Ik zou nog een kleine update geven over mijn modelbouw avontuur.
Bij voorbaat excuses voor de photo bomb

, maar bij deze mijn eerste ervaringen met modelbouw.
Het begon allemaal toen mijn neefje 9 jaar zou worden in April. Natuurlijk ontzettend jammer dat er geen feest gegeven kon worden ivm de corona maatregelen die toen nog nieuw waren.
Daarom waren we op zoek naar een "doe kado".
Aangezien hij he-le-maal gek is van commerciele vliegtuigen, dacht ik dat het wellicht leuk was om hem zo'n bouwpakket kado te doen. Dus online op zoek naar informatie; Meer dan genoeg te vinden.
Kleine week later lopen we de modelwinkel binnen om 1 set uit te zoeken. De Airbus A380 is zijn 'lievelingsvliegtuig' dus hebben we daar een set van gekocht
Level 5, staat er op de
Revell Airbus A380 doos, maar de verkoper gaf aan dat het wel moet lukken voor iemand van 9 jaar...
Dus de set gekocht en kado gedaan met de melding dat
papa wel zou helpen.
Intussen was ik zelf ook enthousiast geworden dus voor mijzelf een
Boeing 747 gekocht.
Ik hoef het ding niet te bewaren dus als ik m klaar heb, gaat hij swso naar mijn neefje.
Let the fun begin!.....
Na het zien van de vele filmpjes al een flinke lijst gemaakt met spullen die ik nodig had. Niet verven, maar spuiten. 3 Verschillende soorten lijm, verf, afplaktape, etc etc.
De eerste indrukken zijn....

Wat zijn dat veel (heel) kleine onderdelen!
Maar dat mag de pret niet drukken. Rustig aan...stap voor stap..moet lukken!
De kleine onderdelen gaan prima. Veel gepriegel, maar goed te doen.
Het in elkaar zetten en spuiten van de romp gaan wat minder. Sowieso is het airbrushen een vak apart!
Het eerste keer spuiten gaat OK, maar bij het 2e keer spuiten kom ik erachter dat ik 'm niet goed heb schoongemaakt. Sputter, spetter...
Ook wordt na de eerste keer grondverf, de plaknaad weer goed zichtbaar. Ik had dit online al gezien en gelezen, maar het is inderdaad heel veel werk om die netjes weg te plamuren en schuren.
En op de een of andere manier veel last van 'vissenogen' ? *aargghhhh!
Het ging totaal niet naar mijn zin. Kon niet goed achterhalen wat ik fout deed, maar het zag er niet uit.
Ik heb allen nog geprobeerd zoveel mogelijk weg te schuren, maar na 2 nieuwe lagen is het nog steeds enigszins zichtbaar.
Het is inmiddels steeds warmer buiten en heb daarom steeds minder zin om verder te gaan.
Het duurde dan ook enkele maanden (tot vorige maand) voordat ik er weer verder mee ben gegaan.
Tijden de laatste keer spuiten viel het me op dat het voorwiel niet lekker zat. Wat bleek; Afgebroken! Sjiiiiit!
Gelukkig kunnen oplossen met een klein boortje, stukje paperclip en flink wat lijm.
Nu verder met het nog 1x spuiten van het wit, zodat het een goede, dekkende laag is.
Omdat ik de verstopte airbrush niet zag zitten, had ik dezelfde kleurcode spuitbus gekocht. Helaas bleek al snel na het spuiten dat de waterbasis verf van Revell en de spuitbus (ook op waterbasis?) niet goed met elkaar werken. Het begon te rimpelen.
Gelukkig heb ik alleen de onderkant van 1 vleugel gespoten. Ik heb het daarom daarbij gelaten en toch maar de Airbrush eens flink schoongemaakt. Daarna ging het spuiten een stuk beter.
Enfin...afplakken en poging *****
Daar eenmaal klaar mee moesten alleen de laatste set wielen nog worden vastgemaakt.
Tijdens dit process ben ik 1 onderdeeltje kwijt geraakt.

Overal op de grond gezocht, maar kon het nergens meer vinden. Daarom ervoor gekozen om die wielen alsnog weg te laten en de onderkant daarvan dicht te plakken. Het is niet anders...
Hier was ik nog van plan ze te bevestigen.
De grootste uitdaging was nog wel het vastmaken van het raam. Ik kreeg deze niet goed passend. Uiteindelijk stak het aan 1 kant nog steeds een beetje uit, maar ik heb het gelaten voor wat het is.
Hier nog voor operatie 'voorruit'.
De decals gingen me een stuk beter af. Vooral het Sol Set spul werkt ontzettend goed!
Al met al ben ik tevreden met het resultaat voor een eerste keer. Ondanks de moeilijkheden met spuiten is het toch nog redelijk gelukt.
Veel geleerd tijdens het hele proces en vooral veel plezier gehad! Daar ging het me voornamelijk om.