Goed gelukt!
Heeft iemand nog tips voor het spuiten van de MIG One Shot primers?
Heb veel last van dry tip waardoor het een frustrerende actie is geworden. Veel sputteren waardoor het resultaat niet naar wens is.
Mijn werkwijze:
- 0,4 naald (H&S Evolution)
- 25 PSI
- 50/50 verdunnen met MIG acrylic verdunner (zonder verdunnen is helemaal niet te doen)
- Goed schudden van de primer voor gebruik
Soms heb ik dat het de ene keer met deze werkwijze perfect werkt, vaak is het een drama.
Heb veel last van dry tip waardoor het een frustrerende actie is geworden. Veel sputteren waardoor het resultaat niet naar wens is.
Mijn werkwijze:
- 25 PSI
- 50/50 verdunnen met MIG acrylic verdunner (zonder verdunnen is helemaal niet te doen)
Soms heb ik dat het de ene keer met deze werkwijze perfect werkt, vaak is het een drama.
@Spectre Wolf
Ik gebruik het ook wel.maar dry tip heb ik nog gehad. En ik verdun het ook niet eens.
Ik spuit met 0.5 naald van de ps290.
Ik heb de druk tussen 1.5 en 2 bar staan (weet zo niet hoeveel psi dat is).
En de techniek die ik vorige week wat geleerd heb, LVL. Dus lucht-verf-lucht. Zal je wel helpen hier in denk ik.
Ik gebruik het ook wel.maar dry tip heb ik nog gehad. En ik verdun het ook niet eens.
Ik spuit met 0.5 naald van de ps290.
Ik heb de druk tussen 1.5 en 2 bar staan (weet zo niet hoeveel psi dat is).
En de techniek die ik vorige week wat geleerd heb, LVL. Dus lucht-verf-lucht. Zal je wel helpen hier in denk ik.
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Probeer het eens met minder luchtdruk. Meer druk betekend meer lucht langs je naald en dus sneller uitdrogen van de verf. 25 PSI is al 1,7 bar. Bij de cursus vorige week had Eric het er over dat hij overal maximaal 1,5 bar opzet. Ik zelf start bij het spuiten meestal rond de 15 PSI en hoef zelden meer te geven.Spectre Wolf schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:50:
Mijn werkwijze:
- 25 PSI
Volgens mij heb ik mijn druk zelfs ergens rond de 1.2. Bar.
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Bedankt voor de reacties iedereen!
Ik heb normaal de druk op 1,2 bar staan. Maar de handleiding op het flesje zegt tussen de 1,5 en 2,0. Vandaar zo hoog.
LVL probeer ik op te letten.
Zal mijn druk eens op 1,2 bar laten staan. Binnenkort moet ik toch wat primeren, kijken hoe het gaat. Heb dat al een tijd uitgesteld vanwege de frustratie....
Ik heb normaal de druk op 1,2 bar staan. Maar de handleiding op het flesje zegt tussen de 1,5 en 2,0. Vandaar zo hoog.
LVL probeer ik op te letten.
Zal mijn druk eens op 1,2 bar laten staan. Binnenkort moet ik toch wat primeren, kijken hoe het gaat. Heb dat al een tijd uitgesteld vanwege de frustratie....
Of een vertrager/flow improver gebruiken?
Ik gebruik UMP primer, maar dat is volgens mij dezelfde als de Mig One Shot. Ik spuit deze altijd onverdunt met een 0.4 naald. Zet wel altijd mijn druk wat hoger rond de 2 bar. Gaat bij mij altijd prima.
Ben best wel confuus waarom het niet werkt bij mij.....
Voor verf werkzaamheden gebruik ik Tamiya en daar heb ik nooit problemen mee.
Voor verf werkzaamheden gebruik ik Tamiya en daar heb ik nooit problemen mee.
Ik heb geen ervaring met deze primer, maar als je niet de LVL toepast, zeker met acryl dan droogt het snel op de naald met dit soort gevolgen.
Hopelijk lukt het zo!
Hopelijk lukt het zo!
Haha, LVL is echt het nieuwe mantra geworden hier
:fill(white):strip_exif()/f/image/MQacf4S3dSVOAm2yQjOhRML2.png?f=user_large)
UMP = Mig One Shot = Stynylrez heb ik begrepen.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Mijn evolution silverline heeft ook een naaldstop. Ideaal.Dwarlorf schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:10:
[...]
Check.
Weet je (of iemand anders) ook of de evolution en/of infinity iets van een naaldstop heeft. Dus dat je kan beperken hoe ver je de naald naar achteren kan halen.
Ik overweeg inmiddels een Infinity CR plus.
Deze lijkt me wel wat:
https://www.airbrush-serv...anniversary-edition.html#
Deze lijkt me wel wat:
[ Voor 66% gewijzigd door Dwarlorf op 22-04-2023 12:47 ]
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Hier ook geen problemen. Heb de zwarte en die spuit ik gewoon onverdund met 0.4 naald. Zal op 1.5 bar zijn, maar het is zo'n cheapo fengda compressor dus ik heb niet direct het idee dat dat accuraat is.Spectre Wolf schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:50:
Zo, iemand heeft een rijke buiDwarlorf schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 12:38:
Deze lijkt me wel wat:
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Goede keuze, alleen bij deze two-in-one zit een 0.15 en een 0.4 naald en die 0.15 is voor veel van wat wij spuiten gewoon te klein. Bij de gewone two-in-one zit een 0,2 en een 0.4 waar je meer aan zal hebben. Maar ik kan mij zo voorstellen dat Eric best wel die 0.15 naald en nozzle voor je wil omruilen voor een 0.2Dwarlorf schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 12:38:
Deze lijkt me wel wat:
Maar als je een oude spuit voor het grove werk zoals primers hebt, zou je ook altijd nog gewoon een solo met een 0.2 naald kunnen bestellen (al is die standaard ook met 0.15), scheelt €60,-. Die hebben ze alleen niet in hun fancy jubileum uitgaven
Ik moet bekennen dat ik een sucker voor stijl ben maar aan de andere kant moet het ook wel leuk blijven. Het is meer dat ik die rode kleur maar lelijk vindt. Maar om nou meer dan €75 extra te betalen voor een blauwe (met een lelijk airbrush almere logo) gaat wel wat ver. Maar ik ben binnenkort jarig dus ik wacht sowieso af hoeveel geld (met als doel aankoop van een airbrush) ik mag ontvangen.
Nou, het gaat mij eigenlijk specifiek om de 0,15 naald. Ik doe ook wel busts en miniaturen enzo. Ik gebruik met de ultra ook al de 0,15 maar daarmee mis ik de fijne controle zoals de trigger die je ver naar achter moet trekken, het gebrek aan een naaldstop, en wellicht dat het mindere gewicht ook mee gaat helpen voor betere controle. Vandaar juist dat ik verwacht/hoop dat de Infinity daarin significanter beter is. Dus ik denk dat wat de infinity betreft de 0,15 wel genoeg is. Voor het 'grovere' werk voldoet de ultra dan nog steeds.Invisible_man schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:10:
[...]
Goede keuze, alleen bij deze two-in-one zit een 0.15 en een 0.4 naald en die 0.15 is voor veel van wat wij spuiten gewoon te klein. Bij de gewone two-in-one zit een 0,2 en een 0.4 waar je meer aan zal hebben. Maar ik kan mij zo voorstellen dat Eric best wel die 0.15 naald en nozzle voor je wil omruilen voor een 0.2
Maar als je een oude spuit voor het grove werk zoals primers hebt, zou je ook altijd nog gewoon een solo met een 0.2 naald kunnen bestellen (al is die standaard ook met 0.15), scheelt €60,-. Die hebben ze alleen niet in hun fancy jubileum uitgaven
Ben even benieuwd, kwam net wat via een FB groep wat tegen, Hydrodipping. Nu word dat wel vaker toegepast in de grote mensen wereld. Maar op modelbouw nog niet. Maar schijnt wel te kunnen 
Lijkt mij wel eens leuk om te doen denk ik
NU nog even een leuke auto daarvoor hebben.
Lijkt mij wel eens leuk om te doen denk ik
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Lijkt me ook wel gaaf maar hoe krijg je die 'gesmolten' folie over het object?Renegade666 schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:29:
Ben even benieuwd, kwam net wat via een FB groep wat tegen, Hydrodipping. Nu word dat wel vaker toegepast in de grote mensen wereld. Maar op modelbouw nog niet. Maar schijnt wel te kunnen
Lijkt mij wel eens leuk om te doen denk ikNU nog even een leuke auto daarvoor hebben.
ik moest het ook even opzoeken, maar volgens mij is het idee van hydrodipping: men nemen een grote bak water, spuiten verf op het oppervlak, duwen het object langzaam door de verf.
terwijl ondergedompeld haal je de rest verf aan de kant om het oppervlakte schoon te krijgen en kan je het object veilig uit het water halen.
Je kan het ook met (plastic) flessen en andere objecten doen. Ik had nog niet zo snel gevonden wat voor soort verf er gebruikt werd om op het oppervlakte te spuiten.
terwijl ondergedompeld haal je de rest verf aan de kant om het oppervlakte schoon te krijgen en kan je het object veilig uit het water halen.
Je kan het ook met (plastic) flessen en andere objecten doen. Ik had nog niet zo snel gevonden wat voor soort verf er gebruikt werd om op het oppervlakte te spuiten.
Had van straks al even rond gekeken, en zoals @skoozie al zei.Ootje70 schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:33:
[...]
Lijkt me ook wel gaaf maar hoe krijg je die 'gesmolten' folie over het object?
Je pakt een bakje/emmer water
je spuit daar verf op. Laquer en enamal kan. De eerste droogt misschien wat snel las ik, dus enamal is dan beter. Dan dat is volgens mij wel lastig te krijgen in een spuit bus.
beetje leuk iets van maken, er in doppelen, netjes maken, eruit halen, en laten drogen.
Als het droog is, dan eventuueel(2k) lak er overheen en details verven.
Eventueel zijn er ook wel sheets te krijgen, ook niet al te groot:
https://hydro-dipper.com/nl-nl/
Dus, wie gaat het proberen
Ja dit had ik gezien met die folies, die folie lost op en dan blijft de inkt achter. Daar spuit je dan een activator op en dan dip je zoals je aangeeft. Als je het met verf doet, moet er dan ook niet een activator op. Ik kan me voorstellen dat het anders wellicht niet goed vloeit?
@Ootje70
Die activator is om de sheet zelf actief te maken. Een ander gedeelte lost door het water op.
Dus die heb je idd niet met de verf nodig.
Ik zal dit wel eens binnenkort proberen met wat rest materialen ofzo.
Die activator is om de sheet zelf actief te maken. Een ander gedeelte lost door het water op.
Dus die heb je idd niet met de verf nodig.
Ik zal dit wel eens binnenkort proberen met wat rest materialen ofzo.
Ik heb dit weekend nog de 1/72 Revell Leopard kit in elkaar gezet. Wat een draak van een model. Het oppervlakte detail is wel nice maar de pasvorm is hit & miss. Soms geweldig en soms enorme naden. Maar de tracks zijn het ergst. Van die min of meer flexibele plastic strips die je moet verwarmen en dan buigen. Nou forget it, ze breken op alle mogelijke plaatsen en dan krijg je ook nog stretchmarks zeg maar. Helaas gaat dit op andere plaatsen ook fout en lost de ultrathin lijm hele stukken op omdat het zo dun is op bepaalde plaatsen.
Kijken hoe het er met de primer op uit gaan zien. Gelukkig maar 13 euro maar nu weet ik zeker, voor mij geen Revell meer (na mijn Ford hotrod en de P47-M die ik als oefenobject voor baremetal paint gebruik
).
:strip_exif()/f/image/2ZnQWMU7D3ps0c8OsRSUl0zF.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel erg tevreden over de Arch lamp:
Kijken hoe het er met de primer op uit gaan zien. Gelukkig maar 13 euro maar nu weet ik zeker, voor mij geen Revell meer (na mijn Ford hotrod en de P47-M die ik als oefenobject voor baremetal paint gebruik
:strip_exif()/f/image/2ZnQWMU7D3ps0c8OsRSUl0zF.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel erg tevreden over de Arch lamp:
:strip_exif()/f/image/7lR6n3r5umwPlQM9rqQPcEG3.jpg?f=fotoalbum_large)
Revell tracks zijn een hel ja.. Een goede reden om 1:72 tanks van Revell maar niet te kopen. Maar dat van de pasvorm valt me wel tegen eigenlijk. Ik heb wel eens wat pantserwielvoertuigen van Revell gebouwd en die pasten wel allemaal (redelijk) goed.
Ziet er wel uit als een mooi lampje idd. En niet eens zo gek veel duurder dan een alternatief van Ali: https://nl.aliexpress.com/item/1005005127537409.html
En er is ook een houder voor je telefoon voor op de lamp: https://www.greenstuffwor...et-for-arch-led-lamp.html
Toch maar eens naar kijken dan. Waar heb jij hem gekocht?
Ziet er wel uit als een mooi lampje idd. En niet eens zo gek veel duurder dan een alternatief van Ali: https://nl.aliexpress.com/item/1005005127537409.html
En er is ook een houder voor je telefoon voor op de lamp: https://www.greenstuffwor...et-for-arch-led-lamp.html
[ Voor 28% gewijzigd door _Eend_ op 25-04-2023 10:07 ]
Ik ook maar dit sluit of perfect aan of een opening van een ruime mm. Plastic is ook erg gevoelig voor lijmdamp. Gelijk vingerafdrukken. Dat is nog erger. Maar die tracks….argh._Eend_ schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:07:Maar dat van de pasvorm valt me wel tegen eigenlijk. Ik heb wel eens wat pantserwielvoertuigen van Revell gebouwd en die pasten wel allemaal (redelijk) goed.
Lamp gekocht bij ModelbouwEnzo in Hoorn. Goedkoopste maar ik kon ophalen en dat scheelt 6,95. Werkt mooi hoor. Goed licht ‘rondom’, kan echt fel, weinig schaduwen. En steuntjes voor camera en extra lampen ja. Wel groot ding 😬 maar ja.
[ Voor 17% gewijzigd door Ootje70 op 25-04-2023 17:16 ]
Hmm.. Dat Green Stuff World spul is wel mooi en voor leuke(re) prijsjes dan wat je normaal ziet. Ik moet maar weer eens een tripje naar Hoorn doen 
Linkje: https://www.modelbouwenzo...239986/Products/GSW-11060
Voor wie benieuwd is naar de afmetingen van het ding:
:fill(white):strip_exif()/f/image/JmkKRJcY09JqIPGFEBGyPeRp.png?f=user_large)
Filmpje:
Linkje: https://www.modelbouwenzo...239986/Products/GSW-11060
Voor wie benieuwd is naar de afmetingen van het ding:
:fill(white):strip_exif()/f/image/JmkKRJcY09JqIPGFEBGyPeRp.png?f=user_large)
Filmpje:
Ik zoek nog naar een oplossing voor meer licht in mijn spuitcabine. De ledjes die er standaard inzitten geven net even te weinig licht
Heb het in het verleden al eens gepost, maar ik blijf het een ideale oplossing vinden waarbij ik een goedkoop studio ledpaneel op een wat stevigere microfoonstandaard gemonteerd heb en zo een makkelijk verplaatsbaar licht heb wat als ik zou willen zelfs op accu kan draaien. Het voordeel van z'n ledpanel is dat (net als bij die led arch) het licht uit meerdere hoeken komt en je minder schaduwen hebt. Door die micstand kan ik hem zo naar links draaien voor mijn airbrush plek en naar rechts voor boven mijn werktafel.Zeddicius schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:03:
Ik zoek nog naar een oplossing voor meer licht in mijn spuitcabine. De ledjes die er standaard inzitten geven net even te weinig licht
:strip_exif()/f/image/8uiG2Xrf0Tv2dLi9sQW3zXmH.jpg?f=fotoalbum_large)
Je kan ook wat zelfbouw doen met die USB ledstripjes van de Action.
Mijn vrouw had zo'n loeplamp gekocht met een ringvormige TL; die ging heel snel stuk, bleek iets mis te zijn in de electronica. Opgelost door twee ledstrips over de TL heen te plakken en er een USB adapter aan vast te maken. Geeft nu meer licht dan de TL. Kosten waren nog geen tientje. Iets vergelijkbaars heeft mijn vader gedaan in de spuitcabine die ik van hem georven heb.
Dit is trouwens meer een oplossing voor @Zeddicius, niet echt een alternatief voor de opstelling van @Invisible_man. Zelf heb ik een plank boven mijn hobbyplek en heb daar LED armaturen onder gemonteerd.
Mijn vrouw had zo'n loeplamp gekocht met een ringvormige TL; die ging heel snel stuk, bleek iets mis te zijn in de electronica. Opgelost door twee ledstrips over de TL heen te plakken en er een USB adapter aan vast te maken. Geeft nu meer licht dan de TL. Kosten waren nog geen tientje. Iets vergelijkbaars heeft mijn vader gedaan in de spuitcabine die ik van hem georven heb.
Dit is trouwens meer een oplossing voor @Zeddicius, niet echt een alternatief voor de opstelling van @Invisible_man. Zelf heb ik een plank boven mijn hobbyplek en heb daar LED armaturen onder gemonteerd.
[ Voor 29% gewijzigd door Dr. Strangelove op 26-04-2023 09:47 ]
Ik ga eens kijken naar ledstrips voor in de cabine
Nu doe ik het met de zwakke leds van de cabine zelf en een loep/ledlamp die er een soort van naast zet. Zal morgen een foto maken van de opstelling.
Dat is ook mijn opstelling. Niet ideaal, nodigt ook niet echt uit om er ff goed voor te gaan zitten vind ik.Zeddicius schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:53:
Ik ga eens kijken naar ledstrips voor in de cabineNu doe ik het met de zwakke leds van de cabine zelf en een loep/ledlamp die er een soort van naast zet. Zal morgen een foto maken van de opstelling.
Ik overweeg om mijn afzuigcabine te monteren aan zo'n gasveer monitor arm. Dan kan ik er flexibel mee om gaan en op elk punt van mijn bureau airbrushen (voorzover de afzuigslang het toelaat) En dan idd met fatsoenlijke verlichting.
Doet me denken aan van die soldeerafzuigingen:Dwarlorf schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:07:
[...]
Dat is ook mijn opstelling. Niet ideaal, nodigt ook niet echt uit om er ff goed voor te gaan zitten vind ik.
Ik overweeg om mijn afzuigcabine te monteren aan zo'n gasveer monitor arm. Dan kan ik er flexibel mee om gaan en op elk punt van mijn bureau airbrushen (voorzover de afzuigslang het toelaat) En dan idd met fatsoenlijke verlichting.

Ja, dat idee idd. Maar zal nog wel ff duren voor ik het uitvoer. Veel andere plannen die geld kosten. Oa het hobby bureau weer vervangen voor iets anders.Invisible_man schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:23:
[...]
Doet me denken aan van die soldeerafzuigingen:
[Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door Dwarlorf op 26-04-2023 10:51 ]
Ik heb helaas geen aparte hobbyruimte dus probeer zoveel mogelijk verplaatsbaar en modulair op te lossen. Ik heb zo'n afzuigingsunit in een koffer, nu dan die Arch lamp en spuit zoveel mogelijk zonder afzuiging. Heen en weer met zo'n grote snijplaat en bakjes met onderdelen en materialen 🙃. Het is wat behelpen, als dochterlief het huis uit is komt er opeens een hele zolder vrij hahaha.
Weet jij nog hoelang het duurde voor je het binnen had?Dwarlorf schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 14:01:
Een keer wat anders dan een model. Ik heb dit gekocht op ebay. Is eigenlijk horlogemakergereeedschap maar volgens mij ook uitermate geschikt voor onze hobby. Mss ook iets voor jullie?
[Afbeelding]
Ik heb dit bij https://www.ebay.nl/str/redroosteruk gekocht
Ik heb hem op 3 april besteld. Nu bijna 4 weken verder nog niet binnen. Zou dat Brexit verhaal dit zo lang laten duren? Had hem al op Ebay benaderd, hij vraagt nog een weekje te wachten en dan refund of nog een keer sturen.
Misschien duren zendingen uit UK gewoon erg lang nu?
Mijn ervaring met bestellingen uit het VK is dat het vooral in Nederland bij de Douane al snel een week blijft liggen. De laatste keer kreeg ik dan per mail dan een factuur via postnl (via de track en trace) voor inklaringskosten.JipJapGoedje schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:43:
[...]
Vervelend man. Ik had betaald op 25 maart en op 1 april hier de foto's gepost dus een weekje ongeveer.JipJapGoedje schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:43:
[...]
Weet jij nog hoelang het duurde voor je het binnen had?
Ik heb hem op 3 april besteld. Nu bijna 4 weken verder nog niet binnen. Zou dat Brexit verhaal dit zo lang laten duren? Had hem al op Ebay benaderd, hij vraagt nog een weekje te wachten en dan refund of nog een keer sturen.
Of er nu meer vertragingen zijn durf ik niet te zeggen. Zit er geen track and trace bij? Ik zou dat weekje nog ff afwachten en dan nog een poging wagen.
Ik had hem op 4 april besteld en gisteren pas binnen gekregen. Hij stond al een volle week in de app van postnl. Ik denk dat daar de meeste vertraging zit.JipJapGoedje schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:43:
[...]
Weet jij nog hoelang het duurde voor je het binnen had?
Hij is trouwens ook hier te verkrijgen (komt hij uit Spanje)
https://www.greenstuffworld.com/en/31-holders
Eventjes naar beneden scrollen in de lijst. Er is zelfs een "handheld" versie (iets met mosterd
).
https://www.greenstuffworld.com/en/31-holders
Eventjes naar beneden scrollen in de lijst. Er is zelfs een "handheld" versie (iets met mosterd
[ Voor 5% gewijzigd door Herman55 op 26-04-2023 13:11 ]
Nee geen T&T, hij heeft het via normale post verzonden. Die optie had ik trouwens ook niet geloof ik.Dwarlorf schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:58:
[...]
Vervelend man. Ik had betaald op 25 maart en op 1 april hier de foto's gepost dus een weekje ongeveer.
Of er nu meer vertragingen zijn durf ik niet te zeggen. Zit er geen track and trace bij? Ik zou dat weekje nog ff afwachten en dan nog een poging wagen.
Dan wacht ik nog even, heb in de PostNL app ook nog niks gezien.Herman55 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:06:
[...]
Ik had hem op 4 april besteld en gisteren pas binnen gekregen. Hij stond al een volle week in de app van postnl. Ik denk dat daar de meeste vertraging zit.
Hmm, Als ik in ebay 1 vd gekochte producten aanklik zie ik wel trackingsgegevens. Maar ik begin nu te twijfelen of ik niet iets meer betaald heb daarvoor. Ik heb 11,25 gbp betaald voor verzending.JipJapGoedje schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:12:
[...]
Nee geen T&T, hij heeft het via normale post verzonden. Die optie had ik trouwens ook niet geloof ik.
Oh ik 4 nog iets...
dat zal het wel wezen.
dat zal het wel wezen.
Na hele winter geen resin prints weer beetje los gegaan. Eindelijk mijn Trado’s kunnen test printen en in elkaar kunnen zetten. Nog geen tijd gehad om ze te verven.
Diverse types, 3 Trado’s, waarvan er wat variatie zit in motorkap ventilatie sleuven en 2 soorten achteropbouw. Dus meerdere opties om ze op te bouwen. Alles zo historisch correct mogelijk. Ook een artillerie trekker, met enkel-lucht achter.
Daarnaast diverse Ford-DAF pag-trekkers (pantser afweer geschut), 01Y en 91Y. Inclusief een versie met korte wiel-basis. Voor de commandant :-)
Alles te printen tot maximaal 1/56 denk ik. Ik heb zelf alleen 1/100 prints nodig.
Prints nog niet echt mooi opgeschoond, had ik nog geen zin in.
:strip_exif()/f/image/wQYpB1EfnTSVusR5dSed9BWD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TPvYjTTgdEmJtrNi326A4XeW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2r7sC21wQBHyuBdRhlvuuBtk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TLSOZ02f4vcOysh33ndqMGoG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YXIaqVxEXZrhWQfkXg11UIVF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MjdE6gEjT3pFvfz9rvhwMOZK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EfGS6TKnGpaTm5uvhYzCqd4U.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TZlpUn0VupIClubjxNbEFO6B.jpg?f=fotoalbum_large)
Diverse types, 3 Trado’s, waarvan er wat variatie zit in motorkap ventilatie sleuven en 2 soorten achteropbouw. Dus meerdere opties om ze op te bouwen. Alles zo historisch correct mogelijk. Ook een artillerie trekker, met enkel-lucht achter.
Daarnaast diverse Ford-DAF pag-trekkers (pantser afweer geschut), 01Y en 91Y. Inclusief een versie met korte wiel-basis. Voor de commandant :-)
Alles te printen tot maximaal 1/56 denk ik. Ik heb zelf alleen 1/100 prints nodig.
Prints nog niet echt mooi opgeschoond, had ik nog geen zin in.
:strip_exif()/f/image/wQYpB1EfnTSVusR5dSed9BWD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TPvYjTTgdEmJtrNi326A4XeW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2r7sC21wQBHyuBdRhlvuuBtk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TLSOZ02f4vcOysh33ndqMGoG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YXIaqVxEXZrhWQfkXg11UIVF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MjdE6gEjT3pFvfz9rvhwMOZK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EfGS6TKnGpaTm5uvhYzCqd4U.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TZlpUn0VupIClubjxNbEFO6B.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7H3YoOrTcLOuVqDVqXOJxQzN.jpg?f=fotoalbum_large)
Bijna mei en we liggen nog niet echt op koers voor dit jaar, mijn tweede die af is pas. En hij was al een paar maanden klaar maar vanwege gebrek aan goede flat varnish vond ik niet dat hij een vinkje kreeg. Nu wel.
Academy FW-190D-9 van het beroemde Papageistaffel (eigenlijk heette het Platzschutzschwarm, maar het is logisch dat de alternatieve naam bekender werd), dat in april '45 gevormd werd als onderdeel van JV44. Missie was om Me-262s te beschermen tijdens take-off en landing, als ze sitting ducks waren voor geallieerde jagers. Om niet door de eigen flak neergeknald te worden werden de onderzijdes van enigszins opvallende camo voorzien.
:strip_exif()/f/image/kDGZ9pJpdWYHvq69p0AsUzxP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/x9RYbIZYnqAv24dkHr524idI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mY6iERHQ0TxYUei8vztwi6jG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e18Y46dkBzV6E7W9vCJdJMpb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LRYce78PRVWoZXgsRoxwk5Fn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sWtKzrwhIsLysv9rRgTjIIA5.jpg?f=fotoalbum_large)
Kit is prima, past goed met mooi fijn detail, maar naar huidige maatstaven erg simpel. Vergelijk met de IBG kit die recent is uitgegeven en de verschillen zijn obvious. Vraag is echter, zeker in 1/72, in hoeverre je dat ziet als het ding in de vitrine staat. Persoonlijk heb ik meer lol een kit als deze te bouwen dan een supercomplex ding met etch en resin.
Nadeel van Academy, als altijd, zijn de decals. Van hun oudere kits (pre-2005) kan je eigenlijk de decals meteen weggooien omdat ze verpulveren. Deze was wat recenter maar de problemen hier zijn silvering (deels mijn fout) en het wit dat doorzichtig is. Maar ja, koop je een set aftermarket decals van 15 euro voor een kit van een tientje?
Al met al blij met het resultaat. Camo is freehand gespoten; mottling was best een klus, ben benieuwd of ik dat nu beter doe na de cursus
Vandaag worden mijn drie commissions opgehaald. Op het laatste moment nog wat antennedraden toegevoegd aan de T-V; ik kan geen foto vinden waarop die staan maar de klant wilde het graag. En die is koning, vooral vandaag
:strip_exif()/f/image/TwEVSjyNF1eWQ4BVe5CL2F53.jpg?f=fotoalbum_large)
Academy FW-190D-9 van het beroemde Papageistaffel (eigenlijk heette het Platzschutzschwarm, maar het is logisch dat de alternatieve naam bekender werd), dat in april '45 gevormd werd als onderdeel van JV44. Missie was om Me-262s te beschermen tijdens take-off en landing, als ze sitting ducks waren voor geallieerde jagers. Om niet door de eigen flak neergeknald te worden werden de onderzijdes van enigszins opvallende camo voorzien.
:strip_exif()/f/image/kDGZ9pJpdWYHvq69p0AsUzxP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/x9RYbIZYnqAv24dkHr524idI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mY6iERHQ0TxYUei8vztwi6jG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e18Y46dkBzV6E7W9vCJdJMpb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LRYce78PRVWoZXgsRoxwk5Fn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sWtKzrwhIsLysv9rRgTjIIA5.jpg?f=fotoalbum_large)
Kit is prima, past goed met mooi fijn detail, maar naar huidige maatstaven erg simpel. Vergelijk met de IBG kit die recent is uitgegeven en de verschillen zijn obvious. Vraag is echter, zeker in 1/72, in hoeverre je dat ziet als het ding in de vitrine staat. Persoonlijk heb ik meer lol een kit als deze te bouwen dan een supercomplex ding met etch en resin.
Nadeel van Academy, als altijd, zijn de decals. Van hun oudere kits (pre-2005) kan je eigenlijk de decals meteen weggooien omdat ze verpulveren. Deze was wat recenter maar de problemen hier zijn silvering (deels mijn fout) en het wit dat doorzichtig is. Maar ja, koop je een set aftermarket decals van 15 euro voor een kit van een tientje?
Al met al blij met het resultaat. Camo is freehand gespoten; mottling was best een klus, ben benieuwd of ik dat nu beter doe na de cursus
Vandaag worden mijn drie commissions opgehaald. Op het laatste moment nog wat antennedraden toegevoegd aan de T-V; ik kan geen foto vinden waarop die staan maar de klant wilde het graag. En die is koning, vooral vandaag
:strip_exif()/f/image/TwEVSjyNF1eWQ4BVe5CL2F53.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/K8GC9FMRWMcwl9GL2ZXSWdf1.jpg?f=fotoalbum_large)
Bijna klaar met de ladder wagen😁
Ik wou daarna airwolf even afmaken en daarnaast de unimog brandweer bezig.
Maar de witte decals (bijna allemaal..) zijn allemaal geel door ouderdom. Hoe krijg ik deze weer wat witter?
Ik wou daarna airwolf even afmaken en daarnaast de unimog brandweer bezig.
Maar de witte decals (bijna allemaal..) zijn allemaal geel door ouderdom. Hoe krijg ik deze weer wat witter?

Voor het raam plakken
Door de UV straling worden ze weer wit.
Dit is trouwens wel erg geel. Op veel zon hopen
En hopelijk hoeven ze niet op een witte of lichtgrijze achtergrond want perfect krijg je het niet denk ik.
Dit is trouwens wel erg geel. Op veel zon hopen
[ Voor 55% gewijzigd door Dr. Strangelove op 28-04-2023 19:36 ]
Word morgen mooi weer, dus dat scheeltDr. Strangelove schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:34:
Voor het raam plakkenDoor de UV straling worden ze weer wit.
Proberen we dat.
Kan wel een paar weken duren zelfs met goed weer hoor
Dat zeg je er niet bijDr. Strangelove schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:37:
Kan wel een paar weken duren zelfs met goed weer hoor
Ben er nog niet aan toe, dus moet goedkomen.
Dit zou ook een optie kunnen zijn, heb helaas geen 3d printer cure station:P
YouTube: How To: Fix/Restore Yellowed Model Kit Decals
[ Voor 28% gewijzigd door Renegade666 op 28-04-2023 19:45 ]
Zeddicius schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:53:
Ik ga eens kijken naar ledstrips voor in de cabineNu doe ik het met de zwakke leds van de cabine zelf en een loep/ledlamp die er een soort van naast zet. Zal morgen een foto maken van de opstelling.
:strip_exif()/f/image/JyupeYGQFjbp0ZSNv2FsUm3E.jpg?f=fotoalbum_large)
Helemaal vergeten te posten, maar hierbij mijn opstelling voor het spuiten. Zoals je ziet heb ik de staande lamp echt nodig omdat het anders te donker is. Niet ideaal natuurlijk, omdat het licht alsnog maar vanuit 1 kant komt.
Haast een 1 op 1 kopie.Zeddicius schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:51:
[...]
[Afbeelding]
Helemaal vergeten te posten, maar hierbij mijn opstelling voor het spuiten. Zoals je ziet heb ik de staande lamp echt nodig omdat het anders te donker is. Niet ideaal natuurlijk, omdat het licht alsnog maar vanuit 1 kant komt.
:strip_exif()/f/image/rPliFaifgpxPusFXcPJYnFO2.jpg?f=fotoalbum_medium)
Mijn loeplamp is scharnierbaar, net ietsjes flexibeler maar geweldig is het niet.
Mijn hemel wat een bende haha. Zo zou ik niet kunnen werken iig.
Heb wel dezelfde afzuigcabine. Ik gebruik de leds in de cabine en heb een bureaulamp die ik van boven er in laat schijnen. Zo heb ik alles goed verlicht.
Heb wel dezelfde afzuigcabine. Ik gebruik de leds in de cabine en heb een bureaulamp die ik van boven er in laat schijnen. Zo heb ik alles goed verlicht.
Bij mij ziet het er ook zo uit 
En inderdaad: het houdt me tegen om even een uurtje ofzo te gaan knutselen, want dat uurtje gaat snel voorbij als je eerst de bende op moet ruimen
Aankomend weekend ga ik de bende even opruimen, en ondertussen ben ik al aan het kijken naar hoe ik goedkoop al mijn verf e.d. kan opbergen Daarom is dat Green Stuff World spul ook interessant voor mij..
En inderdaad: het houdt me tegen om even een uurtje ofzo te gaan knutselen, want dat uurtje gaat snel voorbij als je eerst de bende op moet ruimen
Aankomend weekend ga ik de bende even opruimen, en ondertussen ben ik al aan het kijken naar hoe ik goedkoop al mijn verf e.d. kan opbergen Daarom is dat Green Stuff World spul ook interessant voor mij..
+1
Zolang ik een A4tje aan ruimte heb, is er nog genoeg ruimte om iets te doen. Meestal pas wanneer ik een model afgerond heb dat ik mijn werktafel helemaal vrij maak en zelfs dan heb ik altijd nog een paar hoekjes waar bijvoorbeeld wat overgebleven onderdelen ophopen en het te veel moeite is om dat netjes op te ruimen.
Bij mij wil op een gegeven moment ook wel eens wat vol op bureau worden, daarom laatst ook maar stuk bij aangezet. Probeer het nu wat leeg te houden. Geef je ook meer rust denk ik.JipJapGoedje schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:27:
🤣 Ik ben van nature wel een rommelmaker maar ter mijn verdediging; ik zit middenin het proces om mijn hobby setup aan te passen. De bedoeling is om uiteindelijk genoeg (opslag)ruimte te creëren dat ik juist minder rommel hoef te maken als ik aan de slag ga.JipJapGoedje schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:27:
Met minder kan ook wel.Invisible_man schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:38:
[...]
+1![]()
Zolang ik een A4tje aan ruimte heb, is er nog genoeg ruimte om iets te doen. Meestal pas wanneer ik een model afgerond heb dat ik mijn werktafel helemaal vrij maak en zelfs dan heb ik altijd nog een paar hoekjes waar bijvoorbeeld wat overgebleven onderdelen ophopen en het te veel moeite is om dat netjes op te ruimen.

[ Voor 28% gewijzigd door Dwarlorf op 01-05-2023 14:50 ]
Dat A4tje aan ruimte is om het instructieboekje neer te leggen
Dit helpt al ontzettend.
:strip_exif()/f/image/zBQrtbjNMW6ZTIxLIqopmZ41.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ik zoek nog een goed maar goedkoop paintrack voor vallejo dropper bottles. En ev voor Tamiya en mr hobby potjes en mrp flesjes. Ik wil ze mounten aan een plank en die ev ook aan een monitorarm hangen. Als iemand nog tips heeft dan hoor ik het graag. Dat komt dan links vh bureau. Dan kan de rest vd rommel die ik nu niet kwijt kan in de rechter bovenla waar ik nu tijdelijk de verf in heb zitten.
:strip_exif()/f/image/zBQrtbjNMW6ZTIxLIqopmZ41.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ik zoek nog een goed maar goedkoop paintrack voor vallejo dropper bottles. En ev voor Tamiya en mr hobby potjes en mrp flesjes. Ik wil ze mounten aan een plank en die ev ook aan een monitorarm hangen. Als iemand nog tips heeft dan hoor ik het graag. Dat komt dan links vh bureau. Dan kan de rest vd rommel die ik nu niet kwijt kan in de rechter bovenla waar ik nu tijdelijk de verf in heb zitten.
Daar heb toch je een schoot voor?Invisible_man schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:52:
[...]

[ Voor 12% gewijzigd door Dwarlorf op 01-05-2023 15:09 ]
Goedkoop is een plankje waar je zelf wat gaten in kan boren met een speedboortje?Dwarlorf schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:07:
Dit helpt al ontzettend.
[Afbeelding]
Ik zoek nog een goed maar goedkoop paintrack voor vallejo dropper bottles. En ev voor Tamiya en mr hobby potjes en mrp flesjes. Ik wil ze mounten aan een plank en die ev ook aan een monitorarm hangen. Als iemand nog tips heeft dan hoor ik het graag. Dat komt dan links vh bureau.
Ik heb op MP een 'fotoplank' gekocht voor 1-2 euro en die op maat gezaagd en gemonteerd aan mijn bureautje (slechte donkere foto, maar het idee is duidelijk)
:strip_exif()/f/image/gx8Yjdg5EQ98qCp9HcEzMzu9.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoek eens op hobbyzone paint racks. Dat zijn lasergesneden houten setjes die je zelf nog even in elkaar moet lijmen, maar die hebben van alles van desktop tot wallhanging rekjes.Dwarlorf schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:07:
Dit helpt al ontzettend.
[Afbeelding]
Ik zoek nog een goed maar goedkoop paintrack voor vallejo dropper bottles.
Ik heb zelf voor Vallejo twee wall hanging rekjes en voor MRP/Allclad twee wat bredere desktop varianten. Simpel, maar effectief en niet te duur.
In het ergste geval kan ik altijd nog een muzieklessenaar pakken en daar de handleiding op zetten
[...]
Daar heb toch je een schoot voor?
[ Voor 5% gewijzigd door Invisible_man op 01-05-2023 15:27 ]
Daar heb ik een tablethouder van de IKEA voor gekochtInvisible_man schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:52:
[...]
Maar leuk om al die werkplekken te zien, geeft mij weer wat inspiratie
Ik denk dat ik dan toch zelf een paint rack ga maken. Dan krijg ik precies zoals ik het voor ogen heb. Grootste uitdaging is s dan om mooi recht te boren.
Ken je niet iemand met een kolomboor?Dwarlorf schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:41:
Ik denk dat ik dan toch zelf een paint rack ga maken. Dan krijg ik precies zoals ik het voor ogen heb. Grootste uitdaging is s dan om mooi recht te boren.
Ik heb wel zo'n kolomboormount voor een boormachine maar ik verwacht dat ik niet overal goed bijkom. Of ik moet het modulair gaan maken maar zat juist aan 1 gote plank te denken. Ik zal het eerst eens een keer goed op papier uitwerken want heb nu alleen wat vage ideeën in mijn hoofd.
Rommelig genoeg?
:strip_exif()/f/image/3l7QaJTDJEQYINjpj3ecZoz0.jpg?f=fotoalbum_large)
F16 in nl demo schema van wat jaren terug. Mrp heeft er zelfs een aparte verfset met een licht oranje onderlaag, metalic oranje bovenlaag en tenslotte een donker oranje accentkleur. Heb er een decalset voor met het donker oranje, maar spuit het natuurlijk liever dus ik heb de decals ingescand en uitgesneden met mijn cricut snijplotter.
:strip_exif()/f/image/3l7QaJTDJEQYINjpj3ecZoz0.jpg?f=fotoalbum_large)
F16 in nl demo schema van wat jaren terug. Mrp heeft er zelfs een aparte verfset met een licht oranje onderlaag, metalic oranje bovenlaag en tenslotte een donker oranje accentkleur. Heb er een decalset voor met het donker oranje, maar spuit het natuurlijk liever dus ik heb de decals ingescand en uitgesneden met mijn cricut snijplotter.

[ Voor 6% gewijzigd door Invisible_man op 01-05-2023 17:59 ]
Ik had ooit dit staan. Maar nadeel is dat ik wat ruimte gebrek heb.
:strip_exif()/f/image/0dhogZM0kk21vFC0jWDSxYnJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu een Makita koffer aangepast met 3d geprinte delen. Ideaal, nee, liever een mooie fixed setup, maar ja, moet je wel de ruimte voor hebben. En op deze manier alles wel netjes opgeruimd en redelijk eenvoudig en snel te gebruiken.
:strip_exif()/f/image/RjgUWJpBAcIM7haMJN4KBkr1.jpg?f=fotoalbum_large)
En uiteindelijk blijkt de Makita koffer te klein… Dus een deel van mijn Marine verf staat in de kast, wel 3d geprint opbergsysteem.
:strip_exif()/f/image/0dhogZM0kk21vFC0jWDSxYnJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu een Makita koffer aangepast met 3d geprinte delen. Ideaal, nee, liever een mooie fixed setup, maar ja, moet je wel de ruimte voor hebben. En op deze manier alles wel netjes opgeruimd en redelijk eenvoudig en snel te gebruiken.
:strip_exif()/f/image/RjgUWJpBAcIM7haMJN4KBkr1.jpg?f=fotoalbum_large)
En uiteindelijk blijkt de Makita koffer te klein… Dus een deel van mijn Marine verf staat in de kast, wel 3d geprint opbergsysteem.
:strip_exif()/f/image/C6OMG0zHSd2Pumhj9HpVQOxZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Beetje WIP. Alles geprint, nu eindelijk zo ver dat ik dingen kan gaan plaatsen op het model. Toch het leukere werk.
Althans alles wat ik mee wil spuiten. Altijd beetje zoeken wat handig is, soms los spuiten/verven soms al plaatsen en met het model mee spuiten.
Ergens in Jan dit jaar begonnen met het eerste tekenwerk. De laatste resin delen vorige weekend geprint en vanavond de boarding en schroef-as geplaatst.
Voor de show ff open brug, mast en schoorsteen geplaatst.
:strip_exif()/f/image/Bl30T8YxHkUA8VnwjmyROZLu.jpg?f=fotoalbum_large)
Schroef-as naar alle waarschijnlijkheid de enige messing delen. Heb een iets aangepaste versie gemaakt van de romp, de as-doorvoer die nu van grijs resin is zal dan gewoon met de romp worden mee geprint in PLA. Net wat handiger dan aparte delen die je moet uitlijnen en vast lijmen.
:strip_exif()/f/image/betkZlHlm2FFtvq3p83Ieelr.jpg?f=fotoalbum_large)
Meer dan 200 onderdelen, zowel PLA als Resin delen. Alles printen voor 1 model ongeveer 10 dagen werk.
Althans alles wat ik mee wil spuiten. Altijd beetje zoeken wat handig is, soms los spuiten/verven soms al plaatsen en met het model mee spuiten.
Ergens in Jan dit jaar begonnen met het eerste tekenwerk. De laatste resin delen vorige weekend geprint en vanavond de boarding en schroef-as geplaatst.
Voor de show ff open brug, mast en schoorsteen geplaatst.
:strip_exif()/f/image/Bl30T8YxHkUA8VnwjmyROZLu.jpg?f=fotoalbum_large)
Schroef-as naar alle waarschijnlijkheid de enige messing delen. Heb een iets aangepaste versie gemaakt van de romp, de as-doorvoer die nu van grijs resin is zal dan gewoon met de romp worden mee geprint in PLA. Net wat handiger dan aparte delen die je moet uitlijnen en vast lijmen.
:strip_exif()/f/image/betkZlHlm2FFtvq3p83Ieelr.jpg?f=fotoalbum_large)
Meer dan 200 onderdelen, zowel PLA als Resin delen. Alles printen voor 1 model ongeveer 10 dagen werk.
:strip_exif()/f/image/759Av75ImHzodX3t7v7ekZFN.jpg?f=fotoalbum_large)
Nice!Dwarlorf schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 18:37:
Daar is ie dan!
[Afbeelding]
Kon het niet laten. Ik zal een volgende keer weer iets van een schilder of airbrush werkje posten.
Op amazon is isopropanol nog goedkoper!
38 euro voor 10 liter!
Ps. Sorry dat ik in mijn post hiervoor heb gelogen. (Geen schilder of airbrush werkje gepost).
38 euro voor 10 liter!
Ps. Sorry dat ik in mijn post hiervoor heb gelogen. (Geen schilder of airbrush werkje gepost).
[ Voor 22% gewijzigd door Dwarlorf op 05-05-2023 06:49 ]
Hum, net 5 liter gehaald voor 27,50 bij werkenmetmerken.nlDwarlorf schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 06:45:
Op amazon is isopropanol nog goedkoper!
38 euro voor 10 liter!
Maar die bij amazon.de uit je link kan niet naar NL worden verzonden, dus niet helemaal een goede optie voor de meeste tweakers lezers denk ik?
Het eerste wat ik te zien krijg bij het openen van die link was IPA bier
4 x 5L voor 68,45: https://www.amazon.de/Che...d-Canister/dp/B005J4BVDW/
Oh wacht. Ik zag eerst dit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/UvlpBrRZXJEOy8YmnsOdZogo.png?f=user_large)
En toen pas dit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZnyHW0BG6SFWSiFjXmGpKxW9.png?f=user_large)
Oh wacht. Ik zag eerst dit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/UvlpBrRZXJEOy8YmnsOdZogo.png?f=user_large)
En toen pas dit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZnyHW0BG6SFWSiFjXmGpKxW9.png?f=user_large)

[ Voor 69% gewijzigd door _Eend_ op 05-05-2023 07:54 ]
Dan heb ik toch nog te snel of niet goed gekeken denk ik. Ik had hem in mijn mandje gedaan en nog een stap doorgedrukt en ik zag geen melding.smitae schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 07:44:
[...]
Hum, net 5 liter gehaald voor 27,50 bij werkenmetmerken.nl
Maar die bij amazon.de uit je link kan niet naar NL worden verzonden, dus niet helemaal een goede optie voor de meeste tweakers lezers denk ik?
Nice, ik denk dat ik het ook niet kan latenDwarlorf schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 18:37:
Daar is ie dan!
[Afbeelding]
Kon het niet laten. Ik zal een volgende keer weer iets van een schilder of airbrush werkje posten.
Iemand interesse in een weinig gebruikte H&S Evolution met 0,2 naald en een extra 5mm cup? Nog geen half jaar oud. Ik ga toch extra dokken voor een duurdere spuit. Stuur bij interesse ff een DM.
Twee dagen afplakken en 15 minuten spuiten verder, de leeuw gespoten:
:strip_exif()/f/image/1OUDo9iT4Ri1WfQtWwNUJ5B9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dYPQj8vns80FrBF3pbOHJ8Ew.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de masks had ik een Syh@rt decalset ingescand, getraced in Inkscape, en uitgesneden met de Cricut, maar het is altijd weer een uitdaging om iets vanuit 2D op een 3D model fatsoenlijk te plakken, maar het ging eigenlijks best wel soepel allemaal. Het negatief er eerst opplakken als een guide voor de mask helpt ook een hoop. Ook vinyl masks ipv papieren kabuki/tamiya tape scheelt ook omdat het meer flexibeler is. De vinyl van cricut is gelukkig vrij dun.
Het spuiten ging iets minder makkelijk. Je zou verwachten dat donker oranje over licht oranje lekker makkelijk dekt, maar dat viel tegen. Het risico is dan dat je te veel verf gaat spuiten en je snel lopers krijgt en vooral bij masks heb je dan het risico op randjes tegen de mask aan. Maar met iets meer afstand en dus over een groter oppervlakte tegelijk spuiten is het uiteindelijk goed gelukt.
Volgende stap, het zwart.
:strip_exif()/f/image/1OUDo9iT4Ri1WfQtWwNUJ5B9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dYPQj8vns80FrBF3pbOHJ8Ew.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de masks had ik een Syh@rt decalset ingescand, getraced in Inkscape, en uitgesneden met de Cricut, maar het is altijd weer een uitdaging om iets vanuit 2D op een 3D model fatsoenlijk te plakken, maar het ging eigenlijks best wel soepel allemaal. Het negatief er eerst opplakken als een guide voor de mask helpt ook een hoop. Ook vinyl masks ipv papieren kabuki/tamiya tape scheelt ook omdat het meer flexibeler is. De vinyl van cricut is gelukkig vrij dun.
Het spuiten ging iets minder makkelijk. Je zou verwachten dat donker oranje over licht oranje lekker makkelijk dekt, maar dat viel tegen. Het risico is dan dat je te veel verf gaat spuiten en je snel lopers krijgt en vooral bij masks heb je dan het risico op randjes tegen de mask aan. Maar met iets meer afstand en dus over een groter oppervlakte tegelijk spuiten is het uiteindelijk goed gelukt.
Volgende stap, het zwart.
Ik zou voor de grap ook nog een kleine smartphone in de klauwen van een van de dino's doenMillie-ano schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:29:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Zoontje van 4 is steeds teleurgesteld dat hij geen dino botten vind ... Met wat playdo een mal gemaakt en met een beetje gips een fossiel gemaakt. Vanmiddag tijdens het graven maar even verstoppen
De base coat zit inmiddels op de Cromwell, nu de details nog:
Ook voor het eerst dat ik met 'glas' ga werken, in dit model hebben de meeste lenzen een clear plastic onderdeel. Kan ik dit met Tamiya plastic extra thin cement bevestigen of is hier een andere lijm voor nodig? En kan ik dat voor de gloss en matt coats doen of beter als allerlaatst?
:strip_exif()/f/image/3mhUzVJED0Z1MuXfOqyM3zjK.jpg?f=fotoalbum_large)
- Tracks
- Tools
- 'Glas'
Ook voor het eerst dat ik met 'glas' ga werken, in dit model hebben de meeste lenzen een clear plastic onderdeel. Kan ik dit met Tamiya plastic extra thin cement bevestigen of is hier een andere lijm voor nodig? En kan ik dat voor de gloss en matt coats doen of beter als allerlaatst?
:strip_exif()/f/image/3mhUzVJED0Z1MuXfOqyM3zjK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BUOcjEFAYKe35xDea5qIeY8K.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor transparante onderdelen wil je geen gewone modelbouwlijm of secondelijm gebruiken omdat je hierdoor een waas zal krijgen op de onderdelen (fogging), aangezien deze het plastic oplossen. Er zijn verschillende speciale lijmen voor dit doel beschikbaar, zoals Micro Kristal Clear of Revell Contacta Clear. Met beide heb ik goede ervaring. De behandeling is ook iets anders: Je moet de lijm eerst even een paar minuten laten drogen voordat je het component erin zet en de totale droogtijd is ook een stuk langer.
Persoonlijk plaats ik deze onderdelen als allerlaatste om te vermijden dat je veel tijd met masking kwijt bent en het geen goed idee is om clearcoat erover te doen.
Persoonlijk plaats ik deze onderdelen als allerlaatste om te vermijden dat je veel tijd met masking kwijt bent en het geen goed idee is om clearcoat erover te doen.
Tracks zijn altijd lastig, ze hebben niet echt een standaard kleur zeg maar en veel is afhankelijk van in welke staat je het wil tonen zoals nieuw, verroest of onder de modder (en dat is weer afhankelijk van waar in de wereldZeddicius schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:57:
De base coat zit inmiddels op de Cromwell, nu de details nog:Ik wil voor het eerst echt wat met de tracks doen, de standaard plastic look is maar zo zo...Iemand tips voor een eenvoudig stappenplan? Eenvoudig als in ik heb nog geen behoefte aan rust/dirt look, ik wil gewoon dat de tracks er als tracks uitzien en niet als plastic
- Tracks
- Tools
- 'Glas'
Dit filmpje van uncle night shift geeft wel een aardig idee, al is het wellicht wat bewerkelijker dan je in gedachten hebt. In het filmpje gebruikt hij metalen tracks, maar aangezien hij ze eerst egaal verft, is het idee verder het zelfde voor plastic, of zelfs die ouderwetse rubberen tracks. Voor die roest kleurige verven die hij gebruikt, kan je ook deze set gebruiken en die met water verdunnen:
Ik doe het zelf altijd gewoon met extra thin, maar je moet dan wel voorzichtig zijn en minimaal lijm gebruiken. Ik doop dan altijd het kwastje in het potje en haal de grootste druppel er aan de rand van het potje eerst vanaf. Vervolgens is het een kwestie van de lijm zelf in de naden te laten trekken, dus niet eerst de randen insmeren en dan plaatsen.Ook voor het eerst dat ik met 'glas' ga werken, in dit model hebben de meeste lenzen een clear plastic onderdeel. Kan ik dit met Tamiya plastic extra thin cement bevestigen of is hier een andere lijm voor nodig? En kan ik dat voor de gloss en matt coats doen of beter als allerlaatst?
Een veiliger alternatief is iets zoals crystal clear of een andere pva lijm te gebruiken. Nadeel daarvan is dat het minder stevig is (maar dat is vaak geen probleem) en ik vind het zelf altijd wat rommeliger werken.
[ Voor 8% gewijzigd door Invisible_man op 08-05-2023 10:28 ]
Dit is inderdaad al wat bewerkelijker dan waar ik naar op zoek ben. Ik laat de tank zelf vrij clean (op een lichte wash en panel liner na) en ik wil gewoon af van de rubber look & feelInvisible_man schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:23:
[...]
Dit filmpje van uncle night shift geeft wel een aardig idee, al is het wellicht wat bewerkelijker dan je in gedachten hebt.
[...]
Als je het echt simpel wil houden, zou je ze eerst donker grijs (met bijvoorbeeld German panzer gray) kunnen verven en dan een dun laagje met iets licht bruinig er overheen en een wash ofzo, waarbij je dus nog wat van het donker grijs blijft zien er doorheen. Dan vlakken welke contact hebben met de grond wat highlighten met een metaal kleur (kan al met wat simpel dry brushing of zelfs een potlood) en je hebt al snel iets interessants.Zeddicius schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:55:
[...]
Dit is inderdaad al wat bewerkelijker dan waar ik naar op zoek ben. Ik laat de tank zelf vrij clean (op een lichte wash en panel liner na) en ik wil gewoon af van de rubber look & feel
Tracks een egale kleur laten vind ik zelf persoonlijk er erg nep uitzien
Zoiets dus:

Ik doe tracks als het Quick en niet te Dirty moet gewoon met zwarte primer en dan met een verf als AK Dark Tracks op de metalen delen en AK Rubber Tyres op de eventuele rubber delen (of vergelijkbaar), daarna drybrush met zilver of metaal, metaal poeder of met een HB-potlood. Dat ziet er al gauw realistischer uit, of toch wat verse roest en stof (Tamiya Buff bijvoorbeeld of een dust variant) er op.
[ Voor 3% gewijzigd door Ootje70 op 08-05-2023 11:10 ]
Van het weekend aan het oefenen geweest met bare-metal paint. P47M (1/72) nu in de glossy vernis en ik ben wel tevreden met het resultaat. Dit is met Mig Metal Acrylic en de structuur is wel vrij grof. Dat valt extra op met de vergroting van de foto's zie ik nu. Volgende stap is plaatdelen in lichtere metaaltint en blauwe delen aan de bovenzijde van de fuselage, over chipping fluid en dan chippen. Ook eerste keer om een shader te gebruiken.
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 3% gewijzigd door Ootje70 op 08-05-2023 17:35 ]
Of gewoon houtlijmSmoke schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:15:
Voor transparante onderdelen wil je geen gewone modelbouwlijm of secondelijm gebruiken omdat je hierdoor een waas zal krijgen op de onderdelen (fogging), aangezien deze het plastic oplossen. Er zijn verschillende speciale lijmen voor dit doel beschikbaar, zoals Micro Kristal Clear of Revell Contacta Clear. Met beide heb ik goede ervaring. De behandeling is ook iets anders: Je moet de lijm eerst even een paar minuten laten drogen voordat je het component erin zet en de totale droogtijd is ook een stuk langer.
Ja die korrel grote van metalics stoort mij ook vaak en op foto's ziet het er inderdaad nog erger uit dan in werkelijkheidOotje70 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:33:
Van het weekend aan het oefenen geweest met bare-metal paint. P47M (1/72) nu in de glossy vernis en ik ben wel tevreden met het resultaat. Dit is met Mig Metal Acrylic en de structuur is wel vrij grof. Dat valt extra op met de vergroting van de foto's zie ik nu. Volgende stap is plaatdelen in lichtere metaaltint en blauwe delen aan de bovenzijde van de fuselage, over chipping fluid en dan chippen. Ook eerste keer om een shader te gebruiken.
Als ik straks filters en washes heb aangebracht dan valt het minder op en zoals je zelf ook aangeeft val het op de foto's extra op. In het echt is het vrij egaal qua kleur maar ik had het beter verwacht.Invisible_man schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:32:
[...]
Ja die korrel grote van metalics stoort mij ook vaak en op foto's ziet het er inderdaad nog erger uit dan in werkelijkheid. De metals van Allclad of ak xtreme metals zijn al beter (maar zijn lacquers), maar die metals van Vallejo (acrylics) zijn ook niet verkeerd, maar je blijft het altijd wat houden helaas en hoe kleiner de schaal, des te meer het opvalt natuurlijk.
Dit zie ik vaak bij (amerikaanse) bouwers. Die gebruiken auto producten voor 1/24 autos. En dus ook wel metallics, giga vlokken op zo'n autootje danInvisible_man schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:32:
[...]
Ja die korrel grote van metalics stoort mij ook vaak en op foto's ziet het er inderdaad nog erger uit dan in werkelijkheid. De metals van Allclad of ak xtreme metals zijn al beter (maar zijn lacquers), maar die metals van Vallejo (acrylics) zijn ook niet verkeerd, maar je blijft het altijd wat houden helaas en hoe kleiner de schaal, des te meer het opvalt natuurlijk.

Ik zal eens gaan experimenteren met andere lakken alsvorens aan mijn Eduard P51-D Mustang 1/48 in bare metal te gaan beginnen. Ik zie trouwens dat de P51-D meestal aan de onderkant en de flaps echt polished aluminium, bijna als Chrome is. Iemand daar nog tips voor? De meeste modellen hebben die hoogglans niet maar ik zou dat graag wel reproduceren. Kan Molotov Chrome of Alclad chroom gebruiken wellicht?
[ Voor 56% gewijzigd door Ootje70 op 09-05-2023 13:01 ]
Die tip ga ik gebruiken de volgende keer. Houtlijm! Heb nu ook weer fogging op mijn transparante delen en ik wil daar een keer vanaf.Dr. Strangelove schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:27:
[...]
Of gewoon houtlijmVind ik zelf beter werken dan die stinkende meuk van Revell
Kristal Clear kan ook maar dat is alleen voor dingen waar nul stress op staat, voor bijvoorbeeld de meeste canopies zou ik dat niet gebruiken.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Toevallig heb ik die ook nog op de wachtlijst staanOotje70 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:24:
Ik zal eens gaan experimenteren met andere lakken alsvorens aan mijn Eduard P51-D Mustang 1/48 in bare metal te gaan beginnen. Ik zie trouwens dat de P51-D meestal aan de onderkant en de flaps echt polished aluminium, bijna als Chrome is. Iemand daar nog tips voor? De meeste modellen hebben die hoogglans niet maar ik zou dat graag wel reproduceren. Kan Molotov Chrome of Alclad chroom gebruiken wellicht?

Ik heb toen AK xtreme metals vergeleken met Allclad en vond kwam uiteindelijk op xtreme metals polished aluminium uit waarbij voor het glanzende deel ik een zwarte glanzende ondergrond had en voor het matte deel een grijze primer. Maar echt museum niveau glanzend nog niet kunnen reproduceren. Mijn ervaring met allclad en AK xtreme metals chrome is dat dat snel te donker wordt. Molotow is ook een optie, de pen die ik daar van heb is echt ideaal, maar het nog nooit gespoten. Maar ik zag deze nu ook, wellicht dat dat wat is, in ieder geval goedkoper dan molotow.
Wat ik ook nog wil proberen is om het na het spuiten te polijsten. Ik heb voor de Proxon z'n polijstsetje waarvan dat schapenvacht achtige wieletje goed werkt op plastic, die gebruik ik ook om clear parts te polijsten. Ook wil ik nog wat experimenteren in hoe ik de zwarte glanzende ondergrond zo glanzend mogelijk kan krijgen want dat is uiteindelijk wat bepaald hoe glanzend je metaal laag gaat worden.
:strip_exif()/f/image/nhQy0ueZun70Vw5nzhi4xajp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/p7HfqIRlyBhpeUwM3hy5mNsS.jpg?f=fotoalbum_large)