+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
https://www.amazon.com/Ro...-Enterprise/dp/B06Y62WM3JWijnands schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 07:51:
[...]
Wellicht domme vraag maar welke set is dit?
Durf ik niet aan, heb zelfs nog nooit gesoldeerd etc. Ik begin met verven.Dwarlorf schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:17:
[...]
Waarom niet? Is toch juist cool. Geeft het wat cachet.
(Als je het echt niet gaat doen heb ik wel interesse in die lampjes)
Ik zal eens kijken naar de lampjes etc in de set 👍
:strip_exif()/f/image/eWK9lkmkIYzR8s93kD0yMSLB.jpg?f=fotoalbum_large)
![]() | ![]() |
Mening is hetzelfde gebleven, het was/is een leuk cadeau maar hopelijk niet voor herhaling vatbaar

Je moet te vaak, te veel kracht zetten op de cocktailprikkers. Te vaak breekt een heel klein stukje hout af bij het loshalen en ik vind het “brandrandje” niet mooi.
Ach ja, ik val in herhaling
Maar toch vind ik het eindresultaat mooi en naar mijn mening gebruiken ze leuke technieken om de tandwielen echt te laten werken/draaien.
Sneakpreview
Mijn ander modelbouw projectje waar ik mee bezig ben (buiten Stadia na dan
Let nog niet op de benamingen maar dit wordt (als het te maken is) een projectje dat de 4dejaars leerlingen kunnen maken bij ons op de afdeling.
Na de vakantie eerst zelf maken en kijken of het "te doen is". In SolidWorks werkt het, maar dat wil niet altijd iets zeggen.
Mijn variant op een 'sterling motor'.
/f/image/5Ahd1EKIDmXeuoXt2ICY9XUw.png?f=fotoalbum_large)
JaSkyaero schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:07:
Stirling motor?
Filmpje
En als dit lukt, wil ik gaan kijken of we een stoomtrein kunnen ontwerpen en maken.
Voor mij persoonlijk is dat het ultieme modelbouwen. Zelf iets ontwerpen en daarna zelf maken.
Ik vind zo’n draaitafel en freesmachine hele gave machines. Eigenlijk vanaf ik mee in aanraking kwam, ben ik er mee aan het spelen. En mijn lat ligt steeds hoger. Vandaar mijn eerste eigen modelbouw projectje. Lukt dit, dan weer een stapje hoger.
Al weet ik niet of het helemaal hier in dit topic thuis hoort.
Edit:
Dit hoort zeker hier
12 kleuren verf besteld die ik nog niet had bij Sjaakshobby, zodat ik over enkele dagen echt kan beginnen met de Admiraal Saloon.
En ik ga jullie tip opvolgen en heb meteen zo’n decal potje erbij gedaan.
(Al heeft de Admiraal weinig decals)
[ Voor 17% gewijzigd door streamnl op 30-12-2020 19:17 ]
:strip_exif()/f/image/JjOkdd9pCdodMbDizen4LKyi.jpg?f=fotoalbum_large)
En de electronica is ook min of meer af. Maar dat zullen jullie pas zien als de boel helemaal klaar is
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Il-2 van Eduard af, blij mee. Kit vereisde een hoop werk m.b.t. de wing to fuselage join en het opnieuw inkrassen van de panel lines. Camo weer eens gedaan met de blu-tac worstjes methode en dat ging me goed af dus ga ik volgende keer weer toepassen. Blauw aan de onderkant als laatste gedaan n.a.v. de problemen met de AKAN verf in mijn I-16 build van een paar maanden terug. Alle uitsteksels vervangen door Albion Alloys tubing, enorm verschil met solid plastic items.

Bottom line: Goede kit als je eens wat anders wil dan de bekende WWII spelers en het niet vervelend er wat werk in te steken. Wil je dat niet, dan maakt Tamiya er ook eentje die fantastisch is maar daar betaal je dan ook vier keer zoveel voor.

Tweede is de Mitsubishi A6M8 Zero, het prototype met de Kinsei engine. Leuke multimedia kit van Hasegawa. Helaas veel problemen met de decals hier, silvering (deels mijn fout) en slechte reactie op setting solutions. Uiteindelijk toch redelijk goed gekomen.

En hier eentje met zijn A6M2, A6M3 en A6M5 voorgangers

Nu door met een koppeltje 109s van Airfix en Zvezda.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Toffe opstelling en fotoDr. Strangelove schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:09:
En hier eentje met zijn A6M2, A6M3 en A6M5 voorgangersIk ben van plan de hele lineage van Mitsubishi vanaf de KA-14 (bekend van The Wind Rises) via de A5M tot de A7M te bouwen.
[Afbeelding].

Deze keer weer wat verder geëxperimenteerd met wheatering. Deze keer vooral met olieverf voor streaking effects (buff voor opgedroogde regen en bruin voor roestplekken) en pigment voor modder. De grootste uitdaging blijft om het niet te overweldigend te doen waardoor het één grote bruine massa wordt en anderzijds te balanceren tussen wat realistisch is en wat "artistiek" er leuk uit ziet.
De tracks van de kit (RFM kit) waren niet zo super en best wel arbeidsintensief (allemaal losse links waarbij je twee links met twee minuscule plastic pinnetjes aan elkaar moest lijmen) en daar had ik even geen zin in, dus heb er fruil metal tracks voor gekocht. Alsnog een dag werk om in elkaar te zetten (veel opschoon werk van het gietwerk), maar een veel mooier resultaat. Metal tracks kan je met een burnishing vloeistof letterlijk laten verroesten en verweren, dus je hoeft ze niet eens meer te verven nadien
:strip_exif()/f/image/TLJs7HW5FxgQI0h7CscyVXon.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wLmBlmKmIKLcM3gfBjdKjLou.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet zo zeer voor de main tracks denk ik, maar voor de spare tracks voorop wel een goed idee ja_Eend_ schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:01:
Wauw. Top-tip voor friuls en roestspul: leg de rupsband als 1 geheel in het spul maar deel ze op. Op mijn Pz. II heb ik het grootste gedeelte van de rups als 1 geheel in het spul gelegd met wat losse stukjes van een paar links lang die ik er wat korter in liet liggen. Zo krijg je je wat variatie in de individuele tracks en omdat sommige stukken wat minder verroest en oud eruit zien lijkt het alsof ze de tracks al een keer hebben gerepareerd
Ook het mooie van metalen tracks is dat je de loopvlakken op het eind na het wheateren enzo kan opschoren zodat ze weer metaalkleurig zijn.
Nu is er helaas 1 spray die ik niet kan vinden (wil nog geen airbrush kopen):
https://www.super-hobby.n...y-FS36440-Spray-85g..html
Weet iemand misschien waar deze te vinden is? Ik wil beginnen aan de DS9 set die ik eerder liet zien, en dit adviseren ze als basecoat. Ik heb geen zin om dit met de hand te doen, dus een kleine spraycan lijkt me goed.
Verder nog een vraagje: het lijkt me het handigst om alles te verven voordat ik het model in elkaar zet. Echter werkt de cement dan niet (goed), omdat het niet aan verf hecht. Hoe gaan jullie hiermee om? Krabben jullie de verf gewoon weg waar nodig?
Ik zou een spuitbus grijze primer kopen, dat is vaak aardig in de buurt van gull gray. Anders zou je voor spuitbussen ook naar die van Tamiya kunnen kijken. Gull gray is een vrij standaard kleur die je in alle merken wel vind.Basekid schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:54:
Nou ik ben ook in de grote, wondere wereld van verf, sprays, kwasten en cementen beland..
Nu is er helaas 1 spray die ik niet kan vinden (wil nog geen airbrush kopen):
https://www.super-hobby.n...y-FS36440-Spray-85g..html
Weet iemand misschien waar deze te vinden is? Ik wil beginnen aan de DS9 set die ik eerder liet zien, en dit adviseren ze als basecoat. Ik heb geen zin om dit met de hand te doen, dus een kleine spraycan lijkt me goed.
Super-hobby.nl is overigens geen Nederlandse webshop, maar een Poolse geloof ik met een Nederlans talige versie. Voor een Nederlandse webshop die het meeste aan verf altijd wel heeft gebruik ik vaak www.modelbouwkrikke.nl/
In het algemeen is eerst in elkaar zetten en dan verven beter ja. Niet alleen omdat de lijm de verf beschadigd, maar ook omdat je vaak na het lijmen nog een naad moet weg schuren of plamuren. Er zijn natuurlijk altijd wel uitzonderingen, zoals bijvoorbeeld de tracks van een tank waarbij het handiger is die los te houden totdat je alles geverfd hebt.Verder nog een vraagje: het lijkt me het handigst om alles te verven voordat ik het model in elkaar zet. Echter werkt de cement dan niet (goed), omdat het niet aan verf hecht. Hoe gaan jullie hiermee om? Krabben jullie de verf gewoon weg waar nodig?

Ziet er al goed uit!page404 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 19:26:
[Afbeelding]
Een eerste poging om eens wat weathering toe te voegen. Aluminium motoren van de C54D eerst met zwart en toen met roestkleur bewerkt. Ik ben wel tevreden.kijken of ik het ook op de buitenkant van de romp durf
Wat vaak goed werkt voor dergelijke motoren is om ze eerst zwart te verven (of nog beter, zwart te primen) en ze dan alleen te dry brushen met een metaalverf (mr., hobby metal color 213 wordt hier vaak voor aangeraden, maar andere zullen ook prima werken) waardoor alleen de hoger gelegen delen metaalkleurig worden. Dit geeft meteen een hoop diepte. Wat extra leidingen met looddraad maken doet vaak ook een hoop om het wat op te leuken.
Mooi hoor! Maar hij tilt een pootje op...Breaker schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 17:51:
De eerste van het jaar! Out of the box gebouwd. Kwaliteit typisch Tamiya.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Klopt, zit in de achterwielophanging. De aandrijfas rechtsachter zit te hoog gemonteerd. Helaas zat hij al te vast om het goed te kunnen corrigeren. Daardoor wordt het wiel omhoog gedrukt. Nou ja hij staat netjes in een displaycase met de goede kant in het zicht
Dat kan ik ook wel eens proberen! Nu kwast ik het er heel dun met weinig verf op en veeg het daarna lichtjes met een schone kwast na. Dan blijft het ook enigszins ik de naden zitten. Werkt niet altijd, maar gaf nu idd ook een mooi diepte-effect.Invisible_man schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 20:58:
[...]
Ziet er al goed uit!
Wat vaak goed werkt voor dergelijke motoren is om ze eerst zwart te verven (of nog beter, zwart te primen) en ze dan alleen te dry brushen met een metaalverf (mr., hobby metal color 213 wordt hier vaak voor aangeraden, maar andere zullen ook prima werken) waardoor alleen de hoger gelegen delen metaalkleurig worden. Dit geeft meteen een hoop diepte. Wat extra leidingen met looddraad maken doet vaak ook een hoop om het wat op te leuken.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gyK41Prna0cSWn3Pt4NRr36f.jpg?f=user_large)
Ik ging er eigenlijk vanuit dat ik het vandaag binnen zou krijgen zodat ik morgen (laatste dag vakantie) nog kon rommelen.
Ja ken het probleemstreamnl schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 08:29:
[Afbeelding]
![]()
Ik ging er eigenlijk vanuit dat ik het vandaag binnen zou krijgen zodat ik morgen (laatste dag vakantie) nog kon rommelen.
Ik wacht al anderhalve maand op een bestelling omdat deze bij de winkel nog niet compleet is omdat een simpel Revell kitje nog niet binnen is bij hun die ik er alleen maar voor de leuk bij besteld heb. Al twee keer naar de status gevraagd en beide keren zou het binnen een week binnen zijn, dat was een maand geleden.....
Nu wil ik een winkel in deze tijden waar veel buiten hun macht ligt (bezorgdiensten die geen capaciteit enzo hebben, containers die aan de verkeerde kant van de wereld staan) best wat ademruimte gunnen, maar heb nu al drie kits in de wacht staan omdat ik op onderdelen of verf wacht
Ik snap je helemaal. Dat zou voor mij een reden kunnen zijn om er niets meer te bestellen.Invisible_man schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 09:23:
[...]
Ja ken het probleem![]()
Ik wacht al anderhalve maand op een bestelling omdat deze bij de winkel nog niet compleet is omdat een simpel Revell kitje nog niet binnen is bij hun die ik er alleen maar voor de leuk bij besteld heb. Al twee keer naar de status gevraagd en beide keren zou het binnen een week binnen zijn, dat was een maand geleden.....
Nu wil ik een winkel in deze tijden waar veel buiten hun macht ligt (bezorgdiensten die geen capaciteit enzo hebben, containers die aan de verkeerde kant van de wereld staan) best wat ademruimte gunnen, maar heb nu al drie kits in de wacht staan omdat ik op onderdelen of verf wacht
In mijn geval ligt het aan PostNL en niet aan Sjaak.
Maar dan kom je er achter dat ze 3-4 weken levertijd hebben. Op artikelen die gewoon op voorraad zijn in de winkel.
Toch wel bizar dat zo'n grote Zweedse dozenschuiver met enorme vestigingen en bergen personeel het slechter doet dan een klein eenmanszaakje ergens in een stadscentrum.
[ Voor 3% gewijzigd door _Eend_ op 02-01-2021 10:05 . Reden: Zinsopbouw ietwat gewijzigd ]
Daarom heb ik er ook al jaren niet meer besteld. We zijn misschien verwend, maar er is daar gewoon geen voorraadbeheer. Het is maar afwachten wanneer je het krijgt.Invisible_man schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 09:23:
[...]
Ja ken het probleem![]()
Nu is hier dit jaar sowieso een uitdaging in huis gekomen om geen hobbyspul (kits, lego, miniaturen) meer te kopen (exclusief verf en benodigdheden) en meer te bouwen. Stash is zowel van mijn vrouw en mij wat uit de klauwen gelopen

Tegen die tijd zit ik wel tegen mijn pensioen aan te hikken, kan ik mooi een stel kits als afscheidskado vragen
[ Voor 37% gewijzigd door _Eend_ op 02-01-2021 12:33 ]
IKEA is heel/te laat op het online shoppen ingesprongen._Eend_ schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 10:04:
Moet je eens bij Ikea gaan kijken. Een paar dagen voordat de winkels dicht gingen ben ik nog even langs geweest om wat dingetjes te kopen, en natuurlijk: een dag nadat ze dicht moesten kwam ik er achter dat ik wat was vergeten. Maargoed, bij Ikea kun je nu ook online bestellen. Ik had alleen maar wat klein spul nodig, en ze geven zelf aan dat als het klein genoeg is dat het dan met PostNL de deur uit gaat, handig
Maar dan kom je er achter dat ze 3-4 weken levertijd hebben. Op artikelen die gewoon op voorraad zijn in de winkel.
Toch wel bizar dat zo'n grote Zweedse dozenschuiver met enorme vestigingen en bergen personeel het slechter doet dan een klein eenmanszaakje ergens in een stadscentrum.
Dat ze dingen met Postnl sturen is ook relatief nieuw, heb wel eens een onderdeel van een kast (volgens mij een handvat) binnen gekregen met een vrachtwagentje.
Hun hele concept was lokaal aanwezig zijn, zien hoe het kan staan en eventueel daardoor meer kopen dan gepland. Daarom ook het hele doolhof door de winkel.
Wacht maar totdat je weathering ontdekt, afhankelijk van hoe ver je wil gaan, verdubbelt dat je bouwtijd zomaar. Maar geeft wel veel meer voldoening.Breaker schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:00:
[...]
Het doel bij mij is minimaal 1 kit per maand te bouwen
Precies. Ze willen helemaal niet dat je online kunt shoppen, maar ze kunnen er niet meer omheen, vooral nu niet meer. Alleen als je grote dingen hebt, vinden ze het ok. Zo heb ik voor mijn nieuwe woning een levering van 800kg Ikea spul gehad: kasten, bedden...teveel voor een Seat Mii...Fly-guy schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:56:
[...]
IKEA is heel/te laat op het online shoppen ingesprongen.
Dat ze dingen met Postnl sturen is ook relatief nieuw, heb wel eens een onderdeel van een kast (volgens mij een handvat) binnen gekregen met een vrachtwagentje.
Hun hele concept was lokaal aanwezig zijn, zien hoe het kan staan en eventueel daardoor meer kopen dan gepland. Daarom ook het hele doolhof door de winkel.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Is dat inclusief het grote, verlichte IKEA bord voor op je voorgevel?mphilipp schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:32:
[...]
Precies. Ze willen helemaal niet dat je online kunt shoppen, maar ze kunnen er niet meer omheen, vooral nu niet meer. Alleen als je grote dingen hebt, vinden ze het ok. Zo heb ik voor mijn nieuwe woning een levering van 800kg Ikea spul gehad: kasten, bedden...teveel voor een Seat Mii...
Dat dus, levertijd was altijd al minimaal een week. Het hele magazijn is zo ingericht dat de klant het orderpicken en vervoeren doet om daarna in de rij te staan voor de kassa.mphilipp schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:32:
[...]
Precies. Ze willen helemaal niet dat je online kunt shoppen, maar ze kunnen er niet meer omheen
Wat besteld, order picken na 13 dagen en bezorging 4 dagen daarna voor een klein pakje.
Groot pakje is nog niet eens opgehaald door pakketdienst.
Normaal kijk ik online waar het in het magazijn ligt neem de shortcut en sta vrij vlot weer buiten.
[ Voor 8% gewijzigd door bouwfraude op 02-01-2021 15:13 ]
Haha....ja, het gaat snel met een paar slaapkamerkasten...best zwaar hout._Eend_ schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:51:
[...]
Is dat inclusief het grote, verlichte IKEA bord voor op je voorgevel?
Ach, ik heb ook zo'n bord aan de voorgevel. Alleen mijn eettafel is niet van de Ikea (maar wel de stoelen), de rest wel. En doet al heel lang geen dienst meer als eettafel, maar als werktafelmphilipp schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:35:
[...]
Haha....ja, het gaat snel met een paar slaapkamerkasten...best zwaar hout.
De oprichter van het concern die was niet okay met online bestellen die wilde de ervaring in de winkel geven aan de mensen, daarom kan je ook eten in de winkel en kunnen ook je kinderen vermaakt worden. Maar zodra hij het laantje uit ging is zn familie op de internet trein gesprongen.Fly-guy schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:56:
[...]
IKEA is heel/te laat op het online shoppen ingesprongen.
Ambitieus ja, haalbaar? Zeker_Eend_ schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:31:
1 kit per maand is ambitieus.. Momenteel kom ik op 1 kit per jaar uit. Maar gelukkig heb ik de komende 35 37 (ik was 2 kits vergeten) jaar wel genoeg op voorraad
Tegen die tijd zit ik wel tegen mijn pensioen aan te hikken, kan ik mooi een stel kits als afscheidskado vragen
Gelukkig maarBreaker schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:49:
[...]
Ambitieus ja, haalbaar? Zekermoet een goede reden hebben om de stash weer te vullen
Ik zit me nu af te vragen of de decals in deze kits over 30+ jaar nog goed zullen zijn, en of ik ze nu maar voor de zekerheid in moet scannen
Al hoop ik dat ik dit jaar het tempo wat kan opschroeven.
Lijkt me op zich ook wel haalbaar.
Maar dan zou ik (!!!) echt enkele momenten per week moeten gaan plannen ipv bouwen als ik zin heb.
Klopt, hier precies hetzelfde, maar dat doe ik dan ook al regelmatigstreamnl schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 22:33:
1per maand = mooie doel.![]()
Lijkt me op zich ook wel haalbaar.
Maar dan zou ik (!!!) echt enkele momenten per week moeten gaan plannen ipv bouwen als ik zin heb.
De Admiral wil ik nog gaan verven met een kwast maar ik zit toch met een scheef oog naar verschillende airbrush setjes te kijken.
Komt vooral de foto’s van jullie. Die zijn gewoon strak geverfd. En bij een auto/motor is het gewoon mooier als de buitenkant strak is.
Maar, als ik aan het verven ben, heb ik verschillende kleuren die ik gebruik met meerdere kwasten.
Hoe doen jullie dat met zo’n pistool? Dan kan je niet echt meerdere kleuren spuiten op 1 dag. Of zie ik dat verkeerd?
Dat zie ik niet echt terug op YouTube (veel reclame de laatste tijd
Bedoel je met pistool een airbrush? Zo ja, hangt van een aantal factoren afstreamnl schreef op zondag 3 januari 2021 @ 09:17:
Maar, als ik aan het verven ben, heb ik verschillende kleuren die ik gebruik met meerdere kwasten.
Hoe doen jullie dat met zo’n pistool? Dan kan je niet echt meerdere kleuren spuiten op 1 dag. Of zie ik dat verkeerd?
Dat zie ik niet echt terug op YouTube (veel reclame de laatste tijd). Alleen hoe je het moet gebruiken.
Wat voor verf gebruik je. Watergedragen verf doet er langer over om eerst uit te drogen en daarna uit te harden dan thinner gedragen verven.
Als je gaat afplakken, wil je dat je verf enigszins uitgehard is anders trek je de verf zo weer mee bij het verwijderen van de tape. Zoals bij het eerste punt, is de tijd afhankelijk van het eerste punt en kan ik met mrp verf na een uur wel voorzichtig afplakken, maar houd ik bij Vallejo 24 uur aan. Als je freehand camo gaat spuiten en je dus niet gaat afplakken, hoeft de verf niet uitgehard te zijn.
Hoe dikke lagen spuit je. Eén of meerdere dunne lagen droogt sneller dan één dikke laag.
Wat voor thinner gebruik je. Een retarder zal ook de droog en uithard tijd verlengen.
Heb je eerst geprimed? Met primer hecht je verf beter en zal minder snel beschadigen door tape enzo.
Ik gebruik vooral Vallejo en AMMO (van Mig Jimenez) verf, en die moet je wel 24 uur laten drogen voordat je dat met een gerust hart kunt tapen, zelfs met putty moet je voorzichtig zijn. Maar bij auto's kun je m.i. heel simpel verschillende onderdelen spuiten op dezelfde dag. Je kunt het interieur in de basiskleur spuiten, dan de motor, carosserie en de bodemplaat van de auto omdat je die onderdelen vrij laat in het bouwproces in elkaar schuift.
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Afhankelijk van de verf kan dat. Ik gebruik voornamelijk Zero Paints op mijn modellen. Dit droogt snel en mat op. Dan kan je zeker meerdere kleuren per dag op 1 model spuiten (inclusief afplakken e.d.)streamnl schreef op zondag 3 januari 2021 @ 09:17:
Dat zie ik niet echt terug op YouTube (veel reclame de laatste tijd). Alleen hoe je het moet gebruiken.
Mijn excuses voor het verkeerd verwoorden van mijn vraag.
Ik kan met verf (en meerdere kwasten) , meerdere onderdelen verven in verschillende kleuren.
Ik neem aan dat dit ook geldt voor een airbrush (dat bedoelde ik idd met een pistool).
Als ik een andere kleur wil gebruiken voor een ander onderdeel dan heb ik vermoedelijk 2 mogelijkheden
1) de airbrush schoonmaken zodat er een andere kleur in kan of
2) een andere (schone) airbrush gebruiken
Klopt dit? Zo ja, hoe doen jullie dat?
(Hopelijk komt mijn vraag nu beter over)
Klopt, gewoon de airbrush schoonmaken zodra je klaar bent met een kleur. Zeker niet smerig aan de kant leggen!streamnl schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:56:
Bedankt voor de reacties. Ik ben al een stuk wijzer over zaken waar ik nog niet aan gedacht had.![]()
Mijn excuses voor het verkeerd verwoorden van mijn vraag.
Ik kan met verf (en meerdere kwasten) , meerdere onderdelen verven in verschillende kleuren.
Ik neem aan dat dit ook geldt voor een airbrush (dat bedoelde ik idd met een pistool).
Als ik een andere kleur wil gebruiken voor een ander onderdeel dan heb ik vermoedelijk 2 mogelijkheden
1) de airbrush schoonmaken zodat er een andere kleur in kan of
2) een andere (schone) airbrush gebruiken
Klopt dit? Zo ja, hoe doen jullie dat?
(Hopelijk komt mijn vraag nu beter over)
Daarna veeg ik met een doekje de cup schoon en gooi ik de cup helemaal vol met airbrushcleaner en spuit de hele cup leeg. Herhaal indien nodig. Daarna doe ik hetzelfde, maar dan met water. Even spuiten op een stukje keukenpapier oid om te kijken of er niet nog een beetje verf meekomt. Daarna kun je weer aan de slag met een andere kleur
Kost je hooguit een paar minuutjes, als de verf niet te lang in de spuit heeft gezeten.
En zoals @Breaker al schreef: Nooit, maar dan ook nooit de spuit vies wegleggen. De volgende keer dat je je airbrush wil gaan gebruiken moet je dan eerst de opgedroogde verf overal weghalen. Dat is geen leuk klusje omdat de verf overal gaat zitten.
Zelfs als je stante pede weg moet in het midden van een spuit-sessie dan zou ik alsnog er eerst een volle cup schoonmaakspul doorheen jassen.
[ Voor 6% gewijzigd door _Eend_ op 03-01-2021 11:33 ]
Nu weet ik (denk ik) genoeg.
Misschien dat ik toch al eerder een setje ga kopen

De Admiraal komt veel beter tot zijn recht als de buitenkant strak in het lak staat.
Ik heb zojuist mijn laatste model, F-15E (1/72 Academy) afgerond. Daarvoor heb ik nog een F-117 (1/72) en als uitprobeersel een Leopard-2A5 (1/72) gebouwd.
Al met al ben ik nu een jaartje bezig en modelbouwen bevalt me nog steeds prima. 'Geluk' bij een ongeluk ontdekte ik de hobby net voor het corona virus en het is een prima binnen hobby gebleken de afgelopen maanden.
Mocht je niet te veel willen uitgeven.. ik ben begonnen met een goedkoop Fengda airbrush setje(€25,-) dat ik nog steeds gebruik maar nu alleen nog voor groter oppervlakken en primen/varnishen. Ik lees wel eens dat mensen verschillende airbrushes gebruiken als ze meerdere kleuren willen verfen achter elkaar. Leuk als je daar geld en ruimte voor hebtstreamnl schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:49:
Wederom bedankt.
Misschien dat ik toch al eerder een setje ga kopen![]()
De Admiraal komt veel beter tot zijn recht als de buitenkant strak in het lak staat.
F-15E, 1/72 Academy.

Dit was voor het eerst dat ik een Academy model bouw t.o.v. Revel en Italeri. persoonlijk vind ik dit qua details en fit een stuk fijner om mee te werken! Ik denk wel dat ik ik aanzienlijk langer ben bezig geweest met alle details. Academy gebruikt op veel plekken een soort van klik systeem om onderdelen in elkaar te passen. Het lijkt enigszins op de starter 'easy-click' pakketen maar dan wel anders uitgewerkt uitgewerkt bovendien is hier niet of nauwelijks te zien dat het hier om een 'click' pakket gaat. Qua prijs ligt dit iets hoger dan Revel(€25,-/€35,-) en ik kom de dozen niet zoveel tegen als Revel en Italeri maar ik twijfel er niet over om weer een doos op te pakken!
Tot slot nog de:
- Leopard 2 A5, Revel 1/72
- F-117, Revel 1/72

Beide modellen stonden al een tijdje op de plank dus er is nogal wat stof zichtbaar..
Ik ben er inmiddels achter dat een tank op 1/72 wel klein is om mee te werken dus de volgende keer zou ik een grotere schaal pakken. Ik had geen zin om hier al te veel tijd in te steken. Ik denk ook dat met name de details en camo lijnen komen bij een grotere schaal beter tot zijn recht komen.
[ Voor 0% gewijzigd door Viper-xfx op 04-01-2021 09:02 . Reden: Spelfoutjes... ]
Goed te horen. Zoals met alle hobbies lijken veel mensen te denken dat de resultaten beter worden met duurdere ('betere') apparatuur, terwijl de techniek die je toepast, je vaardigheid zeg maar, een veel grotere invloed heeft. Uiteraard is het veel fijner werken met een betere airbrush set, maar dat wil dus niet zeggen dat een goedkoop waardeloos is.Viper-xfx schreef op maandag 4 januari 2021 @ 08:58:
Mocht je niet te veel willen uitgeven.. ik ben begonnen met een goedkoop Fengda airbrush setje(€25,-) dat ik nog steeds gebruik maar nu alleen nog voor groter oppervlakken en primen/varnishen.
Voor grote oppervlaktes heb ik onlangs de Fengda Airbrush Single Action 0.5 gekocht: https://modelbouw-dordrecht.nl/Modelbouw-Airbrush-BD138streamnl schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:49:
Wederom bedankt.
Misschien dat ik toch al eerder een setje ga kopen![]()
10 euro en doet wat het moet doen
Dus als je een matte/zijdematte afwerking hebt kan je inderdaad na een paar uur vaak wel verder. Glans, eigenlijk minimaal 24 uur laten drogen.
[ Voor 3% gewijzigd door Dr. Strangelove op 04-01-2021 09:56 ]
Voor nog maar een jaartje met de hobby bezig te zijn ziet het er goed uit hoor!Viper-xfx schreef op maandag 4 januari 2021 @ 08:58:
Beide modellen stonden al een tijdje op de plank dus er is nogal wat stof zichtbaar..
Ik ben er inmiddels achter dat een tank op 1/72 wel klein is om mee te werken dus de volgende keer zou ik een grotere schaal pakken. Ik had geen zin om hier al te veel tijd in te steken. Ik denk ook dat met name de details en camo lijnen komen bij een grotere schaal beter tot zijn recht komen.
Voor tanks is 1/35 toch wel de te verkiezen schaal ja. Zelfs een relatief grote tank zoals een leopard 2 zal in die schaal rond de 20/25 cm lang zijn wat meestal qua ruimte wel te behappen is in je vitrinekast. Die panzer III van mij nog geen 15 cm. Ook is het aanbod in 1/35 vele malen groter dan voor 1/48 of 1/72 voor wat armor betreft. De kleinere schalen zijn wel heel leuk voor diorama's en dergelijke.
Helemaal mee eens! Gewoon lekker 24 uur wachten en geen risico op verfbeschadigingen lopen. En vaak kan je door een beetje slim te plannen je verfsessies wel zo plannen dat er sowieso een dag tussen zit voordat je weer tijd hebt om er mee verder te gaan.Dr. Strangelove schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:54:
Over afplakken van acrylverf op waterbasis (Tamiya, Gunze acqueous) wel een kanttekening. Sommige kleuren, met name de glansvarianten, drogen langzamer dan de mat/zijdemat kleuren. Die kan je eigenlijk niet dezelfde dag afplakken, ook al voelen ze droog, ze reageren met de lijm van b.v. Tamiyatape dat laat dan nare sporen na.
Dus als je een matte/zijdematte afwerking hebt kan je inderdaad na een paar uur vaak wel verder. Glans, eigenlijk minimaal 24 uur laten drogen.
Nee zeker en op een oude fiets moet je het leren (of in dit geval een goedkope nieuwe chinese fietsmphilipp schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:19:
[...]
Goed te horen. Zoals met alle hobbies lijken veel mensen te denken dat de resultaten beter worden met duurdere ('betere') apparatuur, terwijl de techniek die je toepast, je vaardigheid zeg maar, een veel grotere invloed heeft. Uiteraard is het veel fijner werken met een betere airbrush set, maar dat wil dus niet zeggen dat een goedkoop waardeloos is.
Ik heb er ook ooit eens een gekocht, voor de 13 euro die ik er toen voor betaalde kun je er toch geen buil aan vallen. En hij bevalt prima, snel even wat primer over je model heen gooien kan hij prima, en ook gewoon alles in een basiskleur spuiten gaat prima. Het voordeel is ook dat het super simpel is om dit ding schoon te maken, dat is in mijn "dure" H&S Ultra toch wat lastiger, zeker met primer.Breaker schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:36:
[...]
Voor grote oppervlaktes heb ik onlangs de Fengda Airbrush Single Action 0.5 gekocht: https://modelbouw-dordrecht.nl/Modelbouw-Airbrush-BD138
10 euro en doet wat het moet doenMoet nog wel een compressor bij uiteraard.
Daarom gooi ik als laatste altijd het potje even vol met water. uiteraard niet omdat dit mij ooit eens is overkomen. Natuurlijk.Viper-xfx schreef op maandag 4 januari 2021 @ 08:58:
[...]
In enkele gevallen dat ik meerdere kleuren achter elkaar heb gespoten gooi ik het potje vol met airbursh cleaner cleaner en spuit dit meerdere keren leeg tot ik geen kleur meer eruit zie komen, daarna kan de nieuwe kleur erin(let wel op dan dat je geen cleaner op je zojuist geverfd model spuit).
[...]

[ Voor 28% gewijzigd door _Eend_ op 04-01-2021 20:26 ]
Voor een paar modelen heb ik nato black van tamiya gebruikt als primer. Kun je dan gelijk gebruiken voor schaduw/highlight effect (met wit). AL is dat mij toen nog niet gelukt
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Uiteindelijk is Tamiya Fine uit een rattle can nog steeds mijn favoriet. Helaas lastig te doseren natuurlijk. En vaak wil ik niet het hele ding primen maar alleen de areas die plamuurwerk hebben gehad om de panel lines op de rest van het model te ontzien en ze niet vol verf te laten lopen.
Zwart als primer zie ik dan weer niet zo zitten, tenzij het een ondergrond voor Alclad is.
[ Voor 8% gewijzigd door Dr. Strangelove op 05-01-2021 09:48 ]
Ik heb die vallerjo gebruikt met spuiten, mijn onderzeeer toen. Maar die werkte prima, en de lijnen bleven gewoon zichtbaar. Maar je moet gewoon het nodige afstand houden.
Mr Surfacer is inderdaad een goede en geeft met mr.leveling thinner (de airbrush variant moet je sowieso verdunnen) eigenlijks altijd een goed glad resultaat. Je kan deze krijgen in diverse diktes wat niet een kwestie is van hoeveel het out of the box al verdund is, maar van hoe groot de verfdeeltjes zijn. Voor het gewone primen gebruik je dan de 1500 variant, maar met bijvoorbeeld de 500 variant kan je ook kleine naden vullen met een kwastje. Ook is er een variant in tube wat een filler is. Het voordeel is dan dat je van filler tot primer de zelfde verf gebruikt met verschillende vul capaciteiten. Ook in combinatie met PE is dit wel één van de betere primers.Dr. Strangelove schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:47:
Ik ben ook nog steeds op zoek naar een AB primer. Vallejo geprobeerd, spoot heerlijk maar liet zich niet schuren wat nogal essentieel is voor een primer. Mr Surfacer schijnt the way to go te zijn maar nog nooit geprobeerd.
Uiteindelijk is Tamiya Fine uit een rattle can nog steeds mijn favoriet. Helaas lastig te doseren natuurlijk. En vaak wil ik niet het hele ding primen maar alleen de areas die plamuurwerk hebben gehad om de panel lines op de rest van het model te ontzien en ze niet vol verf te laten lopen.
Zwart als primer zie ik dan weer niet zo zitten, tenzij het een ondergrond voor Alclad is.
Het nadeel is dat het wel een vrij dure primer is, je altijd nog een thinner nodig hebt en dat je wel afzuiging en een masker nodig hebt bij het spuiten.
De Vallejo primer is een poly urethaan primer wat in mijn ervaring niet altijd even lekker hecht als de ondergrond niet helemaal goed schoon is.
Mr hobby zal niet scheuren en is prima te schuren. Met levelling thinner droogt het ook nog relatief snel.Dr. Strangelove schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:56:
Hij spuit prima, je krijgt een perfecte finish. Maar als je daarna oneffenheden gaat wegschuren merk je dat de primer niet 'feathered' maar krast. Dat is volgens mij omdat het acryl is en dus niet bond met het plastic, wat enamel verf wel doet (b.v. Tamiya primer). Overigens geldt dit voor alle acryl waterbasis verven in meer of mindere mate maar Vallejo is m.i. wel heel erg kwetsbaar.
Even wat heel anders: Modeltreinen. Ik heb een hele forse verzameling treinen, wagons en huisjes georven van mijn vader. Ik wil nu voorzichtig eens kijken of ik met de kinderen een baantje kan leggen. Mijn vader verzamelde vooral en had geen werkende baan; hij had veel straight rails om zijn verzameling op uit te stallen maar geen bochten! Ik zit dus te kijken naar een basic startset van Marklin die me in elk geval twee keer 180 graden bochten geeft zodat ik een baan kan maken. Heeft iemand tips voor goede startsets? Ik weet dat er een hoop verschillende zijn en ik wil eigenlijk wel meteen Digital instappen omdat een aantal van de locs die ik heb ook digitaal zijn.
Dit ziet eruit als de place to go voor discussies trouwens, of weet iemand een beter forum?
https://www.marklin-users.net/Forum/
[ Voor 8% gewijzigd door Dr. Strangelove op 05-01-2021 10:04 ]
En anders maakt een startset niet zoveel uit toch? de treinen heb je al.
En als ik jou was, gewoon via MP etc wat gaan zoeken, scheelt het nodige met dat spul.
En (zodra dát ooit weer mag) rommelmarkten/garage sales is de plek om zoiets te vinden voor weinig.
Wat ik trouwens wel met surfacer ervaar is dat het wel een grotere naaldgrote van je airbrush vraagt dan gewone verf. Tamiya en dergelijke kan ik prima (weliswaar verdund) met 0.3 spuiten en ik krijg surfacer wel werkend daarmee, maar moet het dan vrij veel verdunnen en de bandbreedte tussen net genoeg verdund en te veel verdund is dan vrij smal. Heb nu mijn tweede airbrush voorzien met 0.5 (geloof ik, zit nu op mijn werk) die ik gebruik voor primen en blanke lak en daarmee hoef ik mr surfacer veel minder te verdunnen om het goed te laten spuiten waardoor het beter dekt, en je niet een zo hoge luchtdruk nodig hebt waardoor je ook minder korreligheid krijgt.Dr. Strangelove schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:03:
Toch eens met Mr Surfacer proberen. Heb nog een potje staan hier.
@Invisible_man De fabrikant raad meestal ook aan om een 0.5 mm naald te gebruiken met primers. Dat gaat in mijn beleving ook vaak wat makkelijker dan 0.3
Voordeel is dat deze in verschillende kleuren te krijgen is.
https://www.britmodeller....iews-alternatives/page/4/
UMP is inderdaad hetzelfde weer, water-based polyurethane. Die ga ik dus beiden niet proberen.
Een andere mogelijkheid die uit ervaring ok werkt is Alclad primer. Wel nasty spul. Ik heb ook voor een lompe resin kit in het verleden gebruik gemaakt van een autolak primer uit de Halfords. Recht uit de spuitbus, voor die kit geen issue, maar die moet je eerst decanteren als je hem op een wat netter kitje gebruikt. En de afwerking is ook vrij grof.
Mijn conclusie tot nu toe over primers is eigenlijk vrij simpel, je hebt drie opties grofweg:
- Waterbased PU (Vallejo, UMP, Stynylrez): In flesje en potjes te krijgen. Goedkoop. Meestal onverdunbaar te spuiten, niet al te smerig, makkelijk schoon te maken, nette finish, prima als je van plan bent het als basis te gebruiken voor je laklaag, maar niet als je verwacht nog ruwe plekken weg te moeten plamuren/schuren.
- Lacquer-based primer rattle cans (Tamiya, Mr Surfacer, Halfords): Makkelijk in gebruik, snel, geen zooi om op te ruimen. Lastig te doseren. Plamuur- en schuurbaar. Duur in gebruik als je de goede hebt (Tamiya, Mr Surfacer). Goedkoper in gebruik als je non-model related merken neemt maar minder strakke finish. Je kan het decanteren om in je AB te gebruiken voor meer controle, dan echter meer zooi.
- Lacquer-based primer potjes/flesjes (Tamiya, Mr Surfacer 1200/1500, Alclad): Smerig in gebruik, moet verdund worden, relatief goedkoop, goed plamuur- en schuurbaar.
You can't have your cake and eat it
@_Eend_ Dank, ik wil inderdaad H0 hebben. Ik overweeg echter om deze set aan te schaffen. Die komt met Mobile Station 2, die blijkbaar identiek is aan MS3 alleen in grijs is en knopverlichting mist. Vervelende ervan is dat ze beiden een Central Station 3 nodig hebben om de laatste software update te krijgen (geen USB poort, slim Marklin

[ Voor 47% gewijzigd door Dr. Strangelove op 05-01-2021 11:58 ]
En ja, Marklin gonna Marklin
Je zou het bij de plaatselijke modelbouwtreinenclub eens kunnen vragen, op de club van mijn pa hebben ze ook zo'n CS3 geloof ik. En op dat soort clubs heb je altijd wel iemand die veel te veel geld heeft en alleen het allerduurste en allerbeste koopt
Ik moet sowieso wat meer lezen. Zie net dat analoge locs niet rijden op een digital layout_Eend_ schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:03:
@Dr. Strangelove Hmm, mijn pa heeft vooral gewone rails, dus zonder bedding. En het meeste is ook Roco geloof ik, ik weet niet of dat tegenwoordig nog veel uitmaakt.
En ja, Marklin gonna Marklin![]()
Je zou het bij de plaatselijke modelbouwtreinenclub eens kunnen vragen, op de club van mijn pa hebben ze ook zo'n CS3 geloof ik. En op dat soort clubs heb je altijd wel iemand die veel te veel geld heeft en alleen het allerduurste en allerbeste koopt

Volgens mij is acryl verf lastig over een laquer-based primer te verven.Dr. Strangelove schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:45:
- Lacquer-based primer
Ik heb ooit geleerd acryl-enamel-lacquer: van links naar rechts kan wel (dus wel enamel over acryl) maar van rechts naar links niet.
Uit ervaring kan ik je zeggen dat dit geen enkel probleem is. Ik heb tientallen kits gespoten met de bovengenoemde lacquer-based primers en daarover Gunze, Tamiya en in mindere mate Revell en Vallejo water-based acrylics gespoten.Skyaero schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:27:
[...]
Volgens mij is acryl verf lastig over een laquer-based primer te verven.
Ik heb ooit geleerd acryl-enamel-lacquer: van links naar rechts kan wel (dus wel enamel over acryl) maar van rechts naar links niet.
De regel is precies omgekeerd: Lacquer eerst, dan enamel, dan acrylics
[ Voor 35% gewijzigd door Dr. Strangelove op 05-01-2021 13:31 ]
Geen idee. Straks eens kijken, goeie vraag.
Ik weet wel in welke stand de motorkap staat mocht dat lukken
Klopt opzich wel, maar als je de onderliggende laag goed laat uitharden geeft dat doorgaans geen problemen (24 uur). Overigens is Tamiya en dergelijke ook allemaal acryl verf. Het verschil zit hem meer in de drager (water, alcohol, lacquer, enamel, olie.....) dan in het pigment zelf. Als de drager helemaal verdampt is (dus uitgehard is), zal het niet zomaar oplossen.Skyaero schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:27:
[...]
Volgens mij is acryl verf lastig over een laquer-based primer te verven.
Wat wel meespeelt is in hoe dik de verflagen aangebracht zijn. Als je de verf in dunne lagen opbouwt zal die ook veel sneller uitharden dan één dikke natte laag.
Grote smurfDwarlorf schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:11:
Wet blending is niet makkelijk. Foto doet niet helemaal recht aan het echt (te donker) maar ik had zin om het resultaat zo ver te posten. [Afbeelding]
Wacht maar, deze smurfblauwe ice lord is nog lang niet klaar!
[ Voor 24% gewijzigd door Dwarlorf op 05-01-2021 14:28 ]
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Ik ben nog aan het inhalen met lezen maar weet niet of je bijvoorbeeld ook besturing nodig hebt.Dr. Strangelove schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:03:
Toch eens met Mr Surfacer proberen. Heb nog een potje staan hier.
Even wat heel anders: Modeltreinen. Ik heb een hele forse verzameling treinen, wagons en huisjes georven van mijn vader. Ik wil nu voorzichtig eens kijken of ik met de kinderen een baantje kan leggen. Mijn vader verzamelde vooral en had geen werkende baan; hij had veel straight rails om zijn verzameling op uit te stallen maar geen bochten! Ik zit dus te kijken naar een basic startset van Marklin die me in elk geval twee keer 180 graden bochten geeft zodat ik een baan kan maken. Heeft iemand tips voor goede startsets? Ik weet dat er een hoop verschillende zijn en ik wil eigenlijk wel meteen Digital instappen omdat een aantal van de locs die ik heb ook digitaal zijn.
Dit ziet eruit als de place to go voor discussies trouwens, of weet iemand een beter forum?
https://www.marklin-users.net/Forum/
märklin heeft hier voor een aparte set. https://www.haertle.de/Mo...S2+Gleisoval+Spur+H0.html
Daarmee kun je in principe digitaal starten (delta locs worden vaak goed herkent).
Mocht je losse rails willen kopen ik haal ze zelf meestal hier: www.treinrails.nl
edit: ik zie nu dat dit is voorgesteld
Voor analoge besturing zal vast op marktplaats/ebay nog wel het e.e.a te vinden.
Helaas zelf geen oude blauwe control unit meer
[ Voor 7% gewijzigd door bjarky op 05-01-2021 23:11 ]
Ik moet heel eerlijk zeggen @Dr. Strangelove dat ik het hierin niet helemaal met je eens ben. Ik heb de Vallejo primer ook gebruikt. nooit meer.Dr. Strangelove schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:45:
@_Eend_ Stynylrez heb ik wat over gehoord ja, maar dit is net als Vallejo primer een water-based PU primer. En als ik hier lees erover dezelfde issues als Vallejo, niet schuurbaar.
https://www.britmodeller....iews-alternatives/page/4/
UMP is inderdaad hetzelfde weer, water-based polyurethane. Die ga ik dus beiden niet proberen.
maar de UMP/stynylrez primer is prima spul en ik vind hem ook prima schuurbaar. mits je zoals altijd met schuren netjes van grof naar fijn schuurpapier schuurt. Ik krijg netjes lopende randen die na het opnieuw spuiten met primer niet meer zichtbaar zijn.
Op dit moment is de UMP primer mijn go to primer, alleen als ik een metallic finish wil spuiten gebruik ik Alclad primer omdat die ook microfiller is, die na polijsten een stuk gladder is.
Blijft een academische discussie echter omdat het niet verkrijgbaar is op moment
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y35D85CzVA2pcXzrbqTnDrX9.jpg?f=user_large)
Mail call! Ik kan komend jaar vooruit. Alleen nog de voorraad primer (ik gebruik Tamiya Fine primer en Zero Paints Grey Filler) en lak aanvullen

[ Voor 29% gewijzigd door Breaker op 19-10-2022 06:48 ]
Ik ook, de eerste keer dat ik Gravity Colors probeer. Wat ik zo lees is men er wel positief over._Eend_ schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:07:
@Breaker Ik ben benieuwd naar hoe die verf bevalt.
Ja dat weet ik, echter voor een hobby waarvan ik nog niet weet of ik er wel iets serieus mee wil is het een beetje dure aangelegenheid._Eend_ schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:21:
Je kunt die locs vaak wel ombouwen naar digitaal, Een beetje treinenwinkel kan dit wel voor je doen, ik weet dat Wentink in Apeldoorn dat doet.
Update:Breaker schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:09:
[...]
Ik ook, de eerste keer dat ik Gravity Colors probeer. Wat ik zo lees is men er wel positief over.
:strip_exif()/f/image/itWl7rvHD3YuS60sHOUVU0I6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3etmxMVWRnYdsxqNx6W2wKQU.jpg?f=fotoalbum_large)
Decal is idd erg fijn spul. Nogmaals bedankt voor de tip. Al maak ik wel (weer) een leerzame fout ermee.
Ik had eerst de decal erop geplakt en de dag erna (vandaag) drukte ik voorzichting de module erin. Toen schuurde de decal. Gebeurde bij 3 van de 4 banden
En ik snap toch wel waarom dit level 5 is. Veel details/onderdelen die je zelf moet aanbrengen. En als je dan niet zo hele dunne vingers hebt, is dat een behoorlijke uitdaging.
Ja, leuke hobby

Herkenbaar. Hier ook dikke vingers!streamnl schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:10:
We krijgen vast wel een update hoe het bevalt.![]()
[...]
Update:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Decal is idd erg fijn spul. Nogmaals bedankt voor de tip. Al maak ik wel (weer) een leerzame fout ermee.
Ik had eerst de decal erop geplakt en de dag erna (vandaag) drukte ik voorzichting de module erin. Toen schuurde de decal. Gebeurde bij 3 van de 4 banden
En ik snap toch wel waarom dit level 5 is. Veel details/onderdelen die je zelf moet aanbrengen. En als je dan niet zo hele dunne vingers hebt, is dat een behoorlijke uitdaging.
Ja, leuke hobby. Ben blij dat ik vorig jaar toch de stap heb gezet om het te proberen of het iets is.
Heb momenteel de Tamiya Toyota Supra op de werkbank. De volgende wordt er 1 waarbij ik de Gravity ga proberen
Pincet?streamnl schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:10:
En dan is dit nog maar revellstreamnl schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:10:
Ja, leuke hobby. Ben blij dat ik vorig jaar toch de stap heb gezet om het te proberen of het iets is.
InderdaadRenegade666 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:20:
[...]
En dan is dit nog maar revellZijn wel gedetailleerder modellen
Die gebruik ik het ook veel

@Renegade666
Eerst de “domme” foutjes voorkomen.
Dan zien we wel wat ik ga doen
Edit:
@Invisible_man Ik wist niet wat dat was, dus ik moest het eerst opzoeken. Maar dat zijn wél mooie upgrades voor een model!
Zoals dit

https://www.spotmodel.com/product_info.php?products_id=20644
[ Voor 37% gewijzigd door streamnl op 07-01-2021 18:25 ]