Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc

Pagina: 1 ... 8 ... 78 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Als je echt inhuis wilt kunnen airbrushen zou ik onderstaande nemen. De afzuiging houdt jezelf uit de nevel. En de condensbak vul je met water om eventueel verf residu niet je woning te laten vervuilen. Wel kan er nog altijd iets van afkomen maar dat zal met airbrush minimaal zijn.

Op onze vereniging gebruiken we een oude afzuigkap met deze oplossing en het houdt met spuitbussen al heel veel tegen.

https://www.hbm-machines....ng-draaiplateau-en-filter

https://www.allekabels.nl...uGf4F8jrhiLxoCp48QAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:09
jordyc schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 08:05:
[...]

Ik heb onderstaande een aantal jaren gebruikt voordat ik over ben gestapt op een fluisterstille compressor. Dit is een generic compressor die onder meerdere verschillende merken wordt gekocht. De ene voor een paar tientjes uit china en de ander voor ongeveer 150 a 175 euro.

Ik heb de compressor een 5 tal jaar gebruikt zonder problemen en nu gebruikt een vriend van me em. Enige wat je moet doen is 1x per jaar even de tank openen om het vocht wat zich ophoopt er uit te halen.

https://www.airbrush-services-almere.nl/createx-tc-20t.html
Die lijkt sprekend op mijntjes, echter was die een stuk goedkoper :P

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:52
klopt, dit is een 12 in een dozijn variant. Volgens mij worden ze massaal in China gemaakt en dan naar verschillende leveranciers gestuurd die ze allemaal onder een andere naam verkopen, met natuurlijk bijbehorende prijsverschillen.

Even goed zoeken en je hebt er zo een voor 80 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordyc
je kunt het ook nog altijd in delen doen. Eerst een fluisterstille compressor (wat een echt godsgeschenk is) en daarna een betere airbrush of andersom.

De shop in Almere is wel een van de betere winkels als het om airbrush gaat en ook hun service is uitstekend. Ik had wat problemen met mijn compressor en dit hebben we met een paar dagen op kunnen lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:35
jordyc schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:39:
je kunt het ook nog altijd in delen doen. Eerst een fluisterstille compressor (wat een echt godsgeschenk is) en daarna een betere airbrush of andersom.

De shop in Almere is wel een van de betere winkels als het om airbrush gaat en ook hun service is uitstekend. Ik had wat problemen met mijn compressor en dit hebben we met een paar dagen op kunnen lossen.
Zo zou ik het ook doen ja. Een dure airbrush kan zeker de moeite waard zijn (mijn H&S infinity was voor mij echt een verademing en zeker geen spijt van de aankoop gehad), maar is ook erg persoonlijk. Zo vind ik Iwata niet lekker in de hand liggen en verkrampt mijn vinger op trigger na verloop van tijd terwijl dat zeker geen slechte airbrushes zijn. Dan is eerst wat ervaring opdoen met een goedkope airbrush om zelf een beeld te vormen van wat je zoekt in een airbrush misschien wel zo handig ja :) Ik ben zelf begonnen met een Sparmax DH102. Prima airbrush voor €50,- en voldoende onderdelen voor te krijgen.

Waar halen jullie overigens wat goedkoop filtermateriaal voor de afzuiging weg? Ik kan kant en klare cassettes voor mijn afzuiger kopen, maar dat is relatief duur. Is dat spul ook gewoon op rol te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMaster_II
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-09 18:55
Renegade666 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:10:
[...]

Die lijkt sprekend op mijntjes, echter was die een stuk goedkoper :P
Heb jij deze compressor? Linkje naar Bol.com
Deze heb ik namelijk thuis staan. :)

The S in IOT stands for security.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:28

page404

Website says no

Thanks voor de tips. Ik denk dat ik de meeste winst ga halen op een dual action spraygun en goed om te realiseren dat een andere compressor los kan.

Volgens mij is elke spraygun boven de 75€ dikke vette winst vergeleken met mijn basissetje.
Merk je, los van het lawaai, nu veel verschil in resultaat met een betere compressor?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D422
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:14
Ik ben vorig jaar overgestapt op een Harder en Steenbeck Ultra 2-in-1. Daarvoor ben ik ooit begonnen met een goedkope airbrush die al snel stuk ging. De prijs voor de Ultra 2-in-1 is redelijk voor een beginner. Ik heb er goed mee kunnen oefenen en na bijna een jaar regelmatig gebruik heb ik er nog geen problemen mee gehad. Zeker een aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyc
page404 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:58:
Thanks voor de tips. Ik denk dat ik de meeste winst ga halen op een dual action spraygun en goed om te realiseren dat een andere compressor los kan.

Volgens mij is elke spraygun boven de 75€ dikke vette winst vergeleken met mijn basissetje.
Merk je, los van het lawaai, nu veel verschil in resultaat met een betere compressor?
Depends. Je wilt een compressor met tank hebben, dan is je airflow constant en heb je geen dips. Ook heeft je compressor dan de tijd om af te koelen wat weer zorgt voor minder condensvorming in je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
HMaster_II schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:51:
[...]

Heb jij deze compressor? Linkje naar Bol.com
Deze heb ik namelijk thuis staan. :)
Volgens mij wel ja. Was onderdeel van set. Ben nu niet thuis om te controleren.
Deze is iig niet luid, maar ik kan er voor geen meter mee omgaan iig :P Maar dat ligt niet aan de compressor/tank.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-08 14:23

McGryphon

Veul vrouwkes!

En dan heb je McGrr, die zit uit te vogelen hoe ie betaalbaar een spuitcabine van minimaal 8 kuub bouwt :+

Iets met, als ik alles bouw om meubels te kunnen spuiten, kan daar vast de modelbouw ook :Y)

Maar dat er ready made zulke kleine oplossingen waren voor een evenredig kleine prijs wist ik eerlijk gezegd ook niet. Daar ga ik toch op kortere termijn nog eens opnieuw naar kijken :)

Wat voor druk zit ik naar te kijken voor modelbouw-airbrushes? Kan vast ook met een grote schroefcompressor als ik die gewoon wat omlaag regel :P

[ Voor 16% gewijzigd door McGryphon op 08-10-2020 14:32 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
McGryphon schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:31:
Wat voor druk zit ik naar te kijken voor modelbouw-airbrushes? Kan vast ook met een grote schroefcompressor als ik die gewoon wat omlaag regel :P
Ja hoor, doe ik ook en gaat prima. Ik zet één keer de compressor aan en heb genoeg luchtdruk voor een hele avond hobbyen, lekker stil 8) . De druk die je nodig hebt ligt rond de 20 PSI dus veel minder dan een normale compressor kan. Wel is het aan te raden om in de buurt van je airbrush een aparte regelaar met vochtafscheider te hebben. Je wilt bij het airbrushen op elk moment je luchtdruk kunnen aanpassen en met een vochtafscheider heb je ook geen last van condensatie in een lange luchtslang, al heb ik zelf nog nooit een druppel in mijn vochtafscheider gezien. Ook kan je je compressor zelf dan gewoon op de normale hogere druk afgesteld laten.

[ Voor 10% gewijzigd door Invisible_man op 08-10-2020 16:10 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08:14

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Dwarlorf schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 00:10:
Ik heb mn scratch build er maar weer eens bijgepakt. Zo ongeveer alle greebles die ik had heb inmiddels gebruikt. Vooral overtollige onderdelen van het warhammer tau model dat ik een poos terug had gebouwd en geschilderd. Ik heb nog ongeveer 2x deze hoeveelheid nodig om de hull volledig te bedekken.
[Afbeelding]

Dus als iemand nog leftovers over heeft houd ik me aanbevolen.
2 Revell Bismarck kits doen wonderen, een voorproefje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTfYQakLovrXuFzdBp7UUAiUQAQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7dCZK4yGajLEswnl89Jld3Oq.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:
Gaat nog wat langer duren dan ik gehoopt had. Ik heb nog maar een kit van het vrouwtje in de cockpit besteld want deze vernacheld. En ik wou leds er in zetten. Het schijnt heel simpel te zijn om de waarden (voltages, weerstand, stroom en weet ik het allemaal) te berekenen maar ik raak er helemaal van in de war. Ik heb al zo'n 6 ledjes (van de 10) gemold.

[ Voor 13% gewijzigd door Dwarlorf op 10-10-2020 09:44 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Dwarlorf

Je bent niet enige waar het niet wil..
Ik heb ondertussen de neiging om mijn onderzeeer te laten zinken... Wat kut set van revell.. het Platinium gedeelde iig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Renegade666 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 11:43:
@Dwarlorf

Je bent niet enige waar het niet wil..
Ik heb ondertussen de neiging om mijn onderzeeer te laten zinken... Wat kut set van revell.. het Platinium gedeelde iig..
Stuur dan mij de restanten maar op. :+

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D422
De afgelopen weken ben ik ondanks een drukke agenda bezig geweest met de A90 Supra van Tamiya. In de winkel (Verspaget in Eindhoven) impulsief gekozen voor de kleur geel (Tamiya X-8). Gisteravond heb ik de 2K Diamond clearcoat van Zero Paints aangebracht. Helaas zit hier wat orangepeel in, dus als de clear goed is uitgehard kan ik aan de slag met polijsten. :) Wederom een leuke kit van Tamiya!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vLW833BmNqd3dRDjo_uTAnM3YG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9fSEGKkLjeahW4QR7r1jxJtY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZYqVg9sQi36wFlgc_vU0eRcKQg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t4UWh4ZPwSZfbR2iuy6OPbcS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
De eerste keer dat ik enkele uren bezig kon zijn met mijn nieuwe (??) hobby.
Ziggo op de achtergrond (f1) en lekker kunnen frummelen. d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IGUcUi5SHKJFRuHe6p5xhVWIp-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7UbeQ7JXesvoM4oev7GNWuP0.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moet voor mijzelf nog wel een opstelling aanwennen wat ik prettig werken vind. Nu gaat alles van links naar rechts qua gereedschap e.d.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:37
D422 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 12:25:
De afgelopen weken ben ik ondanks een drukke agenda bezig geweest met de A90 Supra van Tamiya. In de winkel (Verspaget in Eindhoven) impulsief gekozen voor de kleur geel (Tamiya X-8). Gisteravond heb ik de 2K Diamond clearcoat van Zero Paints aangebracht. Helaas zit hier wat orangepeel in, dus als de clear goed is uitgehard kan ik aan de slag met polijsten. :) Wederom een leuke kit van Tamiya!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die heb ik ook nog liggen. Binnenkort misschien maar eens mee starten. Mooi kleurtje in ieder geval.
streamnl schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 17:00:
De eerste keer dat ik enkele uren bezig kon zijn met mijn nieuwe (??) hobby.
Ziggo op de achtergrond (f1) en lekker kunnen frummelen. d:)b

[Afbeelding]

Ik moet voor mijzelf nog wel een opstelling aanwennen wat ik prettig werken vind. Nu gaat alles van links naar rechts qua gereedschap e.d.
Mooie hobbyruimte. Zoek eens naar Hobbyzone. Zij hebben een modulair systeem om je spellen te bewaren/plaatsen :)

In other words. Ben nu zelf bezig met de Revell Grease Lightning Ford Convertible 1948. Ik zou nooit meer een Revell aanraken, maar de vrouw vind hem tof, dus maar even in elkaar knutselen. Tevens de eerste keer dat ik met Bare Metal Foil ga werken. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Breaker schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 18:33:
[...]

Die heb ik ook nog liggen. Binnenkort misschien maar eens mee starten. Mooi kleurtje in ieder geval.

[...]

Mooie hobbyruimte. Zoek eens naar Hobbyzone. Zij hebben een modulair systeem om je spellen te bewaren/plaatsen :)

In other words. Ben nu zelf bezig met de Revell Grease Lightning Ford Convertible 1948. Ik zou nooit meer een Revell aanraken, maar de vrouw vind hem tof, dus maar even in elkaar knutselen. Tevens de eerste keer dat ik met Bare Metal Foil ga werken. Ben benieuwd.
Bedankt voor je tip! Al enkele mooie voorbeelden gezien wat ik zelf ga proberen te maken.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Vandaag ook enkele uren weer bezig geweest. Nog steeds erg leuk maar ik moet nog heel veel leren. (Komt vanzelf)
Van verven tot aan het omgaan met de super kleine decals.

Maar een diepe buiging voor jullie eindresultaten.
Ik besef nu pas echt wat voor skills jullie bezitten. _/-\o_

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLc911wAOf9y2yqA6plcOYoed_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DYS3H9wqfsBpwlC1EqVYpEZV.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5URZxcjd008Ah_Uascc7ZJTpTPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eG9svmIWurQd5dsB5pQ6Ciic.jpg?f=fotoalbum_large

Revell EC135 heeft nu kleur en decals. Nu nog alle details (rotor, landingsgestel etc) en weathering. Ook de verlichting werkt nog steeds.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2hthMem7BRIOIkqi5wwRs_7mVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eltNudLXt79W1CANwfmW402u.jpg?f=fotoalbum_large
oOo

Kon het niet laten! Voor 40€ bij de officiële Revell store.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Skyaero schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 20:34:
[Afbeelding][Afbeelding]

Revell EC135 heeft nu kleur en decals. Nu nog alle details (rotor, landingsgestel etc) en weathering. Ook de verlichting werkt nog steeds.
Ik vind alleen de ANWB variant terug van deze? En die is 1:72, die van jou lijkt kleiner. Heb je verlichting zelf in gebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
page404 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:29:
[...]

Ik vind alleen de ANWB variant terug van deze? En die is 1:72, die van jou lijkt kleiner. Heb je verlichting zelf in gebouwd?
Lijkt mij toch de 1/72 te zijn hoor :) Is gewoon een kleine helikopter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Invisible_man schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:38:
[...]

Jij wint een Google-medaille vandaag ;) Is inderdaad een heel klein! 14cm, de gemiddelde straaljager is toch 2x zo groot. Had ik me nooit gerealiseerd. Daarom koop ik geen 1/144 vliegtuigen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Invisible_man schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:38:
[...]
Dat is em inderdaad. Revell heeft er heel veel varianten van uitgebracht.
page404 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:47:
[...]
Jij wint een Google-medaille vandaag ;) Is inderdaad een heel klein! 14cm, de gemiddelde straaljager is toch 2x zo groot. Had ik me nooit gerealiseerd. Daarom koop ik geen 1/144 vliegtuigen O-)
Ik vind het heerlijk die kleine modelletjes.
page404 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:29:
[...]

Verlichting heb ik inderdaad zelf ingebouwd. Ik wil uiteindelijk nog een sneeuw diorama maken waarmee ik de kabeltjes en voeding kan wegwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
page404 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:47:
[...]

Had ooit eens de anwb variant ervan gekocht en viel me toen al op hoe klein die was. Ter vergelijking, binnenkort komt er een nieuwe C130-H Hercules uit van Zvezda welke ook 1/72 is, maar ongeveer een spanwijdte van een halve meter en toch de zelfde schaal 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kratilim
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-03 10:10
Yo, ik ben sinds een paar maanden weer begonnen aan modelbouw (we moeten thuis immers wat te doen hebben in deze tijd). Ik probeer een goede gloss varnish te vinden die ik met een kwast kan aanbrengen. Nu heb ik Humbrol clear geprobeert, maar om een of andere reden is het resultaat van dat spul dat het ophoopt na het aanbrengen. Gelukkig heb ik het geprobeerd op test onderdelen. Ik heb ook nog een potje gloss van Revell aqua color, behoorlijk dik. Maar als je die verdunt met aqua color mix is die best goed te doen, maar wel duur voor een aantal heel modellen.

Maar ik wil eigenlijk weten welke jullie allemaal gebruiken. Nu had een collega van mij gezegd dat ik Pledge kan gebruiken, maar ik kan niet vinden welke Pledge/Future/Klear ik kan gebruiken uit de nederlandse supermarkt. Dus als iemand mij dat kan vertellen, of een ander goed en goedkope oplossing zou super tof zijn.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D422
Kratilim schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:47:
Yo, ik ben sinds een paar maanden weer begonnen aan modelbouw (we moeten thuis immers wat te doen hebben in deze tijd). Ik probeer een goede gloss varnish te vinden die ik met een kwast kan aanbrengen. Nu heb ik Humbrol clear geprobeert, maar om een of andere reden is het resultaat van dat spul dat het ophoopt na het aanbrengen. Gelukkig heb ik het geprobeerd op test onderdelen. Ik heb ook nog een potje gloss van Revell aqua color, behoorlijk dik. Maar als je die verdunt met aqua color mix is die best goed te doen, maar wel duur voor een aantal heel modellen.

Maar ik wil eigenlijk weten welke jullie allemaal gebruiken. Nu had een collega van mij gezegd dat ik Pledge kan gebruiken, maar ik kan niet vinden welke Pledge/Future/Klear ik kan gebruiken uit de nederlandse supermarkt. Dus als iemand mij dat kan vertellen, of een ander goed en goedkope oplossing zou super tof zijn.

Thanks!
Zelf gebruik ik een airbrush voor het aanbrengen van Zero Paints 2K Diamond Clear of Vallejo Polyurethane varnish, hoewel ik met die laatste gemengde resultaten heb geboekt.

Als je geen airbrush hebt kun je ook een spuitbus gebruiken. Zelf heb ik wel eens TS-13 van Tamiya gebruikt met redelijke resultaten. Echter zijn spuitbussen van de bouwmarkt ook een optie, dit zal een beter resultaat opleveren dan een kwast. Mocht je thuis ook geen spuitbussen kunnen gebruiken i.v.m. ventilatie o.i.d. zou ik kiezen voor Tamiya clear. Dat ligt natuurlijk ook aan de verf die je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Yo, ik ben sinds een paar maanden weer begonnen aan modelbouw (we moeten thuis immers wat te doen hebben in deze tijd). Ik probeer een goede gloss varnish te vinden die ik met een kwast kan aanbrengen. Nu heb ik Humbrol clear geprobeert, maar om een of andere reden is het resultaat van dat spul dat het ophoopt na het aanbrengen. Gelukkid heb ik het geprobeert op test onderdelen. Ik heb ook nog een potje gloss van Revell aqua color, behoorlijk dik. Maar als je die verdunt met aqua color mix is die best goed te doen.
Thanks!
Heb die Humbrol clear ook wel gebruikt en het je kan deze vernis ook wat (licht) verdunnen met een self leveling thinner. Dan vloeit de vernis wat meer na en trekt het zich zelf strak. Nu gebruik ik altijd een airbrush en daar moet je sowieso al meer verdunnen anders komt het niet uit je spuit, maar je kan het ook zijn dat je te dikke lagen kwast?

Maar zoals D422 al schreef, je kan ook een spuitbus kopen. Ik gebruik zelf Mr Hobby GX100 (potje geen spuitbus) en daar is ook een spuitbus variant van. Wel buiten spuiten natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Invisible_man schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:40:
[...]

Had ooit eens de anwb variant ervan gekocht en viel me toen al op hoe klein die was. Ter vergelijking, binnenkort komt er een nieuwe C130-H Hercules uit van Zvezda welke ook 1/72 is, maar ongeveer een spanwijdte van een halve meter en toch de zelfde schaal 8)
Die C54-D die ik hierboven postte is is ook 49,5cm breed :*) mijn vrouw kreeg een rolberoerte toen de doos binnenkwam :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:02

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Thanks!
Pledge is een oude oplossing voor met name vliegtuigmodellen, dat geeft een soort hele mooie eiglans. Voor auto’s, motoren e.d. Is het niet geschikt. Ook tanks zijn vaak matter dan dat, maar het zou kunnen werken. Probleem is alleen dat je echt de oude Pledge nodig hebt; wat tegenwoordig te koop is is niet meer geschikt. Vroeger liet dat spul echt een soort laagje achter dat uithardde, tegenwoordig blijft het zacht. Het advies van je collega is dus vooral iets van vroeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kratilim
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-03 10:10
Icephase schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:30:
[...]
Pledge is een oude oplossing voor met name vliegtuigmodellen, dat geeft een soort hele mooie eiglans. Voor auto’s, motoren e.d. Is het niet geschikt. Ook tanks zijn vaak matter dan dat, maar het zou kunnen werken. Probleem is alleen dat je echt de oude Pledge nodig hebt; wat tegenwoordig te koop is is niet meer geschikt. Vroeger liet dat spul echt een soort laagje achter dat uithardde, tegenwoordig blijft het zacht. Het advies van je collega is dus vooral iets van vroeger.
Ah, goed om te weten. Ik ga wel voor een spuitbus oplossing. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Nu heb ik Humbrol clear geprobeert,
Geen problemen hier met Humbrol clear. Wel de fles eerst heel goed doorroeren/schudden voor gebruik en meerdere dunne lagen aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Wat doe ik "fout"?
Naar mijn gevoel deed ik gisteren 2X hetzelfde maar ik zie toch 2X een andere resultaat.

Wat heb ik gedaan:
1 De eerste dag met het openen van de doos, heb ik alles in een sopje gedaan
2 goed afgespoeld met water
3 Toen het eenmaal goed droog was, ben ik pas echt begonnen
4 verf (wat bij het pakket zat) roer ik goed door met een cocktailprikker
5 Ik verf eerst 1 laag
6 en wanneer dat droog is, de tweede

(dit lijkt mij ook niet goed, ik neem aan dat 1 laag voldoende moet zijn??)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--zms4qfwcGPTuFfRbc0uc6M2eQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3RA6kUaaRrYH0IegygoyOLeQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ligt het aan mijn kwast ? (komen van de action i.p.v. wat er standaard bij zat. Ik meen dat ik hier gelezen had, dat die ook goed zijn)
Moet ik echt eerst alles in de primer zetten?
Moet ik mijn verf verdunnen?
Moet ik de echte verf kopen van Revell?
Of ???

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
streamnl schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:30:
Wat doe ik "fout"?

Ligt het aan mijn kwast ? (komen van de action i.p.v. wat er standaard bij zat. Ik meen dat ik hier gelezen had, dat die ook goed zijn)
Moet ik echt eerst alles in de primer zetten?
Primen is niet perse nodig, vooral bij donkere kleuren niet. Alleen als je verf heel slecht hecht kan primen bij kwasten handig zijn bijvoorbeeld bij heel gladde ondergronden.
Moet ik mijn verf verdunnen?
Wellicht niet perse verdunnen, maar je hebt ook retarder voor veel verven waardoor de verf langzamer droogt en beter uitvloeit. Maar afhankelijk van welke verf je gebruikt zou je inderdaad eens kunnen experimenteren met verdunnen, wellicht kan dat met jouw verf met gewoon water.
Moet ik de echte verf kopen van Revell?
Welke verf heb je nu dan?
Of ???
Ik denk dat je het vooral moet zoeken in of je verf goed geroerd is en in hoe dikke lagen je het aanbrengt. Gezien het ene mat is en het andere meer glanzend, zou ik denken aan verschillen in hoe snel het gedroogd heeft en een dikkere verflaag droogt langzamer. Door te verdunnen kan je ook dunnere lagen aanbrengen, dus daar zou ik mee gaan experimenteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

@streamnl ik ben ook wel benieuwd welke verf je dan gebruikt. Toch geen Histor? ;) Volgens mij zei je dat het de verf bij het pakket zit. Dat is bij die Revell-pakketten volgens mij gewoon acrylbasis, prima verf om mee te kwasten hoor.
Als ik die "glimmende" stoel zie denk ik ook meteen als eerste: niet goed gemengd. Verder alles wat @Invisible_man zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
@Invisible_man Bedankt voor je uitleg.
Mijn verf komt idd uit een Revell pakket, dat heeft @page404 goed "gegokt". Vier kleuren in zo'n plastic "emmertje".Ik weet verder niet welk type/soort ik heb.
Maar ik zal eens iets anders pakken dan een rond cocktailprikkertje. Volgens mij heb ik nog wel ergens lucifers liggen. Misschien roert dat beter.
Nogmaals bedankt en ik zal eens wat gaan experimenteren naar aanleiding van jouw tips. Nu weet ik tenminste welke richting ik op kan zoeken.

@page404 bedankt voor je toelichting

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
streamnl schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:16:
Maar ik zal eens iets anders pakken dan een rond cocktailprikkertje. Volgens mij heb ik nog wel ergens lucifers liggen. Misschien roert dat beter.
Je moet vooral het dikke bezonken pigment van de bodem vermengen met de dunnere drager die bovenop gaat drijven, een te dun roerstokje kan dan inderdaad problemen geven ja. Ik gebruik meestal een recht stukje afvalplastic van de sprue, heb je na verloop van tijd meer dan genoeg van :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
De complete pakketten van Revell bevatten AquaColor. Dat is dus acryl en niet de meer bekende enamel uit de kleine metalen blikjes.

Mijn ervaring met AquaColor is dat je (met kwast) tenminste twee lagen nodig hebt, afhankelijk van kleur. Het kan in 1 laag als je een goede primer (met bijpassende kleur) gebruikt. Retarder is in mijn ervaring niet nodig, een beetje verdunnen (dat kan gewoon met water) is meestal wel wenselijk, maar hangt sterk van de kleur af.

Ik zou de verf iets verdunnen met water en in 2 tot 3 lagen aanbrengen met een kwast. Als ik zo in detail kijk lijkt het er op dat de kwast of de stoeltjes ook vuil waren toen de verf erop kwam. Eventueel een primer gebruiken helpt ook.

Alternatief is om met enamel te gaan werken. Dat is met kwast een stuk makkelijker. Geen primer nodig en in 1 a 2 lagen dekkend. Revell is dan prima. Moet veelal wel verdund worden met thinner van Revell of Humbrol en kwasten krijg je alleen schoon met terpentine of te dure brush cleaners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 16:33
@page404 leuke C-54, ga je hem uit de doos bouwen of heb je er een aftermarket decal setje voor. zijn best wel paar Nederlandse uitvoeringen te vinden. zoals DC-4 van de KLM of C-54 van de Koninklijke luchtmacht. zowel de DC-4 als de C-54 is uit deze doos te bouwen als ik het goed heb.

Ik ben zelf bezig op het moment met de Airfix 1/72 Boulton Paul Defiant. past allemaal best goed in elkaar en bouwt lekker weg. Zal eens kijken of ik hier een deze dagen wat foto's kan posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Invisible_man schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:43:
[...]

Je moet vooral het dikke bezonken pigment van de bodem vermengen met de dunnere drager die bovenop gaat drijven, een te dun roerstokje kan dan inderdaad problemen geven ja. Ik gebruik meestal een recht stukje afvalplastic van de sprue, heb je na verloop van tijd meer dan genoeg van :)
Sprue...
Dat moest ik opzoeken ;)

Dit was/is een topic wat ik heel gemakkelijk bij kon houden... slow chat is toch gewoon toegestaan hier?
Het is anders zo rustig. En nu kan ik eindelijk mee praten ipv alleen lurken.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Elve1984 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:34:
@page404 leuke C-54, ga je hem uit de doos bouwen of heb je er een aftermarket decal setje voor. zijn best wel paar Nederlandse uitvoeringen te vinden. zoals DC-4 van de KLM of C-54 van de Koninklijke luchtmacht. zowel de DC-4 als de C-54 is uit deze doos te bouwen als ik het goed heb.

Ik ben zelf bezig op het moment met de Airfix 1/72 Boulton Paul Defiant. past allemaal best goed in elkaar en bouwt lekker weg. Zal eens kijken of ik hier een deze dagen wat foto's kan posten.
Ja mooi model, verwacht ik wel even mee bezig te zijn :)
Volgens mij zit er maar één set decals in, die van de Thunderbirds. Er zijn andere uitvoeringen uitgebracht, ik denk dat je die bedoelt. Ik vind de Thunderbirds uitvoering wel leuk, dus die ga ik ook doen.
Kom maar door met die foto's van de Boulton! Ziet er uit als een interessant model!
streamnl schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:54:

Dit was/is een topic wat ik heel gemakkelijk bij kon houden... slow chat is toch gewoon toegestaan hier?
Het is anders zo rustig. En nu kan ik eindelijk mee praten ipv alleen lurken.
Ik vind het wel leuk dat er wat activiteit hier is :) volgens mij kunnen we hier lekker verder ouwehoeren over onze modelkitjes hoor. Op verjaardagen is het niet echt een gespreksonderwerp :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
I allow it d:)b

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Elve1984
page404 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 18:57:
[...]

Ja mooi model, verwacht ik wel even mee bezig te zijn :)
Volgens mij zit er maar één set decals in, die van de Thunderbirds. Er zijn andere uitvoeringen uitgebracht, ik denk dat je die bedoelt. Ik vind de Thunderbirds uitvoering wel leuk, dus die ga ik ook doen.
Ik bedoelde dat er aftermarket decals uitgebracht zijn voor de DC-4/C-54 Onder andere Dutch Decal heeft er een paar uitgebracht voor KLM/KLU kisten onder andere deze 2 setjes: DDC723 en DDC726

Bij deze een paar foto's van de Defiant.

Net de camo erop gespoten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PrRcQ7jhwg-BScP28-QP-knoQI0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FzsnajwTgivGajw7xI6WDF8L.jpg?f=fotoalbum_small

Met een laagje glanzende lak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGn2o6dfWnuRBjPu2G00klsDUdo=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7feHxSbzGJ8aJAZwivFRj5od.jpg?f=fotoalbum_small

Ondertussen ben ik begonnen met Decallen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnVfSFQZDnsQJfSbQx7umd8lcjg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8rdIfzV6ShJ3PXBKus98w15g.jpg?f=fotoalbum_small

En nog een fototje van mijn nieuwste aanwinsten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itVkP56a8UgzI4Xe2y4j1O2gPpo=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pnA3QcIUcKLKcEyiYXnDA7uu.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Omdat ik moet wachten op mijn bestelling om mijn spacecraft project af te ronden ben ik met een nieuw project begonnen. Een voorproefje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dIEUvp6OS5A11Ru450iTWExonsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4y5uPZvg6qwyH1gc9C5pAXCp.jpg?f=fotoalbum_large
Het wordt een kitbash in Mad Max stijl.
Elve1984 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 22:11:
En nog een fototje van
mijn nieuwste aanwinsten.
[Afbeelding]
Die scoutcar is ook een interessant model voor een mad max uitvoering. En ook niet heel duur. Misschien ooit. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:57
Dwarlorf schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:12:
Omdat ik moet wachten op mijn bestelling om mijn spacecraft project af te ronden ben ik met een nieuw project begonnen. Een voorproefje:
[Afbeelding]
Het wordt een kitbash in Mad Max stijl.
De Juggernaut uit death race!! :D
Afbeeldingslocatie: https://static2.tribute.ca/gallery/540x286/death-race-63361.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ik kende die niet maar zoiets inderdaad. Ik verwacht dat er een huge ass gattling gun op komt. >:)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Soms toch wel handig om een 3D printer te kunnen gebruiken. :+
Een schone kwastenhouder en een "blijfwaarjebentkwastbakje".
Made by me :7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sf73rgt7tVS3mkYdlnvy-3FTQVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DXdxcp7m8cAmU1es9LUgLkwz.jpg?f=fotoalbum_large

Het verven gaat nog steeds niet helemaal zoals ik het wil. Maar ja, het zou ook niet leuk zijn als er geen stijgende lijn in het bouwen zou zijn.

Leermomentjes van vandaag...
Nog kleinere kwastjes kopen. Met mijn huidige kwasten kom ik niet fatsoenlijk langs de portier raamslinger }:|
En, dat er al lijm bij de decals op zit. Je hoeft daarna geen drupje lijm erop te laten vallen.

[ Voor 4% gewijzigd door streamnl op 15-10-2020 16:46 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
Bij het verven met penseel is het eigenlijk zo, less is more. Beter 3 dunne lagen verf in plaats van 1 dikke. Als je je verf verdunt vloeit die mooier uit en krijg je minder penseel strepen in je eindresultaat.

Er zijn op YouTube best wel wat tutorials te vinden over hoe je goed resultaat behaald met een penseel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Daar ben ik inmiddels ook achter.
(Toch bedankt voor je tip)
Ik krijg met de dag meer respect voor degene die wél goed kunnen verven.

Inmiddels heb ik (nu al? Ja, nu al) een
haat/liefde relatie met decals. Het gaat me wel steeds beter af maar wat een gepriegel is het. En je plakt decals op je model, die je daarna helemaal niet meer ziet. _O-
Het liefde gedeelte, het maakt je model wel veel mooier.

[ Voor 3% gewijzigd door streamnl op 16-10-2020 20:20 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Renegade666
En hoe groter de decal, hoe minder het wil, zeker met lange decals. Net even te ver, dan wat terug schuiven, weer te ver, and repeat :P

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Invisible_man
streamnl schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 20:19:
Inmiddels heb ik (nu al? Ja, nu al) een
haat/liefde relatie met decals. Het gaat me wel steeds beter af maar wat een gepriegel is het. En je plakt decals op je model, die je daarna helemaal niet meer ziet. _O-
Het liefde gedeelte, het maakt je model wel veel mooier.
Daarom bouw ik zo nu en dan naast vliegtuigjes ook een tank, een stuk of vijf decals voor je hele model tegen een stuk of vijftig op sommige straaljagers :)

Afgelopen week modder gemaakt met pigment poeder en pigment fixer. Het model is de challanger 2 "megatron" van RFM met een photoedge set voor de slat armor achterop wat best wel een uitdaging was om een beetje fatsoenlijk in elkaar te zetten. Ik vond het verfwerk (alleen maar Nato green) een beetje eentonig en omdat het vrij nieuwe tanks zijn, ook niet echt geschikt om zware verwering mee te doen om het zo wat interessant te maken, dus dan maar door de modder halen. Met twee kleuren pigment (licht en donker) kan je dan ook nog wat verschil maken tussen natte en droge modder. Al dat poeder maakt alleen best wel troep :)

Die antenne bovenop is maar "slechts" een keer of vijf afgebroken......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yn6dr8vzsc-RVYXasmaiW3RKK-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FSYWunZ0AfFWrkGcC3VefCnj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NqJq7E6_wQDTHKSlztdjaLQe8pY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TES34ns9IeK8qGgJaK8WKJh8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Laatst online: 10:59

_Eend_

🌻🇺🇦

Renegade666 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 20:20:
En hoe groter de decal, hoe minder het wil, zeker met lange decals. Net even te ver, dan wat terug schuiven, weer te ver, and repeat :P
Ik heb die Boeing 747 van Revell in de Iron Maiden uitvoering.. Maar ik zie op tegen de enorm lange decals van die kit :/

Je hebt het Iron Maiden logo, de decal voor op de staart en je hebt decals voor de raampjes. Geen zin in.

Ik had toch die Iron Maiden Spitfire moeten kopen, daar krijg je ook nog Eddie bij. Maar om nou 40 euro te betalen voor een kit die 20 euro kost + een figuurtje van Eddie vindt ik ook weer zo wat.

Achja, er komt een dag dat ik er aan ga beginnen. Maar voorlopig is die dag er nog niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Ik had een mooie strakke decal op mijn F14 en toen ging ik wat tape plakken voor de laatste zwarte details. En toen werd ik afgeleid door vrouwlief en zat er tape op een decal. Drie keer raden wat er daarna gebeurde... :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
_O-

Ik lees dat ik niet de enige ben. De haat/liefde relatie blijft dus !

Normaal vind ik “legerspul” minder interessant maar jouw tank (@Invisible_man ) ziet er toch wel gaaf uit.

Nu een weekje “thuis vakantie ” en rustig verder bouwen.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
streamnl schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 08:53:
_O-

Ik lees dat ik niet de enige ben. De haat/liefde relatie blijft dus !
Het is eigenlijk net als met photo edge details, je hoeft niet altijd alles tot in detail te volgen. Neem bijvoorbeeld een moderne F-18 straaljager op een vliegdekschip. Door weer en wind moeten deze continue bijgeverfd worden op het schip (wat je ook in je model kan terugbrengen door een paneel een tint donkerder te verven dan de rest) en daarbij worden ook niet alle stencils weer teruggebracht. Afhankelijk van of je dus een factory fresh model maakt, of een afgetrapt model, kan je ook wat specifieker zijn in welke stencils je plaats.
Normaal vind ik “legerspul” minder interessant maar jouw tank (@Invisible_man ) ziet er toch wel gaaf uit.
Thanks 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Ik ga op korte termijn aan de C54 beginnen. Die kan met deuren open en dicht, en met landingsgestel in en uit. Ik denk dat ik de onwaarschijnlijke combi gaan doen van ingeklapt gestel en open deuren :D
Vind ingeklapt mooier staan maar wil wel het interieur zichtbaar houden. Call me crazy :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@page404
Is toch even luchten midair O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Ja precies, niks geks aan toch? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
page404 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 13:36:
Ik ga op korte termijn aan de C54 beginnen. Die kan met deuren open en dicht, en met landingsgestel in en uit. Ik denk dat ik de onwaarschijnlijke combi gaan doen van ingeklapt gestel en open deuren :D
Vind ingeklapt mooier staan maar wil wel het interieur zichtbaar houden. Call me crazy :+
Paradrop? Of deden ze dat niet uit een c54?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11-2024

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Renegade666
Vanmiddag even het laatste priegel werk voor de onderzeeer klaar gemaakt.
Moet nu nog even de grote delen vast zetten, incl wapens. Maar zal eerst even het nodige in de primer en dan wat kleur zetten.

Ook moet er nog wat bedraad worden, maar doe ik na de tijd denk ik maar.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/t2ktosqr4syh.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/21ahiq079uv.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/nfooyl0.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/kvu0mi5.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Renegade666 op 17-10-2020 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

page404 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 21:56:
Ik had een mooie strakke decal op mijn F14 en toen ging ik wat tape plakken voor de laatste zwarte details. En toen werd ik afgeleid door vrouwlief en zat er tape op een decal. Drie keer raden wat er daarna gebeurde... :( :(
Leeft ze nog wel? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

page404 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 14:57:
[...]

Ja precies, niks geks aan toch? :P
Je moet toch wat, als je niet meer binnen mag roken :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Renegade666 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 17:06:
Vanmiddag even het laatste priegel werk voor de onderzeeer klaar gemaakt.
Moet nu nog even de grote delen vast zetten, incl wapens. Maar zal eerst even het nodige in de primer en dan wat kleur zetten.

Ook moet er nog wat bedraad worden, maar doe ik na de tijd denk ik maar.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Doe je nu het meeste verfwerk achteraf? Of laat je de romp sowieso ongeverfd? Wel een bruut ding trouwens.
Ze is sterker dan ik O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@page404
Ja,
Hij is nog grotendeels modulair. Dus de wapens, toren, antenneblok, 3 stukken dek en de steun.

Heb nu net de steun even in de grond gezet, en zal straks even met de juiste kleur dat doen. als dat wat lukt, zal ik de romp doen. Die word zwart en antraciet. Bovenste deel word antraciet en grijsachtig. En de rest wat in die zelfde combi. met wat hier en daar uitzonderingen in een andere kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Vanmiddag ook nog even bezig geweest met de tamiya Easy8 Sherman.
Het is dan wat duurder, maar wat bouwt dit lekker weg.
Alles past gewoon lekker. Gaat gewoon vlot. Onderstel was snel klaar.

Heb nog 2 tankjes liggen van tamiya, hopelijk gaan die ook vlot.

Verder nog wat filmpjes gezien.
Zijn er ook mensen bekent met Takom modellen?
Ze hebben wel een paar leuke modellen.

[ Voor 10% gewijzigd door Renegade666 op 18-10-2020 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Renegade666 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 16:22:
Verder nog wat filmpjes gezien.
Zijn er ook mensen bekent met Takom modellen?
Ze hebben wel een paar leuke modellen.
Jahoor, die king tiger van mij laatst was Takom model (uitgegeven door Das Werk, maar plastic van Takom) en prima kits. Ben alleen niet zo weg van hun tracks, maar dat is een persoonlijke voorkeur. Hun tracks zijn in ieder geval niet zo arbeids intensief als die van RFM. Takom is een relatief nieuwe fabrikant, dus ook weinig oude meuk in hun catalogus.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Minder praten, meer plaatjes! De tomcat is klaar!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xtnxL53mWpvcwiGZhFiJxvtbOHw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TFxoFC6b1BLh2o3x18wrQPtH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gTkBHW6vqk_KhO3JHchIXdUDuyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VsEERhyXYj3jTuVDJy0XwISL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DErsDHOqArRD6_UreFYCw_aKtNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gKuZlz7p9vu7yUqmmpmLw4lN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5wnlb7VbwtRmCzio-dgQVLgDZqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/udUFcyzgrb2FpkKK2mv5OizW.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels al met de C54D begonnen, maar niet voordat ik mijn spraypistool heb schoongemaakt. Ik snap wel waarom ik zoveel spetters had, er zat heel veel gruis en drab in de holte waar de naald terugtrekt. Na veel gedoe met oplosmiddelen kan ik weer strak spuiten! Hoop dat dat ook zo blijft als ik straks de buitenkant ga sprayen :)

[ Voor 9% gewijzigd door page404 op 19-10-2020 12:29 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Renegade666
@page404
Hier een plaatje :P
PS: Maak je airbrush niet elke keer schoon na gebruik dan? Deed ik wel altijd..

Gisteren al het nodige gedaan met mijn Tankje :P
Alleen de turret nog, wat kleurtjes en de laatste acc. er opplakken :)

Dit plakte gewoon lekker weg, hier doe ik het voor :D

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/qy9dawj.jpeg

[ Voor 19% gewijzigd door Renegade666 op 19-10-2020 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Elve1984 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 13:29:
Bij het verven met penseel is het eigenlijk zo, less is more. Beter 3 dunne lagen verf in plaats van 1 dikke. Als je je verf verdunt vloeit die mooier uit en krijg je minder penseel strepen in je eindresultaat.

Er zijn op YouTube best wel wat tutorials te vinden over hoe je goed resultaat behaald met een penseel.
Zeker. Maar dat geldt met spuiten net zo goed. Ik heb jaren geleden een keer een paar F1 modellen gekocht (Tamiya big scale 1/12) en die heb ik gespoten met Tamiya spuitbussen (eerste keer). Doodeng, maar het werd superstrak. Een Ferrari (dus de hele body rood) en een McLaren (rood-oranje/wit) en het ging heel goed.

Ik heb uit die tijd nog steeds de Williams Renault FW14b liggen die ik nog af moet maken. Ik heb heel lang niets met modelbouw gedaan, maar ik wil die Williams nu af maken met de kennis die ik nu heb. En tegenwoordig heb je nog van die detail sets die zo'n model nóg mooier maken. Ik denk dat ik die deze winter af ga maken. Eerst de oude verflaag eraf schuren, want bij die ging het niet zo geweldig. Het geel wilde niet dekken. Geen prime gebruikt. Dom achteraf.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aetios
  • Laatst online: 11-07 17:09
Wist niet dat dit topic bestond, leuk :)
Ben de afgelopen twee, drie weken bezig geweest met het verven van een First Grade Zaku II van Bandai. Kitje van 5 euro, maar wel een hoop van geleerd en ben inmiddels bijna klaar. Gisteren de laatste verf erop gespoten, moet nog wel wat details verven met de hand. Daarna nog gloss coat, panel lines, etc... kon het gisteren toch niet laten hem even in elkaar te drukken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gMTZsijB7Y_AsGzZy3z5qGwW-gs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K9t4v0h0CJt2eTB5NTYNA9NB.jpg?f=fotoalbum_large

Nu ik hier toch post, ik ben vrij nieuw met airbrushen. Ik hoor veel mensen hoog opgeven over Pledge future gloss als goedkope glanslak voor b.v. het insealen van decals of vóór het panellinen. Echter zijn dat vooral Amerikanen. Is de europese formule (te krijgen via b.v. bol.com) hetzelfde? Zijn er wellicht goedkope alternatieven voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
De wasknijpers die wij thuis hadden liggen, zijn te dik. En om nou nieuwe wasknijpers te kopen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRcXcD13kmpYOeknVmic9n5b5HM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hQJ244Vt8yPdonYh6TsvA9UH.jpg?f=fotoalbum_large
Inmiddels een V2 aan het printen, deze was te glad.

Langzaam maar zeker komt mijn model verder af. Veel geleerd al en ben nu al aan het neuzen voor een nieuw model. Daar ga ik ook met meer verschillende kleuren werken. Ik baal dat er hier bijvoorbeeld geen rood of chrome bij zat.

Ps. Als jullie ooit een 3D bestand willen hebben, dan moet je het maar laten weten. Je krijgt hem gewoon in het Solidworks bestand zodat je hem zelf eventueel nog kan aanpassen

[ Voor 10% gewijzigd door streamnl op 19-10-2020 19:16 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@streamnl

Handig als je idd zelf kan printen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Als ze het over Pledge Future hebben dan hebben ze het over de oude Amerikaanse formule, de Europese formule is anders vziw. Ik heb een keer zo'n fles gekocht bij de Jumbo (witte fles, blauwe dop) en dat werkte op zich wel aardig. Maar ik gebruik het eigenlijk alleen voor doorzichtig plastic. Dat doop ik even in een beetje future. Als het dan droog is is het plastic niet meer zo krasgevoelig en het glanst naar mijn idee net even wat meer.

Top tip: als je knoeit, zorg dan dat je alles opruimt. Heb een keer een plasje future over het hoofd gezien die onder een kastje lag. Een paar dagen later was het keihard geworden. Het levert je gegarandeerd geen bonuspunten op bij je wederhelft. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
mphilipp schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:35:
[...]

Zeker. Maar dat geldt met spuiten net zo goed.
Hangt een beetje van de verf af, de ene verf gaat al snel druipen bij het te dik spuiten terwijl andere juist een relatief dikke laag nodig hebben omdat ze anders te snel drogen en niet mooi navloeien (vaak bij de water gedragen acryl verven). Maar in het algemeen is het zeker less is more en gebruik je vaak te veel verf. Dat zie je bijvoorbeeld bij black basing of pre-shading. Omdat je daarbij de contrasterende ondergrond door je bovenste verflaag heen wilt zien, kan je geen dikke lagen spuiten anders verberg je alles. Als je dan vervolgens klaar bent met verven, heb je misschien maar één of twee keer je airbrush cupje bijgevuld tegen een keer of vijf bij normaal "dekkend" spuiten.
Het geel wilde niet dekken. Geen prime gebruikt. Dom achteraf.
Ja geel (maar ook oranje en rood) moet je altijd voorgaan met witte primer. Die kleuren zijn zo transparant dat je altijd de ondergrond er doorheen ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ik had het logischer gevonden als je eerst de bovenkant compleet moet schilderen van de Chevy en daarna pas de ramen erin. Nu moest ik heel hard mijn best doen om de ramen schoon te houden. En ik zag vanochtend dat dit mij niet gelukt is... :(

Iemand een goede tip om verf weer van de ramen af te halen zonder dat het te veel beschadigd?
Dan kan ik daarna aan de 2de laag beginnen.

(zal straks een update foto posten)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@streamnl
Wat voor verf is er gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Dat is idd gemakkelijker om te weten 8)7

Ik heb acrylverf gebruikt van Revell.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renegade666
@streamnl
Dan zou je het gewoon kunnen proberen met water en een wattenstaafje.

Eventueel thinner voor acryl, maar weet niet wat het doet met doorzichting plastic.

Vroeger met email verf ook wel gehad, ook over het glas, toen schoongemaakt met beetje terpentine, tjah, dat was niet handig ;( :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
_Eend_ schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:25:
Als ze het over Pledge Future hebben dan hebben ze het over de oude Amerikaanse formule, de Europese formule is anders vziw. Ik heb een keer zo'n fles gekocht bij de Jumbo (witte fles, blauwe dop) en dat werkte op zich wel aardig. Maar ik gebruik het eigenlijk alleen voor doorzichtig plastic. Dat doop ik even in een beetje future. Als het dan droog is is het plastic niet meer zo krasgevoelig en het glanst naar mijn idee net even wat meer.
Al eens gepost maar dit is mijn take op het hele Future gebeuren:
Er zijn pagina's volgeschreven over welke parketlak je moet gebruiken en of de samenstelling veranderd is en welke goed werkt etc. etc. etc. Er zijn zelfs mensen die tientallen euro's / dollars per fles uitgeven voor 'originele' flessen Future omdat dat beter zou zijn. To each his own.

Ik heb 'echte' Future' gebruikt, de huidige Pledge en nu al acht jaar HG. Het is trouwens de HG parketbeschermer en niet reiniger zie ik nu dus daar heeft Elve1984 een goed punt, dat is waarschijnlijk meer een lak dan een reiniger.

Deze dus:

https://www.bol.com/nl/p/...kzjr4F-PAbrsaAueIEALw_wcB

In any case, het werkt voor mij prima en is een stuk goedkoper dan al die glanzende vernissen van de modelbouwmerken
@ mphilipp, zag het ja, gefixed.

[ Voor 9% gewijzigd door Dr. Strangelove op 21-10-2020 13:16 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Dr. Strangelove schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:13:
[...]
Al eens gepost maar dit is mijn take op het hele Future gebeuren:
Die link werkt niet goed. Ik krijg 403 Forbidden...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Vroegâh, toen ik nog regelmatig aan modelbouw deed, had je nog geen youtube en internetfora waar je allerlei instructievideo's kon bekijken. Ik verfde dus altijd alle onderdelen eerst voordat ik ze in elkaar zette. Dat leek mij wel zo logisch. Je kunt er beter bij en het scheelt in masken en gepriegel.
Maar als ik nu al die video's bekijk van de 'meesters' (en dat zijn het ook, echt geweldig wat die lui kunnen), zie je ze bijna allemaal het hele spul (of delen) in elkaar plakken en daarna kilometers afplaktape gebruiken en kloten om een onderdeeltje te verven dat moeilijk bereikbaar is... Ik begrijp dat niet.

Ik snap dat als je eerst verft, je een plekje krijg bij het eraf halen en dat je soms de verf kunt beschadigen met de lijm. Maar soms valt dat net buiten het zicht, of ie het heel simpel bij te werken als je het onderdeeltje eraf hebt gehaald. Even een stipje erop en het is weer klaar.
Mis ik nou iets? Want die lui zijn bijzonder kundig en maken echt de mooiste dingen. Maar ze maken het zichzelf vaak erg moeilijk door pas later te verfen. Is er een bijzondere reden die ik over het hoofd zie?

En dan een andere vraag, Waar vindt ik laten we zeggen de 'ultieme guide' voor schilderen/spuiten? Er zijn er zoveel en soms verschillen ze op details. Is er ergens een site of YT kanaal waarvan 'iedereen' zegt dat dat de beste is?
Heel concreet: ik ga straks aan de slag met mijn Williams FW14B 1/12 en wil het bodywork echt mooi strak hebben. Dus kleur, blanke lak, decals, blanke lak en dan polijsten. Dan zijn er dus legio vragen: hoeveel lagen, welk schuurpapier, hoe polijsten (waarmee?) etc. Welke guide kan ik het beste volgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Om met je laatste vraag te beginnen: Er is veel te vinden en iedereen heeft (helaas) zijn eigen methodes. Echter misschien kan deze PDF je verder helpen, goede stap bij stap aanpak met name gericht op auto's. Ik heb dit zelf nooit geprobeerd omdat ik geen auto's bouw maar het ziet er gedegen uit, misschien heb je er wat aan.

https://modelbrouwers.nl/...w-to_perfecte_laklaag.pdf

Wat betreft het punt waarop je gaat verven, deels is dit ook persoonlijk, deels is het afhankelijk van je type model en deels ook wat voor paint job het om gaat.

Het grote voordeel van zoveel mogelijk onderdelen gemonteerd te hebben is dat je kan zorgen dat alle naden, kieren en oneffenheden weggewerkt kunnen worden. Met name voor onderdelen die 'flush' moet zijn is dit essentieel. Ik zie bijvoorbeeld wel eens mensen die de stabilizers of zelfs vleugels van vliegtuigen apart schilderen en dan pas monteren. Dat is een groot risico want je hebt daarbij bijna altijd kieren die je moet vullen.

Gaat het echter om kleine onderdelen die verschillende kleuren hebben, dan is het de vraag wat handiger is: Als het dezelfde kleur heeft als de 'grote' areas, makkelijk kan masken of met de hand kan/wil schilderen, dan kan je het monteren voor het schilderen / spuiten. Is dat lastiger, dan is het beter dat apart te doen en dan pas te monteren.

Ik ben vliegtuigbouwer en broadly speaking zet ik romp, vleugels en alles wat naadloos moet aansluiten daarop (stabilizers, canopy, vents, scoops etc.) alsmede zaken die dezelfde kleur hebben als één van de main colors (b.v. een landingsgestel dat dezelfde kleur heeft als de onderkant) aan elkaar en spuit ik het. Andere kleine onderdelen (antennes, wieldeuren, wielen) spuit ik apart en zet ik er later op, vaak pas na het aanbrengen van decals.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
mphilipp schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:30:
Maar als ik nu al die video's bekijk van de 'meesters' (en dat zijn het ook, echt geweldig wat die lui kunnen), zie je ze bijna allemaal het hele spul (of delen) in elkaar plakken en daarna kilometers afplaktape gebruiken en kloten om een onderdeeltje te verven dat moeilijk bereikbaar is... Ik begrijp dat niet.
Er zullen altijd onderdelen zijn waarvan het handiger is om los te verven (landingsgestel van een vliegtuig bijvoorbeeld, anders breekt het alleen maar af tijdens het bouwen en verven), maar voor mij is het eerst lijmen en dan verven vooral een kwestie van niet met lijm je verfwerk te verprutsen (vooral als je een lijm zoals Tamiya extra thin gebruikt die door alle naden trekt) en naden tussen onderdelen eerst weg te kunnen werken met filler en schuren. Het is dan al met al gewoon makkelijker en geeft een netter resultaat om alles af te plakken dan alles los te verven.

Maar als bij zoveel in deze hobby is het een kwestie van voor jezelf gevoel opbouwen van wanneer je het wel doet en wanneer niet. Iets wat voor mij werkt, hoeft voor jou niet te werken. Ik zou dan ook aanraden om gewoon beide methodes toe te passen bij verschillende modellen en kijk wat voor jou werkt.
En dan een andere vraag, Waar vindt ik laten we zeggen de 'ultieme guide' voor schilderen/spuiten? Er zijn er zoveel en soms verschillen ze op details. Is er ergens een site of YT kanaal waarvan 'iedereen' zegt dat dat de beste is?
Heel concreet: ik ga straks aan de slag met mijn Williams FW14B 1/12 en wil het bodywork echt mooi strak hebben. Dus kleur, blanke lak, decals, blanke lak en dan polijsten. Dan zijn er dus legio vragen: hoeveel lagen, welk schuurpapier, hoe polijsten (waarmee?) etc. Welke guide kan ik het beste volgen?
Echt een kant en klare guide heb ik zo niet voor je, maar het youtube kanaal van Plasmo models is wel een aanrader en bouwt een grote verscheidenheid aan onderwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Dr. Strangelove schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:47:
Het grote voordeel van zoveel mogelijk onderdelen gemonteerd te hebben is dat je kan zorgen dat alle naden, kieren en oneffenheden weggewerkt kunnen worden. Met name voor onderdelen die 'flush' moet zijn is dit essentieel. Ik zie bijvoorbeeld wel eens mensen die de stabilizers of zelfs vleugels van vliegtuigen apart schilderen en dan pas monteren. Dat is een groot risico want je hebt daarbij bijna altijd kieren die je moet vullen.
Inderdaad, dat vergat ik erbij te vermelden. Met vliegtuigen enzo is het inderdaad handiger om de romp en de vleugels als geheel in elkaar te zetten. Je hebt bijna altijd wel ergens wat op te vullen.

Ik heb ook nog een Space Shuttle liggen in de doos. Hoewel het niet mijn gewoonte is om een stash aan te leggen, heb ik deze gekocht omdat het een re-issue is van Revell (ik was bang dat ie uitverkocht zou zijn tegen de tijd dat ik 'm wilde bouwen). Het is de full stack (met boosters en de lanceertoren). Ik wil daar een tribute voor Challenger ST51L (de fatale vlucht) van maken. Daar heb je dus de grote onderdelen die eerst in elkaar moeten en als geheel strak gemaakt en gespoten moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
mphilipp schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:03:
Ik heb ook nog een Space Shuttle liggen in de doos. Hoewel het niet mijn gewoonte is om een stash aan te leggen, heb ik deze gekocht omdat het een re-issue is van Revell (ik was bang dat ie uitverkocht zou zijn tegen de tijd dat ik 'm wilde bouwen). Het is de full stack (met boosters en de lanceertoren). Ik wil daar een tribute voor Challenger ST51L (de fatale vlucht) van maken. Daar heb je dus de grote onderdelen die eerst in elkaar moeten en als geheel strak gemaakt en gespoten moeten worden.
Ik heb de variant zonder lanceertoren. Ben er, met intervallen, inmiddels 2 jaar mee bezig. Tenzij ze voor de re-issue ook de mallen hebben vervangen, mag je je voorbereiden op een hel. Met name de shuttle zelf is een gedrocht waar niets past.

[ Voor 3% gewijzigd door Skyaero op 21-10-2020 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Skyaero schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:11:
[...]
Ik heb de variant zonder lanceertoren. Ben er, met intervallen, inmiddels 2 jaar mee bezig.
Ach...dat is nog niets. Manfred hier is sinds 2012 bezig. Maar hij is maniakaal met details bezig. Ik volg het verhaal en pik hier en daar wat tips op die ik misschien wel wil toepassen. Hij heeft bv een methode ontwikkeld om de main fuel tank heel mooi realistisch te maken. Ik had 'm gewoon oranje-bruin gespoten, maar hij heeft lang zitten puzzelen en kwam erop om de tank eerst in te spuiten met lijm, en dan door de meel te halen. Zo krijg je een structuur erop die erg lijkt op laag isolatieschuim die ze erop aanbrengen. Daarna spuiten in kleur. Die kleur is erg ingewikkeld, want het ding verkleurt in de zon, maar hij heeft na een week kleurproeven de juiste kleuren bepaald. Echt maniakaal zoals hij bezig is. Van zijn model kun je gewoon weer een vliegende Shuttle nabouwen.

Zo ver als Manfred gaat wil ik niet gaan, maar ik heb wel een detail kit besteld met wat onderdelen zoals de main engines, loading bay scharnieren en wat leidingwerk voor de srb's en main tank. En er zijn allerlei guides over de kleurstellingen en hoe de orbiter eruit ziet bij elke vlucht. Elke orbiter ziet er nl anders uit, en de srb's zijn ook bij vrijwel elke vlucht anders. Wel grappig om te zien hoeveel werk anderen daarin gestoken hebben. Voor mij gewoon een kwestie van zoeken en bekijken, dus het is niet dat ik daar weken mee bezig ben. Maar als ik het doe, wil ik wel dat ie klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Leuk om over zoveel toewijding voor details te lezen. Ik lees ook 'meel' en dan word ik toch altijd een beetje zenuwachtig. Verwerken van voedsel en/of planten vind ik wel een dingetje. Hoe lang blijft het goed, krijg je schimmel en meer van dat soort vragen.

Misschien volledig irreëel deze 'angst', maar hoe gaan jullie daar mee om?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-09 23:21

Kraz

Saving the world

Mocht je nog op zoek zijn naar een nieuwe 'standaard' waarna je eigen creaties waarschijnlijk tot "Duplo" worden gedegradeerd; YouTube: タミヤ1/24・スカイラインGT-Rストリートカスタムを作る【プラモデル】

Holy Sh**

Ik zal binnenkort een kleine update van mijn Revel A380 avontuur toevoegen.
Hij heeft lang op een laag pitje gestaan, omdat het niet helemaal ging/gaat zoals ik had gehoopt.

Ik heb me er uiteindelijk bij neergelegd dat ik lang niet de standaarden ga halen die ik op Youtube ben tegengekomen. Gelukkig heb ik een goed excuus; Het is mijn allereerste ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Zo!! Echt gaaf om te zien hoe sommige zo toegewijd zijn.
Kom ik aan met mijn projectje _O-
Ook mooi om te zien hoe goed sommige kunnen "airbrushen". Vooral in de uitleg (PDF) van @Dr. Strangelove is goed te zien hoe mooi het kan zijn. Je krijgt hiermee (denk ik) een mooiere laag dan met normaal verven. Maar ik denk dat het veel moeilijker is. Vooral als je om kleine dingen heen moet werken. Dan lijkt mij een hele fijne kwast prettiger (al vind ik dát al lastig :+ )

Zoals beloofd, mijn wip Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3f1QzBxQxqIf5Zr7Uws2y6qiXQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p7mCNKLN22gqNCzNXbTxIYsg.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien nog 1 laagje, ligt eraan hoe het nu opdroogt.
Daarna maar eens proberen om het verf van de ramen te krijgen met water en een wattenstaafje.
En dan eindelijk de bovenkant op het onderstel.

PS, mijn vrouw verft soms in haar vrije tijd. Zij gebruikt hiervoor acrylic. Als test heb ik de luchtfilter geverfd met haar verf en het lijkt goed te werken. Als ik dit geweten had, dan had ik meer van haar verf gebruikt zodat de chevy meer kleuren heeft dan wat ie nu heeft.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

PaT schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:25:
Leuk om over zoveel toewijding voor details te lezen. Ik lees ook 'meel' en dan word ik toch altijd een beetje zenuwachtig. Verwerken van voedsel en/of planten vind ik wel een dingetje. Hoe lang blijft het goed, krijg je schimmel en meer van dat soort vragen.

Misschien volledig irreëel deze 'angst', maar hoe gaan jullie daar mee om?
Nou, ik denk dat het wel mee(l) zal vallen. Er komt een laag verf op en misschien nog een blanke laklaag, dus dan is de boel weg gesealed volgens mij. Het is ook nog erop gelijmd, dus ik vermoed dat alles dat leeft inmiddels wel dood is. Dus dan valt er niets meer te beschimmelen. Lijm en verf zijn nou niet de ideale voedingsbodems voor bacterieën.

Maar het is wel een goede opmerking. Je moet er wel even goed over nadenken. Waarschijnlijk kun je dit effect ook bereiken met dat spul dat Tamiya oa verkoopt om structuur te krijgen voor diorama's. Een soort dikke verf met stukjes erin. Er zullen wel meer merken zijn die dat hebben. Alleen is dat wat lastig om strak op te brengen bij zo'n tank. Dan is de meel methode van Manfred een stuk slimmer. Hij heeft er echt talloze posts aan geweid. De man is gepensioneerd, en ik ben benieuwd of ie het nog allemaal af gaat krijgen. Hij is nog niet eens aan de orbiter begonnen en is nu al een heel diorama van het complete lanceergebied (dus niet alleen platform) aan het plannen. Dus tot en met de watertoren. De man is echt een maniak. Maar wel een met mad skills... Petje af!

Ik schaam mij dan niet voor mijn eigen beperkte skills. Ik heb het voorheen ook altijd gered en ben nog altijd trots op de modellen die ik gemaakt heb. Straks de Williams af maken, dan de Shuttle. En ik heb ook nog steeds de gigantische USS Enterprise (Tamiya 1/350) op mijn verlanglijstje staan. Gelukkig is dat een populair model en zijn er veel detail kits en heel veel referentiemateriaal te vinden. Iedereen bouwt naar eigen kunnen en inzicht. Het is hobby, geen wedstrijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Invisible_man
Toevallig net bezig met een model welke ook een strakke paint job moet krijgen en waar ook genoeg bij afgeplakt moet worden. Rafale C van Revel in 1/48 (één van de betere Revel kits) met een losse decal set om er een showbird in Ikea kleuren van te maken.
Afbeeldingslocatie: https://www.aviationmegastore.com/img/prod/full/5/c/118721_0.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ZEJ8gNZz8Gj3nJIKZpa0TElthE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eNwsYE0qzFNFxhWcMe2ueCnQ.jpg?f=fotoalbum_large
Heb van het weekend het geel gespoten en nu afgeplakt voor het blauw en heb echt alles afgeplakt. Het kleinste beetje overspray van een donkere kleur zie je op geel direct terug, dus de tape en de tijd echt wel waard om alles af te plakken. Al is gele tape op gele verf nog best een uitdaging om te zien wat je wel en nog niet afgeplakt hebt :)

Een strak verf resultaat is vooral een kwestie van goed voorwerk en consequent spuitwerk. De primer (wit om het geel er goed uit te laten komen) heb ik opgeschuurd en licht gepolijst zodat het super glad aanvoelt. Met consequent spuiten bedoel ik dat je alles een ongeveer even dikke laag geeft (vooral bij lichte kleuren zoals geel zie je anders tint verschillen) en dat je zo min mogelijk overspray over de al geverfde delen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Gisteren ging airbrushen helemaal verkeerd, verf liep niet door en spetteren. Met veel moeite de spraygun weer schoongemaakt, heel dat ding verstopt.
Kijk ik vandaag naar de verdunde verf, dat leek wel gelatine. Of ik heb oude verf, of ik heb per ongeluk cleaner ipv colormix gebruikt, maar het was nie goed hoe dat eruit zag :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
page404 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:50:
Gisteren ging airbrushen helemaal verkeerd, verf liep niet door en spetteren. Met veel moeite de spraygun weer schoongemaakt, heel dat ding verstopt.
Kijk ik vandaag naar de verdunde verf, dat leek wel gelatine. Of ik heb oude verf, of ik heb per ongeluk cleaner ipv colormix gebruikt, maar het was nie goed hoe dat eruit zag :-(
Verkeerde thinner gebruiken kan inderdaad tot het klonteren van je verf leiden ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

mphilipp schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:20:
[...]

Nou, ik denk dat het wel mee(l) zal vallen. Er komt een laag verf op en misschien nog een blanke laklaag, dus dan is de boel weg gesealed volgens mij. Het is ook nog erop gelijmd, dus ik vermoed dat alles dat leeft inmiddels wel dood is. Dus dan valt er niets meer te beschimmelen. Lijm en verf zijn nou niet de ideale voedingsbodems voor bacterieën.

Maar het is wel een goede opmerking. Je moet er wel even goed over nadenken. Waarschijnlijk kun je dit effect ook bereiken met dat spul dat Tamiya oa verkoopt om structuur te krijgen voor diorama's. Een soort dikke verf met stukjes erin. Er zullen wel meer merken zijn die dat hebben. Alleen is dat wat lastig om strak op te brengen bij zo'n tank. Dan is de meel methode van Manfred een stuk slimmer. Hij heeft er echt talloze posts aan geweid. De man is gepensioneerd, en ik ben benieuwd of ie het nog allemaal af gaat krijgen. Hij is nog niet eens aan de orbiter begonnen en is nu al een heel diorama van het complete lanceergebied (dus niet alleen platform) aan het plannen. Dus tot en met de watertoren. De man is echt een maniak. Maar wel een met mad skills... Petje af!

Ik schaam mij dan niet voor mijn eigen beperkte skills. Ik heb het voorheen ook altijd gered en ben nog altijd trots op de modellen die ik gemaakt heb. Straks de Williams af maken, dan de Shuttle. En ik heb ook nog steeds de gigantische USS Enterprise (Tamiya 1/350) op mijn verlanglijstje staan. Gelukkig is dat een populair model en zijn er veel detail kits en heel veel referentiemateriaal te vinden. Iedereen bouwt naar eigen kunnen en inzicht. Het is hobby, geen wedstrijd.
Helemaal eens met je laatste opmerking. Wat dat betreft erger ik mij regelmatig aan de overduidelijke 'kijk mij eens goed bezig zijn' posts op fora en bijvoorbeeld Facebook. Dat in combinatie met de 'geweldig' en 'schitterend' reacties bij soms goed bedoelde huisvlijt maar echt niet 'geweldig' producties zorgt er zeker de laatste tijd voor dat ik de hobby lekker mijn hobby hou en maar zelden of in ieder geval heel selectief deel.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LzLzLz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-10-2020
Leuk topic, ja ik ben een vrouw die vroeger model bouwen ook al leuk vond. Ik was niet zo van de poppen. :+

Ik bouwde voornamelijk auto's, dat had toch de meeste aantrekkingskracht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
PaT schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 18:18:
[...]
Helemaal eens met je laatste opmerking. Wat dat betreft erger ik mij regelmatig aan de overduidelijke 'kijk mij eens goed bezig zijn' posts op fora en bijvoorbeeld Facebook. Dat in combinatie met de 'geweldig' en 'schitterend' reacties bij soms goed bedoelde huisvlijt maar echt niet 'geweldig' producties zorgt er zeker de laatste tijd voor dat ik de hobby lekker mijn hobby hou en maar zelden of in ieder geval heel selectief deel.
Modelmakers op Reddit heeft dat heel erg "My very first model" en dan een foto van een model dat er piekfijn dat alle details, zonder fouten, eruit ziet. Ja ja, je eerste.

Ik ben recentelijk naar Instagram gegaan. Daar is wel een leuke community te vinden van amateurs. Niet kritisch, gewoon je voortgang delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Skyaero schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 19:52:
[...]

Modelmakers op Reddit heeft dat heel erg "My very first model" en dan een foto van een model dat er piekfijn dat alle details, zonder fouten, eruit ziet. Ja ja, je eerste.

Ik ben recentelijk naar Instagram gegaan. Daar is wel een leuke community te vinden van amateurs. Niet kritisch, gewoon je voortgang delen.
Dat is bij elk “diy” topic die ik volg op Reddit. Van modelmakers, lasercutting tot houtbewerkers.
Of wat je ook vaak zie “kijk mij met een low budget fantastische dingen maken” en dan al een hoop materiaal/gereedschap thuis hebben liggen.

Ach ja, ik doe er vaak wel ideeën aan op. En zoals @mphilipp al zei, ik ben zelf ook trots op mijn diy skills.

Meer dan ik dacht...

Pagina: 1 ... 8 ... 78 Laatste