Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc

Pagina: 1 ... 36 ... 79 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-10 21:37
Icephase schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:29:
Vraagje: waar halen jullie IPA? Ik zit hier te klieren met van die kleine flesjes van de Kruidvat (70% of 96% alcohol ketonatus) maar da's eigenlijk niet het juiste spul.
Ik haal het via bol.com (5 liter, maar kreeg vorige keer 5 x 1 liter, geen 5 liter jerrycan).
Ik gebruik best veel voor mijn resin printing.

https://www.bol.com/nl/nl...an/9300000016544609/?s2a=

Onlangs iemand gezien op het forum die het nog wat goedkoper ergens kon krijgen. Ik zal binnekort weer wat moeten halen, ben met mijn laatste liter bezig…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustAJ
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:38
Ik lurk al lange tijd hier mee, erg leuk om te zien wat iedereen maakt. Tot nog toe weinig toe te voegen omdat ik vooral modelspoor doe, maar nu zit ik met een probleem waar ik niet uitkom.
Ik heb een Märklin driewegwissel (24630), met een Märklin decoder (74466) en 2 Märklin wisselaandrijvingen (74491), en ik stuur het aan met een Central Station 1, met software versie 1.6.134
Nu gaat het switchen heel gek. De onderste tong, degene die je het eerst tegenkomt als je de wissel op komt rijden reageert soms niet. Hij switcht dan niet meer totdat je de wissel handmatig in de juiste positie zet. Dan doet hij het een paar keer wel. Onderstaand een linkje naar Google Photos folder met een video waarin dit gebeurt. De wissel staat naar links. Vervolgs zet ik hem op rechtdoor. Je ziet dat de onderste tong gelijk al niet reageert. Vervolgens zet ik de wissel naar rechts, waarmee de wissel in een stand komt die eigenlijk niet mag. Vervolgens ga ik weer terug naar rechtdoor en links, maar dat zie je niet omdat de wissel niet reageert.
https://photos.app.goo.gl/idHQiyvmn5hs5gYb9
Op mijn Central Station zie ik ook iets geks. Als de wissel naar links staat en ik wil hem direct naar rechts hebben, gaat hij naar rechtdoor.
Omdat er zoveel variabelen zijn weet ik even niet waar ik het beste kan beginnen met zoeken, hebben jullie een idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08:33

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Icephase schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:29:
Vraagje: waar halen jullie IPA? Ik zit hier te klieren met van die kleine flesjes van de Kruidvat (70% of 96% alcohol ketonatus) maar da's eigenlijk niet het juiste spul.
Ik heb deze laatst besteld:

https://roveq.nl/product/...alcohol-ipa-99-9-alcohol/

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:46

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

JustAJ schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:50:
Ik lurk al lange tijd hier mee, erg leuk om te zien wat iedereen maakt. Tot nog toe weinig toe te voegen omdat ik vooral modelspoor doe, maar nu zit ik met een probleem waar ik niet uitkom.
Ik heb een Märklin driewegwissel (24630), met een Märklin decoder (74466) en 2 Märklin wisselaandrijvingen (74491), en ik stuur het aan met een Central Station 1, met software versie 1.6.134
Nu gaat het switchen heel gek. De onderste tong, degene die je het eerst tegenkomt als je de wissel op komt rijden reageert soms niet. Hij switcht dan niet meer totdat je de wissel handmatig in de juiste positie zet. Dan doet hij het een paar keer wel. Onderstaand een linkje naar Google Photos folder met een video waarin dit gebeurt. De wissel staat naar links. Vervolgs zet ik hem op rechtdoor. Je ziet dat de onderste tong gelijk al niet reageert. Vervolgens zet ik de wissel naar rechts, waarmee de wissel in een stand komt die eigenlijk niet mag. Vervolgens ga ik weer terug naar rechtdoor en links, maar dat zie je niet omdat de wissel niet reageert.
Op mijn Central Station zie ik ook iets geks. Als de wissel naar links staat en ik wil hem direct naar rechts hebben, gaat hij naar rechtdoor.
Omdat er zoveel variabelen zijn weet ik even niet waar ik het beste kan beginnen met zoeken, hebben jullie een idee?
Ten eerst, ik heb geen ervaring met Märklin C-rails, alleen met Roco Roco-line, dus wellicht werkt het bij jou anders. Maar kun je wisselaandrijvingen wellicht loshalen? Wellicht dat die van de onderste wisseltong niet goed meer functioneert. Eventueel door vuil etc. Ik zou daarom de wisselaandrijving eens los halen en kijken of deze dan wel werkt en de wissel schoonmaken, indien nodig. Eventueel zou de de wisselaandrijvingen kunnen wisselen. Kijken of dat wat uitmaakt.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Thanks voor alle tips! Ik zie dat een tientje voor een liter geen gekke prijs is. Ik heb nu 2 flessen voor 18 euro besteld via Amazon. Met Prime had ik dan zelfs geen verzendkosten.

[ Voor 14% gewijzigd door Icephase op 05-01-2022 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjarky
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 01:06
JustAJ schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:50:
Klinkt alsof hij niet goed doorschakelt. Wij gebruiken vrijwel geen drieweg wissels omdat die telkens voor problemen zorgen.

Check ook of de juiste decoder eronder zit. Mogelijk is die brak geraakt.

Heb je toevallig nog een mobile station 2 kun je checken of het niet aan de CS1 ligt.

Wij gebruiken zelf een CS2 en dat geeft vaak issues met de drieweg wissels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustAJ
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:38
Dank voor de suggesties @Yukkie en @bjarky. Ik ben even gaan testen, en van de 4 wisselaandrijvingen werkten 3 niet, de 4e wel.... Na een 5e uit een wissel gehaald te hebben heb ik nu dus een werkende driewegwissel. Ik vind het heel frappant, ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de 3 aandrijvingen die ik nu voor me heb liggen stuk gegaan zijn in het gebruik met de decoder. Nou ja, afwachten maar hoe lang deze goed blijven gaan.

Wat blijft is dat ik met de CS1 niet direct van links naar rechts kan schakelen. Hij schakelt altijd eerst naar de middenstand (ook op de CS1 te zien), waarna je nog een keer op rechts moet drukken om hem naar rechts te laten switchen. Van rechts naar links kan wel direct.

Update: de 3 defecte aandrijvingen ge-McGyver-test, die zijn inderdaad kapot. Het armpje gaat wel uit, maar niet meer in

[ Voor 30% gewijzigd door JustAJ op 05-01-2022 17:27 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Het cadeautje voor mijn pa was op enkele zaken na overal uitverkocht. En waar ze hem nog wel hadden, was ie ~20 euro duurder.

Toch maar besteld en ook iets voor mijzelf als de Delorean klaar is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftwKfRoKqU-Sc6KBis-39rrra-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ep3kAiG5XgdpkuUP9ARI4mym.jpg?f=fotoalbum_large

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:23
Kunnen we dit soort tips ook opnemen in de openingspost? Handig voor referentie :)

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Dr. Strangelove schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:57:
[...]

Kunnen we dit soort tips ook opnemen in de openingspost? Handig voor referentie :)
@Renegade666 @Breaker

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:30
@Dwarlorf
Komt goed, moet alleen achter de pc zitten😅

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Icephase
  • Nu online

Icephase

streamnl schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:41:
Het cadeautje voor mijn pa was op enkele zaken na overal uitverkocht. En waar ze hem nog wel hadden, was ie ~20 euro duurder.

Toch maar besteld en ook iets voor mijzelf als de Delorean klaar is.

[Afbeelding]
Haha, we zitten echt in dezelfde soort hoek te knutselen; die Ducati heb ik ook al gemaakt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vk_tlEm_Vyol7qHjKL8XhrJCB98=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NVeyfS4ppYgSSt923LeZJGe7.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2adsUqezdDJoCkW-C8sZDQhrog=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HfdvRrUZPTni5wATfcChEGnB.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_oyjANFHYKz3jwTprv_n7J2glY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c5K7xUiXrxek8AeQx8sFxKf3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Icephase schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:16:
[...]

Haha, we zitten echt in dezelfde soort hoek te knutselen; die Ducati heb ik ook al gemaakt!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wederom erg netjes :Y

Voor mijn beeldvorming, dit is allemaal met een airbrush gespoten, toch?

Hoe moet ik dit in praktijk zien?

1) alles losknippen en op kleur sorteren
2) alles schuren
3) alles in de primer
4) passen of alles goed past
5) de daadwerkelijk kleuren gaan spuiten
6) lijmen
7) vernissen

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renegade666
@Dr. Strangelove @Dwarlorf
Ik heb hem onder optionele materialen gezet ;)

@Icephase
Mooi beestje :)
Ben nu ook met de een Ducati bezig (wat een oudere), vele kleurtjes al moeten verven. Schiet niet op :P

@streamnl

BV de rode onderdelen zou ik vernis/lak zetten als ze nog niet op de motor zitten. Deze zou je bv Hoogglas (bv 2k) kunnen doen. De rest hoeft niet in de lak, maar die zou ik dan zijdeglans doen.

[ Voor 33% gewijzigd door Renegade666 op 06-01-2022 11:24 ]

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

En wat te denken van een lijst van interessante youtube kanalen? Er zijn vast wel meer, ik hou niet echt een lijst bij. Dit kwam zo in me op:

Diorama's / Scenery
Luke Towan
Laser Creation World

Scale modeling
Night Shift

Tabletop gaming
Geek Gaming Scenics

Wat lastig categoriseren omdat er overlap is maar misschien kunnen we wel tot een consensus komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:04
Dwarlorf schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:25:
En wat te denken van een lijst van interessante youtube kanalen? Er zijn vast wel meer, ik hou niet echt een lijst bij. Dit kwam zo in me op:
Goed idee! Altijd goed voor de inspiratie. Ik zou daar Plasmo models ook aan toevoegen dan.
YouTube: YouTube

Ook het lijstje met webshops zou nog wat uitgebreid kunnen worden, wat ik zo kan bedenken in Nederland:
https://www.modelbouwkrikke.nl/
https://www.modelbouwenzo.nl/
https://www.robimodelbouw.nl/
https://www.sceneryworkshop.nl/

En specifiek voor airbrush:
https://www.airbrush-services-almere.nl/
https://www.lion-art.nl/

En een verwijzing naar scalemates voor een artikelendatabase zou ook wel handig zijn :)
https://www.scalemates.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeddicius
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:12

Zeddicius

Conscience do cost

https://www.meijerenblessing.nl/ kan ook wel toegevoegd worden aan het lijstje webshops.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renegade666
Ik heb ook nog wel een paar.
Ik zal er vanmiddag/vanavond even mee bezig ;)

Moet eerst even frisse neus halen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alarma2nd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:31
Daar kan dan sinds kort ook https://www.thescalemodelingchannel.com/ van Tom Ruijter ook bij, die tevens een YouTube-kanaal heeft.

Op YouTube vind ik ZiggysDesk ook nog wel interessant

[ Voor 27% gewijzigd door KevinK92 op 06-01-2022 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Nu online

Icephase

streamnl schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:23:
[...]

2) alles schuren
3) alles in de primer
6) lijmen
7) vernissen
Het meest is met airbrush, niet alles.

Primer gebruik ik niet altijd, behalve voor de kuipdelen. Goed wassen met water en zeep en dan blijft de verf wel plakken. Ik gebruik Tamiya X/XF verf, Zero Paints verf en Alclad.
Vernissen gaat vóór het in elkaar lijmen en ná het plakken van de stickers/decals. Lijmen is echt de laatste stap, óf juist de eerste als 2 onderdelen dezelfde kleur/finish moeten krijgen. Zoals het motorblokje, dat lijm ik in elkaar voordat ik de kleur erop zet.

Veel detail komt ook uit het gebruiken van nét even verschillende kleuren, bijvoorbeeld zwart mat, zwart zijdeglans, glanzend zwart en donkergrijs als in het boekje bij alles 'zwart' staat. Plus op kleine schaal moet je kleuren vaak ietsje fletser/lichter maken om het 'echt' te laten lijken, maar dat heb ik nog niet 100% onder de knie hoor.

[ Voor 17% gewijzigd door Icephase op 06-01-2022 13:51 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Zeddicius

Zeddicius

Conscience do cost

Gisteravond kwam mijn nieuwe speeltje binnen, morgen maar direct uitproberen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKvWWhmRi47pzc8jG56vemlhtaQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/t9cPopzRP8iqQXm5sfPWZg69.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Renegade666
Ik heb de TS wat bijgevuld ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Mijn toevoeging voor de OP.
(weet ik meteen of ikzelf alles helder heb :+ )

Hoofdstuk 'Materialen'
Titel 'Airbrush"

Het broodnodige
Compressor, liefst met een drukvat
airbrushpistool (soms zitten ze al bij de airbrush, zoals in de link bij de Airbrush.
Afzuiging
Verdunner
Afplakken
Handschoenen
Primer (zie hoofdstuk 'Primer info)

Schoonmaak
Cleaner
verfbeker

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
En voor mijn beeldvorming... klopt dit voor mijn situatie?
Ik werk met Revell Aqua.

Compressor
Airbrushpistool (zit bij de compressor)
√ Afzuiging (heb ik)
Verdunner
√ Afplakken
√ Handschoenen
√ Primer (zie hoofdstuk 'Primer info)
√ 3M masker

Schoonmaak
Cleaner
√ verfbeker

Mis ik iets essentieel?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Invisible_man
Ziet er compleet uit, maar qua masker heb je natuurlijk ook weer meerdere smaken en je hebt daarbij verschil in of het masker tegen stof beschermt en/of tegen gassen en voor airbrushing (vooral bij lacquers, maar naar mijn mening geen overbodige luxe om altijd te gebruiken al zijn op het internet daar de meningen wel over verdeeld) zou ik beide aanraden.

Edit:

Ik had hier al eens gepost wat ik gebruik en mij (als brildrager) goed bevalt:
Invisible_man schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:00:
[...]

Het masker zelf:
3M Halfgelaatsmasker 6000 M

Met deze filters:
3M Stof(voor)filter 5935 FFP3
3M Gas/damp filter 6055 A2
3M filterkap voor stof(voor)filters (plastic kapje om het FFP3 filter vast te houden over het A2 filter heen)

[ Voor 31% gewijzigd door Invisible_man op 06-01-2022 16:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
De Aviationmegastore mag niet ontbreken denk ik. Ook Flash Aviation (heerlijk Web 1.0 :P ) heeft veel dozen.

Ik gebruik sinds een paar jaar deze app: Model Colors voor iOS. Kan je makkelijk bijhouden wat voor verf (en ook andere potjes met consumables) je hebt en opzoeken wat de verschillende merken beschikbaar hebben. Is gratis.

Is het misschien een idee om een soort 'primer' te schrijven voor beginnende modelbouwers met een overzicht van de belangrijkste stappen bij het bouwen en daaraan op te hangen wat voor tools en materialen je zou kunnen gebruiken daarbij?

De 787 is bijna zelf gaan vliegen na mijn tweede poging met Vallejo. Die meuk komt mijn AB niet meer in. Drogen, strippen, en dan maar een iets andere tint van Tamiya of Gunze proberen.

Als er mensen zijn die dit spul graag gebruiken, laat het maar weten. Ik heb een forse voorraad georven van mijn vader maar ik ga het wegdoen. Ik zal binnenkort een foto plaatsen van wat ik heb; ik hoef er niks voor te hebben maar ik ga het ook niet versturen dus dat wordt dan ophalen in Assen of eventueel Nijmegen voor de nieuwe eigenaar.

[ Voor 51% gewijzigd door Dr. Strangelove op 06-01-2022 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Dr. Strangelove
Ik zal straks even toevoegen.

Qua verf, heb wel interesse, kun je mij een DM sturen met pic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Nog een aanttal youtubers:

Real Terrain Hobbies
High Eye Workshop
Black Magic Craft
Terran Scapes (beetje oud)

[ Voor 30% gewijzigd door Dwarlorf op 06-01-2022 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@Dwarlorf
Staan er bij ;)
Idem @Dr. Strangelove

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Oh en KathyMillatt niet te vergeten.

En deze kwam ik net toevallig tegen: Ebroin's Miniatures

[ Voor 19% gewijzigd door Dwarlorf op 06-01-2022 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Laatst online: 06:14

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik heb ooit eens een lijstje gemaakt op GitHub: https://github.com/SittingDucksModels/scalemodel-links

Een van mijn favoriete kanalen is Quick Kits.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Invisible_man schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:13:
[...]

Ziet er compleet uit, maar qua masker heb je natuurlijk ook weer meerdere smaken en je hebt daarbij verschil in of het masker tegen stof beschermt en/of tegen gassen en voor airbrushing (vooral bij lacquers, maar naar mijn mening geen overbodige luxe om altijd te gebruiken al zijn op het internet daar de meningen wel over verdeeld) zou ik beide aanraden.

[...]
Van internetmeningen zou ik me niet te veel aantrekken. Lekker zo'n masker op doen. Straks komen ze er over 30 jaar achter dat je van Vallejo Model Air aerosolen vliegende vinkentering krijgt, en dan zit jij met de gebakken peren. We zijn nu toch al gewend aan mondkapjes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte_NL
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-10 11:32
De IPMS houdt ook een lijstje bij van alle modelbouw shops in NL: https://ipms.nl/artikelen/modelbouwwinkels-ned

Wat mij betreft mogen op het lijstje ook:
Muco Modelbouw in Amsterdam https://www.muco.nl/
Sjaaks Hobbyshop in Voorhout http://www.sjaakshobbyshop.nl/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renegade666
_Eend_ schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:23:
Ik heb ooit eens een lijstje gemaakt op GitHub: https://github.com/SittingDucksModels/scalemodel-links

Een van mijn favoriete kanalen is Quick Kits.
Had beter die er gewoon in kunnen zetten, scheelde helft :P

Heb het nodige erbij gezet, ben er nu wel klaar mee :+

[ Voor 8% gewijzigd door Renegade666 op 06-01-2022 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
_Eend_ schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:29:
[...]

Van internetmeningen zou ik me niet te veel aantrekken. Lekker zo'n masker op doen. Straks komen ze er over 30 jaar achter dat je van Vallejo Model Air aerosolen vliegende vinkentering krijgt, en dan zit jij met de gebakken peren.
Ja precies, ik had ooit ergens iets gezien of gelezen van een longarts over wel of geen masker bij airbrushen en dat hoewel de oplosmiddelen niet zo fijn voor je zijn (waar dan een gas/damp filter tegen helpt) zolang je er maar niet de hele dag door aan blootgesteld wordt, het vooral de deeltjes zijn (pigment, wat je dan met een stoffilter tegenhoudt) die als die eenmaal in je longen zitten, er niet zomaar weer uit komen.
We zijn nu toch al gewend aan mondkapjes :P
Ik zou dan liever mijn 3M masker dragen dan die stomme mondkapjes waarbij mijn bril steeds bij beslaat 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Laatst online: 10:12

page404

Website says no

streamnl schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:23:
[...]

2) alles schuren
3) alles in de primer
6) lijmen
7) vernissen
Je vergeet stappen 6a tm 6e:
Lijmen, vijlen, schuren, vullen, schuren, spuiten.
:D

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-10 22:25
Hobbyruimte gereed en ingericht voor mij en de vrouw!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ntuz0J3vjoO-ueGQ9Ug7WFhfXgI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DkYls5GtNu7u5gd53J6HlPrg.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFq4uTsUOjXSKrNQqJztL00y2ZA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cjn1vBN5w5qmMHduBtE4lmXo.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0SGX5oLWkYL_EIhKDI3QnjqOwU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XdyXEJ2T5RvAS65BXXip33ul.webp?f=user_large

Het logeerbed is ook opgeruimd, die kan zo weer in elkaar indien nodig :)

[ Voor 42% gewijzigd door Breaker op 19-10-2022 07:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Breaker schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:58:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het logeerbed is ook opgeruimd, die kan zo weer in elkaar indien nodig :)
Netjes hoor!
Ik weet niet precies wat je eerst had maar ik geloof wel dat je hier veel plezier van gaat krijgen. Lekker ruim ook :Y

Jij hebt daar (net als ik hier) je lichtbron van achteren, hoe ga je dat oplossen?

En… een persoonlijke vraag… doet jouw vrouw ook aan dezelfde hobby als jij?
(Als je dit niet wilt beantwoorden, even goeie vrienden ;) )

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Klaar!
Wat ik geleerd heb: naden moeten nog veel strakker af te werken zijn en ik denk dat dat me vorige keer beter gaat lukken. Met dank aan @streamnl ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-Ntq5F9e8cCN_ubxcx6n97XqoA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/f1aZ02NwGcv1C68moa39OYX5.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8TAbl4Bm6sYylfBgkM4QPQ3kEFU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8ttNt8bjC4e1O31ULRgFViqc.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJ7G4KDx4wRtKZ6peWiLUSeVInk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tjytdNtAJZ4c0YqOa3Crxz9w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQs8g2v0wjUpHQRQ3lUoIQnxQOw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/07q5ICXIBegXP2Z16Zqoj5Jh.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@page404

Ik heb deze ook, maar die van jou met licht is wel mooier👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
page404 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:09:
Klaar!
Wat ik geleerd heb: naden moeten nog veel strakker af te werken zijn en ik denk dat dat me vorige keer beter gaat lukken. Met dank aan @streamnl ;)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel erg netjes hoor!! Mijn complimenten! d:)b
Jouw model staat ook op mijn wishlist

En alhoewel ik graag de credits wil ontvangen, denk ik toch dat je iemand anders bedoeld ;)

Ik hoop wel dat mijn niveau over enkele jaren op zodanig niveau zit dat ik daadwerkelijk de medemens kan helpen met tips enzo.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

streamnl schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:15:
[...]

Heel erg netjes hoor!! Mijn complimenten! d:)b
Jouw model staat ook op mijn wishlist

En alhoewel ik graag de credits wil ontvangen, denk ik toch dat je iemand anders bedoeld ;)

Ik hoop wel dat mijn niveau over enkele jaren op zodanig niveau zit dat ik daadwerkelijk de medemens kan helpen met tips enzo.
Het was meer vanwege je opmerking over het airbrushen ;) in theorie klopt het wat je zegt, maar ik liep er hier heel erg tegenaan dat je de onderdelen wel strak kan spuiten, maar als je ze tegen elkaar plakt sluiten ze nooit netjes aan. En eerst in elkaar zetten en dan spuiten is vaak geen optie.
Ik heb deze keer een begin gemaakt met spuiten, lijmen, vijlen, vullen schuren, afplakken en de naden opnieuw spuiten en heb gezien dat er een goed resultaat te boeken is. Volgende keer een stukje beter doen.
De Enterprise is een leuk ding om te doen, zeker een aanrader. Die draden van de verlichting zijn wel een gedoe hoor.
En maak je geen zorgen, je hoeft geen expert te zijn voordat anderen van je kunnen leren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Renegade666 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:11:
@page404

Ik heb deze ook, maar die van jou met licht is wel mooier👍
Ja voegt wel wat toe hè. Tip voor degenen na mij:spuit de binnenkant lekker zilver of zwart. Ik zou zilver kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breaker
streamnl schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:06:
[...]

Netjes hoor!
Ik weet niet precies wat je eerst had maar ik geloof wel dat je hier veel plezier van gaat krijgen. Lekker ruim ook :Y

Jij hebt daar (net als ik hier) je lichtbron van achteren, hoe ga je dat oplossen?

En… een persoonlijke vraag… doet jouw vrouw ook aan dezelfde hobby als jij?
(Als je dit niet wilt beantwoorden, even goeie vrienden ;) )
Er komt nog een lamp bovenop de kast. Voorheen hadden wij de woonkamer, keukentafel en kantoor (waar wij thuiswerken :P). Nu dus een eigen plek.

Mijn vrouw doet voornamelijk miniaturen (warhammer, maar ook losse fantasy en draken etc.), schilderen op nummer en ze gaat beginnen met diorama’s. Ook Lego is een gezamelijke hobby ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Breaker schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:06:
[...]

Mijn vrouw doet voornamelijk miniaturen (warhammer, maar ook losse fantasy en draken etc.), schilderen op nummer en ze gaat beginnen met diorama’s. Ook Lego is een gezamelijke hobby ;)
Dan heb je maar een topvrouw gevonden _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Renegade666 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:08:
[...]

Amen!!

Enne @Breaker … ik zou heel graag willen dat mijn vrouw ook fan was van Lego.
Aan de andere kant, het is wel beter voor onze spaarrekening dat ze geen fan is :+

@page404
Dan nogmaals bedankt :$ en graag gedaan!

Zodra de winkels weer open zijn, ga ik (zodra ik tijd heb) ook een airbrush kopen . En hopelijk gaan mijn modellen dan ook langzaamaan naar het niveau van jullie toe .

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Wellicht een wat andere modelbouw dan de meesten hier doen. Ik ben lid van de 3railforum moduleclub en we bouwen H0 modules. Ik ben daar al jaren mee bezig, maar al heel lang beviel de basis mij niet. Tot mijn schrik had ik dus al bijna 2 jaar geleden nieuw populierenmultiplex besteld om een nieuwe modulebak te bouwen.

Gisteren eindelijk daar dus maar eens mee aan de slag gegaan. Het voorlopige resultaat zijn twee strakke moduletjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAhLJlxrTqKjbKo8PtLWAkEltDU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DUSetQJ7H9YyIsTSQunucaLt.jpg?f=fotoalbum_medium

En aangezien ik een module van 1,8 meter lang ga maken (exclusief 2 overgangsstukken (black boxes) van 30 cm) maar de boel toch een beetje wil kunnen vervoeren heb ik dus 2 bakjes van 90 cm.

Ik heb als thema een viaduct op een hogesnelheidslijn. Märklin heeft helemaal geen modern ogende rails. Daarom ga ik met deze module "vreemd" door Peco SL-102 rails te gaan gebruiken met puko's van Weichen Walter. De Peco rails is een beetje een compromis. Het liefst had ik de speciale hogesnelheidsrails van Zeitgeist Models gebruikt, maar ik moet rekening houden dat er ook wat ouder materieel overheen moet kunnen rijden met hogere flenzen aan de wielen. Daardoor zit ik vast aan code 100 rails. Zodoende kunnen ook de jaren 60 loc's van collega modulisten er probleemloos overheen. Zo ver is het echter nog lang niet, maar het is wel leuk om alvast een beetje grof je rails neer te leggen voor een impressie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IcXbuWqRQQmnFJrRKQxatg3UrGU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jbE0TRDjNaKqVQzMMDwGziuJ.jpg?f=fotoalbum_medium

In AnyRail heb ik heel grof getekend hoe het zo'n beetje moet worden. Hou daarbij in het achterhoofd dat ik niet zo thuis ben in dat programma en de bibliotheek ook nog niet echt gericht is op tijdperk VI rijders.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFK45Zlhw9qrprRAik0BSTziQn0=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/JFKPmUjbpfHW7ArLRRXUa89e.png?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fp_50kuZgXyEMvbB0mORZx-3oN0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lH1KNv9xFT4lDund4MZipNMT.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 6% gewijzigd door PaT op 06-01-2022 22:20 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
Renegade666 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:08:
[...]
;)
streamnl schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:14:
[...]

Amen!!

Enne @Breaker … ik zou heel graag willen dat mijn vrouw ook fan was van Lego.
Aan de andere kant, het is wel beter voor onze spaarrekening dat ze geen fan is :+
Lego gaat gelukkig gewoon van de priverekeningen ;) anders bleef er van de gezamelijke rekening niks over. Droog brood eten is ook niet alles :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Breaker schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:58:
Gaaf! Bij het inzoomen viel me op dat de Warhammer/citadel verf is vergoten naar dropper bottles. Was dat veel werk en is het niet zonde van de restanten ? En is het nu andere/fijnere/betere verf dan Vallejo model color ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Millie-ano schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 00:26:
[...]

Gaaf! Bij het inzoomen viel me op dat de Warhammer/citadel verf is vergoten naar dropper bottles. Was dat veel werk en is het niet zonde van de restanten ? En is het nu andere/fijnere/betere verf dan Vallejo model color ?
Ik ben misschien verpest door Vallejo met hun flesjes, maar de Warhammer potjes flikkeren bij mij steeds om. Alleen al daarom is het de moeite waard om alles in zo'n flesje te gooien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breaker
Millie-ano schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 00:26:
[...]
Verlies is er bijna niet, ik verdun het licht zodat er zoveel mogelijk het dripper potje ingaat. Bij de citadel potjes raak ik zo 20% kwijt aan uitdroging aan de randen... Het omschenken is zo gebeurd :)

Persoonlijk scheelt het niet zoveel tussen Citadel en Vallejo. Ik vind beide fijn om mee te werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Breaker schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:06:
[...]

Er komt nog een lamp bovenop de kast. Voorheen hadden wij de woonkamer, keukentafel en kantoor (waar wij thuiswerken :P). Nu dus een eigen plek.

Heeft ze nog een zus? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
Ben bezig met mijn volgend project, een Nederlandes mustang (1/32 Revell kit), leuke uitdaging met verschillende metaal "kleuren" met zowel mat als glans:
Afbeeldingslocatie: https://www.strijdbewijs.nl/birds/p-51/p51403.jpg
Ik zit nog wat te zoeken naar welke verf ik ga gebruiken voor het glanzende metaal (polished aluminium?) en het matte van de vleugels en ga eerst wat experimenteren met de metal colors van mrp, maar zit ook naar ak xtreme metals te kijken. Iemand met die xtreme metals ervaring hoe die spuiten, of een andere lacquer based metal paint?

Sowieso zal het denk ik een kwestie worden van zwarte glanzende ondergrond voor het polished metaal en een grijze (met wellicht ook wat preshading) primer voor het matte metaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Alclad is the way to go denk ik als je dit effect wil bereiken.

Realiseer je wel dat dit een ‘display finish’ is die op geen enkele operationele kist te zien was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:23:
Alclad is the way to go denk ik als je dit effect wil bereiken.
Ja Alclad had ik ook al in het vizier, heb er al het één en ander van en lijkt in veel opzichten op de metals van MRP, maar zal deze ook in de test meenemen :)
Realiseer je wel dat dit een ‘display finish’ is die op geen enkele operationele kist te zien was.
Ja zeker, in het veld zagen ze er toch wat minder glanzend uit, maar ik vind dit wel een leuke uitdaging om eens te proberen 8)
Afbeeldingslocatie: https://www.strijdbewijs.nl/birds/p-51/ned02.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik zou ook even checken welk registratie je gaat bouwen en of het om een D of een K ging, maakt uit voor de propeller (onder andere). H-307 was volgens mij een K maar het toestel in het museum is opgebouwd uit onderdelen van verschillende toestellen dus ik zou het wel doublechecken voor je aan de slag gaat :)

Revell's kit is trouwens alleen een D geloof ik. Maar er is vast wel een aftermarket prop te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:24:
Ik zou ook even checken welk registratie je gaat bouwen en of het om een D of een K ging, maakt uit voor de propeller (onder andere). H-307 was volgens mij een K maar het toestel in het museum is opgebouwd uit onderdelen van verschillende toestellen dus ik zou het wel doublechecken voor je aan de slag gaat :)

Revell's kit is trouwens alleen een D geloof ik. Maar er is vast wel een aftermarket prop te vinden.
Ah, goed dat je het zegt! Volgens het lijstje hier is de H-307 een P-51K-15-NT en hier hebben ze het er inderdaad over dat die in het museum een D is (is uiteindelijk over de wereld gezien ook de meest voorkomende variant) en dat hij uit onderdelen van verschillende toestellen samengesteld is. Op die foto uit 1979 is hij overigens niet zo mooi opgepoetst dan als hij nu is :)

Ik zal eens kijken in hoeverre de props verschillen en wat voor verschillen er verder nog zijn, maar uiteindelijk lig ik er ook weer niet zo heel erg wakker van als het niet helemaal 100% klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
De props zijn echt heel erg verschillend, voor een mooie kit als die Revell zou ik wel in wat aftermarket investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-09 16:27
Voor NMF verf gebruik ik ook altijd Alclad II verf, het kost wat tijd kwa voorbereiden zoals naden vullen, alles goed glad schuren en polijsten voor je het kunt spuiten maar geeft wel een heel mooi resultaat. Houd er rekening dat voorbereidend werk alles is met een NMF finish. elk krasje in je oppervlakte zie je namelijk in de verf. Gebruik ook een spuitmasker Alclad is niet heel gezond.

Misschien nog een idee om Modelbouw verenigingen toe te voegen aan de startpost? zoals IPMS, Twenot en Scale Model Factory.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Elve1984 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:36:
Voor NMF verf gebruik ik ook altijd Alclad II verf, het kost wat tijd kwa voorbereiden zoals naden vullen, alles goed glad schuren en polijsten voor je het kunt spuiten maar geeft wel een heel mooi resultaat. Houd er rekening dat voorbereidend werk alles is met een NMF finish. elk krasje in je oppervlakte zie je namelijk in de verf. Gebruik ook een spuitmasker Alclad is niet heel gezond.
Ik heb een potje polished aluminium van zowel alclad als van ak xtreme metals besteld en ga gewoon beiden uitproberen. Het meeste werk zal inderdaad in het voorwerk zitten. Dat zal dan zwarte primer van mr.surfacer 1500 worden met daarover mrp gloss black denk ik, maar ik ga van te voren eerst met zowel alclad als ak een testje doen.

Spuitmasker gebruik ik altijd overigens, spuit bijna alles met lacquers en alcoholverven waarbij het wel een must is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeddicius

Zeddicius

Conscience do cost

Ik ben nu ook eens rustig naar een spuitcabine aan het kijken. Ik werk nu met een halfgelaatsmasker en ik zit voor een raam wat ik tijdens het spuiten open doe, maar ik merk toch dat de boel wat 'blijf hangen'. Bij Airbrush Services Almere kom ik bijvoorbeeld deze tegen. De informatie is wat karig, dus het is mij niet helemaal duidelijk of dit systeem dan ook met een slang naar buiten werkt? Werk je altijd met een afvoer naar buiten toe? Of zijn er ook cabines waarbij je alleen met een filter werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breaker
Zeddicius schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:05:
Ik ben nu ook eens rustig naar een spuitcabine aan het kijken. Ik werk nu met een halfgelaatsmasker en ik zit voor een raam wat ik tijdens het spuiten open doe, maar ik merk toch dat de boel wat 'blijf hangen'. Bij Airbrush Services Almere kom ik bijvoorbeeld deze tegen. De informatie is wat karig, dus het is mij niet helemaal duidelijk of dit systeem dan ook met een slang naar buiten werkt? Werk je altijd met een afvoer naar buiten toe? Of zijn er ook cabines waarbij je alleen met een filter werkt?
Wordt geleverd met een voorfilter (blauw) voor de verfdeeltjes met daar achter een actief kool filter voor eventuele oplosmiddelhoudende stoffen in de verf (of lijm) de lucht komt er aan de achterkant gezuiverd weer uit.
Een afzuiging naar buiten is dus niet nodig.
Lijkt mij dus zonder slang naar buiten. Hij zuigt dus vuile lucht op en laat er schone lucht weer uit. Geen idee of dit een beetje goed systeem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alarma2nd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Zo lees ik het ook ja.

Zelf maak ik gebruik van een HBM cabine. Is niet koppelbaar zoals de cabine uit de link maar werkt verder prima. Stuk voordeliger ook.

https://www.hbm-machines....ng-draaiplateau-en-filter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeddicius

Zeddicius

Conscience do cost

Breaker schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:15:
[...]

[...]

Lijkt mij dus zonder slang naar buiten. Hij zuigt dus vuile lucht op en laat er schone lucht weer uit. Geen idee of dit een beetje goed systeem is.
Oh het staat er gewoon wel 8)7 Ik zou zweren dat deze informatie er eerst niet stond, maar ik zal wel in de war zijn met een ander model...Dank!
alarma2nd schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:19:
Zo lees ik het ook ja.

Zelf maak ik gebruik van een HBM cabine. Is niet koppelbaar zoals de cabine uit de link maar werkt verder prima. Stuk voordeliger ook.

Die is inderdaad fijn geprijsd, deze gaat op mijn lijstje! Ik zal moeten accepteren dat mijn raam dan altijd open moet. Dan de verwarming maar uit tijdens het spuiten :P

[ Voor 40% gewijzigd door Zeddicius op 07-01-2022 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:40

Vos

AFCA

Invisible_man schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:49:
[...]

Ik heb een potje polished aluminium van zowel alclad als van ak xtreme metals besteld en ga gewoon beiden uitproberen. Het meeste werk zal inderdaad in het voorwerk zitten. Dat zal dan zwarte primer van mr.surfacer 1500 worden met daarover mrp gloss black denk ik, maar ik ga van te voren eerst met zowel alclad als ak een testje doen.

Spuitmasker gebruik ik altijd overigens, spuit bijna alles met lacquers en alcoholverven waarbij het wel een must is :)
AK xtreme spuit wel makkelijk vind ik. Alclad schijnt wel 'beter' te zijn, maar is wat meer werk of minder vergevingsgezind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Zo lees ik het ook ja.

Zo’n systeem heb ik ook.

Persoonlijk denk ik niet dat het veel doet als je alleen maar een filter in zuigt. Dat blijft nl. uitdampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:07:
[...]

Zo’n systeem heb ik ook.

Persoonlijk denk ik niet dat het veel doet als je alleen maar een filter in zuigt. Dat blijft nl. uitdampen.
Ik zit ook aan zo'n ding te denken, maar ik heb maar een heel klein raampje dat open kan (leuk man, die huizenmarkt van tegenwoordig.. ;( ) en dan zou ik een slang door de woonkamer heen moeten trekken. Ik hoef gelukkig geen rekening te houden met de WAF, maar zo'n struikelslang door de woonkamer is ook niet prettig.

Maarrrr, ik heb nog zo'n condensopvangbakje van mijn oude droger.. Zoiets als dit dus: https://www.hornbach.nl/s...-5-m/5822864/artikel.html

Zou dat helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
Bij die van mijn zit zo’n plat uiteinde bij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8tiANiLy0Wmypr8gq-DpJONMTns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NngVt3MeLtoAunNdx7WpbBsB.jpg?f=fotoalbum_large

Kan die door je raamopening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Zo lees ik het ook ja.

Voor het prijsverschil kun je van kunststof of hout ook zelf een kap in elkaar knutselen en meerdere van die units naast elkaar zetten. Stekkerdoosje met schakelaar erbij en je kun alles in 1 klap aanzetten. Ik zag bij ASA wel een hele mooie: https://www.airbrush-serv...nl/afzuigkap-werther.html Maar die prijs.. €415, maar dan heb je geen slang nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Breaker schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 18:25:
Bij die van mijn zit zo’n plat uiteinde bij:

[Afbeelding]

Kan die door je raamopening?
Nee :$

Het is een klein kiepraampje dat tegen het plafond zit, de mond past wel in de opening van het raam, maar omdat het raam tegen het plafond zit krijg ik hem daar niet in de opening. Andere optie is door de voordeur, maar met dit weer is dat niet zo fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Ik zou hem zeker wel uit het raam hangen. Soms als ik iets kleins wil spuiten en de wind net op het raam staat laat ik het raam wel eens dicht, maar zet de afzuigkap wel aan (inclusief filter), maar dan merk ik aan de geur dat die best wel lang blijft hangen. Als ik de slang uit het raam hang, is het zomaar weg. Het filter werkt volgens mij ook alleen maar echt goed voor stof, voor dampen niet zo zeer.

Overigens kan je niet straffeloos de slang verlengen. Afhankelijk van het soort ventilator kan je dan al snel te veel weerstand opbouwen om nog zinvol lucht te verplaatsen.

Ik zag overigens dat de afzuiger die ik heb al meer dan €100,- duurder is dan waar ik hem toen voor gekocht heb 8)7

https://www.lion-art.nl/BenchVent-BV300S-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
Ik reageer niet veel. Ik spiek vooral bij jullie creaties. Maar deze wilde ik jullie niet onthouden, omdat ik denk dat het voor sommige best een uitkomst kan zijn. Een filmpje van het gebruik van een snoerloze airbrush. Uiteraard te koop bij ome Ali. Ik gebruik hem zelf nog niet. Maar twijfel zeer. Kan toch een gateway zijn om te oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Millie-ano schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 21:56:
Ik reageer niet veel. Ik spiek vooral bij jullie creaties. Maar deze wilde ik jullie niet onthouden, omdat ik denk dat het voor sommige best een uitkomst kan zijn. Een filmpje van het gebruik van een snoerloze airbrush. Uiteraard te koop bij ome Ali. Ik gebruik hem zelf nog niet. Maar twijfel zeer. Kan toch een gateway zijn om te oefenen.
Misschien idd leuk voor kleine dingen te brushen.
Maar als ik zie hoe vaak mijn compressor aanslaat tijdje het brushen, denk ik niet dat zo'n flesje gaat werken voor velen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Als ik het zo bekijk is dat ding te groot om direct aan de airbrush te monteren, dus voor modelbouw (waar je vaak vrij dicht in de buurt van het model zit met je ab zit, doorgaans ook aan een tafel) zal dat niet echt handig zijn en zal je dan altijd met een slang tussen compressor en ab werken. Wanneer je dat doet is de meerwaarde ten opzichte van een "echte" compressor eigenlijks alleen dat dit een vrij goedkoop apparaat is, dat je geen stopcontact nodig hebt maakt voor modelbouw zelden uit, je zit toch meestal op één plek te spuiten.

Waar het wel voordeel zou kunnen hebben is wanneer je bijvoorbeeld een grote treinbaan hebt waar je op wat onhandige plekken even snel wat wil spuiten.

En verder valt en staat het natuurlijk met de kwaliteit van dat ding, maar ook capaciteit. Vooral als je met meer druk spuit (mat vernis bijvoorbeeld) en een groot model hebt, houdt hij het dan bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
Invisible_man schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 22:04:
En verder valt en staat het natuurlijk met de kwaliteit van dat ding, maar ook capaciteit. Vooral als je met meer druk spuit (mat vernis bijvoorbeeld) en een groot model hebt, houdt hij het dan bij?
Kwaliteit echt geen idee van hoor. Zelf ook geen ervaring met airbrush. Dus ik kan me voorstellen dat de ervaren gebruikers zeggen... pfff wat is dat nou weer. Maar ik was als leek door het filmpje wel getriggerd. Omdat ik er wel ooit mee zou willen werken of proberen. In het filmpje zie je hem wel mat vernis gebruiken en ook een koppelstukje. Dus wellicht zijn er ook andere brushes te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish
  • Laatst online: 11:27

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

Ik heb vroeger verschillende bouwpakketten gemaakt. Altijd veel plezier aan gehad. Op een gegeven moment echter mee gestopt/geen tijd meer voor. Toen ik dit jaar aan het zoeken was voor een cadeautje voor surprise met Sinterklaas bedacht ik me dat het misschien wel leuk was om een bouwpakket te vragen. Na een snelle zoektocht kwam ik uit bij de Volkswagen Beetle van Revell die precies binnen het budget viel. Deze ook gekregen. Voor de meeste hier waarschijnlijk een simpel ding maar voor mij prima om te kijken of ik het weer/nog leuk vind.

Zo goedkoop als het bouwpakket was, zo veel geld heb ik nu al uitgeven aan de rest van het spul :X
Begonnen met potjes aqua verf van Revell. Primer en de hoofdkleur van de kever als spuitbus gekocht, omdat me dat mooier leek als volledige met de hand verven daarnaast ook nog wat tools, tape en lijm e.d. mee besteld. Ook had ik al het e.e.a. bij de Action gehaald voordat we weer in lockdown gingen zoals penselen, schuurpapier e.d.

Tussen kerst en oud en nieuw paar dagen vrij gehad en aan het model begonnen. Dat ging eigenlijk best oké en had er een hoop lol aan. Model is op een paar kleine dingen na af. Ga ik dit weekend afmaken. Zitten hoop fouten en lelijke dingen in en er kan nog heel veel beter, maar dat zal een hoop tijd en oefening kosten. Moet vooral niet te snel willen, maar dat valt soms niet mee :9

Maar nu was het dus tijd om na te denken over de volgende stap. Op marktplaats een leuke Revell VW Golf 1 cabriolet op de kop kunnen tikken voor weinig. Volgens mij een stapje moeilijk dan de Kever dus prima volgende stap om te oefenen. Omdat ik verwacht nog meer te gaan bouwen ook maar meteen een compressor met airbrush gekocht. Vandaag de ontbrekende kleuren besteld en verschillende soorten borstels, met name voor de fijnere en kleinere dingen want daarvoor zijn de borstels die ik nu heb volgens mij te groot.

Al met al weer een flinke uitgave, maar goed, een hobby mag geld kosten toch :P

Nu heb ik nog wel wat vragen over hoe ik het beste kan bouwen.

- Moet ik alle delen gronden of alleen grotere onderdelen?
- Schuren jullie alles voordat je gaat verven?
- Wanneer doe je iets met de airbrush en wanneer met penseel?
- Wat zijn jullie tips/tricks voor het schilderen van hele kleine onderdelen?
- Is het nodig/aan te raden om te vernissen?

Hoop vragen, als iemand een goede geschreven tutorial of video heeft voor de beginner hoor ik het ook graag, volgens mij staat die niet in de (verder zeer uitgebreide start post).

Alvast bedankt voor jullie hulp!

"Computers aren’t the thing. They’re the thing that gets us to the thing" - Joe MacMillan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
stickyfish schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 22:20:
Ik heb vroeger verschillende bouwpakketten gemaakt. Altijd veel plezier aan gehad. Op een gegeven moment echter mee gestopt/geen tijd meer voor. Toen ik dit jaar aan het zoeken was voor een cadeautje voor surprise met Sinterklaas bedacht ik me dat het misschien wel leuk was om een bouwpakket te vragen. Na een snelle zoektocht kwam ik uit bij de Volkswagen Beetle van Revell die precies binnen het budget viel. Deze ook gekregen. Voor de meeste hier waarschijnlijk een simpel ding maar voor mij prima om te kijken of ik het weer/nog leuk vind.

Zo goedkoop als het bouwpakket was, zo veel geld heb ik nu al uitgeven aan de rest van het spul :X
Begonnen met potjes aqua verf van Revell. Primer en de hoofdkleur van de kever als spuitbus gekocht, omdat me dat mooier leek als volledige met de hand verven daarnaast ook nog wat tools, tape en lijm e.d. mee besteld. Ook had ik al het e.e.a. bij de Action gehaald voordat we weer in lockdown gingen zoals penselen, schuurpapier e.d.

Tussen kerst en oud en nieuw paar dagen vrij gehad en aan het model begonnen. Dat ging eigenlijk best oké en had er een hoop lol aan. Model is op een paar kleine dingen na af. Ga ik dit weekend afmaken. Zitten hoop fouten en lelijke dingen in en er kan nog heel veel beter, maar dat zal een hoop tijd en oefening kosten. Moet vooral niet te snel willen, maar dat valt soms niet mee :9

Maar nu was het dus tijd om na te denken over de volgende stap. Op marktplaats een leuke Revell VW Golf 1 cabriolet op de kop kunnen tikken voor weinig. Volgens mij een stapje moeilijk dan de Kever dus prima volgende stap om te oefenen. Omdat ik verwacht nog meer te gaan bouwen ook maar meteen een compressor met airbrush gekocht. Vandaag de ontbrekende kleuren besteld en verschillende soorten borstels, met name voor de fijnere en kleinere dingen want daarvoor zijn de borstels die ik nu heb volgens mij te groot.

Al met al weer een flinke uitgave, maar goed, een hobby mag geld kosten toch :P

Nu heb ik nog wel wat vragen over hoe ik het beste kan bouwen.

- Moet ik alle delen gronden of alleen grotere onderdelen?
Er zijn altijd uitzonderingen, maar het meeste wel ja.
- Schuren jullie alles voordat je gaat verven?
Niet alles, vooral lijmnaden waar nodig en die bevestigingspunten waar je losknipt.
- Wanneer doe je iets met de airbrush en wanneer met penseel?
Ik persoonlijk doe het meeste met ab, alleen kleine dingetjes met kwast.
- Wat zijn jullie tips/tricks voor het schilderen van hele kleine onderdelen?
Aligatorklemmetjes
- Is het nodig/aan te raden om te vernissen?
Hangt van de situatie af. Decals werken het beste op een gladde ondergrond, dus dan is een glis coat handig. Maar een ww2 tank wil je op het laatst weer liever mat maken bijvoorbeeld.
Hoop vragen, als iemand een goede geschreven tutorial of video heeft voor de beginner hoor ik het ook graag, volgens mij staat die niet in de (verder zeer uitgebreide start post).

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Welkom :)

Dit filmpje is wel een goed beginpunt, ik denk dat veel vragen je dan al duidelijk worden.
https://youtu.be/W3zDmJwpPcY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish
  • Laatst online: 11:27

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

Invisible_man schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 22:37:
[...]

Er zijn altijd uitzonderingen, maar het meeste wel ja.

[...]

Niet alles, vooral lijmnaden waar nodig en die bevestigingspunten waar je losknipt.

[...]

Ik persoonlijk doe het meeste met ab, alleen kleine dingetjes met kwast.

[...]

Aligatorklemmetjes

[...]

Hangt van de situatie af. Decals werken het beste op een gladde ondergrond, dus dan is een glis coat handig. Maar een ww2 tank wil je op het laatst weer liever mat maken bijvoorbeeld.

[...]

Welkom :)
Dank je wel!
Dit filmpje is wel een goed beginpunt, ik denk dat veel vragen je dan al duidelijk worden.
https://youtu.be/W3zDmJwpPcY
Thx voor het snelle antwoorden! Ga het filmpje eens bekijken. Zal de aligator klemmetjes alvast op het verlanglijstje zetten voor de volgende bestelling :)

"Computers aren’t the thing. They’re the thing that gets us to the thing" - Joe MacMillan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik gebruik i.p.v. alligatorklemmen blutac, cocktailprikkers of ik plak mijn onderdelen op een stukje tape.

Zelf gebruik ik primer alleen op de grote delen en dan nog alleen als ik veel schuur- en vulwerk gehad heb. In de meeste gevallen volstaat een schuurbeurtje met 1500 grit voor mij.

Alle onderdelen schuren: Ja, als je daar ook het verwijderen van gietnaden onder verstaat. Die haal ik op alle onderdelen weg met een vers X-acto mesje.

[ Voor 61% gewijzigd door Dr. Strangelove op 07-01-2022 23:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
Ik kwam er achter dat ik allclad polished aluminium nog had en had ook nog allclad chrome, dus daar meteen maar even een testje mee gedaan, samen met mrp white aluminium en allclad semi matt aluminium:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZJmusclqFYrWxXUZhX3xPmXXKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p7HfqIRlyBhpeUwM3hy5mNsS.jpg?f=fotoalbum_large

De polished alumumium en de chrome zijn over glanzend zwart gespoten (mr surfacef 1500 zwart met mrp super glos black er overheen, werkt goed!), de andere twee over mr surfacer 1500 grijs. De twee matte aluminium kleuren zijn prima zo met alleen een klein beetje variatie in tint er tussen. De polished en alu zijn mij zo te donker naast het matte aluminium (zeker als ik het vergelijk met die museumfoto), maar op het flesje raden ze aan om die over grijs te spuiten en niet over zwart, dus dat ook nog maar even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Mooie test dit! Ik wil dit ook al een tijd proberen, heb zitten denken om een stuk karton te nemen en dat in verschillende tinten grijs + zwart en wit te spuiten in horizontale rijen en dan in verticale banen er met verschillende sorten alclad en andere metallic kleuren te gaan. Er zijn nl. zoveel verschillende permutaties...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 09:34:
Mooie test dit! Ik wil dit ook al een tijd proberen, heb zitten denken om een stuk karton te nemen en dat in verschillende tinten grijs + zwart en wit te spuiten in horizontale rijen en dan in verticale banen er met verschillende sorten alclad en andere metallic kleuren te gaan. Er zijn nl. zoveel verschillende permutaties...
Ik heb dit al eens gemaakt met stripjes styreenplaat, alleen dan nog niet met verschillende primer ondergronden, ik meen alleen 1500 zwart en geen gloss. Omdat de gladheid van de ondergrond van belang is, is denk ik karton niet z'n handige keus. En het voordeel van deze losse stripjes is ook dat je ze dan makkelijk naast elkaar kan leggen om te vergelijken, of naast een model ofzo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDIhskaEpsufQvHwCWN1t4hWTeM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JaID4tkTryU2DBoQAPMEvJiF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Invisible_man schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 09:40:
[...]

Ik heb dit al eens gemaakt met stripjes styreenplaat, alleen dan nog niet met verschillende primer ondergronden, ik meen alleen 1500 zwart en geen gloss. Omdat de gladheid van de ondergrond van belang is, is denk ik karton niet z'n handige keus. En het voordeel van deze losse stripjes is ook dat je ze dan makkelijk naast elkaar kan leggen om te vergelijken, of naast een model ofzo.

[Afbeelding]
Leuk idee :) Ik spuit nu soms plastic lepels om kleuren te testen of zien.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Renegade666
Mijn eerste is ook weer klaar voor dit jaar :D
Vanaf nu zla het weer wat langzamer gaan, helaas maandag weer aan het werk...

Maar de Ducati 916 is af.
Viel wel wat tegen op het eind.
Decals waren wat vaag, paar gehad terwijl hij niet op zijn plek zat, dat ze al volledig vast zaten...
met als gevolg niet vaag nummerbord (de eerste was al geknapt..), en aan 1 kant een wat vreemd Ducati logo.

Ook de pasvorm was niet helemaal je van het op het einde, maar is nog gelukt.
In de toekomst wel weer een motor, maar nu eerst de stash even opmaken :)

Volgende project is een Aoshime Toyota Hilex :P

Ducati:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/y5hrqp9/20220108-093134.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/56SY3Ss/20220108-093429.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/nMD30jK/20220108-100204.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/jLQJbWm/20220108-100227.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Dit zijn toch dezelfde?
Verspaget en Airgoo

Scheelt toch weer ~35 euro die ik kan gebruiken voor schoonmaak spul enzo.

Of kan ik beter (zoals enkele van jullie gedaan hebben) beter voor 78 euro alleen een compressor kopen en ergens anders een betere pistool en de juiste slang uitzoeken?

Dan ben ik (vermoed ik) wel duurder uit.

Wat is wijsheid om met airbrush te gaan beginnen?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zeddicius

Zeddicius

Conscience do cost

streamnl schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:05:
Dit zijn toch dezelfde?
Verspaget en Airgoo

Of kan ik beter (zoals enkele van jullie gedaan hebben) beter voor 78 euro alleen een compressor kopen en ergens anders een betere pistool en de juiste slang uitzoeken?

Ik ben begonnen met zo'n combi-set die jij hebt gepost. De airbrush is prima voor een beginner, geeft je mooi de kans om voor weinig geld te ervaren of airbrushen wat voor je is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

streamnl schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:05:
Dit zijn toch dezelfde?
Verspaget en Airgoo

Dit is een prima beginners-set. Ik heb de compressor wel los gekocht met de FE-183K airbrush.

Mocht je hem kopen vergeet dan niet de BD-778-reinigingspot en snelkoppeling (BD-117 aansluiting 1/8).

[ Voor 8% gewijzigd door Vos op 08-01-2022 14:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zeddicius

Zeddicius

Conscience do cost

Gisteren dus de nieuwe airbrush uitgeprobeerd. Voor mijn gevoel spuit hij een stuk 'makkelijker', maar dat kan natuurlijk ook door de grotere naald/nozzle komen :>

Tweede keer dat ik een model een glanzende lak heb geprobeerd te geven, als voorbereiding op de decals en weathering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ATE0ySYed6a7hyXewg7J8ZbhK7k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UfgcVz2FzxxrzPovPPN3ESwD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YZwpwpWJkdVugMDwoI-pur2qio=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BJHu8cY4Pt5ppYV0xN6XJ92a.png?f=fotoalbum_large

Bij mijn vorig model was het jammerlijk mislukt, volgens mij omdat ik de laag niet dik genoeg gespoten had. Ik kon destijds in ieder geval nauwelijks glans waarnemen. Dat is dit keer duidelijk beter gelukt, alleen heb ik eerlijk gezegd nog geen idee of ik het nu goed gedaan heb. Waar moet je op letten precies? Valt mij ook op dat het model een stuk donkerder is geworden, is dit normaal? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Hoe je de blanke lak het beste kan spuiten hangt een beetje af van welke je gebruikt, maar in het algemeen moet je die wel vrij nat spuiten (niet dat het gaat druipen, maar wel dat je ziet dat het nat is) zodat het goed kan straktrekken. Maar er zijn gloss coats waarbij je dat juist niet moet doen, maar dat zijn meestal niet de moderne gloss coats.

Dat het donkerder wordt klopt ja, dat heeft met het reflecteren van licht te maken geloof ik. Zo wordt je model juist wat lichter als je hem mat spuit. Als je na de decals en eventuele wheatering een matt lak zou spuiten, wordt hij weer wat lichter.

Ik neem aan dat je na de decals nog een laklaag zet?

[ Voor 4% gewijzigd door Invisible_man op 08-01-2022 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeddicius

Zeddicius

Conscience do cost

Invisible_man schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:17:
Hoe je de blanke lak het beste kan spuiten hangt een beetje af van welke je gebruikt, maar in het algemeen moet je die wel vrij nat spuiten (niet dat het gaat druipen, maar wel dat je ziet dat het nat is) zodat het goed kan straktrekken. Maar er zijn gloss coats waarbij je dat juist niet moet doen, maar dat zijn meestal niet de moderne gloss coats.

Dat het donkerder wordt klopt ja, dat heeft met het reflecteren van licht te maken geloof ik. Zo wordt je model juist wat lichter als je hem mat spuit. Als je na de decals en eventuele wheatering een matt lak zou spuiten, wordt hij weer wat lichter.

Ik neem aan dat je na de decals nog een laklaag zet?
Ik heb Tamiya X-22 gebruikt, 1:1 verdund met Mr. Color levelling thinner. Gespoten op ongeveer 20 psi. De boel was vrij nat, je zag duidelijk dat het nat en glanzend was. Ik was zelfs bang dat ik daarom te dik gespoten had (maar het was niet aan het lopen/druipen).

Nog een laklaag na de decals, is dat alleen nodig op de delen waar je de decals hebt geplaatst? Kun je op basis van de foto's zien of dit het juiste resultaat is toevallig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Zeddicius schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:25:
[...]

Ik heb Tamiya X-22 gebruikt, 1:1 verdund met Mr. Color levelling thinner. Gespoten op ongeveer 20 psi. De boel was vrij nat, je zag duidelijk dat het nat en glanzend was. Ik was zelfs bang dat ik daarom te dik gespoten had (maar het was niet aan het lopen/druipen).

Nog een laklaag na de decals, is dat alleen nodig op de delen waar je de decals hebt geplaatst? Kun je op basis van de foto's zien of dit het juiste resultaat is toevallig?
In zoverre het goed gegaan is, is lastig op een foto te zien, maar ik denk het wel aan de glans te zien :) Het ziet er op de foto een beetje "spikkelig" uit, maar dat kan ook van de ondergrond zijn, maar je zou het eens kunnen proberen met wat meer verdunnen en een lagere luchtdruk, als je een te dikke laag in één keer spuit wil je wel eens dat orange peel effect krijgen. Wat ik vaak doe met gloss coats is dan eerst een paar dunne stoffige laagjes zodat de lak grip krijgt, en dan een wat meer verdunde nattere laag er overheen om alles mooi glad te trekken.

Voor het wheateren van een tank wil je vaak liever geen gloss hebben want daar blijft vrijwel niets op kleven, alleen panel lines willen dan makkelijk. Op mat blijft juist te veel kleven, dus semi-gloss/satin is vaak een goed compromis en dat zou ik dan over het hele model heen spuiten, niet alleen de decals. Als je dan klaar bent met het wheateren kan je naar smaak er nog een mat laag overheen spuiten, maar het één en ander afhankelijk voor wat voor resultaat je wilt en hoe de wheatering er uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeddicius

Zeddicius

Conscience do cost

Invisible_man schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:33:
[...]

In zoverre het goed gegaan is, is lastig op een foto te zien, maar ik denk het wel aan de glans te zien :) Het ziet er op de foto een beetje "spikkelig" uit, maar dat kan ook van de ondergrond zijn, maar je zou het eens kunnen proberen met wat meer verdunnen en een lagere luchtdruk, als je een te dikke laag in één keer spuit wil je wel eens dat orange peel effect krijgen. Wat ik vaak doe met gloss coats is dan eerst een paar dunne stoffige laagjes zodat de lak grip krijgt, en dan een wat meer verdunde nattere laag er overheen om alles mooi glad te trekken.

Voor het wheateren van een tank wil je vaak liever geen gloss hebben want daar blijft vrijwel niets op kleven, alleen panel lines willen dan makkelijk. Op mat blijft juist te veel kleven, dus semi-gloss/satin is vaak een goed compromis en dat zou ik dan over het hele model heen spuiten, niet alleen de decals. Als je dan klaar bent met het wheateren kan je naar smaak er nog een mat laag overheen spuiten, maar het één en ander afhankelijk voor wat voor resultaat je wilt en hoe de wheatering er uit ziet.
Dat spikkelige viel mij ook al op, al weet ik ook niet of dit al in het model zat, maar volgens mij niet. Nu is het een legervoertuig, dus heel strak is ook niet mooi natuurlijk. Al hoop ik dat de decals er nu wel mooi 'op' gaan liggen.

Qua weathering: mijn weathering bestaat tot nu toe alleen nog uit panel liner en ik heb voor dit model een brown wash gekocht. Geldt voor een wash dat dit ook het beste werkt met een semi-gloss/sating laag? En welke kan ik daar het beste voor gebruiken, dit heb ik momenteel nog niet in mijn bezit.

Op zeker komt er nog een matte finish over, vindt ik persoonlijk mooier bij panzervoertuigen. Daar ga ik de beruchte @Dr. Strangelove mix van HG vloerlak en Vallejo matte lak voor gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Zeddicius schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:46:
[...]

Dat spikkelige viel mij ook al op, al weet ik ook niet of dit al in het model zat, maar volgens mij niet.
Dan zou ik het de volgende keer wat meer verdund (60% bijvoorbeeld) met een wat lagere druk proberen. Gewoon eens wat mee experimenteren :)
Qua weathering: mijn weathering bestaat tot nu toe alleen nog uit panel liner en ik heb voor dit model een brown wash gekocht. Geldt voor een wash dat dit ook het beste werkt met een semi-gloss/sating laag? En welke kan ik daar het beste voor gebruiken, dit heb ik momenteel nog niet in mijn bezit.
Dan is gloss prima, juist beter omdat het dan makkelijker in de naden vloeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeddicius

Zeddicius

Conscience do cost

Invisible_man schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:48:
[...]

Dan zou ik het de volgende keer wat meer verdund (60% bijvoorbeeld) met een wat lagere druk proberen. Gewoon eens wat mee experimenteren :)

[...]

Dan is gloss prima, juist beter omdat het dan makkelijker in de naden vloeit.
Ga ik doen, volgende weer wat meer verdunnen en lagere druk dus. Is het sowieso aan te raden om met bijvoorbeeld primen en het spuiten van een base coat met lagere druk te spuiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Zeddicius schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:59:
[...]

Ga ik doen, volgende weer wat meer verdunnen en lagere druk dus. Is het sowieso aan te raden om met bijvoorbeeld primen en het spuiten van een base coat met lagere druk te spuiten?
Lagere druk is doorgaans het beste, als je dan merkt dat de verf er niet goed uitkomt, kan je of de druk wat hoger zetten, of wat meer verdunnen. Alleen voor een matt vernis laag wil je een hogere druk en van wat verder af spuiten wat helpt in het mat effect (en niet "nat" spuiten bij mat vernis). Maar 20 psi is als beginsel wel een goede keuze hoor, het is alleen daarna wel een kwestie van aanvoelen of je meer druk nodig hebt, of met minder toe kan.

Wederom, de beste tip die ik je kan geven is gewoon experimenteren. Zowel met gewone verf, primer en met vernis. Leer ook te luisteren naar de airbrush, je hoort aan het geluid bijvoorbeeld wel of de verf er moeilijk uit komt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeddicius

Zeddicius

Conscience do cost

Dank, verder experimenteren it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Zeddicius schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:46:
[...]

Dat spikkelige viel mij ook al op, al weet ik ook niet of dit al in het model zat, maar volgens mij niet. Nu is het een legervoertuig, dus heel strak is ook niet mooi natuurlijk. Al hoop ik dat de decals er nu wel mooi 'op' gaan liggen.

Op zeker komt er nog een matte finish over, vindt ik persoonlijk mooier bij panzervoertuigen. Daar ga ik de beruchte @Dr. Strangelove mix van HG vloerlak en Vallejo matte lak voor gebruiken.
Op mijn laatste twee kits wilde ik een erg matte afwerking en merkte ik dat dat met de HG en Vallejo niet lukte; ik heb Vallejo met gewoon water verdund en dat leverde een beter resultaat op.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ook de eerste van het jaar af :) Tamiya's F4U-1 Corsair in 1/72. Pas mijn tweede Tamiya kit; deze heb ik in Japan gekocht in 2010 in Yodobashi Camera Osaka als ik me wel herinner. Prachtige kit, detail is schitterend, pasvorm prima, maar wel een paar issues gehad. Het windscreen paste niet helemaal lekker maar dat heb ik goed kunnen oplossen met (jawel :P) Perfect Plastic Putty. Vervelender was dat ik de bakboord vleugelaanhechting niet goed gelijmd had; dit kwam tijdens de build een paar keer los maar hier was Tamiya Extra Thin Cement mijn vriend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RpD6frej4j0Bd04VmUX947DBjTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/83u2vDUe8aah6EOm5bJ2frVP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OoUfuGGqVsfOQaFY80UtAcjF6GE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QUe1s5hjl2XS8qwpEQyyEVn0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Inag8xKlac2pdZovzIUpk2np6GM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uJ6b5wvnGGrS0WbZYaiIiAh3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBi2x9p_RigyHjJ5UCQgRlQNC1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TZZNeb52CvYh6ZOfjdJn07C8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BVzZlufql2x6pARo48oOrWK2vuc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jxvmgdOs2EyYLPuOdRuc1aTy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZT8CztZGSBmt-QXnlIu7-QXrKDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Apdyu9NdiLcSvQxuNMo3MyA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kno294eErCjsnLd1Bqo5bJHtUeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u0PMzWPhuE9eKjWSHI0AW2AL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTJxCe3CPqLPEI372HuQa6JQORY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PMa7gIe0wnvUMAIpdv88APJR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bXUZFe4tctsEgkL7i95t5Eq_jPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G8liBUGyz9Qp2pXsGSqAmUnC.jpg?f=fotoalbum_large

Laatste issue is het meest in het oog springend, de decals. Ik was al gewaarschuwd voor Tamiya's decals maar niet voldoende; te weinig gloss coat voor de decals en vrijwel geen reactie op setting solution. Helaas dus hier en daar enige silvering.

Verder erg tevreden over dit model, vooral de weathering vind ik zelf goed gelukt; het was de bedoeling een toestel weer te geven dat een paar zware maanden in de zon en regen op Guadalcanal achter de rug heeft gehad en om een verder grijze muis wat interessanter eruit te doen zien.

Hier naast de Italeri F4U-5N die ik tien jaar terug gebouwd heb. Toen deed ik nog niet aan weathering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7-fHBojx6cNr89Yp_tsrWubigs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HkfYtZQaswkWOPYfiUWTezbo.jpg?f=fotoalbum_large

En met mijn groeiende verzameling 'Hellcats Over the Pacific' modellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2aq4XUMfIseeTVSGUX1CnUuRbP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rJ8yznuku2Gn9zUm51kBoade.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spectre Wolf
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-10 12:03
@Dr. Strangelove Uit nieuwsgierigheid, bouw je alleen 1/72?

iRacing Profiel

Pagina: 1 ... 36 ... 79 Laatste