Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc

Pagina: 1 ... 33 ... 79 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:34

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Wat een werk :X

Maar soft edge kun je ook met putty krijgen hoor. Dat is makkelijker dan het uit de losse pols te doen. Da's in ieder geval voor mij nog best een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:42
_Eend_ schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 12:47:
Wat een werk :X

Maar soft edge kun je ook met putty krijgen hoor. Dat is makkelijker dan het uit de losse pols te doen. Da's in ieder geval voor mij nog best een uitdaging.
Ja…. Weet het. Gaat wel ff duren denk ik :|

Echt, dacht dat je met Putty juist harde scheiding zou krijgen? Of laat je de putty dan wat overlappen zeg maar en spuit je dan dunner op de overlap ofzo?

Voor mij de eerste keer dat ik echt met de airbrush aan het werk ga. Dus alles is een leer curve en proberen.
Ik heb een paar mislukte prints, daar wilde ik eerst wat mee gaan stoeien voor ik de rest ga afwerken.

[ Voor 7% gewijzigd door smitae op 03-12-2021 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Dat ligt er aan hoe je de putty er op plakt. Als je er wormpjes van maakt en die er op plakt krijg je hele mooie overgangen. Zoals hier: Invisible_man in "Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc"

:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:35

page404

Website says no

Ik weet het, deze zit in mijn soft spot maar DAMN :9~
https://www.revell.de/en/...ampaign=E-Mail+Newsletter

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Nee. Ik heb jouw post niet gezien.

Echt niet

* _Eend_ verstopt snel zijn pinpas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
_Eend_ schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 12:59:
Dat ligt er aan hoe je de putty er op plakt. Als je er wormpjes van maakt en die er op plakt krijg je hele mooie overgangen. Zoals hier: Invisible_man in "Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc"

:)
Ah ja, die had ik dan niet goed begrepen. Je gaat dan dus niet volledige de boel dicht spuiten om de andere kleur er door te laten komen voor soft edge verloop.

Check, ga ik ook proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Laatst online: 19:06
Inderdaad dikkere wormpjes is vagere overgang, dunner is scherper :) De truuk is wel om goed haaks tegen de wormpjes aan te spuiten, als je er van de binnenkant scheef tegen aanspuit, krijg je niet de mooie overgang.

Bij armor in 1/35 doe ik het vaak wel gewoon met de hand, maar in een kleinere schaal wordt dat denk ik wel wat lastiger en zijn blutak wormpjes handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:35

Smoke

Maverick Reploid

Die is al even geleden aangekondigd, helaas nog geen reviews maar wel dit:

https://www.hyperscale.co...ies/sr71arevell48dw_1.htm

Op Scalemates is ie ook redelijk populair:

https://www.scalemates.co...-sr-71-blackbird--1265498

Het is dat ik nog niet zo lang geleden al een Blackbird heb gebouwd in 1:72 en daar al met moeite een plekje voor kon vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeddicius
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:25

Zeddicius

Conscience do cost

Invisible_man schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:19:
Inderdaad dikkere wormpjes is vagere overgang, dunner is scherper :) De truuk is wel om goed haaks tegen de wormpjes aan te spuiten, als je er van de binnenkant scheef tegen aanspuit, krijg je niet de mooie overgang.

Bij armor in 1/35 doe ik het vaak wel gewoon met de hand, maar in een kleinere schaal wordt dat denk ik wel wat lastiger en zijn blutak wormpjes handiger.
Die snap ik nog niet helemaal. Zoals ik het altijd dacht: op de plek waar je de 'wormpjes' plaatst, komt geen verf. Dus als je dikkere wormpjes hebt, dan heb je toch juist een grotere scheiding tussen de twee kleuren? Waar zit mijn denkfout? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

_Eend_ schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:10:
[...]

Echt niet

Too late >:)
Smoke schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:31:
[...]

Die is al even geleden aangekondigd, helaas nog geen reviews maar wel dit:

https://www.hyperscale.co...ies/sr71arevell48dw_1.htm
Ja hij was begin dit jaar al aangekondigd als ik me niet vergis. Die gast heeft wel een hele mooie gebouwd zeg, niet normaal.
"The white cross must be painted yourself but I don't think this will be a problem."

eehmm, ok. ik zie wel een uitdaginkje of twee ;)
Op Scalemates is ie ook redelijk populair:

https://www.scalemates.co...-sr-71-blackbird--1265498

Het is dat ik nog niet zo lang geleden al een Blackbird heb gebouwd in 1:72 en daar al met moeite een plekje voor kon vinden...
Ja de 1/72 is al 47cm lang. Voor zijn prijs is het wel een leuke om een keer te proberen, €22,50 doet minder pijn om eens te proberen dan 90€. Het is geen makkelijk model volgens mij.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Invisible_man
Zeddicius schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:43:
[...]

Die snap ik nog niet helemaal. Zoals ik het altijd dacht: op de plek waar je de 'wormpjes' plaatst, komt geen verf. Dus als je dikkere wormpjes hebt, dan heb je toch juist een grotere scheiding tussen de twee kleuren? Waar zit mijn denkfout? :)
Even een snel paint plaatje 8)

1 = blutack wormpje
2 = je model
3 = de straal verf uit je airbrush
4 = de schaduw in de overhang van het wormpje

Als je zo als in dit plaatje tegen het wormpje aanspuit, krijg je ook altijd een beetje verf bij 4, maar hoe verder onder de overhang, des te minder en krijg je dus wat een overgang van wel verf naar geen verf. Als je het wormpje (1) kleiner maakt, zal die overhang dus ook kleiner worden en de overgang dus ook.

In dit plaatje zou je aan de linkerkant van het wormpje meer blutak/putty doen, of wat ik vaak doe afplaktape zodat daar geen verf uit overspray enzo terecht komt. Ook kan je de wormpjes wat aandrukken waardoor je effectief gezien die overhang kleiner maakt en een scherpere rand krijgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HTYrWBxSfJ_y5NSTchdMzh8seC0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/y6ME1BTQ8fsz2wCH07MReETC.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:36
_Eend_ schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:10:
[...]

Echt niet

Idem :P

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

page404 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:49:
[...]

Ja de 1/72 is al 47cm lang. Voor zijn prijs is het wel een leuke om een keer te proberen, €22,50 doet minder pijn om eens te proberen dan 90€. Het is geen makkelijk model volgens mij.
De 1:72 Italeri viel best mee qua pasvorm, uit voorzorg was ik wel regelmatig aan het dry fitten en nogal wat tape gebruikt om alles op zn plek te houden bij het drogen van de lijm.

Qua grote kits heb ik een tijdje terug ook de Italeri XB-70 in 1:72 gekocht, die is ook vrij indrukwekkend om uit de doos te halen en naast de Blackbird te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Dat ding in 1:48 is 68 cm. :D

Een Flinke Jongen dus.. Misschien ietsiepietsie te groot voor mijn huissie. Revell, doe eens eentje in 1:72 of 1:144? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Als je even aanmeld aan de nieuwsbrief van Revell, krijg je een 10 euro kortingsvoucher, is hij weer 10 goedkoper :D

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

_Eend_ schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:39:

Een Flinke Jongen dus.. Misschien ietsiepietsie te groot voor mijn huissie. Revell, doe eens eentje in 1:72 of 1:144? :>
https://www.revell.de/en/...=search&searchparam=Sr%20 O-)
En @Smoke zei net hierboven dat er ook een Italeri kit is. Teveel keuze en te weinig tijd ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Renegade666 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:26:
[...]

Als je even aanmeld aan de nieuwsbrief van Revell, krijg je een 10 euro kortingsvoucher, is hij weer 10 goedkoper :D
Ja, maar
:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
_Eend_ schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:39:

Wat ik wel eens gezien heb met grote vliegtuigen zoals B52's en andere bommenwerpers is om ze aan de muur te hangen aan van die gitaarhangers. Heb je alleen maar een leeg stukje muur nodig 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Invisible_man schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:59:
[...]

Wat ik wel eens gezien heb met grote vliegtuigen zoals B52's en andere bommenwerpers is om ze aan de muur te hangen aan van die gitaarhangers. Heb je alleen maar een leeg stukje muur nodig 8)
Da's wel een goed idee, en misschien staat ie ook wel leu....

Wacht.

Het is Koop-geen-Kit-December :+

(ik had stiekem ook nog een andere kit gekocht naast die Alpine van laatst :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:07
Revell deed hem vroeger wel in 1/288. Succes met het landingsgestel in die schaal ;)

Ik moet zeggen dat ik van Revell's prijsstelling weinig begrijp; ze waren een tijd lang erg affordable maar de meer recente kits zijn best aan de prijs. Ik vind de 1/72 DC-4 een fantastische koop voor de 40-50 euro die je ervoor neerlegt, maar 90 euro voor deze kit is dan wel weer vrij duur.

Ik heb geen ruimte voor dergelijke monsters maar ik wil wel graag mijn 1/72 Italeri nog eens bouwen. Maar ja, dat windshield...

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 20:11:
Revell deed hem vroeger wel in 1/288. Succes met het landingsgestel in die schaal ;)

Ik moet zeggen dat ik van Revell's prijsstelling weinig begrijp; ze waren een tijd lang erg affordable maar de meer recente kits zijn best aan de prijs. Ik vind de 1/72 DC-4 een fantastische koop voor de 40-50 euro die je ervoor neerlegt, maar 90 euro voor deze kit is dan wel weer vrij duur.

Ik heb geen ruimte voor dergelijke monsters maar ik wil wel graag mijn 1/72 Italeri nog eens bouwen. Maar ja, dat windshield...
Revell ziet al die andere merken en denkt "dat kunnen wij ook" ofzo.

Tamiya is altijd al vrij duur geweest, maar toen ik begon waren veel nieuwe kits, behalve de nieuwe van Tamiya en Dragon altijd maar een euro of 40. Nu moet je niet raar opkijken van kits van 60-100 euro..

Die andere kit die ik had gekocht bijvoorbeeld is een Pz.Kpfw. 1 Ausf. F van Hobby Boss in 1:35. Die gaat al wat jaartjes mee en was 30 euro nieuw. En daar zit zelfs wat PE bij. Volgens mij zou die, als die nu uit zou komen minstens het dubbele kosten. En blijkbaar verkoopt het want het gaat als een trein.

Overigens zou ik hem zonder onderstel bouwen als het even kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Shit. Takom heeft een kit van het Monster van de Kaspische Zee uitgebracht: https://www.scalemates.co...class-ekranoplan--1359139

:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
_Eend_ schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 20:38:
[...]

Revell ziet al die andere merken en denkt "dat kunnen wij ook" ofzo.
Ja dat denk ik ook :)

Maar wat hier denk ik ook wel in mee speelt is dat deze kit voor veel mensen gewoon te groot is en ze nooit er zo veel van verkopen dan het veel gangbare spul en hun investering over een kleiner aantal terug moeten verdienen en de prijzen dus omhoog gaan. En daarnaast hebben veel fabrikanten nu een groot tekort aan productiecapaciteit. Veel fabrikanten besteden het spuitgieten uit, maar net als bij het transport, is door de wereldwijde situatie er veel minder productiecapaciteit beschikbaar. Airfix heeft hierdoor al een aantal releases uitgesteld dan wel gecanceld.
Tamiya is altijd al vrij duur geweest, maar toen ik begon waren veel nieuwe kits, behalve de nieuwe van Tamiya en Dragon altijd maar een euro of 40. Nu moet je niet raar opkijken van kits van 60-100 euro..
De kwaliteit en detailniveau van kits is de laatste paar jaar ook flink gestegen door veel meer cad-cam productie van de spuitgietmallen, ook dat drijft de prijs wel op.
Die andere kit die ik had gekocht bijvoorbeeld is een Pz.Kpfw. 1 Ausf. F van Hobby Boss in 1:35. Die gaat al wat jaartjes mee en was 30 euro nieuw. En daar zit zelfs wat PE bij. Volgens mij zou die, als die nu uit zou komen minstens het dubbele kosten. En blijkbaar verkoopt het want het gaat als een trein.
Laatst deze panzer 1 gekocht:
https://www.scalemates.co...nd-pzkpfwi-ausfb--1345444

Tegen de €40,- aan, maar dan zitten er in één doos wel zowel de ausf. A en de ausf. B en niet als twee verschillende opties, maar gewoon als twee tanks in één doos. Zit ook PE en alles in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eathan
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-09 15:54
mmk.

when you're feeling down, just remember that somewhere, someone is pushing a door that says pull.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeddicius
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:25

Zeddicius

Conscience do cost

Ik heb tot dusver alleen maar Tamiya gekocht (komt nog van vroeger toen dat 'mijn' merk was. Takom spreekt mij ook wel aan, ze lijken kwalitatieve kits te leveren dus ik denk dat mijn volgende model een van Takom wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
FF beetje aan het shoppen…het is immers December…

Wat zijn de dunste streepjes die je met een airbrush kunt zetten met een 0.3 naald?
Als ik voor 1-100 schaal echt kleine details wil spuiten dan neem ik aan dat een 0.2 naald daar meer geschikt voor is?

Ik heb het dan over details kleiner dan 1 mm ofzo. Of is een 0.2mm naald een beertje overkill?

Daarnaast gebruik ik nu voor de hele grote vlakken, zoals bv romp van schepe iin 1-100 schaal, dus snel naar de 1 meter lengte) een spuitbus met verf. Maar ik zie ook pistolen met een potje die je onder het pistool hangt. Lijkt wel handig voor de extra hoeveelheid verf, want op een romp moet best een partij verf.
En dan een pistool met 0.5 naald neem ik aan en is double action dan wel echt nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
smitae schreef op zondag 5 december 2021 @ 08:13:
Wat zijn de dunste streepjes die je met een airbrush kunt zetten met een 0.3 naald?
Als ik voor 1-100 schaal echt kleine details wil spuiten dan neem ik aan dat een 0.2 naald daar meer geschikt voor is?

Ik heb het dan over details kleiner dan 1 mm ofzo. Of is een 0.2mm naald een beertje overkill?
Met 0.3 kan je wel tot 1 Γ‘ 2 mm spuiten, maar dan komt het wel kritischer met het soort verf en de verdunning daarvan en hoe vaste hand je hebt. En met een airbrush zonder masking zal je ook nooit een heel strakke kleurovergang krijgen.

Een 0.2 naald is voor veel modelbouwverf al aan de kleine kant om er fatsoenlijk uit tekomen. Met meer verdunnen kan je nog een heel eind komen, maar ook daar zit een limiet aan totdat het te dun is en niet meer goed dekt, maar op een gegeven moment loop je ook aan tegen hoe groot de pigmenten zelf zijn. Persoonlijk gebruik ik 0,3 voor vrijwel alles, al zou je voor priming en varnishing ook een wat grotere kunnen gebruiken, bijvoorbeeld 0,5.
Daarnaast gebruik ik nu voor de hele grote vlakken, zoals bv romp van schepe iin 1-100 schaal, dus snel naar de 1 meter lengte) een spuitbus met verf. Maar ik zie ook pistolen met een potje die je onder het pistool hangt. Lijkt wel handig voor de extra hoeveelheid verf, want op een romp moet best een partij verf.
En dan een pistool met 0.5 naald neem ik aan en is double action dan wel echt nodig?
De airbrushes met een potje er onder zijn inderdaad handig voor grotere vlakken, maar die kom je steeds minder tegen omdat die een wat ander mechanisme gebruiken (ik geloof ook niet met een naald), maar wat je de laatste jaren daar in de plaats van meer ziet zijn dit soort spuiten:

https://www.lion-art.nl/W...7447/Iwata-Neo-TRN-2.html

Deze zijn in de basis het zelfde als een normale airbrush met een naald enzo, maar hebben de dubbelaction vervangen met een enkele trekker en een grotere verscheidenheid aan cupjes en dergelijke. Je hebt dan iets minder controle dan bij dubbelaction, maar bij grote vlakken is het al snel aan of uit en heb je die controle niet altijd nodig als je eenmaal de verdunning en luchtdruk ingeregeld hebt. Wel is het zo hoe verder je de trekker naar achteren trek, hoe verder de naald naar achteren gaat en je dus meer verf krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Ja, zit dan te denken om airbrush met potje eronder te halen. In elk geval geen spuitbussen meer. Die zijn ook best aan de prijs. De laatste dagen toch dikke 45 euro aan spuitbussen gebruikt, zowel voor de hele partij German Sd Kfz’s 251 (zwart base en geel voor voor de eerste camo laag) en mijn tweede Admiralen klasse romp voor de Van Nes (zwarte base coat, meerdere lagen, want na elke laag schuren etc.)

Had mij met de airbrush heel wat minder gekost, mogelijk wel iets meer tijd maar waarschijnlijk ook veel meer controle tijdens het aanbrengen.

En ga dan dus geen 0.2 pistol halen, voelt idd als te. Laat ik eerst maar eens de boel onder controle krijgen met de 0.3mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Sorry, nog een vraagje, ik zie ze ook tot 0,8mm nozzle gaan?
https://www.airgoo-europe...istool-BD-138-0,5-mm-22cc

Dat lijkt nog wat handiger voor spuitbus vervangers?
Zowel voor base coaten als voor spuiten van grotere vlakken zoals een complete romp van 1 meter of meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:22

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

smitae schreef op zondag 5 december 2021 @ 10:03:

Zowel voor base coaten als voor spuiten van grotere vlakken zoals een complete romp van 1 meter of meer?
Ik vraag me af of je voor groter oppervlaktes niet beter uit bent met en ander spuitsysteem. Stel dat je een wat grotere 'flexibele' compressor koopt en voor het grote spuitverf een professionele spuit met groot reservoir en voor het kleine werk een modelling airbrush. Maar goed puur theoretische benadering van mijn kant, mss dat iemand met meer verstand van zaken een ander idee heeft.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Invisible_man

Ik denk dat dat wat te groot wordt voor modelbouwverf en dat er dan al te gauw te veel uitkomt en je het niet meer goed kan controleren. Het is overigens niet alleen de naalddikte die bepaalt hoe de verf er uit komt, de vorm en bouw van de nozzle (waar de naald doorheen steekt) speelt ook mee en voor grote oppervlakte wil je dus iets wat gemaakt is met een wat bredere spuithoek uit de nozzle. Alleen een grotere naald zal leiden tot meer verf en de mogelijkheid om dikkere verf te spuiten, niet zondermeer voor een grotere spuithoek.

Maar goed, voor €5,99 kan je ook eens wat proberen natuurlijk 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Dwarlorf schreef op zondag 5 december 2021 @ 10:18:
[...]

Ik vraag me af of je voor groter oppervlaktes niet beter uit bent met en ander spuitsysteem. Stel dat je een wat grotere 'flexibele' compressor koopt en voor het grote spuitverf een professionele spuit met groot reservoir en voor het kleine werk een modelling airbrush. Maar goed puur theoretische benadering van mijn kant, mss dat iemand met meer verstand van zaken een ander idee heeft.
Je hebt ook wel van die spuitpistolen waarmee ze auto's spuiten enzo en daar zou je een kleine variant van kunnen nemen. Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.airbrush-services-almere.nl/sparmax-spray-gun

Probleem daarvan is wel dat je dan een wat serieuzere compressor nodig hebt denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:22

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Invisible_man schreef op zondag 5 december 2021 @ 10:23:
[...]

Je hebt ook wel van die spuitpistolen waarmee ze auto's spuiten enzo en daar zou je een kleine variant van kunnen nemen. Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.airbrush-services-almere.nl/sparmax-spray-gun

Probleem daarvan is wel dat je dan een wat serieuzere compressor nodig hebt denk ik.
Ja dat denk ik ook, en je moet er natuurlijk de ruimte ook voor hebben. Maar ergens heb ik het idee dat @smitae dat wel heeft.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Valt wel mee, het is hobby, dus heb een FD 186K setje thuis staan. Die kosten niet zoveel en goed genoeg voor de hobby leek mij.

Ooit begonnen met deze Revell, werkt op zich ook, maar beetje weinig controle.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W2ZLkHv8EGFCjaOL-RKFRgAVZ4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SjfJIfrZUoCEYkqVytK2HWSZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Wauw, ik heb precies dat ding, maar daar heb ik toen 12 euro voor betaald bij de lokale modelbouwwinkel.

Het is een prima ding om mee te primeren. Maar erg comfortabel voor langere spuit sessies is ie niet. En echt lang mee gaan ze ook niet. De mijne heb ik al wel een paar jaar, maar hij lekt nu lucht bij de 'trekker'.

Maargoed, voor 6 euro.. Ik zou wel een verloopje kopen voor dat ding zodat je hem aan je gewone slang kunt koppelen. Het bijgeleverde rietje slangetje werkt echt niet fijn. Ik heb dit koppelstukje gekocht: https://www.airgoo-europe...aad-M5-buitendraad-G1-/-8 Daarmee kun je deze spuit op een normale slang aansluiten zoals deze: https://www.airgoo-europe...D-21--1.5m-G1-8-G1-4.html

Ik heb er nog een snelkoppeling op zitten zodat ik lekker snel kan switchen van spuit, maar dat is meer gemakzucht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

smitae schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:02:
Valt wel mee, het is hobby, dus heb een FD 186K setje thuis staan. Die kosten niet zoveel en goed genoeg voor de hobby leek mij.

Ooit begonnen met deze Revell, werkt op zich ook, maar beetje weinig controle.
[Afbeelding]
Een vriend van mij heeft die ook gehad. Wat een pokkeding. Veel te duur voor het geld en m.i. niet echt bruikbaar voor modelbouw. Op de treinenclub waar mijn pa lid van is gebruiken ze zo'n ding voor de treinbaan, en daarvoor is het wel een handig ding. Dan hoef je niet de hele tijd zo'n grote compressor mee te zeulen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smitae
_Eend_ schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:02:
[...]

Wauw, ik heb precies dat ding, maar daar heb ik toen 12 euro voor betaald bij de lokale modelbouwwinkel.

Het is een prima ding om mee te primeren. Maar erg comfortabel voor langere spuit sessies is ie niet. En echt lang mee gaan ze ook niet. De mijne heb ik al wel een paar jaar, maar hij lekt nu lucht bij de 'trekker'.

Maargoed, voor 6 euro.. Ik zou wel een verloopje kopen voor dat ding zodat je hem aan je gewone slang kunt koppelen. Het bijgeleverde rietje slangetje werkt echt niet fijn. Ik heb dit koppelstukje gekocht: https://www.airgoo-europe...aad-M5-buitendraad-G1-/-8 Daarmee kun je deze spuit op een normale slang aansluiten zoals deze: https://www.airgoo-europe...D-21--1.5m-G1-8-G1-4.html

Ik heb er nog een snelkoppeling op zitten zodat ik lekker snel kan switchen van spuit, maar dat is meer gemakzucht :P
Mijn pistool van de Revell kreeg ik niet meer in elkaar na het schoonmaken :( …. Dus toen de knop doorgehakt en de FD186-set gekocht.

De Revell is denk ik wel handig om een keer mee te nemen naar een hobby avond ofzo. Maar verder ben ik wel blij dat ik de FD-set heb gekocht. Heb er de romp van de Kortenaer mee rood gespoten, onder de water lijn. Dat ging op zich wel oke, maar langzaam, om die reden wilde ik wel weten wat maximale nozzle is die nog werkbaar is. Gezien de response zal dat 0.5mm gaan worden.

Verder kleinere delen hier en daar getest. Maar vooral bezig geweest om uit te zoeken welke verf wel/niet werkt als marine kleuren en voor wargaming modellen. Verdunners, dat soort dingen, wilde niet als een blinde beginnen te spuiten.

Heb nu gekozen voor life-color voor mijn marine werk en Vallejo air voor alle wargaming stuff (alles in 1:100 schaal) Volgende week komen de laatste kleuren sets voor wargaming eindelijk binnen…. En dan 3 weken vakantie, dan moet het echt gaan gebeuren.

Vandaag staat basis wash voor de Sd Kfz 251’s op de agenda, dat gaat nog met de kwast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Ik zit nu even die Alpine van Heller even te bekijken.. Dit is mijn eerste Heller kit en ik moet zeggen dat het me niet tegenvalt. Zeker niet na al die horrorverhalen die je overal leest over Heller kits.. Leuk ding :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Renegade666
Vandaag mijn eerste model af in mijn nieuw huis :D

Nu moet ik eerst mijn desk even wat herindelen, alles staat niet bepaald handig :P

Helaas niet alles perfect gegaan, alweer... marja, shit happens:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/dBsk9VP/20211205-200845.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Fsx40Xc/20211205-200852.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/chsccBh/20211205-200902.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/gd8M9Yy/20211205-200908.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Een halftracktrekker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Nvt

[ Voor 99% gewijzigd door Renegade666 op 05-12-2021 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Zoiets jah🀣

Dit is maar een kleintje, maar in het echt zijn ze er ook een maatje groterπŸ˜…

Bv John Deere 8rx en 9rxπŸ˜‡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
_Eend_ schreef op zondag 5 december 2021 @ 12:20:
Ik zit nu even die Alpine van Heller even te bekijken.. Dit is mijn eerste Heller kit en ik moet zeggen dat het me niet tegenvalt. Zeker niet na al die horrorverhalen die je overal leest over Heller kits.. Leuk ding :)
Heller is een beetje als Revell maar dan veel erger: Veel reboxings van erg oude toolings met zo nu en dan een new tool erbij. De Alpine is zo’n nieuwe tooling dus niet vreemd dat die wel ok is.

Overigens is een fors deel van Heller’s oude toolings nog best ok; prima pasvorm met erg net opliggend detail. Zeker niet meer best in class maar prima bouwbaar, zie de He-112 die ik een tijdje terug postte. Wel eerst je huiswerk doen voor je er eentje koopt, op britmodeller kan je meestal snel achterhalen wat voor vlees je in de kuip hebt.

Vanavond eerst de boom optuigen en dan de Avenger… antennedraden, prop, touch-up en satin varnish, masking eraf en nummer 10 van dit jaar is klaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Dr. Strangelove op 06-12-2021 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:27
Binnenkort wil ik mogelijk ook starten met deze hobby. Ik ben groot fan van de motoGP en motoren en ik heb al wat kant en klare modellen staan en zou deze graag willen uitbreiden. Ik heb dus ook al een (voor mij mooie lijst) die ik wil gaan bouwen namelijk:

- Tamiya Respol Honda Marc Marquez
- Tamiya Ducati Panigale 1199 Tricolore
- Tamiya Yamaha R1M
- Tamiya Suzuki GSXR RR
- Tamiya Honda Fireblade

Ik heb ook al wat filmpjes zitten kijken hoe deze worden gebouwd maar ik twijfel heel erg of ik wel met deze modellen moet gaan starten als beginner. Het zijn namelijk modellen die ik wil neerzetten en een foutje is volgens mij zo gemaakt, zeker als je zo iets voor de eerste keer doet. Daarnaast zonde van het geld, zeker gezien de verf die je er ook nog eens voor moet aanschaffen. Ik kom toch snel bij plus minus twintig verschillende potjes per model als ik Tamiya moet geloven.

Wat adviseren jullie in deze om mee te starten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
R0y. schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:53:
Ik kom toch snel bij plus minus twintig verschillende potjes per model als ik Tamiya moet geloven.
Sowieso heb je natuurlijk niet perse de verf nodig die in de handleiding staat. Tamiya zal ook altijd Tamiya verf aanraden, maar verf is verf. Daarnaast zijn de grootste delen vaak maar een handje vol kleuren, maar heb je daarnaast kleine beetjes voor ditjes en datjes nodig, bijvoorbeeld een beetje zwart voor een handvat ofzo. Vooral voor die losse kleuren zou je bijvoorbeeld verf van Vallejo kunnen gebruiken wat een stuk goedkoper is.

Ik neem aan dat je gewoon met de kwast wilt beginnen en nog niet met airbrush enzo?
Ik zou inderdaad eerst een paar goedkope kits van bijvoorbeeld Revell ofzo bouwen om je skills wat op te bouwen, waardeer je daarna ook meteen de kwaliteit van Tamiya meer :)

Maar verder gewoon beginnen, veel fouten maken en je vind vanzelf je weg wel (en hier natuurlijk je voortgang rapporteren 8) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alarma2nd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb wat potjes Tamiya acrylic besteld. Wat is met een 0,4 naald een goede verhouding om mee te starten? Ik lees zoveel verschillende dingen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
alarma2nd schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:12:
Ik heb wat potjes Tamiya acrylic besteld. Wat is met een 0,4 naald een goede verhouding om mee te starten? Ik lees zoveel verschillende dingen...
Tamiya is best wel vergevingsgezind, maar meestal rond 50/50, maar begin eens met 40% thinner, kan je altijd nog wat bijverdunnen als het niet lekker vloeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
Invisible_man schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:02:
[...]

Sowieso heb je natuurlijk niet perse de verf nodig die in de handleiding staat. Tamiya zal ook altijd Tamiya verf aanraden, maar verf is verf. Daarnaast zijn de grootste delen vaak maar een handje vol kleuren, maar heb je daarnaast kleine beetjes voor ditjes en datjes nodig, bijvoorbeeld een beetje zwart voor een handvat ofzo. Vooral voor die losse kleuren zou je bijvoorbeeld verf van Vallejo kunnen gebruiken wat een stuk goedkoper is.

Ik neem aan dat je gewoon met de kwast wilt beginnen en nog niet met airbrush enzo?

[...]

Ik zou inderdaad eerst een paar goedkope kits van bijvoorbeeld Revell ofzo bouwen om je skills wat op te bouwen, waardeer je daarna ook meteen de kwaliteit van Tamiya meer :)

Maar verder gewoon beginnen, veel fouten maken en je vind vanzelf je weg wel (en hier natuurlijk je voortgang rapporteren 8) )
Gewoon met een kwast inderdaad. Eerst eens onderzoeken of het echt iets voor mij is voordat ik er volledig in duik. Ik ga straks eens op zoek naar de verf van Vallejo en daarna op zoek naar een mooie Revell set. De Ducati 916 van Tamiya lijkt mij wat betreft verven en decals al wat makkelijker dan de motoren die ik eerder heb gepost maar misschien toch net wat te veel van het goede voor een beginner.

Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alarma2nd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Invisible_man schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:17:
[...]

Tamiya is best wel vergevingsgezind, maar meestal rond 50/50, maar begin eens met 40% thinner, kan je altijd nog wat bijverdunnen als het niet lekker vloeit.
Mijn dank is groot!

Maar wat is dit een vreselijke hobby zeg! Ik snapte nooit waarom jullie steeds nieuwe modellen kochten terwijl de andere nog lang niet klaar waren. Inmiddels staan er naast de Miura waar ik nu mee bezig ben al weer twee modellen klaar om mee te starten en vermoed zo dat dit niet de laatste gaat zijn. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Geen probleem!
Maar wat is dit een vreselijke hobby zeg! Ik snapte nooit waarom jullie steeds nieuwe modellen kochten terwijl de andere nog lang niet klaar waren. Inmiddels staan er naast de Miura waar ik nu mee bezig ben al weer twee modellen klaar om mee te starten en vermoed zo dat dit niet de laatste gaat zijn. O-)
Ja verraderlijke hobby, het begint lekker goedkoop en met een paar tientjes ben je al op weg. Maar dan ontdek je andere fabrikanten zoals Tamiya die beter zijn, maar ook meteen duurder zijn. En dan probeer je eens een airbrush van een paar tientjes, maar een half jaar later heb je er één van €200,- en als je niet uitkijkt daarna nog een paar omdat je er toch ook wel één nodig hebt met een grotere naald voor de primer enzo 8)

Wat op het moment ook niet helpt is dat veel kits moeilijk te krijgen zijn, dus als iets wel beschikbaar is ben je ook sneller geneigd om ze meteen te kopen 8)7

Wat voor mij wel helpt is dat ik mijn nieuwe kits boven op een kast bewaar en als die ruimte vol is, koop ik niets meer in theorie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

alarma2nd schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:34:
[...]

Mijn dank is groot!

Oh sorry, hadden we je moeten waarschuwen :D
Ik herken ook wat @Invisible_man zegt. Gelukkig kom je er soms ook achter dat niet alles voor jou werkt, zo heb ik wel geleerd dat ik heel ongelukkig wordt van photo-etched parts, hoe interessant het ook klinkt. Dus die kan ik overslaan bij het kiezen van een kit, en dat scheelt echt geld.
Ik ga nu wel even wat reservenaalden bestellen voor de airbrush om die uitgave te compenseren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
alarma2nd schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:12:
Het scheelt wel eens wat welke kleur je bij Tamiya hebt, soms moet er wat meer bij, soms juist wat minder.
Zoals @Invisible_man met 40% beginnen is geen rare optie. gewoon proberen in stapjes eventueel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik zou meteen een spare nozzle bestellen. Naalden kan je meestal nog wel zelf reviseren maar een gebarsten nozzle is meteen vuilnisbak (of ben ik de enige waarbij de nozzle naar verloop van tijd barst :X).
Invisible_man schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:17:
[...]

Ik zeg altijd de consistentie van melk (vol of mager? ;) ). Ik hou van Tamiya en Gunze zelf, die zijn niet zo kritisch. Ik verdun zelf altijd in het potje met isopropyl en dat gaat vrij lomp, gewoon een squeeze erbij met een pipet en roeren.
Binnenkort wil ik mogelijk ook starten met deze hobby. Ik ben groot fan van de motoGP en motoren en ik heb al wat kant en klare modellen staan en zou deze graag willen uitbreiden. Ik heb dus ook al een (voor mij mooie lijst) die ik wil gaan bouwen namelijk:

- Tamiya Yamaha R1M
- Tamiya Suzuki GSXR RR
- Tamiya Honda Fireblade

Ik heb ook al wat filmpjes zitten kijken hoe deze worden gebouwd maar ik twijfel heel erg of ik wel met deze modellen moet gaan starten als beginner. Het zijn namelijk modellen die ik wil neerzetten en een foutje is volgens mij zo gemaakt, zeker als je zo iets voor de eerste keer doet. Daarnaast zonde van het geld, zeker gezien de verf die je er ook nog eens voor moet aanschaffen. Ik kom toch snel bij plus minus twintig verschillende potjes per model als ik Tamiya moet geloven.

Wat hierboven gezegd wordt. Begin met een recente tooling van Airfix of Revell van een tientje om een gevoel voor het materiaal te krijgen. Ik ben geen motorbouwer maar ik vermoed dat de kits hierboven een veelvoud kosten daarvan en het zou jammer zijn als je een onherstelbare fout maakt.
alarma2nd schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:34:
[...]

Mijn dank is groot!

Je bent ook geen modelbouwer als je geen Shelf of Doom hebt ;)

Ik heb de afgelopen jaren geprobeerd een max van 3 kits tegelijk in aanbouw te hebben maar dit jaar heb ik er een paar uit een oude doos getrokken die ik helemaal vergeten was en ook wat halffabrikaten geproduceerd op vacantie, dus voorlopig mogen er even geen dozen open :(

[ Voor 18% gewijzigd door Dr. Strangelove op 06-12-2021 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Dr. Strangelove schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:56:
Ik zou meteen een spare nozzle bestellen. Naalden kan je meestal nog wel zelf reviseren maar een gebarsten nozzle is meteen vuilnisbak (of ben ik de enige waarbij de nozzle naar verloop van tijd barst :X).
1x gehad met mijn 0.5.. Maar meer omdat ik hem verkeerd heb behandeld.. En dan helaas geen los onderdeel te krijgen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Renegade666 schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:57:
[...]

1x gehad met mijn 0.5.. Maar meer omdat ik hem verkeerd heb behandeld.. En dan helaas geen los onderdeel te krijgen :(
Ik twee keer in 11 jaar dus valt nog wel mee. Was met een 0,15 nozzle. Die gebruik ik eigenlijk niet meer ook, altijd de 0,4mm nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Invisible_man schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:40:
[...]

Ja verraderlijke hobby, het begint lekker goedkoop en met een paar tientjes ben je al op weg. Maar dan ontdek je andere fabrikanten zoals Tamiya die beter zijn, maar ook meteen duurder zijn. En dan probeer je eens een airbrush van een paar tientjes, maar een half jaar later heb je er één van €200,- en als je niet uitkijkt daarna nog een paar omdat je er toch ook wel één nodig hebt met een grotere naald voor de primer enzo 8)

Wat op het moment ook niet helpt is dat veel kits moeilijk te krijgen zijn, dus als iets wel beschikbaar is ben je ook sneller geneigd om ze meteen te kopen 8)7
:Y Het is net crack. Je begint met een klein beetje. En uiteindelijk zit je te denken aan een uitbouw of extra schuur om je kits in onder te brengen, en halverwege dat proces denk je "maar eigenlijk is die uitbouw/schuur te klein" en voor je het weet zit je op Funda.nl :+
Wat voor mij wel helpt is dat ik mijn nieuwe kits boven op een kast bewaar en als die ruimte vol is, koop ik niets meer in theorie
Hahahaha Ik had voor mezelf Geen-Kit-December ingesteld. Dat heeft nog geen week geduurd ;(

Want ja, als je online wat verf besteld is het ook zonde als je bijna net zoveel aan verzendkosten moet betalen. En dan zie je ook nog eens een leuke aanbieding.. Dahaag geld! Doehoei zelfbeheersing! :w :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Geen ESM en geen SMW dit jaar. Dan mag ik ook een beetje internetshoppen hoor :P

Ik probeer wel nu elk jaar meer af te krijgen dan ik koop. In het huidige tempo ben ik dan in het jaar 2995 door mijn stash heen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte_NL
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-10 11:32
Dr. Strangelove schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:17:
Geen ESM en geen SMW dit jaar. Dan mag ik ook een beetje internetshoppen hoor :P

Ik probeer wel nu elk jaar meer af te krijgen dan ik koop. In het huidige tempo ben ik dan in het jaar 2995 door mijn stash heen :)
Tot dat je dan kits voor je verjaardag / vaderdag / kerstmis krijgt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

[...]

Ik zeg altijd de consistentie van melk (vol of mager? ;) ). Ik hou van Tamiya en Gunze zelf, die zijn niet zo kritisch. Ik verdun zelf altijd in het potje met isopropyl en dat gaat vrij lomp, gewoon een squeeze erbij met een pipet en roeren.

[...]
De beroemde "Consistentie van Melk". In het begin zat ik me daar helemaal blind op te staren want ik kan niet zo goed om met dat soort dingen. Ik heb liever "Doe er 23,65% thinner bij, maar alleen als het 21.4 graden is anders.." oid. Dus ben ik maar met een beker melk achter de airbrush gekropen om het te vergelijken :+

Maarja.. Volle, halfvolle of magere is nogal een verschil. :P

Het is zo'n doe dingetje. Gewoon wat thinner bij kwakken. Kijken wat het resultaat is undsoweiter. Het leuke is ook dat je niet weet wat waar aan ligt. is je 3 op 1 mix niet goed? Te hoge/lage druk? Te dicht/ver op het model?

En het wil nog wel eens per kleur verschillen.. Dus wat perfect werkt voor de ene kleur werkt niet voor de andere. Revell Aqua is de ergste wat dat betreft imo, sommige kleuren zijn zo dik dat je het potje gerust een paar seconden op zijn kop kan laten liggen zonder deksel.

Maar mijn (beperkte) ervaring met Tamiya is dat je er gewoon wat druppels in kunt keilen en dan is het wel goed. Een nadeel is wel dat ze niet voor elk RAL of FS-nummer een potje hebben, dus als je lichtlilaroze wil hebben dan zul je dat moeten mixen. Andere merken hebben donker, normaal en licht lichtlilaroze. Leuk als je halverwege je spuitsessie er achter komt dat je net iets te weinig hebt gemaakt. En had je nou 2/3e rood of toch 3/4e gebruikt?

Maar misschien ben ik gewoon een autist :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
_Eend_ schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:35:
[...]
Het is zo'n doe dingetje. Gewoon wat thinner bij kwakken. Kijken wat het resultaat is undsoweiter. Het leuke is ook dat je niet weet wat waar aan ligt. is je 3 op 1 mix niet goed? Te hoge/lage druk? Te dicht/ver op het model?
Ja, zoals ik al vaker hier gepost heb, is het uiteindelijk een kwestie van gevoel opbouwen en dan wordt alles je vanzelf wel duidelijk. En ga gewoon wat experimenteren met wat dunnere en dikkere verdunningen, ga gewoon Tamiya eens 1:3 verdunnen (1 deel verf, 3 thinner) en ervaar hoe waardeloos dat dan spuit. Andersom doe het eens onverdund in je ab. Maar ga inderdaad ook eens met je afstand en druk spelen, haakt allemaal weer op elkaar in :)

Beste tip die ik daar nog bij kan geven is vooral leer te luisteren naar je airbrush. Je kan het vaak wel horen als het er te moeilijk uitkomt.

Maar desalniettemin niet verkeerd om een uitgangspunt te vinden op het internet :)
Want ja, als je online wat verf besteld is het ook zonde als je bijna net zoveel aan verzendkosten moet betalen. En dan zie je ook nog eens een leuke aanbieding.. Dahaag geld! Doehoei zelfbeheersing! :w :$
Zie, ik ben niet de enige ;)

Ik heb ook net nog een cockpit PE set voor de Tamiya F-4B besteld uit Duitsland waar vanwege de verzendkosten toevallig nog twee kits bij zaten, waaronder deze Brewster Buffalo voor mijn verzameling Nederlandse vliegtuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Net even mijn bureau half omgebouwd, kijken als dit beter werkt :P

Ook even mijn AIP Thunderbird 2 in elkaar gezet, 30 min werk om de basis klaar te hebben (moet nog lijmen en verven), maar dit is wel een dure kit zo, zo simpel, had wel wat meer detail in gekund.

Maar moet wel even leuk gemaakt worden iig :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper-xfx
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-10 11:46

[...]
Ik dacht ik de enige was ;) al moet ik zeggen dat het mij alleen bij mijn Fengda airbrush voorkomt. Ik zit daar inmiddels al op mijn derde nozzle en zorg dat ik er altijd één op voorraad heb. Het gaat bij mij tot nu toe altijd fout bij het 'aandraaien' van de nozzle.

Ik heb daarnaast een H&S waar ik gelukkig nog niks kapot heb gemaakt. Maar de nozzle/airbrush zit dan ook heel anders in elkaar.. iets met appels en peren met elkaar vergelijken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
_Eend_ schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:35:
[...]

De beroemde "Consistentie van Melk". In het begin zat ik me daar helemaal blind op te staren want ik kan niet zo goed om met dat soort dingen. Ik heb liever "Doe er 23,65% thinner bij, maar alleen als het 21.4 graden is anders.." oid. Dus ben ik maar met een beker melk achter de airbrush gekropen om het te vergelijken :+

Maarja.. Volle, halfvolle of magere is nogal een verschil. :P

En het wil nog wel eens per kleur verschillen.. Dus wat perfect werkt voor de ene kleur werkt niet voor de andere. Revell Aqua is de ergste wat dat betreft imo, sommige kleuren zijn zo dik dat je het potje gerust een paar seconden op zijn kop kan laten liggen zonder deksel.
Punt is dat elk potje verf een andere consistentie heeft. Misschien dat twee gloednieuwe potjes Tamiya hetzelfde zijn maar als ze een tijdje op de plank staan, en zeker als ze niet helemaal goed afsluiten, dan is het 'all bets are off'. Daar ga je met vaste verhoudingen.
Maar mijn (beperkte) ervaring met Tamiya is dat je er gewoon wat druppels in kunt keilen en dan is het wel goed.
Dat is het ook m.i., zelfde met alle andere merken. Zoals @Invisible_man ook aangeeft, ervaring geeft je het gevoel.
Maar misschien ben ik gewoon een autist :P
Dat is een randvoorwaarde voor deze hobby toch? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:24

Youk

Volvo For Life

Zit met een voor jullie waarschijnlijk heel simpel vraagje. Eigenlijk gaat het niet over modelbouw, maar over kant en klare schaalmodellen. Sommige modellen worden geleverd waar je zelf de spiegels of antenne of zo nog op moet zetten. Dit wordt gedaan om schade tijdens transport te vermijden.

Nu ben ik dus even aan het kijken wat ik daar best voor kan gebruiken. Lang geleden toen ik zelf nog een beetje aan modelbouw deed had ik gewoon een tube lijm van Revell. Nu zie ik in de OP een vermelding staan naar de Revell Contacta Professional. Lijkt mij handig met die "naald" om te doseren. Maar alles staat wel al in lak of in chroom. Komt dit dan goed? Of moet ik nog ergens rekening mee houden of voorbereidingen treffen?

Kortom is dit een goede keuze voor mij of bestaat er nog iets beter?

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Youk schreef op maandag 6 december 2021 @ 21:46:
Zit met een voor jullie waarschijnlijk heel simpel vraagje. Eigenlijk gaat het niet over modelbouw, maar over kant en klare schaalmodellen. Sommige modellen worden geleverd waar je zelf de spiegels of antenne of zo nog op moet zetten. Dit wordt gedaan om schade tijdens transport te vermijden.

Nu ben ik dus even aan het kijken wat ik daar best voor kan gebruiken. Lang geleden toen ik zelf nog een beetje aan modelbouw deed had ik gewoon een tube lijm van Revell. Nu zie ik in de OP een vermelding staan naar de Revell Contacta Professional. Lijkt mij handig met die "naald" om te doseren. Maar alles staat wel al in lak of in chroom. Komt dit dan goed? Of moet ik nog ergens rekening mee houden of voorbereidingen treffen?

Kortom is dit een goede keuze voor mij of bestaat er nog iets beter?
Modelbouwlijm, oftewel cement, smelt het plastic en werkt alleen met bepaalde soorten plastic (styreen) en beschadigd ook nog eens verf als je pech hebt. Een wat universelere lijm is CA-lijm (secondelijm), maar daar moet je alleen bij transparante delen voorzicht mee zijn omdat het dat wat mat kan maken. Als het structureel niet zo sterk hoeft te zijn (bijvoorbeeld een raampje in een ronde koplamp die er alleen maar niet uit moet vallen), is pva lijm handig, dat droogt helemaal transparant op en tast geen plastic aan.

Maar ik zou het met CA lijm doen en dan zo minimaal mogelijk toepassen.

Maar plaats anders eens een foto, dan is het wat makkelijker om het juiste te adviseren :)

[ Voor 4% gewijzigd door Invisible_man op 06-12-2021 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op maandag 6 december 2021 @ 21:45:
[...]
Punt is dat elk potje verf een andere consistentie heeft. Misschien dat twee gloednieuwe potjes Tamiya hetzelfde zijn maar als ze een tijdje op de plank staan, en zeker als ze niet helemaal goed afsluiten, dan is het 'all bets are off'. Daar ga je met vaste verhoudingen.
Als je daar ook nog eens bij optelt dat niet iedereen de zelfde naaldgrootes heeft, de zelfde luchtdruk, de zelfde manier van spuiten, de zelfde afstand tot het model, enzovoorts.......
Dat is een randvoorwaarde voor deze hobby toch? :P
:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Niet teveel over de modelbouw dingen voor NL WW2 vliegtuigen laten zien hier.
Straks kan ik mij niet inhouden en ga ik ze ook kopen….
Daar heb ik geen tijd voor en dan bestaat de kans dat de baas hier thuis jullie erop aan gaat spreken…. πŸ˜‚

Brewster bouwdoos…. Oh oh oh…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
smitae schreef op maandag 6 december 2021 @ 22:05:
Brewster bouwdoos…. Oh oh oh…
Groupbuild? 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Avenger... BIJNA klaar. Vernis coat zit erop, nu netjes een nachtje laten drogen en de raampjes afmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Viper-xfx schreef op maandag 6 december 2021 @ 21:25:
[...]

Ik dacht ik de enige was ;) al moet ik zeggen dat het mij alleen bij mijn Fengda airbrush voorkomt. Ik zit daar inmiddels al op mijn derde nozzle en zorg dat ik er altijd één op voorraad heb. Het gaat bij mij tot nu toe altijd fout bij het 'aandraaien' van de nozzle.

Ik heb daarnaast een H&S waar ik gelukkig nog niks kapot heb gemaakt. Maar de nozzle/airbrush zit dan ook heel anders in elkaar.. iets met appels en peren met elkaar vergelijken :P
Zit bij die Fengda de schroefdraad van de nozzle toevallig aan de binnenkant? Bij de H&S zit hij aan de buitenkant. Ik heb geen WTBK gedaan maar kan me voorstellen dat je dan andere krachten op de nozzle krijgt bij het aandraaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Gut. Ik wil de Bone zonder landingsgestel bouwen, nu heb ik alle klepjes goed weg kunnen werken. Behalve die van het neuswiel. Dat wil gewoon niet..

En dan zit de volgende uitdaging al op me te wachten: het bommenruim. De bommen in deze kit zien er niet uit.. Dus of ik moet ergens een paar bommen zien te scoren Hallo AIVD of ik lijm de bomluiken gewoon dicht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper-xfx
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-10 11:46
page404 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 07:30:
[...]

Zit bij die Fengda de schroefdraad van de nozzle toevallig aan de binnenkant? Bij de H&S zit hij aan de buitenkant. Ik heb geen WTBK gedaan maar kan me voorstellen dat je dan andere krachten op de nozzle krijgt bij het aandraaien.
Ja dat klopt inderdaad. Hoe voorzichtig ik ook probeer te zijn het is een kwestie van tijd voordat er één breekt. Het is allemaal niet zo'n ramp de nozzles kosten zo goed als niks(naar verhouding met een nieuwe airbrush) en met een nieuwe nozzle kan ik zo weer 6 maanden vooruit. Ik gebruik de Fengda voor het grovere werk (primen, varnish en soms een voor een basis kleur/laag). Gezien de prijs van nozzles heb ik het nog niet voor mijzelf kunnen verantwoorden om een tweede 'duurdere' airbrush te gaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virox
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:41
Viper-xfx schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:56:
[...]

Ja dat klopt inderdaad. Hoe voorzichtig ik ook probeer te zijn het is een kwestie van tijd voordat er één breekt. Het is allemaal niet zo'n ramp de nozzles kosten zo goed als niks(naar verhouding met een nieuwe airbrush) en met een nieuwe nozzle kan ik zo weer 6 maanden vooruit. Ik gebruik de Fengda voor het grovere werk (primen, varnish en soms een voor een basis kleur/laag). Gezien de prijs van nozzles heb ik het nog niet voor mijzelf kunnen verantwoorden om een tweede 'duurdere' airbrush te gaan halen.
Heb ik dus ook al voorgehad, ik heb een Fengda rebrand van BelKits. Destijds gekocht omdat ik niet wist of Airbrushen echt mijn ding ging zijn, de hobby heeft kort daarna dan ook 5jaar op heel laag pitje gestaan. Voorlopig kan ik het mijzelf ook nog niet verantwoorden om naar duurdere modellen te kijken. Maar het kriebelt nochtans. Maar als ik dan bedenkt hoeveel verf en kits ik kan kopen voor dat bedrag :*)

Mijn Lego ontwerpen/MOC's https://rebrickable.com/users/Virox%20Bricks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Over de Bone gesproken. Ik heb net even de decals ingescand voor mijn review.. Toen viel me dit op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPNgiugSuFCSctDM3EPd2nz6I7Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bavDIaidBpoBQuy7TjRgwevr.png?f=user_large

Het zal nooit iemand opvallen, maarja, ik weet dat het er zit :+

Maar ik zie wel tegen die walkway lijntjes op :X

En over die nozzles.. Ik heb er nog nooit een gesloopt.

* _Eend_ klopt af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
_Eend_ schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:44:
Over de Bone gesproken. Ik heb net even de decals ingescand voor mijn review.. Toen viel me dit op:

[Afbeelding]

Het zal nooit iemand opvallen, maarja, ik weet dat het er zit :+
Zo had ik dat nog nooit gezien 8)7 wel dat er wat onleesbare kronkels opstaan, maar hier hadden ze wel wat meer moeite kunnen doen.
Maar ik zie wel tegen die walkway lijntjes op :X
Kan je die niet afplakken en spuiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Invisible_man schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:18:
[...]

Zo had ik dat nog nooit gezien 8)7 wel dat er wat onleesbare kronkels opstaan, maar hier hadden ze wel wat meer moeite kunnen doen.
Ja, dat is wel een beetje teleurstellend. Het is ook gewoon met het blote oog te zien. Misschien toch maar even een decal sheetje gaan scoren. Bij AviationMegastore hebben ze er een als het goed is.
Kan je die niet afplakken en spuiten?
Is ook nog een optie waar ik niet aan heb gedacht. Ga ik nog even over nadenken.. Ik ben nog lang niet zo ver dat ik de Bone kan gaan spuiten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Youk

Youk

Volvo For Life

Invisible_man schreef op maandag 6 december 2021 @ 21:56:
[...]

Modelbouwlijm, oftewel cement, smelt het plastic en werkt alleen met bepaalde soorten plastic (styreen) en beschadigd ook nog eens verf als je pech hebt. Een wat universelere lijm is CA-lijm (secondelijm), maar daar moet je alleen bij transparante delen voorzicht mee zijn omdat het dat wat mat kan maken. Als het structureel niet zo sterk hoeft te zijn (bijvoorbeeld een raampje in een ronde koplamp die er alleen maar niet uit moet vallen), is pva lijm handig, dat droogt helemaal transparant op en tast geen plastic aan.

Maar ik zou het met CA lijm doen en dan zo minimaal mogelijk toepassen.

Maar plaats anders eens een foto, dan is het wat makkelijker om het juiste te adviseren :)
Heb even snel wat fototjes van internet geplukt om een idee te geven. Zo gaat het onder andere over de spiegels bij volgende twee modellen:
Afbeeldingslocatie: https://assets.catawiki.nl/assets/2020/11/14/c/1/5/c15795cf-6774-4a10-b923-2cfa34b94eee.jpg
Afbeeldingslocatie: https://assets.catawiki.nl/assets/2020/11/15/6/f/e/6fe39364-67f2-4817-b55c-e5c7be7ffe50.jpg

En de antenne bij deze:
Afbeeldingslocatie: https://www.picclickimg.com/d/l400/pict/401602756957_/Minichamps-1-18-Scale-Diecast-100-171610-Volvo.jpg

Ps: schaal is 1:18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Youk schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:35:
[...]

Heb even snel wat fototjes van internet geplukt om een idee te geven. Zo gaat het onder andere over de spiegels bij volgende twee modellen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

En de antenne bij deze:
[Afbeelding]

Als het om de uitstekende delen gaat, zou ik dat inderdaad met (een klein beetje) CA lijm doen. Leuke modellen trouwens :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:15

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

- Tamiya Yamaha R1M
- Tamiya Suzuki GSXR RR
- Tamiya Honda Fireblade

Tamiya kits zijn erg goed, maar ook erg duur. Je moet best ervaren zijn om het beste eruit te halen. Je kunt als beginner prima mooie modellen neerzetten met deze kits die mooier en netter zijn dan bijv. Revell maar ik zou eerst op kitjes van 15-20 euro je skills trainen voordat je begint aan Tamiya. Zou anders zonde zijn imho.

En verf, gereedschap, airbrush etc. zijn investeringen waar je inderdaad rekening mee moet houden en een deel zul je zeker direct moeten doen. Maar het is allemaal spul dat je voor meerdere kits kunt gebruiken. Zo heb ik inmiddels bijna alle Tamiya en Alclad kleuren, maar 1 potje kun je wel voor 10 kits gebruiken.

Als je zeker weet dat deze hobby iets voor je is, lijkt het me goed om direct te investeren in goed gereedschap; airbrush, goede kwastjes, goede verf (hoeft niet per se Tamiya hoor), goede schuurpads, scherpe hobbymesjes etc. Voor Tamiya moet je trouwens de juiste verdunner gebruiken, X20A. Verder zijn wattenstaafjes, tandenstokers, sateprikkers, ijslolliestokjes, snijmatten, wasknijpers etc handige hulpjes die niet veel kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Youk schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:35:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

En de antenne bij deze:
[Afbeelding]

Wat een snoepjes :> Maar die P1800 <3

Maar in dit geval is Revell Contacta niet te gebruiken. Dat werkt alleen bij plastic op plastic, niet plastic op metaal. Er van uitgaande dat het metaal is, natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R0y.
Icephase schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:19:
[...]

Tamiya kits zijn erg goed, maar ook erg duur. Je moet best ervaren zijn om het beste eruit te halen. Je kunt als beginner prima mooie modellen neerzetten met deze kits die mooier en netter zijn dan bijv. Revell maar ik zou eerst op kitjes van 15-20 euro je skills trainen voordat je begint aan Tamiya. Zou anders zonde zijn imho.

En verf, gereedschap, airbrush etc. zijn investeringen waar je inderdaad rekening mee moet houden en een deel zul je zeker direct moeten doen. Maar het is allemaal spul dat je voor meerdere kits kunt gebruiken. Zo heb ik inmiddels bijna alle Tamiya en Alclad kleuren, maar 1 potje kun je wel voor 10 kits gebruiken.

Als je zeker weet dat deze hobby iets voor je is, lijkt het me goed om direct te investeren in goed gereedschap; airbrush, goede kwastjes, goede verf (hoeft niet per se Tamiya hoor), goede schuurpads, scherpe hobbymesjes etc. Voor Tamiya moet je trouwens de juiste verdunner gebruiken, X20A. Verder zijn wattenstaafjes, tandenstokers, sateprikkers, ijslolliestokjes, snijmatten, wasknijpers etc handige hulpjes die niet veel kosten.
Bedankt. Mooi/handig lijstje m.b.t. de gereedschappen.

Ik heb gisteravond 2 goedkope Revell setjes besteld om eens te ontdekken. Inclusief benodigdheden (lijm, penceel en verf).

Erg benieuwd en stiekem wel zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

Over verf gesproken... Ik heb deze kit in mijn stash zitten om over een tijdje eens aan te beginnen met het idee om de Canyon Eagle Airlines kleuren toe te passen. Hier wordt door Italeri aangegeven hiervoor Tamiya X-13 te gebruiken, een blauw metallic kleur.

Probleem echter is dat ik met de kwast verf en eigenlijk geen behoefte heb om aan de airbrush te gaan, onder andere omdat mijn hobbytijd redelijk beperkt is als ik er niet een dagdeel op voorhand voor inplan en brushes iets makkelijker schoon te maken en te houden zijn, buiten nog de kwestie van ruimte en ventilatie.

Nu heb ik vernomen dat het borstelen met Tamiya acrylics nogal een uitdaging kan zijn op grote oppervlakken zonder verdunners, en de beschikbaarheid van verf en bijkomende materialen is in het land waar ik woon niet altijd even gemakkelijk. Heb ook vernomen dat ik Mr Hobby zou kunnen gebruiken, die is ook in redelijke mate verkrijgbaar maar ook weer met dezelfde waarschuwing dat borstelen niet zo makkelijk is. Normaal gebruik ik hoofdzakelijk Revell en ben recent overgestapt van enamels naar acrylics.

Heeft iemand tips en/of suggesties? Mengen zou een optie zijn maar ben ik niet zo'n liefhebber van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:15

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Tamiya kwasten wordt inderdaad niet zo mooi. Als je het verdunt zodat het mooi vloeit dekt het niet goed en vice versa. Volgens mij is dat een beetje acrylverf eigen hoor, maar het kan best van merk tot merk verschillen.

Als je niet aan de airbrush wilt, is een spuitbusje misschien een optie? Tamiya is daar dan wΓ©l weer heel goed in (TS moet je dan hebben, niet PS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

Icephase schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:55:
Tamiya kwasten wordt inderdaad niet zo mooi. Als je het verdunt zodat het mooi vloeit dekt het niet goed en vice versa. Volgens mij is dat een beetje acrylverf eigen hoor, maar het kan best van merk tot merk verschillen.

Als je niet aan de airbrush wilt, is een spuitbusje misschien een optie? Tamiya is daar dan wΓ©l weer heel goed in (TS moet je dan hebben, niet PS).
Ook al naar gekeken, maar als ik het goed heb opgezocht is die kleur niet in TS-vorm te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk

Youk

Volvo For Life

_Eend_ schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:51:
[...]

Wat een snoepjes :> Maar die P1800 <3

Maar in dit geval is Revell Contacta niet te gebruiken. Dat werkt alleen bij plastic op plastic, niet plastic op metaal. Er van uitgaande dat het metaal is, natuurlijk.
Had ik nog niet bij stil gestaan, maar inderdaad, de body's zijn van metaal. De spiegeltjes zijn plastiek, de antenne is dacht ik ook metaal.

Ben er in ieder geval ook heel blij mee. O+ Trouwens, het is wel 1800ES, de P1800 is de 2 deurs, de shootingbreak heeft er geen P meer voor staan. O-)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
En nummer 10 van dit jaar is af. Mach 2s Grumman TBM-3W Avenger. Zoals al eerder besproken zeker geen Tamigawa kwaliteit, maar toch blij met het resultaat. Paneellijnen zijn wat grof en de pasvorm is erg slecht maar met wat rescribing en vooral het aanpassen van de verwachtingen is er toch wel wat van te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swcmfBzgBekJXEWBLAT6_nYvQNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nJ8J0yLl9VcGx1a07IwGae2K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JpZJ0uJENyVEoKLWviSSGJG6Bm0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EjsuysM1KvGaI26h3Cm6AJPe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-b_33hPsmattcSwEFIs7Tu7Cvqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vOYpCWPDARhUrZpM2Ze6yYPE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2EW84ZVkLFkcenOmUAx14HqsZZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uGOIDhPmBbnOwGczRgvfQcwX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqYaZDr0Ql9CEhGDvcyiUEEEm7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x0mqge7x544z705o1eJmOT4Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lalr5-oQjs1Co928GwAFbOtq6js=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tPGyRB1KD0SM7w6an9umtUZg.jpg?f=fotoalbum_large

Tweede keer achter elkaar dat ik een teleurstelling te verwerken had met het verwijderen van de masking; na de crack in het windscreen van de Heinkel hier een gevalletje van canopy fogging (dat is bijna hetzelfde als canopy ****ing maar dan net anders :X). Ik had een kier aan de achterkant van de canopy met wat Tamiya Extra Thin vast gezet en die is aan de binnenkant langs de hele canopy gelopen, van voor tot achter. Damn.

Alles bij elkaar een goede bouwervaring, heb lol gehad met dit ding. Voordeel van een matige kit bouwen is dat je er niet teveel aan kan verknoeien. Ik ben ook met een Tamiya Corsair bezig en met alles ben ik een beetje bang dat ik detail vernietig of er op een andere manier een bende van maak. Nee, dan Mach 2. Topmerk!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Renegade666
Ug, kon het niet laten :P
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/NFfgNz5/20211208-163340.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Trouwens, ik ben even met enamel verf van humbrol bezig, is het normaal dat die zo dik als stroop is?

Echter als die verdun zoals aangegeven (2:1) dan is er prima mee te spuiten (tot nu toe), maar gewoon in het potje heeft zelf mijn mixer er moeite mee om er door te komen. Dus vroeg het mij af. Volgens mij is Revell verf niet zo dikkig, of iig niet bij nieuwe potjes :P

Zijn nieuwe potjes, maar hebben een paar uur buiten gestaan vorige week (pakket is onder veranda gepleurd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Mijn ervaring met Revell en Humbrol is dat het per kleur verschilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-09 09:04
Ik denk dat ik hier wel aan het juist adres ben. Ik wil een He-Man Panthor gaan re-flocken. Ik heb de juiste kleur Flock gevonden, maar nu nog de lijm. Het moet dun met een kwastje aangebracht kunnen worden en permanent zijn. Iemand een idee welke lijm hiervoor geschikt is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKk9mY8IXS17o24qEhjLNUyUwdQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PjBKxKo1A10ikc6fgpfWA6eb.jpg?f=fotoalbum_large

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@Cobb

Ik volg deze kerel geregeld (komt uit NL) op YT, deze doet het met X-35 van Tamiya, dat is een clearcoat, maar blijkbaar juist goed voor flock werk:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
@Renegade666 bedankt! Dat van natuurlijk ook!

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Cobb schreef op woensdag 8 december 2021 @ 18:25:
Ik denk dat ik hier wel aan het juist adres ben. Ik wil een He-Man Panthor gaan re-flocken. Ik heb de juiste kleur Flock gevonden, maar nu nog de lijm. Het moet dun met een kwastje aangebracht kunnen worden en permanent zijn. Iemand een idee welke lijm hiervoor geschikt is?

[Afbeelding]
Strooi je die flock er gewoon op, of doe je dat er met een statische begrasser op?
Vaak kan je dit simpelweg doen met houtlijm, maar een lijm die iets langer 'open' blijft (geen vlies vormt) is beter. Acryl binder gel van Amsterdam

Bij mijn moeder ligt Thundercat nog kwam ik onlangs achter. De kleinkinderen spelen er nu mee. Die begint na zo'n 30 a 35 jaar wel een beetje te vergaan.

[ Voor 7% gewijzigd door PaT op 08-12-2021 19:03 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Ik strooi het erop. Ik heb op YouTube iemand het zien doen, maar dat filmpje is 10 jaar oud en er staat geen lijst aan materialen bij. Ik ben geen fan van het Amsterdam merk. Ik probeer het met de Tamiya clearcoat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Nu we het toch over flock hebben. Ik mag van de baas thuis iets leuks uitzoeken voor de Kerst.
Heb meeste nodige hobby dingen wel… maar.

Zag dit static gras ding. Maar die lijkt best groot en ik wil er vooral wargame bases mee bewerken, maar mogelijk ook wel wat scenery en zelf wat bloem/gras plukjes in elkaar klussen.
https://www.sceneryworkshop.nl/static-king-fs639.html

Wilde wel een ding hebben met snoer, dus geen batterij versie?
Iemand nog een goede optie of ervaring met andere goed static grass applicator?

Of nog wat anders wat nuttig zou zijn voor de hobby? Meeste heb ik al… denk ik.
Goeie airbrush werkplek met afzuiging etc? Heb er nu zelf 1 in elkaar gezet… Maar is die het? Of beetje jammer van het geld?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_TVKMA6llkDm6lvaFuy21RbVS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HXF7GUQXtIRJGEWip0u0sHOC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
smitae schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:16:
Goeie airbrush werkplek met afzuiging etc? Heb er nu zelf 1 in elkaar gezet… Maar is die het? Of beetje jammer van het geld?
[Afbeelding]
Gezien wat een kant en klare spuitcabine kost, denk ik niet dat dit snel zonde geld is 8) Je zou deze eventueel nog eens kunnen upgraden met een ventilator uit een oude afzuigerkap (kooiventilator/squirelcage), die verzetten heel wat meer lucht (maar maakt wel weer meer geluid) en kan wat meer druk opbouwen zodat je er ook eventueel een stuk filtermateriaal voor kan zetten, en/of een paar meter van die flexibele luchtslang zodat je de afvoer uit een raam kan hangen.

Zonder filter en/of afvoerbuis pomp je het alleen in de ruimte waar je spuit rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

smitae schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:16:
Nu we het toch over flock hebben. Ik mag van de baas thuis iets leuks uitzoeken voor de Kerst.
Heb meeste nodige hobby dingen wel… maar.

Zag dit static gras ding. Maar die lijkt best groot en ik wil er vooral wargame bases mee bewerken, maar mogelijk ook wel wat scenery en zelf wat bloem/gras plukjes in elkaar klussen.
https://www.sceneryworkshop.nl/static-king-fs639.html

Wilde wel een ding hebben met snoer, dus geen batterij versie?
Iemand nog een goede optie of ervaring met andere goed static grass applicator?

[Afbeelding]
Zo'n grass applicator is echt zonde van je geld. Een kennis van mij heeft daar ooit eens een stukje over geschreven: https://www.nproject.org/...as-leggen-op-de-modelbaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Invisible_man schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:37:
[...]

Gezien wat een kant en klare spuitcabine kost, denk ik niet dat dit snel zonde geld is 8) Je zou deze eventueel nog eens kunnen upgraden met een ventilator uit een oude afzuigerkap (kooiventilator/squirelcage), die verzetten heel wat meer lucht (maar maakt wel weer meer geluid) en kan wat meer druk opbouwen zodat je er ook eventueel een stuk filtermateriaal voor kan zetten, en/of een paar meter van die flexibele luchtslang zodat je de afvoer uit een raam kan hangen.

Zonder filter en/of afvoerbuis pomp je het alleen in de ruimte waar je spuit rond.
Ja, moet bij nog een filter voor. Zitten 3 fans in…
Maar heb wel paar mooie kant en klare dingen gezien. Met idd afvoer buis… Keuzes.. Keuzes…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
_Eend_ schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:40:
[...]

Zo'n grass applicator is echt zonde van je geld. Een kennis van mij heeft daar ooit eens een stukje over geschreven: https://www.nproject.org/...as-leggen-op-de-modelbaan
Daar had ik ook naar gekeken om het zelf te doen. 100 Euro+ of dingetje van max 20 Euro ombouwen.
Toch de twijfel… denk dat ik de gras applicator niet ga kopen. Middagje klussen ook wel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Skyaero schreef op woensdag 8 december 2021 @ 17:32:
Mijn ervaring met Revell en Humbrol is dat het per kleur verschilt.
Yup. Daarom zijn die verdunningsverhoudingen ook niet om op te vertrouwen maar meer een grove guideline.

Pagina: 1 ... 33 ... 79 Laatste