Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc

Pagina: 1 ... 34 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:54

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

PaT schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:01:
[...]

Bij mijn moeder ligt Thundercat nog kwam ik onlangs achter. De kleinkinderen spelen er nu mee. Die begint na zo'n 30 a 35 jaar wel een beetje te vergaan.
offtopic:
Battlecat… een Thundercat is iets heel anders ;)

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Heroic_Nonsense schreef op donderdag 9 december 2021 @ 01:10:
[...]

offtopic:
Battlecat… een Thundercat is iets heel anders ;)
Die bedoelde ik inderdaad, twijfelde al of het de juiste naam was. Tnx.
smitae schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:55:
[...]

Daar had ik ook naar gekeken om het zelf te doen. 100 Euro+ of dingetje van max 20 Euro ombouwen.
Toch de twijfel… denk dat ik de gras applicator niet ga kopen. Middagje klussen ook wel leuk.
Dat werkt leuk tot 2mm, maar als je langere vezels wil gebruiken, zeg 6 of zelfs 12mm, dan gaat je omgebouwde vliegenmepper dat niet trekken.

Ik heb zelf een rts green keeper. Ding werkt prima, maar is op een batterij.
Je hebt er ook 1 van Noch en laatst kwam ik er op YouTube nog 1 tegen die er goed uit zag. Zal eens kijken voor je of ik hem terug kan vinden.

[ Voor 56% gewijzigd door PaT op 09-12-2021 06:29 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:19
PaT schreef op donderdag 9 december 2021 @ 06:25:
[...]

Die bedoelde ik inderdaad, twijfelde al of het de juiste naam was. Tnx.

[...]

Dat werkt leuk tot 2mm, maar als je langere vezels wil gebruiken, zeg 6 of zelfs 12mm, dan gaat je omgebouwde vliegenmepper dat niet trekken.

Ik heb zelf een rts green keeper. Ding werkt prima, maar is op een batterij.
Je hebt er ook 1 van Noch en laatst kwam ik er op YouTube nog 1 tegen die er goed uit zag. Zal eens kijken voor je of ik hem terug kan vinden.
Ik heb wel wat goedkopere versies gezien op Ali en Amazon. Maar weet ff niet of ik dit daar wil halen. Doe het liever bij de NL hobby stores om ze te supporten.

Hoe lang gaat een batterij normaal gesproken mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

smitae schreef op donderdag 9 december 2021 @ 07:23:
[...]

Ik heb wel wat goedkopere versies gezien op Ali en Amazon. Maar weet ff niet of ik dit daar wil halen. Doe het liever bij de NL hobby stores om ze te supporten.

Hoe lang gaat een batterij normaal gesproken mee?
Dat is natuurlijk afhankelijk van hoe vaak je hem gebruikt. Ik heb dat ding al jaren en heb er nog geen nieuwe batterij in gezet.

Die andere begrasser was trouwens een B Flock 50, te zien in dit Franse filmpje YouTube: B FLOCK 50 - REALISER UN ARBRE

[ Voor 14% gewijzigd door PaT op 09-12-2021 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
PaT schreef op donderdag 9 december 2021 @ 07:27:
[...]

Dat is natuurlijk afhankelijk van hoe vaak je hem gebruikt. Ik heb dat ding al jaren en heb er nog geen nieuwe batterij in gezet.
Wel aan de prijs. Is dat het echt waard? In elk geval Duits een geen Ali prul.

Mijn insteek is echt zelf kleine stukje met gras op baes en van die plukjes gras te maken. Ook met bloemetjes. Maar ik neem aan dat je de bloemen er gewoon op moet plakken nadat je het gras in een plukje hebt gezet.

Durf alleen nu niet te bestellen, DHL is totale bagger met leveren de laatste tijd. Week of wat geleden bij ons en de buren zouden pakketten moeten zijn geleverd volgens track-en-trace. Niks ontvangen, ook niet in lokale depot, webshop gaat het regelen, maar wat een bedrijf. Nu weer een pakket dat ergens hangt maar volgens de webshop zou het moeten zijn afgeleverd. Grrrrr. Feestdagen drukte??
PostNL heb ik in jaren geen enkel mee probleem gehad.

[ Voor 29% gewijzigd door smitae op 09-12-2021 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Het is maar betrekkelijk, ik heb gister 2 pakketjes van DHL zonder problemen binnen het voorgestelde tijdsslot in ontvangst mogen nemen, Postnl is al tijden kommer en kwel. Hoe vaak ik daar wel niet het bericht krijg dat de bezorging weer eens met een dag is uitgesteld. Of dat ze buiten het gegeven tijdslot komen. Laatste keer had ik er een halve dag voor vrij genomen (dikke 43" monitor"). Ik was op tijd thuis maar ze waren al eerder geweest. Dus dat doe ik niet meer. En de in postnl app krijg ik zo vaak de melding dat ik een brief die dag ontvang maar in de meeste gevallen is die brief er pas een dag later of nog later.

Ik heb dit jaar ook een static grass applicator gekocht omdat ik geen zin had om 1 te maken. Je weet gewoon dat je teveel betaalt, ook al was hij in de aanbieding bij Krikke van 74,95 voor 67. Het is letterlijk 3 stukken plastic, een gaas en een batterij. Maar ben er wel blij mee, ondanks dat ik alleen nog maar wat er mee getest heb.

Ben nog steeds druk bezig met mijn panorama. Ben bijna klaar met de het frame/ de bekisting. Ik heb gister de kieren gevuld met sculptamold. Nu moet ik nog een methode vinden om te checken op overige kieren want ik moet absoluut voorkomen dat de resin weg gaat lopen wanneer ik dat ga toevoegen.

En ik heb op de valreep van het jaar nog even een Proxxon draadsnijder gekocht. Hopelijk komt hij vandaag nog binnen, maar zal wel morgen worden (Postnl, dus dan weet ik het wel.) Een nieuw panorama staat alweer op stapel.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:08
Geld moet rollen ;)

Komt wel met werkende motoren lijkt me voor dat geld :P

Het blijft een gruwelijk coole machine. Weet je al wat je aan weathering gaat doen om die enorme zwarte massa een beetje flair te geven?

[ Voor 19% gewijzigd door Dr. Strangelove op 09-12-2021 11:25 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

Mijn voorstel: een diorama met een bukraket en een dikke explosie.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-06 16:36
_Eend_ schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:40:

Zo'n grass applicator is echt zonde van je geld. Een kennis van mij heeft daar ooit eens een stukje over geschreven: https://www.nproject.org/...as-leggen-op-de-modelbaan
Ik heb deze ook zelf gemaakt, werkt voor die 2x per jaar dat ik hem gebruik prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Elve1984 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:57:
[...]

Ik heb deze ook zelf gemaakt, werkt voor die 2x per jaar dat ik hem gebruik prima.
Denk dat ik idd ook maar een vliegenmepper ga verbouwen. hebben stuk of 3 thuis liggen.
Voor die paar keer per jaar ga ik toch maar geen dikke 200 Euro uitgeven. Voelt een beetje zonde van de centen.

Moet ik nog steeds opzoek naar iets anders leuks 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:39
Dr. Strangelove schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:24:
[...]

Geld moet rollen ;)

Komt wel met werkende motoren lijkt me voor dat geld :P

Het blijft een gruwelijk coole machine. Weet je al wat je aan weathering gaat doen om die enorme zwarte massa een beetje flair te geven?
Nog geen idee, heb eerst een stapel andere die ik klaar wil hebben ;)
Misschien wat lichte weathering, maar echt volledig zwart is hij niet, zit nog wel het nodige kleur (decals) bij.
Ben altijd bang dat ik het vernaggel met weathering, dus moet ik nog maar even naar kijken.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Ben momenteel bezig met de Thunderbird 2 + 4 van AIP. zit even met de afwerking. ALs ik de foto's wat zie, lijkt hij wel wat glimmend, maar omdat zo'n oude serie is, weet ik niet hoe glimmend :P
DUs ik zit wat te dubben, met semi-gloss afwerken of gewoon gloss. of toch maar gewoon matt

Iemand een idee/mening hier over?

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:59
Renegade666 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 12:39:
Ben momenteel bezig met de Thunderbird 2 + 4 van AIP. zit even met de afwerking. ALs ik de foto's wat zie, lijkt hij wel wat glimmend, maar omdat zo'n oude serie is, weet ik niet hoe glimmend :P
DUs ik zit wat te dubben, met semi-gloss afwerken of gewoon gloss. of toch maar gewoon matt

Iemand een idee/mening hier over?
Ik zou semi-gloss (satin) doen, full gloss laat het al snel als een stuk speelgoed er uit zien (ok, technisch gezien is het dat ook 8)), en als je er realistisch naar kijkt, zou een werkpaard als thunderbird 2 nooit zo super glanzend zijn alsof het één of ander demonstratievliegtuig is. Met semi-gloss heb je dan in ieder geval nog wat lichtreflecties ten opzichte van matt.

Ik denk de vraag die je jezelf moet stellen is wil je het zo maken als in de show (glos) of meer wat realistisch in de echte wereld is (semi-gloss of zelfs mat).

[ Voor 5% gewijzigd door Invisible_man op 10-12-2021 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Invisible_man Ben dat wel met je eens. Word het semi-gloss, maar moet ik eerst even naar winkel voor een potje, die had ik nog niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

smitae schreef op donderdag 9 december 2021 @ 07:40:
[...]

Wel aan de prijs. Is dat het echt waard? In elk geval Duits een geen Ali prul.

Mijn insteek is echt zelf kleine stukje met gras op baes en van die plukjes gras te maken. Ook met bloemetjes. Maar ik neem aan dat je de bloemen er gewoon op moet plakken nadat je het gras in een plukje hebt gezet.

Durf alleen nu niet te bestellen, DHL is totale bagger met leveren de laatste tijd. Week of wat geleden bij ons en de buren zouden pakketten moeten zijn geleverd volgens track-en-trace. Niks ontvangen, ook niet in lokale depot, webshop gaat het regelen, maar wat een bedrijf. Nu weer een pakket dat ergens hangt maar volgens de webshop zou het moeten zijn afgeleverd. Grrrrr. Feestdagen drukte??
PostNL heb ik in jaren geen enkel mee probleem gehad.
Als je het voor zulke werkjes wil gebruiken zou ik eens naar de kant en klare matten van Martin Welberg / Welberg Scenic Studio kijken. Die zijn eigenlijk al kant en klaar gevliegemepperd en kan je in kleine stukjes toepassen waar je dat wil. Op YouTube zijn er genoeg filmpjes van te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smitae
PaT schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 15:16:
[...]

Als je het voor zulke werkjes wil gebruiken zou ik eens naar de kant en klare matten van Martin Welberg / Welberg Scenic Studio kijken. Die zijn eigenlijk al kant en klaar gevliegemepperd en kan je in kleine stukjes toepassen waar je dat wil. Op YouTube zijn er genoeg filmpjes van te vinden.
Die gebruik ik tot nu toe ook om mijn bases mee af te werken. Niet van Welberg, maar die kant en klare bosjes, plukjes etc. Werkt opzich hel goed. Maar per velletje toch snel 5 ~ 10 Euro.
Ik dacht dat kan goedkoper........ Maar mogelijk heb je gewoon gelijk en is het gewoon net zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Eindelijk begin kunnen maken met de eerste wash over de base coat. Eindelijk mijn spullen ontvangen.
Beetje testen voor ik ga beginnen.

Opbouw als volgt.
Body;
- zwarte base coat
- desert yellow basis camo
- lichte wash (vooral om naden etc wat donker te krijgen)
- de camo (in elk geval groen en bruin tint) - airbrush werk
- lichte wash waar nodig (maar weet niet of dit na airbrush noodzakelijk is)

Tracks;
- zwarte base coat
- rood/bruine primer op tracks als basis coat
- rubber willen zwart/grijs
- Loop wielen yellow desert + camo groen/bruin (als dat lukt)

Wielen;
- zwarte base coat
- grijs/rubber voor de banden
- yellow desert op de velgen + camo groen/bruin (als dat lukt)

Aflakken, waarschijnlijk glossy omdat ik dat mooier vind voor game modellen dan mat.

Tweede van links, extra verdunde wash, gaat hem worden. De linker is te donker en de derde van links is andere tint wash. Nummer 4 van links is de base coat yellow desert.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-Ha3Wjpn0KOlVdihhRCYqKOu2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gQEIpahXYwIOou8q3rdd9JVZ.jpg?f=fotoalbum_large

Inspiratie;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4PsSImN7o5LGnIEvP5NN9-j-L8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1RxyOLsPUspfa7Ebn21Cv95s.jpg?f=fotoalbum_large
1945 German Color’s heb ik ook. Daar staan wel veel meer hard edge voorbeelden in.

En voor de technische overkill 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqo76C1bZrKzps-XEEFI-saFzVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pTfFxVksldx1Uwo3ykn2kbQZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
smitae schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:44:
Eindelijk begin kunnen maken met de eerste wash over de base coat. Eindelijk mijn spullen ontvangen.
Beetje testen voor ik ga beginnen.

Opbouw als volgt.
Body;
- zwarte base coat
- desert yellow basis camo
- lichte wash (vooral om naden etc wat donker te krijgen)
- de camo (in elk geval groen en bruin tint) - airbrush werk
- lichte wash waar nodig (maar weet niet of dit na airbrush noodzakelijk is)

Tracks;
- zwarte base coat
- rood/bruine primer op tracks als basis coat
- rubber willen zwart/grijs
- Loop wielen yellow desert + camo groen/bruin (als dat lukt)

Wielen;
- zwarte base coat
- grijs/rubber voor de banden
- yellow desert op de velgen + camo groen/bruin (als dat lukt)

Aflakken, waarschijnlijk glossy omdat ik dat mooier vind voor game modellen dan mat.

Tweede van links, extra verdunde wash, gaat hem worden. De linker is te donker en de derde van links is andere tint wash. Nummer 4 van links is de base coat yellow desert.
[Afbeelding]

Inspiratie;
[Afbeelding]
1945 German Color’s heb ik ook. Daar staan wel veel meer hard edge voorbeelden in.

En voor de technische overkill 8)
[Afbeelding]
Doe je ook een pinwash, of alleen een algehele wash?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Invisible_man schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:49:
[...]

Doe je ook een pinwash, of alleen een algehele wash?
Hum, ja, mogelijk een goed idee na aanbrengen van de camo etc. Ben beetje bang dat algehele wash mogelijk teveel is?
Dan als laatste een pinwash en afsluiten met lak?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Invisible_man
smitae schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 18:50:
[...]

Hum, ja, mogelijk een goed idee na aanbrengen van de camo etc. Ben beetje bang dat algehele wash mogelijk teveel is?
Dan als laatste een pinwash en afsluiten met lak?
Pinwash kan als laatste voor het lakken ja, doet bij armor best wel veel. Zou ook een pinwash eerder doen dan een algehele wash, maar is natuurlijk ook afhankelijk voor wat voor look je wilt. Voor donkergeel doet een donkerbruine pinwash het altijd wel goed.

Speaking about armor, ben nog wat shelf queen projectjes aan het afronden (kan ik mooi in de kerstvakantie weer aan iets nieuws beginnen) en had deze panther nog af te maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QBuIXUcvnQWEdo9hDliLJ_vsLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VztnnvMe6BpwiifJF204QrmS.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ging deze keer voor een wat meer dusty look doormiddel van pigmenten zonder er meteen een modderbad van te maken. Ook wat gespeeld met de zijschorten door deze op te knippen, bepaalde delen weg te laten ze ook niet altijd even recht te monteren. De zimirit is van een losse sheet met ressin delen die je dan nog los op het kale plastic moet plakken. De grootste uitdaging was daarbij nog wel dat er geen handleiding bij zat, dus was wel even een puzzlejte 8)

Ben nu ook nog de F4-EJ aan het afronden waarvan van de zomer al grotendeels af had (had de 200 decals al geplakt in iedergeval), dus hoop die de komende week ook af te ronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Hoe voorkomen jullie druppels bij pinwash?

Ik heb hele dunnen kwasten, maar na een paar lijntjes komen er altijd dikkere druppels wash aan de kwast. En dan is het onmogelijk de wash nog aan te brengen want dan loopt het niet meer in de spleten etc.
Zal alles te maken hebben met de oppervlakte spanning van de wash en water. Maar wat kan ik dan gebruiken om de oppervlakte spanning te verlagen?

Mijn uitdaging is dat het 1:100 modellen zijn en dus de lijntjes dik ik moet invullen zijn nogal fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
smitae schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 22:10:
Hoe voorkomen jullie druppels bij pinwash?

Ik heb hele dunnen kwasten, maar na een paar lijntjes komen er altijd dikkere druppels wash aan de kwast. En dan is het onmogelijk de wash nog aan te brengen want dan loopt het niet meer in de spleten etc.
Zal alles te maken hebben met de oppervlakte spanning van de wash en water. Maar wat kan ik dan gebruiken om de oppervlakte spanning te verlagen?

Mijn uitdaging is dat het 1:100 modellen zijn en dus de lijntjes dik ik moet invullen zijn nogal fijn.
Wat voor wash gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Vallejo wash.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Wat je zou kunnen proberen is om eerst een dun laagje water op het model te kwasten voordat je de wash aanbrengt, dan wil het waarschijnlijk al wat beter flowen. Ook scheelt het of je een full gloss finish hebt, of een semi-gloss. Bij full gloss heeft de verf/wash veel minder om op vast te grijpen en zal het sneller druppels vormen. Maar dat druppels aan de kwast vormen is voor mij niet een bekend verschijnsel om eerlijk te zijn.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Invisible_man
En de Japanse F-4EJ Phantom II ook eindelijk afgemaakt :) Zat na het decallen er nog wat over in dat de 200+ decals een beetje overweldigend zouden worden in het geheel, maar na een sludgewash en nog wat extra verblekingen met olieverf (dat doet het goed op blauw) en tenslotte een matt finish, is het gelukkig wel aardig in balans gekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRa6j4IN-k0o2Mcx6ml9HZ1RQ0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yggmsGzqIbwwCW7p5jw8YTbZ.jpg?f=fotoalbum_large

Past mooi bij de Amerikaanse F-4J
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JciUd-XdEYFM4UaK4J0FcnJO4g0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9j5IHRQnBMiWDPvVMGdkksOT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@Invisible_man

Ziet er maar mooi uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Mooi man. Die Japanse camo is erg aantrekkelijk, ik ben al een tijdje op zoek naar een betaalbare Hasegawa F-2 om er ook eentje te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:58:
Mooi man. Die Japanse camo is erg aantrekkelijk, ik ben al een tijdje op zoek naar een betaalbare Hasegawa F-2 om er ook eentje te bouwen.
Thanks!

Is ook eens wat anders dan de hedendaagse vijftig tinten grijs. Wel is het nog best een uitdaging om de juiste kleuren en tinten blauw te krijgen. Zelfs een verfset specifiek voor deze twee Japanse kleuren blauw waren niet juist. Uiteindelijk met verschillende merken verf (MRP en AK real colors) en het nodige mixen op de juiste kleuren uitgekomen.

De F-2 was toch de in Japan gebouwde F-16 variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Afbeeldingslocatie: https://www.airplanemadness.com/wp-content/uploads/2019/05/f2_2.jpg

Het is een op de F-16 gebaseerde jager inderdaad; wat groter en wat spichtiger, de neus heeft wel wat weg van de Su-27. Ik vind het een mooi toestel en zeker in die kleuren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

Voor liefhebbers?: https://www.proveiling.nl/Alle-kavels/12163/Veiling

In het kader van geld moet rollen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hB37e1Ql08lEptN2w9QbJ4M6_pE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SLg741RwMyvBxhelYGHpeFdZ.jpg?f=fotoalbum_medium

En de rivierbedding krijgt vorm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ejSZR4hjNsuzk-mpdsktZ7lOGw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/prlajrzv2Z9syEFGVq5lsF4R.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 85% gewijzigd door Dwarlorf op 13-12-2021 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Laatst online: 22:02

_Eend_

🌻🇺🇦

Dr. Strangelove schreef op maandag 13 december 2021 @ 14:58:
[Afbeelding]

Het is een op de F-16 gebaseerde jager inderdaad; wat groter en wat spichtiger, de neus heeft wel wat weg van de Su-27. Ik vind het een mooi toestel en zeker in die kleuren.
Wel een klus om het zo te spuiten, maar het is zeker een mooie kist. De knappere zus van de F-16 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Valt wel mee hoor; dit is erg goed te spuiten met de blu-tac-worstjesmethode van een paar pagina's terug. Denk dat het zoals @Invisible_man al aangeeft eerder een klus is om de juist tinten te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
De Phantom heb ik zelfs freehand gespoten zonder wormpjes, maar is dan ook 1/48 en niet 1/72 en ik ging ook wat voor de verweerde look wat daar wel aan bijdraagt. Wat het met blauw ook wel goed doet is wat preshading. Niet zozeer paneellijnen, maar vooral wat random vlekken, al ziet die F16 F2 er een stuk cleaner uit dan de meeste Japanse F4's.

Voor wat betreft de juiste blauwe kleuren, bij het lichtblauw is het eerst de vraag of je hem nieuw geverft, of verweerd wilt hebben. Bij nieuw heb je een veel meer "vibrant" blauw nodig, maar bij de meeste kits wordt naar international blue verwezen (denk ww2 us corsair), maar dat is vaak veel grijzer. Bij het donkerblauw wordt ook vaak naar de ww2 us pacific kleuren verwezen, maar ook daar heb je een grijzere en een meer warmere en blauwere variant van. Ik had gelukkig al wat van die ww2 us kleuren in huis, maar moest best wel het nodige uitproberen voor dat ik tevreden was. Het donkerblauw heb ik zelfs nog overgespoten (hoefde gelukkig alleen een dun verdund laagje) omdat het niet klopte.

[ Voor 49% gewijzigd door Invisible_man op 13-12-2021 23:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Die WW2 Pacific kleuren zijn sowieso al een minefield. Zelfs US Navy Blue is een lastige om goed te krijgen, ook 50 Shades of Blue.

Maar zoals je zegt zijn er sowieso meerdere tinten en afhankelijk van de weathering zitten er ook best grote verschillen tussen. Het valt pas op als je toestellen die dezelfde kleur zouden moeten hebben naast elkaar zet.

Leuk mazzeltje gisteren trouwens, de PBM-5 Mariner die ik gekocht had voor 25 euro bleek bij inspectie een Dutch Decal sheet (dat ik al had) en een set white metal landing gear van Scale Aircraft Conversions te bevatten. Dat is al bijna 25 euro aan aftermarket :P

De LaGG-3 is inmiddels op een laatste matt coat ook klaar; als iemand ooit behoefte heeft om er eentje te bouwen in 1/72 heb ik nog wel een PrintScale setje beschikbaar, vermoed niet dat ik er snel nog eentje bouw :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Volgend projectje (Cubaanse Mig-21) geeft ook al weer de nodige hoofdbrekers voor wat de juiste kleur is. Als ik naar foto's online zoek, vind ik zelfs van het zelfde toestel (met nummer 111) en andere al meerdere kleuren blauw en groen, versies met een blauwe of een grijze buik en diverse verschillende kleuren voor de wielkasten enzo....

....dit wordt duidelijk een gevalletje van maak een keuze en kijk niet meer achterom of het de juiste was :) Ook lekker wat verwering er overheen zal ook wel helpen denk ik.

Maar leuke kit verder van Eduard en voor €30,- inclusief color pe voor de cockpit en windowmasks (profipack van Eduard) ook niet duur en veel verschillende verfopties! De zelfde kit maar met verfopties is nog steeds te krijgen voor die prijs bij de kerstaanbiedingen van Robi:
https://www.robimodelbouw.nl/Eduard-8231-Mig-21MF

Afbeeldingslocatie: https://www.aeroflight.co.uk/waf/americas/cuba/pics/0440379.jpg
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/proxy/Ma21-ZDy5wve5S_w5Jhs9T1cP2VlpEGisPHU7ufqVRJyVoVdNDJMyXxybCm0rOJHwws_1L3VenAaq34HTwAgDBWTyfxCHUSg7Q

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/proxy/DkBuFnOPjZQ78hj9YFoWg49WbU1S1bqZ4_Y3qcJI4goH88CZLbUWLYpUYzOwY6yO6uloGtB3djK3mUW9R-fhrfK-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renegade666
@Invisible_man
Is het niet zo dat ze de verf pakken wat ze kunnen vinden? We hebben het namelijk wel over Cuba :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Renegade666 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:34:
@Invisible_man
Is het niet zo dat ze de verf pakken wat ze kunnen vinden? We hebben het namelijk wel over Cuba :P
Ik denk het ook ja, deze toestellen staan al heel wat jaren buiten bij musea en ze zullen wel gebruiken wat ze kunnen vinden lokaal :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
De meeste operationele fotos van de Mig-21 in Cuba zijn in zwart wit. Ik denk dat je een klein beetje eigen keuzes moet gaan maken met betrekking tot de kleuren.

http://www.urrib2000.narod.ru/EqMiG21-e.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Je kan een ontzettende kleurrijke collectie maken van 'third world' MiGs. Veel leuker dan die dingen te bouwen in Oostblok of Russische liveries. Aztec Decals doet o.a. decalsets met verschillende MiGs met Cubaanse kleuren, denk erover om die te kopen.

Zelf heb ik (uiteraard) de 1/72 versie van deze kit. Het is jammer dat onze Tsjechische vrienden die '1/72 revolution' die ze vijf jaar terug aankondigden met veel bombarie niet hebben doorgezet, uitstekende modellen voor nette prijzen.

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:30

Kraz

Saving the world

Heeft iemand zich al eens gewaagd aan de papieren bouwpakketten van Robotime?
Zit er over te denken om voor de kerst kado te doen aan m’n moeder :P

Normaal vind ze knutselen en fröbelen wel leuk, maar of dit dan ook wat is…?

*weet niet zeker of dit ook hier thuis hoort :+

[ Voor 13% gewijzigd door Kraz op 17-12-2021 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

@Kraz Nee.. De laatste keer dat ik met een papieren bouwpakket bezig ben geweest was ergens in de jaren 90.

@Dr. Strangelove ennnn bedankt! :P

Ik las jouw post en dacht "Laat ik eens bij Eduard kijken". Van het meeste spul werd ik niet echt hebberig, en als ik iets wilde hebben dan was het niet op voorraad. Maar toen zag ik deze: https://www.eduard.com/ed...72/z-37a-cmelak-1-72.html <3 En tsja, 350,00 Kč is nog geen 14 euro. Dus dan kan ik er nog wel wat meer bij bestellen.. Dus ik heb gelijk een PE/Resin landingsgestel en een spuitinstallatie besteld. In totaal met verzendkosten was ik iets van 40 euro kwijt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m11FDC3qJJTATYd50o8qh1jnKQ4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a3ZWwnLjJLsLsrDUG3YMv5T3.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ach ja, de economie moet door blijven draaien :P

Ik heb nog nooit direct bij Eduard besteld, hoeveel betaal je dan aan verzendkosten alleen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 09:41:
Ach ja, de economie moet door blijven draaien :P

Ik heb nog nooit direct bij Eduard besteld, hoeveel betaal je dan aan verzendkosten alleen?
Ik heb daar laatst nog wat decals en PE gekocht (als vervanging van de dikke Tamiya decals bij hun F-4B, die waaren alleen bij Eduard zelf nog op voorraad) en hoewel het wel een paar weken duurt voordat je het hebt, ging dat verder wel goed. Ik was 396 Kč kwijt voor de verzending, of te wel iets van €15,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Invisible_man schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 09:49:
[...]

Ik heb daar laatst nog wat decals en PE gekocht (als vervanging van de dikke Tamiya decals bij hun F-4B, die waaren alleen bij Eduard zelf nog op voorraad) en hoewel het wel een paar weken duurt voordat je het hebt, ging dat verder wel goed. Ik was 396 Kč kwijt voor de verzending, of te wel iets van €15,-.
:Y

Ik was ook 396,00 Kč kwijt voor verzending met PostNL, wat op dit moment (volgens google) 15,66 Euro is. Wel raar dat ik op de factuur 100 Kronen minder heb betaald dan op de site:

Factuur:
Shipping excl. VAT: 327,27 Kč
plus VAT 21% Amount: 68,73 Kč
Shipping cost incl. VAT : 396,00 Kč
Site:
FEDEX
Delivery typically in 3 business days to the EU, 5 business days to the North America.
Charges: 439 Kč

PostNL
Member of the Universal Postal Union. The consignment is delivered by national postal operator within your country.
Charges: 496 Kč

Czech Post
(Czech: Česká pošta) is the postal company of the Czech Republic.
Charges: 583 Kč
3 werkdagen kwam voor mij niet uit, dus ik heb niet voor FedEx gekozen maar voor PostNL. Wat ik heb gelezen is dat het over het algemeen 2 weken kan duren voordat je pakketje er dan is. Dat is wat mij betreft prima. Hopelijk(!) heb ik dan mijn B-1B af en kan ik gelijk met deze aan de slag.

Wel bijzonder dat FedEx blijkbaar het goedkoopste is, en Czech Post de duurste, ik neem aan dat als je via PostNL verstuurd het pakketje dan ook eerst wordt afgehandeld door.. Czech Post. Waarom die dan 87 kronen goedkoper is mag Joost weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
-24 november besteld
-26 november verzonden
-4 december op de mat (paste door de brievenbus, bezorgd door PostNL inderdaad)

Dikke week dus.

Al met al zal ik alleen direct bij Eduard bestellen als ze de enige zijn die op voorraad hebben wat je zoekt, anders is hun spul bij genoeg webshops te vinden waar je het vaak sneller en goedkoper hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Iemand goede ervaring met 26820 Vallejo Snow?
https://www.daxmagic-webs...oramaeffects/val26820.php

Moet hoeveelheid winter bases maken en nog nooit iets met sneeuw gemaakt. Over het algemeen is Vallejo goed, maar ken dit product verder niet. En wil best beetje experimenteren, maar alles zelf uitzoeken leek mij wat overkill :-) Vast wel iemand die er ervaring mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Dat is dus min of meer een flat rate van 15 euro onafhankelijk van wat je besteld; niet slecht als je een leuk stapeltje dingen shopped, vooral niet als ze een sale hebben. Ik heb al vaker naar die overtrees aanbiedingen gekeken, die zijn erg goede value for money als je teveel decals hebt zoals ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Vanochtend weer even aan de slag gegaan met Project B-1B. Cockpit is nu bijna helemaal geschilderd (niet zo heel moeilijk.. Air Force Grey, Flat Black en toefje Olive Drab :P ). Bijna vergeten om de binnenkant van de cockpit zelf nog te schilderen, dus dat ook maar gelijk even gedaan. De kit heeft geen decals voor de cockpit, ook niet voor het instrumentenpaneel, dus dat hoef ik er dus ook niet op te vogelen.. Gelukkig zie je echt helemaal niets van de cockpit zodra alles dicht zit..

Maarr.. Nu zit ik nog met een probleem. Ik wil de B-one op een standaard zetten met het landingsgestel ingeklapt. Ik krijg alle deuren netjes in het model geplakt, behalve de grootste deur van het neuswiel. Die is bijna een halve mm te hoog en als ik hem er nu in plak ziet het er niet uit. En het is geen vlakke deur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70p8-GFYxzk0rswBfEk2OWJwNms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kbisRwfHatQYUrMf6CnPTPV9.jpg?f=fotoalbum_large

Nou heb ik twee opties:
  1. schuren, passen, schuren, passen, schuren, passen, schuren, passen, schuren, passen, schuren, passen, schuren, passen, schuren, passen, schuren, passen, schuren, passen, schuren, passen, schuren, passen. En misschien nog wel wat passen en schuren
  2. De hele bende dichtplamuren met iets en rescriben
  3. Landingsgestel toch gebruiken
Optie #1 is het meest vervelende, maar ik denk de beste optie. Optie #2 is de easy way out, maar ik vraag me af of dit gaat werken. Optie #3 is eigenlijk geen optie, want de rest van de deuren van het landingsgestel heb ik al dichtgelijmd.

Wat zouden jullie doen? :)

In eerste instantie wilde ik ook het bomluik dicht doen ook omdat ik de meegeleverde bommen maar lelijk vond, maar ik heb een paar deuren getest, en die passen voor geen meter.. Dus dan maar deuren open. En bommen schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

smitae schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:39:
Iemand goede ervaring met 26820 Vallejo Snow?
https://www.daxmagic-webs...oramaeffects/val26820.php

Moet hoeveelheid winter bases maken en nog nooit iets met sneeuw gemaakt. Over het algemeen is Vallejo goed, maar ken dit product verder niet. En wil best beetje experimenteren, maar alles zelf uitzoeken leek mij wat overkill :-) Vast wel iemand die er ervaring mee heeft?
Ik heb Vallejo Foam & Snow, wat mij min-of-meer hetzelfde lijkt.. garantie tot aan de deur :P alleen heb ik het nog nooit gebruikt. Omdat ik eigenlijk ook wel benieuwd was heb ik het maar even uitgesmeerd over een oude kalibratiekubus van mijn 3D printer. (bij gebrek aan iets beters.. Ik heb weer een testmodel nodig :P )

[ Voor 3% gewijzigd door _Eend_ op 18-12-2021 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Ik zou hem in ieder geval niet opvullen en rescriben, dat krijg je nooit zo straks en vraagt ook veel geschuur plus je loopt het risico op krimp wat het lastig maakt.

Ik zou toch proberen om de bestaande deuren passend te maken, eventueel zou je in de wielkast een stuk plastic ofzo kunnen lijmen om de deuren te ondersteunen zodat ze wat makkelijker op hun plek te lijmen zijn.

Had je ook al gekeken of er niet toevallig een ombouwkit voor is die je er zo in kan schuiven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Invisible_man schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:30:
[...]

Ik zou hem in ieder geval niet opvullen en rescriben, dat krijg je nooit zo straks en vraagt ook veel geschuur plus je loopt het risico op krimp wat het lastig maakt.

Ik zou toch proberen om de bestaande deuren passend te maken, eventueel zou je in de wielkast een stuk plastic ofzo kunnen lijmen om de deuren te ondersteunen zodat ze wat makkelijker op hun plek te lijmen zijn.
Krimpen ben ik ook bang voor, plus dat het misschien niet heel lekker blijft zitten. Dus optie #2 kan het raam uit. Dat wordt dus schuren, passen, schuren, passen etc. etc.

En ik heb weer een lesje geleerd. Eerst even kijken of alles wel lekker past voordat ik besluit om het landingsgestel achterwege te laten.
Had je ook al gekeken of er niet toevallig een ombouwkit voor is die je er zo in kan schuiven?
Check. Gekeken en niks gevonden.

[ Voor 11% gewijzigd door _Eend_ op 18-12-2021 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik zou ook voor optie 1 gaan, minste werk toch.

Vullen en scriben kan wel (zijn toch alleen maar rechte secties?) maar dan moet je vullen met iets wat niet bros is, gewone filler kan je slecht scriben. CA glue kan, of 'sprue gloop', stukjes sprue oplossen in lijm en daarmee vullen. Gunze heeft dit spul ready-made onder de naam 'Mr. Dissolved Putty'.

Vullen en de randen met decal strips aangeven kan ook. Of in plaats van decals de randen spuiten. Allebei echter geen diepte-effect wat je met scriben en passen/schuren wel hebt.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
En nummer elf van dit jaar, de LaGG-3 is af; zoals gezegd was er een third-party decal setje nodig dat gelukkig goed werkte. Model is dus van Roden; bezint eer ge begint. In de doos lijkt het nog heel wat maar builder beware. Veel geschuur, veel gevul en ook nog wat gebeitel maar uiteindelijk een aardig model van een minder bekend type waar toch een dikke 6000 exemplaren van gebouwd zijn (meer dan b.v. de Bf-110).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_BDqct5DZ-tUtxC0mEJFV_Cbf70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PbE5fduzbNgd9aQe3hlh9CuA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCvcIZG5oNJoxdjrYvdjXAQ6K-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aIylUeRAx8jq51mXgfCeWfCX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgw-Eri6tZ3DqWqTncB4KmoG7HQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yJpRRstbKMTu9NKN7tRRwSU0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oMpm8wHDuDHlNlIoWRYlkt_rREw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rLjqjkclEhxHU2RB2i716Cui.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7V525mAMCpJjbwuwlQiK4npe-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9vFUZsL5Oiu3aWjk13NAh7vT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ov252G12H2v0Y0gvdpxoO21o-j4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ONPiGt9gWSEB8BGZwDDVtyFB.jpg?f=fotoalbum_large

Ernaast het jongere broertje, de radiale en veel effectievere La-7.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fe0hEhjnTdsMEpOlBdZp3ITTiBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXUMWAoruCjYSYdjqsFvMeqP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Dr. Strangelove op 20-12-2021 08:18 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• smitae
Begin van de volgende Admiralen Klasse Torpedobootjager (batch 2 versie) “van Nes” 1:100 schaal
Ik ben nog bezig met het afwerken van de Kortenaer (Batch 1 versie), Alleen nog de masten, tuig en wat text op de romp. Dan kan die in de bescherm-lak en moet ik eigenlijk nog iets van een vitrine tegen stof in elkaar klussen.

Begin van de romp voor de Van Nes met de opbouw. Moet alleen de achterbrug en vliegtuig-platform nog toevoegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvRiDzhhDH0EfAZLmxzEgUP-4tQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Loitxe1qKu8eKFYs2uJpezbD.jpg?f=fotoalbum_large

En nog een foto van de Kortenaer. Mee bezig sinds September vorig jaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3SLBxkqvB9ZtbPlTWJ4AB1WVF3E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bMxKwgK4RyrOg10UHOwvc2tJ.jpg?f=fotoalbum_large

Verschillen zijn relatief klein. Bv batch 1 heeft 2 x 75mm AA, batch 2 heeft 1 x 75mm AA + 4 x 40mm AA. Verder heeft batch 2 geen zeemijnen-leg optie en heeft een iets andere layout van anker spullen op het voordek. Bij de Kortenaer heb ik ook de binnenkant van de dakopbouw gemaakt, om die reden staan alle deuren open, je kunt dus echt binnen kijken. Alleen is het achteraf nogal donker en moeilijk te zien.
Dus de Van Nes zal gesloten deuren hebben, maar ga ik kijken of ik open gewerkte delen ga maken als onderdeel van het Model. Die dan los naast het complete model in de vitrine te staan.

Alles zelf getekend in Blender, gebaseerd op originele- en modelbouw-tekeningen van de KM. En heel veel foto’s. Alles zelf geprint, deels in PLA en deels in Resin.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Renegade666
Vandaag mijn T2 klaar gemaakt.
Zit nog te twijfelen dat ik 1/3/5 ook nog halen?
Aan de ene kant wel leuk om ze allemaal te hebben.
Vind ze tamelijk duur, het is niet de beste kwaliteit plastic, pasvorm gaat net.
Decals zijn ook niet je van het.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/njcYLhR/20211220-123902.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/K5jH9TR/20211220-123911.jpg

Vandaag ook maar een begin gemaakt met min Landini en Massey Ferguson, die had ik in 1 uur beide klaar :p
Lekkere simpele Heller setjes, en gewoon super passend, had ik niet verwacht om eerlijk gezegd, morgen maar aan de verf :D
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/88077Pw/20211220-192524.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Renegade666 schreef op maandag 20 december 2021 @ 19:33:
Vandaag mijn T2 klaar gemaakt.
Zit nog te twijfelen dat ik 1/3/5 ook nog halen?
Aan de ene kant wel leuk om ze allemaal te hebben.
Vind ze tamelijk duur, het is niet de beste kwaliteit plastic, pasvorm gaat net.
Decals zijn ook niet je van het.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
:Y Ik zou ze allemaal kopen :P
Vandaag ook maar een begin gemaakt met min Landini en Massey Ferguson, die had ik in 1 uur beide klaar :p
Lekkere simpele Heller setjes, en gewoon super passend, had ik niet verwacht om eerlijk gezegd, morgen maar aan de verf :D
[Afbeelding]
Leuke trekkertjes :)

Ja.. Heller maakt hele leuke kitjes. Ik zit al een tijdje te kijken naar een Renault 5 Turbo...

In ander nieuws, ik zat net een filmpje te kijken van een Amerikaan die in Japan woont en die langs verschillende tweedehands winkels afgaat. Een van die winkels had een flinke afdeling met kits. Meer dan veel hobbywinkels hier in NL.

Als ik ooit naar Japan ga moet ik eerst een schip afhuren.. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ben in Japan geweest. Ik had een ochtend een een halve middag in Akihabara en dat was werkelijk fantastisch. Ik had een website gevonden met adressen van winkels in Tokyo en dat hielp wel, als je blind rondloopt mis je een hoop.

Ik heb op modelbouw gefocust maar ik had er een maand rond kunnen lopen, ik ben nl. ook wel into videogames. En dan heb ik het nog niet over de andere plekken die ik bezocht heb op die reis.

Thuisgekomen met 13 dozen :P Als je ze effectief bij elkaar stopt dan kunnen er best veel in een koffer :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renegade666
@Dr. Strangelove
Had je een lege koffer mee🤣

@_Eend_
Er zijn wat vrachtschepen die je kunt bouwen, kan je die gebruiken😁🤣

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Plan for success he ;)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:16

page404

Website says no

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Xg6rg6bPG1UBOLULXfHaPfPZAc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D8DDx7vEyVY33ljiQq056ZW2.jpg?f=fotoalbum_large

Work in progress van de Enterprise. Deksel moet nog vastgelijmd, hopelijk lekt er dan geen licht meer. En ik zie dat de rode/groene lichten nog wat afgeschermd moeten worden zodat het knipperen duidelijker is. Ik hoop dat ik alle draden in de hull gepropt ga krijgen.

En ik ga moed verzamelen om zoiets te proberen: YouTube: Weathering Wash : Sludge Wash Panel Lines : Tutorial . Ik vind hem nog iets te clean namelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door page404 op 21-12-2021 08:54 ]

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Iemand ervaring met maken van masten?

Ik heb wel messing staafjes en buisjes. Maar de masten moeten van dik naar dun lopen? En om ze te printen lijkt mij niet handig, te breekbaar, komt toch iets spanning op te staan als ik uiteindelijk de bekabeling er aan ga maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Masten van carbon steel lopen volgens mij niet taps toe hoor. Dat zijn gewoon cylindrische stukken lijnpijp.

Afbeeldingslocatie: https://c8.alamy.com/compfr/e94at8/radio-et-radar-mat-ariel-mount-hms-belfast-maintenant-un-musee-flottant-sur-la-tamise-autrefois-l-une-des-plus-puissantes-marines-royal-e94at8.jpg

Houten masten van zeilschepen lopen soms wel licht taps toe (conisch). Maar ze zijn meestal opgebouwd uit stengen en op schaal hebben de individuele stengen in de meeste gevallen een constante diameter. Hangt een beetje van de schaal af denk ik. Ik heb een paar oudere zeilkits van Revell en Airfix en daar zijn de stengen gewoon cylindrische onderdelen.

Wikipedia: Steng

[ Voor 43% gewijzigd door Dr. Strangelove op 21-12-2021 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Maar niet voor mijn Admiralen klasse DD's. Die lijkt een hoofdmast te hebben uit steeds dunner wordende delen,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPFKsELkhHGa247Pq2w1YuQeux8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UZtPk8OSz9LEcDZds9qIQXXB.png?f=fotoalbum_large

Achter ook.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_KJcnWJbizprAfjWTSi3kpy6DI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zyYl140FYwq4oK7CH9SvYmRX.png?f=fotoalbum_large

Ik heb alleen massief messing staafjes in verschillende diameter. Maar die zijn dan wat moeilijk aan elkaar te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Renegade666 schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:36:
@Dr. Strangelove
Had je een lege koffer mee🤣

@_Eend_
Er zijn wat vrachtschepen die je kunt bouwen, kan je die gebruiken😁🤣
Dan nog de Karel Doorman en nog een ander oorlogsschip erbij, dan krijg ik ook geen last van piraten :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
@smitae Dat zijn volgens mij nog steeds cylindrische stukken lijnpijp.

Albion Alloys heeft wat je nodig hebt, slide fit sets. Bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://modelbouwcompany.nl/Files/8/125000/125910/ProductPhotos/Large/685534463.jpg

https://modelbouwcompany....FT10-SLIDE-FIT-BRASS-PACK

@_Eend_ Great minds :P

[ Voor 4% gewijzigd door Dr. Strangelove op 21-12-2021 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

smitae schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:35:
Maar niet voor mijn Admiralen klasse DD's. Die lijkt een hoofdmast te hebben uit steeds dunner wordende delen,

[Afbeelding]

Achter ook.
[Afbeelding]

Ik heb alleen massief messing staafjes in verschillende diameter. Maar die zijn dan wat moeilijk aan elkaar te maken.....
Albion Alloys maakt ook messing buizen, misschien dat je daar iets van in elkaar kunt fabrieken? Je kunt dat prima solderen. En anders gaatjes boren in de staafjes en daar steeds dunnere staafjes in solderen/lijmen.

Edit: Dr. Perfect Plastic Putty :+ was me voor :p

[ Voor 3% gewijzigd door _Eend_ op 21-12-2021 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Thanks. Dat is idd wat ik zoek :-)

Ik ga ff zoeken, in 1:100 wordt het allemaal best dun. 2,5 mm is dikste deel en als ik dan in 3 stapjes max tot 1.5 mm kan komen lijkt het denk ik al heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Die sets zijn er in veel verschillende diameters, ik gebruik zelf de 0,3/0,5/0,7mm sets voor het maken van pitot buizen in 1/72.
  • SFT1 0.4mm 0.6mm 0.8mm 1.0mm Brass Tube
  • SFT2 0.3mm 0.5mm 0.7mm 0.9mm Brass Tube
  • SFT3 0.4mm 0.6mm 0.8mm 1.0mm Alum. Tube
  • SFT4 0.3mm 0.5mm 0.7mm 0.9mm Alum. Tube
  • SFT5 0.4mm 0.6mm 0.8mm Ni. Si. Tube
  • SFT6 0.3mm 0.5mm 0.7mm Ni. Si. Tube
  • SFT7 1.2mm 1.4mm 1.6mm 1.8mm Brass Tube
  • SFT8 1.1mm 1.3mm 1.5mm 1.7mm Brass Tube
  • SFT9 1mm 2mm 3mm Brass Tube
  • SFT10 4mm 5mm 6mm Brass Tube
  • SFT11 1mm 2mm 3mm Alum Tube
  • SFT12 4mm 5mm 6mm Alum Tube
  • SFT13 1mm 2mm 3mm Copper Tube
  • SFT14 4mm 5mm 6mm Copper Tube
  • SFT15 1.6mm 2.4mm 3.2mm Square Brass Tube

Dr. Perfect Plastic Putty heeft een probleem, zijn Perfect Plastic Putty is op :( Kan het ook nergens vinden in Nederland...

Nu moet ik maar stoppen met modelbouwen vrees ik ;(

[ Voor 70% gewijzigd door Dr. Strangelove op 21-12-2021 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

@Dr. Strangelove Monique heeft nog wat voorraad volgens haar website: https://www.hbmonique.nl/bd44-perfect-plastic-putty.html :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Thanks, helaas wel engiszins pricey, met verzending bijna 16 euro. Kost normaal 6 GBP. En Enschede is niet naast de deur dus ophalen wordt hem niet.

Ik heb een tube Vallejo putty op waterbasis gekocht, ga eerst proberen of dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:46:
Die sets zijn er in veel verschillende diameters, ik gebruik zelf de 0,3/0,5/0,7mm sets voor het maken van pitot buizen in 1/72.
  • SFT1 0.4mm 0.6mm 0.8mm 1.0mm Brass Tube
  • SFT2 0.3mm 0.5mm 0.7mm 0.9mm Brass Tube
  • SFT3 0.4mm 0.6mm 0.8mm 1.0mm Alum. Tube
  • SFT4 0.3mm 0.5mm 0.7mm 0.9mm Alum. Tube
  • SFT5 0.4mm 0.6mm 0.8mm Ni. Si. Tube
  • SFT6 0.3mm 0.5mm 0.7mm Ni. Si. Tube
  • SFT7 1.2mm 1.4mm 1.6mm 1.8mm Brass Tube
  • SFT8 1.1mm 1.3mm 1.5mm 1.7mm Brass Tube
  • SFT9 1mm 2mm 3mm Brass Tube
  • SFT10 4mm 5mm 6mm Brass Tube
  • SFT11 1mm 2mm 3mm Alum Tube
  • SFT12 4mm 5mm 6mm Alum Tube
  • SFT13 1mm 2mm 3mm Copper Tube
  • SFT14 4mm 5mm 6mm Copper Tube
  • SFT15 1.6mm 2.4mm 3.2mm Square Brass Tube
Ja, perfect dit. precies wat ik nodig had. En zag al van 3, 2 en 1 mm. Die zijn perfect. In combi met de messing staafjes kan ik volgens mij nu de masten goed bouwen. En vooral stevig genoeg voor het tuigwerk.

Nu nog beetje zoeken naar hijsblokken en kabelblokken. Genoeg te vinden maar, de maat die ik zoek hebben ze niet op voorraad bij modelbouwshopnederland.nl
1:100 blijft toch een beetje een uitdaging zie ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Dr. Strangelove schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:05:
Thanks, helaas wel engiszins pricey, met verzending bijna 16 euro. Kost normaal 6 GBP. En Enschede is niet naast de deur dus ophalen wordt hem niet.

Ik heb een tube Vallejo putty op waterbasis gekocht, ga eerst proberen of dat werkt.
Ja.. Daarom heb ik daar ook nog niks besteld. Dankzij een niet nader te noemen persoon wil ik PPP ook wel eens proberen. Ik gebruik nu bijna altijd Vallejo putty, en het is fijn spul, maar het krimpt als een malle. Maar voor smalle kieren van minder dan een mm werkt het prima. Ik laat het altijd een dag drogen om dan nog een laagje aan te brengen.

Maar het is wel een verbetering tov. Revell Plasto. Dat spul is nogal onhandelbaar vergeleken bij het Vallejo spul, en het stinkt echt verschrikkelijk, wat niet zo fijn is als je op de keukentafel bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Plasto is lacquer-based, ik gebruik dan liever Tamiya filler.

Kan je Vallejo wegvegen met een vochtig doekje als het opgedroogd is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Dr. Strangelove schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:05:

Ik heb het toen bij Grootendorst in Woerden gekocht. Hij heeft vast nog liggen, misschien is dat haalbaarder voor jou. Ik wilde aanbieden er volgende week even langs te gaan voor je maar ik vermoed dat het geen essentiele winkel is :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

page404 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:41:
[...]

Ik heb het toen bij Grootendorst in Woerden gekocht. Hij heeft vast nog liggen, misschien is dat haalbaarder voor jou. Ik wilde aanbieden er volgende week even langs te gaan voor je maar ik vermoed dat het geen essentiele winkel is :')
Als ze PPP verkopen dan wel :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
page404 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:41:
[...]

Definieer 'essentieel' :)

Woerden kom ik nog wel eens, maat van me die ik al veel te lang niet gezien heb woont daar. Dank voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Keuzes, keuzes..

Ben nu even bezig met de B-one, de motorgondels om precies te zijn. Ik zit nu naar de exhausts te kijken en ze vallen toch wel erg tegen. Het is toch wel zonde om hier Vallejo Metal Color op te spuiten, zoals ik eerst van plan was. Op naar Scalemates.com dus :P

https://www.scalemates.co...t-closed-academy--1279798 20 euro + verzendkosten vanuit Japan.

Dus nu heb ik de keuze.. Verdubbel ik de prijs van de complete kit en kan ik hem sowieso dit jaar niet meer afmaken, of probeer ik hem dit jaar nog af te maken met de extreem simpele exhausts die zijn meegeleverd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Deze lijken wel erg op de exhausts die op de F-15 zitten. En die zijn veel makkelijker te krijgen vermoed ik.

Je kan ook voor de vroege variant gaan als je de decals hebt en de exhausts met turkey feathers bouwen; dan lijken ze me vrijwel identiek aan de exhaust van de F-16 en ook die zijn vrij eenvoudig te krijgen.

Edit: Zie dat het 1/144 is, in die schaal is er minder voorradig denk ik.

Edit 2: Enige wat ik kan vinden :(

https://zactomodels.com/product/1-144-f-15-details/

Lekkere progress de afgelopen dagen op mijn eerste comission build, de Airfix Whirlwind. Deze kit was ik 25 jaar terug begonnen en heeft decennia in een doos gelegen met alleen de onderzijde in de verf. Toen ik de hobby zo'n tien jaar geleden weer oppakte heb ik veel half afgebouwde kits afgemaakt. Deze bleef liggen omdat ik losse onderdelen kwijt was geraakt. Het was dus puur toeval dat mijn klant zelf een doosje had liggen en deze door mij wilde laten bouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQH-yhjCTBKqAr1Xt9yxtA3_W0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xENLlqYFBMh0emUtFMEHjPRh.jpg?f=fotoalbum_large

Het leuke nu is dat de doos met decals (die hopelijk nog goed zijn) komt met een exemplaar dat gestationeerd was op RAF Matlaske, een satellietvliegveld van RAF Coltishall. Ik heb op een steenworp afstand van Coltishall gewoond, en Matlaske, toen en nu een gehucht van 8 mensen, 3 varkens en 12 kippen, ken ik goed. In één van mijn vele wandelingen in Norfolk ben ik er langs gelopen en ben er ook vaak doorheen gereden.

Alles bij elkaar de ingrediënten voor een leuke build. Dit moet nummer 12 van het jaar worden waarmee ik mijn aantal van vorig jaar evenaar en ook ervoor zorg dat ik 'stashneutraal' blijf, i.e. evenveel kits afgebouwd als ik gekocht heb :)

Helaas is dat laatste wel in gevaar - deze Emil is net weer in stock gekomen bij de Aviation Megastore :X

Afbeeldingslocatie: https://www.aviationmegastore.com/img/prod/full/6/4/184008_0.jpg

[ Voor 84% gewijzigd door Dr. Strangelove op 22-12-2021 13:44 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• DeZaag
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:06
Deze week de Ferrari California in 2 versies van Revell afgerond. Ben blij dat de volgende weer van Tamiya is, want kwaliteit en pasvorm is toch minder... en ik ben niet goed genoeg om dat te compenseren... :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOGZO1w-tsHo4Q-qrij2jizB12c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DCH5L6y3T5mqCMCg8bjI4hEP.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

DeZaag schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:47:
Deze week de Ferrari California in 2 versies van Revell afgerond. Ben blij dat de volgende weer van Tamiya is, want kwaliteit en pasvorm is toch minder... en ik ben niet goed genoeg om dat te compenseren... :P

[Afbeelding]
Zien er goed uit hoor! Ik wil toch ook wel een keer een Tamiya proberen hoor. Maar goed, heb nog 3,5 Revell kit liggen in de stash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormtrooper
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:40

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Dr. Strangelove schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:22:
Ben in Japan geweest. Ik had een ochtend een een halve middag in Akihabara en dat was werkelijk fantastisch. Ik had een website gevonden met adressen van winkels in Tokyo en dat hielp wel, als je blind rondloopt mis je een hoop.

Ik heb op modelbouw gefocust maar ik had er een maand rond kunnen lopen, ik ben nl. ook wel into videogames. En dan heb ik het nog niet over de andere plekken die ik bezocht heb op die reis.

Thuisgekomen met 13 dozen :P Als je ze effectief bij elkaar stopt dan kunnen er best veel in een koffer :P
Ik heb een kleine 2 uur in Akihabara rond mogen lopen, was helemaal niet voorbereid dus ook weinig leuks kunnen vinden. Was dan ook maar een paar dagen in Tokyo, daarna door naar Kyoto en ook daar maar 2 dagen rond mogen lopen met een heeeeeeeel vol schema voordat ik weer terug moest naar Nederland :'(

Mocht ik er toch nog eens heen mogen, dan ga ik me zeker beter voorbereiden.

Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Deze website bookmarken:

http://tokyo-hobby-shops.geraet040.net/

Ik zie dat hij inmiddels al een paar jaar niet is geupdate maar nog steeds de beste overview van winkels en specifieke directions over hoe ze te vinden - die heb je nodig in een aantal gevallen!
The shops in this list usually carry good range of AFV kits and accessories in stock. Kits and accessories from Asian and Japanese manufacturers are, in most cases, competitively priced. You can expect Tamiya's kits have much more attractive price tags than outside Japan.

Kits from Far Eastern manufacturers, such as Dragon, Trumpeter, and AFV Club, may not be as cheap as at on-line stores based in Hong Kong. But I expect they are still reasonably priced, compared with the rest of the world.

If you are hunting for American or European (Western or Eastern) kits at good price, you may be disappointed. They are relatively expensive in Japan. However, it may be good for you to be able to browse quite a few of them.
En:
In addition to 'proper' hobby shops listed here, you may want to visit big 'camera' shops in Tokyo. These are, apparently, not hobby shops. They all started their business as camera shops, but now sell all sorts of home appliances, digital and electric gadgets, PCs, CDs, DVDs, and some hobby stuff. You may find good selection of plastic model kits, tools, and paint at competitive prices. However, they often exclusively stock SciFi, girlie figures, and collectible toys only. Still, you may be able to enjoy browsing shelves, while shopping latest electric gadgets.
Voorbeeld is Yodobashi Akiba, die winkel is insane. Denk Mediamarkt maar dan tot de 12de macht. Een Tweaker kan in die winkel alleen al drie dagen rondhangen zonder zich te vervelen :)

[ Voor 76% gewijzigd door Dr. Strangelove op 22-12-2021 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper-xfx
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:49
Dr. Strangelove schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:05:
Deze website bookmarken:

http://tokyo-hobby-shops.geraet040.net/

Ik zie dat hij inmiddels al een paar jaar niet is geupdate maar nog steeds de beste overview van winkels en specifieke directions over hoe ze te vinden - die heb je nodig in een aantal gevallen!

[...]

En:

[...]

Voorbeeld is Yodobashi Akiba, die winkel is insane. Denk Mediamarkt maar dan tot de 12de macht. Een Tweaker kan in die winkel alleen al drie dagen rondhangen zonder zich te vervelen :)
Hmmm.. als corona (ooit) voorbij/minder is.. moet ik toch eens kijken hoe ik Japan kan bezoeken zonder mijn vriendin mee te nemen... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Mijn grootste valkuil is dat ik te veel hobby heb. En als het "moet", dan kan ik echt wel meer tijd vrij maken voor onze gezamenlijke hobby.

Maar dan nog vraag ik me serieus af waar jullie de tijd vandaan halen om meerdere setjes (sommige zelfs +10) per jaar af te krijgen. En de modellen die ik voorbij zie komen, zien er gewoon spic en span uit. _/-\o_

Ik begrijp het niet hoe jullie dat voor elkaar krijgen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Of jullie krijgen meer uur in een dag of jullie zijn al met pensioen. :+

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
streamnl schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:05:
De lockdown enzo "helpt" zeker mee in de productiviteit (mijn muziekhobby staat de laatste twee jaar zeker op een lager pitje), maar ik persoonlijk pak dagelijks wel een uurtje mee door tijdens het tv kijken wat te doen. Alleen dingen als airbrushen enzo spaar ik op voor het weekend (wat soms resulteert in meerdere modellen die gebouwd zijn maar nog niet gespoten). Ik zit de hele dag achter een scherm op mijn werk, dan wil ik s'avonds gewoon wat met mijn handen doen en wil niet elke avond bankhangen.

Ook ben ik na de nodige modellen gebouwd te hebben er ondertussen wel aardig efficiënt in geworden wat zeker meehelpt.

Deze trouwens net besteld:

https://www.aviationmegas...ction=prodinfo&art=184301

Stond al een tijdje in pre-order en kreeg net een berichtje van AMS dat deze binnen was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

streamnl schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:05:
Mijn grootste valkuil is dat ik te veel hobby heb. En als het "moet", dan kan ik echt wel meer tijd vrij maken voor onze gezamenlijke hobby.

Maar dan nog vraag ik me serieus af waar jullie de tijd vandaan halen om meerdere setjes (sommige zelfs +10) per jaar af te krijgen. En de modellen die ik voorbij zie komen, zien er gewoon spic en span uit. _/-\o_

***members only***

Of jullie krijgen meer uur in een dag of jullie zijn al met pensioen. :+
Ach joh, genieten van wat anderen met de hobby voor elkaar krijgen is ook onderdeel van de hobby. Zodra het een gevoel van 'moeten' wordt is de lol er voor mij vanaf. Het daadwerkelijk bouwen komt met vlagen. Maanden, ondertussen jaren vrijwel niets en dan ineens in een paar maanden tijd flinke stappen vooruit. Het hoort er allemaal bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik heb na de geboorte van mijn zoontje in drie jaar er precies 1 kit uitgeperst. Te moe en afgemat om wat te doen. Nu heb ik het weer opgepakt, maar met name in de zomer komt er weinig uit. Als de dagen korter worden komt het weer. Maar ik heb ook een periode van 15 jaar gehad dat ik eigenlijk niets gedaan heb, gamen en films vond ik toen belangrijker. Het is keuzes maken, die laatste twee dingen doe ik nu veel minder.
Invisible_man schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:32:
[...]

Deze trouwens net besteld:

https://www.aviationmegas...ction=prodinfo&art=184301

Stond al een tijdje in pre-order en kreeg net een berichtje van AMS dat deze binnen was.
Wel een setje Dutch Decal voor aanschaffen denk ik (Luuk Boerman is er al mee bezig), of de driehoeken zelf maken. Die zijn niet in de haak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:25:
Wel een setje Dutch Decal voor aanschaffen denk ik (Luuk Boerman is er al mee bezig), of de driehoeken zelf maken. Die zijn niet in de haak.
Als er een dutch decal sheet voor komt koop ik die wel ja, en anders kan ik altijd zelf nog een paint mask maken met de cricut, vooral de driehoeken zijn een eitje daarmee. Voordeel van vliegtuigen van die tijd is dan ook dat ze niet zo veel decals nodig hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smitae
COVID heeft wel als voordeel gehad dat ik verplicht thuis moet werken. Daardoor kan ik wel wat meer modelbouw werk doen. Ik kan mijn 3D printer in de ochtend aanzetten. En 10 to 12 uur later heb ik weer een nieuw stukje model erbij. Voordeel is wel dat ik per dag bijna 3 uur reistijd niet meer heb. Dus er is wel tijd over. Meestal een uurtje voor 09:00 uur en dan einde van de middag nog een uurtje wat afmaken. Het andere uurtje gaat meestal op aan het werk.
Dus ik werk meer, maar heb ook nog eens max 2 uurtjes per dag voor de hobby erbij. Niet elk dag, want de extra uurtjes die ik beschikbaar heb gaan ook op aan het thuisfront.

Maar om de modellen ook echt af te maken…. Uh dat lukt mij ook niet echt goed.
Gewoon te weinig tijd en daarom is het best leuk om te zien wat andere mensen in elkaar klussen.

Ja, leuke is dat ik zelf heel veel print en ook deels in elkaar zet voor anderen die het dan in de verf zetten.

• Elve1984
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:52:

Helaas is dat laatste wel in gevaar - deze Emil is net weer in stock gekomen bij de Aviation Megastore :X

[Afbeelding]
Wat is de reden dat je voor de AZ bf109e gaat en niet de Special Hobby als ik vragen mag?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Elve1984 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:56:
[...]

Wat is de reden dat je voor de AZ bf109e gaat en niet de Special Hobby als ik vragen mag?
Die had ik nog niet...? :X :$ Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aoP0sDc5VVhV4sVR--EmPNQSsTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UBXSqaJ7zHi6n9zUSdU5JBoM.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:

Ff serieus dan, zit toch uit te buiken en Klein Maar Fijn te kijken met mijn vrouw, ik kan daar niet met meer dan een half oog naar kijken vanwege het geneuzel.

Afgezien dat de Emil een van mijn favoriete toestellen is, ben ik benieuwd of AZ hiermee wat kan toevoegen aan de hele serie van goede kits die er al van dit toestel zijn, en de decals met Nederlands tintje spreken me aan.

Zoals je kan zien heb ik er al een aantal; de SH / Eduard boxing is op afstand de meest gedetailleerde maar dus ook zeker de meest tijdrovende build en er schijnen fit issues te zijn met de canopy.

Aan de andere zijde van het spectrum zit de Airfix, die relatief simpel is maar nog steeds tot een goed resultaat leidt (zie mijn post van een paar maanden terug). Ook Tamiya en ICM maken goede Emils, en zelfs de oude Heller is een aardige kit nog, maar wel met opliggend detail. Hasegawa heeft twee tools in omloop die variëren van oud tot zeer oud maar allebei nog best goed zijn als je ze voor een schappelijk bedrag kan vinden.

[ Voor 44% gewijzigd door Dr. Strangelove op 23-12-2021 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Dr. Strangelove schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:52:
Deze lijken wel erg op de exhausts die op de F-15 zitten. En die zijn veel makkelijker te krijgen vermoed ik.

Je kan ook voor de vroege variant gaan als je de decals hebt en de exhausts met turkey feathers bouwen; dan lijken ze me vrijwel identiek aan de exhaust van de F-16 en ook die zijn vrij eenvoudig te krijgen.

Edit: Zie dat het 1/144 is, in die schaal is er minder voorradig denk ik.

Edit 2: Enige wat ik kan vinden :(

https://zactomodels.com/product/1-144-f-15-details/

[...]
Dat is wel een goede tip :)

Ik denk dat ik daar even naar ga kijken, want ik vindt het maar niks die standaard exhausts. Hoe meer ik er over nadenk hoe meer het me tegen staat ze te gebruiken :-(

Ik kwam ook nog deze tegen: https://www.scalemates.co...e-frosted-detail--1214851

Die is ook nog gebruikt voor dezelfde kit. Alleen heeft niemand hem te koop staan op scalemates :(

Ik heb nu wel een ander projectje dat ik kan doen in de tussentijd: mijn bestelling van Eduard is binnen *O*.

Besteld: 16-12
verzonden: 22-12
ontvangen: vandaag :)

[ Voor 10% gewijzigd door _Eend_ op 24-12-2021 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elve1984
Dr. Strangelove schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:47:
[...]

Afgezien dat de Emil een van mijn favoriete toestellen is, ben ik benieuwd of AZ hiermee wat kan toevoegen aan de hele serie van goede kits die er al van dit toestel zijn, en de decals met Nederlands tintje spreken me aan.

Zoals je kan zien heb ik er al een aantal; de SH / Eduard boxing is op afstand de meest gedetailleerde maar dus ook zeker de meest tijdrovende build en er schijnen fit issues te zijn met de canopy.

Aan de andere zijde van het spectrum zit de Airfix, die relatief simpel is maar nog steeds tot een goed resultaat leidt (zie mijn post van een paar maanden terug). Ook Tamiya en ICM maken goede Emils, en zelfs de oude Heller is een aardige kit nog, maar wel met opliggend detail. Hasegawa heeft twee tools in omloop die variëren van oud tot zeer oud maar allebei nog best goed zijn als je ze voor een schappelijk bedrag kan vinden.
Het was meer dat ik het me gewoon afvroeg, ik lees over de SH Emil's veel goede dingen dus was benieuwd wat je reden was om voor de AZ te gaan.

Ik vind persoonlijk de Emil het mooiste 109 type dat er is. heb zelf de SH dan ook nog op mijn verlangenlijstje staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Het is in de doos een ontzettend mooie kit. Mooi surface detail, veel gedetailleerde onderdelen, PE, resin wielen afhankelijke van de versie, aardige motordetails voor als je hem open wil bouwen. Volgens Tom Cleaver bouwt hij ook lekker.

https://modelingmadness.c...leaver/g/109/e/tc72e4.htm

Hij is ook voor een schappelijk bedrag te krijgen dus je doet er zeker geen miskoop aan denk ik.

De Emil is ook mijn favoriet; niet omdat het het mooiste toestel uit de serie is, dat is voor mij een toss-up tussen de Friedrich en Kürfurst, maar omdat het ding eruit ziet als een meedogenloze, effectieve vechtmachine - een goede metafoor voor Duitsland in de eerste jaren van WOII.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Renegade666
Vandaag de porsche en deutz even afgemaakt. Deutz is helaas wat donker qua kleur, dacht dat hij wat lichter was qua verf, maar na het spuiten was hij wel aardig donker😅

Maar voor de rest wel redelijk gelukt. Het bouwen is niet spannend, het verven heeft het meeste tijd gekost.

Nu weer verder met de mf en landini.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Wvp0ZWS/20211225-145722.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/pJb8Jd1/20211225-145731.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hier ook even vragen:

Ik heb hier een oude trafo liggen van een Playmobil trein. Ding geeft nog 14v als je hem open draait, maar lijkt met de tussenliggende voltages wat meer problemen te hebben. Is niet helemaal traploos, zeg maar ;)
Betreft een Titan 812
Hoe krijg ik dat ding open zodat ik hem eens goed schoon kan maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jd6cilYL_oEpBl7y9JJ5hCrEnJw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t56RtyQSFIOubjiSV0AC5vR9.jpg?f=fotoalbum_large

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
The Eagle schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:50:
Hier ook even vragen:

Ik heb hier een oude trafo liggen van een Playmobil trein. Ding geeft nog 14v als je hem open draait, maar lijkt met de tussenliggende voltages wat meer problemen te hebben. Is niet helemaal traploos, zeg maar ;)
Betreft een Titan 812
Hoe krijg ik dat ding open zodat ik hem eens goed schoon kan maken?

[Afbeelding]
Kan je de knop er voorzichtig af halen?
Hopelijk zit daaronder een moertje waardoor je de behuizing los kan maken van de binnenkant.

Anders zal het vastgelijmd of geklikt zitten. Dan is het lastiger om hem los te krijgen.

Edit: wat ook kan is dat er onder de sticker/ aluminium plaatje (??) schroeven zitten. Ook dat plaatje zal waarschijnlijk vastgelijmd zitten.

Met een föhn kan je dit vaak wel los krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door streamnl op 26-12-2021 12:03 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Kan zijn dat het een ingegoten ding is of dat de behuizing dicht gesmolten is en dan is het wat meer gedoe, maar inderdaad zoeken naar verborgen schroeven onder rubberen voetjes en plaatjes is een goed begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Lijkt er op dat de ringetjes die je op de hoeken ziet de boel vasthouden. Die ga ik er niet af krijgen zonder te slopen ben ik bang. En ik ken ook geen alternatief om weer vast te zetten dan. Tiewraps is ook weer zoiets :P
En regelaar lijkt behoorlijk vast te zitten...

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Renegade666
Bij deze de 2 trekkers ook klaar, 4 in totaal :D

Het zijn wat simpele dingen, weinig detail, marja, is niet anders.

Kan ik nu even de boot van mij pa spuiten, en daarna weer verder met eigen bouwwerken.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3R1Fkyf/20211227-173735.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/xffxcgf/20211227-173745.jpg

Pagina: 1 ... 34 ... 77 Laatste