Eén van de projectjes waar ik al een paar jaar mee bezig ben: Een diorama-achtige presentatie maken gebaseerd op één van mijn favoriete games, Hellcats Over the Pacific. Hellcats was een flightsim op de Mac uit begin jaren '90 die, voor die tijd, enorm realistisch was. Het was een van de eerste sims die werkte met een physics model, in tegenstelling tot een look-up table zoals de meeste PC sims uit die tijd. De grafische engine was simpel maar schaalde naar (opnieuw, voor die tijd) hoge resoluties zoals 1024x768 zonder verlies in performance. Keerzijde was dat het niet mogelijk was om texture mapping toe te passen zodat alles er nogal kaal uitzag.
Anyway, ik heb dit spel helemaal doodgespeeld en ik ben al een paar jaar bezig om van alle toestellen uit het spel een model te bouwen: F6F, F4U, P-38, B-17, G4M, A6M2, Ki-84. Op twee na zijn die al klaar. Maar ja, scope creep: Ik wil het ook leuk eruit doen zien en nu is het plan om één vak van mijn Besta vitrinekast tot diorama te maken. Deze zijn ongeveer 45x30x30, dus relatief klein voor zoveel modellen.
Diorama is echter een groot woord; ik wil elementen uit het spel toevoegen dus het wordt meer een soort presentatie met modelbouwelementen. Mijn idee is nu om een achtergrond te tekenen gebaseerd op screenshots uit het spel en daar wat 3D-elementen aan toe te voegen, door bijvoorbeeld de wolkjes en heuvels van plasticard te maken. Daarnaast spelen schepen (targets

) een belangrijke rol in het spel, dus toen ik deze serie van Fujimi tegenkwam met 1/3000 modellen was het 'want'.
Helaas zijn ze in Europa eigenlijk niet te krijgen en wordt het dus importeren uit Japan met alle additionele kosten vandien. Ik vermoed dat ik een dikke 50 euro voor deze doos ga betalen. Dus ben ik aan het overwegen om een 3D model te kopen of zelfs zelf te maken en dat door mijn vrouw op de hogeschool waar zij doceert te laten printen

Wel veel meer werk, dus misschien toch die Fujimi doos.
Ik weet eigenlijk weinig van diorama-making af dus als mensen hier ideeën hebben over hoe ik dit leuk met elkaar kan combineren en integreren zijn die van harte welkom
[
Voor 14% gewijzigd door
Dr. Strangelove op 22-11-2021 11:46
]
These are my principles. If you don't like them, I have others.