Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Ik snap je helemaal hoor, goeie spullen mogen wat kosten. En als het gewoon allemaal past en mooi gedetailleerd is dan is het de prijs ook waard.Invisible_man schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:14:
[...]
Tja, blijft persoonlijk natuurlijk. Voor ongeveer €40,- heb je die Revell 1/32 mustang en voor wat die kost is het een prima kit, al heeft deze zeker de nodige pasproblemen en een gebrek aan detail, maar daar kan je met wat skills en geduld (dat laatste is vaak mijn probleem) omheen werken en ook een mooi resultaat neer zetten.
Maar ik heb uiteindelijk maar zoveel tijd om aan deze hobby te besteden en vooral de afgelopen tijd merk ik dat ik echt een kit of onderwerp nodig heb dat mij inspireert om er mee bezig te gaan en er voldoening uit te halen en dat lukt mij beter met z'n dure over the top detail kit dan een simpelere goedkope kit om eerlijk te zijn. Ik heb ondertussen wel genoeg half afgebouwde kits liggen waar ik de motivatie bij verloren ben helaas....
Zo ben ik vorig jaar aan de 1/48 F-35A van Meng begonnen, maar afgezien dat die van mijn werktafel gedonderd is en intern nu het nodige rammelt, is een groot nadeel van die kit de aansluiting van de vleugels aan de romp met een overgang die gewoon niet fatsoenlijk af te werken is omdat er te veel detail omheen zit en je er niet goed bij kan om te schuren enzo. Nu heb ik nieuwe Tamiya F-35A en hoewel ik die nog moet bouwen, zit die op dat soort punten al zoveel beter in elkaar dat ik nu al uitzie om met die kit bezig te gaan, maar ook die kit is al €100,-
Overigens waren de 1/32 Tamiya kits oorspronkelijk net onder de €100, maar aangezien ze ondertussen alweer 10 jaar oud zijn en best wel gewild, zijn de prijzen best wel gestegen helaas. En als je deze Tamiya kits vergelijkt met bijvoorbeeld de van Zoukei Mura, zit al dat detail (waar je voor betaald) bij Tamiya ook op plekken waar je het kan zien waar bij ZM het ook vaak verstopt zit en alleen de bouwer het te zien krijgt. Dit is bijvoorbeeld de 1/32 Mustang van ZM waar z'n beetje het complete geraamte van spanten enzo nagemaakt is, maar waar je de helft nooit weer van gaat zien op de motor, cockpit, wheel wells en gunbays na:
[Afbeelding]
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Ik vind gezien al jouw horror verhalen omtrent deze kit dat je best wel een net resultaat neergezet hebt hoorRenegade666 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:54:
[...]
EN qua airwolf, ik weet nu hoe het niet moet
Zeker! En qua hoe het past ben ik om eerlijk te zijn buiten deze 1/32 Tamiya kits nog nooit een kit tegen gekomen welke beter past en slimmer in elkaar zit dan deze.page404 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:23:
[...]
Ik snap je helemaal hoor, goeie spullen mogen wat kosten. En als het gewoon allemaal past en mooi gedetailleerd is dan is het de prijs ook waard.
/f/image/q0k3c4eyJWjoeWcMCQKEd655.png?f=fotoalbum_large)
Zal maar zo zeggen, foto's zeggen niet allesInvisible_man schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:35:
[...]
Ik vind gezien al jouw horror verhalen omtrent deze kit dat je best wel een net resultaat neergezet hebt hoor
Misschien ben ik te kritisch, maar had gewoon nog wat beter gekund, maar qua bouw ging er ook het nodige mis etc. Dus als ik de kit weer eens zie, liggen, neem ik hem weer mee. Eventueel om daar Airwolf 2 van te maken (met die rode neus
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
hartelijk dank! Aangezien dat spul ook goed beschikbaar blijft qua filters ga ik niet moeilijk doen en dit bestellenInvisible_man schreef op maandag 5 juni 2023 @ 06:34:
[...]
Ik gebruik onderstaande:
Het masker zelf:
3M Halfgelaatsmasker 6000 M
Met deze filters:
3M Stof(voor)filter 5935 FFP3
3M Gas/damp filter 6055 A2
3M filterkap voor stof(voor)filters (plastic kapje om het FFP3 filter vast te houden over het A2 filter heen)
Afhankelijk van wat voor verf je gaat spuiten zou je ook alleen een FFP masker kunnen gebruiken, maar hiermee kan je alles doen.
Mag ook wel voor €150
Maar ik heb bij die kit staan kwijlen toen ik hem voor het eerst op ESM zag..
Maar ik heb het geld er niet voor over. En ik heb ook niet de skills om er iets moois van te maken
[ Voor 16% gewijzigd door _Eend_ op 05-06-2023 21:03 ]
Dit model werd door de Duitsers gebruikt in Mei 1940 om troepen in Rotterdam bij de bruggen te landen. Dus ook een model met soort van historie. 1/100 schaal.
Model heeft details in de open cockpit etc. Verder geen binnen werk, ik had verder geen goed referentie materiaal om dat te kunnen tekenen.
:strip_exif()/f/image/hX2RuKAZIxSlUb2W3vPpx10R.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZdJx3oCk30lKRGI1eZE0X3Om.jpg?f=fotoalbum_large)
Gezellig op de foto met een Fokker C.XI-w
:strip_exif()/f/image/XyFkDdwoMw4ffIp0GYwV68jT.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik moet zeggen, het wordt steeds mooier en gedetailleerder! Vooral vergeleken met die linieaalsmitae schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:25:
Na weekje printen vanmiddag eindelijk de Heinkel He59D klaar en in elkaar gezet.
Thanks. Ja, elk model is weer een beetje beter. Al doende leert men :-)Invisible_man schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 19:01:
[...]
Ik moet zeggen, het wordt steeds mooier en gedetailleerder! Vooral vergeleken met die linieaal
Blijft 3D-print dus je ontkomt niet aan wat artefacten. Maar goed, wel weer unieke modellen welke je niet zomaar ergens kunt kopen. En 100% eigen werk vanaf NULL
Ik moet zeggen dat ik altijd geniet van je posts. Zoveel mooi spul dat je nergens anders ziet.smitae schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:20:
[...]
Thanks. Ja, elk model is weer een beetje beter. Al doende leert men :-)
Blijft 3D-print dus je ontkomt niet aan wat artefacten. Maar goed, wel weer unieke modellen welke je niet zomaar ergens kunt kopen. En 100% eigen werk vanaf NULL
De Heinkel past niet helemaal tussen de modellen, aangezien ik voor mijzelf alleen MLD en Marine schepen maak. Het is de testprint, moet er nu 3 printen voor een wargaming vriend in 1/00, voor Rotterdam Mei 1940 scenario’s. Model is toch wel erg goed gelukt en ga deze dus zelf houden en dus toch maar afwerken, weet alleen nog niet welke versie. Maar met mijn snelheid van werken heb ik nog tijd genoeg om daar over na te denken 🤨
:strip_exif()/f/image/mbumCLmresAQTMU09V3jJTrq.jpg?f=fotoalbum_large)
Links 2x Fokker T.VIII-w, middenvoor Fokker C.XI-w (Op de 1942 Kruisers; heb er 2 nodig voor De Ruyter, 1 op de Java en op termijn ook 1 voor de Tromp), rechts 2x Fokker C.VII-w (Op de Admiralen klasse torpedobootjagers) en midden achter de Heinkel HE59D.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Ja, blijkbaar zijn nagellak flesjes even groot als vallejo flesjes. Ik heb ooit deze 2 cases gekocht.Millie-ano schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:31:
Voor de budget tweakers. Het schijnt dat die potjes van vallejo/ak/army painter etc.. ook in dit soort dingen passen voor de nagellak.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/jotlTp5h7HhcCk7gUegpe5iv.jpg?f=fotoalbum_medium)
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Alleen 2 domme fouten gemaakt. De front bumper had ik de decals verkeerd om er op geplakt, dus toen ik de bumper plaatste, zat hij dus op de kop.. Opzich geen ramp, maar staat een beetje vreemd, en de cabine kan nu niet meer naar voren klappen.
En de decals zelf had ik niet even wat beter bekeken, en de randjes er wat afgehaald, wat zat veel doorzichting decal omheen, marja, altijd te laat, en fixen wou niet helemaal.
Qua kleur is het Orange Metallic, op foto's is het bruiner dan in het echt. Beetje gek gedaan met kleuren, omdat deze ook rood moest zijn, Dus ander kleurtje gepakt, en beetje met de chrome pen/verf wat leuks van gemaakt.

Nu straks bezig met een panzer IV met treintrailer voor de zomer Buildoff
Ik heb de smaak te pakken mbt het spuiten van DIY-projectjes. Speelgoed voor de kids, wat kleine meubels etc. Nu wil ik wat elektronica gaan voorzien van een eigen kleurenschema / personal touch. Denk aan game controllers, headset en misschien kleinere spullen.
Ik heb (nog) geen behoefte aan een volledige airbrush installatie: het lijkt mij teveel gepriegel en vooral investering & ruimte. Eerst met spuitbussen, veel geduld en masking tape aan de slag

Nu weet ik dat 'not all plastic is created equal' dus YouTube tutorials met 'How to paint a plastic bottle' zijn niet echt nuttig.
Wat ik inmiddels heb geleerd is dat de factory finish er enigzins af moet dmv 400+ grid schuren en dat specifieke ABS primer zeer verstandig is.
Welke spuitbussen en andere materialen zouden jullie aanraden?
Is er een laklaag nodig aangezien het gebruikersvoorwerpen zijn?
Andere tips met tutorials?
Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....
Airbrush vs spuitbussen, ja het is een investering, maar leuk setje heb al voor 90/100 euro. en potjes verf + verdunnen kosten ook minder dan een spuitbus. En gaan vaak langer mee, omdat je minder hoeft te gebruiken, en omdat je veel minder overspray hebt.
Maar als je bij spuitbussen wilt blijven, kun je bij Tamiya kijken de TS en PS reeks. Of bij Revell, die heeft ook wel goeie busjes.
En het is idd raadzaam om af te lakken met een clear.
Wel even handig om te weten voor tamiya:
http://www.modelcarsmag.c...iya-as-ts-ps-differences/
[ Voor 57% gewijzigd door Renegade666 op 14-06-2023 13:34 ]
Grappig, als tiener heel veel trucks gebouwd. Vooral die Peterbilts en zo vond ik helemaal het einde. Misschien ook maar weer eens doen maar dan met de kennis van nuRenegade666 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:55:
Gisteren deze kit even aangemaakt. Een 40 jarige kit van Revell. En vreemd genoeg, paste het allemaal zonder issues![]()
Alleen 2 domme fouten gemaakt. De front bumper had ik de decals verkeerd om er op geplakt, dus toen ik de bumper plaatste, zat hij dus op de kop.. Opzich geen ramp, maar staat een beetje vreemd, en de cabine kan nu niet meer naar voren klappen.
En de decals zelf had ik niet even wat beter bekeken, en de randjes er wat afgehaald, wat zat veel doorzichting decal omheen, marja, altijd te laat, en fixen wou niet helemaal.
Qua kleur is het Orange Metallic, op foto's is het bruiner dan in het echt. Beetje gek gedaan met kleuren, omdat deze ook rood moest zijn, Dus ander kleurtje gepakt, en beetje met de chrome pen/verf wat leuks van gemaakt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu straks bezig met een panzer IV met treintrailer voor de zomer Buildoff

Ik kreeg heel moeilijk de varnish uit het flesje.. totdat het in één keer heeeel makkelijk (en explosief) ging...
Inmiddels ben ik er wel achtergekomen dat als je ergens in de hobby veel kracht moet zetten.. het vaak niet goed eindigd

Gelukkig lagen de onderdelen waarmee ik aan de gang wilde gaan aan de andere kant van de kamer.. iets met 'dodged the bullet'
Ik krijg hier rare associaties meeViper-xfx schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:14:
Mocht iemand nog even willen lachen.. althans als je van leedvermaak houdt...
[Afbeelding]
Ik kreeg heel moeilijk de varnish uit het flesje.. totdat het in één keer heeeel makkelijk (en explosief) ging...
Inmiddels ben ik er wel achtergekomen dat als je ergens in de hobby veel kracht moet zetten.. het vaak niet goed eindigd
Gelukkig lagen de onderdelen waarmee ik aan de gang wilde gaan aan de andere kant van de kamer.. iets met 'dodged the bullet'
A dirty mind is a joy forever
Leuk, ik heb een potje van dat spul meegenomen bij ASA vorige maandRenegade666 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 19:02:
Wel even leuke tuto van Andy:
[YouTube: Winter Whitewash Camouflage, Plastic Model Building How Tutorial]
[ Voor 20% gewijzigd door Dr. Strangelove op 22-06-2023 13:20 ]
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Kan ik fijn schuurpapier (2000) gebruiken of krijg ik dan krassen die je door de lak heen gaat zien?
Ik zou het net zo aanpakken als in het echt bij auto's, een heel paneel afplakken, schuren en spuiten. Soms kom je nog wel weg met het stofje met je nagel wat weg te krabben en dan licht weer wat in te spuiten, maar als alles mooi strak en glanzend is, zie je dat afhankelijk van de kleur snel weer terug omdat het net een andere tint is, of het licht anders reflecteert. Maar je zou het altijd kunnen proberen en in het ergste geval alsnog een groter stuk opnieuw spuiten.page404 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 10:58:
Stel, je hebt de carrosserie van je auto perfect strak in de lak, op een paar kleine stofjes na en het voelt wat ruw hier en daar. Er moet nog vernis overheen. Wat te doen zonder alles schuren en opnieuw spuiten (met risico op nieuwe foutjes).
Kan ik fijn schuurpapier (2000) gebruiken of krijg ik dan krassen die je door de lak heen gaat zien?
Maar al met al is voorkomen hierbij altijd beter dan genezen helaas
Niet het antwoord wat ik wilde horen, hahahaInvisible_man schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:01:
[...]
Ik zou het net zo aanpakken als in het echt bij auto's, een heel paneel afplakken, schuren en spuiten. Soms kom je nog wel weg met het stofje met je nagel wat weg te krabben en dan licht weer wat in te spuiten, maar als alles mooi strak en glanzend is, zie je dat afhankelijk van de kleur snel weer terug omdat het net een andere tint is, of het licht anders reflecteert. Maar je zou het altijd kunnen proberen en in het ergste geval alsnog een groter stuk opnieuw spuiten.
Maar al met al is voorkomen hierbij altijd beter dan genezen helaas
:strip_exif()/f/image/cygnLREVCm4FYM06WLBenOvf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6eAgcVHMCasFd9QfKo3k8JoN.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Ootje70 op 25-06-2023 12:13 ]
Mooie schuur vondst. Vast geen muizen gehad gezien de staat😁Ootje70 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 12:07:
Was schuur aan het opruimen. En wat kom ik tegen. Een 1/16 Porsche 959 Fujimi kit uit ‘88 die ik begin negentiger jaren kocht en waarvan ik dacht ik deze weg had gedaan. Doos ruikt naar schuur maar binnenkant als nieuw
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Laatste tijd veel op rommelmarkten en in brocanteschuren gezocht maar modelbouwspul vind je helemaal niet meer. Jammer, ik ga geen 30€ voor een kit uit 1980 betalen maar zo’n oefenset voor een paar euro is altijd leuk.
https://www.scalemates.co...-130j-hercules-ii--134886
[ Voor 21% gewijzigd door Dwarlorf op 25-06-2023 13:22 ]
Is soms lastig idd om leuke dingen te vinden voor weinig geld. Die oude trucks van laatst waren ook niet heel goedkoop, maar soms wil je watpage404 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:15:
Ik wil ook wat vondsten in schuren doen!
Laatste tijd veel op rommelmarkten en in brocanteschuren gezocht maar modelbouwspul vind je helemaal niet meer. Jammer, ik ga geen 30€ voor een kit uit 1980 betalen maar zo’n oefenset voor een paar euro is altijd leuk.
Sorry
Maar je kan altijd eerst iets makkelijks proberen, de optie om een groter stuk terug te schuren heb je altijd nog.
Ik zou zelf het model eerst een weekje aan de kant zetten (het is nu toch veel te warm om binnen te zittenga ik toch maar licht opschuren en hopelijk niet teveel krasjes dan, zodat ik die lichtjes op kan spuiten. En anders toch maar wat Tamiya polish bestellen en kijken wat dat doet.
Voor het terug schuren kan ik je alleen maar aan te raden liever met een fijnere korrel wat langer bezig te zijn dan een grovere die weliswaar sneller is, maar veel meer en diepere krassen achter laat.
Misschien moet ik ook tevreden zijnInvisible_man schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:46:
[...]
Sorry
Maar je kan altijd eerst iets makkelijks proberen, de optie om een groter stuk terug te schuren heb je altijd nog.
[...]
Ik zou zelf het model eerst een weekje aan de kant zetten (het is nu toch veel te warm om binnen te zitten) en er dan met verse ogen nog eens naar te kijken. Wellicht valt het je dan niet eens meer op.
Voor het terug schuren kan ik je alleen maar aan te raden liever met een fijnere korrel wat langer bezig te zijn dan een grovere die weliswaar sneller is, maar veel meer en diepere krassen achter laat.
:strip_exif()/f/image/dJuCKKqI0V7k1W40XBkzeiH9.jpg?f=fotoalbum_large)
Eigenlijk is het al best strak. Ik ga niet lopen prutsen en kijken wat er gebeurt als ik er een blanke lak over doe. Ben benieuwd wat het doet.
Het is hier nu binnen koeler dan buiten dus ik ga gewoon door hahaha.
@Renegade666 die trucks worden nog verkocht en zijn tegenwoordig ook 60€
Die Ausf:J staat al zo lang op mijn verlanglijstje, goedkoopste gezien voor 139 euroRenegade666 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:09:
Ik had ook een leuke vondst op marktplaats vandaag. Scheelde mij het nodige in vergelijking nieuwprijs😁
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooie 2K clear er overheen, dan valt het vaak niet meer oppage404 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:43:
[...]
Misschien moet ik ook tevreden zijn![]()
[Afbeelding]
Eigenlijk is het al best strak. Ik ga niet lopen prutsen en kijken wat er gebeurt als ik er een blanke lak over doe. Ben benieuwd wat het doet.
Het is hier nu binnen koeler dan buiten dus ik ga gewoon door hahaha.
@Renegade666 die trucks worden nog verkocht en zijn tegenwoordig ook 60€
Het is alleen jammer dat jhet nog wel even duurt voordat ik er aan toe kom. Maar soms kom je bij toeval iets tegen wat eigenlijk geen prio had op te komen, maar te goed om te laten liggen
Mee eens! Deze foto gezien te hebben en dat het wat een metallic lak lijk te zijn (maar wellicht lijkt dat maar zo in de foto door hoe het licht valt), zou ik hier zo min mogelijk nog op gaan omschuren.Renegade666 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:15:
[...]
Mooie 2K clear er overheen, dan valt het vaak niet meer op
I know, ik heb inmiddels een flinke stash met grote sets waar ik nu niet aan ga beginnen maar ik kon ze niet laten staan. Eerst maar eens die 3 kits afmaken waar ik mee bezig ben en dan aan de Honda RC166 beginnen. Voor mijn verjaardag nog de Takom Apache gekregen hehehe. Genoeg te doen en te weinig tijd.Renegade666 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:16:
@Ootje70
Het is alleen jammer dat jhet nog wel even duurt voordat ik er aan toe kom. Maar soms kom je bij toeval iets tegen wat eigenlijk geen prio had op te komen, maar te goed om te laten liggen
Het is gewone glanslak met een paar druppels zilver erin. Geeft net een beetje die metallicglans.Invisible_man schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:18:
[...]
Mee eens! Deze foto gezien te hebben en dat het wat een metallic lak lijk te zijn (maar wellicht lijkt dat maar zo in de foto door hoe het licht valt), zou ik hier zo min mogelijk nog op gaan omschuren.
@Renegade666 ik heb al een laagje blanke lak (flat clear van Hobby, bij ASA meegenomen toen) erover maar het effect is beperkt. Opnieuw schuren heb ik al afgeserveerd, misschien toch even wat polijst halen voor wat extra glim. Wellicht na een 2e laag lak.
Flat is niet aan te raden voor glimmende auto, is natuurlijk mat.
Ik doel bv hier op: (of een andere merk/type, zijn wel meer te krijgen)
https://www.model-kits.nl...ystem-2k-urethane-3x30ml/
Daar krijg je mooi glans mee.
Deze is bv ook erg mat standaard, maar met de 2k glans een hele andere auto:

[ Voor 10% gewijzigd door Renegade666 op 26-06-2023 10:57 ]
Wat stom! Weer wat geleerdRenegade666 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:57:
@page404
Flat is niet aan te raden voor glimmende auto, is natuurlijk mat.
Ik doel bv hier op: (of een andere merk/type, zijn wel meer te krijgen)
https://www.model-kits.nl...ystem-2k-urethane-3x30ml/
Daar krijg je mooi glans mee.
Deze is bv ook erg mat standaard, maar met de 2k glans een hele andere auto:
[Afbeelding]

Hopelijk geen nadelige effecten van de matte lak....
[ Voor 4% gewijzigd door page404 op 26-06-2023 11:13 ]
Ik had nog gewoon Vallejo gloss varnish, daar nu een laagje overheen gedaan. Wordt wel glimmender, alleen zie ik de oneffenheden pas echt goedRenegade666 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:48:
Denk dat wel goed komt, lichte laagjes opbouwen, en de 3 of 4de laag beetje dikker, word het wel mooi

@Ootje70 ik zie die alleen in een rattlecan. Straks nog eens even beter zoeken.
Ik polijst de coating dan weer met Tamiya polishing compound. Van grof naar buff.page404 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:52:
[...]
Ik had nog gewoon Vallejo gloss varnish, daar nu een laagje overheen gedaan. Wordt wel glimmender, alleen zie ik de oneffenheden pas echt goeddus ga het even goed laten drogen en dan toch wat schuren met P2000 vrees ik.
@Ootje70 ik zie die alleen in een rattlecan. Straks nog eens even beter zoeken.
:strip_exif()/f/image/qsqh4u0RTPJXY3J9cGEYslFD.jpg?f=fotoalbum_large)
Het plan van vrouwlief is om kuststof figuren (Schleich) van ongeveer 10cm te gaan repainten. Ik heb zelf nog wat miniatuur tankjes die wel wat verf kunnen gebruiken (bordspel World of Tanks).
Ik heb twee airbrushpistolen gekregen en wil daar een compressor (Fengda FD-186 ) bij kopen en wat verdere benodigdheden zoals verf, reinigingsmiddel, etc.
Ik wil ten eerste weten of deze twee airbrushpistolen goed zijn om mee te werken. Ze zijn naar schatting zeker 30 jaar oud.
Badger 100 GXF:
:strip_exif()/f/image/OrxwZa1TMb55ne04foptnGiZ.jpg?f=fotoalbum_small)
En een kunststof variant van Aztek:
:strip_exif()/f/image/PjAbTYH8y0F7GqxJSUXRhbHF.jpg?f=fotoalbum_small)
Hoe controleer ik of ze nog ok zijn en wat kan ik het beste doen voor het eerste gebruik?
Zekers!BounceMeister schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 20:27:
Is dit ook de plek voor vragen over airbrushen? Ik hoop dat iemand met ervaring mij wat tips kan geven.
Om te controleren of ze goed zijn, kan je er natuurlijk altijd gewoon wat water in doen en dan merk je snel genoeg of ze nog goed zijn. Van die twee zou ik mij vooral op die badger richten. Je hebt wel de nodige slijtdelen op een airbrush zitten zoals de naald, nozzle en de diverse afdichtringen die wellicht aan vervanging toe zijn. Maar gewoon eerst met wat water proberen en je merkt het snel genoeg.Het plan van vrouwlief is om kuststof figuren (Schleich) van ongeveer 10cm te gaan repainten. Ik heb zelf nog wat miniatuur tankjes die wel wat verf kunnen gebruiken (bordspel World of Tanks).
Ik heb twee airbrushpistolen gekregen en wil daar een compressor (Fengda FD-186 ) bij kopen en wat verdere benodigdheden zoals verf, reinigingsmiddel, etc.
Ik wil ten eerste weten of deze twee airbrushpistolen goed zijn om mee te werken. Ze zijn naar schatting zeker 30 jaar oud.
Badger 100 GXF:
[Afbeelding]
En een kunststof variant van Aztek:
[Afbeelding]
Hoe controleer ik of ze nog ok zijn en wat kan ik het beste doen voor het eerste gebruik?
Airbrush service Almere heeft zo te zien ook wel Badger in het assortiment en die mensen zijn altijd wel bereid om je te helpen met vragen over onderdelen enzo:
https://www.airbrush-serv...rush-pistolen/badger.html
Begin en eindig met lucht, als je een dual action airbrush hebt.
Ik heb voor een kleine meerprijs een Fengda set besteld waar een airbrushpistool bij zit. Wellicht niet de beste, maar als backup wel handig voor het geval de Badger niet werkend te krijgen is.
Ik denk dat ik airbrush cleaner wel gelijk nodig heb? Dan is er nog Airbrush Thinner en Flow Improver maar geen idee of dat gelijk nodig is wanneer je speciale airbrush verf gaat gebruiken, Vallejo heeft wat leuke setjes zag ik.
Die fengda werken prima voor niet al te precies werk. Dus denk dst je die prima kan gebruiken.BounceMeister schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 20:35:
@Invisible_man @skoozie Bedankt voor de info. De compressor is onderweg, dus binnenkort kunnen we kijken hoe het werkt. Dan zullen er ongetwijfeld meer vragen komen.
Ik heb voor een kleine meerprijs een Fengda set besteld waar een airbrushpistool bij zit. Wellicht niet de beste, maar als backup wel handig voor het geval de Badger niet werkend te krijgen is.
Ik denk dat ik airbrush cleaner wel gelijk nodig heb? Dan is er nog Airbrush Thinner en Flow Improver maar geen idee of dat gelijk nodig is wanneer je speciale airbrush verf gaat gebruiken, Vallejo heeft wat leuke setjes zag ik.
Qua verf zou ik eerder naar tamiya gaan ipv vallejo. Zowel de acryl als de laquer zijn makkelijk mee te spuiten.
[ Voor 6% gewijzigd door Renegade666 op 30-06-2023 20:37 ]
Sluit ik me bij aan. En nog een fles ipa ernaast om te verdunnen and then go with the flow.Renegade666 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 20:36:
[...]
Die fengda werken prima voor niet al te precies werk. Dus denk dst je die prima kan gebruiken.
Qua verf zou ik eerder naar tamiya gaan ipv vallejo. Zowel de acryl als de laquer zijn makkelijk mee te spuiten.
Na 2 maanden eindelijk deze vanochtend opgepakt voor een testrit. Ik heb meteen de 'trigger hack' uitgevoerd. Ik gebruikte de 0.15 naald. Mijn eerste conclusies na vanochtend:Dwarlorf schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 18:37:
Daar is ie dan!
[Afbeelding]
Kon het niet laten. Ik zal een volgende keer weer iets van een schilder of airbrush werkje posten.
- Het lichte gewicht is heel prettig.
- De trigger response is heel direct, hier speelt de trigger hack vast een rol.
- Door de schroefdraad blijft de kamer goed afgesloten wanneer er verf langs de cup sijpelt.
- Dit betekent minder schoonmaakwerk, nadeel is dat het schoonmaken van de kamer iets lastiger is tov de ultra.
- Omdat de airbrush wat complexer is dan de ultra kost het uit elkaar halen wat meer 'moeite'.
- Ik heb het idee dat het leegspuiten sneller gaat dan de ultra (bij gebruik van de 0.15 naald).
- En last but not least. De instelbare naaldstop aan de achterkant is awesome. Dit maakt airbrushen een stuk secuurder waardoor er minder overspray is. Ik had hem eerst heel kort afgesteld maar daarna de naald iets meer ruimte gegeven.
Ik zou met die Fengda airbrushes wel uitkijken met lacquer, ze zitten vol met goedkope afdichtringetjes die denk ik vrij snel oplossen in de oplosmiddelen die daarin zitten. Ik heb er zelf ook eentje (die ik alleen helemaal heb weten te verprutsenRenegade666 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 20:36:
[...]
Die fengda werken prima voor niet al te precies werk. Dus denk dst je die prima kan gebruiken.
Ik gebruik nu een Tamiya Spray-Work HG airbrush en dat is echt een juweeltje. Heeft net zoals die H&S brushes (fengda overigens ook) een naaldstop en zoals Dwarlorf zegt, dat is echt super. Schoonmaken van deze brush is ook een eitje. Heb hem in Japan gekocht voor omgerekend 65 euro en het voelt als stelen. (Hier kost hij 180 o i d
[ Voor 29% gewijzigd door aetios op 05-07-2023 14:00 ]
Ik heb er tot nu geen issues meegehad.
Zal op zijn tijd nog wel een wat duurdere komen voor dat werk.
Maar heb nu eerst even wat anders speelgoed, een 3D printer
:strip_exif()/f/image/QXm4gDBH4TVlHe2dugBSAIi6.jpg?f=fotoalbum_medium)
Moet alleen nog iets verzinnen om de lade in vakjes te verdelen. Ikea bestekbakjes zijn iig te hoog dus ik denk dat ik zelf iets ga maken.
[ Voor 6% gewijzigd door Dwarlorf op 05-07-2023 17:57 ]
Schiet aardig op. Moet nu de railing kabels, antenne, anker + ketting, vlaggenmast voor en achter nog plaatsen. Heb beetje een uitdaging met de kabels, heb wel draad gekocht, maar bevalt niet. Dus nog ff weer wat nadenken hoe dat ga oplossen.
Schiet aardig op. Moet nu de railing kabels, tuig, antenne, anker + ketting, vlaggenmast voor en achter nog plaatsen. Heb beetje een uitdaging met de kabels, heb wel draad gekocht, maar bevalt niet. Dus nog ff weer wat nadenken hoe dat ga oplossen.
Niet zo strak in de verf zoals ik hier vaak voorbij zie komen, maar goed, alles met de hand, alles 3d print en ben zeer tevreden tot nu toe. Zeker vanaf de normale kijk afstand 30 tot 50cm erg goed gelukt. Veel opgestoken, want dit model was echt learning on the job zeg maar.
Iemand nog tips, moet de naamplaat er nog op klussen, hout + gouden letters “Hr. Ms. Beemster”
Bouw-verslag op mijn blog.
:strip_exif()/f/image/YoRtuWQpzMTwFACwqTvHbj4j.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rw0orsiX4dCPWZptA5XPfqnF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YyDe4uUzW8tsxrWp3OS1bm8v.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ohVd6gxL1Bnh2Fu7bPH43eVE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nhCFfPi0X7hk4fiZa92tZjob.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MDocXyGQGklwBikFWgdU5LNE.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb nagenoeg niks aan de hobby gedaan sinds mei. Drie kits in progress, allemaal in de primer, allemaal hebben ze veel werk nog nodig om naar de spuitcabine te komen nog. En de tuin vraagt ook aandacht...
Volgende week op vacantie en dan gaan er wel wat kitjes mee. Denk 1-2 van de kits die al in aanbouw zijn en nog 1-2 nieuwe kits. Eigenlijk wel zin om een 'groot' project op te pakken, twijfel tussen een 1/72 Lancaster en, toch maar eens, de 1/32 Tamiya Spitfire. Maar dat is voor als de dagen weer kort zijn.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Nu ben ik weer thuis, dus ik ga binnenkort het ding even spuiten, voordat mijn volgende project binnen komt.
Hier ook druk met andere dingen. Wel wat bezig geweest, maar niet bijzonder. Drukker bezig geweest met 2 3d fddm printers😅Dr. Strangelove schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:33:
Beetje stil hier, zeker mooi weer buiten
Ik heb nagenoeg niks aan de hobby gedaan sinds mei. Drie kits in progress, allemaal in de primer, allemaal hebben ze veel werk nog nodig om naar de spuitcabine te komen nog. En de tuin vraagt ook aandacht...
Volgende week op vacantie en dan gaan er wel wat kitjes mee. Denk 1-2 van de kits die al in aanbouw zijn en nog 1-2 nieuwe kits. Eigenlijk wel zin om een 'groot' project op te pakken, twijfel tussen een 1/72 Lancaster en, toch maar eens, de 1/32 Tamiya Spitfire. Maar dat is voor als de dagen weer kort zijn.
Daar komt ook een model uit🤣
Zo herkenbaar, ook 3 kits in de primer maar geen tijd gemaakt of gehad om er aan te werken. Zoek nog naar een opstelling waarmee ik thuis wat meters kan maken met spuitwerk. Ben niet zo tevreden over mijn H&S Evolution, snel last van overspray en spuit dan scheef vanaf de nozzle. Hoe goed ik hem ook schoonmaak. Denk dat er wellicht al vanaf de fabriek een braampje aan de naald zit. Heb net een Infiniti CR besteld, ben benieuwd. De Evolution gebruiken voor primer en aflakken denk ik.Dr. Strangelove schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:33:
Beetje stil hier, zeker mooi weer buiten
Net wat Fokker C-XIV-w in zowel 144 en 100 schaal zitten printen. Viel wat tegen, beetje te veel dunne onderdelen. Niet van support te halen. Dus wat aangepast en de 144 gisteren opnieuw geprint. 100 schaal is nu bezig.
De eerste 100 schaal, schuifraam dicht. Raam open is nu aan het printen. De 100 schaal modellen zijn mijn show modellen.
:strip_exif()/f/image/ttio32XCnQCTlDSZZdMxAyD1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2qvuNBMrqtsYZVCKvbj4scjD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rscBKfT2A5UnuTxolrnFmSVU.jpg?f=fotoalbum_large)
En de vers uit de printer 144 schaal modellen, 2 versies, dit zijn wargaming modellen.
:strip_exif()/f/image/1Nmf3qSCDYrhFX2HtAdjvWhJ.jpg?f=fotoalbum_large)
En een mislukte 144, meeste support buizen frame kapot.
:strip_exif()/f/image/DRlfeSyAVQHuDdl8ZHtx9oQs.jpg?f=fotoalbum_large)
En een foutje gemaakt met in elkaar lijmen van 100 model, ding scheef, niet meer te redden jammer genoeg.
:strip_exif()/f/image/UuRxjS3rxBJFJtOCCh03Lh6L.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door smitae op 18-07-2023 10:09 ]
Het mooie weer speelt zeker mee ja
Ik ben nog steeds bezig met die 1/32 Mustang en heb deze nu bijna in elkaar en ben dus toe aan primen en verven van de buitenkant. Maar dat is met dat pollished aluminium best wel een klusje wat ik niet even op een avondje doe, dus ga daar in de zomervakantie (in Noord Nederland hebben we pas in augustus bouwvak, dus moet na deze week nog één week werken) pas echt mee verder waarschijnlijk. In de weekenden ook veel te veel BBQ's enzo
Diablo is wel een tijdvretertjeInvisible_man schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:34:
[...]
Het mooie weer speelt zeker mee jaPlus wat drukte op werk (kleine reorganisatie) en wat gepruts thuis met domotica (en diablo 4 helpt ook niet echt mee
).
Ik ben nog steeds bezig met die 1/32 Mustang en heb deze nu bijna in elkaar en ben dus toe aan primen en verven van de buitenkant. Maar dat is met dat pollished aluminium best wel een klusje wat ik niet even op een avondje doe, dus ga daar in de zomervakantie (in Noord Nederland hebben we pas in augustus bouwvak, dus moet na deze week nog één week werken) pas echt mee verder waarschijnlijk. In de weekenden ook veel te veel BBQ's enzo
Ik vind het ook altijd ruk als je alles goed heb gereinigd en je wil aan de slag en dat ding spuit niet zoals het moetOotje70 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:18:
[...]
Zo herkenbaar, ook 3 kits in de primer maar geen tijd gemaakt of gehad om er aan te werken. Zoek nog naar een opstelling waarmee ik thuis wat meters kan maken met spuitwerk. Ben niet zo tevreden over mijn H&S Evolution, snel last van overspray en spuit dan scheef vanaf de nozzle. Hoe goed ik hem ook schoonmaak. Denk dat er wellicht al vanaf de fabriek een braampje aan de naald zit. Heb net een Infiniti CR besteld, ben benieuwd. De Evolution gebruiken voor primer en aflakken denk ik.
Maar een nieuwe naald en eventueel nozzle is toch veel handiger (en goedkoper) dan een nieuwe airbrush kopen?
Klopt maar ik wilde toch al graag die Ininity CR dus dat kwam mooi uit. Had een financieel meevallertje voor mijn 'zakgeld' dus gelijk geregeldJipJapGoedje schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:30:
[...]
Maar een nieuwe naald en eventueel nozzle is toch veel handiger (en goedkoper) dan een nieuwe airbrush kopen?
Als ik een nieuwe naald koop, koop ik ook altijd een nieuwe nozzle. Maar ik doe ook rustig een paar jaar met een naald en dan is de nozzle sowieso ook wel aan vervanging toe.
Volgens de eerste verhalen over season 1 die deze week begint valt dit seizoen wat tegen, dus wellicht heb ik nu weer meer tijd
Welke lak ga je gebruiken? Ik heb nu voor het glanzende alu allclad polished aluminium en voor het matte alu ben ik nu op MRP super silver uitgekomen. De grootste uitdaging is niet alleen om iets wat lekker spiegelend is, maar ook om een combinatie te vinden van glans en matt die qua lichtheid bij elkaar passen en veel is toch wat te donker ben ik achter gekomen.maar ik heb denk ik wel de lak voor de Stang gevonden om het polished metaal mee te reproduceren.
Leuk, mocht je nog een foto van de main wheel bays kunnen schieten (zonder dat je vervolgens door de beveiliging afgevoerd wordtBinnenkort foto's maken in Soesterberg.
Ik zal zeker een Nozzle meekopen met de naald maar deze is nog hartstikke nieuw. Denk niet dat het daardoor komt. Als ik de naald goed schoonmaak dan doet hij het wel weer maar even later is het weer raak.Invisible_man schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:51:
Overspray kan vaak ook gewoon duiden op een uitgesleten nozzle. Dat zie je er niet direct aan af, maar naar verloop van tijd wordt het gaatje van de nozzle groter en groter en is dan niet altijd meer even rond. Het valt pas op als je een nieuwe nozzle hebt en de naald in eens minder ver uit steekt. Tijdens de airbrush cursus waarschuwde Eric er ook voor om de naald niet te hard tegen de nozzle te drukken om dit te voorkomen, is vrij dun materiaal namelijk.
Als ik een nieuwe naald koop, koop ik ook altijd een nieuwe nozzle. Maar ik doe ook rustig een paar jaar met een naald en dan is de nozzle sowieso ook wel aan vervanging toe.
Welke lak ga je gebruiken? Ik heb nu voor het glanzende alu allclad polished aluminium en voor het matte alu ben ik nu op MRP super silver uitgekomen. De grootste uitdaging is niet alleen om iets wat lekker spiegelend is, maar ook om een combinatie te vinden van glans en matt die qua lichtheid bij elkaar passen en veel is toch wat te donker ben ik achter gekomen.
Leuk, mocht je nog een foto van de main wheel bays kunnen schieten (zonder dat je vervolgens door de beveiliging afgevoerd wordt), houd ik mij aan bevolen! Er staan genoeg foto's online daarvan, maar het lijkt wel of elke mustang weer anders geverfd is (en niet dat dat uiteindelijk zoveel uitmaakt met een kist die niet eens origineel van de KNIL was).
Ik ga voor de Revell Chrome in een rattlecan. Dan met transparant gemaakte lakken en shaders de kleur/glans bijstellen. De lak is superglanzend en licht van tint.
Verder zal ik wat foto's van de wheelbays schieten want je kunt er gewoon bij in de buurt komen volgens de foto's die ik zag van mijn collega.
Ze hebben nu startersets gebaseerd op de Z21 controller. Die kan, met een losse code, dan ook via Smartphone of tablet bestuurd worden als ik het goed begrijp.. Pa vind dat ook wel weer leuk dus dat lijkt me wel wat.
Zijn er mensen die ervaring hebben met de Z21 controllers? Ik denk dat hij graag in Fleischmann / Roco wil blijven, daar heeft hij namelijk altijd mee gereden dus Marklin is sowieso geen optie
Heeft ook een computer!
Mijn pa heeft dat systeem en het werkt op zich wel prima. Je kunt het ook leuk aansturen met een programma en het heeft veel mogelijkheden. Volgens mij kun je er ook Marklin mee aansturen (zolang de locjes digitaal zijn) maar mijn Pa rijdt schaal N, dus 100% zeker weten doe ik het niet. Maar op de treinenclub gebruiken ze het Z21 systeem ook, en daar hebben ze ook een paar die-hard Marklin-fans.
Maar let wel op dat er verschil zit tussen de z21 (dus kleine letter Z) en de Z21 (hoofdletter). De kleine-z is de uitgeklede versie, de grote-Z is de luxe variant.
Wie dat heeft bedacht

En die wifi module kun je ook prima in je eigen netwerk gebruiken, daar heb je hun (gerebadgde TP-Link) accesspoint niet voor nodig. Je krijgt dan alleen geen support. Maar echt heel spannend is dat niet. Mijn pa heeft me er iig nog niet over gebeld. En die belt al als de batterijen van zijn muis leeg zijn
![]() | ![]() |
[ Voor 6% gewijzigd door Ootje70 op 26-07-2023 07:21 ]
Z21 is prachtig systeem.Bertus schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:50:
Mijn vader zou weer eens willen beginnen met modeltreinen. Zijn laatste set was gebaseerd op de Roco Locmaus. Ik vond het opzich niet een heel erg fijn systeem, al was het, zodra het werkte, wel prima.
Ze hebben nu startersets gebaseerd op de Z21 controller. Die kan, met een losse code, dan ook via Smartphone of tablet bestuurd worden als ik het goed begrijp.. Pa vind dat ook wel weer leuk dus dat lijkt me wel wat.
Zijn er mensen die ervaring hebben met de Z21 controllers? Ik denk dat hij graag in Fleischmann / Roco wil blijven, daar heeft hij namelijk altijd mee gereden dus Marklin is sowieso geen optie
Zoals eerder aangegeven is er verschil tussen de z21 en de Z21 ( deze laatste is normaal zwart van kleur ).
Verschil is vooral dat de laatste een extra uitgang heeft voor een programeerspoor losstaand van de normale digitale uitgang voor het rijspoor. en wat andere toeters die je niet echt gebruikt als je geen 50+ treintjes hebt.
Werken met de lokmouse of via de app op je GSM is vrij simpel, je kan inderdaad met wifi. Je hebt inderdaad ook een set met een wifi router in, zoals gezegd is dit een gerebadgde tp-link. Als je iets kent van netwerken poepsimpel om je eigen wifi modempje in te stellen zodat de z21/Z21 centrale via je gewone wifi ook kan aangesproken worden via je GSM/tablet voor de bediening van de treinen.
Er zijn ook bezetmelders en wisselschakelaars voor z21 systeem, is iets minder simpel te configureren (is een apart soort adreseringssysteem, zou handig zijn geweest als ze die dingen ineens op IPadressering bv hadden gezet, maar het is nu allemaal op bestaande bussen van oa andere digitale systemen, dus intercompatibel eigenlijk), maar wel makkelijk aan te sluiten op de centrale.
Op https://www.z21.eu/en vindt je alle info en vergelijking tussen de centrales.
-| Hit it i would ! |-
ik heb wel bedenkingen bij het verkopen van een losse router, zeker aangezien het niet echt een uniek subnet is..
Dat kwam dus wel goed, gelukkig. Je hebt alsnog een licentie nodig om daadwerkelijk locs te kunnen aansturen, maar het programmeren van CV's is zo ongelofelijk veel prettiger op deze manier...
Het word opzich wel tijd voor wat meer evolutie in de aansturing, maargoed het werkt top.
Dank voor de reacties!
Heeft ook een computer!
Van model-scène mooie geetste hekwerkjes gekocht.
Plakken van huisjes en scenery is echt niet mijn ding, maar het is netjes in elkaar gekomen.
Vervolgens met de primer aan de slag in de airbrush. Die bleek behoorlijk dik, waardoor er aardig wat flow improver in moest. Achteraf was die hele laag niet nodig, want 2 hekjes die ik vergeten was heb ik direct Heras groen gespoten en dat ging prima.
De groene kleur was dus wel een echte airbrush verf en ik was dan ook zo klaar. Leuk om te doen!
Voor mijn gevoel heb ik niet heel veel controle met het standaard spuitje van Fengda, maar dat mag je denk ik ook niet verwachten voor dat geld. Het is nu al heel snel vol gas (lucht) en vol de naald open. Met het klusje wat ik nu moest doen geen probleem, maar hier zie ik mij nog geen spoorstaven mee verouderen.
Al met al blij met het resultaat
:strip_exif()/f/image/2zAAe9brdxpiDtMeoiPvQyX2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JwInUpYFIacHboXfHvURdhye.jpg?f=fotoalbum_large)
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Heb je naast de flow improver ook je primer verder nog verdund? Als je veel meer luchtdruk moet geven en de naald veel verder open moet trekken, heb je of een te dunne naald voor de primer (ik zou voor primer niet kleiner dan 0,3 mm gaan, liever nog iets groter zelfs) of je moet het nog veel meer verdunnen. Je zou als proef gewoon eens kunnen experimenteren door diezelfde primer steeds een beetje dunner te mixen (met de juiste thinner voor de desbetreffende primer) en kijken hoe dat gaat. Er is veel verf die claimt airbrush ready te zijn (Vallejo bijvoorbeeld), maar nagenoeg alle hebben nog wel wat verdere verdunning nodig afhankelijk van je ab, je naald en wat wel niet meerPaT schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:50:
Voor mijn gevoel heb ik niet heel veel controle met het standaard spuitje van Fengda, maar dat mag je denk ik ook niet verwachten voor dat geld. Het is nu al heel snel vol gas (lucht) en vol de naald open. Met het klusje wat ik nu moest doen geen probleem, maar hier zie ik mij nog geen spoorstaven mee verouderen.
Daar gaat het uiteindelijk natuurlijk omAl met al blij met het resultaat
Wat je voorstelt heb ik ook gedaan. Steeds een beetje verder verdund. De groene "verf" bleek ook een primer te zijn en die ging onverdund moeiteloos langs de 0,3mm naald.Invisible_man schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:56:
[...]
Heb je naast de flow improver ook je primer verder nog verdund? Als je veel meer luchtdruk moet geven en de naald veel verder open moet trekken, heb je of een te dunne naald voor de primer (ik zou voor primer niet kleiner dan 0,3 mm gaan, liever nog iets groter zelfs) of je moet het nog veel meer verdunnen. Je zou als proef gewoon eens kunnen experimenteren door diezelfde primer steeds een beetje dunner te mixen (met de juiste thinner voor de desbetreffende primer) en kijken hoe dat gaat. Er is veel verf die claimt airbrush ready te zijn (Vallejo bijvoorbeeld), maar nagenoeg alle hebben nog wel wat verdere verdunning nodig afhankelijk van je ab, je naald en wat wel niet meer![]()
[...]
Daar gaat het uiteindelijk natuurlijk om
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Model is 1/16 btw.
Eerst even een Panzer 4 afmaken voordat ik verder kan

Voor mij de reden dat ik modelbouw weer heb opgepakt, om vooral unieke modellen te maken.
Klopt, al zal ik wat meer afhankelijk zijn van anderen, heb niet de tijd en geduld om ook nog zelf dingen te gaan ontwerpen, iig geen modellen zoals jij dat doet. Heb wel een dingen al gemaakt, maar meer dan een simpel beugeltjes is het niet geworden nog.smitae schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:32:
Mooi werk. Blijft toch een mega mooie next step in de modelbouw hobby. Dat 3d printen.
Voor mij de reden dat ik modelbouw weer heb opgepakt, om vooral unieke modellen te maken.
De 1/48 F-16A (Kinetic) in demo scheme:
:strip_exif()/f/image/CzT6oAQfrxD0Ld1iqqs5JQtD.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier was de uitdaging vooral het afplakwerk van de leeuw wat ik met de cricut snijplotter gedaan heb en dat is zeker goed gelukt. Kijk alleen niet naar de static dischargers, die zijn gewoon niet heel te houden

En de 1/32 P-51D mustang (Tamiya) in full metal finish.
:strip_exif()/f/image/AsxTHT6KX5M6WCY7PjRwlT6Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoewel het niet de spiegelperfecte finish van de mustang in het museum is, ben ik er zeker wel tevreden mee. Al komt het op de foto helaas niet echt over omdat je in de foto allemaal spikkels ziet die je in het echt niet ziet, maar goed
De kit zelf is een droom om te bouwen. Kost wel wat (als je ze nu nog kan vinden, ver boven de €100,-), maar de pasvorm en detail is niet te vergelijken met andere kits.
Nu tijd voor een iets minder schoon model met een tank in de modder ofzo
Gaaf geworden.... jammer hé dat je dit bijna niet goed op de foto kunt krijgen. Maar goed, mijn P51-D zal nog even op zich laten wachten... Vrijdag naar Soesterberg, foto's maken voor de referentie.Invisible_man schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 19:58:
Nu het slecht weer is in mijn vakantieheb ik wel eindelijk tijd gevonden om wat modellen af te maken.
En de 1/32 P-51D mustang (Tamiya) in full metal finish.
Hoewel het niet de spiegelperfecte finish van de mustang in het museum is, ben ik er zeker wel tevreden mee. Al komt het op de foto helaas niet echt over omdat je in de foto allemaal spikkels ziet die je in het echt niet ziet, maar goed
Zelf dit weekend de Leopard in de hoogglans gezet en gestart met de wheatering. Kwam erachter dat ik de decals weggegooid heb per ongeluk (zat tussen de tekeningen)
[ Voor 4% gewijzigd door Ootje70 op 07-08-2023 10:52 ]
Thanks!Ootje70 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:28:
[...]
Gaaf geworden.... jammer hé dat je dit bijna niet goed op de foto kunt krijgen. Maar goed, mijn P51-D zal nog even op zicht laten wachten... Vrijdag naar Soesterberg, foto's maken voor de referentie.
Ik denk dat als ik van zoiets (of modellen in het algemeen) fatsoenlijke foto's wil kunnen maken, je met een softbox zou moeten gaan werken om mooi diffuus licht uit alle richtingen te krijgen, maar dat is een investering (in geld maar vooral ruimte) die mij net weer wat te ver gaat. Je bent met metals zo afhankelijk van het licht, als ik hem binnen probeer te fotografen, lijkt het glanzende metaal al snel erg donker. Wellicht dat ik nog een poging doe buiten wanneer het bewolkt is midden op de dag, deze foto was gister avond en dat was vooral een gevecht tegen slagschaduwen
Waar ik overigens nog wel blij om ben dat het goed gelukt is, is dat ondanks dat ik de zwarte letters en de roundels gespoten heb (wederom met cricut masks) nadat ik het pollished aluminium gespoten had, het maskeren daarvan nauwelijks schade aan de alu laag gedaan heeft. Hooguit een paar kleine plekjes waar ik iets te ruig met het verwijderen van het plakvinyl was, maar die ik zo weer kon bijspuiten. Ik heb ooit eens een ander model gespoten, maar dan met ak xtreme metals die in het begin eens een slechte serie hadden. Elke keer als je dan het model vastpakte had je weer wat metaalkleur op je vingers en dat was echt een drama om af te plakken of om decals op te plakken.
Wat ik nu achteraf nog anders had willen doen, is het matte alluminium niet over zwarte primer te spuiten, maar heel dun over grijze primer. Als ik naar de foto's van het museum kijk, is dat eerder gewoon grijs met een vleugje metaalglans dan puur metaalkleurig. Ik heb het wel met een matte lak zo dof mogelijk proberen te maken, dus al met al lijkt het niet zo raar, zeker naast het glanzende alu. Ook had ik nog wat meer tijd kunnen steken in schuren en polijsten van de glanzende zwarte ondergrond voor het polished aluminium wat echt je eindresultaat bepaalt, maar dat is op een model waar van alles in de weg zit en je moeilijk te bereiken plekjes hebt een hele uitdaging vaak.
Als je een Nederlandse versie wilt bouwen, zijn er hier wel losse decals te krijgen:Zelf dit weekend de Leopard in de hoogglans gezet en gestart met de wheatering. Kwam erachter dat ik de decals weggegooid heb per ongeluk (zat tussen de tekeningen)
http://www.deveteraanmode...roducts/%22BLD%2072035%22
Niet de beste decals helaas (had ze van dit merk voor de PRTL gebruikt onder andere), ze willen best wel makkelijk scheuren namelijk en zijn niet altijd even goed gedrukt, maar beter iets dan niets.
Jij bedankt voor de tip voor de decals, gelijk een setje besteld. Kan ik hem in ieder geval afronden.Invisible_man schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:30:
[...]
Thanks!
Wat ik nu achteraf nog anders had willen doen, is het matte alluminium niet over zwarte primer te spuiten, maar heel dun over grijze primer. Als ik naar de foto's van het museum kijk, is dat eerder gewoon grijs met een vleugje metaalglans dan puur metaalkleurig. Ik heb het wel met een matte lak zo dof mogelijk proberen te maken, dus al met al lijkt het niet zo raar, zeker naast het glanzende alu. Ook had ik nog wat meer tijd kunnen steken in schuren en polijsten van de glanzende zwarte ondergrond voor het polished aluminium wat echt je eindresultaat bepaalt, maar dat is op een model waar van alles in de weg zit en je moeilijk te bereiken plekjes hebt een hele uitdaging vaak.
[...]
Als je een Nederlandse versie wilt bouwen, zijn er hier wel losse decals te krijgen:
http://www.deveteraanmode...roducts/%22BLD%2072035%22
Het voorbereiden van de ondergrond is wel erg belangrijk. Ben ook meer gaan schuren en polijsten voor de toplagen, zeker bij realmetal lakken. Er is al heel wat opnieuw gespoten op mijn P47 en dan nog, in het echt ziet het er dan prima uit maar op foto's is dat weer een ander verhaal, ook omdat je een model van 10 cm op een foto opeens sterk uitvergroot ziet en daardoor zie je details die je met het blote oog niet ziet. En ik ga ook niet investeren in een softbox, ik ben maar een gewone hobbyist
Normaal zou ik het ook zo doen, maar juist bij een polished metal lak doe ik dat liever niet omdat het er daardoor wat minder "echt" uit laat zien omdat het licht dan anders reflecteert, maar wellicht had dat met een erg dun laagje nog wel meegevallen. Als alternatief had ik hier nog de letters en roundels eerst kunnen spuiten en maskeren en daarna glans zwart en het metaal kunnen spuiten, maar omdat ik ook nog het nodige moest schuren en polijsten en ook het glanszwart vrij "nat" moest spuiten (met risico van bleeding door de tape heen), had dat ook nog de nodige nadelen gehad.JipJapGoedje schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:28:
Wat ik heb gemerkt met metallic verf is dat wanneer je weet dat je nog moet masken daarna je beter eerst de boel dun kunt aflakken zodat de metallic finish is verzegeld en niet verstoord wordt. Net zoals je omschrijft met vingerafdrukken of taperandjes.Is wel extra werk natuurlijk

Alle 3 Revell boxings maar de P-70 is origineel van MPM Models en de Ford model T van ICM. Ook een beetje te merken tijdens het bouwen trouwens, de P-70 heeft wat extra aandacht nodig gehad om alles goed in elkaar te passen.
Veel onderdelen kwijt geraakt. Veel gepriegel, had het idee dat tamiya lijm niet goed met deze kit werkte soms..
Het was voor een buildoff, maar dat had ik maar los gelaten op een gegeven moment. Ik moest nog beginnen en er waren al enkelen met complete diaromas.
Wou nog wat meer weathering doen met se tank, maar geen zin meer in. Dus uit de fabriek met een oude/vieze trailer😅

Vanmiddag even wat andere kits gerepareerd door een blunder met het schuiven van de kast😅
Nu bezig met mijn 3d geprinte Daisy Mech.
Achteraf had deze wel op 50% geprint kunne worden, marja mag de pret niet bederven (aka beetje groot😄)
Ook nog een cyborg bust uit geprint. Maar ik denk dit dat die nog een keer geprint word door de 2de soort printer, een saturn 2.
Hier zal ik denk wat meer mee gaan werken dan de fdm. Kwaliteit is veel hoger. Zal in het algemeen combi van beide worden denk ik.
Had hem eerst op mijn hobby hok staan, maar zelf uit stink het allemaal wat dus nu in het hok. Zit gelukkig een kleine heater bij, dus dat werkt mooi.
Morgen komt het nodige werk voor de afzuiging, en dan zal ik het hok het nodige maken, en zal fdm printer kast er ook heen gaan denk ik. Dan ben ik het gestink weer wat kwijt in huis. Ik merk het namelijk wel in de longen soms, ondanks dst alles open staat en de kast dicht.
Helaas wel een klein balans issue, dus even kijken hoe dat kan op lossen😅

]
[ Voor 6% gewijzigd door Renegade666 op 14-08-2023 07:35 ]
Toch vet dat ie zo groot is?Renegade666 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 22:44:
Hier nog even de mech. De poten plus heb zitten vast. Alles er boven nog niet. Maar even een idee hoe groot.
Helaas wel een klein balans issue, dus even kijken hoe dat kan op lossen😅
[Afbeelding]
]
Als je hem vastmaakt aan een (simpele) base staat ie toch wel vast?
zekers vetDwarlorf schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 08:47:
[...]
Toch vet dat ie zo groot is?
Als je hem vastmaakt aan een (simpele) base staat ie toch wel vast?
Even kijken wat handig is qua base. Misschien een klein plankje idd, maar kan ook 2 simpele stukjes achter de poten zetten. Even kijken binnenkort.
Dit keer de 1/100 MG MSM-07S Char's Z'Gok.
Dit is de kit in standaard vorm en kleuren:
:strip_exif()/f/image/y1zj6A8dBUR0vONXPA6D4FHl.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb niet zoveel foto's van de bouwfase en customizen. Dus het scriben, PLA toevoeging etc heb ik niet echt in kaart gebracht.
Wel nadat ik de delen schoon heb gemaakt en geprepped voor airbrushen:
:strip_exif()/f/image/CvNz16cUsgTnQDERRStJfhVU.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik wilde meer contrast in de kleuren aanbrengen dan de verschillende rood tinten die het plastic heeft. Aangezien het in de anime een onderwater mobile suit is leek mij deze kleuren samenstelling wel passend. oranje/geel en grijs/metallic/chrome.
:strip_exif()/f/image/vI1dgxuWhG9eaKZQirG7EjKj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tIOALGngKwdvJegcs73976It.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pTx83IKAlVvTPuhkIlatztyT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Sq4gqRGq9cq7o2ZuwxYMfKMa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Mk767Sewm5C5HQuwqbgh37s0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VX8d93pBbkcAlZFiunjqM7fs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UuNI8jFLByHgnF6nKdrifUCz.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor het eerst chrome gebruikt van Ammo wat een rebrand is van Allclad en het werkte direct goed. Verbaasde mij hoe goed dit spoot en hoe het eruit ziet. Afgelakt met Vallejo waterbase gloss.
Heb met airbrushen de 'Saintism' of MAX techniek gebruikt. Voort het eerst op deze wijze shading aangebracht. En ben er best tevreden mee.
Met elke kit gaat het customizen beter.
Eindresultaat is er nog niet, want moet nog decals aanbrengen en twijfel of ik hem zo in de glans laat of toch mat aflak.
Huidige staat:
:strip_exif()/f/image/5UujEs9V68Pu101usKFyBZe3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Mv80KltyLONS5atG8cuzgsIu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JZ7Z5RK3DiE8OiIkHFm0ienS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jXCIqRmJm07sdmfCwOmDo9fM.jpg?f=fotoalbum_large)
I feel your pain. Bij mij begint het ook nijpend te worden vooral aangezien ik niks afmaak maar wel steeds iets nieuws start. En de bovenkant van mijn kast is al gereserveerd voor de 2001 Discovery kit die ik nog steeds in de doos heb zitten.Renegade666 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:12:
[...]
zekers vetAlleen de ruimte zal straks op de kast zijn ipv in een kast
Even kijken wat handig is qua base. Misschien een klein plankje idd, maar kan ook 2 simpele stukjes achter de poten zetten. Even kijken binnenkort.

Gelukkig heb ik eindelijk wat kunnen afronden vandaag. Gezien het het eerste F-35 toestel in Nederland was heb ik niet te veel aandacht aan weathering besteed, Ik gok dat het toestel goed onderhouden werd/wordt. Daarnaast was het ook een gebrek aan tijd

Tot slot ik denk dat ik ook nooit meer het eind resultaat van de Leopard heb geplaatst die ik al maanden geleden heb afgrond. Ook wat aan de schone kant maar voor een eerste (1/48) tank vond ik het wel prima zo.. ik ga later nog wel een keer met modder, olie, smeer en alles wat vies is aan de gang