Toon posts:

Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc

Pagina: 1 ... 62 63 64 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:52

_Eend_

🌻🇺🇦

Renegade666 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:05:
[...]

Dit zie ik vaak bij (amerikaanse) bouwers. Die gebruiken auto producten voor 1/24 autos. En dus ook wel metallics, giga vlokken op zo'n autootje dan 8)7
Goed idee, ik ken iemand die in een autolakfabriek werkt :+

Acties:
  • +4Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:35

page404

Website says no

Even bij Grootendorst geweest.
+ wat verf.

Ben benieuwd welke leuker is om te bouwen :P
En met welke ik ga beginnen.

[Voor 4% gewijzigd door page404 op 12-05-2023 17:21]

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:55
De mustang, want tamiya😁

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Ik vrees dat de Jag daarna tegenvalt! Alhoewel ik goede hoop heb op deze kit van Revell want volgens mij is ie vrij nieuw.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Renegade666
page404 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 18:00:
[...]

Ik vrees dat de Jag daarna tegenvalt! Alhoewel ik goede hoop heb op deze kit van Revell want volgens mij is ie vrij nieuw.
Is idd zo te zien een nieuwere kit. Dus zal niet zuigen denk ik😅

Dan zou ik eerst de jag doen😁

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Van wat ik heb gezien is de Jaaaaag wel ok, maar ik ben wel benieuwd, want die wil ik ook bouwen..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Renegade666
_Eend_ schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 20:37:
Van wat ik heb gezien is de Jaaaaag wel ok, maar ik ben wel benieuwd, want die wil ik ook bouwen..
Komt vast goed. Ik krijg de jaren 80 revell kits ook in elkaar, dus dan moet een 202x kit vast een stuk beter zijn👍

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Maar wat staat mooier op de plank? No contest natuurlijk.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Renegade666 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 18:07:
[...]

Is idd zo te zien een nieuwere kit. Dus zal niet zuigen denk ik😅

Dan zou ik eerst de jag doen😁
Mee begonnen! Eerste indruk: Tamiya is nog steeds beter :D
@_Eend_ ik zal je op de hoogte houden!
@Dr. Strangelove de Jag heeft bij voorbaat een lichte voorsprong want gewoon een mooiere auto.
Funfact: de Mustang is door mijn vrouw uitgekozen. Ik had eerder de Mercedes SLS gepakt. Maar die komt een volgende keer wel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ootje70
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-06 08:52
Mustang natuurlijk, en Tamiya én een Mustang.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zeddicius
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-06 11:50

Zeddicius

Conscience do cost

@Dr. Strangelove : Welke matt varnish had jij nou laatst meegenomen uit Almere?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zeddicius

Zeddicius

Conscience do cost

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Ja daarmee krijg je het echt ‘dood’. Ben er zo tevreden over dat ik overweeg om een paar andere kits hier alsnog mee af te spuiten.

Who am I kidding… het gaat al traag genoeg :P Met de twee die op de bench liggen gaat het echt traag. Afgelopen week wel weer wat gedaan maar beiden zijn het zulke matige kits dat ik echt langzaam progress maak.

• geenbelasting
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 00:08
Ik wil al jaren beginnen met het bouwen van model autootjes of vliegtuigen, maar ik schrik altijd af vanwege de complexiteit. Zijn er wat simpelere setjes van tamiya, waar amper gelijmd en geverfd hoeft te worden? Ik zou dan voornamelijk wat jaren 80-00 sportauto's willen bouwen. Denk aan Nissan skyline, Subaru Impreza WRX.
Vliegtuigen lijken mij ook heel vet, maar dat vind ik nog enger om aan te beginnen. Iemand goede tips?

Ik heb enkel ervaring met het bouwen van Gundam, en dat is gewoon plastic in elkaar douwen. Beetje vijlen, stickers en topcoat. Ik heb geen enkele ervaring met verven van modellen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 16:21
Ik ben toevallig een paar maanden geleden begonnen met modelbouw vliegtuigjes (schaal 1/72) uit ww2 en heb mijn 2e net af.
Ik heb er een gebouwd van het merk Eduard, dat paste allemaal perfect, pak dan niet meteen de profipack versies maar de weekender. Bij de profipack zit photo edge, ini-mini metalen onderdeeltjes, waar je mee mag beginnen, zeg ik uit ervaring.
Mijn 2e was een oud model (PM Models) wat slecht paste en heel veel vijlen en vullen mee bracht, maar eenmaal in elkaar en geverfd ziet het er wel gaaf uit!
Van Revell zijn er dozen met levels 1 tm 5 en hebben ze ook easy-click systemen, zelf nog geen ervaring mee.

Ik had zelf al verf omdat ik bordspel poppetjes schilder, voor de rest is een goede platte knip tang en schuurpapier/vijltjes belangrijk voor schoonmaak werk. Vergeet ook geen pincet voor het kleine spul. Mijn pincet werkt ook als lanceer inrichting van kleine onderdelen. k heb zelf lijm met een lijm met zo'n metalen buisje om verf op het model te brengen, maar moet nog opzoek naar een alternatief, ik kan hier niet precies genoeg mee doseren.

Ondanks af en toe gevloek als een onderdeel weer eens weg vliegt is het ontspannen werk waar je heel mooie resultaten kan halen.
Hierbij mijn 1/72 Hawker Hurricane van Eduard en Fokker D21 van PM Models

De eerste met kwast gedaan, de 2e met een airbrush.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Invisible_man
  • Laatst online: 19:32
geenbelasting schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 00:31:
Ik wil al jaren beginnen met het bouwen van model autootjes of vliegtuigen, maar ik schrik altijd af vanwege de complexiteit. Zijn er wat simpelere setjes van tamiya, waar amper gelijmd en geverfd hoeft te worden? Ik zou dan voornamelijk wat jaren 80-00 sportauto's willen bouwen. Denk aan Nissan skyline, Subaru Impreza WRX.
Vliegtuigen lijken mij ook heel vet, maar dat vind ik nog enger om aan te beginnen. Iemand goede tips?

Ik heb enkel ervaring met het bouwen van Gundam, en dat is gewoon plastic in elkaar douwen. Beetje vijlen, stickers en topcoat. Ik heb geen enkele ervaring met verven van modellen.
Revell heeft wel wat snap kits waar je naar zou kunnen kijken:
https://www.modelbouwenzo...239986/Products/rev-07643

Maar om eerlijk te zijn zou ik niet te bang zijn voor het lijmen en alles. Ja de eerste paar kits zullen misschien niet meteen fantastisch gaan, of juist wel, maar ik zou dan ook gewoon een paar goedkopere kits kopen en gewoon lekker bezig gaan en fouten maken en dus niet meteen naar de dure Tamiya kits grijpen (dan ga je die kits ook echt waarderen wanneer je die uiteindelijk wel koopt :) ). Revell heeft qua auto's wel genoeg wat wel goed in elkaar past, zolang je maar niet te oud spul koopt (hint, check de kit altijd even op scalemates.com, daar staat de hele voorgeschiedenis van kits inclusief reboxes op), maar schroom ook niet om eens een spitfire (van bijvoorbeeld zoals mijn bovenbuurman al schrijft van Eduard) of een tank te bouwen al is het maar om het eens te ervaren.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

ik sluit me bij iedereen hier aan. Maar het belangrijkste is: Het is een hobby, geen topsport. Het belangrijkste is dat je er plezier aan beleeft. Dus gewoon een simpel kitje kopen, de bende in elkaar plakken en te lijf gaan met harige stokjes en verf.

Zo ben ik ook begonnen. Een vriend van mij had me een (veel te ingewikkelde) kit kado gegeven en ik zat er toen nogal tegen aan te hikken om er mee te beginnen. Toen heeft ie een keer van die Warhammer poppetjes meegenomen om in elkaar te zetten en te beschilderen. Ik was er vrij snel achter dat schilderen niet mijn ding is, maar plakken des te meer :P

Daarna heb ik die 'ingewikkelde' kit (het was trouwens deze: https://www.scalemates.co...-38-t-sdkfz-140-1--104997) in een weekendje in elkaar geplakt. Ik heb denk ik alle mogelijke fouten gemaakt, maar ook veel geleerd.

Ik heb hier ook een die-cast schaalmodel van een Leopard 2A4 staan, en hoewel het een mooi ding is kijk ik er toch anders naar dan mijn eerste kit die ik zelf heb gebouwd. En die ziet er uit als een speelgoedtank :P

• Zeddicius

Zeddicius

Conscience do cost

Vraag voor (denk ik) met name de armor bouwers hier: schilderen jullie kleinde onderdelen (zoals tools en kleine wapens) met de kwast of toch de AB? AB geeft bij mij altijd betere resultaten, maar het is wel gepriegel natuurlijk en vereist wat afplakwerk. Daarnaast is het grootste deel van mijn verfcollectie niet echt geschikt voor de kwast.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Renegade666
@Zeddicius
Verschild een beetje qua onderdeel. Als het niet een gladde/vlakke kant heeft, dan pak ik meestal de kwast. Beetje verdunt of retarder. Als het gladde/vlakke kanten heeft, komt de AB er bij.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
geenbelasting schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 00:31:

Zoals met zoveel dingen is het gewoon doen, en de lat in het begin niet te hoog te leggen voor jezelf. Alle soorten kits hebben hun eigen uitdagingen; auto's bouw ik zelf (nog) niet maar ik ben daar 'bang' om de top coat zo mooi shiny te krijgen. Bij vliegtuigen heb je over het algemeen veel naden te vullen en te schuren omdat ze veel compound curves hebben. Maar dat betekent niet dat je jezelf perfectie moet opleggen; je kan ook prima een vliegtuig bouwen en de naden laten voor wat het is.

Ik heb een paar honderd modellen gebouwd maar voor elk kit heb ik toch een andere standaard; sommige wil ik zo perfect mogelijk doen, andere zijn om gewoon lekker even te bouwen en weer anderen accepteer ik vooraf dat het resultaat suboptimaal gaat zijn omdat de kit niet goed is, of jarenlang op de shelf of doom heeft gelegen en hij een keertje af 'moet'.

Bottom line is al gezegd, probeer gewoon lol te hebben en het niet te serieus te nemen. Het is een hobby :)

• Invisible_man
Zeddicius schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:57:
Vraag voor (denk ik) met name de armor bouwers hier: schilderen jullie kleinde onderdelen (zoals tools en kleine wapens) met de kwast of toch de AB? AB geeft bij mij altijd betere resultaten, maar het is wel gepriegel natuurlijk en vereist wat afplakwerk. Daarnaast is het grootste deel van mijn verfcollectie niet echt geschikt voor de kwast.
Met de kwast, veel sneller en makkelijker. Daarna wash er overheen en klaar :)

Vallejo old wood (witte dop) voor het houtwerk en wat vallejo metals voor bijvoorbeeld het blad van een schep en je bent al een heel eind.

[Voor 11% gewijzigd door Invisible_man op 17-05-2023 09:56]

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Zeddicius schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:57:
Mijn ervaring is dat hele kleine onderdelen afplakken vaak lastig is en een suboptimaal resultaat geeft. Zelf doe ik dit soort dingen met de hand en dan inderdaad een wash eromheen. De wash heeft als voordeel dat hij in de demarcatie kruipt en daarmee eventuele 'bibbers' van een minder vaste hand (zoals de mijne) verbloemt.

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 16:21
Met de kwast kan je ook je airbrushverf aanbrengen, misschien heb je dan meer lagen nodig.
En blijkbaar kan je kwast verf ook onverdund door je AB persen, want ik kwam er gisteren achter dat ik kwast verf heb gebruikt ipv de AB verf voor de Fokker. Enkel paar druppels flow improver toegevoegd.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• Zeddicius

Zeddicius

Conscience do cost

Check, kwast it is! En is het dan voor de wash nog nodig om er eerst een clear coat op de spuiten?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Invisible_man
skoozie schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:58:
Met de kwast kan je ook je airbrushverf aanbrengen, misschien heb je dan meer lagen nodig.
Kan en doe ik wel als ik daar toevallig net de kleur van heb die ik nodig heb, maar een paar goedkope flesjes Vallejo met witte dop met gangbare kleuren is veel makkelijker en je hebt het in één keer dekkend. En de MRP verf die ik veel gebruik ga je echt niet kwasten, veel te dun daarvoor :)
Zeddicius schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:14:
Check, kwast it is! En is het dan voor de wash nog nodig om er eerst een clear coat op de spuiten?
Niet eens, hangt wel af van wat voor wash je over wat voor verf smeert natuurlijk, maar als het enigzins wat uitgehard is (geef het 24 uur en je zit sowieso wel goed) en je wat terughoudend bent met de hoeveelheid heb je niet snel problemen. Over Vallejo (watergedragen acriel) kan ik na een paar uur zonder problemen oil washes of van die kant en klare enemal washes smeren. En anders heeft Vallejo ook wel kant en klare acryilic washes. Gewoon eens uitproberen, zie je vanzelf wel wat wel of niet werkt :)

[Voor 3% gewijzigd door Invisible_man op 17-05-2023 10:25]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Is wel best practice maar zeker als je satijn of gloss verf gebruikt heb m.i. niet nodig.

• Zeddicius

Zeddicius

Conscience do cost

Ik ga wat bestellen en aan de slag, wederom dank! Laatste vraag: heb je voor Vallejo model color nog speciale verdunner nodig of kan dat gewoon met water (of zelfs onverdund)?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Invisible_man
Zeddicius schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:32:
Ik ga wat bestellen en aan de slag, wederom dank! Laatste vraag: heb je voor Vallejo model color nog speciale verdunner nodig of kan dat gewoon met water (of zelfs onverdund)?
Voor het kwastwerk is water prima, voor de ab is de officiele thinner en retarder aan te raden.

• Invisible_man
Zeddicius schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:32:
Die old wood zit trouwens in hun Panzer aces serie, niet in de normale model color, maar is het zelfde idee.
https://acrylicosvallejo....r-aces-en/old-wood-70310/

• Zeddicius

Zeddicius

Conscience do cost

Invisible_man schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:38:
[...]

Die old wood zit trouwens in hun Panzer aces serie, niet in de normale model color, maar is het zelfde idee.
https://acrylicosvallejo....r-aces-en/old-wood-70310/

Had hem inderdaad al bij Krikke gevonden, al lijkt de kleurstaal daar flink af te wijken |:(

• Invisible_man
Zeddicius schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:47:
[...]

[Afbeelding]

Had hem inderdaad al bij Krikke gevonden, al lijkt de kleurstaal daar flink af te wijken |:(
Ja, die is wat te donker daar ja :) Deze is wat meer in de richting:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Zeddicius schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:47:
[...]

[Afbeelding]

Die kleurstalen moet je sowieso niet naar kijken.. Daar klopt bijna nooit iets van, die plaatjes worden helemaal kapot gecompressed en geconverteerd, nog afgezien van invoerfoutjes (het is ook niet bepaald een enerverend klusje). Het is meer een "Zo ziet het er waarschijnlijk uit" dan dat het echt representatief is.

Zelfde met de kleurstalen in de winkel. Ik heb ze bij verschillende winkels vol in de zon zien hangen. Dat is uhh, niet handig :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ootje70
...
Zeddicius schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:14:
Je hoeft niet een clear coat te spuiten. Het oppervlakte bepaald wel hoe een wash 'reageert'. Zonder clear coat is de onderlaag erg ruw en meer poreus, neemt dus meer vloeistof op, een wash vloeit dan niet (ook niet in panel lines) en de wash wordt ook mat (dull). Met een matte coat is dat effect al minder en krijg je een ander resultaat plus dat je dan ook de wash weer kunt verwijderen, dat lukt zonder coat niet echt. Een glossy coat is nog gladder en dan is het effect van de washes heftiger, vandaar dat de meeste bouwers hier denk ik een glossy vernis gebruiken. Met een matte vernis als eindlaag breng je alles weer meer bij elkaar.

[Voor 203% gewijzigd door Ootje70 op 17-05-2023 11:38]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• geenbelasting
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 00:08
Dank voor de goede tips! Ik heb gelukkig al een goeie platte kniptang en vijlen voor mijn Gundam modelletjes. Ik ga dan denk ik ff goed rondkijken bij de lokale modelbouwboer voor verfjes en wat modellen. Ik ga scalemates sowieso gebruiken, wat een handige site!

.
_Eend_ schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:50:
ik sluit me bij iedereen hier aan. Maar het belangrijkste is: Het is een hobby, geen topsport. Het belangrijkste is dat je er plezier aan beleeft. Dus gewoon een simpel kitje kopen, de bende in elkaar plakken en te lijf gaan met harige stokjes en verf.
Dr. Strangelove schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:52:
[...]

Bottom line is al gezegd, probeer gewoon lol te hebben en het niet te serieus te nemen. Het is een hobby :)
Ik ga sowieso erin met het idee dat het gewoon voor de leuk is. Ik ben gelukkig van mezelf niet een perfectionist dus dat moet goed komen! _/-\o_

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Invisible_man
Vooropgesteld dat onderstaande foto's bij lange na de werkelijkheid geen eer aan doen, heb ik nog wat getest met voor zwarte glanzende ondergrond voor een zo spiegelend mogelijke polished alluminium look zorgt.

Het bovenste teststukje is mr hobby gx2 wat ik online tegen kwam als één van de beste gloss black bases voor metal finishes, het onderste is Alclad glos black base (ALC-305).

Hoewel het er in de foto wat messy uitziet, is de Alclad hier duidelijk de winnaar, maar is een enamel wat een langere droogtijd inhoud en bij mij was het na 12 uur nog steeds een beetje plakkerig, maar na 24 uur al grotendeels uitgehard. Online lees ik horror verhalen van mensen waar het na drie dagen nog plakkerig was, maar dat kan door van alles komen zoals niet goed gemixt, een te oude potje waar de thinner deels uit verdampt is, een te hoge luchtvochtigheid in huis of gewoon te dikke lagen gespoten waardoor het niet goed kan uitdampen. Ik heb het volgens de aanwijzingen op het flesje in twee medium lagen gespoten waarbij de eerste wat dunner was om alleen een hechtlaagje te creëren en de tweede iets dikker zodat het een goede natte laag was die mooi kan uitvloeien.

De volgende stap, alclad pollished aluminium (ALC-105) er overheen. Online las ik dat je dat met een wat lagere druk met iets meer afstand dan normaal moest doen. En natuurlijk niet meer verf gebruiken dan nodig zodat het glans van het zwart erdoorheen te zien blijft. Toen ik het net gespoten had, leek het alsof wat mattig werd. Maar toen ik het de volgende dag nog eens beet pakte, bleek dat een deel van de metaalverf als een stof laagje er overheen zat wat zo met de vingers er overheen wrijvende te verwijderen was.

Links de mr hobby gloss black base, rechts die van Alclad. Hoewel het spiegel effect altijd nog meer kan en de foto's de werkelijkheid niet echt vertalen, kan je aan de breedte van de reflectie van de lamp duidelijk zien dat de rechter veel meer spiegelt dan de linker. Je kan het ook aan de reflectie van het instructieboekje er onder wel wat zien :)

Als ik dit met de foto's van de P51D in het museum vergelijk, is dat ook niet 100% spiegelend, dus hier kan ik wel mee leven 8) Het zou van mij alleen nog een tikje lichter mogen, maar dat heeft ook veel met licht uit te staan en met z'n black base heb je uiteindelijk ook je limieten van hoe licht het kan worden. Je kan de metaalverf dan wel dikker gaan spuiten wat het wat lichter zou maken, maar dat gaat ten koste van het spiegeleffect.

Wat straks wel een uitdaging gaat worden is dat je over z'n finish helemaal niets aan clear coat wil spuiten en je er ook zeker niet overheen wil afplakken. Dat zal dan inhouden dat ik dus eerst het matte aluminium van de vleugels en dergelijke ga spuiten. Dan de loopvlakken en anti glare paint op de neus en dergelijke en ook de letters en roundels ga ik eerst spuiten (ik ga hem immers in 1/32 bouwen). En dan als laatste verf stap pas het glossy aluminium.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• smitae
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01:01
Eerste stukje romp verf werk sinds meer dan een jaar….. Toch weer te snel begonnen, BETER AFPLAKKEN !!!!!
Kwast werk, romp is mij te groot voor de air-brush en er mag ook best wel wat structuur inzitten, het is immers een houten romp en hoeft dus ook niet super glad te zijn. Straks op kijk afstand ziet het er meer dan goed genoeg uit.
De strakheid die ik bij jullie voorbij zie komen, ga ik niet halen op de romp. Als het goed is zal de opbouw wel veel strakker worden, dat is namelijk resin print, dus van zichzelf al veel gladder dan de PLA geprinte roomp.

Maar goed, vandaag de zwarte streep en dan de boel grijs verven boven de zwarte streep. Gelukkig verf ik dan wel weer over de rode uitlopers heen, en dus eigenlijk wel goed dat nu niet helemaal goed is gegaan. Mooi leermoment.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• smitae
En weer ff een kleine update, dit weekend dek verven. Deels houtkleur en deels in donkergrijs.
Mogelijk dat ik de zwarte berghout en dekrand nog wat bijwerk met donkergrijs. Zwart is mogelijk net een beetje te zwart.
Dan nummers op de romp en dan alle onderdelen plaatsen en afwerken.
Alles met de hand gedaan, eerste keer sinds hele tijd, best een uitdaging om het netjes genoeg te krijgen. Kan vast beter maar ben zelf best wel tevreden, romp is niet super glad. Maar blijft een 3d-print en aangezien het schip in het echt van hout is, is het zelfs wel goed dat er lekker wat relief etc in zit.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

@smitae je weet dit vast al.. Dus ik post het vooral voor de nieuwe modelbouwers :)

Afplaktape moet je echt stofvrij bewaren. Tamiya heeft tape dispensers (https://www.modelbouwenzo.nl/Masking-Tape-6mm-Tamiya) waarin je de tape afgesloten kunt bewaren. Een los rolletje trekt stof aan op de randen van de tape. En dat wil je niet, want stof zorgt er voor dat de randen niet meer goed plakken, waardoor er verf onder terecht kan komen.

En ja, je wil die Tamiya tape gebruiken, of in ieder geval tape die voor modelbouw is gemaakt. Gewone schilderstape zoals die van Tesa plakken te goed, waardoor je het risico loopt om een deel van de verf mee te nemen als je de tape van je model af trekt. En als Vallejo gebruiker heb ik daar (helaas) veel ervaring mee :(

Grote oppervlakken plak ik af met tamiya tape aan de randen, en goedkopere tape, papier of van dat masking fluid

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Invisible_man schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:00:
De volgende stap, alclad pollished aluminium (ALC-105) er overheen. Online las ik dat je dat met een wat lagere druk met iets meer afstand dan normaal moest doen. En natuurlijk niet meer verf gebruiken dan nodig zodat het glans van het zwart erdoorheen te zien blijft. Toen ik het net gespoten had, leek het alsof wat mattig werd. Maar toen ik het de volgende dag nog eens beet pakte, bleek dat een deel van de metaalverf als een stof laagje er overheen zat wat zo met de vingers er overheen wrijvende te verwijderen was.
Ik las in mijn MIG boek dat je dat laagje stof er tijdens het spuiten tussen layers vanaf moet vegen met een zachte brush. Schijnt normaal te zijn. Zal het even opzoeken.

• Dr. Strangelove
  • Nu online
_Eend_ schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 00:31:
@smitae je weet dit vast al.. Dus ik post het vooral voor de nieuwe modelbouwers :)

Afplaktape moet je echt stofvrij bewaren. Tamiya heeft tape dispensers (https://www.modelbouwenzo.nl/Masking-Tape-6mm-Tamiya) waarin je de tape afgesloten kunt bewaren. Een los rolletje trekt stof aan op de randen van de tape. En dat wil je niet, want stof zorgt er voor dat de randen niet meer goed plakken, waardoor er verf onder terecht kan komen.

En ja, je wil die Tamiya tape gebruiken, of in ieder geval tape die voor modelbouw is gemaakt. Gewone schilderstape zoals die van Tesa plakken te goed, waardoor je het risico loopt om een deel van de verf mee te nemen als je de tape van je model af trekt. En als Vallejo gebruiker heb ik daar (helaas) veel ervaring mee :(

Grote oppervlakken plak ik af met tamiya tape aan de randen, en goedkopere tape, papier of van dat masking fluid
Allemaal true. Nog een andere reden om het goed te bewaren is dat je moet voorkomen dat je schade krijgt aan de zijkant van de rol. Dan ben je namelijk je strakke lijn kwijt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• smitae
Ja, goeie tip, stof is niet fijn, ik heb idd de tape in de bijbehorende zakjes zitten. Geen Tamiya, ooit een partij gekocht bij Ali. Werkt goed, enige uitdaging blijft het goed aanbrengen, vooral ervoor zorgen dat het goed is aangestreken, zeker met iets meer relief in je model, dat ging bij de eerste layer dus niet goed. Maar toen had ik nog het excuus dat het heel lang geleden was dat ik het had gebruikt. En de tape is goed te verwijderen, mooie strake streep.
Denk dat ik voor het bijwerken van de balken met donker grijs toch ga afplakken. Net wat strakker denk ik.

De tape in actie;

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06:28

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ik heb me inmiddels aangeleerd om zoveel mogelijk alcohol based verven te gebruiken wanneer ik wil afplakken en alleen nog maar Vallejo te gebruiken voor details (wanneer afplakken niet meer relevant is) dan werkt afplakken met (goedkope) schilderstape prima.

Ik heb ook tamiya tape maar die kan ik dus beter wegmieteren als ik dat zo lees. Die zijn absoluut niet stofvrij bewaard. Ze plakken ook niet super, wellicht ook vanwege stof?

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• Invisible_man
En ja, je wil die Tamiya tape gebruiken, of in ieder geval tape die voor modelbouw is gemaakt.
En wat ook meespeelt is dat zulke tape vrij dun is en scherpe niet afrafelende randen heeft voor een strak resultaat, ook als je het in stukjes knipt. Te dikke tape laat opstaande randjes achter na het spuiten, vooral als je er tegen aan spuit in plaats van er overheen.

Het stofvrij bewaren is nieuw voor mij, maar klinkt aannemelijk :)

Overigens gebruik ik nooit van die dispensers. Ik heb altijd gewoon losse rolletjes waar ik altijd netjes een stukje van af knip zodat ik altijd nette strakke randen heb. Maar ik doe dan ook wel vrij veel van dat precisie afplakwerk 8)
Dr. Strangelove schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 07:23:
[...]

Ik las in mijn MIG boek dat je dat laagje stof er tijdens het spuiten tussen layers vanaf moet vegen met een zachte brush. Schijnt normaal te zijn. Zal het even opzoeken.
Wellicht is de reden dat ze aanraden om op wat grotere afstand met niet te veel luchtdruk het metal te spuiten dat juist de zwaardere delen snelheid kunnen verliezen en opdrogen voordat het op het model terecht komt en dat dat het stof is wat er op komt. Zoals al eerder genoemd is het probleem van veel metals dat het altijd wat vlokkerig is en dat had ik nu absoluut niet.

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Misschien heeft het ook met mijn huis te maken. Ik woon langs een vrij drukke weg waar ook bussen en vrachtwagens rijden, en waar veel mensen denken dat het bord "Zone 30" slechts een suggestie is.. Een tijdje geleden heb ik zo'n luchtreiniger van Ikea gekocht, en dat filter is nu grijs, terwijl die wit was toen ik hem 2-3 maanden geleden had gekocht :P

Ik vindt die dispensers wel fijn, al snij ik nog steeds de tape af ipv het kartelrandje op de dispenser te gebruiken

• Invisible_man
_Eend_ schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 12:15:
Misschien heeft het ook met mijn huis te maken. Ik woon langs een vrij drukke weg waar ook bussen en vrachtwagens rijden, en waar veel mensen denken dat het bord "Zone 30" slechts een suggestie is.. Een tijdje geleden heb ik zo'n luchtreiniger van Ikea gekocht, en dat filter is nu grijs, terwijl die wit was toen ik hem 2-3 maanden geleden had gekocht :P
Ja mijn huis staat in een rustige wijk in een klein dorp en ik heb luchtverwarming en dus ook een ventilatiesysteem wat aardig wat stof afvoert en wat vooral in ronddwarrelend stof scheelt. Maar stof houdt je natuurlijk altijd als je op de zelfde werkplek ook aan het schuren en airbrushen bent, moet je voor de grap eens tegen het filter van een spuitcabine tikken en je komt er wel achter hoeveel stof airbrushen creëert, elk stukje verf wat niet op je model komt wordt stof zeg maar :) en waarom zelfs bij het spuiten van watergedragen verf een stofmasker een goed idee is

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Invisible_man
In kader van wat meer orde in de chaos te scheppen, heb ik een goedkoop plastic ladeblokje (welke onder een tafel past) voorzien van wat plastic hoekprofielen (50x50mm) om zo vooral alle flesjes mrp en alclad op te bergen zonder dat de etiketten niet meer te lezen zijn. In totaal zes laden met elk vijf rijen dus genoeg opslag :) .

Hiervoor had ik alles op een tafel in hobbyzonde stands staan, maar dat neemt best wel wat ruimte in en verzameld over de jaren heen best wel wat stof.

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Wat doe jij met die extra thin dat je er zoveel van nodig hebt ;)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Renegade666
Dr. Strangelove schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 21:40:
Snuift wel lekker weg denk ik🤣🤣

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 21:40:
Ach, je weet hoe dat gaat. Je moet twee potjes verf bestellen van nog geen €5,- en je vind het zonde om daar dan €10,- verzendkosten voor te betalen, dus je doet er nog wat verbruiksmateriaal zoals tape, primer en extra thin bij. Probleem is alleen dat ik regelmatig op mijn werk ben wanneer ik een bestelling plaats (ik zit toch al de hele dag achter de computer), en dus niet even snel kan kijken hoeveel ik nog heb en dus vaak bestel wanneer ik het niet perse nodig heb 8)

Overigens die lichtgroene extra fast lijm gebruik ik vrijwel nooit, daar zit een stofje in wat ik altijd op mijn longen voel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• smitae
Aanbrengen Pennantnummer op de Beemster… geen decals, immers volledige zelfbouw. En vanaf 30 ~ 50 cm kijk afstand, ziet het er voor mijn gevoel wel goed uit.

Dat is nog een beetje uitproberen. Eerst een sjabloon geprint, plakband erop, uitgesneden. Maar omdat het niet plakt is het niet heel eenvoudig het strak tegen de romp te krijgen. Wel handig voor de overal layout, maar uiteindelijk toch alles met de had bijgewerkt. Zonder sjabloon wat ik strak op de romp kan plakken is ook airbrush geen optie? Toch?

Ik heb wel decal-papier liggen, ook wit, ik kan jammer genoeg niet wit printen. Ik zou het dus ook kunnen uitknippen/snijden en dan de witte decal erop plakken? Waarschijnlijk zal dat strakker zijn dat verven zoals ik nu heb gedaan.

Iemand nog tips? Voor mij is op dit moment toch alles nieuw, dus testen en kijken wat uiteindelijk het beste resultaat geeft.

H-dek moet nog 2 extra verflagen krijgen, dus ziet er nog niet strak uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Invisible_man schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 20:09:
In kader van wat meer orde in de chaos te scheppen, heb ik een goedkoop plastic ladeblokje (welke onder een tafel past) voorzien van wat plastic hoekprofielen (50x50mm) om zo vooral alle flesjes mrp en alclad op te bergen zonder dat de etiketten niet meer te lezen zijn. In totaal zes laden met elk vijf rijen dus genoeg opslag :) .

[Afbeelding]

Hiervoor had ik alles op een tafel in hobbyzonde stands staan, maar dat neemt best wel wat ruimte in en verzameld over de jaren heen best wel wat stof.
[Afbeelding]
Dat is een goed idee. Moet ik alleen op zoek naar een kastje dat 2 cm lager is.. Of een bureau kopen ipv de eettafel die ik nu gebruik :P Tussen de poten van de tafel zit namelijk een plank waar het tafelblad op rust. Die planken heb je ook nodig voor de stabiliteit (echte Leenbakker kwaliteit)

Maar die hoekprofielen zijn echt een goed idee :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

@smitae Is een snijmachine zoals een Cricut dan geen idee? Daarmee kun je zelf je masks maken van vinyl of tape?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06:28

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Of je maakt je eigen paint rack zoals waar ik nu mee bezig ben.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Invisible_man
_Eend_ schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:38:
[...]

Dat is een goed idee. Moet ik alleen op zoek naar een kastje dat 2 cm lager is..
Als je de wieltjes er af laat, is hij een paar cm lager.
Maar die hoekprofielen zijn echt een goed idee :)
Dat hoekprofiel is bij de bouwmarkt te koop voor ik meen €13,- voor 2,6 meter, had in totaal drie lengtes nodig. Dus inclusief het kastje zelf was ik voor iets van €70,- klaar.
_Eend_ schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:40:
@smitae Is een snijmachine zoals een Cricut dan geen idee? Daarmee kun je zelf je masks maken van vinyl of tape?
Dit kan inderdaad prima met een cricut, pas als de letters kleiner dan iets van 1 cm worden loop je tegen de limieten daarvan aan, maar verder een ideale stuk gereedschap hiervoor :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• smitae
Een snijmachine lijkt idd wel een goed plan. Zeker voor 1/100 marine modellen. Letters en cijfers groot genoeg denk ik.
Zie ze voor rond de 200 euro voorbij komen. Ik ga maar eens een beetje opzoek naar wat info en ervaringen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ootje70
Invisible_man schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:00:
Links de mr hobby gloss black base, rechts die van Alclad. Hoewel het spiegel effect altijd nog meer kan en de foto's de werkelijkheid niet echt vertalen, kan je aan de breedte van de reflectie van de lamp duidelijk zien dat de rechter veel meer spiegelt dan de linker. Je kan het ook aan de reflectie van het instructieboekje er onder wel wat zien :)

Als ik dit met de foto's van de P51D in het museum vergelijk, is dat ook niet 100% spiegelend, dus hier kan ik wel mee leven 8) Het zou van mij alleen nog een tikje lichter mogen, maar dat heeft ook veel met licht uit te staan en met z'n black base heb je uiteindelijk ook je limieten van hoe licht het kan worden. Je kan de metaalverf dan wel dikker gaan spuiten wat het wat lichter zou maken, maar dat gaat ten koste van het spiegeleffect.

Wat straks wel een uitdaging gaat worden is dat je over z'n finish helemaal niets aan clear coat wil spuiten en je er ook zeker niet overheen wil afplakken. Dat zal dan inhouden dat ik dus eerst het matte aluminium van de vleugels en dergelijke ga spuiten. Dan de loopvlakken en anti glare paint op de neus en dergelijke en ook de letters en roundels ga ik eerst spuiten (ik ga hem immers in 1/32 bouwen). En dan als laatste verf stap pas het glossy aluminium.
Hoi.

Dat vliegtuig staat blijkbaar in het Nationaal Militair Museum in Soest. Ga binnenkort met een collega die spotter is hier naartoe om er rond te kijken en foto's te maken van dit toestel. Ik ga een test uitvoeren met zwarte primer en daar overheen de Chrome Verf van Revell in een rattle can. De reviews hiervan zijn erg positief en het effect is iets donkerder en ik denk dat het met een shader er heel dun overheen erg realistisch kan worden. Wellicht ook wat titanium (metal) over de naden/rivets.

Maar die Alclad oplossing ziet er al heel wat beter uit dan de andere zogenaamde polished metal lakken die meer aluminium zijn. Gisteren foto's gemaakt van een F-104 Starfighter die in Zeeland bij een demontage bedrijf langs de weg staat. Dat metaal is verregaand geoxideerd en mat geworden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Invisible_man
smitae schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:51:
Een snijmachine lijkt idd wel een goed plan. Zeker voor 1/100 marine modellen. Letters en cijfers groot genoeg denk ik.
Zie ze voor rond de 200 euro voorbij komen. Ik ga maar eens een beetje opzoek naar wat info en ervaringen.
Hierbij mijn ervaringen tot nu toe.

Voor €200,- heb je die cricut joy
(die ik dus ook heb) waarmee je tot een breedte van 14 cm kan snijden en als je de kant en klare vinyl rollen gebruikt tot een lengte van 1 meter (ook al zijn de rollen langer, de software gaat maar tot 1 meter). Kort samengevat mijn ervaringen:

-Hoewel je met de losse snijmat ook vellen met Kabuki tape (Tamiya tape zeg maar) kan snijden, gebruik ik vooral die kant en klare vinyl rollen omdat je die zo zonder mat in de snijder kan steken. Het vinyl scheurt minder snel en is ongeveer even dik. Ook is het wat elastischer wat op oneven oppervlakken kan helpen. Door eerst even de uitgesneden stukjes op de achterkant van je hand te plakken, kan je al veel van de plakkracht weghalen zodat je niet de verf met je mask mee trekt.

-De software van cricut is commerciële meuk met bijvoorbeeld veel kant en klare snijpatronen die je voor een paar euro kan kopen en echt gericht op meer de knutselmarkt en niet op technische hobbyisten zoals wij. Echter heb je de mogelijkheid om .svg bestanden te importeren welke je met een programma als inkscape (gratis) kan maken waardoor je de cricut software minimaal nodig hebt. Zelfs zoiets als andere fonts zitten meteen achter een betaalmuur bij cricut terwijl je inkscape zo een verscheidenheid aan fonts kan laden die je op internet gratis vindt. Wel heeft inkscape wel wat een leercurve, maar zal voor de gemiddelde tweaker niet een probleem moeten zijn 8)

-De nauwkeurigheid is in de basis vrij goed. Ik heb wel testjes gedaan en de precisie was beter dan ik met mijn schuifmaat (0,1mm) kon meten. De beperking zit hem echter vooral in risico op uitscheuren als de losse stukjes te klein worden (ongeveer als het smaller dan 1mm wordt) en het mesje (welke vrij kan draaien en dus met de snijrichting meegetrokken wordt) kan niet te veel scherpe bochten achter elkaar maken zonder dat je dat terug ziet in het snijwerk. Rondere fonts zullen een beter resultaat geven, maar juist op militaire modellen zal je eerder fonts met veel rechte hoeken tegenkomen.

Hieronder twee modellen waar ik de cricut gebruikt hebt die wel een aardig idee van de mogelijkheden en beperkingen geven:

De eerste (1/48 Brewster Buffalo) heb ik het voor de oranje driehoeken en de witte tekst gebruikt. Voor een idee van schaal, de snijmat in de achtergrond heeft hokjes van 1x1cm. De witte tekst is dus ongeveer 6mm hoog zo uit mijn hoofd en je kan als je er op inzoomt wel zien dat het dan niet super strak meer is, al zullen afwijkingen in de .svg file daar ook in meetellen omdat ik dat van een scan van de decals overgetrokken heb waarbij de randen in de scan niet altijd even scherp waren. Als ik dit opgebouwd had met ingevoerde getallen zodat de diktes meer constant waren, had dat al een wat beter resultaat gegeven, maar al met al is een groot deel ook gewoon dat het te klein voor de cricut wordt.

De tweede (1/48 F-16A) is juist een voorbeeld waarbij de cricut echt fenomenaal werk afgeleverd heeft omdat dit allemaal ronde organische lijnen zijn en geen snel opeenvolgende scherpe hoekjes. Als je bijvoorbeeld in het oog van de leeuw inzoomt, zie je dat hij in de juiste omstandigheden erg precies kan worden.

Als het je dus vooral om blokkerige letters te doen is, is alles boven een letterhoogte van ongeveer 1 cm niet echt een probleem. Daaronder kan het dus afhankelijk van de omstandigheden wat wisselvallig uitvallen.

Ik heb de cricut joy destijds gekocht vooral vanwege de prijs en wat ik er voor over had. Nu ik hem een jaar ofzo in gebruik heb en ervaren heb hoe handig een snijplotter is om te hebben (niet alleen voor modelbouw), had ik achteraf best wel meer willen investeren in een betere machine die vooral dat kleinere werk beter kan, maar de vraag is dan alleen hoeveel duurder je moet gaan om een significant betere machine te hebben en mijn gevoel (niet echt op feiten gebaseerd overigens :) ) zegt dat je dan al snel boven de €500,- gaat uitkomen. Praktisch gezien is voor mij de cricut joy vooral voor de grotere modellen (1/32 en de grotere 1/48 vliegtuigen) goed bruikbaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Invisible_man
Ootje70 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:28:
[...]
Hoi.

Dat vliegtuig staat blijkbaar in het Nationaal Militair Museum in Soest. Ga binnenkort met een collega die spotter is hier naartoe om er rond te kijken en foto's te maken van dit toestel.
Ah nice!
Voor mij helaas net wat te ver weg om even heen te gaan. Maar ik had online wel een mooie walkaround gevonden wat voor mij erg waardevol is:
https://www.grubbyfingers...e_2015/content/index.html

Het enige wat ik mis zijn detailfoto's van de cockpit enzo, maar daar kan ik wel mee leven want daar is bij dit soort vliegtuigen toch niet zoveel van te zien.
Ik ga een test uitvoeren met zwarte primer en daar overheen de Chrome Verf van Revell in een rattle can. De reviews hiervan zijn erg positief en het effect is iets donkerder en ik denk dat het met een shader er heel dun overheen erg realistisch kan worden. Wellicht ook wat titanium (metal) over de naden/rivets.

Maar die Alclad oplossing ziet er al heel wat beter uit dan de andere zogenaamde polished metal lakken die meer aluminium zijn.
Ik benieuwd wat je er van kan maken. Wat mij tot nu toe in ieder geval meer dan duidelijk geworden is, dat echt alles moet kloppen van imperfecties in het plastic en naden tot aan de primer en de toplaag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• smitae
@Invisible_man Dat ziet er goed uit. En idd, meeste tekst is ruim boven de 1 cm. De witte tekst op de buffalo, dat ziet er perfect uit.

Dus snij machine gaat er komen :-). Deze mijnenveger is mijn eerste model waar ik tekst op probeer te maken in 1/100 schaal. En aangezien er nog diverse schepen in de werkqueue zitten is een mooie oplossing voor de tekst wel bijna een noodzaak. Nu al 2 volle dagen bezig en het is dan ok, maar niet strak.
Inktscape ken ik. Moest ooit was svg’s maken om als decals te laten printen.

Volgende model is de Hr.Ms. Kortenaer Admiralen klasse, die is zo goed als klaar. Maar de tekst moet er nog op (en wat kabels). De naam van het schip staat er ook op, net geen 1 cm hoog.

[Voor 10% gewijzigd door smitae op 22-05-2023 12:51]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Invisible_man
smitae schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:49:
@Invisible_man Dat ziet er goed uit. En idd, meeste tekst is ruim boven de 1 cm. Ben nu 2 dagen aan het knoeien en op zich lijkt het ok. Maar de witte tekst op de buffalo, dat ziet er perfect uit.

Dus snij machine gaat er komen :-). Deze mijnenveger is mijn eerste model waar ik tekst op probeer te maken in 1/100 schaal. En aangezien er nog diverse schepen in de werkqueue zitten is een mooie oplossing voor de tekst wel bijna een noodzaak. Nu al 2 volle dagen bezig en het is dan ok, maar niet strak.

Volgende model is de Hr.Ms. Kortenaer Admiralen klasse, die is zo goed als klaar. Maar de tekst moet er nog op (en wat kabels). De naam van het schip staat er ook op, net geen 1 cm hoog.
Mooi dat je wat aan mijn muur van tekst hebt 8)

Ik zat nog even wat te googlen naar wat het verschil tussen deze simpele cricut joy en de grotere machines is, maar de meeste reviews gaan alleen over wat voor materiaal je er allemaal in kan doen en niet over de precisie. Wel valt mij op dat bij de duurdere machines, het mesje, of tenminste de huls waar die inzit, voorzien is van een tandwiel waarbij de cricut joy dat niet heeft. Dat doet mij vermoeden dat die duurdere dus de stand van het mesje kunnen aansturen met een motortje waarbij die van de cricut joy uit zichzelf draait en meegetrokken wordt, maar daardoor dus minder snel kan draaien.

Maar goed, wat kan je voor €200,- verwachten :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

@Ootje70

In de buurt van de oude spottersplek staat ook een (replica) F-104 (Hier: https://www.google.nl/map...6572!16s%2Fg%2F11tc1dvkrl). In het dorp Soesterberg staat ook nog een replica van een Alouette.

En als je nog meer wil bekijken, op de Bernhard Kazerne in Amersfoort zit het Cavaleriemuseum, en achter de Du Moulin kazerne zit ook nog de Historische Collectie Technische Troepen met allerlei oude YP's, Nekafjes en ander spul. En daar naast zit ook nog het Museumpark Bevo en Transport.

Voor die laatste twee moet je een afspraak maken geloof ik, voor het Cavaleriemuseum heb je alleen een ID kaart of rijbewijs nodig, omdat je het terrein van de Bernhard op moet.

Tot zover dit bericht van de VVV :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

@Invisible_man Ik wilde je niet opzadelen met het schrijven van zo'n enorme lap tekst :$

In ander nieuws: ik had nog een bol.com bon, dus ik heb dat ladeblok maar besteld, we gaan wel zien of het past. Op de foto op bol.com staan andere afmetingen dan in de specs. Op de foto staat 615 mm, in de specs 67 cm. En op de foto zitten de wieltjes er op.

Maar goed, we gaan het morgen zien. Voordeel is wel dat de Karwei 50x50 mm plastic hoekprofiel heeft voor een tientje per 2,6 meter.

Dit spul dus: https://www.karwei.nl/ass...50x50-mm-260-cm/p/B521411

[Voor 9% gewijzigd door _Eend_ op 22-05-2023 20:47. Reden: linkje toegevoegd]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
@Invisible_man Ik wil geen party pooper zijn maar ik heb wel wat vraagtekens bij het realisme van die P-51 in het museum; even afgezien van het feit dat die shiny finish op de romp op geen enkel operationeel toestel is vertoond, heb ik ook twijfels of de verschillende onderdelen überhaupt de goede kleur hebben, b.v. de flaps en horizontal stabilizers. Dit is een goed stukje om even door te browsen:

https://www.britmodeller....085061-p-51d-wings-issue/

Als je natuurlijk het museumstuk 1:1 wil namaken dan heb ik natuurlijk niks gezegd :P

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Invisible_man
_Eend_ schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:47:
@Invisible_man Ik wilde je niet opzadelen met het schrijven van zo'n enorme lap tekst :$
O wees niet bang, mijn planning op werk is leger dan zou moeten op het moment, dus had wel wat tijd over :)
In ander nieuws: ik had nog een bol.com bon, dus ik heb dat ladeblok maar besteld, we gaan wel zien of het past. Op de foto op bol.com staan andere afmetingen dan in de specs. Op de foto staat 615 mm, in de specs 67 cm. En op de foto zitten de wieltjes er op.
Heb nog even gemeten, 615 zonder wieletjes, 670 met.
Maar goed, we gaan het morgen zien. Voordeel is wel dat de Karwei 50x50 mm plastic hoekprofiel heeft voor een tientje per 2,6 meter.

Dit spul dus: https://www.karwei.nl/ass...50x50-mm-260-cm/p/B521411
Ik was eerst ook bij de karwei, maar die had ze hier niet meer en ben toen bij de praxis uitgekomen, maar was inderdaad wat duurder. Overigens wel aan te raden de hoekprofielen even met een stukje tape op de bodem te fixeren.
Dr. Strangelove schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:16:
@Invisible_man Ik wil geen party pooper zijn maar ik heb wel wat vraagtekens bij het realisme van die P-51 in het museum; even afgezien van het feit dat die shiny finish op de romp op geen enkel operationeel toestel is vertoond, heb ik ook twijfels of de verschillende onderdelen überhaupt de goede kleur hebben, b.v. de flaps en horizontal stabilizers. Dit is een goed stukje om even door te browsen:

Als je natuurlijk het museumstuk 1:1 wil namaken dan heb ik natuurlijk niks gezegd :P
Wees maar niet bang, ik weet dat deze niet een originele knil kist is :)

Mijn doel is eigenlijks vooral om een mooie glimmende alu mustang te bouwen omdat ik zoiets met metals nog niet gedaan heb en aangezien hier voldoende goede foto's van zijn is dit voor mij prima genoeg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ootje70
_Eend_ schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:40:
@Ootje70

In de buurt van de oude spottersplek staat ook een (replica) F-104 (Hier: https://www.google.nl/map...6572!16s%2Fg%2F11tc1dvkrl). In het dorp Soesterberg staat ook nog een replica van een Alouette.

En als je nog meer wil bekijken, op de Bernhard Kazerne in Amersfoort zit het Cavaleriemuseum, en achter de Du Moulin kazerne zit ook nog de Historische Collectie Technische Troepen met allerlei oude YP's, Nekafjes en ander spul. En daar naast zit ook nog het Museumpark Bevo en Transport.

Voor die laatste twee moet je een afspraak maken geloof ik, voor het Cavaleriemuseum heb je alleen een ID kaart of rijbewijs nodig, omdat je het terrein van de Bernhard op moet.

Tot zover dit bericht van de VVV :+
Hahahaha. Dan ga ik me wel vermaken denk ik :) Thanks!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ootje70
Dr. Strangelove schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:16:

Je ziet vooral foto's van nu nog vliegende P-51's met dat glimmende gepolijste plaatwerk, ik denk ook dat ze in de oorlogssituatie meestal niet gepolijst de fabriek uitkwamen. Al is onderstaande foto uit WW2 en deze zagen er een stuk shinier uit dan de P51 op de meeste foto's. Het is meer de uitdaging dit voor elkaar te krijgen...

P-51 Mustangs of the 375th Fighter Squadron, Eighth Air Force mid-1944

Ik vond trouwens ook tekeningen m.b.t. kleuren/materialen en waar de rivets en naden weggewerkt waren:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Ootje70 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 07:53:
[...]

Je ziet vooral foto's van nu nog vliegende P-51's met dat glimmende gepolijste plaatwerk, ik denk ook dat ze in de oorlogssituatie meestal niet gepolijst de fabriek uitkwamen. Al is onderstaande foto uit WW2 en deze zagen er een stuk shinier uit dan de P51 op de meeste foto's. Het is meer de uitdaging dit voor elkaar te krijgen...

[Afbeelding]
P-51 Mustangs of the 375th Fighter Squadron, Eighth Air Force mid-1944
Ik denk dat het er op deze foto's shinier uitziet dan het werkelijk is, je ziet nl. dat het geel ook bijna wit overkomt. In volle zon met enige overexposure ziet elk metallic oppervlak er uit als chrome.

Ik heb naast een nog vliegende P-51 met een dergelijke chrome finish gestaan in Fantasy of Flight in Florida, ik kan je zeggen dat het werk dat er in gaat om dat zo te krijgen én te houden absoluut niet past in wartime maintenance routines ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:22:
[...]

Ik denk dat het er op deze foto's shinier uitziet dan het werkelijk is, je ziet nl. dat het geel ook bijna wit overkomt. In volle zon met enige overexposure ziet elk metallic oppervlak er uit als chrome.

Ik heb naast een nog vliegende P-51 met een dergelijke chrome finish gestaan in Fantasy of Flight in Florida, ik kan je zeggen dat het werk dat er in gaat om dat zo te krijgen én te houden absoluut niet past in wartime maintenance routines ;)
Oh cool dat je daar eens bent geweest, ik volg ze wat op youtube en ze doen wel leuke dingen daar. Ze restaureren daar ook veel oude vliegtuigen en het is echt gigantisch hoeveel werk daar in gaat zitten, vooral in het plaatwerk wat veel handwerk is. Zelfs een relatief klein vliegtuig is al snel een meerjaren project om te restaureren.

Hun mustang is inderdaad erg shiny :) :

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ootje70
Invisible_man schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 08:30:
[...]

Oh cool dat je daar eens bent geweest, ik volg ze wat op youtube en ze doen wel leuke dingen daar. Ze restaureren daar ook veel oude vliegtuigen en het is echt gigantisch hoeveel werk daar in gaat zitten, vooral in het plaatwerk wat veel handwerk is. Zelfs een relatief klein vliegtuig is al snel een meerjaren project om te restaureren.

[YouTube: North American P-51D Mustang - Part 1 - Walkaround - Kermie Cam]
Gave walk-around. Kun je ook zien dat het plaatwerk niet alleen gepolijst is 'like mad' maar ook dat er bijna geen uitstekende schroeven, moeren of rivets zijn... Ga toch voor de look, dan maar een gerestaureerde P51 ;)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Invisible_man schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 08:30:
[...]

[YouTube: North American P-51D Mustang - Part 1 - Walkaround - Kermie Cam]
Haha ik ben dus met die Kermit Weeks op de foto geweest naast deze kist :) Die vent is echt living the dream.

Fantastisch verhaal, te lang maar ik ga het toch vertellen :P

Weeks is met veel oliegeld in de wieg geboren; hij heeft met zijn eigen centen een prachtige collectie met grotendeels airworthy WWII en pre-WWII kisten aangelegd en ze restaureren ook toestellen. Ik bezocht het museum in 2010 met mijn vader en het was echt prachtig, twee hangars vol toestellen, een museum, een diner, hartstikke gaaf. We kwamen bij de kassa en de dame zegt: 'At 1400 the owner will do a demonstration in one of our planes.'

Om 1400 staan we voor de hangar en die prachtige P-51 wordt naar buiten gereden. Weeks komt aanlopen met ponytail, gymschoenen en shorts en vertelt wat over zijn ambities met het museum ('It's gonna be bigger than Disney!') en het toestel. Hij stapt erin, taxiet weg, en geeft 15 minuten lang een fantastische show met een aantal low passes over het veld. Vervolgens landt hij het ding en neemt de tijd voor iedereen om met hem te babbelen, op de foto te gaan en over en onder die kist te kruipen.

Echt een once in a lifetime ervaring. Helaas is het museum een paar jaar daarna dicht gegaan omdat de bezoekersaantallen te laag waren; toen wij er waren was er ook 15-20 man ofzo. Ze zijn nu in afgeslankte vorm weer open op weekeinden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Invisible_man
Ah vet! Ja hij komt in die youtube filmpjes echt over als een vliegtuig nerd living the dream.

Hij heeft geloof ik wel plannen voor een soort doorstart, maar dan meer als een soort belevingscentrum met vooral een nadruk op pre WW2 spul en waar de vliegtuigen meer een backdrop zijn, maar ik vraag mij af hoe realistisch dat gaat zijn zeker gezien hij ook wel een dagje ouder aan het worden is.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Invisible_man
Overigens om nog even op de discussie over te veel detail in vleugels omdat die in het echt met stopverf dicht gesmeerd werden terug te komen, ik heb onlangs de nieuwe 1/32 Spitfire van Kotare binnengekregen. Kotare is immers dat nieuwe bedrijfje van een aantal ex wingnut wings personen en dit is hun eerste kit en ze hebben echt de focus op realiteit gelegd om zich te kunnen onderscheiden. Nu zag ik onderstaande review van deze kit en hij vergelijkt hem ook even met die van Tamiya qua detail en ook hier komt die discussie over vleugeldetail naar voren. En dat blijkt online ook al de nodige discussie opgeworpen te hebben van aan de ene kant mensen die het realistische waarderen en aan de andere kant mensen die juist meer detail willen. Overigens heeft de Kotare kit wel juist meer detail in vervormingen in het oppervlak.

Voor wat betreft de 1/32 Tamiya P-51D, heb even een fototje van de vleugel gemaakt (en om de merlin motor even te showen, dat is echt een kunstwerkje op zich zelf in deze kit). Als je die dan met de kist in het museum vergelijkt, kan je wel mooi zien dat die inderdaad onder wat putty weggestopt zijn. Ook zie je in die foto zo ver de vleugel heen in het museum mooi al die imperfecties in het oppervlak.
Nu vraag ik mij dus af of ik nu zelf ook maar met wat putty in de weer moet en de dremel moet pakken om imperfecties te maken :)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Kleine indruk van Fantasy of Flight.

En nog eentje voor @Invisible_man. Geen putty op deze kist ;)

Nu vraag ik mij dus af of ik nu zelf ook maar met wat putty in de weer moet en de dremel moet pakken om imperfecties te maken :)
Als jij die kit met een dremel te lijf gaat willen wij een livestream. Ik zit klaar met popcorn ;)

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:30:
En nog eentje voor @Invisible_man. Geen putty op deze kist ;)
Dank, met de reflectie van de lucht is dat wel erg shiny 8)
Als jij die kit met een dremel te lijf gaat willen wij een livestream. Ik zit klaar met popcorn ;)
Ik bedoel het nog serieus ook als optie :) (niet dat ik dat op deze dure Tamiya kit ga doen overigens):

Acties:
  • +1Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Ik twijfel nog even of ik dit pantermotiefje hou of dat ik met wat schuren en opnieuw spuiten toch voor de strakkere look ga.
Misschien ook niet handig om Revell en Tamiya verf te mengen :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Welke Revell verf heb je gebruikt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

_Eend_ schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:06:
Welke Revell verf heb je gebruikt?
De (vierkante) acryl potjes. Volgens mij is die Tamiya X1 niet echt acryl. Overigens kwamen de stukken die ik in hele dunne lagen had gespoten er heel mooi uit. Maar zodra ik net iets te veel tegelijk deed *poef* luipaardmotief :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Invisible_man
page404 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:17:
[...]

De (vierkante) acryl potjes. Volgens mij is die Tamiya X1 niet echt acryl.
Oh het is beide acryl, z'n beetje elke modelbouw verf heeft acryl pigment , het verschil zit hem alleen ook in waar het mee verdund is en wordt watergedragen verf vaak onterecht acrylverf genoemd. Die van Revel is verdund met water en die van Tamiya met alcohol en laat dat nou net niet lekker met elkaar willen mengen 8)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Invisible_man schreef op zondag 28 mei 2023 @ 19:51:
[...]

Oh het is beide acryl, z'n beetje elke modelbouw verf heeft acryl pigment , het verschil zit hem alleen ook in waar het mee verdund is en wordt watergedragen verf vaak onterecht acrylverf genoemd. Die van Revel is verdund met water en die van Tamiya met alcohol en laat dat nou net niet lekker met elkaar willen mengen 8)
En ik dacht met mijn scheikundige opleiding dat alcohol en water wel prima mengde ;) maar icm de pigmenten en andere stoffen in de verf krijg je natuurlijk de gekste effecten.
Nouja, zolang ik het maar in hele dunne laagjes spray komt het wel goed.

Acties:
  • +11Henk 'm!

• Renegade666
Heb ook weer even wat klaar. De revell Unimog uit 86. is redelijk gelukt. De achter helft zat aardig goed in elkaar, maar hier en daar weer wat los gelaten helaas. Maar weer bijelkaar plakken wou ook niet meer lukken, dus heb zo maar gelaten ipv dat het straks helemaal door de lijm verpest word.

Nu echt Airwolf even afmaken.... daarna met de buildoff van T.D.E. beginnen :D

Acties:
  • +6Henk 'm!

• smitae
Tijd voor weer een kleine update… Hr.Ms.Beemster mijnenveger 1/100. 3D-print eigen design.
Nu de railing opgepakt, ga toch met messing paaltjes aan de slag. En dus geen 3D geprinte PLA railing, dat doet denk ik afbreuk aan het model. Voor elke paal gat boren met 1mm handboor.

Bepalen eerste messing paaltje.

En dan de rest plaatsen.

Huidige staat van het model werk. Zit nog veel afwerking in, maar dat hoort erbij. Ik had niet genoeg messing paaltjes, dus ff wachten voor ik de rest van paaltjes kan voorzien.

En voor de show ff wat resin delen geplaatst. Ben nog druk met her verven van alle lossen dellen voor ik het op het schip ga plaatsten. Toch nog dikke 100 losse delen ofzo.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Renegade666 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:33:
Heb ook weer even wat klaar. De revell Unimog uit 86. is redelijk gelukt. De achter helft zat aardig goed in elkaar, maar hier en daar weer wat los gelaten helaas. Maar weer bijelkaar plakken wou ook niet meer lukken, dus heb zo maar gelaten ipv dat het straks helemaal door de lijm verpest word.

Nu echt Airwolf even afmaken.... daarna met de buildoff van T.D.E. beginnen :D

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Leuk model om te maken lijkt me. Vind hem dan niet interessant genoeg om neer te zetten, dat weeg ik ook mee in mijn keuzes.

Zo’n Airwolf daarentegen <3

@smitae jij maakt er echt een next level uitdaging van :) ik hou het maar bij simpele voorgevormde onderdelen.

Volgens mij gaat het het wel goed komen met de dekking van de Jag. Ik was avontuurlijk dus heb er ook nog een paar druppels aluminium van Vallejo bij gedaan :P

[Voor 7% gewijzigd door page404 op 29-05-2023 20:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Renegade666
page404 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:01:
[...]

Leuk model om te maken lijkt me. Vind hem dan niet interessant genoeg om neer te zetten, dat weeg ik ook mee in mijn keuzes.

Zo’n Airwolf daarentegen <3
ieder zijn ding idd. Zoals eerder gezien bij mij, ik vind veel dingen leuk, en daar bouw ik dan na.
Elke keer weer een auto of tank word mij te snel saai. Daar ben ik wel achter.

Airwolf, wou dat de kit wat groter was, want deze wordt iig niet de mooiste :(

Acties:
  • +6Henk 'm!

• smitae
Fokker C.XI-w in elkaar gezet. Toch wat uitdagingen, sommige dingen erg breekbaar, dus gebroken tijdens het in elkaar zetten. Maar mooie van Resin is dat de breuk altijd er netjes is, dus ook goed on onzichtbaar te lijmen met een drupje superlijm.

MG loop afgebroken niet te lijmen echt te klein, iets aangepast, dikkere loop, alleen vergeten een nieuwe te printen. En het roer kan er nog niet aan, anders breekt die af. Dat kan pas als ik het vliegtuig op een schip monteer.

Verder te kleine uitloopgaatjes gemaakt in de drijvers, dus wat aangepast, want wil voorkomen dat er resin in het model van de drijvers blijft zitten. Niet goed voor je model-kwaliteit.
Enige uitdaging blijven de support puntjes op het model, maar ik durf niet met minder support te printen, dus model netjes maken is altijd wel een tijdrovend stukje werk.

Verf is besteld, dus morgen de boel afwerken in Aluminium, Antraciet (de drijvers) en deels marine licht-grijs.

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-06 16:36
smitae schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:29:
Fokker C.XI-w in elkaar gezet. Toch wat uitdagingen, sommige dingen erg breekbaar, dus gebroken tijdens het in elkaar zetten. Maar mooie van Resin is dat de breuk altijd er netjes is, dus ook goed on onzichtbaar te lijmen met een drupje superlijm.

MG loop afgebroken niet te lijmen echt te klein, iets aangepast, dikkere loop, alleen vergeten een nieuwe te printen. En het roer kan er nog niet aan, anders breekt die af. Dat kan pas als ik het vliegtuig op een schip monteer.

Verder te kleine uitloopgaatjes gemaakt in de drijvers, dus wat aangepast, want wil voorkomen dat er resin in het model van de drijvers blijft zitten. Niet goed voor je model-kwaliteit.
Enige uitdaging blijven de support puntjes op het model, maar ik durf niet met minder support te printen, dus model netjes maken is altijd wel een tijdrovend stukje werk.

Verf is besteld, dus morgen de boel afwerken in Aluminium, Antraciet (de drijvers) en deels marine licht-grijs.
Ziet er netjes uit allemaal! is deze ook weer 1/100?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• JipJapGoedje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-06 15:56
Mijn foto's wat verbeterd incl de laatste build met een idee voor een display case.
Echter toen ik nadat ik alles uitgewerkt en klaar had eens gegoogled. Blijk niet de enige te zijn die hieraan dacht haha.

HG 1/144 Barbatos:

HG 1/144 Zaku Sniper Type:

Mijn laatst afgeronde build
HG 1/144 RX 78-2 Origins:

[Voor 7% gewijzigd door JipJapGoedje op 01-06-2023 14:57]

• smitae
Verkeerde topic :-(

[Voor 95% gewijzigd door smitae op 01-06-2023 20:14]

Pagina: 1 ... 62 63 64 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee