Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc

Pagina: 1 ... 14 ... 78 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:34
streamnl schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:39:
oke oke oke genoeg redenen dus :+

@Breaker jouw voorbeelden zijn idd erg gaaf. Ik kan niet eens kiezen welke ik het mooist vind. Ondanks mijn profielfoto, denk ik toch de Tamiya Yamaha YZR-M1. Wat is dat een mooie motor
Afgaande op jouw profiel gif is dit meer jouw kit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9AmhYoRMgaPchhHCLA73rrccm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y11HHRss9T2S29AEeZzX65Z7.jpg?f=fotoalbum_large
* foto is eindresultaat van iemand die hem gebouwd heeft

1/20 schaal in resin. Alleen afkomst is beetje “shady”. Alleen te krijgen via een gebruiker op een forum. Kosten $200 ex shipping.

[ Voor 5% gewijzigd door Breaker op 14-01-2021 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Breaker schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:33:
[...]

Afgaande op jouw profiel gif is dit meer jouw kit:

[Afbeelding]
* foto is eindresultaat van iemand die hem gebouwd heeft

1/20 schaal in resin. Alleen afkomst is beetje “shady”. Alleen te krijgen via een gebruiker op een forum. Kosten $200 ex shipping.
Die is zeer zeker heel erg mooi.
Ik volg F1 graag en al lang maar ben toch meer “van de motors”.
(Terwijl ik motogp eigenlijk zelden live kijk)

Edit: hij is echt strak geäirbruched (?? Is dat een werkwoord?? )

[ Voor 4% gewijzigd door streamnl op 14-01-2021 16:55 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
streamnl schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:54:
[...]

Die is zeer zeker heel erg mooi.
Ik volg F1 graag en al lang maar ben toch meer “van de motors”.
(Terwijl ik motogp eigenlijk zelden live kijk)

Edit: hij is echt strak geäirbruched (?? Is dat een werkwoord?? )
Klopt, volledig geairbrushed (ofzo :P). Ik heb precies hetzelfde. Kwa modellen ben ik meer van de motoren alhoewel deze Red Bull ook heel tof is. Maar de prijs en afkomst houdt mij tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Breaker schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:59:
[...]

Klopt, volledig geairbrushed (ofzo :P). Ik heb precies hetzelfde. Kwa modellen ben ik meer van de motoren alhoewel deze Red Bull ook heel tof is. Maar de prijs en afkomst houdt mij tegen.
Er zitten idd echt bizarre prijzen tussen de modellen. Bij sommige vraag ik me echt af of het waard is. Maar ja, zolang er mensen zijn die het kopen.... vraag en aanbod...

Ik ga het meemaken of ik het bouwen van motors ook leuker vind dan het bouwen van auto’s.

Op mijn wishlist staat ook zo’n dubbeldekker vliegtuig. Misschien vind ik dat ook leuk :+

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
Okeeeejjj, Testors lak en Academy decals zijn geen vriendjes....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ujLU-VJE6paUqFfsqGz2Hv3--U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VVnwlCPkjoxqI2IF2ggeBm12.jpg?f=user_large

Dusss.....

De Supra met Mr Hobby Gloss is wel mooi geworden. 1 stofje in het dak. Die probeer ik er misschien nog wel uit te schuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RXFe63NX4w4ayUAX--WRrxrNk7U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/q1GZmwdsZnIPo0BMlKgpd70l.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QeAkDKn8Eqhc79GST4W-6VpVHNk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nEPVJFiSTbUYRHEL8fiO23R4.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ytWGWlTm6hmntqcr5uD8TmCdoY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HKkWuYcKkkGjRmvYV9TwXg8o.jpg?f=user_large

[ Voor 42% gewijzigd door Breaker op 19-10-2022 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:21
Oef... zonde.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
Jup, maar ach het was een goedkoop kitje. Jammer maar helaas en lekker door naar de Supra :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Breaker schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:26:
[...]

Jup, maar ach het was een goedkoop kitje. Jammer maar helaas en lekker door naar de Supra :)
Misschien een stomme vraag maar kan je niet zelfs een decal maken? Het zijn “maar” rechte lijnen.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
streamnl schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:51:
[...]

Misschien een stomme vraag maar kan je niet zelfs een decal maken? Het zijn “maar” rechte lijnen.
Zou kunnen, maar dan moet hij eerst in de remolie en moet ik helemaal opnieuw beginnen. Tevens mist er een velg dus hij komt nooit helemaal af :P . Deze gaat in de kliko. Was een mooie oefening voor de schaal :P nu naar het echte werk op 1/43 schaal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Het kan dus wel. Weer wat geleerd.

Succes met je andere model

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
streamnl schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 22:07:
Het kan dus wel. Weer wat geleerd.

Succes met je andere model
Klopt, er zijn setjes waarmee je je eigen decals kan printen :) dat is speciaal papier waarop je ze print en vervolgens lakt. Vervolgens kan je ze als reguliere waterslide decals gebruiken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:44
Breaker schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:14:
Okeeeejjj, Testors lak en Academy decals zijn geen vriendjes....
Academy decals zijn met niemand vriendjes. Volledig onbruikbaar spul. Als je een kit van hen koopt moet je eigenlijk de prijs van aftermarket decals incalculeren.

Meest recente kit die ik van ze gebouwd heb is echter alweer een paar jaar oud dus wie weet is het nu beter, maar alles van voor zo ongeveer 2014 is rommel.

Overigens geldt hetzelfde voor Hasegawa's spul van voor 2005-2010 ongeveer. Hele dikke decals die schijt hebben aan setting solutions. Wat wit moet zijn is ivoor. En rood verkleurt na een paar jaar. Tegenwoordig hebben ze hun zaakjes goed op orde gelukkig.

[ Voor 20% gewijzigd door Dr. Strangelove op 14-01-2021 22:49 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:04
streamnl schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 18:12:
[...]

Er zitten idd echt bizarre prijzen tussen de modellen. Bij sommige vraag ik me echt af of het waard is. Maar ja, zolang er mensen zijn die het kopen.... vraag en aanbod...
Dat niet eens zo zeer, maar vooral hoe groot een oplage is en hoe complex het model is om te fabriceren. Vooral die ressin kits kunnen erg duur zijn omdat die mallen maar een beperkte levensduur hebben, zijn dan ook vaak siliconen mallen ipv staal bij spuitgieten. Overigens zou ik een ressin kit voor een beginner nog niet aanraden. Er komt vaak wat meer skill bij kijken qua afwerking en inderdaad een stuk duurder vaak.
Op mijn wishlist staat ook zo’n dubbeldekker vliegtuig. Misschien vind ik dat ook leuk :+
Betaalbare dubbeldekkers die niet onaardig zijn, zijn de kits van ICM van de laatste jaren. Wingnut wings is de top in dubbeldekkers, maar die zijn helaas afgelopen jaar gestopt en die kits waren toen ze nog te krijgen waren vaak al boven de €100,-. Bedenk wel dat bij een dubbeldekker je de belijning ook aan moet brengen wat wel een aardig priegelwerkje is, maar met het speciale elastische draad wat je daar voor kan krijgen al wat makkelijker. Als je eens een wat simpeler vliegtuigje wilt proberen, zijn de 1/48 of 1/72 spitfires van Eduard wel aan te raden om eens te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:01

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Dwarlorf schreef op zondag 19 juli 2020 @ 16:44:

Ja cool. Zo'n groot bouwpakket lijkt mij ook wel wat. Ik heb zelf mn oog laten vallen op de Moebius Models 1:144 Discovery from 2001: A Space Odyssey Model Kit. Die is 104 cm lang. Mss dat ik nog wat vakantiegeld over houd dit jaar.
Ik kom er net achter dat Moebius deze 2001 Space Oddysee Discovery kit ook als een goedkopere 1/350 kit (ipv 1/144) heeft. Nou kom ik op amazon.de de verkoper Fabgearusa tegen die deze kleinere versie verkoopt. Nou zijn de risico's voor de koper door amazon gedekt dus dat is een plus. Echter dat bedrijf zit in de usa. Kan ik dan nog invoerrechten ed verwachten?

Iemand enig idee? Of uberhaupt ervaring met fabgearusa.com?

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Dwarlorf schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:19:
[...]
Iemand enig idee? Of uberhaupt ervaring met fabgearusa.com?
In ieder geval 21% BTW en 14 euro inklaringskosten. Invoerrechten betaal je daarbovenop als de totale kosten (incl verzending) hoger dan 150 euro zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Skyaero schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:36:
[...]

In ieder geval 21% BTW en 14 euro inklaringskosten. Invoerrechten betaal je daarbovenop als de totale kosten (incl verzending) hoger dan 150 euro zijn.
Ja, het is dus niet zo omdat het via amazon.de gaat dat dat wegvalt oid. Dan kan ik beter doorsparen voor de grote versie, want het komt zo al op €95.

Ach, dit weekend kan ik mijn lol wel op met een 3d model van een Dune Highliner die een vriend van me gaat uitprinten.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Laatst online: 20:07

_Eend_

🌻🇺🇦

Dwarlorf schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:41:
[...]

Ach, dit weekend kan ik mijn lol wel op met een 3d model van een Dune Highliner die een vriend van me gaat uitprinten.
Cool! 8)

Wel even plaatjes posten dan! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Uit mijn hoofd de maten gegokt en voor een V1 vind ik hem niet slecht.
Trede 2 en de bovenste mogen iets lager staan (zodat de potjes eronder niet naar achteren kan vallen) en ze mogen allemaal wat minder ver uitsteken.
Misschien dat ik daardoor een extra laag kan maken.
Dit weekend een V1.1 tekenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLucf-2aMVGmMPUljHZxyRms3P4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lsseGroasDWIHvVsW94FBMuX.jpg?f=fotoalbum_large

Vrouwlief is naar haar ouders en ik heb geen model om mee te knutselen. Bij deze een opzetje V1.1.
Is er interesse dat ik daarna de bestanden deel?
(Als de maten wel kloppen uiteraard)
Ps afmeting verfdoosje is correct. Hebben jullie een idee hoe het eruit komt te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5DhZW4bb8se6xmX12zuEnoGT0cI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/aYylh3Ff1QUV5yD4swFFQQ5y.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_IaNvpuu-H8El0DTk3jIWoRqFU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1jgmDD8iD6HA6U3lna5MqChe.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 45% gewijzigd door streamnl op 15-01-2021 19:24 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Mooi ding maar ik zou er rekening mee houden dat je snel meer potjes hebt dan je hiermee kwijt kan. Daarnaast ga je waarschijnlijk ook potjes met andere afmetingen krijgen van andere merken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

@streamnl Ziet er goed uit :) maar ik zou er zelf meer een rekje van maken ipv. een trapje met touwtjes of elastiekjes om ervoor te zorgen dat de potjes niet uit het rekje vallen :)

En ik ben ook wel benieuwd hoe je dit maakt? Tekeningen in Sketchup oid neem ik aan, maar hoe snijd/zaag je het hout?

In ander nieuws: Omdat ik nog niet genoeg kitjes op voorraad heb ik net weer een nieuw plan bedacht: een Panzer of the Lake diorama. Even een heel toepasselijk voorbeeldje: :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SbYDx4MBp6gr72VPcmJyyZZ0Gdw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iDew7I8r9L1A98wM89rqytbI.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zit alleen met twee dingen: dit is een Pz.Kpfw. IV met 7,5 cm KwK 37, dus een IV A t/m F en die zijn blijkbaar vrij schaars in 1:72. Maar ik heb er een nodig waarvan de luikjes aan de zijkanten van de toren open kunnen. Dat wordt dus even een uitzoekwerkje. De volgende stap is dan het soldaatje, die draagt in deze foto een Feldmutze, dat gaat ook nog wel een uitdaging worden om die te vinden in deze pose. Om over het schilderen van zo'n ding in 1:72 nog maar te zwijgen :X Al is die muts geen dealbreaker, ik heb een hele berg soldaatjes in deze schaal, maar die ik heb zijn niet mooi genoeg om hiervoor te gebruiken. Nog meer uitzoekwerk.

En dan het water.. Ik heb wel eens met Vallejo Water Effects gewerkt op een diorama, maar dat waren plasjes water, geen heel meer. Heeft iemand daar tips voor? Wat kan ik het beste gebruiken, en hoe?

Overigens ga ik niet de hele tank bouwen, alleen de toren en misschien de bovenkant. En dat alles komt (denk ik) in een goedkoop fotolijstje van IKEA/Action, moet alleen even kijken welk formaat precies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
_Eend_ schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:49:
En dan het water.. Ik heb wel eens met Vallejo Water Effects gewerkt op een diorama, maar dat waren plasjes water, geen heel meer. Heeft iemand daar tips voor? Wat kan ik het beste gebruiken, en hoe?
Heb het zelf nog nooit gedaan (wil die richting ooit nog eens op), maar in het bijvoorbeeld al vaker hier aangehaalde youtube kanaal van Luke Towen wordt vaak transparante giet ressin gebruikt. Dat kan je met een drupje kleurstof ook kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Pakketje van Krikke toch vandaag ontvangen d:)b
En verstuurd via gls. Ik had er nog geen ervaring mee maar wat een fijne dienst vergeleken met DHL.
De bezorger bleef daadwerkelijk wachten tot ik de deur open deed.
En niet zoals bij DHL dat je een melding ziet dat het bezorgd is en je hebt geen idee waar... Soms terwijl je gewoon thuis bent... DHL :r
Dr. Strangelove schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:42:
Mooi ding maar ik zou er rekening mee houden dat je snel meer potjes hebt dan je hiermee kwijt kan. Daarnaast ga je waarschijnlijk ook potjes met andere afmetingen krijgen van andere merken.
Dat verwacht ik ook. Als ik plek te kort heb, maak ik wel een nieuwe erbij. Als ik de bestanden eenmaal gemaakt heb, dan is een nieuwe zo gemaakt.
Mijn idee was dat ik onder de "verfpotjesmodule" een andere module maak bijv. met lades.

@_Eend_
Jij doelt op zo'n ouderwetse kruidenrekje? Dat is eigenlijk best een goed idee... Misschien wel beter dan wat ik nu heb. Nu past er tussen de module en de rand van de tafel net geen 2 A3 snijmatjes onder elkaar (horizontaal gelegd).

Ik teken met SolidWorks en heb het geluk dat ik op mijn werk vele handige machines (draaibank-, frees-, houtlaser-, een metaallasermachine, 3d printer) tot mijn beschikking heb.

Iets anders, zie ik dit goed?
Als ik een airbrush koop, dan moet ik hier aan denken:
- een goeie/stille compressor (tips enkele pagina's terug ontvangen)
- een goeie pistool (tips enkele pagina's terug ontvangen)

- verdunner voor mijn aqua revell verf
- een plek/doos waar ik de airbrush kan gebruiken.
-?? is afzuiging echt nodig bij aqua verf?
-?? is een mondkapje nodig?
??
??

Ik zat te denken aan zoiets
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-CNM1EHMDHpI/UOxSoYAkYII/AAAAAAAAAXE/NBAiMlTJSOc/s800/New-Paintbooth.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door streamnl op 16-01-2021 14:01 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:27

Vos

AFCA

streamnl schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:00:
Pakketje van Krikke toch vandaag ontvangen d:)b
En verstuurd via gls. Ik had er nog geen ervaring mee maar wat een fijne dienst vergeleken met DHL.
De bezorger bleef daadwerkelijk wachten tot ik de deur open deed.
En niet zoals bij DHL dat je een melding ziet dat het bezorgd is en je hebt geen idee waar... Soms terwijl je gewoon thuis bent... DHL :r

[...]

Dat verwacht ik ook. Als ik plek te kort heb, maak ik wel een nieuwe erbij. Als ik de bestanden eenmaal gemaakt heb, dan is een nieuwe zo gemaakt.
Mijn idee was dat ik onder de "verfpotjesmodule" een andere module maak bijv. met lades.

@_Eend_
Jij doelt op zo'n ouderwetse kruidenrekje? Dat is eigenlijk best een goed idee... Misschien wel beter dan wat ik nu heb. Nu past er tussen de module en de rand van de tafel net geen 2 A3 snijmatjes onder elkaar (horizontaal gelegd).

Ik teken met SolidWorks en heb het geluk dat ik op mijn werk vele handige machines (draaibank-, frees-, houtlaser-, een metaallasermachine, 3d printer) tot mijn beschikking heb.

??
??

[Afbeelding]
Hier is DHL altijd prima :). Zal per bezorger verschillen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man

??
??

[Afbeelding]
Als je aan airbrush begint, zou ik niet meteen je zelf vast leggen op een bepaald merk verf, maar eerst eens het één en ander uit te proberen. Niet dat Revell verf perse slecht is om te airbrushen, maar er zijn dan wel betere keuzes, ook voor water gedragen wel.

Of je afzuiging nodig hebt, hangt ook af van of je bijvoorbeeld bij een raam zit, tenminste als je het bij watergedragen verf houdt. Maar z'n spuitcabine zelf maken is zeker geen overbodige luxe en je zou daar een ventilator van een afzuigkap in kunnen zetten bijvoorbeeld. Als je op de zelfde plek airbrushed als je ook bouwt, loop je het risico dat er overgebleven stof in je verfwerk komt, dus daarvoor is een aparte spuitcabine al handig.

Een masker is sowieso wel aan te raden, ook met een spuitcabine. Ook al hoef je je bij watergedragen verf niet te beschermen tegen chemicaliën, is stof/deeltjes inademen sowieso slecht voor je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ik neig heel erg naar:
https://www.verspaget.nl/...ors/airbrush-komplete-set. Dit is een compressor (met luchttank), slang en een airbrush.
Dan nog verdunner, tape en schoonmaak spul.

Volgens mij is dit ook zo'n AS186 clone waar @Dr. Strangelove over had en waar ik idd goeie verhalen over lees op het internet.

Ook heb ik nog ergens bonnen liggen die ik daar kan gebruiken.

Als airbrushen bevalt, kan ik altijd de airbrush t.z.t. upgraden.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-09 15:30
streamnl schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 18:40:
Ik neig heel erg naar:
https://www.verspaget.nl/...ors/airbrush-komplete-set. Dit is een compressor (met luchttank), slang en een airbrush.

Volgens mij is dit ook zo'n AS186 clone waar @Dr. Strangelove over had en waar ik idd goeie verhalen over lees op het internet.

Goede beginnersset en zelfs voor wat gevorderde dingen goed te gebruiken. Dat pakket is zo goed als voor iedereen de instap. Als je verdunner en schoonmaakmiddel haalt, zorg wel dat je de juiste variant (acryl of olie basis) koopt. Anders mag je je airbrush gelijk gaan deep cleanen voordat je em gebruikt hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door jordyc op 16-01-2021 19:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Invisible_man
streamnl schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 18:40:
Ik neig heel erg naar:

Lijkt mij een leuke starterset ja. En zoals je zegt, je kan later altijd nog een tweede airbrush kopen als je er wat meer thuis in bent. Je zou dan deze met een wat grotere naald en nozle uit kunnen rusten voor primer en vernis en dan in de betere een fijnere naald voor de gewone verf.

Qua tape wordt vaak de gele Tamiya tape gebruikt en ik heb daar altijd de 6 en 10 mm van. Deze tape heeft een mooi strakke rand. Ik heb zelf een tijdje terug deze tape set gekocht wat praktisch gezien de zelfde tape is als die van Tamiya, maar dan een stuk goedkoper en met die set heb je alle maten die je ooit nodig hebt in huis van 1mm t/m 18mm breed.

Verdunner en cleaner hangt wat af van welke verf je gaat gebruiken, maar meestal zit je wel goed als je dat van het zelfde merk als je verf koopt. Qua verf zou je ook eens naar Vallejo kunnen kijken, die hebben een veel grotere range dan Revell, is ook op waterbasis en hebben bijvoorbeeld ook goede metallics. Maar je zou het eerst eens kunnen proberen met wat je hebt natuurlijk.

Wat verder ook handig is, vooral als je nog geen optimale ventilatie hebt, is een uitstpuitpotje. Daar kan je dan je airbrush in leegspuiten met verfresten en bij het schoonmaken zonder dat je dat meteen in de ruimte spuit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Invisible_man
Over airbrush gesproken, heb nu eindelijk mijn bestelling met verf van begin november binnen en kan nu eindelijk verder met mijn hind met aftermarket maskset. Alles wat je hier zit is nog voor de decals dus alleen maar met verf en maskset (inclusief de rits en de shark mouth).

Alleen is de maskset zo gemaakt dat bij de staart je eerst zwart moet spuiten en daarna oranje wat natuurlijk voor geen meter werkt (altijd lichtste kleur eerst). Gelukkig met wat gepruts de negatieven van de maskset kunnen gebruiken, alleen pasten die niet altijd even lekker. Ben je wel twee uur aan het plakken voor 2 minuten spuiten :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gAEQyFbXUmSMwJTs0koaxuHiAEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rQSLiKs94X4s3s7sSrrxuURc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

[...]

??
??

[Afbeelding]
Een afzuigkap zou ik wel aanraden ja, toen ik tijdens mijn verhuizing mijn werkbank leegmaakte had ie een andere kleur gekregen, en ik kon precies zien waar mijn matten hadden gelegen. Ik zat pal voor een open raam met daarboven nog een klapraampje en ik dacht dat dat wel genoeg zou zijn.. Dus als een longarts zich over tig jaar afvraagt waarom mijn longen Afrika Gelb en Panzer Grau gekleurd zijn dan is dit de oorzaak :+

Een masker gebruikte ik alleen als ik Tamiya verf gebruikte, standaard gebruik ik Vallejo of AK. Maar eigenlijk moet je standaard wel zo'n masker dragen, want het pigment in Vallejo enzo zal vast ook niet heel gezond zijn. Bij Airbrush Services Almere kun je goede maskers krijgen, ik heb bijvoorbeeld deze: https://www.airbrush-serv...professioneel-spuitmasker van Colad, wat je vooral niet moet gebruiken is een gewoon mondkapje of zo'n stofkapje van de Gamma, een gewoon mondkapje sluit niet goed genoeg af en een stofkap helpt ook niet heel veel. Hou er wel rekening mee dat die filters maar een beperkte levensduur hebben, dus als je een weekje lang wil gaan spuiten zou ik wel een extra setje filters aanschaffen.

Ik bedoelde trouwens ook een kruidenrekje, ik kon even niet op de naam komen.. :$ Je zou die bak aan de onderkant nog kunnen laten zitten, eventueel een beetje inkorten zo kan het rekje lekker rechtop blijven staan zonder dat je het ergens aan vast moet maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Nu we het toch over afplakken enzovoort hebben wil ik het volgende vragen.

Ik wil een interieur van 1 van mijn 1:87 wagons gaan spuiten conform het origineel.
Dat zag er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvQfbVFX9ZPo-1JpTWcAKKAj9x0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2GGq8w1ZoWVdubqj2b8djiUv.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nu de boel helemaal in een witte primer staan omdat acrylverf voor geen meter hechtte op het plastic van het interieur. Mijn idee was om de boel vervolgens helemaal blauw te spuiten. Alleen de achterkanten moeten wit blijven, dus dat wordt een duivels karwei qua afplakken.

Vervolgens stoeltje voor stoeltje de juiste kleur geven met de kwast lijkt mij het handigst.

Wat zijn jullie gedachte daarover?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
PaT schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:19:
Ik zou het kwasten ja. Wel de wit eerst spuiten omdat die kleur vrij slecht wil kwasten over een andere donkere kleur. Vooral als er in het plastic een randje zit, kan je vaak vrij precies zijn met de kwast. Eventueel een lichte panel liner in die rand om de overgang wat te maskeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Invisible_man schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:39:
Ben je wel twee uur aan het plakken voor 2 minuten spuiten :)

[Afbeelding]
:+
Het (eind)resultaat maakt dan alles weer goed!
_Eend_ schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:53:
[...]

Een afzuigkap zou ik wel aanraden ja, toen ik tijdens mijn verhuizing mijn werkbank leegmaakte had ie een andere kleur gekregen, en ik kon precies zien waar mijn matten hadden gelegen.
Mijn vrouw heeft zo'n schilderstafel die ze rechtovereind kan zetten. Ik geloof niet dat zij het heel erg vindt als de tafel een andere kleur krijgt ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hQIlUNdiGNG8FzVQiqPqGWezoo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H4dlQZOY0U4JPFeNFQaz7OTe.jpg?f=fotoalbum_large
Ik wist dat we nog een oude "borrelhapplank" in een verhuisdoos hadden liggen. Je kan hem ronddraaien.
Lijkt mij perfect voor mijn doeleinde. Alleen nog iets maken voor de zijkanten en voor meer/beter licht.
Ik bedoelde trouwens ook een kruidenrekje, ik kon even niet op de naam komen.. :$ Je zou die bak aan de onderkant nog kunnen laten zitten, eventueel een beetje inkorten zo kan het rekje lekker rechtop blijven staan zonder dat je het ergens aan vast moet maken.
Misschien dat ik morgen iets anders teken en dat op mijn werk ga maken. Kijken of dat beter/handiger is. Ik denk het wel.
Nogmaals bedankt voor de tip. Het tekenen stond eigenlijk vandaag op de planning maar ik wil zo meteen aan de Honda beginnen.
(weinig onderdelen als je net de Admiral hebt gemaakt)
PaT schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:19:
Nu we het toch over afplakken enzovoort hebben wil ik het volgende vragen.

Ik wil een interieur van 1 van mijn 1:87 wagons gaan spuiten conform het origineel.
Dat zag er zo uit:
[Afbeelding]

Ik heb nu de boel helemaal in een witte primer staan omdat acrylverf voor geen meter hechtte op het plastic van het interieur. Mijn idee was om de boel vervolgens helemaal blauw te spuiten. Alleen de achterkanten moeten wit blijven, dus dat wordt een duivels karwei qua afplakken.

Vervolgens stoeltje voor stoeltje de juiste kleur geven met de kwast lijkt mij het handigst.

Ik kan je (nog) geen tips geven wat ik wijsheid vind, maar ik wens je wel alvast veel succes d:)b

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breaker
Onderstel gereed. Interieur net in kleur gespoten (saai zwart, lekker makkelijk).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3IaCHs6X1DgsgyfQhUUbOOLlUFM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hmIqbE2n8GkNN1V4donuhrDt.jpg?f=user_large

Nu eerst de body afronden (lampen, photo etch roosters, raamwerken) :)

[ Voor 30% gewijzigd door Breaker op 19-10-2022 06:58 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Renegade666
Vandaag mijn KV-1 ook weer klaar. Lekkere build, zeker na 3 van die houten ellende dingen :)

Moet allemaal alleen nog een kleurtje hebben, maar zit even met het airbrushen.
Geen plek om het binnen te doen atm. En buiten, niet bepaald het airbrushers weer. Ook niet in het hok.
En denk sowieso dat het door vochtigheid en kou niet bepaald bevorderlijk is voor de verf.
Iemand een daar een idee over?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vPLpYCN/20210117-141807.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ZdGY8L7/20210117-141813.jpg

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Renegade666 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 14:23:
Ook niet in het hok.
En denk sowieso dat het door vochtigheid en kou niet bepaald bevorderlijk is voor de verf.
Hoge luchtvochtigheid is het probleem niet, hooguit een watte langere droogtijd. Juist een lage luchtvochtigheid geeft problemen in dat je dan meer tip dry op je naald krijgt enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:27

Vos

AFCA

Vandaag mijn KV-1 ook weer klaar. Lekkere build, zeker na 3 van die houten ellende dingen :)

Geen plek om het binnen te doen atm. En buiten, niet bepaald het airbrushers weer. Ook niet in het hok.

[Afbeelding] [Afbeelding]
Hoe ga je bepaalde onderdelen spuiten terwijl het model al helemaal in elkaar zit? Zoals bijv. de 'wielen' van de tracks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@Vos Tracks zitten nog los ;) kan ik er zo op en af schuiven.

@Invisible_man
En kou ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Renegade666 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 15:00:
@Vos Tracks zitten nog los ;) kan ik er zo op en af schuiven.
Inderdaad, en anders kan je met afplakken (zij het met tape, of stukjes kartonplaat) ook een heel eind komen en afwerken met een kwast. Maar bij voorkeur los van elkaar verven en pas op het eind monteren.
@Invisible_man
En kou ?
Er van uitgaande dat het niet onder het vriespunt is, minder belangrijk dan luchtvochtigheid en zal vooral van invloed zijn op droogtijd die dan wat langer is. Wat wel mee kan spelen is condens in je compressor door de lagere temperatuur, maar dat wordt als het goed is afgevangen door het vochtfilter. Alleen als het langer onder het vriespunt is, zal de luchtvochtigheid lager worden en problemen geven, maar daar zijn we na één dag sneeuw in Nederland voorlopig nog niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Oke duidelijk. En nee, vorst blijf momenteel aardig weg :(
Maar zal volgende wekend wel even kijken, vandaag geen zin meer om alles te verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie McPurrr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:52

Poekie McPurrr

Mreoww~

Toen ik vroeger (thuis wonend bij ouders) ging airbrushen op mijn kamertje had ik zo'n grote doos (toen nog van TV, gaat je nu niet lukken :P ) op bureau staan. Met voldoende licht was dat prima om in te werken zonder alles te voorzien van een neveltje olive drab.

Le Meow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Poekie McPurrr
Normaal deed ik het op het plek waar ik bouwde. Maar toen had ik wat meer ruimte. Hopelijk na de zomer weer :) dan komt er ook gelijk wat afzuiging.

Heb nu toch maar even geprobeerd buiten. Volgende keer wel even wat meer zon regelen. Kreeg koude handen..
Maar ging nog redelijk. Volgende week maar weer even verder.

[ Voor 6% gewijzigd door Renegade666 op 17-01-2021 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Aangezien ik de Honda zo naadloos mogelijk wil lijmen (elk model een andere doel 8) ) ben ik wel benieuwd wat jullie (de meer ervaren bouwers) gebruiken.

Wat ik jullie favoriete opvul materiaal en schuurmiddel ?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
streamnl schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:39:
Aangezien ik de Honda zo naadloos mogelijk wil lijmen (elk model een andere doel 8) ) ben ik wel benieuwd wat jullie (de meer ervaren bouwers) gebruiken.

Qua schuren gebruik ik de sanding sticks van Flory models. Voornamelijk deze sanding sticks voor het normale werk als spue gates verwijderen, en deze schuursponsen voor het schuren van rondere vormen (door de spons krijg je niet zo snel een afvlakking).

Qua vullen een beetje afhankelijk per geval. Voor hele grote kieren (> 2mm) gebruik ik milliput, maar probeer dan liever eerst op te vullen met stukjes styreen plaat/strip. Voor kleinere kieren perfect plastic putty wat je nadat het een klein beetje opgedroogd is met wat water kan gladstrijken. Voor de allerkleinste naadjes waar je niet echt over een kier praat gebruik ik mr hobby mr. white putty, of als het nog fijner is mr. surfacer 500. Maar die laatste twee zijn niet op waterbasis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Voor 'gewone' seamless joints gebruik ik Tamiya putty, al heb ik een goedkoop alternatief waar ik de naam even van kwijt ben dat net zo goed werkt. Dit is voor kleine naden en putjes die onzichtbaar moeten zijn.

Voor grote gaten of kieren waar mogelijk enige structurele spanning op komt te staan gebruik ik secondenlijm.

En voor naadjes die in moeilijke hoekjes zitten of door kunnen gaan voor een paneellijn gebruik ik Perfect Plastic Putty, geniaal spul dat je aanbrengt, laat uitharden en dan met een vochtige tissue wegveegt. Echt een van de meest essentiële items in mijn arsenaal.

Ik koop mijn sanding sticks bij deze toko, lekker goedkoop, maar nog nooit online besteld. Ik koop er altijd een grote stapel als ik naar Scale Model World in Telford ga.

[ Voor 15% gewijzigd door Dr. Strangelove op 17-01-2021 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Thanks voor de uitgebreide reactie.
Morgen even mijn winkelmandje aanvullen ;)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

streamnl schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:39:

Ik gebruik drie dingen:

1. Vallejo Plastic Putty: simpel, redelijk goedkoop en op waterbasis, dus je kunt het heel makkelijk wegvegen met een vochtig doekje oid. Niet echt geschikt voor grote gaten of kieren en het heeft de eigenschap om te krimpen als het is opgedroogd, waardoor je een extra laagje moet aanbrengen.

2. Revell Plasto: Ouderwetsch, elke winkel heeft het spul (meestal met een laagje stof..) dat gebruik ik voor grotere gaten want het is meer een soort dikke plasticpasta. Als het is opgedroogd kun je het makkelijk schuren. Ohja: het stinkt verschikkelijk.

3. Sprue Glue: Je neemt een halfvol potje Tamiya Cement (de witte), gooit daar een paar stukjes plastic van bijv. oude sprues in en laat het een dag of twee oplossen in de lijm en je hebt een goede filler voor het kleinere werk. Je moet er wel voorzichtig mee zijn want het blijft lijm

[ Voor 25% gewijzigd door _Eend_ op 17-01-2021 21:19 . Reden: oepsie gedaan ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ook jij bedankt @_Eend_

Ik zal binnenkort mijn bijdrage geven aan dit topic.
Ik zal tzt al mijn vragen bundelen en de reactie erop geven zodat ze in de start topic kunnen.
Misschien hebben meer mensen hier dan wat aan

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
_Eend_ schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:18:
[...]
3. Sprue Glue: Je neemt een halfvol potje Tamiya Cement (de witte), gooit daar een paar stukjes plastic van bijv. oude sprues in en laat het een dag of twee oplossen in de lijm en je hebt een goede filler voor het kleinere werk. Je moet er wel voorzichtig mee zijn want het blijft lijm
Ik meen dat dat met de groene (extra thin) moest omdat die juist plastic oplost waar de witte meer een "gewone" lijm is (kan het mis hebben hoor)? In plaats van restanten sprue te gebruiken, kan je ook in stukjes gesneden styreenplaat gebruiken. Hoewel sprue altijd iets is wat je over hebt, is styreenplaat een zachtere plastic die wat beter oplost in de lijm. Maar heb er zelf niet echt ervaring mee overigens.

Het grootste voordeel van sprue goo is wel dat als het opgedroogd is, je de naden met het zelfde materiaal als je model gevuld hebt wat niet alleen het schuren wat makkelijker maakt, maar als je wat weggevaagde paneellijnen opnieuw wil scriben heeft het ook voordelen omdat normale filler wel eens wil uitscheuren daarmee. Ook kan je spelen met de dikte voor grotere en kleinere naden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Demootje van Perfect Plastic Putty, dit was vijf minuten werk :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQuMChaJ6YanLOYombGzuYY-ct8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KMWgjCTxujLDDMwCdWdDQuJJ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-pxuEVx8u6Jjajh7DXrR9isT_gc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OSIisbpVJcBntAunfVNE1Dhn.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zs7DyAyM1xS9-lXJoN3mKfaar1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4wInfpYzZK1cXxHhUN0oUcyd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:59:
Demootje van Perfect Plastic Putty, dit was vijf minuten werk :)
Thanks, ik heb hem in mijn wagentje liggen bij Sjaak.
Lijkt me idd handig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_4aarHg5RpBQSwA8H-GaplbS_A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4gAVKVD78Xd2Yx7jPK40eLPz.jpg?f=fotoalbum_tile

Op nummer 10 zag ik niet echt hoe de achterkant "moet". Ook verder in het boekje werd ik niet veel wijzer....

En op het internet zag ik dit

Afbeeldingslocatie: https://nippon-classic.de/wp-content/uploads/2016/07/Honda_CBX400F_2_Honda.jpg

Maar met heel, heel veel geduld en mijn kleine foutjes proberen te corrigeren met een tandenstoker, vind ik hem best goed gelukt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XHhCqTlK1X2jn3RlsulAe-JZDc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l073jTCoNIRfAbkv7FUNxamL.jpg?f=fotoalbum_large
Wat een gepriegel

Ja, het heeft wel wat om zo trouw mogelijk hem na te bouwen.
Ik ben wel heel benieuwd hoe jullie dit met een airbrush zouden doen :+

Edit:
Ik heb bij de andere wiel gemeten hoeveel ruimte je hebt.
0,75mm. Afplakken lijkt mij (bijna) niet te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door streamnl op 18-01-2021 15:47 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

_Eend_ schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:56:
[...]

Cool! 8)

Wel even plaatjes posten dan! :)
Dit is hem. Moet nog wel wat voorbereidend werk aan te pas komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldOOunXVBr-41TB64SS98nlbYj8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AQQLPZjdlMe8EawCXWj57Ahl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4u8Hl5md-jaF1ofXdRB7qoYWmb4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M0WvBQVXSgREpwvpU3Tj0BQD.jpg?f=fotoalbum_tile

Eigenlijk een beetje saai, maar goed. Hopelijk wat leuks van te maken met verf. De hele dunne antennes (die je niet ziet 😂) gaan trouwens makkelijk kapot (er zijn al 3 gesneuveld). Mss vervangen met wat ijzerdraard oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik gebruik dus eigenlijk vooral deze putty:

https://www.hobmamodelbou...0g+modelbouw+plamuur-6662

Werkt net zo goed als Tamiya maar beduidend goedkoper, ik werk al tien jaar met mijn eerste tube, die de helft kost van een Tamiya tubetje en 3x meer putty bevat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
streamnl schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:36:
[...]
Edit:
Ik heb bij de andere wiel gemeten hoeveel ruimte je hebt.
0,75mm. Afplakken lijkt mij (bijna) niet te doen.
Waarom niet? Gebruik ik deze voor waarmee ik tape tot wel 0,4 mm kan snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Invisible_man schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:50:
[...]

Waarom niet? Gebruik ik deze voor waarmee ik tape tot wel 0,4 mm kan snijden.
Geen andere woorden dan:
_/-\o_ _/-\o_

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Is deze alleen niet meer te krijgen, maar AK heeft dezelfde ook uitgebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-09 21:24
Invisible_man schreef op maandag 18 januari 2021 @ 22:02:
[...]

Is deze alleen niet meer te krijgen, maar AK heeft dezelfde ook uitgebracht.
Ah, nice.
Was al een tijdje op zoek naar de infini mat, maar deze is slecht te krijgen (of lange levertijd).
Gelijk in het winkelmandje gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Invisible_man schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:59:
[...]

Ik meen dat dat met de groene (extra thin) moest omdat die juist plastic oplost waar de witte meer een "gewone" lijm is (kan het mis hebben hoor)? In plaats van restanten sprue te gebruiken, kan je ook in stukjes gesneden styreenplaat gebruiken. Hoewel sprue altijd iets is wat je over hebt, is styreenplaat een zachtere plastic die wat beter oplost in de lijm. Maar heb er zelf niet echt ervaring mee overigens.

Het grootste voordeel van sprue goo is wel dat als het opgedroogd is, je de naden met het zelfde materiaal als je model gevuld hebt wat niet alleen het schuren wat makkelijker maakt, maar als je wat weggevaagde paneellijnen opnieuw wil scriben heeft het ook voordelen omdat normale filler wel eens wil uitscheuren daarmee. Ook kan je spelen met de dikte voor grotere en kleinere naden.
Je hebt gelijk, ik heb ook tamiya extra thin gebruikt, maar ik heb het ook wel eens met de gewone witte lijm geprobeerd, daar komt denk ik mijn verwarring vandaan. Dat werkt ook wel, maar het werd wel heel dik en het oplossen van het plastic duurde naar mijn idee langer dan bij extra thin.

Ik dacht altijd dat Tamiya Cement en Tamiya Extra Thin vrijwel gelijk zijn, maar dat die laatste gewoon extra verdund is met 'iets'. Ik heb het nu even opgezocht, en wat blijkt: er zit wel degelijk verschil in:
Here's a couple of translations from the Japanese bottles I did for Gip a while back:

Translation of ingredients (from TAMIYA CEMENT):

Synthetic Resin (11%)
Styrene Resin Organic Solvent (89%)
Cyclohexene
Butyl Acetate
Acetone

Here's the translation from the bottle of Extra Thin:

Organic Solvent 100%
Butyl Acetate
Acetone

bron: J-Hulk @ FineScale Modedeler Forum
Dus blijkbaar zit er wel degelijk verschil in, waarschijnlijk zorgen de resins in TC ervoor dat de lijm zo dik is, en het gebrek daar aan in TET. Ik gebruik beide (en nog een rits andere lijmen) en vind TET over het algemeen prettiger werken, maar als ik een onderdeel moet lijmen waarvan de lijmkant niet zichtbaar is gebruik ik meestal TC. En bij klein spul zoals spiegels, sleepogen en antennes gebruik ik vaak Revell Contacta uit een tube, dat kun je gewoon aanbrengen met een tandenstokertje en dan blijft het aardig zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik gebruik TET ook, vind het wel lastig in gebruik als het potje bijna leeg, je moet dan altijd schudden om de lijm aan het kwastje te krijgen. Hoe doen jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Dr. Strangelove
Nieuw potje kopen? en dan overgieten?

Ik moet zeggen dat ik altijd revell lijm gebruikt, maar sinds vorig jaar ook TET.
Vind het lekker werken, maar soms pak ik ook nog wel even wat anders, want TET droogt wel eens wat te snel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
De witte (Tamiya cement) gebruik ik bijvoorbeeld voor twee vleugelhelften aan elkaar te lijmen waar je met extra thin niet bij komt en te snel zou drogen. Er zal in de witte denk ik inderdaad wel een deel oplosmiddel zitten wat ook in extra thin zit om te kunnen hechten met het plastic.

Voor kleine priegeldingetjes zoals antennes enzo gebruik ik CA lijm (secondelijm/super glue). Daar heb ik dan een dunne en een dikke variant van waarbij de dikke het voordeel heeft wat ruimte te kunnen opvullen, maar de dunne is meestal sterker en met een oude airbrushnaald vrij nauwkeurig aan te brengen. Daarnaast heb je nog CA accelerator/kicker waardoor het meteen verhard, maar wat te rommelig voor kleine priegeldingetjes. Daarnaast nog een potje CA debonder waarmee je met een kwastje overtollige lijm weg kan werken, ook handig als je je vingers per ongeluk aan elkaar lijmt :)
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:05:
Ik gebruik TET ook, vind het wel lastig in gebruik als het potje bijna leeg, je moet dan altijd schudden om de lijm aan het kwastje te krijgen. Hoe doen jullie dit?
Ik giet als het potje half leeg raakt altijd de helft van een nieuw potje er bij in. Sowieso werkt een half leeg potje minder goed omdat je dan minder lijm aan het kwastje hebt. Je kan overigens wel het kwastje verlengen, dat hebben ze wat telescopisch gemaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door Invisible_man op 19-01-2021 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ja overgieten, maar met een broddelaar als ik wordt dat altijd een bende :)

Die truc van het telescopische stokje is natuurlijk het ei van Columbus, geniaal!

Misschien ten overvloede maar TET is bedoeld om door de capillaire werking tussen de lijmvlakken te kruipen. Dus onderdeel op zijn plek houden, licht aanstippen met TET en klaar. Ik heb wel eens gezien dat men de lijmrestanten die daarvan resulteren niet eens bijwerkt maar gewoon meeneemt onder een laag primer en dat je er dan niks meer van ziet.

CA accelerator heb ik eens een busje van gekocht maar weggegooid omdat het kankerverwekkend schijnt te zijn :X

[ Voor 62% gewijzigd door Dr. Strangelove op 19-01-2021 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
TET gebruik ik alleen bij naden, dus als ik twee delen vooraf op elkaar kan zetten (bijv 2 halve rompdelen). De TET vloeit dan door capillaire werken tussen de naad en zorgt voor een nette hechting. Soms een klein beetje oppervlak opschuren en klaar.

Als ik onderdelen eerst moet lijmen voordat ik ze op elkaar kan duwen, gebruik is meestal Revell Contacta Professional. Daar kun je heel nauwkeurig lijm mee plaatsen. Nadeel is dat de nozzle geregeld verstopt raakt.

Een enkele keer gebruik ik de dikkere Revell lijm (uit een potje met kwast. EDIT: die hiet Contacta Liquid) als het onderdeel moet blijven 'plakken' todat de lijm droog is. Gebruik ik zelden.

De Revell contacta uit de tube gebruik ik alleen in combinatie met de Revell Plasto (de filler). De grap is dat ze grotendeels uit dezelfde chemicaliën bestaan. Plasto is redelijk dik en droogt snel op, waardoor het moeilijk te verwerken is, maar als je het mengt met Contacta (1:1 of zelfs 2:1) wordt het veel vloeibaarder en langer de verwerken.

Alle Revell lijmen en ook de plasto reageren met het plastic (het lost het plastic op), zodat er een goede bonding ontstaat. De ene lijm reageert echter sneller en agressiever dan de ander.

Edit: aanvullend gebruik ik nog Contacta Clear voor transparante onderdelen. Deze lijm voorkomt dat door dampen de onderdelen ondoorzichtig worden. Houtlijm (PVA) zou overigens ook moeten werken.

Superlijm gebruik ik alleen als er onderdelen zijn die gelijmd moet worden maar er al verf of vernis op zit, want dan werken de plastic lijmen niet meer.

[ Voor 14% gewijzigd door Skyaero op 19-01-2021 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:08:
Ja overgieten, maar met een broddelaar als ik wordt dat altijd een bende :)

Die truc van het telescopische stokje is natuurlijk het ei van Columbus, geniaal!
Het jammere is alleen dat in de uitgeschoven stand het kwastje te lang is om in het potje geschroefd te worden zonder dat het kwastje verbuigt.
Misschien ten overvloede maar TET is bedoeld om door de capillaire werking tussen de lijmvlakken te kruipen. Dus onderdeel op zijn plek houden, licht aanstippen met TET en klaar. Ik heb wel eens gezien dat men de lijmrestanten die daarvan resulteren niet eens bijwerkt maar gewoon meeneemt onder een laag primer en dat je er dan niks meer van ziet.
Doe ik ook ja, ziet er op kaal plastic vaak erger uit maar dan zie je er na primen niets meer van.
CA accelerator heb ik eens een busje van gekocht maar weggegooid omdat het kankerverwekkend schijnt te zijn :X
Ik heb sowieso niet de spuitbus variant, maar het pomp flesje. Die gebruik ik dan niet om mee te sprayen, maar schroef het dopje er af en gebruik het zuigslangetje als een soort pipet om voorzichtig een druppel op de CA te laten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Dat klinkt beter ja, ik heb de ZIP kicker gebruikt, dat zit in een spuitbus en is gewoon niet normaal te doseren. Ik heb het idee dat dat spul een rebranded busje is met iets dat helemaal niet voor modelbouw bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeddicius
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:37

Zeddicius

Conscience do cost

Ik gebruik eigenlijk alleen TET, zowel de normale als de quick setting variant. Misschien bij de volgende bestelling ook maar eens een potje TC meenemen. Ik was toen ik net begon in de veronderstelling dat de normale TET ook prima is voor de wat grotere oppervlaktes, maar ik merk toch regelmatig dat deze inderdaad te snel droogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ik adviseer de Honda niet aan andere bouwers.
De chrome modules vind ik op vele plekken niet netjes, hij sluit op vele plekken niet netjes aan, het boekje is niet overal duidelijk...
Jammer.

Maar ja, nog een hoop te leren dus ik ga hem toch afmaken.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
streamnl schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:32:
Ik adviseer de Honda niet aan andere bouwers.
De chrome modules vind ik op vele plekken niet netjes, hij sluit op vele plekken niet netjes aan, het boekje is niet overal duidelijk...
Jammer.

Maar ja, nog een hoop te leren dus ik ga hem toch afmaken.
Waarom denk je dat veel mensen liever geen Revell bouwen :) Er zitten zo nu en dan goede modellen tussen, maar ook vaak genoeg modellen waarvan de mallen die 30 jaar oud zijn (Scalemates geeft aan dat deze van 1982 zijn!!). Bouw voor de grap eens een recent Tamiya model. Ik kan je de 1/48 P-38 bijvoorbeeld aanraden voor wat er tegenwoordig mogelijk is qua detail en pasfitting.

Afgezien daarvan is het goed passend maken van onderdelen wel onderdeel van deze hobby. Vooral bij oudere mallen heb je wel eens te maken met flash en is het goed ontbramen van je onderdelen noodzakelijk om ze goed te laten passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Tja, die tooling is bijna net zo oud als ik :P De enige toolings van die leeftijd waarvan je echt op aan kan zijn van Hasegawa of Tamiya, misschien Fujimi. Dat betekent niet dat ze onbouwbaar zijn, maar wel dat je je sanding sticks en filler klaar moet leggen. Stiekem vind ik het bouwen van dergelijke hypermoderne überkits meer stressvol dan die ouwe: Van een nieuwe Tamiya-doos wordt je eigenlijk geacht wel een showmodel te maken; aan een Matchbox doos uit 1978 kan je eigenlijk niks verknoeien en hem alleen maar beter maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Als je helemaal fancy wil doen kun je ook de chromen onderdelen strippen van hun chroomlaag en deze dan met chroomverf overspuiten. Strippen is vrij simpel; de hele bende inspuiten met ovenreiniger, even een tijdje laten staan en dan schoonpoetsen met een tandenborstel onder de kraan :) Wel even eerst testen op een stukje sprue, want niet al het chromen plastic is hetzelfde

Dat doe ik bijna altijd als een kit chromen onderdelen heeft, want het ziet er altijd zo plastic uit. Met een goede chroomverf ziet het er al stukken beter uit, en het wegwerken van eventuele problemen wordt dan een stuk makkelijker. Voor verf gebruik ik Vallejo Metal Color, wat best goede resultaten geeft, al is verf als Allclad nóg beter. Ik hoop alleen dat je schuren leuk vindt, want dat zul je wel veel moeten doen, chroomverf is nogal gevoelig voor krassen en je ziet ze ook duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ik probeer het ook zo mooi mogelijk te maken met de middelen die ik nu heb.
Chroom laagje is weg en ik heb er nu zilver op geschilderd...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Foc814l6FuTA-APC5seFiV9qp3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4TU4CEov3iA7uxBsi6AG0vCK.jpg?f=fotoalbum_large

Maar zoals jullie weten, ik ben nog redelijk nieuw hierin en heb nog niet alle onderdelen.
En zolang de winkels dicht blijven, leg ik zo nu en dan iets in een winkelwagentje totdat de verzendkosten gratis zijn :+

Edit:
Ik zie nu pas dat ik nog meer chroom weg moet schuren :(

Ediyt2:
Mijn volgende aankoop wordt zo'n led loep lamp. Op de foto zie ik veel beter hoe het er uit ziet dan in het "echt" :+

[ Voor 11% gewijzigd door streamnl op 19-01-2021 15:13 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
streamnl schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:11:
Ediyt2:
Mijn volgende aankoop wordt zo'n led loep lamp. Op de foto zie ik veel beter hoe het er uit ziet dan in het "echt" :+
Een lamp-loep is ook niet alles, die hebben vaak een heel ondiep focus gebied en zijn lastig om diepte mee te zien. Goede verlichting is echter wel een goed idee en als je vergroting nodig hebt, is z'n optivisor loep die je op je hoofd zet meer aan te raden omdat je daar wel goed diepte mee ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Invisible_man schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 16:21:
[...]

Een lamp-loep is ook niet alles, die hebben vaak een heel ondiep focus gebied en zijn lastig om diepte mee te zien. Goede verlichting is echter wel een goed idee en als je vergroting nodig hebt, is z'n optivisor loep die je op je hoofd zet meer aan te raden omdat je daar wel goed diepte mee ziet.
Oké dat heb ik even moeten opzoeken en ik was er al bang voor bij je omschrijving...
Wederom een hobby waar je een lelijke bril kan kopen.
Stel ik koop er 1 (bedankt voor je tip trouwens) dan past hij mooi naast mijn “Zekerbril

Ziet er ook niet uit, wel zeer prettig en blij dat ik hem ooit gekocht heb.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ik heb een goede loeplamp (https://www.okaphone.com/artikel.asp?id=486571) en het is even wennen (af en toe zit ie de kwast in de weg) en soms ben je ff bezig met focussen maar je kunt er echt heel secuur mee schilderen. En hij geeft helder licht (wit en geel) dus je ziet alles goed.

Maar zo'n optivisor loep was mss wel even handig zo niet handiger geweest. O-)

[ Voor 7% gewijzigd door Dwarlorf op 19-01-2021 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Kleine vraag. via MP kan ik leuk setje modellen halen voor 200 euro, zitten wel wat oudere kits bij.
is dit het waard?:
-Tamiya Russian Heavy Tank KV-I Type C 1:35 ovp 35066
-Dragon AFV NA1 -HA ABRAMS TANK + CREW 1:35 ovp -NIEUW 3517
-Tamiya Russian Tank T34/76 1943 1:35 ovp NIEUW 35059
-RPM 35006 rupsbanden TANKS T-34 SU 85 SU 100 ovp 1:35
-Mirage TANK T-26 WZ 37 nieuw 1:35 ovp 35308
-Dragon Tauch Panzer III ausf H 1:35 ovp NIEUW 9033
-IICM T-28 WWII Sovjet Bridgelayer Tank ovp 35081 1:35
-Italeri 211 German Tank Destroyer Jagdpanzer Tiger 1:35 ovp
-Gunze Sangyo Panzer Kampfwagen III M/N 1:35 ovp NIEUW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Maar het wordt tijd dat de winkels weer open gaan.
Een hoop vragen/wensen/“problemen” die ik hier stel kan ik in een fysieke winkel zien, voelen en ervaren.

Nu moet ik alles via een website bekijken, niet ideaal :(

/First World problem

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Renegade666 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 17:43:
Kleine vraag. via MP kan ik leuk setje modellen halen voor 200 euro, zitten wel wat oudere kits bij.
is dit het waard?:
-Tamiya Russian Heavy Tank KV-I Type C 1:35 ovp 35066
-Dragon AFV NA1 -HA ABRAMS TANK + CREW 1:35 ovp -NIEUW 3517
-Tamiya Russian Tank T34/76 1943 1:35 ovp NIEUW 35059
-RPM 35006 rupsbanden TANKS T-34 SU 85 SU 100 ovp 1:35
-Mirage TANK T-26 WZ 37 nieuw 1:35 ovp 35308
-Dragon Tauch Panzer III ausf H 1:35 ovp NIEUW 9033
-IICM T-28 WWII Sovjet Bridgelayer Tank ovp 35081 1:35
-Italeri 211 German Tank Destroyer Jagdpanzer Tiger 1:35 ovp
-Gunze Sangyo Panzer Kampfwagen III M/N 1:35 ovp NIEUW
Tja, is €25,- per kit (even de RPM rupsbanden niet mee tellend) en dat is opzich een goede prijs en Dragon en Tamiya zijn doorgaans wel goede kits. Maar zie je jezelf die allemaal dan ook bouwen? Voor dat bedrag kan je ook iets van vier kits nieuw kopen en dan heb je alle keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Invisible_man
Hij deze allemaal los te koop, en nog wat meer.
Deze had ik gewoon uitgezocht en een prijs gevraagd.

Maar omdat sommige nogal wat ouder zijn, begin ik te twijfelen namelijk. Denk niet dat verbetering is namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Renegade666 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 18:52:
@Invisible_man
Hij deze allemaal los te koop, en nog wat meer.
Deze had ik gewoon uitgezocht en een prijs gevraagd.

Maar omdat sommige nogal wat ouder zijn, begin ik te twijfelen namelijk. Denk niet dat verbetering is namelijk.
Tja, is maar net wat je in een kit zoekt qua kwaliteit. Van veel van deze kits zijn bijvoorbeeld RFM uitvoeringen die doorgaans de betere kits zijn, maar die zijn vaak ook boven de €50,-. Maar daar en tegen zijn de Tamiya en Dragon kits natuurlijk ook niet slecht. Van deze lijst zou ik alleen de Italeri jagd tiger niet nemen, daar is een veel betere Takom kit van die niet super duur is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
Ik ga even wat aanpassen.

En die jagdtiger die jij aangeeft, is een WWII. Die in mijn lijstje is een nieuwere variant ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Renegade666 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:25:
Ik ga even wat aanpassen.

En die jagdtiger die jij aangeeft, is een WWII. Die in mijn lijstje is een nieuwere variant ;)
ahem
[nerd=ww2_panzers]

Dat zijn twee verschillende jagdpanzers ;)

De kit die jij bedoelt (Italeri 211 German Tank Destroyer Jagdpanzer Tiger 1:35) is de Ferdinand/Elefant en die is gebouwd op een afgekeurd Tiger 1 prototype en had een 88 mm kanon, de kit die Invisible_Man aanhaalt is een Jagdtiger, dat is compleet een ander ontwerp op basis van de Tiger II/King Tiger en die had een 128 mm kanon.
[/nerd]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
_Eend_ schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:49:
[...]

ahem
[nerd=ww2_panzers]
Dat zijn twee verschillende jagdpanzers ;)
[/nerd]
Ah op die fiets, moet je ook maar net even weten :) ,Duitse tank destroyer namen zijn wel eens vaker onhandig voor niet ingewijden. Zo heb je Jagdpanzers en Jagdpanthers, opzich duidelijk genoeg, maar voor niet ingewijden lijkt het toch net even wat te veel op elkaar. Om dan nog maar niet te beginnen of de naam Hetzer wel de officiële naam is of niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Vandaag 3 modellen opgehaald + de tracks. alleen die laatste dacht ik metaal te zijn, maar niet goed gekeken en zijn dus gewoon plastic.. Maar misschien dat ik die ook wel gebruik.
Maar de KV-1C / T34 / M1A1 liggen in de kast :P

Zag deze van Andy vanmorgen, die lijkt mij ook wel nice :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Heb je de prijs voor de grap al eens opgezocht? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Invisible_man
Ja, is bijna 300 euro :)
Daarom is hij wel nice :D :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Renegade666 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 19:15:
@Invisible_man
Mag ook wel voor dat bedrag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Invisible_man
Ja.

Zo heb ik nog een paar modellen van Tamiya op mijn lijstje, die kosten ook 500 euro..
Maar word hem eerst nog niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@Renegade666 en @Verwijderd, ik zou als ik jullie was niet aan modelspoor beginnen :p

Daar beginnen de echt leuke setjes pas vanaf 500 euro.

[ Voor 23% gewijzigd door PaT op 20-01-2021 19:58 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Invisible_man schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:28:
[...]

Ah op die fiets, moet je ook maar net even weten :) ,Duitse tank destroyer namen zijn wel eens vaker onhandig voor niet ingewijden. Zo heb je Jagdpanzers en Jagdpanthers, opzich duidelijk genoeg, maar voor niet ingewijden lijkt het toch net even wat te veel op elkaar. Om dan nog maar niet te beginnen of de naam Hetzer wel de officiële naam is of niet....
Nee, Panzer :+

Jagdpanzer is een benaming voor het soort tank, Jagdpanther is de naam van 1 type, het is een samenvoeging van het soort tank en de naam van de tank waarop de jagdpanther is gebaseerd, de Panther tank. Hetzelfde met de Jagdtiger. Maar de Hetzer had bijvoorbeeld niet zo'n naam, terwijl die was gebaseerd op de Panzer 38(t), maar JagdAchtundDreizig bekt niet zo lekker ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Breaker
Weer een stapje verder. Interieur is af en waar het gelukt is de Photo Etch gebruikt (voornamelijk de roosters). De balk achter de stoelen afgewerkt met Bare Metal Foil aluminium. Had hem niet geschilderd omdat ik dacht dat hij uit het zicht kwam. Dus een quick fix toegepast. Moest zilver worden dus dikke prima zo :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ns-JsJtfmXdC-xv3QrtmsSCy2eI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xZPuDPJZ7V5EFyGwoyi7FZ2C.jpg?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door Breaker op 19-10-2022 06:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
PaT schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 19:57:
@Renegade666 en @Verwijderd, ik zou als ik jullie was niet aan modelspoor beginnen :p

Ja, in dat opzicht is onze hobby nog niet eens zo duur. Vooral als je de dure aankopen zoals airbrush, compressor, afzuiging en een collectie aan verf al hebt gedaan 8)
_Eend_ schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:00:
[...]

Nee, Panzer :+

Jagdpanzer is een benaming voor het soort tank, Jagdpanther is de naam van 1 type, het is een samenvoeging van het soort tank en de naam van de tank waarop de jagdpanther is gebaseerd, de Panther tank. Hetzelfde met de Jagdtiger. Maar de Hetzer had bijvoorbeeld niet zo'n naam, terwijl die was gebaseerd op de Panzer 38(t), maar JagdAchtundDreizig bekt niet zo lekker ;)
Dat vind ik opzich ook wel het leuke van deze hobby, je leert ook wat van de historie van je onderwerp af.

Vandaag wat aftermarket voor mijn hind binnengekregen. Altijd weer indrukwekkend om te zien hoeveel detail men in ressin en messing kwijt kan ten opzichte van gewoon styreen plastic (rechtsonder).

Die rocketpods had ik nodig omdat in de Zvezda kit niet het juiste type voor de Tjechische variant die ik aan het bouwen zit, maar gezien ze aan een hind altijd goed zichtbaar zijn dan bij bijvoorbeeld een straaljager, de €5,- wel weer waard :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hG9dtwMceIo5WX8RLEVDEUQ48U8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VW7d9isY0yi1uwkrjs3eglSW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
PaT schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 19:57:

Heb vroeger in leuke baan gehad van fleischman n spoor.(2 startsets en wat los spul) Dat viel nog mee.

Maar in het algemeen is het idd een dure hobby.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breaker
Zo, de laatste plastic aankoop die ik mocht doen in 2020 is ook binnen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRLVeIUE5svRxTXVvk2WB1sgiRs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KGvQyPOffFhXCs3OnN8BdIZ0.jpg?f=user_large

Nu is het wel klaar met het nieuwe plastic... alhoewel... ik zag dat Tamiya de 25ste nog een grote aankondiging ging doen van nieuwe kits voor dit kwartaal...

[ Voor 25% gewijzigd door Breaker op 19-10-2022 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Renegade666 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 19:15:
@Invisible_man
Ok, ik ben geen autobouwer, maar ik zie niks in die preview dat een prijs van 300 knaken rechtvaardigt. Lijkt qua complexiteit en materialen op een 1/32 Tamiya vliegtuigkit en die gaan voor een derde van dat bedrag. Jammer, want de GT40 is natuurlijk wel een iconische auto. Dan maar eens in andere schaal kijken.

[ Voor 10% gewijzigd door Dr. Strangelove op 21-01-2021 12:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Het is eerder 23 feb dan ik dacht.
Ik heb gisteren de Ducati mogen ontvangen. Officieel heb ik nu ook een stash ;)

Open gemaakt en bekeken hoe alles eruit ziet.
En idd, Tamiya is veel mooier en meer details. Een wereld van verschil. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UslEw8FULfPKPcv0iXN2ZKtzbXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MyhimUNKTtDpHZSZGREBFN1q.jpg?f=fotoalbum_large

PS
Boekje stonk wel :? , dus die ligt nu in de garage uit te meuren.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Dr. Strangelove schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:33:
[...]

Ok, ik ben geen autobouwer, maar ik zie niks in die preview dat een prijs van 300 knaken rechtvaardigt. Lijkt qua complexiteit en materialen op een 1/32 Tamiya vliegtuigkit en die gaan voor een derde van dat bedrag. Jammer, want de GT40 is natuurlijk wel een iconische auto. Dan maar eens in andere schaal kijken.
Hoeveel auto's zie je op 1/12 ? Ik niet veel. Dus dan kun je gewoon wat meer vragen.
Mensen kopen toch wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:33:
[...]

In deze kit zit een hoop slide/slip moulding (holle uitlaaten enzo) wat je bij vliegtuigen (en ook bij de 1/32 Tamiya kits niet echt, heb daar al een paar van gebouwd) niet of weinig vind wat de kit al wat duurder maakt. Daarnaast heeft een car kit wellicht een kleinere oplagen wat de prijs opstuwt, maar ik zou zelf de kit dan rond de €100 tot €150 inschatten, zeker geen €300 inderdaad. Wellicht dat dit aan hun kant een experiment is om te zien hoe ver ze kunnen gaan met de prijs.
streamnl schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:35:
Het is eerder 23 feb dan ik dacht.
Ik heb gisteren de Ducati mogen ontvangen. Officieel heb ik nu ook een stash ;)
Rookie!! Kom eens terug als je meer dan 20 kits in je stash hebt 8)
Open gemaakt en bekeken hoe alles eruit ziet.
En idd, Tamiya is veel mooier en meer details. Een wereld van verschil. _/-\o_
Told you so.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
Zal wel deels met licentie te maken hebben misschien? De 1/12 Porsches die door Tamiya zijn uitgebracht (3 stuks) en heruitgegeven moesten ongeveer €120,- kosten. Zitten ook vol detail en PE. €300 voor een 1/12 Ford GT gaat mij ook te ver. Dan koop ik wel een Model Factory Hiro full detail kit van €600,-/€700,- :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Laatst online: 20:54

page404

Website says no

Volgende model wordt ook een Tamiya, mede door jullie gedram :P

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Invisible_man schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:57:

Rookie!! Kom eens terug als je meer dan 20 kits in je stash hebt 8)

[...]
Ik heb je bericht gebookmarkt :+
Told you so.
Jep, jullie allemaal.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Renegade666 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:56:
[...]

Hoeveel auto's zie je op 1/12 ? Ik niet veel. Dus dan kun je gewoon wat meer vragen.
Mensen kopen toch wel.
Dat vraag ik me af. Meng heeft in elk geval in de vliegtuigwereld geen goed trackrecord als het om pricing gaat; dure kits met hit and miss kwaliteit. Zeker niet slecht maar vaak zeer fors geprijsd voor kwaliteit die meer Italeri dan Tamiya is. Resultaat is dat hun dozen vrijwel altijd na een paar maanden voor forse discounts weggaan. Ik ken hun non-aircraft producten dus niet dus daar is het misschien anders.
Invisible_man schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:57:
[...]

In deze kit zit een hoop slide/slip moulding (holle uitlaaten enzo) wat je bij vliegtuigen (en ook bij de 1/32 Tamiya kits niet echt, heb daar al een paar van gebouwd) niet of weinig vind wat de kit al wat duurder maakt. Daarnaast heeft een car kit wellicht een kleinere oplagen wat de prijs opstuwt, maar ik zou zelf de kit dan rond de €100 tot €150 inschatten, zeker geen €300 inderdaad. Wellicht dat dit aan hun kant een experiment is om te zien hoe ver ze kunnen gaan met de prijs.
Max 150 is ook wat ik als redelijk zie voor een dergelijke doos. Slide molding is zeker in complexere kits steeds meer van toepassing, Tamiya en Dragon doen het al jaren.

Pagina: 1 ... 14 ... 78 Laatste