smitae schreef op zondag 5 december 2021 @ 08:13:
Wat zijn de dunste streepjes die je met een airbrush kunt zetten met een 0.3 naald?
Als ik voor 1-100 schaal echt kleine details wil spuiten dan neem ik aan dat een 0.2 naald daar meer geschikt voor is?
Ik heb het dan over details kleiner dan 1 mm ofzo. Of is een 0.2mm naald een beertje overkill?
Met 0.3 kan je wel tot 1 Γ‘ 2 mm spuiten, maar dan komt het wel kritischer met het soort verf en de verdunning daarvan en hoe vaste hand je hebt. En met een airbrush zonder masking zal je ook nooit een heel strakke kleurovergang krijgen.
Een 0.2 naald is voor veel modelbouwverf al aan de kleine kant om er fatsoenlijk uit tekomen. Met meer verdunnen kan je nog een heel eind komen, maar ook daar zit een limiet aan totdat het te dun is en niet meer goed dekt, maar op een gegeven moment loop je ook aan tegen hoe groot de pigmenten zelf zijn. Persoonlijk gebruik ik 0,3 voor vrijwel alles, al zou je voor priming en varnishing ook een wat grotere kunnen gebruiken, bijvoorbeeld 0,5.
Daarnaast gebruik ik nu voor de hele grote vlakken, zoals bv romp van schepe iin 1-100 schaal, dus snel naar de 1 meter lengte) een spuitbus met verf. Maar ik zie ook pistolen met een potje die je onder het pistool hangt. Lijkt wel handig voor de extra hoeveelheid verf, want op een romp moet best een partij verf.
En dan een pistool met 0.5 naald neem ik aan en is double action dan wel echt nodig?
De airbrushes met een potje er onder zijn inderdaad handig voor grotere vlakken, maar die kom je steeds minder tegen omdat die een wat ander mechanisme gebruiken (ik geloof ook niet met een naald), maar wat je de laatste jaren daar in de plaats van meer ziet zijn dit soort spuiten:
https://www.lion-art.nl/W...7447/Iwata-Neo-TRN-2.html
Deze zijn in de basis het zelfde als een normale airbrush met een naald enzo, maar hebben de dubbelaction vervangen met een enkele trekker en een grotere verscheidenheid aan cupjes en dergelijke. Je hebt dan iets minder controle dan bij dubbelaction, maar bij grote vlakken is het al snel aan of uit en heb je die controle niet altijd nodig als je eenmaal de verdunning en luchtdruk ingeregeld hebt. Wel is het zo hoe verder je de trekker naar achteren trek, hoe verder de naald naar achteren gaat en je dus meer verf krijgt.