Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc

Pagina: 1 ... 32 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Dwarlorf schreef op maandag 22 november 2021 @ 07:41:
Voortgangsfotootje. Ik hoop de basis dit jaar nog af te krijgen zodat ik volgend jaar details kan gaan aanbrengen. [Afbeelding]
Je doet je werk teniet door het kleine fotootje...

Echt gaaf om te zien _/-\o_

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:57
Eén van de projectjes waar ik al een paar jaar mee bezig ben: Een diorama-achtige presentatie maken gebaseerd op één van mijn favoriete games, Hellcats Over the Pacific. Hellcats was een flightsim op de Mac uit begin jaren '90 die, voor die tijd, enorm realistisch was. Het was een van de eerste sims die werkte met een physics model, in tegenstelling tot een look-up table zoals de meeste PC sims uit die tijd. De grafische engine was simpel maar schaalde naar (opnieuw, voor die tijd) hoge resoluties zoals 1024x768 zonder verlies in performance. Keerzijde was dat het niet mogelijk was om texture mapping toe te passen zodat alles er nogal kaal uitzag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ExCp2yFbQGNve-x-IDzsvrWyVqA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dERfDd6egD67lv5VKJnC2S1e.png?f=user_large

Anyway, ik heb dit spel helemaal doodgespeeld en ik ben al een paar jaar bezig om van alle toestellen uit het spel een model te bouwen: F6F, F4U, P-38, B-17, G4M, A6M2, Ki-84. Op twee na zijn die al klaar. Maar ja, scope creep: Ik wil het ook leuk eruit doen zien en nu is het plan om één vak van mijn Besta vitrinekast tot diorama te maken. Deze zijn ongeveer 45x30x30, dus relatief klein voor zoveel modellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BIvlCjdALgY447JfoUsVwbTp-vw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bGkr9q7pM7sNprTtWt8CfLph.jpg?f=user_large

Diorama is echter een groot woord; ik wil elementen uit het spel toevoegen dus het wordt meer een soort presentatie met modelbouwelementen. Mijn idee is nu om een achtergrond te tekenen gebaseerd op screenshots uit het spel en daar wat 3D-elementen aan toe te voegen, door bijvoorbeeld de wolkjes en heuvels van plasticard te maken. Daarnaast spelen schepen (targets :P ) een belangrijke rol in het spel, dus toen ik deze serie van Fujimi tegenkwam met 1/3000 modellen was het 'want'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gaU1DiB2B9r6vKc4z2q0Cu6XDuM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7A0AZ3BGLoqIypqiqANQAcrZ.png?f=user_large

Helaas zijn ze in Europa eigenlijk niet te krijgen en wordt het dus importeren uit Japan met alle additionele kosten vandien. Ik vermoed dat ik een dikke 50 euro voor deze doos ga betalen. Dus ben ik aan het overwegen om een 3D model te kopen of zelfs zelf te maken en dat door mijn vrouw op de hogeschool waar zij doceert te laten printen :) Wel veel meer werk, dus misschien toch die Fujimi doos.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QnVCjYNeGab4zdzjcc-UBpdvPAA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hoUowsrtakmI021TtDHEEYUT.png?f=user_large

Ik weet eigenlijk weinig van diorama-making af dus als mensen hier ideeën hebben over hoe ik dit leuk met elkaar kan combineren en integreren zijn die van harte welkom :)

[ Voor 14% gewijzigd door Dr. Strangelove op 22-11-2021 11:46 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virox
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07:55
Dr. Strangelove schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:45:
Ik weet eigenlijk weinig van diorama-making af dus als mensen hier ideeën hebben over hoe ik dit leuk met elkaar kan combineren en integreren zijn die van harte welkom :)
Onlangs een leuke dioroma build video rond de Pacific (Pearl Harbor) gezien, mss iets ter inspriratie:
YouTube: USS ARIZONA 1/700 PEARL HARBOR "INCOMPLETE" Aerial Attack DIORAMA ...

Mijn Lego ontwerpen/MOC's https://rebrickable.com/users/Virox%20Bricks/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-05 16:25
Viper-xfx schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 21:02:

Iemand nog ervaring met dit model en (oranje kleur) tips?
Ik zag dat ik de staart nog niet helemaal in elkaar moet zetten omdat je dan zeer waarschijnlijk met de decals in de knoop komt.
Je moet een Metallic Pearl orange hebben. Ik dacht dat Syhart (SH5001) deze verf ook uit gebracht heeft tegelijk met de eerste uitgave van de decals. Ik vrees alleen dat deze nu niet meer te krijgen.

Hataka heeft recent een set uitgebracht (HTK-AS82/HTK-CS82) Acrylics/Lacquer met daarin Dutch Demo Orange, die zou geschikt moeten zijn. Volgens mij is de verf overigens ook los te koop wil je niet de hele set kopen.

Overigens nog een tip, vergeet ook niet een setje verstevigings platen te kopen die op de KLU F-16 MLU's zitten. Daco heeft deze onder andere uitgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:20

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

-- verkeerde topic --

[ Voor 96% gewijzigd door Yukkie op 22-11-2021 17:38 ]

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-05 11:53
Iemand ervaring met deze kits? Van Aedes Ars?
Lijkt mij ook wel eens leuk, zo te zien zit dan alles er bij als kit.

https://www.modelbouwkrik...s/nl/d1717_Aedes-Ars.html

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ziet er wel leuk uit. Ken de kits niet maar ik heb in het verleden wel vaker voor veel minder zakjes met dergelijke steentjes gezien. Dan heb je geen bouwplannen, ondergrond etc. natuurlijk maar het basismateriaal kan je voor een fractie krijgen. Vermoed dat de meeste effort toch in het bijwerken van de steentjes en het schilderen gaat zitten en dat heb je met de kit ook, dus misschien is dat een goedkoop alternatief.

Deze site is misschien interessant om te bekijken. Die heeft o.a. ook deze bouwdozen trouwens.

https://www.hobby-en-modelbouw.nl/Modelbouw-steentjes

Omdat ESM niet doorgaat heb ik maar besloten wat internetshopping te doen bij de aviationmegastore. Paar aardige deals:

- Eduard Bf-109E 1/72 combi (2 kits) voor 19 euro. Dit is de nieuwe Special Hobby kit met een grote stapel BoB decals, PE sheets en resin wieltjes.
- Meng Fokker Dr.1 1/32 voor 40 euro. Deze is al eerder besproken hier; voor dit bedrag wilde ik hem toch wel hebben.

[ Voor 40% gewijzigd door Dr. Strangelove op 24-11-2021 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Dr. Strangelove
Dat zou een optie zijn, maar ik ben niet altijd even creatief om dat soort dingen zelf te bedenken :$
Dus dan is zo'n kit leuker voor mij ;)
Gaat mij voornamelijk om het bouwen.

Momenteel doe ik er ook nog niks mee, want heb nog het nodige liggen waar ik eerst eens mee verder wil.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07:17

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Renegade666 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:41:
Iemand ervaring met deze kits? Van Aedes Ars?
Lijkt mij ook wel eens leuk, zo te zien zit dan alles er bij als kit.

https://www.modelbouwkrik...s/nl/d1717_Aedes-Ars.html
Mocht je een setje kopen, dan ben ik wel benieuwd wat je er van vindt . Ik kwam ze laatst bij mijn zoektocht naar aquaducten tegen omdat ik daarmee een romeins diorama wou maken.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@Dwarlorf
Als het ooit zover is, laat ik het wel even weten, geen probleem ;)

• streamnl
  • Niet online
Zijn er eigenlijk ook mooie Black Friday deals voor onze hobby?
Ik zie eigenlijk niets bijzonders staan op de mij bekende sites.

Ik wil graag een airbrush setje kopen O-)

[ Voor 15% gewijzigd door streamnl op 25-11-2021 06:31 ]

Meer dan ik dacht...

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-05 21:22
streamnl schreef op donderdag 25 november 2021 @ 06:31:

De enige met een black friday campagne die ik tegengekomen ben is Aviation Mege Store, maar die doet verder niet echt iets met airbrushes en wat ze nu in de aanbieding hebben is naar mijn mening nou ook niet echt zo interessant om eerlijk te zijn.

• smitae
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-05 03:04
streamnl schreef op donderdag 25 november 2021 @ 06:31:

Valt inderdaad beetje tegen tot nu toe. Zit wel op te letten, je weet nooit wat je nodig hebt voor de hobby :-) Meeste korting die ik voorbij zie komen zie ik ook gedurende het jaar.
Mogelijk te maken met de problemen van in transport, container te korten en hoge transport kosten en minder ruimte voor de echt goede deals?

Wel 30% korting op resin, dat is voor mij wel handig. Maar vorig jaar haalde je een liter voor 22 euro (met korting) nu mag ik blij zijn als ik onder de 35 euro kom. Maar hier zal de BTW doorbelasting etc ook enigszins meespelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Invisible_man
Bij onze oosterburen is wel nog wat black friday te vinden waar wel wat interessants tussen zit:
https://www.modellbau-koenig.de/en/Special-offer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:26

Vos

AFCA

Ik zag dat modelbouwenzo wat kortingen op kits heeft:

https://www.modelbouwenzo...80239986/Categories/Bfrdy

• politrix
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06:58
Nieuw hier en ben met wat marktplaats kitjes aan het kijken of deze hobby iets voor mij is. Nu loop ik een beetje aan tegen verf. Aangezien ik in de ontdekkingsfase zit gaat airbrush nog te ver. Dus voor de grotere onderdelen heb ik een spuitbus gekocht, dat is acrylverf. Voor de kleine onderdelen heb ik wat revell enemal potjes gevonden. Is dat nog steeds een goed idee voor verf van wat kleinere onderdelen of zijn er betere, en wellicht gezondere, alternatieven?

Untappd: politrix

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Je kan met alle verf gezond werken als je de juiste bescherming gebruikt ;) Met potjes maakt het eigenlijk niet uit, maar persoonlijk vind ik het prettiger om met water-based acryl te werken. Ik gebruik primair Gunze maar Tamiya is het meest bekend. Revell Acqueous kan ook, of Vallejo. Mijn ervaringen met die laatste twee merken zijn wat minder maar dat is persoonlijk.

Enamel: Harder als het droog is. Duurt minimaal 24 uur om droog te worden echter. Oplosmiddel nodig om schoon te maken.

Water-based acryl: Droogt snel, met 1-2 uur alweer handelbaar. Beschadigt makkelijker. Schoonmaken met isopropyl alcohol, geen stank.

Hobby Link Japan doet wel BF aanbiedingen maar ik heb niet gekeken of er wat bij zat. Doorgaans de goedkoopste manier om Japanse kits aan te schaffen die in productie zijn.

[ Voor 71% gewijzigd door Dr. Strangelove op 25-11-2021 11:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Held!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PW_8WiWQOqnkW486Jq0MoJwbPQ0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WIT03q97PEFlc27NyNdpF25T.jpg?f=user_large

Dit monster gekocht voor de zeer nette prijs van 25 euro! Staat al vijf jaar op mijn verlanglijstje :D

En een Airfix Spitfire quickbuild waar ik al een paar maanden naar zoek voor mijn zoontje :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik bouw een echte voor minder ;)

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Wow een Dora in 1:35, dan heb je wel een serieus bouwsel staan.... Ik vond de 1:87 versie al indrukwekkend groot.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Dr. Strangelove schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:58:
[...]

Held!

[Afbeelding]

Dit monster gekocht voor de zeer nette prijs van 25 euro! Staat al vijf jaar op mijn verlanglijstje :D

En een Airfix Spitfire quickbuild waar ik al een paar maanden naar zoek voor mijn zoontje :)
Fijn dat je wat moois gevonden hebt :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Gaaf 8)

In Overloon staat hij in 1/6, heel mooi om te zien.

Afbeeldingslocatie: https://images0.persgroep.net/rcs/PVvFos7cGWrsUMxgcoFzTPCtnHE/diocontent/100421482/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp

https://www.gelderlander....tree-in-overloon~ab71f485

[ Voor 20% gewijzigd door Vos op 25-11-2021 13:05 ]

• Invisible_man
Voor wie nog één van de beste kits ooit gemaakt wil bouwen voor een goede prijs:

https://www.robimodelbouw...-Lockheed-P-38H-Lightning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
-O- -O-
Geen Tweakers mini meet

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Laatst online: 00:21

_Eend_

🌻🇺🇦

Invisible_man schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:23:
Voor wie nog één van de beste kits ooit gemaakt wil bouwen voor een goede prijs:

https://www.robimodelbouw...-Lockheed-P-38H-Lightning
Je link werkt niet (meer?):
Helaas kunnen we het product dat je zoekt niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
_Eend_ schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:59:
[...]

Je link werkt niet (meer?):

[...]
Dat betekend dat je te laat bent en hij die al uitverkocht heeft :)

Maar de kit die ik bedoel is de 1/48 Tamiya P-38, gezien hoe complex dat vliegtuig is (twin boom), en hoe die kit in elkaar past is dat echt één van de beste kits die je kan vinden.

Ik heb zelf daar een Eduard Mig21 in 1/48 gescoord voor €30,- waar de Cubaanse versie mij wel interessant van lijkt om te bouwen, lekker felle kleur blauw:

Afbeeldingslocatie: https://www.eduard.com/out/media/gallery/3084/zoom/8238-e.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Invisible_man op 27-11-2021 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4bnl
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:19
Ik heb mijn eerste Revell bouwpakket af. Een witte Porsche. Bestikkeren en lijmen vind ik prima en leuk om te doen. Afentoe wat schilderen ook, maar niet alles. Nu ben ik op zoek naar een modelbouw kit waar je niet alles hoeft te schilderen en het liefst dat de body van de auto/vrachtwagen/trein/vliegtuig al gekleurd is. Welk merk voldoet hieraan?

En welke kwasten zijn goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Die Cubaanse is mooi ja. Ik heb de 1/72 Weekend edition maar die decals zijn wat lame, zou ook graag wat exotischer ervan maken. Zoveel aantrekkelijke mogelijkheden voor dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
m4bnl schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 17:19:
Nu ben ik op zoek naar een modelbouw kit waar je niet alles hoeft te schilderen en het liefst dat de body van de auto/vrachtwagen/trein/vliegtuig al gekleurd is. Welk merk voldoet hieraan?
De kits van Bandai zijn dan een goede (gundam bijvoorbeeld), maar dat is vooral scifi enzo. Anders heeft Revell ook wel wat snap kits die niet onaardig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4bnl
Invisible_man schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 20:02:
[...]

De kits van Bandai zijn dan een goede (gundam bijvoorbeeld), maar dat is vooral scifi enzo. Anders heeft Revell ook wel wat snap kits die niet onaardig zijn.
Bedankt voor je reactie. Ik ben niet van de scifi. Ik ga ook eens even kijken bij revell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
m4bnl schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 20:33:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik ben niet van de scifi. Ik ga ook eens even kijken bij revell
Zoiets?

https://www.scalemates.co...olkswagen-t2-bus--1312660

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LfILSP01aYG0DRAWg20yEZPE90w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QpNGfCCih7bjqgFwHsuqsTP6.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen week een impulsieve aankoop gedaan :X
Vanmiddag ook nog even naar Sjaaks Hobbyshop gereden voor wat aanvullende benodigdheden: airbrush cleaner, afplaktape, primer, oh en wat verf natuurlijk. Morgen maar eens wat oefenen op een papiertje :)

Iemand nog goede tips voor een beginner?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Yukkie schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:20:
Nice!

De gouden tip? Veel fouten maken en daar van leren 8)

Maar verder speel wat met verschillende luchtdrukken (begin met 15-20 psi bijvoorbeeld) en speel met verschillende verdunningen van de verf. En luister naar je airbrush, aan het geluid kan je heel wat afleiden of je meer of minder luchtdruk of verdunning nodig hebt. Maar veel is een gevoelskwestie, gewoon proberen en je komt er wel 8)

Welke verf ga je gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Invisible_man Ik heb nu alles van Vallejo gekocht (verf, primer, cleaner, varnish). Dus ik denk dat dat voorlopig mijn go-to merk zal zijn. Er zat bij het Fengda setje ook een paar flesjes basis kleuren. Ik ben van plan om daar mee te beginnen/te oefenen. Hopelijk is dan niet al te grote rommel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4bnl
Dat ziet er goed uit. Leuk om eens te proberen. Lijmen vind ik ook prima, maar niet om alles te verven. Dit is een mooi alternatief

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Yukkie schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:40:
@Invisible_man Ik heb nu alles van Vallejo gekocht (verf, primer, cleaner, varnish). Dus ik denk dat dat voorlopig mijn go-to merk zal zijn. Er zat bij het Fengda setje ook een paar flesjes basis kleuren. Ik ben van plan om daar mee te beginnen/te oefenen. Hopelijk is dan niet al te grote rommel.
Voor Vallejo is thinner en flow improver ook wel aan te raden. Ook al claimt Vallejo voor wat betreft de air serie (beginnend met typenummer 71) al voldoende verdund te zijn voor de airbrush, is meer verdunnen vaak wel nodig en de flow improver helpt als je veel last van tip dry hebt.
m4bnl schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:52:
[...]

Dat ziet er goed uit. Leuk om eens te proberen. Lijmen vind ik ook prima, maar niet om alles te verven. Dit is een mooi alternatief
Voor veel kits die claimen geen lijm nodig te hebben, is zo nu en dan wel lijm toepassen vaak toch wel handiger :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Invisible_man Oh echt? Ik heb inderdaad verf van de 71 serie mee genomen. Ik had gehoopt dat ik dat zonder allerlei extra middelen had kunnen gebruiken. Wat is dan eindelijk het verschil tussen thinner en flow improver? En zou ik ze dan allebei tegelijk moeten gebruiken?

En nog iets wat ik mij afvraag: de primers en varnish van Vallejo zijn allemaal uit de 70-serie, betekent dat dat ik die sowieso moet verdunnen en zo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
Yukkie schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 22:15:
@Invisible_man Oh echt? Ik heb inderdaad verf van de 71 serie mee genomen. Ik had gehoopt dat ik dat zonder allerlei extra middelen had kunnen gebruiken. Wat is dan eindelijk het verschil tussen thinner en flow improver? En zou ik ze dan allebei tegelijk moeten gebruiken?
Om te beginnen kan je ook wel gewoon met wat water verdunnen om wat uit te proberen hoor. De thinner is simpelweg om je verf dunner te maken waar nodig. Vaak merk je wel aan het spuiten wanneer dat nodig is.

Van de flow improver heb je maar een paar druppeltjes per keer nodig, maar die maak dat de verf wat langzamer droogt waardoor je én een gladder resultaat krijgt, maar ook dus minder tip dry aan je naald.
En nog iets wat ik mij afvraag: de primers en varnish van Vallejo zijn allemaal uit de 70-serie, betekent dat dat ik die sowieso moet verdunnen en zo?
Hun primers ken ik zo niet direct, maar hun varnish kan je met wat water verdunnen en is ook wel nodig omdat dat vrij dik spul is direct uit het flesje.

Dit is trouwens wel een handig filmpje voor jou:

Hierin verdunt hij verder niet, maar spuit met een veel grotere naalddikte en met hoge luchtdruk. Als je een kleine naald hebt (de meeste zullen een kleinere naald hebben), zou je wat bij moeten verdunnen om de verf goed uit de spuit te krijgen. Weet je zo welke naalddikte je hebt?

[ Voor 17% gewijzigd door Invisible_man op 27-11-2021 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Invisible_man nee, dat weet ik niet precies. Maar deze airbrush zat bij de set: https://www.airgoo-europe...-BD-130-met-0,3-mm-nozzle
Is de naald dikte dan 0.3mm? Of haal ik dan dingen door elkaar? Edit: Ik zit mijn eigen link nog eens goed te bekijken, daar staat inderdaad dat he teen 0.3mm naald betreft. Overigens ook een 0.3mm nozzle. Geen idee wat dat precies inhoudt :?

Ik ga het filmpje morgen zeker kijken voor ik ga oefenen! :)

[ Voor 23% gewijzigd door Yukkie op 27-11-2021 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Yukkie schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 22:57:
@Invisible_man nee, dat weet ik niet precies. Maar deze airbrush zat bij de set: https://www.airgoo-europe...-BD-130-met-0,3-mm-nozzle
Is de naald dikte dan 0.3mm? Of haal ik dan dingen door elkaar?

Ik ga het filmpje morgen zeker kijken voor ik ga oefenen! :)
Ja, dan is je naald 0,3 mm :) De naald steekt door de nozzle heen, dus als de nozzle 0,3 mm zijn, moet de naald daar ook voor gemaakt zijn.

0,3 is een wat kleinere naald, maar wel vrij gangbaar hoor en zou mijn keus ook zijn. Maar de kans is groot dat je daar wel iets voor moet verdunnen, 3 delen verf, 1 deel water/thinner zou ik uitproberen om te beginnen, maar wederom, gewoon wat uitproberen en je vindt vanzelf je weg wel :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Gisteren en vanochtend wat masking gedaan en spuitwerk. Kost veel tijd het masken maar het tape verwijderen geeft dan wel voldoening :p

Een deel van het spuitwerk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59zIE2kf9TBYe6vpJTgLopz2ElE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4lZ0OGEORDP6NBs6jNt5JNbX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Heb laatst een cricut joy snijplotter gekocht (wel al wat testjes gedaan, maar nog niet voor een model gebruikt, dus een review komt nog), maar kwam hem tegen voor €129,99 ipv €200,00, dus wellicht een tip voor iemand hier?

https://www.bol.com/nl/nl...dKpg_0_1_2.6.ProductImage

Wat ik er wel al uit ervaring van kan vertellen is dat de software wat behelpen is omdat die vooral op artsy mensen gericht is (maar je kan ook .svg enzo inladen, dus je kan veel buiten hun software doen), maar de afmetingen voor modelbouw ruim genoeg zijn met 12 cm breed. Je kan er rollen vinyl specifiek voor dit apparaat voor komen, maar je kan ook doormiddel van een bijbehorend snijmatje ander spul mee snijden en heb daarom ook een rol vinyl wat specifiek voor airbrushen enzo bedoeld is gekocht (dus niet van cricut zelf) wat minder plakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Invisible_man schreef op zondag 28 november 2021 @ 12:03:
Heb laatst een cricut joy snijplotter gekocht (wel al wat testjes gedaan, maar nog niet voor een model gebruikt, dus een review komt nog), maar kwam hem tegen voor €129,99 ipv €200,00, dus wellicht een tip voor iemand hier?

Wat ik er wel al uit ervaring van kan vertellen is dat de software wat behelpen is omdat die vooral op artsy mensen gericht is (maar je kan ook .svg enzo inladen, dus je kan veel buiten hun software doen), maar de afmetingen voor modelbouw ruim genoeg zijn met 12 cm breed. Je kan er rollen vinyl specifiek voor dit apparaat voor komen, maar je kan ook doormiddel van een bijbehorend snijmatje ander spul mee snijden en heb daarom ook een rol vinyl wat specifiek voor airbrushen enzo bedoeld is gekocht (dus niet van cricut zelf) wat minder plakt.
Nice, lijkt mij ook wel interessant. Moet best veel tekst etc aanbrengen, lijkt mij erg handig de maskers zelf te kunnen snijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
smitae schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:53:
[...]

Nice, lijkt mij ook wel interessant. Moet best veel tekst etc aanbrengen, lijkt mij erg handig de maskers zelf te kunnen snijden.
Heeft natuurlijk wel een limiet in hoe fijn hij kan snijden, maar had als proef een paar plaknummers gesneden (om mijn slimme stekkers in het huis een uniek id nummer te geven op het apparaat zelf) en die waren 5mm groot, dus in die orde van grote moet het sowieso wel lukken.

Ik vind gespoten markering sowieso mooier en vooral als bij een kit hele dikke decals zitten (Tamiya bijvoorbeeld) is dat voor de grotere decals echt wel een meerwaarde. Geeft ook meer vrijheid om onderwerpen te maken waar net even geen kant en klare decals van zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Vandaag ook weer eens lekker bezig geweest. Gaat niet zo snel met kleine onderdelen, veel kleurtjes etc..:P

Alleen jammer dat ik voor de grote stukken (die ik nu allemaal heb gedaan), die een bepaalde rode kleur met wat goud er in moesten hebben, 1 tijdens het spuiten van stukje was gevallen... :( Na wat herstel werk is het er niet beter op geworden in verhouding met de andere onderdelen, kijken hoe het staat binnen kort. Altijd het laatste stukje..

Maar wat ben ik blij dat ik een dedicated ruimte voor bouw heb tegenwoordig, geen gestink meer in kantoor :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Yukkie schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:20:
[Afbeelding]

Afgelopen week een impulsieve aankoop gedaan :X
Vanmiddag ook nog even naar Sjaaks Hobbyshop gereden voor wat aanvullende benodigdheden: airbrush cleaner, afplaktape, primer, oh en wat verf natuurlijk. Morgen maar eens wat oefenen op een papiertje :)

Ik zou er een airbrush bij kopen ;)

Edit: Duh, zie dat er een bij zit :P Prima compressortje, AT186 clone, heb ik ook. Draait al 11 jaar probleemloos.

Veel plezier ermee! Zoals @Invisible_man al aangeeft, veel oefenen is het best advies :)
Invisible_man schreef op zondag 28 november 2021 @ 12:03:

Paar brandende vragen die ik heb bij zo'n ding, kijk er ook al langer naar:

- Kan je er ook tamiya tape mee snijden? En zijn er vellen met tamiya tape (of tamiya tape-achtig materiaal) beschikbaar om dat te doen?
- Is de 'snijresolutie' goed genoeg om canopy masks te snijden? Misschien een beetje gemeen maar het is vrij makkelijk om foto's te vinden van Eduard masks, je kan die dan vrij eenvoudig copiëren. Die krengen kosten soms meer dan de kit.

[ Voor 55% gewijzigd door Dr. Strangelove op 29-11-2021 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Dr. Strangelove schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:36:
[...]

Ik zou er een airbrush bij kopen ;)
<Hier staat niks> :X

[ Voor 8% gewijzigd door _Eend_ op 29-11-2021 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Van het weekend begonnen aan mijn eerste comission, de Airfix Whirlwind. Vrij simpele kit met weinig onderdelen, goede test case om te zien hoe ik er mentaal in sta om voor een ander te bouwen.

Ik heb van dezelfde persoon ook al een Fokker T-V en een G-1 in opdracht gekregen, dat zijn stevigere kluiven. De T-V heb ik zelf al eens gebouwd, maar die Mikro-Mir G-1 vind ik nogal een imposante kit. Kleine doos, maar helemaal afgeladen met onderdelen. Volgens mij hebben ze gewoon 1 op 1 hun 1/48 kit gedownscaled naar 1/72 en dat baart me forse zorgen; de toleranties van de onderdelen worden daardoor veel kleiner en ik vrees echt voor de pasvorm van al die kleine onderdelen bij elkaar. We gaan het zien.
Volgend jaar :)

[ Voor 10% gewijzigd door Dr. Strangelove op 29-11-2021 10:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik heb (weer) een nieuw projectje: Mijn favoriete moderne bommenwerper, de B-1B Lancer van Dragon in 1:144.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JDshtw-4qS63GOQZPMzeN6Mx9Nk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/08UPJyxqCXkC0FvArDeWYk3G.jpg?f=fotoalbum_large

Zelfs in 1:144 is het nog een flinke jongen trouwens.

Dit wordt mijn ESM-compensatie projectje, eerst "even" een review van schrijven en wat fotootjes van schieten (want ik heb al te lang niks gedaan met mijn site). Daarna kan ik gaan beginnen met knutselen. Zin in :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Dr. Strangelove Ja, Het was een complete set, mèt airbrush-pistool ;)

Gister wat gespeeld met het pistool en de verf die bij de set mee geleverd werd en ook met een paar Vallejo kleurtjes. Zoals verwacht was de bijgeleverde verf relatief rommel. Het spoot op zich prima, maar het kostte veel moeite om de beker van airbrush volledig schoon te krijgen. De Vallejo verf was wat dat betreft gemakkelijker te verwijderen. Alles bij elkaar was ik positief verrast dat het schoonmaken en prepareren van de airbrush een stuk gemakkelijker is dan dat ik verwacht had. Het is misschien wel makkelijker/sneller dan het verven met een kwast en van die Humbrol potjes. Tot nu toe heb ik alleen op papier geoefend (letterlijk ;) ), maar als ik deze week weer tijd heb ga ik ook aan de slag met onderdelen van mijn stationnetje wat ik aan het bouwen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man

- Kan je er ook tamiya tape mee snijden? En zijn er vellen met tamiya tape (of tamiya tape-achtig materiaal) beschikbaar om dat te doen?
Kan ik wel even een testje mee doen. Je kan de snijdruk instellen (licht, normaal, zwaar) dus dat biedt opties, maar het is met Tamiya tape (Kabuki tape) vooral ook een kwestie van uitscheuren en vinyl is daarin wat vergevingsgezinder omdat het enigszins elastisch is. Ik heb bijvoorbeeld ook een circelsnijder en daarbij heb je ook verschillende mesjes waarbij de ene het beter doet bij vinyl en de andere beter bij tape. Bij de cricut joy zit maar één mesje. Daarin verschilt hij ook met de duurdere cricut's die veel meer materiaalopties hebben, zoals dun plaatmateriaal (karton bijvoorbeeld). Maar ik zal het (hopelijk vanavond) even uittesten!

A4 vellen met kabuki tape zijn hier wel te krijgen (niet specifiek voor cricut):
https://shop.maketar.com/...ut-a4-yellow-kabuki-sheet
- Is de 'snijresolutie' goed genoeg om canopy masks te snijden? Misschien een beetje gemeen maar het is vrij makkelijk om foto's te vinden van Eduard masks, je kan die dan vrij eenvoudig copiëren. Die krengen kosten soms meer dan de kit.
De precisie is in basis best wel nauwkeurig voor wat ik tot nu toe gezien heb, had een paar RAF roundels gesneden en de diameter die ik ingevoerd heb in de software kwam best wel goed overeen met wat gesneden is gemeten met een schuifmaat. Waar een snijplotter vooral op zijn bek gaat is als de snijlijnen te dicht bij elkaar komen te zitten, maar waar de grenzen precies liggen ben ik nog niet achter.

Maar wat ik wel vooral wil benadrukken is dat dit een apparaat is dat erg gericht is op artsy toepassingen en op niet al te technische mensen. De software bestaat ook deels uit een online winkel waar je afbeeldingen kan kopen (€1,- per stuk ofzo), maar gelukkig kan je in de software zelf met basisvormen werken (circels, vierkanten, text, enz.) en ook bitmaps en vector images importeren. Maar het is best wel een kwestie van om de software heen te werken om te bereiken wat je wilt, maar ik denk met een programma als inkscape ernaast (gratis open source vector tekenprogramma) er heel wat mogelijk is. Ook is het goed om te vermelden dat dit apparaat alleen via bluetooth werkt, maar met een simpele usb-bluetooth dongle werkt dat verder prima.

Maar een "professionelere" oplossing kost dan ook weer geen €130,- :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Yukkie schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:55:
@Dr. Strangelove Ja, Het was een complete set, mèt airbrush-pistool ;)

Gister wat gespeeld met het pistool en de verf die bij de set mee geleverd werd en ook met een paar Vallejo kleurtjes. Zoals verwacht was de bijgeleverde verf relatief rommel. Het spoot op zich prima, maar het kostte veel moeite om de beker van airbrush volledig schoon te krijgen.
Goed om te horen dat het tot zover goed gaat!

Wat je bij verschillende merken verf altijd in het achterhoofd moet houden is dat verschillende verven andere thinners en reinigingsmiddelen nodig hebben. Een reinigingsmiddel voor Vallejo (waterbasis) zal bijvoorbeeld niet goed werken met Tamiya (alcoholbasis) bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Invisible_man Helaas heb ik nergens kunnen vinden wat voor verf Fengda mee levert bij z'n start setjes. Het lijkt een beetje op van die basisschool plakkaat verf (die kleur heeft het zeg maar), maar dan een stuk dunner. Ik vermoed dat het acryl verf oid is, maar ik ga er niet meer mee spelen denk ik. Niet met de luchtkwast in ieder geval :)

En vanwege dat feit wat je noemt, Vallejo reinigingsmiddel werkt minder goed voor bijv. Tamiya verf, heb ik er bewust voor gekozen om het voorlopig bij een merk te houden, qua verf en middelen.

[ Voor 22% gewijzigd door Yukkie op 29-11-2021 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Yukkie schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:41:
@Invisible_manmaar ik ga er niet meer mee spelen denk ik. Niet met de luchtkwast in ieder geval :)
Lijkt mij een verstandige keuze, gewoon lekker bij Vallejo houden voorlopig :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Gut. Ik heb 50 tinten grijs :+ maar niet Air Force Grey :(

Morgen maar even naar de modelbouwwinkel fietsen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper-xfx
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:38
_Eend_ schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:07:

Dat is een heel herkenbaar probleem :P
Ik probeer soms nog wel eens een kleur te gebruiken die in de buurt komt maar meestal wordt al snel weer een excuus om een ritje de winkel te verantwoorden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Viper-xfx

Zou moet ik wat kleuren hebben voor mijn Thunderbird 2, maar Humbrol is de enige die ze heeft, volgens de conversie hebben andere merken niks wat er op lijkt ;( dus heb ook maar wat potjes humbrol besteld, is enamal, maar dat lukt bij ook wel weer straks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Viper-xfx schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:42:
[...]

Dat is een heel herkenbaar probleem :P
Ik probeer soms nog wel eens een kleur te gebruiken die in de buurt komt maar meestal wordt al snel weer een excuus om een ritje de winkel te verantwoorden...
Naar anderen toe ben ik totaal geen rivetcounter, maar naar mijn eigen projecten wel. Nét niet de goede kleur gaat me enorm tegen staan :+

Ook zo jammer dat dit de B-1B is en niet de B-1A, want die hadden een wat minder saai camo kleurtje. Maarja, het is geen B-1A he :P

(https://plane-encyclopedi...war/rockwell-b-1a-lancer/)

[ Voor 5% gewijzigd door _Eend_ op 29-11-2021 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
_Eend_ schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:14:
[...]
Naar anderen toe ben ik totaal geen rivetcounter, maar naar mijn eigen projecten wel. Nét niet de goede kleur gaat me enorm tegen staan :+
Ja dat ken ik wel :) Dan ga je vervolgens foto's op internet zoeken, kom je een verscheidenheid van foto's met diverse lichtsituaties (in de hangar, buiten in vol zonlicht) tegen en dan heb je nog eens het verschil tussen nieuw aangebrachte verf of verweerde verf. Op een gegeven moment moet je gewoon ergens voor gaan en niet meer twijfelen anders blijf je bezig :)

De enige keer dat ik 100% zeker van de juiste kleuren was, was bij een Westland Lynx van de Nederlandse marine. Mijn vader heeft daar altijd gewerkt en had van een stageloper die hij ooit begeleid heeft een 1/72 lynx gekregen welke geverfd was met de verf waar daadwerkelijk het echte toestel mee geverfd werd. Kon ik mooi mee vergelijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
_Eend_ schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:07:

Maar dan heb je vast wel weathered Air Force Grey :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Invisible_man schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:23:
[...]

Ja dat ken ik wel :) Dan ga je vervolgens foto's op internet zoeken, kom je een verscheidenheid van foto's met diverse lichtsituaties (in de hangar, buiten in vol zonlicht) tegen en dan heb je nog eens het verschil tussen nieuw aangebrachte verf of verweerde verf. Op een gegeven moment moet je gewoon ergens voor gaan en niet meer twijfelen anders blijf je bezig :)
Om nog maar te zwijgen over verschillen in fotoapparatuur, nabewerking, bewerking door de site eigenaar, auteur, jan-met-de-pet, je hond etc etc.
De enige keer dat ik 100% zeker van de juiste kleuren was, was bij een Westland Lynx van de Nederlandse marine. Mijn vader heeft daar altijd gewerkt en had van een stageloper die hij ooit begeleid heeft een 1/72 lynx gekregen welke geverfd was met de verf waar daadwerkelijk het echte toestel mee geverfd werd. Kon ik mooi mee vergelijken :)
Ja maar.. Ook die kleuren verschieten! :+ Een familielid heeft ooit bij MinDef gewerkt waar hij zich vooral bezig hield met kleuren. Die had dus ook zo'n hele dure colorimeter, daardoor was hij niet de favoriete klant van schadeherstelbedrijven zeg maar :p Hij heeft me wel eens laten zien hoeveel verschil er kan zitten tussen verschillende delen van een voertuig.

Maar ik snap wat je bedoelt. Ik blijf altijd even ergens tegen aan hikken totdat ik het zat ben en gewoon een kleurtje pak. Aard van het beestje. Maar een Lynx in échte Lynx-kleuren is wel heel cool :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik ben al maanden bezig met een 787 van KLM. KLM blauw is ook echt een minefield. Volgens mij is die kleur ook door de jaren heen bijgesteld; in elk geval, zo lijkt het als je foto's met elkaar vergelijkt.

Normaal is dit niet zo'n probleem maar als het naast andere toestellen in je collectie komt te staan die dezelfde kleur horen te hebben wordt het tricky.

Gelukkig komt de 787 op de kamer van mijn dochter te hangen. Heeft papa besloten, want papa heeft er zelf geen plek voor :)

[ Voor 41% gewijzigd door Dr. Strangelove op 29-11-2021 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZa1785yHCWZDiWATOfkw6W03HU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ro6QGkS51FRTSCYw76zsdmZ4.jpg?f=fotoalbum_large
Heb even een snel testje gedaan met enerzijds een window masks in vinyl gemaakt aan de hand van een plaatje van de website van Eduard en anderzijds een stukje Tamiya tape.

De window mask in vinyl ging voor wat betreft snijden prima, maar heeft wel zijn uitdagingen. Ten eerste is het een kunst om van een bitmap met lage resolutie een vector image te maken. In inkscape zit daar een functie voor, maar dat kan nog een stuk netter. Ik denk dat met de hand een bitmap overtrekken in inkscape nog het beste resultaat geeft. Nu had ik een soort dubbele rand, maar dus niet de schuld van de cricut. Daarnaast is verschaling nog een dingetje. Uit de bitmap haal je niet hoe groot het moet zijn en vooral voor kleine schalen komt dat wel vrij precies. Maar wederom niet een probleem van de cricut.

De tamiya tape ging ook wel goed eigenlijk. Er zit een snijmat bij de cricut welke een beetje plakkerig is waar je de tape op kan plakken waar ik een sheet op kon plakken. Het snijden ging ook wel prima, maar hij sneed wel door zowel de tape als de backing paper heen, maar dat is verder geen probleem en wellicht nog bij te stellen in de software. Dat het linker pootje van de H wat dunner is, komt doordat ik de tape precies op de rand van het snijvlak geplakt had, maar had dat met wat meer marge moeten doen. De letters zijn 1 cm hoog. Maar vinyl zal toch denk ik een strakker resultaat geven. Dat zwarte vinyl in de foto is van cricut zelf (heb je dat snijmatje ook niet voor nodig), maar is wat ze noemen permanent vinyl en plakt dus te veel voor onze doeleinden. Maar met dat losse matje kan je dus ook wel vinyl van andere merken gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Vond trouwens nog een andere bron van A4 vellen met Tamiya/kabuki tape, stuk goedkoper dan die van maketar:

https://www.sceneryworksh...g-tape-a4-2x-ak-8210.html

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• page404
  • Laatst online: 08:03

page404

Website says no

Het verweesde project van een van de kids is af:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8J0J4hEGREG7zSaaEtnpSVMDz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/clJcNjRaeD7VjqoZVZW2s638.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSlzEZ9A4a-PLjXu8ArHG5eKEGA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rdrwy1EVXj9xnFJHAU6kTe5E.jpg?f=fotoalbum_large
Nu weer verder met leukere dingen!

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:22

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

page404 schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:39:
Het verweesde project van een van de kids is af:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nu weer verder met leukere dingen!
Was ie niet leuk om te bouwen? Vind die wel erg mooi hoor! Wil na mijn T1 bus waar ik ondertussen al een jaar aan bezig ben, ook een porsche bouwen. Geen aanrader dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Chrosser schreef op maandag 29 november 2021 @ 21:54:
[...]

Was ie niet leuk om te bouwen? Vind die wel erg mooi hoor! Wil na mijn T1 bus waar ik ondertussen al een jaar aan bezig ben, ook een porsche bouwen. Geen aanrader dus?
Niks mis met deze set! Alleen was deze half afgebouwd en was het zijn eerste kit. Moest dus wat dingen redden (wat niet meer helemaal lukte) en er het beste van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Invisible_man schreef op maandag 29 november 2021 @ 18:20:
[...]

[Afbeelding]
Heb even een snel testje gedaan met enerzijds een window masks in vinyl gemaakt aan de hand van een plaatje van de website van Eduard en anderzijds een stukje Tamiya tape.

De window mask in vinyl ging voor wat betreft snijden prima, maar heeft wel zijn uitdagingen. Ten eerste is het een kunst om van een bitmap met lage resolutie een vector image te maken. In inkscape zit daar een functie voor, maar dat kan nog een stuk netter. Ik denk dat met de hand een bitmap overtrekken in inkscape nog het beste resultaat geeft. Nu had ik een soort dubbele rand, maar dus niet de schuld van de cricut. Daarnaast is verschaling nog een dingetje. Uit de bitmap haal je niet hoe groot het moet zijn en vooral voor kleine schalen komt dat wel vrij precies. Maar wederom niet een probleem van de cricut.

De tamiya tape ging ook wel goed eigenlijk. Er zit een snijmat bij de cricut welke een beetje plakkerig is waar je de tape op kan plakken waar ik een sheet op kon plakken. Het snijden ging ook wel prima, maar hij sneed wel door zowel de tape als de backing paper heen, maar dat is verder geen probleem en wellicht nog bij te stellen in de software. Dat het linker pootje van de H wat dunner is, komt doordat ik de tape precies op de rand van het snijvlak geplakt had, maar had dat met wat meer marge moeten doen. De letters zijn 1 cm hoog. Maar vinyl zal toch denk ik een strakker resultaat geven. Dat zwarte vinyl in de foto is van cricut zelf (heb je dat snijmatje ook niet voor nodig), maar is wat ze noemen permanent vinyl en plakt dus te veel voor onze doeleinden. Maar met dat losse matje kan je dus ook wel vinyl van andere merken gebruiken.
Ziet er toch wel interessant uit zo. Met window masks moet je natuurlijk op de tiende mm kunnen instellen, met registraties en roundels is dat iets minder kritisch. Goed om te zien dat het met kabuki tape ook kan; ik heb matige ervaringen met vinyl window masks, blijven vaak niet goed zitten over curved surfaces.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:31:
[...]

Ziet er toch wel interessant uit zo. Met window masks moet je natuurlijk op de tiende mm kunnen instellen, met registraties en roundels is dat iets minder kritisch. Goed om te zien dat het met kabuki tape ook kan; ik heb matige ervaringen met vinyl window masks, blijven vaak niet goed zitten over curved surfaces.
Voor wat ik tot nu heb gezien, komen de afmetingen in de software exact overeen met wat hij print, maar alles valt en staat met de kwaliteit van de plaatjes (en het liefst .svg vector images) waar je hem mee voed. Gisteren nog een testje gedaan met wat mld registratieletters welke ik in de software naar 2 cm hoog geschaald heb en als ik die na meet met een schuifmaat, zijn die ook exact twee cm met een schuifmaat die tiende millimeters kan meten. Het lastige alleen van window masks te maken aan de hand van plaatjes van het internet, is dat deze plaatjes vaak te lage resolutie zijn om er heel exact mee te kunnen werken en dat je geen referentie van de verschaling hebt.

Afbeeldingslocatie: https://www.eduard.com/out/pictures/z1/ex286_z1.gif

Je ontkomt er dan denk ik niet aan om eerst alles in bijvoorbeeld inkscape over te trekken en er een vector van te maken (wat opzich prima gaat na wat oefenen) en dan proefondervindelijk de verschaling uit te zoeken. Soms kan je mazzel hebben dat je net een raampje hebt wat makkelijk op te meten is (vierkant zijraampje bijvoorbeeld) en kan je aan de hand daarvan alles verschalen, maar prutsgehalte zal hoog blijven schat ik zo in :)

Deze mask is voor een 1/48 F-16A waarvan de mask zelf niet meer geproduceerd wordt, maar ook al wou hij prima printen aan de hand van de bitmap, gaf de relatief lage resolutie wel wat een kartelrand bij het snijden wat dan de pixels van het plaatje zijn 8)7 Ook zaten er wat compressie artefacten in waardoor de automatische kleurovergangsdetectie (om te bepalen waar te snijden) er moeite mee had.

Maar zal nog eens een poging doen en hem eerst handmatig over te tekenen naar vector. Voordeel van dit type mask is wel dat één raam uit meerdere delen bestaat en er wat overlap is. Dat maakt dat de verschaling net iets minder precies komt.

Maar inderdaad voor roundels en belettering komt het minder precies en werkt het sowieso prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik denk eigenlijk dat het ook wel meevalt met hoe accuraat het moet zijn; ik gebruik nu denk ik voor een derde van mijn builds een pre-cut mask, een derde plak ik af met tape en snij ik uit (voor canopies met dikke frames) en een derde doe ik met strookjes 1mm kabuki-tape (als de frames te dun zijn voor de tweede methode).

Bij die laatste twee, en om eerlijk te zijn, ook regelmatig bij precut masks, is de accuracy zeker ook niet 100%. En je kan altijd wat bijsnijden of een strookje tape extra aanbrengen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnZT2MEM2fshpR2etPSh7SaYxKc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/20P4J3qQlHUzdo286FBAgQ29.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zjBOVMBYepgU1NVKHkYO9s-gKo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7f6XfloWDkasDyCXbcIB2n8V.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik ging alleen maar voor een paar potjes verf, echt waar O-)

En ik kwam de tweede foto tegen tijdens een zoektocht naar een aircraft stand. Leuk idee :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Die past helemaal in het thema van mijn Hellcats over the Pacific diorama :D

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/d9/Hellcats_Over_The_Pacific_Mac_Original_1991_Box_Cover.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Dr. Strangelove schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:19:
Die past helemaal in het thema van mijn Hellcats over the Pacific diorama :D

[Afbeelding]
Daarvan heb ik best wel een boel geparkeerd tegen het achtersteven van verschillende vliegdekschepen in 1942: The Pacific Air War van Microprose :D

Als er een kruisje zou worden geschilderd op de plek waar ik het vliegdekschip raakte dan zou van verschillende schepen het achtersteven volledig wit zijn :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alarma2nd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Vos schreef op donderdag 4 november 2021 @ 17:10:
Mensen hier ervaring met Stynylrez? En dan vooral voor het schoonmaken.

Wat een werk om de airbrush schoon te maken. Zodra het enigszins opgedroogd is, zoals de cup of naald, dan is het zeer hardnekkig. Het is in principe op acryl basis. Warm water doet het goed als het nog niet echt opgedroogd is. Vallejo airbrush cleaner werkte nog het beste. Ik stap er van af denk ik :p
Nog even terugkomend op het schoonmaken van Stynylrez. Ik heb het geprobeerd met de aanbevolen cleaner er daar gaat het wel beter mee dan met de cleaner van Vallejo maar het is nog steeds niet echt top. Probleem is dat het een soort kauwgom wordt die erg lastig uit de cup en van de naald gaat.

Ik lees dat er veelal gedenatureerde alcohol wordt gebruikt. Een paar druppels zou al voldoende moeten zijn. Een potje is zo gehaald bij de lokale drogist maar twijfel of dit wel handig is met de o-ringen in de airbrush.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

alarma2nd schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:58:
[...]

Nog even terugkomend op het schoonmaken van Stynylrez. Ik heb het geprobeerd met de aanbevolen cleaner er daar gaat het wel beter mee dan met de cleaner van Vallejo maar het is nog steeds niet echt top. Probleem is dat het een soort kauwgom wordt die erg lastig uit de cup en van de naald gaat.

Ik lees dat er veelal gedenatureerde alcohol wordt gebruikt. Een paar druppels zou al voldoende moeten zijn. Een potje is zo gehaald bij de lokale drogist maar twijfel of dit wel handig is met de o-ringen in de airbrush.
Dat ligt aan je o-ringen. In oudere airbrushes zoals mijn oude Revell Vario zijn die nog van rubber. De alcohol zorgt ervoor dat het rubber sneller uitdroogt en dan krijg je binnen de kortste keren problemen inderdaad. Modernere airbrushes gebruiken voornamelijk teflon, in ieder geval voor de delen die in aanraking komen met verf (en dus schoonmaakmiddel).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zeddicius
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-05 16:23

Zeddicius

Conscience do cost

Ok, je hebt wat ruimte, geld en tijd nodig, maar dan heb je ook wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

alarma2nd schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:58:
[...]

Ik heb heel wat geprobeerd maar niks ging lekker. Maar ook de tipdry vond ik erg irritant, ik gebruik nu vooral Mr. (Finishing) Surfacer en dat gaat prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Zeddicius Heel tof inderdaad! Ik volg wekelijks hun vlogs op Youtube. Ik ben ook erg benieuwd naar het Monaco gedeelte, waar ze nog mee bezig zijn. Daar willen ze realistisch auto's laten racen over het circuit. Alleen op die schaal kun je geen motor kwijt in F1 auto-modelletjes, dus willen ze het met inductie/magnetisme of iets dergelijks oplossen. Het ontwikkelen daarvan alleen al duurt inmiddels al een jaar of 4-5.

Je ziet ook heel duidelijk hun progressie qua modelbouw. De oudste delen zijn relatief simpel qua bouw en bouwkwaliteit. De nieuwere delen springen er echt uit qua kleur, miniscene's, etc. Ik wil er snel weer een keertje heen om ook dit nieuwe gedeelte in het ect te kunnen bekijken!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Invisible_man
Weer wat verder geëxperimenteerd met de cricut joy. Heb een decalsheet voor de oranje demo F-16 ingescand en in inkscape over de bitmap heen getraced met bezierkrommes en omdat het zonder verschaling gescanned is, komt het snijresultaat gewoon exact overeen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eRIz86kZo9xpjaxcHfk7co1PnJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nS3gy47OOzLWotc9J3qYpA5M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WDILgmaO9zs_FoENNMQpQOb0fQ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z1NFIriU97FXsLDmbxZKZtwy.png?f=fotoalbum_large

Wel veer werk om alles met de hand over te trekken, maar de decalsheet bestaat uit allemaal losse delen waardoor je allemaal naden krijgt van delen die je tegen elkaar aan moet leggen, dus maak liever een mask en spuit het donker oranje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Dan maak je een "nieuw" busje rode verf open en die blijkt al wat langer te staan. Gevolg: keihard bezinksel onderin. Zit je dus de hele avond te roeren, te verdunnen en te schudden ipv te verven :') helaas kost naar de hobbywinkel afreizen meer tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alarma2nd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Vos schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:18:
[...]

Ik heb heel wat geprobeerd maar niks ging lekker. Maar ook de tipdry vond ik erg irritant, ik gebruik nu vooral Mr. (Finishing) Surfacer en dat gaat prima.
Jammer! Buiten het schoonmaken is het nu toch mijn to-go primer geworden. Mr. Surface heb ik ook maar al dat gerommel met mixen en het feit dat het toch weer wat minder gezond is laat ik die liever toch staan. Ik heb met het aanbrengen overigens geen enkel probleem. Gewoon flink de druk verhogen en het komt er perfect uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

page404 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 08:04:
Dan maak je een "nieuw" busje rode verf open en die blijkt al wat langer te staan. Gevolg: keihard bezinksel onderin. Zit je dus de hele avond te roeren, te verdunnen en te schudden ipv te verven :') helaas kost naar de hobbywinkel afreizen meer tijd...
Daarom heb ik ook zo'n schudder gekocht, deze: https://nl.aliexpress.com...404e-b492-13484e6ff46b-40

En die werkt perfect.

Ik ben de afgelopen twee jaar veel minder bezig geweest met modelbouw dan ik zou willen, en als ik aan de gang ga dan schud ik me een RSI aan die pokkeflesjes, zelfs als er een kogellagertje in het flesje zit zoals standaard bij Ammo en tegenwoordig ook vallejo(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

alarma2nd schreef op donderdag 2 december 2021 @ 08:17:
[...]

Jammer! Buiten het schoonmaken is het nu toch mijn to-go primer geworden. Mr. Surface heb ik ook maar al dat gerommel met mixen en het feit dat het toch weer wat minder gezond is laat ik die liever toch staan. Ik heb met het aanbrengen overigens geen enkel probleem. Gewoon flink de druk verhogen en het komt er perfect uit.
Ik spuit altijd met afzuiging en masker, dus wat dat betreft geen probleem.

Ik geef het wellicht nog poging met cheap airbrush. Maar met 0.8 gaf die eerder ook problemen met sputteren en tipdrye. Ook als ik het verdunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Invisible_man schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:23:
Doet me denken aan een passage uit het boek
'De geschiedenis van de luchtvaart: modelbouw en draadloze afstandbediening' dat ik als kind helemaal grijs heb gelezen. Daarin werd beschreven dat een modelbouwer een alouette helicopter had beschilderd met officiele verf en dat dat ding gesmolten was omdat die verf niet geschikt was voor plastic.

We zijn meer dan 30 jaar verder en zal het nooit vergeten. Ik heb uit die serie ook 'de luchtstrijdkrachten uit het warschaupact en neutrale europese landen' ook als kind vaak gelezen, heb de boeken nog steeds.

[ Voor 3% gewijzigd door Dwarlorf op 02-12-2021 12:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Neophyte_NL
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
SBS6 gaat ook dit jaar weer op zoek naar de 'beste' modelbouwer van NL in het tweede seizoen van 'Klein maar fijn'. Aanstaande zondag is om 22:00 de eerste aflevering.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Paar WIP foto's van de Mclaren 570s.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CK3SKzB2d9ODdJxqWFzdd5E95GA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AioV1YJQzDMHvzOWXHIqP8Nc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTrE1qWEcUy5XNJl_WLgwQHCNdQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j2hGWGEt0c7FlfiPX9ZnTRS1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Wat doen jullie na het airbrushen met de compressor qua lucht in de tank? Er zit onder de tank een ventiel. En bij de vochtafscheider zit een nippel. Ik laat de lucht veelal via de vochtafscheider er uit. Is dat ok? Ik zie daar ook corrosie in lijkt het. Lijkt me niet top.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
Vos schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:56:
Wat doen jullie na het airbrushen met de compressor qua lucht in de tank? Er zit onder de tank een ventiel. En bij de vochtafscheider zit een nippel. Ik laat de lucht veelal via de vochtafscheider er uit. Is dat ok? Ik zie daar ook corrosie in lijkt het. Lijkt me niet top.
Eén keer per maand met dat ventiel onder op de tank al het vocht drainen is voldoende, daarbuiten hoef je na het airbrushen niet elke keer alle lucht er uit laten lopen. Het ventiel onder de vochtafscheider is voor het leeg laten lopen van het filter (al heb ik daar zelf nog nooit een druppel vocht in gezien).

Water wat in de tank blijft zal voor roest zorgen, dus dat zo nu en dan drainen is een goed idee. Daarnaast vind een zuiger water ook niet zo prettig omdat dat niet samen te persen is, maar dan moet je wel heel wat water in je tank hebben voordat dat echt een probleem wordt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Virox
Ik ben al enkele weken bezig om mijn eerste (mini) diorama te maken voor mijn 35(t). Het is nog steeds een WIP, maar wel al enorm veel geleerd gaande weg.

Zo heb ik gemerkt dat luchtdrogende klei ferm kan krimpen, dat statisch gras begint te glanzen/blinken onder kunstlicht, ...

De grond heeft zijn basis kleuren gekregen, afgelopen dagen gras erop gezaaid. Nu bezig met wat washes om de steentjes wat meer te accentueren. Deze moeten daarna nog een meer "steen"-kleur krijgen en drybrushen. Ik overweeg ook het gras nog wat tint dorder/geler te kleuren. Nu is het mij iets te fris groen (op de foto valt het nog mee). Ook moet er hier en daar nog een extra laagje gras om het wat diepte en variatie te geven. En finaal een matte coat erover om de glans uit het gras te halen. Aja en de zijkanten worden mat zwart.

Afbeeldingslocatie: https://www.thomasvandeputte.be/wp-content/uploads/2021/12/Modelbouw-Pz-Kpfw-35t-017.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Vos schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:56:
Altijd door een los koppelstukje in de luchtslang te duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Virox schreef op donderdag 2 december 2021 @ 21:32:
Ik ben al enkele weken bezig om mijn eerste (mini) diorama te maken voor mijn 35(t). Het is nog steeds een WIP, maar wel al enorm veel geleerd gaande weg.

Zo heb ik gemerkt dat luchtdrogende klei ferm kan krimpen, dat statisch gras begint te glanzen/blinken onder kunstlicht, ...

De grond heeft zijn basis kleuren gekregen, afgelopen dagen gras erop gezaaid. Nu bezig met wat washes om de steentjes wat meer te accentueren. Deze moeten daarna nog een meer "steen"-kleur krijgen en drybrushen. Ik overweeg ook het gras nog wat tint dorder/geler te kleuren. Nu is het mij iets te fris groen (op de foto valt het nog mee). Ook moet er hier en daar nog een extra laagje gras om het wat diepte en variatie te geven. En finaal een matte coat erover om de glans uit het gras te halen. Aja en de zijkanten worden mat zwart.

[Afbeelding]
Mooie Pz 38 :)

Bij mijn eerste en (voorlopig) enige diorama heb ik Warhammer gras gebruikt, daar zitten verschillende tinten groen in waardoor het allemaal niet zo chemisch uitziet, en zelfs daar heb ik wat groen en een klein beetje geel op gespoten. En een gloss coat er overheen omdat ik voor een drassig weiland look ging.

Dit is denk ik gras van Faller, Noch of Woodland Scenics denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virox
Invisible_man schreef op donderdag 2 december 2021 @ 21:01:
[...]
Eén keer per maand met dat ventiel onder op de tank al het vocht drainen is voldoende, daarbuiten hoef je na het airbrushen niet elke keer alle lucht er uit laten lopen. Het ventiel onder de vochtafscheider is voor het leeg laten lopen van het filter (al heb ik daar zelf nog nooit een druppel vocht in gezien).
In het verleden had ik daar ook geen water in, maar nu sinds ik mijn airbrush verhuisd heb naar tuinhuis en met dit koude/natte regenweer merk ik duidelijk een verschil. Blij dat al dit vocht niet door mijn airbrush gaat maar in de vochtafscheider terecht komt. Nu ik vermoed dat er toch nog wat vocht meekomt... dat het maar vlug weer zomer is.
_Eend_ schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 07:00:
[...]
Dit is denk ik gras van Faller, Noch of Woodland Scenics denk ik?
Dit was er van Noch, omdat zij een mini shakebottle hebben om kleine oppervlaktes gras te "zaaien". Zo'n elektrische grass-shaker lijkt mij overkill voor hetgeen ik wou doen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeddicius

Zeddicius

Conscience do cost

Invisible_man schreef op donderdag 2 december 2021 @ 21:01:
[...]

Water wat in de tank blijft zal voor roest zorgen, dus dat zo nu en dan drainen is een goed idee. Daarnaast vind een zuiger water ook niet zo prettig omdat dat niet samen te persen is, maar dan moet je wel heel wat water in je tank hebben voordat dat echt een probleem wordt.
Hmm, ik heb hier een Fengda FD-186k staan, maar ik heb heb nog niet eerder vocht gedrained :X Hij heeft nu driekwart jaar stil gestaan in de blokhut. Met welk ventiel precies drain ik het vocht uit de tank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Zeddicius schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:45:
[...]

Hmm, ik heb hier een Fengda FD-186k staan, maar ik heb heb nog niet eerder vocht gedrained :X Hij heeft nu driekwart jaar stil gestaan in de blokhut. Met welk ventiel precies drain ik het vocht uit de tank?
Zit er onderop de tank niet een dop/bout/nippel die je er uit kan draaien? Zorg wel dat je dan eerst de druk ar af hebt, anders heb je kans op een regen van roestig water :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeddicius

Zeddicius

Conscience do cost

Invisible_man schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:09:
[...]

Zit er onderop de tank niet een dop/bout/nippel die je er uit kan draaien? Zorg wel dat je dan eerst de druk ar af hebt, anders heb je kans op een regen van roestig water :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NAmkw6arkZlqboK-9EYPABH4IPY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/s6WtesuxzVMLDjaIdrLi4pKu.png?f=user_large
Ik gok dat het de onderste is? :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Met die rode plug kun je alle lucht er uit laten lopen. Zou ik sowieso even doen denk ik, tenzij je al roestkleurige vloeren en muren hebt :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
Zeddicius schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:14:
[...]

[Afbeelding]
Ik gok dat het de onderste is? :P
Inderdaad :Y

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• smitae
Nou, beetje los gegaan met bestellen van de airbrush noodzakelijkheden. Vooral verf in de noodzakelijke kleuren. Met een beetje geluk komt de boel morgen binnen….

Ook 2 boeken gehaald over de Duitse Vehicle camouflage in 1944 en 1945.
AK interactive AK interactive 1944 German Armour In Normandy
AK 403 Book 1945 German Colors.

Ik ga geen maskers gebruiken maar de camo met de airbrush aanbrengen, dus geen hard edge camo. Maar soft-edge, zoals in de meeste gevallen de camo kleuren in het echt werden aangebracht (Althans dat lees ik in de meeste referenties terug). Geen idee of mij dat gaat lukken…. Maar ik heb in elk geval de tijd om lekker te oefenen. Worst case kan ik altijd nog overstappen op hard-edge en dus camo putty gaan gebruiken.

Klaar voor eerst wash….
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-sIEE-pW83dhWgYQoy7OxkxK24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uEDkCNMXWeAKK1oF2xexeUGv.jpg?f=fotoalbum_large

En nog een aantal in de basecoat die staan te drogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YmEiT9pWETr-7D3eCy0MJXA7-j4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JISblEj3Hdxly0k9mRId3wI4.jpg?f=fotoalbum_large

Modellen zijn gebaseerd op modellen die ik op het internet (thingyverse) heb gevonden, zelf wat aangepast en alles in Resin geprint. Moet alleen nog een hele partij rupsbanden printen…

En mijn eigen gemaakte air-brush station. Met variable 12 Volt Fans voor de afzuiging, moet nog een filter voor de achterwand. Wilde er nog LED-strips inzetten, maar met de normale daglicht lampen er boven lijkt het ook voldoende licht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_TVKMA6llkDm6lvaFuy21RbVS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HXF7GUQXtIRJGEWip0u0sHOC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door smitae op 03-12-2021 14:02 ]

Pagina: 1 ... 32 ... 77 Laatste