Stinger_Ventura schreef op maandag 8 april 2019 @ 17:22:
Ik twijfel heel erg of ik nog snel zo'n Action Kamado voor €88,88 zal halen?
Heb een Weber 57 en al een ingebouwde pizza oven.
Als ik snel een paar sateetjes wil grillen, of een stukje vlees wil afblaven. Is zo'n Action ei dan veel sneller op termperatuur dan een W57?
En hoeveel kippenbouten kunnen op zo'n ding? dat maken we ook geregeld.
Antwoord geven op mijn eigen vraag, ik zat met het idee al 2 jaar te spelen, in een woord:
Wat een geweldig ding!
Al enkele jaren BBQ ik semi fanatiek met een Weber 57. Door verjaardagen en kerst inmiddels al een heel scala accessoires gekregen. GBS roestvrijstalen roosters, rek om aan de zijkanten brandstof toe te voegen, kolen bakken, gietijzeren rooster, weber gietijzeren griddle, Weber chimney starter, en meerdere ikea fantasts.... Zelfs een Anova om
sous-
vide de perfecte steak te maken.
Nadelen van de Weber 57 zijn voor mij:
-
Duurt best even om hem aan te krijgen. Met kolen wat sneller dan met briketten, maar je ben toch 15 minuten met de starter bezig. Dan handschoenen aan, ding omkieperen in de Weber en kolen/briketten strategisch plaatsen. Vervolgens vakkundig rooster schoonbranden.
In het geval van Briketten had je nog even voordat ze uitgebrand zijn, maar tegen de tijd dat je dit gedaan hebt mt houtskool kan je opnieuw bijvullen. Al met al, wil je een goede hot en cold zone hebben, dan ben je best 45 minuten bezig om hem gebruiksklaar te krijgen.
-
Hoeveelheid briketten/Houtskool 4 burgertjes voor het gezin, en je verbrand of een dikke halve starter aan briketten die je niet op brand en daarna waardeloos zijn, of een flinke hoeveelheid houtskool...... Met 1 euro de KG is dat best zonde en eerwaarde ik de de brandstof duurder was dan het product dat je klaar maakt.
-
temperatuur controle Door het grote oppervlakte, moeilijk om de temperatuur onder controle te houden, zeker tov van de positie van je vlees. Ook duurt het met briketten lang om de temperatuur te verhogen. Best om je vlees even te laten rusten, maar tegen de tijd dat je op de 350+ graden zit is je vlees al over datum
Mijn wens is om snel even iets klaar te maken op de BBQ buiten, zonder te veel handelingen of dat de brandstof duurder is dan de producten di ever op doet. Ik miste dit bij de Weber, het moest echt een behoorlijke sessie worden om het waardevol te maken. Ik overwoog dan ook een gas grill voor het snelle werk.
Het Action Ei van 88 euro was een gok, mede door de behoorlijk lage prijs verwachte ik er relatief weinig van. But boy was I wrong! Ik gebruik hem nu 3 a 4 dagen per week, het is bijna een buiten keuken!
Mijn grooste USP's van het kleine Ei
-
snel gebruikslaar 2 aanmaakblokjes er in, en binnen 15 a 20 minuten is het ding heet/op temperatuur. Door zijn formaat hoef ik het rooster niet aan alle kanten eerst schoon te branden. Ook hoef ik de filestarter niet om te kieperen met alle stof/troep van dien.
-
Extreem zunig Okay, ik had wel gedacht dat die iets zuiniger was door de grote en het vasthouden van energie.. Maar dit

? 2 handjes (goedkope) houtskool er in en het ding brand 3 uur met gemak! Heb echt cheap ass houtskool van de makro in een of andere rams aanbieding, en doe gewoon 7 keer met een 5kg zak. En dan zit er nog voor een kilo gruis in

Hierdoor wil ik investeren en echt knap houtskool, Wat ik het bij de Weber niet waard voor door zijn hogere verbruik. Wie gaat nou voor 20 euro houtskool kopen om er dan 5 keer een paar burgers op te grillen??
-
Lang gebruiksklaar te houden In het weekend gooi ik hem al aan om 1500/1530 om hem klaar te maken voor een sessie om 1700/1800. Door het lage verbruik loont het om hem alvast gebruiksklaar te krijgen en dan wat eten te halen zodat het er meteen op kan. Vandaag vuurde ik hem om 1600 op, en om 1930 was die nog steeds op 180c terwijl ik er een flinke sessie low en slow op had zitten met weinig kooltjes.
-
Temperatuur regelen] Waar het met de Weber best een uitdaging was om hem van laag naar hoog te krijgen (tijd!) of van hoog naar laag (nog meer tijd), is dat met de Action Kamado een "eitje"

. Schuiven boven en onder dicht en hij zakt, gooi de de margriet schijf boven open dan zie je meteen de temperatuur omhoog kruipen. Moet het sneller??? Blaas even onderin met je mond en je bent aan het grillen. Ideaal om een stuk bavetten of Picanha tot 45c te laten komen en hem daarna op hoge temperatuur flink aan te zetten. Sterker nog, door een bord onder het Ei te leggen, blijft je vlees lekker op temperatuur

De stralingswarmte zorgt dat het niet afkoelt en je een stuk droog leer krijgt.
Kortom; ik loop er mee weg. Letterlijk, want door zijn gewicht (en gebrek aan glazuurlaag) zet ik hem in de schuur.
Zijn er dan ook tekortkomingen?
Ja, een klein beetje.. Hij had net iets groter gemogen. Maar dan bedoel ik ook iets...
Nu maak ik er vaak in sessies gerechten op. Want op een Weber kan je veel leggen! Bij het Action Ei moet ik faseren. Is dit erg? Nee! voorgerechtje van kippenpootjes gaat prima voor 4 pax. Wat worstjes klaar maken, daarna je picanha langzaam garen. Binnen een paar minuten temperatuur omhoog brengen en de Picanha afgrillen. Terwijl die op een bord onder de Kamado rust, nog even de worstjes afgrillenn en je hebt voor 4 pax een gerecht inc appetizers. Groente? Die gril je even mee naast de Picanha.
Het is een beetje hetzelfde als een auto. De een heeft een Volvo XC70 T6 omdat die 1 week per jaar op wintersport gaat en graag 4 wiel aandrijving heeft en genoeg vermogen, en het action ei is een Polo Blue Motion TDI. die 95% van het jaar prima voldoet en je ook naar de sneeuw brengt. Je moet alleen even de skies en schoenen huren ipv in de kofferbak gooien
Wat doet de Weber 57 nu dan nog? Tja, lullig om te zeggen. Maar op dit moment is het de perfecte tafel om het Action Ei op te zetten. Ik ga hem in grotere groepen nog zeker gebruiken, maar het gebruiks gemak, de zuinigheid en de snelheid van het Action Ei is onverslaanbaar.