Acties:
  • 0 Henk 'm!

• van D
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-09 09:03
monsieurpinot schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 20:45:
[...]

net even geprobeerd, maar hier geen problemen (tvOS 18.4). App staat wel bij 'Recently updated'
Ah oke, bijzonder. Hier ook 18.4 en app versie 9.11.1. Net nog even de app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, maar mocht niet baten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monsieurpinot
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-09 11:24
van D schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 20:48:
[...]

Ah oke, bijzonder. Hier ook 18.4 en app versie 9.11.1. Net nog even de app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, maar mocht niet baten.
die heb ik ook idd 9.11.1
ik heb een A2169 Apple TV (4K (2e generatie))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• van D
monsieurpinot schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:02:
[...]

die heb ik ook idd 9.11.1
ik heb een A2169 Apple TV (4K (2e generatie))
Ja, hier hetzelfde model. Vreemd, wat doe ik verkeerd 😆.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monsieurpinot
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-09 11:24
van D schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:04:
[...]

Ja, hier hetzelfde model. Vreemd, wat doe ik verkeerd 😆.
ik vrees helemaal niets :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
App helemaal verwijderen en opnieuw downloaden en installeren is het enige wat werkt als hij er compleet uit klapt op de AppleTV.
Zou hier ook wel eens de oplossing kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klokop
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-07 11:48

klokop

swiekie swoeng

sambalbaj schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:02:
App helemaal verwijderen en opnieuw downloaden en installeren is het enige wat werkt als hij er compleet uit klapt op de AppleTV.
Meestal is dat inderdaad de oplossing, maar nu niet.

"Passing silhouettes of strange illuminated mannequins"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• van D
klokop schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 23:05:
[...]

Meestal is dat inderdaad de oplossing, maar nu niet.
Nee, inderdaad. Gaf hier ook niet het gewenste resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 10:24
van D schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:12:
[...]

Nee, inderdaad. Gaf hier ook niet het gewenste resultaat.
Hier ook al dagen last van. Ik ben softwaretester, Als ik in het NPO dev. team zou werken zou ik me doodschamen om al jaren lang zulke slechte kwaliteit de wereld in te sturen.

(Zal ook wel weer een gevalletje van NPO angstcultuur zijn, daar op die werkvloer?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bozzo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

bozzo

gedoe & zooi

Zojuist was ik bezig om op verzoek van de service desk van NPO screenshots te maken (ik had het zelfde probleem van de profielen op alledrie Apple TV’s in huis). Maar het probleem deed zich niet meer voor! Net alsof iemand bij de NPO iets heeft gewijzigd op afstand 😀. Is bij alle anderen dit probleem ook opgelost?

Bij mijn klacht die ik ca. 11:25 ingediend had heb ik een verwijzing gemaakt naar dit topic. Wellicht heeft de NPO meegelezen 😏 Overigens, binnen 5 minuten kreeg ik een reactie van de NPO, dat vond ik heel netjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Hier ook snelle reactie van support. Benieuwd wat eruit komt, ben nu niet thuis om te testen.

edit: zojuist weer bericht gehad van NPO, ze hadden meerdere meldingen gekregen en inmiddels is het weer opgelost.

[ Voor 38% gewijzigd door dawg op 09-04-2025 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• van D
bozzo schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:41:
Zojuist was ik bezig om op verzoek van de service desk van NPO screenshots te maken (ik had het zelfde probleem van de profielen op alledrie Apple TV’s in huis). Maar het probleem deed zich niet meer voor! Net alsof iemand bij de NPO iets heeft gewijzigd op afstand 😀. Is bij alle anderen dit probleem ook opgelost?

Bij mijn klacht die ik ca. 11:25 ingediend had heb ik een verwijzing gemaakt naar dit topic. Wellicht heeft de NPO meegelezen 😏 Overigens, binnen 5 minuten kreeg ik een reactie van de NPO, dat vond ik heel netjes.
Ja, hier is het probleem ook niet meer aanwezig. Dat is fijn.
Wel interessant om te weten wat het nu was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesiredPeanut
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 30-08 21:47
App knalde er net midden in een aflevering uit (Apple TV). Opnieuw opstarten mocht niet baten, app stoppen en weer starten ook niet, alleen verwijderen en opnieuw installeren lijkt tot nu toe te werken. Wat een waardeloze app zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:02
Wie heeft de serie "de vuurwerkramp" al gekeken via NPO start? Er is een belachelijke hoeveelheid ruis over alle beelden. Alsof het opgenomen is van een slechte analoge tape.

Is dit een artistieke keuze om de beelden er 25 jaar oud te laten zien?
Ik vind het afleidend. Willekeurige eenvandaag en flikken Maastricht hebben dit probleem niet. Daar alleen wat artifacts van lage resolutie en bitrate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinity999
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:16
Ricko1 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 17:39:
Wie heeft de serie "de vuurwerkramp" al gekeken via NPO start? Er is een belachelijke hoeveelheid ruis over alle beelden. Alsof het opgenomen is van een slechte analoge tape.

Is dit een artistieke keuze om de beelden er 25 jaar oud te laten zien?
Ik vind het afleidend. Willekeurige eenvandaag en flikken Maastricht hebben dit probleem niet. Daar alleen wat artifacts van lage resolutie en bitrate.
Ze hebben film grain effect toegevoegd. ik heb me er ook aan geïrriteerd. Veel te overdadig toegepast. Hier is een stagiair of amateur aan het werk geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S.Paternotte
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-09 10:15
Voor de jongeren onder ons: de serie zit ook vol met originele videobeelden uit een tijd dat er nog geen HDTV was. 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:02
S.Paternotte schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 18:46:
Voor de jongeren onder ons: de serie zit ook vol met originele videobeelden uit een tijd dat er nog geen HDTV was. 😉
Ik was toen 4. Slechte beeldkwaliteit was mijn hele jeugd. Mijn ouders hebben vorig jaar sinds 2006 voor het eerst een nieuwe tv gekocht.

Veel origenele beelden uit 2000? Dan hebben ze dat goed vermomd met alle ruis. Mijn indruk is dat dit alleen de vuurbal, wat luchtfoto's en verafzicht beelden waren. Niet voldoende om de rest zo te verminken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-09 16:12

DaveFlash

Here's to the crazy ones

iemand enig idee waarom er vandaag opeens gaten zijn in de content van npo start van uitzendingen van deze week? ik zie dat zowat alle uitzendingen van gisteren nog niet terug te kijken zijn op npo start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

UPDATE: via facebook messenger zo juist contact gehad met de klantenservice van npo start, er is idd een storing:
Hi David, Wat vervelend om te horen dat het niet lukt om het gewenste programma te kijken. Op dit moment is er helaas een storing op NPO Start, waardoor nieuwe afleveringen tijdelijk niet beschikbaar zijn. We werken hard aan een oplossing en doen ons uiterste best om dit zo snel mogelijk te verhelpen, zodat je weer zorgeloos kunt kijken. We vragen je vriendelijk om dit even af te wachten. Onze excuses voor het ongemak.
Groetjes, Larissa

[ Voor 3% gewijzigd door DaveFlash op 15-05-2025 12:36 . Reden: fix quote blok ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

afwachten dus tot ze het hebben gefixt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

inmiddels dus gefixt, alle ontbrekende programmas van die week staan inmiddels weer live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Ik ben nu even EK voetbal voor vrouwen aan het kijken op NLziet via de Apple TV. Ik kan me herinneren dat voetbal kijken via NLziet echt een drama was, en ik keek dat dus vooral via Ziggo's kabel. Maar nu is het beeld echt prima, geen bewegingsonscherpte, halo's om de voetbal of rare strepen in het gras. Ben positief verrast!
Weet iemand of de bitrate omhoog is gegaan oid?

This title is for sale, please send me a PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:14
the-body schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:34:
Ik ben nu even EK voetbal voor vrouwen aan het kijken op NLziet via de Apple TV. Ik kan me herinneren dat voetbal kijken via NLziet echt een drama was, en ik keek dat dus vooral via Ziggo's kabel. Maar nu is het beeld echt prima, geen bewegingsonscherpte, halo's om de voetbal of rare strepen in het gras. Ben positief verrast!
Weet iemand of de bitrate omhoog is gegaan oid?
Ik vermoed dat het Apple kastje gewoon van betere kwaliteit is qua beeldverwerking.
Heb sinds kort ook een Apple TV en ervaar hetzelfde, ook met Youtube en Pathe Thuis.
Keek altijd op mijn PC in de browser. Daar had ik op NPO start ook last van onderbrekingen bij het kijken van series en films. Daar ben ik met de Apple ook van verlost.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

JukeboxBill schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:54:
[...]

Ik vermoed dat het Apple kastje gewoon van betere kwaliteit is qua beeldverwerking.
Heb sinds kort ook een Apple TV en ervaar hetzelfde, ook met Youtube en Pathe Thuis.
Keek altijd op mijn PC in de browser. Daar had ik op NPO start ook last van onderbrekingen bij het kijken van series en films. Daar ben ik met de Apple ook van verlost.
Klopt ook, maar is niet de reden, want die ATV heb ik al jaren. Natuurlijk is mijn LG C4 van betere kwaliteit dan mijn vorige C7, maar het verschil met voetbal is echt groot.

This title is for sale, please send me a PM

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jari Opsomer
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 04-08 21:08
Fantastisch nieuws: de livestreams van de reguliere zenders zijn vanaf nu ook in 1080p! Nooit gedacht dat deze dag zou aanbreken. Kan nu eindelijk mijn TV abonnement opzeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@Jari Opsomer Het is een vooruitgang maar staar je niet blind op die 1080p. 1080p zelf zegt niet zoveel zonder de andere specificaties. Het is in dit geval 1080p25 (25 frames per seconde dus) in AVC met een lage bitrate van zo'n 2,5 Mbps. Dat is toch wel erg mager. Voor veel programma's misschien geen probleem, maar met name voor sport zwaar ondermaats.

Voor sport heb je eigenlijk 1080p50 nodig (of 1080i25 zoals bij tv-zenders via de traditionele weg). Met p25 krijg je het beeld gewoon niet vloeiend. Ik verkies dan nog liever 720p50 boven 1080p25.

Wat dat betreft een compliment aan de Belgische publieke omroep. Die zenden met de VRT MAX-app tegenwoordig alles in een nette 1080p50 (AVC) uit met een bitrate van 5 Mbps. Daar is de NPO-app nog mijlenver van verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemb2
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:08
Hoe zie je (of meet je) dat? En hoe verhoudt dit zich tot wat NLZiet en de KPN en Ziggo kastjes leveren?

Ik zie bij NOS Journaal nu geen verschil meer tussen NPO Start en NLZiet op een 50" 4k.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
willemb2 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:31:
[...]

Hoe zie je (of meet je) dat? En hoe verhoudt dit zich tot wat NLZiet en de KPN en Ziggo kastjes leveren?

Ik zie bij NOS Journaal nu geen verschil meer tussen NPO Start en NLZiet op een 50" 4k.
Dit kun je bijvoorbeeld meten met een Apple TV en Xcode, via de developer options op een Amazon Fire Stick of met sommige Android TV-mediaspelers.

NLZIET en KPN zenden via hun smart tv apps uit in 1080p50 (AVC) met respectievelijk 7.5 Mbps en 14 Mbps (6 Mbps bij de minder belangrijke zenders). Ziggo GO TV met de belangrijkste zenders in 1080p50 met 5.5 Mbps, maar dan wel in de moderne HEVC-codec waardoor je met een lagere bitrate af kunt. Via de eigen kastjes van KPN en Ziggo zal dit nog wat hoger liggen. (Hier bijvoorbeeld Ziggo via DVB-C.)

Met name bij een wat statischer beeld vallen deze verschillen misschien niet op. Bij sport met veel snelle beweging ga je het vaak wel zien, al is zeker niet iedereen er even gevoelig voor. En een goede tv kan soms ook nog wel wat uitrichten op een matige stream.

Nu zijn 'gratis' NPO-streams natuurlijk onvergelijkbaar met deze commerciële diensten, maar in ieder geval 50 frames per seconde (zoals de collega's van VRT Max ook doen) was wel een stuk fijner geweest.

[ Voor 10% gewijzigd door TexMex op 18-07-2025 12:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

helaas, ik had gehoopt dat de NPO ook de webcam-streams van de radio mee zou nemen in deze upgrade, maar die blijven vooralsnog helaas beperkt tot 576p:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xXxAOpS_CTZ_y42v9cJMdXyEuQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lrNwerkg8j4yiBF0qev7eRQ0.jpg?f=fotoalbum_large

Nou zou je kunnen zeggen wie kijkt er nou naar de webcam van een radio zender, maar vooral bij 3FM zijn er vaak live optredens van artiesten of dat de dj's iets doen waar beeld bij nodig is of locatie uitzendingen enzo, top 2000, Serieus Request, en dan zou 1080p resolutie, al is het met een lage bitrate van 2,5 Mbps een welkome upgrade zijn....

[ Voor 0% gewijzigd door DaveFlash op 19-07-2025 11:48 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guids
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-09 17:09
Ik heb al een paar dagen dat geen enkele stream of on demand video wilt laden op mijn Apple TV. Hebben meer mensen daar last van?

Heb al geprobeerd de app te verwijderen en opnieuw te installeren, maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:16
Guids schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:27:
Ik heb al een paar dagen dat geen enkele stream of on demand video wilt laden op mijn Apple TV. Hebben meer mensen daar last van?

Heb al geprobeerd de app te verwijderen en opnieuw te installeren, maar helaas.
NPO functioneert gewoon normaal
probeer eens je hele apple tv naar fabrieksinstellingen te zetten en installeer de app dan nog eens\

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guids
boyette schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:14:
[...]

NPO functioneert gewoon normaal
probeer eens je hele apple tv naar fabrieksinstellingen te zetten en installeer de app dan nog eens\
Wat heeft geholpen is het whitelisten van *fairplay.npo.nl in mijn dns filter. Het was te nieuw, en werd daarom geblokkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
Guids schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 22:22:
[...]

Wat heeft geholpen is het whitelisten van *fairplay.npo.nl in mijn dns filter. Het was te nieuw, en werd daarom geblokkeerd.
je zei dat je een probleem had met je Apple tv

En het blijkt dat je een dns filter gebruikt

Dat heeft niets met je melding te maken

Gaat ook helemaal niet over npo plus

Je moet naar het topic:

Kroeg voor mensen die wat aanklooien met dns filters

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guids
boyette schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 22:27:
[...]

je zei dat je een probleem had met je Apple tv

En het blijkt dat je een dns filter gebruikt

Dat heeft niets met je melding te maken

Gaat ook helemaal niet over npo plus

Je moet naar het topic:

Kroeg voor mensen die wat aanklooien met dns filters
Het betreft een nieuw geregistreerd domein voor NPO start, dan lijkt het mij de facto wel on topic.

Bij andere streaming diensten nooit een vergelijkbaar probleem opgemerkt, behalve met NPO start via de Apple apps.

Anyway, doe met de informatie wat je wilt, mogelijk helpt het een ander met hetzelfde probleem ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Guids schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 00:27:
[...]

Het betreft een nieuw geregistreerd domein voor NPO start, dan lijkt het mij de facto wel on topic.

Bij andere streaming diensten nooit een vergelijkbaar probleem opgemerkt, behalve met NPO start via de Apple apps.

Anyway, doe met de informatie wat je wilt, mogelijk helpt het een ander met hetzelfde probleem ook.
Is geen domein maar een subdomein
En dat is actief sinds juni 2024
Dat is al meer dan een jaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danny_NPO
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18-08 10:32

Danny_NPO

Bedrijfsaccount NPO
Jari Opsomer schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 23:28:
Fantastisch nieuws: de livestreams van de reguliere zenders zijn vanaf nu ook in 1080p! Nooit gedacht dat deze dag zou aanbreken. Kan nu eindelijk mijn TV abonnement opzeggen.
Ikzelf ben hier persoonlijk ook enorm blij mee. Dit is iets waarvoor het gehele team zich al vanaf de lancering van het 'nieuwe' NPO Start zich hard voor heeft ingezet. Er waren veel stappen op veel plekken die genomen moesten worden om dit voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:19
Danny_NPO schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:04:
[...]
Ikzelf ben hier persoonlijk ook enorm blij mee. Dit is iets waarvoor het gehele team zich al vanaf de lancering van het 'nieuwe' NPO Start zich hard voor heeft ingezet. Er waren veel stappen op veel plekken die genomen moesten worden om dit voor elkaar te krijgen.
Terwijl je je eigenlijk diep zou moeten schamen over de lage bitrate :-(. Je kan toch niet blij worden van een wat hogere resolutie als wat er daadwerkelijk zichtbaar is nog steeds belabberd is.

Sorry hoor, maar dit is niet eens een zesjescultuur.....

[ Voor 8% gewijzigd door TweakGP op 24-07-2025 13:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Danny_NPO
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18-08 10:32

Danny_NPO

Bedrijfsaccount NPO
TweakGP schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:10:
[...]

Terwijl je je eigenlijk diep zou moeten schamen over de lage bitrate :-(. Je kan toch niet blij worden van een wat hogere resolutie als wat er daadwerkelijk zichtbaar is nog steeds belabberd is.

Sorry hoor, maar dit is niet eens een zesjescultuur.....
Ik vind het jammer dat je het zo ervaart. Ik zal je feedback onthouden en meenemen wanneer kan.

Persoonlijk zit ik nu dedicated als Architect op NPO Luister, dus mijn focus is hierin verplaatst (De feedback over de HD kwaliteit van "Visual Radio" die hierboven staat neem ik ook mee), maar aangezien dit al speelde toen mijn focus nog op NPO Start lag, ben ik blij met de stap die in ieder geval nu gezet is. En uiteraard gaan we verbeteren waar kan en nodig, afhankelijk van de prioriteiten van een Product Owner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:19
Ik snap gewoon oprecht niet hoe je trots zou kunnen zijn op een product wat voor de eindgebruiker nog steeds zo'n bagger kwaliteit levert....

Leuk dat je een project afrond dat het technisch (eindelijk) naar full HD brengt. Maar niemand die er in de praktijk wat aan heeft zodra het buiten een telefoon en een tablet bekeken wordt. Op elke moderne tv is het gewoon niet om aan te zien.

In mijn optiek gewoon weer 20mio+ per jaar opgemaakt aan iets twijfelachtigs. Elke tv aanbieder heeft eigen apps van beter kwaliteit, en er is NLziet voor de rest (waar je als NPO ook in participeert). Wat hou je dan over een dienst met een bitrate van niets voor mensen die niet of amper naar NPO zenders kijken en die er al helemaal niet voor willen betalen (maar het indirect toch doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:28
TweakGP schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:03:
Ik snap gewoon oprecht niet hoe je trots zou kunnen zijn op een product wat voor de eindgebruiker nog steeds zo'n bagger kwaliteit levert....

Leuk dat je een project afrond dat het technisch (eindelijk) naar full HD brengt. Maar niemand die er in de praktijk wat aan heeft zodra het buiten een telefoon en een tablet bekeken wordt. Op elke moderne tv is het gewoon niet om aan te zien.

In mijn optiek gewoon weer 20mio+ per jaar opgemaakt aan iets twijfelachtigs. Elke tv aanbieder heeft eigen apps van beter kwaliteit, en er is NLziet voor de rest (waar je als NPO ook in participeert). Wat hou je dan over een dienst met een bitrate van niets voor mensen die niet of amper naar NPO zenders kijken en die er al helemaal niet voor willen betalen (maar het indirect toch doen).
Ik zit hier even naar de bitrate van NPO Start te kijken tov NLZiet, is idd een flink verschil. Dit is live wielrennen op NPO1, niet om aan te zien op NPOStart op een 55 inch TV :)

NPO Start nog geen 3 Mb/s.
NLZiet begint rond de 6 en gaat daarna door naar ruim 8 Mb/s:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CxUpBMj8xzEgRTfy-lea4KN6HH0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/14tOdOIUK6XZJjKLHclLUgBb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roy.jacobs
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Bijna twee jaar nadat NPO Start opnieuw is opgebouwd om "agile" en "sneller" te kunnen releasen, en dit is het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Ik krijg de indruk dat deze aanpassing puur is gedaan om te kunnen zeggen dat je in 1080p / Full HD uitzendt. Maar alle overige specificaties zijn totaal 1080p onwaardig, gezien de lage bitrate maar zeker ook de lage framerate van 25 frames per seconde.

Het is niet voor niets dat NLZIET, Ziggo en KPN in hun smart tv apps allemaal uitzenden met 50 frames per seconde en een veel hogere bitrate. Ik vraag me af of ze bij de NPO zelf weleens hun live voetbal-streams bekijken. Die zijn op een tv werkelijk niet om aan te gluren. Met de NOS-app is de bitrate iets hoger, maar nog steeds diezelfde lage framerate van 25 per seconde.

Bij tv op de ouderwetse manier wordt er uitgezonden in 1080i25 in plaats van 1080p25. Met 1080i25 (met de i van interlaced) krijg je alsnog 50 fields per seconde, waardoor het beeld gewoon vloeiend blijft. Maar met 1080p25 (met de p van progressive) houd je 25 fields per seconde. En dat is simpelweg te weinig voor een vloeiende kijkervaring.

De Belgische publieke omroep heeft dat wel begrepen. Daar wordt via de VRT MAX-app alles in 1080p50 AVC uitgezonden met een bitrate van 5 Mb/s. En dat kijkt vele malen prettiger. 50 frames per seconde én een hogere bitrate zijn in 2025 eigenlijk gewoon een vereiste.

Of kijk eens naar de efficiënte HEVC-codec, die de NPO wel gebruikt voor Digitenne en die Ziggo gebruikt in zijn smart tv-app (1080p50 HEVC). Die codec is een stuk efficiënter en levert zelfs bij lagere bitrates een redelijk plaatje op. AVC kun je daarnaast gewoon blijven gebruiken voor apparaten die geen HEVC ondersteunen.

Ik snap dat de budgetten niet onbeperkt zijn, maar er moet toch meer mogelijk zijn dan er nu geleverd wordt...

[ Voor 3% gewijzigd door TexMex op 24-07-2025 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Tja, het is ook nog niet heel sjiek dat een probleem met de verbinding er direct voor zorgt dat je verplicht bent om te F5'en.

Aan de andere kant: de stream wordt daarna hervat op het punt waar het mis ging, dus dat is alvast erg fijn :p

Maar qua gebruikerservaring is daar nog wel een puntje aan vast te borduren.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Dit soort zaken zouden ook niet mogelijk moeten zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZV7vcyBdMYtnypCwE4-5ka7Wy0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2D07ItgsRQCU38n44tEbe2Xo.png?f=fotoalbum_large

De aflevering begon na het aanklikken direct op het einde en hij wordt uitgezonden in januari 2027, maar ik had 'm nog niet gezien en ik heet niet John Connor :+

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

amai! hoe krijgen ze het voor elkaar die datum zo ver in de toekomst te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Ik krijg flashbacks naar breedbeeld. Dat duurde ook een eeuwigheid voordat het in Nederland beschikbaar kwam. En nu weer hetzelfde met de resolutie en bitrate.

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
DaveFlash schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:53:
amai! hoe krijgen ze het voor elkaar die datum zo ver in de toekomst te zetten?
Inderdaad. Dit zou ergens in de pijplijn voor hele grote rode vlaggen moeten zorgen.

Het voelt een beetje aan alsof er handmatig dingen worden ingevoerd.

[ Voor 13% gewijzigd door Stukfruit op 29-07-2025 22:58 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Stukfruit schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:55:
Het voelt een beetje aan alsof er handmatig dingen worden ingevoerd.
dit idee heb ik idd ook al een tijdje bij de npo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• platvoet
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:13
Even een rant van mijner zijde, wat is de Apple TV app van de npo waardeloos! De app crasht regelmatig tijdens het afspelen, app verwijderen en opnieuw installeren lost het tijdelijk op.

Nu gaat de Apple TV ook nog naar screensaver, en denkt de Apple TV dat er niets speelt. Andere apps hebben hier geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

platvoet schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 20:36:
[…]

Nu gaat de Apple TV ook nog naar screensaver, en denkt de Apple TV dat er niets speelt. Andere apps hebben hier geen last van.
Dit herken ik ook, maar het probleem doet zich bij mij alleen voor vanaf de tweede aflevering die ik op rij kijk. Bingen mag dus niet :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:27
Het probleem van de AppleTV ook gemeld bij de NPO, met nuttige informatie als tvOS-versie, NPO-app versie en wat het probleem is. En dan krijg je de melding of je de TV zelf al een keer van het stroom hebt gehaald. 8)7

Het is echt om te janken dat er zo'n product op de markt is; inlog die je om de haverklap er nog uit gooit, geen kinderversie, beroerde navigatie, verdwijnende ondertitelingsopties en dan ook nog eens dit.

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-09 12:58
platvoet schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 20:36:
Gitarist schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 08:38:
Dit herken ik ook, maar het probleem doet zich bij mij alleen voor vanaf de tweede aflevering die ik op rij kijk. Bingen mag dus niet :X
Yep, bij de 2e aflevering op rij gaat om de haverklap, iedere paar minuten, de screensaver erop.

Waarom test niemand bij de npo haar product zelf? Wat een slechte app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

RicoK schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:34:
[...]

[...]

Yep, bij de 2e aflevering op rij gaat om de haverklap, iedere paar minuten, de screensaver erop.

Waarom test niemand bij de npo haar product zelf? Wat een slechte app.
Workaround is (logischerwijs) overigens de app helemaal verlaten en dan opnieuw erin om de gewenste aflevering te kijken. Dan komt de screensaver niet om de hoek kijken... maar dat moet je dan dus iedere keer doen als je een aantal afleveringen achter elkaar wilt kijken :+

[ Voor 4% gewijzigd door Gitarist op 15-08-2025 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik kom, na een driekwart jaar uitstap naar NLziet, terug naar Plus. Gewoon vanwege het geld (ik deel met niemand), en ik keek nooit naar de commercielen. Daarnaast vond ik de layout van NLziet omslachtig, teveel klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:40
Meer mensen problemen met de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

flaskk schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:36:
Meer mensen problemen met de app?
Gisteravond had ik geen problemen via de Apple TV app

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 09:32

JT

VETAK y0

Mijn NUC mediacenter draait dual boot Kodi met Linux Mint. Boven draai ik PopOS!. Daar draait NPO Plus probleemloos. Op mijn Mint 22 boxje wil de stream niet spelen in Firefox, Brave en Chromium. In alle staat de optie om beveiligde content af te spelen aan. Is er iemand hier die het werkend heeft op Mint (22) en die daar iets voor heeft moeten doen en zo ja wat?

Edit: toch zelf opgelost even vermelden voor mensen die tegen hetzelfde aan lopen: mint-meta-codecs was wel geïnstalleerd, maar in tegenstelling tot wat ik op het Mint forum vond is dat niet hetzelfde als ubuntu-restricted-extras. Deze package heeft het probleem opgelost!

[ Voor 27% gewijzigd door JT op 02-09-2025 17:21 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
Krijg je ook een foutmelding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 09:32

JT

VETAK y0

Alleen dat de stream niet kon worden afgespeeld, neemt contact op met ondersteuning (of iets dergelijks). Maar zie hierboven voor de oplossing :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:36

Anton

NetApp Implementation Engineer

Misschien dat dit allang bekend is (heb niet heel uitgebreid gezocht) maar het lukt mij niet om programma’s terug te kijken met de npo start app op mijn philips tv met android tv 14, en ook niet op mijn chromecast met google tv (android tv 12). Er komt geen foutmelding maar het “laden” cirkeltje blijft eindeloos draaien. Ik heb een gratis account mocht dat wat uitmaken. Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? De app update van 1 september (1.31.0) heeft geen verbetering gebracht

Ik scrobbel ook audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jixreme
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06:38
De nieuwe (inmiddels niet zo nieuw meer) app werkt inmiddels aardig prima, fijn @Danny_NPO!

Alleen "kijk verder" is nog vrij matig. Sowieso updatet hij op Apple TV niet zonder de app te killen, maar dat is te overzien. Wat vooral irritant is: er blijven veel programma's staan, ook als de betreffende aflevering al lang gezien hebt. Vroeger met de oude app kon je deze handmatig verwijderen, maar nu lukt dit niet (zowel op Apple TV als web als mobiele app). Zijn hier behalve deze afleveringen (en alle daaropvolgende afleveringen) tot het einde door te laten lopen nog oplossingen voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranzity
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vandaag ineens reclame bij het terugkijken van iets op NPO1? NPO Start (Android), gratis versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
Tranzity schreef op zondag 14 september 2025 @ 18:34:
Vandaag ineens reclame bij het terugkijken van iets op NPO1? NPO Start (Android), gratis versie.
Wat dacht jij dan, dat je nooit 1 reclame krijgt, als je jarenlang gratizz versie doet? Mag ik dat wereldvreemd noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranzity
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb nooit reclame gezien bij het starten van een uitzending, ik heb nooit een plus abonnement afgesloten. Altijd gratis gebruikt ook sinds de nieuwe versie (2024) van deze app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
Tranzity schreef op zondag 14 september 2025 @ 18:58:
Ik heb nooit reclame gezien bij het starten van een uitzending, ik heb nooit een plus abonnement afgesloten. Altijd gratis gebruikt ook sinds de nieuwe versie (2024) van deze app.
Nou, ik wel, maar ik doe dan ook NPO app op de Android Tv, das anders(?), daar was het met Start altijd dikke reclames voor de herhaling van uitzendingen, daarom ook naar Plus gegaan.
Tel je zegeningen als jij op je phone/tablet niks krijgt van reclame, en je zal denk ik dan niet de enige zijn die zo wordt gematst, allemaal mensen die nooit iets van zich laten horen, maar er wel van genieten.. tot het over is natuurlijk.
Pagina: 1 ... 28 29 Laatste

Let op:
Voor discussie en ervaringen voor NLZIET: [Ervaringen / Discussie] NLZIET