Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc

Pagina: 1 ... 9 ... 78 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

PaT schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 18:18:
[...]
Wat dat betreft erger ik mij regelmatig aan de overduidelijke 'kijk mij eens goed bezig zijn' posts op fora en bijvoorbeeld Facebook. Dat in combinatie met de 'geweldig' en 'schitterend' reacties bij soms goed bedoelde huisvlijt maar echt niet 'geweldig' producties zorgt er zeker de laatste tijd voor dat ik de hobby lekker mijn hobby hou en maar zelden of in ieder geval heel selectief deel.
Tsjaa...als ik iets gemaakt heb (en dat is de laatste jaren niet veel) wil ik er ook mee pronken hoor. Ik ben eigenlijk weer begonnen met modelbouw na een bezoek aan de voormalige Soviet lanceerbasis Baikonour twee jaar geleden om een lancering bij te wonen. Toen zag ik later dat er een heel leuk Japans model was van de Soyuz raket mét trein waarmee hij naar het platform wordt gebracht. En aangezien ik foto's had van de echte, heb ik die dus gemaakt. Best aardig geworden moet ik zeggen. Ja, dan post ik 'm ook in de ruimtevaart groepjes op Facebook. Zo trots als de spreekwoordelijke aap... :+ Ik weet dat ie niet perfect is, maar ook daar leer je weer van.
Ik heb ook wel een Lego raket en die maanlander gemaakt. Maar ja, Lego geldt niet als modelbouw denk ik. Ze staan nog wel op mijn lijstje, de Revell of Monogram (volgens mij hetzelfde) maanlander en command module. Gelukkig is er veel referentiemateriaal en zijn er ook hiervoor detail kits om de boel wat mooier te maken.

Maar goed, pronken met je modellen mag best. Whatever floats your boat zeg ik altijd maar.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

mphilipp schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:26:
[...]

Tsjaa...als ik iets gemaakt heb (en dat is de laatste jaren niet veel) wil ik er ook mee pronken hoor. Ik ben eigenlijk weer begonnen met modelbouw na een bezoek aan de voormalige Soviet lanceerbasis Baikonour twee jaar geleden om een lancering bij te wonen. Toen zag ik later dat er een heel leuk Japans model was van de Soyuz raket mét trein waarmee hij naar het platform wordt gebracht. En aangezien ik foto's had van de echte, heb ik die dus gemaakt. Best aardig geworden moet ik zeggen. Ja, dan post ik 'm ook in de ruimtevaart groepjes op Facebook. Zo trots als de spreekwoordelijke aap... :+ Ik weet dat ie niet perfect is, maar ook daar leer je weer van.
Ik heb ook wel een Lego raket en die maanlander gemaakt. Maar ja, Lego geldt niet als modelbouw denk ik. Ze staan nog wel op mijn lijstje, de Revell of Monogram (volgens mij hetzelfde) maanlander en command module. Gelukkig is er veel referentiemateriaal en zijn er ook hiervoor detail kits om de boel wat mooier te maken.

Maar goed, pronken met je modellen mag best. Whatever floats your boat zeg ik altijd maar.
Dat je trots op je prestatie bent is toch niet het probleem. En als het verder pretentieloos gedeeld wordt of juist dat delen gebruikt wordt om waardevolle tips te krijgen, dan is dat verder prima.
En iedereen beleeft de hobby op zijn eigen manier en op zijn eigen niveau.

Maar ik vertik het om in de 'oh en ah' modus te gaan als het niet meer is dan een aardige poging. Dat staat mij echt tegen van veel sociale media.
Zelf probeer ik dan met tips zo'n persoon een stapje verder te helpen, maar je moet enorm uitkijken dat dat niet gelijk als kritiek ervaren wordt.

En aangezien ik toch lekker mijn gal aan het spuwen ben, nog een ding wat denk ik wel een beetje modelspoor specifiek is. Van die gepensioneerden die serieus mooie dingen maken, maar in zo'n sneltreintempo (vanwege niets anders te doen hebben) en dan doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is en waarom jij (met drukke baan en gezin) niet gewoon even hetzelfde doet... Grr :(

Maar om positief af te sluiten, volgende week ben ik nog een weekje vrij en wil ik echt beginnen met het in elkaar zetten van mijn 2 modules voor de 3railforum modulebaan (Märklin treintjes).
Het op maat gezaagde hout (van opmaatzagen.nl) ligt al maanden te wachten. Hoog tijd dat dat eens in elkaar geschroefd gaat worden.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:53

page404

Website says no

streamnl schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:50:
Zo!! Echt gaaf om te zien hoe sommige zo toegewijd zijn.
Kom ik aan met mijn projectje _O-
Ook mooi om te zien hoe goed sommige kunnen "airbrushen". Vooral in de uitleg (PDF) van @Dr. Strangelove is goed te zien hoe mooi het kan zijn. Je krijgt hiermee (denk ik) een mooiere laag dan met normaal verven. Maar ik denk dat het veel moeilijker is. Vooral als je om kleine dingen heen moet werken. Dan lijkt mij een hele fijne kwast prettiger (al vind ik dát al lastig :+ )

Zoals beloofd, mijn wip [Afbeelding]

Misschien nog 1 laagje, ligt eraan hoe het nu opdroogt.
Daarna maar eens proberen om het verf van de ramen te krijgen met water en een wattenstaafje.
En dan eindelijk de bovenkant op het onderstel.

PS, mijn vrouw verft soms in haar vrije tijd. Zij gebruikt hiervoor acrylic. Als test heb ik de luchtfilter geverfd met haar verf en het lijkt goed te werken. Als ik dit geweten had, dan had ik meer van haar verf gebruikt zodat de chevy meer kleuren heeft dan wat ie nu heeft.
Lekker bezig jij! Lijkt wel op de auto die ik vorig jaar gebouwd heb, is het deze?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/crkUOB0UQGgH-i6sDi3rRtL6coE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VYxq3HF5RCItySAe4cIjq2aN.jpg?f=fotoalbum_large

@Invisible_man gaaf die Ravale. Wel lekker kleurtje ipv 50 tinten grijs 8)7

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
page404 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 22:25:
[...]

Lekker bezig jij! Lijkt wel op de auto die ik vorig jaar gebouwd heb, is het deze?
[Afbeelding]

@Invisible_man gaaf die Ravale. Wel lekker kleurtje ipv 50 tinten grijs 8)7
Jep, dat is dezelfde iconische auto.
En als mijn eindresultaat al maar een klein beetje op die van jou lijkt, dan ben ik erg tevreden.
Wat ziet die van jou er netjes uit!
Gespoten of geverfd? (ik gok gespoten)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

streamnl schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 06:45:
[...]

Jep, dat is dezelfde iconische auto.
En als mijn eindresultaat al maar een klein beetje op die van jou lijkt, dan ben ik erg tevreden.
Wat ziet die van jou er netjes uit!
Gespoten of geverfd? (ik gok gespoten)
Deze is gespoten ja. Leuk model om te bouwen. Ik lees wat verschillende ervaringen met verven vs monteren, maar met auto’s die ik de carrosserie eerst verven (of spuiten) en dan pas de ramen en bumpers erop etc. Afplakken lukt zelden 100% netjes bij mij, dus doe ik liever onderdelen apart, tenzij ze echt bij elkaar horen zoals motorhelften of delen van carrosserie of romp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Afplakken is veel werk vaak maar je kan er soms betere resultaten mee behalen dan dingen los monteren. Ook is het een goed alternatief voor decals; een gespoten opdruk is makkelijker mee te weatheren en ziet er strakker uit dan een decal vaak. Uiteraard is dit niet voor alle decals een oplossing maar simpele geometrische vormen zijn makkelijk te doen.

Voor dit model bijvoorbeeld heb ik zo'n beetje alles op de stencils na gespoten. Een hoop afplakwerk ja :P

Dr. Strangelove in "Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc"

[ Voor 24% gewijzigd door Dr. Strangelove op 22-10-2020 08:48 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Aangezien ik toch in de buurt was, alvast een vervolg pakketje gekocht. Nu wel met alle kleuren ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WhEyDn3dMd9tYHRw9vZP2F7u7pg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ciblnYl61NujBufKfYB4PbC8.jpg?f=fotoalbum_large

En een dunne kwast. Eens testen of dit beter werkt dan een kwast van de Action verknippen

[ Voor 8% gewijzigd door streamnl op 22-10-2020 11:16 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:52
streamnl schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:15:
Aangezien ik toch in de buurt was, alvast een vervolg pakketje gekocht. Nu wel met alle kleuren ;)

[Afbeelding]

En een dunne kwast. Eens testen of dit beter werkt dan een kwast van de Action verknippen
Is dat verf op waterbasis? Die kwast is namelijk gemaakt van marterhaar en dat werkt nou niet echt geweldig met alles wat niet waterbasis is. De olie in die verf is namelijk vrij agressief en maakt de haren droog en stug. Waardoor je na een paar keer schilderen niks maar aan die kwast hebt omdat de haren alle kanten op staan.

Je kunt dan beter voor een kwast met syntehische haren gaan. Die zijn weer beter met alles wat niet waterbasis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:37
jordyc schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:53:
[...]

Is dat verf op waterbasis? Die kwast is namelijk gemaakt van marterhaar en dat werkt nou niet echt geweldig met alles wat niet waterbasis is. De olie in die verf is namelijk vrij agressief en maakt de haren droog en stug. Waardoor je na een paar keer schilderen niks maar aan die kwast hebt omdat de haren alle kanten op staan.

Je kunt dan beter voor een kwast met syntehische haren gaan. Die zijn weer beter met alles wat niet waterbasis is.
Volgens mij zijn dat gewoon de ouderwetse emaile (enamel) verf potjes en dus niet op waterbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
jordyc schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:53:
[...]

Geen idee of het op water basis is. Ik had eerst een andere kwast vast en de beste man van de winkel zei dat het een verkeerde kwast was voor de verf wat ik erbij had gedaan.
Hij zei dat ik deze moest hebben en ik geloof hem O-)

In ieder geval, bedankt voor je advies. Kan ik daar rekening mee houden als ik een keer iets online bestel

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

streamnl schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:06:
[...]

Geen idee of het op water basis is. Ik had eerst een andere kwast vast en de beste man van de winkel zei dat het een verkeerde kwast was voor de verf wat ik erbij had gedaan.

In ieder geval, bedankt voor je advies. Kan ik daar rekening mee houden als ik een keer iets online bestel
Zoals ook @Invisible_man zegt is dit geen waterbasis. Raar advies dan in die shop. Welke winkel was dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
page404 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:07:
[...]

Zoals ook @Invisible_man zegt is dit geen waterbasis. Raar advies dan in die shop. Welke winkel was dat?
Verspaget Modelbouw

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Dr. Strangelove schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 08:47:
Afplakken is veel werk vaak maar je kan er soms betere resultaten mee behalen dan dingen los monteren. Ook is het een goed alternatief voor decals; een gespoten opdruk is makkelijker mee te weatheren en ziet er strakker uit dan een decal vaak. Uiteraard is dit niet voor alle decals een oplossing maar simpele geometrische vormen zijn makkelijk te doen.

Voor dit model bijvoorbeeld heb ik zo'n beetje alles op de stencils na gespoten. Een hoop afplakwerk ja :P

Dr. Strangelove in "Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc"
Als ik jouw resultaat zie weet ik zeker dat je gelijk hebt. Misschien als ik wat geroutineerder ben in airbrush dat ik het ook steeds meer op die manier ga doen. Voor nu gaat het nog te vaak mis, en dan liever op één onderdeel dan op het hele project :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyc
streamnl schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:06:
[...]

raar advies, want dat is een kwast voor verf op waterbasis. Je kunt er wel mee schilderen en goed resultaat krijgen, maar verwacht niet dat je em na dit project nog wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aetios
  • Laatst online: 11-07 17:09
Update voor mijn project: Vallejo Gloss spuiten ging voor geen meter, het resulterende oppervlak is zo glad als een grintbak. Ik heb mij laten vertellen dat dit komt omdat de verf te snel droogt uit de spuit, en dat ik er iets in moet stoppen om de verf langzamer te laten drogen. Tips hiervoor?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SIJX2-rpjW2h2zHzGth5LAXG7kQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Do5QZLqHZVQUKM552CUn6WkH.jpg?f=user_large

Erafgeschuurd dus maar. Gisteravond opnieuw in de grond gezet, met een nieuw binnengekomen busje van AK Fine Grey Primer. Dat lijkt op het eerste gezicht best prima spul te zijn, dus dat vindt mijn portemonnee leuk gezien de primer van tamiya 4 maal duurder is. Hij ruikt wel wat minder lekker maar misschien is dat meer een pluspunt aangezien het je de ruimte uitjaagt ;-)

Vanavond maar opnieuw spuiten. Daarna ga ik experimenteren met gloss coats, ook van AK.... Ik heb ook de Mr. Hobby topcoats gekocht. Ik hoor voor spuitlakken heel veel over temperatuur en vochtigheid, moet ik daar echt speciaal op letten of valt dat eigenlijk wel mee? Ik houd de luchtvochtigheid eigenlijk nooit echt in de gaten namelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door aetios op 22-10-2020 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
aetios schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:51:
Update voor mijn project: Vallejo Gloss spuiten ging voor geen meter, het resulterende oppervlak is zo glad als een grintbak. Ik heb mij laten vertellen dat dit komt omdat de verf te snel droogt uit de spuit, en dat ik er iets in moet stoppen om de verf langzamer te laten drogen. Tips hiervoor?
Vallejo Gloss is volgens mij gewoon met water te verdunnen, heb je dat ook gedaan? Verder is het best wel dik spul en komt het moeilijk uit je airbrush, maar als je dan de luchtdruk omhoog brengt om het beter uit je spuit te krijgen, gaat het ook sneller drogen ja.

Ik lees dat je ook de gloss van mr Hobby hebt (GX100?), die kan je met mr leveling thinner verdunnen en die combinatie werkt erg goed. Is alleen niet zo gezond om zonder afzuiging en masker te gebruiken.

Temperatuur en luchtvochtigheid is in Nederland niet zo snel een probleem, hooguit eens wat meer verdunnen in de zomermaanden.

[ Voor 19% gewijzigd door Invisible_man op 22-10-2020 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aetios
Invisible_man schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:00:
[...]

Vallejo Gloss is volgens mij gewoon met water te verdunnen, heb je dat ook gedaan? Verder is het best wel dik spul en komt het moeilijk uit je airbrush, maar als je dan de luchtdruk omhoog brengt om het beter uit je spuit te krijgen, gaat het ook sneller drogen ja.

Ik lees dat je ook de gloss van mr Hobby hebt (GX100?), die kan je met mr leveling thinner verdunnen en die combinatie werkt erg goed. Is alleen niet zo gezond om zonder afzuiging en masker te gebruiken.

Temperatuur en luchtvochtigheid is in Nederland niet zo snel een probleem, hooguit eens wat meer verdunnen in de zomermaanden.
Ik heb de spuitbussen van AK en Mr. Hobby gekocht (vandaar ook mijn temperatuur, luchtvochtigheidsvraag).
Vallejo Gloss had ik met de Vallejo thinner verdund. Ik realiseerde me aan het eind van de sessie dat dat wellicht het probleem is. Dus binnenkort ga ik het eens met water proberen.

Over afzuiging gesproken: ik ga binnenkort maar eens een cabine met afzuiging kopen. Je kan ze zelf beunen maar eigenlijk wil ik gewoon iets hebben dat werkt. Heb er al een gezien met een mooi lampje en draaiplateau. Dat is wel aantrekkelijk. Masker gebruik ik overigens al, verf in je slijmvliezen is echt heel goor.

[ Voor 13% gewijzigd door aetios op 22-10-2020 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
aetios schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:22:
[...]

Ik heb de spuitbussen van AK en Mr. Hobby gekocht (vandaar ook mijn temperatuur, luchtvochtigheidsvraag).
Vallejo Gloss had ik met de Vallejo thinner verdund. Ik realiseerde me aan het eind van de sessie dat dat wellicht het probleem is. Dus binnenkort ga ik het eens met water proberen.

Over afzuiging gesproken: ik ga binnenkort maar eens een cabine met afzuiging kopen. Je kan ze zelf beunen maar eigenlijk wil ik gewoon iets hebben dat werkt. Heb er al een gezien met een mooi lampje en draaiplateau. Dat is wel aantrekkelijk. Masker gebruik ik overigens al, verf in je slijmvliezen is echt heel goor.
Dan zou ik die van Mr. Hobby gebruiken als je die toch hebt (buiten, met een spuitbus heb je veel meer overspray). Met een spuitbus is het wat lastig doseren, maar voor je topcoat komt dat wat minder precies.

Al googlend kom ik dit topic tegen, en daaruit blijkt dat de Vellejo thinner prima kan. Maar speel eens wat met verdunverhoudingen en luchtdruk, dat kan een groot verschil maken. Soms moet je wel 50/50 verdunnen voordat een verf/vernis goed wil spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aetios
Invisible_man schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:29:
[...]

Dan zou ik die van Mr. Hobby gebruiken als je die toch hebt (buiten, met een spuitbus heb je veel meer overspray). Met een spuitbus is het wat lastig doseren, maar voor je topcoat komt dat wat minder precies.

Al googlend kom ik dit topic tegen, en daaruit blijkt dat de Vellejo thinner prima kan. Maar speel eens wat met verdunverhoudingen en luchtdruk, dat kan een groot verschil maken. Soms moet je wel 50/50 verdunnen voordat een verf/vernis goed wil spuiten.
Nou, ik ga er nog maar eens mee spelen. Gelukkig valt er altijd wat te leren :) Spuitbussen doe ik altijd in de schuur, dus dat komt goed. Ik post nog wel hoe het geworden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
aetios schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:50:
[...]

Nou, ik ga er nog maar eens mee spelen. Gelukkig valt er altijd wat te leren :) Spuitbussen doe ik altijd in de schuur, dus dat komt goed. Ik post nog wel hoe het geworden is.
Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Voor mijn beeldvorming, waar kan ik als leek een goeie site vinden die iets vertelt over kwasten?
Want als mijn kwast idd niet de juiste is zoals jullie zeggen, dan laat ik morgen mijn vrouw in Eindhoven even stoppen om hem te ruilen. (Ze komt er praktisch langs op haar terugweg).

Als jullie niets gezegd hadden, had ik niets geweten.

Ik lees bijv. het volgende op een site “ De wintervacht van de kolinsky-marterhaar levert de beste haren ter wereld. Ze zijn lang, veerkrachtig en moeten zo gezet worden dat de kwast flexibel is en altijd terugveert in een gerichte punt. Minder geschikt voor zeer pasteuze verf. Bij gebruik voor acryl of olieverf extra schoonmaken met water en zeep.”

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRvmEcYFSaQo1b2PKgOK-egptBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KUqRjMT2Yj0gATTbOjrYyYdw.jpg?f=fotoalbum_large

Astronaut van shapeways toegevoegd aan de revell lunar module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
streamnl schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:25:
Voor mijn beeldvorming, waar kan ik als leek een goeie site vinden die iets vertelt over kwasten?
Want als mijn kwast idd niet de juiste is zoals jullie zeggen, dan laat ik morgen mijn vrouw in Eindhoven even stoppen om hem te ruilen. (Ze komt er praktisch langs op haar terugweg).

Ik lees bijv. het volgende op een site “ De wintervacht van de kolinsky-marterhaar levert de beste haren ter wereld. Ze zijn lang, veerkrachtig en moeten zo gezet worden dat de kwast flexibel is en altijd terugveert in een gerichte punt. Minder geschikt voor zeer pasteuze verf. Bij gebruik voor acryl of olieverf extra schoonmaken met water en zeep.”
Is voor mij ook even nieuw voor welke soort kwastharen je waar voor kan gebruiken (gebruik primair een airbrush, dus mijn kwastwerk is beperkt tot wat detail werk en wheatering), maar wat ik na wat googlen lees is niet zozeer dat ze ongeschikt zijn, maar zoals je zelf ook al gevonden hebt dat bepaalde oplosmiddelen, vooral alcohol gebaseerde die je bij sommige acrylverf vindt, de natuurlijke olie op de haren kan oplossen. Door ze na gebruik met inderdaad water en zeep (ik lees zelf mensen die hair conditioner aanraden) te schoonmaken zou je dit tegen kunnen gaan.

Ik heb voor met name de kwasten die ik voor olieverf gebruik (voor wheatering enzo) een potje kwasten gel waardoor de kwasten langer goed blijven en de haren minder uit elkaar gaan staan. Vooral voor wheatering waar je nog wel eens aan het temponeren bent met kwasten kan dat geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Invisible_man schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:32:
[...]
(ik lees zelf mensen die hair conditioner aanraden)
[knip]
Ik heb voor met name de kwasten die ik voor olieverf gebruik (voor wheatering enzo) een potje kwasten gel waardoor de kwasten langer goed blijven en de haren minder uit elkaar gaan staan.
Haha...het moet niet gekker worden. Mijn vriendin zal opkijken als ik haar conditioner gebruik voor mijn kwastjes. Nooit gedacht dat je zo met die dingen om moest gaan.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
mphilipp schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:38:
[...]

Haha...het moet niet gekker worden. Mijn vriendin zal opkijken als ik haar conditioner gebruik voor mijn kwastjes. Nooit gedacht dat je zo met die dingen om moest gaan.
Genoeg producten bij de drogisterij die handig zijn voor onze hobby hoor :) Laatst nog een spuitbus haarlak voor chipping en tien doosjes met wattenstaafjes (100 stuks voor €1 ofzo) voor wheatering en wat wel niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Invisible_man schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:44:
[...]
Genoeg producten bij de drogisterij die handig zijn voor onze hobby hoor :) Laatst nog een spuitbus haarlak voor chipping en tien doosjes met wattenstaafjes (100 stuks voor €1 ofzo) voor wheatering en wat wel niet meer.
Vergeet de pincetten en nagelvijlen niet... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyc
Invisible_man schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:44:
[...]

tien doosjes met wattenstaafjes (100 stuks voor €1 ofzo) voor wheatering en wat wel niet meer.
Deze snap ik zelf nog steeds niet. Waarschijnlijk doe ik het fout, maar elke keer als ik er mee aan de gang ga zit men model vol met vezels van die wattenstaafjes.
streamnl schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:25:

Je kunt in principe elke kwast voor elke verfsoort gebruiken, het verschil zit em in hoe goed de verf van de kwast af vloeit en hoe de haren reageren op de oplosmiddelen.

Het voordeel van watergedragen verf is dat het niet agressief is en je dus veel zachtere haren kan gebruiken. Daarbij zijn deze kwasten ook nog eens zo ontwikkeld dat ze op een gestage manier hun verf afgeven waardoor je gelijkmatiger kan schilderen.

Olie en alcohol verf is een stuk agressiever, maar heeft als voordeel dat het verwerken van de verf op het model gemakkelijker gaat. De verf dekt beter, je kunt het gemakkelijker blenden en het droogt langzamer waardoor je meer tijd hebt. Het nadeel is dat deze verf agressief is waardoor de kwast veel meer te lijden heeft. Een optie is om synthetische kwasten te gebruiken, deze zijn ook meer toegespitst op het gebruik met olie en alcohol basis, waardoor hun verf afgave juist weer daarop is afgestemd.

Je kunt wel kwasten voor waterbasis gebruiken met olieverf, maar ondanks goed onderhoud zullen ze veel blijven lijden en niet zo goed resultaat geven. Net als andersom. Met zeep/ brush conditioner kun je de levensduur wat verlengen, maar dit is hooguit uitstel van executie.

[ Voor 72% gewijzigd door jordyc op 23-10-2020 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:38
Even snel vraagje tussen door.

Ik had wat Tamiya verf besteld, alleen heb 2 kleuren niet gekregen(niet op voorraad), X-10 en X12.
Die laatste kan ik even vervangen door Revell 94. Is maar zeer klein stukje wat daarvoor moet.

Maar X-10 (Gun metal), iemand een idee welke kleur ik hiervoor kan gebruiken wat er op lijkt?

Via deze tabel is er blijkbaar niks bij revell daarin:
https://www.modelbouwenzo...-en-Kleur-Conversie-tabel
Maar wie weet hier wel iemand :)

Beter lezen... > 91 van revell zou kunnen. even testen

[ Voor 6% gewijzigd door Renegade666 op 23-10-2020 12:13 ]

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Revell 91 denk ik, eventueel met een drupje zwart erbij.

Edit: Je hebt hem al gevonden zie ik ;) Page was niet refreshed :P

[ Voor 39% gewijzigd door Dr. Strangelove op 23-10-2020 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeddicius
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:40

Zeddicius

Conscience do cost

Deze site heb ik onlangs gebruikt voor kleurconversies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Zeddicius
Die is wel nice. zal heb even in de TS zetten.

91 Is het niet echt. Haal toch maar even snel X-10.

[ Voor 31% gewijzigd door Renegade666 op 23-10-2020 13:08 ]

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Wie houdt er nou niet van Tomcats? Voor velen begint de liefde voor dit fantastische toestel met Top Gun, maar bij mij heeft het zijn oorsprong in een stripalbum. Meer specifiek, de Buck Danny trilogie ‘Opdracht Apocalypsis’, ‘De Hellepiloten’ en ‘Vuur uit de Hemel’.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o40-5eWvYY1YHYjVYAzFZ8m2oHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dg0liZY9DPudkskIUUaFj4PZ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben Buck Danny fan en deze trilogie is voor mij het hoogtepunt van de serie. De albums hebben een scenario van überstripschrijver Jean-Michel Charlier (ook bekend van Tanguy & Laverdure, Blueberry en Roodbaard) en Francis Bergèse, die het stokje overnam van de overleden Victor Hubinon. Die laatste is verantwoordelijk voor de eerste 40 albums maar waar zijn karakters erg goed waren was hij nooit meer dan een gemiddelde vliegtuigtekenaar. Bergese bracht een heel nieuw realisme in de albums.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yn3hNLJ7OTHbkRLu0TGC8jv9ztg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sSc2gdE1aisgbhEak9cNgQMy.jpg?f=user_large

Anyway, ik wilde erg graag een model bouwen van de F-14A uit deze trilogie, natuurlijk bewapend met de atoombom waar het allemaal om draait. Het model is van Italeri en een van de eerste modellen die ik kocht in mijn tienerjaren. Ik heb eindeloos vaak de onderdelen in elkaar gepast maar het heeft ruim 25 jaar geduurd om hem te bouwen! De bom is een eigen maaksel omdat de bom uit de albums voor zover ik kon nagaan een fantasieding was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xlnbz1XgvTg0qwzrs3DEOdEspvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T7aCuUSluRtT0UZen9EW0PzE.jpg?f=fotoalbum_large

Grootste uitdaging waren de decals. Stencils en kokardes zijn de kit decals, dat was het makkelijke deel. Een decal set van MicroScale leverde de VF-32 Swordsmen decals op, die helaas in zeer slechte staat waren. Ik heb over de afgelopen jaren twee van deze sheets weten te vinden; één was volledig vergaan, de ander bijna. Ik had achteraf de sheets moeten spuiten met een laag acrylic lak, dat houdt de boel goed bij elkaar. De rest heb ik zelf gemaakt op de computer en geprint, te weten serienummers, bureau numbers, de namen van de piloten en een aantal nagemaakte decals van de MicroScale sets die onbruikbaar waren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMD0g78ADNFVbFtsANCKpK8_yQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kuh4zZ2iUQexY7n1iqRfffdl.jpg?f=fotoalbum_large

En nu is ‘ie af! Blij mee, zeker. Het is zeker niet mijn beste model echter. Ik heb best moeite gehad het wit aan de onderkant goed te krijgen en dat zie je helaas wel. De rode randen rondom de wieldeuren zijn een b***h om goed te krijgen. Als iemand daar tips voor heeft hoor ik het graag. Tot slot, de kit zelf is vrij basic, je kan bij Hasegawa, Fujimi en sinds kort ook FineMolds betere Tomcats in 1/72 krijgen. Die zijn echter ook veel duurder en complexer dan deze Italeri kit, die wel lekker snel bouwt en een redelijke accurate Tomcat oplevert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPTYz9pKoGpPuAwhz9oP-Wm_r8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1OqHTBXk7UBCVcxhxk8k21QE.jpg?f=fotoalbum_large

Met dank aan Jean-Michel Charlier en Francis Bergèse!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:33:
Tot slot, de kit zelf is vrij basic, je kan bij Hasegawa, Fujimi en sinds kort ook FineMolds betere Tomcats in 1/72 krijgen. Die zijn echter ook veel duurder en complexer dan deze Italeri kit, die wel lekker snel bouwt en een redelijke accurate Tomcat oplevert.
Tsja...ik ben dan weer zo'n nerd die dan wel 'het mooiste' model wil hebben. Tenminste, de laatste jaren kun je daar makkelijker achter komen door internet natuurlijk. Vroeger had ik geen benul en dacht dat ze allemaal goed waren. Hoewel ik een voorkeur voor Tamiya heb (afhankelijk van het genre natuurlijk), want die zijn kwalitatief altijd wel goed. Goede mallen en veel details.
Ik moet mijzelf dan een beetje inhouden, want anders dreig ik overboord te gaan en teveel focussen op details die je toch niet (goed) ziet.
Toch laat ook Tamiya 'steken vallen'. Ik zie nu dat die Williams FW14b 1/12 een paar best wel belangrijke details heeft weggelaten. In de cockpit hebben ze alleen een stoel, instrumentenpaneel met wat knopjes en that's about it. Van TopStudio heb ik dan een detailkit besteld die daar veel aan toevoegt: brandblusser en wat spul dat naast het stoeltje zichtbaar is (electronica box en een soort tankje). Ook is het instrumentenpaneel gedetailleerder. En in de neus van de auto zitten altijd de reservoirs voor de remvloeistof enzo, maar die ontbreken geheel bij het model. Dat vind ik dan weer de moeite waard om zo'n kit te kopen. Maar of ik alle kabelconnectors (meestal gewoon een pikkie waar je een rubberen slangetje op prikt) ga vervangen door resin connectors...ik weet het nog niet. Het zijn pietepeuterige dingen, dus next to impossible om mooi te beschilderen.

Maar die F14 Tomcat is inderdaad een mooi toestel. Ik twijfel altijd tussen de F14 en de F15 welke ik de mooiste vind. Misschien komt er ooit nog wel eens een model van een van de twee. Moet maar even kijken of ik ergens ruimte kan vinden voor al die rommel die ik gepland heb ik mijn hoofd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aetios
Een mooi stukje werk, Strangelove! Wit blijft een vervelende kleur om mee te werken, met de kwast en ook in de airbrush.

Ik wil zelf ook nog steeds graag een keer een mooie F-14 bouwen. Momenteel heb ik een 1:144 testmodelletje van Revell liggen, maar die kit is waardeloos. Hij kostte me dan ook 1 euro bij de kringloop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
15 jaar terug ofzo ook een F14 gemaakt van revell. opzich wel mooi. Maar niet zo als die van @Dr. Strangelove :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-09 17:40

Falcon10

Hit it i would !

(jarig!)
Congrats Dr. Strangelove !
Prachtig gelukt. Hier ook een Buck Danny fan.
Met de laatste nieuwe albums kan je ook de moderne stealths maken als je wil ;)
Of je kan voor wat leuk Russisch gaan als een Su27 of Mig29.
Al blijft de F14 uit het drieluik Opdracht Apocalyps wel een topper !

[ Voor 15% gewijzigd door Falcon10 op 23-10-2020 20:24 ]

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
@Invisible_man en @jordyc bedankt voor de toelichting! Ik ga het gewoon proberen en houd het bij water en zeep. Bevalt de kwast me (en blijft de kwast goed), dan ga ik mijn set langzaamaan uitbreiden.

@Dr. Strangelove potverdorie, hij is erg netjes geworden _/-\o_

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Laatst online: 12:32

_Eend_

🌻🇺🇦

Skyaero schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 19:52:
[...]

Modelmakers op Reddit heeft dat heel erg "My very first model" en dan een foto van een model dat er piekfijn dat alle details, zonder fouten, eruit ziet. Ja ja, je eerste.

Ik ben recentelijk naar Instagram gegaan. Daar is wel een leuke community te vinden van amateurs. Niet kritisch, gewoon je voortgang delen.
Ik vraag soms wel eens naar hun achtergrond. Meestal doen ze dan al 'iets' met bijvoorbeeld Warhammer of zijn ze kunstschilder ofzo. Maar het is wel hun eerste tank/vliegtuig/schip.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Renegade666
Vandaag mijn tank afgemaakt. Alleen het bijhorende jeepje moet nog.
Zal hierna eerst even mijn onderzeeer afmaken. Daarna liggen er nog een paar tanks klaar in de doos :)

Helaas wel een paar misser gehad, maar was het niet waard om het te fixen met pijn en moeite.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/3cuk2fwxp.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/3ytay8own1b.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/5gfv2z5dyy.jpg
Zwaai zwaai :)
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/mus8d2c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Skyaero schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:52:
Astronaut van shapeways toegevoegd aan de revell lunar module
Leuk! Je hebt niet toevallig de 50 years anniversary set? Want daar zit nog een mooie maandiorama bij.
Is dit de versie die met de goudfolie geleverd wordt of heb je zelf iets gevonden om dat effect te krijgen?

Ik heb 'm ook nog op mijn lijstje staan. Beetje verplichte kost voor de space nerd 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
mphilipp schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 19:17:
[...]

Leuk! Je hebt niet toevallig de 50 years anniversary set? Want daar zit nog een mooie maandiorama bij.
Is dit de versie die met de goudfolie geleverd wordt of heb je zelf iets gevonden om dat effect te krijgen?

Ik heb 'm ook nog op mijn lijstje staan. Beetje verplichte kost voor de space nerd 8)
Dit is idd de 50 jaar editie. Zat geen maanlandschap bij. Het betreft hier de 1/48 versie van Revell.

Zit ook geen folie bij. Is gewoon plastic met verf. Kan zijn dat de Dragon versie wel met landschap en folie komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Skyaero schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 19:45:
[...]

Dit is idd de 50 jaar editie. Zat geen maanlandschap bij. Het betreft hier de 1/48 versie van Revell.

Zit ook geen folie bij. Is gewoon plastic met verf. Kan zijn dat de Dragon versie wel met landschap en folie komt
Het was inderdaad de Monogram versie. Maar dat was toch overgenomen door Revell oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Falcon10 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:23:
Congrats Dr. Strangelove !
Prachtig gelukt. Hier ook een Buck Danny fan.
Met de laatste nieuwe albums kan je ook de moderne stealths maken als je wil ;)
Of je kan voor wat leuk Russisch gaan als een Su27 of Mig29.
Al blijft de F14 uit het drieluik Opdracht Apocalyps wel een topper !
Ik ben meer een WWII bouwer, maar ik bouw zo nu en dan ook wel eens wat anders. De Tomcat met de bom eronder is echt een uniek toestel in de serie en daarom vond ik die leuk om te doen, de meeste moderne jets in Buck Danny zijn vrij generiek en hetzelfde als wat er IRL rondvliegt.

Ik heb een tijdje terug wel de Bell XP-51 gemaakt uit 'In Korea'. En ik wil graag de B-45 uit dat album ook nog eens bouwen. Verder zijn er een aantal fantasieschema's wel aantrekkelijk om te doen, bijvoorbeeld de Skyhawk en G-91 uit de Vliegende Tijgers trilogie en de Saab Draken uit Het Dodelijke Groene Dal.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s00H_n6ERnP8Svf0eHCWzkk4zDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PLKxUupHN2V15HOMNHophcM5.jpg?f=fotoalbum_large

Nou, daar is ie dan. De Revell 1/144 Space Shuttle met boosters. Ruim een jaar geleden (met intervallen) mee bezig geweest. Ik had al eerder geschreven dat de mallen uitermate slecht zijn, want niets past. Er moet veel gebogen en gevuld worden om alles een beetje fatsoenlijk aan elkaar te krijgen.

Ook de decals zijn vreselijk, komen moeilijk van het papier af, maar zijn dun en veelal erg small en lang. Een prachtig recept om ze te breken. Daarnaast komen de kleuren niet overeen. Duidelijk te zien bij de control surfaces. Het wit van de decal is veel lichter dan dat van de shuttle zelf. Moest toch even nakijken of ik de shuttle dan wel goed geverfd had, maar instructies zeggen toch echt 50% 301 (white silk) + 50% 371 (light grey silk).

De grootte van het model maakte het ook een lastig model om netjes met penseel te verven. De 301 (wit) en grijze kleuren van Revell (enamel) zijn ontzettend lastig netjes te krijgen met penseel.

Ik had eigenlijk nog iets meer met het model willen doen: verlichting, weathering (het platform is doorgaans verroest), maar ik ben er een beetje klaar mee.

Net een grote order geplaatst voor nieuwe bouwdozen (1/72 voertuigen van Trumpeter), eens kijken hoe dat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Mooi man. Ik heb zelf de stack in 1/200 van Hasegawa, alsmede de SS met Hubble boxing, ik hoop dat die wat beter in elkaar gaan :P

[ Voor 15% gewijzigd door Dr. Strangelove op 26-10-2020 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Skyaero
Ik heb die set ook, maar deze ziet er beter uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Skyaero schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:55:
Nou, daar is ie dan. De Revell 1/144 Space Shuttle met boosters.
Mooi hoor, altijd een indrukwekkend gezicht, zo'n stack. Ik heb een re-issue van de full stack met launch tower van Revell, naar aanleiding van het zoveel jarig bestaan van een grote modelbouwzaak in Duitsland. Moet er nog aan beginnen, maar ik heb al een beetje referentiemateriaal verzameld. Op de site van AXM Papermodels kun je eea vinden over kleurstelling van de boosters en de markings op de orbiter. Die zijn voor elke orbiter anders en verschillen soms zelfs per missie (booster zeker).
Verder heb ik voor $7 een referentieboekje (SIM3) gekocht (pdf download) met allerhande tips over het bouwen van de Shuttle. Die meneer behandelt de verschillende uitvoeringen, oa van Revell en Hasegawa. Hij gaat echt diep in op bepaalde details, en belangrijke punten. Echt de moeite waard als je het mij vraagt. Uiteraard hangt het er vanaf hoe ver je wilt gaan met details aanbrengen. Een lastig punt is het hitteschild, de tegels en de matten die aangebracht zijn. Ook dat verschilt tussen de verschillende orbiters. Challenger is op enig moment aangepast, maar orbiters daarna hebben weer een ander soort isolerende matten. En hoe je dat effect krijgt is dan altijd weer een gedoe: kleine stukje medische tape uitsnijden en opplakken...echt een rotwerk, maar het is dan wel nét echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Mooie bouwwerkjes zijn er weer voorbij gekomen hier de afgelopen dagen. Leuke Buck Danny Tomcat @Dr. Strangelove. Ik heb aantal jaren geleden ook een Italeri Tomcat gebouwd, paste allemaal wel prima maar ik vond de opliggende paneellijnen en andere details wat grof.

Ik heb nu nog een Finemolds F-14A op de stapel liggen, Great Wall Hobby/Lionroar hebben recent ook een F-14A en F-14D uitgebracht. deze schijnt ook erg mooi te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Klopt, het is een achterhaald model maar ik had het al zo lang liggen dat ik hem echt eens wilde bouwen.

Ik heb de Fujimi en de Hasegawa ook in de stash maar dat zijn echt veel complexere en beter gedetailleerde modellen. Echter ook een hoop meer werk. Ik wist dat ik voor de Buck Danny build veel tijd kwijt zou zijn aan de paint job en de atoombom dus het was ook een tijdsgebonden keuze.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:08
Oh leuk, is modelbouw terug? Laatste keer dat ik keek lag er een jaar stof op het topic.

F-14.. heb nu de 1:72 Hasegawa onder handen. Het valt mij een beetje tegen. Erg veel flash overal en zo fantastisch is de pasvorm nou ook weer niet.

Hier trouwens mijn versie van de "Mig-28" op basis van de Hobbyboss F-5 in 1:72
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IAB6D1ItY6KX-jjDoSD_6Ocljdg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rdIERTBK1eUaNYczJXcYnKzt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door Wijnands op 26-10-2020 20:13 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Hasegawa heeft meerdere toolings van de Tomcat in 1/72. De oude boxing is inderdaad niet al te best meer, maar de nieuwere is nog steeds een kunsstukje en pas recent door de nieuwere FM vervangen als top dog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Is er een goede manier om oude verflagen van een model af te krijgen? Ik heb een paar oude modellen, die ik iets van 25 jaar geleden gemaakt heb. Toen wist ik niet dat het slim was om de decals te sealen met blanke lak. Je voelt 'm al aankomen...een aantal van die decals zijn dus beschadigd. Het gaat om bodywork van F1 wagens, dus op zich zijn dat mooie grote vlakken. Ik kan denk ik nog wel aan een set nieuwe decals komen, en ik zou ze dus opnieuw kunnen spuiten en afwerken.

Ik snap dat ik kan schuren, maar sommige onderdelen hebben een heel fijn carbon structuur die ik niet weg wil schuren. Ze zijn ooit gespoten met Tamiya spuitbussen. Is er ook iets van een soort oplosmiddel waarin ik ze kan laten weken ofzo?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Oven schoonmaker, van b.v. HG of Mr. Muscle.

Model in een ziploc bag doen, volspuiten met reiniger, dagje laten liggen. Dan onder de warme kraan met een ouwe tandenborstel schoonboenen.

Hou er rekening mee dat je lijmnaden ook naar de galemiezen gaan trouwens; je kan eigenlijk je hele model opnieuw bouwen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yUm87PcpIlwmU3hKAnbvIYqOLxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VCRq1eNqt6zu9Q2LfeJ40kZT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TdFVLjK7oBKZke-Ke3fD3pJrOl8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kzl3O4yNFASKrbMFfQNHBS6a.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 70% gewijzigd door Dr. Strangelove op 28-10-2020 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyc
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:27:
Oven schoonmaker, van b.v. HG of Mr. Muscle.

Model in een ziploc bag doen, volspuiten met reiniger, dagje laten liggen. Dan onder we warme kraan met een ouwe tandenborstel schoonboenen.
Wel Mr Muscle keukenreiniger en niet de oven reiniger dan! Oven reiniger vreet de plastic aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
mphilipp schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:21:
Is er een goede manier om oude verflagen van een model af te krijgen?
Als het om enamel verf gaat en het is niet gesealed met vernis, kun je het met enamel verdunner er gewoon afkrijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Met verdunner lukt het mogelijk wel maar dat is een erg smerig klusje en je krijgt het lastig uit de naden.
jordyc schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:35:
[...]

Wel Mr Muscle keukenreiniger en niet de oven reiniger dan! Oven reiniger vreet de plastic aan.
Succes om enamel eraf te krijgen met keukenreiniger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Tamiya TS spuitlak is geen enamel. Zelf omschrijven ze het als synthetische lak. Lekker vaag. Ik hoopte dat er een slimme truuk was om het eraf te krijgen. Ik lees net ergens een tip dat remmenreiniger (wat een behoorlijk aggressief goedje is) werkt. Een dagje laten weken en het vliegt eraf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
mphilipp schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:14:
Tamiya TS spuitlak is geen enamel. Zelf omschrijven ze het als synthetische lak. Lekker vaag. Ik hoopte dat er een slimme truuk was om het eraf te krijgen. Ik lees net ergens een tip dat remmenreiniger (wat een behoorlijk aggressief goedje is) werkt. Een dagje laten weken en het vliegt eraf.
Die Tamiya verf is acrylverf op alcohol basis. Het lastige daarbij is dat de thinners en dergelijke die daar goed voor werken, ook het plastic kunnen aantasten als in te grote concentraties. Op internet vind ik dat men het met Windex doet (glasex?), maar ook IPA 99% (isopropyl alcohol).

Lijkt van alles wel mogelijk, maar zou eerst wel een stukje plastic een nachtje er in laten staan wat voor effect dat gaat hebben daarop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Dat toestel dat ik hierboven gepost heb was een paint mule die ik tien jaar in gebruik gehad heb. Er zaten, serieus, honderden lagen verf op van enamel, acrylic, lacquer, autolak, resin primer, waterverf en vingerverf. alle mogelijke pigmenten met alle mogelijke oplosmiddelen van alle mogelijk merken.

Nachtje ovenreiniger - gone :P

En ja, brake fluid wordt ook gebruikt maar is gevaarlijk voor je gezondheid dus ik zou dat zeker niet aanraden.

Tot slot, beste advies, zoals @Invisible_man geeft, probeer het met een stukje scratch als je het niet vertrouwt.

[ Voor 13% gewijzigd door Dr. Strangelove op 27-10-2020 12:25 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• aetios
Nou, hij is klaar. Uiteindelijk niet getopcoat en maar gewoon met Citadel washes gepanellined. Ging best prima, maar kon netter. Ik was er een beetje klaar mee dat topcoaten steeds mislukte (kreeg geen mooi glad oppervlak), dus heb deze gewoon klaar genoemd. Alsnog best blij mee, veel geleerd over afplakken en naadjes vullen.
Ben inmiddels bezig met een volgend project, de Hyaku-Shiki Revive. Ik heb inmiddels plastic lepels gekocht om lekker op te oefenen met een aantal technieken die ik hier wil gaan toepassen. Ik wil de rode delen bijvoorbeeld 'candy coaten'. Zin in.

Plaatjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ED1kSwKPose_goxbG5pf4Z1vfz0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HqwlGbSnCX6sXRKPSoOUAtJU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIqpsOhmX5ytVUidZV6urnQi4TA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NcLyDQhvfVCTgKiSnaaOFcgk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5ZX9ULtYrE5OtPPDfUwaA6Mf_A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q3lzr3Il3nM3PUNIuQOnN1TU.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0yvi2NTmspTTejzeeWeOy-RIKbg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iSGt2P8LxmGsoi2XuPLCtJwC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DB8uy7LhxLJNmaaBUVy2hXNYtU8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CJH8YGUNeTxLNYfj5P1NeiJ9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CeoAImNCcnzVX1VUYa0pcwAjV_o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y2T6uSPXIuSXcMx4O4PibEb4.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Dr. Strangelove schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:22:
Dat toestel dat ik hierboven gepost heb was een paint mule die ik tien jaar in gebruik gehad heb. Er zaten, serieus, honderden lagen verf op van enamel, acrylic, lacquer, autolak, resin primer, waterverf en vingerverf. alle mogelijke pigmenten met alle mogelijke oplosmiddelen van alle mogelijk merken.

Nachtje ovenreiniger - gone :P

En ja, brake fluid wordt ook gebruikt maar is gevaarlijk voor je gezondheid dus ik zou dat zeker niet aanraden.

Tot slot, beste advies, zoals @Invisible_man geeft, probeer het met een stukje scratch als je het niet vertrouwt.
Zo heb ik mijn Kosmostrator ook een keer gestript. Het ging op zich ook wel prima met een doekje en airbrush cleaner, maar ik moest het hele ding kaal hebben. Die Chrome verf van Vallejo is nogal vatbaar voor krasjes en hard water, toen ik klaar was zaten er allemaal witte vlekken op het model en zag je de plekken waar ik toch niet echt goed had geschuurd wel héél duidelijk terug. :(

Eerst een uurtje aangekloot met cleaner en keukenpapier, maar dat duurde me te lang, dus ingesmeerd met ovenreiniger, en de volgende dag ging het strippen veel makkelijker.

Helaas is de Kosmostrator tijdens mijn verhuizing gesneuveld :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Dr. Strangelove schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:55:
Hasegawa heeft meerdere toolings van de Tomcat in 1/72. De oude boxing is inderdaad niet al te best meer, maar de nieuwere is nog steeds een kunsstukje en pas recent door de nieuwere FM vervangen als top dog.
Dit is de nieuwere. En slecht is het niet. Ik zal de laatste tijd wel teveel Eduard hebben gebouwd..
Zoiets wil ik ook wel 's proberen maar ik heb werkelijk de ballen verstand van dat spul. Wat is een aanrader in de 10-20 euro klasse?

[ Voor 45% gewijzigd door Wijnands op 27-10-2020 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aetios
Wijnands schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 21:18:
[...]

[...]

Zoiets wil ik ook wel 's proberen maar ik heb werkelijk de ballen verstand van dat spul. Wat is een aanrader in de 10-20 euro klasse?
Gunpla (want dat is hoe ze heten) wordt verkocht in een aantal klassen, High Grade, Master Grade en nog een paar. High Grades zitten veelal precies in de klasse 10-20 euro. Browse bijvoorbeeld hier eens doorheen en kijk of iets je aanspreekt (dit is de winkel bij mij in het dorp, goeie mensen, verder geen affiliatie); een vriend van me heeft recent deze gebouwd en was daar zeer over te spreken. Verven hoeft niet meteen want ze zijn voorgekleurd, lijm is ook niet nodig aangezien ze in elkaar klikken. Een kind kan de was doen :+

Succes.

PS. op dalong.net kan je reviews vinden van vrijwel álle Gunpla kits. Koreaanse site, maar met google translate en de English Menu optie kom je een heel eind! Goed om te kijken of 't echt een kit is die je leuk vindt.

[ Voor 9% gewijzigd door aetios op 27-10-2020 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Cool! Voor een beetje schilderen ben ik niet bang hoor.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aetios
Wijnands schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:06:
Cool! Voor een beetje schilderen ben ik niet bang hoor.. :)
'T is ook veel leuker om ze te schilderen natuurlijk. Maar gewoon wat verwachtingsmanagement. Ik vind het leuk, want op deze manier kan ik ook de kits die ik alleen maar gebouwd heb naast de rest neer zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
normaal doe ik vliegtuigen maar af en toe wat anders is ook leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Wijnands schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 21:18:
[...]

Dit is de nieuwere. En slecht is het niet. Ik zal de laatste tijd wel teveel Eduard hebben gebouwd..
Dat is het nadeel van moderne toolings vaak, we worden teveel verwend ;) Ik wissel het bewust af moet ik zeggen, ouwe toolings of short-run kits waarbij ik het beste resultaat met de beperkte middelen die de kit aanbiedt nastreef en shake 'n bake kits waarbij ik probeer mezelf te overtreffen en een topmodel (voor mijn eigen standaarden) af te leveren.

Ook Eduard heeft het moeten leren natuurlijk, mijn huidige project is hun 1/72 Sturmovik, één van hun eerdere toolings, en die heeft heel wat issues. Zie de gap tussen vleugel en romp, je kon er een 747 doorheen vliegen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5RpP_6HZr5TZ6kFbLBa3ucWe08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eIFmuQqiVKRaRmbGJLfVgiGk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

aetios schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 21:36:
[...]
Gunpla (want dat is hoe ze heten)
Ik ben duidelijk van de verkeerde generatie...het zegt mij he-le-maal niets... :+ 0,0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wijnands
ik heb nog nooit van een Il-2 van Eduard gehoord... En zo te zien mis ik niks. Volgens scalemates is ' ie ook sinds 2010 niet meer uitgebracht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Ok_rSqdt9r8311P16eT0auCsRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fe12UgaRcWxlX4vbJfJyAj3R.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was wel een juweeltje van Eduard. De Spitfire mk IX. Ik had een profipack voor 10.95. Echt ongelofelijk wat je krijgt voor dat geld!

[ Voor 5% gewijzigd door Wijnands op 28-10-2020 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Zo slecht is hij niet hoor. Niet zo goed als nieuwere toolings maar het was een enorme stap vooruit op de tot dan toe ouwe toolings uit het voormalige oostblok. Tegenwoordig is er de fantastische nieuwer Tamiya tooling die ik ook heb liggen, maar die kost je dan ook drie keer zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Moest vandaag even wat spul halen, kwam ook weer thuis met een M42 Duster van Tamiya...

Dacht doe even een stukje vanavond, maar dit is best wel een keine kit, de onder helft in een uurtje klaar, incl. spuiten :P
De boven romp bestaat uit plaatje in structie, daarna nog wat turret werk, en vervolgens is hij al klaar.
Was ook niet duur, maar had niet verwacht zo makkelijk.

Al is deze qua pasvorm minder dan de Sherman die ik net klaar had, die was toch even een stuk beter.

[ Voor 38% gewijzigd door Renegade666 op 28-10-2020 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Wijnands schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:39:
ik heb nog nooit van een Il-2 van Eduard gehoord... En zo te zien mis ik niks. Volgens scalemates is ' ie ook sinds 2010 niet meer uitgebracht

[Afbeelding]

Dit was wel een juweeltje van Eduard. De Spitfire mk IX. Ik had een profipack voor 10.95. Echt ongelofelijk wat je krijgt voor dat geld!
Shit. Die heb ik ook nog staan, ooit gekocht voor een groupbuild op Reddit. Door omstandigheden nooit aan toe gekomen. Denk dat ik nu wel weet welke kit ik hierna ga bouwen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:33:
Wie houdt er nou niet van Tomcats? Voor velen begint de liefde voor dit fantastische toestel met Top Gun, maar bij mij heeft het zijn oorsprong in een stripalbum. Meer specifiek, de Buck Danny trilogie ‘Opdracht Apocalypsis’, ‘De Hellepiloten’ en ‘Vuur uit de Hemel’.

[Afbeelding]

Ik ben Buck Danny fan en deze trilogie is voor mij het hoogtepunt van de serie. De albums hebben een scenario van überstripschrijver Jean-Michel Charlier (ook bekend van Tanguy & Laverdure, Blueberry en Roodbaard) en Francis Bergèse, die het stokje overnam van de overleden Victor Hubinon. Die laatste is verantwoordelijk voor de eerste 40 albums maar waar zijn karakters erg goed waren was hij nooit meer dan een gemiddelde vliegtuigtekenaar. Bergese bracht een heel nieuw realisme in de albums.

[Afbeelding]

Anyway, ik wilde erg graag een model bouwen van de F-14A uit deze trilogie, natuurlijk bewapend met de atoombom waar het allemaal om draait. Het model is van Italeri en een van de eerste modellen die ik kocht in mijn tienerjaren. Ik heb eindeloos vaak de onderdelen in elkaar gepast maar het heeft ruim 25 jaar geduurd om hem te bouwen! De bom is een eigen maaksel omdat de bom uit de albums voor zover ik kon nagaan een fantasieding was.

[Afbeelding]

Grootste uitdaging waren de decals. Stencils en kokardes zijn de kit decals, dat was het makkelijke deel. Een decal set van MicroScale leverde de VF-32 Swordsmen decals op, die helaas in zeer slechte staat waren. Ik heb over de afgelopen jaren twee van deze sheets weten te vinden; één was volledig vergaan, de ander bijna. Ik had achteraf de sheets moeten spuiten met een laag acrylic lak, dat houdt de boel goed bij elkaar. De rest heb ik zelf gemaakt op de computer en geprint, te weten serienummers, bureau numbers, de namen van de piloten en een aantal nagemaakte decals van de MicroScale sets die onbruikbaar waren.

[Afbeelding]

En nu is ‘ie af! Blij mee, zeker. Het is zeker niet mijn beste model echter. Ik heb best moeite gehad het wit aan de onderkant goed te krijgen en dat zie je helaas wel. De rode randen rondom de wieldeuren zijn een b***h om goed te krijgen. Als iemand daar tips voor heeft hoor ik het graag. Tot slot, de kit zelf is vrij basic, je kan bij Hasegawa, Fujimi en sinds kort ook FineMolds betere Tomcats in 1/72 krijgen. Die zijn echter ook veel duurder en complexer dan deze Italeri kit, die wel lekker snel bouwt en een redelijke accurate Tomcat oplevert.

[Afbeelding]

Met dank aan Jean-Michel Charlier en Francis Bergèse!
Als Buck Danny fan zeg ik: heel gaaf!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wijnands
_Eend_ schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:18:
[...]

Shit. Die heb ik ook nog staan, ooit gekocht voor een groupbuild op Reddit. Door omstandigheden nooit aan toe gekomen. Denk dat ik nu wel weet welke kit ik hierna ga bouwen :P
Alleen even opletten bij de motorkap, daar had ik de vijl nodig. Verder helemaal toppie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
kijk, dit bedoelde ik nou. Geen ramp maar.. kwaliteit is het ook nietAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ywBqFuhYKnxQdoOwkxjeKTXf0Q8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GjCNfE5X1zUE9Cq9jxMFpIV9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Wijnands schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:30:
kijk, dit bedoelde ik nou. Geen ramp maar.. kwaliteit is het ook niet[Afbeelding]
Oeh, flashy, dat is wel oude school ja.. Mijn allereerste Revell kit die ik in de jaren 90 kocht en die toen al behoorlijk oud was (10-15 jaar) zag er beter uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Dat is wel heel veel flash voor een Hasegawa kit inderdaad. Had eigenlijk niet door de QC mogen komen lijkt me.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Al lang geleden heb ik aan iemand die verdomd mooie modelbomen kan maken gevraagd hoe hij de stam maakt. Het antwoord was 'met Löss'.

Toen dacht ik gelijk iets van, F#ck, dat hebben we hier in Zuid Holland niet'. Uiteindelijk ben ik een poging gaan wagen met een stuk rivierklei. Daar heb ik brokjes van laten drogen en tot gruis geslagen.

Vervolgens het draad frame (waar bij deze testboom al een laagje schorspasta van Anita Decor op zat) ingesmeerd met houtlijm vermengd met wat afwas om de oppervlaktespanning te breken.
Frame ingesmeerd en strooien maar.

Twee dingen vallen op. De houtlijm moet verder verdund worden en damn, dat droogt snel op.

Qua structuur vind ik het wel hoopgevend. Ik ga eens kijken of ik vanavond even een kaal boomframepje in elkaar kan draaien en dan eens gaan strooien met de geplette klei.

Voor de duidelijkheid, dit is een boompje voor 1:87. Het stammetje is dus maar een paar centimeter hoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQkFwgmmAnkCr32pgbhplTp93ww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yU2L61Ww8D1xjzOZfJS1LqWi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door PaT op 29-10-2020 15:27 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Invisible_man
En de Rafale C is ook alweer af 8) , heb met de semi-lockdown ineens heel wat meer hobby tijd. De decals waren zeker een uitdaging, niet alleen omdat ze groot zijn, maar vooral omdat ze super dun zijn en bij het minste en geringste scheuren. Aan de ene kant is dat juist goed omdat ze dan beter naar de contouren en details vormen, maar ben z'n beetje een hele zaterdag alleen maar met decals bezig geweest en decals zijn doorgaans niet mijn favoriete deel van een model.

Wat ook een uitdaging was, was om de juiste panel line wash kleur te vinden. Niet dat een show bird veel wheatering nodig heeft, maar zonder "iets" ziet het er veel te plastic achtig uit in deze schaal. Uiteindelijk na wat geëxperimenteer op donkergrijs uitgekomen.

Al met al wel redelijk tevreden over, maar een paar kleine imperfecties die je normaal op een militair model met wheatering niet terug ziet, maar op een showbird zeker wel. Gloss met mr Hobby GX100 met 50/50 self leveling thinner, dat spuit echt goed en geeft een prima resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cHWBWQxJfz9uK1UzFBfarGQ2IZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jadaa6f9aJ99AOMbriPESn1q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@Invisible_man
Super strak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
zo! Da's er eentje uit de " jij liever dan ik categorie"

Ik heb vandaag besloten de tomcat even aan de kant te leggen. Heb de 1:72 revell p-47 gehaald als tussendoortje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Welke markt probeert Revell hier eigenlijk aan te spreken? https://www.revell.de/en/...ign=Revell+KW44+-+Porsche

Best duur, niet voor die-hard bouwers. Af en toe kwakt Revell wel heel veel tegen de muur om te kijken wat blijft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@page404
Ik dacht eerst valt mee, maar toen zag ik "easy-click kit". Tjah, dat is het dan niet waard nee. Al is het natuurlijk wel 1:16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

UK customers must be 18 years or over to purchase this product
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@_Eend_
Britten zijn niet zo slim denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aetios
Er zit een scherp voorwerp in, het tangetje, en een hobbymes. Ik denk dat de regelgeving in Engeland daar strenger over is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Beetje weinig detail voor die schaal en prijs.

Maar wat vinden jullie dan van zoiets en is dat het geld dan wel waard?
https://www.themodellingn...-of-mengs-12th-scale.html
Voor maar €242,96

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

@aetios Daar heb je dan wel weer gelijk in. Ze hebben daar iig nogal veel steekincidenten. Maar het staat zo raar, easy-click kits associeer ik meer met kinder-kits. Overigens zie ik niet waarom die kit zo duur is, echt veel extra's t.o.v. de gewone kit is er niet volgens mij: https://www.scalemates.co...sche-356-b-coupe--1119736

@Invisible_man Ik heb het er niet voor over, maar bij dat soort kits kun je na afloop wel zo bij de fabriek aan de slag. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aetios
@_Eend_ Toch vind ik dat je jezelf tekort doet als je ze per definitie links laat liggen. Vooral de push-fit kits van bvb. Bandai zijn erg goed. Ben het wel met je eens dat de prijs op deze kit erg hoog ligt hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Oh, ik zal ze niet links laten liggen zolang er geen alternatief is. De meeste lol beleef ik aan het bouwen van een kit, en zo'n easy-click kit heb je binnen een poep en een scheet in elkaar gezet. De kit spuiten en van decals voorzien zijn voor mij de minst leuke klusjes, en daar ben je met zo'n kit relatief veel langer mee bezig dan met bouwen.

Een paar jaar geleden heb ik de Opel GT van Revell gebouwd, die heb ik ook helemaal opnieuw gespoten, inclusief de chromen onderdelen als bumpers e.d.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Renegade666
Vandaag alweer een kit af :P
De M42 Duster van Tamiya. Opzich leuk ding, maar te makkelijk. Weinig onderdelen, en niet geweldig veel detail daardoor. Maarja, mocht de pret niet drukken :)

Ook nog even de airbrush er bijgehad voor de tracks. Moet zeggen dat Tamiya verf zich goed leent voor airbrush. Het makkelijker klaar te maken en spuit prima ivm revell of italiri. Alleen nog eens een iets betere airbrush. Iets voor later :)

Moet nu eerst mijn onderzeeër eens afmaken :P

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/7k86mw.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/g3uogbw.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/2gxrp46ut7.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Renegade666 op 31-10-2020 11:51 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
De wintercollectie is binnen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_cKR9PbVRITJlqRgGXkpL1ET55c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z6XwY8pDvjI2nMpe42v5IudG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1T5KHRT28SwWt_RtyDAFURwok50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ieDU9QpbkZuf4civ2MZTJI8T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Jij komt de corona winter wel door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Die Challenger en BTR-70 heb ik ook gebouwd. Leuke kitjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
@Invisible_man en @Renegade666 super mooi in de lak!! Knap!

@page404 qua model?Ik! Absoluut. Een hele mooie auto.
Alleen "easy-click kit, Multi-colour parts. No painting. No gluing"... nee, dat maakt het niet leuk op.

@Skyaero , jij was bang dat je je ging vervelen??

[ Voor 10% gewijzigd door streamnl op 31-10-2020 16:39 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

streamnl schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 16:37:
@Invisible_man en @Renegade666 super mooi in de lak!! Knap!

@page404 qua model?Ik! Absoluut. Een hele mooie auto.
Alleen "easy-click kit, Multi-colour parts. No painting. No gluing"... nee, dat maakt het niet leuk op.

@Skyaero , jij was bang dat je je ging vervelen??
Qua model zeker, ik wil ook nog een keer een leuke Porsche bouwen. Maar easy-click, no glueing, no painting, dat is precies wat ik bedoelde. Waar zit de lol in dan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Dat easy click sijpelt ondertussen ook door naar de modelspoor wereld. Ik ben zelf niet zo van de huisjes, maar ik hoor een hoop gemopper van de mensen die met die kits aan de slag zijn gegaan. Ik kan mij voorstellen dat het een hoop van de lol wegneemt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Invisible_man
page404 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 17:18:
Qua model zeker, ik wil ook nog een keer een leuke Porsche bouwen. Maar easy-click, no glueing, no painting, dat is precies wat ik bedoelde. Waar zit de lol in dan? ;)
Tja, niet iedereen heeft het zelfde skill level, beschikbaar budget en tijd en geduld lang met een model bezig te zijn. Als je nog niet zo begaand bent met lijmen en verven, kan een beginner met z'n easy-click model toch heel wat lol beleven niet? En als dat een beginner ook nog eens enthousiast maakt voor de hobby, alleen maar mooi toch? Voor mij zou daar ook geen lol aan te beleven zijn, maar dat ben ik.
Heb ook al het nodige klaar staan voor het volgende winter seizoen (ok, en daarna om eerlijk te zijn 8) ). De C-130H hercules is net van de week uitgekomen en ziet er erg goed uit, nu alleen nog even wachten op een decal zet voor een Nederlandse uitvoering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HjI9nmWobdrVkPwoVkcMfO4Azcs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t1lm1AQubzY5nm0eOpCRslLO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15Zojm-DPhbDuICaQjJuEZ9A0a0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ik0nxiysdxsAljzaE8AvzfIV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8WRozAybCcSadXN67oQFyVNaQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nOFh9U6nILd2IW83fJbj8jog.jpg?f=fotoalbum_large

Het is bij lange na niet zo goed/mooi als sommige eindresultaten van jullie maar dit is mijn eerste model ooit.
spoiler:
En tot tegenstelling bij "first ever build" bij Reddit, is dat te zien :+

Heel veel geleerd en nog een lange weg te gaan, maar dat is niet erg.

Mijn haat/liefde relatie met de decals is er niet minder op geworden.
Zelfs grote stukken heb ik vervloekt :+

Ik heb genoten met het bouwen en dat is het belangrijkste. Het was een leuke build.

Op naar de ADMIRAL saloon

ps, moet ik mijn vrouw alvast gaan waarschuwen wat er gaat gebeuren, als ik @Invisible_man en @Skyaero zie met hun backup?

[ Voor 0% gewijzigd door streamnl op 01-11-2020 07:49 . Reden: Typos ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aetios
Nee, niks tegen je vrouw zeggen, 't is beter om dat gewoon stilletjes te laten gebeuren.... Hier een kitje, daar een kitje, achter het schot. Kraait geen haan naar :+

Je build ziet er best netjes uit hoor! Goed resultaat, vooral voor een eerste kit. Wellicht is je verf een tikje dik, hier en daar zijn wat kwastsporen zichtbaar. Daar zou je aan kunnen werken bij je volgende kit. Succes :)

[ Voor 6% gewijzigd door aetios op 31-10-2020 18:08 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 78 Laatste