Om met je laatste vraag te beginnen: Er is veel te vinden en iedereen heeft (helaas) zijn eigen methodes. Echter misschien kan deze PDF je verder helpen, goede stap bij stap aanpak met name gericht op auto's. Ik heb dit zelf nooit geprobeerd omdat ik geen auto's bouw maar het ziet er gedegen uit, misschien heb je er wat aan.
https://modelbrouwers.nl/...w-to_perfecte_laklaag.pdf
Wat betreft het punt waarop je gaat verven, deels is dit ook persoonlijk, deels is het afhankelijk van je type model en deels ook wat voor paint job het om gaat.
Het grote voordeel van zoveel mogelijk onderdelen gemonteerd te hebben is dat je kan zorgen dat alle naden, kieren en oneffenheden weggewerkt kunnen worden. Met name voor onderdelen die 'flush' moet zijn is dit essentieel. Ik zie bijvoorbeeld wel eens mensen die de stabilizers of zelfs vleugels van vliegtuigen apart schilderen en dan pas monteren. Dat is een groot risico want je hebt daarbij bijna altijd kieren die je moet vullen.
Gaat het echter om kleine onderdelen die verschillende kleuren hebben, dan is het de vraag wat handiger is: Als het dezelfde kleur heeft als de 'grote' areas, makkelijk kan masken of met de hand kan/wil schilderen, dan kan je het monteren voor het schilderen / spuiten. Is dat lastiger, dan is het beter dat apart te doen en dan pas te monteren.
Ik ben vliegtuigbouwer en broadly speaking zet ik romp, vleugels en alles wat naadloos moet aansluiten daarop (stabilizers, canopy, vents, scoops etc.) alsmede zaken die dezelfde kleur hebben als één van de main colors (b.v. een landingsgestel dat dezelfde kleur heeft als de onderkant) aan elkaar en spuit ik het. Andere kleine onderdelen (antennes, wieldeuren, wielen) spuit ik apart en zet ik er later op, vaak pas na het aanbrengen van decals.
These are my principles. If you don't like them, I have others.