaal niet zoveel intensieve taken en mijn Macbook Pro 15" uit 2017 (ook met touch) geeft geen krimp. Ik hoop dus dat het met een nieuwe 15" beter wordt dan met de nieuwe 13".Greatsword schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 15:47:
@Scr33x0r Het is algemeen bekend dat bij deze modellen hij flinkt loopt te blazen en dus ook erg warm wordt bij intensieve taken.
Ik neem aan dat je dit van tevoren gaat testen?Scr33x0r schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:07:
[...]
Ik doe dus helemaal niet zoveel intensieve taken en mijn Macbook Pro 15" uit 2017 (ook met touch) geeft geen krimp. Ik hoop dus dat het met een nieuwe 15" beter wordt dan met de nieuwe 13".
Nou ik heb dus nu 15” uit 2017 en die werkt prima en geeft geen krimp. Ik moet die dus aan het eind van de maan inleveren want ik stop bij mijn huidige werkgever. Ik had een 13” gekocht want leek me handzamer en fijn, maar die blaast dus als een gek.Berlinetta schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 21:38:
[...]
Ik neem aan dat je dit van tevoren gaat testen?
Hoe meer dan dit moet ik het testen? Enige is wel dat misschien throttling van de nieuwe CPU’s anders zijn dan die van de oudere, dus daarom misschien meer fan noise?
Misschien zonder benchmarks en gewoon dagelijkse dingen doen die je doet als dat slechter is neem je iets anders.Scr33x0r schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 23:30:
[...]
Nou ik heb dus nu 15” uit 2017 en die werkt prima en geeft geen krimp. Ik moet die dus aan het eind van de maan inleveren want ik stop bij mijn huidige werkgever. Ik had een 13” gekocht want leek me handzamer en fijn, maar die blaast dus als een gek.
Hoe meer dan dit moet ik het testen? Enige is wel dat misschien throttling van de nieuwe CPU’s anders zijn dan die van de oudere, dus daarom misschien meer fan noise?
Ik heb dus überhaupt geen benchmarks gedraaid, heb dingen als spotlight indexing aangepast.. ik kreeg dus een blazende laptop bij normale werkzaamheden. Dat hij blaast als ik benchmark prima, maar nog nooit gedaan dus..Berlinetta schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 23:31:
[...]
Misschien zonder benchmarks en gewoon dagelijkse dingen doen die je doet als dat slechter neem je iets anders.
Mijn 2017 blaast net niet genoeg lol.
Als ik een paar VMs begin te draaien en wat begin te testen, gaat die gemakkelijk naar 95 graden op de CPU, en pas daarna springen de fans ingang.
Het is een thermisch nachtmerrie design, daarom Macfan control app, fans al goed laten draaien voor je je workload erop draait.
Als ik een paar VMs begin te draaien en wat begin te testen, gaat die gemakkelijk naar 95 graden op de CPU, en pas daarna springen de fans ingang.
Het is een thermisch nachtmerrie design, daarom Macfan control app, fans al goed laten draaien voor je je workload erop draait.
Ik doe met name veel ram heavy dingen, weinig cpu intensive dingen behalve mijn display dat eraan hangt en waarbij je bij een 13" natuurlijk het moet doen met je Intel Iris, kan je het met de 15" doen met je Radeon. We gaan het zien, hoewel ik beetje verwacht dat de 16" deze week dus aangekondigd wordt.
Geen idee, ik reageer alleen op je vraag. Jij bepaald. Ik heb nergens last van.Scr33x0r schreef op woensdag 13 november 2019 @ 07:12:
[...]
Ik heb dus überhaupt geen benchmarks gedraaid, heb dingen als spotlight indexing aangepast.. ik kreeg dus een blazende laptop bij normale werkzaamheden. Dat hij blaast als ik benchmark prima, maar nog nooit gedaan dus..