Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc

Pagina: 1 ... 13 ... 78 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:03
Invisible_man schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:26:
[...]

Inderdaad :). Wacht maar tot je met photo etch aan de slag gaat.
Die stap heb ik vorig jaar gemaakt. Enorm gepriegel soms, maar zoveel toffer voor het resultaat!

Iemand trouwens een standaard handleiding die WEL duidelijk is om de ruitenwissers te maken van de Hobby Design PE upgrade kits? De handleiding van Hobby Design is hier niet duidelijk in... Het gaat in dit geval om de HD02-0402. Ik heb sommige onderdelen 2x zoals 80/81 en 100/101 maar ik zie niet in hoe ik ze 2x moet gebruiken? Of hoef ik ze ook niet te gebruiken :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7odnye_YGsD0Un8x0Y1CrU3uzk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9FCWPpFNEjOyRzs8PPQi9YJl.jpg?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Breaker op 19-10-2022 06:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:16
streamnl schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:45:
[...]
Edit:
@Invisible_man Ik wist niet wat dat was, dus ik moest het eerst opzoeken. Maar dat zijn wél mooie upgrades voor een model!
Voor sommige dingen is het zeker een mooie update omdat de onderdelen dan veel dunner gemaakt kunnen worden, zoals bijvoorbeeld een rooster voor een luchtinlaat. Maar er zitten ook zeker nadelen aan zoals dat je er andere lijm voor nodig hebt (secondelijm) en dat het veel lastiger te verven is omdat het te glad is.

Edit:

Die motorketting is niet echt photo etch maar gewoon een metalen onderdeel ofzo. Photo etch is wat Breaker in de post hierboven toont, plat metaal wat je in elkaar moet buigen en lijmen.

[ Voor 14% gewijzigd door Invisible_man op 07-01-2021 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Invisible_man schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 18:26:
[...]

Voor sommige dingen is het zeker een mooie update omdat de onderdelen dan veel dunner gemaakt kunnen worden, zoals bijvoorbeeld een rooster voor een luchtinlaat. Maar er zitten ook zeker nadelen aan zoals dat je er andere lijm voor nodig hebt (secondelijm) en dat het veel lastiger te verven is omdat het te glad is.

Edit:

Die motorketting is niet echt photo etch maar gewoon een metalen onderdeel ofzo. Photo etch is wat Breaker in de post hierboven toont, plat metaal wat je in elkaar moet buigen en lijmen.
Helder
Nu ik dit “gevonden” heb, ga ik dit wel ooit een keer doen. Lijkt me echt een mooie update zo’n ketting. Duur maar mooi.

En alles zelf buigen zoals @Breaker doet is idd next level. Ik ben niet onhandig met metaal maar waar ik mee werk, is bij lange na niet zo klein als dat.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
streamnl schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:38:
[...]

Helder
Nu ik dit “gevonden” heb, ga ik dit wel ooit een keer doen. Lijkt me echt een mooie update zo’n ketting. Duur maar mooi.

En alles zelf buigen zoals @Breaker doet is idd next level. Ik ben niet onhandig met metaal maar waar ik mee werk, is bij lange na niet zo klein als dat.
Gelukkig hoeft niet alles gebogen te worden. Remschijven en roosters zitten er ook in. Die plak je er gewoon op/in :)
Die heb ik hier ook liggen voor de Tamiya Yamaha YZR-M1 '09 inclusief de Super Detail Up (die ik nu schijnbaar 2x heb, kan ik er mooi 1 verkloten haha) set. Die dingen maken mij wel bang :P

https://www.hiroboy.com/1...amiya--product--4176.html

[ Voor 35% gewijzigd door Breaker op 08-01-2021 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:39
Elve1984 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:59:
[...]

Ik moet heel eerlijk zeggen @Dr. Strangelove dat ik het hierin niet helemaal met je eens ben. Ik heb de Vallejo primer ook gebruikt. nooit meer.

maar de UMP/stynylrez primer is prima spul en ik vind hem ook prima schuurbaar. mits je zoals altijd met schuren netjes van grof naar fijn schuurpapier schuurt. Ik krijg netjes lopende randen die na het opnieuw spuiten met primer niet meer zichtbaar zijn.

Op dit moment is de UMP primer mijn go to primer, alleen als ik een metallic finish wil spuiten gebruik ik Alclad primer omdat die ook microfiller is, die na polijsten een stuk gladder is.
Vergeten te vragen, maar wat doe jij aan prep voordat je de UMP erover spuit? Met Tamiya primer is mijn prep om met 1500 grit het hele toestel onder de lauwe kraan te behandelen. Als ik dat met de Vallejo doe dan gaat het bij mij dus mis.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 18:37

Vos

AFCA

Ik ga binnenkort met een Tamiya kit beginnen. Wil nu wat potjes acryl verf kopen. Heb recent 2 potjes Vallejo Model Color gekocht die ik gebruikte bij een Revell kit. Dat beviel goed. Het voordeel vind ik dat je makkelijk wat druppels in een bakje kan doen en dit kan mengen bijvoorbeeld.

De Tamiya potjes zijn ronde potjes. Dan moet je dit al gaan gieten? Of een pipet gebruiken? Voordeel van Tamiya is dat ik zo de kleurcodes kan kopen die aangeraden worden bij de kit ;).

Iemand adviezen? Of hoe doen jullie dat?

Stel de Tamiya verf is beter...dan kies ik dat sowieso :)

(Ik wil spuitbussen voor grote werk gebruiken, kwast voor kleinere werk)

[ Voor 4% gewijzigd door Vos op 08-01-2021 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 16:43
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:12:
[...]

Vergeten te vragen, maar wat doe jij aan prep voordat je de UMP erover spuit? Met Tamiya primer is mijn prep om met 1500 grit het hele toestel onder de lauwe kraan te behandelen. Als ik dat met de Vallejo doe dan gaat het bij mij dus mis.
Ik doe eigenlijk redelijk weinig aan voorwerk, kort gezegd. Ik lijm het model in elkaar. vul de kieren/gaten, schuurt dit vervolgens glad en herstel eventueel verloren details zoals panellines of rivets. Daarna veeg ik het model schoon met een stuk keukenpapier met wat alcohol en daarna spuit ik het model in de primer. Als er dan geen oneffenheden aan het ligt komen gaat daarna de verf er over heen.

bij Metallic modellen gebruik ik een andere werkwijze hierbij gebruik ik ook niet de UMP primer.

Hierbij nog een fototje van een model dat ik een tijd terug gebouwd heb in de UMP primer:
Afbeeldingslocatie: https://www.elvescalemodeling.com/wp-content/uploads/2020/11/IMG_4618-1024px.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Elve1984 op 08-01-2021 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:10
Vos schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:13:
Ik ga binnenkort met een Tamiya kit beginnen. Wil nu wat potjes acryl verf kopen. Heb recent 2 potjes Vallejo Model Color gekocht die ik gebruikte bij een Revell kit. Dat beviel goed. Het voordeel vind ik dat je makkelijk wat druppels in een bakje kan doen en dit kan mengen bijvoorbeeld.

De Tamiya potjes zijn ronde potjes. Dan moet je dit al gaan gieten? Of een pipet gebruiken? Voordeel van Tamiya is dat ik zo de kleurcodes kan kopen die aangeraden worden bij de kit ;).

Je kunt gewoon een pipet gebruiken om naar een potje/schaaltje of gewoon rechtstreeks uit de pot kwasten.
En idd handig dat Tamiya de kleuren aangeeft, maar dat doen wel meer merken. Revell ook gewoon, Takom ook (iig met mijn set die ik nog heb liggen, met AMMO/MIG kleuren).
Maar niet alle merken hebben eigen kleuren, dus dan is het wel logisch dat ze het niet aangeven.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Renegade666 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:39:
[...]

Je kunt gewoon een pipet gebruiken om naar een potje/schaaltje of gewoon rechtstreeks uit de pot kwasten.
En idd handig dat Tamiya de kleuren aangeeft, maar dat doen wel meer merken. Revell ook gewoon, Takom ook (iig met mijn set die ik nog heb liggen, met AMMO/MIG kleuren).
Maar niet alle merken hebben eigen kleuren, dus dan is het wel logisch dat ze het niet aangeven.
Ik weet dat anderen ook de kleuren aangeven. Maar stel ik gebruik Vallejo verf en kijk naar de Tamiya kleuren die 'nodig zijn'. Dan kan ik uit een conversietabel halen bijv. dat Tamiya X-11 gelijk is aan Vallejo Model 997 (silver) + 510 (varnish). Maar sommige Tamiya kleuren (TX-32 Titanium silver) zijn er niet in Vallejo variant.

Al hoef je natuurlijk niet altijd exact de kleurcodes over te nemen :). Kan ook van beide wat kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Elve1984 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:22:
[...]

Ik doe eigenlijk redelijk weinig aan voorwerk, kort gezegd. Ik lijm het model in elkaar. vul de kieren/gaten, schuurt dit vervolgens glad en herstel eventueel verloren details zoals panellines of rivets. Daarna veeg ik het model schoon met een stuk keukenpapier met wat alcohol en daarna spuit ik het model in de primer. Als er dan geen oneffenheden aan het ligt komen gaat daarna de verf er over heen.

bij Metallic modellen gebruik ik een andere werkwijze hierbij gebruik ik ook niet de UMP primer.

Hierbij nog een fototje van een model dat ik een tijd terug gebouwd heb in de UMP primer:
[Afbeelding]
De afwerking is netjes maar dat was het ook bij mij met Vallejo primer. De ellende begint zodra ik ga schuren. Overigens heb ik dat met alle Vallejo verf; ik heb er best veel van omdat mijn vader het altijd kocht omdat het het enige merk was dat hij kon krijgen bij zijn hobby store en hij niet via internet wilde bestellen. Kleuren zijn goed, het spuit heerlijk maar oh zo kwetsbaar. Ik gebruik het nu alleen als ik een single-color model bouw of als het de laatste (donkerste) kleur is op een camouflaged model.
Vos schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:13:

Pipet is the way to go, op veel plaatsen in bulk voor weinig te krijgen. Beetje isopropyl alcohol 'inademen' en 'uitspugen' met de pipet zorgt ervoor dat er niet teveel verf in de pipet blijft zitten. Na vullen van je AB de pipet goed uitspoelen in een bakje schoon water en hij is ready for the next round.

Zie mijn comment hierboven over Vallejo; ik vind Tamiya en Gunze veel prettiger werken maar iedereen heeft zijn voorkeuren. Qua kleurmatches zou ik me niet teveel zorgen maken, er gaat een wondere wereld voor je open als je internetdiscussies over bijvoorbeeld Duitse pre-WWII RLM02/RLM63 of Japans 'Zero grey' gaat lezen ;) Daar zijn Trump/Biden of Star Wars The Last Jedi flamewars kinderspel bij :P

Vandaag een wat eclectische bestelling gedaan bij Hobby Link Japan, ik werd getriggered door een nieuwe aankondiging van Hasegawa van hun oude Toyota 2000GT. Prachtige wagen en ik heb nog nooit een auto gebouwd, beetje geïnspireerd denk ik door mensen in dit topic :)

Verder Tamiya's 109G omdat ik nu eenmaal in de 109s zit op moment, de Porco Rosso Savoia Marchetti (with pig :P ) en een modelletje van een japans kasteel. Ook eens wat anders :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bnqLvnUGM2rcPE0h7pKZ95d-OpA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s11LWaZs9sZOhnXnVzWZ6e3U.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Dr. Strangelove op 08-01-2021 14:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKteJbi7vJO4ru2LbaJ77YRxjow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h1qlZuqABuEJrUfdQSuy6iyg.jpg?f=fotoalbum_large
Vandaag ook begonnen aan mijn andere projectje. Dit wordt mijn vrijdagmiddag projectje. Leerlingen weg, lokaal leeg, ideaal.

2 onderdelen zijn klaar en 3 onderdelen al op maat gezaagd/gefreesd

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeddicius
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 16:31

Zeddicius

Conscience do cost

Nu ik mijn huidige project een mooie basislaag met de AB heb gegeven (eerste keer met de AB, ben nog niet helemaal tevreden, maar het resultaat is al stukken beter dan ik ooit met de kwast heb kunnen doen!) wil ik het model een gloss laagje geven, ter voorbereiding van de decals en de panel liner (ook de eerste keer). Hier wil ik Tamiya X-22 Clear Gloss voor gebruiken, wederom met de AB. Dit moet volgens mij prima werken. Als finishing touch wil ik het model sealen/afwerken met een matte coating. Welk product kan ik hiervoor het beste gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
@Dr. Strangelove
Toevallig net een nieuwe video uit van Night shift die ook over zijn keus in primers praat en daarbij mr surfacer en one shot/stynalrez aanhaalt. Wellicht interessant voor je.

Zeddicius schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:34:
Nu ik mijn huidige project een mooie basislaag met de AB heb gegeven (eerste keer met de AB, ben nog niet helemaal tevreden, maar het resultaat is al stukken beter dan ik ooit met de kwast heb kunnen doen!) wil ik het model een gloss laagje geven, ter voorbereiding van de decals en de panel liner (ook de eerste keer). Hier wil ik Tamiya X-22 Clear Gloss voor gebruiken, wederom met de AB. Dit moet volgens mij prima werken. Als finishing touch wil ik het model sealen/afwerken met een matte coating. Welk product kan ik hiervoor het beste gebruiken?
De clear matt van Tamiya is goed (XF-86), maar moet wel verdund worden met bijvoorbeeld levelingthinner. Als alternatief zijn de lucky varnishes van mig niet slecht maar ook die van Vallejo is prima (en die is gewoon met water te verdunnen). Eén tip voor het spuiten van clear matt, doe de luchtdruk omhoog en spuit van wat verder weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Matte coating gebruik in Vallejo (ja :) ) Matt varnish verdund 1:3 met de HG vloerpoets die ik al eens gepost heb. Cheap en wordt keihard en strak mat.

@Invisible_man thanks, ga ik eens bekijken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ik “moet” een kleur mengen. Om kleur verschil te voorkomen, dacht ik alle onderdelen tegelijkertijd te doen. Maar achteraf had ik nog te weinig verf en moest ik alsnog opnieuw mengen.
(Ik gebruik ook een pipet)

Dit ga ik de volgende keer toch anders doen als de volgende laag erover gaat. Aan de andere kant, dan hoef ik niet meer alles te schuren en vijlen.

Nu was het in ieder geval een (te) lange zit :')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBpDOjH3e7Y_uJJ94uSYoa_63Lg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ugqev9YaEYIZ1PTBg1Av56m6.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag een behoorlijk productief hobby dagje geweest. d:)b

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• RickvB
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-08 14:31
In 2019 heb ik met een aantal medestudenten van de HTS Autotechniek meegedaan aan de HAN Eco Marathon 2019. Het is een wedstrijd waarbij studenten zelf een zeer efficiënt voertuig ontwerpen en bouwen om vervolgens met elkaar de strijd aan te gaan om te zien wie het meest efficiënte/zuinigste voertuig gemaakt heeft. Dit binnen 4 maanden met een budget van maximaal €1000. Het voertuig van ons team zag er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_oiv6R6k3BRxfF9gHPxyI9f0fs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4jGrY1f98pwq8CW1DXtvpoDj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DmXVAuhImRWNxRogZJMvV2VS9u4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zZCIa5ilw1zUi7P7j8kvY0AI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smsf_gpzabtxh_oz52t9mFuhNss=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qVfLoB9LQAk9yVHGyFpJTzOx.jpg?f=fotoalbum_tile

(Wat technische details voor de geïnteresseerden: 35cc Honda motor met wel 1.2pk en 1.6Nm!! 8) , Topsnelheid: harder dan 65km/h, 3 versnellingen, stop start systeem met kickstart, achterwiel gestuurd en achterwiel aangedreven. Best gemeten verbruik: 137km/L met lekkende brandstofleiding :/, glasvezel body van 2 lagen en wielrenbanden slicks, brandblusser was aanwezig in het voertuig)

Gezien ik tegenwoordig wat meer vrije tijd heb, heb ik een schaalmodel van het voertuig van ons team gemaakt. Het model is volledig ontworpen in SolidWorks. Voor dit model heb ik het ontwerp wat wij gebruikt hebben om te testen in de windtunnel wat aangepast. Het model is geprint in 2 delen op een Vertex Velleman K8400 3D-printer in PLA. Deze 2 delen zijn aan elkaar geplakt en met wat plamuur en veel schuren heb ik het een glad geheel gemaakt. Vervolgens primer over gespoten en geverfd in de kleuren van het voertuig (kleuren van de hoofdsponsor), er was nog een pot oranje over van het echte voertuig :P, in het echt zijn de blauw en oranje strepen gewrapt, in het model zijn ze gespoten.

Vervolgens heb ik de stickers uitgesneden op een Brother ScanNcut en deze op het model geplakt (wat nog best lastig was met alle kleine letters). De .EPS bestanden had ik nog van de echte wedstrijd, deze heb ik verschaald naar het formaat van het model. Het model is daarna in de blanke lak gezet. Vergeleken met het bouwen van het echte model was het toch een stuk minder moeilijk ;)

Het model is in totaal 33cm lang, dat maakt hem schaal 1:10.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7o2gVKKNI0THtcCc2hVqOO4kqwo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SiJtwb2MOXDwpuIFd8XreOfh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hP9xLagVyGLUcGx57AsgzoMYsSw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0DFZrSDArgx5MhHXzUaaubS9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rzgUCg2fvGF3JkE60omlQYzcKvE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZExqQ7PzQSyxOiyYETWRLEIn.jpg?f=fotoalbum_tile

Mocht je je afvragen hoe wij het voertuig in het echt hebben gemaakt is deze video ook wel leuk om te kijken, het proces van begin tot eind:
https://www.youtube.com/w..._channel=RickvanBarneveld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeddicius

Zeddicius

Conscience do cost

Zojuist de schürzen van de tank voorzien van een laagje X-22. Geen idee of dit goed gegaan is, ik kan wel een licht glanzend laagje zien, maar ik weet niet of dit genoeg is. Wellicht heb ik er een te dunne coat op aangebracht (had de X-22 1:1 verdund en op redelijke afstand gespoten), maar dat gaan we morgen zien tijdens het aanbrengen van de panel liner :)

Ben in de tussentijd ook bezig om het volgende model in elkaar te zitten en daar zit ik nu op een stap dat ik kleine gaatjes moet boren. Ik heb alleen geen fijn boortje....die moet ik ook maar eens bestellen dan. Zo groeit mijn assortiment haast zonder dat ik het doorheb tot redelijke proporties :X
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 20:20:
Matte coating gebruik in Vallejo (ja :) ) Matt varnish verdund 1:3 met de HG vloerpoets die ik al eens gepost heb. Cheap en wordt keihard en strak mat.
Heb je het dan over deze? :)

[ Voor 24% gewijzigd door Zeddicius op 09-01-2021 15:44 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
@RickvB
Ik wist niet dat je PLA ook kon schuren.
Waarmee en tot welke korrel schuur jij je PLA modellen tot ze glad zijn?
page404 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 18:57:

Ik vind het wel leuk dat er wat activiteit hier is :) volgens mij kunnen we hier lekker verder ouwehoeren over onze modelkitjes hoor. Op verjaardagen is het niet echt een gespreksonderwerp :+
Ik begin jullie echt steeds meer en meer te begrijpen ;)

Net liet ik wat foto's zien (aan mijn vrouw), wat ik vandaag heb gedaan. En ze doet echt haar best om enthousiast te zijn. Maar je hoort toch aan de woordjes "leuk" en "mooi" dat het haar eigenlijk niets boeit :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWx5d0oP7SjWVKmzscMQihewj7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7mgqWUSrQFrgAcazJNHLTwZg.jpg?f=fotoalbum_large

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
@Zeddicius that’s the stuff :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RickvB
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-08 14:31
streamnl schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 17:22:
@RickvB
Het kan maar het wordt er niet echt mooi op; uiteindelijk heb ik het hele model ingesmeerd met plamuur en dat gladgeschuurd, dat werkt beter. Eerst korrel 240, daarna 400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Net liet ik wat foto's zien (aan mijn vrouw), wat ik vandaag heb gedaan. En ze doet echt haar best om enthousiast te zijn. Maar je hoort toch aan de woordjes "leuk" en "mooi" dat het haar eigenlijk niets boeit :+
Tsja...maar dat is omgekeerd hetzelfde als zij een nieuwe shampo of conditioner heeft gekocht die het haar revitaliseert of een nieuw krempje dat alle rimpels (die er helemaal niet zijn) doet verdwijnen als sneeuw voor de zon. Mijn vriendin vindt het allemaal prachtig omdat ze het leuk vindt dat ik een hobby heb. Beter als iemand die alleen maar op de bank hangt als Al Bundy en voetbal kijkt.
Ieder zijn ding.

Ik heb gelukkig in mijn vriendenkring genoeg mensen die technisch geïnteresseerd zijn en zoiets wel kunnen waarderen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
@RickvB

[...]

[Afbeelding]
Wacht maar tot je iets voor haar gaat bouwen ;) hier geen last van. Ze heeft zelf ook genoeg plastic (modelbouw en warhammer) en dat mag ze lekker zelf bouwen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
mphilipp schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 23:01:
[...]

Tsja...maar dat is omgekeerd hetzelfde als zij een nieuwe shampo of conditioner heeft gekocht die het haar revitaliseert of een nieuw krempje dat alle rimpels (die er helemaal niet zijn) doet verdwijnen als sneeuw voor de zon. Mijn vriendin vindt het allemaal prachtig omdat ze het leuk vindt dat ik een hobby heb. Beter als iemand die alleen maar op de bank hangt als Al Bundy en voetbal kijkt.
Ieder zijn ding.
Herkenbaar ;)
Ik heb gelukkig in mijn vriendenkring genoeg mensen die technisch geïnteresseerd zijn en zoiets wel kunnen waarderen.
Mijn andere projectje van metaal, ja, dat wel. Maar niet een plastic bouwpakketje.
Ach ja. Ik vind het leuk om en dat is het belangrijkste.

@Breaker , heb je een voorbeeld?

Zij houdt van meestal meer van dit soort projectjes die ik voor haar mag maken:
Voorbeeld1, een kippenhok, radiatorbekleding, oppottafel, een kas, een ezel om te schilderen (wat ze nooit doet :X ), dat soort projectjes. In haar ogen “nuttige” dingen.

Dus als jij een mooi voorbeeld hebt, dan hoor ik het graag d:)b

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
streamnl schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:13:
[...]
@Breaker , heb je een voorbeeld?

Zij houdt van meestal meer van dit soort projectjes die ik voor haar mag maken:
Voorbeeld1, een kippenhok, radiatorbekleding, oppottafel, een kas, een ezel om te schilderen (wat ze nooit doet :X ), dat soort projectjes. In haar ogen “nuttige” dingen.

Dus als jij een mooi voorbeeld hebt, dan hoor ik het graag d:)b
Wat ik voor mijn vrouw heb gedaan is dus de Grease auto. En ik ga de auto uit Christine (ze is Stephen King fan) nog doen. Zelf is ze nogal van de paarden etc. dus heeft ze zelf nog een stage coach gekocht (koets en 4 paarden met een totaal lengte van 70cm :P ) en ze is nogal van de fantasie dus warhammer had ze ook zo in huis :P

Maar zoals je ziet doen film items het goed hier :)

Kippenhok etc. is ook hier herkenbaar hoor ;) zij een kippenhok? Ik een BBQ meubel met overkapping :P (kippenhok 1.0 is er maar er moet al een 2.0 komen ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Breaker schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:20:
[...]

Wat ik voor mijn vrouw heb gedaan is dus de Grease auto. En ik ga de auto uit Christine (ze is Stephen King fan) nog doen. Zelf is ze nogal van de paarden etc. dus heeft ze zelf nog een stage coach gekocht (koets en 4 paarden met een totaal lengte van 70cm :P ) en ze is nogal van de fantasie dus warhammer had ze ook zo in huis :P

Maar zoals je ziet doen film items het goed hier :)
Met zulke dingen maak ik haar niet blij. Maar je gaf onbewust wel een hele mooie tip aan mij.
Christine. Ikzelf ben/was ook een Stepen King fan (laatste jaren vind ik zijn boeken niet zo goed meer, vraag me ook sterk af of hijzelf ze geschreven heeft of zijn “team”).
Ook wil ik nog een keer een delorean maken.

Daarvan heb ik een hele mooie gezien maar om enkele duizenden euro’s aan uit te geven aan een bouwpakket, vind ik het niet waard.
Kippenhok etc. is ook hier herkenbaar hoor ;) zij een kippenhok? Ik een BBQ meubel met overkapping :P (kippenhok 1.0 is er maar er moet al een 2.0 komen ;) )
De BBQ met overkapping komt hier ook. Eerst de tuin grondig aanpakken (put slaan e.d. zodat ik niet meer hoef te sproeien)

Gisteren een heerlijke pull pork gemaakt (zie bbq topic)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breaker
streamnl schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:33:
[...]

Met zulke dingen maak ik haar niet blij. Maar je gaf onbewust wel een hele mooie tip aan mij.
Christine. Ikzelf ben/was ook een Stepen King fan (laatste jaren vind ik zijn boeken niet zo goed meer, vraag me ook sterk af of hijzelf ze geschreven heeft of zijn “team”).
Ook wil ik nog een keer een delorean maken.

Daarvan heb ik een hele mooie gezien maar om enkele duizenden euro’s aan uit te geven aan een bouwpakket, vind ik het niet waard.

[...]

De BBQ met overkapping komt hier ook. Eerst de tuin grondig aanpakken (put slaan e.d. zodat ik niet meer hoef te sproeien)

Gisteren een heerlijke pull pork gemaakt (zie bbq topic)
Polar Lights heeft de Delorean van film 1, 2 en 3 op schaal 1:25 in het assortiment zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Breaker schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:07:
[...]

Polar Lights heeft de Delorean van film 1, 2 en 3 op schaal 1:25 in het assortiment zitten.
Bedankt voor de tip. Nu kan ik gerichter zoeken ;)

Ik zat net naar wat filmpjes te kijken maar dan is dat toch een heel stuk gemakkelijker dan een Revell level 5 _O-

Desalniettemin blijft het een toffe auto.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Breaker
Nog even mijn Supra in een kleurtje gezet. Helaas best wat kleine stofjes, maar die zijn wel zo klein dat ik hem niet opnieuw ga doen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7ydhXTAPM4y1tRJBXPRHjG2qlU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k2RLZndFGkkQcAU7La7OQtIU.jpg?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door Breaker op 19-10-2022 06:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Breaker schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:55:
Nog even mijn Supra in een kleurtje gezet. Helaas best wat kleine stofjes, maar die zijn wel zo klein dat ik hem niet opnieuw ga doen :P

[Afbeelding]
Erg strak hoor d:)b

En meer door dit soort post, twijfel ik om een airbrush te kopen. Je kan (!!!) je model vele male strakker krijgen dan door te verven.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeddicius

Zeddicius

Conscience do cost

Zeddicius schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:34:
En dat was wel duidelijk :> Ergens ging iets mis....aanbrengen van de panel line ging prima (al had ik wat meer flow verwacht), maar bij het 'opruimen' ging het mis. Ik had geen enamel thinner voorhanden, dus ik probeerde het met de X20-A acrylic thinner van Tamiya. Resultaat: overal smudges die ik niet goed weg krijg en alleen maar erger lijk te maken..

Gelukkig probeerde ik het eerst op de schurzen, de body is nog intact. Al doende leert men! (al weet ik nog niet wat ik precies verkeerd heb gedaan :p )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Zeddicius schreef op zondag 10 januari 2021 @ 13:14:
[...]

En dat was wel duidelijk :> Ergens ging iets mis....aanbrengen van de panel line ging prima (al had ik wat meer flow verwacht), maar bij het 'opruimen' ging het mis. Ik had geen enamel thinner voorhanden, dus ik probeerde het met de X20-A acrylic thinner van Tamiya. Resultaat: overal smudges die ik niet goed weg krijg en alleen maar erger lijk te maken..

Gelukkig probeerde ik het eerst op de schurzen, de body is nog intact. Al doende leert men! (al weet ik nog niet wat ik precies verkeerd heb gedaan :p )
Inderdaad fouten maken en daar van leren :) Daarom probeer ik nieuwe technieken altijd eerst op een goedkoop model uit.

Afgezien van dat je nu een thinner gebruikt hebt voor je panel liner waarmee je je verf en vernis waarschijnlijk ook mee gespoten hebt en de panel liner reageert niet goed op die thinner, dus ga je wellicht meer thinner gebruiken en meer kracht zetten om het weg te krijgen waardoor je de onderlaag alleen maar meer beschadigd, is het vaak ook een probleem van een niet goed uitgeharde vernislaag en verf daaronder. Vooral als je vrij dikke lagen spuit met de AB (wat je als beginner vaak wel doet), duurt het uitharden best wel lang. De verf/vernis is dan allang al droog genoeg om vast te pakken, maar bij een dikke laag is het dan vooral de bovenste laag die enigszins uitgehard is, maar daaronder niet. Als de thinners dan eenmaal door de bovenste laag heen getrokken zijn, lost die nog niet uitgeharde laag op met alle gevolgen van dien 8)

Dus samengevat, de juiste thinner gebruiken en liever meerdere dunne lagen spuiten dan één dikke zou mijn advies zijn :)
streamnl schreef op zondag 10 januari 2021 @ 13:02:
[...]

En meer door dit soort post, twijfel ik om een airbrush te kopen. Je kan (!!!) je model vele male strakker krijgen dan door te verven.
Als je de hobby serieus gaat oppakken, is airbruh zeker een aanrader ja!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breaker
streamnl schreef op zondag 10 januari 2021 @ 13:02:
[...]

Wat is je budget? Heb nog wel een revell beginnerssetje waar ik wel vanaf wil. Hoeft niet veel te kosten en ideaal om mee te oefenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/grX_BKIn1gQbrx9PQCnhPcFLyd4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TJ5XKjrMoF5HM5CxFeb609LM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Breaker schreef op zondag 10 januari 2021 @ 13:50:
[...]

Wat is je budget? Heb nog wel een revell beginnerssetje waar ik wel vanaf wil. Hoeft niet veel te kosten en ideaal om mee te oefenen.

[Afbeelding]
Ik heb nog geen budget bepaald. Eerst wil ik goed kijken wat er is, wat het verschil is, en wat het prijskaartje is wat daarbij hoort.
Maar ik verwacht niet dat mijn eerste set meer dan 200euro gaat kosten.

(Je hebt een DM)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@streamnl

Voor 200 euro zou ik geen revell setje kopen wat Breaker nu aangeeft. Er zijn wel meerdere links een paar pagina's terug met betere alternatieven qua prijs.

Hier ben ik de laatste weken ook even met Ugears bezig geweest. Setje gekocht (trainstation+2 treinen).
Was mijn eerste keer hiermee, en gelijk de laatste keer.

Station ging wel, veel grote onderdelen, 2 middagjes klaar.
1ste trein ging ook wel, 1 stukje kapot, maar makkelijk te fixen. En was rijbaar.
2de trein was hopeloos. Veel onderdelen stuk gehad, gewoon omdat het zo verschrikkelijk slap hout is.
Soms kijk je er na, en het breekt al...
Dat model heeft dus ook het nodige lijm nodig gehad.

Ook moet ik zeggen dat de handleidingen bij de treinen ook ondermaats is.
Soms worden onderdelen niet genoemd, soms niet (goed) zichtbaar wat je nu moe doen.

Mijn pa heeft ondertussen ook het nodige gedaan, en blijft nog wel even door gaan, maar zijn het wel eens dat de handleidingen niet van top niveau is.
Aan de ene kant wel jammer, want qua prijs is het wel een dure hobby om eerlijk gezegd.
Nu was mijn set een actie, maar daar had ik ook 4/5 andere modellen voor kunnen kopen.

Hier iig wat pics.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/TmP6mLc/20210110-171250.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Lr4ycKX/20210110-171253.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/MsPJrwt/20210110-171258.jpg

Kan ik straks beginnen met mijn Tamiya KV-1 tank :)
Even kijken waar ik straks even kan airbrushen :P

[ Voor 3% gewijzigd door Renegade666 op 10-01-2021 17:28 ]

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breaker
Renegade666 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 17:26:
@streamnl

Voor 200 euro zou ik geen revell setje kopen wat Breaker nu aangeeft. Er zijn wel meerdere links een paar pagina's terug met betere alternatieven qua prijs.
Dat is zeker waar. https://www.airbrush-services-almere.nl/p2929 hebben wij hier staan. Iets boven budget maar zeer compleet.

Mijn Revell set zou ik ook zeker niet nieuw kopen. Ik hoef er dan ook niet de hoofdprijs voor :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik zou die AB in Almere los kopen voor 100 knaken:

https://www.airbrush-serv...teenbeck-ultra-two-in-one

Dan die AS186 clone ergens anders voor 80 euro ofzo. Ben je binnen budget klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Jullie zijn goed voor de economie. Ik zei dat ik soms twijfelde en gaf (zonder me nog echt me in te verdiepen) een budget. En ik krijg al meteen enkele tips _O-
Geweldig.

Ik krijg net een update van de Volkskrant dat we waarschijnlijk nog 3 weken langer een lockdown hebben. Tijd genoeg om me daadwerkelijk eens gaan verdiepen in de airbrush.

@Renegade666 ik snap je. Het idee en enkele modellen zijn tof maar op dit moment is het gewoon nog "net niet".

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
streamnl schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:01:
Jullie zijn goed voor de economie. Ik zei dat ik soms twijfelde en gaf (zonder me nog echt me in te verdiepen) een budget. En ik krijg al meteen enkele tips _O-
Geweldig.

Ik krijg net een update van de Volkskrant dat we waarschijnlijk nog 3 weken langer een lockdown hebben. Tijd genoeg om me daadwerkelijk eens gaan verdiepen in de airbrush.

@Renegade666 ik snap je. Het idee en enkele modellen zijn tof maar op dit moment is het gewoon nog "net niet".
Hoog je hobbybudget maar op haha :P
Gisteren nog 4 bussen primer en 4 bussen lak binnengekregen. Dat was het voor dit jaar ben ik bang :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Toch vind ik dit geen dure hobby. Vooral niet als je bedenkt hoe lang je met een set bezig bent.

En je doet lang met een potje verf, Kwasten gaan lang mee en zo'n airbrush met compressor ook.
Mits je natuurlijk alles goed onderhoud.

[ Voor 4% gewijzigd door streamnl op 10-01-2021 19:09 . Reden: logische zinnen ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@streamnl
Je kunt het zo duur maken als je zelf wil.

Alleen bouwen en verven zal idd niet veel kosten.
Maar hoe meer je wil, hoe meer je nodig hebt.
-airbrush
-dremel (voor oa polijsten)
-weathering
-diarama
-etc
-etc
Op een gegeven moment loopt het wel in papieren :P
Ook de modellen zelf kunnen best aan de prijs zijn.

Bv deze, denk je voor 50 euro klaar te zijn, moet je daarna nog eens 650 euro bij betalen 8)7
https://www.modelbouwkrik...d-emerson-fittipaldi.html

[ Voor 22% gewijzigd door Renegade666 op 10-01-2021 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Renegade666 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:11:
@streamnl
Je kunt het zo duur maken als je zelf wil.

Alleen bouwen en verven zal idd niet veel kosten.
Maar hoe meer je wil, hoe meer je nodig hebt.
-airbrush
-dremel (voor oa polijsten)
-weathering
-diarama
-etc
-etc
Op een gegeven moment loopt het wel in papieren :P
Ook de modellen zelf kunnen best aan de prijs zijn.

Bv deze, denk je voor 50 euro klaar te zijn, moet je daarna nog eens 650 euro bij betalen 8)7
https://www.modelbouwkrik...d-emerson-fittipaldi.html
Of deze:
https://en-us.eaglemoss.c...e=AFG0&clickId=3440837648

;(

Maar idd, je kan alles zo duur maken als je wilt, maar op zich, is dit geen duur hobby.

PS is overigs een gave f1 auto waar jij naar linkt d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door streamnl op 10-01-2021 19:19 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Breaker
Naast de Supra ook bezig met een Ford Mustang op schaal 1/43. Wattenstaaf voor schaal :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yp4grFim06-vPnMt3FzH3GTJ_x0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jBvlo0hW92ZjcdC0b5BZd2Y9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Breaker op 19-10-2022 06:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
1/43 ? das geen grote auto nee :P

Zat toevallig ook bij wat autos te kijken, 1/8 tot 1/16.
Wel leuk spul te krijgen. Denk ik straks ook nog maar wat bestellen, moet toch nog langer thuis blijven buiten werk om, dusja ;( :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Breaker schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:27:
Naast de Supra ook bezig met een Ford Mustang op schaal 1/43. Wattenstaaf voor schaal :P

[Afbeelding]
Erg klein inderdaad. En dit is pas de buitenkant.
Hoe klein is dan de rest?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
streamnl schreef op maandag 11 januari 2021 @ 07:05:
[...]

Erg klein inderdaad. En dit is pas de buitenkant.
Hoe klein is dan de rest?
Valt mee, het detail is niet zo heel hoog van dit modelletje. Binnenkant is 1 geheel waarbij je de deuren naar binnen moet vouwen bijvoorbeeld. De binnenkant geef ik ook geen aandacht. De stoelen hebben al een glossy/leer finish en de vloer is mat. Zie je niks van weer. Ik mis echter een velg waardoor het een driewieler wordt :+ hun klantenservice reageert niet en de kit is al niet meer te krijgen. Ach, leuke oefening op deze schaal aangezien ik nog 5 Tameo kits (metaal/pe 1/43) heb liggen en één BBR kit (metaal/pe 1/43).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Laatst online: 22:49

_Eend_

🌻🇺🇦

Breaker schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:27:

[Afbeelding]
Welke kit is dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breaker
https://www.modelwereld.e...shelby-gt-500-super-snake

Ik heb de versie met een gele Mustang voor op het doosje.

[ Voor 10% gewijzigd door Breaker op 11-01-2021 11:22 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Vlug nog een foto maken voordat de dak erop moet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zDuY74EJ_DizUw6X1CS3QhiYbA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dFi34pEjPkuL0So5ouKuB7xl.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb bij de zijkappen (aan beide kanten) wat moeten snijden om het goed passend te krijgen. Dat vond ik best wel spannend :')

Edit: nu zie ik op de foto dat er een decal scheef zit... :(

[ Voor 5% gewijzigd door streamnl op 11-01-2021 15:11 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
streamnl schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:09:
Vlug nog een foto maken voordat de dak erop moet.

[Afbeelding]

Ik heb bij de zijkappen (aan beide kanten) wat moeten snijden om het goed passend te krijgen. Dat vond ik best wel spannend :')
Ziet er top uit hoor, netjes gedaan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Thanks. Ik ben (tot op heden) ook tevreden.
Ik weet niet meer wie het zei, maar 1 model per maand ga ik op dit tempo ook gemakkelijk halen 8)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@streamnl

Zelfs 3 of 4 per maand lukt mij wel :P
Hangt wel wat van model/ aantal onderdelen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
True, true. Ik snap het.

Mijn vorige model was level 4 en dit is level 5.
En sinds dit model ben ik wel heel erg gecharmeerd van level 5.
Veel details (werkzaamheden) wat je zelf moet samenvoegen.
Ik zie mijzelf (als er geen lockdown zou zijn) niet vlug 1 model, per 2 maanden afmaken.
Geeft wel een behoorlijke voldoening nu het einde in zicht komt.

Ik vroeg me bij enkele onderdelen wel af hoe jullie dat zouden doen met een airbrush.
Sommige onderdelen zijn zo klein dat ik niet zie hoe jullie dat afplakken.

[ Voor 2% gewijzigd door streamnl op 11-01-2021 16:45 . Reden: zinsopbouw ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breaker
streamnl schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:43:
True, true. Ik snap het.

Ik zie mijzelf (als er geen lockdown zou zijn) niet vlug 1 model, per 2 maanden afmaken.

Ik vroeg me bij enkele onderdelen wel af hoe jullie dat zouden doen met een airbrush.
Ligt eraan, als een klein onderdeel geheel een andere kleur moet hebben spuit ik die al voor montage (scheelt afplakken). En anders afplakken met brede tape, goed aandrukken met bijv. een wattenstaafje en het te spuiten deel weer uitsnijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Als het echt kleine onderdelen zijn schilder ik die vaak met een kwastje nadat ik ze in de basiskleur heb gespoten. Maar dingen als het stuur, versnellingspook en handrem spuit ik vaak niet eens mee maar lijm ik achteraf nadat alles de juiste kleur heeft gekregen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
streamnl schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:43:
True, true. Ik snap het.

Per model verschilt wat wel en niet gelijmd wordt voor het schilderen.
- Sommige dingen worden eerst samengevoegd omdat het zo'n priegelwerk is dat ik weet dat ik de verflaag met lijm ga verpesten omdat het 5x opnieuw geplakt moet worden. Dan neem ik het voor lief dat ik zit te priegelen met schilderen.
- Aan de andere kant, sommige dingen zijn gewoon niet te schilderen nadat ze samengevoegd zijn. Je wilt niet dat je met je kwast alles om het te schilderen deel ook meeneemt en je mooie airbrush werk vernield.

Daarom ook eerst de instructie doornemen, bij elke stap bij het bouwen jezelf afvragen. Wil ik dit nu lijmen of gaat het me dat later opbreken.Hier komt een stukje ervaring bij kijken.Soms ben je wat aan het bouwen, dan schilderen, dan weer bouwen en dan weer schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik zag dat ze een R5 Turbo hadden.. Helaas uitverkocht, van Heller en ongeveer even oud als de Renault 5 Turbo zelf.. Maar toch wil ik hem hebben...

En ik had met mezelf afgesproken dat ik voorlopig geen kitjes meer zou kopen... ;(

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
En... done

Wederom veel geleerd en toch wel enkele (grove) foutjes gemaakt. Vooral met het lijmen.

Zoals de achterbank, de volgende keer ga ik eerst lijmen en dan schuren en schilderen. Dan zie je geen naad (denk ik).

Maar voor mijn tweede model (ik tel Wood Trick niet mee), ben ik best wel tevreden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UEGLfUAE6SsG-17Ij5yoYvLBIBY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dBPwe5jIolKxhRQCSneiIAu2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WBKYdZ_91Xf_hjo5NF8JMl37ZOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VGmQry4uM2zC0GqSwRJ3lvEG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/utUqlTEofrTx16JKRevEz7aTWpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F3VPToedAShDlcoDGfrfNa5s.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:
Mijn voornemens:
Ik ga nog 1 set verven en als ik het dan nog steeds leuk vind, dan ga ik een airbrush set kopen.
Dan is de “nieuwigheid “ van het bouwen er wel van af.

Edit2:
Besteld: https://www.benl.ebay.be/...9997b1:g:634AAOSwnP1etEum
Ik ben benieuwd of ik verschil ga ervaren tussen Tamiya en Revell.

Edit3:
“Leveringsinformatie
Komt aan op di 23 feb 2021”
:(
Insert Homer: “stupid Flanders Lockdown”

Ik had eerder moeten bestellen of dichterbij :+

[ Voor 15% gewijzigd door streamnl op 12-01-2021 22:08 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Ik wil binnenkort beginnen met een kit. Deze ga ik spuiten met een spuitbus Tamiya acrylic. Nu wil ik ook panel liner proberen. Klopt onderstaande volgorde?

Na spuiten van body 1 laag blanke lak glans, dan de panel liner en dan weer blanke lak?

En wat gebruik ik om de panel liner te verwijderen / bij te werken? Terpentine? Omdat het een enamel is?

Edit: Bedenk me net, die blanke lak moet een acrylic zijn denk ik?

Van Tamiya website:
Plastic parts may become brittle when using Tamiya Panel Line accent colors. Avoid using on movable parts and take care when applying to load-bearing areas. Apply over base coat of lacquer or acrylic paint. Accent Color paints may damage underlying base coat. Test before applying it onto the model. Take care when applying on flat base coat colors as Accent Color paints may permeate more readily.
Zij zeggen dat het gelijk over de acryl verflaag kan.

[ Voor 44% gewijzigd door Vos op 12-01-2021 20:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breaker
Ruitenwisser is mislukt.... zit er met een loep op, maar de vingers te dik...

Eerste riem wel klaar jeuj!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2HQI234O1X86vR9_GrdZftKKYc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M82KnbFIMBPKgjjcYBPwPSRK.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/inntQt-sPDGoez3A8DI4WS0mnAM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QQljIjr7Xs11r9mPRnBQZcqP.jpg?f=user_large

[ Voor 73% gewijzigd door Breaker op 19-10-2022 06:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Breaker
Leuk he die, kleine metalen shiit :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breaker
Geen commentaar...

Was met de ruitenwisser een half uur bezig. Niet te doen met mijn dikke vingers en pincetten..

[ Voor 20% gewijzigd door Breaker op 12-01-2021 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Breaker schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 19:58:
Ruitenwisser is mislukt.... zit er met een loep op, maar de vingers te dik...

Eerste riem wel klaar jeuj!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik voel je pijn. :Y
Ook bij mij zei die knak.

De riem ziet er erg netjes uit!

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

streamnl schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:10:
[...]

Ik voel je pijn. :Y
Ook bij mij zei die knak.

De riem ziet er erg netjes uit!
Is het blijven bewegen van zo'n onderdeeltje het probleem? In zo'n geval zou ik hem op dubbelzijdig tape plakken (uiteraard niet de meest krachtige die je kan vinden).

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Vos schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 18:29:
Ik wil binnenkort beginnen met een kit. Deze ga ik spuiten met een spuitbus Tamiya acrylic. Nu wil ik ook panel liner proberen. Klopt onderstaande volgorde?

Na spuiten van body 1 laag blanke lak glans, dan de panel liner en dan weer blanke lak?

En wat gebruik ik om de panel liner te verwijderen / bij te werken? Terpentine? Omdat het een enamel is?

Van Tamiya website:

[...]

Alle rattle cans van Tamiya zijn, vziw, acrylic op lacquer of enamel basis. Je moet dan in elk geval ook een blanke lak op die basis hebben. Daar kan je panel liner gewoon overheen.

Echter: Ik ben zelf geen fan van panel liner op enamel basis precies om de reden die je zelf aanhaalt, je moet met terpentine of ander enameloplosmiddel als thinner of wasbenzine aan de slag om fouten te corrigeren. En dat zal minimaal je blanke laklaag en waarschijnlijk ook je base coat aantasten.

Voor een panel wash gebruik ik zelf waterverf. Setje bij de Action en voor een paar euro heb je alle mogelijke kleuren. Kleur mengen, penseel in dreft dopen om de oppervlaktespanning te verlagen, insmeren, lekker grof, laten drogen en met een iets vochtige tissue afvegen. Klaar. Foutje gemaakt? Met een natte penseel de waterverf oplossen en weghalen. Of de kit afspoelen onder de kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
PaT schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:17:
[...]

Is het blijven bewegen van zo'n onderdeeltje het probleem? In zo'n geval zou ik hem op dubbelzijdig tape plakken (uiteraard niet de meest krachtige die je kan vinden).
Ook, maar ook de enorm kleine vouwtjes en de te kleine gaatjes waar in dit geval de arm van de ruitenwisser doorheen moet was mij net te priegelig.

Heb nog wat onderdelen liggen voor een 2e ruitenwisser dus daar ga ik later nog wel even op oefenen aangezien ik nog een paar kitjes heb met hobby design setjes incl. ruitenwissers :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Dr. Strangelove schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:18:
[...]

Alle rattle cans van Tamiya zijn, vziw, acrylic op lacquer of enamel basis. Je moet dan in elk geval ook een blanke lak op die basis hebben. Daar kan je panel liner gewoon overheen.

Echter: Ik ben zelf geen fan van panel liner op enamel basis precies om de reden die je zelf aanhaalt, je moet met terpentine of ander enameloplosmiddel als thinner of wasbenzine aan de slag om fouten te corrigeren. En dat zal minimaal je blanke laklaag en waarschijnlijk ook je base coat aantasten.

Voor een panel wash gebruik ik zelf waterverf. Setje bij de Action en voor een paar euro heb je alle mogelijke kleuren. Kleur mengen, penseel in dreft dopen om de oppervlaktespanning te verlagen, insmeren, lekker grof, laten drogen en met een iets vochtige tissue afvegen. Klaar. Foutje gemaakt? Met een natte penseel de waterverf oplossen en weghalen. Of de kit afspoelen onder de kraan.
Thnx voor je bericht. Dan ben ik te ijverig geweest met aankopen :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Het is niet onbruikbaar hoor. Ik heb ook gewerkt met de enamelliner van MIG. Mijn methode was om na het aanbrengen van de blanke lak de panel liner te doen met een heel fijn penseel en het door capillaire actie in de lijnen te laten lopen. Als je panel lines goed strak zijn zoals op b.v. de meeste Japanse kits, dan gaat dit vrij goed. Op de punten waar je de penseel tegen de paneellijn aanhoudt krijg je waarschijnlijk een klein vlekje; verwijder dit door heel voorzichtig erover te wrijven met een wattenstaafje dat licht bevochtigd is met wasbenzine oid. Zorg dat je elk vlekje met een schoon stukje van het wattenstaafje behandeld anders ga je het alleen maar uitsmeren. Tenzij de vlekken erg groot zijn kan je dan nog steeds een onzichtbaar resultaat behalen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Dr. Strangelove op 12-01-2021 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Laatst online: 21:29

page404

Website says no

@Breaker @Renegade666 ik heb nu ook van dat foto-etch maar ik word er niet gelukkig van. Had in de cockpit een paar minuscule hendeltjes geplaatst, voegde er later nog één toe en de lijmdampen loste de oude lijm weer op zodat het allemaal eruit viel. Toen ben ik gestopt :P
Ik denk dat de C-54D mijn laatste foto-etch kit is.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jordyc
  • Nu online
Vos schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 18:29:

Van Tamiya website:

[...]

Ja het kan over de acrylverflaag mits deze niet met een airbrush is aangebracht en je niet als een gek het model insmeert. Maar dan nog zou ik je adviseren om dit niet te doen, zie de reactie van @Dr. Strangelove . Ik ben persoonlijk wel fan van enamel panelliners, washes en streaking effects. Wat ik doe bij washes en panelliners is het model met gloss varnish inspuiten, laten drogen en dan met een dunne penseel te panelliner aanbrengen. Doordat de oppervlakte spanning van enamel zeer laag is en het model door de gloss varnish glad is loopt de panelliner zo van je penseel de panellines in stroomt. De enamel kruipt dan als het ware rond alle details. Als je dan even 15 minuten wat anders gaat kun je daarna heel gemakkelijk met een vochtige penseel in enamel thinner of terpetine (ik gebruik zelf geurloze thinner van AK interactive) de foutjes corrigeren.

Voor washes kun je ook de gloss varnishlaag gebruiken, maar als je een filter of grime aan wilt brengen moet je eerst een matt varnish aanbrengen. Dit omdat je bij die producten juist niet wilt dat je verf alle kanten op wegloopt, maar juist blijft liggen waar jij met je penseel komt.

Bijkomend voordeel van een gloss varnishlaag is dat je airbrush laag beter beschermt is tegen vuil en beschadigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

jordyc schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 08:16:
[...]

Ja het kan over de acrylverflaag mits deze niet met een airbrush is aangebracht en je niet als een gek het model insmeert. Maar dan nog zou ik je adviseren om dit niet te doen, zie de reactie van @Dr. Strangelove . Ik ben persoonlijk wel fan van enamel panelliners, washes en streaking effects. Wat ik doe bij washes en panelliners is het model met gloss varnish inspuiten, laten drogen en dan met een dunne penseel te panelliner aanbrengen. Doordat de oppervlakte spanning van enamel zeer laag is en het model door de gloss varnish glad is loopt de panelliner zo van je penseel de panellines in stroomt. De enamel kruipt dan als het ware rond alle details. Als je dan even 15 minuten wat anders gaat kun je daarna heel gemakkelijk met een vochtige penseel in enamel thinner of terpetine (ik gebruik zelf geurloze thinner van AK interactive) de foutjes corrigeren.

Voor washes kun je ook de gloss varnishlaag gebruiken, maar als je een filter of grime aan wilt brengen moet je eerst een matt varnish aanbrengen. Dit omdat je bij die producten juist niet wilt dat je verf alle kanten op wegloopt, maar juist blijft liggen waar jij met je penseel komt.

Bijkomend voordeel van een gloss varnishlaag is dat je airbrush laag beter beschermt is tegen vuil en beschadigingen.
Thnx!

Is de Tamiya TS-65 geschikt als gloss varnish? En daarna de panel liner (met penseel)? En dan daarna weer een laag Tamiya varnish.

Of toch een ander type Varnish... Heb ook Motip clear acrylic varnish liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyc
  • Nu online
Vos schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:02:
[...]

Thnx!

Is de Tamiya TS-65 geschikt als gloss varnish? En daarna de panel liner (met penseel)? En dan daarna weer een laag Tamiya varnish.

Of toch een ander type Varnish... Heb ook Motip clear acrylic varnish liggen.
Ik heb zelf geen ervaring met Tamiya varnish, maar voor zo ver ik weet is Tamiya altijd een goede keuze. Ik gebruik zelf Mr hobby spuitbussen voor vernis.Zowel voor gloss als matt. Mocht je ooit matt varnish nodig hebben en je kunt Testors krijgen dan direct daarvoor gaan. Dat spul is de absolute top van de top.

https://www.modelbouwenzo...239986/Products/MR-H-B501

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Je linkt naar een rattle can van Mr. Hobby, niet Testors ;)

Ik heb zelf nog nooit blanke lak met een rattle can aangebracht, heb je geen issues met dosering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyc
  • Nu online
Dr. Strangelove schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:07:
Je linkt naar een rattle can van Mr. Hobby, niet Testors ;)

Ik heb zelf nog nooit blanke lak met een rattle can aangebracht, heb je geen issues met dosering?
Klopt, dit omdat ik momenteel geen webshop ken die testors in het assortiment heeft. Daarom de link naar Mr. Hobb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
jordyc schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:30:
[...]

Klopt, dit omdat ik momenteel geen webshop ken die testors in het assortiment heeft. Daarom de link naar Mr. Hobb.
Testors is inderdaad niet een merk dat je in de Nederlandse winkels vind, meer in de VS meen ik. De Mr. Hobby gloss is overigens prima spul en zeker (na goed uitharden) bestand tegen de diverse panel liners. Ik gebruik zelf de airbrush variant van Mr Hobby (GX100) en heb met onder andere olies (met white spirits), enamels en wat wel niet meer nooit problemen gehad.

Doseren met een spuitbus is meer een kwestie van afstand en hoe snel je over je model heen gaat, maar geeft inderdaad nooit de controle die je met een airbrush hebt. Wat overigens voor een gloss coat nog niet z'n probleem is, maar meer voor mat waarbij te veel spuiten in één keer voor een witte poederachtige laag kan zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
Invisible_man schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:49:
[...]

Testors is inderdaad niet een merk dat je in de Nederlandse winkels vind, meer in de VS meen ik. De Mr. Hobby gloss is overigens prima spul en zeker (na goed uitharden) bestand tegen de diverse panel liners. Ik gebruik zelf de airbrush variant van Mr Hobby (GX100) en heb met onder andere olies (met white spirits), enamels en wat wel niet meer nooit problemen gehad.

Doseren met een spuitbus is meer een kwestie van afstand en hoe snel je over je model heen gaat, maar geeft inderdaad nooit de controle die je met een airbrush hebt. Wat overigens voor een gloss coat nog niet z'n probleem is, maar meer voor mat waarbij te veel spuiten in één keer voor een witte poederachtige laag kan zorgen.
Testors haal ik in Hoogeveen bij A&R Modelbouw. Deze zit echter in de Multimate en die is uiteraard dicht ;)
Heb daarom nu ook MR Hobby Super Gloss in huis gehaald, eens zien wat dat wordt.

Doseren wil inderdaad ook prima, gewoon voorzichtige laagjes opbouwen. Het vloeit vanzelf vlak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyc
  • Nu online
Invisible_man schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:49:
[...]

Dat wit uitslaan komt doordat de vernis in contact komt met vocht. Dit kan zijn doordat de onderliggende laag niet voldoende is uitgehard, maar ook omdat de luchtvochtigheid te hoog is.Wat je dan moet doen om het te herstellen is alles eerst goed laten drogen, gloss varnish er overheen en dan opnieuw met matt varnish.

Ik heb zelf amper problemen gehad met matt vernis uit een spuitbus. Je moet als net met de rest van modelbouw dingen in laagjes en met geduld opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik heb om te experimenteren wel eens deze gehaald maar omdat ik zoveel mogelijk wegblijf bij enamel/lacquer oplossingen heb ik het niet veel gebruikt. De HG parketglans werkt voor mij beter :P Werkt ook goed als verdunner in combinatie met Vallejo Matt or Satin om alle gradaties tussen mat en glans te krijgen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Breaker
De Supra staat in de lak en de Mustang is er klaar voor!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IiNAhgYcfNPxJUG4iZIkxsfPXQw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8NzPnvrmJn7e15LTh7SzCCSf.jpg?f=fotoalbum_large

Wel een decal verneukt as usual :/

[ Voor 4% gewijzigd door Breaker op 13-01-2021 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ik snap het dat het bestaat maar wat heb ik een hekel aan verzendkosten.
Wil je twee nieuwe kleuren bestellen, betaal je meer aan de verzendkosten...
Straks de winkel in Bergeijk eens bellen of ik het zelf kan ophalen.

Gisteren vele site gekeken, wie wat heeft, maar wat zitten er slechte sites tussen.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
streamnl schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 07:54:
Ja ik ken je pijn :) En dan niet eens alleen vanwege de verzendkosten, maar de laatste tijd vooral dat het wel eens even kan duren voordat je je bestelling krijgt, heb op dit moment twee bestellingen open staan waarvan de ene van twee weken geleden en een andere van begin november.

Meestal als ik z'n kleine bestelling heb, vul ik deze vaak aan met verbruikmateriaal wat ik vroeg of laat wel verbruik zoals afplaktape, lijm, grondverf, mat/glanslak enzovoorts. En vaak ook of er tussen de aanbiedingen nog een kit zit die ik leuk vind :)
Gisteren vele site gekeken, wie wat heeft, maar wat zitten er slechte sites tussen.
Ja inderdaad en afgezien van hoe de site zelf in elkaar gezet is (flashie.nl is een mooi voorbeeld van een site die sinds 1995 niet meer geupdate is) zouden veel webshops al een stuk beter zijn als ze voorraadinformatie tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
streamnl schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 07:54:

Net als @Invisible_man breid ik ook mijn bestellingen uit met andere verbruiksobjecten. Lak, primer, andere basiskleuren (zwart, aluminium etc.) en lijm bestel ik dan meteen mee. Bij Modelbouw Dordrecht is het al gratis verzenden vanaf €50,-, goed voorraadbeheer en snelle verzending.

Vorige week bij Krikke wat besteld. Aangezien zij geen voorraadbeheer op de site hebben eerst een mailtje gestuurd van "Goh ik wil X en X bestellen, hebben jullie hier Zoveel en Zoveel van op voorraad?". Vlot een mailtje met reactie dat dat zo was en meteen besteld. Volgende dag in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Invisible_man schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:44:
[...]
Ja inderdaad en afgezien van hoe de site zelf in elkaar gezet is (flashie.nl is een mooi voorbeeld van een site die sinds 1995 niet meer geupdate is) zouden veel webshops al een stuk beter zijn als ze voorraadinformatie tonen.
Ja, ik denk dat veel winkels dat helemaal niet belangrijk vinden. Als ze niets aan die site doen, betekent dat voor mij dat ze liever mensen in de winkel hebben, en dat ze daar dan ook voldoende van hebben. Wat er via de site besteld wordt is meegenomen. En er is misschien ook te weinig keuze. Misschien wordt het tijd voor een soort Amazon van de modelbouw business in Nederland. Iemand die het groot aanpakt. Maar ja, kost een paar centen natuurlijk. Een site met koppeling naar je voorraadbeheer betekent ook dat je daadwerkelijk aan voorraadbeheer moet doen....en niet een excelltje bijwerken :X
Ik weet niet of modelbouw in Nederland zo groot is dat het rendabel wordt om die investering te rechtvaardigen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
mphilipp schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:44:
[...]

Ja, ik denk dat veel winkels dat helemaal niet belangrijk vinden. Als ze niets aan die site doen, betekent dat voor mij dat ze liever mensen in de winkel hebben, en dat ze daar dan ook voldoende van hebben. Wat er via de site besteld wordt is meegenomen. En er is misschien ook te weinig keuze. Misschien wordt het tijd voor een soort Amazon van de modelbouw business in Nederland. Iemand die het groot aanpakt. Maar ja, kost een paar centen natuurlijk. Een site met koppeling naar je voorraadbeheer betekent ook dat je daadwerkelijk aan voorraadbeheer moet doen....en niet een excelltje bijwerken :X
Ik weet niet of modelbouw in Nederland zo groot is dat het rendabel wordt om die investering te rechtvaardigen.
Inderdaad, vaak is het naast een fysieke winkel en vaak ook niet door mensen met een passie voor e-commerce (wat ik ze niet kwalijk neem overigens, is vaak ook meer noodzaak). Ik denk overigens als een winkel als Krikke zijn site nog wat beter maakt (met vooral voorraadbeheer) je al een heel eind bent, qua aanbod zijn ze al een heel eind. Anderzijds heb je de luchtvaarthobbyshop nog welke wel voorraadbeheer heeft, maar die is dan primair gericht op vliegtuigjes enzo en is qua verf erg beperkt, maar wel weer een groot aanbod van aftermarket zoals alternatieve decals, photo-etch-sets, ressin-sets enzovoorts (en daar is Krikke op spul zoals Eduard en Fruil na weer beperkt in). Heb al vaker in dit topic de twee Duitse webshops der sockelshop en MBK aangehaald die in mijn ogen een goed voorbeeld zijn van hoe je het zou kunnen doen. Maar zal wellicht ook alles te maken hebben met hoe groot de hobby in Nederland is en of z'n grotere winkel hier rendabel zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Vooral wat @Invisible_man aangeeft zou ik ook prettig vinden, een correcte (!!!) voorraadinformatie.
Nu moet je inderdaad bellen naar een shop om te checken of het er is. Dat vind ik niet meer van deze tijd.

Ach ja, door het niet goed kijken en te snel bestellen "moet" ik toch wachten tot 23 feb. Dus met een beetje geluk kan ik gewoon de winkels weer in. :+

PS
Aan de andere kant... dat is nog 1,5 maand. Dat is wel heel erg lang wachten... Misschien dat ik toch nog een extra model bestel in een Nederlandse winkel (ipv via Ebay).
Nu snap ik ook meteen hoe sommige van jullie meerdere sets ongeopend thuis hebben liggen :+

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

streamnl schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:09:
[...]

PS
Aan de andere kant... dat is nog 1,5 maand. Dat is wel heel erg lang wachten... Misschien dat ik toch nog een extra model bestel in een Nederlandse winkel (ipv via Ebay).
Nu snap ik ook meteen hoe sommige van jullie meerdere sets ongeopend thuis hebben liggen :+
Meerdere? Zeg maar gerust tientallen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
_Eend_ schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:13:
[...]

Meerdere? Zeg maar gerust tientallen :+
_O-

Mijn eerste vraag die nu opkomt.... "why?"

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
streamnl schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:14:
[...]

_O-

Omdat het kan! O-) Net even mijn scalematesprofiel gechecked. 68 items in de stash waarvan 51 kits. Rest zijn upgrades (decals, detail up sets etc.).

In de diverse facebook groepen kom ik ze VELE malen erger tegen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
streamnl schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:14:
[...]

_O-

Why not :)

Soms om een kleine bestelling aan te vullen, soms omdat iets net uit is en later wellicht niet goed te verkrijgen. Soms omdat het in de aanbieding is en soms omdat ik weet dat ik het vroeg of laat toch wel ga bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik heb er nu +/- 35, voor mijn verhuizing had ik er 70+ :$ Maar ik ben wat kleiner gaan wonen en kon niet alles meer kwijt, dus ik heb de helft maar verkocht.

Een groot deel van de kits die ik heb verkocht waren aanbiedingen. Even de winkel in voor een potje verf, en even later stond ik buiten met een kitje van een tientje én een potje verf.

De kits die ik nu nog over heb zijn bijna allemaal kitjes die niet meer worden gemaakt of die je in NL bijna nergens ziet. Ik heb een of twee kits waarvan zelfs Peperkamp zei "Veel succes met de zoektocht", en die heeft álles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
_Eend_ schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:23:
Ik heb er nu +/- 35, voor mijn verhuizing had ik er 70+ :$ Maar ik ben wat kleiner gaan wonen en kon niet alles meer kwijt, dus ik heb de helft maar verkocht.

Een groot deel van de kits die ik heb verkocht waren aanbiedingen. Even de winkel in voor een potje verf, en even later stond ik buiten met een kitje van een tientje én een potje verf.

De kits die ik nu nog over heb zijn bijna allemaal kitjes die niet meer worden gemaakt of die je in NL bijna nergens ziet. Ik heb een of twee kits waarvan zelfs Peperkamp zei "Veel succes met de zoektocht", en die heeft álles.
Hier ook een deel verkocht omdat ik ze uiteindelijk toch niet ga bouwen :P De stash die er nu ligt ga ik zeker bouwen.
Invisible_man schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:19:
[...]
...soms omdat iets net uit is en later wellicht niet goed te verkrijgen.
En dit... ik heb nog een paar kits die voor een vermogen op Ebay staan, ben blij dat ik ze heb (en zelfs nog een aantal extra)!

Voorbeelden: Tamiya Red Bull RB6 1/20, Tamiya Yamaha YZR-M1 (alle varianten van Valentino Rossi), Tamiya Honda RC211V (Rossi en Hayden) en de Tamiya Ferrari SF70H. Stuk voor stuk niet meer te krijgen voor fatsoenlijke prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Breaker schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:16:
[...]

Omdat het kan! O-) Net even mijn scalematesprofiel gechecked. 68 items in de stash waarvan 51 kits. Rest zijn upgrades (decals, detail up sets etc.).

In de diverse facebook groepen kom ik ze VELE malen erger tegen :P
Daarvoor hoef je niet naar FB te gaan hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
oke oke oke genoeg redenen dus :+

@Breaker jouw voorbeelden zijn idd erg gaaf. Ik kan niet eens kiezen welke ik het mooist vind. Ondanks mijn profielfoto, denk ik toch de Tamiya Yamaha YZR-M1. Wat is dat een mooie motor

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
_Eend_ schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:23:

Peperkamp heb ik een paar keer chagrijnig gemaakt door kits te kopen bij hem die daar zwaar onder de marktwaarde lagen, met name ouwe Hasegawa specials :P Ik denk dat ze sindsdien de zaak grondig doorgenomen hebben want de laatste paar keer vond ik er geen bargains meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
streamnl schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:39:
oke oke oke genoeg redenen dus :+

@Breaker jouw voorbeelden zijn idd erg gaaf. Ik kan niet eens kiezen welke ik het mooist vind. Ondanks mijn profielfoto, denk ik toch de Tamiya Yamaha YZR-M1. Wat is dat een mooie motor
De Yamaha YZR-M1 Estoril Edition vind ik de mooiste. Als ik nog goedkoop een decal vel kan vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ik wist niet wie of wat Peperkamp was, maar nu wel.
Dit vind ik toch wel origineel bedacht _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVNa2NcGf6Vjb2JQ3iFrklEtigo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I5SmXIkwKeJ13eF1o7M9PDZj.png?f=fotoalbum_large

@Breaker , hoe ben jij aan zulke bijzondere sets gekomen? Toeval of volg jij bepaalde sites waar je dit kan zien?

[ Voor 11% gewijzigd door streamnl op 14-01-2021 12:47 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
streamnl schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:45:
Ik wist niet wie of wat Peperkamp was, maar nu wel.
Dit vind ik toch wel origineel bedacht _/-\o_

[Afbeelding]

@Breaker , hoe ben jij aan zulke bijzondere sets gekomen? Toeval of volg jij bepaalde sites waar je dit kan zien?
Deels gekocht toen ze nog “gewoon” te koop waren. Anderen via ebay of marktplaats dealtjes. Soms moet je geluk hebben. Een YZR-M1 2009 van Valentino Rossi voor €25,- nieuw in doos is natuurlijk stront mazzel hebben om vervolgens te horen dat er nog een upgradesetje bij kon voor €25,- welke de Top Studio Super Detail Up kit bleek te zijn (€100,- nieuw)

[ Voor 15% gewijzigd door Breaker op 14-01-2021 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik was jaren geleden op zoek naar deze kit: https://www.scalemates.co...giulia-sprint-gta--321866

Peperkamp gemailt, die mailde terug dat die al jaren niet meer werd gemaakt en dat hij me veel succes wenste met de zoektocht.

Twee dagen later vond ik deze kit op eBay voor €25 :D Sindsdien heb ik die kit nooit meer ergens gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
_Eend_ schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:03:
Ik was jaren geleden op zoek naar deze kit: https://www.scalemates.co...giulia-sprint-gta--321866

Peperkamp gemailt, die mailde terug dat die al jaren niet meer werd gemaakt en dat hij me veel succes wenste met de zoektocht.

Twee dagen later vond ik deze kit op eBay voor €25 :D Sindsdien heb ik die kit nooit meer ergens gezien.
Heb de site van Peperkamp eens doorgenomen. Eerst conclusie: hij durft wel! Zelfs de actuele Revell kitjes van €25,- durft hij flink meer voor te vragen in de meeste situaties (€30,- +). Mooi assortiment wel, maar globaal genomen wel (te) duur in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 16:43
Dr. Strangelove schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:18:
Ik heb om te experimenteren wel eens deze gehaald maar omdat ik zoveel mogelijk wegblijf bij enamel/lacquer oplossingen heb ik het niet veel gebruikt. De HG parketglans werkt voor mij beter :P Werkt ook goed als verdunner in combinatie met Vallejo Matt or Satin om alle gradaties tussen mat en glans te krijgen.
Ik gebruik ook de GX100, ben er super te vreden mee droogt hard op en kan er met tamiya en mig weathering products goed over heen gaan, tast de lak en onderliggende verf dan niet aan.

Je moet hem alleen wel flink verdunnen met Mr. Color thinner voor het airbrushen en spuiten met een goed masker en afzuiging.
Invisible_man schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:44:

je zou daar eens in de winkel zelf moeten gaan kijken. Op het gebied van luchtvaart is er heel veel te vinden met name boeken en modelbouw. zoveel zelfs dat je over de stapels bouwdozen en boeken heen moet stappen.

Overigens heb ik het idee dat de voorraad op de site redelijk klopt, als er van een artikel staat dat deze op voorraad is en stuur de eigenaar een mailtje of appje reageert die meestal heel vlug dat die het heeft en apart heeft gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
1,5 maand wachten is te lang. Dus toch maar een nieuw setje besteld met wat andere kleuren verf en twee Faller penselen (0/3 & 3) om te testen.

De set stond (zo ver ik zag) nog niet op scalemates, meteen maar aangemaakt (hopelijk heb ik het goed gedaan, anders past men het maar weer aan ;) )
https://www.scalemates.co...-honda-cbx-400-f--1326294

Besteld bij Krikke, hopelijk komt ie nog voor het weekend binnen.

Meer dan ik dacht...

Pagina: 1 ... 13 ... 78 Laatste