These are my principles. If you don't like them, I have others.
Stel ze zou dit ook leuk gevonden hebben, dan zou de productie veel hoger zijn. AbsoluutDr. Strangelove schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:47:
Geen excuus meer om niet even stevig productie te draaien nu

De een schuurt en de ander verft. En ik zou alles beneden kunnen laten liggen ipv op de zolder.
Helaas vindt ze verven alleen leuk als de kwast breder is dan 1,5 cm. Dit was te fijn.
Ze heeft plezier gehad (ik ook
Leukste zin: “Maar dat zie je straks toch niet meer, dit doe je eigenlijk alleen voor jezelf “

En ze snapt nu veel meer waarom we/ik zo veel spullen “nodig hebben”.
De 3D-romp is klaar, nog bezig met de andere delen, zoals de brug, toren, etc.
In de romp uitsparing gemaakt voor de dekdelen, zodat ik zeker weet dat ik straks alles op exact de plek kan lijmen.
Maar de romp kan geprint worden en dan kan ik tijdens het printen van de romp verder met de rest van het 3D-werk.
Jammer genoeg nog wel een print-queue van 2 weken voor ik De Ruyter romp kan gaan printen….
De romp is in 17 stukken geknipt, ik print alleen overdag, dus de maximale print duur is rond de 10 ~ 12 uur per sectie. Of wel 17 dagen printen.
Model zal 171cm lang worden, grootste model voor mij tot nu toe.
/f/image/sdWeMYLCwvmDlji6nMduu1Da.png?f=fotoalbum_large)
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Hoho, schepen. Boten hebben ze bij de OnderzeedienstRenegade666 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:19:
@smitae
Je hebt ondertussen meer boten dan onze eigen marine 🤣
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Mr Hobby PS290 met grip.
Hij voelt toen hij nog in het doosje zat al degelijker aan
Het is wel 0.5mm, maar heb nog een andere Fengda met 0.2 en 0.3 die er nog even naast hou.

Ondertussen een stukje primer mee gespoten. Wat een genot om met zo'n trigger te brushen.
[ Voor 12% gewijzigd door Renegade666 op 29-12-2021 14:07 ]
[ Voor 98% gewijzigd door Renegade666 op 29-12-2021 14:07 ]
Idem voor de SR71 > die ligt hier klaar, dus zal kijken als ik deze hier ook kan krijgen
Zijn wel aardig aan de prijs, 22 euro, en dan ook nog eens 15 euro verzendkosten via DHL of 10 euro via gewone post..
https://rfstudio.hu/
[ Voor 17% gewijzigd door Renegade666 op 30-12-2021 07:40 ]
Ja dat is een fantastische ontwikkeling in modelbouwland, heb die van Quinta studio al een paar keer toegepast. Ten opzichte van geprint PE wat nagenoeg vlak is, geeft dit echt meer diepte en zonder veel moeite heb je al snel een mooi gedetailleerde cockpit (die je vervolgens 9 van de 10 keer nauwelijks kan zienRenegade666 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:32:
Als iemand nog een leuke cockpit wilt hebben voor de F4B Phantom van tamiya, moet hier even na.
Idem voor de SR71 > die ligt hier klaar, dus zal kijken als ik deze hier ook kan krijgen
Zijn wel aardig aan de prijs, 22 euro, en dan ook nog eens 15 euro verzendkosten via DHL of 10 euro via gewone post..
[YouTube: New RED FOX STUDIOS 3d printed instrument panels (Tamiya 1/48 F4B Phantom, Revell SR71)]
22 euro is wel serieus veel geld. Maar ik zit nu het filmpje te kijken..Renegade666 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:32:
Als iemand nog een leuke cockpit wilt hebben voor de F4B Phantom van tamiya, moet hier even naar kijken.
[YouTube: New RED FOX STUDIOS 3d printed instrument panels (Tamiya 1/48 F4B Phantom, Revell SR71)]
Gelukkig heb ik geen SR-71 of F-4 kits.
Nog niet._Eend_ schreef op donderdag 30 december 2021 @ 07:42:
[...]
22 euro is wel serieus veel geld. Maar ik zit nu het filmpje te kijken..![]()
Gelukkig heb ik geen SR-71 of F-4 kits.
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Heb nu de gun-decks voor de Van nes in Resin geprint (versus PLA en deel met karton de shields ) voor mijn Kortenaer. Nu heb ik ook de roosters en kabel-doorvoer getekend.
Bij PLA, blijf je toch de lijntjes een klein beetje zien als je met je neus boven op het model zit. Ik ben te lui om het volledige glad te maken. En vanaf normale kijk afstand is het eigenlijk al niet meer te zien....
Maar duidelijk dat de extra details die ik in Resin kan printen het wel erg mooi maken... Maar goed, we zijn nu ook bijna een jaar verder in mijn modelbouw/3d-print leerproces.
Kortenaer voor toren (PLA + Karton onder de support balken);
:strip_exif()/f/image/ArbEnnojh9hNkvvrKfQexp3n.jpg?f=fotoalbum_large)
Van Nes voor toren (volledig Resin dek + shields)
:strip_exif()/f/image/i9n6GsmIAUeGJRV9b0pww0qw.jpg?f=fotoalbum_large)
Kortenaer achter-toren (PLA + Karton onder de support balken);
:strip_exif()/f/image/iSDVvPKOPZv2PCgomjk2Gl2z.jpg?f=fotoalbum_large)
Van Nes achtertoren (volledig resin)
:strip_exif()/f/image/uyw2aUaqrBxvhLNAsJ0Zojvv.jpg?f=fotoalbum_large)
Ziet er strak uit! Wie heeft er straks nog een modelbouwfabrikant nodigsmitae schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:52:
Weer ff spammen :-)
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Maar voor 1:100 waar ik alles nu in doe werkt het erg goed. Als het moet kan ik details tot 5 cm real-world printen als losse delen en details tot 5mm real-world.. Wel erg mooi, maar heel veel design werk.
Zeker voor kleine oplages (of 1-offs) is dit wel een hele mooie uitbreiding voor de hobby. Je kunt de specials wel krijgen in 1:350, maar die zijn heel erg duur. Maar goed, uren en kosten in mijn huidige modelbouw moet ik ook maar niet omzetten naar geld :-)
[ Voor 4% gewijzigd door smitae op 30-12-2021 12:08 ]
Dit is ook mijn eerste echte commissie, ik hoop dat de opdrachtgever er blij mee is.
:strip_exif()/f/image/vjq3zeHdNDDuw50bHIS9SXV6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UcO4JgKmAiPxjEzD02UksRSr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/69Pzp4qgW62jfEphfVgg8Fk1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZS0CB0zdp88zpS4wOheaLryC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eHuMK3m682EgRryWGqIQtWWv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0pKFKJZAAy7NOY0guQSJi3q4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vTqiq3ZTdfd1d8iXpVTwvIUl.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is één van Airfix' oudere kits, jaren '50 geloof ik al. Bouwt best prima, niet veel detail natuurlijk maar pasvorm is prima. Ik heb wat extraatjes toegevoegd met Albion Alloys tubing en wat EZ-wire.
Ik weet niet of de vraag al keer voorbij gekomen is maar welk teken pakket gebruik je als ik vragen mag?smitae schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:41:
Ja, dat resin is echt wel en ding aan het worden. Moet wel zeggen dat in 1:350 de dingen in 3D voor mijn gevoel te klein worden voor goed printen van schepen etc.
Maar voor 1:100 waar ik alles nu in doe werkt het erg goed. Als het moet kan ik details tot 5 cm real-world printen als losse delen en details tot 5mm real-world.. Wel erg mooi, maar heel veel design werk.
Zeker voor kleine oplages (of 1-offs) is dit wel een hele mooie uitbreiding voor de hobby. Je kunt de specials wel krijgen in 1:350, maar die zijn heel erg duur. Maar goed, uren en kosten in mijn huidige modelbouw moet ik ook maar niet omzetten naar geld :-)
Veel spullen?streamnl schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 20:04:
[...]
En ze snapt nu veel meer waarom we/ik zo veel spullen “nodig hebben”.
Ik heb helemaal niet veel spullen:
3 airbrushes (ok, 1 daarvan gebruik ik niet)
2 compressors (waarvan 1 ook niet gebruikt wordt)
3 zijkniptangen (1 goede, 1 wat minder goede en een rukding)
Een uitgebreide collectie Action kwasten
4242 verschillende potjes verf. (per merk)
7 flesjes primer
de complete schuurpapierafdeling van de plaatselijke Hubo
tandenstokers
satestokjes
ijsstokjes
latex handschoenen
alligatorklemmetjes
4 snijmatten
5 hobbymesjes + een collectie aan verschillende types mesjes
1 scalpel met reservemesjes
potjes
bakjes
dekseltjes
elastiekjes
rolletjes tamiya tape
rollen gewone schilderstape (action en goeie)
dubbelzijdige tape
posterputty
1 liter IPA
2 flessen gedenatureerd water
meerdere flessen airbrush cleaner, thinner en flow improver
Ik hou nu maar op..
ja, misschien heb je gelijk
Zeker, ik gebruik Blender voor al mijn 3D werk.Elve1984 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:32:
[...]
Ik weet niet of de vraag al keer voorbij gekomen is maar welk teken pakket gebruik je als ik vragen mag?
/f/image/oMunBE5enS4J3e53hHnBhtWE.png?f=fotoalbum_large)
Heb stukje geschreven op mijn BLOG. Deel 2 nog geen tijd voor gehad... te druk met 3D werk en printen
https://aesmit.org/2021/0...oat-using-blender-part-1/
Er zijn veel andere optie's. Maar ik wilde Open Source (niet gratis, in de zin dat ik wel elk jaar wat doneer aan de Blender stichting), geen on-line verbinding nodig (local draaien), geen abonoment. En ook de Nederlandse roots tellen mee
Mijn methode is, kort gezegd, om CA Accelerator te gebruiken. Ik heb dit spul, al is mijn flesje wat kleiner. Er zijn verschillende merken. Let op dat je een flesje koopt en geen spray zoals ik in eerste instantie deed, daar heb je geen moer aan voor detailwerk als dit.
Uitgebreide versie:
- Met de punt van een X-acto mesje een gaatje maken.
- Gaatje iets groter boren met een handboortje. Zo klein mogelijk maar groot genoeg om een draadje in te friemelen. Stap 1 en 2 liefst voordat je gaat spuiten/verven (voor als je uitschiet...) maar dat vergeet ik zelf ook vaak
- Drupje CA in het gaatje laten lopen met het puntje van een oud mesje.
- Uiteinde van je draad in de accelerator dopen, of een beetje aanbrengen met een ander oud mesje.
- Goed mikken
[ Voor 9% gewijzigd door Dr. Strangelove op 31-12-2021 07:56 ]
Ook scheelt het als je dunne ca gebruikt (en dus dunnere druppels kan maken die sneller drogen) en liever ook een flesje wat niet te oud is. Na een paar maanden na opening gaat de kwaliteit al snel achteruit van CA, daarom heeft het voor de meeste modelbouwers ook geen zin om grotere flesjes te kopen waar je dan driekwart van weg kan gooien
Even mijzelf quotenZeddicius schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:15:
Ben ondertussen al af en toe met het volgende model bezig en ik ben nu op een punt gekomen dat ik een beslissing moet nemen:
Ik was/ben van plan om de wielen (die in deze stap al gemonteerd zouden zijn) pas heel laat te bevestigen. Zo kan ik makkelijker de body spuiten in de basiskleur (dan zitten de wielen niet in de weg). Bij mijn vorige tanks was dit geen probleem, alleen bij dit model gaan er dus ook 'kappen' over de wielen (C14 en C6). De wielen moeten voor de kappen gemonteerd worden, want er is te weinig ruimte om ze naderhand nog te bevestigen..
Nu zie ik nog maar een optie: main body spuiten als deze af is, geverfde wielen bevestigen en dan pas de kappen. Dit heeft wel als nadeel dat ik de kappen apart moet spuiten (geen ramp op zich) en de kappen moet lijmen op de al geverfde body (wat de verf geen goed gaat doen...). Zie ik een andere optie over het hoofd? Hoe zouden jullie dit aanpakken?
edit: overigens is het bevestigen echt een ramp, wat een gepriegel...
/f/image/hdaWzp9a1gfzBwJH7cuANkX9.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/CBSlmcE6I8WybKHxGzpS1FB6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9BNpBk4W079u69IVpHFxHESx.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/bYVMCLYk5FOrxaUTnkiGILW3.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben zelf redelijk tevreden, vooral de wielen hebben er nog nooit zo strak uitgezien
Om deze reden ben ik weer teruggegaan naar CA flesjes van de Action of Zeeman. Kosten minder dan anderhalve euro en ik doe er een paar weken mee als ik ze netjes behandel.Invisible_man schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:54:
Na een paar maanden na opening gaat de kwaliteit al snel achteruit van CA, daarom heeft het voor de meeste modelbouwers ook geen zin om grotere flesjes te kopen waar je dan driekwart van weg kan gooien
En ik begreep dat je dan het beste leveling thinner kunt gebruiken om te verdunnen?
1500 heb je nodig, de andere hebben een groter pigment en zijn met de airbrush een stuk moeilijker te spuiten. Ik verdun het met mr. hobby rapid thinner wat erg goed werkt, maar leveling thinner werkt ook goed.Zeddicius schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:07:
Ik wil voor mijn volgende model gaan primen met de airbrush. Nu wordt hier en daar Mr. Surfacer aangeraden en nu zie ik dat er verschillende 'gradaties' zijn. Zo heb je bijvoorbeeld de Mr. Surfacer 500, 1000 en 1500. Welke raden jullie aan om te gebruiken? Tot nu toe heb ik de spuitbussen van Tamiya gebruikt en ik ben wel tevreden met dat resultaat, dus ik zoek iets vergelijkbaars.
En ik begreep dat je dan het beste leveling thinner kunt gebruiken om te verdunnen?
Wel masker gebruiken, dit is niet zulk gezond spul
1500 1200 (blijkbaar is er geen 1500) it is, dank! Een halfgelaatsmasker gebruik ik gelukkig alInvisible_man schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:15:
[...]
1500 heb je nodig, de andere hebben een groter pigment en zijn met de airbrush een stuk moeilijker te spuiten. Ik verdun het met mr. hobby rapid thinner wat erg goed werkt, maar leveling thinner werkt ook goed.
Wel masker gebruiken, dit is niet zulk gezond spul
-edit- Ah er is dus wel een 1500, maar dat is weer Finishing Surfacer...
[ Voor 11% gewijzigd door Zeddicius op 31-12-2021 12:50 ]
Hangt van je budget af natuurlijk, maar wat niet verkeerd is voor onder andere de 1500 is om één met een kleine naald (0.3/0.4 bijvoorbeeld) voor het gewone verfwerk en één met een grotere naald (0.5/0.6) voor primer en vernis. 1500 wil met een 0.4 wel spuiten, maar komt dan vrij precies met verdunnen. Te weinig en het komt er niet lekker uit, net te veel en het dekt niet lekker. Met een grotere naald hoef je minder te verdunnen en is gebied van "optimale verdunning" groter. En je bent sneller klaar omdat er meer uit komtZeddicius schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:43:
[...]
Toevalllig tips voor een leuke AB?[/small]
Ik zat eerder te kijken naar deze, omdat je dan meteen twee naalden krijgt, maar dat zijn dus de 0,2 en 0,4 zo te zien. Ik heb ook geen idee met welke naald ik nu spuit, de informatie die bij de Fengda kwam is erg summier..Invisible_man schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:49:
[...]
Hangt van je budget af natuurlijk, maar wat niet verkeerd is voor onder andere de 1500 is om één met een kleine naald (0.3/0.4 bijvoorbeeld) voor het gewone verfwerk en één met een grotere naald (0.5/0.6) voor primer en vernis. 1500 wil met een 0.4 wel spuiten, maar komt dan vrij precies met verdunnen. Te weinig en het komt er niet lekker uit, net te veel en het dekt niet lekker. Met een grotere naald hoef je minder te verdunnen en is gebied van "optimale verdunning" groter. En je bent sneller klaar omdat er meer uit komt
Ik heb Blender ook geïnstalleerd en wat in geklikt na het kijken van wat filmpjes op YouTube, maar viel me wel op dat de leercurve redelijk hoog is en het wat meer tijd kost als het kijken van een paar YouTube filmpjes.smitae schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:39:
[...]
Zeker, ik gebruik Blender voor al mijn 3D werk.
Er zijn veel andere optie's. Maar ik wilde Open Source (niet gratis, in de zin dat ik wel elk jaar wat doneer aan de Blender stichting), geen on-line verbinding nodig (local draaien), geen abonoment. En ook de Nederlandse roots tellen mee
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ik gebruik een 0.4 naald voor het spuiten van primer en vernis. voor het verfwerk gebruik ik een 0.2 en een 0.15 naald. Ik zou met een 0.4 geen Duitse mottle camouflage kunnen spuiten op schaal 1/72 uit de losse pols.Invisible_man schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:02:
In mijn H&S infinity heb ik als kleinste een 0.4 naald en daar kan ik fijn genoeg mee spuiten. 0.2 is voor modelbouwverf sowieso veel te klein, dat is meer voor inkten en dergelijke. Maar H&S is zeker goed spul!
Als je je verf goed verdund is er met een 0.2 en 0.15 prima te airbrushen. wel zorgen dat je je luchtdruk niet te hoog zet.
Maar hoe fijn zal de gemiddelde modelbouwer gaan? 1/72 motteling zullen de meeste niet doenElve1984 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:18:
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ik gebruik een 0.4 naald voor het spuiten van primer en vernis. voor het verfwerk gebruik ik een 0.2 en een 0.15 naald. Ik zou met een 0.4 geen Duitse mottle camouflage kunnen spuiten op schaal 1/72 uit de losse pols.
Als je je verf goed verdund is er met een 0.2 en 0.15 prima te airbrushen. wel zorgen dat je je luchtdruk niet te hoog zet.
Die gebruik ik ook. Fijn ding! Met name het schoonmaken is echt easy peasy.Zeddicius schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:58:
[...]
Ik zat eerder te kijken naar deze, omdat je dan meteen twee naalden krijgt, maar dat zijn dus de 0,2 en 0,4 zo te zien. Ik heb ook geen idee met welke naald ik nu spuit, de informatie die bij de Fengda kwam is erg summier..
Ik zag mezelf eigenlijk wel als een gemiddelde modelbouwer en niet als een pro of zoInvisible_man schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:27:
[...]
Maar hoe fijn zal de gemiddelde modelbouwer gaan? 1/72 motteling zullen de meeste niet doenEn meer verdunnen heeft wel de keerzijde dat het minder dekt en niet alle verf leent zich daarvoor. Voor het normale verfwerk zou ik echt niet veel kleiner dan 0.4 gaan (0.3 nog wellicht), pas als je daar een specifieke toepassing voor hebt zoals inderdaad motteling.

Voordeel bij de eerder genoemde H&S varianten is wel dat je mocht je willen je een andere formaat naaldset kunt kopen en aan de slag kunt zonder een compleet nieuwe airbrush te hoeven kopen.
Als je bezig bent met preshading en black basing, dan ben je al echt geen gemiddelde modelbouwer meer hoorElve1984 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:04:
[...]
Ik zag mezelf eigenlijk wel als een gemiddelde modelbouwer en niet als een pro of zo. Maar het ligt er inderdaad wel aan wat je wil doen. Ik vind het wel een pluspunt om met flink verdunde verf meerdere lagen op te bouwen. Als je dan technieken als "blackbashing" of "preshaden" gebruikt dan blijven deze effecten ook goed zichtbaar.
Inderdaad!, al is de realiteit natuurlijk dat je vanzelf een tweede H&S komt zodat je niet steeds hoeft te wisselen.Voordeel bij de eerder genoemde H&S varianten is wel dat je mocht je willen je een andere formaat naaldset kunt kopen en aan de slag kunt zonder een compleet nieuwe airbrush te hoeven kopen.
:strip_exif()/f/image/jCqI30rTwNv1QTmzKCFKMyZQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Leuke kit om te bouwen (1/48 Eduard), maar qua wheatering niet helemaal geworden wat ik voor ogen had doordat de kleur groen in eerste instantie niet helemaal de juiste was en ik dat licht overgespoten had waardoor de preshading en dergelijke wat verloren ging (dat krijg je als je niet eerst even een proefstukje spuit omdat je lui bent
Ja, dat klopt, ik in elk geval de Donut hands-on van Blender-Guru doorlopen. Daarnaast 2 e-books gekocht. En dan is het heel veel doen. Proberen, oplossingen zoeken. EtcElve1984 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:18:
[...]
Ik heb Blender ook geïnstalleerd en wat in geklikt na het kijken van wat filmpjes op YouTube, maar viel me wel op dat de leercurve redelijk hoog is en het wat meer tijd kost als het kijken van een paar YouTube filmpjes.
Maar je bent idd zo maandje bezig om de basics in de vingers te krijgen.
De community is erg groot en dat maakt het best makkelijk om oplossingen te vinden voor dingen die ff niet werken/gaan zoals je zou willen. En ik leer elke keer weer nieuwe dingen en trucjes.
Vooral de 3DPrint add-on is hel erg handig om je modellen goed te krijgen.
Het is in het begin wel doorbijten :-)
De bouw viel me helaas wat tegen, op punten matige pasvorm van het plastic, kwijtgeraakte onderdelen

Goed om te horen! Gebruik je deze dan ook voor primen toevallig? Gaat dat een beetje met 0,4? En als ik het goed begrijp kun je hier ook een losse 0,5 naald voor kopen?alarma2nd schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:30:
[...]
Die gebruik ik ook. Fijn ding! Met name het schoonmaken is echt easy peasy.
De Tamiya Panther (uit 1969!), viel mij niet tegen voor zo'n oude kit. Al haalt het niet bij hedendaagse modellen van ze, maar was prima te doen zonder al te veel moeite.
Voor eerst even camo geprobeerd met de AB, ging wel, maar later bleek dat de 0.2mm naald beetje scheef is... Dus wat overspray, maar aan het einde van de rit viel het mee.
Ook gelijk maar wat weathering toepast in mate, beetje roest en viezigheid.

Volgende staat in de achtergrond klaar, maar eens die motor inelkaar schroeven, mijn eerste
Gebruik de 0,4 overal voor. De 0,2 zat er ook bij maar heb ik nog nooit gebruikt. Primen gaat er naar mijn mening prima mee maar ik ben wel een beginner en heb nooit met een andere airbrush gewerkt.Zeddicius schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 18:09:
[...]
Goed om te horen! Gebruik je deze dan ook voor primen toevallig? Gaat dat een beetje met 0,4? En als ik het goed begrijp kun je hier ook een losse 0,5 naald voor kopen?
Nieuw materiaal:
- Harder en Steenbeck ultra 2-1
- Zo'n fengda compressor met luchttank
Alle grote delen eindelijk eens in de primer. Ben bij een vriend langs geweest met een fatsoenlijke airbrush (mijn gear had ik nog niet ten tijde van het spuiten), waarbij ik alle grote delen in de primer heb gezet, en daarna de binnenzijde in de lak. Nu de laatste hand aan het tapen, en dan kan ik de binnenkant klaar spuiten.
![]() | ![]() | ![]() |
Nu heb ik de sterke drang om nog wat materiaal te bestellen voor de volgende fase. Ik heb alles met AK air verf gespoten. Welke glossy Vernis moet ik pakken? Die van AK schijnt niet echt fijn te zijn? En zal ik een spuitbus pakken? of iets wat ik door de airbrush mieter?
Verder ben ik benieuwd of ik van dat decal spul moet bestellen? Deze kit heeft eigenlijk alleen wat decals voor het tellerwerk. En wat zou ik dan bestellen? De volgende set die ik wil gaan bouwen heeft dat overigens wel (auto met decals over de hele breedte).
Verder wil ik hier en daar wat diepte gaan aanbrengen met zo'n donker waterig spul. Is dat een wash? of panelliner? Ik kan het online even niet vinden.
Als laatste wil ik ook nog een chrome verf bestellen om wat kleine details in chrome te zetten. Dit schijnt een lastige ''kleur''. Iemand daar ervaring / tips mee? Wil geen enamel eigenlijk.
Wellicht allemaal noob vragen, maar het is nog steeds mijn eerste bouwprojectje.
[ Voor 3% gewijzigd door Chrosser op 01-01-2022 10:36 ]
Zo, nu 2022 is aangebroken, maar eens even kijken wat er van bovenstaande terecht is gekomen:Breaker schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:00:
[...]
Nu is hier dit jaar sowieso een uitdaging in huis gekomen om geen hobbyspul (kits, lego, miniaturen) meer te kopen (exclusief verf en benodigdheden) en meer te bouwen. Stash is zowel van mijn vrouw en mij wat uit de klauwen gelopenHet doel bij mij is minimaal 1 kit per maand te bouwen
1 kit per maand bouwen -> NOPE! Na de 3 kits eerder vorig jaar kreeg ik een Lego opvlieger. Voor de verhuizing alle lego uit elkaar gehaald (modulars, technic) en kreeg een brainfart om dit weer op te bouwen. Dat is gelukt, maar ging wel ten koste van de modelbouw. Ook omdat er geen dedicated plek in huis is om echt wat te kunnen. Altijd slepen met werkplankjes, verf, materiaal etc. Dat stond mij wat tegen.
Niets meer kopen -> Op een aantal decalvellen en wat verf na ging het prima! Tot december
En toen sloeg het noodlot toe. Mijn vrouw had een kit gevonden bij een, tot nu toe, onbekend bedrijfje. Die bleek nog een aantal out of production Tamiya kits (Ferrari Enzo 1/24, Ferrari F310B 1/20) te hebben voor onder retail prijs... Dat komt maandag binnen, inclusief het spul van de vrouw. Oeps!
Maar het gesleep van werkspul heeft ons toch doen besluiten om een dedicated hobbykamer te bouwen. Als logeerkamer wordt hij te weinig gebruikt dus daar gaan wij mee bezig de komende tijd door de boel daar in te richten. Hopelijk komend jaar dus meer kitjes bouwen YEAH
p.s. tijden niet gereageerd hier, maar lurk hier nog dagelijks, komt genoeg mooi spul voorbij hier
Ik gebruik zelf vernis van Vallejo, en die zijn prima, een spuitbus is zonde van het geld want het kost (uiteindelijk) meer dan zo'n klein flesje omdat je totaal geen controle hebt over die spuitbus, met de airbrush heb je dat wel. Dus als het even kan altijd met de airbrush. Ik spuit zelf altijd met een grotere naald (0.5 mm in mijn geval). Geen idee of dat zo hoort, maar voor mij werkt het. En altijd direct schoonmaken als je klaar bent.Chrosser schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 10:32:
[...]
Nu heb ik de sterke drang om nog wat materiaal te bestellen voor de volgende fase. Ik heb alles met AK air verf gespoten. Welke glossy Vernis moet ik pakken? Die van AK schijnt niet echt fijn te zijn? En zal ik een spuitbus pakken? of iets wat ik door de airbrush mieter?
Voor zo weinig decals die ook nog eens aan de binnenkant zitten zou ik zelf niet speciaal daarvoor een flesje decal oplossing kopen. Maar het is wel handig om te hebben uiteraard, zelf heb ik Microsol Decal Set en Decal Sol. Dat spul werkt echt prima en ik heb nooit een reden gehad om iets anders dan dat spul te kopen.Verder ben ik benieuwd of ik van dat decal spul moet bestellen? Deze kit heeft eigenlijk alleen wat decals voor het tellerwerk. En wat zou ik dan bestellen? De volgende set die ik wil gaan bouwen heeft dat overigens wel (auto met decals over de hele breedte).
Ik denk dat je een wash bedoelt. Maar panelliner kan ookVerder wil ik hier en daar wat diepte gaan aanbrengen met zo'n donker waterig spul. Is dat een wash? of panelliner? Ik kan het online even niet vinden.
Vallejo heeft een Metal Color lijn, dat is gewone acrylverf op waterbasis die echt goed is. Het is wel even wat lastiger te spuiten dan gewone Vallejo Model Air bijvoorbeeld maar ik ben fan. Het is niet zo mooi als Allclad, (want als je dat goed doet ziet het er echt uit als metaal) maar het komt m.i. dicht in de buurt. Je moet voo rhet beste resultaat wel een aparte glossy primer gebruiken. Je kunt de 'speciale' zwarte glossy primer van Vallejo gebruiken, zie linkje2:Als laatste wil ik ook nog een chrome verf bestellen om wat kleine details in chrome te zetten. Dit schijnt een lastige ''kleur''. Iemand daar ervaring / tips mee? Wil geen enamel eigenlijk.
Linkje: https://www.modelbouwenzo...tal-Color-Airbrush-Colors
Linkje2: https://www.modelbouwenzo....7/SubProducts/VAL-77.660
Ik heb geen aandelen van deze shop, deze kwam als eerste bovendrijven in Google
Ja, hoe durf je deze basisvragen te stellen! Foei!Wellicht allemaal noob vragen, maar het is nog steeds mijn eerste bouwprojectje.
[ Voor 5% gewijzigd door _Eend_ op 01-01-2022 11:08 . Reden: Linkjes toegevoegd. ]
De Enzo heb ik hier inmiddels ook staan maar ik durf er nog niet aan te beginnen omdat ik eerst meer ervaring wil hebben. Ik ben ook nog op zoek naar de LaFerrari. Die hadden ze daar zeker niet staan voor een leuk prijsje? 😇Breaker schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 10:53:
[...]
En toen sloeg het noodlot toe. Mijn vrouw had een kit gevonden bij een, tot nu toe, onbekend bedrijfje. Die bleek nog een aantal out of production Tamiya kits (Ferrari Enzo 1/24, Ferrari F310B 1/20) te hebben voor onder retail prijs... Dat komt maandag binnen, inclusief het spul van de vrouw. Oeps!
Nee helaas, anders had ik die zelf ook nog wel een keer mee besteldalarma2nd schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 11:08:
[...]
De Enzo heb ik hier inmiddels ook staan maar ik durf er nog niet aan te beginnen omdat ik eerst meer ervaring wil hebben. Ik ben ook nog op zoek naar de LaFerrari. Die hadden ze daar zeker niet staan voor een leuk prijsje? 😇
Tamiya LaFerrari staat ook erg hoog op m’n verlanglijstje. Eerst de FXX afronden, dan de Enzo en de FXX-K, maar daarna moet ik toch echt de LaFerrari in huis hebben…alarma2nd schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 11:08:
[...]
De Enzo heb ik hier inmiddels ook staan maar ik durf er nog niet aan te beginnen omdat ik eerst meer ervaring wil hebben. Ik ben ook nog op zoek naar de LaFerrari. Die hadden ze daar zeker niet staan voor een leuk prijsje? 😇
Wees bereid om de portemonnee te trekken. Goedkoopste op ebay is €136,-. Ook meteen de enige binnen europa…DeZaag schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:32:
[...]
Tamiya LaFerrari staat ook erg hoog op m’n verlanglijstje. Eerst de FXX afronden, dan de Enzo en de FXX-K, maar daarna moet ik toch echt de LaFerrari in huis hebben…
Zie er ook nog 1 in frankrijk voor €128,- incl verzenden op ebay: https://www.ebay.nl/itm/T...&mkrid=1185-127638-7840-0
[ Voor 20% gewijzigd door Breaker op 01-01-2022 12:39 ]
Andere naald kan je altijd nog kopen, eerst met 0.4 proberen is dan een goed idee ja! Mocht je dan met de 1500 problemen hebben dat het niet lekker spuit (overigens spuit ik zelf vaak zat 1500 met een 0.4 naald zolang het niet een al te groot object is, komt alleen preciezer met verdunnen) kan je altijd nog naar iets groters kijken.Zeddicius schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:21:
..of beter even mee wachten en eerst aankijken hoe 0,4 mij bevalt?
Ben wat aan het browsen op scalemates en kom deze decals tegen
https://www.scalemates.co...w-zealand-hobbit--1075596
Even zoeken waar je die dingen kon kopen (op de website van de russische fabrikant). Tevens direct de bijbehorende kit gekocht (de Zvesda was een paar euro goedkoper dan de Revell -- zelfde tool). Kom er nu pas achter dat het ding een halve meter lang is.
Moet nog even zoeken waar ik die kwijt kan.
Plastic crackSkyaero schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 16:11:
Ik had mijzelf beloofd geen kits meer te kopen. Ik heb genoeg staan en er is nog het nodige onderweg.
Ben wat aan het browsen op scalemates en kom deze decals tegen
https://www.scalemates.co...w-zealand-hobbit--1075596
Even zoeken waar je die dingen kon kopen (op de website van de russische fabrikant). Tevens direct de bijbehorende kit gekocht (de Zvesda was een paar euro goedkoper dan de Revell -- zelfde tool). Kom er nu pas achter dat het ding een halve meter lang is.![]()
Moet nog even zoeken waar ik die kwijt kan.
Ik heb nu echt wel een flinke voorraad, maar ik zag net bij BM Cars een mooie Caterham kit van Tamiya die ik nog nergens anders heb gezien.. En een simpel autootje tussendoor is ook wel weer leuk
Dank voor je uitgebreide antwoord! Met alle antwoorden kom ik goed uit de voeten en weet ik wat te bestellen, alleen nog ff naar de wash kijken wat ik moet hebben. Was voor wat andere bijzaken toevallig al op modelbouwenzo aan het rondklikken, kan ik dit mooi aan toevoegen._Eend_ schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 11:03:
[...]
Ik gebruik zelf vernis van Vallejo, en die zijn prima, een spuitbus is zonde van het geld want het kost (uiteindelijk) meer dan zo'n klein flesje omdat je totaal geen controle hebt over die spuitbus, met de airbrush heb je dat wel. Dus als het even kan altijd met de airbrush. Ik spuit zelf altijd met een grotere naald (0.5 mm in mijn geval). Geen idee of dat zo hoort, maar voor mij werkt het. En altijd direct schoonmaken als je klaar bent.
[...]
Voor zo weinig decals die ook nog eens aan de binnenkant zitten zou ik zelf niet speciaal daarvoor een flesje decal oplossing kopen. Maar het is wel handig om te hebben uiteraard, zelf heb ik Microsol Decal Set en Decal Sol. Dat spul werkt echt prima en ik heb nooit een reden gehad om iets anders dan dat spul te kopen.
[...]
Ik denk dat je een wash bedoelt. Maar panelliner kan ook
[...]
Vallejo heeft een Metal Color lijn, dat is gewone acrylverf op waterbasis die echt goed is. Het is wel even wat lastiger te spuiten dan gewone Vallejo Model Air bijvoorbeeld maar ik ben fan. Het is niet zo mooi als Allclad, (want als je dat goed doet ziet het er echt uit als metaal) maar het komt m.i. dicht in de buurt. Je moet voo rhet beste resultaat wel een aparte glossy primer gebruiken. Je kunt de 'speciale' zwarte glossy primer van Vallejo gebruiken, zie linkje2:
Linkje: https://www.modelbouwenzo...tal-Color-Airbrush-Colors
Linkje2: https://www.modelbouwenzo....7/SubProducts/VAL-77.660
Ik heb geen aandelen van deze shop, deze kwam als eerste bovendrijven in Google
[...]
Ja, hoe durf je deze basisvragen te stellen! Foei!![]()
Vooral het gras wat doffer en onregelmatiger gekleurd. Daarna de hele base een matt clear coating gegeven om de reflectie uit het statisch gras te halen.

Het is niet allemaal perfect, maar zelf ben ik wel tevreden over het eindresultaat. Was mijn eerste build in jaren en bestond uit een heleboel eerstes... Eerste model met airbrush, eerste model met weathering, eerste figure painting, eerste (mini) diorama.
Mijn Lego ontwerpen/MOC's https://rebrickable.com/users/Virox%20Bricks/
Wel een leuk dioramaatje, het hoogteverschil is ook leuk gedaan trouwens
https://www.verspaget.nl/...gon-bouwdozen/dragon-6750
https://www.1001hobbies.n...y-tank-0089195867506.html
Hier een bouw verslag van iemand:
https://modelbrouwers.nl/...viewtopic.php?f=2&t=53163
[ Voor 45% gewijzigd door ge-flopt op 03-01-2022 11:13 ]
Als ik zo zie, is alleen Dragon degene die hem heeft.
Mijn M1A1 vna hun was redelijk goed, maar weet niet als dit geld voor alles van ze.
@ge-flopt was met net voor
En binnen! Alles nieuw en netjes in plastic. Me like!Breaker schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 11:10:
[...]
Nee helaas, anders had ik die zelf ook nog wel een keer mee besteldIk heb trouwens besteld bij BM Cars.
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nQ03dbccEwsSA0HTXViNBUVr.webp?f=user_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Breaker op 19-10-2022 07:10 ]
Mooie F-16, leuke Decal optie ook. is wel nog de oude mal van Revell als ik het goed heb. De nieuwe mal bouwt een stuk fijner. heb daar zelf ook al een paar kits van gebouwd.Neophyte_NL schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:03:
Op de valreep toch nog een model afgemaakt dit jaar. Geïnspireerd door de speciale F16 met de oranje bestickering die een paar weken geleden in dit topic langs kwam, heb ik me er eindelijk toe weten te zetten om dit al een half jaar op de plank staande model af te ronden. De Revell 1/72 F-16 Dutch Special (https://www.scalemates.co...-16-dutch-special--144569).
De bouw viel me helaas wat tegen, op punten matige pasvorm van het plastic, kwijtgeraakte onderdelen, lastige dikke decals, nog lastigere met deze decals te matchen kleuren van de NL vlag.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En de meubels zijn binnen! Komende dagen even lekker klussen en inrichten!Breaker schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 10:53:
[...]
Maar het gesleep van werkspul heeft ons toch doen besluiten om een dedicated hobbykamer te bouwen. Als logeerkamer wordt hij te weinig gebruikt dus daar gaan wij mee bezig de komende tijd door de boel daar in te richten. Hopelijk komend jaar dus meer kitjes bouwen YEAH
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2qHDNMKXRiqPxj9IpVCMtQ2t.webp?f=user_large)
Audio mag uiteraard ook niet ontbreken
[ Voor 17% gewijzigd door Breaker op 19-10-2022 07:10 ]
Mag ik vragen of je een link hebt van de Porsche? Via scalemates kom ik deze enkel tegen in het grijs (met een grijze body in de doos). Ben ook nog naar een mooie Porsche aan het zoekenBreaker schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:57:
[...]
En binnen! Alles nieuw en netjes in plastic. Me like!
[Afbeelding]
https://bram-modelcars.nl...2758&search=Porsche+turboChrosser schreef op maandag 3 januari 2022 @ 22:36:
[...]
Mag ik vragen of je een link hebt van de Porsche? Via scalemates kom ik deze enkel tegen in het grijs (met een grijze body in de doos). Ben ook nog naar een mooie Porsche aan het zoeken
Bovenkant is ook grijs, zijkant met de rode
Ik ben blij dat ik niet in de jury zat, want ik zou echt niet kunnen kiezen tussen de winnaars..
Jup, dit is hem!Renegade666 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 23:24:
[...]
https://bram-modelcars.nl...2758&search=Porsche+turbo
Bovenkant is ook grijs, zijkant met de rode
Lachen! Deze heb ik ook (af)gemaakt afgelopen weekend!streamnl schreef op zondag 2 januari 2022 @ 18:17:
Vanmiddag wederom samen even geknutseld.
Toch spijtig dat ze het niet zo leuk vind dan ik. Zij werkt veel secuurder en netter dan ik. En ik vermoed als ze een model alleen zou maken dat jullie een mooiere eindresultaat zouden zien![]()
Update:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/ugX9nZsfUXvfgw7if321OtgA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bPQUFgz0jHf19Ig7ICBYYYUl.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet mijn beste werk, vooral ook omdat je kleine beschadigingen niet kunt bedekken met een clearcoat. Interieur is achteraf wat te licht geworden, hoewel ik die wel geweathered heb. Springt er nu iets teveel uit naar mijn idee. Kleuren afgekeken van filmstills, dus in principe wel correct.
[ Voor 2% gewijzigd door _Eend_ op 04-01-2022 17:42 . Reden: tiepvaut ]
_Eend_ schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:18:
Over mottling gesproken: er was blijkbaar een mottling groupbuild/contest aan de gang, gisteren zijn de winnaars bekend gemaakt: https://modelpaintsol.com...mania-group-build-contest
Ik ben blij dat ik niet in de jury zat, want ik zou echt niet kunnen kiezen tussen de winnaars..
Verre familieBecause of the airbrushing challenge (and a suggestion from Dr. Strangebrush, himself), I decided it was a worthy topic for the next group build/contest on my Instagram page, @spruecuttermodels.
Ben het niet zo eens met de winnaar trouwens; mottling is prachtig maar het model heeft een forse kier op de bakboord vleugelvoorrand. Dat is best sloppy.
Verder met de Tamiya Corsair; half uurtje besteed aan het power egg, wat een heerlijke kits zijn dit toch. Ik heb regelmatig het gevoel de kwaliteit niet waard te zijn, zo mooi is het allemaal.
:strip_exif()/f/image/s0SYgGIrfbkDjJ9sFv6klL2c.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vqjFosOb1ubs6Nkirtz2p3nC.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanmiddag de top color spuiten. Wordt een uitdaging om het blauw-grijs een beetje interessant te maken. Dit is een model in mijn 'Hellcats over the Pacific' serie, wordt een Guadalcanal-based toestel.

[ Voor 118% gewijzigd door Dr. Strangelove op 04-01-2022 11:39 ]
Ik vind de chipping ook niet zo mooi, een beetje overdone en op de verkeerde plaats. Daarnaast past zwarte panelliner hier niet echt.Dr. Strangelove schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:37:
Ben het niet zo eens met de winnaar trouwens; mottling is prachtig maar het model heeft een forse kier op de bakboord vleugelvoorrand. Dat is best sloppy.
De nr. 2 en nr. 3 zijn een stuk beter.
Wordt inderdaad veel te weinig foto’s van Back to the Future gepost._Eend_ schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:35:
Zie zie je nooit BttF DeLoreans, zo zie je er 2 in een week
Ik kan me ook serieus niet voorstellen dat mensen zich kunnen vervelen als ze met pensioen zijn.
Icephase schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:28:
[...]
Lachen! Deze heb ik ook (af)gemaakt afgelopen weekend!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Niet mijn beste werk, vooral ook omdat je kleine beschadigingen niet kunt bedekken met een clearcoat. Interieur is achteraf wat te licht geworden, hoewel ik die wel geweathered heb. Springt er nu iets teveel uit naar mijn idee. Kleuren afgekeken van filmstills, dus in principe wel correct.
Erg netjes. Die van mij zal absoluut niet in de buurt komen. Persoonlijk vind ik het geen fijn setje. Je hebt te veel grote stukken waar je te veel onderdelen op zit. Dat vind ik erg lastig verven.
Heb deze GroupBuild op instagram gevolgd zaten best paar mooie modellen bij inderdaad. Nu loopt er weer een nieuwe GroupBuild de "ColdWarGB". Zijn ook wel paar leuke kits voor ingeschreven wat ik zo zag._Eend_ schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:18:
Over mottling gesproken: er was blijkbaar een mottling groupbuild/contest aan de gang, gisteren zijn de winnaars bekend gemaakt: https://modelpaintsol.com...mania-group-build-contest
De standaard problemen helaas; verf lijkt niet hard te worden en blijft ‘pikken’. En compleet onschuurbaar omdat het niet wil ‘featheren’ maar ook nog eens heel zacht blijft. De krassen die je hier ziet komen niet van het schuurpapier, dat is nl. 12000 grit Micro Mesh, maar stofjes en miniscule oneffenheden in de lak die door het polijsten loskomen en door de frictie krassen maken.
Ik zit aan deze kleur vast nu, zijn er mensen met ervaring met Vallejo Air en hoe je het een harde(re) finish geeft? Ik verdun het nu met IPA en daarmee spuit het prima.
:strip_exif()/f/image/7wGtumbTBO1GC7MlzARMoFMb.jpg?f=fotoalbum_large)
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Revell 50 is de kleur die revell gebruik met hun KLM kits.
Is er in aqua en enamal.
Misschien een betere optie?
Edit: Revell Aqua heb ik nog slechtere ervaringen mee dan Vallejo en als ik op enamel overga moet ik eerst de boel strippen en dan ben ik ook mijn witte lak kwijt waar ik zes maanden+ (on and off) mee bezig ben geweest.
Dit zijn mijn keuzes.
:strip_exif()/f/image/viGHBulpxkwMgxjuFuNbqL6t.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 66% gewijzigd door Dr. Strangelove op 04-01-2022 20:04 ]
Automaterialen zaak en spuitbus afhalen?Dr. Strangelove schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:59:
Ik moet het de komende dagen doen met wat ik heb helaas. Geen mogelijkheid om locaal te winkelen en ik ga geen 7 euro verzendkosten betalen voor een potje verf.
Of lokaal autoschade bedrijf ofzo, die hebben het vaak ook zo op kleur wat ze zelf kunnen mengen.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Edit: Da’s een dom idee natuurlijk, water en mineral-based mixen
Denk dat ik er wat HG doorheen gooi. Stay tuned
[ Voor 43% gewijzigd door Dr. Strangelove op 04-01-2022 20:13 ]
Wat ik deed toen ik nog Vallejo spoot jaren terug en ik er overheen moest afplakken, was om een dun laagje glanslak er overheen te spuiten. Vooral als je dan de Vallejo een paar dagen de tijd geeft om goed uit te harden, kan je er een sterke lak overheen spuiten zoals GX100 van mr. Hobby (wel eerst even uitproberen natuurlijk!). Maar als je een slechte hechting met de grondverf hebt (wat vettigheid bijvoorbeeld), houd je het risico dat je de Vallejo met de tape meetrekt, maar het risico is dan al een stuk minder.Dr. Strangelove schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:44:
Ik zit aan deze kleur vast nu, zijn er mensen met ervaring met Vallejo Air en hoe je het een harde(re) finish geeft? Ik verdun het nu met IPA en daarmee spuit het prima.
Overigens zijn een goede bron van dergelijke blauwe kleuren Russische kleuren, die zijn vaak een stuk feller dan westerse kleuren.
De flow improver bevat blijkbaar 2-butoxyethanol. Toch en ander type stof als IPA.
IPA mixed op zich goed met water. Maar is eerder een schoonmaak/desinfecteer middel? En ik gebruik het erg veel, voor het schoonmaken van mijn resin prints.
Mogelijk een reactie van de IPA met iets in de verf? Als mijn IPA oud is dan krijg ik ook last van plakkerige 3D prints en dat komt door de vele zooi die dan in de IPA is opgelost en dan blijkbaar neerslaat en niet meer wil oplossen in de IPA? Ik zit ook maar wat te brain dumpen hier.
@smitae IPA gebruik ik al tien jaar succesvol met Gunze en Tamiya. En die worden wel hard. Ook zonder IPA trouwens.
[ Voor 19% gewijzigd door Dr. Strangelove op 04-01-2022 21:06 ]
Maar Vallejo wordt nooit écht hard, zelfs al laat je het dagen staan. Maar wel hard genoeg om (heel) voorzichtig te schuren. De schade die jij hebt heb ik alleen gehad binnen 24 uur na het spuiten, dan is het nog niet geheel uitgehard.
Ter lering; hoe doe je dat in twee dagen en welke stappen 'sla je over' of win je juist tijd om zo snel dit mooie resultaat te bereiken? Alleen al door aanbrengen van zaken als primer (toch wel een droogtijd van 12~24uur) een glanslak voor het aanbrengen van de decals, een topcoat om het af te maken enz. Ben ik al dagen bezig zonder dat er heel veel aan het model gebouwd kan worden.Renegade666 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 18:55:
Vandaag ook mijn laatste van het jaar gemaakt, even in 2 dagjes gedaan
De Tamiya Panther (uit 1969!), viel mij niet tegen voor zo'n oude kit. Al haalt het niet bij hedendaagse modellen van ze, maar was prima te doen zonder al te veel moeite.
Voor eerst even camo geprobeerd met de AB, ging wel, maar later bleek dat de 0.2mm naald beetje scheef is... Dus wat overspray, maar aan het einde van de rit viel het mee.
Ook gelijk maar wat weathering toepast in mate, beetje roest en viezigheid.
[knip]
Volgende staat in de achtergrond klaar, maar eens die motor inelkaar schroeven, mijn eerste
Ter illustratie: Grijs gisteren rond 1300 gespoten, een uur later Future erover, om 2100 nog wat touch up gespoten en vanmorgen om 630 (ik heb insomnia
:strip_exif()/f/image/6y0lHmE7zEJtpW76kViqqTp5.jpg?f=fotoalbum_large)
De kit zelf heeft niet veel onderdelen, en ik heb momenteel vakantie, dusja, wat meer tijd.
Ik gebruik geen primer als het niet nodig is. Zoals nu. Maar als ik dat wel gebruik, dan gebruik ik die van Tamiya spuitbus of uit potje voor de airbrush (laquer). Deze drogen erg snel.
De rest van de verf is ook tamiya, en droogt dus ook mooi vlot.
Na de basis kleuren en camo,(ik gebruik geen 20 lagen verschillende soorten kleuren etc zoals sommige bouwers doen) TS-13 er overheen (eerst een paar lichte lagen, daarna een wat zwaarder), uurtje of 2 wachten, decals en en wat weathering. Daarna TS-80 erover heen.
Voor het laatste was misschien nog wat te snel, omdat het modder nog wat nattig was, maar hij is ondertussen prima opgedroogd
[ Voor 6% gewijzigd door Renegade666 op 05-01-2022 09:13 ]
Wat ook wel heel veel scheelt in de totale bouwtijd voor mij is of ik alles in één keer spuit inclusief losse onderdelen (bijvoorbeeld tools van een tank, of bommen en rakketten van een straaljager), of dat ik die losse onderdelen later nog eens los in elkaar zet en verf terwijl de rest van het model al nagenoeg klaar is. Het is natuurlijk veel efficiënter qua tijd om zoveel mogelijk alles in één sessie te verven/spuiten (soms ontkom je daar niet aan, bijvoorbeeld een cockpit die je eerst moet spuiten voordat je de romp in elkaar zet), maar vooral bij wat complexere builds geeft dat wel veel losse onderdelen die dan rond zweven en kwijt kunnen raken
Ben momenteel met die motor bezig. Heb nog maar 2 pagina's gedaan, omdat bijna elk onderdeel een ander kleurtje nodig had incl wat mix kleuren, dan neemt het idd veel meer tijd.Invisible_man schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:27:
Het is natuurlijk veel efficiënter qua tijd om zoveel mogelijk alles in één sessie te verven/spuiten (soms ontkom je daar niet aan, bijvoorbeeld een cockpit die je eerst moet spuiten voordat je de romp in elkaar zet), maar vooral bij wat complexere builds geeft dat wel veel losse onderdelen die dan rond zweven en kwijt kunnen raken
Ik heb een tijdje geleden een fles van 1 liter bij Eleshop.nl gekocht: https://www.eleshop.nl/kontakt-ipa-1l.htmlIcephase schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:29:
Vraagje: waar halen jullie IPA? Ik zit hier te klieren met van die kleine flesjes van de Kruidvat (70% of 96% alcohol ketonatus) maar da's eigenlijk niet het juiste spul.
Bij webshops voor 3d printers is het vaak wel goedkoop te krijgen en heb het ook wel eens bij een webshop voor physiotherapiebenodigdheden goedkoop gevonden waar het voor onstmettingsdoeleinden verkocht wordt. €10,- voor een liter bijvoorbeeld en nog goedkoper als je meer koopt. De laatste keer 4x een liter gekocht voor iets van €30,- en dat is dan 99% spul.Icephase schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:29:
Vraagje: waar halen jullie IPA? Ik zit hier te klieren met van die kleine flesjes van de Kruidvat (70% of 96% alcohol ketonatus) maar da's eigenlijk niet het juiste spul.
[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:54 ]