Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc

Pagina: 1 ... 37 ... 79 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Vos schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 14:17:
[...]

Dit is een prima beginners-set. Ik heb de compressor wel los gekocht met de FE-183K airbrush.

Mocht je hem kopen vergeet dan niet de BD-778-reinigingspot en snelkoppeling (BD-117 aansluiting 1/8).
Dan heb ik dezelfde compressor en ik vermoed een betere pistool dan uit zo’n combi setje.
En dan ben ik nog ietsje goedkoper uit dan bij Verspaget. De Hollander in mij is blij. Bedankt.

(Zo’n schoonmaak potje had ik al bij ome Alie gekocht)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WCMqmWYu8TFu4RZBqJXrAsxTd8k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vTIUzIYxAZ5H0RDEs8VA54Eb.jpg?f=fotoalbum_large

Komende week eens rustig bekijken of ik dan alles heb.

Bedankt mannen voor de reacties d:)b

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:12
@streamnl
Die Fengda BD-130 heb ik ook, al heet hij FE-130 bij mij, maar is volgens mij de zelfde.
En dat is een prima ding voor zijn geld.

Maar denk dat die 183k wat veelzijdiger is met 3 naalden.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:39

Vos

AFCA

Renegade666 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 18:49:
@streamnl
Die Fengda BD-130 heb ik ook, al heet hij FE-130 bij mij, maar is volgens mij de zelfde.
En dat is een prima ding voor zijn geld.

Maar denk dat die 183k wat veelzijdiger is met 3 naalden.
Om die laatste reden had ik die gekozen inderdaad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@Vos
Heb zelf ook 1, maar dan 0.2, 0.3 en 0.5. Echter die laatste is de nozzel kapot, en de 0.2 lijkt de naald krom te zijn, niet het beste kwaliteit helaas (wel door mijn eigen doen btw!).

Maar nu ik die PS-290 er bij heb, merk ik zeker het verschil tussen kwaliteit. kost wat, heb je ook wat :D

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:36
Ondertussen de ak xtreme metals binnen, de linker twee zijn de polished alu en de rechter de matte alu. De bovenste twee met zwarte gloss ondergrond en de onderste twee met grijs zonder gloss.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ulGsVcVibs4s8kh82u8Orelxdc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nhQy0ueZun70Vw5nzhi4xajp.jpg?f=fotoalbum_large

Wederom doen foto's metaalkleuren geen recht, maar deze twee lijken goede kandidaten te zijn. Grappige is alleen dat voor het matte aluminium van de vleugels de polished alu verf beter lijkt met grijze primer (ziet er meer metaalachtig uit zeg maar :)) en voor het opgepoetste alu van de romp juist de matte aluminium over zwarte glos primer, precies andersom dan je zou verwachten 8)7 , maar de matte aluminium is niet zo donker als veel van de andere aluminium verven.

Het plastic wat ik voor deze test gebruikt heb had ik achteraf nog even wat moeten opschuren, is een beetje korrelig. Gelukkig is het plastic van Revell sowieso al wat gladder en goed schuurbaar.

Ondertussen de romp ook al in elkaar, heb voor de gearbay een Eduard PE set, maar met al die latjes best nog wel wat werk om fatsoenlijk in elkaar te zetten, maar een stek gedetailleerde dan het Revell plastic wat in verhouding veel te dik is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XArjzRBWIZYED7Wh7wrnePe3T38=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DBSmbz2ka9NTsafmzO5t8M93.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:57
Zo’n beetje 99%. Ik doe wel een enkele keer een scheepsmodel in 1/700 en ik heb een paar automodellen liggen. Verder heb ik een Tamiya 1/32 Spitfire, en een aantal Fokkers van Dragon en Wingnut Wings in resp. 1/48 en 1/32 liggen. Als ik genoeg moed en vertrouwen heb om die kits justice te doen ga ik ze bouwen.

1/72 is voor mij de perfecte schaal. Neemt niet teveel ruimte in, betaalbare modellen en veel keus.

[ Voor 4% gewijzigd door Dr. Strangelove op 08-01-2022 21:50 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spectre Wolf
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-10 12:03
Cool, zit zelf een beetje tussen 1/72 en 1/48 in wat betreft vliegtuigen. Bouw ook wel eens een auto of tank voor de verandering.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Renegade666 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 22:03:
[...]

Misschien idd leuk voor kleine dingen te brushen.
Maar als ik zie hoe vaak mijn compressor aanslaat tijdje het brushen, denk ik niet dat zo'n flesje gaat werken voor velen.
Zo'n ding is alleen maar lastig op je werktafel IMHO. Het is wel handig voor modeltreinen, en dan vooral voor het spuiten van je modelbaan. En dat ding gaat vast niet zo lang mee als een gewone compressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Even een vraagje tussen door.

Ben met mijn Hilux bezig, gaat redelijk prima.
Alleen moet ik nu een volledig chromen onderdeel (zo van de sprue) verven/spuiten naar zelfde kleur als ik de body wil. (waarom doen ze hem er dan gechromeed bij is mij een raadsel..)

Gewoon overspuiten, of eerst de chrome er af strippen/schuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Renegade666 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:37:
Even een vraagje tussen door.

Ben met mijn Hilux bezig, gaat redelijk prima.
Alleen moet ik nu een volledig chromen onderdeel (zo van de sprue) verven/spuiten naar zelfde kleur als ik de body wil. (waarom doen ze hem er dan gechromeed bij is mij een raadsel..)

Gewoon overspuiten, of eerst de chrome er af strippen/schuren?
Overspuiten is in mijn ervaring vragen om problemen, schuren kan even duren, strippen is imo de beste optie :)

Ik heb daar ovenreiniger en bleek voor gebruikt en heb wel eens gelezen dat remvloeistof ook goed werkt. Maar dat spul zou ik dan weer niet in huis willen hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@_Eend_
Duidelijk, laat mij nu alle 3 niet in huis te hebben :P

Zal even kijken wat handig is.

Glorix bleek heb ik wel, maar weet niet dat geschikt is ? :P

[ Voor 24% gewijzigd door Renegade666 op 09-01-2022 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Renegade666 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:05:
@_Eend_
Duidelijk, laat mij nu alle 3 niet in huis te hebben :P

Zal even kijken wat handig is.
Wel eerst even uitproberen op een stukje sprue. Het is me al eens overkomen dat bleek of ovenreiniger niet werken. Ik weet alleen niet meer van welk merk.. Iig werkt het bij Revell. Maar het voordeel van die twee is dat zo'n fles van dat spul multifunctioneel is. Je schijnt er ook ovens en wc's mee schoon te kunnen maken :+

(en wat mij betreft mogen fabrikanten chromelook plastic helemaal achterwege laten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Net idd getest met stukje met glorix bleek, als sneeuw in de zon :)

Ondertussen weer een schone bumper :D

[ Voor 23% gewijzigd door Renegade666 op 09-01-2022 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Derde en vierde poging met de 787 in de spuitcabine. You win some, you lose some.

Het goede nieuws is dat ik eindelijk een goede mix voor de Vallejo heb gevonden en het blauw er nu acceptabel op zit. Het slechte nieuws is, zoals al verwacht, dat de vele lagen verf tot overspray hebben geleid. Een deel is gewoon sloppy, vergeten het toestel netjes af te plakken op een paar plekken. Maar de vervelendste zijn de haakse hoeken. Dit overkomt me vaker, hoe gaan anderen hiermee om? Bijvoorbeeld bij de staartvlakken? Ik heb 1mm tape gebruikt en dit zo goed als ik kan aangedrukt maar het wordt toch niet strak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ecqGq2m1SxUvGEaN2HYoDQLD9_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wn2sBNM3sivJOBS5TZBByUmK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/31z0924CHcopSi99XOdq9F8gLKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NooyvPB6tUYr7KZKTLOJ9l8V.jpg?f=fotoalbum_large

De andere overspray her en der is niet zo problematisch omdat ik die gewoon met wit in de AB te lijf ga; maar deze overgangen zal ik nu toch met de hairy stick moeten doen en omdat het wit is waarschijnlijk meerdere keren. Krijg dat maar strak :(

Maar ja, hey ho. Hoort er ook bij ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Dr. Strangelove op 09-01-2022 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:56:
Dit overkomt me vaker, hoe gaan anderen hiermee om?
Toen ik vroeger alles met Vallejo spoot had ik dit gedoe ook veel meer zoals dat bij het verwijderen van de tape de verf aan de randen wat afscheurt door die latex achtige eigenschappen van Vallejo. Ook spoot ik bij Vallejo veel natter waardoor het ook sneller door naden en onder tape door trok, met Lacquers en alcoholverven spuit ik veel meer in kleine laagjes waardoor de verf ook nooit de kans krijgt om "weg te lopen". Ook heb je bij het nattere spuiten met Vallejo vaak ook wat meer afstand tussen model en ab om de verf over een groter oppervlak te verdelen omdat je anders lopers krijgt.

Met andere woorden, geen Vallejo gebruiken als het even kan (ik gebruik het alleen nog maar voor los kwastwerk), maar daar ben je allang achter gok ik zo 8)

Voor het afplakken snij ik met het infiniboard stripjes Tamiya tape van 1 mm of zelfs kleiner (die gaat tot 0,4 mm) die ik voor de rand gebruik. Omdat het zo smal is kan je die veel makkelijker goed op zijn plek krijgen en volgt het ook makkelijker bochten enzo. Daarachter plak ik dan met groter tape af. Je hebt ook wel die flexibele Tamiya tape (wit), maar die is een stuk dikker wat weer verfrandjes kan creëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Nachtje laten bezinken en ik denk nu dat ik het opnieuw ga afplakken maar dan andersom. Dus eerst alles ruim wit bijspuiten, dan het wit afplakken en dan blauw doen. Er zijn dan minder compound curves om af te plakken. Ik denk niet dat ik het mooi krijg als ik ga kwasten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:12

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Dr. Strangelove schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:33:
Nachtje laten bezinken en ik denk nu dat ik het opnieuw ga afplakken maar dan andersom. Dus eerst alles ruim wit bijspuiten, dan het wit afplakken en dan blauw doen. Er zijn dan minder compound curves om af te plakken. Ik denk niet dat ik het mooi krijg als ik ga kwasten.
Ik heb er geen ervaring mee omdat ik nieuw ben in de modelbouwwereld, maar normaal zeggen ze dan dat je de kleur onder de tape eventjes moet spuiten. Alles wat dan onder de tape komt is dezelfde kleur als de lak die onder de tape zit. De tape is dan gesealed. Daarna dan de juiste kleur aanbrengen zoals je van plan was. Die kan dan in principe niet meer onder de tape in komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Laatst online: 18:32

page404

Website says no

Chrosser schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:48:
[...]

Ik heb er geen ervaring mee omdat ik nieuw ben in de modelbouwwereld, maar normaal zeggen ze dan dat je de kleur onder de tape eventjes moet spuiten. Alles wat dan onder de tape komt is dezelfde kleur als de lak die onder de tape zit. De tape is dan gesealed. Daarna dan de juiste kleur aanbrengen zoals je van plan was. Die kan dan in principe niet meer onder de tape in komen.
Oeh dat is wel een goeie tip! Ga ik een keer proberen.
Ik herken de frustratie van @Dr. Strangelove helemaal, ook al vaak genoeg gehad dat een perfecte verflaag verpest werd door een kringeltje. Ergens ook blij dat ik niet de enige ben die er last van heeft :)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Chrosser schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:48:
[...]

Da's best een goed idee, nooit eerder aan gedacht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
hmmm kwam dit topic tegen. Begint nu wel weer te kriebelen hier om het op te pakken.
Heb nog genoeg kits liggen om te bouwen :X 8)7

Die voorraad is nu al tijdje niet meer aangevuld geweest doordat de beurs in veldhoven al 2 jar niet is door gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:33

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Paulus07 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:18:
hmmm kwam dit topic tegen. Begint nu wel weer te kriebelen hier om het op te pakken.

Die voorraad is nu al tijdje niet meer aangevuld geweest doordat de beurs in veldhoven al 2 jar niet is door gegaan.
Go for it!

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Doen! Tegen de tijd dat er wel een beurs is die door gaat ben je helemaal bij en kun je weer nieuwe kits inslaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online

Doen!

Beurs in Veldhoven?
Ik wist niet dat er daar 1 was. Dat is maar een half uur fietsen. Is ie de moeite waard?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:25
streamnl schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:37:
[...]

Doen!

Beurs in Veldhoven?
Ik wist niet dat er daar 1 was. Dat is maar een half uur fietsen. Is ie de moeite waard?
https://www.scalemodelchallenge.com/ Was daar elk jaar. Zelf in 2018 geweest. Erg gaaf, veel modellen uitgestald voor competities ook en veel verkoop stands :X

Volgende is pas in 2023 weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Hmm, had ik de body voor Hilux mooi klaar, mooi even met de Metalic blue (x13) er overheen.
Gisteren test stukje gedaan, super strak.
En nu de body, een en al ellende..

De PS290 die vaag doet met spuiten.. Dus de 0.3 gepakt, maar ook daar niet lekker gaat.
De ene keer alleen blauw, en de andere keer op eens een dikke lading metallic, maar geen blue...

Dus we kunnen het gaan strippen en opnieuw beginnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Renegade666 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:23:
Hmm, had ik de body voor Hilux mooi klaar, mooi even met de Metalic blue (x13) er overheen.
Gisteren test stukje gedaan, super strak.
En nu de body, een en al ellende..

De PS290 die vaag doet met spuiten.. Dus de 0.3 gepakt, maar ook daar niet lekker gaat.
De ene keer alleen blauw, en de andere keer op eens een dikke lading metallic, maar geen blue...

Dus we kunnen het gaan strippen en opnieuw beginnen...
Oei, das altijd klote ja! Bij mijn H&S is dat vaak een vervuilde nozzle, of niet goed gemixte verf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Invisible_man
Daar ben ik ook bang voor.
De ps290 heb voor de clearcoat gebruikt voor de ducati, en ben bang dat ik hem niet goed genoeg heb schoon gemaakt.

Maar morgen hem maar even strippen en de het pistool goed schoon maken. En daarna nog maar een keer proberen.
Als het dan weer valt pak ik een een andere kleur😅
Alles is beter dan de standaard wit wat moest zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Renegade666 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:36:
@Invisible_man
Daar ben ik ook bang voor.
De ps290 heb voor de clearcoat gebruikt voor de ducati, en ben bang dat ik hem niet goed genoeg heb schoon gemaakt.

Maar morgen hem maar even strippen en de het pistool goed schoon maken. En daarna nog maar een keer proberen.
Als het dan weer valt pak ik een een andere kleur😅
Alles is beter dan de standaard wit wat moest zijn..
Clear cotes zijn vaak best wel plakkerig spul welke inderdaad best wel in je ab willen blijven plakken. En het is ook nog eens transparant waardoor je niet eens ziet dat hij nog vies is 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Daar ben ik ook bang voor, morgen maar even uit elkaar en goed boenen😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Renegade666 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:43:
Daar ben ik ook bang voor, morgen maar even uit elkaar en goed boenen😅
Wat voor clear heb je gebruikt? En waar mee schoongemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Vos
Zero paints diamand clear 2k.
Schoon gemaakt met airbrush cleaner van Tamiya.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Airfix heeft ook een aantal leuke nieuwe releases in de planning staan:
https://www.themodellingn...ends-added-to-airfix.html

Vooral die 1/48 Buccaneer lijkt mij wel wat
Afbeeldingslocatie: https://blogger.googleusercontent.com/img/a/AVvXsEg0qq7tm0EvmEUwj9EEcfflOHxGfurhv7xDmR20O0kk5dGJQ6t7lhFyUeJ2WhwbLfLT8c03XsZop5I_eYVhfx274NVIabFQY9M9GD2j7ikyvgE8qJ872Y_dqi--CAGbB0g1nP0hIrTSVWsUyd4p7htVs9lPGeMuj5DSVKmbM4S1Rs8VGMjzpq-V1xD4WQ=s900

En die 1/72 meteor ziet er ook goed uit.

Naast deze drie modellen, hebben ze ook nog een 1/24 mk.IXc spitfire in de planning met alle interne details zoals motor en wing spars die je maar kan bedenken. Voor velen veel te groot in die schaal gok ik zo, maar als je nog eens een super gedetailleerd model wil maken met diverse luiken (ammo luiken in de vleugel bijvoorbeeld) en afdekkingen open....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Vond het erg tegenvallen maar ik ben 1/72 modeller. Enige nieuwe kit is die Meteor, een downscale en bovendien is er al een uitstekende MPM kit van de F8. Sowieso ben ik niet zo gecharmeerd van de panel lines van Airfix kits dus er zat voor mij niks bij.

De prijzen vind ik trouwens ook erg fors. Dik 80 euro voor een 1/48 kit is echt veel geld. En 28 euro voor een 1/72 fighter is ook aan de prijs voor een gewone injection kit. Maar goed, de inflatie is ook hoog zullen we maar zeggen. Jammer dat mijn werkgever daar anders over denkt.

[ Voor 41% gewijzigd door Dr. Strangelove op 11-01-2022 09:43 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Breaker
Done and ready to go!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EP7sSuzqQCAPWCN6kiMHP3_AC04=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/88QJExso4wtSNOCtF1E3SG6F.webp?f=user_large

[ Voor 46% gewijzigd door Breaker op 19-10-2022 07:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Dat van de panel lines in 1/72 kan ik mij wel voorstellen ja. De laatste airfix kit voor mij was de 1/48 Hawker sea fury en daarbij waren ze ook aan de grote kant, maar voor 1/48 nog te doen.

Maar een moderne 1/48 bucaneer is iets waar al heel lang om geroepen wordt en Airfix is dan ook wel één van de weinigen die dergelijke Britse onderwerpen uitgeeft, nu nog een moderne 1/48 Gannet :9 .

Helaas zijn grotere 1/48 kits zoals de meeste moderne straaljagers tegenwoordig al vaak boven de €70,-, maar heb ook wel gehoord dat Airfix best wel moeite heeft om hun modellen gespoten te krijgen op het moment (wat natuurlijk allemaal in Azië gebeurd) en dat dat zelfs tot het cancellen van bepaalde nieuwe modellen geleid heeft en dat zal ook wel bijdragen aan de prijsverhoging. Daarnaast is, vooral in 1/48 en groter, de kwaliteit en het detailniveau bij alle fabrikanten flink gestegen de afgelopen jaren. Heb onlangs een 1/48 F/A-18F van Meng gekocht en het detail in bijvoorbeeld de wielkasten met allemaal leidingen en dergelijke is iets wat je voorheen alleen in aftermarket ressin kon krijgen, of zelf moest scratch builden. En ook die nieuwe 1/48 SR-71 van Revell is voor wat zij in het verleden uitbrachten ook echt weer een stap in kwaliteit en detail omhoog, al is die kit ook €80,-, maar heel veel groter.
Nice! Zie dat je er ook al achter bent dat je nooit genoeg licht kan hebben bij het modelbouwen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik ben op moment niet zo populair op Britmodeller omdat ik me nogal kritisch uit laat over Airfix. Zoals jij ook aangeeft is de kwaliteit van andere kitmakers enorm gestegen en dat is bij Airfix m.i. niet het geval, maar de prijs gaat wel mee omhoog. Ben ook niet zo gecharmeerd van hun vintage line waarin ze echt heel oude, vaak erg slechte kits uitbrengen voor prijzen die je voorheen voor nieuwe tools betaalde. Ze rekenen 11 pond voor de Aichi Val, en dat is echt, echt diefstal.

Maar op BM moet je dat allemaal niet zeggen want kritisch zijn richting kitmakers en met name Airfix is daar not done. Je mag alleen maar dankbaar zijn dat ze iets uitbrengen, god forbid dat je vaststelt dat er iets niet klopt, dat het duur is of dat je vindt dat andere kitmakers veel meer value for money bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Invisible_man schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:59:
maar heb ook wel gehoord dat Airfix best wel moeite heeft om hun modellen gespoten te krijgen op het moment (wat natuurlijk allemaal in Azië gebeurd) en dat dat zelfs tot het cancellen van bepaalde nieuwe modellen geleid heeft en dat zal ook wel bijdragen aan de prijsverhoging.
Ik heb een pre-order (nadat hun kickstarter is mislukt) open staan bij Beacon models voor 1/144 spitfire en messerschmidt. Zij zijn inmiddels 5 maanden vertraagd met productie en uitlevering, omdat ze componenten voor de tool niet konden krijgen. Combinatie van materiaal en containertekort.

Inmiddels is de tool af en draait de proefproductie. Hopelijk in maart/april mijn modelletjes binnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Skyaero schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:11:
[...]

Ik heb een pre-order (nadat hun kickstarter is mislukt) open staan bij Beacon models voor 1/144 spitfire en messerschmidt. Zij zijn inmiddels 5 maanden vertraagd met productie en uitlevering, omdat ze componenten voor de tool niet konden krijgen. Combinatie van materiaal en containertekort.

Inmiddels is de tool af en draait de proefproductie. Hopelijk in maart/april mijn modelletjes binnen
Heb online ook wel wat discussies om hun gevolgd en hoewel ik heus wel markt hierin zie (wargaming enzo), zijn dergelijke kleine vliegtuigen in z'n kleine schaal denk ik gewoon niet gewild genoeg voor mijn gevoel. Wat ik in 1/144 persoonlijk meer zou willen zien zijn vliegtuigen in het formaat C-130 Hercules. Heb afgelopen jaar de nieuwe Zvesda 1/72 Herc gebouwd, maar zelfs in die schaal is dat een gigangtisch model wat het in mijn ogen goed zou doen in 1/144 in een wat hoger detailniveau dan wat je vroeger vooral in die schaal had.

Maar ben benieuwd hoe dit zal gaan, zou graag mis zitten met mijn mening hierin :) 1/72 is de laatste jaren ook mee omhoog gegaan in detaulniveau, dus dat zal in 1/144 (uiteindelijk) ook wel gebeuren.
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:08:
Ik ben op moment niet zo populair op Britmodeller omdat ik me nogal kritisch uit laat over Airfix. Zoals jij ook aangeeft is de kwaliteit van andere kitmakers enorm gestegen en dat is bij Airfix m.i. niet het geval, maar de prijs gaat wel mee omhoog. Ben ook niet zo gecharmeerd van hun vintage line waarin ze echt heel oude, vaak erg slechte kits uitbrengen voor prijzen die je voorheen voor nieuwe tools betaalde. Ze rekenen 11 pond voor de Aichi Val, en dat is echt, echt diefstal.
Ja ben het ook wel met je eens (probeer het alleen altijd wat positief te bekijken). Ze gaan heus wel wat mee omhoog in kwaliteit, maar lang niet zo snel als bijvoorbeeld een merk als Tamiya wat altijd al goed was, maar de laatste jaren alsnog enorm gestegen in kwaliteit (in ieder geval in 1/48, in andere schalen rebranden ze nog wel eens het één en ander van andere merken). Maar laten we hopen dat het inderdaad een gevolg is van de huidige staat van de wereld en dat over een paar jaar de prijzen weer wat afkoelen, al ben ik bang dat ze nooit weer zo snel dalen als ze nu gestegen zijn.

Dat Airfix zoveel op hun oude kits leunt is inderdaad jammer, maar gelukkig geven ze wel duidelijk aan dat het classics zijn. Revell maakt zich nog wel eens schuldig om zonder dat te vermelden iets opnieuw uit te brengen, maar lang leve Scalemates gelukkig :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:24
In de dagen tussen Kerst en Nieuwjaar heeft de locale modelspoorwinkel hier een "Challenge" georganiseerd:

Een aantal professionele modelbouwers heeft in 2 dagen tijd een diorama van een sluis gemaakt.

Tussendoor gaven zij workshops waarin diverse technieken gedemonstreerd werden. Ik geeft toe - ik heb niet alles gezien, maar het is zeker leerzaam en ook leuk om te zien:

Dag 1:

Dag 2:

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Niet goed geschud?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Laatst online: 18:32

page404

Website says no

Invisible_man schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:31:
[...].

Dat Airfix zoveel op hun oude kits leunt is inderdaad jammer, maar gelukkig geven ze wel duidelijk aan dat het classics zijn. Revell maakt zich nog wel eens schuldig om zonder dat te vermelden iets opnieuw uit te brengen, maar lang leve Scalemates gelukkig :)
Ik heb eergisteren een oude kit van Revell geopend, deze https://www.scalemates.co...-sikorsky-ch-53-g--129033. Dat is dus een rebox van de 1991 versie (schaamteloos!).
Ik schrok wel van de lelijke randen, het gebrek aan pasvorm en de sprue die overal zit. Ik gebruik hem nu als oefenkitje om netjes te leren afwerken op de naden en ik verwacht er helemaal NIKS van :)

[ Voor 3% gewijzigd door page404 op 11-01-2022 11:54 ]

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
De tooling is al uit 1981. Revell spul uit die tijd is inderdaad matig. En een rebox van krap 30 jaar later betekent dat die tooling er ook niet beter op geworden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:14:
De tooling is al uit 1981. Revell spul uit die tijd is inderdaad matig. En een rebox van krap 30 jaar later betekent dat die tooling er ook niet beter op geworden is.
Ik wil niet vervelend doen, maar 40 jaar al ondertussen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik wordt ben oud :P

Edit: hang on, ik bedoelde de rebox, die is uit 2007 :) 26 om precies te zijn.

[ Voor 61% gewijzigd door Dr. Strangelove op 11-01-2022 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Revell heeft hem zelfs vorig jaar weer gereboxed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Maar een "new box" zegt toch niets over wanneer het plastic gespoten is en alleen dat het een heruitgave is zonder nieuwe decals of parts toch? Als het plastic dan recent gespoten is, hebben de mallen alsnog 40 jaar aan slijtage met alle gevolgen van dien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Nee klopt. Maar in die 1991 release die @page404 heeft zijn ze 26 jaar oud. Dat is een betere doos om te hebben dan wanneer je 03856 uit 2021 hebt - in principe. Kan zijn dat Revell de mallen een overhaul heeft gegeven natuurlijk op een gegeven moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Ah, dan snap ik hem (ik wordt ook oud)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-09 16:27
Ik kijk tegenvoordig veel naar de nieuwe merken die iets uitbrengen, ben erg aangenaam verrast moet ik zeggen door de nieuwe ArmaHobby Wildcat, Hurricane en P-51C. Ook het eerste uitstapje van Flyhawk Models op vliegtuig gebied ziet er erg strak uit moet ik zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Clear Prop Models maakt ook fantastisch spul. Er is genoeg te krijgen inderdaad.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• JipJapGoedje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-09 16:14
Ben zelf sinds kort in aanraking gekomen met Gunpla. Kende het niet echt, maar ik kreeg in YouTube een video suggestie en ik sindsdien ben ik hooked aan Gunpla filmpjes kijken. Wist niet eens dat dit soort modelbouw bestond.

Eerst met LEGO bezig geweest, Ecto1, Porsche GT2RS, F1 auto's etc, maar dat werd een vrij dure hobby en zodra het bouwen klaar was, is de ervaring ook voorbij naar mijn gevoel.

Mijn eerste Gunpla model was de goedkoopste die ik kon vinden, een GP01 (release 1997). Wel een Master Grade 1/100 (MG), vind de High Grade (HG) en Real Grade (RG) te klein naar mijn smaak. Zijn namelijk 1/144. Dus een vrij oude mal al en verouderd design/techniek.

Dat wist ik eerst niet, maar ik was verbaasd over hoeveel detail, hoeveel sprue's er in de doos zaten en de kleur separatie van de verschillende lichaamsdelen. Had een basiskitje met tools voor modelbouw erbij gekocht en ging aan de slag na wat basic tutorials te hebben bekeken.

Dit was het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_yXpL_aYWXOlWy9j-liMluXlmKs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ifAxFIKkPh0bH1qk6uc2flT2.jpg?f=fotoalbum_large

Decals waren deels stickers en deels van die je er op moet wrijven vanaf een waxkaartje of zo iets.

Vervolgens vond ik het toch een beetje saai en heb ik gekeken naar hoe ik het kan panel linen en weatheren. Dat leek me heel ingewikkeld, maar je moet ergens beginnen. Na opnieuw wat tutorials het volgende geprobeerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEwMQl9J7P4iqn86r7q_hily_Tw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LiXUgZPhIt3BEyow7zkRaV8U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOnUgOsexQZQUHmRpPDsVVYJFMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2WPAenFczLaxtZ3TORt1P5Kr.jpg?f=fotoalbum_large

Wellicht iets aan de zware kant en omdat ik maar 2 kleuren acrylverf heb aangeschaft (zwart en bruin) was dit het palet waar ik mee moest werken. Op wit is het zwart toch wat heftig, dus ik ga nog achter donkergrijze verf aan voor andere builds. En nog veel meer wat ik nu wil hebben :+
zoals:
- assortiment modelbouwverf
- penselen
- washes
- acrylstiften
- mogelijk nog later een airbrush set, maar dan wordt het wel heeeeel serieus.

Inmiddels een 2e model gebouwd. Dit is een model van 2009 Gundam Exia. De sprong in detail, articulatie, hoe het in elkaar zit en design is echt ongelooflijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fxCEDQ2x7qPZJTN75m1yGKz5zJs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dUIFMvDh0POU8qSjYnjWM5Qu.jpg?f=fotoalbum_large

Of ik deze ook ga weatheren weet ik nog niet. Ziet er in deze vorm al slick uit en ben bang dat ik het ga overdrijven. Ga dus eerst nog even wat oefenen en tutorials bekijken en nog wat extra tool/kleur opties aanschaffen.

En heb nog een 3e klaar liggen om aan te beginnen. :X

Vraag me af of het ik niet beter bij LEGO kon houden hahaha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

JipJapGoedje schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:52:
[...]

Of ik deze ook ga weatheren weet ik nog niet. Ziet er in deze vorm al slick uit en ben bang dat ik het ga overdrijven. Ga dus eerst nog even wat oefenen en tutorials bekijken en nog wat extra tool/kleur opties aanschaffen.

Welkom in de wondere wereld van de plastic crack :+

Het voordeel van modelbouw is dat je het zo goedkoop of duur kunt maken als je zelf wilt. Om te oefenen met weathering zou ik je aanraden om een paar goedkope kitjes te kopen en daarop mee te experimenteren met weathering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JipJapGoedje
_Eend_ schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:05:
[...]

Welkom in de wondere wereld van de plastic crack :+

Het voordeel van modelbouw is dat je het zo goedkoop of duur kunt maken als je zelf wilt. Om te oefenen met weathering zou ik je aanraden om een paar goedkope kitjes te kopen en daarop mee te experimenteren met weathering :)
Ha ja, ik word er heel hebberig van. Ik zat al te kijken naar die Tamiya weathering kitjes. Die soort make-up doosjes. Heb er mooie effecten mee gezien. En voor de rest kan je veel doen met een spons, tandenstoker, penseel en verf verdunner. Dus ik kom er vast wel uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Weathering is leuk om mee te spelen; ik zou met spulletjes beginnen die makkelijk te corrigeren zijn; die Tamiya setjes zijn niet 100% reversible maar wel enigszins schoon te krijgen met water. Waterverf is wel compleet te verwijderen dus is ook een goede optie als wash. Ik zou in eerste instantie wegblijven bij washes die niet op waterbasis zijn en olieverf.

[ Voor 4% gewijzigd door Dr. Strangelove op 12-01-2022 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willybubba
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:03

Willybubba

Nut up or shut up.

JipJapGoedje schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:52:
Ben zelf sinds kort in aanraking gekomen met Gunpla. Kende het niet echt, maar ik kreeg in YouTube een video suggestie en ik sindsdien ben ik hooked aan Gunpla filmpjes kijken. Wist niet eens dat dit soort modelbouw bestond.

Eerst met LEGO bezig geweest, Ecto1, Porsche GT2RS, F1 auto's etc, maar dat werd een vrij dure hobby en zodra het bouwen klaar was, is de ervaring ook voorbij naar mijn gevoel.

Mijn eerste Gunpla model was de goedkoopste die ik kon vinden, een GP01 (release 1997). Wel een Master Grade 1/100 (MG), vind de High Grade (HG) en Real Grade (RG) te klein naar mijn smaak. Zijn namelijk 1/144. Dus een vrij oude mal al en verouderd design/techniek.

Dat wist ik eerst niet, maar ik was verbaasd over hoeveel detail, hoeveel sprue's er in de doos zaten en de kleur separatie van de verschillende lichaamsdelen. Had een basiskitje met tools voor modelbouw erbij gekocht en ging aan de slag na wat basic tutorials te hebben bekeken.

Dit was het resultaat:
[Afbeelding]

Decals waren deels stickers en deels van die je er op moet wrijven vanaf een waxkaartje of zo iets.

Vervolgens vond ik het toch een beetje saai en heb ik gekeken naar hoe ik het kan panel linen en weatheren. Dat leek me heel ingewikkeld, maar je moet ergens beginnen. Na opnieuw wat tutorials het volgende geprobeerd:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wellicht iets aan de zware kant en omdat ik maar 2 kleuren acrylverf heb aangeschaft (zwart en bruin) was dit het palet waar ik mee moest werken. Op wit is het zwart toch wat heftig, dus ik ga nog achter donkergrijze verf aan voor andere builds. En nog veel meer wat ik nu wil hebben :+
zoals:
- assortiment modelbouwverf
- penselen
- washes
- acrylstiften
- mogelijk nog later een airbrush set, maar dan wordt het wel heeeeel serieus.

Inmiddels een 2e model gebouwd. Dit is een model van 2009 Gundam Exia. De sprong in detail, articulatie, hoe het in elkaar zit en design is echt ongelooflijk.

[Afbeelding]

Ha! Ik ben zelf rond september begonnen met Gunpla en heb nu zo'n 6 kits in elkaar zitten, de 7e is onderweg en er liggen er nog 4 te wachten... Plastic crack indeed.

Ik ben er aan beginnen door de YT van Adam Savage, die was met zoveel enthousiasme bezig aan een PG Unleashed. Dat was heel aanstekelijk en gaf me motivatie om ook eens te kijken of het wat is. Durfde alleen niet echt hier te posten omdat Gunpla toch in elkaar klikken is, geen lijm nodig (althans, als je niet echt aan het customizen gaat wat ik al wel een klein beetje doe). Ik zit nog tegen weatheren aan te hikken, daar wil ik inderdaad nog wat goedkope kits voor halen. Ik verf al wel veel, maar dat zijn vooral details. Nog geen airbrush...

"I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser gate. All those moments will be lost in time... like tears in rain... Time to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Willybubba schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:30:
[...]

Ha! Ik ben zelf rond september begonnen met Gunpla en heb nu zo'n 6 kits in elkaar zitten, de 7e is onderweg en er liggen er nog 4 te wachten... Plastic crack indeed.

Ik ben er aan beginnen door de YT van Adam Savage, die was met zoveel enthousiasme bezig aan een PG Unleashed. Dat was heel aanstekelijk en gaf me motivatie om ook eens te kijken of het wat is. Durfde alleen niet echt hier te posten omdat Gunpla toch in elkaar klikken is, geen lijm nodig (althans, als je niet echt aan het customizen gaat wat ik al wel een klein beetje doe). Ik zit nog tegen weatheren aan te hikken, daar wil ik inderdaad nog wat goedkope kits voor halen. Ik verf al wel veel, maar dat zijn vooral details. Nog geen airbrush...
Hop, vooruit met die geit en foto's posten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ik zie zo nu en dan wel iets voorbij komen en dacht eerst dat het een generatiekloofje was…
Moet het gaat toch over dit??
Wikipedia: Gundam model

Ik was vroeger best wel een nerd met cartoon/anime maar ik heb Gundam totaal niet meegekregen.

[ Voor 3% gewijzigd door streamnl op 13-01-2022 13:41 . Reden: Zinsopbouw ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-10 14:24

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Afgelopen weekend van wat resthout een "airbrush-station" geknutseld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NSbZVDXKl4k3RPKmxW3NB3-NxzI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z4S5jZRzkx9YR9LiYjEituW8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pl7pZzpYQXB2KC6yf6rfmPWoT4g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z1GJv0mr84yCfPj96TZFyFed.jpg?f=fotoalbum_tile

Het ontwerp is gebaseerd op zo'n airbrush-station van hobbyzone, maar zelf ontworpen in Fusion360 en met de hand gezaagd etc. De draaitafel is 3D geprint en draait op een 608zz skateboard lager. Het geheel kan helemaal uit elkaar als het moet, om als een plat pakketje opgeborgen te kunnen worden.

Als ik het nog een keer zou doen, zou ik de onderdelen misschien laten lasercutten, het is nu allemaal niet zo strak geworden als gehoopt, maar voor een eerste keer ontwerpen en maken ben ik best blij met het eind resultaat :)

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JipJapGoedje
Willybubba schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:30:
[...]

Het blijft modelbouw en er komt iets meer bij kijken dan in elkaar klikken als je het netjes wil doen naar mijn mening. En idd dat filmpje van Adam heeft mij dus ook getriggerd. Maar dat ding is ontzettend duur, maar wel heel gaaf. Weet nu al dat ik vroeg of laat een PG RX-78 of Exia ga kopen.

ennuh.... PICS!!!
streamnl schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:18:
Ik zo nu en dan wel iets voorbij en dacht eerst dat het een generatiekloofje was…
Moet gaat toch over dit??

Ik was vroeger best wel een nerd met cartoon/anime maar heb ik Gundam totaal niet meegekregen.
Yes, klopt. Gundam, gunpla is de modelbouw kant van die hele scene en die is best gigantisch. Ik kende het vroeger wel als in dat ik wel eens van die robots voorbij zag komen, maar het trok toen niet mijn aandacht en ook geen idee wat het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willybubba

Willybubba

Nut up or shut up.

JipJapGoedje schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:27:
[...]

Het blijft modelbouw en er komt iets meer bij kijken dan in elkaar klikken als je het netjes wil doen naar mijn mening. En idd dat filmpje van Adam heeft mij dus ook getriggerd. Maar dat ding is ontzettend duur, maar wel heel gaaf. Weet nu al dat ik vroeg of laat een PG RX-78 of Exia ga kopen.

ennuh.... PICS!!!

[...]

Yes, klopt. Gundam, gunpla is de modelbouw kant van die hele scene en die is best gigantisch. Ik kende het vroeger wel als in dat ik wel eens van die robots voorbij zag komen, maar het trok toen niet mijn aandacht en ook geen idee wat het was.
Eens hoor, het is.niet simpel in elkaar klikken, maar wordt wel vaak zo gezien.

Ik wil graag een PG Unicorn, en dan met LED...

"I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser gate. All those moments will be lost in time... like tears in rain... Time to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
De 787 maar weer even terzijde geschoven en met een andere shelf of doom project verder gegaan, USS Juneau. Mijn eerste echte start to finish scheepsmodel. Het valt me niet mee; ik heb het dek nu met de hand geschilderd en ben er matig tevreden over. Grootste issue is niet echt te zien hier maar is dat de Gunze verf die ik gebruik eigenlijk niet lekker kwast; het droogt erg snel waardoor het streperig wordt. Ik ga nu maar door in de hoop dat een stevige matte final coat het grotendeels aan het zicht zal onttrekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLgxsjDa4E7E7R72npovK_8hkus=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/shiPF361lprKGvA98a89dTYe.jpg?f=fotoalbum_large

Verder is het in deze schaal (1/700) een beetje lastig om alleen met injected parts te werken vind ik. Dit model heeft op zich mooie, fijne onderdelen maar er is maar zoveel mogelijk in plastic. Beter zou het zijn om detaillering met tubing en PE te doen maar ik heb het geduld niet voor dergelijke kleine onderdeeltjes.

Maak hem wel af zo maar een showwinner wordt het niet. Hierna heb ik ook nog de Pit Road / Revell reboxing van de USS Ticonderoga, een AEGIS cruiser. Denk dat ik daarna wel weer even klaar ben met scheepsmodellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:29

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

streamnl schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:18:
Ik zo nu en dan wel iets voorbij en dacht eerst dat het een generatiekloofje was…
Moet gaat toch over dit??

Ik was vroeger best wel een nerd met cartoon/anime maar ik heb Gundam totaal niet meegekregen.
Gundam is in NL niet echt van de grond gekomen. Persoonlijk denk ik vooral omdat de tekenfilmserie hier niet werd uitgezonden.

Ken je wel ZOIDS? GUNPLA is net zoiets, maar dan van Bandai ipv TOMY en uiteraard modellen van Gundam ipv robotdieren en robotmonsters. Oh, en GUNPLA is niet gemotoriseerd (of ik moet iets gemist hebben).

Als je ZOIDS kent, heb je al een aardig idee van de complexiteit van GUNPLA. Ook hier heb je geen lijm nodig, maar dat wil niet zeggen dat de kits eenvoudig zijn. Een clipper en een vijl of wat schuurpapier is alle tooling die nodig is. Verf hoeft niet (plastic is voortgekleurd), maar kan wel. Bij de goedkopere kits wordt kleuring vaak gedaan door het toepassen van stickers (niet eens decals... echt gewoon stickers), maar je kunt daar natuurlijk ook je airbrush op los laten.

Net als bij ZOIDS heb je ook bij GUNPLA verschillende complexiteitniveau's en schalen (samengevat in "productgroepen" die men "grades" noemt... First Grade (FG), Master Grade (MG), Perfect Grade (PG) etc. Het is een complex systeem, maar een tabelletje is vast wel ergens te vinden).

En net als bij ZOIDS kun je helemaal los gaan op customizing en zijn er aftermarket kits voor modificatie (denk aan lighting- en wapenkits, alternatieve decals etc).

Japanse mecha modelbouw... het is echt een wereld op zich. Een niche in iets dat toch al een niche is tegenwoordig.

[ Voor 12% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 13-01-2022 12:11 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kuijerlattie
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 17:19
Ik had altijd het gevoel dat gunpla meer richting Lego ging dan dat het echt modelbouw was. Het kost namelijk heel weinig moeite om een net resultaat te krijgen. Daarom heb ik tot nu toe ook nog niets gepost in dit topic. Maar misschien is het vanaf nu wel leuk als ik ook af en toe wat plaats!

Ik ben zelf 2,5 jaar geleden gunpla tegen gekomen op twitch. Vlak daarna heb ik mijn eerste kit gehaald. Hieronder een paar foto’s van de resultaten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhdWsSJ_u71LOgFz3ozChZLuljQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CMsNst4mRLnCxX48FKKByq1H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dq4GOCx9Uss81E-ccSRE1xkNnLw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/smFeKCLAliJTY8R169Q1T7de.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hvz2jsJ_mff5JVbbPgMg3u_ML7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IltgcLqVLkGCnOslBFcscZKD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7YqneK1yshGSM_MY1tLbpX1R5F8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iU9m9KMzGumMQioO63oh6H75.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dY8Ens3CtzTdP0StEklfUkKj_sQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1yDbpusBifmSfAQwwwRxFxgc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gb4-hGMGQq2eqWIj90bT7cDzdA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pk4RX80n1hcVBKmMqBx3AZKK.jpg?f=fotoalbum_large

Vanaf mijn 3e kit ben ik begonnen met panel lining, wat meteen een veel beter resultaat gaf. Intussen probeer ik ook delen te verfen, de Unicorn ligt nog voor een deel uit elkaar om het psycho-frame met colorshifters te verfen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXM_u8ricHpYBxm2GSOP4uc94EE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oycEvHgVWNrFpaERcqqwl79j.jpg?f=fotoalbum_large

Hierna is het qua inkopen en daadwerkelijke tijd om te bouwen een beetje mis gegaan, dus er liggen nog een aantal kits te wachten tot ik tijd heb, met als meest recente de PG unleashed (die Adam Savage dus ook gebouwd heeft).

Het laatste project wat ik gestart heb is een RG wing EW waar ik verlichting in wil maken, maar het vinden van de goede spullen om het draadloos te maken op de 1/144 scale is toch een iets grotere uitdaging dan ik ingeschat had…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willybubba

Willybubba

Nut up or shut up.

Ik zal zeer binnenkort.even wat foto's hier neerplempen, nu even niet in de gelegenheid...

Hier is het Adam Savage filmpje waar de Gundammers het al even over hebben, geeft een impressie... Hoewel dit wel een zeer gevorderde, dure kit is, de ervaring vond ik aanstekelijk genoeg om eens te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Damn, wat is Savage oud geworden. Ik heb op moment ouwe afleveringen van Mythbusters aan staan en ik schrok even.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Persoonlijk vind ik het te veel knip en klik.
Ik zie ze onderdelen losknippen, nergens iets schuren en dan klikken ze het in elkaar.
Maar waarschijnlijk denk ik er te gemakkelijk over. Dat vond ik in het begin ook van "normale" modelbouw. Totdat ik zelf begon, toen kreeg ik veel meer respect voor een hoop personen wat ze kunnen maken.

Wel was ik erg onder de indruk over de onderdelen.
Meerdere kleuren bij elkaar is bijzonder, maar vooral het volgende was erg bijzonder: YouTube: Adam Savage's First Gundam Build—RX-78-2 Perfect Grade Unleashed!
(klik)

Bijna vergeten....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1OBQxP9GbfEuWnHudmyGldhB6M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sEJjKGekKbrgWNpYvAhp8zPj.png?f=fotoalbum_large

En bij Verspaget haal ik dit weekend (??) de Aqua Color Mix en de Airbrush Cleaner op.
Zin in! oOo

[ Voor 26% gewijzigd door streamnl op 14-01-2022 10:04 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@streamnl
Ik raad je wel aan om naar bv Tamiya verf te gaan ipv revell voor het ABen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Renegade666 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:36:
@streamnl
Ik zie/zag op YouTube een hele hoop goeie "how to" met Revell.
De hoofdreden dat ik graag met Revell werk, is dat het op waterbasis is.

1) Ruikt niet zo chemisch als "niet waterbasis verf" als je met je neus erboven hangt;
2) Droogt erg snel;
3) Kwasten zijn gemakkelijk schoon te maken en
4) Ik heb van Revell inmiddels een mooie voorraad verschillende kleuren :+

Wat is jouw reden voor Tamiya verf?

Want ik vind het niet erg als ik langzaamaan over te stappen op een ander merk, maar het moet voor mij wel meerwaarde hebben. En nummer 1 vind ik toch wel belangrijk.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
streamnl schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:55:
Persoonlijk vind ik het te veel knip en klik.
Ik zie ze onderdelen losknippen, nergens iets schuren en dan klikken ze het in elkaar.
Maar waarschijnlijk denk ik er te gemakkelijk over. Dat vond ik in het begin ook van "normale" modelbouw. Totdat ik zelf begon, toen kreeg ik veel meer respect voor een hoop personen wat ze kunnen maken.
Ja wat dat betreft zit het ergens tussen modelbouw en lego in 8) , maar dat is naar mijn mening ook niet erg en als je wilt kan je er altijd nog meer van maken. Vooral met technieken zoals airbrushen en het netjes schuren en vullen van lijmnaden zit er best wel een leercurve aan waar niet iedereen even veel zin in heeft of het geld er voor over heeft, dan is het hele Gundam/scifi gebeuren een mooie gateway drug toch?
Renegade666 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:36:
@streamnl
Helemaal mee eens! En als je niet meteen aan lacquer of alcohol verven wil, zijn er ook wel goede verven op waterbasis die goed te spuiten zijn zoals vallejo (al heeft die ook zijn problemen) of ak acrylics gen3.
streamnl schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:23:
[...]
Want ik vind het niet erg als ik langzaamaan over te stappen op een ander merk, maar het moet voor mij wel meerwaarde hebben. En nummer 1 vind ik toch wel belangrijk.
Probeer het gewoon eens uit zou ik zeggen. Tamiya is gewoon erg makkelijk in de airbruh omdat het niet zo kritisch is qua verdun ratio, het dekt goed en geeft een mooi glad resultaat en geeft zelden problemen met verstoppingen. Mijn grootste probleem met Revell verf is dat hun kleur range erg beperkt is en je al snel moet gaan mixen. Op het moment je met Tamiya kan werken, kan je ook makkelijk eens een uitstapje naar ak real colors of Gunze/mr. hobby verf maken omdat die verven grotendeels het zelfde werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
streamnl schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:23:
[...]

Wat is jouw reden voor Tamiya verf?

Tamiya (acryl) heeft alle voordelen die je zelf ook noemt voor Revell, met uitzondering van de laatste ;)

Persoonlijk vind ik Revell Acqua altijd erg dik en moet je het heel sterk verdunnen wat een hoop extra werk is en (bij mij in elk geval) vaak tot een verstopte AB leidt.

Tamiya heeft verder een betere kleurselectie m.i. en is relatief goed verkrijgbaar; niet zo goed als Revell maar de meeste hobbyshops hebben het.

Zelf ben ik primair een Gunze Aqeous-gebruiker omdat ik dat nog net wat lekkerder vind werken dan Tamiya en zij een nog betere kleurselectie hebben en b.v. ook RLM en FS nummers gebruiken in hun line-up. Maar Gunze is erg lastig te krijgen, in Nederland weet ik zelf alleen dat ASA in Almere en Krikke in Groningen het verkopen.

Vallejo en Hataka hebben ook acryl op waterbasis maar ik heb met beide merken slechte ervaringen. Velen werken er probleemloos mee dus dat is in the eye of the beholder.

Edit: Net te laat, @Invisible_man heeft het gras al voor mijn voeten weggemaaid ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Dr. Strangelove op 14-01-2022 11:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:28:
[...]
Edit: Net te laat, @Invisible_man heeft het gras al voor mijn voeten weggemaaid ;)
Tja, je wordt ook een dagje ouder >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Mijn compressor is kapot en ter garantie opgestuurd, dus kan even niet airbrushen en moet noodgedwongen mijn mustang even parkeren. Ondertussen maar begonnen aan de pruttel waarvoor ik de Meng kit voor de Duitse versie hebt en daar een ressin conversie kit bij gekocht heb om er een Nederlandse versie van te maken. Daarvoor is het nodig om het bestaande plastic te verzagen en daar ressin inserts voor in de plaats te lijmen wat mooi op deze foto te zien is. Kan ik mooi even mee vooruit zonder te kunnen airbrushen.

Afbeeldingslocatie: https://www.scalemates.com/products/img/0/3/1/1377031-38473-66-pristine.jpg

Nu kom ik er achter dat deze conversie kit eigenlijks voor de Takom kit gemaakt is en ik heb nou juist de Meng kit van de Gepard, al geeft scalemates aan dat deze voor beiden geschikt is. Voor zover ik het nu kan overzien is het alleen een probleem met de achterkant van de turret waarbij het ressin onderdeel ongeveer 1mm breder is dan het plastic waar deze even breed moeten zijn. De Takom kit is nauwelijks meer te krijgen en ik heb de Meng kit al, dus ga het wel gewoon met de Meng doen, maar dit wordt zo nog wel een leuke uitdaging met wat scratchbuilding :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@streamnl
De redenen hebben de heren al gegeven :) Ik vind het zelf ook veel beter spuiten namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ik dank jullie voor de feedback.

Als ik dit weekend naar Eindhoven ga, zal ik ook enkele Tamiya (acryl) kopen om te vergelijken. Met een beetje geluk mag ik ook daadwerkelijk naar binnen.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Als je die mee neemt, wel de juiste thinner mee nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

X20A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Ja😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Door jouw smiley heb ik toch maar voor de de zekerheid gecheckt op "X20A" in dit topic of je geen grapje maakte :+

Wat heb ik soms toch weinig vertrouwen in de mensheid... Slecht... :$

Bedankt voor de heads-up, ik heb het genoteerd.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@streamnl
Ik ben altijd doodserieus ;)
Maar je moet idd X20a hebben, de x20 is voor enamal, beetje vreemd dat ze dat de zelfde naam geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

@streamnl Trust, but verify :)

X20 en X20A kun je vrij simpel uit elkaar houden: X20 heeft een lichtblauwe dop, X20A heeft een witte dop. Maar ze hadden het gewoon anders moeten noemen, maarja. En probeer na tig jaar nog maar eens wat te veranderen in dat wereldje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 16:04
Inderdaad erg verwarrend, maar onthoud: de A van Acrylic ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik gebruik gewoon IPA om Tamiya en Gunze te verdunnen :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Dat zullen de Tamiya-goden niet leuk vinden. Ik heb ook uit betrouwbare bron dat je een illegaal uitstapje hebt gemaakt naar een zeker Spaans verfmerk.

Foei! :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Het was maar voor één keer, Vallejo betekent niks voor me :'(

Als ik nou die 1/32 Mosquito koop, zou Tamiya dan de ninja hit squad terugroepen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-09 16:27
Ik gebruik Gunze Aqueous, ben er zelf erg tevreden mee. Dekt goed en vloeit ook mooi uit met de airbrush.

Enige tip die ik je wil geven probeer verschillende merken verven van het type dat je wil gebruiken. en ervaar wat het beste bij jou past.

Moet zeggen dat ik wel twijfel of ik niet ga overstappen naar Lacquer verf als ik zie wat voor resultaten mensen daar mee halen. Ik denk dan aan AK Real Color, Mr. Color of MRP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Lacquer spuit wel heel fijn en het droogt relatief snel maar vooral ook keihard op. Als het niet zo'n stinkende meuk was en zo'n troep was om op te ruimen zou ik het continu gebruiken. Mijn ervaringen zijn alleen met Mr Color trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen3950
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:25
Hier ook Gunze Aqueous. Icm de leveling thinner van henzelf. Goed te verkrijgen in België bij https://www.passion132.com/ trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:02:
Lacquer spuit wel heel fijn en het droogt relatief snel maar vooral ook keihard op. Als het niet zo'n stinkende meuk was en zo'n troep was om op te ruimen zou ik het continu gebruiken. Mijn ervaringen zijn alleen met Mr Color trouwens.
LP van Tamiya is ook goed, maar stink ook enorm :X
Voor ook snel droog en sterk. Ik heb het voornamelijk om te gebruiken voor auto bodys. Maar die heb ik nog niet zoveel gehad momenteel :P
Maar de ducatie is het rode ook met LP gedaan, glimt standaard al een stuk beter dan X7

[ Voor 7% gewijzigd door Renegade666 op 14-01-2022 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Lacquer inderdaad alleen als je een fatsoenlijke afzuiging hebt, dan is het goed te doen en inderdaad ideaal. Nooit meer last van verf die mee komt met de afplaktape, glad genoeg om zonder gloss coat te kunnen decallen en werkt lekker snel omdat je niet lang hoeft te wachten voordat het droog is.

Vooral in combinatie met mr. hobby leveling thinner voor een mooi glad resultaat of mr. hobby rapid thinner voor als je iets out of the box mat wil hebben. Werkt ook goed met de normale Tamiya verven ipv X20A of IPA.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Breaker
Over airbrushen gesproken ;) Zojuist de paint booth op een nieuwe plek gezet. Deze stond in de inmiddels omgetoverde hobbykamer. Ik verf voornamelijk met Tamiya spuitbussen en Zero Paints voor de airbrush dus als ik een modelletje gespoten had was de kamer niet meer bruikbaar voor enkele uren ;)

Nu dus tussen de stellages in de garage :P Hij staat op een soort bartafel dus je kunt er gewoon bij staan :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXlJpZ93tdcQpnJqGYjvemYSvhU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EQOUIjGpSTpa3pIUrZasKekz.webp?f=user_large

*ja ik moet nog een nieuw filter op maat knippen ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Breaker op 19-10-2022 07:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

@streamnl wilde Revell verf gebruiken om o.a. de reden: 'Ruikt niet zo chemisch als "niet waterbasis verf" als je met je neus erboven hangt'.

Nu raden jullie hem o.a. Tamiya Acrylic aan, maar dat is natuurlijk geen pure acryl verf en 'stinkt' wel. En naar mijn weten 'moet' je dan ook een masker gebruiken. Ik spuit altijd met masker en gebruik daarom ook wel lacquers...dat maakt dan weinig uit :).

Veiligheid is imo wel belangrijk :). Dat streamnl niet denkt dat hij veilig zomaar elke acrylic kan spuiten zonder masker.

[ Voor 12% gewijzigd door Vos op 14-01-2022 15:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
M.i. moet je onafhankelijk van wat voor verf je gebruikt een masker gebruiken. De oplosmiddelen in met name lacquer en enamel zijn natuurlijk niet goed voor je maar de fijnstof die je altijd inademt als je met een AB zonder bescherming bezig bent ook niet.

Gewoon PPE gebruiken, punt.

Het is wel een belangrijke opmerking inderdaad, ik heb wel vaker gehoord dat men acryl (al dan niet op waterbasis) spuit omdat dat gezonder is. Tot op zekere hoogte, ja, maar nog steeds slecht voor je als je het inademt.

Wat ik zelf echt wel een groot verschil vind is de bende die het achterlaat; Tamiya en Gunze ruim je op met IPA en dat vervliegt; je wast erna je handen met zeep en klaar en de rommel gooi je gewoon in de prullenbak. Lacquer en enamel betekent opruimen met thinner, wasbenzine (of als je even niet nadenkt, terpentine :X) en dat blijft stinken. Dus buiten weggooien (ja ik ben lui) en hopen dat je geen spills hebt want dan kan je ook nog eens gaan boenen. In mijn ervaring is het ook meer werk om het goed uit je AB te krijgen.

[ Voor 56% gewijzigd door Dr. Strangelove op 14-01-2022 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Tamiya (en Aqueous) opruimen met IPA is wel heel fijn ja! ^^

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ik heb een masker. (3M )
Die zet ik netjes netjes op als ik met hout bezig ben of met een spuitbus. Dat was ik ook van plan als ik met de airbrush ging sluiten.
Maar dit is zeker wel informatie wat in de openingspost mag staan.

Aangezien ik nieuw ben met airbrush, zal ik tzt een bericht maken wat ik gekocht heb (en waar) en wat ik eventueel “mis” om te kunnen beginnen.
Dan kunnen jullie dat eventueel aanvullen en kan dat in de openingspost geplaatst worden.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ik ben nu de laatste dingen aan het knippen/schuren voor de De Lorean. Dat wil ik gaan gebruiken als oefenmateriaal.
Uiteraard ga ik eerst enkele vellen papier vol spuiten om te leren te doseren.
(God, wat klinkt dit slecht…)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Misschien gemist dus ik gooit hem nog maar eens in de groep: Is het nuttig om 'Modelbouw 101' stukje te schrijven voor de openingspost? Daarin kunnen dergelijke zaken zoals @streamnl noemt allemaal worden aangekaart.

Ik dacht aan iets dat een beetje stap voor stap door het bouwproces loopt en daarbij de belangrijkste tools, materialen, en handelingen beschrijft. Ik wil dat best doen, lijkt me wel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

streamnl schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:30:
Ik heb een masker. (3M )
Die zet ik netjes netjes op als ik met hout bezig ben of met een spuitbus. Dat was ik ook van plan als ik met de airbrush ging sluiten.
Maar dit is zeker wel informatie wat in de openingspost mag staan.

Aangezien ik nieuw ben met airbrush, zal ik tzt een bericht maken wat ik gekocht heb (en waar) en wat ik eventueel “mis” om te kunnen beginnen.
Dan kunnen jullie dat eventueel aanvullen en kan dat in de openingspost geplaatst worden.
Zeker, je ziet her en der wel mensen die beginnen met van die rare harige dingen om daarna over te stappen op een airbrush. De eerste vraag gaat altijd over welke spuit en compressor ze moeten kopen. Maar over PPE zul je ze bijna nooit over horen. Fabrikanten hebben er ook nauwelijks oog voor (misschien moeten ze zelf ook maskers gaan aanbieden :P )

@Renegade666 @Breaker: aan de bak jullie! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:36:
Misschien gemist dus ik gooit hem nog maar eens in de groep: Is het nuttig om 'Modelbouw 101' stukje te schrijven voor de openingspost? Daarin kunnen dergelijke zaken zoals @streamnl noemt allemaal worden aangekaart.

Ik dacht aan iets dat een beetje stap voor stap door het bouwproces loopt en daarbij de belangrijkste tools, materialen, en handelingen beschrijft. Ik wil dat best doen, lijkt me wel leuk.
Ik persoonlijk denk dat dit een hele mooie toevoeging kan zijn. Wat ik vorig jaar heel erg mistte, was 1 plek/bericht waar alles staat.

Alles is te vinden, maar het staat over en nergens.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:36:

Ik denk dat dat wel handig is, maar het is aardig wat werk. Ik heb zoiets in concept staan voor mijn website, al is dat meer een lijstje van wat je allemaal nodig hebt, uitgesplitst in categorieën: must-have, nice-to-have en luxe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@_Eend_
Ik zal dit weekend even kijken, ik wil jou ook wel mede auteur maken hoor😇

Pagina: 1 ... 37 ... 79 Laatste