Het lijstje wat ik in het verleden al eens gepost had:
Het masker zelf:
3M Halfgelaatsmasker 6000 M
Met deze filters:
3M Stof(voor)filter 5935 FFP3
3M Gas/damp filter 6055 A2
3M filterkap voor stof(voor)filters (plastic kapje om het FFP3 filter vast te houden over het A2 filter heen)
Voor lacquers is het belangrijk dat je zowel een stoffilter als een gas/damp filter hebt. Je hebt echt beide nodig omdat je bij het airbrushen met je gezicht boven op de rondzwevende deeltjes zit. Bij die 3M 6000 serie is het stoffilter ook een heel simpel inlegfilter wat je op het gasfilter legt met een plastic kapje, maar zonder merk ik duidelijk verschil omdat ik er dan hoofdpijn van krijg.
Zowel stoffilters als gasfilter zijn er in verschillende sterktes te krijgen. Voor stoffilters P1, P2, P3 (soms ook als FFP1, FFP2, FFP3 aangemerkt) waar de hogere nummers kleinere deeltjes filteren, voor gasfilters A1, A2, A3. Voor stoffilter is P3 bij airbrushing sowieso aan te raden vanwege de kleine deeltjes die uit je ab komen, voor het gasfilter is een A2 of hoger aan te raden wanneer je lacquers spuit.
Samengevat, je hebt het stoffilter nodig voor de deeltjes die rondzweven en je hebt een gasfilter nodig voor de oplosmiddelen. Daarnaast is goede afzuiging natuurlijk niet verkeerd omdat je op een gegeven moment je masker ook weer eens af wilt doen.
Ik neem dit onderwerp overigens vrij serieus omdat ik een oom verloren heb die professioneel schilder was die leed aan de zogenaamde schildersziekte door het jarenlang werken met oplosmiddelen.