Ben zelf sinds kort in aanraking gekomen met Gunpla. Kende het niet echt, maar ik kreeg in YouTube een video suggestie en ik sindsdien ben ik hooked aan Gunpla filmpjes kijken. Wist niet eens dat dit soort modelbouw bestond.
Eerst met LEGO bezig geweest, Ecto1, Porsche GT2RS, F1 auto's etc, maar dat werd een vrij dure hobby en zodra het bouwen klaar was, is de ervaring ook voorbij naar mijn gevoel.
Mijn eerste Gunpla model was de goedkoopste die ik kon vinden, een GP01 (release 1997). Wel een Master Grade 1/100 (MG), vind de High Grade (HG) en Real Grade (RG) te klein naar mijn smaak. Zijn namelijk 1/144. Dus een vrij oude mal al en verouderd design/techniek.
Dat wist ik eerst niet, maar ik was verbaasd over hoeveel detail, hoeveel sprue's er in de doos zaten en de kleur separatie van de verschillende lichaamsdelen. Had een basiskitje met tools voor modelbouw erbij gekocht en ging aan de slag na wat basic tutorials te hebben bekeken.
Dit was het resultaat:
Decals waren deels stickers en deels van die je er op moet wrijven vanaf een waxkaartje of zo iets.
Vervolgens vond ik het toch een beetje saai en heb ik gekeken naar hoe ik het kan panel linen en weatheren. Dat leek me heel ingewikkeld, maar je moet ergens beginnen. Na opnieuw wat tutorials het volgende geprobeerd:
Wellicht iets aan de zware kant en omdat ik maar 2 kleuren acrylverf heb aangeschaft (zwart en bruin) was dit het palet waar ik mee moest werken. Op wit is het zwart toch wat heftig, dus ik ga nog achter donkergrijze verf aan voor andere builds. En nog veel meer wat ik nu wil hebben

zoals:
- assortiment modelbouwverf
- penselen
- washes
- acrylstiften
- mogelijk nog later een airbrush set, maar dan wordt het wel heeeeel serieus.
Inmiddels een 2e model gebouwd. Dit is een model van 2009 Gundam Exia. De sprong in detail, articulatie, hoe het in elkaar zit en design is echt ongelooflijk.
Of ik deze ook ga weatheren weet ik nog niet. Ziet er in deze vorm al slick uit en ben bang dat ik het ga overdrijven. Ga dus eerst nog even wat oefenen en tutorials bekijken en nog wat extra tool/kleur opties aanschaffen.
En heb nog een 3e klaar liggen om aan te beginnen.
Vraag me af of het ik niet beter bij LEGO kon houden hahaha.