Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc

Pagina: 1 ... 10 ... 78 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:08
streamnl schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:02:

Het is bij lange na niet zo goed/mooi als sommige eindresultaten van jullie maar dit is mijn eerste model ooit.
spoiler:
En tot tegenstelling bij "first ever build" bij Reddit, is dat te zien :+

Heek veel geleerd en nog een lange weg te gaan, maar dat is niet erg.
Lang niet slecht voor een eerste model hoor, je hebt geen eens een lijm vingerafdruk in het glas staan :)
Mijn haar/liefde relatie met de decals is er niet minder op geworden.
Zelfs grote stukken heb ik vervloekt :+
Heb je ook een decal medium gebruikt, of alleen water?
ps, moet ik mijn vrouw alvast gaan waarschuwen wat er gaat gebeuren, als ik @Invisible_man en @Skyaero zie met hun backup?
Ik koop vaak kits die ik sowieso ooit eens wil bouwen (bijvoorbeeld die hercules) meteen als ze uitkomen omdat verkrijgbaarheid van veel merken niet te garanderen is een paar jaar nadat een kit uitgekomen is (vooral als we het over in Nederland minder bekende merken, voor Revell enzo is dat minder een probleem) wat vooral nu in Corona tijd goed te merken is. Overigens stal ik mijn kits boven op een kast en onder een vitrine kast en als die twee ruimtes vol zijn, koop ik in principe geen nieuwe kits totdat ik weer ruimte heb. Dat is voor mij de methode om de "stash" binnen de perken te houden 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:18
@streamnl

Mijn eerste kit zag er niet zo goed uit (18 jaar terug ofzo). Prima gedaan voor je eerste keer;)

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:53

page404

Website says no

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het is bij lange na niet zo goed/mooi als sommige eindresultaten van jullie maar dit is mijn eerste model ooit.
spoiler:

Ik heb genoten met het bouwen en dat is het belangrijkste. Het was een leuke build.

Op naar de ADMIRAL saloon

ps, moet ik mijn vrouw alvast gaan waarschuwen wat er gaat gebeuren, als ik @Invisible_man en @Skyaero zie met hun backup?
Zeker niks mis mee! En een van de leukste modellen die ik zelf heb gedaan overigens. En prima werk met de kwast. Die decals waren wel een uitdaging maar de oppervlaktes waren redelijk vlak.
Als je strakker wil zal je toch een airbrush aan moeten schaffen ;) het gaat om de fun en het leerproces en niet of een ander beter is. Die is altijd te vinden :)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:15
[Afbeelding]

[Afbeelding]

spoiler:

Ik heb genoten met het bouwen en dat is het belangrijkste. Het was een leuke build.

Op naar de ADMIRAL saloon

Nette build hoor! Zeker voor je eerste kit. Mijn 5e zag er nog niet eens zo strak uit ;( :P maar aldoende leert men. En ja decals zijn rot. Zelfs nu heb ik er af en toe nog problemen mee.

En nee laat de vrouw het niet weten. Gewoon af en toe wat mee smokkelen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Thanks ieder d:)b !
Begrijp me niet verkeerd hè. Zelf ben ik ook wel trots.

Maar idd, het bouwen is gewoon heerlijk. Lekker bezig zijn (met een muziekje op de achtergrond) met iets wat niet met een PC te maken heeft.

@Invisible_man , ik heb alleen water gebruikt. Ik zal eens zo’n potje aanschaffen voor decals.

Hebben jullie voorkeur qua merk/spul? Bij de link in de openingswinst word je naar een lege pagina gebracht.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Microset en microsol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breaker
streamnl schreef op zondag 1 november 2020 @ 07:34:

Maar idd, het bouwen is gewoon heerlijk. Lekker bezig zijn (met een muziekje op de achtergrond) met iets wat niet met een PC te maken heeft.

@Invisible_man , ik heb alleen water gebruikt. Ik zal eens zo’n potje aanschaffen voor decals.

Hebben jullie voorkeur qua merk/spul? Bij de link in de openingswinst word je naar een lege pagina gebracht.
Linkje is aangepast. Zoals mijn bovenbuur al geroepen heeft: microsol en microset :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
streamnl schreef op zondag 1 november 2020 @ 07:34:

En dat is nou precies één van mijn grote drijfveren voor deze hobby, even niets met de pc doen :)
Micro-sol en -set zoals hierboven al genoemd wat een vrij milde oplossing is. Voor wat dikkere decals gebruik ik dan Tamiya Mark fit strong die zoals de naam al suggereert, een stuk sterker is, maar waar je ook het risico mee hebt om je decals te ver op te lossen. Voor de grote dunne decals van de Rafale was dat spul in ieder geval te sterk en begon de decal in zijn geheel op te lossen, gelukkig eerst voorzichtig even geprobeerd. Maar ik zou het in jouw geval eerst bij alleen Micro-sol en -set houden.

Wat voor jou misschien nog een betere tip is qua decals vooral omdat je alles met kwast verft, is om een spuitbus glanslak te kopen (buiten sprayen natuurlijk) en voor het decallen je model eerst in de glans te zetten. Decals hechten sowieso beter op een gladde ondergrond (dan krijg je het zogenaamde silvering ook niet waarbij kleine luchtbelletjes voor een slechte hechting zorgen wat je terug zit in witte/grijze vlekjes), maar als je de gladde ondergrond voor het decallen dan eerst nat maakt met micro-set, ben je ook beter in staat om de decal voorzichtig op zijn plek te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Hoe werkt dat spul dan? ik heb nooit echt moeite met (warm/lauw) water te gebruiken.

Je decals met dat spul natmaken, en vervolgens er op plaken?
Of gewoon met water losmaken, spul op het plek waar de sticker komt, en dan er op plakken?

Ook zie ik dat het gebruikt kan worden decals te verwijderen, werkt dit ook met decals die er al jaren op zitten?
Want als dat zo is, kan ik misschien nog eens wat losweken en ze alsnog een kleurbeurt geven.

Tevens vandaag de 2 kleur op de sub gedaan, gisteren de eerst. Nog 1 te doen, dan nog wat kleine detail kleurtjes en wat decals :D

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Laatst online: 12:32

_Eend_

🌻🇺🇦

1. Je weekt de decals op de gebruikelijke manier: in lauw water met een drupje afwasmiddel
  2. Vervolgens klets met een kwastje een klodder Micro Set op de plek waar je de decal wil hebben
  3. Breng de decal aan op de plek, en met een wattenstaafje rol je zachtjes over de decal om alle luchtbubbels en vouwen te verwijderen en om de Micro Set weg te halen
  4. Dan breng je Micro Sol aan op de decal
  5. Herhaal stap 3 en laat het een tijdje drogen
  6. Als het een dikke decal is en/of een lastige plek: breng meer Sol aan
Hoe dat werkt met verwijderen weet ik niet. Als je er een laag vernis over hebt gedaan dan wordt het wat lastig denk ik :P

[ Voor 9% gewijzigd door _Eend_ op 01-11-2020 11:56 . Reden: Toevoeging mbt verwijderen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Verwijderen doe je het makkelijkst met gewoon een stukje tape er overheen te plakken, even goed aanwrijven en dan de tape verwijderen. Is ook meteen de reden waarom je nooit en dan ook nooit over een decal heen taped voor afplakken voor verven, zelfs met een laag vernis er overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Nooit geweten dat het zo makkelijk zou gaan. Maar decals komen bij mij altijd vrij laat in het proces aan te pas. Maar nu heb ik een goede reden om dat rolletje tape te bewaren die jarenlang in het stof heeft gelegen en dus onbruikbaar is geworden om modellen mee te masken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Ja, normaal ga je ook niet meer verven nadat je je decals geplaatst hebt, maar soms moet je wel eens beschadiging in de verf repareren en denk je met twee lagen vernis genoeg stevigheid te hebben. Maar een decal heeft ten opzichte van verf zulke slechte hechting, dat zelfs de kleefkracht van tape sterker kan zijn dan die van de decal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Invisible_man
Maar als je een decal verwijdert met tape, blijft er nog wat over om te gebruiken :P ?

@_Eend_
Bedankt, maar met afwasmiddel? waar dat goed voor? Dat ze beter ruiken :P
Ik zal bij de volgende keer even naar het spul kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Renegade666 schreef op zondag 1 november 2020 @ 13:15:
@Invisible_man
Maar als je een decal verwijdert met tape, blijft er nog wat over om te gebruiken :P ?
Nope 8)
@_Eend_
Ik gebruik het zelf niet, maar is dat niet om de oppervlaktespanning van het water kleiner te maken zodat het minder druppels vormt en zich beter over een glad oppervlakte laat versprijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Renegade666 schreef op zondag 1 november 2020 @ 13:15:
@Invisible_man
Wel als je doorzichtige tape gebruikt :+
@_Eend_
Zoals @Invisible_man al aangeeft: om de oppervlaktespanning van het water te verminderen. Met afwasmiddel kun je (voor mijn gevoel) makkelijker de decals van het transferpapier trekken

[ Voor 16% gewijzigd door _Eend_ op 01-11-2020 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
oke, ga ik dat bij de volgende ook even proberen. In het algemeen niet zoveel last van, 9/10 drijven ze al los in het water :S :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Renegade666 schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:35:
oke, ga ik dat bij de volgende ook even proberen. In het algemeen niet zoveel last van, 9/10 drijven ze al los in het water :S :P
Ik zag iemand in zo'n YT filmpje (Plasmo misschien, niet zeker) die douwt ze heel even onder water en legt ze daarna gewoon los ergens en wacht dan even. Het papier moet voldoende waten hebben geabsorbeerd, en dan laat de decal op enig moment vanzelf los. Ik vond dat wel een elegante manier, anders heb je zoveel water op de decal als je 'm aanbrengt. Tenzij je 'm even dept met wat keukenrol.
Ik ga die Micro Set/Sol ook maar eens proberen. Ik begrijp ook dat ie dan wat makkelijker over ronde vormen heen gaat en ook als er oneffenheden zijn, gaat ie daar makkelijker overheen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik heb de eerste TopStudio super-detail set binnen voor mijn Tamiya Williams Renault FW14B 1/12 model die ik al heel wat jaren af moet maken. Ik wordt wel erg blij van het nivo en de details die je kunt aanbrengen, maar ook een beetje bang van a)de superkleine photo-etch en resin onderdelen en b)van de handelingen die ik moet verrichten.
Hoewel Tamiya altijd bekend staat om zijn details, hebben ze bij deze legendarische F1 bolide echt iets overgeslagen: de vloeistofreservoirs van de voorremmen, die tegen een schot in de neus zijn gemonteerd. Hoewel er van alles aan details in zitten die ook achter klepjes enzo verdwijnen (die je er ook weer makkelijk af haalt), hebben ze deze, waarvoor je een constructie moet verzinnen om de neus te kunnen verwijderen, die wel stevig genoeg moet zijn om het hele model te dragen (anders zou ie door kunnen zakken). Ik denk dat dat de overweging is geweest.

Maar goed, kijkende naar de instructies, zie ik dat ik de neus moet afzagen, een beetje moet afvijlen, en er een aantal metalen plaatjes op moet monteren, waarmee de neus weer aangebracht kan worden. Zo te zien is het ook zoals de neus normaal gesproken vast zit. Erg mooi, maar ik moet het echt heel precies uitvoeren, anders krijg je een lelijke gap tussen de neus en de rest van de monocoque. Er zitten ook vervangende onderdelen bij voor de speciale 'vering' (die was hydraulisch en volledig computergestuurd; actieve vering) met nieuwe leidingen en superkleine krimpkous die electrische bedrading moet voorstellen. Echt supergedetailleerd. Kijken of ik dat ook zo mooi kan maken als op de voorbeeldfoto's....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hpvrnr5ISRiiXYnIelmx1mvt5eY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8KpRylOzoO3ALx87ujGVuETe.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is dus het ontbrekende deel: de vloeistofreservoirs. Hier is de neus afgezaagd en zijn er metalen plaatjes aangebracht waar eea op te monteren is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cRlzpScIUnSgSA66xcTlY8cMEew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wkEyi3HyeduEOl2NMnWwlqBe.jpg?f=fotoalbum_large
En hier de afgezaagde neus met de metalen verbindingsstukken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjqxpPfATfkf3kdozZAjd3lPSZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6zkj6vUUXI3id0SjvyDsUJpA.jpg?f=fotoalbum_large
En zo zou het dan weer vast moeten zitten.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Renegade666
Vandaag alles van mijn Sub maar even klaar gemaakt. Gespoten (spuitbus), plakken, spuiten, plakken...
Maar is redelijk gelukt. hier en daar wat door gelekt/niet goed afgetaped... Maar bussen zijn leeg, dus het laatste maar een beetje bij gekwast. In het algemeen redelijk gelukt.

Nog even de Decals er opgedaan, met tips hierboven. Dus beetje zeep en heel even in het water en dan laten liggen op het droge. Werkt idd een stukje makkelijker en minder water waar je last van hebt.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/53skybx.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/kkovps1k7fqif.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/25ar3kuzf8x4f.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/21p2tc.jpg

En 1tje voor de schaal voor hoe groot dat ding is! :)
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/cty4i15amujst.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
mphilipp schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:01:
[...]

Ik zag iemand in zo'n YT filmpje (Plasmo misschien, niet zeker) die douwt ze heel even onder water en legt ze daarna gewoon los ergens en wacht dan even. Het papier moet voldoende waten hebben geabsorbeerd, en dan laat de decal op enig moment vanzelf los. Ik vond dat wel een elegante manier, anders heb je zoveel water op de decal als je 'm aanbrengt. Tenzij je 'm even dept met wat keukenrol.
Ik ga die Micro Set/Sol ook maar eens proberen. Ik begrijp ook dat ie dan wat makkelijker over ronde vormen heen gaat en ook als er oneffenheden zijn, gaat ie daar makkelijker overheen.
Finescale heeft een goed magazine met de basis van modelleren, o.a. decals. Moet je normaal voor betalen dus even tussen MO tags.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

pag 23-26 gaat over decals.

Ik stop zelf de decals ongeveer 10 seconden in water en leg ze daarna op een velletje toiletpapier. Die zuigt dan het overtollig water op. Ik laat de decal dan ongeveer 1 minuut liggen. In de tussentijd prepareer ik het oppervlak met microset. Na de minuut gebruik ik een kwastje om de decal op het model te schuiven (of soms een pincet bij grotere decals). Zolang de decal nat blijft in microsol kun je deze voorzichtig schuiven. Als de decal op de goede plek zit gebruik ik een wattenstaafje waarmee ik zachtjes over de decal rol om de lucht eruit te krijgen. Daarna gaat de microsol erover heen. Na ongeveer 1 tot 2 minuten ga ik er weer met een wattenstaafje (heel voorzichtig, want de decal is nu zeer kwetsbaar) overheen tot het gewenste resultaat is bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Renegade666 schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:47:
Vandaag alles van mijn Sub maar even klaar gemaakt. Gespoten (spuitbus), plakken, spuiten, plakken...
Maar is redelijk gelukt. hier en daar wat door gelekt/niet goed afgetaped... Maar bussen zijn leeg, dus het laatste maar een beetje bij gekwast. In het algemeen redelijk gelukt.
Ziet er netjes uit hoor! Maar ik weet uit ervaring dat als je zelf vindt dat je ergens iets niet goed gedaan hebt, je het blijft zien en je er steeds aan ergert.
Gaat ie nog in de blanke lak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@mphilipp
Ik heb nog een bus ts13 van tamiya staan. Dit wou ik nog even testen op een andere om te kijken dat het wat is, als dat wat is dan doe ik hem misschien nog wel even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Renegade666 schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:14:
@mphilipp
Ik heb nog een bus ts13 van tamiya staan. Dit wou ik nog even testen op een andere om te kijken dat het wat is, als dat wat is dan doe ik hem misschien nog wel even.
Nou, ik heb spijt dat ik dat niet gedaan heb bij mijn andere F1 modellen (McLaren MP4/6 en een Ferrari 641, beiden ook 1/12) heb gedaan, want sommige decals zijn aangevreten. Ik ga kijken of ik nog setjes op de kop kan tikken, dan ga ik misschien die body covers overnieuw spuiten, van decals voorzien en met blanke lak finishen. Dan blijven ze mooi. Het zijn prachtige modellen, maar nu ziet het er niet zo mooi meer uit. Er heeft veel teveel werk in gezeten om ze niet in hun volle glorie te showen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:49
Puntje over setting solutions, als je de sterkere varianten gebruikt moet je niet schrikken als je decal gaat rimpelen. Dat gaat vanzelf weg als de solution opdroogt. Whatever you do, niet de decal op enige manier aanraken als dit het geval is, daarmee beschadig je de decal.

Ik doop decals ook alleen even in water en leg ze dan op de bench om los te weken. Met name met kleine decals is het prettig om ze niet te laten zwemmen. Sommige decals willen ook graag in elkaar vouwen en dan is het makkelijker als je ze van het papier rechtstreeks op je model kan schuiven.

@Renegade666 Fantastisch resultaat! Echt een heel indrukwekkend model. Nu GATO1 op DoxBox erbij op de achtergrond nog :P

[ Voor 9% gewijzigd door Dr. Strangelove op 02-11-2020 09:21 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

@Renegade666 Wat een joekel :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:43
Invisible_man schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 17:48:

Heb ook al het nodige klaar staan voor het volgende winter seizoen (ok, en daarna om eerlijk te zijn 8) ). De C-130H hercules is net van de week uitgekomen en ziet er erg goed uit, nu alleen nog even wachten op een decal zet voor een Nederlandse uitvoering.
Ik wist niet dat de Zvesda C-130 al te krijgen is, deze staat ook nog op mijn verlangenlijstje.

Er zijn overigens wel decals te krijgen/komen er aan. In het verleden heeft Flevo Decal een setje uitgebracht voor Nederlandse Herculessen. Misschien kun je deze met wat zoeken nog ergens aankomen.

Dutch Decal is bezig met een nieuwe set (72097) met onder andere decals voor een Nederlandse C-130.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Elve1984 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:27:
[...]

Ik wist niet dat de Zvesda C-130 al te krijgen is, deze staat ook nog op mijn verlangenlijstje.

Er zijn overigens wel decals te krijgen/komen er aan. In het verleden heeft Flevo Decal een setje uitgebracht voor Nederlandse Herculessen. Misschien kun je deze met wat zoeken nog ergens aankomen.

Dutch Decal is bezig met een nieuwe set (72097) met onder andere decals voor een Nederlandse C-130.
Ja net van de week uitgekomen, had hem al vooruit besteld bij de LHS dus meteen gekregen toen die binnen was bij hun. Ik heb overigens die Flevo Decals nog liggen, had die een paar jaar geleden al voor de Italeri/Acedemy kit gekocht toen je nog Flevo Decals kon krijgen, maar die kit nooit afgebouwd omdat het een oud model is met raised detail en de moeite niet waard om alles te rescriben. Ik denk sowieso dat ik de Dutch Decal sheet ook nog aanschaf wanneer die uitkomt en dan wel zie welke versie ik bouw. Sowieso komt er nog het nodige uit aan upgrade kits waar ik nog even op wacht wat er allemaal te krijgen is, al is de Zvezda kit opzich al gedetailleerd genoeg en voor 1/72 heb je ook minder nodig dan voor 1/48 of 1/32. Een mask set voor de raampjes zou alleen wel zo makkelijk zijn :)

Ik zag wel al een conversieset naar een spectre wat cool zou zijn om te bouwen, maar je, die heeft de KLU weer niet 8)

Nog mooier zou een conversieset voor de C130H-30 zijn, dat is de verlengde versie met een interessant camo schema die in de Flevo decals set zit. Zou in principe een kwestie van achter de cockpit en achter de vleugel doorzagen en een stuk er tussen zetten.

Afbeeldingslocatie: https://www.dutchaviationpage.nl/dutch/military/photos/klu_c130.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:08
Ik was afgelopen donderdag even in Aalsmeerderbrug, stonden een stuk of 10 herculessen klaar om ingepakt te worden. Zijn dus uit, komen binnen en vliegen rap weer weg.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Wijnands schreef op woensdag 4 november 2020 @ 07:40:
Ik was afgelopen donderdag even in Aalsmeerderbrug, stonden een stuk of 10 herculessen klaar om ingepakt te worden. Zijn dus uit, komen binnen en vliegen rap weer weg.
Dan stond die van mij er wellicht ook bij 8)

Gezien de hype rond deze kit (is ook gewoon een veel voorkomend vliegtuig als je kijkt naar hoeveel landen er wel niet mee vliegen) en het feit dat de verkrijgbaarheid van minder gangbare merken als Zvezda in Corona tijd niet altijd even consequent was, zou ik inderdaad niet te lang wachten met het kopen van deze kit als je hem vroeg of laat sowieso wilt hebben. Wel is de verwachting dat er later nog andere uitvoeringen van komen zoals de modernere J variant of juist de oudere varianten (met stompe neus bijvoorbeeld) of speciale uitvoeringen zoals spectres en tankers. Maar voor een Nederlandse versie moet je toch deze H hebben.

Had trouwens tegelijk met de Herc ook de 1/48 zvezda MI-24 hind gekocht (en deze mask set :) ) wat een half jaar geleden ook een kit met hoog hype gehalte was, maar nu nog wel prima te verkrijgen. Maar daarbij speelt ook dat dit model voor een 1/48 kit vrij weinig detail heeft (maar daar zijn wel weer after market oplossingen voor) waardoor veel mensen hem nog links hebben laten liggen. De nieuwe Herc heeft echter meer dan genoeg detail voor zijn schaal, ook binnen in de laadruimte enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik zou niet weten waar ik zo'n vliegtuig moet laten.

Heb nu een P-47 onder handen, daarna maak ik de F-14 af en dan ga ik wel even rondshoppen voor wat leuks. Lastig. De 1:72 hind staat op mijn lijstje maar ook de 1:35 SAS jeep van tamiya en iets 1:48 van Eduard ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Wijnands schreef op woensdag 4 november 2020 @ 08:32:
Ik zou niet weten waar ik zo'n vliegtuig moet laten.

Heb nu een P-47 onder handen, daarna maak ik de F-14 af en dan ga ik wel even rondshoppen voor wat leuks. Lastig. De 1:72 hind staat op mijn lijstje maar ook de 1:35 SAS jeep van tamiya en iets 1:48 van Eduard ook. :)
Ja met een halve meter spanwijdte neemt hij wel wat meer ruimte in ja :)

De Zvesda 1/72 hind is trouwens wel een aanrader, in tegenstelling tot de 1/48 hind heeft die juist voor zijn schaal wel veel detail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Invisible_man schreef op woensdag 4 november 2020 @ 08:36:
[...]

De Zvesda 1/72 hind is trouwens wel een aanrader, in tegenstelling tot de 1/48 hind heeft die juist voor zijn schaal wel veel detail.
Ik weet het, ook al twee keer mee in me handen gestaan en elke keer trok iets anders meer aandacht.

Andere vraag.. Wie heeft er een goed en makkelijk idee voor een paar standaards?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40
Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met bouwpakketten van Star Wars?
Ben met name benieuwd naar welke fabrikant mooie kits produceert.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Flix20
Volgens mij zijn die van Bandai/Revell wel redelijk goed. Al is het volgens mij click spul (iig de ATAT).
Heb zelf ook nog wel eens zin om zo'n te maken, maar er is gewoon te veel leuk/goed spul :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40
Renegade666 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:12:
@Flix20
Volgens mij zijn die van Bandai/Revell wel redelijk goed. Al is het volgens mij click spul (iig de ATAT).
Heb zelf ook nog wel eens zin om zo'n te maken, maar er is gewoon te veel leuk/goed spul :P
Ah nee, dat zoek ik dan ook weer niet. Wil wel een leuke uitdagende kit.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
MIsschien is 1 van de destroyers wat meer werk, maar zal niet zo'n kit zijn als het algemeen.

Al zijn ze nog wel leuk denk ik. MIsschien de Falcon iets, even mooi verven etc.

[ Voor 31% gewijzigd door Renegade666 op 04-11-2020 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Zvezda heeft een goede star destroyer die daarna ook door Revell uitgebracht is. Verder inderdaad Bandai wat in het westen vaak uitgebracht wordt door Revell. Bandai heeft ook diverse kwaliteitsniveau's variërend van simpele click-fit kits tot perfect grade kits.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-09 23:21

Kraz

Saving the world

Ik zou nog een kleine update geven over mijn modelbouw avontuur.
Bij voorbaat excuses voor de photo bomb :+ , maar bij deze mijn eerste ervaringen met modelbouw.

Het begon allemaal toen mijn neefje 9 jaar zou worden in April. Natuurlijk ontzettend jammer dat er geen feest gegeven kon worden ivm de corona maatregelen die toen nog nieuw waren.
Daarom waren we op zoek naar een "doe kado".
Aangezien hij he-le-maal gek is van commerciele vliegtuigen, dacht ik dat het wellicht leuk was om hem zo'n bouwpakket kado te doen. Dus online op zoek naar informatie; Meer dan genoeg te vinden. :*)

Kleine week later lopen we de modelwinkel binnen om 1 set uit te zoeken. De Airbus A380 is zijn 'lievelingsvliegtuig' dus hebben we daar een set van gekocht
Level 5, staat er op de Revell Airbus A380 doos, maar de verkoper gaf aan dat het wel moet lukken voor iemand van 9 jaar...
Dus de set gekocht en kado gedaan met de melding dat papa wel zou helpen.

Intussen was ik zelf ook enthousiast geworden dus voor mijzelf een Boeing 747 gekocht. O-)
Ik hoef het ding niet te bewaren dus als ik m klaar heb, gaat hij swso naar mijn neefje.
Let the fun begin!.....

Na het zien van de vele filmpjes al een flinke lijst gemaakt met spullen die ik nodig had. Niet verven, maar spuiten. 3 Verschillende soorten lijm, verf, afplaktape, etc etc.

De eerste indrukken zijn.... :X Wat zijn dat veel (heel) kleine onderdelen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_evH8ga_fwtPk-I0hkyDvghhaM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ExK5GP4VgAysapsy2rI3SLAk.jpg?f=fotoalbum_small

Maar dat mag de pret niet drukken. Rustig aan...stap voor stap..moet lukken!
De kleine onderdelen gaan prima. Veel gepriegel, maar goed te doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_qMeNR2luzimOFS4MCCUFElx34=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qr1M26NmVp4oFCUFqALn2LnY.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3SsO4LLuKnboSyYbawmgKzW2ojs=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uK0b9xUs9gU70l6s3FSqe2V7.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ODtultpBDII9MAFfKftkCUtlEig=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gdZhqP9CpLgb1oOVWbCiKhO0.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SoZQg88Ax-AID42awnYJrAOy38=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dPmm3QWSnLvNAflwZqH3rBPa.jpg?f=fotoalbum_small

Het in elkaar zetten en spuiten van de romp gaan wat minder. Sowieso is het airbrushen een vak apart!
Het eerste keer spuiten gaat OK, maar bij het 2e keer spuiten kom ik erachter dat ik 'm niet goed heb schoongemaakt. Sputter, spetter... :F :-(
Ook wordt na de eerste keer grondverf, de plaknaad weer goed zichtbaar. Ik had dit online al gezien en gelezen, maar het is inderdaad heel veel werk om die netjes weg te plamuren en schuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-WHqzq5Tmpbdjb0HYTE9TqiU8wg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/37FnbDgD2290M19eJilmnNt7.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4Xa2YT3CTJsTtGBdRJTdsoV_rA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oanEYuKtOUlakbdBwOFhH7Uo.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4OY12pquUxknfqv_GhRdZIAh3lY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pyPbZwUki3GAewzMpdVc0pgp.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wf0ZRtbm5SGxnFGY6iABDgqp28=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iDUwionqijDyGpQnHK8NJyfs.jpg?f=fotoalbum_small

En op de een of andere manier veel last van 'vissenogen' ? *aargghhhh!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDFzFQ5reBH6LJgK5ZiyEmkEKS8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pa3yjJTgkiEeMbAXILuJh2oW.jpg?f=fotoalbum_small

Het ging totaal niet naar mijn zin. Kon niet goed achterhalen wat ik fout deed, maar het zag er niet uit.
Ik heb allen nog geprobeerd zoveel mogelijk weg te schuren, maar na 2 nieuwe lagen is het nog steeds enigszins zichtbaar.

Het is inmiddels steeds warmer buiten en heb daarom steeds minder zin om verder te gaan.
Het duurde dan ook enkele maanden (tot vorige maand) voordat ik er weer verder mee ben gegaan.

Tijden de laatste keer spuiten viel het me op dat het voorwiel niet lekker zat. Wat bleek; Afgebroken! Sjiiiiit! ;w
Gelukkig kunnen oplossen met een klein boortje, stukje paperclip en flink wat lijm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_GlmmLlw0aIBD7dl4Y59wOqwSE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cMz53cWW8T0Qxq5K4qDm2WC1.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCkucYhqy9fGL0eipJ8ko-pbwnQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HUP1B3b5lyKZlj9gPhtK82Ln.jpg?f=fotoalbum_small

Nu verder met het nog 1x spuiten van het wit, zodat het een goede, dekkende laag is.
Omdat ik de verstopte airbrush niet zag zitten, had ik dezelfde kleurcode spuitbus gekocht. Helaas bleek al snel na het spuiten dat de waterbasis verf van Revell en de spuitbus (ook op waterbasis?) niet goed met elkaar werken. Het begon te rimpelen.
Gelukkig heb ik alleen de onderkant van 1 vleugel gespoten. Ik heb het daarom daarbij gelaten en toch maar de Airbrush eens flink schoongemaakt. Daarna ging het spuiten een stuk beter.

Enfin...afplakken en poging *****
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bw-sCXC71OdCNCOXcOIzU2IM-mA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6jECR4e65221AU4qpfczYL5l.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJGwO__q-C-phM2AUXg685mxZdw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5TO5rbSvxvJI37zflueAvJw6.jpg?f=fotoalbum_small

Daar eenmaal klaar mee moesten alleen de laatste set wielen nog worden vastgemaakt.
Tijdens dit process ben ik 1 onderdeeltje kwijt geraakt. ;w Overal op de grond gezocht, maar kon het nergens meer vinden. Daarom ervoor gekozen om die wielen alsnog weg te laten en de onderkant daarvan dicht te plakken. Het is niet anders...

Hier was ik nog van plan ze te bevestigen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Xd1RnG9KMyj2NpGrcxWehqR2B4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oAuTgILYXS32MAwFjk9gt4R9.jpg?f=fotoalbum_small

De grootste uitdaging was nog wel het vastmaken van het raam. Ik kreeg deze niet goed passend. Uiteindelijk stak het aan 1 kant nog steeds een beetje uit, maar ik heb het gelaten voor wat het is.
Hier nog voor operatie 'voorruit'.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qgyiA2HVTwh5SuKzO5Zoezu3afQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4IVj2Btei1bnk8kMJ6kJneiO.jpg?f=fotoalbum_small

De decals gingen me een stuk beter af. Vooral het Sol Set spul werkt ontzettend goed!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pGFP1YNPhwKYR2cV2pu3Qn6VVaA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iPePISCJdDFGtLvmW48gWdbR.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFpgtgQDfejavdzzjSa4cGV5fGA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9qpr6W7X4wOIhfk8j8K7i4ks.jpg?f=fotoalbum_small

Al met al ben ik tevreden met het resultaat voor een eerste keer. Ondanks de moeilijkheden met spuiten is het toch nog redelijk gelukt.
Veel geleerd tijdens het hele proces en vooral veel plezier gehad! Daar ging het me voornamelijk om. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EyS3TFb-98WhxNbSE6awSTVclAE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tzJnql5xINsFHnHvYhHJuzLa.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

@Kraz: Dat ziet er toch prima uit? :)

Wit is sowieso een vreselijke kleur om te spuiten, je ziet alles, en dat witte gladde plastic is ook lastig met spuiten, zoals je al aan den lijve hebt ondervonden. Mijn allereerste kit was ook van dat soort plastic gemaakt, en de enamel verf liep er letterlijk vanaf zonder dat ook maar een miniscuul druppeltje verf bleef plakken.

En om het nog erger te maken zijn verkeersvliegtuigen ook nog veel schoner dan militair spul, zeker landvoertuigen. Daar kun je een foutje nog wegwerken door er een klodder roest/modder/whatever op te gooien. Bij zo'n kist moet alles er perfect uitzien

Ik zou zeggen: Bewaar deze goed. Mijn eerste kit heb ik vliegles gegeven, jaren later ben ik aan mijn tweede kit begonnen, en die staat nog steeds in mijn vitrinekast. Het is altijd leuk om terug te kijken naar je eerste kit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Flix20 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:00:
Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met bouwpakketten van Star Wars?
Ben met name benieuwd naar welke fabrikant mooie kits produceert.
Bandai!

Heb de 1:72 x-wing gebouwd. Toleranties zijn zo goed dat het bijna snap-fit is. Hoor hetzelfde over de snow speeder en de at-st
Flix20 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:14:
[...]

Ah nee, dat zoek ik dan ook weer niet. Wil wel een leuke uitdagende kit.
Dan moet je de oude revell kits hebben. Dan mag je goed aan de bak met plamuur en schuurpapier

[ Voor 27% gewijzigd door Wijnands op 04-11-2020 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-09 23:21

Kraz

Saving the world

_Eend_ schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:20:

Wit is sowieso een vreselijke kleur om te spuiten, je ziet alles, en dat witte gladde plastic is ook lastig met spuiten, zoals je al aan den lijve hebt ondervonden. Mijn allereerste kit was ook van dat soort plastic gemaakt, en de enamel verf liep er letterlijk vanaf zonder dat ook maar een miniscuul druppeltje verf bleef plakken.

En om het nog erger te maken zijn verkeersvliegtuigen ook nog veel schoner dan militair spul, zeker landvoertuigen. Daar kun je een foutje nog wegwerken door er een klodder roest/modder/whatever op te gooien. Bij zo'n kist moet alles er perfect uitzien

Ik zou zeggen: Bewaar deze goed. Mijn eerste kit heb ik vliegles gegeven, jaren later ben ik aan mijn tweede kit begonnen, en die staat nog steeds in mijn vitrinekast. Het is altijd leuk om terug te kijken naar je eerste kit :)
Thnx!

De onderkant ziet er een stuk minder uit. :P
Er missen dus officieel 2 sets wielen en de blauwe lijn is niet niet helemaal strak genoeg naar m’n zin. :$
Dat samen met de ene met spuitbus gespoten vleugel die kreukt....

Maar ik heb gewoon teveel naar die modellers op YouTube gekeken. Dan ga je het al snel daarmee vergelijken en dat is wellicht niet helemaal eerlijk naar jezelf toe. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Kraz schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:52:
[...]

Thnx!

Er missen dus officieel 2 sets wielen en de blauwe lijn is niet niet helemaal strak genoeg naar m’n zin. :$

Maar ik heb gewoon teveel naar die modellers op YouTube gekeken. Dan ga je het al snel daarmee vergelijken en dat is wellicht niet helemaal eerlijk naar jezelf toe. :)
De onderkant zie je toch niet ;)

Die youtubers doen dit al jaren en hebben al honderden modellen gebouwd, dus ja.. Ik kijk ook vaak met "verdorie, was ik maar net zo goed als.." in mijn achterhoofd, maar ik weet dat ik waarschijnlijk nooit zo goed zal worden als bijvoorbeeld een Tim Grigat. Maar voor mij is het gewoon een manier om te relaxen en een keer niet de computer of laptop aan te raken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
Kraz schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:52:
[...]

Thnx!

Voor een eerste model zeker niet slecht hoor :)

Het later weer zichtbaar worden van de plaknaden is altijd een probleem ja. Wat voor mij daarbij het beste helpt is sowieso een dunne lijm (bijvoorbeeld Tamiya extra thin) te gebruiken en dan direct na het lijmen de twee helften een beetje op elkaar te drukken zodat er een heel klein korste gesmolten plastic op de naad komt te liggen. Laat dit vervolgens een dag drogen en schuur het dan voorzichtig glad. Zowel de lijmnaad als eventuele plamuur die je erna op smeert krimpt wanneer het opdroogt, als je het dan vrij kort na het lijmen/plamuren al vlak gaat schuren, kan het alleen maar zo krimpen dat je weer een naad krijgt. Laat je het drogen zolang het nog boven de naad zit, ligt het doorgaans na het krimpen alsnog boven de naad. De uitdaging is alleen dat dat geduld vraagt 8)

Sowieso altijd verstandig om na het primen je model een dag of meer aan de kant te leggen en dan de naden te inspecteren. Op primer of verf zie je dat beter dan op kaal plastic. Mocht je nog naden hebben, plamuren, schuren en dat gedeelte opnieuw in de primer zetten en weer een dag of meer aan de kant leggen. Herhaal dat totdat het goed is.

Het kijken naar youtubers kan zowel een inspiratie als demotivatie zijn ja _/-\o_ Maar ik houd mij zelf altijd voor om mijn werk te vergelijken met mijn vorige modellen en zolang ik daar steeds verbetering in zie, ben ik tevreden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Invisible_man
Even een simpel tussenprojectje voordat ik weer iets groter oppak, ICM 1/32 Bü 131-D in LVA blauw. Best nog wel een lastige kleur om referenties van te vinden en uiteindelijk gemixt met Russian cockpit turquoise en een paar druppels donkerblauw. In ieder geval eens een andere kleur dan grijs :) De enige decals waren overigens de cijfers, de rest is allemaal geverfd.

ICM heeft de laatste tijd wel meer leuke 1/32 meerdekker kits die niet meteen in de wingnut wings prijsklasse zitten, maar niet onaardig om te bouwen zijn. Met een spanwijdte van maar 22 cm is het voor een 1/32 kit ook niet super groot. Als ik niet wist wat op de doos staat, zou ik deze eerder als 1/48 inschatten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8dM9Fk3HZq-o172SQKKSx6aNNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/voFln5yOAjO5L4NmQEYGGuxD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Wat een funky kleur. En netjes!
Ik ben nog steeds een beetje benauwd voor rigging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Wijnands schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 15:22:
Wat een funky kleur. En netjes!
Ik ben nog steeds een beetje benauwd voor rigging.

De truuk voor rigging is om eerst draadoogjes te maken die je makkelijk vast lijmt in een klein geboord gaatje. Dan hoef je voor het riggen alleen maar de draad (EZ line is aan te raden, dat kan tot wel drie/vier keer de lengte uitrekken wat hiervoor wel zo handig is) door de oogjes te rijgen en met een klein druppeltje seconde lijm vast te zetten. Rek vervolgens de kant die je af wilt knippen uit en knip deze zo dicht mogelijk bij het oogje af. Doordat het draad elastisch is, veert de laatste millimeter die je niet weg kan knippen terug en zie je dan niets meer van.

De oogjes heb ik gemaakt van dun koperdraad uit een oude trafo (oude telefoonlader ofzo) en heb er een tooltje bij gemaakt met een stukje messingstaf waarmee je die zo in elkaar draait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EanFdubjR-WjKMdg7U0MA8FxG1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fM9HF07w5y9QN7x2ODoW3W30.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Had toevallig een filmpje gezien met zoiets vliegtuig, gebruikte idd ook EZ line.
Lijkt mij wel eens leuk om naar de WWI vliegtuigjes te kijken. Volgend jaar vast wel even tijd voor.

moet nu nog even wat tank werk klaar maken, en mijn beurs dichthouden... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Je hebt van die kleine dingen die je eigenlijk nergens vast kan houden als je hem compleet wilt verven.
Ik dacht dat ik een heel sim idee had bedacht, dubbelzijdige tape op mijn klemmen.
Zo dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0IV9OTeR8kThd0yKOa5jWb6J9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N7Gv5NTu9S4Ric4UDTm3mZNV.jpg?f=fotoalbum_large

Kom je daarna achter dat dit een bekende oplossing is op het web. Volgende keer beter de tips lezen |:(

Ach ja, voelde ik me toch heel even, heel sim :+

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Maar die electra kabels is wel een goed idee. Daar had ik dan weer niet aan gedacht :) Ik heb ze op dikke satéprikkers gezet. Werkt ook wel, maar dit is een stuk flexibeler :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ik had bij het maken van mijn klemmen juist geen dikke satéprikkers.
Toen gekozen voor electra kabels ;)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aetios
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-07 17:09
Nog steeds aan het stoeien met gloss coaten. Het begint beter te worden, maar een spiegel is het nog niet. Boven: Glans, onder: mat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGOJ-MFQlne-B4i1ZBIuKg9rOoM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ypge1DA3KHcj2Bp0tDog070m.jpg?f=user_large

Binnenkort ga ik eens proberen om een gladdere ondergrond te krijgen door de verf eerst te polijsten. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik kende 'm ook nog niet dus die gaat in mijn archief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

aetios schreef op zondag 8 november 2020 @ 18:12:
Nog steeds aan het stoeien met gloss coaten. Het begint beter te worden, maar een spiegel is het nog niet. Boven: Glans, onder: mat.
[Afbeelding]

Binnenkort ga ik eens proberen om een gladdere ondergrond te krijgen door de verf eerst te polijsten. Ben benieuwd.
Glosscoaten is toch ook een kwestie van heel veel laagjes over elkaar heen aanbrengen? Als je naar programma's als Kindig customs oid kijkt brengen ze soms wel 7 lagen verf aan om bijvoorbeeld een diepe zwart te krijgen. En dan nog 3 lagen blanke lak.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
En daarom bouw ik geen moderne auto's. Wat een gedoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

PaT schreef op zondag 8 november 2020 @ 19:47:
[...]

Glosscoaten is toch ook een kwestie van heel veel laagjes over elkaar heen aanbrengen? Als je naar programma's als Kindig customs oid kijkt brengen ze soms wel 7 lagen verf aan om bijvoorbeeld een diepe zwart te krijgen. En dan nog 3 lagen blanke lak.
Ik zag laatst een filmpje van iemand die Hotwheels autootjes restaureert. Die gebruikte Spectraflame, zeg maar de Zero Paints voor Hotwheels. Hele mooie verf, maar het is wel bewerkelijk om het (goed) toe te passen, tenminste, wat ik heb kunnen zien. :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Renegade666
Afgelopen weekend weer een easy 8 klaar gemaakt, dit keer de WWII variant.
Deze keer volledig de airbrush gebruikt ipv spuitbus. Eerst ook een black/white ondergrond gemaakt.
Maar helaas er vervolgens iets dik met de OliveDrab eroverheen geweest, waardoor het niet echt te zien is.

Sowieso op de foto's wat donkerder dan reallife:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/lle00uoz9.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ealbzbkl.jpg

En samen met de Korea oorlog variant:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/t0uw3y1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Mooie tanks. Tijd voor wat highlights en shadows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Ziet er strak uit!
Wijnands schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:52:
En een simpele pinwash wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Wijnands schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:52:
Was eigenlijk ook de bedoeling, maar de winkel had niet wat ik moest hebben. Dus heb het nog even overgeslagen. Zal kijken dat ik het met de volgende kan doen. Moet nog even bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aetios
Die tanks zullen zeker mooi uit de verf komen met wat washes! Als je de Tamiya-washes zoekt, die lijken vrij slecht verkrijgbaar te zijn momenteel; ik heb onlangs het hele arsenaal besteld van modelbouwenzo.nl. Goeie site met prima prijzen. Misschien eentje voor de openingspost :)

[ Voor 9% gewijzigd door aetios op 10-11-2020 21:47 . Reden: brainfart :) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
Wou het iig even wat proberen met tamiya panelliner.

Inprincipe zou alles wat ik de laatste maanden heb gemaakt nog wel even kunnen bijwerken. Alles heeft een flat coat (TS80) gekregen van mij. Al maak ik eerst de huidige even af, is wat goedkoper om te verprutsen. :+

Die site zal morgen er even tussen zetten. Niet bepaald prettig via de mobiel dat te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
aetios schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:47:
Die tanks zullen zeker mooi uit de verf komen met wat washes! Als je de Tamiya-washes zoekt, die lijken vrij slecht verkrijgbaar te zijn momenteel; ik heb onlangs het hele arsenaal besteld van modelbouwenzo.nl. Goeie site met prima prijzen. Misschien eentje voor de openingspost :)
Gewoon zelf wash maken met olie verf, kan je het zo dun of zo dik maken als je wilt en de wereld aan kleuren beschikbaar voor niet veel geld.

Washes gaan overigens het beste op een gloss coat, dan vloeit het beter om alle details heen.

[ Voor 8% gewijzigd door Invisible_man op 10-11-2020 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aetios
Dat is prima voor gunk washes maar voor strakke panel lines is het wel fijn hoor, dat tamiya spul. Trekt er prachtig in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
aetios schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:44:
Dat is prima voor gunk washes maar voor strakke panel lines is het wel fijn hoor, dat tamiya spul. Trekt er prachtig in.
Waarom zou je met olieverf geen strakke panel lines kunnen krijgen? Begrijp me niet verkeerd, de panel line washes van Tamiya zijn zeker goed en vooral handig als je even snel iets wil behandelen, maar olieverf is echt veelzijdiger dan alleen maar het "smerige" werk en een stuk goedkoper. Verdun het vrij veel en je kan het toepassen als filter, verdun het wat minder en je hebt een panel line wash, verdun het nog minder en je kan het voor staining gebruiken. Verdun het niet en je kan het als kleurmodulatie gebruiken. En dat allemaal voor een tubetje van nog geen €4,- en wat odourless thinners waar je echt jaren mee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 18:25

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ben ik de enige die een hekel heeft aan washes? Bij miniatures worden ze ook wel gebruikt maar ik vind het zelf vervelend dat ik geen controle heb over hoe het wegvloeit en dus waar het specifiek komt te zitten. Ik schilder het over het algemeen dan liever zelf.

Maar misschien moet ik het eens op deze manier aanpakken:

Another approach is to wash an area and then to layer it up afterwards; typically with the same base coat color.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyc
  • Nu online
Dwarlorf schreef op woensdag 11 november 2020 @ 08:45:
Ben ik de enige die een hekel heeft aan washes? Bij miniatures worden ze ook wel gebruikt maar ik vind het zelf vervelend dat ik geen controle heb over hoe het wegvloeit en dus waar het specifiek komt te zitten. Ik schilder het over het algemeen dan liever zelf.

Another approach is to wash an area and then to layer it up afterwards; typically with the same base coat color.
Minder wash gebruiken. Ik gebruik het regelmatig en kan precies bepalen waar het wel en niet moet komen. Zodra de eerste laag er op zit en nog nat is kun je delen die je meer wash wilt geven even aanstippen met de penseel en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Dwarlorf schreef op woensdag 11 november 2020 @ 08:45:

Daarom doe ik washes altijd met olieverf, die droogt langzaam (minimaal 2 dagen) en kan je continue de look aanpassen of geheel weer weghalen met wasbenzine.
Ik gebruik dan wel de tubes, die ik dan naar smaak verdun met wasbenzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Handige tips van beide. Bedankt!

Ik denk trouwens dat mijn ongeduld me ook wel in de weg zit. Heb weinig geduld om met laagjes te werken. Dus dat is ook nog een aandachtpuntje.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Hmmm...de truuk met HG ovenreiniger en oude verflagen is niet gelukt. Ik heb de onderdelen er zelfs enkele dagen in laten zitten en alleen zwart vloog er meteen vanaf. Geen idee of dat ook Tamiya spuitlak was, of dat ik dat met verf uit een potje heb gedaan. Geel en blauw heb ik wel gespoten met die Tamiya spray (TS) spuitbussen. Ik denk dat dat geen acrylverf is maar een ander goedje. Het wil er in ieder geval niet af. Morgen nog maar eens een poging wagen met alcohol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Heeft iemand van jullie ervaring met modelspoor schaal z? Ik wil een klein spoort op een tafeltje van 40cm breed zetten, maar kan maar geen startset vinden op voorraad waar de maten bijstaan. Heeft iemand van jullie een aanbeveling voor webshop of (liever nog) een fysieke winkel in de buurt (max 30km ofzo) van breda die nog dit soort spul heeft?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

g1n0 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 23:25:
Heeft iemand van jullie ervaring met modelspoor schaal z? Ik wil een klein spoort op een tafeltje van 40cm breed zetten, maar kan maar geen startset vinden op voorraad waar de maten bijstaan. Heeft iemand van jullie een aanbeveling voor webshop of (liever nog) een fysieke winkel in de buurt (max 30km ofzo) van breda die nog dit soort spul heeft?
Fysiek voor Breda+30km kom je bij Marnan in Roosendaal of Wsum in Waalwijk uit. Modeltreincenter in Den Bosch lijkt mij echter de beste keus voor jou. Dat is een Märklin dealer.

Schaal Z heeft in Nederland een rol in de marge. Maar kijk anders eens op het 3rail forum. Stiekem is dat een Märklin forum en dus ook voor 2rail schaal Z. Van Märklin mogen ze alleen niet zo heten.

Mijn eigen collectie Hogesnelheidstreinen is ondertussen weer gegroeid met een Lima TGV Atlantique in de uitvoering die het vorige snelheidsrecord reed van 515,3 km/u

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LeSuIoxG3dhYv-br7pMWa01vpiM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AcYhZP9wIhWYzDr1eHlK7Eb8.jpg?f=fotoalbum_large
Aangezien het een Lima is zal er nog wel wat werk in gaan zitten. Een digitale decoder moet er sowieso in, maar daarnaast in de niet aangedreven kop nog een functiedecoder om de sluitverlichting ook te kunnen schakelen. Misschien een sleperwisseling en interieurverlichting. Dat zal wel een projectje voor 'ooit' worden.

De Lima mag zich voegen bij deze collectie waar ondertussen ook een TGV PSE en een complete Thalys aan toegevoegd zijn. Van de Märklin TGV's moet ik nog maar 2 setjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HcqltJE0KXc-8qU63jAt8DvDNNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yncnRWKzD2zNFG8xVIw4i749.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HpdkoS8piSzbQv_pQZWvgrEhAc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WuWtaVeErYVL65Dvwnc7y1By.jpg?f=user_large

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

(foto's gemaakt met behulp van focus staking, blijft een leuke techniek)

[ Voor 92% gewijzigd door PaT op 12-11-2020 12:35 ]

• aetios
Invisible_man schreef op woensdag 11 november 2020 @ 07:48:
[...]

Waarom zou je met olieverf geen strakke panel lines kunnen krijgen? Begrijp me niet verkeerd, de panel line washes van Tamiya zijn zeker goed en vooral handig als je even snel iets wil behandelen, maar olieverf is echt veelzijdiger dan alleen maar het "smerige" werk en een stuk goedkoper. Verdun het vrij veel en je kan het toepassen als filter, verdun het wat minder en je hebt een panel line wash, verdun het nog minder en je kan het voor staining gebruiken. Verdun het niet en je kan het als kleurmodulatie gebruiken. En dat allemaal voor een tubetje van nog geen €4,- en wat odourless thinners waar je echt jaren mee doet.
Toch maar eens naar kijken dan. Was daar niet zo van op de hoogte!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
PaT schreef op donderdag 12 november 2020 @ 07:33:
[...]

Fysiek voor Breda+30km kom je bij Marnan in Roosendaal of Wsum in Waalwijk uit. Modeltreincenter in Den Bosch lijkt mij echter de beste keus voor jou. Dat is een Märklin dealer.
Dank voor je suggesties. Marnan is blijkbaar alleen online actief vanwege een of ander virus momenteel, dus ik heb op marktplaats een eigen layout voor 60 euro op de kop kunnen tikken. Dit is de layout:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OmRAKeTpCE8ML6q15uIPYKEywLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cRVMcGIuqXcrIWjLrjhB3EzF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de ambitie om mn eigen controller en decoders te maken, maar zal de eerste fase nog gewoon analoog rijden. De eigen decoders zie ik een ATtiny85 met pwm op de motor voor me en een 2 outputs voor de verlichting (voor en sluit).

Wat voor digitale systemen zijn gangbaar op spoor z (om een beetje af te kijken)? Ik wil graag de locs, wissels, seinen en ontkoppelers automatiseren om alles autonoom te kunnen laten werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

g1n0 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 01:18:
[...]

Dank voor je suggesties. Marnan is blijkbaar alleen online actief vanwege een of ander virus momenteel, dus ik heb op marktplaats een eigen layout voor 60 euro op de kop kunnen tikken. Dit is de layout:
[Afbeelding]

Ik heb de ambitie om mn eigen controller en decoders te maken, maar zal de eerste fase nog gewoon analoog rijden. De eigen decoders zie ik een ATtiny85 met pwm op de motor voor me en een 2 outputs voor de verlichting (voor en sluit).

Wat voor digitale systemen zijn gangbaar op spoor z (om een beetje af te kijken)? Ik wil graag de locs, wissels, seinen en ontkoppelers automatiseren om alles autonoom te kunnen laten werken
Specifiek voor schaal Z weet ik het niet, maar in het algemeen is het DCC protocol het meest gangbaar in de 2 rail wereld. Je wissels zou je aan kunnen sturen met servomotortjes die via een Arduino aangestuurd worden. Qua software voor de aansturing kan je kijken naar Koploper, Rocrail (beide gratis) of iTrain (duur, maar erg compleet).

Voor onze 3rail modules gebruiken we een zelfgebouwde remmodule die middels pulsen van de treinen (contactrailtje) aangestuurd worden. Alles dus zonder pc aansturing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:13

KipCurreh

Nightcrawler

Gundam HG Barbatos (IBO - Mikazuki)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZYmz0rO46t1k9Pbw0J1hJ2-FpJI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DCRpEEanzpgaUZdblCEmz19x.jpg?f=fotoalbum_medium

Men favoriete Gundam serie, en favoriete Gundam overall eigenlijk.
2de Gunpla build, en ik moet zeggen dat deze wel echt goed in elkaar te zetten is.

Men eerste build was direct een MG, en dat was eigenlijk misschien net iets te gevorderd voor een beginner. Mede door men minieme ervaring nu en een HG te zijn, vind ik deze eigenlijk veel beter gelukt.
HG zal nu even een tijdje zowat mijn 'niveau' blijven, loving it!

Volgende in rij is de Gundam Gusion Rebake full city (IBO - Akihiro), thicc boiiii

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Het wil niet echt vlotten maar ben wel iets verder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gipw_4viRLkNkDPmJaKNo3dU8gs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iDMX0N1zvLaoii3ZJ9tcXrmb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZpzxttCoRp3BvwIsUMfHmY62tIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/THALWqz6fKLsNXKuswLtbYJ9.jpg?f=fotoalbum_large
Dwarlorf schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:00:
Ik kende die niet maar zoiets inderdaad. Ik verwacht dat er een huge ass gattling gun op komt. >:)
De gattling gun (hele klus om dat goed (recht) te krijgen) voor bovenop de cabine krijgt ook vorm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtb2Db3ePf7L19uyQgfRdNreoJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BvHeasA12Kh2E77OwZIIrv5h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8vl8aHgc8ua5QZLSc6yiyxjf0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WT7Ytvt1irgFjFkH2eaCJnn4.jpg?f=fotoalbum_large

Toch denk ik dat ik binnenkort weer even overschakel op het schilderen van m'n miniaturen

[ Voor 5% gewijzigd door Dwarlorf op 13-11-2020 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

KipCurreh schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 08:07:
Gundam HG Barbatos (IBO - Mikazuki)

[Afbeelding]

Men favoriete Gundam serie, en favoriete Gundam overall eigenlijk.
2de Gunpla build, en ik moet zeggen dat deze wel echt goed in elkaar te zetten is.

Men eerste build was direct een MG, en dat was eigenlijk misschien net iets te gevorderd voor een beginner. Mede door men minieme ervaring nu en een HG te zijn, vind ik deze eigenlijk veel beter gelukt.
HG zal nu even een tijdje zowat mijn 'niveau' blijven, loving it!

Volgende in rij is de Gundam Gusion Rebake full city (IBO - Akihiro), thicc boiiii
Hoe groot zijn deze modellen? Het ziet er erg goed uit. Het lijkt mij behoorlijk priegelwerk om al die details zo netjes er op te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KipCurreh

KipCurreh

Nightcrawler

PaT schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:06:
[...]

Hoe groot zijn deze modellen? Het ziet er erg goed uit. Het lijkt mij behoorlijk priegelwerk om al die details zo netjes er op te krijgen.
De HG modellen zijn meestal 1/144 qua schaal, en dat komt overeen met een hoogte van ongeveer 12-15cm (afhankelijk van model natuurlijk)

Het priegelen valt eigenlijk echt goed mee. Het is enorm indrukwekkend hoe gedetailleerd de stukken zijn op zich. Meer dan uit het spuitgietraam knippen, snijden en dan eventueel wat fijn bijschuren is er niet echt aan.
Het past ook allemaal perfect in elkaar

Het accentueren van de panel lines (met fijne stiftje) en stickers plaatsen is iets fijner werk wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

PaT schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 07:31:
[...]

Specifiek voor schaal Z weet ik het niet, maar in het algemeen is het DCC protocol het meest gangbaar in de 2 rail wereld. Je wissels zou je aan kunnen sturen met servomotortjes die via een Arduino aangestuurd worden. Qua software voor de aansturing kan je kijken naar Koploper, Rocrail (beide gratis) of iTrain (duur, maar erg compleet).

Voor onze 3rail modules gebruiken we een zelfgebouwde remmodule die middels pulsen van de treinen (contactrailtje) aangestuurd worden. Alles dus zonder pc aansturing.
iTrain gebruikt de club waar mijn pa lid van is ook. Mooi stukje software met veel mogelijkheden, maar je moet er wel tijd in willen steken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aetios
PaT schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:06:
[...]

De 1:144 modellen zijn inderdaad rond de 13 cm. Hier een aantal van mijn 1:144 modellen met wat referentieobjecten. Het model meest links is ongeverfd (maar is uit de 'real grade' lijn, die zijn zo uit de doos al heel gedetailleerd) :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCCCJDoyVvutB9jLnWTA4-VqGO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mgj2sI6B0fAwM37r2hiwK1pL.jpg?f=fotoalbum_large

Leuk om wat meer gunpla hier te zien, @KipCurreh :) Ben je van plan om op termijn ook te gaan verven?

[ Voor 6% gewijzigd door aetios op 13-11-2020 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
Vanmiddag even bij Modelbouw winkel Krikke in Groningen geweest met mijn pa.
Leuke winkel, veeeeel spul en aardige lui!. Leuk hoekje voor houtbouw.
Hier kom ik wel eens weer.

Naast wat klein spul, ook maar weer een model mee genomen voor voorraad.
De Takom King Tiger met interieur. Al zal het wel even duren voordat ik daar mee bezig kan, moet straks eerst downscalen ivm verhuizen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordyc
  • Nu online
Renegade666 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 16:16:
Vanmiddag even bij Modelbouw winkel Krikke in Groningen geweest met mijn pa.
Leuke winkel, veeeeel spul en aardige lui!. Leuk hoekje voor houtbouw.
Hier kom ik wel eens weer.

Naast wat klein spul, ook maar weer een model mee genomen voor voorraad.
De Takom King Tiger met interieur. Al zal het wel even duren voordat ik daar mee bezig kan, moet straks eerst downscalen ivm verhuizen..
Ik ben daar toevallig afgelopen zaterdag ook geweest. Mooie winkel met flinke keuze aan dozen en bouwmaterialen. De tracks waar ik eigenlijk voor kwam hadden ze niet, dus om me te troosten maar een Merkava 2D van Takom meegenomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aetios
Nieuw project. HG GM Command Space. Best oké kit maar oud en heeft een hoop werk nodig. Heb de nek inmiddels wat langer gemaakt en gezorgd dat het torso op een bal staat. Dat komt de poseerbaarheid erg ten goede!
Binnenkort ga ik het torso, de benen en de front skirts wat langer maken. Eerste keer dat ik dat doe maar het lijkt niet al te moeilijk, gewoon met styreenplaten aan de gang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tN4c4KBIHyE6cKmmu3tARNnBHTA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BDoB7A7bG1DEvWbCm5fgDtOM.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vbhS4yhAhPb0mA_CkNnqlA5MTgs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tqI32XLw7aDtyKOjHySnDvZq.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door aetios op 16-11-2020 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh

KipCurreh

Nightcrawler

aetios schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 20:17:
[...]

Leuk om wat meer gunpla hier te zien, @KipCurreh :) Ben je van plan om op termijn ook te gaan verven?
Niet echt, het geeft mij zo out of the box wel al genoeg voldoening, en heb niet echt veel zin om te gaan klooien met een airbrush oid.

Je ziet soms wel echt fantastische custom kleurenschema's op reddit enz, maar ik ben toch meer een purist en liefhebber van de originele 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:37

Bestla

Kvinne

_Eend_ schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:20:

Wit is terrible ja. Ik had jaren geleden een Airbus A310 van Lufthansa in de schaal 1:72. Gekocht bij de luchtvaarthobby shop.
Dat is voor die kist het formaat dat niet misstaat in de etalage van een reisbureau.
Passen deed werkelijk niets, dus plamuren tot je een ons weegt. Ik gebruikte voor kleur gewoon acryllak in spuitbus. Goed voorbereiden met de juiste primer en dan spuiten. Vele dunne lagen verder, en als laatste nat schuren met hele fijne korrel. Daarna polijsten tot het echt glimt. Uren heb ik er op losgelaten om alleen maar het wit van de romp goed te krijgen. Toen moesten de vleugels nog. Glimmend aluminium en matte metalen secties. Ik ben begonnen met die matte delen te spuiten, en die later af te plakken. Helaas kwam er wat tussen, werk in het oosten van Duitsland, en raakte dit project boven op de kledingkast in de slaapkamer.

Ik heb hem uiteindelijk verkocht via Marktplaats. En ik heb geen foto's maar de nieuwe eigenaar vond de romp erg netjes gespoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Ik heb voor mijn huidige tankje, de in turret wit moeten maken. Dit ook met de airbrush gedaan, met XF2 van Tamiya. Dat gaat anders prima. Nu was het wel een grijs ondergrond, maar viel mij niet tegen.
1000x beter dan het met revell potjes te doen en een kwast op mijn spaceshuttle destijds :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:49
Mijn beste ervaringen met wit zijn met een spuitbus van de Halfords. Wel gedecanteerd eerst en laten degassen.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aetios
1 project tegelijk is voor georganiseerde mensen. Verder met de Hyaku Shiki. Deze kit staat al een tijdje opgesplitst op de krokodilleklemmetjes maar ik kom er steeds niet aan toe. Om wat motivatie weer te krijgen de head unit goud gespoten met Citadel Retributor Armor over een zwarte onderlaag. Daarna de details met de hand inverven en zo hebben we weer een mooie avond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gEAiGSqAD3JnXOTgbxPIsEhzdU8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/80xeeIaXhundcE9yy9blnE8v.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GV3FHoORtVbvLJYnR19OPVfHdY0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tv90IOtTdudR1EU8Sgg5s32Y.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik ben op zoek naar een mooie bordeauxrode kleur voor een aantal onderdelen van deze kit. Heeft iemand een tip? Een verf die ik kan kopen of een goed recept. Ik heb al een aantal dingen geprobeerd zelf te mengen. Revell Aqua Color Purpurrot lijkt misschien wat te zijn maar daar moet ik nog wat verder naar kijken. Misschien met andere onderlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
aetios schreef op woensdag 18 november 2020 @ 00:32:
Ik ben op zoek naar een mooie bordeauxrode kleur voor een aantal onderdelen van deze kit. Heeft iemand een tip? Een verf die ik kan kopen of een goed recept. Ik heb al een aantal dingen geprobeerd zelf te mengen. Revell Aqua Color Purpurrot lijkt misschien wat te zijn maar daar moet ik nog wat verder naar kijken. Misschien met andere onderlagen.
Wil je kwasten of airbrushen? Voor kwasten zou je Vallejo model (niet model air, dat is voor airbrushen) kunnen nemen, bijvoorbeeld deze, maar ze hebben ook wel andere kleuren rood. En anders met een beetje zwart wat donkerder maken naar smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aetios
Ik gebruik de airbrush, maar ik ben niet te beroerd om gewone verf te verdunnen. Dat doe ik regelmatig, het goud op bovenstaande model is ook uit een pot van Citadel. Ik zal de Model-lijn eens een beetje verkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyc
  • Nu online
model air is ook goed te kwasten hoor. 9 van die 10 keer verdun je toch je verf, dat hoef je met model air niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
jordyc schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:34:
model air is ook goed te kwasten hoor. 9 van die 10 keer verdun je toch je verf, dat hoef je met model air niet te doen.
Klopt, alleen soms net even wat te dun (en dat hangt ook van de kleur zelf en de hoeveelheid pigment af) om goed te dekken met kwast dus als je voor kwast kiest zou ik voor de normale model variant gaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Renegade666
Deze week mijn kleine duitser klaar gemaakt.
Beetje getest met panelliner, maar wou helaas niet zo geweldig, ook het verven is helaas niet geweldig geworden. maar heb nog een 2de kans met een duitser :P

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/18bd5za.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/88cjg0.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/xst499rb6l.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Nu ben ik net begonnen aan mijn 2de set en ik merk dat de originele blikjes verf van Revell toch anders verft dan wat ik gewend was. Ook de kwasten zijn veel lastiger schoon te maken met alleen water en zeep.

Ik heb het vermoeden dat het verf wat ik eerst in mijn “complete set” had, op waterbasis was. Terwijl op de doos toch Enamel staat. 🤔

Ik heb geen zin om met terpentine te werken. Heeft enamel een ander voordeel dan “minder laagjes “ dan verf op waterbasis?

Anders ga ik alsnog switchen

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@streamnl
Als het metalen potjes met hopeloos dekseltje zijn, dan is het Enamel. Zijn het wat plastic/doorzichtige potjes, dan is waterbasis.
Meestal zijn die Setjs (model+verf) waterbasis.

Ik heb jaren met revell verf gewerkt, maar nu ik met tamiya potjes werk, gebruik ik geen revell meer denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Renegade666 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 13:31:
@streamnl
Als het metalen potjes met hopeloos dekseltje zijn, dan is het Enamel. Zijn het wat plastic/doorzichtige potjes, dan is waterbasis.
Meestal zijn die Setjs (model+verf) waterbasis.

Ik heb jaren met revell verf gewerkt, maar nu ik met tamiya potjes werk, gebruik ik geen revell meer denk ik.
precies mijn vermoeden dus.. Bedankt voor het bevestigen daarvan.

Tju, dan heb ik nu 8 potjes verf die ik niet wil gebruiken. Hopelijk kan ik ze nog wisselen in de winkel, ze zijn ongeopend.

Binnenkort maar weer naar Eindhoven.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Breaker
Ik heb deze al eens gebouwd maar door onervarenheid niet gelakt. Na 2 verhuizingen lieten de decals deels los en was hij niet meer toonbaar. Besloten dus om het opnieuw te doen met de kennis van nu!

Nog wel 1 decal verprutst, jammer maar helaas. Ik zet hem wel ter display met de goede kant in het zicht ;)

De Tamiya 1/24 Subaru WRC Monte Carlo '05

Afbeeldingslocatie: https://www.modelbrouwers.nl/media/cache/db/31/db3122b8c1529e1afa9050b2347b5873.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.modelbrouwers.nl/media/cache/56/fe/56fef5fdb38755a6c4ab7fed3bbcf6cf.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.modelbrouwers.nl/media/cache/77/97/7797f070b6d3f1ce273e29965cb6114c.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.modelbrouwers.nl/media/cache/57/a9/57a90f306f3da5eebd50d055ebc1a014.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.modelbrouwers.nl/media/cache/b5/ab/b5ab6009cab2f79eabee5468ac1e72a6.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.modelbrouwers.nl/media/cache/b5/5b/b55be0f3ce880c1bb7a4f39af16e115c.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.modelbrouwers.nl/media/cache/4c/09/4c090d9e7e20124d6b30d8916cc94827.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Laatst online: 11:53

page404

Website says no

https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf
DeLorean met alles erop en eraan. Schijnt 1700$ gekost te hebben.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Pagina: 1 ... 10 ... 78 Laatste