Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Macbook Pro 16" met fysieke ESC knop oOo

Afbeeldingslocatie: https://cdn.macrumors.com/article-new/2019/11/Apple_16-inch-MacBook-Pro_111319_big.jpg.large_-800x578.jpg

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
16" Macbook Pro First Impressions!

The updated 16-inch ‌MacBook Pro‌ features slimmer bezels and a larger, brighter display than the 15-inch ‌MacBook Pro‌, which it is replacing.

There's an updated keyboard that does away with the unpopular butterfly mechanism, returning instead to a more reliable scissor mechanism, along with Intel's latest processors.

There's up to 64GB of RAM, up to 8TB of SSD storage, louder speakers, studio-quality microphones, AMD Radeon Pro 5000M graphics, and more.

https://www.macrumors.com...louder-speakers-and-more/

[ Voor 85% gewijzigd door Greatsword op 13-11-2019 14:50 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Lyca schreef op woensdag 13 november 2019 @ 09:18:
Mijn 2017 blaast net niet genoeg lol.

Als ik een paar VMs begin te draaien en wat begin te testen, gaat die gemakkelijk naar 95 graden op de CPU, en pas daarna springen de fans ingang.

Het is een thermisch nachtmerrie design, daarom Macfan control app, fans al goed laten draaien voor je je workload erop draait.
Mag ik vragen welke specificaties je hebt en welke VMs en hypervisor je draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:29
Vanaf € 2.699,-

[ Voor 18% gewijzigd door Rivanov op 13-11-2019 14:47 ]

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiSE
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:26
Dat is voor een 6-core 2.6Ghz i7 / 16 intern / 512 SSD wat me dan eigenlijk nog meevalt qua prijs.

https://www.apple.com/nl/...uct=MVVJ2N/A&step=config#

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-04 15:14
Berlinetta schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:41:
[...]

Mag ik vragen welke specificaties je hebt en welke VMs en hypervisor je draait?
Ik heb de 2,9Ghz i7 Quad core met 16GB geheugen, 2017 model.

Daarop draai ik VMware fusion, ik heb een aantal VMs waarvan: Een ubuntu met dual core/4GB geheugen voor alle daagse taken en wat development werk met Ansible en Python, ook wat Linux leren.
Daarnaast nog een GNS3 VM voor de emulatie van netwerk software, das ook een dual core met 12GB geheugen, het geheugen is zo hoog just incase. Meestal ligt de echte usage rond de 8GB, hangt wat af van de topologie.

Ik heb nog een Ryzen desktop thuis die dit perfect ook kan draaien, maar soms is het mobiel werken op die zaken wel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik had 2999,- verwacht dus dit is een meevaller. Erg nice dat het base model nu met 512GB begint!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-05 17:05

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Greatsword schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:55:
[...]

Ik had 2999,- verwacht dus dit is een meevaller. Erg nice dat het base model nu met 512GB begint!
Basismodel is inderdaad best prima!
Wellicht mooie upgrade t.o.v. mijn 2016 MBP...

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zat te kijken naar de basis 15″:
Intel Core i7 | 16 GB RAM | 256 GB opslag, eur. 2.399,- bij o.a. Coolblue

300,- meer voor nieuwer toetsenbord, 256GB meer, groter scherm, betere accu.
nog zonder evt gelijkgetrokken studentenkorting he.

Valt me erg mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Xilantof Mijn 2018 model met 512GB en 16GB SSD gaat ook de verkoop in.

Ben blij met de terugkeer van de fysieke ESC knop, jammer dat ze de touchbar er in hebben gelaten, want dat blijft echt een nutteloze gimmick naar mijn mening.

Had gehoopt op terugkeer van MagSafe, SD slot en HDMI, maar helaas moeten we ons daar bij neerleggen.

Nog steeds geen nieuws op de frontpage ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Greatsword op 13-11-2019 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krekker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-10-2023
Zal mijn bestelling van de 15" i7 16GB 1TB van afgelopen maandag maar eens annuleren. Als ik het basismodel 16" upgrade naar 1TB ben ik goedkoper uit en heb ik betere specs :9

Iemand ervaring met hoe lang het duurt voordat de online Apple store je geld terugstort? Is het misschien verstandiger om even contact op te nemen om de order te wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16-04 12:08
[deleted]

[ Voor 98% gewijzigd door mr3000 op 13-11-2019 15:45 . Reden: verkeerd. topic kan weg! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-03 12:57
Krekker schreef op woensdag 13 november 2019 @ 15:16:
Zal mijn bestelling van de 15" i7 16GB 1TB van afgelopen maandag maar eens annuleren. Als ik het basismodel 16" upgrade naar 1TB ben ik goedkoper uit en heb ik betere specs :9

Iemand ervaring met hoe lang het duurt voordat de online Apple store je geld terugstort? Is het misschien verstandiger om even contact op te nemen om de order te wijzigen?
Gisteren is mijn 13" daar binnen gekomen, en had 10min geleden mijn geld terug. Heb dus nu 16" besteld :)

• JSchut
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:44

JSchut

.....

Hier ben ik ook aan het overwegen om te upgraden vanaf een 2018 15 inch model.
Vind het best een leuke upgrade.

Eerst maar eens kijken wat ik voor mijn 2018 model kan vangen.
Logisch dat er geld bij moet natuurlijk maar het moet wel leuk blijven :)

PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-05 11:06
Hopelijk volgt er snel een 13" of 14" model, 16" model is mij wat te bulky.

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@jos707 ik verwacht pas juni 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syriam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-01-2022
De laatste tijd merk ik dat het toetsenbord van mijn Macbook Pro 2018 een punt ( . ) aanslaat bij sommige keys onderin het toetsenbord (met nam de space, shift en command toetsen).

Zijn er andere gebruikers die hier last van hebben en zo ja, wat raden jullie mij aan met dit euvel te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Syriam Direct een afspraak maken bij de Apple store voor het vervangen van het toetsenbord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:17
Knappe jongen die een afspraak krijgt ingepland bij de Apple store. Ik check regelmatig, zelfs in de nacht (door werk) of er beschikbare plekken zijn en dit is tot nu toe nooit het geval geweest.
Tot die tijd @Syriam kan je het beste de UnShaky app gebruiken. Super app maar natuurlijk niet wat je wilt met een laptop.

Ik wil ook naar de originele Apple store omdat ik hier lees dat het volledige toetsenbord direct wordt vervangen.
Elke andere erkende Apple serviceprovider waarmee ik contact opneem geeft aan dat ze eerst de desbetreffende toets schoonmaken. Waarna ze ook toegeven dat de kans dat een andere toets of zelfs dezelfde toets gaat haperen erg groot is. Maar een volledige toetsenbord vervanging zoals ze dus bij de originele Apple Store doen zit er niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mataklap
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-01-2021
dat het onmogelijk is om afspraken inplannen is trouwens echt belachelijk. heb mijn 2016 15" 5x het toetsenbord moeten laten vervangen en die afspraak krijgen duurt soms langer dan de reparatie zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
mataklap schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 10:25:
dat het onmogelijk is om afspraken inplannen is trouwens echt belachelijk. heb mijn 2016 15" 5x het toetsenbord moeten laten vervangen en die afspraak krijgen duurt soms langer dan de reparatie zelf
Als jij hem al 5x hebt laten vervangen, dan zou ik echt even contact opnemen met Apple hoor, want na 3-4x vervangen, geven ze je gewoon een nieuwe MBP.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:45
UninPro schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 21:04:
Knappe jongen die een afspraak krijgt ingepland bij de Apple store. Ik check regelmatig, zelfs in de nacht (door werk) of er beschikbare plekken zijn en dit is tot nu toe nooit het geval geweest.
Tot die tijd @Syriam kan je het beste de UnShaky app gebruiken. Super app maar natuurlijk niet wat je wilt met een laptop.

Ik wil ook naar de originele Apple store omdat ik hier lees dat het volledige toetsenbord direct wordt vervangen.
Elke andere erkende Apple serviceprovider waarmee ik contact opneem geeft aan dat ze eerst de desbetreffende toets schoonmaken. Waarna ze ook toegeven dat de kans dat een andere toets of zelfs dezelfde toets gaat haperen erg groot is. Maar een volledige toetsenbord vervanging zoals ze dus bij de originele Apple Store doen zit er niet in.
Als je direct om openingstijd gaat dan is het vaak mogelijk om ter plekke een afspraak te maken voor dezelfde dag. Ze plaatsen je dan op een wachtlijst en wanneer er plek is krijg je een SMS dat je binnen 20 minuten kunt komen. Zal niet voor iedereen een optie zijn, maar als er haast bij is dan is het de moeite waard om dat te proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door MelvinW op 23-11-2019 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:10
MelvinW schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 12:15:
[...]

Als je direct om openingstijd gaat dan is het vaak mogelijk om ter plekke een afspraak te maken voor dezelfde dag. Ze plaatsen je dan op een wachtlijst en wanneer er plek is krijg je een SMS dat je binnen 20 minuten kunt komen. Zal niet voor iedereen een optie zijn, maar als er haast bij is dan is het de moeite waard om dat te proberen.
Lekkere service. Kom je aan met je macbook 2.5k mag je maar hopen dat je aan de beurt komt...

Blij dat ik macbook pro via werk heb :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:45
TweakerVincent schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 12:25:
[...]

Lekkere service. Kom je aan met je macbook 2.5k mag je maar hopen dat je aan de beurt komt...

Blij dat ik macbook pro via werk heb :D
Er zijn genoeg geautoriseerde serviceproviders waar je direct terecht kan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-04 11:43
Tweakers!

Iemand hier ervaring met het vervangen van het scherm en wat het ongeveer kost? 13" 2019.

Bij een collega van mij, zat er plots een barst in het MacBook Pro logotje onderin het scherm.
Had hij een vervanger daarvoor gekocht (35 euro), probeert die dat oude helemaal eraf te halen... Heeft hij het linker ribbon kabel beschadigd waardoor hij nu geen beeld meer heeft. Aan een externe scherm hangt werkt wel volledig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Xmoo Scherm is topcase volgens mij dat ligt rond de 375 excl arbeidskosten van c.a. 75,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-04 11:43
Greatsword schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 13:49:
@Xmoo Scherm is topcase volgens mij dat ligt rond de 375 excl arbeidskosten van c.a. 75,-
Bij Apple zelf of bij derde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-04 11:54
Bwuh :\
Hier een MacBook Pro 15" 2018 die het sinds gisterenavond niet meer doet. Totaal geen teken van leven, deed security update van macOS en daarna kwam de MBP niet door de reboot heen. Powerknop 10 seconde ingehouden, andere adapter, SMC reset, no dice.

Laptop is gekocht bij Apple zelf, zaterdag even bij Amac langs geweest en medewerker daar durfde zonder openschroeven al wel te zeggen dat het 99% zeker een gezwollen accu is. Reparatie via Amac kon maar klonk ingewikkeld, hij had het al meteen over maar 1 jaar garantie, etc, etc en ze doen zelf niets aan reparaties, gaat allemaal via een externe club.

Maar afspraak gemaakt bij de Genius Bar in Amsterdam. Hopen dat ze daar iets kunnen voor een beetje normaal bedrag. Balen dit, zonder laptop zitten is niet grappig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartvb
Net bij de Genius Bar geweest. Schijnbaar is er een 'kwaliteitsprogramma'. Als er in de eerste drie jaar problemen zijn met de accu dan wordt deze kosteloos vervangen.

Ik heb een US-keyboard layout, die hadden ze niet op voorraad. Met een beetje geluk kan ik m'n MBP maandag weer ophalen, opsturen doen ze helaas niet. Als er problemen zijn ontstaan met andere hardware door die opgezwollen accu dan worden deze onderdelen ook kosteloos vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:20

scorpie

Supra Addict

Volgens mij valt dat onder dit programma inderdaad:

https://support.apple.com...program-for-mac-notebooks

Ik ben een keer naar de Genius Bar geweest ivm zo'n letter die bleef hangen, en toen vertelde de medewerker me dat ik bij een volgende keer dat het voor zou komen het toetsenbord kon laten vervangen (was nu niet nodig) en dat ik dan meteen een nieuwe accu zou krijgen. (Omdat alles op elkaar is gelijmd kunnen ze niet alle onderdelen los vervangen).

Andere vraag: Ik zoek al een tijdje een soortgelijke usb flashdrive als de sandisk low profile flash drive, maar dan in USB-C formaat, want ik vrees dat ik toch iets meer geheugen had moeten kopen bij de aanschaf van m'n mbp 2018 :X Maar dat kan ik dus nergens vinden.. :?

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Het ging allemaal toch wat minder soepel dan van te voren gedacht/voorgespiegeld.

Werd op zaterdag gebeld door de Apple Store dat de accu+topcase was vervangen maar dat de logic board ook stuk was. Of ik het OK vond dat ze die ook zouden vervangen, maar dan niet kostenloos. Verhaal was dat het opzwellen van de accu niet de oorzaak was van het niet opstarten maar dat het primaire probleem in het logicboard zit.

Daar was ik het natuurlijk niet mee eens. Er was me verteld dat andere onderdelen ook gratis zouden worden vervangen en het apparaat is vooral 1,5 jaar oud en niet bepaald een goedkoop prul. Non-conformiteit dus. Daar had ik wel een punt, als ik de factuur door zou mailen waarop staat dat ik de laptop particulier had gekocht dan was een reparatie onder 'consumentenrecht' mogelijk. Factuur gemaild, die staat op mijn naam. Kon de laptop ophalen zonder kosten, ze hadden hem al gerepareerd.

Op dinsdag terug naar de Apple Store om de gerepareerde MBP op te halen. Dat kon, maar dan moest ik wel eerst even 700 euro aftikken. Pardon? Probleem was dat op mijn factuur ook een bedrijfsnaam staat op de tweede regel. Weer een hoop discussie dus, vooral aangegeven dat op zaterdag was aangegeven dat alles OK was, niet bepaald netjes dat ze daar nu zonder bericht op terugkomen. Uiteindelijk de laptop gerepareerd en zonder kosten meegekregen.

Dat garantiebeleid van Apple is nogal bijzonder treurig wat mij betreft. Ze doen alsof ze in de VS werken waar het behoorlijk standaard is dat je weinig fabrieksgarantie krijgt en de rest er maar bij moet kopen (AppleCare). Zo werkt dat niet in Europa. Of ja, zo zou dat niet moeten werken.

Is overigens de 3e MBP op een rij die flinke reparaties nodig heeft door problemen bij de fabricage. Ik blijf fan van MacOS (hoewel de ontwikkeling en kwaliteit daarvan niet perse de goede kant op gaan), maar het is maar zeer de vraag of een volgende laptop weer een Mac is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-05 22:13
bartvb schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:13:
Het ging allemaal toch wat minder soepel dan van te voren gedacht/voorgespiegeld.

Werd op zaterdag gebeld door de Apple Store dat de accu+topcase was vervangen maar dat de logic board ook stuk was. Of ik het OK vond dat ze die ook zouden vervangen, maar dan niet kostenloos. Verhaal was dat het opzwellen van de accu niet de oorzaak was van het niet opstarten maar dat het primaire probleem in het logicboard zit.

Daar was ik het natuurlijk niet mee eens. Er was me verteld dat andere onderdelen ook gratis zouden worden vervangen en het apparaat is vooral 1,5 jaar oud en niet bepaald een goedkoop prul. Non-conformiteit dus. Daar had ik wel een punt, als ik de factuur door zou mailen waarop staat dat ik de laptop particulier had gekocht dan was een reparatie onder 'consumentenrecht' mogelijk. Factuur gemaild, die staat op mijn naam. Kon de laptop ophalen zonder kosten, ze hadden hem al gerepareerd.

Op dinsdag terug naar de Apple Store om de gerepareerde MBP op te halen. Dat kon, maar dan moest ik wel eerst even 700 euro aftikken. Pardon? Probleem was dat op mijn factuur ook een bedrijfsnaam staat op de tweede regel. Weer een hoop discussie dus, vooral aangegeven dat op zaterdag was aangegeven dat alles OK was, niet bepaald netjes dat ze daar nu zonder bericht op terugkomen. Uiteindelijk de laptop gerepareerd en zonder kosten meegekregen.

Dat garantiebeleid van Apple is nogal bijzonder treurig wat mij betreft. Ze doen alsof ze in de VS werken waar het behoorlijk standaard is dat je weinig fabrieksgarantie krijgt en de rest er maar bij moet kopen (AppleCare). Zo werkt dat niet in Europa. Of ja, zo zou dat niet moeten werken.

Is overigens de 3e MBP op een rij die flinke reparaties nodig heeft door problemen bij de fabricage. Ik blijf fan van MacOS (hoewel de ontwikkeling en kwaliteit daarvan niet perse de goede kant op gaan), maar het is maar zeer de vraag of een volgende laptop weer een Mac is...
toon volledige bericht
Het is niet netjes dat ze eerst wel zeggen dat de reparatie gratis is en dan ineens betaald moet worden. Maar dat je ervoor zou moeten betalen heeft niets met “de VS” te maken. Het is simpelweg de wetgeving; jij koopt iets zakelijk (of in ieder geval heb je een bedrijfsnaam op de factuur staan). Dan heb je 1 jaar garantie. Geen consumentenrecht. Dan mag je na het 1e jaar betalen voor reparaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
@Volkan1984 Als ik iets koop krijg ik bij Apple 1 jaar fabrieksgarantie. Daarna geldt gewoon het non-conformiteitsbeginsel. Ook voor zakelijke aankopen. Alleen doet Apple daar nogal moeilijk over en willen ze dat je de discussies en juridisch gedoe afkoopt met AppleCare. Wat mij betreft nogal absurd dat je nog een paar honderd euro moet betalen voor garantie bij een apparaat met een prijs als dit. Niet heel erg servicegericht.

Maar het is een combinatie van factoren. Ze hebben meer focus op de iPhone en nieuwe oordopjes dan op goede laptops en macOS. Linux en Windows hebben een aardige inhaalslag gemaakt de afgelopen jaren en de afgelopen jaren teveel problemen gehad met Apple hardware door fouten in de fabrikage. Mijn enthousiasme over MacBooks is daardoor een heel stuk minder geworden tov, zeg, 10 jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie

scorpie

Supra Addict

scorpie schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:56:
Andere vraag: Ik zoek al een tijdje een soortgelijke usb flashdrive als de sandisk low profile flash drive, maar dan in USB-C formaat, want ik vrees dat ik toch iets meer geheugen had moeten kopen bij de aanschaf van m'n mbp 2018 :X Maar dat kan ik dus nergens vinden.. :?
Klein schopje voor bovenstaande O-)

Iemand een idee?

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
scorpie schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:22:
[...]

Klein schopje voor bovenstaande O-)

Iemand een idee?
Niet even low-profile, maar de Sony CA-1 is op zich nog wel een redelijk compacte stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie

scorpie

Supra Addict

Oh, dat is zeker wel de kleinste die ik tot nu toe ben tegengekomen. Als ik niks anders tegenkom, moet het zo eentje worden.
Ik hoopte namelijk een vrij grote usb-c stick permanent in m'n laptop te stoppen voor extra storage :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Vraagje aan de kenners hier:
13 inch MacBook Pro - Spacegrijs - Z0V8

• 2,3 GHz quad core Intel Core i5-processor van de 8e generatie, Turbo Boost tot 3.8 GHz
• Intel Iris Plus Graphics 655
• 16 GB 2133 MHz LPDDR3-geheugen
• 512 GB SSD opslag
• Retina-display met True Tone
• Vier Thunderbolt 3-poorten
• Touch Bar en Touch ID
• PRO APPS 065-C171 NONE
• LOGIC PRO X 065-C172 NONE
• Verlicht toetsenbord - Nederlands
• Accessoirekit
Wat zou deze nog waard zijn? 1750 euro oid? Zit nog apple care op tot maart 2022.
Reden dat ik het vraag is omdat er veel uitvoeringen en advertenties zijn. Geleverd in 2019 (maart), maar info scherm geeft 2018 model. Dus ik zou hem als 2018 model moeten aanbieden? Of hoe zien jullie dit?

[ Voor 16% gewijzigd door Workaholic op 28-03-2020 14:48 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1899
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04:15
Workaholic schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 14:19:

[...]

Wat zou deze nog waard zijn? 1750 euro oid? Zit nog apple care op tot maart 2022.
Reden dat ik het vraag is omdat er veel uitvoeringen en advertenties zijn. Geleverd in 2019 (maart), maar info scherm geeft 2018 model. Dus ik zou hem als 2018 model moeten aanbieden? Of hoe zien jullie dit?
Inderdaad als 2018 model. Prijs lijkt hoog, maar wie weet heeft iemand het ervoor over aangezien er nog lang AppleCare op zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JSchut
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:44

JSchut

.....

[...]

Ik had mijn 2018 15 inch macbook te koop staan op zowel Tweakers als Marktplaats.
14 maanden oud.
Met Apple Care tot en met december 2021.
65 cycles op de accu

15" MacBook Pro – Space gray
2,6 GHz 6‑Core Intel Core i7 Processor 8th Gen
Retina Display met True Tone
Touch Bar en Touch ID
Radeon Pro 560X met 4 GB GDDR5
16 GB 2400 MHz DDR4
512 GB SSD
Vier Thunderbolt 3

Doos en accessoires allemaal aanwezig en ook in nieuwstaat.
Met pijn en moeite kreeg ik een bod van 1600 euro. Dat heb ik uiteraard neit gedaan.
Ben dus bang dat je dat bedrag er niet voor gaat krijgen.

[ Voor 17% gewijzigd door JSchut op 28-03-2020 19:01 ]

PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camo
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-04 19:32

[...]

Denk dat de prijs ook nog relatief hoog zit, heb vorig jaar exact hetzelfde model overgenomen via Tweakers alleen dan zonder AppleCare voor 1600. Gezien het nu een jaar later is en er een nieuwe model is zal 1600 misschien realistischer zijn vanwege AppleCare?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:21

alienfruit

the alien you never expected

Ik vroeg mij af wat nou een goed monitor is voor de MacBook Pro 15" (2019). Ik zat te denken aan 28" of 30+" maar ik heb echt geen idee wat een goede monitor is voor mijn Mac is. Ik wil er eigenlijk niet te veel geld aan besteden omdat ik al sinds Januari baanloos ben. Maar ik werk toch liever op een los scherm dan mijn Mac scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dawid127
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:27
alienfruit schreef op woensdag 1 april 2020 @ 21:12:
Ik vroeg mij af wat nou een goed monitor is voor de MacBook Pro 15" (2019). Ik zat te denken aan 28" of 30+" maar ik heb echt geen idee wat een goede monitor is voor mijn Mac is. Ik wil er eigenlijk niet te veel geld aan besteden omdat ik al sinds Januari baanloos ben. Maar ik werk toch liever op een los scherm dan mijn Mac scherm.
Heb laatste de LG 27UL850 gehaald voor 500 euro. Ideaal ding, ook voor je MacBook door de aanwezigheid van Thunderbolt 3 aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dawid127
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:27
Morgen m'n MacBook 13 2018 wegbrengen omdat het toetsenbord stuk is. Tweede keer al.

Het gaat weer om het dubbel aanslaan van de 'e'. Iets waar apple een reparatieprogramma voor heeft.
Weten jullie of ze bij ze bij deze reparatie een nieuwe versie toetsenbord plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Dawid127 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 16:16:
Morgen m'n MacBook 13 2018 wegbrengen omdat het toetsenbord stuk is. Tweede keer al.

Het gaat weer om het dubbel aanslaan van de 'e'. Iets waar apple een reparatieprogramma voor heeft.
Weten jullie of ze bij ze bij deze reparatie een nieuwe versie toetsenbord plaatsen?
Zal gewoon dezelfde zijn. Na de 4de keer, moeten ze de hele laptop gaan vervangen, let daar dus op.

hi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Dawid127 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 16:13:
Heb laatste de LG 27UL850 gehaald voor 500 euro. Ideaal ding, ook voor je MacBook door de aanwezigheid van Thunderbolt 3 aansluiting.
Ik heb zelf de Benq EL2870U en ik ben erg tevreden mee. In het begin had ik problemen dat de muis zo traag leek te bewegen maar dat kwam door 4k@30hz via HDMI. Laatst heb ik zo'n HDMI@60hz naar USB-C kabel gekocht op Amazon en ben nu erg tevreden mee! Kleurweergave op het eerst oog lijkt wat minder dan jouw LG maar goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
@alienfruit Die van jou heeft ook een andere prijsklasse, het scheelt bijna de helft. Als ik naar de reviews op CB kijk, zijn mensen er erg enthousiast over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lindseysew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-04 13:23
Hey mensen, ik zit erover na te denken om een MacBook Pro 13" 2019 met 16GB RAM te kopen.
Ik heb ongeveer een budget van €1200-1600 en over een MacBook Air 2020 heb ik ook na zitten denken. Alleen zit het thermal gedeelte van een Air me tegen.
Ik zal het voornamelijk gaan gebruiken voor kleine taken, maar ik wil wel graag het video-editing weer oppakken en om niet al te zware games ermee te spelen. Denk daarbij aan WoW Classic, Sims 4 en andere games. Geen grote en zware games, ik heb daarvoor mijn desktop :) maar niet al te zware games spelen af en toe zou ik wel graag willen.
Alleen de vraag is, is het wel verstandig om volgende maand deze aan te schaffen? Of toch even te wachten voor de nieuwe MacBook Pro :)

[ Voor 18% gewijzigd door lindseysew op 10-04-2020 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

syltheboy schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:21:
@alienfruit Die van jou heeft ook een andere prijsklasse, het scheelt bijna de helft. Als ik naar de reviews op CB kijk, zijn mensen er erg enthousiast over.
Ja, precies, het was een goede prijs-kwaliteit vergouding! Ik ben er blij mee, misschien wat groter nu dat ik zoveel thuis zit. Maar erg blij nu dat het op 60hz werkt :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
lindseysew schreef op donderdag 9 april 2020 @ 16:09:
Hey mensen, ik zit erover na te denken om een MacBook Pro 13" 2019 met 16GB RAM te kopen.
Ik heb ongeveer een budget van €1200-1600 en over een MacBook Air 2020 heb ik ook na zitten denken. Alleen zit het thermal gedeelte van een Air me tegen.
Ik zal het voornamelijk gaan gebruiken voor kleine taken, maar ik wil wel graag het video-editing weer oppakken en om niet al te zware games ermee te spelen. Denk daarbij aan WoW Classic, Sims 4 en andere games. Geen grote en zware games, ik heb daarvoor mijn desktop :) maar niet al te zware games spelen af en toe zou ik wel graag willen.
Alleen de vraag is, is het wel verstandig om volgende maand deze aan te schaffen? Of toch even te wachten voor de nieuwe MacBook Pro :)
Ik zou wachten, ook al heb je een nieuwe nodig. Anders kiezen voor de Air 2020 of 16 inch MBP.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
lindseysew schreef op donderdag 9 april 2020 @ 16:09:

Zal bij een MacBook Pro ook zo zijn...
En waarom doe je dit niet op je desktop? Deze is denk ik krachtiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lindseysew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-04 13:23
Berlinetta schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:43:
[...]

Zal bij een MacBook Pro ook zo zijn...

[...]

En waarom doe je dit niet op je desktop? Deze is denk ik krachtiger?
Vast! Maar dan toch niet zo snel als bij een MacBook air?
Ook lijkt mij de 645 Iris stukken beter dan die van een Air en de cpu :) maar goed.

-

Aangezien ik de mobiliteit hiervan mist. Wil me niet beperkt voelen en af en toe graag boven zitten in m'n eentje. Mijn vriend kan best wel wat lawaai produceren haha en vooral in deze tijd heb ik af en toe behoefte aan rust en ruimte voor mijn eigen dingetjes.
Ook zal ik dan de MacBook gebruiken op de bank en woonkamertafel vandaar!

[ Voor 11% gewijzigd door lindseysew op 13-04-2020 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
[quote]lindseysew schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:06:
[...]
Vast! Maar dan toch niet zo snel als bij een MacBook air?
Ook lijkt mij de 645 Iris stukken beter dan die van een Air en de cpu :) maar goed.
Elke ultrabook, maakt niet uit wel merk.

-
Aangezien ik de mobiliteit hiervan mist. Wil me niet beperkt voelen en af en toe graag boven zitten in m'n eentje. Mijn vriend kan best wel wat lawaai produceren haha en vooral in deze tijd heb ik af en toe behoefte aan rust en ruimte voor mijn eigen dingetjes.
Ook zal ik dan de MacBook gebruiken op de bank en woonkamertafel vandaar!
En dit geval had ik wat anders gehaald. Maar ik geef alleen mening. wat je er mee doet moet je zelf weten. Uit mijn werken de software van Adobe prima op een Macbook Pro. (Was eerst niet het geval.) En anders kan je naar iMovie kijken (Ben even de naam kwijt, het heet anders.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-05 17:17
Ik heb een vraagje wat waarschijnlijk al meerdere keren gesteld is
en ik zal wel niet de enige zijn met deze vraag.
Ik vraag me namelijk af hoe jullie macbook scherm schoonmaken.
Ik zit er altijd mee te klooien om hem schoon te maken.
wat ik meestal gebruik is een grote vezel doek om krassen te voorkomen
met wat ligt gesprenkeld water er op.
Maar dan ben ik heel lang bezig met poetsen voor de vlekken weg zijn.
Dat moet toch anno 2020 makkelijker en sneller kunnen wie heeft daar goede oplossing voor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Laatst online: 13:38

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Net als op spiegels en ramen... gewoon een droge handdoek. Dat werkt met vrijwel elke vlek prima. Soms als het heel hardnekkig is even een druppeltje water maar ook daar geldt dat je het daarna met een droog deel van de handdoek schoon moet vegen voor optimaal resultaat.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Havelock Ik gebruik deze al jaren, 9 van de 10 keer gebruik ik niet eens vloeistof. Gewoon zachtjes blijven vegen en dan gaan ook harde en opgedroogde vuiltjes van het scherm af.

https://www.ah.nl/product...9626/ah-microvezeldoekjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skylevel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-03 19:00
Iemand enig idee of je kunt forceren dat de Macbook Pro een extern beeldscherm als primair ziet? Ik heb een Macbook Pro met touchbar waarvan het beeldscherm het niet meer doet. De externe monitor laat een geblurde achtergrond zien omdat ik niet verder kom dan de log-in pagina (maar 'blind' het wachtwoord invoeren werkt niet). Zoek me rot naar een toetsencombinatie zoals bij Windows, maar tot nu toe zonder succes :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Skylevel schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:26:
Iemand enig idee of je kunt forceren dat de Macbook Pro een extern beeldscherm als primair ziet? Ik heb een Macbook Pro met touchbar waarvan het beeldscherm het niet meer doet. De externe monitor laat een geblurde achtergrond zien omdat ik niet verder kom dan de log-in pagina (maar 'blind' het wachtwoord invoeren werkt niet). Zoek me rot naar een toetsencombinatie zoals bij Windows, maar tot nu toe zonder succes :'(
Enige wat ik me kan bedenken, is monitor, toetsenbord en muis aansluiten en daarna de laptop dichtklappen waardoor er automatisch naar de externe monitor geswitched wordt.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
Ik heb een klein probleempje wat misschien een groot probleem kan worden!
Ik wil namelijk een thunderbolt 3/usb c verleng kabel kopen maar nu vroeg ik me af welke ik beste kan kopen en waar ?
Ik heb namelijk mijn macbook op een standaard staan nu is die stukje hoger maar ik heb nu volgende probleem dat mijn usb c dockingsstation bundelt er nu aan wat niet echt handig is.
Ik wil namelijk dit probleem proberen op te lossen met een verleng kabel zo dat die dockingsstation op me bureau weer kan liggen.
Ik wil niet dat bepaalde aansluitingen door verkeerde verleng kabel bepaalde aansluitingen niet meer goed werken alles moet natuurlijk goed blijven functioneren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
is deze usb c verlengkabel geschikt :
https://www.bol.com/nl/p/...d-5v-3a/9200000089147376/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Havelock kan je niet gewoon een langere usb-c kabel kopen voor je dockingstation.

Zo’n verlengkabel vergroot alleen de kans op prestatie verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
Bedankt dat dacht ik ook al aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menkoro
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-04 10:27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Atpq_So-ogxhasoMsjPpczFZgk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yUeO8d8HUMunrUBpf15Fz3MF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb sinds kort een probleem met mijn Macbook Pro 2018 15", en wel met het beeldscherm. Bij lichte en witte achtergronden is een enorm blauwe vlek te zien die steeds aanweziger wordt. Zelfs bij een onscherpe foto is het al duidelijk te zien.

In eerste instantie was ik bang dat ik iets met schoonmaken van het beeldscherm niet goed had gedaan, maar afgezien van een enkele keer voorzichtig met een microvezeldoekje eroverheen kan ik me niet herinneren dat er gekke dingen mee zijn gebeurd. Is dit een vaker voorkomend probleem? Als ik dit probleem Google zie ik meestal alleen issues met oudere Macbooks (pre-2015) die issues met het beeldscherm hadden.

[ Voor 44% gewijzigd door Menkoro op 10-06-2020 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haruhi
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-05 15:08
Als je eens de notebook uitzet en het display even tegen het licht houd, zie je dan een vlek?
Het lijkt me eerder een drukvlek als ik de foto zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menkoro
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-04 10:27
Haruhi schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:46:
[...]

Als je eens de notebook uitzet en het display even tegen het licht houd, zie je dan een vlek?
Het lijkt me eerder een drukvlek als ik de foto zie.
Dankjewel voor het meedenken! Als ik het scherm uit heb staan is er niets te zien, ook niet onder een felle lamp of in welke hoek dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
UninPro schreef op donderdag 5 september 2019 @ 06:39:
[...]

Hier ook een Macbook Pro uit 2018. Tot afgelopen maand altijd zonder problemen gewerkt maar sinds een maand heb ook ik te maken met double keystroke problemen van de spatiebalk.
Hiervoor heb ik de app Shaky geïnstalleerd op mijn macbook en sindsdien werkt alles weer zoals het hoort.
Maar nu ik dit lees vraag ik mij af of ik niet toch voor een reparatie moet gaan.
Echter is Den Haag niet naast de deur (vanuit Eindhoven).

Maar je merkt een prettig verschil met een nieuwe topcase en 2019 revisie keys?
Tijd voor een update. Een update die ik extra lang ga maken omdat ik direct het toetsenbord wil testen van mijn vervangen topcase :+
Zoals jullie konden lezen heb ik vorig jaar hier al eens over gepost. Ik wilde toen naar de originele Apple Store maar dit was in 2019 en nu helemaal een onmogelijk opgave.

Repairlab in Eindhoven wilde bij contact opnemen alleen nog maar de de "sticky" keys schoonmaken maar verder niets extra's. Nadat ik hier las dat verschillende personen een volledige vervanging van de top case kregen heb ik gewoon gewacht. Uiteindelijk uit noodzaak wegens het nodig hebben van mijn laptop bij werk en studie. In de tussentijd werd de problematiek alleen maar erger met dubbele toetsaanslagen op de N, spatiebalk, W en soms de R en L.

Nu ik in een wat rustigere periode ben gekomen vond ik het afgelopen week toch tijd maar via de Apple website een afspraak te maken bij repairlab en zo gebruik te maken van het serviceprogramma. Denkende dat ze alleen maar de dubbele toetsaanslagen keys zouden schoonmaken.
In de tussentijd werkte ik met "Shaky Key" als tussenoplossing maar dit werkt op een gegeven moment ook niet meer afdoende.

In september 2019 gaf @sjepper al aan dat hij wel een volledige topcase vervanging had kunnen krijgen en het "nieuwe" toetsenbord net iets anders vond typen. Nu ik dit aan het typen ben heb ik dat idee ook! Maar ik ben nu al heel erg gelukkig omdat dit al aan een ruk een typend succes is :D Iets wat ik al ruim een jaar niet meer zo ervaar.

Als klap op de vuurpijl is de accu ook vervangen (hoort bij het serviceprogramma begreep ik) waardoor Coconutbattery een mooie 100% State of Health aangeeft en nog 0 oplaad cyclussen weergeeft.
Ik heb het idee alsof ik een nieuwe Macbook onder mijn handen heb O+

Mocht je dus met deze generatie Macbook keyboard problematiek ervaren dat is het zeker de moeite waard van het service programma gebruik te maken. Stiekem ben ik nu zelfs blij dat ik een tijdje heb gewacht omdat inderdaad elk krasje extra (die nagenoeg niet aanwezig waren) toch nu allemaal opgelost zijn.

Ik ga dit epistel afsluiten en wens jullie allen een fijn weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@UninPro Als ik jou was, zou ik hem daarom nu in de verkoop doen en het 2020 model halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
Greatsword schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 20:50:
@UninPro Als ik jou was, zou ik hem daarom nu in de verkoop doen en het 2020 model halen.
Waarom? Is dat zo interessant denk je?
Heb nu een 13inch, 2,3 GHz Quad-Core Intel Core i5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@UninPro Het 2020 model heeft eindelijk een nieuw toetsenbord, dat alleen al maakt het de upgrade waard.
Voor je het weet heb je over een paar maanden weer hetzelfde probleem.

Omdat die van jou nu zo goed als nieuw is met 0 cycles op de accu, krijg je daar nog wel een leuk bedrag voor, waardoor de upgrade niet zo heel veel extra hoeft te kosten.

Ik heb zelf gelukkig nooit problemen gehad met het toetsenbord, dus je kan geluk hebben, maar ik heb nu sinds een paar weken de 2020 versie en het voelt echt veel fijner aan. Komt redelijk in de buurt van de 2015 modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:40
Vraagje, heb een Macbook Pro 15,4 inch 2018 met touchbar in goede staat en wil deze verkopen. (heb de pro 2021 gekocht) met een 2,6‑GHz 6-core Intel Core i7-processor.
- Retina-display met True Tone
- Touch Bar en Touch ID
- Intel UHD 630 1536GB
- Radeon Pro 560X met 4 GB GDDR5-geheugen
- 16 GB 2400‑MHz DDR4-geheugen
- 512 GB SSD‑opslag

Wat zou dit volgens jullie nog op moeten brengen? Heb zelf al op MP en FB gekeken daar mijn prijsstelling op afgestemd maar bijna geen reacties. Dit tov van mijn 2013 macbook die als een warm broodje wegging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
@Wingie Ik citeer hierbij @Greatsword van een aantal maanden terug. “Dat model is gewoon niet populair en is samen met de rest van de 2016-2019 lineup bekend vanwege de veelvoorkomende toetsenbord issues.” Ik had destijds ook moeite om mijn 13” MBP 2017 nonTB (i7, 512GB SSD, 16GB RAM) te verkopen. Uiteindelijk heb ik hem met veel pijn en moeite voor 650 euro verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Wingie schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:39:
Vraagje, heb een Macbook Pro 15,4 inch 2018 met touchbar in goede staat en wil deze verkopen. (heb de pro 2021 gekocht) met een 2,6‑GHz 6-core Intel Core i7-processor.
- Retina-display met True Tone
- Touch Bar en Touch ID
- Intel UHD 630 1536GB
- Radeon Pro 560X met 4 GB GDDR5-geheugen
- 16 GB 2400‑MHz DDR4-geheugen
- 512 GB SSD‑opslag

Wat zou dit volgens jullie nog op moeten brengen? Heb zelf al op MP en FB gekeken daar mijn prijsstelling op afgestemd maar bijna geen reacties. Dit tov van mijn 2013 macbook die als een warm broodje wegging.
Mee eens met hierboven, maar ook mede door Apple Silicon, zijn deze Macs helaas gewoon veel minder interessant. Er is behalve schermgrootte geen reden om voor een Intel Mac te gaan, als ik ook voor een M1 13 inch kan gaan, goedkoper, sneller, stiller en efficiënter.

Bij Rebuy kan je hem nog wel kwijt: https://www.rebuy.nl/verk...ng-qwertz-zilver_10983065

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoReseth
  • Laatst online: 20:50
Ik heb een macbook pro uit 2018 met het welbekende toetsenbord.
Nu heb ik gezien dat er een officieel "reparatie" programma is voor het toetsenbord.

Ik ben al bij "a-mac" geweest , om na te vragen wat ze precies gaan doen. Daar gaven ze aan dat als er echt toetsenbord klachten zijn ze vaak of de toets, of het hele toetsenbord vervangen.
Mijn stille hoop was dat ik onder het programma mijn toetsenbord zou kunnen vervangen voor één die geen klachten meer zou krijgen.

Heeft iemand hier ervaring mee ? Ik had een paar problematische toetsen, maar dat probleem heeft zichzelf "helaas" zelf weer verholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
NoReseth schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:19:
Ik heb een macbook pro uit 2018 met het welbekende toetsenbord.
Nu heb ik gezien dat er een officieel "reparatie" programma is voor het toetsenbord.

Ik ben al bij "a-mac" geweest , om na te vragen wat ze precies gaan doen. Daar gaven ze aan dat als er echt toetsenbord klachten zijn ze vaak of de toets, of het hele toetsenbord vervangen.
Mijn stille hoop was dat ik onder het programma mijn toetsenbord zou kunnen vervangen voor één die geen klachten meer zou krijgen.

Heeft iemand hier ervaring mee ? Ik had een paar problematische toetsen, maar dat probleem heeft zichzelf "helaas" zelf weer verholpen.
Ik zou je willen adviseren om naar een Apple Store te gaan of een Card Services. Ik heb geen goede ervaringen met de Amac, maar dat is voor iedereen verschillend.

Als je toetsen al plakt, zou je in theorie in aanmerking moeten komen voor vervanging van het toetsenbord (topcase).

hi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
@NoReseth Ik had mijn 13” MBP 2017 opgestuurd vanwege de bovengenoemde problemen, maar ze hebben het toetsenbord alleen gereinigd. Vervanging van het toetsenbord met daarbij topcase + accu vonden ze (MicroFix) niet nodig ondanks dat ik moeilijk ging doen.

[ Voor 18% gewijzigd door syltheboy op 04-04-2022 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickvZweden
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
@NoReseth Toevallig 3 weken geleden mijn 2017 MPB laten repareren. Bij mij was de spatiebalk niet helemaal oké, daar hoorde ik steeds een raar tikje. Ook waren 2 toetsen plakkerig, wat alleen gebeurde wanneer de MacBook warm werd.
Ingeleverd bij Amac, die hebben hem opgestuurd naar het reparatie centrum. Daar is het probleem geconstateerd en een goede week later was de Macbook terug met een nieuwe topcase. Vervangen onder het Quality Program van Apple. Al met al een goede ervaring, misschien moet je daar ook een beetje geluk mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
@PatrickvZweden Ik had mijn MBP destijds speciaal niet bij Amac ingeleverd, maar misschien had ik dan meer geluk. Die van mij was niet onbruikbaar, want toen MicroFix hem had schoongemaakt met perslucht was het probleem verdwenen. Vandaar dat ik helaas niet in aanmerking kwam. Ik ben blij dat ik sinds begin dit jaar een 14” MBP 2021 heb. Hij is altijd stil en hij is wat sneller. Vooral het scherm vind ik mooier.

[ Voor 9% gewijzigd door syltheboy op 05-04-2022 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-05 14:10
Ik heb een Macbook Pro 2018 15" gehad van m'n werk om iOS apps mee te ontwikkelen maar wat een drama ding is dit zeg. Thermal throttling tot 20% speed terwijl ie niks aan het doen is, macbook onbruikbaar. Had al even gezocht maar is niks aan te doen, heb nu zelfs de macbook op een extra cooling stand staan wat iets helpt. Iemand nog ideeën om dit tegen te gaan, ik zat te denken om de macbook open te schroeven en misschien te ontstoffen, misschien dat dat nog iets helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoReseth
  • Laatst online: 20:50
Dank voor de reacties. Bij amac vertelden ze ook dat hij altijd opgestuurd werd en nooit ter plaatse gerepareerd zou worden. Aangezien ik nu 0 klachten heb, laat ik het er maar bij denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 29-04 15:08
Tripwire999 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:41:
Ik heb een Macbook Pro 2018 15" gehad van m'n werk om iOS apps mee te ontwikkelen maar wat een drama ding is dit zeg. Thermal throttling tot 20% speed terwijl ie niks aan het doen is, macbook onbruikbaar. Had al even gezocht maar is niks aan te doen, heb nu zelfs de macbook op een extra cooling stand staan wat iets helpt. Iemand nog ideeën om dit tegen te gaan, ik zat te denken om de macbook open te schroeven en misschien te ontstoffen, misschien dat dat nog iets helpt.
Helaas staat dat model er gewoon om bekend dat ze wat dat betreft ontzettend slecht zijn ontworpen. Ik heb een 2017 15” gehad met ‘t zelfde ontwerp, ook veel te heet en throttlen. Ik heb hem ooit ook ontstoft maar dat hielp niet merkbaar. Ik heb nu de laatste MBP en dat is een hele verademing maar daar heb je verder niets aan.

Heb je ‘m aan een extern scherm hangen en gebruik je scaling? Alles dat anders dan retina is of de native resolutie van het scherm is zorgt voor zwaardere belasting, destijds ook gemerkt en ik heb die klacht vaker gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-05 14:10
Sluw schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:10:
[...]

Helaas staat dat model er gewoon om bekend dat ze wat dat betreft ontzettend slecht zijn ontworpen. Ik heb een 2017 15” gehad met ‘t zelfde ontwerp, ook veel te heet en throttlen. Ik heb hem ooit ook ontstoft maar dat hielp niet merkbaar. Ik heb nu de laatste MBP en dat is een hele verademing maar daar heb je verder niets aan.

Heb je ‘m aan een extern scherm hangen en gebruik je scaling? Alles dat anders dan retina is of de native resolutie van het scherm is zorgt voor zwaardere belasting, destijds ook gemerkt en ik heb die klacht vaker gelezen.
Helaas inderdaad, heb m'n baas ook om een andere gevraagd maar zit op dit moment in t buitenland dus dat gaat niet zo makkelijk. Ik werk vanaf de Macbook zelf dus geen extra belasting of iets door screen scaling. Hopelijk krijg ik als ik binnenkort weer terug ben in NL een M1 Max MacBook Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BleuZ
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-05 23:40
Mijn 2018 MacBook Pro (13-inch, Touch Bar) is er vandaag mee opgehouden. Na twee jaar trouwe dienst besloten de USB-C poorten dat ze er geen zin meer in hadden. Ze werkten wel nog voor data (vb. video), maar de laptop wilde met geen mogelijkheid meer opladen en ik had net genoeg batterij over om een Time Capsule back-up te maken voordat 'ie er helemaal mee ophield.

;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
BleuZ schreef op donderdag 7 april 2022 @ 18:10:
Mijn 2018 MacBook Pro (13-inch, Touch Bar) is er vandaag mee opgehouden. Na twee jaar trouwe dienst besloten de USB-C poorten dat ze er geen zin meer in hadden. Ze werkten wel nog voor data (vb. video), maar de laptop wilde met geen mogelijkheid meer opladen en ik had net genoeg batterij over om een Time Capsule back-up te maken voordat 'ie er helemaal mee ophield.

;(
SMC reset uitgevoerd? Andere USB-C kabel?

hi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BleuZ
MysticX schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 02:18:
[...]

SMC reset uitgevoerd? Andere USB-C kabel?
ik heb drie verschillende opladers en kabels geprobeerd (allemaal origineel Apple) op de vier USB-C poorten die 't ding heeft, en helemaal niks. Ik zag het accupercentage steeds maar kelderen, en volgens coconutBattery zag de laptop helemaal niet dat er een oplader was aangesloten.

Ik heb ook een SMC en PRAM/NVRAM reset uitgevoerd, inderdaad, maar dat mocht evenzeer niet baten. Dezelfde opladers op andere USB-C apparaten (een iPad Pro, Nintendo Switch en ook mijn nieuwe MacBook Pro) deden het helemaal prima dus ik heb echt alle mogelijke oorzaken waar ik invloed op had kunnen uitsluiten.

Ik heb dan maar meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om te upgraden naar Apple silicon, dus dat is dan weer een ‘geluk’ bij een ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BleuZ
Kleine update voor mijn MacBook Pro die niet wilde opladen: ik heb net bericht terug van Amac waar ik de laptop ter reparatie had aangeboden, en na het fysiek af- en terugkoppelen van de batterij lijkt de Mac weer op te laden en aan te gaan. Omdat er verder niets mis leek met de laptop werd de bètaversie van macOS die ik draaide geopperd als mogelijke boosdoener van dit probleem :+

Voor mij en wellicht anderen hier een goed leermoment en een duidelijke herinnering dat de waarschuwingen voor bètasoftware helemaal niet ongegrond zijn. In mijn geval is het uiteindelijk geen ramp omdat ik toch al met een schuin oog naar een M1 Mac aan het kijken was, maar het blijft een onnodig duur grapje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:46
BleuZ schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:21:
Kleine update voor mijn MacBook Pro die niet wilde opladen: ik heb net bericht terug van Amac waar ik de laptop ter reparatie had aangeboden, en na het fysiek af- en terugkoppelen van de batterij lijkt de Mac weer op te laden en aan te gaan. Omdat er verder niets mis leek met de laptop werd de bètaversie van macOS die ik draaide geopperd als mogelijke boosdoener van dit probleem :+

Voor mij en wellicht anderen hier een goed leermoment en een duidelijke herinnering dat de waarschuwingen voor bètasoftware helemaal niet ongegrond zijn. In mijn geval is het uiteindelijk geen ramp omdat ik toch al met een schuin oog naar een M1 Mac aan het kijken was, maar het blijft een onnodig duur grapje.
Is best een bijzondere conclusie dat het aan macOS Beta zou moeten liggen, toch? Je MacBook heeft gewoon Internet Recovery en zou dan ook prima moeten laden voordat het besturingssysteem überhaupt wordt opgestart.

Wel fijn dat je ze hem toch weer aan de praat hebben gekregen. Misschien krijg je er nog wat voor op V&A ;)

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BleuZ
Gr4mpyC3t schreef op maandag 11 april 2022 @ 20:19:
[...]

Is best een bijzondere conclusie dat het aan macOS Beta zou moeten liggen, toch? Je MacBook heeft gewoon Internet Recovery en zou dan ook prima moeten laden voordat het besturingssysteem überhaupt wordt opgestart.

Wel fijn dat je ze hem toch weer aan de praat hebben gekregen. Misschien krijg je er nog wat voor op V&A ;)
Ik had tijdens mijn troubleshooten ook gedacht dat, als het aan de software zou liggen, hij wel weer zou beginnen met opladen als ik ‘m uit zou zetten of zo. Maar dat was dus niet het geval.

Aan de ene kant denk ik dat het inderdaad gemakkelijk wijzen is naar de bètasoftware, maar aan de andere kant zou ik me ook echt niet kunnen bedenken waar het anders aan zou kunnen liggen.

In ieder geval fijn dat ‘ie het weer doet ja, en nu is het kijken voor een nieuw baasje voor ‘m :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XvO
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 29-01 16:53

XvO

Hallo tweakers,

Ik ben op zoek naar degene die ook rond eind 2018 deze MacBookPro configuratie gekocht heeft. Zou jij/u mij een persoonlijk bericht willen sturen. Het is niet iets technisch.
Alvast hartelijk dank, Xander

MacBook Pro "Core i9" 2.9 15" Touch/2018 Vega Graphics Radeon Pro Vega 20 met 4 GB HBM2-geheugen, upgrade
id 15,3 A1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
XvO schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:45:
Hallo tweakers,

Ik ben op zoek naar degene die ook rond eind 2018 deze MacBookPro configuratie gekocht heeft. Zou jij/u mij een persoonlijk bericht willen sturen. Het is niet iets technisch.
Alvast hartelijk dank, Xander

MacBook Pro "Core i9" 2.9 15" Touch/2018 Vega Graphics Radeon Pro Vega 20 met 4 GB HBM2-geheugen, upgrade
id 15,3 A1990
Je zou je vraag ook hier gewoon kunnen stellen, heb je een issue met de Mac?

hi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XvO

XvO

nee dankjewel, geen issue. Gaat om een facturatie/W nummer issue met Apple.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

XvO schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:52:
nee dankjewel, geen issue. Gaat om een facturatie/W nummer issue met Apple.
Lekker vaag, wat is het issue dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XvO

XvO

Was meer een woord grap... ik heb dus geen technische vraag/issue.
Het is een garantie/swap case en ben mijn factuur kwijt. dus ik zoek een identieke aankoop en dat wil Apple accepteren. Als ik die aanlever krijg ik een nieuwe opgestuurd.
Dus wie-o-wie wil mij helpen. Verder niks vaags aan en/of verkeerd interpreteren graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
XvO schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:51:
Was meer een woord grap... ik heb dus geen technische vraag/issue.
Het is een garantie/swap case en ben mijn factuur kwijt. dus ik zoek een identieke aankoop en dat wil Apple accepteren. Als ik die aanlever krijg ik een nieuwe opgestuurd.
Dus wie-o-wie wil mij helpen. Verder niks vaags aan en/of verkeerd interpreteren graag.
Als jouw Mac origineel van Apple afkomstig is, heb je geen factuur nodig. En anders kan je deze gewoon bij ze opvragen.

Beetje gek dat je dan een andere factuur kan overleggen en dat die dan wel accepted wordt, daar staat toch een andere serienummer op?

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XvO

XvO

Beste MysticX, dank voor je reacties. Bij een (vorige) swap is er geen factuur verhaal. We zijn dit station al lang gepasseerd. Het is zoals het is, wat jij of anderen er ook van vinden.
Vandaar ook mijn vraag om pm contact.
Kun je mij helpen met of niet?
Wie wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XvO

XvO

en op mijn Apple laptop facturen staan geen serienummers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Modbreak:Dit is een discussieforum, dus vragen om antwoorden via DM of e-mail is niet gewenst. Zeker als het om iets discutabels gaat als vragen om facturen met serienummers.

Als je technische hulp wilt met de reparatie van een MacBook mag je daar een nieuw topic voor maken. Als je hulp wilt met rechten en plichten aangaande reparaties door een winkel, kun je beter een topic openen in Shopping forum

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• XvO

XvO

Oké, dankjewel.
Kan iemand mij uitleggen waar of hoe het nu discutabel is of geworden?
Door de reacties en gedachten die kant op snap ik het wel. Ik heb hier niet om gevraagd.
@MysticX Leg eens uit waarom jij met deze 'niet positieve' gedachten komt?
Ik vraag niet naar serienummers en staan ook niet op factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
XvO schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:06:
Oké, dankjewel.
Kan iemand mij uitleggen waar of hoe het nu discutabel is of geworden?
Door de reacties en gedachten die kant op snap ik het wel. Ik heb hier niet om gevraagd.
@MysticX Leg eens uit waarom jij met deze 'niet positieve' gedachten komt?
Ik vraag niet naar serienummers en staan ook niet op factuur.
Ik heb wel best wat ervaring met garantie kwesties bij Apple. Je zei eerder dit:
Daarmee leek het alsof je bedoelde dat je een factuur wilt hebben. Op mijn Apple facturen staat gewoon het serienummer. Ik snap eigenlijk niet helemaal wat je probeert te vragen :p

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XvO

XvO

Duidelijker voor mij nu.
Dan zou ik graag even met jou 1op1 willen kletsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Een vraag voor de gebruikers van deze langzamerhand toch ouder wordende parel. Bij mij valt hij nu met regelmaat uit met 20-40% batterij over zonder enige aankondiging. Dus ineens een zwart scherm. Verder voldoet de laptop eigenlijk nog prima en aangezien hij zeker tot en met oktober 2025 nog volle ondersteuning en het nieuwste macOS heeft, hoopte ik zonder een dure batterij reparatie/vervanging hem nog een jaartje te kunnen blijven gebruiken.

Heeft iemand een idee of er iets als kalibratie van de batterij mogelijk is, of iets anders waardoor dit euvel is te verhelpen? Ongetwijfeld zit hij aan zijn eind maar zou zonde zijn als er nog een mooie oplossing voor is.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Kleine update, even langs de Apple Store gestart en na oa een os reinstall lijkt alleen weer te werken

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste