Ik kom uit Nootdorp, zo te zien niemand in de buurt om mee te nemen danwel om mee te rijden.Renegade666 schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:43:
@erdejee
@Zeddicius
@page404
@Dr. Strangelove
@_Eend_
@Invisible_man
Moet er ook nog mensen uit het noorden komen die willen carpoolen?
Ik kan 3 meenemen, peut kost mij niks, dus geen issue.
Kom zelf uit ZO friesland. moet langs (evt drachten) heerenveen/.joure/lemmer om naar almere te gaan.
Prima tekening, logisch eigenlijk ook. Ik zag met die putty dat het binnen no-time vlak begon te worden, dus vandaar juist de zeer scherpe randen. Misschien maar eens een nieuw pakketje poster buddies te halen, want wat ik daar nu nog van heb laat toch vrij veel resten achter. Ach, eerst de T72 waarbij ik geen camo pattern ga doen, dus dat scheelt voorlopig wel.Invisible_man schreef op zondag 9 april 2023 @ 18:26:
[...]
Hoe scherp de randen zijn hangt af van hoe dik de putty laag is. Aangezien deze discussie niet nieuw is, heb ik in het verleden er al eens een mspaint plaatje van gemaakt![]()
[Afbeelding]
Ah, ik zag hem op tasmodelshop als preorder staan maar had daar geen zin in. Heb nu nog steeds de notificatie aanstaan op modelbouwenzo, moet dan ook meteen wat verf mee bestellen. Lijkt me wel echt vrij pittig om te bouwen, aangezien ik dan niet ladingen met weathering kan gebruiken om mijn luie bouwen te verdoezelen.....Invisible_man schreef op zondag 9 april 2023 @ 18:26:
Die zit al een paar weken in mijn stash anders hoor
Wat vooral belangrijk in het achterhoofd te houden is, is dat je zoveel mogelijk onder de zelfde hoek (90 graden) langs de randen spuit. Als je er (in mijn plaatje) schuin van rechts tegen zou spuiten, heb je dat schaduw effect niet meer en krijg je een harde lijn. Als je te veel van links spuit, wordt de overgang juist weer groter. Je kan dan ook het beste er een gewoonte van maken je model te draaien en zo min mogelijk je airbrush (wat natuurlijk sowieso wel zo handig is om geen verf uit je cup te morsenAdanteh schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:14:
[...]
Prima tekening, logisch eigenlijk ook. Ik zag met die putty dat het binnen no-time vlak begon te worden, dus vandaar juist de zeer scherpe randen. Misschien maar eens een nieuw pakketje poster buddies te halen, want wat ik daar nu nog van heb laat toch vrij veel resten achter. Ach, eerst de T72 waarbij ik geen camo pattern ga doen, dus dat scheelt voorlopig wel.

Als je nog niet eerder zoiets als deze heli gebouwd heb, is dit wel een pittige instapper ja. Als je iets simpeler (en goedkoper) wilt bouwen, is de ICM 1/35 cobra geen rare:[...]
Ah, ik zag hem op tasmodelshop als preorder staan maar had daar geen zin in. Heb nu nog steeds de notificatie aanstaan op modelbouwenzo, moet dan ook meteen wat verf mee bestellen. Lijkt me wel echt vrij pittig om te bouwen, aangezien ik dan niet ladingen met weathering kan gebruiken om mijn luie bouwen te verdoezelen.....
https://www.scalemates.co...elicopter-pilots--1330047
Houd niet over qua detail in verhouding met die apache, maar met wat creatief verfwerk zeker wel wat van te maken:
Invisible_man in "Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc"
En dat is 1.
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Gaaf. Dat schild leent zich wel voor een freehand. Kruis o.i.d. Milan dufek op youtube heeft daar mooi voorbeeld van.
Dat durf ik nog niet aan. Maar ik zal die video eens kijken. En het is een channel dat ik nog niet ken. Cool.Millie-ano schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:19:
[...]
Gaaf. Dat schild leent zich wel voor een freehand. Kruis o.i.d. Milan dufek op youtube heeft daar mooi voorbeeld van.
[Voor 7% gewijzigd door Dwarlorf op 10-04-2023 21:47]
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Als dat voor jou niet te veel moeite is, dan gaarne!page404 schreef op zondag 9 april 2023 @ 18:59:
[...]
Nee ik kom uit Utrecht. Vind het niet erg om iemand op te pikken ook al is het een beetje omrijden
@Zeddicius voor jou een optie dat ik je ophaal?

Ik dm je wel even voor de details!Zeddicius schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 08:27:
[...]
Als dat voor jou niet te veel moeite is, dan gaarne!
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Nog even wat praktische informatie voor de volledigheid:
Tijd: 10.00-14.30 uur
Tussen de middag is er een broodje
De prijs per persoon is 50 euro, graag vooraf betalen (ik neem aan bij aanvang van de cursus).
Adres:
Airbrush Services Almere
Operetteweg 26
1323VA Almere
Als ik het adres op google maps opzoek, zit hun ingang niet aan de operetteweg, maar aan de musicalstraat.
https://www.google.nl/map...9haigA!2e0!7i16384!8i8192
Tijd: 10.00-14.30 uur
Tussen de middag is er een broodje
De prijs per persoon is 50 euro, graag vooraf betalen (ik neem aan bij aanvang van de cursus).
Adres:
Airbrush Services Almere
Operetteweg 26
1323VA Almere
Als ik het adres op google maps opzoek, zit hun ingang niet aan de operetteweg, maar aan de musicalstraat.
https://www.google.nl/map...9haigA!2e0!7i16384!8i8192
Zou super zijn, thanks.Invisible_man schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 22:55:
[...]
Ik kan die UMM scribers anders volgende week wel even meen nemen naar de airbrush cursus als je ze even wil proberen?
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Dit paasweekend mezelf ook opgesloten in de hobbykamer.
Had een foutje gemaakt in de workflow. Was al bezig met wat chipping effecten, maar ben totaal vergeten om eerst decals te plaatsen. Op zich kan het zonder, maar was een klein baal momentje.
In de tijd dat ik moest wachten op het drogen van de gespoten delen een Lego doos gepakt. Was de Tallneck uit de Horizon Forbidden West game. Echt een gave build.
Als laatste nog een vraag over het volgende. Ik merk dat ik toch ondanks goed voorbereiden en bewerken van de te spuiten delen de verf nog steeds makkelijk chipped of stript van de gespoten delen.
Ik schuur alles met 400-600-800-1000, maar uiteindelijk is de 1000 het laatste wat ik gebruik. Dan gaan de delen in een ultrasoonbadje met wat druppen St Marc ontvetter. Dat spul vraagt een dopje per 5 liter ofzo, dus een paar goeie druppen op een paar 100ml water is voldoende. En nog hecht de Mr Surfacer niet echt goed. Vooral op hoeken.
Het is een lakverf, dus zou goed moeten bijten op het plastic. Nog tips? Andere ontvetter of reinigingsmiddel gebruiken die betere resultaten heeft?
Had een foutje gemaakt in de workflow. Was al bezig met wat chipping effecten, maar ben totaal vergeten om eerst decals te plaatsen. Op zich kan het zonder, maar was een klein baal momentje.
In de tijd dat ik moest wachten op het drogen van de gespoten delen een Lego doos gepakt. Was de Tallneck uit de Horizon Forbidden West game. Echt een gave build.
Als laatste nog een vraag over het volgende. Ik merk dat ik toch ondanks goed voorbereiden en bewerken van de te spuiten delen de verf nog steeds makkelijk chipped of stript van de gespoten delen.
Ik schuur alles met 400-600-800-1000, maar uiteindelijk is de 1000 het laatste wat ik gebruik. Dan gaan de delen in een ultrasoonbadje met wat druppen St Marc ontvetter. Dat spul vraagt een dopje per 5 liter ofzo, dus een paar goeie druppen op een paar 100ml water is voldoende. En nog hecht de Mr Surfacer niet echt goed. Vooral op hoeken.
Het is een lakverf, dus zou goed moeten bijten op het plastic. Nog tips? Andere ontvetter of reinigingsmiddel gebruiken die betere resultaten heeft?
Ik schuur op lijmnaden en sprue gates na standaard helemaal niets, dus daar zou ik het verschil niet in verwachten, zeker niet voor mr surfacer. Welke thinner gebruik je? En kwast je of spuit je?JipJapGoedje schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:52:
Misschien verdun je ook wel wat te veel, dan krijg ik daar ook problemen mee namelijk. Vandaar dat ik een tweede ab heb met grovere naald zodat ik het ook dikker goed kan spuiten. Ook moet je mr surfacer gigantisch goed mixen het liefst met een roerstaafje en niet alleen schudden.
Het is uit mijn hoofd de Mr Surfacer 1200. Met Leveling thinner en een airbrush. Het is 50/50 gemixt. En zover ik weet is dat de algemene regel bij deze primer. Het zit overgegoten in een druppelfles die ik met de hand schud, maar ook met een paintshaker.Invisible_man schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:11:
[...]
Ik schuur op lijmnaden en sprue gates na standaard helemaal niets, dus daar zou ik het verschil niet in verwachten, zeker niet voor mr surfacer. Welke thinner gebruik je? En kwast je of spuit je?
Misschien verdun je ook wel wat te veel, dan krijg ik daar ook problemen mee namelijk. Vandaar dat ik een tweede ab heb met grovere naald zodat ik het ook dikker goed kan spuiten. Ook moet je mr surfacer gigantisch goed mixen het liefst met een roerstaafje en niet alleen schudden.
Het lijkt niet goed te bijten op het plastic. Misschien moet ik gewoon afwasmiddel gebruiken ipv de St Marc ontvetter die je bij de bouwmarkt haalt. Die gebruik je namelijk ook voor ontvetten voor schilderen.
Hoewel 50/50 zeker in de goede richting is, zou ik nooit blind op een mengverhouding gevonden op internet afgaan en altijd aanpassen naar wat je zelf ervaart en tijdens het spuiten naar "smaak" een paar druppels toevoegen als het te moeilijk spuit. Maar of dat de bron van je problemen is, is zo over het internet moeilijk te zeggenJipJapGoedje schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:37:
[...]
Het is uit mijn hoofd de Mr Surfacer 1200. Met Leveling thinner en een airbrush. Het is 50/50 gemixt. En zover ik weet is dat de algemene regel bij deze primer. Het zit overgegoten in een druppelfles die ik met de hand schud, maar ook met een paintshaker.

Daar zat ik ook aan te denken dat er wellicht nog iets van dat st. Marc spul achter blijft. Lauw water met zeep zou meer dan genoeg moeten zijn.Het lijkt niet goed te bijten op het plastic. Misschien moet ik gewoon afwasmiddel gebruiken ipv de St Marc ontvetter die je bij de bouwmarkt haalt. Die gebruik je namelijk ook voor ontvetten voor schilderen.
Ik heb een AnyCubic Photon Mono 4K, Als je een stl bestand hebt wil ik hem eventueel ook best voor je printen. Stuur maar DM mocht het nodig zijn.Renegade666 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:16:
Hebben we hier ook wat 3d brouwers met een resin printer?
Heb deze week een paar oudjes op de kop getikt, echter 1 kit mist 1 band. Echter de 5 andere zijn ook niet geweldig.
Dus ik zoek even iemand die 6 nieuwe banden kan printen op 1/24?
Evt kosten komen we wel uit.
@Elve1984
Bedankt, die heb ik echter niet
Maar ik heb eerst Revell nog even gevraagd dat ze de banden willen geven/regelen, ivm vernieuwde uitgeven van deze kit
Kijk ik net weer in de doos nadat ik alles er uit heb gehaald.. tadaa, de 6de band... even in sopje gedaan en hopelijk worden ze er iets beter op.
Kan iig beginnen 😁
Bedankt, die heb ik echter niet

Maar ik heb eerst Revell nog even gevraagd dat ze de banden willen geven/regelen, ivm vernieuwde uitgeven van deze kit

Kijk ik net weer in de doos nadat ik alles er uit heb gehaald.. tadaa, de 6de band... even in sopje gedaan en hopelijk worden ze er iets beter op.
Kan iig beginnen 😁
[Voor 33% gewijzigd door Renegade666 op 11-04-2023 17:33]
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Afgelopen weekend deze jongen afgemaakt. Waar paasweekeinde wel niet goed voor zijn.
De m1a2 tusk van tamiya.
Airwolf nog geen zin in om af te maken.. dus eerst even verder met wat anders😁
De m1a2 tusk van tamiya.
Airwolf nog geen zin in om af te maken.. dus eerst even verder met wat anders😁
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
@Invisible_man : Moeten wij, naast een AB, nog iets meenemen vrijdag? Eigen verf, een model om op te spuiten? Of wordt daar in voorzien?
Nee, volgens mij verder niets, alleen je AB als je die hebt omdat je daar vertrouwd mee bent. Compressor enzo is daar allemaal. Wel zou ik zelf aanraden als je normaal lacquers of iets dergelijks spuit, je ab nog even goed schoon te maken en door te spuiten met een water based thinner, of anders een paar keer goed met water door te spuiten zodat er geen lacquer thinner resten achter blijven. Grote kans dat we daar met op water gebaseerde verf spuiten denk ik.Zeddicius schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:59:
@Invisible_man : Moeten wij, naast een AB, nog iets meenemen vrijdag? Eigen verf, een model om op te spuiten? Of wordt daar in voorzien?
Ik denk dat veel van het spuiten gewoon op een stuk papier of karton is en verf zal daar ook wel zijn. Kan natuurlijk nooit kwaad om zelf iets mee te nemen voor de zekerheid, potje Vallejo ofzo.
We zullen het beleven

Check! Eerlijk gezegd weet ik niet zo goed meer waar ik het laatst mee heb gespoten (is net event te lang geleden...), maar normaal gesproken gebruik ik Tamiya acrylics en maak ik mij AB na elke beurt grondig schoon. Moet goed komen!
Het zal ook wel los lopen, maar het is een bekend probleem dat als je normaal met je ab alleen maar lacquers of alcohols spuit (Tamiya acrylic is alcohol gebasseerd) en je dan er een echte watergebasseerde acrylic in stopt, dat je klonten kan gaan krijgen als er nog restanten thinners in zitten. Ik maar er dan ook altijd een gewoonte van om eerst even de ab door te spuiten met een paar druppels thinner voor de verf die ik er mee ga spuiten, al is het meeste wat ik spuit lacquer en verdund met leveling thinners enzo.Zeddicius schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:25:
Check! Eerlijk gezegd weet ik niet zo goed meer waar ik het laatst mee heb gespoten (is net event te lang geleden...), maar normaal gesproken gebruik ik Tamiya acrylics en maak ik mij AB na elke beurt grondig schoon. Moet goed komen!
Ook je naald en nozzle van te voren even schoon maken kan een goed idee zijn. Normaal wordt een klein restant verfresidu wel weg gespoten door de nieuwe verf en thinners. Alleen als de residu op je naald en nozzle van een lacquer of alcohol verf zijn, gaat een water verf daar weinig tegen beginnen.
Net even met ze gebeld, ik ben er om 930 al om mijn AB even een snelle beurt te geven
Seals vervangen een tijdje terug en sindsdien doet hij het niet echt goed meer.
Hij gaat vanavond nog wel even door de ultrasone reinger heen. Het voelt wel een beetje als naar de tandarts gaan moet ik zeggen, ik kan de preek al horen over netjes poetsen

Hij gaat vanavond nog wel even door de ultrasone reinger heen. Het voelt wel een beetje als naar de tandarts gaan moet ik zeggen, ik kan de preek al horen over netjes poetsen

En vlos je welDr. Strangelove schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:31:
Net even met ze gebeld, ik ben er om 930 al om mijn AB even een snelle beurt te gevenSeals vervangen een tijdje terug en sindsdien doet hij het niet echt goed meer.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
In ieder geval, alvast heel veel plezier voor morgen. Ik was heel graag meegegaan.
Hopelijk krijgen wij (de achterblijvers) enkele sfeerfoto's te zien.
En ik hoor graag de tips die jullie krijgen.
Ik sluit me hier bij aan.streamnl schreef op donderdag 13 april 2023 @ 07:57:
***members only***
In ieder geval, alvast heel veel plezier voor morgen. Ik was heel graag meegegaan.
Hopelijk krijgen wij (de achterblijvers) enkele sfeerfoto's te zien.
En ik hoor graag de tips die jullie krijgen.
Mijn Ps290 heeft niet eens een netje doosjeInvisible_man schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:57:
Ik moest even goed zoeken waar ik die doosjes voor de ab's gelaten had, uiteindelijk op zolder verstopt in een doos gevonden onder een laag stof.
[Afbeelding]

Vanavond nog even een schoonmaak doen en kijken waarin hem kan doen..
Eerst nog even training vandaag

Goedkoop???Renegade666 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:31:
[...]
Mijn Ps290 heeft niet eens een netje doosjeen goedkope dingen wel
Ik zou die H&S infinity cr+ niet goedkoop willen noemen hoor

Dacht alRenegade666 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:34:
@Invisible_man
Hoho, verkeerd verwoord!, ik bedoelde mijn goedkope dingen (fengda) sets

Is gecorrigeerd

Oh poep!Dr. Strangelove schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:31:
Net even met ze gebeld, ik ben er om 930 al om mijn AB even een snelle beurt te gevenSeals vervangen een tijdje terug en sindsdien doet hij het niet echt goed meer.

Ik denk dat ik ook maar wat eerder ga, of moet je dan even bellen?
Klonk niet alsof ze er een afspraak voor in hun agenda gingen zetten dus ik denk dat je gewoon binnen kan lopen, ze zijn 930 open. Ik ga vanavond in elk geval een stevige clean-up doen zodat het in de minimum tijd kan morgenochtend.
Neem mijn feng-da / 15 dollar / cheap ass / maar stiekem best fijne back-up AB ook maar mee, you never know
Iemand een specifiek doel voor de sessie? Mijne is toch echt wel om een mooie strakke freehand camo te leren spuiten. Ik heb zelfs met een 0,15mm naald veel overspray.
Ook nog even een boodschappenlijstje maken. Ik heb nog steeds geen goede matte vernis gevonden.
Neem mijn feng-da / 15 dollar / cheap ass / maar stiekem best fijne back-up AB ook maar mee, you never know

Iemand een specifiek doel voor de sessie? Mijne is toch echt wel om een mooie strakke freehand camo te leren spuiten. Ik heb zelfs met een 0,15mm naald veel overspray.
Ook nog even een boodschappenlijstje maken. Ik heb nog steeds geen goede matte vernis gevonden.
Geen idee hoe de dag er exact uit gaan zien, we zien het wel, maar van wat ik van hun begreep beginnen ze gewoon bij de basics. Maar ik kan mij voorstellen dat wanneer we daar wat doorheen zijn, er wel ruimte is om zelf wat te proberen en vragen te stellen. We zullen wel zien hoe het loopt, we kunnen altijd later nog eens iets anders plannen voor de wat meer gevorderdenDr. Strangelove schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:29:

Specifiek doel voor mij zelf zou vooral hoe om te gaan met seals vervangen enzo.
Denk dat het ook goed is met de basics te starten; ik ben helemaal self-taught en als je in de basis fouten maakt dan is alles wat je daarop bouwt ook niet solide natuurlijk.
Ik denk dat ik ook heel wat goeie tips ga krijgen
ook alles zelf moeten uitzoeken en met hulp op het forum hier. Ik hoop ook wat meer te leren over strakke en dunne lijnen zetten en misschien tips over masken en afplakken.

Ik heb alles geleerd van YouTube, dus ik denk dat ik het wel OK doe. Maar misschien bega ik wel kapitale blunder na kapitale blunder. Morgenochtend even snel de spuit een laatste schoonmaakbeurt geven (ik moet vanavond werkenDr. Strangelove schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:07:
Denk dat het ook goed is met de basics te starten; ik ben helemaal self-taught en als je in de basis fouten maakt dan is alles wat je daarop bouwt ook niet solide natuurlijk.

Daardoor haal ik het misschien ook niet om er om 09:30 te zijn. Maar dat is afhankelijk van hoe het gaat vanavond.
Edit:
Aan de andere kant ben ik ook wel benieuwd naar andere AB's, dus misschien gebruik ik wel een huis-AB, mijn H&S Ultra heeft nauwelijks instelmogelijkheden.
[Voor 11% gewijzigd door _Eend_ op 13-04-2023 12:29]
Een echt specifiek doel heb ik niet, maar zo'n free hand camo lijkt me ook wel fijn om dat goed te kunnen.Dr. Strangelove schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:29:
Ik heb mijn AB al jaren in huis (denk al gauw zo'n jaar of 15) en kort na aanschaf ook wel zo'n cursus gedaan. En daarna nam het leven de boel over en is de modelbouw ergens in de vergetelheid terechtgekomen. Maar sinds vorig jaar is de fascinatie voor de wereld in het klein weer volop losgebarsten en is ook de AB weer afgestoft. Door gewoon wat aan te klooien en Youtube-filmpjes kijken, heb ik het werken met de AB mezelf aangeleerd, maar om nou te zeggen dat ik dat echt onder de knie heb........ Voor een AFV op 1/72 waar ook nog wat modder ofzo overheen komt, kom ik aardig weg. Maar om ff een strakke laklaag neer te leggen op een 1/25 automodel, dat word een ander verhaal. Ik verwacht niet dat ik dat wel kan na morgen maar als ik daardoor met wat meer vertrouwen met de AB aan de slag kan, is dat al een mooi resultaat.
Hier ook even mijn 2 AB schoon gemaakt die ik meeneem. Dacht dat ze wel redelijk schoon waren, maar viel tegen
Moet toch maar eens ultrasone ding hebben 
Ik ga er morgen met een leeg hoofd in, er is genoeg te verbeteren aan mijn gepriegel, dus lekker vanaf nul beginnen denk ik maar

Ik ga er morgen met een leeg hoofd in, er is genoeg te verbeteren aan mijn gepriegel, dus lekker vanaf nul beginnen denk ik maar

De cursus was leuk en interessant
Wat mij betreft gaan we ook de gevorderden cursus doen 

En de broodjes waren lekker, de koffie gratis en iedereen heeft in het winkeltje nog even geld kunnen uitgeven
En we weten nu de sleutel tot airbrush succes, LVL en vinger recht.

Care to elaborate? (LVL)Invisible_man schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:21:
En de broodjes waren lekker, de koffie gratis en iedereen heeft in het winkeltje nog even geld kunnen uitgeven![]()
Het was inderdaad een geslaagd dagje, nu maar eens wat meer gaan oefenen met de LVL methode (lucht-verf-lucht, voor de niet-ingewijden). Van die winkel word je best hebberig, maar ik heb me kunnen bedwingen.
Bedankt voor het organiseren en de gezellige dag!
Inderdaad Lucht Verf Lucht. Je moet bij een dual action airbrush altijd eerst de trigger indrukken voor lucht, dan naar achteren voor verf (tot zover doen de meeste het wel goed), maar als je wilt stoppen altijd eerst weer de trigger naar voren voordat je hem los laat omdat er anders verf op je naald blijft zitten die bij de volgende keer als spetters gelanceerd worden op je model. De oefening was dan ook om steeds te starten en te stoppen met spuiten zonder dat je de luchtstroom stopte.
De vingers recht is dat je je AB altijd met gestrekte vingers vasthoud wat eerst onnatuurlijk voelt, maar veel meer controle geeft met de trigger dan met gebogen vingers.
Geen probleem! Ik ben vooral blij dat we een volle groep bij elkaar hebben kunnen brengen en dat iedereen het waardevol vond.erdejee schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:58:
Was idd een geslaagd dagje, wat nieuwe dingen om te oefenen en voor de rest goed voor elkaar. Lkkre broodjes oa😁
Nu even sparen voor een wat luxere AB🤔
Dit was mijn laatste kunstwerk🤣
Nu even sparen voor een wat luxere AB🤔
Dit was mijn laatste kunstwerk🤣
[Voor 8% gewijzigd door Renegade666 op 14-04-2023 18:07]
Ah check. Dat wist ik. Doe het niet altijd dus herken het probleem dat daar uit volgt.Invisible_man schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:02:
[...]
Inderdaad Lucht Verf Lucht. Je moet bij een dual action airbrush altijd eerst de trigger indrukken voor lucht, dan naar achteren voor verf (tot zover doen de meeste het wel goed), maar als je wilt stoppen altijd eerst weer de trigger naar voren voordat je hem los laat omdat er anders verf op je naald blijft zitten die bij de volgende keer als spetters gelanceerd worden op je model. De oefening was dan ook om steeds te starten en te stoppen met spuiten zonder dat je de luchtstroom stopte.
De vingers recht is dat je je AB altijd met gestrekte vingers vasthoud wat eerst onnatuurlijk voelt, maar veel meer controle geeft met de trigger dan met gebogen vingers.
Een ander puntje was het schoonmaken van je ventiel. Daar wil na een tijdje nog wel eens wat verf in terecht komen. En je naaldpakking moet je regelmatig checken. Je naald moet met wat wrijving in je spuit zitten, als hij uit je spuit valt dan is of je naaldpakking versleten of niet goed (meer) afgesteld. Mijn naald viel zonder enige wrijving door mijn spuit heen, die was na 10 jaar ook wel een beetje versleten. (Maar ik kreeg van Eric van ASA gratis een nieuwe
) H&S heeft een speciale schroevendraaier om het ding los of vast te draaien.
En altijd je naald en het pennetje in je ventiel insmeren met vaseline.

[Voor 5% gewijzigd door _Eend_ op 14-04-2023 19:30]
Voor wat betreft gestrekte vingers, dit is hoe ik het voorheen altijd deed, maar waarmee ik niet altijd even goede controle over de trigger had:
En dit is de gestrekte vingers methode waarbij je niet alleen je trigger vinger strekt, maar ook andere vingers om de AB zo verder naar achter vast te pakken. Het is zeker wel even wennen want het voelt in het begin alsof je een pen helemaal achteraan vast pakt en zo probeert te schrijven, maar met wat gewenning zeker wel te doen.
Voor mensen met grotere handen kan je dan nog een verlengstuk van een paar cm tussen de achterkap en de body zetten (bij mij in deze foto zou die tussen die metalen ring en het achterste zwarte deel komen) zodat het achterstuk niet tussen je vingers door kan vallen.
Eén van mijn aankopen was trouwens het microcupje wat je hier op de foto gemonteerd ziet staan. Soms heb je voor detailwerk maar een paar druppels nodig en hiermee houd je beter zicht op je werkstuk.
En dit is de gestrekte vingers methode waarbij je niet alleen je trigger vinger strekt, maar ook andere vingers om de AB zo verder naar achter vast te pakken. Het is zeker wel even wennen want het voelt in het begin alsof je een pen helemaal achteraan vast pakt en zo probeert te schrijven, maar met wat gewenning zeker wel te doen.
Voor mensen met grotere handen kan je dan nog een verlengstuk van een paar cm tussen de achterkap en de body zetten (bij mij in deze foto zou die tussen die metalen ring en het achterste zwarte deel komen) zodat het achterstuk niet tussen je vingers door kan vallen.
Eén van mijn aankopen was trouwens het microcupje wat je hier op de foto gemonteerd ziet staan. Soms heb je voor detailwerk maar een paar druppels nodig en hiermee houd je beter zicht op je werkstuk.
Had je daar nog wel wat anderen kunnen proberen?_Eend_ schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:32:
Over een andere AB gesproken. Ik heb nog zitten denken om een andere AB te proberen, maar dat heb ik maar niet gedaan. Dat kan mijn bankrekening nu even niet aan
Smeer je je hele naald in? Of alleen ten hoogte van de naaldpakking?_Eend_ schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:30:
Een ander puntje was het schoonmaken van je ventiel. Daar wil na een tijdje nog wel eens wat verf in terecht komen. En je naaldpakking moet je regelmatig checken. Je naald moet met wat wrijving in je spuit zitten, als hij uit je spuit valt dan is of je naaldpakking versleten of niet goed (meer) afgesteld. Mijn naald viel zonder enige wrijving door mijn spuit heen, die was na 10 jaar ook wel een beetje versleten. (Maar ik kreeg van Eric van ASA gratis een nieuwe) H&S heeft een speciale schroevendraaier om het ding los of vast te draaien.
De hele naald. Lichte film er erover heenSpectre Wolf schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:56:
[...]
Smeer je je hele naald in? Of alleen ten hoogte van de naaldpakking?
Was zeker een geslaagde dag, nogmaals bedankt voor de gezelligheid en het regelen @Invisible_man !
Hier nog een overzichtsfoto:
En wat leuk speelgoed:
Hier nog een overzichtsfoto:
En wat leuk speelgoed:
[Voor 95% gewijzigd door Zeddicius op 14-04-2023 21:43]
Ik ben eigenlijk vergeten foto’s te maken! Ik heb me goed vermaakt en veel geleerd gisteren.
Hopelijk vonden jullie mijn grote mond niet al te irritant
leuk ook om eens wat gezichten achter de nicknames te zien!
Hopelijk vonden jullie mijn grote mond niet al te irritant

leuk ook om eens wat gezichten achter de nicknames te zien!
Ja, er lagen een aantal cursus spuiten die je mocht gebruikenInvisible_man schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:03:
[...]
Had je daar nog wel wat anderen kunnen proberen?

Ik heb nog een evolution geprobeerd ( heb zelf een ultra). Ik merkte zeker verschil maar niet genoeg om een investering van 200€ te verantwoorden 

Waar zit dat verschil in? Ik overweeg wel om een keer een tweede airbrush te kopen.page404 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:54:
Ik heb nog een evolution geprobeerd ( heb zelf een ultra). Ik merkte zeker verschil maar niet genoeg om een investering van 200€ te verantwoorden
Vind moeten swicthen best irritant vooral als je weer met de de vorige kleur moet corrigeren.
[Voor 13% gewijzigd door Dwarlorf op 15-04-2023 10:58]
Ik vond dat ik net iets meer controle had over de verf dosering. En hij had een mooiere kleur.Dwarlorf schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:57:
[...]
Waar zit dat verschil in? Ik overweeg wel om een keer een tweede airbrush te kopen.
Vind moeten swicthen best irritant vooral als je weer met de de vorige kleur moet corrigeren.

Dat laatste is zeker niet onbelangrijk.page404 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:10:
[...]
Ik vond dat ik net iets meer controle had over de verf dosering. En hij had een mooiere kleur.

Even een work in progress met wat lessons learned van gisteren. De panel lines zijn nog zichtbaar (beetje dik, gisteren lukte dat beter tijdens de workshop maar ik had ze al eerder gezet). Iets met geduld, dunne lagen, en een rechte vinger.
Dit is de Tamiya Messerschmitt bF109E. Wel klein heur in 1/72.
Het is ook een beetje wat je er mee wil doen. Wil je alleen maar hele vlakken egaal verven, dan is het verschil niet zo groot. Wil je fijne motling of dingen zoals preshading doen, kan het zeker helpen.
Als je toch naar een evolution gaat kijken, die zwarte die ik heb is deze:
https://www.airbrush-serv...lution-al-plus-two-in-one
Die is van aluminium en is lekker licht. Dat is als je heel veel detailwerk moet doen zeker niet verkeerd. De standaard evolutions zijn gewoon van metaal.
Onze docent Eric gaf nog de tip om bij een evolution of infinity een extra ringetje om de naaldgeleider te zetten zodat de trigger eerder aanspreekt. Ik heb dat even geprobeerd en dat maakt het voor mij een stuk preciezer omdat het punt waarbij er verf uit je ab komt nu verder naar voren zit.
Die is van aluminium en is lekker licht. Dat is als je heel veel detailwerk moet doen zeker niet verkeerd. De standaard evolutions zijn gewoon van metaal.
Onze docent Eric gaf nog de tip om bij een evolution of infinity een extra ringetje om de naaldgeleider te zetten zodat de trigger eerder aanspreekt. Ik heb dat even geprobeerd en dat maakt het voor mij een stuk preciezer omdat het punt waarbij er verf uit je ab komt nu verder naar voren zit.
Ik was wel van plan om me te gaan richten op fijn airbrush werk voor miniaruren (busts enzo) bijvoorbeeld maar ik overweeg ook om olieverf uit te gaan proberen voor dat soort dingen. Ik denk dat olieverft voor busts wel van tpegevoegde waarde is, vooral wat betreft blending. Dus dat ga ik eerst proberen.Invisible_man schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:20:
Het is ook een beetje wat je er mee wil doen. Wil je alleen maar hele vlakken egaal verven, dan is het verschil niet zo groot. Wil je fijne motling of dingen zoals preshading doen, kan het zeker helpen.
[Afbeelding]
Je kan altijd een andere airbrush bij ASA uitproberen in zijn oefenlokaal (krijg je er zelfs koffie bij), doet hij wel vaker met klanten, en dan kan je het zelf ervaren.
Dat kan bij een H&S Ultra helaas nietInvisible_man schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:20:
[Afbeelding]

Mijn bankrekening begint al boos te kijken

Gezien op zo'n youtube filmpje over airbrush schoonmaken dat glycerine ook aan te raden is. Aangezien ik dat toch in de kast heb staan gebruik ik dat, druppeltje boven op de naald die ik dan naar beneden laat lopen en klaar is kees._Eend_ schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:30:
Echt een topdag gisteren hoor, heel erg naar mijn zin gehad. Goed gezelschap, goede docent, mooie spullen waar je allemaal mee los kon gaan. Echt heel goed en voor 50 euro enorme value for money. Wat mij betreft gaan we meteen door met de vervolgcursus 
Hier nog een plaatje dat aan de muur hing m.b.t. lucht-verf-lucht. Belangrijkste take-away van dat verhaal voor mij was naast het voorkomen van spetters dat je door 'gas' te geven en los te laten, zoals Erik het noemde, je veel minder verfophoping krijgt op het punt dat je heen en weer gaat. Vandaar de oefening met de cirkels: Als je die kan maken zodat ze overal even gedekt zijn, dan doe je het goed. Dit is echt een essentiële techniek als je weathering, mottling en shading goed wil kunnen doen.
Nu ook veel zin om weer wat te doen maar het hele weekend bezoek
Edit: Toch nog een half uurtje gevonden. De Dora 9 afgespoten, die matte premium Vallejo lak deed zijn werk uitstekend. Ook de primer een tweede kans gekregen, maar daar is de jury nog out. Op aanraden van Erik deze ook 2:1 verdund met airbrush thinner maar dekking is dan erg slecht, wat toch een issue is met primer. Ook is het nu na vier uur nog steeds niet echt droog dus schuren durf ik ook nog niet aan. Ik laat het maar eens 48 uur drogen en dan kijken wat het resultaat is.

Hier nog een plaatje dat aan de muur hing m.b.t. lucht-verf-lucht. Belangrijkste take-away van dat verhaal voor mij was naast het voorkomen van spetters dat je door 'gas' te geven en los te laten, zoals Erik het noemde, je veel minder verfophoping krijgt op het punt dat je heen en weer gaat. Vandaar de oefening met de cirkels: Als je die kan maken zodat ze overal even gedekt zijn, dan doe je het goed. Dit is echt een essentiële techniek als je weathering, mottling en shading goed wil kunnen doen.
Nu ook veel zin om weer wat te doen maar het hele weekend bezoek

Edit: Toch nog een half uurtje gevonden. De Dora 9 afgespoten, die matte premium Vallejo lak deed zijn werk uitstekend. Ook de primer een tweede kans gekregen, maar daar is de jury nog out. Op aanraden van Erik deze ook 2:1 verdund met airbrush thinner maar dekking is dan erg slecht, wat toch een issue is met primer. Ook is het nu na vier uur nog steeds niet echt droog dus schuren durf ik ook nog niet aan. Ik laat het maar eens 48 uur drogen en dan kijken wat het resultaat is.
[Voor 21% gewijzigd door Dr. Strangelove op 16-04-2023 20:05]
Was dat extra ringetje juist niet op het ventiel? (zodat je de trigger minder ver naar beneden moet duwen) of heb ik gewoon niet goed opgelet?Invisible_man schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:20:
[Afbeelding]

Nee, niet op het ventiel (die kan je met een schroevendraaiertje vanaf de onderkant al afstellen), maar op de naaldgeleider. De naaldgeleider is het stuk dat je achterop je airbrush schroeft waar je vervolgens de naald van achteren in steekt en je tenslotte de eindkap op schroeft. Met dit ringetje hoef je je trigger minder ver naar achteren te trekken voordat er verf uitkomt.Zeddicius schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:26:
[...]
Was dat extra ringetje juist niet op het ventiel? (zodat je de trigger minder ver naar beneden moet duwen) of heb ik gewoon niet goed opgelet?
edit:
De trigger drukt normaal tegen dat zeskantige stuk aan en met dat ringetje breng je dat punt dus wat naar voren.
[Voor 8% gewijzigd door Invisible_man op 17-04-2023 09:31]
Got it, niet goed opgelet dus
Heb zaterdag ook nog een kleine spuitsessie gehad en ben blij dat ik het verlengstuk voor de AB heb meegenomen, ligt veel fijner in de hand nu. Veel makkelijker om je vinger recht te houden nu
Overigens had ik eerst de verkeerde kleur gebruikt (Khaki flat ipv Khaki drab). Daarna nog een laag met de juiste kleur gespoten, maar nu is de kleur logischerwijs lichter dan gepland. Had alleen de turret gespoten, maar nu vrees ik dat ik de rest van de body op dezelfde manier moet spuiten.

Heb zaterdag ook nog een kleine spuitsessie gehad en ben blij dat ik het verlengstuk voor de AB heb meegenomen, ligt veel fijner in de hand nu. Veel makkelijker om je vinger recht te houden nu

Overigens had ik eerst de verkeerde kleur gebruikt (Khaki flat ipv Khaki drab). Daarna nog een laag met de juiste kleur gespoten, maar nu is de kleur logischerwijs lichter dan gepland. Had alleen de turret gespoten, maar nu vrees ik dat ik de rest van de body op dezelfde manier moet spuiten.
Handige tip dit, ga ik ook eens uitproberen. Aan de reacties te lezen heb ik wel een leerzame dag gemist.Invisible_man schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:30:
[...]
Nee, niet op het ventiel (die kan je met een schroevendraaiertje vanaf de onderkant al afstellen), maar op de naaldgeleider. De naaldgeleider is het stuk dat je achterop je airbrush schroeft waar je vervolgens de naald van achteren in steekt en je tenslotte de eindkap op schroeft. Met dit ringetje hoef je je trigger minder ver naar achteren te trekken voordat er verf uitkomt.
edit:
De trigger drukt normaal tegen dat zeskantige stuk aan en met dat ringetje breng je dat punt dus wat naar voren.
Het ringetje wat ik gebruikt heb is uit een complete set seals voor evolutions/infinity airbrushes en wordt volgens mij voor het ventiel gebruikt. Wel heb ik het met een klein rond vijltje wat moeten opruimen voordat het paste. Nu is dit een teflon ringetje, maar een simpele rubber ringetje zal ook prima werken, er komt toch geen verf tegen aan.Elve1984 schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:08:
[...]
Handige tip dit, ga ik ook eens uitproberen.
Leerzaam, maar ook gewoon gezellig (en lekkere broodjes en voldoende koffieAan de reacties te lezen heb ik wel een leerzame dag gemist.

Heb ik toevallig bij de ultra uitgeprobeerd dit weekend nav een YouTube filmpje maar dat ging niet goed. Er is te weinig ruimte in de airbrushschacht, ook nadat ik de randjes er af sneed. Eenmaal er in ging dat ringetje weer los door wrijving.
Ik vond al vanaf dag 1 dat ik die trigger best ver naar achter moest trekken voor er verf uit kwam. Eigenlijk slecht dat je het zo improvisorisch moet oplossen. Ik denk dat ik voor een tweede airbrush een ander merk ga kopen
Ik vond al vanaf dag 1 dat ik die trigger best ver naar achter moest trekken voor er verf uit kwam. Eigenlijk slecht dat je het zo improvisorisch moet oplossen. Ik denk dat ik voor een tweede airbrush een ander merk ga kopen
[Voor 24% gewijzigd door Dwarlorf op 17-04-2023 22:13]
Voor wat ik begreep werkt het ook alleen met een Evolution of een Infinity.Dwarlorf schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:57:
Heb ik toevallig bij de ultra uitgeprobeerd dit weekend nav een YouTube filmpje maar dat ging niet goed. Er is te weinig ruimte in de airbrushschacht, ook nadat ik de randjes er af sneed. Eenmaal er in ging dat ringetje weer los door wrijving.
Check.Invisible_man schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 07:27:
[...]
Voor wat ik begreep werkt het ook alleen met een Evolution of een Infinity.
Weet je (of iemand anders) ook of de evolution en/of infinity iets van een naaldstop heeft. Dus dat je kan beperken hoe ver je de naald naar achteren kan halen.
De infinity heeft een naaldstop, de evolution niet. Verder zijn de infinity en de evolution best wel gelijk aan elkaar. Wel heeft die infinity CR plus nog het voordeel dat die beter bestand is tegen lacquers enzo omdat die een betere coating heeft, maar voor hobby gebruik niet iets wat het verschil gaat maken naar mijn mening.Dwarlorf schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:10:
[...]
Check.
Weet je (of iemand anders) of de evolution en/of infinity ook iets van een naaldstop heeft. Dus dat je kan beperken hoe ver je de naald naar achteren kan halen.
Helaas nog steeds het bekende probleem met de primer van Vallejo.
Het wordt gewoon niet hard.
[Voor 3% gewijzigd door Dr. Strangelove op 18-04-2023 08:41]
Oneshot van mig.ammo proberen. Daar heb ik og geen issue mee gehad, behalve dat wit een lastige kleur is om goed te krijgen. Grijs daarin tegen werkt heerlijk .Dr. Strangelove schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:41:
[Afbeelding]
Maar die wil dus wel schuren.
Cool, zal kijken of ze dat hebben bij Krikke.
Weet iemand waar ik goedkope decals kan vinden met zwarte en witte cijfers en letters? Ik ben bezig wat (fantasie) tanks en vergelijkbare voertuigen te printen maar kan maar moeilijk iets vinden wat niet gericht is op één type (bestaand) voertuig. Ook lijken de prijzen vrij snel op te lopen online.
ik wil wel kijken of ik nog wat cijfers en letters heb liggen van oude kits. Zal later een fotootje sturen.ErikT738 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:10:
Weet iemand waar ik goedkope decals kan vinden met zwarte en witte cijfers en letters? Ik ben bezig wat (fantasie) tanks en vergelijkbare voertuigen te printen maar kan maar moeilijk iets vinden wat niet gericht is op één type (bestaand) voertuig. Ook lijken de prijzen vrij snel op te lopen online.
Kan je iets specifieker zijn over wat je zoekt, misschien wat voorbeelden? En ook hoe groot ze ongeveer moeten zijn; ik heb stapels met ouwe meuk die ik graag doneer.
Even snel een rondje gedaan bij webshops waar ik wel vaak wat koop, wellicht zit er wat voor je tussen:ErikT738 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:10:
Der sockelshop (DE):
https://www.dersockelshop.de/en/search?sSearch=number+decals
MBK (DE):
https://www.modellbau-koe...?s=number%20decals&sort=6
Super Hobby (PL):
https://www.super-hobby.n...eywords%3Dnumber%2Bdecals
Aero Spezial (DE):
https://www.aero-spezial-...c_subcat=1&massstaebe_id=
Aero Spezial is sowieso een leuke webshop voor decals enzo, maar meer gericht op vliegtuigen.
Ik heb ook nog nooit succes met Vallejo primers gehad. Of ik nu in dunne laagjes spoot of niet, zodra ik ging afplakken had ik gewoon 50% kans dat ik de verf en primer met de tape mee wegtrok. Voor mij is het probleem niet eens zozeer hoe hard het wel of niet wordt, maar die latex achtige werking door de poly-urethaan waardoor je het als vellen wegtrekt.Dr. Strangelove schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:41:
[Afbeelding]
Ja, het bond gewoon niet met het plastic. Ik vraag me af of er een non-lacquer based primer is die dat wel doet of dat ik gewoon zoek naar iets wat niet bestaat.
Ik heb ook nog wat van m.KA liggen met diverse cijfers.ErikT738 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:10:
De evolution silverline heeft wel een naaldstop ☺️Invisible_man schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:13:
[...]
De infinity heeft een naaldstop, de evolution niet. Verder zijn de infinity en de evolution best wel gelijk aan elkaar. Wel heeft die infinity CR plus nog het voordeel dat die beter bestand is tegen lacquers enzo omdat die een betere coating heeft, maar voor hobby gebruik niet iets wat het verschil gaat maken naar mijn mening.
[Afbeelding]
Ik zie het ja, je hebt gelijkkoen3950 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:41:
[...]
De evolution silverline heeft wel een naaldstop ☺️

Maar die kan je dan niet met een knopje aan en uitzetten zoals bij de Infinity dan zeker? Als ik het plaatje zo zie moet je die altijd in- en uitdraaien.
Ja, je moet deze altijd in- en uit-draaien. Dat de coating van de CR beter is weet ik niet. Wel weet ik dat ik achteraf de Infinity had moeten kopen ipv de Evolution omdat je daar ook de weerstand van de trigger kunt instellen. Ga mijn Evolution misschien wel eens omruilen....Invisible_man schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:05:
[...]
Ik zie het ja, je hebt gelijk![]()
Maar die kan je dan niet met een knopje aan en uitzetten zoals bij de Infinity dan zeker? Als ik het plaatje zo zie moet je die altijd in- en uitdraaien.
Voor de Evolution is ook een Quickstop naald begrenzer te kopen:
https://www.airbrush-serv...stand-begrenzer-evolution
Ik heb deze ook, werkt verder prima.
Goede tip!Elve1984 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:09:
Voor de Evolution is ook een Quickstop naald begrenzer te kopen:
@_Eend_
Je moest nog een eendje hebben toch🤣
Citroën 2CV Charleston Heller 1/24
€ 23,90
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
Je moest nog een eendje hebben toch🤣
Citroën 2CV Charleston Heller 1/24
€ 23,90
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
Hoewel op vakantie zijn geen straf is kijk ik toch wel jaloers terug op al jullie ervaringen bij ASA! Bedankt voor het delen van de tips.. ik realiseer me nu pas hoe krampachtig ik altijd mijn airbrush vast heb 

@page404 @Ootje70 Als jullie er vanaf willen graag. Als je een PM stuurt kan ik geld overmaken voor verzending en wat je er voor wilt hebben. Ik heb verder niet zo veel nodig, gewoon wat cijfers om tanks en andere militaire voertuigen er iets beter uit te laten zien. Freehanden durf ik met mijn gebrek aan schildervaardigheid niet aan.
Je kunt eventueel wat in tape uitsnijden en dan dat verfen of spuitenErikT738 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:17:
@page404 @Ootje70 Als jullie er vanaf willen graag. Als je een PM stuurt kan ik geld overmaken voor verzending en wat je er voor wilt hebben. Ik heb verder niet zo veel nodig, gewoon wat cijfers om tanks en andere militaire voertuigen er iets beter uit te laten zien. Freehanden durf ik met mijn gebrek aan schildervaardigheid niet aan.
Ik had al zoiets getest met van die vorm-perforators met plakband verstevigde Tamiya tape. Het werkte wel aardig, maar ik heb helaas maar twee van die vormpjesRenegade666 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:24:
[...]
Je kunt eventueel wat in tape uitsnijden en dan dat verfen of spuiten

Misschien dat koningsdag uitkomst biedt.
Hier weer een kit afgerond. Ben niet helemaal tevreden. Heb getracht de seamlines te verwijderen, maar dat is toch niet helemaal 100% gelukt. Hierdoor moest ik ook de armen aan de schouders pinnen met koper draad. Dat bleek toch lastiger dan ik dacht. Wel weer dingen geleerd.
Ook heb ik last van primer (Mr Surfacer) die van het plastic chipped. Het lijkt niet goed te bijten. Vermoedelijk heb ik een fout gemaakt met het reinigen van de delen. Want mijn plastic lepels waar ik mee test krijg ik het er haast niet afgekrabt en die zijn enkel met wat glassex gereinigd. De delen van de kit zijn allemaal geschuurd met een 1000grit, in een ultrasoon bed geweest met St Marc ontvetter en daarna nog na geborsteld met een tandenborstel. Dus ik vermoed dat de St Marc ontvetter de boosdoener is.
Ook heb ik LEDS gebruikt. 4 stuks. Het zijn 0402 leds. Echt super kleine.
Ik wilde perse niet dat er een externe batterij op aangesloten moest worden, dus ik heb 2 knoopbatterijen in een batterij houder in de backpack kunnen verwerken met een externe schakelaar onder in de backpack. Helaas geen foto's hier van gemaakt.
Eerst een afbeelding van hoe de kit er zonder modificaties zo uit te doos uitziet:
Hier het resultaat. Gedane modificaties zijn:
Ook heb ik last van primer (Mr Surfacer) die van het plastic chipped. Het lijkt niet goed te bijten. Vermoedelijk heb ik een fout gemaakt met het reinigen van de delen. Want mijn plastic lepels waar ik mee test krijg ik het er haast niet afgekrabt en die zijn enkel met wat glassex gereinigd. De delen van de kit zijn allemaal geschuurd met een 1000grit, in een ultrasoon bed geweest met St Marc ontvetter en daarna nog na geborsteld met een tandenborstel. Dus ik vermoed dat de St Marc ontvetter de boosdoener is.
Ook heb ik LEDS gebruikt. 4 stuks. Het zijn 0402 leds. Echt super kleine.
Ik wilde perse niet dat er een externe batterij op aangesloten moest worden, dus ik heb 2 knoopbatterijen in een batterij houder in de backpack kunnen verwerken met een externe schakelaar onder in de backpack. Helaas geen foto's hier van gemaakt.
Eerst een afbeelding van hoe de kit er zonder modificaties zo uit te doos uitziet:
Hier het resultaat. Gedane modificaties zijn:
- seamline weggewerkt waar mogelijk
- scribing van nieuwe panel lines
- PLA plating
- middels koperdraad externe details toegevoegd
- Airbrush (Mr Color, Mr Hobby, Tamiya)
- Dspiae Markers
- waterslide decals
- wat toegepaste weathering
- LEDs aangesloten op intern verwerkte batterij