Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc

Pagina: 1 ... 7 ... 78 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:48
Ja, ik volg ze al een tijdje op Facebook. Ik had plannen om naar Hoogeveen te gaan dit weekend maar helaas, verjaardag van mijn dochter was nog net wat belangrijker :)

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-07 13:02

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Organiseer een feestje op het vliegveld in Hoogeveen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Afgelopen twee avonden mijn rigging skills geoefend. De P-26 heeft nogal wat draadjes en van te voren had ik niet ingepland om die te doen maar omdat de kit zelf zo crude is voegt het wel wat missend detail toe. Resultaat best goed moet ik zeggen, zal vanavond wat pics posten.

Ook nuttige practice voor mijn nieuwste aankoop, ik heb van de week de laatste Fokker Eindecker van Wingnut Wings gekocht bij de Aviation Megastore; WNW (opgericht door Peter Jackson van LotR fame) maakt al jaren de benchmarks als het gaat om 1/32 WWI kits maar ze kosten dan ook een arm en een been. Ik had de Fokker D-VII al maar toen het nieuws kwam dat ze hun deuren gingen sluiten heb ik toch maar de 80 knaken opgehoest om de Eindecker snel te halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Laatst online: 18:08
Dr. Strangelove schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:13:
Afgelopen twee avonden mijn rigging skills geoefend. De P-26 heeft nogal wat draadjes en van te voren had ik niet ingepland om die te doen maar omdat de kit zelf zo crude is voegt het wel wat missend detail toe. Resultaat best goed moet ik zeggen, zal vanavond wat pics posten.

Ook nuttige practice voor mijn nieuwste aankoop, ik heb van de week de laatste Fokker Eindecker van Wingnut Wings gekocht bij de Aviation Megastore; WNW (opgericht door Peter Jackson van LotR fame) maakt al jaren de benchmarks als het gaat om 1/32 WWI kits maar ze kosten dan ook een arm en een been. Ik had de Fokker D-VII al maar toen het nieuws kwam dat ze hun deuren gingen sluiten heb ik toch maar de 80 knaken opgehoest om de Eindecker snel te halen...
Mooie kits van Wingnut wings, is echt de overtreffende trap qua engineering en detail, maar daar betaal je dan ook voor. Helaas is Wingnut wings nu gestopt en zijn hun kits straks echt goud waard op de tweede hands markt. Er komt wel binnenkort nog een Fokker Dr1 (rode baron) uit van Meng wat eigenlijks nog een wnw kit is. Meng deed het spuitgieten voor wnw en heeft nu de mallen voor de Dr1 overgenomen die al zo goed als af waren toen wnw stopte eerder dit jaar. Heb laatst een copper state models Nieuport 21 gekocht (en heb daar Nederlandse decals voor van Dutch Decal) welke bij wnw in de buurt zou moeten komen. Moet hem nog bouwen, maar in de doos kijkend ziet dat er ook erg goed uit.

Wat gebruik je overigens als rigging draad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
De Dr.1 is inderdaad een mal van MENG gemaakt voor WNW maar helaas zijn er volgens de eerste reviews een aantal vervelende issues met de MENG kit, met name de warping van de vleugeldelen is voor mij een forse dealbreaker. Ik had hem op pre-order staan, leek een no-brainer, maar nu wacht ik in ieder geval tot ik wat build reviews heb gezien. Mogelijk dat niet alle kits er last van hebben, maar je ziet dus wel duidelijk het verschil tussen de QA/QC bij WNW en die van MENG.

Het blijft een aantrekkelijk package. De geplande WNW kit was waarschijnlijk rond de 100 euro geweest, de MENG kit kan je in huis halen voor de helft. Je mist dan wel de mooie packaging en supergedetailleerde manuals die WNW altijd maakte en je hebt crappy decal opties maar goed, dat is een eerlijke trade-off voor 50 euro vind ik.

Ik heb een elastische draad gebruikt, uit de erfenis van mijn vader. Zal even kijken wat het precies voor spul is vanavond.

[ Voor 7% gewijzigd door Dr. Strangelove op 09-09-2020 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Oei, das jammer om te horen van de Dr1 van Meng, had eigenlijks wel de ijdele hoop op dat die verder gingen waar WNW nu gestopt is, maar helaas.

Als WNW zo nu en dan een 1/48 en/of 1/72 spitfire, mustang, of iets populairs als dat hadden uitgebracht met niet eens perse zozeer hun WW1 kwaliteit en qua prijs vergelijkbaar met Tamiya, zouden ze op basis van hun naam en reputatie best wel veel omzet kunnen draaien en zo hun schoorsteen goed rokende kunnen houden. Voor elke modelbouwer welke 100+ euro over heeft voor een complexe hoog gedetailleerde dubbeldekker, zullen er tientallen bouwers zijn die wel geld over hebben voor een goede spit van rond de €40 of €50 en misschien wel honderden voor één onder de €30,- (Revell en Airfix doelgroep).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-07 16:23

Dhrax

Prog Lord

Al enkele weken af en aan bezig met een model van Heller, de Citroen Fourgon HY 1:24.
De pasvorm van het plastic valt me echt vies tegen. Zit nu in de afrondende fase en de kieren bij de voordeuren zijn erg ruim omdat er erg veel moeite had om het dak en de zijwanden er goed op te krijgen. Erg veel fouten in de handleiding, nummers die niet kloppen, verkeerd aangeduide sprues, echt heel erg slordig.

Bij Revell modellen had ik hier toch een stuk minder last van. Dit is het eerste model wat ik van Heller heb aangeschaft en na deze ervaring vermoedelijk ook de laatste.

Je raakt toch wel erg verwend als je hoofdzakelijk met Citadel (Warhammer) plastic werkt. Dat is kwalitatief echt superieur aan dit. (daar is de prijs ook naar overigens).

[ Voor 14% gewijzigd door Dhrax op 09-09-2020 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik heb het business model van WNW sowieso nooit begrepen. Ze hebben best veel kits uitgebracht over de jaren maar ik kan me niet voorstellen dat veel daarvan echt hoge sales numbers hebben bereikt, met die prijs en die subject matter zijn ze altijd niche geweest. Ik heb echter geen idee wat de economics van model kits zijn, b.v. hoeveel het kost om een CAD model te maken, de mal te laten maken, de kosten om de gietramen te maken, te verpakken te distribueren. Blijkbaar kon het toch lang uit bij hen met relatief lage volumes.

Ik weet niet of het zin had gehad om zich in de 1/48 markt te wringen met WWII kits. Ze hadden natuurlijk weinig concurrentie als het op WWI kits aankwam, zelfs als je alleen naar het plastic kijkt waren hun kits mijlen ver beter dan de concurrentie, en het complete package was gewoon superlatief. Als je met Tamiya en Eduard gaat concurreren op de 1/48 markt dan wordt het best lastig; je plastic is dan niet meer beter in elk geval dus gok je erop dat de decal opties en packaging het verschil maken. Ik had daar zelf nul interesse in gehad in elk geval. Als je ziet hoe goed de Eduard kits zijn en hoeveel je voor je geld krijgt met die ProfiPacks... en de Weekend Editions zijn zo mogelijk nog meer value for money.
Dhrax schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:54:
Al enkele weken af en aan bezig met een model van Heller, de Citroen Fourgon HY 1:24.
De pasvorm van het plastic valt me echt vies tegen. Zit nu in de afrondende fase en de kieren bij de voordeuren zijn erg ruim omdat er erg veel moeite had om het dak en de zijwanden er goed op te krijgen. Erg veel fouten in de handleiding, nummers die niet kloppen, verkeerd aangeduide sprues, echt heel erg slordig.

Bij Revell modellen had ik hier toch een stuk minder last van. Dit is het eerste model wat ik van Heller heb aangeschaft en na deze ervaring vermoedelijk ook de laatste.

Je raakt toch wel erg verwend als je hoofdzakelijk met Citadel (Warhammer) plastic werkt. Dat is kwalitatief echt superieur aan dit. (daar is de prijs ook naar overigens).
Het is lastig om te zeggen dat merk A beter is dan merk B op basis van losse kits. Er is zeker wel een hierarchie, je kan bijvoorbeeld in grote lijnen zeker stellen dat Japanse kits beter zijn dan Europese, maar ook daar kan je veel caveats bij bedenken. Eduard bijvoorbeeld maakt tegenwoordig betere kits dan Hasegawa wat mij betreft.

Bijvoorbeeld hoe oud een mal is is een veel betere indicatie van hoe goed het model is. Heller kits zijn volgens mij allemaal minimaal 30 jaar oud, alle nieuwe releases zijn re-issues. Revell released nog steeds nieuwe molds dus ja, die zullen doorgaans een stuk beter zijn. Echter ook Revell doet re-issues, neem bijvoorbeeld hun Ki-61 Hien of Hawker Tempest in 1/72, dat zijn echt crimineel slechte kits naar huidige maatstaven die eigenlijk niet meer uitgebracht zouden moeten worden. En er zijn ouwe Heller kits die nog steeds bijzonder goed te bouwen zijn, b.v. hun Bf-109B en K en Hurricane Mk.II.

De beste manier om erachter te komen of je een goede kit hebt is dus checken op scalemates.com hoe oud de mold is. En om op internet fora een build review op te zoeken, bijvoorbeeld britmodeller.com heeft een uitstekend forum waar je van zowat elke kit wel wat ervaringen kan vinden.

[ Voor 52% gewijzigd door Dr. Strangelove op 09-09-2020 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:04
Scalemates.com is een goede site om eens te kijken als je een bepaald model voor ogen hebt om te gaan bouwen welke versie's er allemaal van zijn van welke fabrikanten en de reviews daarvan.

Voorheen liep ik naar de lokale modelshop en pikte ik wat uit het schap, tegenwoordig doe ik wel wat meer huiswerk vooraf.
Dan probeer ik nog wel om te kijken of de lokale modelshop betreffend kit heeft of deze wellicht kan leveren. Kan alles wel zo goedkoop mogelijk online willen doen maar een de lokale ondernemer blijven steunen is ook wat waard mijns inziens.

[ Voor 25% gewijzigd door Flix20 op 09-09-2020 11:20 ]

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Flix20 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:19:
Scalemates.com is een goede site om eens te kijken als je een bepaald model voor ogen hebt om te gaan bouwen welke versie's er allemaal van zijn van welke fabrikanten en de reviews daarvan.
Scalemates is fantastisch ja, ook voor het vinden van accessoires voor een specifieke kit enzo, maar ik begin een beetje een afkeer te krijgen van reviews die alleen even door de doos neuzen. Ja, je krijgt wel een beeld van het detailniveau van het plastic en vaak heb je dan wel een algemeen beeld van de kwaliteit, maar de meeste problemen ondervind je pas tijdens het bouwen. Nu kost natuurlijk het bouwen van een kit veel meer tijd dan alleen even door de doos te neuzen, maar mis vaak wel echte build reviews. Vooral bij nieuwe kits.
Voorheen liep ik naar de lokale modelshop en pikte ik wat uit het schap, tegenwoordig doe ik wel wat meer huiswerk vooraf.
Dan probeer ik nog wel om te kijken of de lokale modelshop betreffend kit heeft of deze wellicht kan leveren. Kan alles wel zo goedkoop mogelijk online willen doen maar een de lokale ondernemer blijven steunen is ook wat waard mijns inziens.
Het lastige is alleen dat veel lokale winkels geen voorraden tonen en het dan altijd een gok blijft wanneer ze het daadwerkelijk kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik heb een paar winkels waar ik regelmatig langs ga en die gun ik zo nu en dan een doosje of wat verf of tools, maar de prijs moet wel enigszins kloppen. Ik bewaar meestal mijn aankopen van nieuwe toolings voor die winkels omdat die kits met verzendkosten erbij vaak niet substantieel goedkoper zijn wanneer je ze online koopt (m.u.v. Japanse kits, die bestel ik in Japan zelf).

In-box reviews heb je inderdaad maar weinig aan. Ze zijn ook zelden kritisch. Je hebt veel meer aan een work-in-progress of ready-for-inspection draadje op b.v. britmodeller.com om te zien wat voor vlees je in de kuip hebt.

Ook in tijdschriften vind ik dat best wat eerlijker geschreven mag worden. De recente Mig-17 van Airfix die ik onlangs hier postte is gewoon een kit met serieuze issues die eigenlijk niet verwacht mogen worden van een mainstream manufacturer als Airfix, maar denk maar niet dat websites en tijdschriften dat durven te schrijven omdat ze bang zijn advertising mis te lopen. De marges in deze hobby zijn klein en you don't bite that hand that feeds you.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-07 15:04

page404

Website says no

Even een work in progress op de F15. Het meeste past netjes tot nu toe. Alleen de cockpit sluit niet mooi aan en daar heb ik flink zitten vijlen en wegsnijden. Heb nog wel wat opvulwerk daar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o148z1PdWOvbXX4JarTd9TfSgvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UdRpinqb7jp931Rl9cMtrBMJ.jpg?f=fotoalbum_large

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• Dr. Strangelove
Lijkt me geen F-15 ;)

• page404

page404

Website says no

Hahaha, nee eerder een F14-D :D
Ik dacht al dat er iets niet klopte toen ik het typte ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
P-26 rigging finished. Voegt wel een hoop toe aan deze kit uit 1967. Rigging wire is van E-Z line, de thin variant. Fijne van deze elastic thread is dat hij een rond profiel heeft i.t.t. de gewone E-Z line, die plat is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1IL21ysRFC63Yda_rtEmB_KktFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NTADQTC3nOPbA3kT6FPSKceb.jpg?f=fotoalbum_large

En hier de 1930s line-up.

De Polikarpov is bijna klaar in de spray booth op een klein beetje overspray na, dan decals.

De P-26 heeft die al, de 1990s Revell decals gedroegen zich heel behoorlijk in combinatie met de DACO Strong setting solution. Helaas was de decal fit op de cowling echt waardeloos dus die gaat opnieuw, nu zonder decals, ik ga de boel gewoon masken.

De Duitser is het verst, minimale weathering nog te doen en de spinner en prop er nog op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4VrG6_pnQ4m_5dBNYz52LoFKwk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J2w2d9QjJANbYhXBcLeC6rF8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Invisible_man
Van het weekend weer een model van de "shelf of doom" gered en afgerond, ditmaal een 1/35 koningstijger van Das Werk (rebox van een Takom kit, maar dan zonder interieur). Ik ben de laatste tijd steeds wat aan het spelen met de hair spray chipping techniek om krassen en afspattende verf te simuleren, maar met de mrp verf die ik gebruik had ik daar nooit een mooi resultaat mee omdat die verf te snel en te hard opdroogt. Deze keer heb ik Tamiya verf gebruikt (die ook prima spuit, je moet alleen de verdunverhouding goed krijgen) welke daar een stuk beter voor geschikt is en waardoor de krassen en beschadigingen een stuk subtieler en realistischer zijn. Vooral bij Duitse tanks zie je dat goed doordat de donker rode primer die ze gebruikten. Vooral met het resultaat op de zijspatborden ben ik tevreden, rond de luiken en dergelijke kan het nog wat subtieler naar mijn mening.

De reden dat deze kit in eerste instantie op de shelf of doom beland was, waren om de link and length tracks. Hierbij bouw je de tracks op een meegeleverde plastic mal en lijm je alles in elkaar, de rechte stukken zijn dan vaak al aan elkaar in plastic gegoten. Het bouwt lekker snel (zeker vergeleken de RFM tracks van de tiger 1 waar elke schakel uit vijf onderdelen bestaat en je z'n 90 schakels per kant hebt, dat koste echt dagen aan werk), maar desondanks de mal waren de tracks te lang. Bij losse schakels kan je er dan nog een schakel tussenuit halen om het op de gewenste lengte te krijgen. Gelukkig kon ik de overlengte waar de track niet mooi aansloot op de wielen kwijt onder de spatborden en zie je er niets van tenzij je het model op de kop houd. Wat is jullie ervaring/mening hierover, realistische maar tijdsintensieve losse tracks, of snelle maar beperkte link and length tracks? (of natuurlijk de rubberen elastieken van bijvoorbeeld Tamiya, maar dat is voor een tank waarbij de tracks niet strak gespannen staan ook weer niet alles).

Volgende armor techniek om onder de knie te krijgen: Realistische modder effecten :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MdPyoOpxq_UR3wS4lq-7QJFcLY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTjHdf3obl8TlKESvDpveQER.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Friul tracks.

Kost een berg berg geld, maar het zijn metalen tracks die je net als echte tracks in elkaar moet zetten door ze met een pin aan elkaar te verbinden. Iets beters kun je niet krijgen imho :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
_Eend_ schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:34:
Friul tracks.

Kost een berg berg geld, maar het zijn metalen tracks die je net als echte tracks in elkaar moet zetten door ze met een pin aan elkaar te verbinden. Iets beters kun je niet krijgen imho :)
Heb ze een tijdje geleden op een Leopard 1 gezet (Revel kit met waardeloze slappe vinyl tracks), maar die waren nog best wel bewerkelijk omdat elke schakel uit twee helften bestond die je aan elkaar moest lijmen met seconde lijm en het wel erg breekbaar was allemaal. Ook bewerkelijk omdat ik alle gaatjes uit moest boren. Voor de koningstijger inderdaad wel een optie geweest omdat elke schakel dan gewoon uit één onderdeel bestaat en je ze alleen aan elkaar hoeft te pinnen. Had dat ook als backup optie bedacht als de link and length tracks niets werden, maar als je tracks al duurder zijn dan de hele kit 8)7 (kon de kit met beurskorting kopen terwijl ik niet eens op die desbetreffende beurs was, foutje op de website van de winkel :))

Maar het eindresultaat is zeker wel de moeite waard, wil het eigenlijks nog eens op een tank proberen waarvan de tracks niet gespannen zijn en ze dan realistisch naar beneden hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Gisteren een hele avond final construction zitten doen aan drie modellen. Veel werk waar je weinig van ziet :) Met wat mazzel alledrie af eind deze week.

En nu alvast nadenken over wat er nu op de workbench gaat komen. Frontrunner is een 1/72 Starfighter van Hasegawa met een Verlinden PE set die ik al dertig jaar in de stash heb.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:37
Net even mijn onderzeeertje... uitgepakt. Grote jongen in totaal (1 meter 32!) :P

Zit ook een losse handleiding bij voor de metalen onderdelen. Zijn er namelijk nogal wat.

kleuren schema is lekker simpel gelukkig, zwart, grijs, antraciet. Scheelt mij weer dat de minste hobby nu eens makkelijker is :P

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:59

bord4kop

maximaal 100KB!

Het gaat niet snel. En de kwaliteit van mijn spΓΆl is niet zo hoog als van de meesten hier, maar bij deze wat voortgang:

De eerste module op zijn plekje in de kast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-gwMosZBUOTHnQxDk-Szu8XELNg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/E6rLcHtyCEIPOue2VX8dkm9T.jpg?f=user_large

(uiteraard moet er nog afwerking geschieden O-) )

Hier zie je de diverse oppervlakken en verschillende stukken 'straat' van de tweede module:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mh2RFkAhK11_8Bro4F0a5cmdeEk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mIWz0wmnqDZpBbOjBFXDR37u.jpg?f=user_large

Een totaal overzichtje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UO6E1vhkx9klRbNONm_VS_dyA40=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y52Poh8yIYYwbXjnIxoWszQ7.jpg?f=user_large

En hier is vrijwel geen verschil te zien, maar 'ondergronds' zijn heeel veel draden en leds geΓ―nstalleerd B-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mQJzFJWbJF3fAMiZ4--xMCQEbg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6ShbJWC3kuOwBWt7g9ACO0i8.jpg?f=user_large

Het is ook duidelijk dat ik nog meer aan de aan shading en betere afwerking moet gaan doen.. Dat komt volgende keer weer :)

Mijn Fotos-kills zijn helaas ook niet overweldigend, maar als alles op z'n plek staat laat ik iemand anders fraaie plaatjes schieten.

[ Voor 4% gewijzigd door bord4kop op 16-09-2020 17:16 ]

| Security Management |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
bord4kop schreef op woensdag 16 september 2020 @ 17:14:
Het gaat niet snel. En de kwaliteit van mijn spΓΆl is niet zo hoog als van de meesten hier, maar bij deze wat voortgang:
Niks mis mee!!

Dit soort werk zal ik niet 1.2.3 doen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Renegade666 op 16-09-2020 17:16 ]

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:40

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Zo, ik heb weer 1 af. Dit was een exercitie in zenithal priming en het gebruik van (vallejo game colors) inks. En verder voornamelijk metallics.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-TwONI-4K7-rocStT03doY5S088=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/93j4SmtyC9UR2RKJdi9KQK22.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VM4fob5itKHgyhoOmKW10lFFTx0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LiexuTn6fav9AAwBprxN67Fv.jpg?f=fotoalbum_tile

Oh, en ik heb onderstaande rakker gekocht. Een aanrader voor schilder- en ander priegelwerk.

Afbeeldingslocatie: https://www.okaphone.nl/product/images/vtllamp16_1.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Dwarlorf op 17-09-2020 13:47 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Renegade666
Vandaag even de basis in elkaar gezet van de onderzeeΓ«r. Hij is echt huge..

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/9z3gpyvzcs3um.jpg

• Viper-xfx
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-07 13:07
Renegade666 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 16:50:
Vandaag even de basis in elkaar gezet van de onderzeeΓ«r. Hij is echt huge..

[Afbeelding]
Vet, veel plezier er alvast mee gewenst!

Ik hoor de vrouw bij mij in huis al zeggen wat moet je ermee en waar ga je het laten als je klaar bent :P

• Renegade666
Viper-xfx schreef op donderdag 17 september 2020 @ 18:43:
[...]

Vet, veel plezier er alvast mee gewenst!

Ik hoor de vrouw bij mij in huis al zeggen wat moet je ermee en waar ga je het laten als je klaar bent :P
Daar heb ik nou geen last van :) O-)

Was vandaag ook nog even in mijn modelwinkel om even wat verf/materialen te halen.
Stiekem ook even een Tamiya set gehaald, een Sherman Easy Eight. Eens proberen zo'n set.

Moet zeggen dat deze Revell onderzeeer ook tot nu goed in elkaar paste. Alles zat in 1x goed. Was ik even niet gewent. Heb nogal om zitten te vloeken met de vorige boot. Maar deze paste gewoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renegade666
Heb je dus een model van 1.32. Krijg je te maken met dit soort onderdelen..
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/cpivkndehmzhq.jpg

Vakje is 1x1 cm..

Dus maar een loop gekocht, hopelijk morgen binnen. Ik zie dat namelijk niet meer om daar mee te werken.

• Renegade666
Zoek even wat advies.
Helaas is deze kit het geetchedte spul 'extra".. Waardoor je het bestaande moet aanpassen, en dus dingen moet verwijderen.. Jammer voor zo'n prijs dat ze zelf niet moeite hebben genomen het gelijk goed te verkopen, marja..

Ik moet dus oa op het dek een 1mm of 2 er afhalen, zie foto's.
Hoe kan ik dit het beste doen? Met de vijlen die ik heb ben ik bang dat de omgeving er omheen beschadigt word. Dremel is een optie (even bij mijn pa weghalen), maar vind ik weer wat te extreem in mijn ogen.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/4r6wxcg89yk6.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/xt8rdhm61fr.jpg

Helaas ook 3 van de 6 kleine onderdelen verloren..(van de vorige foto/post) Als je er mee bezig bent, schieten ze weg op het laminaat, en poef.. weg.. Irriteert mij mateloos. En heb nog heel wat kleine meuk te doen.

Verder vandaag mijn vergrootglas+Lamp binnen. Lamp is iig ideaal :) De loep is wat wennen, probleem is dat ik het pas scherp zie dat het ding bijna op het spul ligt, maar dat er dan weinig ruimte meer is om te werken, naast dat de lamp (LED) wel aardig warm worden.:(

• Dr. Strangelove
Ik zou even een foto posten van het etch onderdeel dat deze moulded details moet vervangen want anders is het gissen hoe je het het beste kan doen. Sowieso geen dremel, dat is als met een shotgun op een mug schieten.

Tip om etch delen te behandelen is om de fret op plakband of masking tape te plakken. Het onderdeel kan dan niet wegschieten als je ermee bezig bent.

Persoonlijk ben ik geen fan van etch en vind ik het vaak weinig toevoegen, zeker als je de betreffende onderdelen ook al in plastic hebt. Het is irritant om mee te werken en het is plat dus mist vaak het driedimensionale aspect van plastic onderdelen.

[ Voor 25% gewijzigd door Dr. Strangelove op 19-09-2020 20:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
Renegade666 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 19:38:
Zoek even wat advies.
Helaas is deze kit het geetchedte spul 'extra".. Waardoor je het bestaande moet aanpassen, en dus dingen moet verwijderen.. Jammer voor zo'n prijs dat ze zelf niet moeite hebben genomen het gelijk goed te verkopen, marja..
Een paar tips:

Je kan de delen die je niet wil beschadigen afplakken met tape. De tape zal naar verloop van tijd wel beschadigen, maar geeft je een extra buffer.

Dremel/proxon is leuk voor het grove werk waar je echt gaten maakt, maar voor iets fijns als dit waar je alleen een dun laagje weg wil halen is de kans op beschadigingen groot. Sowieso zal een te hoog toerental je plastic laten smelten en vervormen. En ik weet niet hoe vast jouw hand is, maar die van mij is niet vast genoeg voor zulk precisiewerk met de Dremel :)

Ik heb eigenlijks twee stukken gereedschap die ik voor dit soort dingen gebruik. Het eerste is een mini bijtel waar je kleine stukjes plastic kan mee weg steken. Daarnaast een schraper waar je plastic mee kan wegschrapen zonder diepe krassen achter te laten.

Daarnaast schuurstaafjes gebruiken wat in wezen schuurpapier op een hard stokje is.

Ik zou persoonlijk met de schraper beginnen om de bulk weg te halen en daarna met de schuurstokjes afwerken.
Dr. Strangelove schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 20:12:
Persoonlijk ben ik geen fan van etch en vind ik het vaak weinig toevoegen, zeker als je de betreffende onderdelen ook al in plastic hebt. Het is irritant om mee te werken en het is plat dus mist vaak het driedimensionale aspect van plastic onderdelen.
Hangt wel van de schaal af. Jij bouwt volgens mij veel 1/72 en daar is de meerwaarde inderdaad vrij klein. Voor de grotere schalen kan het echter wel een stuk meer detail bieden. Bij bijvoorbeeld een tank zijn de roosters boven de motor vaak in PE uitgevoerd wat een stuk gedetailleerder is en meer in schaal is dan als het in plastic zou zijn. En bij vliegtuigen zijn scharnierarmen in het landingsgestel of openstaande flaps met het interne framewerk van de vleugel zichtbaar een stuk realistischer in PE dan als ze in plastic zouden zijn.

Bij bijvoorbeeld de PZH2000 waar ik nu mee bezig ben is bijvoorbeeld het loopplankje op de turret van PE, z'n fijn en dun gaaswerk ga je in plastic niet voor elkaar krijgen. Ook beugels voor gereedschap zien er dan veel beter uit en spatborden zijn dan qua dikte ook een stuk realisticher.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hAB7FeaDhM_qoTmOd-DqZo4inEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D0oI3DRl0mMpNaphlpvq60df.jpg?f=fotoalbum_large

• Dr. Strangelove
Voor AFVs zie ik ook veel meer toepassingen en voor vliegtuigkits in 1/32 en groter ook wel. Maar op de cockpit na in 1/48 en zeker 1/72 zie ik maar weinig added value, op een pitot of antenne na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Dr. Strangelove schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 20:12:
Ik zou even een foto posten van het etch onderdeel dat deze moulded details moet vervangen want anders is het gissen hoe je het het beste kan doen. Sowieso geen dremel, dat is als met een shotgun op een mug schieten.

Tip om etch delen te behandelen is om de fret op plakband of masking tape te plakken. Het onderdeel kan dan niet wegschieten als je ermee bezig bent.

Bij dit voorbeeld moet deze er dus zo er op:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/yvz2hap.jpg
View er naast
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/v5ecbzgi.jpg

Ik kan het er dus niet gewoon opplakken.
De 2 kleinere kan ik wel uit het metal snijden, maar het grote vlak is 1 geheel met de rest.
Op die vlakken komen dus weer stukjes metaal om die diepte te creΓ«ren.

en dit is niet de enige, dus moet hier en daar nog meer verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Renegade666 schreef op zondag 20 september 2020 @ 10:24:
[...]
Bij dit voorbeeld moet deze er dus zo er op:
Je hebt hier wel het voordeel dat daarna over het hele plastic PE komt te liggen en je niets meer van krassen ziet. met een wat grover stuk schuurpapier (korrel 400 ofzo) of een schuurstokje schuur je de luiken zo weg. Daarna met een fijnere korrel weer even netjes maken. De luiken steken uit en er zit zo te zien niets direct omheen wat je kan beschadigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jya5E7L8AYhC9EqaJRjAvAkmK2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yvw4fFYCPQ6Rg2BRyC5r8XjU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Invisible_man
Dit is maar 1 van de voorbeelden. het "luik" aan de rechterkant moet ook weg, idem de kleine aan de linkerkant.
Ik heb nu geen schuurstokjes. Schuurpapier wel :P Zal even kijken als dat mogelijk lukt, anders dinsdag maar weer even naar winkel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Renegade666 schreef op zondag 20 september 2020 @ 11:15:
@Invisible_man
Dit is maar 1 van de voorbeelden. het "luik" aan de rechterkant moet ook weg, idem de kleine aan de linkerkant.
Ik heb nu geen schuurstokjes. Schuurpapier wel :P Zal even kijken als dat mogelijk lukt, anders dinsdag maar weer even naar winkel :)
Ja, voor mij zo lastig in te schatten natuurlijk wat allemaal weg moet en hoeveel ruimte je er omheen hebt :). Je zou er toch zelf wat gevoel voor moeten opbouwen wat wel en niet kan, maar in ik denk dat je het meeste er wel mee weg krijgt. Eventueel wat tape plakken over delen die je niet wil beschadigen. Je zou ook een reepje schuurpapier over over de kop van een platte schroevendraaien kunnen vouwen en zo te werk gaan, al kan dat wel eens wat gepruts worden om dat op zijn plaats te houden. Ik zou wel aanraden eerst al je schuurwerk te doen voordat je PE gaat plakken. Daar hoef je maar tegen aan te komen en het breekt af of verbuigt.

Die schuurstokjes gebruik ik overigens voor vrijwel al het schuurwerk, ook voor de knipresten na het losknippen van de onderdelen enzo.

[ Voor 3% gewijzigd door Invisible_man op 20-09-2020 11:25 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

En Romein numero 2 is ook af:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BqBKUU4JYXrDpKi9k2SG02ZmzEg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gvZnRWyBz75tcc25daZ1WJmx.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ramKXqh7Kj9Bssz_je2CgZ3fRSo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8AJWFS4aWSySds5B2jmFkUiL.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rV6C-ZEFY00qkIUVM-ktQTEfkts=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yJoYrduKKKKdlIdbwaAnL42k.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w3xBpc258J7Kf5cYcg3gig6C510=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OrDoMSzh3jTpwnfEKNLlPOP3.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-nArOu01VcEUCTjJq9nfxX7wAM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WPynUzqjICOrFCNvH4vts4Rd.jpg?f=user_large

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
En mijn batch met 30s fighters is af :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvQWFbIw3HE4X57kK5tjrdCBU0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cB8n0mmshms6KB6zyw0Jm1Xj.jpg?f=fotoalbum_large

Meeste werk zat toch nog wel in de P-26, de cowling heb ik uiteindelijk met de hand gedaan, niet helemaal happy mee maar good enough. En de rigging oefening gaat goed van pas komen in de toekomst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLi1n2i0P1eWCU6NbF3cnKSJc8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sq63s679ZL7D9EDzyFBMvTEa.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het meteen kunnen toepassen op de Polikarpov, die heeft wat dunne draadjes aan de ski's zitten. Jammer van deze kit zijn de decals, Hasegawa heeft een wat vreemde aanpak gehanteerd voor de finse swastika's: De witte decals hebben gewone kruizen waar dan losse hakenkruizen overheen gaan. Die zijn echter een fractie te klein waardoor de gewone kruizen 'uitsteken', wat weer weggewerkt moet worden.

Swastika's worden wel vaker in gedemonteerde vorm meegeleverd in kits omdat ze in sommige landen illegaal zijn, maar dit was wel een erg vreemde oplossing van Hasegawa. Snij ze dan doormidden zoals Eduard vaak doet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCg3-6s_EJiVrdDi6xVTt5wzFlI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ifUIYcc7z3H4wWh3eAOXg2oa.jpg?f=fotoalbum_large

Op alle toestellen de plastic antennes, pitots en de gun muzzles vervangen door Albion Alloys tubing, echt een grote verbetering vind ik zelf voor weinig effort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8YEYcp6s9dZg2i0_gDaA23vMRf0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PbeLoGZk6YOGOq8Dd0bDhJ2k.jpg?f=fotoalbum_large

Dora naast haar jongere, sterkere broertjes Emil en Gustav :) In de achtergrond wat oudere modellen, de Hindenburg is 1/720.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hdv1NJD20-vEzpPY71eOuD-xPaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zhEsWwyeN8WOT2y2BPkugURJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Dr. Strangelove
Netjes!
Al vind ik die swastika's niet mooi bij het toestel passen. Breekt je mooi verfwerk.
Het kruis van die andere had er beter bij gestaan.

Nu ook even een shot van de hele kast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Tja, dat krijg je met oorlogsbuit. Toestel is door de Finnen buitgemaakt en ze zijn over de rode sterren heen gemikt.

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Moet zeggen dat die Polikarpov wel mijn favoriet is, past ook wel goed bij die Finnen en die roundels hebben wel wat vindt ik. :)

Zelf moet ik nog steeds verder gaan met mijn Haunebu, maar kan me er niet toe zetten om verder te gaan. Ik ben nu zo ver dat ik het ding moet gaan primeren, maar dat kan niet ivm. met het lawaai wat mijn compressor maakt en de gehorigheid van de huizen hier. Heb al gekeken naar modelbouwclubs hier in de buurt zodat ik daar kan spuiten, maar er zit niks op fietsafstand (tenminste, niet op een afstand die ik in de winter wil fietsen) en met Corona is het ook niet handig om als je in een ziekenhuis werkt een club waar voornamelijk mensen in de risicoleeftijd rondlopen op te zoeken.

• Dr. Strangelove
Dat is wel heel erg balen. Wat voor compressor heb je? Ik heb een AS186 clone, die maakt echt niet heel veel lawaai vind ik zelf, misschien is dat wat voor je? Je hebt deze al voor 75 euro. Hij is ook heel klein dus je zou hem zelfs in een la of kastje kunnen zetten tijdens gebruik om het geluid verder te dempen.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Anders een spuitbus kopen, bijvoorbeeld van The Army Painter?

• Dr. Strangelove
Spuitbussen zijn duur, leveren inconsistente druk, er komt vocht mee en ze zijn altijd leeg als ze vol moeten zijn ;)

• Invisible_man
Een spuitbus voor primer en het wat grovere verfwerk is nog prima te doen, maar als je bijvoorbeeld camo patronen wilt doen (dan wel freehand als met afplakken), wil je wel wat fijnere controle.

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Ik heb een Revell Standard Class compressor, en die ziet er net zo uit als je de metalen kap er af haalt. Heb al zitten kijken naar een compressor met olie, die zijn over het algemeen wat stiller (en het vervangen van olie is ook niet zo'n ramp), maar die zijn vrij prijzig. En ik blijf niet heel lang wonen in dit huis, misschien nog een jaar of 2? Dan hoop ik toch wel een huis/appartement met wat meer ruimte te hebben en die niet zo gehorig is :)

Een andere optie is natuurlijk om dat ding in een kastje te zetten. Kan wel bij de kringloop of ikea een klein kastje scoren en daar wat schuim in doen voor demping

Spuitbussen zijn niet echt een optie. Ik heb geen balkon/tuin/schuur, dus dan zou ik of in huis (liever niet) of buiten (niet handig). Buiten dat zijn zoals @Dr. Strangelove al zegt spuitbussen niet echt geweldig. Heb er in het begin mee gewerkt en ze zijn imo best bruikbaar om dingen mee te primeren, met Tamiya bussen gaat dat echt prima, maar je moet er wel buiten mee spuiten, niet binnen. Die verf gaat overal naartoe.

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
Dr. Strangelove schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:07:
Dat is wel heel erg balen. Wat voor compressor heb je? Ik heb een AS186 clone, die maakt echt niet heel veel lawaai vind ik zelf, misschien is dat wat voor je? Je hebt deze al voor 75 euro. Hij is ook heel klein dus je zou hem zelfs in een la of kastje kunnen zetten tijdens gebruik om het geluid verder te dempen.
Dat kan, maar een compressor die lang loopt kan behoorlijk warm worden, let daar wel op.

• Dr. Strangelove
Een AS186 met reservoir loopt niet continu. En tenzij je enorme oppervlakken spuit ben je nooit meer dan 20-30 minuten bezig in mijn ervaring. En sowieso loopt het ding niet heel warm bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Chrosser schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:45:
Hoi allemaal,

Ik meld me ook eens hier. Paar weken geleden een Revell T1 Samba bus gekocht in een opwelling. Zou er op
vakantie mee gaan beginnen, maar dat plan is in duigen gevallen. Het gaat om deze:

[Afbeelding]

Gisteravond even begonnen met de wielen verven en in elkaar zetten:

[Afbeelding]

Maar nu weet ik niet zo goed wat ik moet doen. Heb dus bij deze set een dubbele kwast en 4 kleuren verf er bij. Maar in het boekje staan wel meer dan 10 kleuren die je eigenlijk nodig hebt. Ook kijk ik een beetje op tegen het verven van de buitenkant (grotere oppervlakte) te verven met een kwast. Kan niet mooi worden in mijn ogen. Moet ik nu echt al meteen een airbrush met vanalles en nog wat kopen? Hier heb ik ook nog niet echt verstand van moet ik zeggen.

What to do?
Ik zit in hetzelfde schuitje. Volgens de handleiding van de Ducati 1199 Panigale S, "moet" ik 22 verschillende kleuren kopen. Dat vind ik vrij prijzig om mee te beginnen..
Wat is wijsheid?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:16
streamnl schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:02:
[...]

Ik zit in hetzelfde schuitje. Volgens de handleiding van de Ducati 1199 Panigale S, "moet" ik 22 verschillende kleuren kopen. Dat vind ik vrij prijzig om mee te beginnen..
Wat is wijsheid?
Welcome to the hobby ;)

Lees even goed de instructies door en kijk welke onderdelen slecht of niet zichtbaar zijn. Deze kleuren kan je in principe overslaan als ze ergens anders niet terugkomen en een vervanger voor zoeken. Het is ook wat je zelf wilt. Bij Tamiya heb je bijvoorbeeld aluminium en chrome silver. De laatste zie je vaak op kleine onderdelen. Maak die lekker aluminium. Verschil zie je bijna niet en scheelt je weer een potje.

Zo zou ik het in ieder geval aanpakken om wat te besparen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-07 15:32

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

[...]

Wat is wijsheid?
Ik heb inderdaad wat verfkleuren die op elkaar lijken bij elkaar gevoegd. Overigens ben ik nog niet verder met bouwen dan de vorige update ''de wielen''. Heeft enerzijds met het weer van de afgelopen tijd te maken, en anderzijds met een klein ventje van net 1 jaar, die niet slaapt s'nachts. Wil wel een paar uurtjes kunnen door hobby'en als ik er aan begin. Nu het herfst is verwacht ik snel weer te kunnen beginnen en zal ik er ook een mooie post van maken. Qua materialen heb ik in ieder geval vanalles bij besteld. op advies van hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

[...]

Wat is wijsheid?
Vaak heb je wel setjes met verf die je kunt kopen, en zoals @Breaker al schrijft: je hebt waarschijnlijk niet alle kleuren echt nodig. En als je een bepaalde kleur niet hebt kun je kijken of je die kunt maken door de verf die je al hebt te mengen. Als ze bijvoorbeeld 3 verschillende tinten rood voorschrijven in de handleiding kun je best gewoon één potje rood kopen en de andere 2 tinten zelf maken van dat ene potje. Het is wel lastiger als potje 1 gloss rood, #2 mat en #3 metallic rood is, maar ook daar is wel een mouw aan te passen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Gewoon lekker bouwen en gebruiken wat je hebt. Elk model is een stap in het leerproces en als je net begint zijn er zoveel dingen waar je beter in kan worden door het te bouwen. Focus niet teveel op de kleuren die eerste keer. Je houdt een hoop verf over van die vier potjes; voor je volgende model heb je weer vier andere potjes en na een paar modellen heb je 90% van alle kleuren die je practisch nodig hebt. Probleem lost zichzelf op.
Chrosser schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:12:
[...]

Ik heb inderdaad wat verfkleuren die op elkaar lijken bij elkaar gevoegd. Overigens ben ik nog niet verder met bouwen dan de vorige update ''de wielen''. Heeft enerzijds met het weer van de afgelopen tijd te maken, en anderzijds met een klein ventje van net 1 jaar, die niet slaapt s'nachts. Wil wel een paar uurtjes kunnen door hobby'en als ik er aan begin. Nu het herfst is verwacht ik snel weer te kunnen beginnen en zal ik er ook een mooie post van maken. Qua materialen heb ik in ieder geval vanalles bij besteld. op advies van hier.
Succes :) Ik ken de situatie, bij mij heeft de hobby ook op een laag pitje gestaan tijdens de luiertijd, als ze iets groter worden komt het vanzelf weer goed :)

[ Voor 51% gewijzigd door Dr. Strangelove op 24-09-2020 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-07 16:33
Als je de verfpotjes goed dicht doet blijven ze best lang goed dus je hoeft niet voor elk model nieuwe verf te kopen mits je beetje zelfde soort modellen blijft bouwen.

Als je bv alleen WW2 Duitse luchtmacht modellen bouwt koop je wat potjes RLM kleuren en daar kun je best een aantal modellen mee bouwen. aangezien bijna al deze vliegtuigen met dezelfde standaard kleuren beschilderd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

En als je in de buurt van een modelbouwwinkel bent af en toe een potje of 2 meenemen.Voor je het weet, heb je er genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:16
Dwarlorf schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:44:
En als je in de buurt van een modelbouwwinkel bent af en toe een potje of 2 meenemen.Voor je het weet, heb je er genoeg.
Meestal kom ik niet alleen met een potje verf thuis O-) maar ja dat is het risico van deze hobby ;)

• Dwarlorf

Dwarlorf

Breaker schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:02:
[...]

Meestal kom ik niet alleen met een potje verf thuis O-) maar ja dat is het risico van deze hobby ;)
Het grote gevaar.

Bij mij valt het wel mee maar dat is meer een financieel issue dan een gebrek aan hebberigheid. :+ Maar een potje verf tussendoor zijn de kosten niet.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Zo, ook maar eens melden. Volgens mij heb ik als kind wel eens wat gefreubeld, maar ben nu maar eens overnieuw begonnen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wXshPLT1kpC8LNE6VhcY5WVS7hk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dd6DRroWo0fvyLZYvZBF7VNY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GcLHcxvcc110GmTV1kgj3VPP9mg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8f62nUYID8MFNQuXppvsDVis.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xO3GXTfw_QqUVNQqzD0EMHZwEAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JQpCXL51cPiGDvwU9BOe8qus.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4r4g3B-FFeNr6TauAonFXaN_8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HnDSbNUorQIUEENtzepUSUSV.jpg?f=fotoalbum_large
Project is groot genoeg om een meerjarenplan te zijn, maar tot nu toe vind ik het leuk.

Geen decals of stickers, alles met (waterverf) met de hand doen.

Wel jammer dan er weinig modellen buiten vervoermiddelen zijn. Ik heb een hekel aan alles dat met het leger te maken heeft, en heb weinig met vervoermiddelen.

Ben wel the Black Pearl tegen gekomen, maar die is nog een beetje buiten m'n budget nu: eerst maar eens zien of deze afkomt.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Renegade666
HMS Victory, heb hier ook staan, welke andere pakket, maar wel van Revell.
Vooral het touwwerk is monniken werk :P

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Renegade666 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:30:
HMS Victory, heb hier ook staan, welke andere pakket, maar wel van Revell.
Vooral het touwwerk is monniken werk :P
Ik vind het schilderen al monniken-werk... Maar goed, iedere dag 'n draadje...

Als er mensen trouwens leuke modellen weten die dus geen vervoermiddelen zijn, hou ik me aanbevolen.

• Invisible_man
Ardana schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:41:
[...]
Als er mensen trouwens leuke modellen weten die dus geen vervoermiddelen zijn, hou ik me aanbevolen.
Diaroma's?

Bij diorama's heb je alleen minder kant en klare modellen en is het veel meer scratch buidling, al heb je wel kant en klare onderdelen zoals bomen en dergelijke.

Andere onderwerpen wat misschien wat voor je is:
-SciFi (ruimteschepen, gundam).
-Figure painting (meer verven dan bouwen, maar wel populair).

Maar mooi verfwerk op je boot verder! Mijn kwastwerk met de hand is lang zo verfijnd niet als het jouwe zo te zien. Ga je planken ook nog een wash geven?

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Invisible_man schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:51:
[...]

Diaroma's?

Bij diorama's heb je alleen minder kant en klare modellen en is het veel meer scratch buidling, al heb je wel kant en klare onderdelen zoals bomen en dergelijke.
Ik ben erg slecht met dingen from scratch maken, heb weinig fantasie, maar kan wel heel goed van handleiding werken. Heb ook al een paar Metal Earth projectjes gedaan, en veel uGears. Ook veel paper-craft gedaan.
Andere onderwerpen wat misschien wat voor je is:
-SciFi (ruimteschepen, gundam).
-Figure painting (meer verven dan bouwen, maar wel populair).
Ook weinig mee, ik hou van zacht, en rond, en roze, en chocola. Dus anime ja, maar niet dingen als Gundam. SciFi leuk, maar eerder FireFly dan bijv. Star Trek of Star Wars.
Maar mooi verfwerk op je boot verder! Mijn kwastwerk met de hand is lang zo verfijnd niet als het jouwe zo te zien. Ga je planken ook nog een wash geven?
Thnx voor het compliment! Ik zou niet weten wat een wash is, laat staan hoe ik een wash moet doen/maken, dus ik gok dat het antwoord "nee" is :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Ardana schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:58:
Ook weinig mee, ik hou van zacht, en rond, en roze, en chocola. Dus anime ja, maar niet dingen als Gundam. SciFi leuk, maar eerder FireFly dan bijv. Star Trek of Star Wars.
Er is best ook best wel het nodige in cute kits en egg planes te krijgen wat best wel een hoog anime gehalte heeft, al wel vaak op basis van iets militairs, maar ook wel anders. Zijn ze vooral in Japan nogal gek op dus best wel wat van te verkrijgen. En ook de wereld aan anime figuren, maar dat is meer verven dan bouwen vaak.
[...]

Thnx voor het compliment! Ik zou niet weten wat een wash is, laat staan hoe ik een wash moet doen/maken, dus ik gok dat het antwoord "nee" is :P
Een wash is een sterk verdunde verf die je over je model kan verven zodat het reliΓ«f detail beter naar voren komt. Je kan kant en klare potjes met wash kopen welke je er zo overheen kan kwasten, maar je kan ook zelf verf verdunnen.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Nelson's vlagship, die staat ook nog op mijn lijstje.

Uitermate netjes verfwerk @Ardana! Details verven met Revell Aqua is niet het makkelijkste wat er is.

Ik zou de HMS Victory eigenlijk zelfs een keer van hout willen maken, maar behalve de prijs (richting de 1000 euro) kost het ook zo'n 10 jaar van je pensioen.

• Renegade666
@Skyaero
Hout lijkt mij ook nog eens leuk om te doen. Had ook wel eens wat leuke kits gezien.
Maar is idd prijzig en je moet er vaak nog een lading gereedschappen bij kopen omdat je die niet hebt

• Dr. Strangelove
Mijn vader heeft als cadeau voor zijn promotie halverwege de jaren '70 een statenjacht van Billing Boats gekregen. Na een slordige halve eeuw was het ding nog niet af, terwijl hij in die tijd honderden plastic bouwdozen heeft gedaan. Helaas zal hij hem nooit meer afmaken ook; misschien dat ik me er ooit nog aan waag.
Ardana schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:41:
[...]

Ik vind het schilderen al monniken-werk... Maar goed, iedere dag 'n draadje...

Volgens mij doet Tamiya een lijn met dino's :)

https://www.tamiya.com/en...nosaur_world/kit60101.htm

[ Voor 40% gewijzigd door Dr. Strangelove op 30-09-2020 22:45 ]

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Invisible_man schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:17:
[...]

Er is best ook best wel het nodige in cute kits en egg planes te krijgen wat best wel een hoog anime gehalte heeft, al wel vaak op basis van iets militairs, maar ook wel anders. Zijn ze vooral in Japan nogal gek op dus best wel wat van te verkrijgen. En ook de wereld aan anime figuren, maar dat is meer verven dan bouwen vaak.
Kawaii!!! Di gaan op m'n lijstje!
Een wash is een sterk verdunde verf die je over je model kan verven zodat het reliΓ«f detail beter naar voren komt. Je kan kant en klare potjes met wash kopen welke je er zo overheen kan kwasten, maar je kan ook zelf verf verdunnen.
Hmmm... wellicht maar 'ns 'n potje van kopen ofzo. Ziet er wel stoer uit!
Skyaero schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:26:
Nelson's vlagship, die staat ook nog op mijn lijstje.

Uitermate netjes verfwerk @Ardana! Details verven met Revell Aqua is niet het makkelijkste wat er is.

Ik zou de HMS Victory eigenlijk zelfs een keer van hout willen maken, maar behalve de prijs (richting de 1000 euro) kost het ook zo'n 10 jaar van je pensioen.
Thnx! Kwastje 10/0 werkt wel aardig, zeker als je 'n goede loep hebt.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Fladder80 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 07:31:
Ha leuk! Heb thuis nog het in aanbouw staande karkas van de H.M.S Victory in schaal 1:90, houtbouw. Paar jaar geleden aan begonnen maar is toen stil komen te liggen om allerlei redenen. Maar zit er wel op te azen om daar van de winter weer eens mee te beginnen :)
Dat lijkt me ook gaaf, maar goed, voorlopig staan er echt nog teveel projecten op m'n lijstje :P Eerst maar eens een paar afmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik gebruik voor washes een setje met waterverf van de Action. Kost een paar euro en je hebt alle mogelijke kleuren met wat mengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramellose
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-05 14:10
Ardana schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:58:
[...]

[...]

De Gundam Mobile Dolls zijn wel heel kawaii. :P De MechatroWeGo lijn zijn ook schattige robotjes, zacht en rond, en komen zelfs in aardbei en chocoladesmaak.

Wat betreft washes en andere technieken, de Reaper Learn to Paint kits schijnen goed uit te leggen hoe die dingen werken. Die zijn dan misschien ook wel interessant. Je kunt natuurlijk ook de washes los kopen en Youtube doorsnuffelen, stuk goedkoper.

Ik zou toch wel aanraden om in ieder geval een keer een wash te kopen voordat je zelf verf gaat mengen. De consistentie en oppervlakte spanning van washes is echt anders dan normale verf, en tenzij je een recept online perfect kan volgen, lijkt het me erg lastig om in te schatten hoe een wash moet werken als je er nog nooit mee hebt gewerkt. Games Workshop is in bijna elke stad goed verkrijgbaar, en hun Agrax Earthshade en Nuln Oil washes zijn best goed. Als je de potjes niet omgooit, ten minste... |:(

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• absrnd
Ardana schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:25:
Zo, ook maar eens melden. Volgens mij heb ik als kind wel eens wat gefreubeld, maar ben nu maar eens overnieuw begonnen:[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Project is groot genoeg om een meerjarenplan te zijn, maar tot nu toe vind ik het leuk.

Geen decals of stickers, alles met (waterverf) met de hand doen.

Wel jammer dan er weinig modellen buiten vervoermiddelen zijn. Ik heb een hekel aan alles dat met het leger te maken heeft, en heb weinig met vervoermiddelen.

Ben wel the Black Pearl tegen gekomen, maar die is nog een beetje buiten m'n budget nu: eerst maar eens zien of deze afkomt.
Leuk, bootjes, daar doe ik ook wat mee :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZjPOQyB4w6mCWaQF7d0xXYgO8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JL6CNLsCSmqhvTwq9V64MLjG.jpg?f=fotoalbum_large
(Is mijn werk, dus niet helemaal eerlijk om hier te posten :) )

Zoals anderen gezegd hebben kan je eventueel figuren gaan maken, of robots, en inderdaad landschappen, en eventueel maquettes.
Je kan kijken of je iets kan laten printen ipv een bouwdoos kopen, er zijn heel veel mooie 3D modellen waar wat moois mee te bouwen valt.

[ Voor 3% gewijzigd door absrnd op 01-10-2020 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ramellose schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 12:54:
[...]
Games Workshop is in bijna elke stad goed verkrijgbaar, en hun Agrax Earthshade en Nuln Oil washes zijn best goed. Als je de potjes niet omgooit, ten minste... |:(
Dan doen ze het nog steeds goed, alleen niet op de plek die je voorzien had ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Wash zelf maken met waterverf kan niet makkelijker. Beetje water, klein beetje zeepsop erbij eventueel om de oppervlaktespanning te verlagen en gaan. Te donker? Meer water. Te licht? Meer verf. Toch niet tevreden? Natte tissue en het eraf vegen en opnieuw beginnen.

Sommige modelbouwspullen zijn gewoon duur voor wat het is en washes horen daar zeker bij m.i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramellose
Dr. Strangelove schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:01:
Wash zelf maken met waterverf kan niet makkelijker. Beetje water, klein beetje zeepsop erbij eventueel om de oppervlaktespanning te verlagen en gaan. Te donker? Meer water. Te licht? Meer verf. Toch niet tevreden? Natte tissue en het eraf vegen en opnieuw beginnen.

Sommige modelbouwspullen zijn gewoon duur voor wat het is en washes horen daar zeker bij m.i.
Ik ben het met je eens dat het niet moeilijk is, maar als je niet weet hoe de oppervlaktespanning hoort te zijn of welke verf gaat werken, kan het toch lastig zijn om in te schatten wanneer je goed zit. Ik had zelf bijvoorbeeld de eerste keer zwarte verf met veel te grote pigmenten gepakt om een wash te maken, waardoor de wash zo korrelig werd dat ik het model moest strippen. De tweede keer had ik zoveel zeep gebruikt dat de verf niet meer goed kon hechten. Als je dan een specifiek merk verf aan kan raden, verlaagt dat wel het risico dat zulk soort dingen gebeuren bij mensen die niet heel handig zijn. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Daarom raad ik waterverf aan. Je kan daar geen fouten mee maken die niet heel simpel te corrigeren zijn en het is geen exacte business om het goed aan te brengen. Je penseel in een druppel Dreft dopen is alles wat je moet doen om het goed vloeiend te krijgen.

Ik vind 'professionele' washes juist een klus om mee te werken. Bijvoorbeeld vanwege het pigment zoals je aangeeft, b.v. Flory Washes zijn op waterbasis maar je moet het heel goed mengen om er lekker mee te werken anders krijg je onregelmatige verdeling van het pigment in je panel lines en dat ziet er crappy uit. Ik heb ook washes van MIG en die zijn op terpentinebasis. Vloeit heel mooi maar je moet een paar goede transparente laklagen hebben liggen voordat je het kan gebruiken en dan nog moet je het spaarzaam aanbrengen.

Waterverf? Gewoon een plasje maken met de kleur die je wil, penseel in de Dreft, even roeren, en lekker smeren. Ik gebruik een grote platte kwast en kalk het hele model onder. Ziet er niet uit :P Dan een vochtige tissues en vegen in de richting van de airflow. Naarmate je meer veegt gaat er meer af. Niet happy? Blijven vegen, of nat maken met water en de boel is weg.

Ik heb geen specifiek merk aan te raden; ik gebruik voor donkere panel lines een klein blokje Windsor & Newton, maar voor andere tinten gebruik ik een setje van de Action. Werkt allebei identiek.

[ Voor 7% gewijzigd door Dr. Strangelove op 01-10-2020 15:19 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-07 08:51

McGryphon

Veul vrouwkes!

Ramellose schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 12:54:
[...]
Als je de potjes niet omgooit, ten minste... |:(
Aangenaam :*)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fmCoo6M.jpg

Vroeger veel gemodelbouwd, allemaal Revell. Ben daarmee dan ook recent opnieuw begonnen. En ik vind Revell Aqua echt nog niet in de buurt komen van de enamel verf die ik 20 jaar geleden al gebruikte :P

Nu bezig met een 1:32 Spitfire, daarna komt een 1:72 Lancaster die ook al klaar ligt :)

[ Voor 38% gewijzigd door McGryphon op 01-10-2020 18:32 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ramellose schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:17:
[...]

Ik ben het met je eens dat het niet moeilijk is, maar als je niet weet hoe de oppervlaktespanning hoort te zijn of welke verf gaat werken, kan het toch lastig zijn om in te schatten wanneer je goed zit. Ik had zelf bijvoorbeeld de eerste keer zwarte verf met veel te grote pigmenten gepakt om een wash te maken, waardoor de wash zo korrelig werd dat ik het model moest strippen. De tweede keer had ik zoveel zeep gebruikt dat de verf niet meer goed kon hechten. Als je dan een specifiek merk verf aan kan raden, verlaagt dat wel het risico dat zulk soort dingen gebeuren bij mensen die niet heel handig zijn. :X
Maar ook dit hoort toch bij modelbouw? Proberen, proberen, proberen.

Ik krijg soms het idee dat door alle how-to's van professionele bouwers heel veel mensen (en daar bedoel ik niet jou mee) het idee krijgen dat ze gelijk een zelfde kwaliteit moeten kunnen halen. Ga maar gewoon af en toe op je snufferd, dan is het succes des te zoeter.

Ik merk het zelf ook. Ik vind boompjes maken in H0 wel een leuke bezigheid. Als ik terugkijk op mijn eerste boompje en wat ik nu kan en waar ik heen wil, dan zie ik toch ontwikkeling, maar vooral productkennis. Een realistische schors maken is best een ding. Schorspasta van Anita Decor is veel te dun, Muurvuller van Alabastine is te hard. DAS klei met Dettol beviel mij ook niet. Ik heb nu gedroogde rivierklei liggen omdat een 'pro' mij vertelde dat hij het met lΓΆss deed. Dat hebben we hier niet, maar rivierklei zou er bij in de buurt moeten komen. We gaan het zien. Stel nou dat ik daar fantastische resultaten mee boek, dan voel ik mij dan toch even de koning van de boompjes mee.

Ook dat is wat mij betreft de lol van de hobby.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

absrnd schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:00:
[...]

Leuk, bootjes, daar doe ik ook wat mee :)

Ben zeer benieuwd in welke hoedanigheid (beroep) je dat doet? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramellose
PaT schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 18:41:
[...]
Ik krijg soms het idee dat door alle how-to's van professionele bouwers heel veel mensen (en daar bedoel ik niet jou mee) het idee krijgen dat ze gelijk een zelfde kwaliteit moeten kunnen halen. Ga maar gewoon af en toe op je snufferd, dan is het succes des te zoeter.
Absoluut hoor! Maar verf strippen is gewoon een afgrijselijke klus, zeker als de onderliggende paintjob best ok is. Daarom dat ik dan liever een 'tried and true' methode gebruik, omdat je een wash niet altijd even makkelijk eraf kan krijgen.

Dan vind ik een lelijk boompje niet zo'n issue, want als dat niet goed lukt, trek je hem van je diorama af en maak je een nieuwe. Mijn koffieprut + houtlijm boompjes winnen ook geen schoonheidsprijs maar ze waren wel (bijna) gratis, als je tenminste niet de uren rekent die ik nodig had om alles van mijn vingers af te krijgen.

Wat trial and error betreft, ben ik trots eigenaar van een tiental pluizige rotsjes (katoen gebruikt om een restje epoxy aan te vullen) en heb ik een diorama gesculpt uit waspoeder (dat lost dus op als je het verft, ik dacht dat het gips was). Mijn enige echte grote DIY succes is een theezeefje + vliegenmepper om static grass te plaatsen, dat werkt briljant. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-07 08:51

McGryphon

Veul vrouwkes!

absrnd schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:00:
Nee man, gewoon doen! Lijkt me dat men daar juist van kan leren :)

Ik bedoel, half GoT is IT'er, en ik post ook vaak genoeg over mijn werk, geen reden om het niet te doen toch eigenlijk? :P

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ardana schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:25:
Als het niet perse plastic moet zijn maar ook van hout mag. https://www.billingboats.com/index.php heeft diverse scheepjes. Soms ook een kunststof romp en houten opbouw.
En in de modelbouw spoorweg wereld zijn ook huisjes zat https://www.faller.de/gb/en/Products.html om maar een merk te noemen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Het duurt allemaal wat langer dan ik verwacht had... maar... het begin is er.
Een werktafel en een stroompunt ligt er. (bureaupoten zelf gemaakt, niet perfect maar was wel weer leerzaam :+ )
Nogmaals bedankt voor de tips qua hoogte e.d..

Rechts wordt voor het bouwen en links voor andere knutsel projecten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YRL5M2_Hl2rb_iTM8mgjJ_yitD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KSkI5OBAQ8YtJczC4qz7PaZN.jpg?f=fotoalbum_large

In de hoek onder de tafel (zie je niet op de foto) ligt nog een kabel voor een Van Geel goot die eronder wordt geplaatst.

En dan langzaamaan alles naar de zolder verhuizen, updaten naar mijn smaak/gemis (zoals goed licht, een fatsoenlijke stoel, muziek!!) e.d.

Maar voor nu... de Chevy '68 8)

[ Voor 3% gewijzigd door streamnl op 03-10-2020 15:50 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Met letterlijk een "oldskool" stoel! :+

Volvotips.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Bart-Willem schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:15:
Met letterlijk een "oldskool" stoel! :+
Op een (vo) school werken en heel goed je oren en ogen open houden wat ze willen weggooien heeft zijn voordelen O-).
Ik heb er twee, waar ik nu op zit, is niet opgeknapt. Degene die beneden staat wel.
Kauwgom verwijderd, flink geschuurd, nieuwe kliknagels en een nieuw laagje verf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QEmY4uWiQ96ly-U0bDszATYNNQ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yFHBxzZf0GRZ1zcf6jHfCjIz.jpg?f=fotoalbum_tile

Ontopic:
Oke, een bouwpakket is veel leuker dan verwacht. Ik ben "bang" dat ik het zelf leuker vind dan Lego :X

Ik heb spijt dat ik niet meteen alle kleuren heb gekocht. In totaal zijn het er maar 10 en er zit al 4 standaard in de set. Ik had verwacht dat ik veel meer kleuren nodig zou hebben...

Inmiddels al een klein lijstje gemaakt met "things to buy" om het gemakkelijker te maken.
En goed licht gaat veel sneller komen dan ik van plan was. :+

Mag ik jullie kennis nogmaals gebruiken?
Het gaat om de decals, ik had niet verwacht dat ze zo klein zouden zijn. En mijn manier, werkt niet zo goed :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tBKrM4liuz9uyIm51uwE6V76p8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DahFFbFCQD8pUD7WDVyAcGy7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qRHSGIy0INNjJjDuu9UQ6I4BmKA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BBHgkduYViPPpTJ5vsXTgoKi.jpg?f=fotoalbum_tile

Linkerfoto: de decal zit hier nog heel op mijn mesje
recherfoto: tja, wat er van overgebleven is van de decal

Edit: mijn excuses voor de wazige foto's. Mijn gsm krijgt hem niet scherp, zo klein is het :+

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
streamnl schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:54:
Oke, een bouwpakket is veel leuker dan verwacht. Ik ben "bang" dat ik het zelf leuker vind dan Lego :X
Ja herkenbaar :), dan is Lego het net niet qua detail en bij een modelkit heb je altijd wel wat te verbeteren voor de volgende keer wat het interessant houd voor mij waar een Lego set altijd het zelfde resultaat heeft.
Mag ik jullie kennis nogmaals gebruiken?
Het gaat om de decals, ik had niet verwacht dat ze zo klein zouden zijn. En mijn manier, werkt niet zo goed
Paar tips voor wat betreft decaling:
-Gebruik een pincet met een fijne punt.
-Zorg dat het plastic en verfwerk mooi glad is, dan kan de decal beter hechten.
-Laat de decal lang genoeg in warm/lauw water weken. Een vaste tijd is niet te geven want dat verschilt per keer, maar de decal moet zonder te forceren makkelijk van het papier kunnen glijden. Heb hem liever wat te lang dan te kort in het water.
-Gebruik een decal middel zoals micro set en micro sol (er zijn andere merken, maar deze worden veel gebruikt).
-Micro set gebruik je voor het plakken van de decal door dit middel op het plastic te kwasten. Doordat je dan de decal op een dun laagje vloeistof legt, kan je hem voorzichtig met een pincet, of anders met een kwastje, op zijn plek leggen.
-Plaats je decal en wat ik doe is met een wattenstaafje over de decal te rollen (niet wrijven, dan kan je decal scheuren) om het vocht en lucht er onder uit te persen.
-Kwast micro sol over de decal wanneer deze op zijn plek zit, dit middel maakt de decal zacht zodat deze goed aan het plastic hecht.
-Na een paar minuten kan de decal wat rimpelachtig worden, vaak rol ik dan nogmaals er met een wattenstaafje over heen om hem weer glad te krijgen, maar als het goed is zorgt de micro sol er voor dat het na verloop van tijd zelf ook weer strak trekt. Breng eventueel meerdere laagjes micro sol aan wanneer de decal relief in het plastic moet volgen.

Het klinkt allemaal moeilijker dan het is wellicht ;) , maar dat valt best mee en het is vooral een kwestie van er wat gevoel voor op te bouwen. Wellicht eerst eens proberen met decals die je niet nodig hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ik heb mn scratch build er maar weer eens bijgepakt. Zo ongeveer alle greebles die ik had heb inmiddels gebruikt. Vooral overtollige onderdelen van het warhammer tau model dat ik een poos terug had gebouwd en geschilderd. Ik heb nog ongeveer 2x deze hoeveelheid nodig om de hull volledig te bedekken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XzkdcnvAkLBxnKOJPECbD_7teOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VhxCIpNvwSMsZHYn8S2qqGR4.jpg?f=fotoalbum_large

Dus als iemand nog leftovers over heeft houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Bij elke hobby/klusje waar ik mee wil beginnen, zie ik een hoop andere klusjes die ik eerst wil aanpakken. 8)7
Maar: "Er zij licht"

Meteen een mooie plank voor mijn modellen die klaar zijn.
Goot onder het bureau hangt ook al, dus langzaamaan wordt het zoals ik het wil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QlZKAlmVVzU0s7wJMkNWvaprJoQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LpwbRBDnTiOPfFeC6ZgLG33K.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:
Hmm, ik zie dat het al weer bijna 5 uur is...
Morgen dan maar even testen of dit mij zo mij bevalt. Zo ja. Dan alles netjes afwerken.

[ Voor 10% gewijzigd door streamnl op 04-10-2020 16:56 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zeddicius
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-07 15:40

Zeddicius

Conscience do cost

Wat een prachtwerk. Als ik dit zie zinkt de moed mij bijna in de schoenen -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Nou inderdaad. Ik stop met deze hobby. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renegade666
Dat heb ik geregeld als ik wat bouwwerken op YT zie.. voel mij dan lichtelijk achterhaald :( :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Kijk dan maar niet naar de filmpjes van Tom Grigat (YouTube: TOMs Modelling in Motion - YouTube) :+

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Kleine work in progress hier. Landingsgestel en bommen moeten nog gemonteerd en wat bestickering. Ben al aan het nadenken over een volgende kit :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PqUIVnvqKodLBtWE2dSMdmvCYB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xSo4R9J4C94rlny4dKTi9xbi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WzY3E5e3VMIGY_Kt9rMP_WFbtb8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gzi8wGczrcUYKPT0XF9lxvAl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_E8dmmY0q-UnWsKS7LBoEldXdyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eLwgfa9RjE6sH0uvagcCiDV0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Als ik zoiets zie dan krijg ik toch elke keer weer de neiging om een airbrush te kopen.

Over airbrushen gesproken. Is dat met een beetje fatsoen binnen te gebruiken zonder afzuiginstallatie? Als in, ik heb een 1-slaapkamer appartement en m'n 'klusbureau' staat gewoon in de woonkamer. Ik heb niet echt mogelijkheden tot hele goede afzuiging tenzij ik de deur(en) wijd open zet. Maar dat zie ik niet zo zitten in de winter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
Dwarlorf schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:28:
[...]

Als ik zoiets zie dan krijg ik toch elke keer weer de neiging om een airbrush te kopen.

Over airbrushen gesproken. Is dat met een beetje fatsoen binnen te gebruiken zonder afzuiginstallatie? Als in, ik heb een 1-slaapkamer appartement en m'n 'klusbureau' staat gewoon in de woonkamer. Ik heb niet echt mogelijkheden tot hele goede afzuiging tenzij ik de deur(en) wijd open zet. Maar dat zie ik niet zo zitten in de winter.
Ja met een airbrush gaat er echt een wereld voor je over qua mogelijkheden :) Dan is z'n boot zoals in dat filmpje met wat ervaring echt wel haalbaar (afgezien waar je dat grote ding dan na het bouwen laat).

Als je wel wat natuurlijke ventilatie hebt (of in ieder geval nadertijd kan ventileren) en je je beperkt tot de wat vriendelijkere acrylverven zoals vallejo zou het wel kunnen ja. Je creeΓ«rt bij het spuiten wel wat een wolk van deeltjes die je niet echt wilt inademen, dus spuit wel in een kartonnen doos zodat je het wat lokaal kan houden en gebruik een geschikt mondmasker.

Met verven zoals Tamiya, Gunze en MRP welke je verdunt met echte paint thinners, zou ik er niet aan beginnen zonder afzuiging. Deze verven spuiten wel veel beter dan Vallejo en dergelijke en zijn ook veel sterker (minder problemen met afplakken enzo), maar als je wat tijd steekt in de optimale verdunverhoudingen en luchtdrukken kom je met Vallejo en dergelijke er ook wel. Heb er zelf ook jaren mee gespoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Invisible_man schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:51:
[...]

Ja met een airbrush gaat er echt een wereld voor je over qua mogelijkheden :) Dan is z'n boot zoals in dat filmpje met wat ervaring echt wel haalbaar (afgezien waar je dat grote ding dan na het bouwen laat).

Als je wel wat natuurlijke ventilatie hebt (of in ieder geval nadertijd kan ventileren) en je je beperkt tot de wat vriendelijkere acrylverven zoals vallejo zou het wel kunnen ja. Je creeΓ«rt bij het spuiten wel wat een wolk van deeltjes die je niet echt wilt inademen, dus spuit wel in een kartonnen doos zodat je het wat lokaal kan houden en gebruik een geschikt mondmasker.

Met verven zoals Tamiya, Gunze en MRP welke je verdunt met echte paint thinners, zou ik er niet aan beginnen zonder afzuiging. Deze verven spuiten wel veel beter dan Vallejo en dergelijke en zijn ook veel sterker (minder problemen met afplakken enzo), maar als je wat tijd steekt in de optimale verdunverhoudingen en luchtdrukken kom je met Vallejo en dergelijke er ook wel. Heb er zelf ook jaren mee gespoten.
Bedankt voor je reactie. Ik heb bijna alleen maar Vallejo dus dat scheelt. Dan ga ik het toch serieus overwegen, misschien als kerstkado voor mezelf. Ik heb al een spuitdoos (wat een fout woord :*) ) voor primer spraycans die ik eventueel zou kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
[...]

Binnen je airbrush gebruiken, is zelfs met water gedragen verf niet verstandig, waterbasis betekend niet gelijk veilig om in te ademen, en dan nog niet te spreken over het gekleurde stof dat overal op neerdaalt, en zeker binnen apparatuur problemen kan veroorzaken na verloop van tijd.

In een doos spuiten is prima te doen, maar dan wel buiten, de doos helpt om problemen met wind in te perken.

Je kan overwegen om een opvouwbaar tentje te kopen, maar zorg zelf dan wel voor een goed masker :)

https://www.dancovershop....s-r-1-persoons-zwart.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeddicius
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-07 15:40

Zeddicius

Conscience do cost

Ik wil ook ooit over op de airbrush, gebruik nu wel spraycans (voor zowel primers als de basiskleur), maar dit doe ik inderdaad buiten. Ik heb gelukkig de beschikking over een hobbyschuurtje, waar ik makkelijk ramen open kan zetten. Maar zelfs dan, ook al maak ik gebruik van een goed masker, is actieve afzuiging een must?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:01
[...]

Wat je altijd kan doen is een losse afzuiging kopen met koolstoffilters. Dan heb je geen buis naar buiten nodig en als je een platte kap koopt kun je em houtje touwtje vast zetten. Andere mogelijkheid is een masker en een spuitdoos. Leg een krant in de doos en deze neemt al vrij veel overspray op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Ik wil vooral een betere. Misschien dat de vraag al eerder gesteld is, maar wat is een goeie middenklasse airbrush ter vervanging van mijn Revell basiscompressortje? En is eentje met verschillende spray-standen aan te raden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:01
page404 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:19:
Ik wil vooral een betere. Misschien dat de vraag al eerder gesteld is, maar wat is een goeie middenklasse airbrush ter vervanging van mijn Revell basiscompressortje? En is eentje met verschillende spray-standen aan te raden?
Ik heb onderstaande een aantal jaren gebruikt voordat ik over ben gestapt op een fluisterstille compressor. Dit is een generic compressor die onder meerdere verschillende merken wordt gekocht. De ene voor een paar tientjes uit china en de ander voor ongeveer 150 a 175 euro.

Ik heb de compressor een 5 tal jaar gebruikt zonder problemen en nu gebruikt een vriend van me em. Enige wat je moet doen is 1x per jaar even de tank openen om het vocht wat zich ophoopt er uit te halen.

https://www.airbrush-services-almere.nl/createx-tc-20t.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

page404 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:19:
Sowieso is shoppen bij airbrush service Almere wel een aanrader. Ik speel al een tijdje met het idee om dit setje te kopen. Wel prijzig.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Pagina: 1 ... 7 ... 78 Laatste