Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc

Pagina: 1 ... 11 ... 78 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:03
Er vanuit gaan dat het de d'agostini is zijn er 159 uitgaves a €12,99 per stuk (€2065,41) exclusief eventuele displaycase van €145,- en kentekenplaat van €17,99 kom je op een totale nieuwwaarde van €2228,40.

https://shop.eaglemoss.co...ck-to-the-future-delorean

Nee dank je :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:42
Zijn bouw heeft $1700,- gekost, maar dat is plus allerlei extra's die ook allemaal absurd duur zijn.

Ik heb het zelf veel goedkoper gedaan, doordat ik deel 1 t/m 120 met een kortingsaanbieding kon kopen :)

En als je een beetje rond zoekt, kom je regelmatig aanbiedingen tegen van iemand die het opgegeven heeft, en voor zeer leuke prijzen de complete of bijna complete set verkoopt.

[ Voor 14% gewijzigd door absrnd op 23-11-2020 09:47 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Vandaag mijn laatste upload voor dit jaar denk ik.
Verder niks bijzonders gedaan, alleen airbrush en lak.

Al moet ik zeggen dat ik TS80 ook niet meer leuk vind, komen (net als de vorige) wat rare vlekken op de verf.
Denk dat ik voor de volgende XF86 ga gebruiken met de brush.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/mp14cy96tw.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/pw2ldf1xbpu0.jpg

Volgend jaar op de planning:
M40
M10
KV1
King Tiger van Takom.

PS: Moet ook nodig mijn S8 upgraden voor betere foto;s :+

[ Voor 6% gewijzigd door Renegade666 op 24-11-2020 19:19 ]

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans446
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 13:09
Ik heb een algemene modelbouw vraag.
Zijn er ook fabrikanten/modellen waarbij je wel alles zelf in elkaar moet zetten maar waarbij je niet hoeft te verven? Het lijkt me leuk om met modelbouw te beginnen maar heb geen vaste ruimte/plek voor verven/spuiten van alle onderdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:09

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Hans446 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:27:
Zijn er ook fabrikanten/modellen waarbij je wel alles zelf in elkaar moet zetten maar waarbij je niet hoeft te verven? Het lijkt me leuk om met modelbouw te beginnen maar heb geen vaste ruimte/plek voor verven/spuiten van alle onderdelen.
Die gunpla (gundam) kits zoals een aantal posts terug hoef je niet te verven.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aetios
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-07 17:09
Zoals ook hierboven vermeld, gunpla (van bandai) hoef je niet te verven. Bandai maakt ook andere snap-fit modelkits bijvoorbeeld van Star Wars. In europa worden die gedistribueerd door Revell: https://www.revell.de/en/...ar-wars/star-wars-bandai/

Zelf maken oa. Revell en volgens mij airfix ook voorgekleurde kits die je niet hoeft te lijmen en verven maar die zijn veel eenvoudiger (minder onderdelen, simpeler constructie) dan de setjes die de Japanners maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordyc
  • Laatst online: 21:18
Niet helemaal een antwoord op je vraag, maar een mogelijke oplossing voor je probleem indien je toch wilt schilderen:
Je hoeft niet met een airbrush te schilderen. Vooral op de kleinere schaal 1/72 tanks bijvoorbeeld kom je goed weg met de kwast. Als je dan een handig gereedschapskoffertje koopt waar je alles in bewaard kun je vrij snel alles pakken en opruimen.Koop je er een placemat bij tegen het knoeien of als je geen tafel hebt een laptopstandaard https://www.ikea.com/nl/n...ng-bamboefineer-30384822/ en dan kun je op de bank werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

jordyc schreef op woensdag 25 november 2020 @ 08:23:
Je hoeft niet met een airbrush te schilderen.
Inderdaad. Tot nu toe heb ik altijd alles met een kwastje gedaan. Voor grote vlakken op F1 wagens bv heb ik het met spuitbussen gedaan. Gaat prima. Resultaat was zelfs boven verwachting moet ik zeggen.
Je kunt verf verdunnen of mengen met vertrager zodat ie wat beter uitvloeit en je een strakker resultaat krijgt (nooit het hele potje mengen, alleen wat je op dat moment gebruikt).

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

aetios schreef op woensdag 25 november 2020 @ 07:59:
[...]

Zoals ook hierboven vermeld, gunpla (van bandai) hoef je niet te verven. Bandai maakt ook andere snap-fit modelkits bijvoorbeeld van Star Wars. In europa worden die gedistribueerd door Revell: https://www.revell.de/en/...ar-wars/star-wars-bandai/

Zelf maken oa. Revell en volgens mij airfix ook voorgekleurde kits die je niet hoeft te lijmen en verven maar die zijn veel eenvoudiger (minder onderdelen, simpeler constructie) dan de setjes die de Japanners maken.
Die kits van Revell zijn niet echt leuk. Maar de Amerikaanse Revell kits zijn vaak wel al voorgekleurd: https://www.scalemates.co...vette-convertible--111619

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breaker
Revell heeft ook een Easy click lijn. Nu in de aanbieding trouwens via LIDL shop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aetios
_Eend_ schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:42:
[...]

Die kits van Revell zijn niet echt leuk. Maar de Amerikaanse Revell kits zijn vaak wel al voorgekleurd: https://www.scalemates.co...vette-convertible--111619
Nee, de Easy-click lijn is niet echt leuk, dat is wat ik probeerde te zeggen ja.
Ik wist niet dat de amerikaanse kits voorgekleurd waren! Geeft dat bij lijmen geen lelijke randen van gemixt plastic (als je verschillende kleuren op elkaar lijmt)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Hoort niet helemaal hier (vind ik)... maar het lijkt me toch leuk om te maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNFnOGu3HE-wt5Ww4HxG8Xnez8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s8j8CRLudrYbnCYoLNHfnjNu.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand ervaring hiermee ?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ik zie die dingen elk jaar op de kerstmarkten in Duitsland en elke keer sta ik op het punt er eentje te kopen. Deze lijkt me dan eerlijk gezegd wat minder interessant, ik zou er dan eentje nemen die movable parts heeft, sommige zitten mechanisch heel ingenieus in elkaar.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

aetios schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:35:
[...]

Nee, de Easy-click lijn is niet echt leuk, dat is wat ik probeerde te zeggen ja.
Ik wist niet dat de amerikaanse kits voorgekleurd waren! Geeft dat bij lijmen geen lelijke randen van gemixt plastic (als je verschillende kleuren op elkaar lijmt)?
Om eerlijk te zijn: geen idee? Maar daar is wel omheen te werken als het al zo is. Voor dat soort dingen zou ik een wat minder vloeibare lijm gebruiken, zoals die tubetjes Revell Contacta. Dan heb je veel meer controle over waar de lijm naartoe gaat. Da's een stuk makkelijker dan bijvoorbeeld Tamiya Extra Thin :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
streamnl schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 06:40:
Hoort niet helemaal hier (vind ik)... maar het lijkt me toch leuk om te maken.
[Afbeelding]

Iemand ervaring hiermee ?
Mijn pa is wat met Ugears bezig. Opzich wel grappig, en wel te doen.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 09:51:
Ik zie die dingen elk jaar op de kerstmarkten in Duitsland en elke keer sta ik op het punt er eentje te kopen. Deze lijkt me dan eerlijk gezegd wat minder interessant, ik zou er dan eentje nemen die movable parts heeft, sommige zitten mechanisch heel ingenieus in elkaar.
Bij mij precies hetzelfde. Glühwein en dit soort houten bouwpakketjes.
En elk jaar doe ik het toch niet...

Nu was het een verjaardagscadeau. Maar nu ik het heb, ben ik wel benieuwd.
En, of dit goed zelf te maken is zodat ik het op mijn werk zelf iets kan snijden.
Renegade666 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:03:
[...]

Mijn pa is wat met Ugears bezig. Opzich wel grappig, en wel te doen.
Exact dat merk zie je in Duitsland.
Maar.. dit weekend ga ik eerst mijn andere auto afmaken.
Ik begin jullie nu wel te snappen dat je meerdere (bouw)dozen hebt. :+

[ Voor 21% gewijzigd door streamnl op 27-11-2020 11:30 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Zijn er hier lieden die een 3D printer gebruiken voor de modelbouw hobby? Ik ben er over aan het nadenken om er 'een keer' eentje aan te schaffen. Zo af en toe doe ik wat research, en ik denk dat je om leuke dingen voor modelbouw te maken je eigenlijk een harsprinter nodig hebt. Alleen is dat spul zo giftig dat je van alles moet doen qua bescherming en afzuiging. Een filament printer is buiten goedkoop ook veel makkelijker in gebruik. Qua prijs is het trouwens tegenwoordig niet echt superduur. Creality heeft ook een hele goedkope harsprinter, én ook een populaire goedkope filamentprinter. Onder goedkoop versta ik dan onder de €300. Dat is al heel wat beter te verteren al de €1000 bedragen van een paar jaar geleden.

Dus...wie heeft er iets en wat zijn de ervaringen?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Niet gebruikt omdat ik tot nu toe altijd het idee had dat de resolutie niet scherp genoeg was. Als ik dit echter zie wordt ik wel enthousiast:

Afbeeldingslocatie: http://www.hyperscale.com/images/gaspatchbrowning72reviewbg_6.JPG

http://www.hyperscale.com...tchgunsreview2020bg_2.htm

Dit zijn dus .303 Brownings in 1/72 :D

Afbeeldingslocatie: http://www.hyperscale.com/images/gaspatchbrowning72reviewbg_4.jpg

Vraag me af met wat voor printer dit gemaakt is.

[ Voor 11% gewijzigd door Dr. Strangelove op 27-11-2020 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-09 23:21

Kraz

Saving the world

[Afbeelding]

Het lijkt op dezelfde kwaliteit die Luke Towan ook heeft met zijn "Photon 3D Printer".

https://www.anycubic.com/products/anycubic-photon-3d-printer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
mphilipp schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:20:
Zijn er hier lieden die een 3D printer gebruiken voor de modelbouw hobby? Ik ben er over aan het nadenken om er 'een keer' eentje aan te schaffen. Zo af en toe doe ik wat research, en ik denk dat je om leuke dingen voor modelbouw te maken je eigenlijk een harsprinter nodig hebt. Alleen is dat spul zo giftig dat je van alles moet doen qua bescherming en afzuiging. Een filament printer is buiten goedkoop ook veel makkelijker in gebruik. Qua prijs is het trouwens tegenwoordig niet echt superduur. Creality heeft ook een hele goedkope harsprinter, én ook een populaire goedkope filamentprinter. Onder goedkoop versta ik dan onder de €300. Dat is al heel wat beter te verteren al de €1000 bedragen van een paar jaar geleden.

Wel overwogen, mede omdat mijn vrouw voor haar hobby (keramiek) geregeld plastic componenten nodig heeft. Helaas kan zij af met filament, maar lijk je voor modelbouw, net zoals jij zegt, resin nodig te hebben. En dat gaat gewoon mijn huis niet binnenkomen.

Ik volg zelf Anthony Schilling op instagram, die tekent en print al zijn modellen zelf; https://www.instagram.com/modelsbytony/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Skyaero schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 21:07:
[...]
Wel overwogen, mede omdat mijn vrouw voor haar hobby (keramiek) geregeld plastic componenten nodig heeft. Helaas kan zij af met filament, maar lijk je voor modelbouw, net zoals jij zegt, resin nodig te hebben. En dat gaat gewoon mijn huis niet binnenkomen.
Ja, dat is inderdaad de afweging. Nou heb ik links en rechts toch weg wat prints gezien uit een filament printer waarbij de laagjes nauwelijks te zien waren. Ik moet dat nog eens nader besturderen. Maar wie weet koop ik er eerdaags toch een. Om te beginnen toch maar een filament printer. Sowieso om ervaring op te doen, en ik heb ook wel andere doeleinden ermee. Of er ooit een resin printer komt weet ik niet. Het is inderdaad best een gedoe, niet alleen vanwege de giftroep, maar ook de verplichte nabewerking, het schoonmaken enzo. Maar de resultaten zijn wel heel erg mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:34:
Niet gebruikt omdat ik tot nu toe altijd het idee had dat de resolutie niet scherp genoeg was. Als ik dit echter zie wordt ik wel enthousiast:

[Afbeelding]

http://www.hyperscale.com...tchgunsreview2020bg_2.htm

Dit zijn dus .303 Brownings in 1/72 :D

[Afbeelding]

In ieder geval niet met de Creality Ender 3 die ik heb :D

Er komen best leuke printjes uit, maar ik heb er nog geen printjes uit gekregen die ook maar in de buurt komen van zoiets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• absrnd
mphilipp schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:20:

Ik heb 3 printers, waarvan 2 resin printers zijn.
En je hebt gelijk, als je onderdelen voor modelbouw wil printen is een resin printer de beste optie.

Als je vragen hebt over het hele resin printer circus, stuur maar een dm :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVKgiNMu2eQV4LtbvWG4iGllTuQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s4BkxUu1yKyKB0vDYM4o1M8D.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

_Eend_ schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 22:24:
[...]
In ieder geval niet met de Creality Ender 3 die ik heb :D

Er komen best leuke printjes uit, maar ik heb er nog geen printjes uit gekregen die ook maar in de buurt komen van zoiets.
Inderdaad, ik heb twee detail setjes voor modellen die uit een resin printer komen en dat detail is echt gruwelijk. Creality heeft ook een LD002, een resin printer voor ik geloof zelfs nog minder als de Ender 3, en die moet ook dergelijke kwaliteit kunnen printen.

Heel verleidelijk. Maar ik heb dan wel een eigen kantoortje/hobbyruimte, maar ik daar niet heel veel ruimte meer voor een 3D printhoek zeg maar. En vooral met een resin printer, die ook weer niet voor alles het meest geschikt is, en alle rommel die je er omheen hebt...je hebt er haast een aparte kamer voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

mphilipp schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 00:01:
[...]

Inderdaad, ik heb twee detail setjes voor modellen die uit een resin printer komen en dat detail is echt gruwelijk. Creality heeft ook een LD002, een resin printer voor ik geloof zelfs nog minder als de Ender 3, en die moet ook dergelijke kwaliteit kunnen printen.

Heel verleidelijk. Maar ik heb dan wel een eigen kantoortje/hobbyruimte, maar ik daar niet heel veel ruimte meer voor een 3D printhoek zeg maar. En vooral met een resin printer, die ook weer niet voor alles het meest geschikt is, en alle rommel die je er omheen hebt...je hebt er haast een aparte kamer voor nodig.
Oh jee.. $200 voor de Creality LD-002R. Het is dat ik er absoluut geen ruimte voor heb, anders had ik er al een gekocht. Maar ik kan mijn Ender 3 al nauwelijks kwijt, die moet ik al gedeeltelijk demonteren als ik hem niet gebruik zodat ik hem kan opbergen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:46

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Na mijn eerste modelbouwkitje gekocht te hebben midden dit jaar, en alleen de wielen gemaakt te hebben om het vervolgens daarna door tijdgebrek weer op te bergen, ben gisteren eindelijk weer eens opgestart. Nu ben ik bij een vriend van me langs geweest om te experimenteren met Airbrush.

Nu heeft hij een hele goedkope airbrush (circa € 50) zonder tank. Dat ding maakt in principe weinig herrie. Maar wel constant. Daarnaast wordt daar een goedkoop pistool bijgeleverd, wat met waterverf vaak verstoppingen veroorzaakt. Maaar ik ben er ook achter gekomen dat het wel veel betere resultaten geeft.

Nu ben ik benieuwd naar welke systemen jullie gebruiken. Ik ben dus een echte beginner en hoef dus geen profi materiaal. Echter wil ik er dan wel even mee vooruit kunnen. Het liefst dus iets met een tank. Ik kom de merken Timbertech, Fengda en nog een aantal tegen. Wat is een prima beginners kit waar ik wel een aantal jaren mee vooruit kom?

Ben van plan met name auto's te maken (volkswagen, porsche) en als ik wat ervaring heb de Apollo saturn V en de maanlander.

Daarnaast ben ik ook beneuwd of jullie acrylverf gebruiken of enamelverf icm de airbrush

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
@Chrosser

Ik heb deze set staan. niet duur in mijn ogen.
https://www.bol.com/nl/p/...ol/9200000054115310/?s2a=

Redelijk stille compressor, maar als grootste voordeel, een tank en een vochtfilter.
Airbrush is ook wel redelijk goed, zolang je hem maar schoonhoud en goeie verf gebruikt. (gebruik nu tamiya, stukken beter dan revell (beide) en italiri (acryl)
Er zullen vast betere zijn, en daar wil ik ook nog eens 1 van hebben, maar als beginner is het prima te doen.

En ook even zo'n ding er bij:
https://www.bol.com/nl/p/...Bmg.1_8_9.12.ProductImage

Handig als standaard en om hem in leeg/schoon te spuiten.

[ Voor 31% gewijzigd door Renegade666 op 02-12-2020 17:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Same as Renegade666. Prima ding, niet lawaaiig, super betrouwbaar. Je kan ze voor rond de 80 euro vinden. Zoeken op AS 186 compressor, er zijn nogal wat merken die allemaal hetzelfde ding bouwen.

[ Voor 30% gewijzigd door Dr. Strangelove op 02-12-2020 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 19:27

Rmg

Ik heb ook een Fengda compressor met tank (AS-186), en een Iwata Neo, dat bevat een stuk beter dan de standaard china airbrush.

Ben begonnen met Revell Aqua maar ben nu een beetje over aan het stappen naar Vallejo verf.
Vooral met de 'lastige kleuren' (wit en geel bijv. ) vind ik Vallejo fijner.

Las van Revell Aqua en Tamiya Acrylic dat deze niet altijd lekker samenwerken, dus heb die tot nu toe vermeden.

Vergeet de filtertjes niet bij te bestellen als je zo'n pot haalt :P

[ Voor 8% gewijzigd door Rmg op 02-12-2020 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
@Rmg
Die filters kan ik daar nou net niet vinden :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Laatst online: 21:29

page404

Website says no

Oeh, mensen, door jullie begint mijn hobby uit de hand te lopen. Heb al oog op een Harder & Steenbeck Ultra Two in One bij Airbrush services Almere,en zo'n compressor ziet er ook interessant uit. En natuurlijk betere verf O-)
En dan hebben we het nog niet eens gehad over die Revell USS Enterprise NCC-1701 met verlichting die ik in de *kuch* aanbieding *kuch* heb gekocht. Voor 99€ kon ik hem niet laten liggen :P
Zat nog te twijfelen over de POLAR LIGHTS ENTERPRISE, met Lighting kit, maar oha moet je die dan apart bestellen en de veelal buitenlandse websites waren niet heel duidelijk wat je dan precies krijgt.

dus, bedankt maar weer >:)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aetios
Ook ik heb de BD-186 etc kit. Prima compressor, airbrush is een beetje troep maar goed genoeg (bij mij is wel een rubber ringetje gebroken). Acrylverf op waterbasis zal altijd voor verstoppingen zorgen, daarvoor moet je een goede cleaner hebben waar het acryl daadwerkelijk in oplost (b.v. aceton)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordyc
je kunt heel gemakkelijk het drogen van acrylverf in je airbrush voorkomen door een aantal dingen:
- Goed schoonmaken en onderhoud (maar dat kan van elke verfsoort gezegd worden).
- Zorg er voor dat je verf goed verdund is en dat de gebruikte pigment niet te groot is. De oude citadel (GW) range is bijvoorbeeld niet geschikt voor een airbrush, maar Vallejo of AK interactive 3rd generation wel.
- Gebruik drying retarder. Een druppeltje kan al genoeg zijn. De verf droogt dan veel minder snel en heeft vaak als bijkomend voordeel had hij wat beter vloeit.
- Pak de juiste nozzle en needle size. Je kunt wel voor een 0.2mm nozzle gaan, maar als je geen fijne details wilt doen heeft dit 0.0 meerwaarde. Sterker nog de tip droogt veel sneller uit dan bij een 0.3 of 0.5mm nozzle.

Verder is die compressor die al is aangegeven prima. Ik heb em ook gebruikt voordat ik naar een fluisterstille ben overgestapt. Het belangrijkste is dat je een tank hebt wat voor een constante luchtstroom zorgt. Een keer per jaar het ventiel aan de onderkant open draaien en het vocht er uit laten lopen is voldoende.

Ik zou eerst een goedkopere airbrush kopen en mocht je de hobby doorzetten en wat hoger niveau willen airbrushen gaan kijken naar een Iwata of H&S airbrush. Dat gaat dan wel echt een wereld van verschil maken.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Breaker
Weer een kitje afgerond! Ditmaal de Revell Greased Lightning 48 Ford in Tamiya TS-7 Racing White.

Afbeeldingslocatie: https://www.modelbrouwers.nl/media/cache/0a/83/0a838feb3e77ecf9cc60ad7e1fe24d0e.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.modelbrouwers.nl/media/cache/dd/f7/ddf7ac23e7ef43d5c0952efe1740520a.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.modelbrouwers.nl/media/cache/af/c5/afc57194cb797f9abd590aa2a1c98c35.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.modelbrouwers.nl/media/cache/a0/60/a060bdc44972730c9a1cbd8cb6129d58.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.modelbrouwers.nl/media/cache/91/1d/911d69e4602228e650f7b8542675557d.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.modelbrouwers.nl/media/cache/be/dd/bedd023a8a379521b52f87ed1d5d3ece.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.modelbrouwers.nl/media/cache/63/59/63592a35a72f6f09fdc6a1e57c5bc99d.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.modelbrouwers.nl/media/cache/e1/31/e13190a78fbad4f5bea4996bb6751e8c.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.modelbrouwers.nl/media/cache/c9/26/c926de1d63775050d6d79ba879356464.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

jordyc schreef op donderdag 3 december 2020 @ 07:23:
Verder is die compressor die al is aangegeven prima. Ik heb em ook gebruikt voordat ik naar een fluisterstille ben overgestapt.
Welke? O-)

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
Wij hebben zelf de https://www.airbrush-serv...-tc-20-membraamcompressor thuis staan. Niet stil, maar hij pruttelt (heel schattig haha) zeker niet hinderlijk. Bevalt tot nu toe goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
En ook dat is weer gewoon een AS 186 clone ;) Die van jou heeft echter geen luchtvat en dat zou ik wel aanraden voor iemand die in de markt is voor een nieuwe. Meer gecontroleerde airflow.

[ Voor 61% gewijzigd door Dr. Strangelove op 03-12-2020 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
Dr. Strangelove schreef op donderdag 3 december 2020 @ 08:56:
En ook dat is weer gewoon een AS 186 clone ;)
Klopt, deze worden onder diverse namen verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordyc
https://www.airbrush-services-almere.nl/hansa-htc-20a

Deze. Je giet er de bijgeleverde bus olie in en eens per jaar even een beetje bijvullen.

Ding is heerlijk stil, vanwege de grotere capaciteit van de tank/compressor loopt ie niet constant te rattelen. Sinds ik dit ding heb vind ik mijn oude compressor die niet fluister stil is overmatig irritant zelfs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Twee beestjes op de bench, A6M8 Zero van Hasegawa en de Sturmovik. Die laatste is echt een groot toestel voor een éénmotorig vliegtuig.

De Hasegawa is een special edition met resin en white metal om van de standaard A6M5 boxing een 8 te maken, de ‘ultimate Zero’, waar slechts twee prototypes van zijn gebouwd. Goede kit maar toch wat filler nodig voor de vleugelaanhechting.

De Sturmovik gaat langzaam vooruit. Veel plamuurwerk rond de vleugelwortel. Ook zag ik bij anderen dat de panel lines makkelijk verdwijnen onder de verf dus die heb ik allemaal opnieuw ingekrast. Canopy past ook niet goed dus daar ook nog wat werk aan voor de airbrush gehanteerd kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5iZlEzGInQeOQWe2C2mlGdnun74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EyXf27DEFXDSfsccIhLUu05d.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeddicius
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:31

Zeddicius

Conscience do cost

Renegade666 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 17:00:
@Chrosser

Ik heb deze set staan. niet duur in mijn ogen.
https://www.bol.com/nl/p/...ol/9200000054115310/?s2a=

Redelijk stille compressor, maar als grootste voordeel, een tank en een vochtfilter.
Airbrush is ook wel redelijk goed, zolang je hem maar schoonhoud en goeie verf gebruikt. (gebruik nu tamiya, stukken beter dan revell (beide) en italiri (acryl)
Er zullen vast betere zijn, en daar wil ik ook nog eens 1 van hebben, maar als beginner is het prima te doen.

En ook even zo'n ding er bij:
https://www.bol.com/nl/p/...Bmg.1_8_9.12.ProductImage

Handig als standaard en om hem in leeg/schoon te spuiten.
Na de positieve reacties op deze set en de aantrekkelijke prijs, besloten om ook maar in de wondere wereld van airbrush te stappen en deze zojuist besteld :)

Tamiya verf heb ik al, dat scheelt. Zijn er verder nog zaken waar ik aan moet denken?

[ Voor 3% gewijzigd door Zeddicius op 04-12-2020 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
Dan moet het vast goedkomen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Zeddicius schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:12:
[...]

Na de positieve reacties op deze set en de aantrekkelijke prijs, besloten om ook maar in de wondere wereld van airbrush te stappen en deze zojuist besteld :)

Tamiya verf heb ik al, dat scheelt. Zijn er verder nog zaken waar ik aan moet denken?
Een fles isopropyl alcohol om te verdunnen en schoon te maken is wel een must-have. En wat dental brushes om de nozzle schoon te maken.

Oh ja en geduld. Verwacht niet dat je de eerste keer meteen freehand camo kan spuiten ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Dr. Strangelove op 04-12-2020 13:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:23:
[...]

Oh ja en geduld. Verwacht niet dat je de eerste keer meteen freehand camo kan spuiten ;)
:X ik doe het al 3 jaar en ben al helemaal in mijn knollentuintje als ik 1 panel of onderdeel strak heb kunnen spuiten zonder spetters, zakken of andere rare effecten. Maar misschien ben ik niet representatief :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeddicius

Zeddicius

Conscience do cost

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:23:
[...]

Een fles isopropyl alcohol om te verdunnen en schoon te maken is wel een must-have. En wat dental brushes om de nozzle schoon te maken.

Check. Ik heb overigens ook al de x-20a thinner van Tamiya als verdunner. Werkt dit ook goed bij het schoonmaken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Laatst online: 16:08
Zeddicius schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:50:
[...]

Check. Ik heb overigens ook al de x-20a thinner van Tamiya als verdunner. Werkt dit ook goed bij het schoonmaken?
Ja hoor, alles wat je kan gebruiken als verdunner, kan je ook voor schoonmaken gebruiken
IPA is alleen goedkoper daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeddicius

Zeddicius

Conscience do cost

Invisible_man schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:09:
[...]

Ja hoor, alles wat je kan gebruiken als verdunner, kan je ook voor schoonmaken gebruiken
Super! Dan ga ik die potjes eerst opmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:27

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

absrnd schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:44:
[...]

Zijn bouw heeft $1700,- gekost, maar dat is plus allerlei extra's die ook allemaal absurd duur zijn.

Ik heb het zelf veel goedkoper gedaan, doordat ik deel 1 t/m 120 met een kortingsaanbieding kon kopen :)

En als je een beetje rond zoekt, kom je regelmatig aanbiedingen tegen van iemand die het opgegeven heeft, en voor zeer leuke prijzen de complete of bijna complete set verkoopt.
Dan heb je alsnog deel 120 t/m 159 nodig a 12,99 euro per stuk, oftewel EUR 506,61. Nu ken ik de kwaliteit van het eindresultaat niet, maar dat komt op mij wat prijzig over.

Het is vast leuk om te doen, maar wat een bedrag zeg. Zelfs voor EUR 500,-- moet het wel een heel bijzonder model zijn.

Bij VD Stad in Nijmegen (toen ze nog op het Hertogplein zaten en een modelbouwafdeling hadden) stond ergens in de jaren '90 een schaal 1/8 Ferrari Testarossa kit van Pocher voor (ik meen) zo'n 1.000,-- gulden. Dat was een erg indrukwekkend model.

Ik vraag me af of die DeLorean in de buurt komt.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
Invisible_man schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:09:
[...]

Gebruik ook x20a, werkt idd prima.
IPA zal ook leuk zijn, zocht het laatst voor wat anders, maar geen enkele winkel bij mij in het dorp had het...
Ze wisten niet eens wat het was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:09:
[...]

Dan heb je alsnog deel 120 t/m 159 nodig a 12,99 euro per stuk, oftewel EUR 506,61. Nu ken ik de kwaliteit van het eindresultaat niet, maar dat komt op mij wat prijzig over.

Het is vast leuk om te doen, maar wat een bedrag zeg. Zelfs voor EUR 500,-- moet het wel een heel bijzonder model zijn.

Bij VD Stad in Nijmegen (toen ze nog op het Hertogplein zaten en een modelbouwafdeling hadden) stond ergens in de jaren '90 een schaal 1/8 Ferrari Testarossa kit van Pocher voor (ik meen) zo'n 1.000,-- gulden. Dat was een erg indrukwekkend model.

Nee, het zijn 130 delen, niet 159.
Alleen als je de deel III versie van de Delorean wilt bouwen moet je meer uitgeven. en tot deel 159 aanschaffen.

Die extra delen hebben ze later toegevoegd, en zijn niet nodig om de Delorean compleet te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Renegade666 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 17:01:
[...]

IPA zal ook leuk zijn, zocht het laatst voor wat anders, maar geen enkele winkel bij mij in het dorp had het...
Wellicht bij een drogist (wordt vaak als ontsmettingsmiddel gebruikt), maar sowieso via internet wel te verkrijgen in flessen van 1 liter of een jerrycan van 5 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Invisible_man schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 19:14:
[...]
Wellicht bij een drogist (wordt vaak als ontsmettingsmiddel gebruikt), maar sowieso via internet wel te verkrijgen in flessen van 1 liter of een jerrycan van 5 liter.
Mogen ze dat gewoon opsturen? Het is nog steeds brandbaar spul. Of moet er dan een sticker op ofzo?
Je kunt het idd vaak ook bij shops die supplies hebben voor 3D printen. Als je met hars print heb je dat spul in grote hoeveelheden nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
mphilipp schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 19:26:
[...]
Mogen ze dat gewoon opsturen? Het is nog steeds brandbaar spul. Of moet er dan een sticker op ofzo?
Je kunt het idd vaak ook bij shops die supplies hebben voor 3D printen. Als je met hars print heb je dat spul in grote hoeveelheden nodig.
1 liter Isopropylalcohol (IPA) wel dat is vrij van ADR maar jerry cans van 5 liter gaan per koerier met label.
Bijvoorbeeld https://www.deoplosmiddel...nl/kopen/isopropylalcohol
Ik ken ze verder niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aetios
Mij is verteld dat IPA/thinner/etc niet genoeg oplossend vermogen heeft om resten acryl uit je spuit te halen. Dit ervaar ik zelf ook. Ik heb het nog niet gekocht maar aceton schijnt hier goed voor te werken. Let dan wel op je afdichtringen, niet in je spuit laten zitten (voor zover aceton niet uit je spuit verdampt ;) )

@Zeddicius, vergeet je gezondheid niet. Een stofmasker voor acryl, en een masker voor organische dampen als je met oplosmiddelen spuit zijn geen overbodige luxe maar vrij essentiëel. Ik heb het een tijdje zonder geprobeerd, maar ik was snel genezen toen ik een halve dag later nog verf en verdunner in mijn slijmvliezen proefde.

[ Voor 9% gewijzigd door aetios op 04-12-2020 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
aetios schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 20:02:
Mij is verteld dat IPA/thinner/etc niet genoeg oplossend vermogen heeft om resten acryl uit je spuit te halen. Dit ervaar ik zelf ook. Ik heb het nog niet gekocht maar aceton schijnt hier goed voor te werken.
Klopt, maar je hebt onderscheid in verse nog natte verf en opgedroogde verf en als je verf te verdunnen is met IPA (of in ieder geval niet gaat klonteren) kan je met IPA goed de airbrush doorspuiten en oppervlakkig schoonmaken om de verse verf te verwijderen. Voor de meer opgedroogde verf kan je dan een airbrush cleaner gebruiken die voor je verf geschikt is, maar die zijn veel duurder (vaak meer dan 10 euro voor 400ml waarbij je daarvoor al een liter IPA hebt) en zo kan je het gros van het schoonmaken met IPA doen en de "deepclean" met wat beters.
Let dan wel op je afdichtringen, niet in je spuit laten zitten (voor zover aceton niet uit je spuit verdampt ;) )
Dat is het voordeel van Harder en Steenbeck, die hebben teflon seals die tegen veel bestand zijn. Heb de mijne na een paar jaar nog steeds niet hoeven te vervangen.
@Zeddicius, vergeet je gezondheid niet. Een stofmasker voor acryl, en een masker voor organische dampen als je met oplosmiddelen spuit zijn geen overbodige luxe maar vrij essentiëel. Ik heb het een tijdje zonder geprobeerd, maar ik was snel genezen toen ik een halve dag later nog verf en verdunner in mijn slijmvliezen proefde.
Inderdaad ja :) Onlangs nog een nieuwe afzuiger gekocht die 350 m3/h afzuigt ten opzichte van de 50 m3/h van mijn goedkopere afzuiging die ik daarvoor had. En zelfs dan gebruik ik altijd nog een masker (A2 filter voor organische delen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

Renegade666 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 17:01:
[...]

Ik ben wel eens bij een onderdelenwinkel geweest, een soort Handyman maar dan nog stoffiger en met meer verkleurde dozen uit het jaar kruik in de etalage, denkend dat zo'n winkel wel wat heeft.

Kreeg ik met een neerbuigend toontje "Alcohol? Nee, dan moet je naar de slijterij. Hahaha" als antwoord. :/

Ja vriend dan ga ik wel naar je concurrent. Die het ook niet had, maar me wel wees waar ik wel een flesje kon halen: bij de Trekpleister. Kruidvat heeft ook vaak kleine flesjes, het staat bij de make-up spullen.

En als je kijkt naar een goedkope airbrush: koop eerst gewoon zo'n Chinees. Voor 15-25 euro ben je dan wel klaar. Je kunt ook gelijk voor een Iwata of H&S gaan zoals ik heb gedaan maar dat is een dure hobby. De eerste keer dat ik mijn airbrush schoon maakte had ik al gelijk een naald met een verbogen punt, en dat spuit niet echt lekker. Mijn eerste Airbrush was een rebranded Badger spuit van Revell en die heeft nog rubberen O-ringen. Wist ik veel dat die dingen niet zo goed tegen Revell Airbrush Cleaner konden. Nieuwe naald: €15, setje nieuwe O-Ringen: €5. En toen had ik het cupje niet goed schoongemaakt waardoor het ding verstopt was geraakt en met geen mogelijkheid meer schoon te krijgen was: €15 voor een stom cupje van 7 ml.

En als je Shenzhen Special de leerperiode overleeft heb je echt een prima spuit om er mee te primeren of rare meuk mee te spuiten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatSupson
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14-05 09:54
Een goede avond!

Mogelijk ben ik hier volledig op het verkeerde topic maar ik heb de volgende vraag:
Voor een vriendenbedrijf zijn wij van plan een mini monorail te gaan maken waar een gopro onderhangt. Aangedreven door een raspberry pi en twee wielen met een servo motortje.

We hebben echter moeite om een goede website te vinden waar kleine rubberwieltjes met een max 20mm diameter worden verkocht.

Heeft iemand een goede tip hiervoor?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
whatSupson schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 21:58:
Een goede avond!

Mogelijk ben ik hier volledig op het verkeerde topic maar ik heb de volgende vraag:
Voor een vriendenbedrijf zijn wij van plan een mini monorail te gaan maken waar een gopro onderhangt. Aangedreven door een raspberry pi en twee wielen met een servo motortje.

We hebben echter moeite om een goede website te vinden waar kleine rubberwieltjes met een max 20mm diameter worden verkocht.

Heeft iemand een goede tip hiervoor?

Alvast bedankt!
In hoeverre moet het ook echt als een wiel ogen? Als het toch wat uit het zicht is kan je bijvoorbeeld een rubberen O-ring of zelfs rubberen schijfjes kopen (google maar eens op kraanschijf) die vaak gebruikt worden voor afdichtingen in kranen. Daar zou je voor bij een bouwmarkt bij de sanitair afdeling kunnen kijken, of een wat meer professionelere winkel daarvoor.

Als alternatief kan je ook rubber plaat/mat kopen in verschillende diktes en kan je met een gat pons van de juiste diameter zelf rondjes maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Ik heb nooit issues als ik mijn spuit na gebruik met acryl (gunze, Tamiya meestal) en water doorspoel en vervolgens naald en nozzle met IPA schoonmaak. Om de zoveel maanden demonteer ik het hele ding en gaat hij in de ultrasone reiniger met (verdunde) AB reiniger. Fles van een liter van AB service Almere gaat al tien jaar mee. Ik doe 3 cycles en dan is alles weer als nieuw.

[ Voor 6% gewijzigd door Dr. Strangelove op 05-12-2020 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14-09 11:09
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:09:
[...]

Hier is een tijdlijn, welke bedoel je? https://www.scalemates.co...testarossa-coupe--1023361

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeddicius

Zeddicius

Conscience do cost

Renegade666 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 17:15:
@Rmg
Die filters kan ik daar nou net niet vinden :P
Ik heb ze direct bij Fengda besteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Vandaag een start gemaakt met Wood Trick

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WGb7hr9imRRAzScR-1-mHAr3Tso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dTVcByHK6q0aiwPHUJWRIjiH.jpg?f=fotoalbum_large

En ik moet zeggen... dit is leuker dan verwacht. Komt toch meer bij kijken dan uit elkaar drukken en ik elkaar zetten.

Ook hier moet je bij het loshalen de randjes verwijderen. Alleen nu met schuurpapier.

Ipv lijm gebruiken ze tandenstoker. Slim bedacht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4Y5QP64Q0iGrDhv6D0s3-4Oggc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/npG3yGtjbXhj3pM34blj8mG0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Db4d1m6Sd1e9v5qSBtuwVNLIPek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hPPkPi3aQaoxtT4aNDH8P7fI.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen weer verder.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser

Chrosser

Invisible_man schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 20:59:
[...]

Klopt, maar je hebt onderscheid in verse nog natte verf en opgedroogde verf en als je verf te verdunnen is met IPA (of in ieder geval niet gaat klonteren) kan je met IPA goed de airbrush doorspuiten en oppervlakkig schoonmaken om de verse verf te verwijderen. Voor de meer opgedroogde verf kan je dan een airbrush cleaner gebruiken die voor je verf geschikt is, maar die zijn veel duurder (vaak meer dan 10 euro voor 400ml waarbij je daarvoor al een liter IPA hebt) en zo kan je het gros van het schoonmaken met IPA doen en de "deepclean" met wat beters.

[...]

Dat is het voordeel van Harder en Steenbeck, die hebben teflon seals die tegen veel bestand zijn. Heb de mijne na een paar jaar nog steeds niet hoeven te vervangen.

[...]

Inderdaad ja :) Onlangs nog een nieuwe afzuiger gekocht die 350 m3/h afzuigt ten opzichte van de 50 m3/h van mijn goedkopere afzuiging die ik daarvoor had. En zelfs dan gebruik ik altijd nog een masker (A2 filter voor organische delen).
Is IPA ook goed om verfkwasten schoon te maken waar enamel verf aan zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Revell/humbrol enamel niet. Daar heb je terpetine voor nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Chrosser schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 17:14:
[...]

Is IPA ook goed om verfkwasten schoon te maken waar enamel verf aan zit?
Weet ik zo eerlijk gezegd niet, maar voor kwasten is het belangrijk dat de haren niet aangetast worden en vermoed dat IPA daar niet geschikt voor is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Skyaero schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 17:41:
Revell/humbrol enamel niet. Daar heb je terpetine voor nodig
Of wasbenzine. Vind ik zelf wat minder smerig dan terpentine.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• D422
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:14
Vanavond heb ik de Mustang GT4 van Tamiya zo goed als afgerond. Er is van alles misgegaan maar ik ben desondanks tevreden met het eindresultaat. De zijplaten op de spoiler moeten er opnieuw op worden gelijmd en er zit wat orange peel in de clearcoat maar ik heb ervoor gekozen om dat zo te laten. O-)

Het afplakken van de striping is redelijk gelukt voor de eerste keer. De combinatie van rood (X-7) en wit met metallic blauwe (X-13) accenten is er goed uitgekomen. Met name het interieur was erg leuk om te bouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/im2Y_N8ctyrZ_PgYEoaLkgJHLsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uzvqgu1LiAfWdyI1JySG3Cn5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8Kjz_KcOrHNt2eAoD3lQh61Md0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MSKZA7LETWaQllE5JTLlmmP1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-P2Nycezt6P3swS7vqLxo7IwJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ASAjfNzBYIBjcAMM2lw3puNm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LnnebC9JqdsarMj9tt1aVfNndQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZpIaHF7ZvclQcbzYLqpF7YeS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZDb5Jvqnpv8w7Macg9vBn7AIBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ndySIGtsLBRulrF2a9mpm4se.jpg?f=fotoalbum_large

In de achtergrond kunnen jullie mijn volgende project zien, waar ik stiekem al mee bezig ben: De 1:12 Porsche 934 'Vaillant' Tamiya. Mijn vader heeft heel lang geleden (jaren '70) een bijna identiek model gebouwd. We weten niet zeker of deze ook van Tamiya is. Het model van mijn vader is wit zonder decals dus het leek mij leuk om deze kit ook in één kleur te spuiten zonder de decals. Ik neig momenteel naar blauw.. 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6cVU5OPnvzvhShMKTH0YV9umm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d18CbzKOYuCQEcpnXUIvliQl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

@D422 Als het deze https://www.scalemates.co...urbo-rsr-type-934--129929 kit was dan was dat inderdaad een Tamiya kit :)

Ik ben benieuwd, de Mustang ziet er erg goed uit! Die orange peel is geen ramp, om mijn Oma te citeren: "Als je hard loopt zie je het niet." En het scheelt dat dit een snelle auto is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
@D422

Mooie opvallende mustang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Netjes gedaan

Lak ziet er strak uit _O_

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D422
Dank voor jullie reacties! :)

@_Eend_ Dat zou hem inderdaad kunnen zijn. Zal binnenkort eens wat foto's nemen. Na bijna 50 jaar is het model wel aan wat restauratie toe..

De lak is allemaal Tamiya met 2K Diamond clear van Zero Paints. Deze heb ik ooit gekocht omdat ik met andere clearcoats van Tamiya en Vallejo niet de gewenste glans kreeg. Inmiddels ben ik er achter dat dit puur aankomt op de techniek; kwestie van oefenen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Vandaag wederom aan de Wood Trick gewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZL75zk-LhMoInnolWl80LL37EM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1wxyIvCY56FQUWlfYIuXYNfs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcMeVIff7NLJlwWntjGo85xdF2M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yz5GAYj0isf342Pt9hZP0f0f.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat ik nu genoeg uurtjes mee gewerkt heb om een onderbouwde mening te hebben.

+ Het is altijd leuk om bezig te zijn met je handen
+ Je ziet een model tot leven komen
+ Hout (een heerlijk product, ben ook vaak in de garage bezig met hout)
+ De uurtjes vliegen voorbij
+ Een duidelijke handleiding
+ Mooie modellen die te koop zijn

- Je moet echt te veel kracht zetten om een satéprikker er door heen te duwen.
}:| }:| }:|
Als je je hand verkeerd hebt zitten bij het doorduwen van een prikker, pak de pleisters maar :+)

- Er zitten bewegende delen in die je met kaarsvet (inbegrepen) moet insmeren. Helaas beweegt het daarna nog steeds niet soepel.
- Kaarsvet en hout :N
- Sommige onderdelen breken niet goed los van de plaar, dat is jammer. Ik had graag de snijrand iets dikker gehad, zodat ik er met een mesje tussen kan.
- de snijrand. Je ziet de breekrandjes duidelijk zitten. Als je te veel schuurt, zie je weer kleurverschil doordat je "brandrand" weg schuurt.

Ik ga hem met plezier afmaken, maar ik houd het daarna toch bij de "traditionele bouwdozen".

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
[b]Dr. Strangelove schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:46:
Ik bouw alleen 1/72 dus ben best jaloers op die kit. In 1/72 is er nooit echt een goede kit uitgekomen, de beste is de MPM die tegenwoordig slecht verkrijgbaar is en best wel crappy ook. Mijn vader heeft hem gebouwd maar het is geen makkelijke kit. Hopelijk doet MikroMir een downscale naar 1/72.
Wie geduld heeft, wordt beloond :)
https://www.scalemates.co...-1a-jachtkruiser--1320049

Zal niet de makkelijkste kit zijn om te bouwen afgaande op de 1/48 versie, maar een interessant onderwerp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Ja, ik had het een tijdje terug gehoord via Luc Boerman van Dutch Decal, die kwam met een nieuwe set met de G-1. Nieuwe sets zijn bijna altijd gebaseerd op nieuwe kits. Er is een topic op Britmodeler over de release. Denk dat ik er meteen twee ga halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:43
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 23:19:
Ja, ik had het een tijdje terug gehoord via Luc Boerman van Dutch Decal, die kwam met een nieuwe set met de G-1. Nieuwe sets zijn bijna altijd gebaseerd op nieuwe kits. Er is een topic op Britmodeler over de release. Denk dat ik er meteen twee ga halen.
Als het goed is zou die in Januari uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

Invisible_man schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:59:
[...]

Wie geduld heeft, wordt beloond :)
https://www.scalemates.co...-1a-jachtkruiser--1320049

Zal niet de makkelijkste kit zijn om te bouwen afgaande op de 1/48 versie, maar een interessant onderwerp.
Oeh :D

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Breaker
Mail call!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oof0u7qRq-anLITRpHeSJouIzWo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FpalzaOpmdY1EghSUOuZtmtJ.jpg?f=fotoalbum_large

Aangezien ik steeds meer de smaak te pakken heb van de detail up sets ben ik even helemaal los gegaan. Ben wel een beetje bang geworden toen ik de doosjes van Top Studio opende....

[ Voor 15% gewijzigd door Breaker op 19-10-2022 06:47 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:31

KipCurreh

Nightcrawler

Gundam Iron Blood Orphans (IBO) Gusion Rebake Full City HG

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9CZIlcbJbCagdAskbuGd2CaZQ4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6zf93Yk8bnTkmANujPebxobv.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVPSuJP6fWpotqmHKpPuH3jpM9w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gNCqRXoyDdKWL5XVpx5Ki7dS.jpg?f=fotoalbum_medium

Leuke build wel, lekkere grote parts waardoor het wel nogal een Thicc boy wordt.

Het schild heeft hij nogal knullig beet imo, maar de optie om het achteraan vast te hangen ziet er mogelijks nog minder uit. Je kan het ook gebruiken als wapen, want het vormt om tot een soort schaar. Ik ga nog kijken wat ik hier mee ga doen.

Nog een minpunt is het gebruik van grotere gevormde stickers om volledige stukken te beplakken.
bijv. het witte stuk op het schild of de witte stukken bovenaan zijn allemaal 1 grote sticker om een ander kleur te bedekken. Het past allemaal wel redelijk goed, maar het moet ook wel echt juist zijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dyXRMPAQF_UwdlJE0_jKGCGd3X8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q43ZMDjRGRCsozmg8VwwTiph.jpg?f=fotoalbum_medium

Vergelijking met de Barbatos valt het wel op hoe bulky hij wel is 8)

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Breaker schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:37:
Aangezien ik steeds meer de smaak te pakken heb van de detail up sets ben ik even helemaal los gegaan. Ben wel een beetje bang geworden toen ik de doosjes van Top Studio opende....
Herkenbaar doosje...heb ook net een paar van die detail setjes binnen gekregen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

Bij mij wordt af en toe op Youtube onderstaand kanaal voorgeschoteld. Iedere keer als ik erop klik blijf ik me verbazen over de details die deze man creëert :o

Onder het motto; Voor alles waar je goed in bent, is er een aziaat die (veel) beter is. :P

[ Voor 13% gewijzigd door Kraz op 22-12-2020 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 18:39
Ik heb met deze corona dagen maar weer eens Warhammer 40k opgepikt, pakket met Death Guard en Ultramarines.

Nu heb ik de airbrush afgestoft en bij het gebruik valt mij op dat soms wel lucht uit de airbrush komt, maar de verf niet verder vloeit (flink verdunt, nagenoeg melk-achtig). Bij het verder overhalen van de dual-action trigger spuugt de airbrush ineens een flinke hoeveelheid verf eruit en wordt de hoeveelheid daarna minder. Dit gebeurd op willekeurige moment.

Is dit een probleem met mijn luchtdruk? Is de verf te dun/dik? Belangrijke notitie is dat de compressor die ik gebruik geen extra luchttank heeft, dus de luchtdruk is behoorlijk variabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

ItMeAedri schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:19:
Ik heb met deze corona dagen maar weer eens Warhammer 40k opgepikt, pakket met Death Guard en Ultramarines.

Nu heb ik de airbrush afgestoft en bij het gebruik valt mij op dat soms wel lucht uit de airbrush komt, maar de verf niet verder vloeit (flink verdunt, nagenoeg melk-achtig). Bij het verder overhalen van de dual-action trigger spuugt de airbrush ineens een flinke hoeveelheid verf eruit en wordt de hoeveelheid daarna minder. Dit gebeurd op willekeurige moment.

Is dit een probleem met mijn luchtdruk? Is de verf te dun/dik? Belangrijke notitie is dat de compressor die ik gebruik geen extra luchttank heeft, dus de luchtdruk is behoorlijk variabel.
Klinkt een beetje als verstopt?
Ik had ongeveer hetzelfde. Gebruikte schoonmaakvloeistof van Iwata en daarmee kwam er soms wel eens wat losgeweekt dus ik dacht; goed schoon!
Totdat ik later schoonmaakvloeistof van Tamiya ben gaan gebruiken. Het spul zelf sloeg direct op mijn adem, maar toen ik zag wat er nog uit mijn airbrush kwam :o :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

Kraz schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:11:
Bij mij wordt af en toe op Youtube onderstaand kanaal voorgeschoteld. Iedere keer als ik erop klik blijf ik me verbazen over de details die deze man creëert :o

[YouTube: #71【制作者目線】“Ninja”Kawasaki GPZ900R vs. H2R 制作中……]

Onder het motto; Voor alles waar je goed in bent, is er een aziaat die (veel) beter is. :P
YouTube: Japanese Engineer builds Real life Gundam Robot |Tech Trends| :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 18:39
Kraz schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:13:
[...]

Klinkt een beetje als verstopt?
Ik had ongeveer hetzelfde. Gebruikte schoonmaakvloeistof van Iwata en daarmee kwam er soms wel eens wat losgeweekt dus ik dacht; goed schoon!
Totdat ik later schoonmaakvloeistof van Tamiya ben gaan gebruiken. Het spul zelf sloeg direct op mijn adem, maar toen ik zag wat er nog uit mijn airbrush kwam :o :X
Ik gebruik de thinner & airbrush cleaner van Vallejo. Toen ik mijn naald laatst weer terug in de airbrush stak kwam er wel nog vuil uit de nozzle gezet :X Misschien een beter idee om het setje een keer in alcohol schoon te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

ItMeAedri schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:19:

Ik had het de laatste dagen ook. Verf verdikte ook heel snel, ik gaf de schuld aan de verwarming die hier vrij hoog staat. Droge lucht... er kwam ook veel rommel uit de spuit, heb hem nog een keer met aceton doorgespoeld.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Breaker
Leuk projectje, maar nadat de 2e keer verven weer niet top was heb ik het maar opgegeven. I present the McLaren MP4/8 2017 edition!

Afbeeldingslocatie: https://modelbrouwers.nl/media/cache/be/22/be22e1445d199bad5fcad94e43a440fc.jpg
Afbeeldingslocatie: https://modelbrouwers.nl/media/cache/f0/d1/f0d1d98becb8af3e7705e11db842ec1a.jpg
Afbeeldingslocatie: https://modelbrouwers.nl/media/cache/20/e5/20e5cd902ef603bce390393eabbf1f09.jpg
Afbeeldingslocatie: https://modelbrouwers.nl/media/cache/2f/0c/2f0c743c14c8e1d05d0a3dac0ab8207d.jpg
Afbeeldingslocatie: https://modelbrouwers.nl/media/cache/92/14/92148c99fe93386a9510b311215fc8be.jpg
Afbeeldingslocatie: https://modelbrouwers.nl/media/cache/62/74/6274334879ee35e8977e300a542fadf6.jpg
Afbeeldingslocatie: https://modelbrouwers.nl/media/cache/38/ab/38ab03cf2967dd16d61422e41cce6138.jpg

• Kraz

Kraz

Saving the world

Breaker schreef op donderdag 24 december 2020 @ 20:29:
Leuk projectje, maar nadat de 2e keer verven weer niet top was heb ik het maar opgegeven. I present the McLaren MP4/8 2017 edition!

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
"Niet Top" :?
Ik vind hem zeer goed gelukt! Ziet er mooi en netjes uit.

• Breaker
Kraz schreef op donderdag 24 december 2020 @ 21:32:
[...]

"Niet Top" :?
Ik vind hem zeer goed gelukt! Ziet er mooi en netjes uit.
Dat komt door de foto’s. Op sommige plekken na het strippen van de eerste keer is er best een maanlandschap ontstaan ondanks flink schuren ;) gewoon coronaproof naar kijken dan valt het niet op :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

Jammer van die lelijke naden op de banden, voor de rest ziet hij er echt prima uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
_Eend_ schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 13:13:
Jammer van die lelijke naden op de banden, voor de rest ziet hij er echt prima uit :)
Klopt, had er even geen zin meer in, ze zitten echter los. Als ik er even zin in heb kan ik ze er zo afpakken en schuren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

Breaker schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 22:47:
[...]

Klopt, had er even geen zin meer in, ze zitten echter los. Als ik er even zin in heb kan ik ze er zo afpakken en schuren :)
Met die banden kun je nog best wat leuks doen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aE1fDD1motbLBmFqbZkC2TomY70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tRIX7mMvkoddsfnsN1xD5D2M.jpg?f=fotoalbum_large
(GP van Oostenrijk, 2016)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Breaker schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 22:47:
[...]

Heb op youtube wel eens gezien dat je door er snel een vlam over heen te halen je de naden zo weg kan halen, wellicht interessant om eens op te zoeken. Maar met licht schuren kom je ook een heel eind.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• D422
Afgelopen weken ben ik bezig geweest met het motorblok van de Tamiya Porsche 934. Het is voor mij de eerste keer dat ik op schaal 1:12 bouw. Het is een leuke kit om te bouwen, met name door de fijne pasvorm en de uitmuntende details. Volgens de instructies is het chassis als eerste aan de beurt, maar deze stap heb ik even overgeslagen omdat ik nog altijd geen beslissing heb genomen over de chassis/carrosseriekleur O-) Momenteel gaat de voorkeur uit naar donkerblauw. Suggesties welkom!

De kwaliteit van de onderdelen verschilt per sprue; het is duidelijk zichtbaar welke al ouder zijn. De kit is voor het eerst gelanceerd in de jaren '70 en de 'Vaillant' editie is in 2019 opnieuw gelanceerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSlXcEt1447gytXzv1fPSydDXes=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ill7Gk12MSJRk7TLIK4uqvcb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3ELIp4ekGW2pA2CzcRg0ZaNcAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7WQIuBc8bdUM4Gk6fDNaN1JB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xB7I6t4aGHIpkv3ydbNCPXnJlM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x0llDmdlZg1ouYE4Ce2wElqq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vONdtcckyexOTacGJI9lv3nBFMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SeKl4k7rtcNRFT0TVYGZKoDU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfCaGKiZktZkZiNQbJZP4J5tv6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3tGztiyPN8dWqxBcY0j3hltg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IvQbmGyeWcufcS0a6XfoR8P81Nc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cWD7LxKMRuEcR4a7f6a2CiYG.jpg?f=fotoalbum_large

De onderdelen zijn grotendeels ge-airbrushed met Tamiya acrylverf en vervolgens geweatherd met o.a. panel line accent color en washes. Het motorblok is nog niet af, maar de komende dagen heb ik hier nog voldoende tijd voor.

Na wat zoekwerk is het vrij duidelijk dat mijn vader dezelfde kit ook ooit heeft gebouwd in de jaren '70. Hij is van plan om deze binnenkort te gaan reviseren omdat enkele onderdelen na ~45 jaar los zijn gegaan. Erg leuk om het motorblok alvast te vergelijken. Mijn vader had destijds nog geen toegang tot een airbrush, weathering producten en andere tools die we nu kunnen gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DuhAm2xmrtzsm7HC_-2DnwaM7Og=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I034hvmMoNsKsGau7btjhMci.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/am8iBUJ1zAR5SpKYU02_heD6lu0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gi6UbXzL8aY40QKz8SwkbfGW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iW-h6wXpzlKS-iWkaPPHQn-Fbmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IFaKVXUrzKS0NI7MEZIitlrw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7StLu6u_XEs_somLTMtYSTFWz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VhRgVHDhP8e50X1b3OxT1Kaf.jpg?f=fotoalbum_large

Verder heb ik onder de kerstboom nog de Skyline R34 Z-tune en Nissan 370Z van Tamiya gevonden, alsmede een Lamborghini Huracan van Aoshima. Hier komen we de lockdown wel mee door; voor zover mijn masterthesis dat toelaat.. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser

Chrosser

D422 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 10:54:
Afgelopen weken ben ik bezig geweest met het motorblok van de Tamiya Porsche 934. Het is voor mij de eerste keer dat ik op schaal 1:12 bouw. Het is een leuke kit om te bouwen, met name door de fijne pasvorm en de uitmuntende details. Volgens de instructies is het chassis als eerste aan de beurt, maar deze stap heb ik even overgeslagen omdat ik nog altijd geen beslissing heb genomen over de chassis/carrosseriekleur O-) Momenteel gaat de voorkeur uit naar donkerblauw. Suggesties welkom!

De kwaliteit van de onderdelen verschilt per sprue; het is duidelijk zichtbaar welke al ouder zijn. De kit is voor het eerst gelanceerd in de jaren '70 en de 'Vaillant' editie is in 2019 opnieuw gelanceerd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De onderdelen zijn grotendeels ge-airbrushed met Tamiya acrylverf en vervolgens geweatherd met o.a. panel line accent color en washes. Het motorblok is nog niet af, maar de komende dagen heb ik hier nog voldoende tijd voor.

Na wat zoekwerk is het vrij duidelijk dat mijn vader dezelfde kit ook ooit heeft gebouwd in de jaren '70. Hij is van plan om deze binnenkort te gaan reviseren omdat enkele onderdelen na ~45 jaar los zijn gegaan. Erg leuk om het motorblok alvast te vergelijken. Mijn vader had destijds nog geen toegang tot een airbrush, weathering producten en andere tools die we nu kunnen gebruiken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Verder heb ik onder de kerstboom nog de Skyline R34 Z-tune en Nissan 370Z van Tamiya gevonden, alsmede een Lamborghini Huracan van Aoshima. Hier komen we de lockdown wel mee door; voor zover mijn masterthesis dat toelaat.. :'(
Wow, netjes hoor! Dit is wel de ultieme wagen voor mij om te bouwen. Ben echter nog steeds met mijn eerste model bezig maar door een verhuizing over anderhalve maand kan ik daar momenteel ook niet verder aan. deze is wat ‘’out of my league’’ ben ik bang.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:35
Nieuwe hobby gestart in de kerstvakantie. Eerst wat youtube gekeken (vooral geleerd microsol te gebruiken). Eerste resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OVvEpGWgXzR5MLSid8bwSOJMZNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NMBD1H0uuQ4jspU6xDtj6efG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aes7uywGl9UD5B4BDOI3Qmt2tdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QDgSsHJHf8Tthw3aKe1rV0V8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0CA375LRenSe0J5TPxDcju2oJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0sTySCXQzmgPjsCl8WxWJkot.jpg?f=fotoalbum_large

Nu ook maar wat verf gekocht. Heb nogal trillende handen dus hoop dat ik niet uitschiet. Was eerst niet van plan te verven, maar denk nu wel dat het echt meerwaarde kan geven (vooral bij de warp nacelles).

M'n volgende project wordt iets dat al jaren in m'n kast ligt. Is denk ik een stuk moeilijker (deze heeft echt cement nodig) dus vind het wel wat spannend. Ga iig niet de lampjes inbouwen. Wel wat verven denk ik, want geen decals bij deze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdFgAXU946uGU4MLzQ9X4xjW9K0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Uf5ODKG62uNin3LkbP9twrg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Basekid schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:08:
Ga iig niet de lampjes inbouwen.
Waarom niet? Is toch juist cool. Geeft het wat cachet.

(Als je het echt niet gaat doen heb ik wel interesse in die lampjes)

[ Voor 15% gewijzigd door Dwarlorf op 27-12-2020 16:19 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Begin deze maand begonnen aan de Heller Canadair CL-215 als onderdeel van de #canadiangroupbuild2021 groepsbouw op Instagram.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDda-XaavZWpi-WSMvOpN07EbiY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GuVS01P996E8rBTemGp2GDE1.jpg?f=fotoalbum_large

Het landingsgestel komt alleen in de 'down' positie. Ik wilde deze echter in de 'up' positie hebben, zodat het toestel vliegend of varend is. Ik heb het landingsgestel daarop ingekort en een deurtjes van putty gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jlBslZteS7301QDvvuz_fkGvNEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ibsIZDFZpOOxFtYJJg2um3Jd.jpg?f=fotoalbum_large

Cockpit. Hier moeten nog twee piloten in komen die ik uit mijn voorraad moet halen, want niet aanwezig in de doos. Tevens komt hier een LED lampje in om de cockpit te verlichten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5rOb3yoewzehGx2w2JdYDRBLob4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5RYyUYNG5z8FgFUnIG8T7xPy.jpg?f=fotoalbum_large

Ontwerp van de verlichting voor in de vleugels. Rood/groen lampje voor links/rechts en landingslichten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNZWw8uKLEs2tuzuVeW2ZHE-10o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SM5Lh32KxTzvPNDh4bUZR7jY.jpg?f=fotoalbum_large

Gesloten vleugel met werkende verlichting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0TR1Ms0dH5i4Acz0Vh0LMwi_14=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W6R21MAPu5hEyP9p7WP5EMhU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik ben erg benieuwd naar je Canadair :)

Die kit hadden ze altijd bij Krikke in Groningen en heb er tig keer mee in mijn handen gestaan maar nooit gekocht. En nu ik die lap decals zie ben ik blij dat ik hem nooit heb gekocht. Wat een joekel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Toen ik de doos openmaakte moest ik ook even fronsen. Het is een 1/72 kit, maar vergeleken met al mijn andere 1/72 materiaal (ik had net een IFV Warrior gemaakt) was dit ding enorm. Blijkt dus inderdaad een groot vliegtuig te zijn. Alleen de staart is al zo'n 10 meter hoog.

De decals zijn trouwens voor 4 varianten: Frans, Spaans, Grieks en Canadees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 15:19
streamnl schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:50:
Vandaag een start gemaakt met Wood Trick

[Afbeelding]

En ik moet zeggen... dit is leuker dan verwacht. Komt toch meer bij kijken dan uit elkaar drukken en ik elkaar zetten.

Ook hier moet je bij het loshalen de randjes verwijderen. Alleen nu met schuurpapier.

Ipv lijm gebruiken ze tandenstoker. Slim bedacht
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Morgen weer verder.
Erg cool. Heb zelf een aantal modellen van Ugears in elkaar gezet. Omdat deze toch wat prijzig zijn om op regelmatige basis een nieuwe te kopen heb ik zojuist eentje van RoboTime gekocht op Aliexpress. De Stoomtrein. Benieuwd hoe dat bevalt.
Pagina: 1 ... 11 ... 78 Laatste