absrnd schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 13:12:
Ik heb wat hulp nodig.
Ik heb 2 figuren geschilderd, maar ik ben totaal niet tevreden met de huidskleur,
vroegah ging me dat veel beter af, maar ja leeftijd en geheugen speelt parten
Ik ben op zoek naar een setje kleuren voor huidskleur die goed resultaat geeft, ik doe het meeste met airbrush.
en welke goede masking fluid zouden jullie aanbevelen.
[
Afbeelding]
Qua masking fluid heb ik alleen ervaring met Vallejo masking fluid. Werkt op zich prima, denk niet dat het veel uit maakt per merk.
Ik heb in het verleden ook wel "blue tack" gebruikt. Werkt op zich prima maar het nadeel is dat je het er lastig of niet goed af krijgt als het oppervlak heel veel (fijne) reliëfstructuur of onmogelijke hoeken/uitsteeksels heeft.
Inmiddels heb ik ook een blik MR.Hyde Masking Putty in mijn arsenaal. Heeft ook wel een enigzins hetzelfde probleem als blue tack dat ik hierboven beschrijf maar minder. En het heeft een andere aparte eigenschap dat voordelig als nadelig kan uitpakken. En dat is dat het zich na verloop van tijd levelt over het oppervlak. Dat is minder geschikt om een specifiek stuk oppervlakte voor een lange periode mee te maskeren. Bijvoorbeeld als je de volgende dag verder wil gaan. Dan kan je beter blue tack gebruiken dat deze eigenschap niet heeft. Maar ik denk, dit heb ik echter nog niet uitgeprobeerd, dat je juist van die eigenschap gebruik kan maken als je een groot oppervlak met randen wil maskeren. Een dot van die substantie op het oppervlak plaatsen en dan wachten tot het over het hele oppervlak is verspreid.
Wat betreft je vraag over huidskleuren. Ik zou niet specifiek een huidsetje kopen. Je kunt elke kleur van roze tot bruin wel gebruiken. Ik zou kiezen voor verf dat goed te airbrushen is. (lees geen Vallejo)
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.