_Eend_ schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 23:41:
[...]
Dus.. Als je geen ervaring hebt met bouwen en schilderen kun je twee dingen doen: het leren, of niet

in jouw geval zou ik denk ik iets kopen. LEGO heeft een aantal NASA modellen, en op Etsy e.d. kun je vast ook wel wat vinden.
Van jongs af tot puber genoeg die cast in elkaar gezet. Van variërende moeilijkheidsgraad, naast nog wat andere modelbouw. Het is al even geleden, maar het komt wel terug.
Het probleem is dat als ik een hobby begin, of terug opstart, dat niet meer op een hoekje van de keukentafel wil doen. Dus goed ingericht, in een daartoe bestemde hoekje op een werktafel. Zonder steeds alles te moeten opruimen. En liefst niet in ruimtes waar de verf of thinner geur een probleem is, of gewoon niet ok is.
Het leven is compromissen maken, maar nu wil ik het ofwel goed doen, ofwel niet. Andere dingen zijn ook belangrijk (een net huis, plaats voor andere hobby's, enz..)
Dus, vandaar de twijfel. Zelf bouwen, of kant en klaar een model van hoge kwaliteit kopen.
Ik weet dat je voor een F1 van redelijke kwaliteit gemakkelijk 800 euro kan neerleggen. Ik zie een paar aerospace dingen aan 200-400...
Als ik de modelletjes van toen (die in papier gewikkeld in een schoendoos zitten) nu terug uithaal, zullen ze vast wel beschadigd zijn na meerdere keren verplaatst te zijn. Het is allemaal vrij fragiel. Maar wel erg goed naar schaal en realisme.
Als ik echter andere modellen neem, die flink ouder zijn, en wellicht compromissen doen naar schaal en realisme en fijn detail, vind ik dat ze nog steeds toonbaar zijn. En terug in goede staat te krijgen zijn.
Wat ik vooral vind is dat die revell-verf vaak nogal mat is, of 'ruw' (is niet het goede woord, maar niet gloss zoals een metalen model met lak). Of wellicht deed ik het verkeerd, of moet er een coating op.
Modellen in een glasbak steken heb ik dan weer minder mee. Nogal een aanslag op een commode of tafeltje. Eventueel in een vintrine kast dan weer wel.
Ik denk er nog even over na. Maar het kriebelt wel om er weer mee aan de slag te gaan.