Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc

Pagina: 1 ... 66 ... 78 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ootje70
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:42

Ootje70

Work hard, model harder

JipJapGoedje schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:42:
Hier ook bezig geweest met de volgende Gundam.

Dit keer de 1/100 MG MSM-07S Char's Z'Gok.

Ik heb niet zoveel foto's van de bouwfase en customizen. Dus het scriben, PLA toevoeging etc heb ik niet echt in kaart gebracht.

Wel nadat ik de delen schoon heb gemaakt en geprepped voor airbrushen:
Jeetje wat gaaf. Knap airbrush werk hoor, als ik dit zie denk ik dat ik bij jou op cursus moet _/-\o_ Superstrak in de verf en die shadingtechniek, dat werkt wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

Viper-xfx schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 17:38:
De laatste maanden gaat het hier niet zo heel snel met het bouwen. De afgelopen maanden heeft de komst van een 'mini modelbouw-er' heel wat hobby tijd opgeslokt. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het (net) ouder worden en net zo stug proberen door te hobby-en? Ik vind het een uitdaging om genoeg tijd te vinden.. helemaal als je naast de babykamer de compressor voor de airbrush hebt staan 8)7
Die van mij is 20 en dan nog heb ik weinig tijd om te bouwen ;) Ik probeer wel regelmatig tijd te maken maar heb ook zoveel andere dingen te doen. Mijn uitdaging is vooral dat ik geen vast hobbyruimte heb, moet alles elke keer verzamelen en klaarzetten. Maar goed, ieder zijn ding qua tijd of beperkingen :)

Ik blijf wel stug elke keer een project te starten en dat op te volgen.... Moet nog 2 kits in de lak zetten en nog 1 vies maken, ook een Leopard maar 1/72 schaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JipJapGoedje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-09 16:14
Ootje70 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:26:
[...]

Jeetje wat gaaf. Knap airbrush werk hoor, als ik dit zie denk ik dat ik bij jou op cursus moet _/-\o_ Superstrak in de verf en die shadingtechniek, dat werkt wel!
Dank! Ik probeer elke build wat nieuws en dan kijken wat de uitkomst is, hoe het bouw of airbrush proces me bevalt. Ook begrijp ik steeds beter hoe het scriben moet. Daar ik eerst best rafelende lijnen had zijn ze nu een stuk strakker. Kunst is om GEEN druk uit te oefenen, maar dat is best lastig.

Nu nog het PLA toevoegen beter onder de knie krijgen. Het is best slordig hier en daar. Dat is gewoon onervarenheid.

Enige wat me nog wat tegenvalt is de stoot/kras bestendigheid van de verf. Nu weet ik dat een statisch object zoals een auto, tank, vliegtuig etc geen echt bewegende delen heeft, maar met Gundams is dat anders. Je moet echt goed oppassen met het poseren en handelen van het model wil je niet de verf chippen op de hoeken etc. Ik werk overigens voornamelijk met lacquers of tamiya wat toch redelijk robuuste verf is.

Krijg ook niet echt duidelijk of de bouwers die dat op commissie of opdracht doen hoe die dat eigenlijk voorkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door JipJapGoedje op 15-08-2023 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

JipJapGoedje schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:57:
[...]

Enige wat me nog wat tegenvalt is de stoot/kras bestendigheid van de verf. Nu weet ik dat een statisch object zoals een auto, tank, vliegtuig etc geen echt bewegende delen heeft, maar met Gundams is dat anders. Je moet echt goed oppassen met het poseren en handelen van het model wil je niet de verf chippen op de hoeken etc.

Krijg ook niet echt duidelijk of de bouwers die dat op commissie of opdracht doen hoe die dat eigenlijk voorkomen.
Ik denk dat die er een dikke laag matte of glanzende vernis over spuiten? Maar te dik en dan kun je de delen niet meer bewegen. Bij mijn M.Ka heb ik Gundam lak van Mr. Hobby gebruikt en flink wat matte vernis en ik krijg er niet echt stukken af...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JipJapGoedje
Het zit vooral bij de scharnierende delen. Dus de middentorso en knieën/heupen waar het wel wil chippen. Omdat daar gewoon de delen tegen elkaar komen.

Er zit nu een redelijke laat glans op, komt nog meer bij na decallen. Soms schuur ik de draaiende delen wat verder uit zodat ze niet over elkaar heen kunnen draaien. Dat red je echter niet overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Een van mijn guilty pleasures is het bouwen van kerstdorpen. Nu doe ik dat met EPS en XPS en daar zit een hoop schilderwerk aan vast (rotsen grijs, bodem groen dat soort ongein). Tot nu toe doe ik dat met plakkaatverf en dat begint een beetje tegen te staan. Hierbij doe ik een basiskleur en daarmee met verschillende tinten grijs highlights en dergelijks met dry brushing.

Nu vroeg ik mij af, zou het met een airbrush ook te doen zijn of ben ik dan voornamelijk een reden aan het zoeken om er een te kopen? Ik heb niet per se de ambitie om schaalmodellen en dergelijke te gaan maken, maar ik merk dat ik landschappen toch wel erg leuk vind om te doen.

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:46
leejoow schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:09:
Nu vroeg ik mij af, zou het met een airbrush ook te doen zijn of ben ik dan voornamelijk een reden aan het zoeken om er een te kopen?
Beiden :)

Laat ik het zo zeggen, een airbrush is een stuk gereedschap waar in verhouding tot een kwast een flinke investering tegen over staat (de meeste mensen die een spuit van een paar tientjes kopen, kopen uiteindelijk alsnog de betere modellen), maar als je een airbrush hebt, ga je er ook werk voor vinden wat je anders met een kwast zou doen. Zo kan je er grondverf mee spuiten wat je anders uit bijvoorbeeld een duurdere spuitbus zou spuiten. Dus zelfs afgezien van de gevorderde technieken met een airbrush waar je bijvoorbeeld kleurovergangen gaat spuiten, of fijne details die je zo uit de hand spuit, is alleen al voor het verven van grote oppervlakken een airbrush handig. Wel moet je dan verf hebben die daar voor geschikt is (van Vallejo bijvoorbeeld) en zit er wat een leercurve aan het kunnen spuiten met een airbrush.

Wellicht dat het volgende filmpje je een idee geeft van wat ik bedoel en hoe je voor jouw situatie een airbrush zou kunnen toepassen (bijvoorbeeld op 6:18 waar hij de kozijnen spuit):

Die zelfde persoon van het filmpje (Luke Towan) maakt ook wel veel natuur diorama's met rotsen enzo wat zo te lezen voor jou van toepassing kan zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

@leejoow bij mijn pa op de treinenclub hebben ze een paar jaar geleden ook een airbrush aangeschaft voor het spuiten van terrein en voor het weatheren van treinen enzo. Het gaat je denk ik wel heel veel tijd schelen, maar misschien niet zoveel als je zelf denkt. Je bent alsnog best wel wat tijd kwijt aan onderhoud. In jouw geval zou ik denk ik een airbrush met een grotere cup nemen, omdat je grote oppervlakten spuit want de 5-7 ml cupjes op de meeste spuiten zijn zo leeg. Zoiets als dit: https://www.airbrush-serv...eenbeck-ultra-x-solo.html

Daar kun je volgens mij nog een groter cupje voor krijgen, bij mijn Revell Vario en goedkope single action Chinees zaten bijvoorbeeld flesjes, zoals bij deze Paasche Model H: https://www.amazon.nl/Air...e-buitenmix/dp/B096M9HH7Q

Die Paasche zou ik zelf niet kopen omdat het een single action airbrush is, het bovenstaande linkje is ter illustratie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

Mannen als 'Night Shift' doen ook veel diorama's en grotendeels ook met de airbrush, daarna het nodige detailwerk met kwast en de nodige washes. Wel leuk om eens naar zijn technieken te kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17:39

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ootje70 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:39:
Mannen als 'Night Shift' doen ook veel diorama's en grotendeels ook met de airbrush, daarna het nodige detailwerk met kwast en de nodige washes. Wel leuk om eens naar zijn technieken te kijken.
Ja. Moet elke keer weer lachen als ie eerst alles zwart primert om het daarna allemaal weer in kleur te airbrushen. Hij is 1 van mijn favoriete youtuberts trouwens. Een ander is Boomer Diorama. Die man heeft me toch een skills. Echt een aanrader.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

Dwarlorf schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:31:
[...]
Ja. Moet elke keer weer lachen als ie eerst alles zwart primert om het daarna allemaal weer in kleur te airbrushen. Hij is 1 van mijn favoriete youtuberts trouwens. Een ander is Boomer Diorama. Die man heeft me toch een skills. Echt een aanrader.
Heerlijk om naar te kijken ja zijn filmpjes, zijn er na zijn 'burn-out' wel wat minder maar de moeite waard. Net wat je zegt, alles heeft kleur, dan alles helemaal zwart en dan alles 'inkleuren'. Ik zal eens kijken naar Boomer Diorama, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JipJapGoedje
Volgens mij is dat om in de basis zijn shading aan te brengen. Dat ie dan vervolgens 90% weer wegspuit ha tja.

Ik hou wel van zijn verf stijl. Het ziet er wat cartoonish uit en niet 100% realistisch als je begrijpt wat ik bedoel. Veel contrasten.

Boomer Diorama ken ik niet. Ga ik eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
zwart primen en vervolgens inkleuren is nagenoeg de basis voor het aanbrengen schaduw en daar is niks mis mee. Je werkt immers in lagen. Althans dat is met miniatuur figuren zoals busts of 'tabletop wargames 18-25mm poppetjes wel zo. Maar het hoeft niet persé zwart te zijn. Donkergroen en werken naar een lichtere kleur kan ook werken als het object vanuit de basis wat groenig moet zijn. Maar zwart is wel vergefelijker + de details van een figuur komen op een zwart beter naar voren en zie je de hoger gelegen stukken beter die je wil 'highlighten'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

JipJapGoedje schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:42:
Volgens mij is dat om in de basis zijn shading aan te brengen. Dat ie dan vervolgens 90% weer wegspuit ha tja.

Ik hou wel van zijn verf stijl. Het ziet er wat cartoonish uit en niet 100% realistisch als je begrijpt wat ik bedoel. Veel contrasten.
Het is niet altijd puur realistisch, zo op het eerste gezicht, maar als je het dan goed bekijkt dan is best een goede weergave van de werkelijkheid onder specifieke omstandigheden, een beetje filmisch.

Hij zegt ook altijd dat hij kiest voor wat hij mooi vindt en dat is wat ik weer kan waarderen het is heel stilistisch.

De primer is ook zijn basis voor de schaduwen zoals je zegt, het werkt dan ook erg goed...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:53
Vandaag deze lelijkerd even geverft 😇
Keer wat anders. (3d resin print)
Had wel een oepsie, zwarte primer, water basis. Ansich nooit een issue als je gaat ABen. Maar niet als je met verdunde tamiya x gaat verven 😅 lost het wat op.
Maar is gelukkig allemaal wel goed gelukt al vind ik het zelf.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5YyqD7d/20230826-170928.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ZYCrNwb/20230826-170932.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/cQJFL7p/20230826-170945.jpg

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JipJapGoedje
Misschien kunnen jullie mij de juiste weg op helpen.

Ik ben op zoek naar een magneet schakelaar zoals je die wel eens ziet met een ingebouwd ledje. Dus dat als je er een magneetje langs haalt dat de LED wordt ingeschakeld en als je de magneet er nog een keer langs haalt dat ie dan weer uitgaat.

Ik weet niet hoe dit artikel heet en welke voor mij zou werken. Ik wil ze in bouwen IN de modellen zodat ik niet met een aan/uit schakelaar hoef te werken. Leek me wel een leuk iets om aan te werken. de schakelaar zelf is voldoende. Ik heb zelf batteryboxes voor knoopbatterijtjes. Wil echt een magneet schakelaar ipv een tactiele schakelaar.

Wat zouden jullie aanraden? Het moet idd erg klein zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
JipJapGoedje schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:56:
Misschien kunnen jullie mij de juiste weg op helpen.

Ik ben op zoek naar een magneet schakelaar zoals je die wel eens ziet met een ingebouwd ledje. Dus dat als je er een magneetje langs haalt dat de LED wordt ingeschakeld en als je de magneet er nog een keer langs haalt dat ie dan weer uitgaat.

Ik weet niet hoe dit artikel heet en welke voor mij zou werken. Ik wil ze in bouwen IN de modellen zodat ik niet met een aan/uit schakelaar hoef te werken. Leek me wel een leuk iets om aan te werken. de schakelaar zelf is voldoende. Ik heb zelf batteryboxes voor knoopbatterijtjes. Wil echt een magneet schakelaar ipv een tactiele schakelaar.

Wat zouden jullie aanraden? Het moet idd erg klein zijn.
Reed schakelaars
https://www.budgetronics....ed-schakelaars/g-10000070

Die zijn niet alleen klik aan/klik uit, maar zijn alleen aan als het magneetje er is, maar met een specifiek relais of een mircocontroller (ESP32 bijvoorbeeld) kan je dat alsnog makkelijk realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JipJapGoedje
Invisible_man schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:58:
[...]

Reed schakelaars
https://www.budgetronics....ed-schakelaars/g-10000070

Die zijn niet alleen klik aan/klik uit, maar zijn alleen aan als het magneetje er is, maar met een specifiek relais of een mircocontroller (ESP32 bijvoorbeeld) kan je dat alsnog makkelijk realiseren.
Ja precies. Die had ik gezien, maar dan moet je een magneet er op houden.
Ik zoek eigenlijk dit: https://nl.aliexpress.com...duct&gatewayAdapt=glo2nld

Maar dan zonder dat die ledjes daar ingebouwd zijn want de ledjes moet ik ergens anders plaatsen. Heb alleen geen idee waar ik dan naar opzoek moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
JipJapGoedje schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:08:
[...]

Ja precies. Die had ik gezien, maar dan moet je een magneet er op houden.
Ik zoek eigenlijk dit: https://nl.aliexpress.com...duct&gatewayAdapt=glo2nld

Maar dan zonder dat die ledjes daar ingebouwd zijn want de ledjes moet ik ergens anders plaatsen. Heb alleen geen idee waar ik dan naar opzoek moet.
Of er iets kant en klaars is weet ik zo niet, heb ze in ieder geval zelf nog niet gezien (wellicht dat je met de zoekterm "toggle switch" nog wat kan vinden), maar ik heb zelf laatst met deze microcontroller bordjes gespeeld voor mijn domotica thuis:
https://www.hobbyelectronica.nl/product/wemos-d1-mini-v2/

Waar je zonder zelf te hoeven te programmeren kant en klare software op kan laden (espeasy) waar je dan op een input z'n reed relay kan zetten, en op een uitgang ledjes. Die kan je dan vervolgens zo instellen dat elke keer als de ingang hoog wordt, de uitgang getoggled wordt. Die printjes zijn maar iets van 2,5 bij 3,5 centimer en kosten ook niet zoveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JipJapGoedje
Dat wordt al wel heel ingewikkeld voor een paar leds ook icm ruimtegebrek, maar thanks voor de tip! Biedt wel mogelijkheden voor andere projecten met meer binnenruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Nu online

page404

Website says no

Ha hier zijn weer tenminste een paar mensen terug van vakantie. Laatste weken ook weinig gebouwd ivm vakantie, toevallig gisteren nog wat werk aan de Jaguar E-type. Als de carrosserie erop zit maak ik wel weer een fotootje.
Ben sinds kort met een heel andere hobby bezig, saxofoon leren spelen en daar steek ik momenteel veel tijd in. Wel een activiteit waar de buren potentieel meer last van hebben :)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@page404

Ik kan wel een demper voor je saxofoon printen :D habben ze er wat minder last van :P
Maar veel plezier, ik kan mij herinneren dat @Invisible_man ook zoiets deed ?

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
page404 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:24:
Ben sinds kort met een heel andere hobby bezig, saxofoon leren spelen en daar steek ik momenteel veel tijd in. Wel een activiteit waar de buren potentieel meer last van hebben :)
Ook een leuke hobby naast de modelbouw, speel zelf al bijna 30 jaar sax (sopraan en tenor) :)
Renegade666 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:32:
@page404
Maar veel plezier, ik kan mij herinneren dat @Invisible_man ook zoiets deed ?
Klopt ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Kunnen jullie een band beginnen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Dan heb ik nog minder tijd voor modelbouw :'(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Renegade666
Dat moet idd ook niet bliksem.

Dan plaats ik nog maar even wat motivatie voor vandaag :)

Niet al te complexe/gedetailleerde draak (was gratis, dus niet te veel verwachten) geprint laatst.
Nu mooi kleurtje gegeven door YT filmpje die wat leuke inspiratie gaf qua kleuren.

Foto's willen maar niet zo, moet toch echt eens fatsoenlijk licht halen.

Model is wel redelijk gelukt. Kan natuurlijk beter, maar moet ergens beginnen in deze categorie :P

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/nMjQbbV/20230829-195839.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8jV1k1Q/20230829-195631.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Xkq4qDy/20230829-195638.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/DWCt6xx/20230829-195711.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik kan momenteel even geen draken meer zien. Ik had mijn Ender 3 maar eens uit de kast gehaald en een kastje gehaald om 'm neer te zetten want ik had wat mooie dingetjes gezien om te printen.

Dat ging zullen we maar zeggen niet zo goed.

* _Eend_ heeft op het punt gestaan om het (on)ding uit het raam te smijten

Verder was ik bezig met een Bradley in 1:72 en ben nu zo ver dat ik de (losse) tracks aan elkaar moet lijmen.

En daar heb ik atm echt 0,0 zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
_Eend_ schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:06:
Ik kan momenteel even geen draken meer zien. Ik had mijn Ender 3 maar eens uit de kast gehaald en een kastje gehaald om 'm neer te zetten want ik had wat mooie dingetjes gezien om te printen.

Dat ging zullen we maar zeggen niet zo goed.

* _Eend_ heeft op het punt gestaan om het (on)ding uit het raam te smijten

Verder was ik bezig met een Bradley in 1:72 en ben nu zo ver dat ik de (losse) tracks aan elkaar moet lijmen.

En daar heb ik atm echt 0,0 zin in.
Darom ook met resin geprint😅
Die heb ik naast 2 fdm printers

Heb 2 elegoo neptune, die heb ik weer te koop, morgen of donderdag komt de P1S binnen. Ben klaar met het gemieren**k met die goedkope dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

Renegade666 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:34:
[...]

Darom ook met resin geprint😅
Die heb ik naast 2 fdm printers

Heb 2 elegoo neptune, die heb ik weer te koop, morgen of donderdag komt de P1S binnen. Ben klaar met het gemieren**k met die goedkope dingen.
Ja, ik ben ook klaar met insecten copulatie en het doen van regendansjes en schietgebedjes. Wat zo'n Ender perfect kan is abstracte kunst maken, maar voor de rest moet je er wat mij betreft te veel tijd in steken.

Ik ben blij dat ik het ding goedkoop kon overnemen van iemand. Naar een Bambulab of Prusa heb ik ook al zitten kijken, maar ik wil ook TPU gaan printen, en ik weet (nog) niet of een Bambulab P1 serie of Prusa Mini+ daar mee overweg kan.

Maar zo'n P1 met evt AMS is wel heel mooi.. Dus ik ben benieuwd naar je ervaring ermee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Nu online

page404

Website says no

@Renegade666 het lijkt tot nu toe mee te vallen met de overlast gelukkig. Buren horen het amper.
@Invisible_man wow 30 jaar al. Dan kan je al een aardig stukje spelen! Hier ook tenorsax, wel erg leuk om te doen. Speel je al in een band of orkest? Of alleen solo?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
page404 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:45:
@Renegade666 het lijkt tot nu toe mee te vallen met de overlast gelukkig. Buren horen het amper.
@Invisible_man wow 30 jaar al. Dan kan je al een aardig stukje spelen! Hier ook tenorsax, wel erg leuk om te doen. Speel je al in een band of orkest? Of alleen solo?
Zonder te veel offtopic te gaan in een modelbouwtopic (je mag me anders altijd DM-en als je een vraag hebt of wat wilt weten) :)

Ik heb onder andere een tijdje in een jazz/fusion band gespeeld, maar de laatste jaren vooral in orkesten (op het moment twee, een lokale dorpsfanfare (op sopraan) en een grote provinciale (op tenor) met lekker hoog niveau voor de uitdaging waar we in oktober nog mee op tour gaan naar Engeland en onder andere gaan optreden in de kathedraal van Canterbury 8) ), maar ook al 15 jaar een saxofoonkwartet (sopraan, alt, tenor en bariton) wat erg leuk is om te doen waar ik ook veel zelf de muziek voor uitschrijf. Dus ja, er is een reden dat ik soms maanden niet aan modelbouw toekom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
_Eend_ schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 06:56:
[...]

Ja, ik ben ook klaar met insecten copulatie en het doen van regendansjes en schietgebedjes. Wat zo'n Ender perfect kan is abstracte kunst maken, maar voor de rest moet je er wat mij betreft te veel tijd in steken.

Ik ben blij dat ik het ding goedkoop kon overnemen van iemand. Naar een Bambulab of Prusa heb ik ook al zitten kijken, maar ik wil ook TPU gaan printen, en ik weet (nog) niet of een Bambulab P1 serie of Prusa Mini+ daar mee overweg kan.

Maar zo'n P1 met evt AMS is wel heel mooi.. Dus ik ben benieuwd naar je ervaring ermee :)
Hij komt straks binnen, dus zo eerst nog even naar huis rijden om hem op te wachten :)
Echter zonder AMS, dat duurde te lang, en was mij een beetje te duur atm, en denk hem niet nodig te hebben eerst ivm ik toch voornamelijk grijs gaan printen.

TPU kan in beide wel. TPU kan/mag alleen niet in de AMS geloof ik, al werkt het wel bij sommigen, maar word niet ondersteund

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
page404 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:45:
Dat scheelt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@_Eend_

Hij is binnen :D De hele middag thuis.. komen ze net als ik even bij mijn ouders ben te eten... zo jammer altijd.

marja, binnen 20 min uitgepakt neergezet. Aanslingeren, calibereren, en printen maar. Eerst even benchy gedaan op de SD card, 20 min klaar.. niet normaal zo snel. Daarna nog een paar upgrade opgezocht en ben nu met de 2de aan het printen, ziet er gewoon goed uit, en snel. Niet normaal. En had ik al verteld dat hij snel is ?
GEwoon lachwekkend als het vergelijkt met die budget printers en elende.

Eigenlijk maar 3 nadelen, maar niet op het printen en kwaliteit daar van.
-Scherm is niet je van het, maar is niet nodig, en je kunt voor een paar euro een touchscherm kopen en die gebruiken (p1 touch). miscchien later, maar je hebt nu al niet veel nodig, behalve met inladen van de rol.
-Netwerk technisch wat traag. De studio kan niet bij de SD card (niet ondersteund :S) maar via FTP/Winscp kun je er wel bij. Alleen data heen en weer is wat traag. Ondanks dat de AP in de zelfde ruimte te staa.
-En hij is niet bepaald stil. Mijn neptunes zijn stiller, en die zijn ook niet stil :) Volgens de app tussen de 60 en 70 DB. Hij staat nu op mijn kantoor, maar zal ander plekje krijg denk ik.

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

*O*

Oh.. dat hij niet zo stil is is wel even een tegenvaller. Bij mij moet ie in de woonkamer komen te staan, maar met 60-70 dB is dat wel iets te veel van het goede -O-
Renegade666 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:01:
@_Eend_

Hij is binnen :D De hele middag thuis.. komen ze net als ik even bij mijn ouders ben te eten... zo jammer altijd.

marja, binnen 20 min uitgepakt neergezet. Aanslingeren, calibereren, en printen maar. Eerst even benchy gedaan op de SD card, 20 min klaar.. niet normaal zo snel. Daarna nog een paar upgrade opgezocht en ben nu met de 2de aan het printen, ziet er gewoon goed uit, en snel. Niet normaal. En had ik al verteld dat hij snel is ?
GEwoon lachwekkend als het vergelijkt met die budget printers en elende.

Eigenlijk maar 3 nadelen, maar niet op het printen en kwaliteit daar van.
-Scherm is niet je van het, maar is niet nodig, en je kunt voor een paar euro een touchscherm kopen en die gebruiken (p1 touch). miscchien later, maar je hebt nu al niet veel nodig, behalve met inladen van de rol.
-Netwerk technisch wat traag. De studio kan niet bij de SD card (niet ondersteund :S) maar via FTP/Winscp kun je er wel bij. Alleen data heen en weer is wat traag. Ondanks dat de AP in de zelfde ruimte te staa.
-En hij is niet bepaald stil. Mijn neptunes zijn stiller, en die zijn ook niet stil :) Volgens de app tussen de 60 en 70 DB. Hij staat nu op mijn kantoor, maar zal ander plekje krijg denk ik.
*O*

Oh.. dat hij niet zo stil is is wel even een tegenvaller. Bij mij moet ie in de woonkamer komen te staan, maar met 60-70 dB is dat wel iets te veel van het goede -O-

• Renegade666
@_Eend_

Als dat idd je locatie is, is het niet handig. De fans kunnen wel handmatig zachter, het is voornameljk de aux fan. Maar hij blijft niet bepaald stil. In dat opzicht is een Prusa beter denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

Ja.. Het is hier nogal gehorig. Als ik nies roept mijn buurman gezondheid. Ik kan ook precies horen wanneer de buren hun droger aanzetten, en die zitten volgens google ook tussen de 60-70 dB. Dan is een apparaat dat urenlang kan draaien op 60-70 dB niet zo fijn :P

[ Voor 11% gewijzigd door _Eend_ op 31-08-2023 20:16 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Invisible_man
Zit je lekker AC6 te spelen, ben je op een gegeven moment toch nog met modelbouw bezig omdat je al 20 minuten met custom paint schemes bezig bent inclusief diverse soorten chipping/weathering en decals die je kan plakken 8) Ik kan alleen de panelliner en de modderkleurige pigmenten nog niet vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FG0FF_g_X5fayAGmlHhMzyaMiA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z2ep6l7wL8BWJuXK1AKUvvpH.jpg?f=fotoalbum_large

Wat pas echt vet zou zijn is dat als je van jouw mech een 3d print kan bestellen, of in ieder geval een 3d file zou kunnen downloaden.

Ondertussen ook nog met het echte werk bezig hoor 8)

Meng 1/35 Chieftian in Berlin camo (ook wel Lego camo genoemd om overduidelijke redenen), verrassend goed passende kit met een leuk onderwerp en paint scheme. Zelfs de 95 track links per zijde waren verrassend eenvoudig in elkaar te zetten door middel van een meegeleverd malletje. Het vinden van de juiste verven was nog wel een uitdaging, maar hoewel het bruin wellicht wat te donker is, komt dit wel aardig in de buurt. Was wel een heel karwij met al het afplakken over allemaal detail heen :)

En de Takom 1/35 AH-64D Apache. Que detail een prachtige kit en zeker wel aan te raden, maar hoewel de onderdelen allemaal prima passen, zitten er best wel veel mold seams en ejector pin marks op waardoor je alles goed moet passen. Maar gaat ongetwijfeld een mooi model worden, zit ook veel intern detail bij zoals motorkappen en electronic bays die je open kan zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3TU3kK51y7rBM0NZ7IFds1FrIjw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QQHkufArZbSthwfTOaO2V0Xf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Renegade666
Dit weekend even Vor'cha afgeverfd. Blijft lastig om alles met kwast te doen, op primer&base na.
Had geen stand, dus een Klingon logo opgezocht en geprint, prikkie er in en tada, stand :D

Wel verdomd handig zo;n printer:P

Kleuren zullen denk ik niet helemaal overeen komen, maar zo'n die hard trekkie ben ik toch niet.
Helaas tijdens het verven wat naar neergekomen en 1 nacell en front stuk er af...
En dan verbaas je dat geen enkele CA lijm werkte... Behalve de tamiya CA lijm die ik toevallig had gehaald laatst. Paar tellen, en vast..

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4Jffh0V/20230910-170523.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Xby1vYL/20230910-185556.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/L91wTd4/20230910-185612.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fxtSQrc/20230910-185618.jpg

Nu de rest van het geprinte spul kliederen, eerst de Artemis even.

[ Voor 4% gewijzigd door Renegade666 op 10-09-2023 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:10

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Dit topic tegengekomen omdat ik me waarschijnlijk in de gunpla wereld ga storten en een aantal Gundams ga proberen te bouwen... Wat is anno 2023 een lekkere starterset, welke materialen heb je echt nodig?
Ik denk dat ik sowieso een goede nipper nodig hebt (maar zie door de bomen het bos niet). Is een separator ook handig om te hebben mocht je iets los willen halen zonder iets af te breken? Nog iets anders om te beginnen?

Ik wil beginnen aan een aantal RGs - net wat moeilijker dan HG want ik vind het detailniveau echt wel een stuk toffer. Ik ben ook oud genoeg om heel veel geduld te hebben in het begin - en ik heb altijd nog mijn dochter die een zéér fijne motoriek heeft en veel kleine knutselwerkjes met heel veel detail kan maken :)

Verdere beginnertips: kom maar door! En er staat in dit topic waarschijnlijk nog een hoop informatie waar ik rustig de tijd voor zal nemen..

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

Een goed mesje is goud waard. Ik heb altijd mesjes van Excel (Niet het spreadsheet programma, maar een merk) Deze: https://www.modelbouwkrik...rvangingsmesjes-pro1.html en een hobbymes: https://www.modelbouwkrik...recision-knife-pro-1.html

Een goede kniptang is ook een investering waard. Ik had eerst zoiets als deze: https://modelbouwkrikke.n...craft-ppl6703-cutter.html en heb later die van Revell gekocht: https://modelbouwkrikke.n...ll-39000-zijkniptang.html

Die eerste moet je niet kopen. Wat een rotding is het. Het handvat liet na een week al los, en toen ik het tangetje misbruikte om kabels mee te knippen brak een van de bladen af :+

8 euro voor AliExpress kwaliteit troep. De Revell tang is een stuk beter, en ligt ook fijn in de hand. Ik heb er nu 1 van Xuron, met een lichtblauw handvat en die is vele malen beter. Hij knipt veel strakker omdat de bladen goed staan en ze zijn ook veel scherper, deze: https://xuron.com/index.php/main/industrial_products/11/10

En zo zijn er nog meer merken die minstens net zo goed zijn. Tamiya heeft ook hele mooie tangen, maar voor een Tamiya prijs (= duur!). De Xuron heb ik voor een tientje kunnen kopen op een beurs en die heb ik al een paar jaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Twee Dee schreef op donderdag 14 september 2023 @ 18:51:
Verdere beginnertips: kom maar door!
Gewoon lekker beginnen en fouten maken (en dus ook niet meteen dure perfect grades kits kopen)!

Wat tangen betreft heb je eigenlijks twee soorten in de modelbouw, double sided en single sided. Als basis zijn de double sided tangen zoals Eend al aanhaalt een goed begin. Deze kunnen wat meer abuse hebben en zijn voor een paar euro al te krijgen.

De single sided nippers (je bent in de gunpla wereld waarschijnlijk het merk godhands al tegen gekomen :)) zijn bedoeld voor het fijne werk waar je de sprue gates helemaal tot aan het onderdeel vlak kan afknippen met minimaal tot vrijwel geen benodigd resterend schuurwerk. Deze tangetjes zijn alleen veel duurder (vaak al rond de €50) en als je er iets verkeerds mee knipt zoals metaal, breken ze ook zomaar af. De goedkoopste variant hiervan die prima zijn die ik ken, zijn deze:
https://www.modelbouwenzo...239986/Products/TRU-09990

Een stapje beter en duurder (deze gebruik ik zelf al een paar jaar):
https://brevecomodelling.nl/winkel/single-blade-nipper/

Eén verschil tussen "gewone" modelbouw en gunpla is, is dat je bij gewone modelbouw vaak je sprue gates naast het netjes afknippen, ook nog even moet afschuren of met een scherp mesje bewerken om ze mooi glad te krijgen. Bij gunpla zijn deze vaak zo geplaatst dat ze niet in de weg zitten en soms überhaupt niet meer zichtbaar zijn, dat als je deze vlak op het onderdeel met een single sided nipper afknipt je niet eens meer hoeft te schuren.

Maar ik zou met een simpel goedkoop double sided tangetje beginnen, kan je altijd nog wel upgraden naar single sided.

Naast een tangetje en een mesje, vind ik een pincet met een mooie scherpe punt altijd wel handig. Niet alleen voor kleine onderdeeltjes, maar ook bijvoorbeeld voor het plaatsen van stickers en decals en wat wel niet meer. Zoiets al deze bijvoorbeeld:
https://www.modelbouwenzo...9986/Products/DSP-AT-TZ01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ik heb wat advies nodig. Ik wil zandzakken in schaal 1/6 gaan maken. Ik heb er een flink aantal van nodig.

Mijn idee nu is om eerst 1 te sculpten van miliput. Hier een harde mal van maken en dan die mal gebruiken voor een 'productierun'.

Wat ik nu heb bedacht is om de mal van miliput te maken (twee helften). Mijn plan was om dan de mal ook te vullen met miliput en dan de twee helften van de mal tegen elkaar te drukken. Daarma kan je de zandzak er zo uithalen en posteren op het diorama. Rinse and repeat.

Zou dit werken? Of heeft iemand wellicht een beter idee?

Ik heb ook gekeken of er zandzakken in de schaal 1/6 zijn en ik heb dit op ebay gevonden. Naast dat ik het er niet vind uitzien is het nogal prijzig en komen waarschijnlijk ook nog invoerkosten e.d. overheen.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Dwarlorf schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 08:23:
Ik heb wat advies nodig. Ik wil zandzakken in schaal 1/6 gaan maken. Ik heb er een flink aantal van nodig.

Mijn idee nu is om eerst 1 te sculpten van miliput. Hier een harde mal van maken en dan die mal gebruiken voor een 'productierun'.

Wat ik nu heb bedacht is om de mal van miliput te maken (twee helften). Mijn plan was om dan de mal ook te vullen met miliput en dan de twee helften van de mal tegen elkaar te drukken. Daarma kan je de zandzak er zo uithalen en posteren op het diorama. Rinse and repeat.

Ik heb ook gekeken of er zandzakken in de schaal 1/6 zijn en ik heb dit op ebay gevonden. Naast dat ik het er niet vind uitzien is het nogal prijzig en komen waarschijnlijk ook nog invoerkosten e.d. overheen.
Wat ik online vaak zie is dat het gewoon met de hand zonder mal gedaan wordt:

Als je wel met een mal wilt gaan werken, zou je ook kunnen kijken of je een siliconenmal kan maken (geen idee of dat betaalbaar te doen is) en dan niet met miliput te vullen, maar met gips wat je er dan gewoon in giet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Dwarlorf schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 08:23:

Wil eventueel wel wat voor je printen als je een stl hebt. Scheelt het nodige tijd. Kan via resin of pla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Renegade666 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:36:
[...]

Wil eventueel wel wat voor je printen als je een stl hebt. Scheelt het nodige tijd. Kan via resin of pla.
Bedankt aanbod maar is niet nodig heb zelf een vriend bij wie ik wel terecht kan. Maar ik heb daar bewust nog niet naar gekeken omdat het nadeel is dat je aan vaste vormen vast zit. Dus ik denk dat ik het toch met de hand ga doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twee Dee

Twee Dee

Er is serieus een winkel op 10 minuten lopen van mijn kantoor in Rotterdam - daar ga ik woensdag dus meteen even langs :9~

Bedankt voor alle tips - ik ga meteen even kijken welke materialen ze daar in de winkel hebben liggen, wel zo makkelijk...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:13

skoozie

SCSI

Sinds deze week heb ik dit model af.
Het is een Spitfire mk8 1:48 van Arii. In RAAF desert camo.
Ik vind het nog zonde om hem te verweren, wel heb ik de uitlaat een verbrand kleuren schema gegeven. Ik blijf voorloopig even 'nieuw uit de fabriek' bouwen.
De airbrush krijg ik steeds beter onder controle, maar ook bij deze weer sommige stukken verf eraf getrokken met het verwijderen van de maskering. Wel een beetje weg kunnen werken, maar je ziet het wel.

De spinner is gedaan met een schroefmachine :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-4ip-v3W9OeFSE5ZSh0L1cbxKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ipBfuWOZxju9oXmDXUfagaUD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wX5_Pk2sR80h0g21bpVetf_KnZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a55X6AlvnMYCpFpvKhWUJyzh.jpg?f=fotoalbum_large

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Invisible_man
Zo, ook weer eens wat afgerond 8)

Takom 1/35 Chieftain Mk10 in Berling camo (aka Lego camo). Ik moet zeggen dat dit een erg leuke en goede kit is om te bouwen. Goed detail en alles past mooi. Ook de tracks zijn hoewel het allemaal losse links zijn, prima te doen en zaten in no-time in elkaar. En ook het urban paint scheme is eens wat anders tussen alle zandkleurige of olivedrab tanks, alleen het afplakken is wel even een karweitje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-t4P62Ad_zr4IzX8sn5eZ6uqlE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P1LHsw09TqjUI2mgMloL4lH2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HsAKhcDKpCRU1ECLKAv1wtDDPv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mUqOUCSKRCJoGJJkeVctXpmL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Renegade666
Vandaag deze afgeverfd. Misschien niet heel spanned qua kleur etc, maar ik ben er wel blij mee.
Was alleen wat te snel ofzo me de verf met voor de cockpit "glas". zitten scheuren in, maar lijkt ook wel stoer :)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/KmFC3mJ/20230924-154607.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/M61MjT9/20230924-154616.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6WLh6qW/20230924-154622.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/stZP9db/20230924-154628.jpg

Kan wel merken nu een tijdje de P1S printer gebruik, dat de Neptunes niet zo geweldig kwaliteit hebben. En dat is hier ook terug te zien.
Ook met de schip (corvette van The expanse) wat ik al even had liggen, zie ik dat terug. maarja, die nog even in elkaar zetten en verven.
Kunnen we dan met de Donnager (the expanse) ook in elkaar zetten (geprint met p1s), ziet er nogal scherper uit.
Ook deze week de UN one geprint (the expanse..)maar 21 delen, en print redelijk vlot, ondanks het formaat (foto hier onder), deze moet ook natuurlijk ook nog door de verf molen. maar wel even dryfit gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/CQvZ9LT/20230922-163146.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

Invisible_man schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 14:23:

Takom 1/35 Chieftain Mk10 in Berling camo (aka Lego camo). Ik moet zeggen dat dit een erg leuke en goede kit is om te bouwen. Goed detail en alles past mooi. Ook de tracks zijn hoewel het allemaal losse links zijn, prima te doen en zaten in no-time in elkaar. En ook het urban paint scheme is eens wat anders tussen alle zandkleurige of olivedrab tanks, alleen het afplakken is wel even een karweitje.
Kan me voorstellen dat het afplakken heul veul werk is geweest. Maar wel superstrak end de wheatering is spot-on _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Ootje70 schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:12:
[...]

Kan me voorstellen dat het afplakken heul veul werk is geweest. Maar wel superstrak end de wheatering is spot-on _/-\o_
Thanks!

Het afplakken is inderdaad wel wat werk, maar omdat ik met vliegtuigen ook wel wat gewend ben (zoals die F-16 laatst), is dit met alleen maar rechte lijnen voor mij prima te doen. De grootste uitdaging is nog wel het goed op al het reliëf aan te laten sluiten. Ook is pre- en postshading met de airbrush dan erg lastig omdat je steeds maar een stukje van je model tegelijkertijd ziet (omdat de rest dan afgeplakt is) en je dus niet alles mooi in balans kan brengen en in elkaar kan laten overlopen. Alleen met het olive drab op het achterdek (deze tanks waren in oorsprong helemaal groen geverfd, alleen het achterdek en de wielen enzo hebben ze groen gelaten omdat je die toch minder ziet) ben ik met airbrush shading in de weer gegaan met een zwarte primer ondergrond, een niet volledig dekkende eerste laag en wat highlighting met een paar tinten lichter gemaakte groene kleur.

Met de weathering ben ik ook zeker wel tevreden, het is veel te makkelijk om het te overdrijven en er één grote drab van te maken, dus less is zeker more. Wat het nog wat lastiger maakt is dat je zowel wit als donkerbruin hebt en gezien de meeste weathering vaak ook al in de donkerbruine hoek zit, zie je dat op de bruine vlakken bijna niet en op de witte vlakken juist snel veel te sterk. Op het bruin heb ik daarom wat meer streaking met beige gedaan (buff olieverf) en op het wit met seppia (bruin/gelige kleur). Daarnaast voor de chipping als kleur donkergrijs gekozen zodat dat zowel op het wit, grijs en bruin wat te zien is. Aangevuld met een paar lichte modderspetters en een stipje roest (bij gewoon met van die kant en klare enemal potjes) zonder het te overdrijven.

Ondertussen voor het volgende project de SU-27 waar ik vorig jaar al eens mee begonnen ben van de shelf of doom gehaald. Die heb ik toen aan de kant gelegd omdat ik een beetje uitgekeken was op het plakken van de tientallen decals. Maar achteraf viel dat ook wel weer mee en heb ik nu in één middagje de rest van de decals er op :) Wel kroop er een spinnetje uit, dus heeft wellicht iets te lang op de plank gelegen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twee Dee

Twee Dee

Ok - na hier nog naar wat laatste tips te hebben gehengeld heb ik inmiddels mijn eerste gunpla af... Het is de HG Zaku II (origins version) geworden.

Ik heb genoten van het proces - waanzinnig om allerlei onderdelen in elkaar te laten klikken om er later achter te komen dat het zó in elkaar zit om allerlei bewegingen mogelijk te maken. Handig voor het maken van poses.

Wat ik absoluut niet wilde is verven. Misschien dat ik later nog eens een basiscoat of juist finishing coat ga doen maar schilderen is voor mij echt een no-go. Wel heb ik een dunne paneling-verf gebruikt en dat maakt al een hoop verschil, blij dat ik dat wél heb gedaan.

Ik heb nu al zin gekregen in de volgende - daar waar de ZAKU "de vijand" vertolkt ga ik nu over naar de protagonist, de Gundam waar alles mee begon, de RX-78-2 (RG versie)... Kijk er nu al naar uit!

Hieronder wat foto's van het resultaat. Ik heb het ook echt als oefening gebruikt, dus sommige stickers (klein!) ben ik niet echt tevreden over. Water - decals wilde ik nu echt nog niet aan, misschien dat ik dat later nog eens probeer maar daar heb ik nog voldoende trauma's over van vroeger...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xc4xHEg7fQ1pkK-YS0rY5J56Q4k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OIR7iFs1jVTQuzjmVQDf2LmR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fw8pWEGeO2E2wkdVMpiDOeXyHpI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HZQTvtVlkg1bL0mrbL9rQXBS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vl21lhZ3PGSQfxlSG_jkSSG5UM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DYdOknKLSKw3moGA94wApsId.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JipJapGoedje
Twee Dee schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:05:
Ok - na hier nog naar wat laatste tips te hebben gehengeld heb ik inmiddels mijn eerste gunpla af... Het is de HG Zaku II (origins version) geworden.

Ik heb genoten van het proces - waanzinnig om allerlei onderdelen in elkaar te laten klikken om er later achter te komen dat het zó in elkaar zit om allerlei bewegingen mogelijk te maken. Handig voor het maken van poses.

Wat ik absoluut niet wilde is verven. Misschien dat ik later nog eens een basiscoat of juist finishing coat ga doen maar schilderen is voor mij echt een no-go. Wel heb ik een dunne paneling-verf gebruikt en dat maakt al een hoop verschil, blij dat ik dat wél heb gedaan.

Ik heb nu al zin gekregen in de volgende - daar waar de ZAKU "de vijand" vertolkt ga ik nu over naar de protagonist, de Gundam waar alles mee begon, de RX-78-2 (RG versie)... Kijk er nu al naar uit!

Hieronder wat foto's van het resultaat. Ik heb het ook echt als oefening gebruikt, dus sommige stickers (klein!) ben ik niet echt tevreden over. Water - decals wilde ik nu echt nog niet aan, misschien dat ik dat later nog eens probeer maar daar heb ik nog voldoende trauma's over van vroeger...

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Het tof! Nog een Gunpla builder.
Tips voor tools zijn al gegeven. Ik heb op ali in het begin veel geshopped. Er is veel model bouw gerelateerd te krijgen voor prima instap prijzen.

Een goeie nipper is wel essentieel. Ik heb deze veel gebruikt. Single edged:
https://nl.aliexpress.com...pD7n&gatewayAdapt=glo2nld

Nu gebruik ik een Dspiae.

Om de nub weg te werken kan je een scherp mesje gebruiken of sandingsticks van verschillende grits. in het begin gebruikte ik veel van die nagelvijl blokken met 4 verschillende kanten. Je zag er dan zo goed als niks meer van. Zeker van belang als je niet wil schilderen. Mooi wegwerken van de nubs doen je kit zoveel meer beter ogen.

Ben benieuwd wat je nog meer gaat bouwen.

Bij deze een update van mijn MG Z'Gok MSM-07s. Hij is klaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJEaMz8TXF_ixVcdaD4uExQ9b-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/arW9DFoOP02gVzdilbjQPiRE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgsn5imLzyxYpwD4vtmV-X6_ctg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQvLc9BKUdgJf2Yl6bJUh1ux.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5DLn5o6mUER6xemreBVr2AB3NzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FZ4oDq8F8JSs1uQ2cv6Sd3bc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WtLNnLJcqyHoeO64b7zQb7Tolrw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fi1JzOLhu0rqTdWIXmz8POae.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHBmR2H9OtGGNZwtSVH0yRFgWiE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KhOG3Si9xPWT7KPNTpfBAcAd.jpg?f=fotoalbum_large

Er zit een boel werk in. Een ingebouwde LED in het oog met een interne batterij. Dus geen externe stroomdraden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rlmg_YFrt3nZgGQubeQwk2KjAZ8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BlqsOZyuf2GLoN88Wtx1asZA.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CIwXXGo8Nb4P6oAYyu3i-NiUJXY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wP763bsrzF3iROyXDkVucvKU.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRaBMvc1sCqI0fymR1tDsRd9gv8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/D1XmK3OSR7dpFwCu3hHlPN7B.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F900kK7gKgl0MRxHDimBC_PRlfo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HncVV0JRSGaZAplCGooakhjL.jpg?f=user_large

Indien gewenst heb ik nog wat detail shots van de verschillende delen.

Op moment ben ik een BANDAI The Mandalorian Grogu kit aan het afronden. Is een bouwdoos waar zowel een 1/4 en een 1/12 Grogu inzit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Mijn modulebakje maakt ook wat vooruitgang...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3GKTSTtHdKU-n3fXbMJaEib0Za4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NQepqlR8m636ojC4RaAAZjIZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rMQQEuhn_G6xF9XW7kp3N44xMo8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p9x5MKzsDIeS7C81uGBgsQh9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TiPG5RRtsVMsUVDXfM_4JSTEjHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V82R1dapwhgmpLDUBKoHodLU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfxvYE3PtO1Yic-oADejXYjS2Ts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KFnbHs5F9Bu6bra72E99tQkH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5a4LBK2hnCwjxOF6kmNjiVCuVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OtL3ZJ3QjQt96ynefnDVMOai.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas bij het transport een foutje gemaakt bij beladen en is er een lok bovenop gevallen... Ik kon wel janken...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQiX30LqUXMwf92Btv4j_rSFGZ8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AEQtZCqsNgDeisG3g8OyDAl5.png?f=fotoalbum_large

Ben benieuwd of ik dat nog netjes krijg of dat het opnieuw beginnen wordt. Het zijn hekwerkjes van modelscene en die zijn serieus prijzig... :(

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Invisible_man schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 14:23:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Cool ook dat je het achterstuk groen hebt gehouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
PaT schreef op maandag 25 september 2023 @ 17:44:
Helaas bij het transport een foutje gemaakt bij beladen en is er een lok bovenop gevallen... Ik kon wel janken...

[Afbeelding]

Ben benieuwd of ik dat nog netjes krijg of dat het opnieuw beginnen wordt. Het zijn hekwerkjes van modelscene en die zijn serieus prijzig... :(
Auw, ik voel je pijn!

Maar zonder een beeld te hebben wat jij oorspronkelijk in gedachten had en er met frisse ogen naar kijkend, lijkt het niet eens zo raar als een vervallen hek. Misschien nog een autootje tegen parkeren die de bocht in het grindweggetje niet kon halen (inclusief wat slipsporen in het grind en gras) en je vertelt er ook nog eens een verhaal mee :)
Dwarlorf schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 07:25:
[...]

Cool ook dat je het achterstuk groen hebt gehouden.
Nou ja, het is niet alsof dat mijn idee was hoor 8) staat gewoon zo in de handleiding. Maar zeker een cool detail ja!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Invisible_man schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 07:31:
[...]

Auw, ik voel je pijn!

Maar zonder een beeld te hebben wat jij oorspronkelijk in gedachten had en er met frisse ogen naar kijkend, lijkt het niet eens zo raar als een vervallen hek. Misschien nog een autootje tegen parkeren die de bocht in het grindweggetje niet kon halen (inclusief wat slipsporen in het grind en gras) en je vertelt er ook nog eens een verhaal mee :)
Het vertelt eigenlijk al een verhaal. Ik zou de kapotte delen weatheren, et voila.

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Sinds een paar maanden heb ik een airbrush en ben daar vooral grote vlakken mee aan het primeren (dat was tot ik nu toe vooral nodig had). Nu wil ik een bakstenen muur maken, maar loop een beetje vast in hoe ik dit het beste kan aanpakken.

De bedoeling is dat het een oude muur is met een beetje oranje/bruine stenen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Ik zat zelf te denken aan met zwart primeren en daarna met andere kleuren verder, maar welke kan ik het beste pakken dan? Of moet ik steen voor steen met de hand gaan schilderen? (totale noob zoals jullie lezen :) )

• Invisible_man
leejoow schreef op donderdag 28 september 2023 @ 13:11:
Sinds een paar maanden heb ik een airbrush en ben daar vooral grote vlakken mee aan het primeren (dat was tot ik nu toe vooral nodig had). Nu wil ik een bakstenen muur maken, maar loop een beetje vast in hoe ik dit het beste kan aanpakken.

De bedoeling is dat het een oude muur is met een beetje oranje/bruine stenen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Ik zat zelf te denken aan met zwart primeren en daarna met andere kleuren verder, maar welke kan ik het beste pakken dan? Of moet ik steen voor steen met de hand gaan schilderen? (totale noob zoals jullie lezen :) )
In wat voor schaal wil je het doen en wil je het op een compleet vlakke ondergrond doen, of heb je al iets waar reliëf in zit met de voegen enzo?

• Twee Dee

Twee Dee

JipJapGoedje schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:33:
[...]

[..]
[..]
Mooi resultaat! Ik heb ook je eerdere post gezien over het schilderen, gaaf dat je zo`n model echt helemaal naar je hand kan zetten en de kleuren staan 'm erg goed...

Volgende model is de good guy die tegenover de Zaku hoort... de RX-78-2, hoe kan het ook anders... Het is een RG. Ik ga eens kijken of ik bij dat model inderdaad de nubs beter kan wegkrijgen dan de eerste.

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Invisible_man schreef op donderdag 28 september 2023 @ 13:13:
[...]

In wat voor schaal wil je het doen en wil je het op een compleet vlakke ondergrond doen, of heb je al iets waar reliëf in zit met de voegen enzo?
Dat had ik wel even kunnen zeggen inderdaad... Ik ben nu bezig met tempex en heb relïef. Dit is een van de onderdelen die ik wil verven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQAqHlS28tL7lP6m6CqO1t-XDm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LbbjuskjR7SCl0Hm8zgaIsq6.jpg?f=fotoalbum_large

• Invisible_man
leejoow schreef op donderdag 28 september 2023 @ 15:16:
[...]

Dat had ik wel even kunnen zeggen inderdaad... Ik ben nu bezig met tempex en heb relïef. Dit is een van de onderdelen die ik wil verven:

[Afbeelding]
Ah, dat geeft al wat meer een beeld :)

Wat je zou kunnen doen is eerst alles grijs te primeren met je AB voor de voegkleur en dan met de kwast de stenen verven. Gebruik dan ook een paar verschillende tinten zodat je wat variatie tussen de stenen krijgt.

Night Shift heeft ook wel eens zoiets gedaan, alleen heeft hij de voegen naderhand gedaan door ze ook daadwerkelijk te voegen met zand, bij jou zitten die er al in:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Bezig met de baksteentjes voor mijn tunneltjes. Bedankt voor de tip! Voor het niveau dat ik nu aan het maken ben (kerstdorp) is het meer dan voldoende :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Vp9YuS2E2jqg1OPl8YrFRHEI04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bufvBYOjND35wKaZ0FNxSk0n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
Bijzonder.

Ik heb eens wat gewonnen :D

https://www.scalemates.co...el-bt-011-kodiak--1385079

Kan hij mooi de stapel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Nou ben ik wel benieuwd waar je dat dan gewonnen hebt?

Maar leuk onderwerp om eens lekker met modder weathering te spelen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
leejoow schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 20:43:
Bezig met de baksteentjes voor mijn tunneltjes. Bedankt voor de tip! Voor het niveau dat ik nu aan het maken ben (kerstdorp) is het meer dan voldoende :*)

[Afbeelding]
Ziet er al goed uit!

Als er veel reliëf om het materiaal zit, zou je ook nog eens een experimentje kunnen doen met wat dry-brushing. Zo kan ik mij voorstellen dat je die stenen in die bogen grijs gaat verven, dan zou je die eerst een donkere grijs kunnen kwasten en dan met dry brushing daar met een lichtere tint overheen zodat het uitstekende reliëf gehighlight wordt.

Maar alleen al met de variatie in baksteenkleur doet dit al heel veel en heb je inderdaad niet eens zo heel veel meer nodig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
Invisible_man schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:02:
[...]

Nou ben ik wel benieuwd waar je dat dan gewonnen hebt?

Maar leuk onderwerp om eens lekker met modder weathering te spelen 8)
In de T.D.E facebook groep ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Invisible_man schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:07:
[...]

Ziet er al goed uit!

Als er veel reliëf om het materiaal zit, zou je ook nog eens een experimentje kunnen doen met wat dry-brushing. Zo kan ik mij voorstellen dat je die stenen in die bogen grijs gaat verven, dan zou je die eerst een donkere grijs kunnen kwasten en dan met dry brushing daar met een lichtere tint overheen zodat het uitstekende reliëf gehighlight wordt.

Maar alleen al met de variatie in baksteenkleur doet dit al heel veel en heb je inderdaad niet eens zo heel veel meer nodig!
Dank je! Het verbaasde mij enorm hoe gemakkelijk ik dit al voor elkaar kreeg. Twee kleuren bruin en een Gory Red een beetje wisselend mengen geeft al een heel mooi resultaat. Jouw tip van de bogen was precies wat ik van plan was. Ik zit nog een beetje te twijfelen of ik ook nog wil gaan voegen, maar ik moet het misschien niet gaan overdrijven gezien de tijd die ik heb ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
leejoow schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:28:
[...]

Dank je! Het verbaasde mij enorm hoe gemakkelijk ik dit al voor elkaar kreeg. Twee kleuren bruin en een Gory Red een beetje wisselend mengen geeft al een heel mooi resultaat. Jouw tip van de bogen was precies wat ik van plan was. Ik zit nog een beetje te twijfelen of ik ook nog wil gaan voegen, maar ik moet het misschien niet gaan overdrijven gezien de tijd die ik heb ;)
Tja, overdenken van hoe het aan te pakken is ook vaak genoeg mijn valkuil :) terwijl mijn beste resultaten vaak een gevolg zijn van gewoon beginnen en gaande weg bijsturen in hoe intensief je iets toepast zoals weathering en wat je nog meer kan toepassen.

Voegen zien er zo al prima uit vind ik, wellicht dat een donkergrijze wash het nog wat interessanter maakt, maar ik zou dat zo laten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fusionheroes1
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:43
Hoi,

ik ben een volger van deze topic en ook fan van modelbouw. voor mensen die starfield een leuke game vinden heeft Bethesda met samenwerking met Tested een model vrijgegeven van de Frontier spaceship. NOOT! het model is geoptimaliseerd om met resin te printen en alles staat goed gedocumenteerd. Zie Link https://bethesda.net/en/a...-starfield-frontier-model
Afbeeldingslocatie: https://images.ctfassets.net/rporu91m20dc/3Rr89T0dlhiLSSTAmAcTL1/30d6954b1b428be02ff54a39721afda0/Starfield_LargeHero_TestedFrontierModel.png?q=70&&&fm=webp
download file staat helemaal onderin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Fusionheroes1
Ik had hem ook gezien, heb hem gelijk gedownload en zal hem in de tijd wel eens printen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:50
Fusionheroes1 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:58:
Hoi,

ik ben een volger van deze topic en ook fan van modelbouw. voor mensen die starfield een leuke game vinden heeft Bethesda met samenwerking met Tested een model vrijgegeven van de Frontier spaceship. NOOT! het model is geoptimaliseerd om met resin te printen en alles staat goed gedocumenteerd. Zie Link https://bethesda.net/en/a...-starfield-frontier-model
[Afbeelding]
download file staat helemaal onderin.
Het is wel jammer dat ze kleine details te fors hebben gemaakt, denkend dat een resin printer dit niet kan printen.
Ook het weglaten van cockpit interieur, en een los printbaar raam is heel jammer.

Ik hoop dat er nog iemand meer details gaat toevoegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

Ohh, dat ziet er leuk uit. Ik neem aan dat er ook een Tested filmpje van is? Altijd leuk om te zien hoe Adam Savage dit soort dingen aanpakt. Hij gaat voor mijn gevoel altijd vrij ruig te werk met de spuit- en airbrush maar krijgt altijd prachtige resultaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
_Eend_ schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:34:
Ohh, dat ziet er leuk uit. Ik neem aan dat er ook een Tested filmpje van is? Altijd leuk om te zien hoe Adam Savage dit soort dingen aanpakt. Hij gaat voor mijn gevoel altijd vrij ruig te werk met de spuit- en airbrush maar krijgt altijd prachtige resultaten.
Meerdere zelfs:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
absrnd schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:34:
[...]

Het is wel jammer dat ze kleine details te fors hebben gemaakt, denkend dat een resin printer dit niet kan printen.
Ook het weglaten van cockpit interieur, en een los printbaar raam is heel jammer.

Ik hoop dat er nog iemand meer details gaat toevoegen :)
Ja het detail wat je tegenwoordig met een 4K ressin printer of beter kan halen is best wel fenomenaal, maar dan moet je je ontwerp echt opsplitsen in de grote grove delen en kleine losse details omdat dat fijnere spul zoveel langer er over doet om te printen. Die loading ramp die ze gescracth build hadden was ook wel een leuke touch naast al het 3d print geweld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:33
Ook de benadering is wel leuk om mee te krijgen.
Alles draaide om Good Enough for camera.
Niet meer tijd investeren dan nodig is voor iets wat je toch niet op camera kan zien.
Dat was immers het uiteindelijke doel.

Wordt in die filmpjes goed ingegaan op de verschillende manieren en expertises. En ook duidelijk gemaakt dat er nog veeeeeel meer tijd aan besteed kan worden om het perfecter te krijgen, maar dat dat geen toegevoegde waarde heeft tov het doel (en de kosten).

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JipJapGoedje
Dat viel mij ook op met de YT serie van Adam. Veel polygonen zichtbaar op gebogen delen en vrij grof te werk gaan. In het eindproduct zag je daar haast niks meer van. Leuk om te zien!

Terwijl als 'wij' met modelbouw bezig gaan alles 'perfect' moet ha.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• JipJapGoedje
En hier ook weer een kit afgerond. Dit keer wat anders gedaan.
Tijd geleden op Ali een goedkoop Bandai Grogu kitje op de kop getikt. Had verwacht dat het knock-off zou zijn, maar was een originele. Alles is airbrush of met penseel, geen stickers.

Is een 1:12 en een 1:4 Grogu uit The Mandalorian:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OAY17cOOLjD0RKBVDDHATcDoOl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xbvlKITNtF1P8LS3YmeIXey8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a9FR0CvA_8tbHr-d-6vCkg2nrhM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Zf5VAgvbJN0pFH3MbYcVsdH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NHjZaHhSLPPwj_zs9THK79bKes0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nAKDmk2IWmyQO19WzWHB0eHs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gGoKpkdP4WsELPuaoG7PXOxaQtY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VvGy5GPQR0Ooou0MgSekwGUP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3NlffRhMatWH0QKsNmU6RK6CI-w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/met2STbMfAqHKMaPGPZs53U4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vbR-EaegQ-6kT_5_NpRDdb05HAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6wEUC94l5RNbd1OV32sR6b5U.jpg?f=fotoalbum_large

Tevens nog wat geprobeerd met candy finish.
Ik heb bij Barbatos-Rex op YT gezien hoe je met MrColor Super Chrome Silver 2 een nagenoeg gelijke chrome finish kan krijgen als met Alclad of A-Stand Chrome. Dit heb ik geprobeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lekAGgzKXE38my6tgqy0X7G-nCQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t3OrbU7DLd4PkmTUyy2u9bgT.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had de MrColor iets langzamer moeten spuiten zodat er net wat meer glans overbleef, maar de chrome finish is genoeg om een candy mee te maken.

Daarna met red clear van Tamiya er overheen nadat het droog was. Op de Alclad/A-Stand zit geen sealer.
Tevens Tamiya zilver als test erbij gedaan om te kijken hoe het rood daarmee uit te verf kwam.

Hoewel het resultaat zich moeilijk laat fotograferen denk ik dat het wel duidelijk is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKB37AyguEexq3lG5htd4xbxuwg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o08W1WXhZ8LzrxsdeTrSGUdG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XvH_lgSQ56twSYVvJK6zsrY-x6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nPYwAwKhuc3cYRK86hzBqlv0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:24
Gaat er iemand naar Scale Model Challange in Veldhoven dit weekend? Ik probeer zelf zondag even te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Nope, wel naar ESM in Houten eind november. Koffie momentje doen?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

Zondag gaat mij denk ik niet lukken maar ik ga zeker wel naar de ESM in Houten. Doe dan ook mee met een diorama.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik ga ook naar de ESM, als IPMS lid kun je daar gratis/met korting naar toe, dacht ik?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:07

Smoke

Maverick Reploid

Nog eens iets alternatiefs gebouwd recent, deze kits zijn blijkbaar verkrijgbaar bij de Action in Belgie voor een zacht prijsje.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zR7pXbgl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tSGRblsl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9bYFaBSl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ignj0Snl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6aDaQcXl.jpg

De materialen zijn een mix van hout, stof, kralen, knoopjes, ijzerdraad en papier. Ook wat electronika-werk voor de lampjes uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie

skoozie

SCSI

Die kitjes heb ik ook in NL gezien bij de
Action.

ESM is gratis met lidmaatschap, maar je moet wel je kaartje 'kopen'.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:24
Ik probeer in November ook naar de ESM te gaan.

Zoals hierboven al gemeld is ESM gratis voor IPMS leden. je dient wel kaartje te reserveren via de ESM website. Je kunt zo uit me hoofd daar kaartje voor IPMS leden "kopen" daar dien je dan wel je IPMS lidmaatschapsnummer in te vullen, hier betaal je dan niks voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

Ik ben (nog) geen lid dus moet wel betalen, met 10 euro prijziger dan vorig jaar maar een goed doel (voor mezelf in ieder geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie

skoozie

SCSI

Als je daar lid wordt krijg je kosten van kaartje in mindering dacht ik

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Renegade666
Vandaag de Covertte (Phobos) van The Expanse klaar.. Nu op naar de volgende.
De volgende zijn iig beter geprint dan deze, die neptunes zijn totaal geen match aan de P1S :D

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/1LJH07J/20231014-152914.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/DR46cXb/20231014-152930.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/chyTyTv/20231014-152943.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7Cx205D/20231014-152954.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Q83q27m/20231014-153040.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bieren89
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-06 19:03
JipJapGoedje schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:33:
[...]

Het tof! Nog een Gunpla builder.
Tips voor tools zijn al gegeven. Ik heb op ali in het begin veel geshopped. Er is veel model bouw gerelateerd te krijgen voor prima instap prijzen.

Nu gebruik ik een Dspiae.

Om de nub weg te werken kan je een scherp mesje gebruiken of sandingsticks van verschillende grits. in het begin gebruikte ik veel van die nagelvijl blokken met 4 verschillende kanten. Je zag er dan zo goed als niks meer van. Zeker van belang als je niet wil schilderen. Mooi wegwerken van de nubs doen je kit zoveel meer beter ogen.

Ben benieuwd wat je nog meer gaat bouwen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er zit een boel werk in. Een ingebouwde LED in het oog met een interne batterij. Dus geen externe stroomdraden.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Indien gewenst heb ik nog wat detail shots van de verschillende delen.

Op moment ben ik een BANDAI The Mandalorian Grogu kit aan het afronden. Is een bouwdoos waar zowel een 1/4 en een 1/12 Grogu inzit.
Ik zou er ook willen mee beginnen maar waar kopen jullie de kits ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Bieren89 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:27:
[...]

In Nederland heeft modelbouw enzo wel een lekker breed assortiment met ook wel Gunpla en dergelijke en heb nooit problemen met hun:
https://www.modelbouwenzo...86/Categories/SciFi_Space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bieren89
Invisible_man schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:31:
[...]

In Nederland heeft modelbouw enzo wel een lekker breed assortiment met ook wel Gunpla en dergelijke en heb nooit problemen met hun:
https://www.modelbouwenzo...86/Categories/SciFi_Space
Zeker is bekijken ben wel van Belgie. Was op amazon aan het kijken.
https://www.amazon.com.be...smid=A3Q3FYJVX702M2&psc=1

Moet misschien ook is beginnen aan de series/films te kijken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

Bieren89 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:37:
[...]
Zeker is bekijken ben wel van Belgie. Was op amazon aan het kijken.
https://www.amazon.com.be...smid=A3Q3FYJVX702M2&psc=1

Moet misschien ook is beginnen aan de series/films te kijken dan.
In België (als je in de buurt van Antwerpen woont) heb je Baillien die ook het een en ander aan Gundam heeft. In NL heb je in de buurt van Leiden een zaak die veel Gundam verkoopt. Tip is om naar een beurs te gaan, bijvoorbeeld Genk op 25 en 26 november (http://www.euromodelbouw.be/nl) Daar hebben ze altijd HEUL VEUL Gundam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bieren89
Ootje70 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:05:
[...]

In België (als je in de buurt van Antwerpen woont) heb je Baillien die ook het een en ander aan Gundam heeft. In NL heb je in de buurt van Leiden een zaak die veel Gundam verkoopt. Tip is om naar een beurs te gaan, bijvoorbeeld Genk op 25 en 26 november (http://www.euromodelbouw.be/nl) Daar hebben ze altijd HEUL VEUL Gundam.
Thanks als ik daat ooit in de buurt ben.

Ga nu wel naar facts dit weekend misschien hebben ze dat daar ook.

Net men eerste kit op vinted gekocht die ik hier boven gepost had maar dan 10€ goedkoper >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JipJapGoedje
Bieren89 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:27:
[...]

kits niet op BOL of Amazon kopen, zijn ze vaak onnodig duur.

Mijn Favo shops voor Gundam kits in Nederland zijn:
PlamoDX
Zeonmarket
Geeksheaven.nl
TF-Robots

Ze hebben ook wel een redelijk aanbod. Voornamelijk HG en RG, de MG's zijn wat dunner bezaaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

JipJapGoedje schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:28:
[...]
PlamoDX
Zeonmarket
Geeksheaven.nl
TF-Robots
Bedankt voor de tips, wil nog een kit(je) kopen om een diorama te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bieren89
JipJapGoedje schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:28:
[...]

kits niet op BOL of Amazon kopen, zijn ze vaak onnodig duur.

PlamoDX
Zeonmarket
Geeksheaven.nl
TF-Robots

Ze hebben ook wel een redelijk aanbod. Voornamelijk HG en RG, de MG's zijn wat dunner bezaaid.
Dat had ik inderdaad al gezien dat ze daar duurder zijn.

Deze kit heb ik nu gekocht op Vinted: gundam gunpla hg 1 144 barbatos iron-blooded orphans

Ben wel benieuw tijdje terug gestopt met warhammer, maar mis het bouwen toch en dit lijkt me wel heel toffe models. Nu moet ik me nog wel verdiepen in het universum van gundam.

Ook maar even armord core 6 voor xbox gekocht :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JipJapGoedje
Bieren89 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:38:
[...]

Dat had ik inderdaad al gezien dat ze daar duurder zijn.

Deze kit heb ik nu gekocht op Vinted: gundam gunpla hg 1 144 barbatos iron-blooded orphans

Ben wel benieuw tijdje terug gestopt met warhammer, maar mis het bouwen toch en dit lijkt me wel heel toffe models. Nu moet ik me nog wel verdiepen in het universum van gundam.

Ook maar even armord core 6 voor xbox gekocht :9
Wat kost dat op Vinted? Wist niet dat ze dat verkochten daar.
Ze kosten nieuw zo rond de 15,-. Zie er nu bij player2gamerstore 1 voor 12,99

(nog een NL winkel die redelijk wat gundam verkoopt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bieren89
JipJapGoedje schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:02:
[...]

Wat kost dat op Vinted? Wist niet dat ze dat verkochten daar.
Ze kosten nieuw zo rond de 15,-. Zie er nu bij player2gamerstore 1 voor 12,99

(nog een NL winkel die redelijk wat gundam verkoopt)
Heb die ik nu gekocht heb 13 betaald en dan met verzending kwam het op 17.

Die op player2gamestore komen voor mij nog 9,99 verzendkosten bij omdat ik van belgie ben.

En al veel verkocht en paar dingen gekocht op vinted eigenlijk nooit problemen meegehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bieren89
Gisteren gekocht net mail gehad dat hem al in afhaal punt ligt :D nu hopen dak er op tijd geraak.

En heel toevallig gisteren de gundam serie beginnen kijken op netflix en daar kam die barbatos direct in.
Pagina: 1 ... 66 ... 78 Laatste