Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc

Pagina: 1 ... 79 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• eitje84
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23-12 16:05
Een kleine financiële meevaller en omdat de trumpeter een gedeeltelijk interieur erbij heeft, heeft er toe geleid dat ik nu twee 1/16 Leo's op de plank heb liggen....

Ben wel benieuwd naar hoe beide verschillen qua pas en bouw kwaliteit en natuurlijk een A6 en een A7. Maar gaat wel even duren vooraleer beide gereed zijn voor inspectie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTR9Duqofw3TQpd7g5lW6JlcZLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zNocKIKMMNtMnETY52bMQke3.jpg?f=fotoalbum_large

• Ootje70
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-12 09:15

Ootje70

Work hard, model harder

Dat zijn wel megakits... alleen de dozen al, en de dozen in de doos van de Trumpeter. Ik heb de Trumpeter gebouwd zien staan, wat een apparaat :). Maar dat geldt voor beiden met hun 70*23.5 cm hahaha.

[ Voor 41% gewijzigd door Ootje70 op 03-12-2025 09:45 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Invisible_man schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:39:
[...]
H&S ultra adviseren. [.....] maar mist wat extra features zoals een needlestop
Als ik me niet vergis (word ook een dagje ouder) kun je die ook los kopen en past die achterop. Heb ik met een Evo gedaan.

Dat gezegd hebbende, als je eenmaal een Procon/Iwata met drukregelaar en naaldstop hebt gebruikt, dan wil je eigenlijk die features op elke airbrush hebben. En dan is een Fengda 180K een heel aantrekkelijk alternatief voor erbij - die dingen kosten 25 euro en hebben dat, al is het fijnafstellen wat harkeriger dan de Procon.
Inmiddels liggen mijn 2 (!) Evo's al een jaar stil, en werk ik hoofdzakelijk met 2 Fengda 180s, gescheiden voor lak en acryl, en de PS-270 voor het nog fijnere detailwerk. Ik moet de Evo's maar eens voor revisie laten gaan....

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• eitje84
Ootje70 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:31:
Dat zijn wel megakits... alleen de dozen al, en de dozen in de doos van de Trumpeter. Ik heb de Trumpeter gebouwd zien staan, wat een apparaat :). Maar dat geldt voor beiden met hun 70*23.5 cm hahaha.
Ja, ben erg benieuwd hoe ik hier plaats voor ga maken, zowel tijdens de bouw als uiteindelijke display plek.

O, en die Trumpeter werd bij de buren geleverd... arme mensen konden amper hun kont nog keren in de hal _O-

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

Hahahaha.... 😂 je kunt er ook iemand in laten wonen denk ik. Heb eens op het punt gestaan hun Panzer IV Late te komen voor 119 euro, had ook geen idee gehad waar ik die had moeten laten. Maar ondertussen staan hier 4 1:24 Airfix vliegtuigen vergelijkbare ruimte in beslag te nemen. Toch mijn dochter eens het huis uit zetten zodat ik de zolder terug krijg.

• eitje84
Ootje70 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:45:
Hahahaha.... 😂 je kunt er ook iemand in laten wonen denk ik. Heb eens op het punt gestaan hun Panzer IV Late te komen voor 119 euro, had ook geen idee gehad waar ik die had moeten laten. Maar ondertussen staan hier 4 1:24 Airfix vliegtuigen vergelijkbare ruimte in beslag te nemen. Toch mijn dochter eens het huis uit zetten zodat ik de zolder terug krijg.
Mijn vrouw vroeg al of ik zelf in kon gaan zitten... :|

Ik heb 3 1:32 vliegtuigen tegen de akoestische panelen want van het home office hangen, ziet er wel kek uit.

De rest van de modellen staan onder stofkappen omdat de interieurverzorgster er al een paar buitengevecht heeft gesteld. Deze twee 1:16 boys moeten we nog even kijken hoe we die gaan stallen.

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

Ik denk ook dat ik die vliegtuigen (als ze af zijn een keer 😬) aan de wand ga hangen. Dat ziet er goed uit, je hebt al eens eerder foto's gedeeld ervan of iemand anders had dat ook.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-12 18:09
Ootje70 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:48:
[...]

Ik zou ook voor een airbrush gaan met een needlestop, een MAC valve zie je dan weer minder vaak en mis ik niet. Dus eens met het advies om voor een H&S Evolution Dual te gaan dan heb je gelijk 2 naalden en nozzles.
Ik ben van een Chinese no-name over gegaan op de ultra two-in-one en wat mij het meeste opviel
1. ding is veel en veel makkelijker schoon te maken.
2. fijne controle is gewoon beter omdat de toleranties veel kleiner zijn.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Wijnands
Hoe zit het met treinbanen tegenwoordig? Ik stond laatst bij het tuincentrum naar een mooie opstelling van die kerst huisjes met een spoor baantje erbij te kijken en vond het toch wel leuk.

Is die hobby helemaal dood? Ik keek even naar nieuwe starter sets en schrok toch wel van de prijs. Bovendien is het nu allemaal ingewikkeld en digitaal.

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Wijnands schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:55:
Hoe zit het met treinbanen tegenwoordig? Ik stond laatst bij het tuincentrum naar een mooie opstelling van die kerst huisjes met een spoor baantje erbij te kijken en vond het toch wel leuk.

Is die hobby helemaal dood? Ik keek even naar nieuwe starter sets en schrok toch wel van de prijs. Bovendien is het nu allemaal ingewikkeld en digitaal.
Nee, die hobby is zeker niet dood. Aanstaande zaterdag is er weer een grote (verkoop)beurs in Houten. 10 en 11 januari in Rijswijk de Nederlandse modelspoorbanen waar mijn in clubje ook aanwezig zal zijn. Qua fora heb je twee grote clubs in Nederland, Beneluxspoor en het 3railforum. Daarnaast voor N spoor de website nspoorproject

[ Voor 3% gewijzigd door PaT op 08-12-2025 12:26 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Wijnands
Dank! Wat raad je aan om een starter setje in N of zelfs Z te bemachtigen voor een vriendelijke prijs? Zo'n beurs of marktplaats? Denk dat digitaal niet zo belangrijk is voor me, merk dat ik meer nostalgie zoek dan beeld en geluid.

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:38
Modelspoor dood, echt niet. :Y)

Bijna klaar...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/c4A68pX.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CIZZs5c.jpeg

Het bouwverslag van het hele baantje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=115011.0

[ Voor 4% gewijzigd door Sjoewe op 08-12-2025 17:50 ]

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:08
Sjoewe schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:06:
Modelspoor dood, echt niet. :Y)

Bijna klaar...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het bouwverslag van het hele baantje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=115011.0
Rare trein anders 🙈🤣

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• Sjoewe

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

Er is duidelijk onderscheid tussen jouw kwaliteit van bouw en modelbouw met wat ik dan ken van het hebben van een spoorbaantje. Dat vind ik persoonlijk vaak niet erg realistisch (of mooi) maar dit is wel een ander level.
[/quote]
Vooroordelen de vuilnisbak in
[quote]

[ Voor 10% gewijzigd door Ootje70 op 09-12-2025 13:13 ]

• Sjoewe
Het is een hobby met veel verschillende facetten. Je hebt mensen die zich richten op verzamelen, rijden, automatiseren etc. etc. Voor mij zit de lol in de combinatie tussen het bouwen (van een geloofwaardig diorama) en het functionele aspect van (model-)spoorwegen. De diversiteit houdt het interessant voor mij.

Ik waardeer het compliment enorm overigens, maar er zijn echt een heleboel bouwers die de meest fantastische banen neerzetten, waarbij ik nog niet eens in de schaduw kan staan :D

Wat van mijn favorieten:
Floris Dilz - Le Bassin: https://www.flickr.com/ph...albums/72157653375997370/
Rudi Nelissen - Terminus: https://forum.modelspoorm...opic,32102.msg473857.html
Alan Jockmans - Zwanzebeek: https://forum.modelspoorm...ex.php/topic,28605.0.html
MSC Het Spoor - Bouy-a-Beze: https://www.msc-hetspoor.be/modelbaan?b=23

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:19

Bezulba

Formerly known as Eendje

PaT schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:26:
[...]

Nee, die hobby is zeker niet dood. Aanstaande zaterdag is er weer een grote (verkoop)beurs in Houten. 10 en 11 januari in Rijswijk de Nederlandse modelspoorbanen waar mijn in clubje ook aanwezig zal zijn. Qua fora heb je twee grote clubs in Nederland, Beneluxspoor en het 3railforum. Daarnaast voor N spoor de website nspoorproject
ikmoethiernietheengaanikmoethiernietheengaan... ik heb al zo weinig ruimte, maar goddamme, wat is een mooie spoorbaan een DIT WIL IK HEBBEN object.

blup

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

Dat werk van die Floris is echt wel belachelijk mooi en superrealistisch. Dat van MSC (de foto's op die pagina) is dus wat ik bedoelde, dat resoneert helemaal niet bij mij. Al zitten daar ook wel mooie elementen in zoals het drooggevallen haventje.

• JipJapGoedje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-12 15:19
Sjoewe schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:30:
Het is een hobby met veel verschillende facetten. Je hebt mensen die zich richten op verzamelen, rijden, automatiseren etc. etc. Voor mij zit de lol in de combinatie tussen het bouwen (van een geloofwaardig diorama) en het functionele aspect van (model-)spoorwegen. De diversiteit houdt het interessant voor mij.

Ik waardeer het compliment enorm overigens, maar er zijn echt een heleboel bouwers die de meest fantastische banen neerzetten, waarbij ik nog niet eens in de schaduw kan staan :D

Wat van mijn favorieten:
Floris Dilz - Le Bassin: https://www.flickr.com/ph...albums/72157653375997370/
Rudi Nelissen - Terminus: https://forum.modelspoorm...opic,32102.msg473857.html
Alan Jockmans - Zwanzebeek: https://forum.modelspoorm...ex.php/topic,28605.0.html
MSC Het Spoor - Bouy-a-Beze: https://www.msc-hetspoor.be/modelbaan?b=23
Die diorama's van Floris... dat hoeft niet te stoppen met treinen, daar kan je alles wel fotograferen. Fantastisch werk!

• JimmyNL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:36
Wow zeg... die Floris idd.. dat is echt beyond!!! Sommige foto's heb ik minutenlang naar zitten staren, wat een detail en natuurgetrouwe kleuren zeg. Zeer veel respect!!

• Sjoewe
Voor wie in de buurt woont, een deel van die baan staat de komende tijd in de winkel van Bentink Modelspoor in Apeldoorn. :)

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:58
Zorg wel dat je zonder portemonee naar Bentink gaat. Die zaak heeft echt alles waarvan je niet wist dat je het nodig had voor modelbouw.

Ideale winkel als je op zoek bent naar ideeën of spullen voor een nieuw diorama.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik zit met een uitdaging. Ik heb een modelspoor hoekmodule waar ik iets met de achtergrond wil doen. Zoals te zien op de foto hebben de kopse kanten nu (tijdelijk) een lichtblauwe kleur. De module heeft nog geen achterwand. Op de foto is een eerste experiment te zien wat ik met wat plakken en knippen gemaakt heb.

Het probleem is eigenlijk dat ik het landschap rondom wil laten doorlopen en driezijdig dus 'iets' moet wat een beetje overtuigend is.

Sowieso moeten de 'tunnelingangen' nog vorm gegeven worden, maar dan die achtergrond. Ik vind bergen altijd leuk, maar misschien hier niet de slimste keus. Daarnaast zal je om zijkanten en achterzijde een beetje vloeiend in elkaar over te laten gaan iets moeten doen met perspectief.

Heeft hier iemand goede tips of goede AI skills oid waarmee dit varkentje te wassen is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2mWW-2i6vlZm0WE25QErrp5FTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FEOX5QQ5ZuAIYsxhvptkTCad.jpg?f=fotoalbum_large

• smitae
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:46
Eindelijk tijd gehad om de DAF M39 pantserwagen af te ronden. Tekeningen klaar en de eerste testprints in 1/56 en 1/100 ook klaar.
Toch besloten om de hele kleine onderdelen, zoals de trekhaken toch maar onderdeel van de body te maken, nu nog los geprint, maar die zijn zo klein dat het gewoon niet handig is om ze te printen en er ook nog op proberen te monteren.
Messing loop voor het 3.7cm kanon werkt opzich ook goed, alleen geen muzzlebreak, maar geen risico dat de loop breekt als ik hem print.

De 1/56 testprints, moet de trekhaken nog op 1 model lijmen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3YpMDl9OA5Wlf-GD2zYlo41i9pM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hcknUJ7KWMPUzL9yDGZZpqEo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYZW1NyIk3O6Gb3E2VoFNLJWsxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oPyYL1smgwOauXqTnVyy0h1y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VoFeddw26dozOHXczUpv_RQfERA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KHGig0hYM7ZhbmDs7WYSdqER.jpg?f=fotoalbum_large

• Renegade666
Ben aan het kijken voor een 3m masker. Maar kom er niet helemaal uit qua filter.
De 1 zegt dit, andere dat... linkjes die dood zijn etc

Welke filter heb ik nodig voor laquer, alles daaronder komt dan wel goed😅

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:33

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Renegade666 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:05:
Ben aan het kijken voor een 3m masker. Maar kom er niet helemaal uit qua filter.

Nou dat was mij ook niet duidelijk, ook niet welk filter op welk masker paste. Ik heb daarom laatst bij werken met merken een moldex masker gekocht waar duidelijk is aangegeven welk filter bij welk masker hoort. Ik heb voor de Moldex 8900 (890001) filter met klasse A1B1E1K1 gekozen:

De Moldex 8900 is perfect voor toepassingen met oplosmiddelen van vernis, verf en lijmen, en ammoniak.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• jordyc
Ik ben aan het kijken naar een resin 3d printer. Ik wil gaan voor de Elegoo mars 5 ultra met een anycubic wash 2.0 station, want daarin past mooi de platen van de Elegoo.

Nu ben ik op zoek naar alle spullen die er omheen komen, zoals IPA en bescherming. Wat zijn zaken die ik echt nodig ga hebben en waar halen jullie die? Ik heb wel wat online shops gevonden, maar of ze hebben een aantal zaken niet of zijn relatief duur.

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:04
Renegade666 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:05:

Het lijstje wat ik in het verleden al eens gepost had:
Het masker zelf:
3M Halfgelaatsmasker 6000 M

Met deze filters:
3M Stof(voor)filter 5935 FFP3
3M Gas/damp filter 6055 A2
3M filterkap voor stof(voor)filters (plastic kapje om het FFP3 filter vast te houden over het A2 filter heen)
Voor lacquers is het belangrijk dat je zowel een stoffilter als een gas/damp filter hebt. Je hebt echt beide nodig omdat je bij het airbrushen met je gezicht boven op de rondzwevende deeltjes zit. Bij die 3M 6000 serie is het stoffilter ook een heel simpel inlegfilter wat je op het gasfilter legt met een plastic kapje, maar zonder merk ik duidelijk verschil omdat ik er dan hoofdpijn van krijg.

Zowel stoffilters als gasfilter zijn er in verschillende sterktes te krijgen. Voor stoffilters P1, P2, P3 (soms ook als FFP1, FFP2, FFP3 aangemerkt) waar de hogere nummers kleinere deeltjes filteren, voor gasfilters A1, A2, A3. Voor stoffilter is P3 bij airbrushing sowieso aan te raden vanwege de kleine deeltjes die uit je ab komen, voor het gasfilter is een A2 of hoger aan te raden wanneer je lacquers spuit.

Samengevat, je hebt het stoffilter nodig voor de deeltjes die rondzweven en je hebt een gasfilter nodig voor de oplosmiddelen. Daarnaast is goede afzuiging natuurlijk niet verkeerd omdat je op een gegeven moment je masker ook weer eens af wilt doen.

Ik neem dit onderwerp overigens vrij serieus omdat ik een oom verloren heb die professioneel schilder was die leed aan de zogenaamde schildersziekte door het jarenlang werken met oplosmiddelen.

• Renegade666
Invisible_man schreef op woensdag 17 december 2025 @ 07:58:
[...]

Het lijstje wat ik in het verleden al eens gepost had:

[...]

Voor lacquers is het belangrijk dat je zowel een stoffilter als een gas/damp filter hebt. Je hebt echt beide nodig omdat je bij het airbrushen met je gezicht boven op de rondzwevende deeltjes zit. Bij die 3M 6000 serie is het stoffilter ook een heel simpel inlegfilter wat je op het gasfilter legt met een plastic kapje, maar zonder merk ik duidelijk verschil omdat ik er dan hoofdpijn van krijg.

Zowel stoffilters als gasfilter zijn er in verschillende sterktes te krijgen. Voor stoffilters P1, P2, P3 (soms ook als FFP1, FFP2, FFP3 aangemerkt) waar de hogere nummers kleinere deeltjes filteren, voor gasfilters A1, A2, A3. Voor stoffilter is P3 bij airbrushing sowieso aan te raden vanwege de kleine deeltjes die uit je ab komen, voor het gasfilter is een A2 of hoger aan te raden wanneer je lacquers spuit.

Samengevat, je hebt het stoffilter nodig voor de deeltjes die rondzweven en je hebt een gasfilter nodig voor de oplosmiddelen. Daarnaast is goede afzuiging natuurlijk niet verkeerd omdat je op een gegeven moment je masker ook weer eens af wilt doen.

Ik neem dit onderwerp overigens vrij serieus omdat ik een oom verloren heb die professioneel schilder was die leed aan de zogenaamde schildersziekte door het jarenlang werken met oplosmiddelen.
Dus 2 filters, waarvan je de ene in de andere moet doen?

Ik heb nu 1 waar het halve alfabet op staat, maar daar ruikt ik het nog wel eens , dus of hij sluit niet goed, of komt er doorheen.

• Invisible_man
Renegade666 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:51:
[...]

Dus 2 filters, waarvan je de ene in de andere moet doen?
Ja, het stoffilter (witte stoffen dingen) leg je op het gasfilter en clip je met dat transparant plastic kapje vast. Dat geheel zet je op je masker en lock je met een kwart slag draaien.
Afbeeldingslocatie: https://www.industore.nl/image/cache/catalog/PBM/Ademhalingsbescherming/Adembescherming_A2P3_R_filters-1024x768.jpg
Ik heb nu 1 waar het halve alfabet op staat, maar daar ruikt ik het nog wel eens , dus of hij sluit niet goed, of komt er doorheen.
Je hebt ook gecombineerde filters die zowel stof als gas doen volgens mij, maar deze gebruik ik al een hele tijd en daar ruik ik helemaal niets meer mee. Maar als de filters die je nu hebt een lagere stoffilterklasse zijn, kan het goed zijn dat de kleinere verfdeeltjes daar gewoon nog doorheen komen. Wat ik online lees wil je minimaal P2 hebben.

• Renegade666
Invisible_man schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:00:
[...]

Ja, het stoffilter (witte stoffen dingen) leg je op het gasfilter en clip je met dat transparant plastic kapje vast. Dat geheel zet je op je masker en lock je met een kwart slag draaien.
[Afbeelding]

[...]

Je hebt ook gecombineerde filters die zowel stof als gas doen volgens mij, maar deze gebruik ik al een hele tijd en daar ruik ik helemaal niets meer mee. Maar als de filters die je nu hebt een lagere stoffilterklasse zijn, kan het goed zijn dat de kleinere verfdeeltjes daar gewoon nog doorheen komen. Wat ik online lees wil je minimaal P2 hebben.
had het geheel idd nu gevonden. dus besteld, ben benieuwd.

Ik heb nu een Climax set. met een A2B2E2K2P3 R D filter...
Zou je zeggen moet genoeg zijn.
En heb geheel aardig strak op de kop zitten (na 30 min moet hij ook echt af :X )

• Invisible_man
Ik houd altijd mijn hand op het uitblaasventiel (in het midden voorop) en adem uit om te testen of het masker goed zit. Als je dan merkt dat de lucht niet goed zit en het masker zich door de luchtdruk een beetje opblaast, heb je wel een goede seal. Dat hoeft in mijn beleving helemaal niet zo strak te zitten omdat het masker door het gewicht van de filters al aardig tegen het gezicht aandrukt.

• Renegade666
Invisible_man schreef op woensdag 17 december 2025 @ 17:03:
Ik houd altijd mijn hand op het uitblaasventiel (in het midden voorop) en adem uit om te testen of het masker goed zit. Als je dan merkt dat de lucht niet goed zit en het masker zich door de luchtdruk een beetje opblaast, heb je wel een goede seal. Dat hoeft in mijn beleving helemaal niet zo strak te zitten omdat het masker door het gewicht van de filters al aardig tegen het gezicht aandrukt.
Zo test ik het ook, en dat is dan wel goed. Dus denk toch dat het filter gewoon niet je van het is dan.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:46

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
PaT schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:26:
[...]

Vergeet dit weekend Modelspoorbeurs Zuthpen niet :)

Nog andere daar? Ik ben er zaterdag.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Septillion schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:27:
[...]

Vergeet dit weekend Modelspoorbeurs Zuthpen niet :)

Nog andere daar? Ik ben er zaterdag.
Dat is helaas een beetje ver vanuit de zuidelijke randstad. Zeker omdat ik volgend weekend een dag naar Heerlen mag. Een van onze leden heeft dan een open dag in zijn loods met enorme spoorbaan.

• -pollem-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:41

-pollem-

Are you threatening me?

Renegade666 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 17:38:
[...]

Zo test ik het ook, en dat is dan wel goed. Dus denk toch dat het filter gewoon niet je van het is dan.
Ik heb zelf deze besteld onlangs. Die heeft een knop voorop waarmee de je seal kan testen.

• Renegade666
Nieuw setje is binnen. dus binnenkort even testen :)

Vandaag nog via MP een leuk kitje binnen gekregen.
1934 phantom 2 1/16 van revell. ziet er wel goed uit, alleen de vieze bruine kleur :P

DUs even google aangeslingert, en krijg een mooie kleur terug. maar weet iemand die deze rood heeft, of kan maken?
Tamiya iig niet..

Afbeeldingslocatie: https://tapety.tja.pl/obrazki/tja_normalne/209351.jpg

• Stormtrooper
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:20

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Renegade666 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 17:01:

1934 phantom 2 1/16 van revell. ziet er wel goed uit, alleen de vieze bruine kleur :P

DUs even google aangeslingert, en krijg een mooie kleur terug. maar weet iemand die deze rood heeft, of kan maken?
Tamiya iig niet..

[Afbeelding]
Mooi model. Volgens mij heette de originele rode kleurstijl Burgundy.

Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4.

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-12 22:12

skoozie

SCSI

Volgens de handleiding van "Revell 07459" moet de kleur zijn Revel purperrood/Purple red 331 met een glanslaag.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:33

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Renegade666 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 17:01:

Tamiya iig niet..

[Afbeelding]
skoozie schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:18:
Volgens de handleiding van "Revell 07459" moet de kleur zijn Revel purperrood/Purple red 331 met een glanslaag.
Volgens deze Revell Paint Conversion Chart is dat:

Revel, Humbrol, Vallejo, Tamiya
331, 73, 982, XF9

[ Voor 76% gewijzigd door Dwarlorf op 18-12-2025 19:01 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:12

Smoke

Maverick Reploid

Tamiya XF9 lijkt me toch iets te donker, en ik vertrouw de charts van Revell niet helemaal.

Deze gebruik ik vaker en geeft best goede resultaten. Er is ook nog altijd deze hier die oorspronkelijk in Flash draaide maar nu via Ruffle weer werkend is.

Revell 331 is echter best makkelijk te verkrijgen en ook een mooi kleurtje.

• Renegade666
Thnx ik zal eens sneupen. Revell verf vind ik niet zo geweldig om mee te spuiten.

Maar zoeken op burgundy is er wel meer te krijgen.

Xf9 heb ik ook wel, kan ik ook wel even testen. Al heb ik ook de ts versie, die is volgens mij iets lichter.

Zag dat ik nog humbrol 20 heb, Crimson. Denk dat die wel geschikt is :)
Is ook lastig spuiten, maar kan altijd even proberen.

[ Voor 21% gewijzigd door Renegade666 op 18-12-2025 22:19 ]

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

Hey allen,

Ik zoek een kit, zeer geschikt voor ultieme beginners. Vroeger heb ik een aantal vliegtuigen in elkaar gezet, maar als ik er op terugblik heb ik het zeer amateuristisch gedaan. Nu er op youtube zoveel how-to's zijn (zeker wat betreft verven) wil ik het eigenlijk weer een poging geven.

Ik ben echt van straaljagers uit de Koude Oorlog of moderne tijd. Wat zou een geschikte kit zijn zonder al te veel complexiteit? (1:72)

Men weet niet wat een primaire bron is.. Olé Olé

• Invisible_man
Yakolev schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 22:57:
Hey allen,

Ik zoek een kit, zeer geschikt voor ultieme beginners. Vroeger heb ik een aantal vliegtuigen in elkaar gezet, maar als ik er op terugblik heb ik het zeer amateuristisch gedaan. Nu er op youtube zoveel how-to's zijn (zeker wat betreft verven) wil ik het eigenlijk weer een poging geven.

Ik ben echt van straaljagers uit de Koude Oorlog of moderne tijd. Wat zou een geschikte kit zijn zonder al te veel complexiteit? (1:72)
Een beetje afhankelijk van wat je wilt en hoeveel je er voor over hebt. Als je wat meer budget voor ogen hebt, is de Tamiya 1:72 F14D een erg mooie, al wellicht wat uitgebreider dan je voor ogen hebt:
https://www.scalemates.co...man-f-14d-tomcat--1669329

Maar iets een stuk goedkoper en simpeler, maar nog steeds mooi gedetailleerd, bijvoorbeeld deze MIG-21 van Eduard:
https://www.scalemates.co...-70146-mig-21bis--1647204
Het voordeel van die profipack van Eduard is dat daar ook printed photoetch delen bijzitten zodat je heel snel veel detail aan de cockpit kan geven. Ook zitten er raammaskers bij zodat het verven van de raamspijlen een stuk makkelijker gaat. Voor €15,- gewoon erg compleet, hoef je er alleen nog verf bij te kopen.

Deze kit is er ook in andere uitvoeringen, bijvoorbeeld deze met onder andere een Tjechische en een Poolse variant als je liever niet iets Russisch bouwt:
https://www.scalemates.co...21mf-interceptor--1474866

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

@Invisible_man

Geheel toevallig was ik al aan het kijken naar verschillende MiG-21 modellen. Dus ik ga zeker die van Eduard wat nader bekijken. Bedankt!

• Invisible_man
Yakolev schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 23:29:
@Invisible_man

Geheel toevallig was ik al aan het kijken naar verschillende MiG-21 modellen. Dus ik ga zeker die van Eduard wat nader bekijken. Bedankt!
Geen probleem!

Ik heb zelf de 1/48 van Eduard eens gebouwd die je ook nog zou kunnen overwegen wellicht. In het echt is een MIG-21 niet zo groot, dus zelfs in 1/48 is het nog een mooi compact en beschaafd model. Ik had hem toen in Cubaanse kleuren gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChNXRtRv8LKOMB4y_V0kboVypxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jCqI30rTwNv1QTmzKCFKMyZQ.jpg?f=fotoalbum_large

• jordyc
Yakolev schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 22:57:
Hey allen,

Wat is je budget wat je uit wilt geven en wat vindt je leuker, het bouwen of juist het schilderen? Als je het laatste leuker vindt en je budget staat het toe kan je ook naar 3d geprinte stoelen, bewapening, motoren en cockpits kijken. Scheelt juist weer bouwen en meer onderdelen met details om te achilderen. Er zijn ook bedrijven die 3d decals maken voor alle instrumenten. Verder zou ik vooral naar de relatief nieuwere (vanaf 2015-ish) kits kijken, die bouwkwaliteit is een stuk hoger en stabieler.

En qua schilderen, de afgelopen jaren zijn er flink wat nieuwe producten op de markt gekomen die het schilderen en stuk gemakkelijker maken. Denk aan contrast paint, verweer producten op waterbasis, etc. Ik heb zelf veel verf van ak interactive 3rd gen en op het gebied van waterbasis verf steken die wat mij betreft wel boven een vallejo of mig uit.

[ Voor 14% gewijzigd door jordyc op 21-12-2025 09:37 ]

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

jordyc schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:32:
[...]

Wat is je budget wat je uit wilt geven en wat vindt je leuker, het bouwen of juist het schilderen? Als je het laatste leuker vindt en je budget staat het toe kan je ook naar 3d geprinte stoelen, bewapening, motoren en cockpits kijken. Scheelt juist weer bouwen en meer onderdelen met details om te achilderen. Er zijn ook bedrijven die 3d decals maken voor alle instrumenten. Verder zou ik vooral naar de relatief nieuwere (vanaf 2015-ish) kits kijken, die bouwkwaliteit is een stuk hoger en stabieler.

En qua schilderen, de afgelopen jaren zijn er flink wat nieuwe producten op de markt gekomen die het schilderen en stuk gemakkelijker maken. Denk aan contrast paint, verweer producten op waterbasis, etc. Ik heb zelf veel verf van ak interactive 3rd gen en op het gebied van waterbasis verf steken die wat mij betreft wel boven een vallejo of mig uit.
Heel eerlijk, de eerste paar sets zullen denk ik gewoon heel veel oefenen zijn van technieken die ik op youtube voorbij zie komen - Dus het liefst iets goeds voor niet al te veel.
Op het gebied van schilderen moet ik wel echt wat dingen opzoeken, maar ik wil het in eerste instantie vrij simpel houden. Bedankt voor je tips.

Mijzelf maar voor kerst wat gereedschappen kopen en dan een set uitzoeken.

@Invisible_man - Heel erg mooi! Ik zag al bij de Eduard set een SyAF paintjob voor de MiG-21, ik dacht gelijk zoiets wil ik.

Pagina: 1 ... 79 80 Laatste